11-04-2018 11:40:34 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Tsja, ik snap je gedachtegang, maar is een anoniem iemand op een forum dat wel ![]() Niks persoonlijks hoor, maar het is altijd moeilijk te filteren wie nou daadwerkelijk iets verteld wat waar is ![]() Laatst bewerkt door thom op 11-04-2018 11:40 |
11-04-2018 11:51:40 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote link bestaat niet (meer) Lijkt erop dat locov website anders is ingedeeld. Dit lijkt me de juiste link- ik ben niet zeker ( beetje vreemd van locov - brief is uit 2014 - pdf uit 2018 ) https://www.locov.nl/binaries/Locov%202014-244529%20advies%20intercity%20nieuwe%20generatie_tcm118-311672.pdf Laatst bewerkt door anton_ op 11-04-2018 12:27 |
11-04-2018 11:59:56 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Dat is zeker zo, maar soms is een gerucht eenvoudig te ontkrachten, zoals in dit geval. %08% |
17-05-2018 14:17:45 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Sorry voor de kick, maar ik zoek de tekeningen/impressies van de ICNG van de zijkant waar je de gehele trein ziet. Iemand die weet waar ik die kan vinden? |
![]() |
advertentie |
17-05-2018 14:23:53 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
http://www.alstom.com/Global/Transport/Resources/Documents/Brochures2017/Coradia%20Stream%20-%20Product%20sheet%20%20UK%20-%2020170929%20with%20image.pdf Kijkt u hier eens! Choo choo..... |
17-05-2018 16:09:55 | ||
---|---|---|
Roder16078
![]() |
Vraag me trouwens af wat de overwegingen voor het aantal wagons in een trein zijn geweest? Een 5'je is nog wel te koppelen tot 10, wat langs de stations past. Maar volgens mij gaat het al niet meer met een 8'tje+5'je = 13 bakken. Wat zou betekenen dat deze niet kan en de 8'tjes altijd alleen moeten rijden. Lekker efficient treingebruik? |
17-05-2018 16:16:37 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
De baklengtes zijn dan ook korter, zoals inmiddels al een dozijn maal uitgelegd in dit onderwerp. |
17-05-2018 16:16:46 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
16 bakken ICNG is 330 meter. Dat past langs alle perrons die zijn uitgelegd op een loc+12 rijtuigen (340 meter). Bij perrons gedimensioneerd op ICM12 of VIRM12 gaat het helaas net niet goed. |
17-05-2018 16:20:13 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Heel even Googlen leert dat een ICNG 5+8 samen 275 Meter is . Dat scheelt nauwelijks iets met 10 bakken Virm, en past daarmee op bijna alle IC stations . Bakken met jacobs draaistellen zijn nu eenmaal wat korter dan die met gewone draaistellen. ![]() |
17-05-2018 16:23:57 | ||
---|---|---|
treinjoop
![]() |
Quote Vijf bakken ICNG zal slechts 3 meter langer zijn dan een ICMm-IV en acht bakken slechts 3 meter langer dan een VIRM-VI. Als je er daar dus twee van zou nemen heb je in lengte net iets meer dan 12 ''normale'' bakken. SLT, FLIRT en SNG hebben ook afwijkende lengtes per bak en hebben net als ICNG straks ook jacobdraaistellen. Het woord wagons mag je overigens voor rijtuigen vervangen. %08% Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg. |
17-05-2018 16:49:59 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Het zijaanzicht lijkt sprekend op de voormalige IC-hondekop, Lima hoeft alleen maar een zwart baantje tussen zijraam en cabineraam toe te voegen en de ICNG bestaat ook in model%08% |
17-05-2018 17:07:24 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Quote Quote Jammer deze publicatie kende ik al en omdat de resolutie zo laag is kan je er niet zo bijster veel mee. Voor http://www.railwiki.nl/index.php?title=ICNG is al van deze publicatie gebruik van gemaakt, maar de resolutie is eigenlijk erbarmelijk laag. Mocht er iemand een over kwalitatief betere afbeeldingen beschikken met een hogere resolutie dan houd ik mij voor Railwiki zeer aanbevolen. Vast bedankt. Laatst bewerkt door jeanne op 17-05-2018 17:08 Jeanne Kok |
17-05-2018 17:49:56 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
@daniel81: kop lijkt veel op strip'held' Hong Kong Fui', jammer dat die zwarte band de belijning van de bak niet volgt. |
21-05-2018 15:52:47 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Bouw van ICNG van start: https://t.co/TTz46MkuLf |
22-05-2018 04:40:25 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Loopt al meer dan een jaar, mogelijk onderhand 2 jaar. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
22-05-2018 09:30:48 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Tijdens de onthulling van de mock-up afgelopen najaar werd bekend gemaakt dat die week ook de eerste las werd gelegd. Het project zelf zal wel incl. ontwerpfase twee jaar zijn. Volgens de archieven van mijn site is rond 15 juli 2016 het contract tussen NS en Alstom ondertekend. Laatst bewerkt door aarclay op 22-05-2018 09:34 Choo choo..... |
22-05-2018 11:33:47 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Waar het nieuwsbericht eigenlijk over gaat is dat er eindelijk een design freeze is. De eerste trein rolt eind dit jaar richting Velim voor de eerste tests. |
22-05-2018 11:42:31 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Wat is een design freeze? |
22-05-2018 11:55:40 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Het ontwerp is nu volledig klaar en definitief. |
22-05-2018 13:18:45 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Oke. Zijn er nog dingen veranderd t.o.v. de mock-up? |
22-05-2018 14:14:02 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Ja. Maar de mockup was sowieso niet exact zoals het wordt. Het was meer een showcase voor de diverse onderdelen. |
22-05-2018 14:58:39 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik ben wel benieuwd naar het echte uiterlijk. |
22-05-2018 15:02:52 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Vogelbekdier %02%? |
22-05-2018 16:59:52 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Ik hoop t niet,anders vallen die dingen straks ook uit elkaar %08% 1x is genoeg denk ik zo ![]() Persoonlijk vind ik t kleuren schema op de kop(met name aan de bovenkant rondom) nou niet echt geslaagd. T ziet er een beetje uit alsof t ding tegen een pui aan is gerent waardoor zn neus is ingedeukt. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
22-05-2018 19:56:13 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ik vind het lijnenspel rond de kop op de mock-up ook niet echt geslaagd. Een vorm zoals bij de IC4 van DSB zou denk ik beter bij het model passen. |
22-05-2018 20:04:53 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Kleuren maken me niet zo veel uit. Ik maak me meer zorgen over het aantal deuren en de breedte van de deuropening. Dat laatste kan niet anders vanwege de eisen omtrent deurvergrendeling bij 200 km/h, maar het aantal deuren lijkt me echt beperkt, zelfs met een korte baklengte. Twee deuren per bak is mogelijk. Toch kiest NS blijkbaar voor één deur per bak (uitgezonderd één bak in het midden) als de tekeningen kloppen. We weten van de Fyra dat het niet echt een toegankelijkheidsknaller was. En juist op drukke stations zoals Shl, is dat wel een must. |
22-05-2018 20:14:03 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
Bovendien is het ook een geweldige zet om geen prullenbakjes meer te plaatsen in de coupés... |
22-05-2018 22:06:47 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Prullenbakplaatsing kun je vrij gemakkelijk veranderen als het niet bevalt. Een extra deur is een stuk lastiger. |
22-05-2018 22:37:13 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Prima dat de nieuwe NS treinen gelijkvloerse in - en uitstap hebben. Zeker voor minder valide reizigers. Maar soms moet je bij bepaalde stations en bij bepaalde situaties gewoon een mouw aanpassen. Op Schiphol hebben ze daarom ook servicemedewerkers op spoor 1 en 2. Die verwijzen de (inter)nationale treinreizigers naar de treinen naar Amsterdam C. Laatst bewerkt door icened op 22-05-2018 22:59 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
22-05-2018 23:15:13 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Alle Coradia treinen bekeken. Vind de kop van de ICNG het meest op de Coradia Polyvalent lijken. Aan de zijkant is het vooral een NS design. Hoop vooral dat het een betrouwbare IC wordt. |
23-05-2018 00:30:58 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Euh, wat heeft een gelijkvloerse instap te maken met de deur breedte? |
23-05-2018 09:01:23 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Het ging over toegankelijkheid bij een reactie van Sneltram. En het ging ook over station Schiphol. Wilde mee aangeven dat op station Schiphol doorstroming heel belangrijk is Gelijkvloerse instap helpt ook enigszins aan de doorstroming. Zeker met invalide treinreizigers. Staat inderdaad los van de deurbreedte. Op station Schiphol speelt ook mee dat er veel internationale treinreizigers zijn die niet altijd goed begrijpen welke treinen naar Amsterdam C/andere bestemmingen rijden. Laatst bewerkt door icened op 23-05-2018 10:37 |
23-05-2018 09:31:15 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
"Op station Amsterdam C speelt mee dat [...] reizigers niet begrijpen welke treinen naar Amsterdam C rijden" Daar zullen er wel een hoop van zijn %08% |
23-05-2018 09:34:13 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Dat zal eerder gebeuren met internationale reizigers die op Zuid gedumpt worden. "Waar is de trein naar Centraal?" "Er is helemaal geen trein naar Centraal!" "Huh?" |
23-05-2018 10:01:27 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Wel een metro, over twee maanden. %08% |
23-05-2018 10:38:11 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Foutje! Zullen we het weer over ICNG hebben. |
23-05-2018 13:19:41 | ||
---|---|---|
Biem94
![]() |
Quote Nu kun je ook vanaf Asdz metrolijn 51 naar Asd nemen |
23-05-2018 14:13:42 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Wil je ook niet, met de laagste capaciteit van alle metrolijnen in Amsterdam. |
23-05-2018 15:15:31 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Zou Amsterdam Zuid een HST status krijgen als de Noord - Zuidmetrolijn in gebruik gaat? Daar was in het verleden sprake van. Wanneer wil de NS de ICNG via Amsterdam Zuid laten rijden? Er is al lang een discussie over HSL treinen via Amsterdam C of Amsterdam Zuid. Maar wanneer het concreet wordt...... |
23-05-2018 16:24:17 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Is al eerder besproken in bijvoorbeeld https://www.somda.nl/forum/18605/Van+Amsterdam+Centraal+naar+DSSA%3F/ en heeft niet met ICNG te maken. NS wil wel maar niet iedereen wordt er blij van dus we moeten nog maar zien hoe het afloopt. |
23-05-2018 17:18:38 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Euh even een vraag omtrent dat deur aantal en breedte icm 200km/h Die dingen zouden toch niet geschikt worden gemaakt om 200 mee te rijden,dat moe(s)t toch nog steeds 160/180 zijn ? Of is men van die gekke limiet afgestapt na het fyra verhaal en wil men nu wel mat hebben dat 200 kan ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
23-05-2018 18:24:16 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
ICNG is ontworpen en geschikt voor 200 km/u. Dat zal er ook gewoon mee gereden gaan worden (uiteraard alleen onder ERTMS). |
23-05-2018 18:25:01 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
QuoteDe deuropening wordt 1300mm, dat is een normale breedte (gelijk aan bijv. de FLIRT) het enige verschil is dat deze deuropening wordt afgesloten met 1 brede deur in plaats van twee smalle. Het aantal deuren is inderdaad iets minder dan anders, daar staat tegenover dat de deuren beter verspreid zijn over de lengte van de trein. Ik maak me daar dus geen zorgen , sterker nog ik verwacht dat het uit- en instappen bij ICNG sneller zal gaan dan bij ICM. |
23-05-2018 18:36:21 | ||
---|---|---|
Michael98
![]() |
Het aantal deuren is zeker niet veel voor een nieuwe trein, maar het is ook geen sprinter waar snel in en uitstappen gewenst is. Meer deuren kosten echter ook zitplaatsen, met 200 km/h is het wel lekkerder als je kan zitten in plaats van staan, zeker bij bijvoorbeeld een snelremming. Wat bij ICM zo stropt zijn de toegangen tot de coupe die heel erg smal zijn en waar maximaal 1 persoon tegelijk door kan, daardoor maak je nooit gebruik van de volledige breedte van de deuren omdat er door de bottleneck simpelweg niet meer mensen kunnen worden aan/afgevoerd, van die smalle toegangsdeuren van/naar coupes heb je bij ICNG geen last. |
23-05-2018 19:55:19 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik neem aan dat je de smalle deuren naar de afdelingen bedoelt. Een coupé is wat we een hokje noemen, van bijvoorbeeld 6 of 8 stoelen. |
23-05-2018 20:01:03 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Als ik me niet vergis, waren de Albatrossen ontworpen voor 220 km/h. De Hondekoppen waren ontworpen voor de toen geldende maximumsnelheden van rond de 120 km/h, wat logisch was omdat ze combineerbaar moesten zijn met mat'36 en mat'46, maar ze konden uiteindelijk 140 km/h volhouden. In het begin kostte dat veel extra onderhoud, zoals in de oude mat-bladen viel te lezen. Die 200 km/h van ICNG zal op de meeste plekken ook niet kunnen worden volgehouden. Dat kan nu nog maar op enkele trajecten, en tevens zal blijken dat ondergronden van sommige trajecten voor meer dan 140 km/h niet geschikt zijn. |
23-05-2018 20:13:39 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Dan zou stiltecoupé ook verkeerd zijn. Overigens vraag ik me af hoe relevant dit verhaal is, volgens mij kan je bij geen enkel enkeldeksmaterieel met z'n tweeën naast elkaar door de gangpaden lopen, dat is niet iets waar alleen ICM last van heeft. Twee aan twee door de deuren werkt alleen bij dubbeldekkers of bij treinen met zowel links als rechts van de deur een coupé, en dan ook alleen als reizigers zo braaf zijn dat als je aan de linkerzijde van de deur instapt je ook links aan houdt. Kortom dat gaat in de praktijk nooit zo perfect werken als het in theorie kan werken. |
23-05-2018 20:47:02 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Benamingen kunnen in de loop van de tijd slijten. Taalslijtage? Niet altijd: er is een rookverbod gekomen en restauraties hebben we vrijwel niet meer. De meeste moderne rijtuigen zijn Grossraumers zonder tussenwanden en zonder zijgang. Van oudsher echter is een B10 een tweede klasse rijtuig met 10 coupés. Een rijtuig kan voorts verdeeld zijn in afdelingen, gescheiden door een wand met eventueel een deur, om een klassenscheiding of een roken - niet roken verdeling aan te geven. Zo wordt dat ook genoemd: de afdeling Roken, of: de Restauratie- of Bagageafdeling. Een echt hokje met in de regel een schuifdeur naar de zijgang heet een compartiment. Ja, ik weet dat taal verandert; dat is deels mijn baan, maar als je vraagt: Hoe heurt het eigenlijk, krijg je dit als antwoord. Terug maar on topic. |
23-05-2018 21:12:40 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Ach zelfs op de HSL Zuid zal de ICNG tussen de spanningssluizen (Nieuw Vennep - Rotterdam en Barendrecht - Zevenbergse Hoek) op de HSL 200 km p/u rijden. Op de Hanzelijn is de ICE met 200 km p/u getest. Neem aan dat ze de ondergrond ook getest hebben.... : https://www.youtube.com/watch?v=bbRCD_FXTKs Hoeveel delen van het Nederlandse spoor kunnen opgewaardeerd worden van 140 km p/u naar 200 km p/u? Afgezien van de (slappe) ondergrond. ERTMS, vervanging van alle spoorwegovergangen, bochten rechttrekken/wijder maken zijn dan slechts een aantal maatregelen die dan nodig zijn. |
23-05-2018 21:39:03 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Geen kleine ingrepen dus. En dan te bedenken dat zelfs nu nog niet overal in het land 140 km/h kan worden gereden, los van die overwegen. In ons volle landje is een boogverruiming een enorme ingreep. De Hanzelijn is aangelegd met de kennis en met de materialen waarvan we inmiddels wisten dat die nodig waren voor 200 km/h. Dat kan niet gezegd worden van vrijwel alle andere lijnen. Daar helpt ERTMS niets aan. En de ICNG, om daarop maar even terug te komen, zal voorlopig dus de meeste kilometers rustig aan blijven doen. Laatst bewerkt door sjoerd op 23-05-2018 21:39 |
23-05-2018 21:56:49 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Volgens mij waren de Hondekoppen wel degelijk bedacht voor 140 km/u, daarom kregen zij ook aangepaste tractiemotoren tov mat'46. Die mocht op zijn beurt namelijk echt niet harder dan 120 km/u omdat de tractiemotoren dan grote kans op rondvuur hadden. |
23-05-2018 22:01:33 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Naast elkaar lopen kun je inderdaad nergens, met je koffer of rugzak ruzie maken met een smallere, eerst nog open moetende, tussen(schuif)deur kan alleen in ICM of VIRM, terwijl je in een Sprinter zo door kunt wandelen. |
23-05-2018 22:10:46 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
@thom Wat is rondvuur? |
23-05-2018 22:24:37 | ||
---|---|---|
bultena
![]() |
Sterk vonkende koolborstels. |
![]() |
advertentie |
23-05-2018 22:42:21 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik heb niet gesteld dat de Hondekoppen voor een bepaalde snelheid zijn ontworpen, wel dat ze gecombineerd moesten kunnen rijden en ook naar voren gebracht dat de baanvaksnelheid 140 km/h nergens toeliet. En de mat-bladen jokken niet: 140 km/h vroeg het uiterste van de conditie van de stellen en de werkplaatsen. |
23-05-2018 22:51:54 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
@ Bultena: Dat is wel heel kort door de bocht, rondvuur is wel wat meer dan dat en is beter te omschrijven als overslag omdat het toerental van de motor hoger is dan waar deze voor geschikt is. Quote Euh? Quote %08% Bij aanwezigheid van mat'36/46 in een gecombineerde trein mocht de samenstelling nog maar 120 km/u vanuit de voorschriften. Laatst bewerkt door thom op 23-05-2018 22:56 |
23-05-2018 23:43:41 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Quote De flevolijn is ook geschikt voor 200 km/h. |
24-05-2018 00:28:45 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat mag je hopen en misschien kan het ook wel, maar de Flevolijn (en de Schiphollijn) zijn aangelegd voor 160 km/h. De draagconstructie van de bovenleiding is daar het voornaamste teken van. |
24-05-2018 00:49:04 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Er loopt op dit moment dan ook al een onderzoek bij ProRail naar de mogelijkheid om op relatief korte termijn daar ERTMS aan te leggen (lees: de Hanzelijn 'door te trekken') en direct daarmee ook de snelheid iets op te hogen. Maar goed, voorwaarde daarvoor is natuurlijk wel weer dat NS het materieel aan moet passen. |
24-05-2018 07:19:06 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Snelheid verhogen op Almere Oostvaarders - Lelystad, neem ik dan maar aan. Als snelheudsverhoging ergens verder geen zin heft, is het op de rest van de Flevolijn. |
24-05-2018 08:40:45 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Waarom heeft dat geen zin dan? Lls-Zl is toch ook nog best een eindje? |
24-05-2018 08:42:27 | ||
---|---|---|
jelmerrr
![]() |
Daar kun je al 200 toch? |
24-05-2018 08:55:41 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat zeg ik: 200 doortrekken vanaf de Hanzelijn naar Almo, en dan treinen die niet stoppen in Lelystad, dat zet zoden aan de dijk. In Almere zelf en richting Weesp niet meer, zoals het op alle tweesporige baanvakken met PHS-frequenties geen zin heeft. |
24-05-2018 08:57:07 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote Waarom niet gewoon vanaf Alm ? net voor Almp wordt het al 140 daar kan met ERTMS prima 160 van gemaakt worden en hetzelfde geld voor Alm - Mbga ![]() MCN ASD |
24-05-2018 09:27:16 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Van mij mag het, maar om te beginnen is 160 geen 200 en wat ik maar zeggen wil, is dat het dwaasheid is om baanvaksnelheden te verhogen op baanvakken die vol zitten met voor de helft sprinters. Die hebben niets aan snelheidsverhoging en zitten dus alleen maar sneller een IC in de weg. Je vergroot dus kortom de snelheids/rijtijdverschillen alleen maar. Laatst bewerkt door broek53 op 24-05-2018 09:27 |
24-05-2018 09:49:46 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Ah, thnx. |
24-05-2018 10:11:44 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
@Thom: ik snap wel wat je bedoelt inzake het ontwerp van de Hondekoppen en hun 120/140 km/h maar tijdens de ontwerpfase kon er nergens 140 km/h worden gereden. Toen dit veel later op enkele lijnen mogelijk werd gemaakt, vroeg dit het - volgens de mat-bladen en De Koppeling - het uiterste van de treinstellen en de werkplaatsen. Waarmee maar duidelijk wordt gemaakt dat treinen het weliswaar kunnen, maar dat je dan niet overal in het land die prestatie kunt neerzetten. En dat was de strekking. |
24-05-2018 11:36:55 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
QuoteVolgens mij kan het sprintermaterieel vanaf SLT allemaal 160 km/h als ERTMS wordt ingebouwd. Als er een beetje ruimte tussen de stations zit (Wp-Almp bijvoorbeeld) kan daar toch sneller winst behaald worden dan met een intercity die met ICM of DDZ rijdt ![]() |
24-05-2018 12:12:07 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
ICM kan ook 160, VIRM ook. Leuk weetje overigens, men is nu bezig met het beproeven van een nieuw type remblok op de VIRM, als test om in de toekomst 160kmh te gaan rijden. |
24-05-2018 12:30:04 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De winst van de intercity is altijd groter, omdat die ook met 160 doorrijdt op de stations waar de sprinter moet stoppen. Nu ga ik geen messen trekken over 140 of 160; het ging hier over 200 km/h a la de Hanzelijn en dat is dwaasheid (nog afgezien van de meer-dan-160-km/h-vrees bij het passeren van perrons. Maar we dwalen nu volledig af naar een ander topic. |
24-05-2018 17:15:19 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Quote Al het materieel moet toch voorzien worden van ERTMS! |
24-05-2018 17:56:28 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Niet het materieel dat afgevoerd wordt voor ERTMS wordt ingevoerd natuurlijk ![]() |
24-05-2018 17:59:25 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
... en alle baanvakken moeten ook voorzien worden van ERTMS. De crux zit natuurlijk in de zinsnede 'op relatief korte termijn'. Oftewel is het werkbaar om binnen nu en een paar jaar één baanvak om te bouwen terwijl NS intussen zorgt dat er een materieelparkje inzetbaar is. |
25-05-2018 00:23:55 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Daarom wordt eerst al het materieel omgebouwd en daarna stap voor stap de baanvakken. |
25-05-2018 08:09:19 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
De post van mtlx suggereert dat er kennelijk sinds kort over wordt gedacht wordt om voortuitlopend op de grote uitrol de Flevolijn (en logischerwijs daarmee ook een deelparkje materieel) uit te rusten met ERTMS. Of dit het zoveelste proefballonnetje van Pier is of een serieus onderzoek, zullen we binnenkort wel merken.![]() |
25-05-2018 11:13:13 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Volgens mij wordt mijn bericht behoorlijk uit z'n verband getrokken en had ik misschien iets uitgebreider had moeten reageren, excuses. De discussie ging over het verhogen van de snelheid op de Flevolijn. Daarvoor is men bij ProRail dus al bezig met rekenen wat er allemaal zou moeten gebeuren om dat voor 160 km/u mogelijk te maken. Daarvoor is ERTMS nodig, dus met de aanleg van ERTMS is het de bedoeling dat direct ook de snelheid opgehoogd gaat worden. Voorwaarde is dan uiteraard dat NS het materieelpark en de instructie aan personeel op orde heeft om daar gebruik te kunnen gaan maken van die snelheid. 'Relatief korte termijn' was niet zo zeer bedoeld als een aanduiding van tijd 'vanaf nu', maar qua complexiteit van de ombouw. Die schijnt relatief eenvoudig te zijn en als er een beslissing over de ombouw genomen wordt, kan het relatief snel gebeuren. Echter zal vermoed ik dat besluit helaas nog op zich laten wachten. Probleem is dat de ERTMS versie op de Hanzelijn nog niet voldoet aan Baseline 3 release 2 en dus sowieso geüpgraded moet worden. |
25-05-2018 11:24:54 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Dus als ik het goed begrijp gaat het tijdsmatig gewoon mee met de algehele uitrol van ETRMS over Nederland, maar is de bijzonderheid hierbij vooral dat het niet een 1-op-1 overgaan zou moeten zijn, maar tevens een snelheidsverhoging. @beheer misschien moeten de laatste pakweg 20 berichten even verplaatst worden naar https://www.somda.nl/forum/10763/2/ERTMS+in+Nederland/ |
25-05-2018 11:59:46 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Correct. Zo heb ik 'm in ieder geval begrepen. |
26-06-2018 17:09:49 | ||
---|---|---|
Dead_Devil
![]() |
Op onderstaande link is een artikel te lezen over de Italiaanse variant van de icng (oke 160km/h variant) Deze is vandaag onthuld en gaat vanaf juli testritten maken op het test tracé van Velim. Mensen die er in de buurt op vakantie gaan misschien leuk om te weten dacht ik zo.%02% http://railcolornews.com/2018/06/26/it-first-pop-train-for-trenitalia-presented/ Laatst bewerkt door Dead_Devil op 26-06-2018 17:10 |
26-06-2018 22:03:43 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Echt zo'n neus van een Coradia. Geen lange neus. En de voorruit steil omhoog. Aan de zijkanten de ramen, deuren strak geïntegreerd in de chassis. |
27-06-2018 08:37:17 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Dank voor deze analyse. Ik had het zelf niet opgemerkt!!! |
27-06-2018 10:35:41 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Mooie trein. De Nederlandse variant kreeg alleen wel cabine deuren meen ik. |
12-07-2018 19:04:25 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Lening van 450 miljoen voor 485 rijtuigen: https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/07/10/ns-sluit-lening-af-van-450-miljoen-euro-voor-icng-treinen-bij-europese-bank/ |
12-07-2018 19:06:25 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik lees 79 treinstellen, heeft de media een keer de goede omschrijving....%03% |
12-07-2018 19:16:33 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Wel 49 vijfdelige en 30 achtdelige ICNG. Ter vergelijking: ICE 3 International werd door NS International in 2000 aangeschaft voor 60 miljoen gulden (27,27 miljoen Euro) per stuk. Gemiddeld per rijtuig 3,4 miljoen Euro. Dan zal een ICNG wel een stuk "goedkoper" kunnen zijn. |
12-07-2018 21:34:43 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
t Is ook niet voor niks dat DB zelf is gestopt met het bestellen van 300 km/h snel materieel... |
12-07-2018 21:47:21 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
300 km p/u kan op Duitse HSL gereden tussen Siegburg - vliegveld Frankfurt (135 km), Ingolstadt - Nürnberg (89 km) en Leipzig - Erfurt en een deel tussen Erfurt - Nürnberg. De tijdswinst van 300 km p/u is t.o.v. de 250 - 280 km p/u treinmaterieel gering. Dus goed te vergelijken met de ICNG op de HSL Zuid waar op relatief kleine delen echt snel gereden wordt. En waardoor 200 km p/u treinmaterieel voor binnenlandse IC diensten via de HSL diensten gunstiger is dan 250 km p/u treinmaterieel. Lees op de site: De lening van 450 miljoen euro zal een deel van de aanschaf van de zogeheten ICNG-treinen dekken. In totaal kosten de nieuwe treinen van Alstom 800 miljoen euro Betaalt NS de overige 350 miljoen Euro direct? Of lees dat verkeerd? Laatst bewerkt door icened op 12-07-2018 21:55 |
12-07-2018 22:36:45 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote DB heeft dan ook relatief weinig infrastructuur waar 300+ km/u de baanvaksnelheid is. Met de 84 ICE3's (50x BR403 + 17x BR406 + 17x BR407) die DB (en partners) rijk is kunnen ze die infrastructuur goed benutten. Als er ooit een behoefte ontstaan aan een nieuwe vloot 300 km/u-materieel dan zal DB dat t.z.t. bestellen. |
13-07-2018 09:07:05 | ||
---|---|---|
Sietse
![]() |
Quote De overige 350 zal vermoedelijk uit eigen liquide middelen worden gefinancierd. Pas geleden zijn er nog wat Traxxen verkocht aan Akiem dus daar zal wel wat ruimte zijn. |
13-07-2018 10:41:49 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Quote Vergeet niet dat die 406/407 ook hun rondjes draaien in België en Frankrijk, dat zijn nog eens 64 km in België en 300 km @ 320 km/h in Frankrijk. En in het Duitse model wordt alles met alles verbonden, waardoor die ICE's hun dagen vooral slijten op langzamere lijnen, met af en toe een sprintje er tussendoor. Al met al niet zo riant als het op papier lijkt. |
13-07-2018 16:05:23 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Zal NS een hoop schelen als ze over een tijd alle Traxx kunnen teruggeven. Blijkt dat het financieel een goede oplossing is geweest om tijdelijk Traxx + gereviseerde ICR als alternatief vervoer op de HSL te laten rijden. Al waren/zijn er zoals bekend ook nadelen... |
28-10-2018 13:47:24 | ||
---|---|---|
DVR
![]() |
Vreemd ik dacht dat dit forum onderdeel ICNG betreft. Lees jammer genoeg wel erg veel (Traxx, HSL etc.) niet ICNG relevante berichtgeving. Vertel ik iets nieuws als ik hier wel ICNG relevante info namelijk de treinstelnummers vermeld die zijn/worden 3101-3149 (vijfwagentreinstel) en 3201-3230 (achtwagentreinstel, De Belgie versie krijgt mogelijk 3301-3302 maar dit staat nog net vast en is een nergens op gebaseerd vermoeden van mij. |
28-10-2018 14:24:30 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Doublures met wadlopers. Waarom geen 3500 en 3800? |
28-10-2018 14:37:43 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Wadlopers zijn al 10 jaar uit dienst en zijn allemaal afgevoerd naar het buitenland. Waarom zou je die nummerserie nog in stand houden? Laatst bewerkt door AlexNL op 28-10-2018 14:37 |
28-10-2018 15:58:10 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Wellicht kan iemand AJT vertellen dat SLT al ruim een decennium doubleert met oude locomotieven, Flirt eveneens al enkele jaren en we al bijna even lang locomotieven in de Beneluxtrein hebben rijden met nummers die verdacht veel lijken op oude SGM's![]() Laatst bewerkt door IJsbergsla op 28-10-2018 15:58 |
28-10-2018 16:13:43 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Tegenwoordig mogen de series niet tegelijk gebruikt worden ( moet kennelijk voor Nedtrain systemen een paar jaar tussen zitten![]() Loks van Amerikaans ontwerp naast Benelux stellen en ook Sikken naast Hondekop tweetjes, om de meest recente voorbeelden even te noemen, maar er waren er meer. ( De liefhebber mag zelf even bedenken welke nummers worden bedoeld%02% ) Laatst bewerkt door cuneo56 op 28-10-2018 16:17 |
28-10-2018 16:28:13 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Alleen had men het toen over de EL-1201 en de Eld2-1201 ![]() En veel eerder nog had je ook doublures als de mBD-9001, mC-9001 en mABD-9001 ![]() |
28-10-2018 18:13:38 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Ja, toen de gemechaniseerd km-registratie van de motorrijtuigen EM24 werd ingevoerd gaven de doublures een probleem. Jeanne Kok |
28-10-2018 19:07:27 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Al wat nieuws over ICNG? Lees op site dat Alstom druk is met leveren van Coradia Polyvalent voor Senegal. Blijkbaar is er geen gebrek aan orders en werk bij Alstom. |
28-10-2018 20:27:47 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Wat voor nieuws wil je? De eerste is bijna klaar. In september 2019 komen de eerste 6 naar Nederland. |