Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl
17-02-2025 21:47:16 1
michaben
michaben

Laatste foto is zo te zien deze locatie: www.google.nl

 

17-02-2025 23:00:11
NS1637
NS1637

Is het stel overgebracht naar de Kleefse Waard? Edit: ja dus, dat is dan vast het einde voor de 4001.



Laatst bewerkt door NS1637 op 17-02-2025 23:01
 

17-02-2025 23:54:51
aarclay
aarclay

Drie treindelen van één treinstel, en een locomotief zullen ze dus bedoelen.

 

18-02-2025 13:03:30 2
plant
plant

Nieuwe pagina, nieuwe plek voor het lijstje, met daarin de verwerking van de 4040 als oefenobject naar de Kleefse Waard.

Dank voor alle locatieupdates omtrent de stellen die op dit moment van/naar Hgl zijn (geweest) voor ontmanteling. Ik probeer de boel een beetje bij te houden op basis van de info die ik hier en op facebook/instagram voorbij zie komen.


ICM 1 (ICM-III rijweerstanden) (De gehele ICM 1 serie is terzijdegesteld, de stellen worden één voor één ontmandeld in Hgl).

4011 terzijde 08-05-2024 Utm Treinstel is op 14-06-2024 overgedragen aan het NSM
4012 terzijde 08-12-2023 Amf (stel is ontmanteld)
4013 terzijde 30-05-2022 Hrp
4014 terzijde 23-12-2023 Hrp (stel is ontmanteld)
4015 terzijde 05-01-2024 Ahgons (stel is ontmanteld)
4016 gesloopt 04-04-2022 (terzijde na 10-12-2021)
4017 terzijde 03-10-2023 Amf (stel is ontmanteld)
4018 terzijde 18-07-2023 Amf(?) (stel is ontmanteld)
4019 terzijde 22-08-2023 Amf(?) (stel is ontmanteld)
4020 terzijde 22-10-2023 Ahgons (stel is ontmanteld)
4021 terzijde 18-02-2020 (botsschade Zp) Amf
4022 terzijde 01-11-2023 Amf(?) (stel is ontmanteld)
4023 terzijde 17-02-2024 Amf (stel is ontmanteld)
4024 gesloopt 22-12-2021 (terzijde na aanrijding 16-05-2021, mBFk is naar de 4034 gegaan)
4025 terzijde 30-07-2023 Amf (stel is ontmanteld)
4026 terzijde 19-06-2022 Hrp
4027 terzijde 02-06-2022 Hrp
4028 terzijde 10-11-2023 Amf (stel is ontmanteld)
4029 terzijde 03-08-2022 Hrp
4030 terzijde 17-06-2023 Hgl (stel wordt ontmanteld)
4031 terzijde 23-12-2023 Amf (stel is ontmanteld)
4032 terzijde 16-06-2023 Hrp (stel is ontmanteld)
4033 terzijde 21-08-2023 Amf (stel is ontmanteld)
4034 terzijde 06-06-2022 Hrp
4035 terzijde 11-07-2023 Hrp (stel is ontmanteld)
4036 terzijde 15-06-2022 Hrp
4037 terzijde 19-12-2023 Hgl (stel wordt ontmanteld)
4038 terzijde 24-01-2024 Amf (stel is ontmanteld)
4039 terzijde 07-08-2023 Hgl (stel wordt ontmanteld)
4040 terzijde 08-12-2023 Kleefse Waard (stel is niet ontmanteld, wordt gebruikt als oefenobject)
4041 terzijde 13-08-2023 Amf (stel is ontmanteld)
4042 terzijde 26-12-2023 Amf (stel is ontmanteld)
4043 terzijde 21-12-2023 Amf (is gebruikt als remstel van/naar Hgl)
4044 terzijde 19-06-2023 Ahgons
4045 terzijde 07-03-2024 Amf (stel is in Hgl geweest voor ontmanteling, wordt gebruikt als oefenobject voor V&S)
4046 terzijde 25-12-2023 Amf(?) (stel is ontmanteld)
4047 terzijde 22-10-2023 Amf (stel is ontmanteld)
4048 terzijde 05-07-2022 Hrp (stel is ontmanteld)
4049 terzijde 02-02-2024 Amf (stel is ontmanteld)
4050 terzijde 11-08-2023 Amf (stel is ontmanteld)


ICM 2 (ICM-III chopper)

4051 gesloopt 11-11-2021 (terzijde na aanrijding op 11-05-2020)
4052
4053
4054
4055
4056
4057
4058
4059
4060
4061
4062
4063
4064
4065
4066
4067
4068
4069
4070
4071
4072
4073
4074
4075
4076
4077
4078
4079
4080
4081
4082
4083
4084
4085
4086
4087 terzijde 18-02-2020 (botsschade Zp) Amf
4088
4089
4090
4091
4092
4093
4094
4095
4096
4097


ICM 3/4 (ICM-IV)

4201
4202
4203 terzijde 30-05-2022 Hrp
4204 terzijde 24-08-2022 Ahgons (stel is ontmanteld)
4205
4206
4207
4208 terzijde 19-07-2022 Ahgons (stel is ontmanteld)
4209
4210
4211
4212
4213
4214
4215
4216
4217
4218
4219
4220
4221
4222
4223
4224
4225
4226
4227
4228 Hlm botsing-/ontsporingsschade met 4239 op 05-04-2025
4229
4230
4231
4232 terzijde 17-08-2022 Ahgons (stel is ontmanteld)
4233
4234
4235
4236
4237
4238
4239 Hlm botsing-/ontsporingsschade met 4228 op 05-04-2025
4240 terzijde 20-04-2022 Hrp
4241
4242 terzijde 08-01-2023 Amf (botsschade Staphorst 07-01)
4243
4244 (heeft terzijde gestaan van 11-07-2022 tot 24-03-2023)
4245
4246
4247 terzijde 15-06-2022 Hrp
4248
4249
4250





Laatst bewerkt door plant op 29-05-2025 13:25, reden: status diverse ICM1 stellen bijgewerkt


Youri
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

18-02-2025 17:29:57
selivio
selivio

De 4038 is inmiddels terug uit Hgl, en de 4028 staat daar.

 

19-02-2025 07:27:29
anton_
anton_

Is het eigenlijk de bedoeling dat nu eerst de ICM-III treinstellen gesloopt wordt en dan pas de de ICM IV? Als er geen ICM-III meer beschikbaar is heeft dat mogelijk ook gevolgen waar de ICM kan worden ingezet. ( een ICM - 8 trein zal niet op alle perronfases passen )

 

19-02-2025 09:07:52
AJT
AJT

ICM wordt nog tot minstens 2030 ingezet

 

19-02-2025 18:21:46
Rsb
Rsb

Quote
anton_ (19-02-2025 07:27:29):


Is het eigenlijk de bedoeling dat nu eerst de ICM-III treinstellen gesloopt wordt en dan pas de de ICM IV? Als er geen ICM-III meer beschikbaar is heeft dat mogelijk ook gevolgen waar de ICM kan worden ingezet. ( een ICM - 8 trein zal niet op alle perronfases passen )


Drietjes en viertjes kon men toch al niet uit elkaar houden, dus 7 of 8 bakken zal wellicht wat uitval geven, maar waar zou dat planmatig met 7 bakken problemen geven met de nuttige lengte van een fase waar er 8 bakken komen?



Laatst bewerkt door Rsb op 19-02-2025 18:22
 

19-02-2025 18:23:44
treinhobby
treinhobby

Geeft in iedergeval problemen met de HC en de bakkennorm van maximaal 7 bakken ICM per persoon.

 

19-02-2025 18:25:57
ToH
ToH

En laat die bakkennorm nou net onder de loep liggen in te verruimen naar 8 bakken. Maar dat is niet ICM-specifiek.



Laatst bewerkt door ToH op 19-02-2025 18:26
 

19-02-2025 21:54:55
mat64Hidde
mat64Hidde

Quote
NS1637 (17-02-2025 23:00:11):


Is het stel overgebracht naar de Kleefse Waard? Edit: ja dus, dat is dan vast het einde voor de 4001.


Op treinposities is inmiddels een foto verschenen van de middenbak en (een deel van) de mBFk bak van de 4040.

 

20-02-2025 13:02:00
edward
edward

De 4043 stond afgelopen weekend in Amf naast de AB-bak van de 4021

 

21-02-2025 09:32:25
rob46
rob46

Quote
edward (20-02-2025 13:02:00):


De 4043 stond afgelopen weekend in Amf naast de AB-bak van de 4021


De 4043 was de remmer op 20 februari voor de onttakelde 4049 uit Hgl, spul kwam met SR weer naar Amfge.

 

05-03-2025 23:11:21 1
selivio
selivio

Vandaag zijn er weer 2 stellen gespot (4033 en 4019) die vanuit de richting van Ahgons kwamen in de richting van Amf (wellicht morgen door ri Hgl?). Verder was de 4047 op 21-11 al gemeld als onttakeld vanuit Hgl in de richting van Amf. Ook de 4042 is inmiddels met een paar ontbrekende onderdelen gespot op Hgl, dus die is ergens ook die kant al opgegaan. (ja, ik heb de Ahgons stellen in de lijst even nagekeken, en dit is wat ik nu even heb gevonden.)



Laatst bewerkt door selivio op 05-03-2025 23:12
 

06-03-2025 07:42:06
rob46
rob46

Quote
selivio (05-03-2025 23:11:21):


Vandaag zijn er weer 2 stellen gespot (4033 en 4019) die vanuit de richting van Ahgons kwamen in de richting van Amf (wellicht morgen door ri Hgl?). Verder was de 4047 op 21-11 al gemeld als onttakeld vanuit Hgl in de richting van Amf. Ook de 4042 is inmiddels met een paar ontbrekende onderdelen gespot op Hgl, dus die is ergens ook die kant al opgegaan. (ja, ik heb de Ahgons stellen in de lijst even nagekeken, en dit is wat ik nu even heb gevonden.)


4047 stond gisteren in de loods Amfww.

 

06-03-2025 14:38:23
rob46
rob46

Vanmorgen 4019+4033 van Amfge naar Hgl en de geplukte 4028+remmer 4033 vanmiddag van Hgl retour naar Amfge.

 

20-03-2025 14:54:17
seinhuis
seinhuis

Onlineveilingmeester verkoopt diverse stoelen uit ICMm. 1ste als 2de klas, 1, 2 en 3 zits. Bieden kan tot 31 maart rond 20:00 en vanaf €50 (al wordt inmiddels meer op geboden).

 

05-04-2025 16:55:18
zaza
zaza

ICMm 4228 en 4339 zijn op het emplacement van Rotterdam in onzachte aanraking met elkaar gekomen en beide deels ontspoord. Betreft voor beide stellen de sBk bak.

 

05-04-2025 17:52:35
martijn
martijn

Er staat van één van de stellen minimaal ook een 2e bak naast het spoor.

 

05-04-2025 21:36:45
treinhobby
treinhobby

Quote
zaza (05-04-2025 16:55:18):


ICMm 4228 en 4339 zijn op het emplacement van Rotterdam in onzachte aanraking met elkaar gekomen en beide deels ontspoord. Betreft voor beide stellen de sBk bak.


Aangezien de 4339 geen ICMm is, zal je de 4239 waarschijnlijk bedoelen.

 

05-04-2025 21:43:56
AJT
AJT

Zijn het zware beschadigingen of gaat het alleen om een ontsporing?

 

05-04-2025 22:57:51
Oldskool
Oldskool

Quote
martijn (05-04-2025 17:52:35):


Er staat van één van de stellen minimaal ook een 2e bak naast het spoor.


Van het achterste stel (CS kant) 2 bakken naast de rail en van het stel ervoor alleen de kopbak.

 

06-04-2025 15:47:04 1
broek53
broek53

Voor de administratie: op 3 april de 4018 naar Hengelo en de geplukte 4033 van Hgl naar Amf.

 

06-04-2025 20:50:51
Muizeneus
Muizeneus

Hoe is dat dan gegaan? Want ik heb dus een losse lok ri Hgl zien gaan.

Quote

Muizeneus (03-04-2025 13:20:24):

Quote

Muizeneus (03-04-2025 10:26:54):

10:13 onbekende Strukton 1700 LLT door Apd ri Dv

En om 13.19 waarschijnlijk dezelfde lok maar dan met 2x ICM 3 aan de haak ri Amf

 

06-04-2025 22:06:58 1
broek53
broek53

Waarschijnlijk is die llt dan een andere geweest. De 1824 is met de 4018 + 4043 op 2 april uit Ah in Amf aangekomen en de 1824 + 4033 + 4043 zijn op 3 april gespot onderweg van Hgl naar Amf.

 

06-04-2025 22:35:11
VIRMm1
VIRMm1

Quote
AJT (05-04-2025 21:43:56):


Zijn het zware beschadigingen of gaat het alleen om een ontsporing?



Het ene treinstel is met redelijke snelheid tegen het andere treinstel aan gereden. Daarbij zijn van beide treinstellen meerdere draaistellen ontspoord.

Mocht je er nog geen beeld bij hebben; dat is met flink geweld gebeurt en je kunt je dan wel voorstellen wat dat doet met de kreukelzones en (tussen)koppelingen.

Het zou mij verbazen als deze ICMs ooit nog terugkeren op het spoor.

 

06-04-2025 23:25:09
broek53
broek53

Ja, als bij een frontale botsing de draaistellen van meerdere bakken uit de rails wippen, moet het met knap geweld gegaan zijn. Met een soortgelijke klap in Zutphen is jaren geleden de afvoer van de eerste IC3-en een feit geworden ( de 4021 en 4087 ).

 

07-04-2025 13:01:04 1
rob46
rob46

Quote
Muizeneus (06-04-2025 20:50:51):


Hoe is dat dan gegaan? Want ik heb dus een losse lok ri Hgl zien gaan.

Quote

Muizeneus (03-04-2025 13:20:24):

Quote

Muizeneus (03-04-2025 10:26:54):

10:13 onbekende Strukton 1700 LLT door Apd ri Dv

En om 13.19 waarschijnlijk dezelfde lok maar dan met 2x ICM 3 aan de haak ri Amf


Die SR llt 1756 haalde in Bh een stopmachine op en kwam daarmee retour. Had niets met het ICMm transport van doen.



Laatst bewerkt door rob46 op 07-04-2025 13:03
 

07-04-2025 14:16:29
AJT
AJT

Quote
broek53 (06-04-2025 23:25:09):


Ja, als bij een frontale botsing de draaistellen van meerdere bakken uit de rails wippen, moet het met knap geweld gegaan zijn. Met een soortgelijke klap in Zutphen is jaren geleden de afvoer van de eerste IC3-en een feit geworden ( de 4021 en 4087 ).


Zijn er nog ICM-IV op reserve die weer in dienst kunnen, gelijk de 4244 weer in dienst kwam na de botsing van de 4242?

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-04-2025 16:41:37
rob46
rob46

Quote
AJT (07-04-2025 14:16:29):


Quote
broek53 (06-04-2025 23:25:09):


Ja, als bij een frontale botsing de draaistellen van meerdere bakken uit de rails wippen, moet het met knap geweld gegaan zijn. Met een soortgelijke klap in Zutphen is jaren geleden de afvoer van de eerste IC3-en een feit geworden ( de 4021 en 4087 ).


Zijn er nog ICM-IV op reserve die weer in dienst kunnen, gelijk de 4244 weer in dienst kwam na de botsing van de 4242?


Nee, het trio op Ahgons was al deels geplukt maar niet in Hgl.

 

07-04-2025 16:58:35
AJT
AJT

In het overzicht staat onder andere de 4203 en de 4247 nog niet als ontmanteld

 

07-04-2025 17:00:50
plant
plant

De stellen op de Houtrakpolder (uit de eerste tranche terzijdestellingen) zijn niet langs Hengelo geweest voor circulaire ontmanteling, maar zijn verre van compleet. Sterker: er zijn foto's op bijv. instagram waaruit blijkt dat het inmiddels cabrio's zijn: de cabines zijn verwijderd/ingedeukt, vermoedelijk ivm hoogte met het zicht op vervoer over de weg tzt.



Laatst bewerkt door plant op 07-04-2025 17:02, reden: typo


Youri
 

08-04-2025 09:48:10
rob46
rob46

Quote
AJT (07-04-2025 16:58:35):


In het overzicht staat onder andere de 4203 en de 4247 nog niet als ontmanteld


Zowel 4203 als de 4247 zijn al deels geplukt in oktober 2022 op de USA terminal, waarna van beide stellen elk 2 bakken naar de sloper zijn afgevoerd. Een actuele stavaza met info in de komende RailMagazine 423.



Laatst bewerkt door rob46 op 10-04-2025 13:28
 

10-04-2025 20:58:42 1
broek53
broek53

Een even onthullende als verrassende geschiedenis die door RM gereconstrueerd is. Negen bakken die twee jaar geleden al gesloopt blijken te zijn zonder dat iemand (uit de hobby-wereld althans) het in de gaten heeft gehad. En dan weten we nog niet eens zeker hoe en waar 🙃

 

10-04-2025 21:11:44
aarclay
aarclay

Totdat die over een paar jaar opeens gespot worden in iemands tuin. 😄

 

11-04-2025 13:42:52
vrijgezel
vrijgezel

Quote
broek53 (10-04-2025 20:58:42):


Een even onthullende als verrassende geschiedenis die door RM gereconstrueerd is. Negen bakken die twee jaar geleden al gesloopt blijken te zijn zonder dat iemand (uit de hobby-wereld althans) het in de gaten heeft gehad. En dan weten we nog niet eens zeker hoe en waar 🙃


Op het gevaar af dat ik door de vele zijtakken in het bos de weg ben kwijt geraakt; heb ik (nog) niets gezien over een aanbesteding van sloop ICM, laat staan welk bedrijf het contract gewonnen zou hebben en waar deze de sloopopdracht gaat uitvoeren.
Ik heb in dit forum de zoekfunctie gebruikt, dit leverde geen resultaat op.

 

12-04-2025 10:14:12
broek53
broek53

Nee, los van de vraag of dat spontaan naar buiten gebracht wordt natuurlijk. Duidelijk is er wel iets aan de hand, want men gaat niet zomaar de cabines eraf halen - dat heeft duidelijk te maken met vervoer over de weg.

Andere zaak is die sloop van 9 bakken begin 2023. Ik vermoed sterk dat daarbij het zijweggetje is genomen dat "Nedtrain" heet, waarbij enkele bakken aan een sloper verhandeld worden. Zo zijn ook de 4024 en 4016 die in Haarlem niet hersteld waren en wel geplukt naar een sloperij gegaan, net als laatst een tussenbak van de Voorschotense VIRM. Die negen motorbakken ICM zijn op de Terminal geplukt en de draaistellen zijn naar Onnen gegaan en vermoedelijk zijn ze daarna individueel voor sloop aangeboden.

 

17-05-2025 10:03:35 1
zaza
zaza

Diverse berichten melden helaas een nieuwe reeks terzijdestelling van het ICMm materieel. Het zou gaan om circa 20 stellen na de zomer. De toelating verloopt omdat niet meer aan de hiervoor benodigde normen voldaan kan worden en dit te duur wordt voor de nog resterende korte levensduur.

Het is jammer dat de levensduurverlenging in 2024 door "Haarlem" na een paar stellen onverwachts gestaakt zijn, maar wellicht zag men toen al dat de staat van de stellen slechter was dan gedacht.

Stelnummers zijn nog niet bekend.

 

17-05-2025 10:33:59
phantom
phantom

Ik neem aan dat die 20 stellen gemist kunnen worden omdat er genoeg vervangend mat aanwezig is ?
Zijn het dan ook automatisch stellen uit de categorie oudste stellen die nog rijden,of is het op volgorde van aflopen termijn en is die willekeurig geweest ipv op volgorde van stel nummers ?

 

17-05-2025 11:33:56
cuneo56
cuneo56

Dat maakt me nieuwsgierig, welke wijziging in Wet en regelgeving vindt er dan plaats dat de toelating van meerdere een heden vervalt? Ik kan me wel voorstellen dat er stellen zijn die revisie van stel of hoofd onderdelen nodig hebben en dat NS ivm bezuiniging daar niet meer in wil investeren.



Laatst bewerkt door cuneo56 op 17-05-2025 13:01
 

17-05-2025 13:09:14
Daniel1
Daniel1

Quote
phantom (17-05-2025 10:33:59):


Ik neem aan dat die 20 stellen gemist kunnen worden omdat er genoeg vervangend mat aanwezig is ?
Zijn het dan ook automatisch stellen uit de categorie oudste stellen die nog rijden,of is het op volgorde van aflopen termijn en is die willekeurig geweest ipv op volgorde van stel nummers ?


Dat eerste durf ik, als ik kijk naar de recente instroom ICNG, ten zeerste te betwijfelen...

Uitstroom is niet op treinstelvolgorde, maar gebaseerd op de staat van een stel (zoals altijd).

 

17-05-2025 14:41:27
broek53
broek53

Het lijkt mij dat dat net effe te vroeg komt, in relatie tot de instroom van ICNG. Ik begin nu te begrijpen waarom de twee op elkaar gebotste vieren niet meteen zijn afgevoerd, maar nog bekeken worden op de herstelkosten.

 

20-05-2025 11:00:17
Pizzapunt
Pizzapunt

Het bekijken van de herstelkosten is ondertussen al afgerond. Stellen staan sinds begin mei koud terzijde in afwachting van definitieve sloopbesluit.

 

20-05-2025 15:53:28
phantom
phantom

Quote
Daniel1 (17-05-2025 13:09:14):


Quote
phantom (17-05-2025 10:33:59):


Ik neem aan dat die 20 stellen gemist kunnen worden omdat er genoeg vervangend mat aanwezig is ?
Zijn het dan ook automatisch stellen uit de categorie oudste stellen die nog rijden,of is het op volgorde van aflopen termijn en is die willekeurig geweest ipv op volgorde van stel nummers ?


Dat eerste durf ik, als ik kijk naar de recente instroom ICNG, ten zeerste te betwijfelen...

Uitstroom is niet op treinstelvolgorde, maar gebaseerd op de staat van een stel (zoals altijd).



Vandaar dat ik het ook enigzins verbazingwekkend vind,dat men 20 stellen aan de kant wil zetten,maar er aan de andere kant ( denk ik) nog te weinig ander/nieuw materieel is om dat op te vullen.
Uitstroom op basis van conditie van een trein(stel) ,dat komt logisch over,twijfelde alleen wat het criterium was/is voor zulke beslissingen,vandaar de vraag.
En dank voor het beantwoorden van de vraag.

@cuneo56,

Als je reactie overigens naar mij toe gericht was,ik vermoed dan aangaande m'n woord gebruik over aflopen termijn,dan had ik het niet over toelating,maar over onderhouds termijn ;-)
(voor zover die definitief kan verlopen ? )

 

20-05-2025 18:17:18
GerritJan
GerritJan

NS wass toch ook bezig om een aanbesteding te doen van extra treinen wat als Ic en spr moet kunnen rijden. Die zouden medio 2026 moeten rijden, daar is het radiostilte dus t lijkt me gek dat Ns nu 20 icm’s eruit gooien

 

20-05-2025 20:04:03
thom
thom

Treinen waar je nu nog niks van gehoord hebt, gaan in 2026 niet rijden voor reizigers hoor...

 

20-05-2025 20:15:19
Dionysusnu
Dionysusnu

Je bedoelt S5G? Die werden destijds aangekondigd als eind 2027.

(DDNG wordt overigens pas in 2029 verwacht)



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 20-05-2025 20:15
 

20-05-2025 20:23:14
michaben
michaben

Volgens de aanbesteding had S5G vanaf de tweede helft van 2027 in moeten stromen, dus zelfs als S5G keurig volgens de oorspronkelijke planning geleverd zou worden kun je niet eerdere dan dienstregeling 2028 materieel gaan afvoeren op basis van deze bestelling. Alle terzijdestellingen gedurende dienstregelingen 2025, 2026 en 2027 zullen dus opgevangen moeten worden door ICNG of door bestaande reserves.

 

20-05-2025 20:23:30
Rsb
Rsb

Quote
zaza (17-05-2025 10:03:35):


Diverse berichten melden helaas een nieuwe reeks terzijdestelling van het ICMm materieel. Het zou gaan om circa 20 stellen na de zomer. De toelating verloopt omdat niet meer aan de hiervoor benodigde normen voldaan kan worden en dit te duur wordt voor de nog resterende korte levensduur.

Het is jammer dat de levensduurverlenging in 2024 door 'Haarlem' na een paar stellen onverwachts gestaakt zijn, maar wellicht zag men toen al dat de staat van de stellen slechter was dan gedacht.

Stelnummers zijn nog niet bekend.


Dat riep men toentertijd met Plan V en daarvoor ook met Plan W en verschillende andere materieelseries. Zijn de controlebeurten inmiddels benut?

 

20-05-2025 20:26:58 1
thom
thom

Toelating verloopt niet, eenmaal toegelaten blijft materieel dat zolang het in de toestand blijft van de eisen ten tijde van de toelating.

Ongetwijfeld gaat het hier om verlopen revisie termijnen, en met veiligheidsbeurten zou je die nog even kunnen rekken.

 

20-05-2025 21:06:53 4
mtlx
mtlx

S5G moet in 2031 instromen. De aanbesteding zou eind dit jaar, begin volgend jaar afgerond moeten zijn.

 

21-05-2025 09:10:11 3
wyke2207
wyke2207

De NS ICMm IV 4228 en 4239 zijn na hun ontsporing op 05-04-2025 te Rotterdam Centraal overgebracht naar de NS Werkplaats/Onderhoudsbedrijf te Haarlem. Sindsdien hebben beiden enige tijd op het Werkplaatsterrein gestaan. Ongeveer 2 weken geleden zijn beide stellen naast elkaar in de spoorwegdriehoek nabij Haarlem geplaatst in afwachting van de dingen die komen gaan.

 

28-05-2025 21:51:26
broek53
broek53

Vandaag 28 mei is de 4030 ter onttakeling van Amf naar Hgl gebracht en de 4025 geplukt en wel van Hgl naar Amf.

 

29-05-2025 12:23:51 2
rob46
rob46

Actueel staan in Hgl: 4030, 4037 en 4039. Op Ahgons staat nog 4044 die als laatste naar Hgl zal moeten voor onttakeling waarbij remmer 4043 (Amfge) dan ook nog moet worden onttakeld. Daarna is de onttakeling voltooid.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

29-05-2025 14:37:58
treinjoop
treinjoop

Quote
mtlx (20-05-2025 21:06:53):


S5G moet in 2031 instromen. De aanbesteding zou eind dit jaar, begin volgend jaar afgerond moeten zijn.


Is ICRm deels reactiveren en langer in dienst houden een optie om de 20 terzijde te stellen ICMm's op te vangen?

 

29-05-2025 15:18:05
selivio
selivio

@Rob46: De onttakeling van de eerste serie idd. Vraag gaat wel zijn of ze 4043 mee meteen gaan nemen, of dat ze die nog in stand gaan houden als remmer, aangezien alles ooit ook nog afgevoerd moet gaan worden richting de Houtrakpolder.



Laatst bewerkt door selivio op 29-05-2025 15:24, reden: Verduidelijking op wie gereageerd
 

29-05-2025 15:22:04
AlexNL
AlexNL

Niet echt, want:

- Waar moet het mee gereden worden? De BR 186 wordt geleased en de eigenaar heeft de volgende klanten al klaar staan. Naast een handjevol Vectrons heeft NS niet de beschikking over andere locs.

- Niet alle standplaatsen waar nu ICM rijdt zijn bekend met ICR

- Standplaatsen waar nu het ICR wordt onderhouden, zullen hun focus verleggen naar ICNG. Dan moet het ergens anders onderhouden gaan worden, maar waar? Maastricht, een vroegere thuisbasis van ICR, is omgebouwd voor het onderhouden van FLIRT.

Wat ik verwacht dat er gaat gebeuren is een doorschuifactie: SNG in een paar omlopen in de 3600, zodat daarmee VIRM/DDZ wordt vrijgespeeld om in te zetten in de series waar ICM ontbreekt.

 

29-05-2025 19:18:52
Marco
Marco

Ze kunnen vast een paar 1700'en terughuren van de private vervoerders 😁

BDs weer gebruiken als stuurstand, en dan lekker op de IJssellijn rijden, zoals vroeger. Ik ben voor.

 

29-05-2025 20:01:14
anlern
anlern

Quote
treinjoop (29-05-2025 14:37:58):


Quote
mtlx (20-05-2025 21:06:53):


S5G moet in 2031 instromen. De aanbesteding zou eind dit jaar, begin volgend jaar afgerond moeten zijn.


Is ICRm deels reactiveren en langer in dienst houden een optie om de 20 terzijde te stellen ICMm's op te vangen?



De makkelijkste optie is gewoon de ICM langer in dienst houden zodat je niet dezelfde situatie krijgt zoals een aantal jaar geleden met de reactivatie van de ddar ddm1

 

29-05-2025 20:34:08
thom
thom

Als buitenstaander klinkt dat als de makkelijkste oplossing, maar vanuit technisch oogpunt kan dat een flinke financiële kwestie worden als de stellen bijvoorbeeld aan het eind van hun revisie termijnen zijn, of aan andere instandhoudings actie toe zijn.

Als je dat op kunt lossen door overtallig sprinter materieel ergens door te schuiven en dan ander IC materieel vrij te spelen is dat vele malen goedkoper natuurlijk.



Laatst bewerkt door thom op 29-05-2025 20:34
 

29-05-2025 21:13:59
bnv
bnv

Quote
AlexNL (29-05-2025 15:22:04):


Niet echt, want:

- Waar moet het mee gereden worden? De BR 186 wordt geleased en de eigenaar heeft de volgende klanten al klaar staan. Naast een handjevol Vectrons heeft NS niet de beschikking over andere locs.

- Niet alle standplaatsen waar nu ICM rijdt zijn bekend met ICR

- Standplaatsen waar nu het ICR wordt onderhouden, zullen hun focus verleggen naar ICNG. Dan moet het ergens anders onderhouden gaan worden, maar waar? Maastricht, een vroegere thuisbasis van ICR, is omgebouwd voor het onderhouden van FLIRT.

Wat ik verwacht dat er gaat gebeuren is een doorschuifactie: SNG in een paar omlopen in de 3600, zodat daarmee VIRM/DDZ wordt vrijgespeeld om in te zetten in de series waar ICM ontbreekt.



Eerder SNG in de 2800 Ut-Rtd. Gebeurde ook al wel eerder.

 

29-05-2025 21:22:43
bnv
bnv

Quote
anlern (29-05-2025 20:01:14):


Quote
treinjoop (29-05-2025 14:37:58):


Quote
mtlx (20-05-2025 21:06:53):


S5G moet in 2031 instromen. De aanbesteding zou eind dit jaar, begin volgend jaar afgerond moeten zijn.


Is ICRm deels reactiveren en langer in dienst houden een optie om de 20 terzijde te stellen ICMm's op te vangen?



De makkelijkste optie is gewoon de ICM langer in dienst houden zodat je niet dezelfde situatie krijgt zoals een aantal jaar geleden met de reactivatie van de ddar ddm1



Als de technische staat van die 20 drietjes zodanig is dat langer in dienst houden niet (meer) verantwoord is, vraag ik mij af wat dan de technische toestand is van het overige ICM is. Wellicht zal dat niet veel beter (meer) zijn.(?) Het heeft daarom gen zin om er veel geld in te stoppen. De opknapbeurten in Asd van een aantal drietjes was ook al gestopt. Te duur gezien de nog korte levensduur van de stellen. Ook is het hele ICM afgeschreven en staat het denk ik voor niet meer dan voor 1 euro op de balans.

 

29-05-2025 22:35:06
Rsb
Rsb

Quote
Marco (29-05-2025 19:18:52):


Ze kunnen vast een paar 1700'en terughuren van de private vervoerders 😁

BDs weer gebruiken als stuurstand, en dan lekker op de IJssellijn rijden, zoals vroeger. Ik ben voor.


Doet het zijn naam schrootlijn tenminst ook weer eer aan 😁

Even eerder lijstje ophalen:

Laatste stoomtreinen in commerciële fienst, Mat'46, plan N (incidenteel), plan K (incidenteel), plan E, NMBS M2, Mat'54, Mat'64 (deels)



Laatst bewerkt door Rsb op 30-05-2025 08:18, reden: Toevoeging plan N en plan K
 

29-05-2025 22:39:53
sjoerd
sjoerd

De Plan N en Plan K rijtuigen zijn opgemaakt op Rotterdam - Venlo (- Keulen). Ik heb ze nooit op de IJssel - Brabantlijn in vaste dienst gezien.Maar verder heb je wel gelijk. Dat ligt ook aan de meestal vrij ruime rijtijden als gevolg van enkele enkelsporige delen van die route en aan het aantakken op vele aansluitingen van andere routes.

 

30-05-2025 09:05:27
gvttreinen
gvttreinen

Ik heb ze een keer gezien (en meegereden) op IJssel-Brabantroute maar dat was tijdens de ambtenarenstaking van 1983.

We dwalen af 😉

 

30-05-2025 10:09:49
robert5591
robert5591

Dat er een toelatingsprobleem zou ontstaan bij ICM kwam een tijdje terug naar voren, maar is nooit erg duidelijk geworden.

Is de eenvoudigere verklaring niet gewoon een bezuinigingstaakstelling?

 

30-05-2025 12:13:09
phantom
phantom

Kan je met doorschuiven van wat soorten materieel dan voorkomen dat er een tekort aan treinstellen komt ?
Anders gezegd,is er genoeg ander materieel wat "over" is,dat daarmee en met wat schuiven van soorten mat,te voorkomen dat je een tekort aan treinen krijgt om alles te blijven rijden als er geen icm meer is ??

 

30-05-2025 12:19:36
thom
thom

Er is nog helemaal niet voorzien om alle ICM's aan de kant te zetten, dus de situatie "Als er geen ICM meer is" is voorlopig nog geen sprake van.

 

30-05-2025 15:17:49
treinhobby
treinhobby

Met andere woorden:

Is er na de zomer voldoende (sprinter) materieel beschikbaar om de 20 stellen terzijde gaande ICMm op te vangen?

Dus bijvoorbeeld de 2900 2000 weer met SLT en misschien DDZ vrijmaken uit de 3600 door daar SNG in te gaan zetten. Dan zou DDZ bijvoorbeeld weer de 1500 in kunnen.



Laatst bewerkt door treinhobby op 30-05-2025 21:38
 

30-05-2025 19:58:58
StefanNLPlays
StefanNLPlays

Quote
treinjoop (29-05-2025 14:37:58):


Is ICRm deels reactiveren en langer in dienst houden een optie om de 20 terzijde te stellen ICMm's op te vangen?


Hoe leuk het ook is, ICR zit vol met TPR bekabeling (zelfde waarom VIRMm1 naar Haarlem teruggaat en ICM beginnend terzijde gaat). Ook is ICR simpelweg "op" en lopen revisitermijnen af.

 

30-05-2025 20:56:44
broek53
broek53

Zeg je hier tussen de regels door dat de ca 20 ICM-stellen die aan de kant moete, dat te wijten hebben aan die kwalitatief beroerde bekabeling?

 

30-05-2025 21:22:35
broek53
broek53

Quote
treinhobby (30-05-2025 15:17:49):


Met andere woorden:

Is er na de zomer voldoende (sprinter) materieel beschikbaar om de 20 stellen terzijde gaande ICMm op te vangen?

Dus bijvoorbeeld de 2900 weer met SLT en misschien DDZ vrijmaken uit de 3600 door daar SNG in te gaan zetten. Dan zou DDZ bijvoorbeeld weer de 1500 in kunnen.


Waarom zou je meteen maar Enkhuizen - Maastricht met SLT gaan rijden 🤔 ?

Overigens geloof ik niet dat er nog sprintermaterieel over is.


 

30-05-2025 21:37:55
treinhobby
treinhobby

Excuus.

Had 2000 moeten staan. Pendel IC Ut-Rtd.

 

30-05-2025 21:51:39
stefanvw14
stefanvw14

Quote
treinhobby (30-05-2025 15:17:49):


Met andere woorden:

Is er na de zomer voldoende (sprinter) materieel beschikbaar om de 20 stellen terzijde gaande ICMm op te vangen?

Dus bijvoorbeeld de 2900 2000 weer met SLT en misschien DDZ vrijmaken uit de 3600 door daar SNG in te gaan zetten. Dan zou DDZ bijvoorbeeld weer de 1500 in kunnen.


Dan is de 2800 ook wel een gegadigde om Sprinters op in te zetten.

 

30-05-2025 21:56:37
StefanNLPlays
StefanNLPlays

Quote
broek53 (30-05-2025 20:56:44):


Zeg je hier tussen de regels door dat de ca 20 ICM-stellen die aan de kant moete, dat te wijten hebben aan die kwalitatief beroerde bekabeling?



het is ook de algemene staat, de stellen beginnen ook hun ouderdom te laten zien.

 

30-05-2025 22:49:02
Jeroen1740
Jeroen1740

Quote
broek53 (30-05-2025 21:22:35):


Quote
treinhobby (30-05-2025 15:17:49):


Met andere woorden:

Is er na de zomer voldoende (sprinter) materieel beschikbaar om de 20 stellen terzijde gaande ICMm op te vangen?

Dus bijvoorbeeld de 2900 weer met SLT en misschien DDZ vrijmaken uit de 3600 door daar SNG in te gaan zetten. Dan zou DDZ bijvoorbeeld weer de 1500 in kunnen.


Waarom zou je meteen maar Enkhuizen - Maastricht met SLT gaan rijden 🤔 ?

Overigens geloof ik niet dat er nog sprintermaterieel over is.



Waarom nog onderscheid maken in het materieelpark tussen SPR-materieel en IC-materieel? De HRN-concessie stelt geen onderscheidende kwaliteitseisen aan deze materieelsegmenten... Gewoon een Flow-kleedje op SLT, SNG en Flirt bij de volgende revisie en hup ... de intercity-diensten in naar Maastricht, Vlissingen en Groningen vanuit de Randstad. Is ook veel makkelijker voor de bijsturing...

 

31-05-2025 06:54:15
martijn
martijn

De Flow-huisstijl voor het sprintermaterieel bij een volgende revisie staat sowieso al jaren op de planning... Maar heeft niet zoveel te maken met de ontwikkelingen van het ICM ;)

 

31-05-2025 10:26:28 1
Terebo
Terebo

Waarom nog onderscheid maken in het materieelpark tussen SPR-materieel en IC-materieel?

Naast de eisen van de concessie weet NS ook goed hoe ze een treindienst aantrekkelijk kunnen maken, zie bijvoorbeeld de vele onderzoeken die op bijvoorbeeld het CVS-congress verschijnen. Hoewel op Somda vaak de zure reactie is om alles bij NS direct weg te zetten als makkelijk of goedkoop, wordt er wel zeker nagedacht over keuzes door mensen die er ook echt om geven. Of die keuzes dan vervolgens ook praktisch uitvoerbaar zijn is een tweede vraag.



Laatst bewerkt door Terebo op 31-05-2025 10:26
 

31-05-2025 10:55:57 2
moderator
Moderator
moderator

En weer terug naar ICMm.

Concessie eisen en vervanging voor ICM is geen ontwikkeling van ICM.

 

06-06-2025 16:37:04
AJT
AJT

Welke 4 a 5 stellen hebben een casco beurt gehad in de zaanstraat vorig jaar? Op railwiki staat het niet

 

06-06-2025 20:29:42
zaza
zaza

Quote
AJT (06-06-2025 16:37:04):


Welke 4 a 5 stellen hebben een casco beurt gehad in de zaanstraat vorig jaar? Op railwiki staat het niet


Men is begonnen met de 4069, de overige stellen is inderdaad nergens openbaar iets over terug te vinden

 

07-06-2025 10:27:58
rob46
rob46

Quote
zaza (06-06-2025 20:29:42):


Quote
AJT (06-06-2025 16:37:04):


Welke 4 a 5 stellen hebben een casco beurt gehad in de zaanstraat vorig jaar? Op railwiki staat het niet


Men is begonnen met de 4069, de overige stellen is inderdaad nergens openbaar iets over terug te vinden


In week 22 waren 4057 en 4075 in behandeling en rijden inmiddels weer.

 


Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina):

ICM
RailWiki.nl