Opvallende dingen 19 september
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2023
18-09-2023 21:05:31
seinhuis
seinhuis

Door BUTA bij Delft rijden sommige 1400 om via Gd (zonder reizigers stop).

Hierdoor na omleiding een vertraging +28.


Tevens te kort aan personeel bij Arriva Limburg waardoor 32500 tot 09:20 1x per uur rijdt.



Laatst bewerkt door seinhuis op 19-09-2023 03:59
 

19-09-2023 08:34:56
Z2N
Z2N

Nightjet 420 staat op dit moment (08:34) nog in Nürnberg, en is dus 7,5 uur te laat.

 

19-09-2023 08:57:55
mat64Hidde
mat64Hidde

Yikes. Is ook de reden bekend?

 

19-09-2023 09:21:24
AlexNL
AlexNL
Quote
Z2N (19-09-2023 08:34:56):

Nightjet 420 staat op dit moment (08:34) nog in Nürnberg, en is dus 7,5 uur te laat.


Volgens digitale bronnen gaat de vertraging alleen nog maar verder oplopen, en zal deze trein met 10 uur vertraging in Amsterdam aankomen...

NJ 420 @ 18.09.2023 (bahn.expert)

 


19-09-2023 09:40:10
geert
geert

Kennelijk is het al mis gegaan tussen Kufstein en Rosenheim, daar is al een uurtje of vijf vertraging ontstaan

 

19-09-2023 09:52:09
henri1972
henri1972

Ik gok erop dat ie Amsterdam niet haalt.

 

19-09-2023 09:53:19
AlexNL
AlexNL
Quote
geert (19-09-2023 09:40:10):

Kennelijk is het al mis gegaan tussen Kufstein en Rosenheim, daar is al een uurtje of vijf vertraging ontstaan


Defect aan de trein, volgens ÖBB.

Quote
henri1972 (19-09-2023 09:52:09):

Ik gok erop dat ie Amsterdam niet haalt.


Volgens Ritinfo Trein 420 op Di 19 sep '23 (treinposities.nl):

"Rijdt niet verder dan Bonn Hbf door te veel vertraging in het buitenland"

 

19-09-2023 09:58:16 4
rolandrail
rolandrail

+ 300 doordat er een achterklep van een auto openstond, uiteindelijk ia de hele autowagen uitgerangeerd. De andere + 300 door treinopvolging in Duitsland + het gebruikelijke knoeiwerk bij het rangeren en wachten op rijtuigen in Nürnberg. De trein zal in de praktijk eindigen in Köln.

 

19-09-2023 11:41:02
bacr
bacr
Quote
rolandrail (19-09-2023 09:58:16):

+ 300 doordat er een achterklep van een auto openstond, uiteindelijk ia de hele autowagen uitgerangeerd. De andere + 300 door treinopvolging in Duitsland + het gebruikelijke knoeiwerk bij het rangeren en wachten op rijtuigen in Nürnberg. De trein zal in de praktijk eindigen in Köln.


En de reizigers die geboekt hadden voorbij (NJ420)/voorafgaand aan (NJ421) Bonn/Köln zijn dan weer de pineut en zoeken maar uit hoe ze hun reis gaan maken?

 

19-09-2023 11:59:36
sigma
sigma

NJ 421 is vandaag opgeheven in Nederland. Reizigers wordt verwezen naar de NS International klantenservice.

 

19-09-2023 12:08:14
AlexNL
AlexNL
Quote
bacr (19-09-2023 11:41:02):
Quote
rolandrail (19-09-2023 09:58:16):

+ 300 doordat er een achterklep van een auto openstond, uiteindelijk ia de hele autowagen uitgerangeerd. De andere + 300 door treinopvolging in Duitsland + het gebruikelijke knoeiwerk bij het rangeren en wachten op rijtuigen in Nürnberg. De trein zal in de praktijk eindigen in Köln.


En de reizigers die geboekt hadden voorbij (NJ420)/voorafgaand aan (NJ421) Bonn/Köln zijn dan weer de pineut en zoeken maar uit hoe ze hun reis gaan maken?


Normaalgesproken blijft het materieel ongeveer 8½ in Amsterdam voordat het weer terug gaat richting Oostenrijk. De laatste verwachting was dat de 420 met 9 a 10 uur vertraging in Amsterdam zou aankomen... en dan moet er nog gereinigd worden.

Dan zou de 421 van vanavond met vele uren vertraging vertrekken, en zou komende nacht het hele circus in het honderd lopen waardoor reizigers uit bijv. Hamburg morgen veel te laat aankomen in o.a. Innsbruck. Dat is ook niet geweldig.

In dat opzicht snap ik wel dat ze 420/421 hebben beperkt tot Keulen. Hopelijk krijgt iedereen tijdig de informatie om ICE 251 te gebruiken (en is er daar voldoende plek).

 

19-09-2023 12:20:26
sik214
sik214
Quote
rolandrail (19-09-2023 09:58:16):

+ 300 doordat er een achterklep van een auto openstond, uiteindelijk ia de hele autowagen uitgerangeerd. De andere + 300 door treinopvolging in Duitsland + het gebruikelijke knoeiwerk bij het rangeren en wachten op rijtuigen in Nürnberg. De trein zal in de praktijk eindigen in Köln.


En alle andere inzittenden van de auto's op die autotransporter moeten worden gezocht, gewekt en middenin de nacht de trein uitgezet.... Lekker dan.

 

19-09-2023 12:21:38 1
Karel1969
Karel1969

En dat allemaal omdat er één achterklepje open stond?



Laatst bewerkt door Karel1969 op 19-09-2023 12:21
 

19-09-2023 12:30:51
aarclay
aarclay
Quote
Karel1969 (19-09-2023 12:21:38):

En dat allemaal omdat er één achterklepje open stond?


Het klinkt misschien simpel, maar dan roep je toch om dat de achterklep van auto met kenteken [roep maar om] openstaat, en of de eigenaar zich wilt melden? En dan even iemand die laten dichtdrukken? Maar anno 2023 zal dat wel anders zijn volgens strakke, strenge, enigzins bizarre regelgevingen met bizarre gevolgen.



Laatst bewerkt door aarclay op 19-09-2023 12:31
 

19-09-2023 12:42:33
AlexNL
AlexNL

Ik heb begrepen dat er wel wat meer is gebeurd dan slechts een openstaande achterklep.

 

19-09-2023 13:05:07
PeterB18
PeterB18

Zover ik heb gehoord zijn er ook spullen uit de auto gevallen en op het spoor beland tussen Kufstein en Rosenheim.

 

19-09-2023 13:36:11
DylansDepot
DylansDepot

13:34 Ut: Witte 186 met 5 Rheingold rijtuigen in Noordelijke richting




Trein filmen - trein uploaden - trein kijken. Dylan's Depot.
 

19-09-2023 14:49:23
erwin_6610
erwin_6610

Trein 1155 kan nog niet uit Gvc vertrekken omdat de computer moet worden gereset (aldus treinpersoneel)

edit: met +10 vertrokken



Laatst bewerkt door erwin_6610 op 19-09-2023 14:58
 

19-09-2023 15:52:04
phantom
phantom

Op kfh aan de zwijndrecht zijde staat al eventjes een tcs 1700 met een tcs/dinnertrain rijtuig op een loc spoortje voor langer parkeren,stil en geheel uit.
Iemand enig idee wat dat daar doet,rijtuigen komen niet vaak voor op kfh in deze vorm ?

 

19-09-2023 15:55:31
thom
thom
Quote
aarclay (19-09-2023 12:30:51):
Quote
Karel1969 (19-09-2023 12:21:38):

En dat allemaal omdat er één achterklepje open stond?


Het klinkt misschien simpel, maar dan roep je toch om dat de achterklep van auto met kenteken [roep maar om] openstaat, en of de eigenaar zich wilt melden? En dan even iemand die laten dichtdrukken? Maar anno 2023 zal dat wel anders zijn volgens strakke, strenge, enigzins bizarre regelgevingen met bizarre gevolgen.


Met een bovenleiding aanwezig boven de trein en auto's is dat niet zo simpel als gedacht...

Zonder dat je enig weet van de situatie hebt maar gelijk gaan beginnen dat het bizarre regels zijn is wel wat kortzichtig.



Laatst bewerkt door thom op 19-09-2023 15:58
 

19-09-2023 16:14:13
treinhobby
treinhobby

Vanavond na 20:00 uur en morgen de hele dag geen treinen tussen Arnhem en Nijmegen.

ns.nl

 

19-09-2023 16:21:23
gvttreinen
gvttreinen
Quote
DylansDepot (19-09-2023 13:36:11):

13:34 Ut: Witte 186 met 5 Rheingold rijtuigen in Noordelijke richting


Over 9 dus ri Amf zag ik.

Saaie 186 142.



Laatst bewerkt door gvttreinen op 19-09-2023 16:21
 

19-09-2023 16:28:06
FLIRT2525
FLIRT2525

Trein 3661 heeft in Dv een vertraagde goederentrein er vooruit gestuurd gekregen, waardoor de vertraging rap oploopt en de hele knoop in Zp in de war raakt. Ik vind het wel een prestatie hoor, met 2× per uur een reizigerstrein precies een goederentrein in het pad van die reizigerstrein krijgen. 🙁



Laatst bewerkt door FLIRT2525 op 19-09-2023 16:29
 

19-09-2023 17:03:05
mattie2
mattie2
Quote
thom (19-09-2023 15:55:31):
Quote
aarclay (19-09-2023 12:30:51):
Quote
Karel1969 (19-09-2023 12:21:38):

En dat allemaal omdat er één achterklepje open stond?


Het klinkt misschien simpel, maar dan roep je toch om dat de achterklep van auto met kenteken [roep maar om] openstaat, en of de eigenaar zich wilt melden? En dan even iemand die laten dichtdrukken? Maar anno 2023 zal dat wel anders zijn volgens strakke, strenge, enigzins bizarre regelgevingen met bizarre gevolgen.


Met een bovenleiding aanwezig boven de trein en auto's is dat niet zo simpel als gedacht...

Zonder dat je enig weet van de situatie hebt maar gelijk gaan beginnen dat het bizarre regels zijn is wel wat kortzichtig.


Ik ken de details niet, maar kan me ook voorstellen dat een niet goed vergrendelde kofferdeksel tijdens het rijden opengeklapt is, dat levert al helemaal een hoop schade op en dan is het ook begrijpelijk dat de wagen uitgerangeerd wordt.

 

19-09-2023 18:55:35
ToH
ToH

144 met Vectron 193766 te hvs

 

19-09-2023 19:00:50
gvttreinen
gvttreinen
Quote
treinhobby (19-09-2023 16:14:13):

Vanavond na 20:00 uur en morgen de hele dag geen treinen tussen Arnhem en Nijmegen.

ns.nl


Tussen Elst en Ah rijdt Arriva nog, de vervangende NSR bussen doen er dubbel zo lang over.

 

19-09-2023 19:13:08
MaxBB
MaxBB

Waarom er niet is besloten om tot Nml te blijven rijden, is mij een raadsel...



Laatst bewerkt door MaxBB op 19-09-2023 19:13
 

19-09-2023 19:32:14
AlexNL
AlexNL

Ik kan me 2 dingen voorstellen: of men maakt van de gelegenheid gebruik om meteen wat andere werkzaamheden te doen, of men verwacht dat Nijmegen Lent niet genoeg capaciteit heeft om de reizigersstroom die normaalgesproken via Nijmegen gaat te verwerken.

 

19-09-2023 19:42:56
sjoerd
sjoerd

Ik heb het vermoeden dat je op Nijmegen Lent niet kunt keren. Fysiek wel, maar binnen de beveiliging niet. Er staan geen bediende seinen.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-09-2023 19:57:33
AlexNL
AlexNL

Toen eind juni de Waalbrug ineens werd gesloten door ProRail, keerden de sprinters te Nijmegen Lent. Het kán dus wel.

Daar hebben we het in dit draadje over gehad: Forum - Opvallende dingen 27 juni - Somda



Laatst bewerkt door AlexNL op 19-09-2023 19:59
 

19-09-2023 19:57:52
pascalgerr
pascalgerr

Hoe hebben ze dat dan toen gedaan toen de brug net in storing lang waarvan de reparatie nu plaats vind?

 

19-09-2023 20:00:42
cuneo56
cuneo56

Kennelijk zijn de Trein- en verkeersleider van eind Juni nu op vakantie😉

 

19-09-2023 20:06:49
AlexNL
AlexNL

Toen was het (bijna) zomervakantie, niet net het begin van een nieuw collegejaar en van de herfst. Daarom schreef ik eerder al dit:

Quote
AlexNL (19-09-2023 19:32:14):

Ik kan me 2 dingen voorstellen: of men maakt van de gelegenheid gebruik om meteen wat andere werkzaamheden te doen, of men verwacht dat Nijmegen Lent niet genoeg capaciteit heeft om de reizigersstroom die normaalgesproken via Nijmegen gaat te verwerken.


 

19-09-2023 20:23:17
MaxBB
MaxBB

Ik snap dan niet helemaal wat er mis kan gaan, raakt het station echt zo vol van een volle Sprinter die leegstroomt..?

 

19-09-2023 20:30:02
mdj
mdj

Mogelijk moet voor definitief herstel de bovenleiding spanningsloos en wordt ruim geschakeld om spanning-aarde rijden te voorkomen. Ik ben niet bekend met het schakelschema van Nijmegen, maar 9x/10 gevallen wordt de onttrekking door spanningsloze bovenleiding (veel) groter.



Laatst bewerkt door mdj op 19-09-2023 20:30
 

19-09-2023 20:45:46
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
MaxBB (19-09-2023 20:23:17):

Ik snap dan niet helemaal wat er mis kan gaan, raakt het station echt zo vol van een volle Sprinter die leegstroomt..?


Nee, maar de trappen en straat wel als die niet ingesteld zijn op volle intercity-aantallen.

 

19-09-2023 22:01:53
AlexNL
AlexNL
Quote
mdj (19-09-2023 20:30:02):

Mogelijk moet voor definitief herstel de bovenleiding spanningsloos en wordt ruim geschakeld om spanning-aarde rijden te voorkomen. Ik ben niet bekend met het schakelschema van Nijmegen, maar 9x/10 gevallen wordt de onttrekking door spanningsloze bovenleiding (veel) groter.


Zo op deze cabineritvideo te zien lijkt er vlak na de Waalbrug een nieuwe bovenleidingssectie te beginnen: youtu.be

 

19-09-2023 22:16:16
sneltram
sneltram
Quote
mdj (19-09-2023 20:30:02):

Mogelijk moet voor definitief herstel de bovenleiding spanningsloos en wordt ruim geschakeld om spanning-aarde rijden te voorkomen. Ik ben niet bekend met het schakelschema van Nijmegen, maar 9x/10 gevallen wordt de onttrekking door spanningsloze bovenleiding (veel) groter.


Correct, dit is precies het probleem. Leidingonderbrekers plaatsen, zodat je selectiever kunt afschakelen, zou nog een buitendienststelling hebben vereist en dus nog een keer hinder.

 

19-09-2023 22:42:19
marciekemp
marciekemp
Quote
MaxBB (19-09-2023 19:13:08):

Waarom er niet is besloten om tot Nml te blijven rijden, is mij een raadsel...


Of tot Est en dan keren op Rsa, heb je wel 2 machinisten nodig bij dubbele stellen, maar dat moet het probleem ook niet zijn

 

19-09-2023 22:42:51
mdj
mdj

En dat proces rondom bovenleidingsgroepen aanpassen past niet goed bij zulke ad-hoc geplande werkzaamheden. Ja, ondanks de meer dan 2 maanden voorbereidingstijd, is zelfs dat te kort tijd.

Tegenwoordig wordt dat in/uit bouwen ook minder vaak gedaan doordat na uitbouwen de gehele draad moet worden vernieuwd.

 

20-09-2023 00:40:34 1
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
treinhobby (19-09-2023 16:14:13):

Vanavond na 20:00 uur en morgen de hele dag geen treinen tussen Arnhem en Nijmegen.

ns.nl


Link werkt niet.

Ter plaatse even wezen kijken.

Aan de Nm kant liggen de spoorstaven eruit op het oostelijke spoor t.h.v. de stenen/betonnen aanbrug en op het begin van de stalen boogbrug.

Op de aanbrug zijn de railstoelen er af en is men met een speciale holle boor de bevestigingsbouten aan het uitboren.

Op de stalen brug is er meer werk.

De railstoelen zitten daar op een stalen plaat vastgeschroefd.

Deze stalen plaat zit weer met 4 bouten aan de brug vast.

Tussen de brug en die stalen plaat zit weer een vulling die verwijdert moet worden, een vies en luidruchtig karweitje.

De bovenleiding zal er waarschijnlijk uitliggen vanwege het ontbreken van de rails.

 

20-09-2023 07:49:56
stijngeluk
stijngeluk
Quote
marciekemp (19-09-2023 22:42:19):
Quote
MaxBB (19-09-2023 19:13:08):

Waarom er niet is besloten om tot Nml te blijven rijden, is mij een raadsel...


Of tot Est en dan keren op Rsa, heb je wel 2 machinisten nodig bij dubbele stellen, maar dat moet het probleem ook niet zijn


Maarja wat bereik je daar dan mee? Est word bediend door de 31100, en Ahz is te doen door de bussen binnen Arnhem zelf(niet de mooiste oplossing, maar wel een werkende).



Laatst bewerkt door stijngeluk op 20-09-2023 07:50
 

20-09-2023 17:22:35
MennoSBB
MennoSBB

Nadat trein 553 opgeheven was in Amf kwam de vervanger trein terug vanuit Rtd, de 8614, 3 minuten voor vertrek vanuit de richting Ddr spoor 14 oprijden om op 17:05, precies op tijd, te vertrekken met trein 563 naar Gn.

Wachtend op het perron had ik al de hoop verloren dat de trein op tijd zou vertrekken aangezien de vervangende trein altijd van het emplacement aan de westkant af komt. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een vervangende trein vanuit Ddr of zelfs Rsd (?) wordt gehaald voor deze trein.

 

20-09-2023 19:09:59
Dionysusnu
Dionysusnu

Zou eventueel ook van Rtst gekomen kunnen zijn; De 8614 was eerder vandaag als 2247 n Rtd geëindigd.

 

20-09-2023 19:34:36
michaben
michaben

Aangezien het spoor tussen wissels 269 en 279A ontbreekt vanwege de verbouwing te Rtd is het inderdaad niet ongebruikelijk om leeg om te rijden via Rtst.



Laatst bewerkt door michaben op 20-09-2023 19:34