Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl
25-04-2024 16:16:34
Ysbergsla
Ysbergsla

Wat een bijzondere opmerking.. Zeker voor stel 4011 die in december reeds een enorme afscheidsrit heeft gemaakt via nagenoeg alle geëlektrificeerde trajecten in Nederland die op 3 mei niet worden aangedaan.

 

25-04-2024 17:15:48
martijn
martijn

Quote
Ysbergsla (25-04-2024 16:16:34):


Wat een bijzondere opmerking.. Zeker voor stel 4011 die in december reeds een enorme afscheidsrit heeft gemaakt via nagenoeg alle geëlektrificeerde trajecten in Nederland die op 3 mei niet worden aangedaan.



En na die eerste afscheidsrit heeft ie bovendien een soort van afscheidstournee van 5 maanden in de Noordoost gedaan (in zn bonustijd).

 

25-04-2024 22:45:28
thom
thom

En het leven bestaat nu eenmaal uit keuzes maken, je kunt niet heel het Nederlandse spoorwegnet werk in één dag berijden natuurlijk.

 

25-04-2024 22:47:45
Jasper-N
Jasper-N

Is aanmelden verplicht voor de rit of kan ik zo instappen?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

25-04-2024 23:21:28
Daniel1
Daniel1

Eenmaal ingecheckt kan je zo instappen!

 

26-04-2024 04:56:07
BVisser
BVisser

Quote
phantom (25-04-2024 16:08:37):


Quote
Daniel1 (25-04-2024 12:20:16):


De 4011 maakt volgende week een échte afscheidsrit door NL,



Nouja echte afscheidrit door NL ?
Door een deel van NL lijkt me eerder een juiste omschrijving, aangezien er een aardig deel van NL niet wordT bezocht ;-).


Wat een onzinnige opmerking. Hij gaat de grens niet over dus het is een afscheidsrit door Nederland.

 

26-04-2024 09:27:47
bacr
bacr

De discussie hierover is natuurlijk weer erg amusant en zou nu wel kunnen stoppen. Een ritje door de regio Noord-West is natuurlijk niet echt 'een afscheidsrit door Nederland', en het initiatief is al hartstikke leuk. Binnen alle onmogelijkheden van het huidige spoorbedrijf qua personeel en veiligheid is het te waarderen dat iemand binnen Hgb IV (neem ik althans aan) hiermee aan de slag is gegaan!

 

26-04-2024 09:30:21
sik214
sik214

x



Laatst bewerkt door sik214 op 26-04-2024 09:31
 

26-04-2024 09:35:13
martijn
martijn

Bovendien rijden er de komende jaren nog ruim 80 rond. Dit is inderdaad gewoon een leuk initiatief voor de liefhebber van dit ene nummertje. Net als de vorige 'afscheidsrit' en het maanden langer in dienst houden van het stel!

 

26-04-2024 10:35:34
Anoniem9
Anoniem9

Quote
martijn (26-04-2024 09:35:13):


Bovendien rijden er de komende jaren nog ruim 80 rond. Dit is inderdaad gewoon een leuk initiatief voor de liefhebber van dit ene nummertje. Net als de vorige 'afscheidsrit' en het maanden langer in dienst houden van het stel!


Wel leuk is dat dat ding op nogal obscure lijntjes komt waar in sommige gevallen zelfs nooit intercitymaterieel overeen rijdt zoals het Soesterlijntje. Daarnaast stopt ie ook op verschillende sprinterstations dus leuk is het zeker voor de spotter/inzittenden want je kunt er gewoon met een normaal abonnement/kaartje met het ding mee. :)

 

26-04-2024 10:40:29 4
gose91
gose91

Quote
bacr (26-04-2024 09:27:47):


De discussie hierover is natuurlijk weer erg amusant en zou nu wel kunnen stoppen. Een ritje door de regio Noord-West is natuurlijk niet echt 'een afscheidsrit door Nederland', en het initiatief is al hartstikke leuk. Binnen alle onmogelijkheden van het huidige spoorbedrijf qua personeel en veiligheid is het te waarderen dat iemand binnen Hgb IV (neem ik althans aan) hiermee aan de slag is gegaan!


Er zijn gelukkig planners die dit als een leuke puzzel zien waardoor dit soort ritten mogelijk zijn!

 

26-04-2024 11:41:09
train85
train85

Goed gezegt. Er is een hoop tijd in gestoken om dit te organiseren.



Laatst bewerkt door train85 op 26-04-2024 11:41
 

26-04-2024 12:09:29
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Quote
Daniel1 (25-04-2024 23:21:28):


Eenmaal ingecheckt kan je zo instappen!


Rit duurt langer dan 6 uur, onderweg op het juiste tijdstip een keer uitchecken en dan weer inchecken?

Tenminste wanneer je de hele rit wil uitzitten.

 

26-04-2024 12:53:29
bacr
bacr

Quote
train85 (26-04-2024 11:41:09):


Goed gezegd. Er is een hoop tijd in gestoken om dit te organiseren.


Zo'n vermoeden had ik al @train85 😀

Overigens lijkt de route wel erg op die van de Enkelspoor Express die de 766 van Stichting Hondekop en paar jaar terug reed......



Laatst bewerkt door bacr op 26-04-2024 12:55
 

26-04-2024 18:16:25
treinhobby
treinhobby

Zonder wat af te doen aan de reeds gemaakte planning, zou het leuk geweest zijn om het kruis bij Haarlem eens vanaf noord naar zuid te rijden.

Dan had je echt een uniek stukje spoor bereden.

Nu wordt alleen de Arenaboog genomen.

 

26-04-2024 18:21:15
phantom
phantom

Quote
train85 (26-04-2024 11:41:09):


Goed gezegt. Er is een hoop tijd in gestoken om dit te organiseren.



Ik zeg ook niet dat ik de inzet van planners e.d. niet waardeer,in tegendeel.
Enkel de constatering dat niet geheel NL word betrokken bij die tournee.
Dat men al eerder het stel door o.a. het andere deel van NL heeft laten rijden,is top.
Had er verder ook geen bedoeling mee ofzo,enkel de constatering,dat een officiële afscheidsrit door NL,niet geheel de juiste woordkeuze is ondanks dat men deze afscheidsrit wel zo bestempeld.
Het stel doorkruist immers niet geheel NL deze reis.
(en ja ,dat dat ook niet mogelijk is op 1 dag,weet ik ook )
(spijkers op laag water zoeken is soms ook wel tot kunst verheven hier zeg :-( )

 

26-04-2024 18:39:53
vrijgezel
vrijgezel

Het aardige van deze geplande ronde op 3 mei is wel dat er een aantal baanvakken bij zitten dat waar ICM onder normale omstandigheden niet vaak kwam. Zandvoort is daar één van.

 

26-04-2024 18:55:39
Dionysusnu
Dionysusnu

Waarom is er eigenlijk een stop in Purmerend Overwhere? Dat lijkt me nou niet echt een groot reisdoel 🙃

 

26-04-2024 21:49:40
train85
train85

Quote
bacr (26-04-2024 12:53:29):


Quote
train85 (26-04-2024 11:41:09):


Goed gezegd. Er is een hoop tijd in gestoken om dit te organiseren.


Zo'n vermoeden had ik al @train85 😀

Overigens lijkt de route wel erg op die van de Enkelspoor Express die de 766 van Stichting Hondekop en paar jaar terug reed......


Dat zou goed kunnen, was een ook een leuke rit toen.

 

26-04-2024 21:50:09
train85
train85

Quote
Dionysusnu (26-04-2024 18:55:39):


Waarom is er eigenlijk een stop in Purmerend Overwhere? Dat lijkt me nou niet echt een groot reisdoel 🙃


Kan te maken hebben met ruimte verderop op de lijn.

 

27-04-2024 09:38:15
JothamvW
JothamvW

Lijkt me inderdaad vanwege ruimtegebrek te Hn. Overigens vind ik Hlm - Apn ook vrij bijzonder, kan me niet herinneren dat ik dat ooit gedaan heb zonder overstap te Ledn...



Laatst bewerkt door JothamvW op 27-04-2024 09:38
 

27-04-2024 19:58:08
sik214
sik214

Of brugopeningen op de lijn.

 

30-04-2024 10:41:02
Dhany78
Dhany78

Er is al eerder gemeld dat aankomende vrijdag na ruim 40 jaar trouwe dienst het doek zou vallen voor de 4011. Dit wordt nu bevestigd door treinenweb:

www.treinenweb.nl

Het definitieve einde voor de ICM-1 serie

Nog maar 80 stellen die overblijven.

Ik hoop dat dit stel een plek krijgt in het Spoorwegmuseum, maar dat is afhankelijk van de staat en kwaliteit aldus bovenstaande bron.

 

30-04-2024 11:44:12
aarclay
aarclay

NS Weekly op YouTube kwam er donderdag al mee. 😉

 

30-04-2024 14:04:33 2
Daan!
Daan!

Het is niet per se de laatste rit hoor vrijdag. Zou best kunnen dat hij nog iets langer wordt ingezet. Maar het gaat geen weken meer duren.

 

30-04-2024 15:18:17 1
aarclay
aarclay

Die nestor lijkt gewoon niet stuk te krijgen, en ook niet van het spoor te willen gaan. 🙃

 

30-04-2024 19:41:53 1
timtrein
timtrein

Maar je maakt mij niet wijs dat het toeval is dat net de 4011 als laatste van de 40 stuks overblijft in de rijdende dienst ;)

 

04-05-2024 12:34:29
plant
plant

Uiteraard elders al veelvuldig besproken, maar hij hoort wat mij betreft ook gewoon hier gestaan: de 4011 is afgelopen nacht uitgelopen in trein 591 in Gn, en is daarna naar Onnen gebracht. Daarmee lijkt een einde gekomen te zijn aan de inzet van ICM-1.




Youri
 

06-05-2024 07:53:13
klaass16
klaass16

Volgens treinposities.nl is de 4011 nu definitief terzijde

Iemand die dat kan bevestigen?

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-05-2024 08:20:54 2
Gydo
Gydo

Ja 😢

 

06-05-2024 11:02:10
aarclay
aarclay

Ik las dat de 4011 op het spoor van de kuilwielenbank stond. Je zou bijna kunnen zeggen dat die dan terug zou keren, maar ik kan mij ook indenken dat die daar met een reden voor het terzijde stellen staat. Even de wieltjes slijpen voordat het draaistel als reserve over gaat naar een ander treinstel die hem nodig heeft?

 

06-05-2024 12:10:09
klaass16
klaass16

Een vraag aan de experts hier

Ik hoorde net van een NFL, dat de 4011 woensdag een nieuwe eigenaar krijgt..

Wie of wat weet ik niet.

 

06-05-2024 12:14:39
MaxBB
MaxBB

In een rapportage van EditieNL werd verteld dat het Spoorwegmuseum interesse heeft.

 

06-05-2024 12:15:43
aarclay
aarclay

Ik hoor momenteel een hoop geruchten.

Of wel in dienst, niet in dienst en naar de sloop, NSM als eigenaar, Stichting 2454 CREW als eigenaar, een B&B, aan de kant voor verkoop.
Als er wat interessants mee gaat gebeuren, dan zal de nieuwe eigenaar wel een persbericht uitsturen of officieel ergens wat laten weten.



Laatst bewerkt door aarclay op 06-05-2024 12:16
 

06-05-2024 12:55:52 3
Rolffiej19
Rolffiej19

Quote
Gydo (06-05-2024 08:20:54):


Ja 😢



En wat is je bron hiervan dan ?

 

06-05-2024 14:47:10
Gydo
Gydo

Quote
Rolffiej19 (06-05-2024 12:55:52):


Quote
Gydo (06-05-2024 08:20:54):


Ja 😢



En wat is je bron hiervan dan ?


Treinposities en WhatsApp.

 

06-05-2024 14:56:09 5
aarclay
aarclay

Dat zijn even goede bronnen als diezelfde mensen die met de stroom van geruchten aankomen...



Laatst bewerkt door aarclay op 06-05-2024 14:57
 

06-05-2024 15:39:52 3
thom
thom

Allemaal uit de catagorie "Van horen zeggen" en voor je het weet is iemand die een een vermoeden heeft geuit ergens 5 personen later voor keiharde waardheid aangenomen dus ;p

 

06-05-2024 15:54:07
RX7567
RX7567

Quote
aarclay (06-05-2024 12:15:43):



Of wel in dienst, niet in dienst en naar de sloop, NSM als eigenaar, Stichting 2454 CREW als eigenaar, een B&B, aan de kant voor verkoop.


Zijn dat niet precies dezelfde geruchten (minus het in dienst blijven) die toen ook werden verspreid toen SGMm 2995 uit dienst ging?...😄

 

06-05-2024 16:01:47
mat64Hidde
mat64Hidde

Die SGMm staat trouwens nog steeds in Amersfoort op een lot te wachten. Van interne NS bronnen heb ik begrepen dat de NS nog steeds de eigenaar is.
Gaat de NS soms hun eigen spoorwegmuseumpje beginnen met alle speciale edities van pensioen treinen? 😜

 

06-05-2024 19:23:48
Gydo
Gydo

Op Treinposities staat de 4011 alweer als status "in dienst" en bij een opmerking bij het stel staat dat het stel morgen naar Zaanstraat gaat als het "mee zit". Wie weet meer?

 

06-05-2024 22:10:05
treinhobby
treinhobby

Eerder vanavond was de status 'onderhoud', maar inmiddels 'onbekend'.

Dus zou er absoluut niet van uitgaan dat de daar gemelde status juist is.

 

06-05-2024 22:53:24
train85
train85

Die website wordt gevoed door hobbyisten en niet NS zelf. Hou daar wel rekening mee.

 

07-05-2024 08:33:29
MickS
MickS

Zo te zien heeft de 4011 ze periodieke controle en onderhoud gehad, En mag 6 weken weer de baan op. Ik denk dat de staat van dit stel vgm nog best goed is. Anders zou die niet zo lang mogen door gaan. En dit was ook het eerste gemoderniseerde treinstel, dus wss hebben ze daar ook meer aandacht aan het casco besteed.

 

07-05-2024 12:03:02
thom
thom

Het casco speelt daar misschien nieteens de grootste rol in, blijkbaar zitten er nog genoeg rest kilometers op hoofddelen als wielassen, tractiemotoren etcetera waardoor het nog kan het stel nog een onderhoudstermijn mee zou kunnen.

 

07-05-2024 23:29:55
Sanderbin
Sanderbin

Nou voor de 4011 enthousiastelingen, morgen gaat die weer commerciele ritten rijden en start de dag met de 730

 

08-05-2024 06:55:17 1
Talbot
Talbot

Ben benieuwd hoeveel afscheidsritten we nog nodig hebben voor dat stel eens uit dienst gaat…

 

08-05-2024 07:33:52
treinhobby
treinhobby

Quote
Sanderbin (07-05-2024 23:29:55):


Nou voor de 4011 enthousiastelingen, morgen gaat die weer commerciele ritten rijden en start de dag met de 730


Volgens treinposities.nl rijdt de 730 met de stellen 4081 en 4230.

Dus helaas voor de enthousiastelingen…

 

08-05-2024 07:49:32
hehoka
hehoka

De 4011 is volgens treinposities ingedeeld vandaag voor Groningen Rotterdam, omloop 4011 vanaf 12.05, uitloop rond middernacht in Utrecht. Nou ja, niets is zo veranderlijk als geplande inzetten.

 

08-05-2024 09:28:57 1
bacr
bacr

ICMm 4011 is as we speak onderweg in de 532 vanaf Gn volgens treinposities.nl



Laatst bewerkt door bacr op 08-05-2024 09:29
 

08-05-2024 10:39:29
plant
plant

Nou, tot zover de speculaties, het stel heeft dus een onderhoudsbeurt gehad en is weer terug de rijdende dienst in. Leuk nieuws voor de liefhebber! Ik pas hem aan in het lijstje.




Youri
 

08-05-2024 10:52:41
Astraea
Astraea

Maar zijn alle berichten over verkoop etc dan ongegrond nu?

 

08-05-2024 11:30:17
train85
train85

Hij kan nu even weer 6 weken rijden, daarna kan het circus weer verder gaan.

 

08-05-2024 11:30:44
AJT
AJT

Quote
Astraea (08-05-2024 10:52:41):


Maar zijn alle berichten over verkoop etc dan ongegrond nu?


Of ze waren altijd al ongegrond, of het schuift een paar maanden op

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

08-05-2024 14:26:59
dennistd
dennistd

Quote
train85 (08-05-2024 11:30:17):


Hij kan nu even weer 6 weken rijden, daarna kan het circus weer verder gaan.


Op OVNL lees ik dan weer: "Na de 567 is het over en uit voor de 4011 in de reizigersdienst en zal het stel definitief terzijde gaan."

 

08-05-2024 15:00:17
bacr
bacr

OVNL is net zo'n echoput als hier, en de vraag is in hoeverre die 'cassie127' meer weet dan bijv. @train85....

 

08-05-2024 15:21:25
geert
geert

Komt van interne NS bronnen die gedeeld zijn op Facebook

 

08-05-2024 16:07:40
MasterE
MasterE

De 4011 had na 3 mei überhaupt niet meer ingezet moeten worden, maar heeft om een of andere rede toch onderhoud gehad en is weer ingezet.

 

08-05-2024 16:52:56
Marco
Marco

In Onnen zullen we echt wel weten wat ze aan het doen waren, dus ik ben benieuwd wie hier de lolbroek uit heeft gehangen 😛

 

08-05-2024 17:46:36
AlexNL
AlexNL

Inzet van de 4011 is bijgewerkt, de 568 zal z'n laatste trein zijn.

 

08-05-2024 19:53:48
Rolffiej19
Rolffiej19

Quote
Marco (08-05-2024 16:52:56):


In Onnen zullen we echt wel weten wat ze aan het doen waren, dus ik ben benieuwd wie hier de lolbroek uit heeft gehangen 😛



Nou schijnbaar is er dus ergens iets mis gegaan, stel had niet meer ingezet moeten worden ;)

 

08-05-2024 20:21:44
train85
train85

Quote
bacr (08-05-2024 15:00:17):


OVNL is net zo'n echoput als hier, en de vraag is in hoeverre die 'cassie127' meer weet dan bijv. @train85....


Ik weet veel binnen NS maar niet alles.

 

08-05-2024 22:53:32
6501
6501

Quote
AlexNL (08-05-2024 17:46:36):


Inzet van de 4011 is bijgewerkt, de 568 zal z'n laatste trein zijn.


En is aansluitend als sms 4011+4065 vanuit Zl als LM naar On gereden alwaar ze rond 21:30u zijn aangekomen

 

09-05-2024 09:22:13 2
phantom
phantom

Dan kan het speculeren over wat er nu met het stel gaat gebeuren weer beginnen ;-)

 

09-05-2024 09:49:24
broek53
broek53

Intussen bij het ICM dat wat verder is in het proces: ik lees in het OD van 8 mei dat de onttakelde 4015 van Amersfoort naar Arnhem G is gesleept (waarmee het het eerste onttakelde wrak op Ahgons is geplaatst) en de 4048 in omgekeerde richting is overgebracht naar Amersfoort.



Laatst bewerkt door broek53 op 09-05-2024 12:09
 

09-05-2024 10:57:13
plant
plant

Ahja, ik las het net ook! Dank voor de melding hier, die gaan in het lijstje (incl. terzijdestelling 4011)!




Youri
 

10-05-2024 08:32:16
RX7567
RX7567

Op de ICM Facebookgroep is een werkorder gefotografeerd bij de 4011 voor een 'interieur-upgrade op museumtrein.' Ik weet niet in hoeverre dit logisch is of waar kan zijn, ik ken de software niet, maar opvallend is het wel.

Ik hoop dat de link er goed doorheen komt. Ik ben zelf geen Facebookgebruiker dus ik weet niet of de link op de hoofdpagina komt, anders is het eventjes naar beneden scrollen.

 

10-05-2024 08:46:25
VIRMm1
VIRMm1

De 'software' is echt en wordt gebruikt door alle monteurs bij NS.

Degene die het post is volgens mij ook monteur bij NS.

 

10-05-2024 09:17:37
RX7567
RX7567

Ah, okay. Dat geeft het al gelijk meer gewicht. Dankje!

 

10-05-2024 12:29:00
aarclay
aarclay

Hierop kunnen we sowieso drie dingen opmaken:
- Of oud kapot interieur wat eruit gaat, en wordt vervangen door interieur in goede staat
- Of er wordt binnen gewerkt aan 'iets nieuws', wat we vroeger ook bijvoorbeeld zagen met de Vrijheidstrein.
- Of herstel van interieur wat we bij de nieuwere ICM's zagen.

Nu afwachten tot de nieuwe eigenaar zich zal melden. Klinkt sowieso al iets interessant project! 🙂
Puur de mogelijkheden die ik benoem, speculaties snappen we wel getuige van de like-liefhebbers enzo...



Laatst bewerkt door aarclay op 10-05-2024 19:02
 

10-05-2024 12:46:24 9
Rolffiej19
Rolffiej19

Je kan er nog niks uit opmaken want je weet de precieze uitvoering niet, zo komt men dus aan speculaas.

 

12-05-2024 22:10:05
John84
John84

Betekent gewoon een interieur opfris actie zoals ICM 2,3,4 die ook hebben gehad. Daarbij worden slechte zittingen vervangen en houtnerfwanden opnieuw beplakt indien nodig.

 

14-05-2024 13:19:56 1
wouterder
wouterder

Vandaag heeft Strukton de 4204, 4014 en 4048 overgebracht naar Hgl voor ontmanteling.



Laatst bewerkt door wouterder op 14-05-2024 13:25
 

14-05-2024 18:29:21 1
deMANAGER
deMANAGER

De 4232 en 4014 zijn vanavond weer retour uit Hgl gegaan

 

15-05-2024 22:58:36
MickS
MickS

Quote
plant (09-05-2024 10:57:13):


Ahja, ik las het net ook! Dank voor de melding hier, die gaan in het lijstje (incl. terzijdestelling 4011)!


Of ie echt terzijde staat is nog steeds een raadsel🤔 aangezien die op 14 mei weer een periodieke controle heeft gehad.



Laatst bewerkt door MickS op 15-05-2024 22:58
 

15-05-2024 23:40:34 1
Dionysusnu
Dionysusnu

Voor wie er een bron bij wil

(Niet bedoeld als verwijt aan MickS, maar om de geruchtsfactor wat naar beneden te brengen gezien eerdere posts over de 4011)



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 15-05-2024 23:41
 

16-05-2024 14:11:20
markkegel
markkegel

4217 heeft vanmorgen op spoor 15M te Rtd geprobeerd te combineren met DDZ 7526 wat zo te zien wel wat schade aan de koppeling heeft veroorzaakt.

 

16-05-2024 21:39:33
MickS
MickS

Quote
Dionysusnu (15-05-2024 23:40:34):


Voor wie er een bron bij wil

(Niet bedoeld als verwijt aan MickS, maar om de geruchtsfactor wat naar beneden te brengen gezien eerdere posts over de 4011)


Nee het is ook niet bedoeld als bron. maar aangezien over dat stel zo geheimzinnig wordt gedaan vandaar de opmerking.

 

17-05-2024 00:06:51
rolandrail
rolandrail

Quote
markkegel (16-05-2024 14:11:20):


4217 heeft vanmorgen op spoor 15M te Rtd geprobeerd te combineren met DDZ 7526 wat zo te zien wel wat schade aan de koppeling heeft veroorzaakt.


Beide koppelingophangingen zwaar beschadigd en hingen op "half vijf".

 

21-05-2024 20:12:15
LePeletier
LePeletier

De 4011 is vandaag overgebracht naar Amersfoort. Gaat uiteindelijk naar het Spoorwegmuseum.


Bron



Laatst bewerkt door LePeletier op 21-05-2024 20:43
 

21-05-2024 20:27:24
martijn
martijn

Ik lees dat ie is overgedragen. In het OD-topic en op al die Facebookpagina's is te zien dat het stel is overgebracht naar Amersfoort

kan weg nu bovenstaand bericht is aangepast.



Laatst bewerkt door martijn op 24-05-2024 13:57
 

24-05-2024 13:42:07 1
martijn
martijn

Op 14 juni 2024 is de officiële overdracht.

 

24-05-2024 14:27:08
jpvdveer19
jpvdveer19

Interessant dat er al een ICM in het Spoorwegmuseum zal komen terwijl de serie nog wel minimaal een jaar of vijf (en wie weet langer) zal rondrijden. Ter vergelijking: SGM in mei 2020 overgedragen; december 2021 de laatste stellen uit dienst; mat '64: pas overgedragen nadat al het materieel al uit dienst was. Goed natuurlijk dat er in een vroeg stadium wordt gegarandeerd dat er een treinstel bewaard zal blijven, maar ergens toch ook vreemd.



Laatst bewerkt door jpvdveer19 op 24-05-2024 14:28
 

24-05-2024 14:33:38
Anoniem9
Anoniem9

Quote
jpvdveer19 (24-05-2024 14:27:08):


Interessant dat er al een ICM in het Spoorwegmuseum zal komen terwijl de serie nog wel minimaal een jaar of vijf (en wie weet langer) zal rondrijden. Ter vergelijking: SGM in mei 2020 overgedragen; december 2021 de laatste stellen uit dienst; mat '64: pas overgedragen nadat al het materieel al uit dienst was. Goed natuurlijk dat er in een vroeg stadium wordt gegarandeerd dat er een treinstel bewaard zal blijven, maar ergens toch ook vreemd.


Zou me niks verbazen als ze wilden voorkomen dat de 4011 gesloopt zou worden.

 

24-05-2024 14:49:33 5
thom
thom

Dat is meestal toch zo als een museum iets opneemt in hun collectie :p?

 

24-05-2024 15:16:31
jpvdveer19
jpvdveer19

In het verleden gebeurde dit veelal aan het eind van de inzet van een materieelreeks. Je kan verder teruggaan in de tijd - mat '54 386 heeft tot 1996 in de normale dienst rondgereden (ook het laatste jaar van mat '54); mat '46 273 werd zelfs pas vier jaar na het einde van mat '46 overgedragen. Nogmaals - het is een goede zaak dat dit nu veel vroeger gebeurt, maar het is wel een verandering met eerdere tijden.



Laatst bewerkt door jpvdveer19 op 24-05-2024 15:17
 

24-05-2024 15:21:11
martijn
martijn

Materieel '36-treinstel 252 is waarschijnlijk wel recordhouder met 40 jaar tussen buitendienststelling en overname door het Spoorwegmuseum.

 

24-05-2024 15:25:03
mat64Hidde
mat64Hidde

Het is anders ook niet helemaal voor het eerst dat er zo vroeg een treinstel wordt gereserveerd voor het NSM. Plan V 876 is al in 2010 aan de kant gezet voordat het 6 jaar later pas te bewonderen was in Utrecht. Ben benieuwd wanneer de 4011 wordt vertoond aan het publiek.

 

24-05-2024 15:32:46
jpvdveer19
jpvdveer19

Ik wist niet dat de 876 al in 2010 aan de kant is gezet. Maar op een archiefpagina van Martijn van Vulpen lees ik wel dat 'De officiële overdracht van treinstel 876 aan het Spoorwegmuseum, die was gepland op 28 januari 2016, is tot nader order uitgesteld en zal plaatsvinden zodra het Materieel '64 daadwerkelijk uit de reizigersdienst verdwijnt.' En dat gaat nu toch net even anders.



Laatst bewerkt door jpvdveer19 op 24-05-2024 15:35
 

24-05-2024 15:33:19
M-BASS
M-BASS

Quote
mat64Hidde (24-05-2024 15:25:03):


Het is anders ook niet helemaal voor het eerst dat er zo vroeg een treinstel wordt gereserveerd voor het NSM. Plan V 876 is al in 2010 aan de kant gezet voordat het 6 jaar later pas te bewonderen was in Utrecht. Ben benieuwd wanneer de 4011 wordt vertoond aan het publiek.



Dat zal nog wel een paar jaar duren. Eerst zal al het ICMm uit dienst moeten zijn; het heeft geen zin om in het museum iets te laten zien wat ook nog gewoon in dienst is. Het zal ongeveer hetzelfde gaan als met stel 876, die ook vroeg gereserveerd is voor NSM.



Laatst bewerkt door M-BASS op 24-05-2024 15:34
 

24-05-2024 15:40:32
RX7567
RX7567

Quote
jpvdveer19 (24-05-2024 15:32:46):


Ik wist niet dat de 876 al in 2010 aan de kant is gezet. Maar op een archiefpagina van Martijn van Vulpen lees ik wel dat 'De officiële overdracht van treinstel 876 aan het Spoorwegmuseum, die was gepland op 28 januari 2016, is tot nader order uitgesteld en zal plaatsvinden zodra het Materieel '64 daadwerkelijk uit de reizigersdienst verdwijnt.' En dat gaat nu toch net even anders.


De 4011 is echter wel het laatste ICM-treinstel met weerstanden in plaats van choppers als aandrijving. Ik sprak daar pas iemand van de 2454 Crew over en die vertelde dat weerstanden fijner zijn omdat je dan onderdelen kan wisselen met ander museummaterieel zoals Mat' 64. Wellicht dat het museum dat mee heeft genomen in de keuze om de 4011 over te nemen in plaats van te wachten op een nieuwer stel.

 

24-05-2024 16:15:22
martijn
martijn

Quote
jpvdveer19 (24-05-2024 15:32:46):


Ik wist niet dat de 876 al in 2010 aan de kant is gezet. Maar op een archiefpagina van Martijn van Vulpen lees ik wel dat 'De officiële overdracht van treinstel 876 aan het Spoorwegmuseum, die was gepland op 28 januari 2016, is tot nader order uitgesteld en zal plaatsvinden zodra het Materieel '64 daadwerkelijk uit de reizigersdienst verdwijnt.' En dat gaat nu toch net even anders.



Bijzonder, ik wist niet dat mijn oude website ook bewaard is gebleven :)

De officiële overdracht van de 876 was trouwens op 25 september 2016 met de bekende afscheidsrit met vier treinstellen.

 

24-05-2024 18:04:00
NS1637
NS1637

Quote
M-BASS (24-05-2024 15:33:19):


Quote
mat64Hidde (24-05-2024 15:25:03):


Het is anders ook niet helemaal voor het eerst dat er zo vroeg een treinstel wordt gereserveerd voor het NSM. Plan V 876 is al in 2010 aan de kant gezet voordat het 6 jaar later pas te bewonderen was in Utrecht. Ben benieuwd wanneer de 4011 wordt vertoond aan het publiek.



Dat zal nog wel een paar jaar duren. Eerst zal al het ICMm uit dienst moeten zijn; het heeft geen zin om in het museum iets te laten zien wat ook nog gewoon in dienst is. Het zal ongeveer hetzelfde gaan als met stel 876, die ook vroeg gereserveerd is voor NSM.



Men heeft al eerder materieel tentoongesteld voordat het type bij NS uit dienst was. De 1768 staat sinds juni 2020 te Utm, drie en een half jaar voor de uitdienststelling van de 1700.



Laatst bewerkt door NS1637 op 24-05-2024 18:05
 

24-05-2024 22:04:01
thom
thom

Quote
martijn (24-05-2024 16:15:22):


Quote
jpvdveer19 (24-05-2024 15:32:46):


Ik wist niet dat de 876 al in 2010 aan de kant is gezet. Maar op een archiefpagina van Martijn van Vulpen lees ik wel dat 'De officiële overdracht van treinstel 876 aan het Spoorwegmuseum, die was gepland op 28 januari 2016, is tot nader order uitgesteld en zal plaatsvinden zodra het Materieel '64 daadwerkelijk uit de reizigersdienst verdwijnt.' En dat gaat nu toch net even anders.



Bijzonder, ik wist niet dat mijn oude website ook bewaard is gebleven :)

De officiële overdracht van de 876 was trouwens op 25 september 2016 met de bekende afscheidsrit met vier treinstellen.


Desondanks was die overdracht louter symboliek na het uit dienst gaan van de serie Mat'64, in werkelijk was het treinstel al jaren over geschreven van eigenaar.

 

25-05-2024 07:15:27
VIRMm1
VIRMm1

Quote
RX7567 (24-05-2024 15:40:32):


Quote
jpvdveer19 (24-05-2024 15:32:46):


Ik wist niet dat de 876 al in 2010 aan de kant is gezet. Maar op een archiefpagina van Martijn van Vulpen lees ik wel dat 'De officiële overdracht van treinstel 876 aan het Spoorwegmuseum, die was gepland op 28 januari 2016, is tot nader order uitgesteld en zal plaatsvinden zodra het Materieel '64 daadwerkelijk uit de reizigersdienst verdwijnt.' En dat gaat nu toch net even anders.


De 4011 is echter wel het laatste ICM-treinstel met weerstanden in plaats van choppers als aandrijving. Ik sprak daar pas iemand van de 2454 Crew over en die vertelde dat weerstanden fijner zijn omdat je dan onderdelen kan wisselen met ander museummaterieel zoals Mat' 64. Wellicht dat het museum dat mee heeft genomen in de keuze om de 4011 over te nemen in plaats van te wachten op een nieuwer stel.



Weerstand stellen zijn gewoonweg veel makkelijker en goedkoper te onderhouden voor een museum club, dat zal zeker een belangrijke rol hebben gespeeld. Dat dan als bonus het oudste ICM stel naar het museum kan is dan helemaal mooi

 

25-05-2024 10:16:29
Wilson91
Wilson91

Ander goed nieuws is dat de 4217 inmiddels hersteld is. Deze stond gisteren in Haarlem 12A. Naast de herstelde 7526 13A.

Beide met verse AK's en baanschuivers

 

07-06-2024 17:55:53
broek53
broek53

In het kader van de stoelendans met onttakelde en te onttakelen stellen is op 6 juni de onttakelde 4208 van Amersfoort naar Arhem G versleept (waarbij de 4045 voor de nodige beremming zorgde).

 

10-06-2024 11:59:46
mren
mren

De 4011 zal komende vrijdag 11:20 overgedragen worden aan Peter-Paul de Winter.

x.com

 

10-06-2024 12:36:10
rick
rick

Gaat het dan om de mBk, AB of sfBk?

 

10-06-2024 13:07:34
stefanvw14
stefanvw14

Quote
rick (10-06-2024 12:36:10):


Gaat het dan om de mBk, AB of sfBk?


Is dit een serieuze vraag of hoe moet dit gelezen worden.
De 4011 is het nummer van de eerste serie geproduceerde ICMm, Peter-Paul de Winter is één van de conservatoren van het NSM en het NSM neemt altijd een geheel treinstel over.

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl