Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl
20-03-2020 12:01:14
rolandrail
rolandrail
Quote
j.jager (do 19 mrt 2020 22:08:54 https://www.somda.nl/forum/2045/p723457/):Voor de 4224 is dacht ik destijds een nieuwe kopbak geleverd, dit aangezien toen de levering nog liep van de icm 4tjes.
Correct.


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 

20-03-2020 13:14:38
VIRMm1
VIRMm1
Quote
broek53 (vr 20 mrt 2020 09:48:41 https://www.somda.nl/forum/2045/p723483/): Versus de leeftijd van de stellen, uiteraard. We spreken hier over bedragen met zes nullen en die kun je beter besteden, zeker in tijden van relatief overschot aan materieel.


De dagwaarde zou uit 6 cijfers bestaan en de schade uit 7 cijfers (per treinstel).

Groot verschil natuurlijk is dat het een schade is die is veroorzaakt door NS zelf. Als er een vrachtwagen op een overweg stil komt te staan en zodoende een treinstel flink beschadigd raakt dan kan NS nog een beroep doen op de verzekering van de vrachtwagen.

Daarom is bijvoorbeeld de 954 in 2014 nog hersteld van een forse schade terwijl er aan alle kanten Mat64's aan de kant werden gezet.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 20-03-2020 13:17
 

20-03-2020 15:53:54
MCN-GVC
MCN-GVC
Misschien is het wel goedkoper (en leuker voor hen die een hobby met treinen hebben) om de 4001 technisch te strippen van alle onderdelen en de metalen bakken, misschien na wat roestherstel, met de technisch goede onderdelen van de 4021 en 4087 te herstellen. Zou mooi zijn als dan het originele interieur en boegdeuren behouden zouden worden. Zou gelijk een visueel uniek treinstel zijn welke dan technische bijna gelijk is aan de productieserie.

En voor de pessimisten, het is maar een idee met 0.1% kans dat het zou gebeuren, ik weet/zie ook dat de economische waarde tot herstel van icm er niet is.
 

20-03-2020 16:42:34
VIRMm1
VIRMm1
Ik heb wel eens gelezen ergens dat die bakken in een dusdanige slechte staat zijn dat je daar geen trein meer van kan maken.

Daarnaast kun je met de onderdelen van een ICMm geen ICM-0 meer opbouwen, er zijn maar weinig onderdelen die passen. Het idee is wel leuk inderdaad, met het oogpunt op historisch besef. %08%

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 20-03-2020 16:43
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

20-03-2020 17:16:53
martijn
martijn
Alles zit er nog op en aan, zelfs alle ramen en het interieur zit er nog in. %02%

https://www.martijnvanvulpen.nl/spoorzoeken/952-icm-4001-op-industriepark-kleefse-waard
 

20-03-2020 18:07:51
thom
thom
Quote
MCN-GVC (vr 20 mrt 2020 15:53:54 https://www.somda.nl/forum/2045/p723504/): Misschien is het wel goedkoper (en leuker voor hen die een hobby met treinen hebben) om de 4001 technisch te strippen van alle onderdelen en de metalen bakken, misschien na wat roestherstel, met de technisch goede onderdelen van de 4021 en 4087 te herstellen. Zou mooi zijn als dan het originele interieur en boegdeuren behouden zouden worden. Zou gelijk een visueel uniek treinstel zijn welke dan technische bijna gelijk is aan de productieserie.

En voor de pessimisten, het is maar een idee met 0.1% kans dat het zou gebeuren, ik weet/zie ook dat de economische waarde tot herstel van icm er niet is.

Die proto's waren zo afwijkend van de vervolgserie, dat ze niet mee gingen in het renovatie project en voortijds afgeschreven werden.
Het was namelijk niet mogelijk om dat binnen de bestaande engineering te behandelen en zou dus een compleet nieuwe engineering nodig zijn voor maar een paar treinstellen. Iets wat veels te duur zou worden.

NS zal die aanrijdings stellen ongetwijfeld zelf kaaltrekken en de daarbij vrijkomende onderdelen zullen welkom zijn om de magazijn voorraad aan te vullen voor de stelen die nogwel een paar jaar mee zullen moeten.

Wat VIRMm1 al zegt, aan die proto stellen is werkelijk alles nét even anders, pas daarmee nét niet, werkt anders of heeft zelf nieteens gelijkenissen met de seriestellen. Je zou daarmee een hoop moeite moeten doen om een soort Frankenstein compromis te creëren wat het uiteindelijk altijd nét niet zal zijn.
Ik weet niet wat je denkt dat daar de toegevoegde waarde nog van zal zijn?

Het Spoorwegmuseum zal tzt gewoon een technisch in goede staat zijnd stel uit de dienst overnemen die met eveneens over te nemen reserve onderdelen veel makkelijker op de baan te houden zal zijn en véél minder inspanning kost.

Laatst bewerkt door thom op 20-03-2020 18:09
 

20-03-2020 23:33:43
279
279
van nfl gehoord dat de serie 4011 - 4050 vanaf maandag a.s. aan de kant wordt gezet ivm problemen met de software. solo rijden levert blijkbaar problemen op,
gecombineerd niet...
 

20-03-2020 23:58:22
rolandrail
rolandrail
Software in een ICM? Heb ik iets gemist?


Rolandrail is verhuist van .net naar .nl
 

21-03-2020 00:38:59
VIRMm1
VIRMm1
Tractie en klimaat hebben software.
Gezien het om solo/gecombineerd rijden gaat gok ik op de tractie.
 

21-03-2020 09:06:10
edje
edje
Denk dat in verband met de vele sprinterdiensten, ze liever niet hebben dat de 4011 tot 4050 daar in komen te rijden. Dit ivm de rijweerstanden.  

21-03-2020 13:17:08
smarkie
smarkie
Quote
rolandrail (vr 20 mrt 2020 23:58:22 https://www.somda.nl/forum/2045/p723526/): Software in een ICM? Heb ik iets gemist?

de omroep
 

21-03-2020 13:22:06
thom
thom
Quote
VIRMm1 (za 21 mrt 2020 00:38:59 https://www.somda.nl/forum/2045/p723529/): Tractie en klimaat hebben software.
Gezien het om solo/gecombineerd rijden gaat gok ik op de tractie.

Heeft ICM niet gewoon analoge elektronica cassettes voor de tractie besturing?

Het bouwjaar van die dingen is nou niet echt de tijd van software voor dat soort zaken
 

21-03-2020 13:25:35
gose91
gose91
Moderniseringsjaren wel  

21-03-2020 14:05:07
treinfan
treinfan
Quote
smarkie (za 21 mrt 2020 13:17:08 https://www.somda.nl/forum/2045/p723543/):
Quote
rolandrail (vr 20 mrt 2020 23:58:22 https://www.somda.nl/forum/2045/p723526/): Software in een ICM? Heb ik iets gemist?

de omroep
De omroep bij ICM is zo analoog (en haperend) als het maar kan, daar zit zeker weten geen software in.
 

21-03-2020 16:44:20
VIRMm1
VIRMm1
Quote
thom (za 21 mrt 2020 13:22:06 https://www.somda.nl/forum/2045/p723544/):
Quote
VIRMm1 (za 21 mrt 2020 00:38:59 https://www.somda.nl/forum/2045/p723529/): Tractie en klimaat hebben software.
Gezien het om solo/gecombineerd rijden gaat gok ik op de tractie.

Heeft ICM niet gewoon analoge elektronica cassettes voor de tractie besturing?

Het bouwjaar van die dingen is nou niet echt de tijd van software voor dat soort zaken


Pfoe, daar vraag je me wat %08%
Iig geen wals zoals bij de MAT64, er zitten wel elektronica cassettes in die de weerstanden afschakelen. In hoeverre je dat software kan noemen? Tja.


De omroep in ICM is zeker niet analoog.
 

21-03-2020 22:39:56
timtrein
timtrein
Ik ga voor de uitleg van Edje, de eerste 40 stellen zijn niet geschikt voor de hele dag stoptreindienst.  

21-03-2020 23:06:43
cuneo56
cuneo56
Het is inmiddels 20 jaar terug dat ik met de dagelijkse inzet van o.a. ICM te maken had.
Voor een eventuele inzet in de stoptreindiensten gold voor ons enkel dat de gemiddelde halteafstand daarbij niet onder de (ik meen) 10 km mocht komen.
Van verschillen in inzet(mogelijkheden) tussen weerstands- en chopperstellen was geen enkele sprake.
Maar goed; er is denk ik in de tussentijd meer veranderd over beheer en zeggenschap dan aan de techniek.
 

21-03-2020 23:12:34 1
daniel81
daniel81
Logisch doordenkend (hoewel dat gevaarlijk is in de spoorwereld ): aangezien NS al de grootste moeite heeft om drietjes en viertjes uit elkaar te houden, zal men zich geen enkele illusie gemaakt hebben in de dagelijkse dienst weerstands- en chopperstellen uit elkaar te kunnen houden. Echter nu het voor langere tijd en gecoördineerd gebeurt, is het natuurlijk gemakkelijker om die weerstandsstellen wel eruit te vissen  

22-03-2020 01:39:16
aarclay
aarclay
Quote
timtrein (za 21 mrt 2020 22:39:56 https://www.somda.nl/forum/2045/p723562/): Ik ga voor de uitleg van Edje, de eerste 40 stellen zijn niet geschikt voor de hele dag stoptreindienst.

Duidelijk. Maar wat gebeurt er dan? Wat voor defecten treden er anders op?
Verbrandde rijweerstanden?


Choo choo.....
 

22-03-2020 01:43:45
Frontier
Frontier
Kans op oververhitting e.d.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

22-03-2020 09:52:39
VIRMm1
VIRMm1
Bij optrekken zijn alle weerstanden in gebruik. Een weerstand is eigenlijk een soort van kachel. Je zet er spanning op, de weerstand wordt flink warm en aan de achterkant krijg je minder spanning terug. Zodoende kun je rustig optrekken met je trein.

Hoe hoger de snelheid wordt hoe meer weerstanden er (stapsgewijs) afgeschakeld worden.

Op hoge snelheid zijn ze allemaal buiten gebruik. Op dat moment kunnen ze dus mooi afkoelen. In een Sprinter dienst hebben ze onvoldoende tijd om af te koelen. Dus wanneer ze nog best warm zijn zet je er weer spanning op, worden ze nog warmer, etc. Doe je dat te vaak achter elkaar (iets wat op sommige trajecten kan gebeuren) dan kunnen ze doorbranden/smelten. In het ergste geval wordt zo'n gloeiend hete weerstand het spoor uit geslingerd tegen iets/iemand aan langs de baan.

Aan de zijkanten zit een afschermend rooster maar aan de onderkant zit niks.
 

22-03-2020 10:27:20
broek53
broek53
Als ik mij goed herinner, was er een aantal jaren geleden een regel dat deze stellen niet langere tijd in treinseries ingezet mochten worden die stations aandoen die gemiddeld minder dan x kilometer uit elkaar liggen. En waarschijnlijk bestaat zo'n soort regel dus nog steeds.  

22-03-2020 12:23:35
279
279
het wordt steeds duidelijker wat de verschillen tussen de weerstand- en de chopperstellen zijn.
maar om dan voorzichtigheidshalve de serie 4011 - 4050 aan de kant te zetten
om te voorkomen dat ze misschien in de stoptreindienst terechtkomen ??
 

22-03-2020 12:45:41
timtrein
timtrein
Ja dat dus. NS zwemt nu natuurlijk in het materieel, sterker nog ik denk dat ze moeite moeten doen om alles kwijt te raken op de opstelterreinen én de dagelijkse processen nog door te laten gaan...  

22-03-2020 12:51:18
VIRMm1
VIRMm1
Klopt. Divers materieel, voornamelijk IC materieel, gaat langdurig geparkeerd worden.
Op dit moment kunnen ze zich 't wel veroorloven om een hele serie aan de kant te zetten.
 

22-03-2020 13:12:47
marotrans
marotrans
Is ondertussen bijgewerkt: total loss verklaard en definitief terzijde...
https://treinposities.nl/voertuig/ns_icm_4087/opmerkingen
Quote
ThijsvLoon (do 19 mrt 2020 23:51:20 https://www.somda.nl/forum/2045/p723463/): Misschien dat het al verouderd is, maar bij opmerkingen bij treinstel 4087 op treinposities werd een paar dagen na het incident nog vermeld dat dit treinstel als eerste naar Haarlem zou gaan tbv reparaties nav opgelopen schade. https://treinposities.nl/voertuig/ns_icm_4087/opmerkingen
 

22-03-2020 14:28:54
wouterder
wouterder
Zullen we treinposities updates niet al te serieus nemen op dit forum? Dat kan jan en alleman aanpassen.  

22-03-2020 14:46:11
Oldskool
Oldskool
Als jij onjuistheden constateert, waarom meld je dat dan niet even bij de beheerder? Zeg er dan meteen even bij wat het wel moet zijn, kan de beheerder het even voor je aanpassen.  

22-03-2020 16:16:17
Korte_Naam
Korte_Naam
Quote
wouterder (zo 22 mrt 2020 14:28:54 https://www.somda.nl/forum/2045/p723589/): Zullen we treinposities updates niet al te serieus nemen op dit forum? Dat kan jan en alleman aanpassen.

Ik kan hier ook van alles roepen... Daarnaast werd op 19 maart hier hetzelfde geroepen:
Quote
VIRMm1 (do 19 mrt 2020 14:23:10 https://www.somda.nl/forum/2045/p723420/): De andere 2 stellen Total loss.
Herstel is onwaarschijnlijk.

Dus is het maar de vraag welk van de twee berichten eerder was.

Laatst bewerkt door Korte_Naam op 22-03-2020 16:20
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-03-2020 17:22:29
phantom
phantom
Quote
wouterder (zo 22 mrt 2020 14:28:54 https://www.somda.nl/forum/2045/p723589/): Zullen we treinposities updates niet al te serieus nemen op dit forum? Dat kan jan en alleman aanpassen.

Dat ruik je aan de "buitenkant" niet,en bovendien niet iedereen kan weten hoe serieus je iets moet nemen van een forum/site/wat dan ook %03%
(een persoonlijke mening van een individu,maakt zo'n stelling overigens nog niet de waarheid )

Wat je hiermee wel kan bereiken dat niemand meer de moeite neemt om iets te melden wat "nieuws" kan zijn,ongeacht de bron.
Zijn er straks vast weer anderen die gaan lopen klagen dat niemand meer nieuws of info deelt,al word dat op deze manier wel in de hand gewerkt %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

22-04-2020 11:07:17
Leo
Leo
Quote
279 (zo 22 mrt 2020 12:23:35 https://www.somda.nl/forum/2045/p723581/): het wordt steeds duidelijker wat de verschillen tussen de weerstand- en de chopperstellen zijn.
maar om dan voorzichtigheidshalve de serie 4011 - 4050 aan de kant te zetten
om te voorkomen dat ze misschien in de stoptreindienst terechtkomen ??


Vandaag komen de eerste 3 stellen weer in dienst in de 1600, warmdraaien voor volgende week zonder risico.
 

01-09-2020 17:35:19
gose91
gose91

Ook voor de 4051 is het over. Bij een aanrijding op 11 mei was de schade groot en blijkt het zinvoller om de onderdelen te gebruiken voor de soortgenoten dan te herstellen.

 

01-09-2020 19:28:40
aarclay
aarclay

Bij welk incident was deze eigenlijk betrokken?

 

01-09-2020 19:32:09
Ysbergsla
Ysbergsla

Een aanrijding contra klein voertuig nabij Putten.

 

01-09-2020 20:42:44
Trainplaza
Trainplaza
Quote
gose91 (01-09-2020 17:35:19):

Ook voor de 4051 is het over. Bij een aanrijding op 11 mei was de schade groot en blijkt het zinvoller om de onderdelen te gebruiken voor de soortgenoten dan te herstellen.


Zouden hiermee de 4021 en/of 4087 weer hersteld gaan worden? Want anders staan er 3 ICM's aan de kant met botsschade, maar verder geen hele heftige mankementen.

 

01-09-2020 20:46:57
thom
thom
Quote
gose91 (19-03-2020 20:10:15): Opgebolde vloeren, vervormde deurstijlen, op elkaar geduwde wanden (bij binnendeuren), vervormde cabines en kelders, geknikte daken

Daar zou ik niet op rekenen gezien dit bericht eerder hier, de schade van die stellen zal zellfs nog veel groter zijn dan van de nu aan de kant gezette 4051.

Bedoeld zal de algemene onderdelen voorraad wel zijn.



Laatst bewerkt door thom op 01-09-2020 20:48
 

01-09-2020 22:03:49
aarclay
aarclay
Quote
Ysbergsla (01-09-2020 19:32:09):

Een aanrijding contra klein voertuig nabij Putten.


Een trein terzijde na aanrijding met een klein voertuig? Zeker een zwaar voertuig?
Of gaat het om het feit dat ze reservedelen nodig hadden, en ze er maar meteen een pluktrein van maakten?

 

01-09-2020 22:57:38
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Trainplaza (01-09-2020 20:42:44):
Quote
gose91 (01-09-2020 17:35:19):

Ook voor de 4051 is het over. Bij een aanrijding op 11 mei was de schade groot en blijkt het zinvoller om de onderdelen te gebruiken voor de soortgenoten dan te herstellen.


Zouden hiermee de 4021 en/of 4087 weer hersteld gaan worden? Want anders staan er 3 ICM's aan de kant met botsschade, maar verder geen hele heftige mankementen.


Die treinstellen zijn echt total loss. Vooral de 4087 heeft echt enorme schade.

Financieel gezien ook helemaal niet aantrekkelijk gezien het feit dat deze treinen binnen een aantal jaar van het spoor gaan verdwijnen.

 

02-09-2020 08:36:48
michaben
michaben
Quote
aarclay (01-09-2020 22:03:49):
Quote
Ysbergsla (01-09-2020 19:32:09):

Een aanrijding contra klein voertuig nabij Putten.


Een trein terzijde na aanrijding met een klein voertuig? Zeker een zwaar voertuig?
Of gaat het om het feit dat ze reservedelen nodig hadden, en ze er maar meteen een pluktrein van maakten?


Na opgezocht waar de laatste bekende inzet van de 4051 was kwam ik dit nieuwsbericht tegen: nijkerk.nieuws.nl

Betreft dus een personenauto, maar zo te zien is de auto wel meegesleurd door de trein wat de schade aan de kop verergerd kan hebben.

 

02-09-2020 16:17:51
AJT
AJT

Hoezo wordt de 4051 terzijde gesteld? Hij stond gisteren gewoon bij de werkplaats in Haarlem

 

02-09-2020 17:06:26
thom
thom
Quote
gose91 (01-09-2020 17:35:19):

Ook voor de 4051 is het over. Bij een aanrijding op 11 mei was de schade groot en blijkt het zinvoller om de onderdelen te gebruiken voor de soortgenoten dan te herstellen.


^

Toch redelijk duidelijk dacht ik :)

Lijkt mij een prima plek om de schade te inventariseren en daar een besluit te maken.



Laatst bewerkt door thom op 02-09-2020 17:07
 

02-09-2020 17:53:24
gose91
gose91

Er gaat een hele studie vooraf aan zo'n beslissing. Het kan nog zijn dat herstel stap 1 technisch en stap 2 financieel nog wel gaat, maar als er bij stap 3 goed is uitgedokterd dat het treinstel écht niet meer nodig is, waarom zou je dan nog. De afdeling meer-jaren-vooruit is daar niet in een dagje over uit.

Bij de 4021 en 4087 zal het bij stap 1 al duidelijk zijn geweest... 🤨



Laatst bewerkt door gose91 op 02-09-2020 17:57
 

02-09-2020 18:04:21
AJT
AJT

Maar is het besluit bij stap drie dan al genomen?

 

02-09-2020 18:10:22
gose91
gose91

Ik weet niet hoe lang een stap duurt hoor, maar het wordt allemaal niet in één vergadering besloten.

Ik weet de uiteindelijke reden van het niet herstellen van de 4051 niet, maar ik wilde even illustreren dat over het afschrijven van een trein niet luchtig wordt nagedacht en dat er meerdere partijen over nadenken.

 

02-09-2020 18:21:26
sjoerd
sjoerd

Het kan de gebruikswaarde van de nog rijdende vloot juist verhogen als je enkele exemplaren opoffert voor de onderdelen. Dat is wel met elk materieeltype gebeurd, behalve met eenlingen of kleine series, die er in één keer uit gingen.

De Koplopers zijn al even in dienst, en zijn in feite geen koplopers meer: je kunt al lang niet meer door hun kop lopen en we hebben intussen de eerste snellere opvolgers binnen de grenzen.

 

02-09-2020 18:31:57
gose91
gose91

Goeie, sjoerd. De onderdelenvoorzieners zullen ook wel gevraagd zijn of ze behoefte zien in de onderdelen. Daar zullen heel wat rekensommen gemaakt zijn om de waarde voor NS te bepalen.

 

03-09-2020 20:27:47
timtrein
timtrein

En vergeet niet dat de hoeveelheid reizigers laag is en NS flink moet bezuinigen. Dan is dit een relatief eenvoudige besparing.

 

03-09-2020 21:11:35
AJT
AJT

Hij kan altijd nog hersteld worden mocht hij nodig zijn

 

03-09-2020 22:40:27
gose91
gose91

Als dit besluit genomen is, is het uithollen wel begonnen hoor. Onderdelen die wel handig zijn voor andere treinen, maar nog een revisie of check nodig hebben gaan er rap uit

 

14-01-2021 10:30:52
zaza
zaza

Volgens treinposities staat ICMm 4062 al sinds 15 December "stil". Iemand wellicht bekend met de reden hiervan? Een kleine schade of grote storing?

 

14-01-2021 10:55:28
VIRMm1
VIRMm1

Staat sinds 15-12 defect met als melding 'onrustige loop'.

 

14-01-2021 12:23:55
sik214
sik214
Quote
VIRMm1 (01-09-2020 22:57:38):
Quote
Trainplaza (01-09-2020 20:42:44):
Quote
gose91 (01-09-2020 17:35:19):

Ook voor de 4051 is het over. Bij een aanrijding op 11 mei was de schade groot en blijkt het zinvoller om de onderdelen te gebruiken voor de soortgenoten dan te herstellen.


Zouden hiermee de 4021 en/of 4087 weer hersteld gaan worden? Want anders staan er 3 ICM's aan de kant met botsschade, maar verder geen hele heftige mankementen.


Die treinstellen zijn echt total loss. Vooral de 4087 heeft echt enorme schade.

Financieel gezien ook helemaal niet aantrekkelijk gezien het feit dat deze treinen binnen een aantal jaar van het spoor gaan verdwijnen.


Sorry, een late quote, maar zou de verzekering hier geen rol in spelen? Feitelijk krijg je dit treinstel obv verzekeringsgeld toch weer op de baan? Ik weet bijvoorbeeld dat de 1766 die tussen Zp en Dv op een boom is gebotst en terzijde naar Amf is gegaan, niet hersteld is, maar dat de kosten wel op de verzekering van PR zijn verhaald.

 

14-01-2021 14:54:22
VIRMm1
VIRMm1

Volgens mij kan er bij schade agv een aanrijding tussen 2 eigen treinen niet veel verhaald worden op een verzekering.

Daarnaast heeft ook NS een eigen risico dat betaald wordt bij schade. Zodoende kan het zijn dat het financieel gezien aantrekkelijker is een treinstel als plukstel te gaan gebruiken ipv opknappen en weer de dienst in.

 

14-01-2021 15:32:45
sik214
sik214

Sorry, ik refereerde (maar niet duidelijk zie ik nu) aan de 4051. Voor de 4021 & 4087 inderdaad geen optie.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

22-01-2021 12:14:51
zaza
zaza

ICMm 4062 is vandaag weer in dienst gekomen (trein 524).

 

22-01-2021 14:28:34
tieske05
tieske05
Quote
zaza (22-01-2021 12:14:51):

ICMm 4062 is vandaag weer in dienst gekomen (trein 524).


Onrustige loop, doet me denken aan de DDZ ;)

 

23-01-2021 12:02:53
Wilson91
Wilson91

Iemand enig idee wat er met de 4027 en 4028 aan de hand is ?

 

23-01-2021 13:19:39
gose91
gose91

Beiden staan met hoogspanningsdoorslag bij schadeherstel

 

23-01-2021 15:36:07
aarclay
aarclay

Spanningsdoorslag?

Door een zwieberende geknapte bovenleiding aangetikt?

 

23-01-2021 20:32:18
gose91
gose91

Nee, een hoogspanningskabel die ergens door de trein loopt en sluiting maakt met het casco. Door vocht, veroudering, falende gebruiker, een stukgeschuurde isolatie. Kan van alles zijn. Het gebeurt ook wel eens materieelbreed, maar kan door alle beveiligingen en aarding nooit bij personen geraken.

 

23-01-2021 22:59:23
thom
thom

En als je pech hebt is de doorslag niet naar aarde, maar naar de laagspannings systemen, dan kun je her en der vanzelf rook aantreffen 😉

 

18-05-2021 14:50:27
zaza
zaza

Op Facebook wordt gemeld dat ICMm 4011 op de nominatie staat om in november van dit jaar buiten dienst te gaan. Iemand wellicht meer achtergrondinformatie over de juistheid van dit bericht? Als leek denk ik dat NS voorlopig nog geen intercitymaterieel kan missen zolang ICNG niet in dienst is, nog even afgezien van het feit dat ICNG vooralsnog eerst het ICRm materieel aan de kant moet gaan zetten.

 

18-05-2021 14:59:10 1
aarclay
aarclay

Waar wordt dat geroepen op het o zo grote Facebook?

 

18-05-2021 15:26:49 1
AgentX
AgentX

Gevalletje "dat hep gestaan op Facebook". Het lijkt me handig om officiële berichtgeving af te wachten.

 

18-05-2021 19:07:50
bnv
bnv

En dat DDZ dan toch weer terug in dienst moet zijn.

 

18-05-2021 19:15:45
zaza
zaza

Deze melding kwam zeker niet van het eerste de beste spoorbinkkie dat zo maar wat roept. En tot officiële berichtgeving heb ik geen toegang, dat was de reden dat ik deze vraag hier aanzwengelde.

 

18-05-2021 21:17:59
Rolffiej19
Rolffiej19

Opzich niet een hele gekke gedachten aangezien we inmiddels al 15 jaar verder zijn na de eerste revisie van de 4011.

 

18-05-2021 21:36:06
bnv
bnv

En de 4011 dan precies 38 jaar oud is.

 

19-05-2021 12:07:01
Klaas88
Klaas88

Ik zie de DDZ zelf eerder uitdienst gaan dan de ICMm

 

19-05-2021 12:51:23
thom
thom

Die zijn later dan ICM gemoderniseerd, dus die kans is klein.

Zeker nu er nog weer een schep geld ingestoken word om de huidige problemen van DDZ op te lossen ;)

 

19-05-2021 13:03:24
Daan!
Daan!

DDZ gaat er op z'n vroegst uit in 2027, omdat dan pas DDNG komt.

 

30-05-2021 10:00:39
Daan!
Daan!

Link. Wie weet wat er aan de hand is met deze ICM?

 

30-05-2021 11:29:46
T-Twente
T-Twente
Quote
Daan! (30-05-2021 10:00:39):

Link. Wie weet wat er aan de hand is met deze ICM?


Ziet er naar uit dat er graffiti op zit, maar ik twijfel daar nog wel over...

 

30-05-2021 12:02:06
thom
thom

Nee, geen graffiti, dat zijn de voor gespoten stroken waar de naden van de stickers later komen.

 

30-05-2021 12:03:28
Frontier
Frontier

Aan de andere zijde is 'ie geheel geel zonder blauw edoch met twee groene stroken.

 

30-05-2021 13:09:10
aarclay
aarclay

Het is gewoon een ICMm zonder zijn wrap.
Deze foto heb ik in 2010 gemaakt tijdens een excursie door de werkplaats.

ibb.co

(Edit: Nu met grote foto)



Laatst bewerkt door aarclay op 30-05-2021 17:39
 

30-05-2021 13:10:03
zaza
zaza

Lijkt mij een van de reeds afgevoerde stellen waarop schilderproeven zijn uitgevoerd.

Edit: blijkbaar een foto uit 2010 dus niet meer relevant



Laatst bewerkt door zaza op 30-05-2021 13:11
 

30-05-2021 17:41:23
aarclay
aarclay

De foto waar Daan naar linkt lijkt wel recent, maar mijn foto (die nu in groot formaat is) is komt uit 2010. Het heeft dus niks met schildersproeven te maken.



Laatst bewerkt door aarclay op 30-05-2021 17:42
 

30-05-2021 17:47:00
BusNL
BusNL

Op de foto lijkt links een Virmm te staan gezien het kleine nummer naast de koppeling en de witte ''verboden voor onbevoegde'' sticker op de cab deur.

 

30-05-2021 18:02:43
aarclay
aarclay

We kunnen dus concluderen dan Daan's foto recent is. 😜

 

30-05-2021 19:40:10
Ysbergsla
Ysbergsla

Vanzelfsprekend, dat bevestigde Frontier reeds indirect.

 

31-05-2021 16:07:28
Wilson91
Wilson91

Is volgens mij pluk stel 4051

 

31-05-2021 18:24:47
NDS
NDS
Quote
Ysbergsla (30-05-2021 19:40:10):

Vanzelfsprekend, dat bevestigde Frontier reeds indirect.


De betreffende bak stond gister nog in de zelfde toestand buiten toen ik er rond 16.00u langs reed.

Groetjes Michiel

 

06-08-2021 17:36:59 1
aarclay
aarclay

Het ziet er naar uit dat de ICM-0 4004 op het terrein van de politieacademie in Ossendrecht stilletjes is afgevoerd om plaats te maken voor de DD-AR bakken. Ik ken me indenken dat na 17 jaar onaangeroerde stilstand de bakken behoorlijk rot kunnen zijn. Als voorbeeld was de vloer van de 4005 (bij Falck in Utrecht) in 2011 al behoorlijk doorgerot. Dus dat zal niet anders zijn bij de 4004.

Iemand enig idee wanneer ze afgevoerd zijn? Of zijn ze verhuisd naar elders?

Update:

Geen paniek. De ICM-0 is een stukje verhuisd naar het einde van het spoor.



Laatst bewerkt door aarclay op 06-08-2021 19:09
 

08-08-2021 09:47:16
j.jager
j.jager

Gister oa de 4082 bij de werkplaats van Hlm zien staan. Betreffende stel stond inmiddels in 3 delen op het terrein. Bij een kleine onderzoek schijnt de 4082 vorige week zondag voor het laatst gereden te hebben. Is er bekend wat er mee is? Aangezien ik er nog niks over heb kunnen vinden.

 

11-11-2021 15:49:20
vrijgezel
vrijgezel

Vandaag is het er een einde gekomen van het verblijf van de rijtuigbakken van het oudste stel/ laagste nummer van ICM2: stel 4051 bij en in de Wph Hlm. Deze gingen naar Beelen (HKS) per dieplader in volgorde: mBDk; AB; sBk. Er werden 2 diepladers ingezet.



Laatst bewerkt door vrijgezel op 13-11-2021 17:08
 

11-11-2021 16:15:45 1
Courgette
Courgette

Daar hoort ook beeld bij. Deze heb ik van Twitter geplukt.

twitter.com



Laatst bewerkt door Courgette op 11-11-2021 16:16, reden: zal er ook een linkje van maken
 

11-11-2021 16:55:40
aarclay
aarclay

Ook de 4024 is al sinds half mei niet meer gespot. Ik heb vernomen dat deze betrokken was bij een botsing Glimmen. Geen idee over de schade, maar het feit dat hij nog niet rijdt zou mogelijk de vierde terzijdestelling kunnen worden?



Laatst bewerkt door aarclay op 11-11-2021 16:56
 

11-11-2021 17:18:46 1
DDZ7504
DDZ7504

Het is mij vandaag toevallig verteld dat de 4024 inderdaad niet meer op de baan gaat komen, en dat de motorbak van dat stel zelfs al in de 4034 zit omdat diens motorbak technisch "naar de klote" zou zijn.

 

11-11-2021 17:51:22
aarclay
aarclay

Stiekeme bakwisseling dus?

 

11-11-2021 18:53:23
zaza
zaza

Voor de fijnproevers: dan krijgen we een ICMm met een kopbak witte lampenkappen (ex mBDk bak 4024) en een kopbak zwarte lampenkappen (sBk 4034).

 

11-11-2021 23:27:37
pascalgerr
pascalgerr

Was ik toevallig afgelopen 20 Juli getuige van die wisseling? iCloud filmpje

 

12-11-2021 07:39:18
hellfire
hellfire

De beeldkwaliteit van jouw filmpje is zo goed, dat je kunt zien dat het om de kopbakken van de 4067 gaat. (Dus het antwoord op je vraag is "nee" 😉)



Laatst bewerkt door hellfire op 12-11-2021 07:42
 

13-11-2021 13:22:48
broek53
broek53
Quote
DDZ7504 (11-11-2021 17:18:46):

Het is mij vandaag toevallig verteld dat de 4024 inderdaad niet meer op de baan gaat komen, en dat de motorbak van dat stel zelfs al in de 4034 zit omdat diens motorbak technisch "naar de klote" zou zijn.


Ja, dat is in ieder geval de bedoeling en zal ook wel doorgaan. De 4024 staat met overwegbotsschade aan de sBk sinds 19 mei in Haarlem, de 4034 heeft op 18 september voor het laatst gereden en staat nu in Haarlem met een zwaar defecte mBFk. Bakwisseling lag dus wel voor de hand.

 

15-11-2021 01:35:34
seinhuis
seinhuis
Quote
Courgette (11-11-2021 16:15:45):

Daar hoort ook beeld bij. Deze heb ik van Twitter geplukt.

twitter.com


Waarom zijn de kleuren van de trein aangepast? Mogen we de trein niet herkennen?

 

15-11-2021 01:45:32
thom
thom

Nee, dat zal de reden vast zijn want je kunt hem echt niet herkennen zo 😉

Nee, die bak is gebruikt voor beproevingen voor schilderen en stickeren.

 

15-11-2021 06:46:59
maarten83
maarten83

Van een afstand heeft die bak wel wat weg van het oude cto meetrijtuig.

 

15-11-2021 11:35:01 1
Muizeneus
Muizeneus
Quote
thom (15-11-2021 01:45:32):

Nee, die bak is gebruikt voor beproevingen voor schilderen en stickeren.


ha wat een goed idee om stickeraars eerst ff te laten oefenen op een afgevoerde bak ipv op een spiksplinternieuwe vectron 😃😜

 

15-11-2021 16:44:00
thom
thom

Het zal geen oefenen voor het plakken zijn (dat kunnen die mensen meestal al als een razende), meer het onderzoeken van verschillende typen folies, hoe die hechten op misschien wel meerdere soorten verf etc.



Laatst bewerkt door thom op 15-11-2021 16:45
 

19-11-2021 08:53:31
zaza
zaza

Volgens treinposities.nl start treinstel 4034 (sBk 4034+AB 4034+mBDk 4024) vandaag als trein 524 Gn-Rtd

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl