Fiets gratis in de trein
Forum: Algemeen - Algemeen
25-10-2023 09:48:58
anton_
anton_

In een ander topic las ik dat er problemen waren met gratis meenemen van fietsen in Zuid Holland:

martijn (25-10-2023 07:48:17):

Volgens een woordvoerder heeft de provincie Zuid-Holland de eis gesteld dat er per treinstel twaalf fietsen meegenomen kunnen worden, net zo veel als in de treinen die er nu rijden tussen Dordrecht, Gorinchem en Geldermalsen. Tot eind vorig jaar mocht de fiets altijd gratis mee. Daar werd echter zo gretig gebruik van gemaakt, dat er soms andere reizigers op het station achterbleven. Bovendien duurde het instappen te lang, waardoor treinen vertragingen opliepen.

Volgens de provincie zijn die problemen voorbij, sinds Qbuzz in de spits 5 euro vraagt voor een fietskaartje. De fiets gratis mee in de spits was ook geen eis toen Zuid-Holland de MerwedeLingelijn aan Qbuzz gunde.

In de Achterhoek heb ik weleens meegemaakt dat er mensen met fiets geweigerd werden aangezien er al 6 fietsen in het treinstel aanwezig waren. Dit was op een zaterdagavond in juni.

ZIjn er meer plaatsen waar gratis reizen in de trein beperkt wordt?

Laatst bewerkt door anton_ op 25-10-2023 16:03

25-10-2023 18:04:14
treinhobby
treinhobby

In alle treinen (ook NS) is een beperking op het meenemen van de fiets als er geen ruimte is.

Zo staat dat ook in de voorwaardes.

Gratis of niet...

26-10-2023 07:20:35
BVisser
BVisser

Bij NS (en in de Amsterdamse metro) is het nooit gratis en in de spits mag het al helemaal niet. Tenzij het om een vouwfiets gaat maar die moet dan natuurlijk wel ingevouwen zijn. Maar gehandhaafd wordt er in NS-treinen niet of nauwelijks. In Amsterdam maak je regelmatig mee dat midden in de spits met fietsen de trein of metro binnenkomen en dan heb ik toch vaak niet de indruk dat er betaald is.

Laatst bewerkt door BVisser op 26-10-2023 07:22

26-10-2023 07:38:56
martijn
martijn

Waarschijnlijk baseer jij het op feiten en cijfers, maar mijn ervaring is juist dat NS erg streng handhaaft en zelfs fietsen uit rustige treinen weert zodra het 16:00u is geweest.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

26-10-2023 08:04:04
treinhobby
treinhobby
BVisser (26-10-2023 07:20:35):

In Amsterdam maak je regelmatig mee dat midden in de spits met fietsen de trein of metro binnenkomen en dan heb ik toch vaak niet de indruk dat er betaald is.

Dat sowieso. Bij de NS kan je geen fietskaartje kopen dat tijdens de spits geldig is. Dus voor alle fietsen in de spits zijn niet betaald.

Uitgezonderd IC Berlijn dan, mits het fietsenrijtuig aanwezig is (en gereserveerd).

26-10-2023 09:06:19
sjoerd
sjoerd

Vorig jaar zijn we met de fietsen tijdens beestenweer per trein teruggekomen uit Groningen naar het zuiden des lands. En door de aanloop fietsend terug uit Delfzijl zit je dan niet meteen met de eerst toegelaten trein (na de ochtendspits) uit Groningen. Daardoor naderden we het eindstation in het zuiden juist nog in de avondspits, en we werden wel aangesproken. Toen we het uitstapstation noemden, kregen we toestemming om met de fietsen nog 10 minuten aan boord te blijven. Dus er wordt wel degelijk op gelet. En dat zou je zelf ook willen, want tig fietsen in je Sprinter zou je zelf ook niet waarderen.

26-10-2023 10:03:39
mattie2
mattie2
treinhobby (26-10-2023 08:04:04):
BVisser (26-10-2023 07:20:35):

In Amsterdam maak je regelmatig mee dat midden in de spits met fietsen de trein of metro binnenkomen en dan heb ik toch vaak niet de indruk dat er betaald is.

Dat sowieso. Bij de NS kan je geen fietskaartje kopen dat tijdens de spits geldig is. Dus voor alle fietsen in de spits zijn niet betaald.

Uitgezonderd IC Berlijn dan, mits het fietsenrijtuig aanwezig is (en gereserveerd).

En wat op dat punt ook nog wel interessant is: reizigers die in een NSR trein reizen met een NSI-ticket (bijvoorbeeld van Ht naar Amf om daar in de ICB te stappen) mogen wel hun fiets meenemen in de NSR trein in de spits.

26-10-2023 11:04:37
Muizeneus
Muizeneus

Je ziet in NL vooral Prorail en NS weigeren om er iets fatsoenlijks van te maken: liften waar fietsen eigenlijk net niet in kunnen, en de inrichting van NS-treinen is al helemaal dramatisch. De inrichting van SNG is daarbij een enorme gemiste kans. Arriva is zowel qua beleid als materieel een stuk beter.

Een paar jaar geleden was ik in het Zwarte Woud en daar zag ik hoe het ook kan: fietsvervoer was daar gratis en de Regioshuttles bestonden voor zo'n beetje de helft uit "Mehrzweckräume" oftewel potentiële fietsplaatsen. En daar wordt flink gebruik van gemaakt. Alleen jammer dat ons eindstation geen liften had, met de fiets trap-af trap-op was dan weer heel wat minder fietsvriendelijk ....

Ik snap werkelijk niet dat vervoerders in NL daar geen verdienmodel in zien. Richt de helft van de trein in als 'Mehrzweckraum" (klapstoelen met potentiële fietsplaatsen). In de hyperspits heb je daardoor veel capaciteit (vgl de SGM-II Citypendels van een aantal jaren terug), en in de daluren kun je veel fietsen kwijt of kunnen reizigers op de klapstoelen zitten.

26-10-2023 11:17:03
Marco
Marco

NS zet in op fietsen vanaf de eindbestemming, in plaats van mee in de trein. Vandaar alle grote fietsenstallingen en de investeringen in de OV-fiets. Dat is in het buitenland dan weer veel minder.

Uiteindelijk ervaren reizigers klapstoeltjes ook niet echt als positief. Plaatsen voor fietsen gaat wel ten koste van iets anders. Het kan ongetwijfeld beter dan nu bij NS, daar niet van.

26-10-2023 11:21:06
treinfan
treinfan

@Muizeneus kan jij het verdienmodel dat je bedoelt uitleggen? Je hebt het in je bericht over gratis fietsplekken, dus geen inkomsten maar wel kosten voor de vervoerder voor het fietsvervoer.

Laatst bewerkt door treinfan op 26-10-2023 11:21

26-10-2023 11:22:37
Muizeneus
Muizeneus

@Marco

En daarmee gaat NS alleen uit van 'utilitair' gebruik.

Voor toeristen is de OV-fiets geen optie: rijdt niet lekker op lange afstanden en heeft als grote makke dat je m weer op je startpunt moet inleveren. Met de fiets heen en de trein weer terug, wat toeristische fietsers vaak willen, kan daarmee dus niet

Laatst bewerkt door Muizeneus op 26-10-2023 11:24

26-10-2023 11:23:47 3
Muizeneus
Muizeneus
treinfan (26-10-2023 11:21:06):

@Muizeneus kan jij het verdienmodel dat je bedoelt uitleggen? Je hebt het in je bericht over gratis fietsplekken, dus geen inkomsten maar wel kosten voor de vervoerder voor het fietsvervoer.

Zeker, want die gratis fiets wordt wel door een betalende reiziger meegenomen, die die reis niet maakt als-ie z'n fiets niet kan meenemen (zie ook mn bericht hierboven over recreatieve fietsers)

26-10-2023 12:38:06 2
thom
thom

Nee, maar die betalend fietsende reiziger neemt met zijn fiets wel de plaats in van 4 andere, niet fietsende, reizigers die met al die klapzittingen denken "Wat valt dat comfort tegen" en volgende keer weer de auto pakken ;)

Laatst bewerkt door thom op 26-10-2023 12:38

26-10-2023 13:51:57
treinfan
treinfan
Muizeneus (26-10-2023 11:22:37):

Voor toeristen is de OV-fiets geen optie: rijdt niet lekker op lange afstanden en heeft als grote makke dat je m weer op je startpunt moet inleveren. Met de fiets heen en de trein weer terug, wat toeristische fietsers vaak willen, kan daarmee dus niet

Voor €15 kan ik een OV-fiets huren voor 24 uur en deze op een plek naar keuze inleveren, slechts tweemaal zo duur als een fietskaartje van €7,50. In mijn ervaring rijdt een OV-fiets veel fijner dan bijvoorbeeld een Velib of een V'Lille. Voor de recreatieve E-bikerijders is NS al bezig met de OV-ebike.

Laatst bewerkt door treinfan op 26-10-2023 13:54

26-10-2023 15:04:57
Muizeneus
Muizeneus
thom (26-10-2023 12:38:06):

Nee, maar die betalend fietsende reiziger neemt met zijn fiets wel de plaats in van 4 andere, niet fietsende, reizigers die met al die klapzittingen denken "Wat valt dat comfort tegen" en volgende keer weer de auto pakken ;)

Met name in sprinters speelt het probleem van teveel vraag in de spits en te weinig vraag in de daluren. Dat is nou net de reden waarom NS die spitsheffing wil invoeren.
Door meer klapstoelen/ staplekken aan te bieden kun je in de spits meer mensen meenemen per treinstel, en trek je in de daluren dus meer reizigers - met fietsen. En in de daluren kan iedereen op een comfortabele normale plek zitten

en even met de vervoerdersbril op: Als je vanwege gebrekkig comfort van staanplaatsen en klapzittingen dan ook nog mensen uit je spitstrein jaagt, die dan misschien wel kiezen voor comfortabeler zitplekken in de daluren, snijdt je mes zelfs aan twee kanten. 😜

@treinfan dank voor de info dat je de OV-fiets met 10 euro bijbetalen elders kunt inleveren, die kende ik nog niet

Laatst bewerkt door Muizeneus op 26-10-2023 15:06

26-10-2023 16:19:58
BVisser
BVisser
martijn (26-10-2023 07:38:56):

Waarschijnlijk baseer jij het op feiten en cijfers, maar mijn ervaring is juist dat NS erg streng handhaaft en zelfs fietsen uit rustige treinen weert zodra het 16:00u is geweest.

Nee, ik baseer het op mijn waarneming. Vaak genoeg gezien dat hc's er straal voorbij lopen.

26-10-2023 17:17:40
sjoerd
sjoerd

Waar je dan bij kunt aantekenen dat fietsen geen kenteken hebben of iets anders, waaraan de hc kan zien wiens eigendom ze zijn. En om dan de hele afdeling aan te spreken op de fietsen, is ook wel veel gevraagd, als er al iemand zal reageren.

26-10-2023 17:36:30
mren
mren

Omroep dat de fietsen op het volgende station op het perron worden gezet als de eigenaar zich niet meldt zijn in de praktijk redelijk effectief.

26-10-2023 17:46:43
martijn
martijn
BVisser (26-10-2023 16:19:58):
martijn (26-10-2023 07:38:56):

Nee, ik baseer het op mijn waarneming. Vaak genoeg gezien dat hc's er straal voorbij lopen.

Ach, je meldde het zo stellig, vandaar. Vanuit mijn werk pak ik vrijwel altijd de trein van 16:10 en dan worden fietsen (en eigenaren) inderdaad netjes uit de trein gezet en/of geweerd bij het instappen. Dus als jij ook dagelijks in de trein zit, kunnen we er in ieder geval van maken dat NS ongeveer 50% handhaaft 😉

26-10-2023 20:24:30
dvdhoven
dvdhoven

Ooit was het meenemen van de fiets in de trein veel duurder en ook wat omslachtiger.

In de jaren tachtig van de vorige eeuw hanteerde NS een tarief per enkele reis, dus geen fietsdagkaart zoals nu.

Verder waren er tarieven voor rustige dagen (di, wo, do, zo) en drukke dagen (ma, vr, za) en er waren verschillende tarieven voor de afstanden, je had korte afstand en lange afstand.

Eén van mijn duurste reizen is een reis van Deventer naar Ermelo en terug geweest, ik wilde daar een toertocht rijden, dat was 2x fl 18,--!

Dick van den Hoven

26-10-2023 22:28:41
Ontspoord
Ontspoord

Wat vinden we van de deze oplossing om fietsen te parkeren? Zou dat werken in een trein? Het bespaart in elk geval ruimte.

26-10-2023 22:41:29
JakeBlack
JakeBlack

Je ziet tegenwoordig vaker dat de fietsen verticaal geplaatst moeten worden, maar lijk me persoonlijk onhandig om hem zo weg te hangen. De oplossing die je laat zien zal het een stuk makkelijker maken, waardoor op het zelfde oppervlak misschien 50-75% extra fietsen weggezet kunnen worden en het een hoop gedoe scheelt als er eentje uit moet of om zou vallen. Hoop dat deze oplossing serieus wordt meegenomen.

26-10-2023 23:06:31
henri1972
henri1972
sjoerd (26-10-2023 17:17:40):

Waar je dan bij kunt aantekenen dat fietsen geen kenteken hebben of iets anders, waaraan de hc kan zien wiens eigendom ze zijn. En om dan de hele afdeling aan te spreken op de fietsen, is ook wel veel gevraagd, als er al iemand zal reageren.

Laatst een omroepbericht gehoord in EC 9: Er staan 2 fietsen in rijtuig xx. Wil de eigenaar naar deze fietsen komen? Komt u niet dan worden de fietsen in Bonn hbf uit de trein gezet.

Later op de rit nog een keer zo'n bericht, alleen een ander rijtuig en andere stad.

Dus je kan als hc best achter de eigenaar vd fiets komen.

27-10-2023 01:56:41
thom
thom
Muizeneus (26-10-2023 15:04:57):
thom (26-10-2023 12:38:06):

Met name in sprinters speelt het probleem van teveel vraag in de spits en te weinig vraag in de daluren. Dat is nou net de reden waarom NS die spitsheffing wil invoeren.
Door meer klapstoelen/ staplekken aan te bieden kun je in de spits meer mensen meenemen per treinstel, en trek je in de daluren dus meer reizigers - met fietsen. En in de daluren kan iedereen op een comfortabele normale plek zitten

en even met de vervoerdersbril op: Als je vanwege gebrekkig comfort van staanplaatsen en klapzittingen dan ook nog mensen uit je spitstrein jaagt, die dan misschien wel kiezen voor comfortabeler zitplekken in de daluren, snijdt je mes zelfs aan twee kanten. 😜

@treinfan dank voor de info dat je de OV-fiets met 10 euro bijbetalen elders kunt inleveren, die kende ik nog niet

Ja maar bij het reizen met de trein is het stukje comfort daar ook een belangrijk onderdeel, en reizigers worden echt niet enthousiaster als ze vaker hun reis moeten maken op een klapzitting natuurlijk.

Daarnaast is het leuk, maar ik denk dat de reizigers die een fiets meenemen, nog niet 1% deel uit maken van het totaal aantal reizigers...

27-10-2023 08:34:27
Ysbergsla
Ysbergsla

Dat is een vreemde assumptie..

27-10-2023 09:04:09
Muizeneus
Muizeneus
thom (27-10-2023 01:56:41):

Daarnaast is het leuk, maar ik denk dat de reizigers die een fiets meenemen, nog niet 1% deel uit maken van het totaal aantal reizigers...

Zeker, maar da's een typisch gevalletje kip-en-ei: als het zo slecht gefaciliteerd wordt ontmoedig je de potentiële reizigers-met-fiets. EN op het totaal zal het inderdaad nog niet 1% zijn, echter juist in die daluren is het meer en zit er ook die potentie. Ik noemde hierboven al even het Zwarte Woud, in die treinen die daar voor de helft uit 'fietsplekken' bestaan, is die hele ruimte ook daadwerkelijk gevuld met fietsen.

Laatst bewerkt door Muizeneus op 27-10-2023 09:04

27-10-2023 09:51:22
anton_
anton_
JakeBlack (26-10-2023 22:41:29):

Je ziet tegenwoordig vaker dat de fietsen verticaal geplaatst moeten worden, maar lijk me persoonlijk onhandig om hem zo weg te hangen. De oplossing die je laat zien zal het een stuk makkelijker maken, waardoor op het zelfde oppervlak misschien 50-75% extra fietsen weggezet kunnen worden en het een hoop gedoe scheelt als er eentje uit moet of om zou vallen. Hoop dat deze oplossing serieus wordt meegenomen.

fietsenstalling jaarburgzijde van Ut had een aantal van deze opstellingen een paar jaar geleden als proef. Ik heb ze nog nergens anders gezien.

27-10-2023 09:56:47
anton_
anton_
Marco (26-10-2023 11:17:03):

NS zet in op fietsen vanaf de eindbestemming, in plaats van mee in de trein. Vandaar alle grote fietsenstallingen en de investeringen in de OV-fiets. Dat is in het buitenland dan weer veel minder.

Uiteindelijk ervaren reizigers klapstoeltjes ook niet echt als positief. Plaatsen voor fietsen gaat wel ten koste van iets anders. Het kan ongetwijfeld beter dan nu bij NS, daar niet van.

Ik ken mensen die dat niet wilen. Die hebben nu een auto met fietsendrager gekocht en zitten nooit mee in de trein, ook niet in de daluren. Ik begreep dat de NS juist meer mensen in de daluren wilde hebben ( vandaar de ideeen over een spitsheffing ).

27-10-2023 10:40:15
JakeBlack
JakeBlack
anton_ (27-10-2023 09:51:22):

fietsenstalling jaarburgzijde van Ut had een aantal van deze opstellingen een paar jaar geleden als proef. Ik heb ze nog nergens anders gezien.

Excuus, bedoelde hiermee dat dit in het buitenland in de trein een nieuwe standaard lijkt te worden. In Nederland zie je dit inderdaad nagenoeg niet (hooguit in de treinen van DB).

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

27-10-2023 11:38:29
Jorn
Jorn

Maar in het buitenland zie je ze wel eigenlijk alleen in de echt lange afstandstreinen, die we binnen Nederland (naar mijn mening) niet echt hebben omdat Nederland daar simpelweg te klein voor is.

Daarnaast zie ik met de ICNG wel een goede stap vooruit. Volgens de wiki heeft een enkel 5je 12 fietsplekken, wat volgens mij meer is dan de langste TRAXX + ICR stammen en de langst mogelijke ICM combinaties in totaal.

27-10-2023 11:42:28
seinhuis
seinhuis
Ontspoord (26-10-2023 22:28:41):

Wat vinden we van de deze oplossing om fietsen te parkeren? Zou dat werken in een trein? Het bespaart in elk geval ruimte.

Bij TAG moeten de fietsen verticaal opgehangen worden. Echter moet de reiziger dit zelf doen.

Ik heb 1 keer gezien dat dit daadwerkelijk gedaan werd.

27-10-2023 14:30:22
jor[D]1
jor[D]1

Verticale steunen zijn over het algemeen ook minder geschikt voor de gemiddelde nederlandse zware stadsfiets. Als het uberhaupt al past zullen veel mensen hun fiets niet zo hoog op kunnen of willen tillen.

Dan kom je gelijk op t volgende probleem de enorme hoeveelheid fietsen en het enorme gebruik vergeleken met elders. Waarschijnlijk worden treinen overspoelt als je dit gratis maakt.

27-10-2023 15:05:47
anton_
anton_

Op Apeldoorn - Winterswijk is het al jaren gratis in het weekend en daar zie ik zelden meer dan 2 fietsen per bak. ( en dus 4 per treinstel ). Ook in de metro van Rotterdam heb ik dit nooit als probleem ervaren.

Laatst bewerkt door anton_ op 27-10-2023 15:08

27-10-2023 15:44:33
Ontspoord
Ontspoord
anton_ (27-10-2023 09:51:22):

Ben benieuwd hoe ze er aan toe zijn als ze een paar jaar intensief gebruikt worden. Als ze vaak defect gaan of vervangen moeten worden wordt het voor een vervoerder een dure grap.

27-10-2023 16:46:30
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Aan de andere kant, wanneer je ze verplicht moet gebruiken scheelt het ook een aantal niet normale fietsen.

Zoals een driewieler van ongeveer 2 m lang die de hele uitgang blokkeerde.

27-10-2023 18:04:05
treinhobby
treinhobby
anton_ (27-10-2023 15:05:47):

Op Apeldoorn - Winterswijk is het al jaren gratis in het weekend en daar zie ik zelden meer dan 2 fietsen per bak. ( en dus 4 per treinstel ). Ook in de metro van Rotterdam heb ik dit nooit als probleem ervaren.

Maar er zijn ook genoeg momenten (zaterdag einde middag) dat er meer fietsen mee moeten als eigenlijk kan...

Daarbij heb je in 1 bak 6 plekken en in de andere geen.

28-10-2023 08:57:45
Dionysusnu
Dionysusnu
NIJMEGEN (27-10-2023 16:46:30):

Aan de andere kant, wanneer je ze verplicht moet gebruiken scheelt het ook een aantal niet normale fietsen.

Zoals een driewieler van ongeveer 2 m lang die de hele uitgang blokkeerde.

"Niet de deuren blokkeren" is algemene regel/etikette. Als iemand dat toch doet, zal die aan een verplicht ophangmechanisme ook niet veel waarde hechten. Dat lijkt me geen doeltreffend argument om zulke constructies in te voeren.
Daarnaast zou het wel eens zo kunnen zijn dat je het meenemen van een hulpmiddel niet zomaar mag verbieden, vanwege handicapdiscriminatieregels.

06-11-2023 16:02:00
MennoSBB
MennoSBB

In de NS Rnet Gouda-Alphen mogen 3 fietsen mee, buiten de spits gratis, in de spits voor €3,50. De fietsen dienen vertikaal aan de haken worden gehangen, deze vindt je direct achter het toilet.

Tot zover de theorie, nu de praktijk.

De haken, typisch Zwitsers, standaard design van Stadler worden natuurlijk nooit gebruikt. De fietsen staan altijd op de 'balkons', meer dan 3 komt regelmatig voot.

Er wordt in de trein niet gecontroleerd, genoeg scholieren nemen de fiets mee in de spits, vooral tussen Boskoop en Waddinxveen, waarschijnlijk zonder kaartje. In Gouda wordt op het perron wel regelmatig gecontroleerd, daar zie je in de spits bijna geen fietsen in en uitstappen.

Buiten de spits is het rustig en is het nooit echt een probleem, mits er niet teveel scholieren tegelijkertijd instappen.

Gratis fietsen meenemen in heel Nederland wordt natuurlijk een puinhoop met de hoeveelheid fietsen die wij hebben. Mogelijk is een soort van fiets meeneem abo een idee om het aantrekkelijker te maken voor mensen die vaak de fiets mee willen nemen.

06-11-2023 18:07:02
anton_
anton_

Rookverbod het perron wordt natuurlijk een puinhoop met meer dan 1 miljoen rokers in NL. Tja, erg veel zaken worden een puinhoop als je de regels niet handhaaft.

06-11-2023 21:59:46
treinfan
treinfan

Het helpt ook niet dat de regels voor de fietsen in de trein tussen Alphen en Gouda al veelvuldig zijn gewijzigd en ik in de trein of op de stations nooit informatie zie over de regels...

06-11-2023 22:33:52
sjoerd
sjoerd
anton_ (06-11-2023 18:07:02):

Rookverbod het perron wordt natuurlijk een puinhoop met meer dan 1 miljoen rokers in NL. Tja, erg veel zaken worden een puinhoop als je de regels niet handhaaft.

Daar lijkt het soms wel op. Maar je kunt regels ook wel gewoon opvolgen natuurlijk. Als je alles moet handhaven, moet je naast iedereen een surveillant plaatsen, en hoe gaat het leven er dan uitzien? En wat voor baan heeft de surveillant dan?

07-11-2023 05:21:27
henri1972
henri1972

Dat werkte in de DDR vroeger prima ;)

07-11-2023 05:45:00
wattman
wattman

Ik vermoed zo dat de stelling is dat gratis fietsvervoer onhaalbaar is wegens het potentieel groot aantal belangstellenden. En daar kan ik mij wel iets bij voorstellen. Continue mensen moeten weigeren wegens gebrek aan capaciteit iets niet wat een vervoersbedrijf zou moeten willen. Een vergelijking met een verbod verheldert dit niet. Dat geldt ook voor de DDR.

07-11-2023 08:22:05
anton_
anton_

Je hoeft geen mensen te weigeren

Je moet ze gewoon een kaartje van 3,50 verkopen. Mijn stelling is dat als je dat een paar weken lang bij elke spitstrein doet, het aantal fietsen die in de spits worden meegenomen enorm zal dalen.

07-11-2023 09:29:26 1
Muizeneus
Muizeneus
sjoerd (06-11-2023 22:33:52):
anton_ (06-11-2023 18:07:02):

Daar lijkt het soms wel op. Maar je kunt regels ook wel gewoon opvolgen natuurlijk. Als je alles moet handhaven, moet je naast iedereen een surveillant plaatsen, en hoe gaat het leven er dan uitzien? En wat voor baan heeft de surveillant dan?

Er zit nog een heleboel tussen 'geen handhaving' en 'big brother'. Het is een kwestie van kansberekening: de pakkans is nu zo klein dat het lonend is niet te betalen en af en toe een boete te incasseren. Helaas is een bepaalde mate van handhaving noodzakelijk.

En als die surveillant vaker z'n gezicht laat zien wordt de hoeveelheid overtreders kleiner en daarmee de baan voor de surveillant ook leuker

07-11-2023 10:01:01
sjoerd
sjoerd

Helemaal mee eens, Muizeneus. Ik ga echter niet voor de oplossing van de politiestaat. Ik ben graag zelf verantwoordelijk voor mijn gedrag.

09-11-2023 17:35:44
MennoSBB
MennoSBB

Dat er niemand met fiets uitstapt in Gouda, waar wel surveillance is, laat gewoon zien dat het werkt. Als ze een tijdje ook in Waddinxveen iemand neerzetten dan zal het aantal fietsen dat daar uit de trein komt ook snel afnemen.

Meer rijdende controle teams is natuurlijk beter, ook om de eerste klasse ook weer echt eerste klasse te maken.