Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl
10-03-2023 02:00:56
SunKeeper
SunKeeper
Quote
bnv (09-03-2023 11:19:41):
Quote
Jorn (09-03-2023 08:42:15):
Quote
BAKEMONO (08-03-2023 20:00:06):

dat iig opgelost, voordat we weer ontsporen. Ik vernam via Rail Magazine ICNG introductie uitgave, dat de drietjes vanaf 2027 eruitzijn en uiteindelijk alleen de viertjes overblijven. Is dat daadwerkelijk zo?


Ik denk dat het sowieso ambitieus wordt om vanaf 2027 zo'n groot aandeel van de ICM uit te faseren (of dat nou drietjes of viertjes zijn). De huidige ICNG levering heeft niet genoeg zitplaatsen om de gehele Traxx + IRC stammen en het halve ICM wagenpark te vervangen. Er moet dus vrij snel een vervolgbestelling geplaatst worden dan. Het zou ook kunnen dat de S5G een deel van de ICM gaat vervangen maar ik zie die ook nog niet zo snel in 2027 rondrijden. De DDNG is ook geen oplossing want die eigen gewoon één-op-één de DDZ vervangen.

Kortom de ICM rijdt voorlopig nog met een flink aantal stellen rond, ook na 2027.


O, dat duurt dus nog zeker vier jaar en al die tijd zal ik met mijn kont op dezelfde bank moeten zitten. Ofwel :Kan er nog wat gedaan worden aan het interieur voordat dat interieur helemaal uit elkaar valt? De kwaliteit begint zo langzamergand steeds slechter te worden, vooral in de 2e klas..


Intussen gaat het interieur natuurlijk al wel een tijdje mee. Daarnaast moet je niet vergeten dat ICM behoorlijk vaak wordt ingezet in korte, drukke treinen. Als in, drukke trajecten, eigenlijk (te) weinig bakken per trein vergeleken met het aantal reizigers wat mee moet. Daardoor wordt gemiddeld een stoel in een ICM-stel op een hoger percentage ritten altijd gebruikt vergeleken met ander materieel.

Verder is de 'schade' met name de witte lijnen en kreuken in de bekleding, vooral aan de raamkant. Ik heb zelf nog nooit gezien dat de bekleding gescheurd is en dat er echt een gat in een stoel zit.

Of er tussen nu en 2027 wel gaten gaan vallen betwijfel ik, daarnaast heb je natuurlijk een groeiende reserve aan redelijke tot goede stoelen uit de stellen die tussen nu en tot 2027 definitief terzijde gaan. Waaruit nog wel wat te wisselen is om hetgeen wat nog rijdt in een bruikbare conditie te houden.

Edit: omdat dit een nieuwe pagina is, meteen even de lijst om deze bovenaan te houden:

Edit2: zie een aantal posts hieronder voor de meest actuele versie



Laatst bewerkt door SunKeeper op 12-03-2023 01:20
 

10-03-2023 07:58:07
mdeen
mdeen
Quote
Jorn (09-03-2023 10:30:33):

Nog een belangrijk puntje betreffende de S5G en de reden dat ik deze aanhaalde als mogelijk vervanger voor een deel van het ICM. NS heeft in de aanbesteding gezet dat deze sprinter ook geschikt moet zijn om als intercity ingezet te worden.


Tja, je kunt elke stoptrein wel als IC gebruiken, en dat is in het verleden ongepland ook wel gebeurd. En in België rijdt MS08 standaard ook IC diensten.

Dus wat er nu speciaal gebouwd moet worden om stoptreinmaterieel als IC te gebruiken?

 

10-03-2023 08:12:55
Jorn
Jorn
Quote
mdeen (10-03-2023 07:58:07):
Quote
Jorn (09-03-2023 10:30:33):

Nog een belangrijk puntje betreffende de S5G en de reden dat ik deze aanhaalde als mogelijk vervanger voor een deel van het ICM. NS heeft in de aanbesteding gezet dat deze sprinter ook geschikt moet zijn om als intercity ingezet te worden.


Tja, je kunt elke stoptrein wel als IC gebruiken, en dat is in het verleden ongepland ook wel gebeurd. En in België rijdt MS08 standaard ook IC diensten.

Dus wat er nu speciaal gebouwd moet worden om stoptreinmaterieel als IC te gebruiken?


Je kunt natuurlijk een eindeloze discussie houden over wat precies het verschil is tussen Intercity en Sprinter materieel, als dat er al is. En er zijn inderdaad ook genoeg voorbeelden van inzet van het 'verkeerde' materieel. Dus wat het precies inhoudt is inderdaad onduidelijk, maar zelf verwacht ik vooral comfortabelere stoelen (er wordt al genoeg geklaagd over de SNG stoelen tijdens een Sprinter rit, dus dat wordt helemaal erg voor een Intercity rit, hetzelfde geldt volgens mij voor de MS08, ook geen reizigers favoritiet in de Intercity dienst) en minder deuren. Verder qua technische eisen, misschien dat de stellen beter geschikt zijn om langere tijden op hoge snelheden te rijden, maar hoe dat er verder uitziet heb ik geen idee van.

 

10-03-2023 09:19:49
VIRMm1
VIRMm1

Elke trein kan lange afstanden op hoge snelheid rijden, als je een LM rit hebt naar de werkplaats wordt er onderweg ook weinig gestopt maar een SNG die in Zwolle staat kan dan ook in 1 ruk door naar Ldd rijden.

Het verschil zit 'm vooral in het onderhoud (en de frequentie ervan). Een stoptrein/sprinter stopt (en remt) immers meer dus zijn de remmen eerder aan vervanging toe. Een van de redenen waarom de DDZ nu niet meer in sprinterdiensten mag rijden, eerder is er een ontspoort omdat de remmen op intercity regime gecontroleerd en vervangen werden terwijl de trein veel als sprinter gereden heeft.

Verder is het maar gewoon de naam die je eraan hangt en de kleur die je de trein geeft. Een Flirt zou technisch gewoon prima een intercitydienst kunnen rijden. Of het wenselijk is, is een 2e, gezien de stoelen, de hoeveelheid deuren, aantal toiletten etc.

Een ICNG zou je weer prima als sprinter in kunnen zetten (optrekken en remmen doet ie snel genoeg) maar is juist weer niet wenselijk door het gebrek aan deuren waardoor de in/uitstaptijd relatief lang is.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

10-03-2023 10:11:50
cuneo56
cuneo56

Dat een treinstel of lok zonder meer lange afstanden op hoge snelheid kan rijden moet ik toch wat nuanceren.

Als je heel veel langere tijden tegen de technische maximum snelheid gaat rijden is dat niet goed voor het materieel, specifiek hoge snelheids materieel heeft dan ook een ruime marge aan de bovenkant.

Toen indertijd van het RouteManagement bij NS ( begin jaren '90) er SGM'en op de Zeeuwse lijn kwam te rijden waarbij er veel stukken op topsnelheid gereden moest worden , was dat in werkplaats Leidschendam goed aan dat materieel te merken. Bij de ÖBB heeft dat b.v. indertijd gelijdt tot aanpassingen in het ontwerp van de 1044 loks naar 1044.2

 

10-03-2023 12:45:40
bacr
bacr
Quote
cuneo56 (10-03-2023 10:11:50):

Dat een treinstel of lok zonder meer lange afstanden op hoge snelheid kan rijden moet ik toch wat nuanceren.

Als je heel veel langere tijden tegen de technische maximum snelheid gaat rijden is dat niet goed voor het materieel, specifiek hoge snelheids materieel heeft dan ook een ruime marge aan de bovenkant.

Toen indertijd van het RouteManagement bij NS ( begin jaren '90) er SGM'en op de Zeeuwse lijn kwam te rijden waarbij er veel stukken op topsnelheid gereden moest worden , was dat in werkplaats Leidschendam goed aan dat materieel te merken. Bij de ÖBB heeft dat b.v. indertijd gelijdt tot aanpassingen in het ontwerp van de 1044 loks naar 1044.2


Waaruit bleek dat dan bij het SGM resp wat waren de aanpassingen aan de ÖBB 1044 tot 1044.2?

 

10-03-2023 13:10:52
cuneo56
cuneo56

Bij SGM hoorde ik o.a. over Rondvuur

En de 1044 kreeg o.a. wat aangepaste draaistellen en andere overbrengingsverhouding.

 

10-03-2023 13:59:01
bacr
bacr
Quote
cuneo56 (10-03-2023 13:10:52):

Bij SGM hoorde ik o.a. over Rondvuur

En de 1044 kreeg o.a. wat aangepaste draaistellen en andere overbrengingsverhouding.


Rondvuur 😉

 

10-03-2023 14:37:48
VIRMm1
VIRMm1

Ja, dan gaat het over motoren met koolborstels. Dan wordt het een ander verhaal.

Modern materieel met draaistroom motoren kennen die problemen niet

 

11-03-2023 09:28:35
thom
thom
Quote
SunKeeper (10-03-2023 02:00:56):
Quote
bnv (09-03-2023 11:19:41):
Quote
Jorn (09-03-2023 08:42:15):
Quote
BAKEMONO (08-03-2023 20:00:06):

dat iig opgelost, voordat we weer ontsporen. Ik vernam via Rail Magazine ICNG introductie uitgave, dat de drietjes vanaf 2027 eruitzijn en uiteindelijk alleen de viertjes overblijven. Is dat daadwerkelijk zo?


Ik denk dat het sowieso ambitieus wordt om vanaf 2027 zo'n groot aandeel van de ICM uit te faseren (of dat nou drietjes of viertjes zijn). De huidige ICNG levering heeft niet genoeg zitplaatsen om de gehele Traxx + IRC stammen en het halve ICM wagenpark te vervangen. Er moet dus vrij snel een vervolgbestelling geplaatst worden dan. Het zou ook kunnen dat de S5G een deel van de ICM gaat vervangen maar ik zie die ook nog niet zo snel in 2027 rondrijden. De DDNG is ook geen oplossing want die eigen gewoon één-op-één de DDZ vervangen.

Kortom de ICM rijdt voorlopig nog met een flink aantal stellen rond, ook na 2027.


O, dat duurt dus nog zeker vier jaar en al die tijd zal ik met mijn kont op dezelfde bank moeten zitten. Ofwel :Kan er nog wat gedaan worden aan het interieur voordat dat interieur helemaal uit elkaar valt? De kwaliteit begint zo langzamergand steeds slechter te worden, vooral in de 2e klas..


Intussen gaat het interieur natuurlijk al wel een tijdje mee. Daarnaast moet je niet vergeten dat ICM behoorlijk vaak wordt ingezet in korte, drukke treinen. Als in, drukke trajecten, eigenlijk (te) weinig bakken per trein vergeleken met het aantal reizigers wat mee moet. Daardoor wordt gemiddeld een stoel in een ICM-stel op een hoger percentage ritten altijd gebruikt vergeleken met ander materieel.

Verder is de 'schade' met name de witte lijnen en kreuken in de bekleding, vooral aan de raamkant. Ik heb zelf nog nooit gezien dat de bekleding gescheurd is en dat er echt een gat in een stoel zit.

Of er tussen nu en 2027 wel gaten gaan vallen betwijfel ik, daarnaast heb je natuurlijk een groeiende reserve aan redelijke tot goede stoelen uit de stellen die tussen nu en tot 2027 definitief terzijde gaan. Waaruit nog wel wat te wisselen is om hetgeen wat nog rijdt in een bruikbare conditie te houden.


Die delen van banken heeft men nog gewoon nieuw op voorraad en bij elke controle van het materieel word er inprinciepe naar gekeken of er geen beschadidingen zijn.

Delen met gaten of scheuren worden dan gewoon direct gewisseld en daarom zie je de nooit zo vaak :)

 

11-03-2023 09:34:59 1
plant
plant

Hier stond het ICM lijstje, deze is geactualiseerd en wordt verder bijgehouden op de volgende pagina.



Laatst bewerkt door plant op 11-07-2023 12:06, reden: Lijstje verplaatst naar de nieuwe pagina.


Youri
 

16-03-2023 09:28:09
Talbot
Talbot

Het viel me vandaag op dat de EI3 4092 van de draad stond te Utrecht Centraal (op het opstelterrein aan de kant van Vaartsche Rijn). Weet iemand of er iets met dit stel aan de hand is?

 

16-03-2023 10:20:16
VIRMm1
VIRMm1

Storing in de omzetter waardoor snelschakelaar uitvalt.

Moet naar Onnen voor herstel.

 

16-03-2023 15:40:31
zaza
zaza

De top 3 van inactieve stellen is momenteel 4053 (47 dagen !), 4209 (16 dagen) en 4015 (14 dagen).

Iemand wellicht een update over de status van deze stellen?

 

16-03-2023 17:05:08
MasterE
MasterE

Alle drie de stellen wachten op herstel van een defect of schade na aanrijding.

 

16-03-2023 20:14:54
Talbot
Talbot

De 4015 staat in ieder geval in Utrecht te wachten :)



Laatst bewerkt door Talbot op 16-03-2023 20:15
 

25-03-2023 20:21:31
broek53
broek53

De herrezen 4244 staat in Onnen gereed voor de dienst, aldus bericht op FB..

 

26-03-2023 09:44:37
Talbot
Talbot

Op zondag 26 maart 2023 reed NS ICMm 4244 trein 524 van Groningen naar Rotterdam Centraal. De 4244 is hiermee, na meer dan een halfjaar terzijde te hebben gestaan, terug gekeerd in de reizigersdienst.

 

30-03-2023 09:12:29
Talbot
Talbot

De NS ICMm 4244 heeft last van hardnekkige tractieproblemen en is inmiddels weer een paar dagen niet in dienst geweest. Vraag me af of deze problemen nog hersteld worden.

 

30-03-2023 12:05:40
thom
thom

Ik denk dat je niet bij elk defect gelijk moet gaan twijfelen of het wel hersteld word, zeker bij een stel wat juist net weer in dienst gesteld is.

 

30-03-2023 13:04:02
geert
geert
Quote
Talbot (30-03-2023 09:12:29):

De NS ICMm 4244 heeft last van hardnekkige tractieproblemen en is inmiddels weer een paar dagen niet in dienst geweest. Vraag me af of deze problemen nog hersteld worden.


Het zijn geen tractieproblemen maar ATB problemen en die worden heus wel opgelost. Rustig aan ICM rijdt echt nog wel even door

 

30-03-2023 16:21:29
DDZ7504
DDZ7504

De 4244 staat inmiddels in Onnen binnen voor herstel. Toevallig naast de 4011 die er voor onderhoud staat: Foto op Facebook

 

02-04-2023 22:28:15
Citea8625
Citea8625

Het gaat zo te zien goed met de 4244. Vanochtend zou hij rijden als trein 700742 maar deze is niet vertrokken vanwege een defecte trein.

 

02-04-2023 23:06:07
Rolffiej19
Rolffiej19

Wederom helaas ATB problemen, shit happends.

 

01-05-2023 13:10:37
plant
plant

Op basis van dat bericht heb ik even een blik geworden in de treinposities.nl-data, en zien we wel meer stellen die al (meer dan) 14 dagen niet op het strijdtoneel geweest lijken te zijn. Op dit moment gaat dat om de stellen;

  • 4025 (17 april)
  • 4028 (31 maart)
  • 4039 (8 april)
  • 4045 (12 april)
  • 4053 (28 januari) --> is al gemeld dat deze op herstel staat te wachten
  • 4055 (16 april)
  • 4062 (17 april)
  • 4202 (11 april)

Verder valt op dat een aardig aantal treinstellen zo ongeveer een week niet meer ingezet zijn. We kunnen rustig concluderen dat NS lekker ruim in het ICM zit op het moment, dat zal goeddeels ook te maken hebben met de feestdagen, de vakantie en wat werkzaamheden in het ICM inzetgebied.




Youri
 

01-05-2023 13:27:31
Talbot
Talbot
Quote
plant (01-05-2023 13:10:37):

Op basis van dat bericht heb ik even een blik geworden in de treinposities.nl-data, en zien we wel meer stellen die al (meer dan) 14 dagen niet op het strijdtoneel geweest lijken te zijn. Op dit moment gaat dat om de stellen;

  • 4025 (17 april)
  • 4028 (31 maart)
  • 4039 (8 april)
  • 4045 (12 april)
  • 4053 (28 januari) --> is al gemeld dat deze op herstel staat te wachten
  • 4055 (16 april)
  • 4062 (17 april)
  • 4202 (11 april)

Verder valt op dat een aardig aantal treinstellen zo ongeveer een week niet meer ingezet zijn. We kunnen rustig concluderen dat NS lekker ruim in het ICM zit op het moment, dat zal goeddeels ook te maken hebben met de feestdagen, de vakantie en wat werkzaamheden in het ICM inzetgebied.


Het kan ook te maken hebben met de drukte in Onnen. Als ik het goed heb begrepen zitten ze daar aardig op de limiet qua capaciteit. Om die reden zijn er ook een aantal omlopen VIRM-6 uit de dienstregeling gehaald. Er zal vast iemand om Somda zijn die hier meer over weet. Misschien dat daarom het herstel van de 4053 zo lang duurt...



Laatst bewerkt door Talbot op 01-05-2023 13:28
 

01-05-2023 13:54:53 4
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
plant (01-05-2023 13:10:37):

Op basis van dat bericht heb ik even een blik geworden in de treinposities.nl-data, en zien we wel meer stellen die al (meer dan) 14 dagen niet op het strijdtoneel geweest lijken te zijn. Op dit moment gaat dat om de stellen;

  • 4025 (17 april) -> Wacht op herstel E-kast.
  • 4028 (31 maart) -> Staat in onnen voor interieur actie.
  • 4039 (8 april) -> Geen problemen.
  • 4045 (12 april) -> Snelheidsmeters defect.
  • 4053 (28 januari) --> is al gemeld dat deze op herstel staat te wachten
  • 4055 (16 april) -> Snelschakelaar uitval.
  • 4062 (17 april) -> Wacht op herstel motorgenerator.
  • 4202 (11 april) -> Compressor defect, stel kan niet opgebouwd worden

Verder valt op dat een aardig aantal treinstellen zo ongeveer een week niet meer ingezet zijn. We kunnen rustig concluderen dat NS lekker ruim in het ICM zit op het moment, dat zal goeddeels ook te maken hebben met de feestdagen, de vakantie en wat werkzaamheden in het ICM inzetgebied.


Even aangevuld en zo ruim zitten ze dus niet in het ICM ;)

 

01-05-2023 23:01:27
thom
thom

ICM heeft toch al enige tijd geen motorgenerator meer, maar juist een statische omzetter gekregen :p?

Daarnaast, volgens mij zijn die VIRM's juist uit de omlopen gehaald, niet omdat Onnen geen tijd heeft maar omdat om het mogelijk te maken dat er meer stellen tegelijk in het onderhoudsbedrijf kunnen zijn.

 

01-05-2023 23:24:21
Rolffiej19
Rolffiej19

Klopt is idd de statische omzetter ;)

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-05-2023 23:41:57 1
broek53
broek53

Met de VIRM-diensten is het kip-en-ei. Onnen heeft te weinig personeel of teveel materieel in onderhoud en dat heeft o.a. deels te maken met het stokken van de afvoer van ICM door de vertraging van het ICNG. Nu zijn los opererende VIRM6'en eenvoudiger te vervangen dan voortdurend van samenstelling wisselende composities ICM - vandaar dus.

 

01-05-2023 23:49:31
plant
plant

Bedankt voor de aanvullingen allemaal, waardevolle informatie en interessant om te weten!




Youri
 

01-05-2023 23:55:13
AJT
AJT
Quote
broek53 (01-05-2023 23:41:57):

Met de VIRM-diensten is het kip-en-ei. Onnen heeft te weinig personeel of teveel materieel in onderhoud en dat heeft o.a. deels te maken met het stokken van de afvoer van ICM door de vertraging van het ICNG. Nu zijn los opererende VIRM6'en eenvoudiger te vervangen dan voortdurend van samenstelling wisselende composities ICM - vandaar dus.


Er is geen verband tussen ICM en ICNG, want er is niet genoeg ICNG om naast ICR ook een paar ICMs te kunnen vervangen. ICMs zijn er uitgegaan om onderdelen vrij te spelen of vergis ik mij

 

02-05-2023 07:18:52
martijn
martijn

Ja, want ICNG gaat dus ook naar Groningen, Leeuwarden en Enschede rijden. Daarmee speel je ook ander ouder materieel vrij... (dat bijvoorbeeld uit dienst kan).

 

02-05-2023 07:50:06
Rsb
Rsb

Voorlopig zal ICM hard nodig zijn. ICR gaat eerst tenzij ze de 1700 nog een revisie geven en/of terug kopen en dat naar de binnenlandse dienst buiten de HSL sturen.

 

02-05-2023 07:52:48
martijn
martijn

Ik geef alleen maar aan dat er wel degelijk een link is met ICM, aangezien er geen ICR naar Groningen, Leeuwarden en Enschede rijdt, maar daar wel ICNG komt te rijden, waardoor er met het daar rijdende materieel geschoven kan worden.

De 1700-en worden niet gereviseerd en de TRAXX-en gaan naar de leasemaatschappij, dus aan ICR heb je inderdaad ook niets meer.



Laatst bewerkt door martijn op 02-05-2023 07:53
 

02-05-2023 07:53:15
Daan!
Daan!

Als ICNG al naar Gn en Lw had gereden, was er minder ICNG nodig. Dat was wel al de bedoeling. Dus Onnen heeft het wel degelijk drukker door latere instroom ICNG.



Laatst bewerkt door Daan! op 02-05-2023 07:53
 

02-05-2023 09:33:12
mdeen
mdeen
Quote
AJT (01-05-2023 23:55:13):

Er is geen verband tussen ICM en ICNG, want er is niet genoeg ICNG om naast ICR ook een paar ICMs te kunnen vervangen. ICMs zijn er uitgegaan om onderdelen vrij te spelen of vergis ik mij


Als de 99 ICNG uit de eerste bestelling geleverd worden zijn dat 32.101 zitplaatsen.

Als ik goed tel zijn er 14 9-wagen stammen ICR van 644 zitplaatsen en 20 7-wagenstammen ICR van 484 zitplaatsen, dat maakt 18.696 zitplaatsen.

Dan lijkt me dat er ook wel wat ICM vervangen kan worden. Het verschil in zitplaatsen zijn bijna 60 ICM 3-tjes.



Laatst bewerkt door mdeen op 02-05-2023 16:58
 

02-05-2023 09:43:07
Klaasje
Klaasje

Klopt. Dat kan je ook aan het voorziene inzetgebied zien. Doortrek van de 900 naar Eindhoven. In plaats van naar Amsterdam Centraal naar Groningen/Leeuwarden/Lelystad/Amersfoort/Enschede. Uiteraard wordt een deel van deze vloot gebruikt om ook uitbreiding van het aantal ritten op de HSL en langere combinaties mogelijk te maken. Daar staat wel tegenover dat een rustige tegenspitsrit beter op maat gereden kan worden dan nu het geval is. Als het past in een ICNG5 zit je niet vast aan ICR9 als dat toevallig op die materieeldienst zit. Verder wordt nu bij ICR een veel hogere reserve aangehouden dan straks de bedoeling is bij ICNG. Daarmee is er dus ruimte om voor een deel ICM/DDZ af te lossen. De restdelen ICM/DDZ worden weer vervangen door DDNG en S5G.



Laatst bewerkt door Klaasje op 02-05-2023 09:44
 

02-05-2023 21:02:36
broek53
broek53

Als om te bewijzen dat er nog heel wat gesleuteld wordt aan ICM is de 4052 naar Hlm RB gebracht voor herstel van problemen met bekabeling.

 

02-05-2023 23:14:46
thom
thom
Quote
martijn (02-05-2023 07:52:48):

Ik geef alleen maar aan dat er wel degelijk een link is met ICM, aangezien er geen ICR naar Groningen, Leeuwarden en Enschede rijdt, maar daar wel ICNG komt te rijden, waardoor er met het daar rijdende materieel geschoven kan worden.

De 1700-en worden niet gereviseerd en de TRAXX-en gaan naar de leasemaatschappij, dus aan ICR heb je inderdaad ook niets meer.


Plus ICR staat al in de etalage, en het personeel wat de ICR'en onderhoud zal de aandacht moeten gaan verschuiven naar ICNG.

En vaak gaat daar genoeg opleiding en voorbereiding vanaf, dat men daar nu echt geen andere weg meer in zal gaan bewandelen dan wat er al uitgestippeld is.

 

03-05-2023 19:55:02
GerritJan
GerritJan
Quote
Rsb (02-05-2023 07:50:06):

Voorlopig zal ICM hard nodig zijn. ICR gaat eerst tenzij ze de 1700 nog een revisie geven en/of terug kopen en dat naar de binnenlandse dienst buiten de HSL sturen.


1700 gaan er allemaal uit bij NS in december

 

08-05-2023 14:56:38
rob46
rob46

Vanmorgen sleepte SR de 4029 vanuit het Rb Hlm naar de opslag USA-terminal Hrp.

 

08-05-2023 16:28:29 1
Earl-Grey
Earl-Grey
Quote
rob46 (08-05-2023 14:56:38):

Vanmorgen sleepte SR de 4029 vanuit het Rb Hlm naar de opslag USA-terminal Hrp.


Strukton 303007 om precies te zijn. Kwam rond kwart over 12 aan bij TMA met de 4029. Plaatje: Klik

 

08-05-2023 16:50:39
DjDaan111
DjDaan111

De ICM lijkt een stel deuren te missen in de kopbak?

 

08-05-2023 17:11:30
Earl-Grey
Earl-Grey

Klopt, aan de andere zijde ook.

 

08-05-2023 22:01:56
broek53
broek53

Dat stel mist wel meer. Haarlem heeft twee andere stellen herzet met onderdelen van de 4029, o.a. een groot deel van de elektrische installatie.

 

09-05-2023 02:57:39
jochem
jochem
Quote
Rolffiej19 (01-05-2023 13:54:53):
Quote
plant (01-05-2023 13:10:37):

Op basis van dat bericht heb ik even een blik geworden in de treinposities.nl-data, en zien we wel meer stellen die al (meer dan) 14 dagen niet op het strijdtoneel geweest lijken te zijn. Op dit moment gaat dat om de stellen;

  • 4025 (17 april) -> Wacht op herstel E-kast.
  • 4028 (31 maart) -> Staat in onnen voor interieur actie.
  • 4039 (8 april) -> Geen problemen.
  • 4045 (12 april) -> Snelheidsmeters defect.
  • 4053 (28 januari) --> is al gemeld dat deze op herstel staat te wachten
  • 4055 (16 april) -> Snelschakelaar uitval.
  • 4062 (17 april) -> Wacht op herstel motorgenerator.
  • 4202 (11 april) -> Compressor defect, stel kan niet opgebouwd worden

Verder valt op dat een aardig aantal treinstellen zo ongeveer een week niet meer ingezet zijn. We kunnen rustig concluderen dat NS lekker ruim in het ICM zit op het moment, dat zal goeddeels ook te maken hebben met de feestdagen, de vakantie en wat werkzaamheden in het ICM inzetgebied.


Even aangevuld en zo ruim zitten ze dus niet in het ICM ;)


Het tegendeel is waar inderdaad. Er staan/stonden her en der stellen aan de kant omdat ze eerder aan hun onderhoudskilometers zaten dan dat ze binnengenomen konden worden voor onderhoud. Dit wordt onder meer veroorzaakt door vervangend rijden voor ander defect materieel (DDZ afgelopen winter bijvoorbeeld) ipv een paar dagen GDST. Dat opgeteld bij de capaciteitsproblemen te On en een relatief hoog aantal diensten zorgt momenteel juist voor krapte in de ICM'en.

Stilstand is niet altijd uit luxe 😉

 

09-05-2023 08:06:41
wyke2207
wyke2207
Quote
jochem (09-05-2023 02:57:39):
Quote
Rolffiej19 (01-05-2023 13:54:53):
Quote
plant (01-05-2023 13:10:37):

Op basis van dat bericht heb ik even een blik geworden in de treinposities.nl-data, en zien we wel meer stellen die al (meer dan) 14 dagen niet op het strijdtoneel geweest lijken te zijn. Op dit moment gaat dat om de stellen;

  • 4025 (17 april) -> Wacht op herstel E-kast.
  • 4028 (31 maart) -> Staat in onnen voor interieur actie.
  • 4039 (8 april) -> Geen problemen.
  • 4045 (12 april) -> Snelheidsmeters defect.
  • 4053 (28 januari) --> is al gemeld dat deze op herstel staat te wachten
  • 4055 (16 april) -> Snelschakelaar uitval.
  • 4062 (17 april) -> Wacht op herstel motorgenerator.
  • 4202 (11 april) -> Compressor defect, stel kan niet opgebouwd worden

Verder valt op dat een aardig aantal treinstellen zo ongeveer een week niet meer ingezet zijn. We kunnen rustig concluderen dat NS lekker ruim in het ICM zit op het moment, dat zal goeddeels ook te maken hebben met de feestdagen, de vakantie en wat werkzaamheden in het ICM inzetgebied.


Even aangevuld en zo ruim zitten ze dus niet in het ICM ;)


Het tegendeel is waar inderdaad. Er staan/stonden her en der stellen aan de kant omdat ze eerder aan hun onderhoudskilometers zaten dan dat ze binnengenomen konden worden voor onderhoud. Dit wordt onder meer veroorzaakt door vervangend rijden voor ander defect materieel (DDZ afgelopen winter bijvoorbeeld) ipv een paar dagen GDST. Dat opgeteld bij de capaciteitsproblemen te On en een relatief hoog aantal diensten zorgt momenteel juist voor krapte in de ICM'en.

Stilstand is niet altijd uit luxe 😉


De ICMm III 4025 reed afgelopen zaterdag 06-05-2023 samen met de ICMm IV 4210 op de tijdelijk ingelegde serie 72XXX tussen Amsterdam Centraal en Den Haag Centraal.

De ICMm III 4053 stond zaterdag bij Haarlem NS. Het stel was daar gisteren, maandag 08-05-2023 inmiddels weggehaald en lijkt weer te rijden.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 09-05-2023 08:10
 

11-05-2023 08:54:13 1
broek53
broek53

De 4052 is ook hersteld in Haarlem en is met enkele nieuwe kabels op 10 mei afgeleverd.

 

27-05-2023 20:43:34
pascalgerr
pascalgerr

Ik hoorde net in ICM 4248 een ander ATB geluid uit de cabine dan de ouderwetse, namelijk een digitale ding bij een snelheidsverhoging/verlaging en een digitale tring. Die je ook bij ETCS installaties hoort zoals in de traxx. Krijgen ICM treinstellen nieuwe installaties?

 

27-05-2023 20:50:16
mtlx
mtlx

Er zit inmiddels alsweer een aantal jaar een toongenerator in alle ICMs in plaats van een ouderwetse bel.

 

27-05-2023 22:00:36
pascalgerr
pascalgerr

Een aantal jaar? Menig ICM waarbij ik de ATB bel over de omroep hoor is gewoon de ouderwetse bel.

 

27-05-2023 22:38:04
mtlx
mtlx

Nee hoor, dat is de toongenerator. Vanaf 2018 zijn de stellen omgebouwd.

 

29-05-2023 19:49:02 1
Talbot
Talbot

NS ICM 4242 wordt morgenochtend naar de Houtrakpolder gebracht, begreep ik.



Laatst bewerkt door Talbot op 29-05-2023 21:00, reden: Foutje eruit gehaald
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

30-05-2023 23:38:38
broek53
broek53

Strukton 303007 bracht inderdaad een IC4 over, alleen was het niet de 4244, maar de 4240.

 

31-05-2023 00:11:25
AJT
AJT
Quote
broek53 (30-05-2023 23:38:38):

Strukton 303007 bracht inderdaad een IC4 over, alleen was het niet de 4244, maar de 4240.


Is deze helemaal geplukt van alle onderdelen, of staat hij daar te wachten om geplukt te worden?

 

31-05-2023 12:50:44
broek53
broek53

Aan de buitenkant zag ik niets bijzonders aan het stel, dus als er al geplukt is, was het niet veel. Ik geloof ook niet dat er struktureel plukwerk in Amersfoort plaatsvindt (noch in Onnen, te oordelen aan de eerder terzijde gestelde stellen).

 

31-05-2023 12:54:28
AJT
AJT

Maar waarom is het stel dan terzijde gegaan?

 

31-05-2023 13:10:02
broek53
broek53

Het was vorig jaar de eerste van het lijstje van 14 stellen die terzijde werden gesteld wegens overbodigheid. De meeste mankeerden niets of niets bijzonders en zijn aan de kant gezet op het moment dat ze aan gewoon onderhoud toe waren. Ze zijn geselecteerd op een aantal aspecten, waarvan de kwaliteit van de elektrische installaties de belangrijkste was - als ik goed ben ingelicht. Noch in Onnen, noch op Arnhem Goederen, noch in Amersfoort en ook niet op de USA-terminal worden die stellen geplukt. Misschien wel eens een onderdeeltje eraf, maar zeker niet struktureel. Op de Terminal zijn wel de eerste terzijde gestelde stellen van hun draaistellen gelicht omdat men nog wel wat draaistellen kon gebruiken, maar meer niet.

 

31-05-2023 16:25:22
AJT
AJT

Dus ze zijn plukstel in afwachting . Waarom rijden ze dan niet gewoon?

 

31-05-2023 16:48:48
gose91
gose91

Ze zijn overbodig. Dan kan je de manschappen voor alle controles en onderhoud concentreren op de rest. Zeker in Onnen geen overbodige luxe

 

31-05-2023 16:49:59
Muizeneus
Muizeneus

Omdat ze niet meer nodig zijn.

Als ik de berichtgeving volg zijn de stellen aanvankelijk aan de kant gegaan omdat ze niet meer nodig waren. En komt de huidige krapte niet zozeer door een tekort aan treinstellen maar door een tekort aan onderhoudspersoneel. Dat los je niet op door meer stellen (opnieuw) in dienst te stellen, want ook die dingen hebben onderhoud nodig...

 

31-05-2023 16:59:20
broek53
broek53

Een van de redenen waarom het werk in Onnen is verminderd door het vervangen van VIRMen door SLT en SNG is het feit dat er nog aanzienlijk meer ICM in dienst is dan voorzien (door de sterke vertraging van IC-NG). Ik laat mij vertellen dat de volgende stap wel eens zou kunnen zijn (niet zeker dus, maar wel logisch) dat de VIRM-inzet weer wordt verhoogd en een tweede trache ICM aan de kant gezet.

 

31-05-2023 17:39:36
phantom
phantom

Als er meer VIRM wordt ingezet,maar ook word omgezet naar flow uiterlijk als het word binnen genomen voor onderhoud,dan kost dat toch ook meer personeel en tijd wat er dan niet zou moeten zijn.
Of snap ik m niet meer ?
Want dat dacht ik te begrijpen,dat als VIRM binnen word genomen voor onderhoud,dan word het zowel van binnen(electrisch e.d.) als van buiten (flow kleurstelling er op) helemaal geupdate naar nu,om t maar even zo te benoemen.
(ofwel dat stel gaat zowat helemaal uit elkaar)
Dat zou dus betekenen dat als je te weinig personeel hebt,dat dat geld voor zowel ICM als voor VIRM,toch ?



Laatst bewerkt door phantom op 31-05-2023 17:40
 

31-05-2023 17:46:06
treinhobby
treinhobby

Dat is de revisie en gebeurt in Haarlem.

Regulier onderhoud (iedere zoveel kilometer of tijd, vergelijk met APK van een auto) en kleine defecten wordt in Onnen gedaan.

 

31-05-2023 19:59:37 1
Marco
Marco
Quote
broek53 (31-05-2023 16:59:20):

Een van de redenen waarom het werk in Onnen is verminderd door het vervangen van VIRMen door SLT en SNG is het feit dat er nog aanzienlijk meer ICM in dienst is dan voorzien (door de sterke vertraging van IC-NG). [...]


Maar Onnen had toch altijd al de hele vloot ICM in onderhoud? Hebben ze er dan meer VIRM / DDZ bij gekregen in tussentijd? Of is het onderhoudsbedrijf ingekrompen toen DDZ buiten dienst was?

 

31-05-2023 22:03:34
broek53
broek53

Hoe het getalsmatig verlopen is in de tijd van DDZ en die van Corona en post-corona weet ik niet, maar feit is dat het personeelsbestand op het moment kleiner is dan voor die tijd en dat dat zou passen bij een gekrompen en krimpend park ICM.



Laatst bewerkt door broek53 op 01-06-2023 01:36
 

31-05-2023 23:35:26
AJT
AJT

Hoe ernstig waren de defecten aan de 4016 en 4029 dat zij buiten dienst moesten?

vorig jaar werd gezegd dat er onderdelen niet meer werden gemaakt. Wat klopt daarvan?

 

01-06-2023 01:55:36 3
broek53
broek53

De vragen op dit gebied die hier en op FB gesteld worden, hebben steeds dezelfde onderhuidse teneur. Er wordt getwijfeld aan de ernst van defecten, er wordt getwijfeld aan de bereidheid iets te repareren, je kunt bij een botsing toch bakwisselen etcetera. Dat gaat er impliciet vanuit dat er eigenlijk geen stel gemist kan worden en dat was niet zo. Er moesten gewoon 14 stellen aan de kant omdat er 14 over waren en stellen die in die tijd een wat zwaarder, Haarlem-waardig defect opliepen, waren op voorhand de sjaak: ze werden domweg geruild met een stel dat op het terzijde-te-stellen-lijstje stond. Eigenlijk elk defect dat Onnen te boven ging. Zoals dus de 4016 en de 4029.

Het aardige in het totale zwart-wit-denken van heden ten dage (er is geen afdeling Mw meer die dat stuurt, nuanceert en pampert) is dat men nu weerd even geen stel kan missen en stellen die in Haarlem binnenrollen juist weer wel hersteld worden.

Totdat iemand afkondigt dat er weer een rijtje buiten dienst gaat. Dan zijn de wat zwaardere defecten en aanrijdingsstellen in een handomdraai de klos.

 

01-06-2023 08:13:28
AJT
AJT

Waarom maken ze dan geen carroussel zoals bij mat 64?

 

01-06-2023 08:47:02
VIRMm1
VIRMm1

Omdat ze dan nog steeds periodiek gecontroleerd en onderhouden moeten worden, iets waar juist geen/te weinig personeel voor is nu.

Men is ooit uitgegaan van een planning hoeveel stellen er per wanneer uit dienst zouden gaan.

Op basis daarvan wordt personeel aangenomen. Als op voorhand dus blijkt dat er een X aantal stellen terzijde gaan en rond diezelfde tijd gaan er een X aantal mensen met pensioen/gaan ander werk doen dan ga je geen nieuwe vacatures openen.

Had men dat wel gedaan en het uitstroomdraaiboek werd wel gevolgd dan was er nu teveel (overbodig) personeel in dienst geweest (wat, overdreven gezegd, de treinkaartjes duurder maakt)

 

01-06-2023 08:59:52
Muizeneus
Muizeneus

Sorry, dank voor alle uitleg maar ik blijf m niet volgen. Weliswaar had er al ICM uit moeten zijn, echter dan had er iets anders voor in de plaats gereden dat ook onderhouden moet worden (ICNG). Er is overal personeelskrapte, maar dat is er ook bij het rijdend personeel waardoor er al minder rijdt en dus minder onderhouden hoeft te worden, je mag aannemen dat de krapte bij rijdend personeel ongeveer in verhouding zal staan tot de krapte bij onderhoudspersoneel.

Waar gaat het dan fout?

 

01-06-2023 09:05:55
vrijgezel
vrijgezel

De personeelstekorten zijn landelijk niet gelijkmatig verdeeld. Het is dus mogelijk dat b.v. bij de lijn-/onderhoudswerkplaats Wgm geen of relatief te weinig personeel is terwijl dat in On zeer nijpend is.
Overplaatsen van personeel om daarmee de "pijn gelijkmatig te verdelen" is er uiteraard niet bij; personeel gaat niet km's forenceren en "even" verhuizen is er ook niet bij.
En wat ook meespeelt is dat per werkplaats personeel op het daar in onderhoud zijnde materieel is gespecialiseerd. Dus om die reden heeft overplaatsen ook al weinig zin.

 

01-06-2023 09:09:45
Henk1619
Henk1619

Het klinkt wel logisch maar iets klopt er niet aan die redenering. Als ICNG wel in dienst was gekomen dan was de werkplaatscapaciteit die vrij komt door materieel af te voeren ingenomen door ingestroomd materieel. Als dat nieuwe materieel er vervolgens niet is dan heb je het af te voeren materieel langer nodig en is de werplaatscapaciteit ook beschikbaar.

Het zal ook niet zo zijn dat er nu toevallig een paar mensen met pensioen gaan en daarna plotseling jarenlang niemand meer. Als er tijdelijk meer handjes nodig zijn dan kun je ook gewoon de opvolger van diegene die over een half jaar of een jaar stopt met werken nu aannemen in plaats van later. En ja dat kost een paar centen maar dat wordt veroorzaakt door de vertraging in het afleveren van nieuw materieel.

 

01-06-2023 09:41:49
VIRMm1
VIRMm1

Wat vergeten wordt is dat moderner materieel veel minder (man)uren onderhoudt nodig heeft.

Dat was in Ldd ook het geval. SGM had per treinstel veel meer uren onderhoud dan diens opvolger, SNG, waardoor er daar ook minder personeel nodig was.

Datzelfde speelt ook bij Traxx/ICR en ICM tegenover ICNG.

Vooral qua dagelijkse controles scheelt het heel veel. Waar een Traxx/ICR combinatie om de dag een controle moet hebben die meerdere uren in beslag neemt, ben je met een ICNG hooguit 1 uur per 2 weken bezig.

Dit zorgt echt voor minder werk en daar is dus al op geanticipeerd. Achteraf gezien wellicht iets te vroeg.



Laatst bewerkt door VIRMm1 op 01-06-2023 09:42
 

01-06-2023 10:32:16
thom
thom

Plus dat SNG voor een deel onderhouden word door personeel van CAF, en bij ICNG wat ik begreep ook Alstom een deel van het onderhoud gaat doen.



Laatst bewerkt door thom op 01-06-2023 10:32
 

01-06-2023 11:54:55
gose91
gose91

Alstom voert nauwelijks onderhoud uit, maar op het moment wel de meeste herstellingen en alle modificaties. Dat is mooi, want dan kan het NS personeel gewend raken aan de trein en steeds beter richting de normale onderhoudstijd werken.

Vermeend "teveel" personeel in de Wgm gaat nooit ICM onderhouden. De kennis en spullen zijn in Onnen en dat is een onpraktisch aantal kilometers verderop

 

20-06-2023 10:02:18
Talbot
Talbot

Ik begrijp van een opmerking op Treinposities dat ICMm 4053 afgevoerd wordt, opmerking "Trein is afgevoerd naar Onnen als laatste rustplaats". Weet iemand of dit waar is? Treinposities is niet altijd de meest betrouwbare bron, uiteraard. Zou me niet erg verbazen als het niet klopt, daarom toch maar even vragen ;-)

 

20-06-2023 11:33:09
DDZ7504
DDZ7504

Treinposities is geen bron voor dat soort dingen, de mensen die daar dingen op zetten zijn dat wel.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 20-06-2023 11:33
 

20-06-2023 14:22:11
Daniel1
Daniel1

Er gaan de komende maanden nog wel enkele stellen buiten dienst, dus v.w.b. de 4053 zou het zomaar kunnen.

 

20-06-2023 14:56:05
Daan!
Daan!

4053 voorlopig nog niet.

 

20-06-2023 19:10:45
GerritJan
GerritJan

Zijn er dan wel bekende stellen wat komende maanden uitdienst gaan?

 

20-06-2023 21:04:01 3
Ysbergsla
Ysbergsla

Het is erg subjectief of iemand een stel kent of niet.

 

20-06-2023 22:12:16
bacr
bacr

En wat zijn bekende stellen.....

 

20-06-2023 22:43:48
Talbot
Talbot
Quote
GerritJan (20-06-2023 19:10:45):

Zijn er dan wel bekende stellen wat komende maanden uitdienst gaan?


Neem aan dat wordt bedoeld of er bekend is welke stellen komende maanden terzijde gaan. Ben er zelf ook wel benieuwd naar eigenlijk. Zou de 4011 het nog volhouden tot december, zijn 40ste verjaardag? ;)

 

21-06-2023 20:05:29
GerritJan
GerritJan

Iedereen begreep dus duidelijk wat ik bedoelde gelukkig maar😉

 

24-06-2023 22:35:47
jochem
jochem

De te On verblijvende 4030 en 4044 zijn recentelijk aangewezen als sloopstel volgens de systemen.

 

24-06-2023 22:40:06
aarclay
aarclay

Dat het doek lijkt te vallen voor de 4044, heeft dat te maken met het feit dat het een afwijkend stel is? Of heeft deze (technische) problemen?

 

24-06-2023 22:49:58
Daan!
Daan!

Casco's zijn heel slecht. Er zijn tien stellen die een erg slecht casco hebben en er heel snel uit zullen gaan. Allemaal ICM-1. 4011 zit daar nog niet bij.

 

25-06-2023 10:58:28 1
GerritJan
GerritJan

welke stellen zijn dat?

 

25-06-2023 12:19:35
Talbot
Talbot
Quote
jochem (24-06-2023 22:35:47):

De te On verblijvende 4030 en 4044 zijn recentelijk aangewezen als sloopstel volgens de systemen.


Kan NS al (zoveel) stellen missen dan? Na de botsing van de 4242 is de 4244 ook weer in dienst gesteld, namelijk. En dan heb ik het ook over die andere ICM1 stellen uiteraard.



Laatst bewerkt door Talbot op 25-06-2023 16:00
 

25-06-2023 16:50:52
thom
thom

Als het in de planning al bedacht was dat die stellen aan de kant gaan is daar gewoon al op gerekend.

 

26-06-2023 19:23:01
GerritJan
GerritJan

icmm 4044 zal volgens een facebook bericht morgen naar de sloop gaan Linkje naar bericht.



Laatst bewerkt door GerritJan op 26-06-2023 19:23
 

26-06-2023 19:35:35 1
TeunL
TeunL

De 4044 is vandaag samen met de 4030 naar Ahgons gegaan, tegen 12'n vertrokken uit Ah

 

26-06-2023 20:01:09
Anoniem9
Anoniem9
Quote
thom (25-06-2023 16:50:52):

Als het in de planning al bedacht was dat die stellen aan de kant gaan is daar gewoon al op gerekend.


Tja, maar met de instroming van de ICNG schiet het al niet op en er is al een tekort aan IC-materieel..
Gevolg: Straks meer trajecten met sprintermaterieel rijden?
Hopelijk blijft het voorlopig met deze twee treinstellen dan..

 

26-06-2023 21:45:13
Muizeneus
Muizeneus
Quote
thom (25-06-2023 16:50:52):

Als het in de planning al bedacht was dat die stellen aan de kant gaan is daar gewoon al op gerekend.


Welke planning bedoel je nu? De planning volgens welke er nu al ICNG in de noordoost zal rijden is niet helemaal meer actueel .....

 

26-06-2023 21:57:10
thom
thom

De planning voor de uitstroom van ICM die NS heeft, en de uitstroom kan ook mogelijk gemaakt door minder stellen op reserve of inzet van ander materieel. Dat hoeft niet per definitie 1 op 1 vervangen te worden uiteraard.

Quote
GerritJan (26-06-2023 19:23:01):

icmm 4044 zal volgens een facebook bericht morgen naar de sloop gaan Linkje naar bericht.


Er is nog geen enkel ICM stel afgevoerd van de stellen die de laatste tijd aan de kant gegaan is en dan zal een stel wat nu nog in Onnen staat niet ineens morgen als eerste naar de sloper afgevoerd worden. Dan zijn eerst de reeds geplukte stellen die op de Houtrakpolder staan wel eerst aan de beurt, die staan immers al op de locatie van waar het materieel afgevoerd word naar de sloperijen.



Laatst bewerkt door thom op 26-06-2023 22:00
 

26-06-2023 22:41:35
bnv
bnv
Quote
thom (26-06-2023 21:57:10):

De planning voor de uitstroom van ICM die NS heeft, en de uitstroom kan ook mogelijk gemaakt door minder stellen op reserve of inzet van ander materieel. Dat hoeft niet per definitie 1 op 1 vervangen te worden uiteraard.

Quote
GerritJan (26-06-2023 19:23:01):

icmm 4044 zal volgens een facebook bericht morgen naar de sloop gaan Linkje naar bericht.


Er is nog geen enkel ICM stel afgevoerd van de stellen die de laatste tijd aan de kant gegaan is en dan zal een stel wat nu nog in Onnen staat niet ineens morgen als eerste naar de sloper afgevoerd worden. Dan zijn eerst de reeds geplukte stellen die op de Houtrakpolder staan wel eerst aan de beurt, die staan immers al op de locatie van waar het materieel afgevoerd word naar de sloperijen.


Voor zover ik heb begrepen is Ahgons geen opstelplaats voor sloopmaterieel maar dient als opslag van materieel dat op het moment niet nodig is en//of bijzonder onderhoud vergt waar geen tijd voor is in Onnen. Als het eemal in de Hrp staat is het voorbij.

 

27-06-2023 17:50:27
GerritJan
GerritJan

vergeet niet dat stellen vanuit dat opstel terrein gesleept kunnen worden naar de houtrakpolder🙂 ga er maar vanuit dat ze nu koud reserve staan



Laatst bewerkt door GerritJan op 27-06-2023 17:53
 

28-06-2023 10:10:53
thom
thom

Gezien in je gelinkte Facebook berichtje al duidelijk is dat Onnen onderdelen aan het wisselen geweest is (Draaistellen gewisseld) dan denk ik dat het gewoon Koud Terzijde is ;)

Ze zullen de draaistellen gewisseld hebben die nog goed waren en restkilometers hadden en daarvoor draaistellen terug geplaatst hebben die 'op' waren.



Laatst bewerkt door thom op 28-06-2023 10:14
 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl