02-02-2022 15:00:48 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Mondjesmaat verschijnen de eerste treinstellen met dakplaten weer op het spoor. Zo zijn de 6353 en 6354 weer voorzien, en ook heeft een van de 2/6'jes ze weer. |
18-03-2022 13:37:19 | ||
---|---|---|
serial
![]() |
Lijkt een aardige soap te worden met de treinen op de Merwedelingenlijn Dilemma rond MerwedeLingelijn: spoorellende tot 2038 of investering van 100 miljoen euro Vervoerder Qbuzz: ruim 250 reizigers kunnen twee jaar lang in ochtendspits niet met MerwedeLingelijn Soap rond MerwedeLingelijn krijgt vervolg; treinen mogelijk ongeschikt voor nieuwe beveiliging Sja, dit krijg je natuurlijk wel met door de provincie aanbestede lijnen. Laatst bewerkt door serial op 18-03-2022 13:38 |
18-03-2022 13:43:36 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Maar wat is nu het probleem eigenlijk? Is er echt een probleem of is het 99% stemmingmakerij? Ik vermoed dat laatste, want over de identieke stellen die op Zl-Emn en in Zuid-Limburg rijden hoor ik nooit iemand klagen En voor het capaciteitsprobleem is er ooit al eens proefgereden met SGM, ze zijn nog niet allemaal gesloopt.... |
18-03-2022 13:51:48 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote De concessie met GTW's in Groningen/Friesland lijkt me prima te verlopen. Ik vond het flauw om te doen alsof deze problemen altijd zijn te verwachten bij een provinciale aanbesteding. Volgens mij moet ERTMS-inbouw ook prima lukken in GTW's, dat moet in Groningen/Friesland ook gebeuren. Er zijn ook veel oudere treinen die het ingebouwd hebben gekregen, zoals een 6400 loc of NMBS MS80'en. Heb meer het idee dat gewoon niemand de portemonnee wil trekken. Laatst bewerkt door Marco op 18-03-2022 13:54 |
![]() |
advertentie |
18-03-2022 17:21:14 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
ETCS kun je prima inbouwen in GTW's. In Europa zijn al tientallen stellen daarvan voorzien. |
18-03-2022 18:07:31 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Tuurlijk, maar daar hangt wel een fors prijskaartje aan, en als.men als aanbesteden de partij dan ineens gaat bedenken dat men toch graag een toilet en meer fiets ruimte etc wil gaan hebben dan heeft dat allemaal wel invloed op de financiële kant van het toekomstige plaatje van het materieel en maakt dat ineen anders dan beoogd was. |
18-03-2022 20:39:31 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Als je een sensatiekrant als het AD als bron voor alle "ellende" gebruikt, ja dan lijkt het al gauw alsof de wereld vergaat. We zijn nog altijd niet tot het besef gekomen dat perfectie voor weinig geld niet haalbaar is... |
18-03-2022 21:10:26 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Het AD schrijft: "Ook vervoerder Qbuzz had in een memo al gewaarschuwd dat het inbouwen van ERTMS in de oude treinstellen een risico is. Treinenfabrikant Stadler zou daar geen enkele ervaring mee hebben." Hoe kan dat een risico zijn? Bij de FLIRT voor in Limburg zetten het GUARDIA ETCS-systeem in. Iets waar ook Stadler bij de ontwikkeling bij betrokken was. De GTW is dan wel een iets ander soort trein dan de FLIRT. Maar wat maakt het dan nog een risico als de techniek al bewezen is? Misschien kost de inbouw voor het proef-model enkel wat langere tijd? Maar daar zie ik geen risico's is? Laatst bewerkt door aarclay op 18-03-2022 21:13 |
18-03-2022 22:32:06 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Waar komen deze treinen eigenlijk precies onder ERTMS te rijden, alleen op het emplacement van Ddr van/naar spoor 15 en de LM ritten naar de wasstraat en/of werkplaats? Of wordt ook de lijn tot Ddri onder ERTMS gebracht? |
18-03-2022 23:20:34 | ||
---|---|---|
greyhound
![]() |
Het probleem is dat er op de MLL een bedrijf rijdt dat geen flauw benul heeft van het exploiteren van een spoorlijn. Vanaf dag 1 zijn er problemen en drie jaar na de start van de concessie rijden er nog steeds half onttakelde treinstellen rond. Men heeft zich blijkbaar nooit gerealiseerd dat treinen op een gegeven moment groot onderhoud nodig hebben en langere tijd niet beschikbaar zijn en nu probeert Qbuzz dat probleem bij de provincie neer te leggen |
18-03-2022 23:44:00 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Wat bedoel je met half onttakeld, het ontbreken van de dakplaten ? Daar zit juist een heel verhaal achter met de vorige eigenaar die het eea niet nagekomen is wat wel behoort was te doen. Dat is een fijne bijkomstigheid van de verplichting in de concessie van het overnemen van materieel, de kans dat daar alsnog geschillen ontstaan over financiële problemen bij te kort komingen is erg groot. Even als de verleiding voor de vorige eigenaar om er op het eind niets meer aan uit te geven, want garantie op verkoop is er toch al reeds .. |
19-03-2022 00:48:36 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Quote Geleverd in 2008 (toch?) en dus na 14 jaar al oud. Tja, in de buswereld wel. |
19-03-2022 10:26:26 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Kort samen gevat: De ene wil zijn handen niet "vies"maken aan oude treinstellen ombouwen.
Laatst bewerkt door phantom op 19-03-2022 10:29 |
19-03-2022 10:46:24 | ||
---|---|---|
greyhound
![]() |
Quote De eerste maanden na de start van de concessie doet zo'n verhaaltje het leuk, maar we zijn inmiddels ruim drie jaar verder! Laatst bewerkt door greyhound op 19-03-2022 10:47 |
19-03-2022 12:17:06 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Quote Idd transitie |
19-03-2022 19:27:29 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Tsja, verzeilt raken in juridische procedures over financiën is nooit een kwestie van weken of dagen, dat is buiten het spoor natuurlijk niet anders.
En daarnaast, die treinen rijden er niet minder om met of zonder die dakplaten... |
20-03-2022 16:45:16 | ||
---|---|---|
debondta
![]() |
Ook de provincie heeft boter op haar hoofd. Ze besteden het zo goedkoop mogelijk aan en gunnen het dan aan een vervoerder die slechts een spoorlijn van 49 km moet exploiteren zonder enige ervaring in Nederland met spoorvervoer. Vervolgens worden ze opgezadeld met materieel wat door de vorige vervoerder in desolate toestand is achtergelaten. Overheid en aanbestedingen in het ov gaan zelden goed samen, |
20-03-2022 19:06:25 | ||
---|---|---|
Klaas88
![]() |
Vooral aanbestedingen gedaan door de Provincie Zuid Holland gaan zelden goed. |
20-03-2022 20:19:07 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Momenteel rijden die treinstellen alleen tussen Kfh en Whz in ECTS gebied. Ten zuiden van Kfh ligt op het normale net geen ETCS. |
20-03-2022 20:27:43 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Ik zou zeggen dat het eerder komt omdat deze lijn eigenlijk niet geschikt is voor een aparte concessie, net als Gouda - Alphen en de Valleilijn. Elders voegt men meerdere treindiensten bij elkaar in één concessie, maar dat is hier geen optie omdat ze het geisoleerde lijntjes zijn tussen het hoofdrailnet. Gevolg zijn eilandbedrijfjes die niet efficient te exploiteren zijn. Laatst bewerkt door michaben op 20-03-2022 20:28 |
20-03-2022 20:38:40 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote QBuzz was tot een paar jaar geleden een dochteronderneming van NS en sindsdien van de Italiaanse staatsspoorvervoerder FS. Beide geen al te indrukwekkend presterende bedrijven maar geen flauw benul lijkt me nogal een onderschatting van de kennis die door beide aandeelhouders is ingebracht. En als het de bedoeling is dat de volgende concessiehouder het materieel overneemt dan ben je als opdrachtgever ook min of meer verantwoordelijk om te specificeren in welke staat het materieel moet worden overgedragen en hoe het onderhoud er uit moet zien. En daar vervolgens ook toezicht op houden. Overigens moet je voor spoorwegmaterieel gewoon een onderhoudsplan opstellen en je daar ook aan houden anders heb je ILT op je dak. Met half onttakelde treinstellen kun je dus helemaal niet rond rijden, hooguit staat zoiets als onderdelenleverancier terzijde. |
20-03-2022 21:10:30 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Overigens, over de dakplaten gesproken... Na 2 jaar is men éindelijk begonnen met het terugplaatsen ervan. Op dit moment rijdt alleen treinstel 6355 nog 'dakloos' rond. |
20-03-2022 21:34:39 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Ik zou zeggen dat het eerder komt omdat deze lijn eigenlijk niet geschikt is voor een aparte concessie, net als Gouda - Alphen en de Valleilijn. Elders voegt men meerdere treindiensten bij elkaar in één concessie, maar dat is hier geen optie omdat ze het geisoleerde lijntjes zijn tussen het hoofdrailnet. Gevolg zijn eilandbedrijfjes die niet efficient te exploiteren zijn. Net als de Hoekse Lijn eigenlijk. Ook zo'n eilandbedrijfje dat uit het Hoofdrailnet was gehaald en overgedragen aan de decentrale overheid. Daarvoor is toen uiteindelijk besloten om het met de metro van Rotterdam te verknopen. Als de metro van Rotterdam tot in Dordrecht zou lopen zou het me niet verbazen als de MLL ook daaraan zou zijn toegevoegd. |
20-03-2022 22:04:49 | ||
---|---|---|
DjDaan111
![]() |
Quote Wat is de reden dat de stellen voorbij Kfh moeten? Voor onderhoud? |
20-03-2022 22:11:45 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote Dat lijkt me voor deze treinstellen die enkel met de 1800 Volt DC overweg kunnen geen goed idee. |
20-03-2022 22:50:20 1 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Quote Dat die stellen daar überhaupt zouden mogen komen van Henk op dat stuk goederen walhalla is een wonder |
20-03-2022 23:01:02 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Tsja, beetje een dooddoener. Noordnet, Syntus en Veolia zijn ook ooit ergens een spoorde afdeling ergens begonnen. Als dat het punt van het probleem is, dan had alleen NS rond kunnen rijden omdat dat de enige is met jarenlang ervaring. Daarnaast is kennis ook in huis te halen door mensen van andere partijen over te nemen of zelfstandige daarvoor in te huren. Zeggen dat men er geen verstand van heeft omdat ze daarvoor geen spoorse ervaring hebben is gewoon een dooddoener en een bewijs van van geen idee hebben hoe het in die sector en bedrijven achter de schermen nou precies werkt. Laatst bewerkt door thom op 20-03-2022 23:01 |
21-03-2022 07:57:37 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Daar trapt de vervoerder natuurlijk met open ogen in he? Zij weten waar ze op inschrijven, zij weten welk materieel ze moeten overnemen en ongetwijfeld zullen zij informatie hebben gekregen over de staat van het materieel (als dat niet zo is dan denk ik dat je de concessie kunt aanvechten). Van de artikelen kan ik alleen de kop lezen, en daar staat niet meer in dan "er zijn grote problemen", maar wat ze zijn is voor niet-abonnees niet leesbaar. Maar als dit over een onmogelijkheid tot inbouw van ETCS gaat dan is dat onzin. Natuurlijk kost dat wat en misschien moeten er wat technische obstakels worden genomen, maar ik maak me sterk dat je zelfs ETCS in een stoomloc kunt inbouwen, als de wil er is. |
21-03-2022 08:48:47 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Stellen worden door Captrain naar Whz gebracht voor eenmalige actie (geen onderhoud), ik dacht bestickeren |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
21-03-2022 09:55:45 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Uiteindelijk moet die fysieke staat van het materieel dan nogwel overeen komen met de informatie die zij gehad hebben natuurlijk. |
21-03-2022 14:28:15 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Als dat niet zo is dan kun je de concessieverlener daarop aanspreken. |
22-03-2022 06:23:20 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Als die daarmee de inhoud van de concessie heeft geschonden, anders niet. |
22-03-2022 07:44:57 | ||
---|---|---|
greyhound
![]() |
Er is tijdens de aanbestedings procedure een schouw geweest dus de inschrijvers zouden op de hoogte kunnen zijn geweest van de staat van het materiaal. Zeker corrosie doet zich niet van de ene op de andere dag voor. |
22-09-2022 13:12:02 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Toch nieuwe treinstellen voor de MLL (beetje onsamenhangend artikel, maar het was het enige dat ik kon vinden en niet achter een betaalmuur/lidmaatschap zat) Laatst bewerkt door martijn op 22-09-2022 13:13 |
17-12-2022 22:29:02 | ||
---|---|---|
berendtrei
![]() |
Vanaf 1 januari 2023 moet er op ma t/m vr in de spitsuren €5,- betaald worden voor het meenemen van een fiets. En dat het gehele jaar door. Dit omdat, volgens Qbuzz, fietsers dé veroorzakers zijn van de dagelijkse vertragingen. Veel scholieren maken in de spitsuren gebruik van deze lijn om vanuit de regio het voortgezet onderwijs in Gorinchem te bereiken. Scholen zijn in Gorinchem niet echt nabij het station dus de keuze van de scholieren was zo gek nog niet. Een scholier die de aankondiging hiervan in de trein zag vatte het kort samen; Het OV wordt duur en welkom voel je je ook al niet echt. Laatst bewerkt door berendtrei op 17-12-2022 22:32 berendtrein |
17-12-2022 22:58:23 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
En waar vind ik de bron dan dat Qbuzz zegt dat de fietsen de spits vertraging veroorzaken ? Ik vind het eerder andersom gastvrij dat je buiten de spots fiets je fiets zomaar mee mag nemen, je neemt wel ruimte in gebruik waar anderen ook voor betalen toch ? Laatst bewerkt door thom op 17-12-2022 23:00 |
18-12-2022 10:28:52 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Het enige artikel wat ik kan vinden en wat spreekt over betalen voor de fiets bij Arriva. (ik zie echter niks staan over de rest waarover gesproken word.) Laatst bewerkt door phantom op 18-12-2022 10:29 |
18-12-2022 12:59:35 | ||
---|---|---|
berendtrei
![]() |
De bron van het vertragings-argument zijn meerdere personeelsleden van Qbuzz. Het "gastvrij-argument" van Thom is maar net hoe je tegen de situatie aankijkt. Destijds is behoorlijk geknipt in de landelijke buslijnen en werd er volop aangetakt aan de trein. Het zgn visgraat-model. Om de mobiliteit van het buitengebied op peil te houden werd toen de afspraak met de nieuwe consessiehouder gemaakt dat er max 12 fietsen per trein gratis meegenomen mochten worden. Die afspraken uit het verleden blijken te verdampen in het heden. Overigens de drukte waar Qbuzz over rept valt wel mee. In de Arriva-tijd diverse malen met de fiets op het perron achtergebleven omdat de trein fiets-vol was. Geen moeiete mee, dat is de keerzijde van de gratis service. In de Qbuzz-tijd heb ik dat nog niet meegemaakt. |
18-12-2022 20:11:35 | ||
---|---|---|
BasSNG2001
![]() |
Het is daarentegen wel zo dat de drukste ochtendtreinen naar Dordrecht regelmatig mensen moeten laten staan. Dan kan het laten betalen van reizigers die de fiets mee willen nemen ervoor zorgen dat het aantal fietsen in de trein dusdanig afneemt dat er wel meer reizigers mee kunnen, al dan niet staand. #DiscoverEU |
18-12-2022 20:40:22 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Los van wat we er van vinden, er wordt in het heden invulling gegeven aan de afspraken uit het verleden:
bron: concessie voorwaarden (pas op: rechtstreekse link naar het downloaden van de pdf !!!), pagina 42/43 Laatst bewerkt door Henk1619 op 18-12-2022 20:45 |
19-12-2022 14:33:39 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Aah, koffie tafel praat, dat doet het altijd goed met een paar persoonlijke invullingen ;) Laatst bewerkt door thom op 19-12-2022 14:40 |
02-01-2023 18:58:39 8 | ||
---|---|---|
berendtrei
![]() |
Naar aanleiding van de reacties op mijn melding van 17-12-2022 toch maar even de Qbuzz mensen gevraagd naar het hoe en wat. Dit is het openbare, en dus gewoon op internet te vinden, verslag van de gemeenteraad Sliedrecht. 221222_ANTW_Art. 39 (schriftelijke) VR_Pauw_PRO Sliedrecht_Fietsen in de trein Schriftelijke vragen (Art. 39 RvO) Bestand en grootte: PDF, 99,52 KB Dat ik neer wordt gezet als een janjurk die de helft verzint en de andere helft onjuist weergeeft, ach het is de tijdgeest. Wat ik denigrerend vind is dat het personeel van Qbuzz dat begaan is met het wel en wee van "hun" lijntje en dit tijdens de koffiepauze bespreekt, ook niet voor vol worden aangezien. De lezer op Somda wordt vervolgens voorgehouden dat er slechts twee smeuiige stukjes op internet te vinden zijn. Sturend informeren noemen wij dat op het werk. Voor mij stopt hier, vanwege de azijnlucht op dit forum, het Somda boek. Heb, als bovengemiddeld belangstellend treinreiziger, een kijkje in de complexiteit van de spoorwereld gekregen. Dank aan de mensen die de afgelopen jaren positieve en informerende berichten plaatsen ! |
03-01-2023 17:14:52 3 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote Beste Berend. Jammer dat je je niet serieus genomen voelt! Ik denk zelf dat niemand hierboven twijfelt aan jouw oprechtheid. Wel leert de parktijk dat er in koffiekamers helaas regelmatig geruchten worden verspreid die uiteindelijk niet waar blijken te zijn, ook daarvan hebben we hier op Somda al de nodige voorbeelden gehad. Dus dat men daar kritisch over is, is dan wel weer logisch. Ik hoop dat je met dit in het achterhoofd toch wilt overwegen om hier te blijven😉 Laatst bewerkt door Muizeneus op 03-01-2023 17:15 |
12-06-2023 07:09:13 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Geen MLL, wel Qbuzz:
|
12-06-2023 07:20:52 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Ze (all niet-NS-vervoerders) gaan zich nu roeren he? Amsterdam-Berlijn en Amsterdam-Parijs zie ik wel gebeuren. Zeker naar Berlijn is er ruimte vanwege de 2-uursdienst. Naar Parijs is een prijsconcurrent ook wel handig. Amsterdam-Eindhoven zie ik niet zo, of hebben ze het idee nachttreinen te gaan rijden? |
13-06-2023 11:41:09 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Asd-Ehv is overdag, 2x/u met ongeveer zelfde bedieningstijden als NS (op basis van de schatting 60 tot 80 ritten per dag die Qbuzz vermeld). Onder "materieel" wordt gesteld:
Voor de twee internationale aanvragen zegt Qbuzz treinstellen ETR 1000 te gaan gebruiken. Die zijn nu nog niet toegelaten in Nederland, maar het verkrijgen daarvan "past binnen het voorziene tijdspad". |
13-06-2023 12:03:12 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Deze verbinding klinkt mij vooral als een verkapte marktscan in de oren. Tot nu toe heeft het ministerie geweigerd om dit te doen, en willen ze gewoon direct aan NS gunnen. Met deze zet, zeker door te zeggen "We willen het bestaande materieel gebruiken", zegt Qbuzz 'er is wel zeker interesse vanuit de markt om deze treinen te rijden'. |
13-06-2023 12:19:15 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Wie gaat Qbuzz vertellen dat: - Amsterdam Centraal dusdanig verbouwd gaat worden dat er zo'n beetje 0 mogelijkheden zijn om extra treindiensten toe te voegen |
13-06-2023 12:40:13 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dat weet Qbuzz al lang. Ik vermoed dat ook een dienst op Asd-Ehv niet echt wordt verwacht maar dat het eens test is hoe er op wordt gereageerd. |
13-06-2023 12:47:18 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Dit hele gebeuren komt bij mij over als een samen bekokstoofde afspraak binnen het FMN. |
13-06-2023 14:19:38 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Quote 1) Dat is niet het probleem voor Qbuzz om op te lossen. Dus waarschijnlijk zal ProRail dan weer eens een overbelastverklaring moeten maken. |
13-06-2023 17:05:25 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote Als je dan bedenkt wat de FS allemaal heeft gedaan om de EC's die DB en OBB samen gingen exploiteren op de Brenner route nadat die FS daar geen interesse meer in had, te dwarsbomen, dan vraag ik om een emmertje. Gelukkig voor de klant is de vrede daaar echter een paar jaar geleden weer gesloten en wordt ook op deze verbinding over een gedeeltelijke inzet van de Freccia Rossa 1000 gesproken. |
13-06-2023 18:11:33 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dit gaat oneerbiedig klinken,maar zo bedoel ik het niet. |
13-06-2023 18:16:39 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Inderdaad van zelfde fabrikant (AnsaldoBreda), die inmiddels overgenomen is door Hitachi, in samenwerking met Bombardier, inmiddels overgenomen door Alstom. Design is zelfs gedeeltelijk op de V250 gebaseerd, volgens de wikipediapagina. Maar of deze dezelfde slechte reputatie als de Fyra zou hebben, daar kan ik weinig aanwijzingen voor vinden. De FS noemen het zelfs hun best geïntroduceerde trein tot nu toe. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 13-06-2023 18:30 |
![]() |
advertentie |
13-06-2023 18:20:10 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Quote De reden dat Qbuzz inschrijft op Amsterdam - Eindhoven is om aan te tonen dat er belangstelling is vanuit de markt om binnenlandse IC diensten te exploiteren, waarmee het argument dat er vanuit de markt geen belangstelling zou zijn voor het opzetten van dergelijke diensten van tafel kan en daarmee de directe gunning aan NS van de HRN concessie. Het zelfde geldt voor de internationale treindiensten waarvoor een vergunning is aangevraagd door Qbuzz en Arriva. |
13-06-2023 18:49:20 4 | ||
---|---|---|
Klaas88
![]() |
Ja intresse is er zeker, vooral voor de winstgevende lijnen... De minder winstgevende lijnen mag de NS behouden van de andere bedrijven. Het zijn toch zulke nobele bedrijven *sarcasme modus uit*. Laatst bewerkt door Klaas88 op 13-06-2023 18:51 |
13-06-2023 19:16:20 2 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
De NS heeft de echt onrendabele lijnen al afgestoten. Alleen de lijnen waar de NS een IC rijdt, wordt er ook een sprinterdienst aangeboden (op een enkele uitzondering na). Zoals al eerder aangeven: De rechter heeft geoordeelt dat het pas een uitspraak kan doen wanneer er daadwerkelijk een concessie is. Dus door nu allerlei aanvragen te doen wordt dat dus nu afgedwongen. Dat zegt vooral iets over de overheid die volledig vertrouwd in de NS, hun redenatie overneemt en dus van plan is om de vergunning weer onderhands te gunnen. Defacto wordt daarmee 10 jaar lang het spoor op slot gezet en elke vorm van nieuwe verbindingen afgeknepen wordt. Vergeet niet dat de NS een aantal beloften uit de huidige concessie niet nagekomen is. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
13-06-2023 21:44:08 2 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Het zijn commerciële bedrijven met aandeelhouders (vaak overheden van andere landen) en die doen wat je van commerciële bedrijven mag verwachten: commercieel handelen en de inkomsten vergroten. Overigens hoeft het niet zo te zijn dat zo'n open toegang-trein dikke winst maakt en dat al dat geld verdwijnt naar Parijs/Berlijn/Rome. De overheid mag gerust een heffing vragen voor een volle trein. Het geld dat daarmee wordt opgehaald kan vervolgens worden gebruikt om onrendabele treinen te subsidiëren, die middels een openbaredienstencontract worden gegund.
Populistische prietpraat. |
13-06-2023 21:54:00 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Uiteindelijk blijft het wel een commercieel bedrijf wat een deel van de ritprijs behoudt als winst. In theorie kan de dienstverlening beter, dan wel goedkoper, als het door de overheid als publieke dienst zonder winstoogmerk wordt geboden. Maar in de praktijk zorgt open access wel op korte termijn voor beter aanbod. Technisch gezien kan zo'n "volle trein heffing", maar verwacht je dat dat ook echt gaat gebeuren? |
13-06-2023 21:59:31 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Als dat niet gebeurt schiet de overheid zichzelf in de voet omdat het contract voor de onrendabele treinen dan duurder is dan het zou hoeven te zijn. Dat vraagt echter wel kennis van markttoezicht bij de overheid als coördinator en opdrachtgever. De Rijksoverheid bezit die kennis niet (ze gooien alles bij NS neer en vinden het best). De Decentrale Overheden bezitten die kennis inmiddels wel. |
13-06-2023 22:44:55 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Bij open toegang is er toch juist geen contract met de overheid? Dus geen afdracht, op de kosten van de infrastructuur na? |
13-06-2023 22:56:08 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
De overheid bepaalt de wet die open access mogelijk maakt. Al is het wel de vraag of de Europese regels daar zo'n heffing bij toelaten. Maar anders kan ProRail paden duurder maken op spitstijdstippen. Of in paren verkopen, met 1 druk en 1 rustig, en bijvoorbeeld een vereiste dat je tenminste 90% van beide moet gebruiken. Kortom, de opties voor uitwerking zijn er genoeg. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 13-06-2023 22:56 |
14-06-2023 00:28:53 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
We hebben overigens al zo'n mechanisme: de HSL-heffing (wetten.nl - Regeling - Besluit HSL-heffing 2015 - BWBR0036412 (overheid.nl)). De overheid heeft bepaald wat de HSL jaarlijks moet opbrengen en dat bedrag wordt uitgesmeerd over het aantal treinkilometers. Een soortgelijk mechanisme kan worden toegepast op het hoofdrailnet: het laten rijden van verlieslatende treinen kost X, en dat wordt bekostigd door alle reizigersvervoerders op het Nederlandse spoor. |
14-06-2023 01:37:55 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Ik zeg niet dat het een zooitje is. Maar het valt mij wel op dat Arriva nog niks met Amersfoort - Zutphen gedaan heeft. Oftewel de 17800 doortrekken naar Amersfoort. ACM heeft al goedkeur gegeven voor vijf ritten v.v. toe te staan buiten de spitstijden. Laatst bewerkt door aarclay op 14-06-2023 01:40 |
25-09-2023 09:09:23 | ||
---|---|---|
Ontspoord
![]() |
Het is lang stil geweest hier, maar inmiddels is wel door de provincie Zuid Holland besloten dat er nieuwe treinen aangeschaft zouden moeten worden voor de Merwede-Lingelijn. Weet iemand de stand van zaken? |
25-09-2023 10:43:00 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Als de aanbesteding nog op schema ligt, zou de voorlopige gunning op vrijdag moeten plaatsvinden. Publicatie (mercell.com) |
29-09-2023 13:36:44 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ik was nieuwsgierig en heb net nog eens gekeken, de datum voor de Preliminary Award Decision (voorlopige gunning) is verschoven naar vrijdag 6 oktober. |
02-10-2023 15:01:13 | ||
---|---|---|
Ontspoord
![]() |
Hmm, dat moet niet te vaak gebeuren. Straks ligt de ERTMS er eerder dan dat de nieuwe treinen beschikbaar zijn. We zullen zien. |
02-10-2023 15:08:29 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Mijns inziens is dat bij ProRail geen punt tot zorg. Ter illustratie: Prorail.nl
|
02-10-2023 15:20:25 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat is de einddatum van de landelijke ombouw Ddr moet volgens de laatste planning rond 2028-2030 overgaan op ERTMS. |
02-10-2023 17:23:24 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Een week uitstellen is niet zo raar hoor. Dat soort dingen kan al gebeuren als iemand ziek is bijvoorbeeld. 😉 |
06-10-2023 13:38:19 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Er gaat vandaag geen nieuws komen, de voorlopige gunning is verschoven naar maandag. bron. |
06-10-2023 22:47:53 | ||
---|---|---|
Ontspoord
![]() |
Weer iemand ziek geworden? |
07-10-2023 09:46:37 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Nieuwe treinen moeten blijkbaar december 2027 uiterlijk rijden op de lijn,althans zo zegt een document op de link die AlexNL hier achterliet. |
07-10-2023 13:37:55 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Als het gaat om bestaande ontwerpen, dan verwacht ik dat dat wel gaat lukken. Van al het materieel dat de afgelopen jaren is geleverd (Coradia Stream, Flirt, Civity) zijn varianten in dienst die ERTMS hebben. Als een nieuw ontwerp wordt geselecteerd wordt het misschien uitdagender, maar ik denk eigenlijk niet dat dat gaat gebeuren gezien de omvang van de order. |
24-10-2023 22:03:13 | ||
---|---|---|
Ontspoord
![]() |
Nou, dit weten we dan alvast over de nieuwe treinen. Geen extra ruimte voor fietsen. Die 20 M€ lijkt me trouwens aan de (erg) lage kant. Daarom geen extra fietsen misschien? Niet meer ruimte voor fietsen in nieuwe treinen op MerwedeLingelijn | Qbuzz | AD.nl
Laatst bewerkt door Ontspoord op 24-10-2023 22:11 |
25-10-2023 07:27:12 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Voordat iedereen doorklikt voor de 2 zinnen die gratis te lezen zijn:
|
25-10-2023 07:48:17 1 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
En de rest van de nietszeggende tekst die voor mij ook gewoon gratis leesbaar was: Volgens een woordvoerder heeft de provincie Zuid-Holland de eis gesteld dat er per treinstel twaalf fietsen meegenomen kunnen worden, net zo veel als in de treinen die er nu rijden tussen Dordrecht, Gorinchem en Geldermalsen. Tot eind vorig jaar mocht de fiets altijd gratis mee. Daar werd echter zo gretig gebruik van gemaakt, dat er soms andere reizigers op het station achterbleven. Bovendien duurde het instappen te lang, waardoor treinen vertragingen opliepen. Volgens de provincie zijn die problemen voorbij, sinds Qbuzz in de spits 5 euro vraagt voor een fietskaartje. De fiets gratis mee in de spits was ook geen eis toen Zuid-Holland de MerwedeLingelijn aan Qbuzz gunde. Nieuw: toiletten De nieuwe treinstellen zijn nodig omdat de treinen vanaf 2028 bij station Dordrecht moeten kunnen werken met het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS. In theorie zou dat ook in de huidige treinen ingebouwd kunnen worden. Dat was echter relatief duur, terwijl de treinen toch al storingsgevoelig zijn. Bovendien durfde de fabrikant niet te garanderen dat het ook echt goed zou gaan werken. Met de aanschaf van de treinen is 20 miljoen euro gemoeid. |
12-11-2023 18:24:12 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
Quote Klopt het dat Qbuzz de voorlopige gunning gewonnen heeft? Als ik op deze link klik krijg ik namelijk een groot Qbuzz logo te zien. |
12-11-2023 18:34:37 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
QBuzz is de vragende partij uiteraard. |
12-11-2023 19:17:40 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
Aha, ik was onder de veronderstelling dat de concessie opnieuw verleend ging worden, maar ik had me dus vergist. Dit gaat over de aankoop van de nieuwe treinen. En ik lees ook net terug dat rond de jaarwisseling bekend wordt wie die mag gaan leveren, dus dat is ook nog niet bekend. Ik was even in de war, excuus. |
12-11-2023 20:20:17 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ik geef wel grote kans op de Stadler Flirt. Want als er een ding in Nederland bewezen is, en snel geleverd kan worden, dan is dat het wel. Of het wordt een CAF'je, maar ik moet nog zien of die ook in kleine oplage bouwen? @ Jorn: Eind 2026 wordt de concessie opnieuw aanbesteed. Mogelijk kan Qbuzz het weer verlengen tot 2033, maar die nieuwe treinen komen er sowieso. Geleased of gekocht zijn de mogelijkheden. |
12-11-2023 22:01:13 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
@aarclay: zover ik weet niet hoor, die verlenging is er in 2022 al gekomen vanwege de bijdrage van Qbuzz aan het nieuwe materieel. Of is dat om wat voor reden weer afgeketst? |
14-11-2023 21:29:56 | ||
---|---|---|
Ontspoord
![]() |
Er zijn meer CAF SNG's in Nederland dan Flirts. De SNG is op tijd geleverd en vertoont weinig problemen. Wat mij betreft is de kwaliteit ervan gelijkwaardig aan een Flirt. En, als een treintype eenmaal is toegelaten door IL&T dan kan een vervolgbestelling een stuk sneller worden geleverd. Dus ik denk dat de SNG en Flirt elkaar niet veel ontwijken en beide in aanmerking komen voor de MLL. Dit is wel een contrast met de ICNG van Alstom. Dit type trein is dan wel behoorlijk overgedimensioneerd voor de MLL, en zal daarom vast niet in aanmerking komen, maar besteld in 2016, en eind 2023 nog steeds in 'proefbedrijf' vind ik toch wel een blamage voor 's werelds tweede leverancier van treinen. Laatst bewerkt door Ontspoord op 14-11-2023 21:30 |
14-11-2023 22:34:27 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
@selivio: Geen idee, maar die mogelijkheid stond in de tender-documentatie vermeld. Ik denk dat verlenging van de concessie het meeste rust zal geven bij de exploitatie. @ontspoord: Vergeet niet dat er verschil is tussen een ICNG met max 200 km/h en een Coradia Stream die maximaal 160 km/h haalt. Laatst bewerkt door aarclay op 14-11-2023 22:39 |
08-01-2024 22:36:28 1 | ||
---|---|---|
Ontspoord
![]() |
Onder meer het volgende is te lezen in deze brief van de verantwoordelijke gedeputeerde aan de provinciale staten van Zuid-Holland "Ik wil u daarom bij hoge uitzondering verzoeken om het Statenvoorstel in januari 2024 te behandelen in uw Statencommissie Bereikbaarheid en Wonen en hiermee de reguliere agendering in eerst de procedurevergadering over te slaan. Hiermee kan besluitvorming plaatsvinden in de vergadering van Provinciale Staten van 31 januari 2024 en kunnen de treinen bij een positief besluit van uw kant tijdig worden besteld" Even geduld dus nog tot we weten om welke nieuwe treinen het gaat, zo lijkt het.
Laatst bewerkt door Ontspoord op 08-01-2024 22:37 |
08-03-2024 11:36:16 | ||
---|---|---|
AvVeen
![]() |
Is er inmiddels al meer bekend over de mogelijke aanbesteding/aanschaf van de nieuwe treinen? |
08-03-2024 12:28:33 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Nog niet, er zou ergens rond volgende week meer duidelijkheid komen volgens een ingewijde. |
08-03-2024 14:45:18 1 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Aanstaande donderdag. |
14-03-2024 21:21:26 | ||
---|---|---|
Ontspoord
![]() |
Donderdag is bijna voorbij. Geen nieuws? |
14-03-2024 21:45:54 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Nope, er waren enkele details die nog nader geregeld moeten worden. Geen wittte rook dus nog. |
15-03-2024 09:29:28 5 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Vandaag is er wel nieuws: CAF gaat de nieuwe treinen leveren.
|
15-03-2024 11:09:36 | ||
---|---|---|
mvanuden
![]() |
Weet iemand hoeveel treinstellen bij CAF besteld zijn/worden? Zijn dat er 10 net als het huidige materieelpark? Waarschijnlijk heeft CAF de tekening van de SNG van NS nog wel ergens liggen.... Laatst bewerkt door mvanuden op 15-03-2024 11:10 |
15-03-2024 11:11:12 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Waarom kopen ze dan niet gewoon 10 SNG'tjes? Daar heeft NS toch een overschot van... |
15-03-2024 11:13:18 | ||
---|---|---|
stijngeluk
![]() |
Volgens het persbericht op de website van CAF worden het er inderdaad 10. |
15-03-2024 12:56:45 | ||
---|---|---|
Ontspoord
![]() |
|
15-03-2024 13:17:51 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
De huidige vloot bestaat uit 2 GTW 2/6 (2 rijtuigen) en 8 GTW 2/8 (3 rijtuigen). De nieuwe vloot bestaat uit 10 drietjes. Er is dus een kleine capaciteitswinst. |
15-03-2024 13:48:54 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Wel met toiletten, dat zijn heel wat zitplaatsen die je opgeeft. |
15-03-2024 13:50:49 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Als je uitgaat van de zitplaatsaantallen bij NS niet. MLL 2/6: 113 zitplaatsen MLL 2/8: 172 zitplaatsen totaal 2*113+8*172=1602 zitplaatsen NS SNG-3: 148 zitplaatsen 10*148 = 1480 zitplaatsen Dat is een hele 2/6 minder. En dan weet ik niet of die 172 zitplaatsen geteld zijn met of zonder fietsplaatsen. Een GTW 2/8 van de noordelijke nevenlijnen komt tot 186 zitplaatsen.
|
15-03-2024 13:56:31 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Dat zeker, en juist ook handig met de toelating die er al is. |