Opvallende dingen 21 november
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2023
21-11-2023 02:37:40
seinhuis
seinhuis

In de ochtend rijden RE18 18900 en RS18 32000 iets minder vaak.

 

21-11-2023 08:23:51
Karel1969
Karel1969

In de middag idem. Te Hrl zijn 24 treinen van Arriva opgeheven.



Laatst bewerkt door Karel1969 op 21-11-2023 08:24
 

21-11-2023 08:31:43
mvanuden
mvanuden

Vanochtend reed trein 11720 (Amersfoort 7:40 uur naar Utrecht) met ICM-7. Vorige week was dat nog 12 bakken dubbeldeksmaterieel. Volgens mij kon iedereen nog net mee. Oorzaak was overigens een eerdere verstoring volgens het personeel.

 

21-11-2023 10:01:01
Svh
Svh

ICNG-B 3311 is zojuist (9:59) vertrokken vanaf Zlrz om aan zijn testritten te beginnen.



Laatst bewerkt door Svh op 21-11-2023 10:01
 


21-11-2023 12:05:20
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Svh (21-11-2023 10:01:01):

ICNG-B 3311 is zojuist (9:59) vertrokken vanaf Zlrz om aan zijn testritten te beginnen.


En heeft net ten noorden van Meppel zijn stroomafnemer verspeeld

 

21-11-2023 12:51:25 1
broek53
broek53

Op een bovenleidingloze brug zeker? Zou wel een klassieker zijn.

 

21-11-2023 12:52:04
diesels
diesels

Mijn gok zou ook Smvrt zijn ja

 

21-11-2023 12:56:05
broek53
broek53

Geen idee hoe dat bij ICNG zit, maar bij het oudere materieel kon je er dan donder op zeggen dat de stuit in de stroomafnemer om hem op de Nederlandse uitslag te houden, niet werkte.

 

21-11-2023 13:26:53
Marco
Marco
Quote
broek53 (21-11-2023 12:56:05):

Geen idee hoe dat bij ICNG zit, maar bij het oudere materieel kon je er dan donder op zeggen dat de stuit in de stroomafnemer om hem op de Nederlandse uitslag te houden, niet werkte.


Het betreffende stel moet ook in België kunnen rijden, waar de stroomafnemer hoger moet kunnen komen. Dus ja, je kan er bijna al van uit gaan dat de stra om wat voor reden dan ook op de Belgische stand was blijven staan. Of hij was veel te hoog afgesteld.

 

21-11-2023 13:36:17 1
MCN-GVC
MCN-GVC

ICNG-B gebruikt voor 1.5 kv en 3 kv dc dezelfde stroomafnemer. De hoogtebegrenzer is daarom op belgische hoogte afgesteld. Daarom moet je de ICNG beschouwen als Buitenlands materieel en moet de stroomafnemer neer bij stroomloze bruggen. Ook bij de ICNG-NL moet dit, voor het geval er een verkeerd (voor Beldgie) afgestelde stroomafnemer op zit en om vergissingen te voorkomen voor het geval dat je een ICNG-B mee hebt dat je het niet vergeet. Als de stroomafnemer op stond bij de brug is dit een fout van de MCN TTC.

Edit: Dit is de info welke in de mat-instructie ICNG word verteld.



Laatst bewerkt door MCN-GVC op 21-11-2023 13:44
 

21-11-2023 13:41:27 3
treinfan
treinfan

@MCN-GVC Enkel de eerste zin van je bericht klopt. Er is een dynamische hoogtebegrenzing waar de machinist niets mee van doen heeft. Stroomafnemers neerlaten bij bovenleidingsloze bruggen is niet nodig, zeker niet bij de binnenlandse ICNG. Direct iets aanmerken als bedieningsfout van een andere machinist, vind ik ook niet fair tegenover je collega's.



Laatst bewerkt door treinfan op 21-11-2023 13:46
 

21-11-2023 13:41:30
Karel1969
Karel1969

Trein 1147 is net voorbij Zha gestrand wegens een defect.

 

21-11-2023 15:19:50
diesels
diesels

Inderdaad Smildevaart dus. Zowel trein- als wegverkeer liggen 'vanwege de veiligheid' nog stil, prognose 16:30, dat is zo'n vijf uur na incident

Persoonlijk vind ik erg weinig schade zichtbaar voor zo'n lange totale stremming, maar ik zal het ongetwijfeld niet begrijpen

 

21-11-2023 15:36:35
sik214
sik214

Er schijnt een Unimog onderweg te zijn....

 

21-11-2023 15:36:53
icened200
icened200

Veel vertragingen op verbindingen via HSL. En klachten over ICNG:

www.rover.nl

 

21-11-2023 15:59:26
Karel1969
Karel1969

Die TSB op de HSL helpt ook niet bepaald mee. Vanmiddag in Rtd was de 9200 iets te laat en hoewel de 1100 naar Bd gewoon al had kunnen vertrekken, kiest Prorail om de 9200 veilig te zetten en de 1100 ook de vertraging in te laten gaan.

 

21-11-2023 16:20:52
broek53
broek53

Uit Venlo is om 15.20 Railadventure vertrokken met de van vorige pogingen bekende 7 DM'90-stellen.

 

21-11-2023 16:27:31 1
diesels
diesels
Quote
sik214 (21-11-2023 15:36:35):

Er schijnt een Unimog onderweg te zijn....


Prognose naar 02:00 !!

Nu kan het natuurlijk zijn dat ik iets niet zie, maar aangezien de panto er helemaal af is kan ik me niet voorstellen dat er verderop schade is. Dan zou het alleen gaan om het punt waar de panto tegen de draagconstructie geklapt is. Misschien een heel speciaal onderdeeltje beschadigd dat men niet op reserve heeft?

 

21-11-2023 16:52:24
Jmsz
Jmsz

Wkz Shl maken het geheel nog kwetsbaarder. Samen met de korte keringen op Asd ontstaat er een behoorlijk sneeuwbaleffect. Heb de afgelopen weken al meerdere keren +10 opgelopen op Asd-Rtd.

 

21-11-2023 17:17:33
Karel1969
Karel1969

En nu een dier op het HSL spoor Shl-Rtd. Wordt de punctualiteit ook niet beter van. ;)

 

21-11-2023 18:24:52 2
stefanvdw
stefanvdw

Wat ook telkens niet helpt op Shl is dat ze treinen laten eindigen op Shl die vervolgens daar leeggelopen moeten worden. Staat zo´n trein toch weer eventjes 5 minuten lang de schaarse perroncapaciteit bezet te houden. Waarom die treinen dan niet laten eindigen op station Hfd en het station van Shl puur gebruiken als korte stop?

Op Zp mag er ook wel een perron bijgebouwd worden om de 3600 naar Rsd af te laten handelen, ruimte zat. De 3600'en kruisen elkaar erg krap aldaar en als de 3600 naar Rsd iets te laat is staat de 3600 naar Zl voor de inrijder te wachten, en vervolgens missen alle reizigers weer alle overstappen (Hgl, Ww en Apd). Ook niet echt robuust en klantvriendelijk. Valt me de laatste tijd erg vaak op als knelpunt.



Laatst bewerkt door stefanvdw op 21-11-2023 18:27
 

21-11-2023 18:48:11 2
geert
geert

Zp en Shl zijn ontdaaan van overbodige wissels, dan is dit het effect. Terugleggen lijkt me handiger dan nieuwe perrons bouwen.

 

21-11-2023 19:04:50 1
martijn
martijn

Neem Dv ook gelijk even mee als je toch wissels gaat terugleggen (en sp2 erbij)! In Zp is het inderdaad sinds het weghalen van de wissels bijna een garantie dat je met de IC uit Ah daar de aansluitingen naar Hgl, Ww en Apd niet meer haalt. En door het wachten op de brug op de vertraagde tegenligger zoveel vertraging oploopt dat je aansluitingen in Zl vaak ook kan vergeten.

 

21-11-2023 19:22:59
FLIRT2525
FLIRT2525

Ook andersom kan het in Zp voor gemiste aansluitingen zorgen. Vanavond werd de 3671 met ~+5 in de wacht gezet op spoor 501g om de 3662 voor te laten, die eveneens niet helemaal stipt was. Gevolg: +10 en gemiste aansluitingen richtingen Apd en Hgl. Het personeel van de 30861 besloot gelukkig nog even vriendelijk te wachten op de overstappers 🙂

Met de perronfasen op spoor 3 hadden beide treinen tegelijk langs het perron kunnen staan en was de vertraging beperkt gebleven.

 

21-11-2023 19:33:11
djm008
djm008

Staat 2205+Plan W+ Plan E nog te AHB?

 

21-11-2023 19:36:55
TSZ
TSZ
Quote
FLIRT2525 (21-11-2023 19:22:59):

Ook andersom kan het in Zp voor gemiste aansluitingen zorgen. Vanavond werd de 3671 met ~+5 in de wacht gezet op spoor 501g om de 3662 voor te laten, die eveneens niet helemaal stipt was. Gevolg: +10 en gemiste aansluitingen richtingen Apd en Hgl. Het personeel van de 30861 besloot gelukkig nog even vriendelijk te wachten op de overstappers 🙂

Met de perronfasen op spoor 3 hadden beide treinen tegelijk langs het perron kunnen staan en was de vertraging beperkt gebleven.


Heb ook eens mee gemaakt dat er op Spoor 3 een trein defect stond, en dat de andere 2 IC's beide 10 minuten aan beide zijdes van Zp stonden te wachten, en beide via spoor 2 werden geleid, terwijl spoor 1 ook vrij was.... Gevolg: 2 IC's met 10 - 15 minuten vertraging.

 

21-11-2023 19:38:17 1
Karel1969
Karel1969
Quote
FLIRT2525 (21-11-2023 19:22:59):

Ook andersom kan het in Zp voor gemiste aansluitingen zorgen. Vanavond werd de 3671 met ~+5 in de wacht gezet op spoor 501g om de 3662 voor te laten, die eveneens niet helemaal stipt was. Gevolg: +10 en gemiste aansluitingen richtingen Apd en Hgl. Het personeel van de 30861 besloot gelukkig nog even vriendelijk te wachten op de overstappers 🙂

Met de perronfasen op spoor 3 hadden beide treinen tegelijk langs het perron kunnen staan en was de vertraging beperkt gebleven.


Niet zeuren jongens, ProRail heeft dit allemaal in het belang van de reizigers gedaan.

 

21-11-2023 19:40:38
Karel1969
Karel1969
Quote
seinhuis (21-11-2023 02:37:40):

In de ochtend rijden RE18 18900 en RS18 32000 iets minder vaak.


De totale schade vandaag (te Hrl): 29 uitgevallen treinen.

 

21-11-2023 19:58:40
gvttreinen
gvttreinen
Quote
djm008 (21-11-2023 19:33:11):

Staat 2205+Plan W+ Plan E nog te AHB?


Ik dacht vandaag + morgen Asd en donderdag + vrijdag in Ut

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-11-2023 11:21:13
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
stefanvdw (21-11-2023 18:24:52):

Op Zp mag er ook wel een perron bijgebouwd worden om de 3600 naar Rsd af te laten handelen, ruimte zat. De 3600'en kruisen elkaar erg krap aldaar en als de 3600 naar Rsd iets te laat is staat de 3600 naar Zl voor de inrijder te wachten, en vervolgens missen alle reizigers weer alle overstappen (Hgl, Ww en Apd). Ook niet echt robuust en klantvriendelijk. Valt me de laatste tijd erg vaak op als knelpunt.


Ik heb eerder het idee dat de laatste tijd de vertragingen tussen Dv en Zl plaats vinden.

Ze zijn daar met kabels, relaiskasten en seinen bezig.

 

22-11-2023 15:20:54
FLIRT2525
FLIRT2525

Die werkzaamheden aan de beveiliging hebben met de vertragingen niets te maken. Die ontstaan vooral door de kruisingen vanwege enkelspoor, gladde sporen en de TSB bij Olst die ook niet meehelpt in de punctualiteit.

 

22-11-2023 18:19:21 1
5431
5431

De combinatie van het enkelspoor Olst-Deventer en de korte kering in Zwolle zorgt ervoor dat vertraging lang blijft doorwerken. In de jaren dat in 40 minuten gekeerd werd, ging dit aanmerkelijk beter.

 

22-11-2023 19:46:24
bacr
bacr
Quote
diesels (21-11-2023 15:19:50):

Inderdaad Smildevaart dus. Zowel trein- als wegverkeer liggen 'vanwege de veiligheid' nog stil, prognose 16:30, dat is zo'n vijf uur na incident

Persoonlijk vind ik erg weinig schade zichtbaar voor zo'n lange totale stremming, maar ik zal het ongetwijfeld niet begrijpen


Nou ja, bij ProRail wordt het incident ook als erg complex beschreven:

lastig lastig

Dat je je toch afvraagt hoe ver de infantilisering kan gaan als dit een complex probleem is.

(Denk aan: sein = treinstoplicht)

 

22-11-2023 20:28:08 1
mren
mren

Ik moet altijd lachen om mensen die iets "complex" vinden. Dat betekent namelijk dat ze de materie niet beheersen.

 

22-11-2023 20:34:39 1
sjoerd
sjoerd

Dat is op zich niet erg; niemand weet alles overal van, daarvoor heb je teams. Een goed team is het binnen een uur eens over de aanpak.😉

 

24-11-2023 08:35:07
anton_
anton_

ik zag woensdag in Nm iets nieuws. De sprinter naar Ddr (6639) vertrok vanaf spoor 1, waarbij er een treinstel van de 6630 achter bleef. Is dit iets wat standaard gebeurd aan het einde van de ochtendspits ?

 

24-11-2023 09:28:05
AlexNL
AlexNL

Het is in de 6600 vrij gebruikelijk dat er treinstellen gedurende de dag worden af- en aangekoppeld. Dat gebeurt ook tijdens de rit op tussengelegen stations zoals Breda of 's-Hertogenbosch.

 

24-11-2023 09:29:13
AlexNL
AlexNL

Het is in de 6600 vrij gebruikelijk dat er treinstellen gedurende de dag worden af- en aangekoppeld. Dat gebeurt ook tijdens de rit op tussengelegen stations zoals Breda of 's-Hertogenbosch.