Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl
16-10-2012 11:37:25
SGMm2137
SGMm2137
Ik zag hem zondag in ieder geval op Ahbo staan.  

16-10-2012 11:39:28
treinefan
treinefan
Zaterdag en maandag heeft hij in de 500 serie gereden.  

16-10-2012 11:42:00
MDDM
MDDM
Is 10-10-12 afgeleverd volgens berichtgeving in de railpocket. De rest van de stellen volgen spoedig.


Gr Joop mcn Lls
 

16-11-2012 01:31:19
aarclay
aarclay
Sinds enkele jaren kunnen we in de ICMm genietev van OBIS en WiFi internet. Echter vroeg ik me iets af...

Toen de 4011 in zijn beproevingsperiode zat, en enkele testritten maakte heeft er al een dergelijk informatiesysteem met beeldschermen ingezeten? Welke systeem was dit, als ik vragen mag, en waarom ding deze er voor de aflevering er weer uit?
Was de NS niet tevreden over het systeem, of had het andere redenen?

Daarna heeft het enkele jaren geduurd voordat ze weer terug kwamen onder OBIS....
Hoe zit dit?


Choo choo.....
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

16-11-2012 09:04:18
dennistd
dennistd
En ook: waarom zitten er gaten in de glazen tussenwand tussen de 1e en 2e klas van ICMm-III, terwijl daar geen scherm hangt? Was dat met dat 'oude' systeem wel de bedoeling?  

16-11-2012 13:59:31
mren
mren
Ik denk dat dat leuk bedachte schroefgaten zijn en een gat voor de elektriciteit en data, maar dat dat toch met een losse draden over de glasplaat naar boven zou moeten worden aangesloten en dat dat blijkbaar als niet zo handig werd gezien.  

16-11-2012 16:04:34
aarclay
aarclay
Losse draden kan je toch wel wegwerken met een kabelgootje? Dat zie je wel eens vaker hoor.

Ik kan me vaag herinneren dat het misschien wel eens te druk in de trein kon worden met vier schermen per coupe, en dat de NS ervan afgestapt is om de ICM-IV'tjes te voorzien van deze schroefgaten.

Als je goed kijkt zie je in het plafond van de drietjes ook een afwerkdop, waar de kabel normaal gesproken door zou gaan.

maar goed, het zijn vage gedachtes die ik ooit ergens gehoord hebt, dus als iemand meer weet, of mij wilt corrigeren.. Be my guest!

Laatst bewerkt door aarclay op 16-11-2012 16:05


Choo choo.....
 

16-11-2012 17:54:56
treinefan
treinefan
Het zijn vast gewoon luchtgaten omdat de ramen niet (makkelijk) meer open kunnen.  

16-11-2012 18:03:08
aarclay
aarclay
Huh???????
Wat heeft een tussenwand met ramen te maken?

Laatst bewerkt door aarclay op 16-11-2012 18:05


Choo choo.....
 

16-11-2012 18:33:10
treinefan
treinefan
Laat maar...  

16-11-2012 20:27:21
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
aarclay (vr 16 nov 2012 16:04:34 https://somda.nl/forum/2045/p419824/): Ik kan me vaag herinneren dat het misschien wel eens te druk in de trein kon worden met vier schermen per coupe, en dat de NS ervan afgestapt is om de ICM-IV'tjes te voorzien van deze schroefgaten.
Te druk? Er zijn nu talrijke zitplaatsen waarvandaan je het scherm überhaupt niet kunt zien of niet kunt lezen. Een extra scherm halverwege de bak is geen overbodige luxe.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

16-11-2012 22:03:16
treinefan
treinefan
Die plekken zijn voor treinengekken die alles uit hun hoofd weten, of een zelfgemaakt spoorboekje bij zich hebben.  

17-11-2012 11:54:21
taigagaai
Moderator
taigagaai
Ik zag zojuist te Dv dat de 4081 is voorzien van magneetremmen onder de AB en sBk bak.  

17-11-2012 22:31:23
plaid
plaid
Je zou zeggen: drie draaistellen magneetrem voor een viertje, dan zijn twee voor een drietje best wel genoeg.. (ipv ook drie).  

17-11-2012 22:32:41
j.jager
j.jager
Stel 4085 rijd er intussen ook mee.  

17-11-2012 22:42:03
Klaasje
Klaasje
Waar ik wel benieuwd naar ben is of de toegevoegde blokkenrem dan ook afgeschakeld of verwijderd wordt.  

18-11-2012 00:46:34
MDDM
MDDM
Die is idd niet meer van toepassing


Gr Joop mcn Lls
 

18-11-2012 13:37:08
Chopper
Chopper
Quote
treinefan (vr 16 nov 2012 22:03:16 https://somda.nl/forum/2045/p419881/): Die plekken zijn voor treinengekken die alles uit hun hoofd weten, of een zelfgemaakt spoorboekje bij zich hebben.


...Of voor mensen die zelf nog na kunnen denken.
 

19-11-2012 07:56:34
treinefan
treinefan
Ja idd, dat natuurlijk ook  

19-11-2012 08:21:09
Pim530
Pim530
Ik kan van achterin de bak de belangrijkste regel, ofwel de bovenste, aan de andere kant van de bak met gemak lezen, hoor. Paar rijen naar voren en de overstapmogelijkheden ook.  

19-11-2012 17:07:41
treinefan
treinefan
En ander kom je bij het uitstappen nog wel langs zo'n bordje.  

22-11-2012 18:40:30
mren
mren
Nieuwe mededelingen (zowel in Nederlands als Engels) op de schermen vandaag:
- ruim je troep op
- tassen in de rekken of op de balkons
- stiltecoupé is écht stil
 

22-11-2012 19:08:47
Bert13
Bert13
Die middelste zag ik ook in een VIRM gisteren, wat mooi uitkwam, omdat deze erg vol zat


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

22-11-2012 21:27:50
AgentX
AgentX
Quote
mren (do 22 nov 2012 18:40:30 https://somda.nl/forum/2045/p420735/): Nieuwe mededelingen (zowel in Nederlands als Engels) op de schermen vandaag:
- ruim je troep op
- tassen in de rekken of op de balkons
- stiltecoupé is écht stil


Klopt. Die spotte ik vorige week ook al
 

27-11-2012 08:47:13
ricohallo
ricohallo
Heb alleen nog maar de Engelse teksten gezien in 1 ICMm en 2 VIRMs, Nederlandse teksten nog niet tegengekomen.  

27-11-2012 12:28:16
mren
mren
Dan zit je er niet lang genoeg in, want ze wisselen elkaar gewoon af. Dus volgens mij heb je ze allebei wel of allebei niet.  

27-11-2012 13:21:20
ricohallo
ricohallo
Is 1 uur lang genoeg? Ik heb echt alleen engelse teksten gezien, 3 achter mekaar, en vervolgens komt dan gewoon weer de normale reisinformatie in beeld. Een tijdje later: 3 Engelse teksten, en dan weer naar de reisinformatie. De teksten kwamen steeds na het wi-fi filmpje van T-Mobile.

Laatst bewerkt door ricohallo op 27-11-2012 16:30, reden: Telfort veranderd in T-Mobile
 

27-11-2012 15:00:00
Pim530
Pim530
T-Mobile, hoop ik? Normaliter is het reisinfo - T-Mobile - Nederlandse teksten - Engelse teksten - Reisinfo. In alle treinen waarin ik 't afgelopen weekend heb gewerkt.  

27-11-2012 16:29:48
ricohallo
ricohallo
Ja ik bedoelde T-Mobile, bij mij ontbrak in alle 3 de treinen de Nederlandse teksten na T-Mobile. Heel apart. Ik weet echt 100% zeker dat de Engelse teksten direct na T-Mobile kwamen.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-11-2012 23:01:02
AlbertP
AlbertP
Ik zag de Engelse teksten in een DDZ in de 2650 afgelopen donderdag, en dacht toen dat het Engels was omdat die trein langs Shl kwam.  

27-11-2012 23:12:08
ricohallo
ricohallo
Oh ja in NID had ik het inderdaad ook gezien, ook alleen Engels. Ik dacht dus ook dat het wel zo zal zijn ivm Shl. Maar in de 4500 verwacht ik op zn minst ook wel Nederlands.  

28-11-2012 19:01:58
ICMm4250
ICMm4250
Vandaag ben ik even gaan kijken naar het nog oudste bestaande ICM stel de 4001.
Dit stel staat zoals bij de meeste bekend op het terrein van Akzo Nobel in de kleefsewaard in Arnhem.

Tijdens mijn bezoek was de hersporingsploeg van Prorail bezig met een hersporingsoefening/Vijzelen waarbij ICM 4001 was ontspoord en de "ongevallenploeg" de taak had de 4001 het spoor weer bijster te krijgen.
leuk om te zien was dat de deuren van de Sbk bak geopend waren iets wat ik vanaf de buitendienst stelling en plaatsing bij Akzo niet meer heb gezien.
http://www.flickr.com/photos/alextreinenpagina/sets/72157632120658571/

Zie http://www.flickr.com/photos/alextreinenpagina/8226578221/in/set-72157632120658571 en http://www.flickr.com/photos/alextreinenpagina/8226590501/in/set-72157632120658571/ en http://www.flickr.com/photos/alextreinenpagina/8226581721/in/set-72157632120658571/

opvallend was dat van de AB bak de raamrubbers beginnen los te laten

de overige plaatjes zjn op mij flicrk account te bekijken voor degene die daar interesse in hebben.

Laatst bewerkt door ICMm4250 op 28-11-2012 19:11
 

28-11-2012 20:20:11
MDDM
MDDM
Quote
ICMm4250 (wo 28 nov 2012 19:01:58 https://somda.nl/forum/2045/p421789/):
opvallend was dat van de AB bak de raamrubbers beginnen los te laten .
Mwah, niet zo opvallend, aangezien er geen enkele onderhoud gepleegd wordt aan die bak.


Gr Joop mcn Lls
 

28-11-2012 21:58:42
kniesoor
kniesoor
Quote
ICMm4250 (wo 28 nov 2012 19:01:58 https://somda.nl/forum/2045/p421789/):

opvallend was dat van de AB bak de raamrubbers beginnen los te laten



Gek he, als dat daar al jarenlang staat.
 

29-11-2012 10:29:04
thom
thom
Lekker bakkende in de zon, geen verwarming meer in de trein aan, dan gaat zo'n stel knap hard achteruit...

Het leer an de banken binnen zal ook wel lekker hebben staan broeien, en er niet beter op geworden zijn...

Laatst bewerkt door thom op 29-11-2012 10:30
 

29-11-2012 16:53:46
sjoerd
sjoerd
Ja, over dat bankleer had ik me ook al zorgen gemaakt...%03%  

29-11-2012 17:00:20
thom
thom
Dus dan mag dat niet gezegd worden ofzo ...?  

30-11-2012 13:08:57
ICMm4250
ICMm4250
Een mede somda gebruiker (110573) had het erover dat hij van een kennis (Binnen NS) had vernomen dat er serieuze plannen waren om de 4001 als museum collectie te verwerven.

Dit is nu echter 6 maanden geleden dat daar de eerste verhalen de ronde over deden,in hoeverre is dit evt gevorderd? of zijn er andere mensen die hier meer over weten?

In Welke staat het interieur zich bevind heb ik geen idee van,ik had graag een kijkje in het stel genomen.
Maar voor zover ik het in kan schatten lijkt het stel nog aardig compleet te zijn alhoewel 8 jaar regen,wind,warmte en kou het treinstel en zeker de electrische apparatuur geen goed gedaan zullen hebben.

Laatst bewerkt door ICMm4250 op 30-11-2012 13:13
 

30-11-2012 13:17:51
aarclay
aarclay
Wie zou het over moeten nemen dan? Het NSM? Die had voor zover ik al weet de mogelijkheid op de AB van de 4005, maar daar hebben ze niks mee gedaan, en dat ding staat nog steeds aan de rails te roesten op de Bokkeduinen, en staat genomineerd om gesloopt te worden.


Choo choo.....
 

30-11-2012 14:02:27
ICMm4250
ICMm4250
Ik heb werkelijk geen idee wat nou de concrete plannen zijn wellicht kan 110573 ons daar meer over vertellen.

De AB 4005 bevind zich thans in erbarmelijke staat op de bookeduinen en alle technische delen zijn onder de bak weg gesneden ik denk niet dat deze nog in de collectie van het NSM zal worden opgenomen maar eerder voor sloop zal worden aangeboden.

Het is niet ondenkbaar dat de 4001 verworven zou kunnen worden het is immers het allereerte ICM stel uit de serie en welke zich nog in orginele staat bevind,althans zo lijkt het.

Maar nogmaals wie en wat het stel zou willen verwerven geen idee.
 

30-11-2012 16:34:27
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
sowieso is deze discussie behoorlijk zinloos zolang het ICM(m) nog rijdt, want NSM gaat er toch niks mee doen voordat dat uit dienst is. Kortom, dit kun je opnieuw gaan bespreken over een jaar of 10-15(?)  

30-11-2012 17:39:37
aarclay
aarclay
Maar Plan-V rijdt ook nog, en het DDM-materieel kan ook elk moment uit de kast worden getrokken, als het moet. Het NSM heeft hier ook al wat van in bezit, dus ik zou niet gek opkijken als er binnen een jaar of vijf een 4001 in een loods staat te wachten voor een revisie...


Choo choo.....
 

30-11-2012 18:02:26
martijnmet
Moderator
martijnmet
Het enige waarom ze hem eventueel zouden kunnen bewaren, is om het IC-interieur uit de jaren '80 te kunnen tonen. Maar dat kunnen ze ook met de Bs (28.101) doen.
Desgewenst kunnen ze altijd nog over 10 jaar besluiten een ICMm te bewaren, die dan in veel betere staat is dan wat de 4001 en de AB 4005 nu zijn.
 

30-11-2012 21:23:06
thom
thom
Quote
ICMm4250 (vr 30 nov 2012 13:08:57 https://somda.nl/forum/2045/p422074/): Een mede somda gebruiker (110573) had het erover dat hij van een kennis (Binnen NS) had vernomen dat er serieuze plannen waren om de 4001 als museum collectie te verwerven.

Gelukkig beslist het NSM zelf over wat zij in hun collectie opnemen en heeft NS daargeen hand in.

Plannen om de 4001 over te nemen zijn er dan ook niet, buiten dat feit om, er is momenteel ook geen opstelcapaciteit voor.

Dat er nu al een Victor is heeft te maken met het feit dat het een bagagestel is, en technisch in goede conditie is. Later een stel uit kiezen gaat zeker ten koste daaraan.
DDM-1 is er omdat dat bij NS eigenlijk al afgeschreven was en verbouwd of gesloopt zou worden.
Echter op het moment dat er twee rijtuigen overgenomen zijn heeft NSR haar plannen gewijzigd en de rijtuigen als winter reserve ingezet...

Laatst bewerkt door thom op 30-11-2012 21:23
 

30-11-2012 22:09:58
110573
110573
Nou ja, wat noem je serieus. Feit is dat ik van een tweetal mensen heb gehoord dat er iemand best serieurze interesse in zou hebben (gehad) als museumstel. Of die persoon er daadwerkelijk bij is gaan kijken weet ik niet. Misschien moet dat nog gaan gebeuren of is die persoon afgeschrokken door de staat. Ik zal er nog eens naar vragen.

Het idee achter het bewaren van de 4001 is dat het de laatste kans is een Koploper in originele staat te behouden. Een goed tegenargument vind ik dat van Thom wel. Er is al zo veel museummaterieel en je moet wel prioriteiten blijven stellen. Daar komt de staat van de 4001 nog eens bij...

De tijd zal het leren of de oudste ICM door een Plan V wordt vervangen, blijft staan of museumstel wordt. Nogmaals, ik zal nog eens informeren.
 

30-11-2012 23:29:53
treintim
treintim
Quote
martijnmet (vr 30 nov 2012 18:02:26 https://somda.nl/forum/2045/p422132/): Het enige waarom ze hem eventueel zouden kunnen bewaren, is om het IC-interieur uit de jaren '80 te kunnen tonen.


Wat te denken van de doorloopkop-constructie? Bij de ICMm's er allemaal uit gesloopt.
 

01-12-2012 12:25:18
Daniel1
Daniel1
Lijkt me dat het NSM die allang ergens bewaard en opgeslagen heeft.  

01-12-2012 12:58:14
treinefan
treinefan
Stoelen staan nog bij de NVBS  

01-12-2012 19:52:32
dlm4yjp
dlm4yjp
Zelfs de NS heeft ze nog in een loods staan, maar waar dat is moet ik verplicht in zwijgen.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

01-12-2012 19:58:37
AgentX
AgentX
Dat is ook niet zo moeilijk zelf te bedenken  

01-12-2012 20:19:07
maigoda
maigoda
Quote
treintim (vr 30 nov 2012 23:29:53 https://somda.nl/forum/2045/p422177/):
Quote
martijnmet (vr 30 nov 2012 18:02:26 https://somda.nl/forum/2045/p422132/): Het enige waarom ze hem eventueel zouden kunnen bewaren, is om het IC-interieur uit de jaren '80 te kunnen tonen.


Wat te denken van de doorloopkop-constructie? Bij de ICMm's er allemaal uit gesloopt.

Die zit er bij de 4001 nog gewoon in. Alleen heb je er niet zo veel aan als je niet met een ander stel kan combineren.

Verder is het van belang te kijken in hoeverre het stel nog compleet is of zonder al teveel moeite compleet te maken is. Ik vermoed dat de ATB-kast er wel uitgehaald zal zijn, dus dat maakt een rijdende staat niet zo eenvoudig.
Groetjes,
Emiel
 

01-12-2012 20:37:10
dh3201
dh3201
Waarom gelijk ook in rijdende staat? Je zou 'm (of ivm ruimtegebrek alleen een kopbak) ook statisch kunnen tentoonstellen.


Shqiperise-lopers?
 

01-12-2012 22:20:48
maigoda
maigoda
Ik zeg niet dat de 4001 rijvaardig móét worden. Ik geef slechts aan waar je tegenaan kunt lopen bij eventuele plannen.
Groetjes,
Emiel
 

01-12-2012 22:37:10
thom
thom
Grote kans dat de ATB kast er nog gewoon inzit, een fase 3 kast is zo interessant niet meer hedendagen...  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-12-2012 23:27:15
maigoda
maigoda
ICMm, SGMm en tal van stellen mat'64 zitten ze nog gewoon in. En de 472 die bij de brandweer in Wijster staat, heeft geen ATB-kast meer. Dus hoezo niet meer interessant?
Groetjes,
Emiel
 

02-12-2012 12:49:17
thom
thom
Omdat mat64 uitfaseerd en dus de behoefte aan ATB kasten op reserve ook afneemt.
Je noemt nu een aantal treinen op waar ze uit verwijderd zijn, maar ik heb ook genoeg treinen compleet met ATB kasten en al naar de schroot zien verdwijnen.

Oa plan U en sm90 ging compleet zelfs met fase 4 kasten naar de snijbrander toe...
 

02-12-2012 13:12:20
john2
john2
Dat die ATB kasten niet verwijderd worden dat is economisch niet verantwoord. Is geld weggooien, kunnen ze het geld net zo goed op mijn bankrekeningnummer storten. Heb ik er ook nog wat aan! En de NS 1 januari maar weer de prijzen omhoog gooien voor onder ander die ATB kasten financieel eruit tekrijgen.

Laatst bewerkt door john2 op 03-12-2012 17:07, reden: type fout hersteld.
 

03-12-2012 14:11:11
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: enkele off-topic berichten verwijderd. Vanaf nu gaat het hier weer uitsluitend en alleen over ICMm.


Groet, Spiketrain
 

18-12-2012 23:39:15
AgentX
AgentX
Vanavond verscheen mij deze foto: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/338568_4587541759948_2043080719_o.jpg

Klaarblijkelijk een nieuwe functionaliteit in ICMm, waarbij een lampje gaat branden wanneer de stuurstroom wordt ingeschakeld. Zit boven de cabinedeur.
 

18-12-2012 23:41:40
dlm4yjp
dlm4yjp
Ik zeg: voer maar bij al het materieel door.
Zie nogsteeds veel mensen deze deur blokkeren.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

19-12-2012 04:17:51
ruysdael
ruysdael
Misschien kunnen de treinen een keer wat langer. Dan is die hele lamp niet nodig.  

19-12-2012 06:17:21
nohab
nohab
En niet de balkons meteen achter de cabine want dan vraag je er om. En auto's hebben ook geen vluchtroute.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

19-12-2012 07:38:23
ruysdael
ruysdael


Ik vind het gewoon bijzonder dit. Alsof mensen in een bomvolle trein die deur vrij gaan houden. Ik persoonlijk niet in ieder geval. Helemaal in een SGM kun je vaak niet eens anders.
 

19-12-2012 08:12:17
Pim530
Pim530
Mensen kunnen ook eens een kijkje nemen in het achterste treinstel in plaats van allemaal gezellig in 't zelfde te stappen.  

19-12-2012 08:37:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Daarbij helpt het ook wel als NS de treinen eens neerzet op de plek waar de reizigers staan of de reizigers informeert waar de trein werkelijk stopt. Dus NIET wat men nu doet een trein op heel spoor 11 aankondigen waarbij die dan door de lengte volledig op 11B stopt, dan kan je erop wachten dat de verdeling van de reizigers slecht wordt.

Bij reizen met NS is het nog altijd het veiligst om ergens in het midden te blijven staan. Sta je ergens aan een uiteinde van het perron dan is dat een grote gok omdat de trein soms wel en soms niet ver doorrijdt. Daarmee ontmoedig je goed gedrag en moedig je juist instappen op een plek waar het niet handig is aan, dat zou andersom moeten zijn.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 19-12-2012 08:39


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

19-12-2012 09:49:05
aarclay
aarclay
Quote
AgentX (di 18 dec 2012 23:39:15 https://somda.nl/forum/2045/p426177/): Vanavond verscheen mij deze foto: https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/338568_4587541759948_2043080719_o.jpg

Klaarblijkelijk een nieuwe functionaliteit in ICMm, waarbij een lampje gaat branden wanneer de stuurstroom wordt ingeschakeld. Zit boven de cabinedeur.

Ziet er netjes uit, er werd al twee jaar geleden al gerept over deze feature, die nu eindelijk werkelijkheid is. Ze zouden deze ook in het DDZ-materieel inbouwen, maar daar heb ik nog niks van gemerkt.

Weet je ook het treinstelnummer?


Choo choo.....
 

19-12-2012 10:06:10
AgentX
AgentX
Quote
daniël_ddr (wo 19 dec 2012 08:37:18 https://somda.nl/forum/2045/p426200/): Daarbij helpt het ook wel als NS de treinen eens neerzet op de plek waar de reizigers staan of de reizigers informeert waar de trein werkelijk stopt. Dus NIET wat men nu doet een trein op heel spoor 11 aankondigen waarbij die dan door de lengte volledig op 11B stopt, dan kan je erop wachten dat de verdeling van de reizigers slecht wordt.

Bij reizen met NS is het nog altijd het veiligst om ergens in het midden te blijven staan. Sta je ergens aan een uiteinde van het perron dan is dat een grote gok omdat de trein soms wel en soms niet ver doorrijdt. Daarmee ontmoedig je goed gedrag en moedig je juist instappen op een plek waar het niet handig is aan, dat zou andersom moeten zijn.


Mee eens. Dat gebeurt sinds DRGL2013 ook met de 8800 op spoor 12 in Ut. Deze staat dan aangekondigd op 12, maar rijdt door de blauwe lamp aan de Utoz'se zijde helemaal door. Wanneer die onverhoopt met een los viertje rijdt, krijg je dus dat het aan de voorkant van de trein erg druk wordt.

Quote
aarclay (wo 19 dec 2012 09:49:05 https://somda.nl/forum/2045/p426209/):
Weet je ook het treinstelnummer?


Nee.
 

19-12-2012 12:37:25
MDDM
MDDM
Quote
maccerr (wo 19 dec 2012 07:38:23 https://somda.nl/forum/2045/p426190/):

Ik vind het gewoon bijzonder dit. Alsof mensen in een bomvolle trein die deur vrij gaan houden. Ik persoonlijk niet in ieder geval. Helemaal in een SGM kun je vaak niet eens anders.
Tja, er zijn collega's die dan niet gaan rijden. Je kan dan eigenwijs blijven staan, dupeer je alleen je medereizigers maar mee.


Gr Joop mcn Lls
 

19-12-2012 12:42:38
Klaasje
Klaasje
Maar feitelijk wordt hier een NS-veiligheidsprobleem wat veroorzaakt wordt door een ander NS-probleem afgewenteld op de reiziger.

Ik ben alleen bang dat dit niet zoveel meer met ICMm te maken heeft..

Laatst bewerkt door Klaasje op 19-12-2012 12:45
 

19-12-2012 14:57:57
maigoda
maigoda
Het is niet specifiek een NS-probleem. Het komt voort uit de arbo-regels, dus elke vervoerder heeft er mee te maken. Het is dus redelijk eenvoudig: deur vrijhouden of trein blijft staan. En waarom die deur niet vrijgehouden wordt, doet in principe niet ter zake.
Groetjes,
Emiel
 

19-12-2012 15:19:35
Klaasje
Klaasje
Het probleem dat er zoveel reizigers op een balkon terecht komen door slechte spreiding is toch echt een NS-probleem zolang NS niet minstens enige moeite heeft gedaan om die reizigers wel goed te spreiden.  

19-12-2012 15:21:24
spiketrain
Moderator
spiketrain
Spiketrain: terug naar ICMm.


Groet, Spiketrain
 

10-01-2013 12:08:22
aarclay
aarclay
In een groepje ICM's welke planmatig op de IJssellijn wordt ingezet zijn dus tel-systemen ingebouwd. Nu vraag ik me af hoe je deze systemen kan herkennen? Iemand een foto van de tel-mechanismen?


Choo choo.....
 

10-01-2013 12:33:58
stefanvdw
stefanvdw
Zit een lichtgrijs/zilverkleurige strip op de balkons boven de zwenk/zwaai deuren en ook zitten deze strips boven de schuifdeuren naar de coupés toe. Ondanks dat ik er vaak mee reis heb ik ze nog maar weinig gezien. Zal er wel een foto van maken als ik zo'n stel tegen kom.  

12-01-2013 18:00:17
kbrandsma
kbrandsma
Wat zou het nut van deze telstrips zijn als je ook via het aantal in- en uitchecks de hoeveelheid reizgers kunt bepalen?

Of denk ik nu te eenvoudig?
 

12-01-2013 18:05:13
timtrein
timtrein
Op grotere stations kun je hooguit bij benadering schatten wie er uit welke trein komt. Bij het instappen valt er al helemaal niks uit te halen, omdat mensen langere tijd van tevoren aanwezig kunnen zijn.  

12-01-2013 18:13:26
spoorhaas
spoorhaas
Het nut van die telstrips in bepaalde ICM's heeft de volgende reden:

Ze zijn bezig met de Reisplanner Xtra app om bij reisadviezen waar bijv. 3659 word getoond, en die rijd met de tel stellen, kan je zien waar het het drukst is in de trein, om de spreiding te verbeteren, kan je zelf bepalen of je in het drukste of juist rustigste deel gaat plaatsnemen!! ( Let op, het is een PROEF! )
 

12-01-2013 19:49:47
b2py
b2py
Bij iedere trein die niet vertraagd is wordt de drukte in de trein voorspelt hoor.  

12-01-2013 21:14:27
DingeZ
DingeZ
Wordt er dan ook echt weergegeven wat de drukte is verspreid over een trein? Of geeft deze alleen aan welke treinen druk en welke rustig zijn?  

12-01-2013 21:33:43
maurits
maurits
De drukte wordt weergegeven in de Reisplanner Xtra als drie poppetjes die oplichten, dit is vergelijkbaar zoals de SBB dat al enkele jaren in de reisplanner doet: http://m.sbb.ch/news.newsdetail.2009-7-69754.html

Overigens worden telcijfers niet alleen verkregen door die telstrips, maar ook door HC's die aantallen reizigers tellen en klachten/opmerkingen van reizigers.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

12-01-2013 21:42:27
stefanvdw
stefanvdw
Nee dat is iets totaal anders, dat systeem met die poppetjes. Die poppetjes geven aan hoeveel reizigers men vanuit de planning verwacht, dezelfde reizigersprognose als waar men bijv. het materieel op af stemt.

Wat nu getest wordt door middel van deze infrarood telstrips, is wat de actuele bezetting is per bak. Dus op termijn zie je niet meer alleen wat men planmatig verwacht aan reizigers te vervoeren, maar in welke bak het op dat moment druk is en in welke bak het rustiger is.
 

12-01-2013 22:52:42
daniel_ddr
daniel_ddr
Maar dat werkt toch alleen als alle reizigers op het tussenstation braaf blijven zitten? Treinseries als de NoordOost kennen bijvoorbeeld op Ut een behoorlijke wisseling van de inhoud, waardoor een bak bij binnenkomst van de trein nog bomvol kan zitten en op het moment dat je instapt leeg is.
Zouden er nu echt veel reizigers zijn die een trein instappen en zien dat het druk is om vervolgens even in de app te gaan kijken of het toevallig elders in de trein rustiger is?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-01-2013 19:35:00
taigagaai
Moderator
taigagaai
Volgens Op de Rails zijn de 4030, 4031, 4036, 4035, 4032, 4037, 4034, 4230, 4233, 4231 en 4232 in november en december voorzien van het telsysteem.  

15-01-2013 20:14:19
Rob...
Rob...
Uit mijn gevoel voor logica zou je hier eigenlijk de 4033 ook aan toe willen voegen. Iemand informatie of dit ook gebeurd is?  

15-01-2013 20:32:06
taigagaai
Moderator
taigagaai
Nee, dat zal bij dit stel niet gaan gebeuren. De stellen die van het telsysteem voorzien gaan worden zijn de 4030 - 4032, 4034 - 4037 en 4230 - 4233. De stellen zoals ze hierboven genoemd zijn, is op volgorde van binnenkomst.

Laatst bewerkt door taigagaai op 15-01-2013 20:33
 

15-01-2013 22:21:50
thom
thom
Op het moment van kiezen stond dat stel mss aan de kant voor eea defect oid.  

18-01-2013 07:50:18
TGr79
TGr79
Quote
ICMm4250 (wo 28 nov 2012 19:01:58 https://somda.nl/forum/2045/p421789/): Vandaag ben ik even gaan kijken naar het nog oudste bestaande ICM stel de 4001.
Dit stel staat zoals bij de meeste bekend op het terrein van Akzo Nobel in de kleefsewaard in Arnhem.

Tijdens mijn bezoek was de hersporingsploeg van Prorail bezig met een hersporingsoefening/Vijzelen waarbij ICM 4001 was ontspoord en de "ongevallenploeg" de taak had de 4001 het spoor weer bijster te krijgen.



Je schrijft dat de hersporingsploeg de taak had het stel naast de rails te zetten. Bijzondere oefening.
 

04-02-2013 20:29:33
aarclay
aarclay
Vandaag is die proef officieel gestart, als ik de media mag geloven. De App (een oude maar uitgebouwde versie van de NS Xtra app) kan je downloaden na een enquete.

Je ziet dan de bezettingsgraad op je scherm, en de trein zelf. Je ziet ook welk(e) treinstelnummer(s) er in de 3600 rijd(t)/(en), en waar het het drukte is.

Maar heeft iemand een foto van de telstrips? Deze zouden volgens mijn statistieken ook in de coupe's moeten hangen. De ICM-4 kent er 15 en de ICM-3 zou er 11 kennen per treinstel.

Laatst bewerkt door aarclay op 04-02-2013 20:30


Choo choo.....
 

05-02-2013 11:07:59
railmagazi
railmagazi
Quote
verwoert (di 15 jan 2013 20:32:06 https://somda.nl/forum/2045/p430095/): Nee, dat zal bij dit stel niet gaan gebeuren. De stellen die van het telsysteem voorzien gaan worden zijn de 4030 - 4032, 4034 - 4037 en 4230 - 4233. De stellen zoals ze hierboven genoemd zijn, is op volgorde van binnenkomst.
Voor het waarborgen van de kwaliteit van de geschiedschrijving: bij de vierwagenstellen gaat het om de 4230, 4231, 4233 en 4234. De 4232 hoort niet in dit rijtje thuis.
 

07-02-2013 14:25:50
taigagaai
Moderator
taigagaai
De stelnummers heb ik uit Op de Rails gehaald. Dus wie de geschiedschrijving hier fout heeft, laat ik in het midden. Beide tijdschriften hebben in het verleden wel eens fouten gemaakt die nog jarenlang blijven bestaan.  

07-02-2013 14:52:17
aarclay
aarclay
Zijn er nou eigenlijk al plannen om de automatische omroep aan te zetten in de ICM? Het is tegenwoordig een onderdeel van OBIS die nog steeds uit blijkt te staan?

Heeft dit zijn redenen?

Laatst bewerkt door aarclay op 07-02-2013 14:52


Choo choo.....
 

07-02-2013 21:36:47
broek53
broek53
Quote
railmagazi (di 05 feb 2013 11:07:59 https://somda.nl/forum/2045/p434043/):
Quote
verwoert (di 15 jan 2013 20:32:06 https://somda.nl/forum/2045/p430095/): Nee, dat zal bij dit stel niet gaan gebeuren. De stellen die van het telsysteem voorzien gaan worden zijn de 4030 - 4032, 4034 - 4037 en 4230 - 4233. De stellen zoals ze hierboven genoemd zijn, is op volgorde van binnenkomst.
Voor het waarborgen van de kwaliteit van de geschiedschrijving: bij de vierwagenstellen gaat het om de 4230, 4231, 4233 en 4234. De 4232 hoort niet in dit rijtje thuis.
Dat is niet waar. Op de Rails had de juiste nummers, zoals ook blijkt uit de binnenkomst/vertrekstaatjes van het RB Haarlem in dezelfde OdR.

Laatst bewerkt door broek53 op 07-02-2013 21:37
 

07-02-2013 21:43:06
AgentX
AgentX
Quote
aarclay (ma 04 feb 2013 20:29:33 https://somda.nl/forum/2045/p433957/): Vandaag is die proef officieel gestart, als ik de media mag geloven. De App (een oude maar uitgebouwde versie van de NS Xtra app) kan je downloaden na een enquete.

Je ziet dan de bezettingsgraad op je scherm, en de trein zelf. Je ziet ook welk(e) treinstelnummer(s) er in de 3600 rijd(t)/(en), en waar het het drukte is.

Maar heeft iemand een foto van de telstrips? Deze zouden volgens mijn statistieken ook in de coupe's moeten hangen. De ICM-4 kent er 15 en de ICM-3 zou er 11 kennen per treinstel.


Is er iemand met een iPhone die de app/de ontvangen mail voor mij heeft? De inschrijving is al dicht, maar ik zou toch graag de app eens willen zien.
 

08-02-2013 10:16:45
dlm4yjp
dlm4yjp
zoeken naar InstaAPP, kom je vanzelf wat tegen


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

08-02-2013 10:38:16
AgentX
AgentX
Dat ik het hier vraag is omdat hij dus niet in de appstore staat  

08-02-2013 10:56:38
taigagaai
Moderator
taigagaai
In de Android Market gewoon te downloaden. Je kan pas verder als je de code ingeeft van de bevestigingsmail. Als de inschrijving vol is, dan zal je die mail waarschijnlijk ook niet meer krijgen.  

08-02-2013 11:01:54
railmagazi
railmagazi
Quote
broek53 (do 07 feb 2013 21:36:47 https://somda.nl/forum/2045/p434505/): Dat is niet waar. Op de Rails had de juiste nummers, zoals ook blijkt uit de binnenkomst/vertrekstaatjes van het RB Haarlem in dezelfde OdR.
... én waaruit blijkt dat het foute stel aan de omloop voor de IJssellijn-proef was toegewezen. Inmiddels moet de 4234 er weer uit zijn en de 4232 er in - in de 3600 dus. En fin: zo ontdek je samen nog eens iets.

Laatst bewerkt door railmagazi op 08-02-2013 11:03
 

08-02-2013 11:08:22
martijnmet
Moderator
martijnmet
Quote
AgentX (do 07 feb 2013 21:43:06 https://somda.nl/forum/2045/p434507/): Is er iemand met een iPhone die de app/de ontvangen mail voor mij heeft? De inschrijving is al dicht, maar ik zou toch graag de app eens willen zien.

Ja ik heb hem. Maar de app wordt gekoppeld aan je iPhone. Dus dat is allemaal niet overdraagbaar.
 

08-02-2013 11:53:53
AgentX
AgentX
Het gaat mij niet om de werkende app, ik wil juist de losse file. Voor de technici gaat dat dus om de .ipa file, die gewoon op je pc staat als je een keer synct met iTunes.

Heb jij die voor mij?
 

08-02-2013 14:32:26
martijnmet
Moderator
martijnmet
Ik snap wat .ipa-files zijn. Van alle andere apps kan ik daar zo bij. Maar dat is bij deze app niet mogelijk, iTunes herkent hem ook niet. De app wordt namelijk geinstalleerd via de TestFlight-omgeving.

Maar ik stel voor om het weer over ICMm te hebben!
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl