Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl
17-02-2024 23:54:44
Talbot
Talbot

De NS ICMm 4023 had op 10 februari 2024 een aanrijding met een dier. Het stel staat nu in Onnen om aldaar terzijde gesteld te worden. Alleen de 4011 en 4045 zijn nog over wat betreft ICM-1 stellen.

 

18-02-2024 21:32:21
plant
plant

Ah, weer een nieuwe pagina, dus een nieuwe plek voor het lijstje.


Ik heb de terzijdestelling van de 4023 verwerkt, alsmede locatieupdates voor wat andere ICM1's van en naar Hgl/Ahgons. Qua ICM1 hebben we dus de 4011 en de 4045 nog te gaan, waarbij opmerkelijk is dat volgens enkele spots en foto's op instagram de 4045 een 'complete beurt' heeft gehad zoals die zou worden gegeven aan het ICM dat het langer uit gaat zingen: nieuwe zittingen, nieuwe/schone zijwanden, etc...


Hier stond het materieeloverzicht dat inmiddels op pagina 49 is te vinden.





Laatst bewerkt door plant op 10-06-2024 14:15, reden: lijstje naar pagina 49


Youri
 

18-02-2024 22:25:25 1
Talbot
Talbot

Dat de 4045 onderhoud heeft gehad aan het interieur klopt, dat heb ik zelf gezien, maar of hierbij de zittingen ook vervangen zijn weet ik niet, het toilet was niet gedaan namelijk (of inmiddels alweer van een nieuwe laag graffiti voorzien?). Misschien hebben ze alleen de wanden opgeknapt?

 

18-02-2024 22:35:50
MickS
MickS

De zittingen van de 4045 zijn ook gedaan zag ik gisteren middag. nog in het stel gezeten en uitgebreid doorheen gelopen, en geen enkele stoel die helemaal uitgescheurd was.



Laatst bewerkt door MickS op 18-02-2024 22:36
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-02-2024 10:11:07 1
anton_
anton_

Als ik naar het overzicht kijk zijn de meeste ICM 2 (ICM-III CH) treinenstellen nog in dienst en bijna alle ICM 1 treinstellen uit dienst. Is dit een bewuste keuze, of zijn de ICM 2 treinstellen van veel betere kwaliteit ?

 

19-02-2024 10:20:49
AJT
AJT

Later afgeleverd en beter

 

19-02-2024 10:29:05
thom
thom

Quote
MickS (18-02-2024 22:35:50):


De zittingen van de 4045 zijn ook gedaan zag ik gisteren middag. nog in het stel gezeten en uitgebreid doorheen gelopen, en geen enkele stoel die helemaal uitgescheurd was.


Nou is het wel zo, het vervangen van gescheurde zittingen is gewoon een regulier onderdeel van het service onderhoud door de storingsmonteurs door het land heen, dat is niet per definitie een speciale actie.

 

19-02-2024 10:36:58
geert
geert

Quote
anton_ (19-02-2024 10:11:07):


Als ik naar het overzicht kijk zijn de meeste ICM 2 (ICM-III CH) treinenstellen nog in dienst en bijna alle ICM 1 treinstellen uit dienst. Is dit een bewuste keuze, of zijn de ICM 2 treinstellen van veel betere kwaliteit ?



Ja. Het verhal gaat dat er in de werkplaats in On personeelstekort is en het staken van het onderhoud aan ICM 1 veel oplevert omdat dit technisch andere stellen zijn dan de overige ICM stellen, namelijk tractieregeling met weerstanden ipv choppers. Dus technisch behoorlijk afwijkend.

 

19-02-2024 10:53:55
NS1637
NS1637

Quote
plant (18-02-2024 21:32:21):


4014 terzijde 23-12-2023 Ahgons
4015 terzijde 05-01-2024 Ahgons

Deze staan sinds 16 februari in Amf.



Laatst bewerkt door NS1637 op 19-02-2024 10:54
 

19-02-2024 16:57:00
anton_
anton_

Quote
geert (19-02-2024 10:36:58):


Quote
anton_ (19-02-2024 10:11:07):


Als ik naar het overzicht kijk zijn de meeste ICM 2 (ICM-III CH) treinenstellen nog in dienst en bijna alle ICM 1 treinstellen uit dienst. Is dit een bewuste keuze, of zijn de ICM 2 treinstellen van veel betere kwaliteit ?



Ja. Het verhal gaat dat er in de werkplaats in On personeelstekort is en het staken van het onderhoud aan ICM 1 veel oplevert omdat dit technisch andere stellen zijn dan de overige ICM stellen, namelijk tractieregeling met weerstanden ipv choppers. Dus technisch behoorlijk afwijkend.


Zo te horen is het nu dan vergelijkbaar met de SM 90 een aantal jaar geleden: een hele kleine serie (want geen choppers), dus onhandig in het onderhoud.

 

19-02-2024 17:34:06
treinhobby
treinhobby

Scheelt natuurlijk ook in de opleiding van nieuw personeel (monteurs). Die moet je anders ook met beide types bekend maken.

Verder scheelt het ook onderdelen in het magazijn.

Daarom is het logisch dat als je toch een deel van de vloot gaat afvoeren, je dan de kleinste deelserie als eerste doet. En laten dat nou tevens de oudste exemplaren zijn…

 

19-02-2024 17:43:59
MickS
MickS

Nou de 4045 die nog in dienst is. die is in het zelfde jaar afgeleverd als de eerste icm 2 serie dus inverhouding kunnen ze nog wel 3 a 4 jaar mee maar ja als er monteurs te kort voor komen is het iets anders.

 

19-02-2024 18:46:49 2
martijn
martijn

Bijzondere redenering. Dan konden de stellen die in 1986 in dienst zijn gekomen nog 2-3 jaar mee, maar die zijn allemaal terzijde. Etc.

Het gaat in dit geval natuurlijk om de afwijkende deelserie. Niet om het jaar van in dienst komen/modernisering.

 

20-02-2024 00:18:22 1
thom
thom

Quote
anton_ (19-02-2024 16:57:00):


Quote
geert (19-02-2024 10:36:58):


Quote
anton_ (19-02-2024 10:11:07):


Als ik naar het overzicht kijk zijn de meeste ICM 2 (ICM-III CH) treinenstellen nog in dienst en bijna alle ICM 1 treinstellen uit dienst. Is dit een bewuste keuze, of zijn de ICM 2 treinstellen van veel betere kwaliteit ?



Ja. Het verhal gaat dat er in de werkplaats in On personeelstekort is en het staken van het onderhoud aan ICM 1 veel oplevert omdat dit technisch andere stellen zijn dan de overige ICM stellen, namelijk tractieregeling met weerstanden ipv choppers. Dus technisch behoorlijk afwijkend.


Zo te horen is het nu dan vergelijkbaar met de SM 90 een aantal jaar geleden: een hele kleine serie (want geen choppers), dus onhandig in het onderhoud.



Da's wel een beetje kromme vergelijking, dat waren maar 9 stellen (Die trouwens wel degelijk choppers hadden) die hun hele leven al bekend stonden om de nodige nukken te hebben en op een leeftijd waren waarbij een keuze gemaakt moest worden tussen een levensduur verlengende revisie (waarbij de nodige achterhaalde techniek bij vervangen moest worden) of de stellen gewoon af te voeren. Daarnaast waren ze ook gebouwd met als doelstelling het uitproberen van de nodige nieuwe technieken, en dan weet je eigenlijk al dat ze nooit oud zullen worden.

Dat is een heel ander verhaal dan een seriebouw treinstellen waar er 40 van gebouwd zijn die inmiddels allemaal de leeftijd van 40 jaar bereikt hebben waarbij ze economisch en technisch gewoon aan het eind van hun levensduur zijn.



Laatst bewerkt door thom op 20-02-2024 00:19
 

20-02-2024 12:23:12
anton_
anton_

zo kun je het ook bekijken. Ik zie toch overeenkomsten tussen de afvoer van SM90 en ICM 1



Laatst bewerkt door anton_ op 20-02-2024 12:23
 

20-02-2024 13:31:58 1
rick
rick

Niet met de afvoer van ICM-0? 😉




Laatst bewerkt door rick op 20-02-2024 13:33
 

20-02-2024 20:27:14
thom
thom

Daar zou het iig veel beter mee kloppen ;)

 

20-02-2024 23:51:39 2
jochem
jochem

De 4023 en 4049 stonden gepland om afgelopen avond (20-2) naar Ahgons te gaan, maar door problemen met de bovenleiding te Ahgons is dat afgeblazen. Vooralsnog blijven ze dus te On, wanneer ze nu wel zullen gaan is nog niet duidelijk.

 

21-02-2024 18:31:46 4
broek53
broek53

Positiever nieuws: "Haarlem" is in het filiaal Zaanstraat begonnen aan levensduurverlengende opknapbeurten van ICM-2. Bij de 4069 die als eerste is binnengekomen, bleek meteen al dat het ook en vooral om het casco gaat: er moeten enkele tientallen ramen uit om het casco onder de rubbers te behandelen en meer in het algemeen is er wel meer aan het doorroesten.

 

21-02-2024 19:36:47
klaass16
klaass16

Ik lees een bericht op Facebook net, dat ICM mogelijk nog eens gereviseerd word.

Weten de experts hier meer?

Onder deze foto staat de betreffende reactie

www.facebook.com



Laatst bewerkt door klaass16 op 21-02-2024 19:38
 

21-02-2024 19:44:39
1655
1655

Quote
broek53 (21-02-2024 18:31:46):


er moeten enkele tientallen ramen uit om het casco onder de rubbers te behandelen


M.a.w: 'Haarlem' kan z'n eigen gepruts (zelfde als eerder ook bij ICRm overigens) van jaren geleden opknappen.

 

21-02-2024 19:54:01
vrijgezel
vrijgezel

Oh? "Gepruts"?
Het is heel gebruikelijk dat materieel van metaal (staal) materiaal dat ouder wordt gaat roesten. Zelfs met het beste onderhoud of met een revisie valt er niet aan te ontkomen. ICM en ICR is echt niet het enige; Mat'64 SGM en de 1700-en hadden ook met dit fenomeen te maken.
Ook niet verbaast opkijken als het zo bejubelde IRM (IRM1 is inmiddels ook al weer 30 jaar oud, m.u.v. de ABv6 en mBv7) ook onderhevig is aan roest door ouderdom, wat ongetwijfeld over enkele jaren opeens als een nieuw fenomeen wordt gepresenteerd.

 

21-02-2024 20:24:38
broek53
broek53

Quote
klaass16 (21-02-2024 19:36:47):


Ik lees een bericht op Facebook net, dat ICM mogelijk nog eens gereviseerd word.

Weten de experts hier meer?

Onder deze foto staat de betreffende reactie

www.facebook.com


Boven jouw bericht staat wat er gaat gebeuren: opknapbeurten. Dat is wat anders dan reviseren.

 

21-02-2024 20:41:29 4
cuneo56
cuneo56

Dit is nu een mooi voorbeeld hoe geruchten en misverstanden ontstaan.

Broek 53 meldt dat er gestart wordt met opknap-beurten en ongeveer een uur later komt het bericht terug of iemand iets weet van een revisie! 😅

 

22-02-2024 07:38:31
martijn
martijn

Stomme vraag misschien, maar die opknapbeurt is afgelopen zomer toch al in Onnen van start gegaan? Mijn beeld was dat ze op de Zaanstraat nu bijspringen, of gebeuren hier weer andere dingen?

 

22-02-2024 09:02:35
aarclay
aarclay

Dat ging voor zover ik weet enkel om graffitiverwijdering en vervanging van meubilair. En dat gebeurde op een aangepast schoonmaakperron.

 

22-02-2024 09:12:09
thom
thom

Quote
martijn (22-02-2024 07:38:31):


Stomme vraag misschien, maar die opknapbeurt is afgelopen zomer toch al in Onnen van start gegaan? Mijn beeld was dat ze op de Zaanstraat nu bijspringen, of gebeuren hier weer andere dingen?


Onnen doet sowieso al geen casco werkzaamheden, dus dat zou men daar al niet gedaan kunnen hebben.

 

22-02-2024 12:39:56
abcde
abcde

Quote
geert (19-02-2024 10:36:58):



Ja. Het verhaal gaat dat er in de werkplaats in On personeelstekort is en het staken van het onderhoud aan ICM 1 veel oplevert omdat dit technisch andere stellen zijn dan de overige ICM stellen, namelijk tractieregeling met weerstanden ipv choppers. Dus technisch behoorlijk afwijkend.



IK begrijp dat je een stellen met een afwijkende, verouderde techniek het eerst afvoer (lees ICM-1) Waarom zijn er in 2022 (of 2023) ook al zo'n 7 stellen ICM-IV afgevoerd, terwijl deze wel van de nieuwe techniek zijn, en terwijl ICM-2 nu gelukkig (!) een opknapbeurt krijgen ? Waarom die stellen van begin jaren '90 er ook al uit ?

 

22-02-2024 12:43:40
thom
thom

Schades of grote defecten, slechte toestand van de bakken kunnnen daar een reden voor geweest zijn.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-02-2024 13:20:03
broek53
broek53

Dat had gekund, maar dat was het niet. Wel zijn de kwalitatief slechtste stellen uitgezocht qua technische toestand, maar nadat was bepaald dat er 7 stuks uit moesten omdat de materieelbehoefte op dat moment zo was. Soort van spreadsheetmanagement eigenlijk.

 

22-02-2024 14:19:12
mdeen
mdeen

Misschien een beetje vooruitlopend op de feiten? "ICNG komt binnenkort, we hebben dit materieel niet meer nodig"?

 

22-02-2024 19:09:51
timtrein
timtrein

En vergeet de kosten van instandhouding (en dus herstel) van de vloot niet. Zo dik zit NS volgens mij niet in het geld. En ook niet in het onderhoudspersoneel trouwens.

 

22-02-2024 20:48:29 1
bacr
bacr

Quote
cuneo56 (21-02-2024 20:41:29):


Dit is nu een mooi voorbeeld hoe geruchten en misverstanden ontstaan.

Broek 53 meldt dat er gestart wordt met opknap-beurten en ongeveer een uur later komt het bericht terug of iemand iets weet van een revisie! 😅


Laten we het dan maar meteen over een vernieuwbouw hebben 🤣

 

23-02-2024 13:37:44
1655
1655

Quote
vrijgezel (21-02-2024 19:54:01):


Oh? 'Gepruts'?
Het is heel gebruikelijk dat materieel van metaal (staal) materiaal dat ouder wordt gaat roesten. Zelfs met het beste onderhoud of met een revisie valt er niet aan te ontkomen. ICM en ICR is echt niet het enige; Mat'64 SGM en de 1700-en hadden ook met dit fenomeen te maken.
Ook niet verbaast opkijken als het zo bejubelde IRM (IRM1 is inmiddels ook al weer 30 jaar oud, m.u.v. de ABv6 en mBv7) ook onderhevig is aan roest door ouderdom, wat ongetwijfeld over enkele jaren opeens als een nieuw fenomeen wordt gepresenteerd.


Ik weet hoe het werkt, je hoeft mij niets uit te leggen. Feit is dat er tijdens de modernisering van ICM op constructief gebied beslissingen zijn genomen die ervoor gezorgd hebben dat het onder die raamranden nu lekker aan het rotten is. Dat was bij ICR ook al zo, waardoor er een hoop cascowerk aan de bakken nodig was toen het spul gereed werd gemaakt voor inzet op de HSL.



Laatst bewerkt door 1655 op 23-02-2024 13:40
 

28-02-2024 19:12:17
MickS
MickS

De 4023 en 4049 zijn vandaag van uit Onnen op eigen kracht naar Ahgons gegaan. Ze waren om 17:20 op Arnhem Centraal gezien.



Laatst bewerkt door MickS op 28-02-2024 19:12
 

28-02-2024 21:02:35
plant
plant

Bijgewerkt! Voor de zekerheid: is er iemand die kan bevestigen of ontkennen dat de 4014 en 4015 inmiddels in Hgl staan? Ik kan me herinneren dat de eerste poging tot overbrenging strandde in Amf, maar dat ze daar vrij snel weer weg zouden gaan...




Youri
 

01-03-2024 15:51:25
NS1637
NS1637

Ze staan nog in Amf.

 

05-03-2024 22:46:00
Talbot
Talbot

Ik zag op Facebook het bericht voorbij komen dat de 4045 zeer binnenkort definitief terzijde wordt gesteld. Iemand die dat kan bevestigen of ontkennen?

 

07-03-2024 00:52:36 1
jochem
jochem

De 4045 is dinsdagavond jl. in On binnengelopen, volgens On voor terzijdestelling. De systemen hier laten dat nog niet zien. Zou dan betekenen dat alleen de 4011 nog over zou zijn.

 

07-03-2024 00:57:02
plant
plant

Lijkt me een veilige (al dan niet voorlopige) conclusie. Ik werk het overzicht bij!




Youri
 

07-03-2024 08:33:48
Jannn2009
Jannn2009

De 4045 heeft recentelijk toch nog een hele opfrisbeurt gehad? Men doet er echt alles aan om de 4011 als laatste terzijde te zetten heb ik het idee.

 

07-03-2024 22:53:57
rolandrail
rolandrail

Nee, geen opfrisbeurt. Scroll maar eens naar boven maar samengevat: de 4045 heeft bij z'n laatste reguliere onderhoud een aantal vernieuwde zittingen gekregen wat standaard onderdeel is van regulier onderhoud.

 

08-03-2024 06:34:53
Rolffiej19
Rolffiej19

Quote
plant (07-03-2024 00:57:02):


Lijkt me een veilige (al dan niet voorlopige) conclusie. Ik werk het overzicht bij!



4045 is 7-3 officieel terzijde gesteld te On.



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 08-03-2024 06:35
 

14-03-2024 21:45:59
plant
plant

Vanuit het OD van vandaag maak ik op dat 4014 + 4015 van Amf naar Hgl zijn gegaan, waar de 4014 met de inmiddels ontmantelde 4032 weer retour Amf zijn gegaan. Locaties in het lijstje bijgewerkt. Dank aan de melders!




Youri
 

15-03-2024 12:08:52 1
broek53
broek53

De 4032 is heden van Amersfoort verder gesleept en wel naar de Houtrakpolder. Daar is het stel er op de TMA-terminal vrij letterlijk bij gepropt.

 

17-03-2024 12:26:16
hw1969
hw1969

Op een FB-post bedacht ik dat de 4011 misschien wel het treinstel was dat de meeste verschijningsvormen heeft gehad:

- aflevering in NS-kleur

- KLM met blauwe neus

- KLM met witte letters op neus

- KLM met zwarte stip op neus

- Aegon (en ik weet niet of dat al gelijk met schaduwletters was en dat ook daar dus 2 varianten van zijn)

- NS-kleur (ik weet niet wanneer de baanschuiver is aangebracht)

- NS-kleur met Koploper-opschrift

Wie verbetert of vult aan?



Laatst bewerkt door hw1969 op 17-03-2024 12:29
 

17-03-2024 12:59:22
Muizeneus
Muizeneus

De ICMm-NS kleur (met ronde blauwe baan ipv rechthoekig)

 

17-03-2024 14:23:06
martijn
martijn

Met als kanttekening dat de 4012 ook al die uitvoeringen heeft gehad (alleen dan met Martinair ipv KLM en een rode ipv zwarte stip). Alleen de huidige verschijningsvorm met rondlopende baan en 'Koploper' is uniek voor de 4011.

 

17-03-2024 20:40:08
hw1969
hw1969

Ik weet niet beter of de 4012 had twee Martinair-uitvoeringen en dat maakt het één minder dan de 4011.

 

17-03-2024 21:49:21
zaza
zaza

In 1995 werd de 4011 (samen met de 4012-4015) voorzien van stickers met het logo van luchthaven Schiphol. De bedoeling was deze vijf stellen in een aparte omloop in te zetten.

 

18-03-2024 04:52:56
BVisser
BVisser

Quote
hw1969 (17-03-2024 20:40:08):


Ik weet niet beter of de 4012 had twee Martinair-uitvoeringen en dat maakt het één minder dan de 4011.



De 4012 was aan de voorkant aanvankelijk helemaal spierwit. Daar werd uit zichtbaarheidsoverwegingen snel een rode stip op geplakt waardoor een associatie ontstond met de Japanse vlag.

 

18-03-2024 07:42:01
martijn
martijn

Inderdaad. En ik was inderdaad even vergeten dat de 4011 ook met een kale neus heeft rondgereden voordat er KLM op stond.

 

18-03-2024 22:10:36
MickS
MickS

Is het al bekend waneer de 4069 terugkeerd in reizigersdienst? Want hij is al meer als een maand niet meer ingezet.

 

18-03-2024 23:50:01
broek53
broek53

Hij staat dan ook al ruim een maand in de hulpwerkplaats Zaanstraat voor cascowerk.Zie het gesprek daarover in dit topic. Dat viel qua omvang op voorhand niet mee en zal dus nog wel niet klaar zijn.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-03-2024 07:55:49
rogierdegr
rogierdegr

Quote
vrijgezel (21-02-2024 19:54:01):


Oh? 'Gepruts'?
Het is heel gebruikelijk dat materieel van metaal (staal) materiaal dat ouder wordt gaat roesten. Zelfs met het beste onderhoud of met een revisie valt er niet aan te ontkomen. ICM en ICR is echt niet het enige; Mat'64 SGM en de 1700-en hadden ook met dit fenomeen te maken.
Ook niet verbaast opkijken als het zo bejubelde IRM (IRM1 is inmiddels ook al weer 30 jaar oud, m.u.v. de ABv6 en mBv7) ook onderhevig is aan roest door ouderdom, wat ongetwijfeld over enkele jaren opeens als een nieuw fenomeen wordt gepresenteerd.



Als de boel goed ontworpen is en goed onderhouden wordt, krijgt roest geen kans. Anders zouden bijvoorbeeld zeeschepen binnen de kortste keren weggeroest zijn. Overigens gaat de NS de gehele ICM vloot eruit gooien, zodra ICNG (en uiteindelijk DD-NG) geleverd zijn. Anders denk ik dat de NS er verstandig aan doet om de optie op extra treinstellen gaat uitoefenen.

 

19-03-2024 10:04:46
sjoerd
sjoerd

Uit materieeloogpunt wellicht wel. Maar als de Europese Commissie de zaak wegens de onderhandse gunning aan NS van het hoofdrailnet hard maakt, is er straks misschien geen behoefte meer aan, of de boete maakt het onmogelijk. De tijden zijn veranderlijk.

 

19-03-2024 16:07:23 1
phantom
phantom

Rest nog de vraag in hoeverre moet je als NS investeren in ICM rijdend houden, omdat onbekend is hoelang je het nog nodig hebt.
Omdat icng niet op tijd word geleverd en wellicht dat dat ook gaat tellen voor dd-ng,dan zal je toch wellicht iets meer moeten investeren in rijdend houden van icm omdat je niet weet hoelang je het nog nodig hebt.
Zou die afweging gemaakt in onzekerheid,wellicht nog meespelen in wat je aan hoeveel icm stellen laat doen alvorens ze terzijde te zetten,of gaat men stug volhouden aan een gedateerde terzijdestellings planner ??

 

19-03-2024 16:18:10 4
mren
mren

Wat denk je nou zelf? Dat er alleen maar incompetent volk werkt bij NS?

 

19-03-2024 16:39:13
VIRMm1
VIRMm1

Die schrikken nu waarschijnlijk wakker na het lezen van phantom's bericht ;)

 

19-03-2024 20:57:50
train85
train85

Ik lig als NS-medewerker nergens wakker van. Ook niet na het lezen van alles hier.
Denk geen enkele NS-er ligt er wakker van.

 

19-03-2024 21:39:07
thom
thom

Quote
mren (19-03-2024 16:18:10):


Wat denk je nou zelf? Dat er alleen maar incompetent volk werkt bij NS?


Dat moet haast wel, ik snap niet dat ze nu nog niet kunnen aan zien komen dat DD-NG te laat geleverd zal worden straks ...

 

19-03-2024 23:25:29
marciekemp
marciekemp

Inmiddels is de 4045 ook onderweg naar haar laatste rustplaats, en zal dus vanavond rond 00.00 Ahgons bereiken en daar terzijde worden gezet.



Laatst bewerkt door marciekemp op 20-03-2024 09:05


Machinist NSR
 

20-03-2024 07:09:07 2
geert
geert

Ahgons is de op een na laatste rustplaats, sloop zal elders plaatsvinden

 

20-03-2024 08:03:49
mdeen
mdeen

Quote
mren (19-03-2024 16:18:10):


Wat denk je nou zelf? Dat er alleen maar incompetent volk werkt bij NS?


Hebben ze geleerd van Fyra en ICNG? 😁

 

20-03-2024 09:02:53 1
marciekemp
marciekemp

Quote
geert (20-03-2024 07:09:07):


Ahgons is de op een na laatste rustplaats, sloop zal elders plaatsvinden


Je snapt vast wat ik bedoel 😉



Laatst bewerkt door marciekemp op 20-03-2024 09:03
 

20-03-2024 09:36:23 2
sjoerd
sjoerd

Quote
mdeen (20-03-2024 08:03:49):


Quote
mren (19-03-2024 16:18:10):


Wat denk je nou zelf? Dat er alleen maar incompetent volk werkt bij NS?


Hebben ze geleerd van Fyra en ICNG? 😁



Men heeft zeker geleerd. Iedereen leert van eerdere onvoorzichtigheid of onachtzaamheid of slechte gewoonte, maar je kunt nog altijd een kat in de zak kopen, een maandagauto treffen, een fiets kopen die telkens stuk gaat, een klok die niet loopt, een huis dat steeds lek blijkt, een plant die het het niet doet en noem verder maar op. Dat alles betekent nog steeds niet dat je je slecht hebt voorbereid of dat een fabrikant zijn best niet doet., of niet wil doen.

 

20-03-2024 15:12:55
phantom
phantom

Quote
mren (19-03-2024 16:18:10):


Wat denk je nou zelf? Dat er alleen maar incompetent volk werkt bij NS?



Dank voor alle "fijne" reactie's.
Ik insinueer/denk helemaal geen ene klote,ik vraag slechts dingen omdat ik nieuwsgierig ben hoe men met zulke situatie's omgaat.
Maar als dat betekend dat ik er zulke antwoorden voor terug krijg,dan vraag ik in t vervolg helemaal niks meer.
Dan kan ik zulke fijne reactie's in t vervolg ook niet meer terug krijgen.

 

20-03-2024 15:44:45 2
VIRMm1
VIRMm1

Quote
phantom (20-03-2024 15:12:55):


Quote
mren (19-03-2024 16:18:10):


Wat denk je nou zelf? Dat er alleen maar incompetent volk werkt bij NS?



Dank voor alle 'fijne' reactie's.
Ik insinueer/denk helemaal geen ene klote,ik vraag slechts dingen omdat ik nieuwsgierig ben hoe men met zulke situatie's omgaat.
Maar als dat betekend dat ik er zulke antwoorden voor terug krijg,dan vraag ik in t vervolg helemaal niks meer.
Dan kan ik zulke fijne reactie's in t vervolg ook niet meer terug krijgen.



Dan ligt het aan jouw manier van schrijven want je insinueert nogal het eea. Misschien volgende keer anders opschrijven en dan komen er wel inhoudelijke reacties ;)

 

20-03-2024 15:48:16 1
robert1966
robert1966

Quote
hw1969 (17-03-2024 12:26:16):


Op een FB-post bedacht ik dat de 4011 misschien wel het treinstel was dat de meeste verschijningsvormen heeft gehad:

- aflevering in NS-kleur

- KLM met blauwe neus

- KLM met witte letters op neus

- KLM met zwarte stip op neus

- Aegon (en ik weet niet of dat al gelijk met schaduwletters was en dat ook daar dus 2 varianten van zijn)

- NS-kleur (ik weet niet wanneer de baanschuiver is aangebracht)

- NS-kleur met Koploper-opschrift

Wie verbetert of vult aan?



In detail heeft de 4011 nog een afwijkende kleurstelling gehad. Weet niet of die helemaal mee telt in het rijtje... Na de KLM kleurstelling kwam het treinstel weer in IC kleurstelling in dienst. Daarbij werd de blauwe streep om de 1e klasse aan te geven doorgetrokken tot over de deuren van het balkon aan de zijde van de eerste klas. Zowel boven de deuren als op de deuren.

treinposities.nl



Laatst bewerkt door robert1966 op 20-03-2024 15:54
 

22-03-2024 15:25:59
phantom
phantom

Quote
VIRMm1 (20-03-2024 15:44:45):


Quote
Dan ligt het aan jouw manier van schrijven want je insinueert nogal het eea. Misschien volgende keer anders opschrijven en dan komen er wel inhoudelijke reacties ;)



Als ik bij een reactie toch ?? zet op t einde,dan lijkt me dat afdoende om duidelijk te maken dat het gaat om een vraagstelling.
Of moet dat er tegenwoordig expliciet worden bijgezet voordat men begrijpt dat er gevraagd word om iets/verduidelijking/insight in hoe zoiets werkt,ipv dat er insinuatie's worden gemaakt ?
Vooruit dan dat was dus een vraag,geen insinuatie of hoe je t anders wilt noemen.

 

23-03-2024 21:46:35
TurinNL
TurinNL

De 4011 staat defect op Zutphen en zal later naar Hengelo worden gesleept om daar geplukt te worden. Hiermee komt een einde aan de ICM-1 serie

 

23-03-2024 22:12:39
Talbot
Talbot

Quote
TurinNL (23-03-2024 21:46:35):


De 4011 staat defect op Zutphen en zal later naar Hengelo worden gesleept om daar geplukt te worden. Hiermee komt een einde aan de ICM-1 serie


Mag ik vragen wat je bron is? Iedereen is weer wat anders aan het roepen :)

 

23-03-2024 22:21:57 2
aarclay
aarclay

En over wat voor soort defect hebben we het? Vorige keer werd al emotioneel gereageerd op de socials toen het toilet defect was. Maar misschien valt het dus wel mee? Ik lees op Treinposities wel wat over wekelijks onderhoud, maar het label is weer Defect terzijde.



Laatst bewerkt door aarclay op 23-03-2024 22:25
 

23-03-2024 22:36:51
TurinNL
TurinNL

Blijkbaar is de 4011 toch niet defect. Ik had het op treinposities.nl gezien.

 

23-03-2024 22:57:50
VIRMm1
VIRMm1

4011 mankeert niets en zou (mits geen defecten of schades ontstaan) nog een maandje in de dienst moeten rijden

 

24-03-2024 00:59:16
thom
thom

Quote
aarclay (23-03-2024 22:21:57):


En over wat voor soort defect hebben we het? Vorige keer werd al emotioneel gereageerd op de socials toen het toilet defect was. Maar misschien valt het dus wel mee? Ik lees op Treinposities wel wat over wekelijks onderhoud, maar het label is weer Defect terzijde.


Alleen de A- en B-controles worden vaker uit gevoerd, maar de stellen krijgen echt geen wekelijke onderhouds beurt, die intervallen voor onderhoud zijn veel groter.

 

25-03-2024 05:23:48
marciekemp
marciekemp

Om de geruchten over het terzijde zijn van de 4011 maar gelijk helemaal te ontkrachten, deze ochtend gaat het stel als de 71522 samen met de 4075 en 4061 vanaf Zpge naar Dv, om vanaf daar de 1522 te gaan rijden.




Machinist NSR
 

25-03-2024 08:13:51
treinhobby
treinhobby

Check om 7:55 uur uit Amf ri Asd.

 

25-03-2024 08:16:36
treinhobby
treinhobby

Quote
robert1966 (20-03-2024 15:48:16):


Quote
hw1969 (17-03-2024 12:26:16):


Op een FB-post bedacht ik dat de 4011 misschien wel het treinstel was dat de meeste verschijningsvormen heeft gehad:

- aflevering in NS-kleur

- KLM met blauwe neus

- KLM met witte letters op neus

- KLM met zwarte stip op neus

- Aegon (en ik weet niet of dat al gelijk met schaduwletters was en dat ook daar dus 2 varianten van zijn)

- NS-kleur (ik weet niet wanneer de baanschuiver is aangebracht)

- NS-kleur met Koploper-opschrift

Wie verbetert of vult aan?



In detail heeft de 4011 nog een afwijkende kleurstelling gehad. Weet niet of die helemaal mee telt in het rijtje... Na de KLM kleurstelling kwam het treinstel weer in IC kleurstelling in dienst. Daarbij werd de blauwe streep om de 1e klasse aan te geven doorgetrokken tot over de deuren van het balkon aan de zijde van de eerste klas. Zowel boven de deuren als op de deuren.

treinposities.nl



En een ICMm stel met grotendeels het oude lettertype (Univers) klasse aanduiding aan de buitenzijde.

 

30-03-2024 16:32:01 1
broek53
broek53

Elders (op FB) las ik dat op Goede Vrijdag de 4208 van Amf naar Hgl is gebracht voor het betere plukwerk en de 4015 geplukt en wel van Hgl naar Amf. In beide gevallen met de 4014 als 'remtreinstel".



Laatst bewerkt door broek53 op 30-03-2024 16:32
 

31-03-2024 10:41:08
Talbot
Talbot

Quote
broek53 (30-03-2024 16:32:01):


Elders (op FB) las ik dat op Goede Vrijdag de 4208 van Amf naar Hgl is gebracht voor het betere plukwerk en de 4015 geplukt en wel van Hgl naar Amf. In beide gevallen met de 4014 als 'remtreinstel'.


dat klopt, de 4015 heb ik gezien te Amf. Mist sowieso alle buitendeuren, en ongetwijfeld ook andere onderdelen.

 

02-04-2024 15:14:25
rob46
rob46

Vanmiddag SR 1736 met NSR 4204 van Ahgons naar Amf a. 14.54.

 

10-04-2024 23:04:34
MickS
MickS

De 4069 is vandaag weer teruggekeerd in reizigersdienst. Alleen op Tp is de GPS nog niet helemaal hersteld.

 

10-04-2024 23:10:33
aarclay
aarclay

Quote
MickS (10-04-2024 23:04:34):


De 4069 is vandaag weer teruggekeerd in reizigersdienst. Alleen op Tp is de GPS nog niet helemaal hersteld.


Op Tp?

 

10-04-2024 23:11:33 1
ToH
ToH

Treinposities

 

10-04-2024 23:47:23 1
DDZ7504
DDZ7504

Quote
MickS (10-04-2024 23:04:34):


De 4069 is vandaag weer teruggekeerd in reizigersdienst. Alleen op Tp is de GPS nog niet helemaal hersteld.


TP doet helemaal niets met herstellen van GPS signalen. Dat ligt puur aan het treinstel zelf, als de GPS niet werkt.

 

11-04-2024 00:12:56
aarclay
aarclay

TP kan wel voor bepaalde treinstellen die geen GPS-signalen in de datastroom meegeven (IC Berlijn, de IC Brussel, de Intercity Direct met Traxx-sandwich-stammen, ICE International, Nightjet en Eurostar) de locatie via interpolatie proberen te bepalen.



Laatst bewerkt door aarclay op 11-04-2024 00:14
 

11-04-2024 18:50:22
vrijgezel
vrijgezel

Quote
bnv (06-04-2022 21:01:08):


Dat is een leuk puzzeltje om uit te zoeken waar die bakken gebleven zijn. Als ik het goed gelezen heb zijn de beide kopbakken van Haarlem richting Halfweg (en wellicht door naar Amsterdam) gegaan en de AB bak op de pont naar Beverwijk en verder Noord Holland in. Twee verschillende richtingen dus. Ben benieuwd wie dit puzzeltje op gaat lossen.



Op de website van Riwald is de oplossing te vinden op riwald.nl (scrol een stukje naar beneden), hier is duidelijk te zien dat alle bakken van stel 4016 klaar staan om tot schroot te worden verwerkt.

Een klein doodlopend zijtakje: de 4 te slopen treinstellen DM'90 zijn ook door Riwald behandeld.



Laatst bewerkt door vrijgezel op 11-04-2024 18:57
 

11-04-2024 20:08:31 1
rob46
rob46

Dat de 4016 bij Riwald als proefsloop is gesloopt heb ik al in april 2022 gemeld. Niets nieuws dus.

 

12-04-2024 08:58:30 6
wouterder
wouterder

Niet in dit topic in ieder geval. Dus dank voor de melding Vrijgezel.

 

18-04-2024 14:04:10 1
rob46
rob46

SR 1736 sleepte vanmiddag de 4045 en 4232 van Ahgons naar Amf.

 

21-04-2024 20:30:17
klaass16
klaass16

Ik hoor sinds gisteren 2 verhalen over stel 4011.

Paar zeggen, terzijde in On

Een paar zeggen: onderhoudsbeurt in On, zodat de 4011 nog even mee kan doen.

Wie weet hier hoe het staat met de 4011? Ik hoor liever een antwoord van de experts, dan van hobbyisten.

 

22-04-2024 06:39:47 1
Daan!
Daan!

Tot ergens in begin mei. Dan moet het klaar zijn.

 

22-04-2024 15:05:16
plant
plant

De 4045 is vandaag (samen met de 4232) naar Hengelo overgebracht, en de 4045 is volgens een foto op facebook als eerste aan de beurt om naar binnen gereden te worden voor ontmanteling.
Interessant vind ik dat het meest recent buiten dienst gestelde treinstel, nu als eerst aan de beurt is voor ontmanteling! Hij zal wel vooraan gestaan hebben op Ahgons, haha :)

(EDIT: volgens een bericht hieronder was de 4045 slechts mee als remstel, en wordt de 4232 vermoedelijk dus ontmandeld!)

NB: Dank voor alle updates over locaties van stellen die hier tussendoor plaatsvinden. Ik werk het lijstje telkens als ik wat voorbij zie komen bij, maar wil(de) het topic verder niet vol laten lopen met berichten van mijn kant als 'bedankt, ik werk het bij'. Wordt hoe dan ook wél gewaardeerd dus! :)



Laatst bewerkt door plant op 22-04-2024 19:56


Youri
 

22-04-2024 16:16:30
rob46
rob46

Er zijn overigens geen "vaste" remstellen. Ze functioneren alleen met de onttakelde stellen tussen Hgl-Amf en (nu de wkz bij Mrg weer klaar zijn) ook weer tussen Amf-Ahgons. TMA-terminal spoor 2 en platform is vol. Tot op heden reden 4014 (2x) en 4035 als remmer.

 

22-04-2024 18:28:21
rob46
rob46

Vandaag gaat SR met de onttakelde 4208 en remmer 4045 van Hgl naar Amf.

 

24-04-2024 13:10:21 1
jochem
jochem

Quote
klaass16 (21-04-2024 20:30:17):


Ik hoor sinds gisteren 2 verhalen over stel 4011.

Paar zeggen, terzijde in On

Een paar zeggen: onderhoudsbeurt in On, zodat de 4011 nog even mee kan doen.

Wie weet hier hoe het staat met de 4011? Ik hoor liever een antwoord van de experts, dan van hobbyisten.


De 4011 ging zondag met een ander stel van Gn naar On, om dat andere stel daar te droppen voor het OB om vervolgens zelf op reserve te gaan op Gnvoz. Maandag is de 4011 weer gewoon ingezet.

 

25-04-2024 12:20:16 1
Daniel1
Daniel1

De 4011 maakt volgende week een échte afscheidsrit door NL, die (zolang er plek is) voor iedereen toegankelijk is: ingelegd als extra IC.

https://www.youtube.com/watch?v=_FcaIDFQYpE&t=341s

Dienstregeling afscheidsrit Koploper 4011 Vrijdag 3 mei:

Utrecht Centraal V 09:33 spoor 9
Baarn 09:52-09:55 spoor 2
Hilversum 10:01-10:04 spoor 4
Amsterdam Centraal 10:32-10:42 spoor 13B
Amsterdam Sloterdijk 10:47-10:53 spoor 3
Zaandam 10:59-11:08 spoor 2
Purmerend Overwhere 11:19-11:21 spoor 2
Hoorn 11:33-11:35 spoor 1
Hoogkarspel 11:44-11:52 spoor 1
Enkhuizen 11:58-12:28 spoor 2
Hoogkarspel 12:37-12:46 spoor 1
Heerhugowaard 13:09-13:16 spoor 1
Alkmaar 13:23-13:25 spoor 4
Haarlem 13:50-14:17 spoor 4
Zandvoort aan Zee 14:26-14:31 spoor 2
Haarlem 14:39-15:15 spoor 5
Alphen a/d Rijn 15:50-15:54 spoor 1
Woerden 16:07-16:09 spoor 5
Amsterdam Bijlmer ArenA 16:25-16:32 spoor 1
Diemen Zuid 16:35-16:38 spoor 1
Hilversum 16:52-16:59 spoor 1
Utrecht Centraal A 17:13 spoor 9

 

25-04-2024 13:40:43
Gydo
Gydo

Ook de ritnummers zijn vermeld: Als IC28511 'Afscheidsrit oudste Koploper 4011' Utrecht Centraal - Enkhuizen, verder als IC28512 naar Haarlem enz.

treinposities.nl



Laatst bewerkt door Gydo op 25-04-2024 13:41
 

25-04-2024 16:08:37
phantom
phantom

Quote
Daniel1 (25-04-2024 12:20:16):


De 4011 maakt volgende week een échte afscheidsrit door NL,



Nouja echte afscheidrit door NL ?
Door een deel van NL lijkt me eerder een juiste omschrijving,aangezien er een aardig deel van NL niet word bezocht ;-)

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl