23-06-2023 18:42:32
Xander140
Xander140

Nee ik bedoel dat ze mogelijk de instroom van het materieel uit het buitenland even op on-hold gezet hebben om eerst de problemen te fixen in de eerste stellen en ze de kans te geven dit ook na te kijken bij de toekomstige leveringen.

 

23-06-2023 18:57:08
icened200
icened200
Quote
Xander140 (23-06-2023 18:42:32):

Nee ik bedoel dat ze mogelijk de instroom van het materieel uit het buitenland even op on-hold gezet hebben om eerst de problemen te fixen in de eerste stellen en ze de kans te geven dit ook na te kijken bij de toekomstige leveringen.


Levering van DSB Coradia Stream/IC 5 is vertraagd. Het is me niet bekend of dat te maken heeft met NS Coradia Stream. Levering aan CFL gaat volgens plan.

De complexe HSL trace is het uitgangspunt bij het ontwerpen van Coradia Stream. En inzet in België en/of Duitsland. Er zijn niet véél strandingen geweest. Afgezien bij Nieuw Vennep. Blijkbaar gaat dat wel prima.

Wel al 2 eerder genoemde problemen met deuren en batterijen. Vraag me af of andere spoorvervoerders dezelfde problemen zullen krijgen. Ze hebben andere specificaties. POP Coradia rijdt al probleemloos.

 

23-06-2023 19:14:53
Henk1619
Henk1619

Om het allemaal even samen te vatten was dit kennelijk de planning:

Quote
Rolffiej19 (28-03-2023 00:09:09):

Eerste inzet ICNG staat nu gepland op woensdag 19 april met 1 stel (3222) in de 900 serie, als alles daarna volgens plan gaat dan komt 4 weken later een 2e omloop erbij. Dit alles kan nog een paar dagen van te voren geannuleerd worden.

Vanaf week 14 is het de bedoeling dat er elke week een treinstel(soms 2) geleverd gaat worden.

en:

Quote
michaben (06-05-2023 14:40:46):

Voor dit weekend zijn ze er weer op het laatste moment uitgehaald helaas nadat er in eerste instantie een ICNG zichtbaar werd in de reisinformatie voor vandaag. Volgens de eerdere planning zou er vanaf 15 mei ook een tweede compositie (twee vijfjes) bij moeten komen maar ook dat kan nog aangepast worden. Vanaf wijzigingsblad juni zou er een derde compositie bij komen, plus extra paden voor het proefbedrijf (Gv - Bd - Rsd, Zl - Gn en Wgm - Zd - Amr) dus zodra de aflevering op gang komt kan men het proefbedrijf opschalen.

En als ik het goed heb bij gehouden is dit gerealiseerd:

- eerste compositie volgens plan

- tweede compositie 1 week te laat toegevoegd

- derde compositie loopt inmiddels al twee weken achter

- in 13 weken zijn 5 treinstellen afgeleverd, iedere maand 1 en soms 3

Kortom: als je een planning maakt dan kun je daarna constateren hoe veel je achter loopt. Geheel volgens verwachting.

 

23-06-2023 19:24:32
VIRMm1
VIRMm1

Overigens gaan de 3119, 3121 en 3122 3116 over niet al te lange tijd terug naar Polen



Laatst bewerkt door VIRMm1 op 23-06-2023 20:30
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

23-06-2023 19:36:54
michaben
michaben

Vanaf 3 juli was er dagelijkse inzet in de 1100 voorzien, maar of dat doorgaat durf ik niet te zeggen.

 

23-06-2023 20:21:30
Trainplaza
Trainplaza
Quote
icened200 (23-06-2023 18:57:08):
Quote
Xander140 (23-06-2023 18:42:32):

Nee ik bedoel dat ze mogelijk de instroom van het materieel uit het buitenland even op on-hold gezet hebben om eerst de problemen te fixen in de eerste stellen en ze de kans te geven dit ook na te kijken bij de toekomstige leveringen.


Levering van DSB Coradia Stream/IC 5 is vertraagd. Het is me niet bekend of dat te maken heeft met NS Coradia Stream. Levering aan CFL gaat volgens plan.

De complexe HSL trace is het uitgangspunt bij het ontwerpen van Coradia Stream. En inzet in België en/of Duitsland. Er zijn niet véél strandingen geweest. Afgezien bij Nieuw Vennep. Blijkbaar gaat dat wel prima.

Wel al 2 eerder genoemde problemen met deuren en batterijen. Vraag me af of andere spoorvervoerders dezelfde problemen zullen krijgen. Ze hebben andere specificaties. POP Coradia rijdt al probleemloos.


De levering aan de CFL gaat zeker niet volgens plan, voor zover ik weet loop dat ook minimaal een jaar achter...

 

23-06-2023 23:29:22
icened200
icened200
Quote
Trainplaza (23-06-2023 20:21:30):

De levering aan de CFL gaat zeker niet volgens plan, voor zover ik weet loop dat ook minimaal een jaar achter...


Volle orderportefeuille? Te weinig personeel? Valt in ieder geval op dat de levering van Coradia Stream van Alstom aan sommige spoorbedrijven achterloopt.

 

24-06-2023 00:38:46
AlexNL
AlexNL

Ook de levering aan de Duitse en Deense klanten loopt achter, LNVG (Nedersaksen) moet een jaar langer wachten op haar bestelde Coradia Stream HCs. De Streams voor DSB zijn ook later dan gepland (minstens 6 maanden).

Dat het bij de ICNG nog altijd niet helemaal loopt zoals gepland is wel enigszins pijnlijk te noemen gezien de voorgeschiedenis, hopelijk zijn deze problemen snel opgelost.



Laatst bewerkt door AlexNL op 24-06-2023 00:39
 

24-06-2023 07:40:17
icened200
icened200
Quote
AlexNL (24-06-2023 00:38:46):

Ook de levering aan de Duitse en Deense klanten loopt achter, LNVG (Nedersaksen) moet een jaar langer wachten op haar bestelde Coradia Stream HCs. De Streams voor DSB zijn ook later dan gepland (minstens 6 maanden).

Dat het bij de ICNG nog altijd niet helemaal loopt zoals gepland is wel enigszins pijnlijk te noemen gezien de voorgeschiedenis, hopelijk zijn deze problemen snel opgelost.


Blijf van mening dat Alstom een goede keuze is om de nieuwe HSL Intercity te leveren.

Maar blijf ook van mening dat de HSL trace met vele spanningssluizen en fasescheidingen verkeerd is aangelegd. ProRail heeft daar al eens opmerkingen over gemaakt. En wil zelf het onderhoud aan HSL overnemen van Infraspeed. Maar de politiek zal dit niet willen.

Wijzen naar NS is zoal te simpel. Dit is veel complexer. Zie Fyra enquête. Ook met de levering met de NS Coradia Stream werkt de Fyra debacle door.

 

24-06-2023 10:08:41 7
thom
thom

Echter gaat dit topic niet over meningen, maar over ontwikkelingen ;)

En ook niet over allerlei buitenlandse leveringen van andere treinen of hoe de HSL aangelegd is maar over ICNG, en ik heb het idee dat het hier veelal lustig op los geouwehoerd over koetjes en kalfjes dan dat het over feitelijke ontwikkelingen van ICNG elke keer als ik dit topic open...



Laatst bewerkt door thom op 24-06-2023 10:14
 

24-06-2023 10:30:06 3
moderator
Moderator
moderator

Het blijft voor sommige gebruikers erg moeilijk om on topic te blijven.

Dit topic gaat over de ontwikkelingen van ICNG, dus (bij herhaling) niet over spots en inzet op dagbasis en ook niet over onwikkelingen over (buitenlands) materieel uit dezelfde familie.

 

25-06-2023 10:00:46
phantom
phantom
Quote
icened200 (23-06-2023 23:29:22):

Volle orderportefeuille? Te weinig personeel? Valt in ieder geval op dat de levering van Coradia Stream van Alstom aan sommige spoorbedrijven achterloopt.


Sommige bedrijven ?,
Wat ik lees is dat iedereen die dit besteld heeft,kan rekenen op vertragingen en flinke ook.

Wat ik me afvraag,kan het zijn dat doordat men teveel werk heeft gekregen,dat er bepaalde dingen fout gaan met o.a. icng tijdens het fabricatie proces ?
(lees lasfouten e.d.)
En kan het zijn dat het leveren van goede icng stellen ook word vertraagd omdat men teveel hooi op de vork heeft genomen bij alstom en dus structureel mankracht te kort komt ?

Zijn er mogelijkheden voor b.v. NS om iets te ondernemen richting Alstom als blijkt dat door de fabricagefouten,de hersteltijd en totale levertijd van icng stellen,de drgl van NS de soep in draait ?


Het begint er volgens mij namelijk aardig op te lijken dat NS op basis van de rooskleurige voorspellingen heeft besloten om materieel af te stoten waarbij blijkt dat die agenda overboord kan omdat de leverings voorspellingen niet kloppen.


Hoelang zou het duren voor duidelijk is of NS het hoofd boven water kan houden met deze kwakkelende icng leveringen ?
(is daar iets zinnigs op te zeggen ?)

 

25-06-2023 17:21:37 2
thom
thom

Een keer het hele topic terug lezen, dit is al zovaaaak voor in gekomen inmiddels...

 

28-06-2023 23:05:04
icened200
icened200

Zie op ICNG Facebook dat ICNG 3134 & 3136 in rit 914 worden ingezet.

Eerst zien dan geloven. Wat zal het verschil kunnen zijn met ICNG 3133 & 3135?

 

28-06-2023 23:10:23
aarclay
aarclay

En de 3222? ๐Ÿ˜ƒ

 

28-06-2023 23:33:19
Ysbergsla
Ysbergsla

Stel 3133 is na meerdere defecten op onder andere 12 juni niet meer ingezet en is op Amsterdam Watergraafsmeer gezet. Stel 3135 heeft enkel ledig nog een aantal proefritten gemaakt sedert 12 juni. Het valt te hopen dat de twee nieuwe vijfwagenstellen minder stranden in de reizigersdienst.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 28-06-2023 23:34
 

29-06-2023 05:55:06
MetroRET
MetroRET

En de dienst is na 40 min in de systemen te hebben gestaan, alweer teruggedraaid.



Laatst bewerkt door MetroRET op 29-06-2023 05:55
 

29-06-2023 21:55:47
icened200
icened200
Quote
MetroRET (29-06-2023 05:55:06):

En de dienst is na 40 min in de systemen te hebben gestaan, alweer teruggedraaid.


Alleen de ICNG 3222 heeft tot ongeveer 20:00 de hele dag gereden. Dat is vergeleken met de voorgaande dagen een kleine vooruitgang. .

 

29-06-2023 22:02:05
Muizeneus
Muizeneus

Dat niet alleen:

Quote
jmv (29-06-2023 17:12:56):

ICNG's 3134 en 3136 rijden als trein 954 richting Rtd. Gespot bij vertrek om 17.08 te Asd.

 

30-06-2023 07:58:26
DingeZ
DingeZ

Zojuist is de eerste rit in de 1100 in de planning verschenen, maandag in rit 1125. Ik heb er nog een hard hoofd in of het ook gaat gebeuren, maar dat hangt er denk ik vanaf hoeveel stellen er maandag daadwerkelijk inzetbaar zijn.

 

30-06-2023 08:32:39
mtlx
mtlx

Er is afgelopen week een update uitgevoerd op de eerste ICNGs. Hiermee zouden o.a. de problemen met de binnendeuren moeten verminderen. Ook een aantal technische zaken zouden zijn verbeterd (waaronder het issue waarmee de 3133 & 3135 gestrand zijn).

Vanaf 3 juli moet ICNG inderdaad in de 1100 gaan rijden. Het gaat voorlopig om één omloop en valt (net als de huidige dienst op Amsterdam - Rotterdam) onder de noemer CVT.



Laatst bewerkt door mtlx op 30-06-2023 08:37
 

30-06-2023 09:19:46
icened200
icened200
Quote
mtlx (30-06-2023 08:32:39):

Er is afgelopen week een update uitgevoerd op de eerste ICNGs. Hiermee zouden o.a. de problemen met de binnendeuren moeten verminderen. Ook een aantal technische zaken zouden zijn verbeterd (waaronder het issue waarmee de 3133 & 3135 gestrand zijn).

Vanaf 3 juli moet ICNG inderdaad in de 1100 gaan rijden. Het gaat voorlopig om één omloop en valt (net als de huidige dienst op Amsterdam - Rotterdam) onder de noemer CVT.


Super . Hoop dat alles naar wens gaat. Wederom zie je dat zelfs op basis van een beproefde platform het niet vanzelfsprekend is om een trein zomaar te ontwikkelen.

Maar heb wel het idee dat het met de complexe NS specificaties/HSL te maken heeft.



Laatst bewerkt door icened200 op 30-06-2023 09:21
 

30-06-2023 09:29:47 8
Oldskool
Oldskool

Maar heb wel het idee dat het met de complexe NS specificaties/HSL te maken heeft.

Dat heb je nu al diverse malen in dit topic geuit. En diverse malen is dat jou al duidelijk gemaakt dat niet helemaal waar is. Misschien toch maar eens het topic terug lezen, dan hoef je dit niet elke keer te herhalen. ๐Ÿ˜œ

 

30-06-2023 10:24:02 1
icened200
icened200
Quote
Oldskool (30-06-2023 09:29:47):

Maar heb wel het idee dat het met de complexe NS specificaties/HSL te maken heeft.

Dat heb je nu al diverse malen in dit topic geuit. En diverse malen is dat jou al duidelijk gemaakt dat niet helemaal waar is. Misschien toch maar eens het topic terug lezen, dan hoef je dit niet elke keer te herhalen. ๐Ÿ˜œ


Oké. Zal er mee stoppen.

 

30-06-2023 11:41:57
icened200
icened200

ICNG 3134 en 3136 zijn ook al ingezet. Zien hoe dat gaat. Stap voor stap verbeteringen in ICNG doorvoeren.

 

30-06-2023 16:57:10
Anoniem9
Anoniem9
Quote
icened200 (30-06-2023 11:41:57):

ICNG 3134 en 3136 zijn ook al ingezet. Zien hoe dat gaat. Stap voor stap verbeteringen in ICNG doorvoeren.


Helaas rijden deze twee stellen vanaf rit 941 de rest van de dag niet meer "door een defecte trein" aldus treinposities.nl.

 

01-07-2023 12:29:44
phantom
phantom

Die stellen zijn dan ook nog niet voorzien van update's.
Zou dat het verschil zijn geweest tussen het wel of niet stranden ?

 

01-07-2023 12:46:35
mtlx
mtlx

Dat er een update is geweest voor specifieke onderdelen betekent niet dat er helemaal geen problemen meer kunnen optreden. Dat zou nog eens handig zijn, dan hoeven treinen nooit meer updates te krijgen en zijn er nooit problemen ๐Ÿ˜ƒ

 

03-07-2023 14:26:08
DingeZ
DingeZ

Kennelijk verwacht men dat de 3224 komende donderdag inzetbaar is, want dan zijn er twee omlopen met ICNG-8 gepland: eentje in de 900 en eentje in de 1100. Daarnaast nog twee omlopen met ICNG-5+5 in de 900. Als dat doorgaat is de 900 dan dus inmiddels 75% met ICNG.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-07-2023 14:53:52
icened200
icened200
Quote
DingeZ (03-07-2023 14:26:08):

Kennelijk verwacht men dat de 3224 komende donderdag inzetbaar is, want dan zijn er twee omlopen met ICNG-8 gepland: eentje in de 900 en eentje in de 1100. Daarnaast nog twee omlopen met ICNG-5+5 in de 900. Als dat doorgaat is de 900 dan dus inmiddels 75% met ICNG.


NS bevestigt inzet ICNG in serie 1100:

nieuws.ns.nl

Totaal 552 zitplaatsen in twee ICNG. Er was ooit aangegeven dat er 256 zitplaatsen waren. Plus een aantal klapstoeltjes. Dan zullen er 20 klapstoelen zijn.

 

03-07-2023 21:11:58
michaben
michaben
Quote
DingeZ (03-07-2023 14:26:08):

Kennelijk verwacht men dat de 3224 komende donderdag inzetbaar is, want dan zijn er twee omlopen met ICNG-8 gepland: eentje in de 900 en eentje in de 1100. Daarnaast nog twee omlopen met ICNG-5+5 in de 900. Als dat doorgaat is de 900 dan dus inmiddels 75% met ICNG.


Dat is inmiddels weer teruggedraait, is een vaker voorkomend probleem dat er een oude planning in de datastroom terecht komt.

 

03-07-2023 22:53:00
DDZ7504
DDZ7504

Hoe groot achten we de kans dat de 3137 en 3224 tegelijk in dienst komen en dan een dienst van 13 bakken mogelijk maken? Of zou men eerder kiezen om de vijf vijfjes te rouleren?

 

04-07-2023 00:28:30
Dionysusnu
Dionysusnu

In ieder geval op langere termijn is de inzet van 8+5 gepland:


De samenstelling van de trein bestaat in eerste instantie uit 10 rijtuigen en biedt 552 zitplaatsen. Na de zomer wordt dit uitgebreid naar 13 rijtuigen, goed voor 717 zitplaatsen.

Uit het nieuwsbericht over de eerste inzet in de 1100.

 

04-07-2023 09:37:37
michaben
michaben

Om de huidige planning te halen moet er ongeveer elke 2 weken een stel bijkomen tot het eind van het jaar.

 

04-07-2023 10:59:25
phantom
phantom

Gezien de regelmatige frequentie van leveren van nieuwe stellen,ofwel er is geen regelmaat en het feit dat er nog altijd stellen terug naar polen gaan doet me vermoeden dat ze die planning van elke 2 weken een nieuw stel in dienst,niet gaan halen.
Zelfs al zou bovenstaande beter gaan,dan nog kan je er weinig mee,omdat er nog altijd om de haverklap stellen in dienst uitvallen door problemen.
Tijd voor een nieuwe planning ?
Zijn het trouwens telkens dezelfde kwalen die terug keren bij alle stellen,waardoor ze uitvallen ?
Dan zou wellicht te herleiden zijn waar het bij alle stellen misgaat en wat er aangepakt dient te worden.

 

04-07-2023 11:49:08
aarclay
aarclay

Het is al een keer eerder verteld hier, maar die stellen die nog naar Polen terug moeten, die komen pas later aan de beurt tijdens een retrofit actie.

Het rapport van extern onderzoeksbedrijf Railistics spreekt over dat in het huidige scenario dit jaar Amsterdam - Breda (HSL) volledig moet rijden, en tot aan halverwege 2024 Den Haag - Eindhoven (HSL) volledig met ICNG moet rijden. De ICNG-B moet in Q2 van 2024 komen. Laten we hopen dat dit waargemaakt kan worden. ๐Ÿ™‚

Volgens de lijst moeten er nog 12 vijfjes komen en 4 achtjes (NL) en en dan hebben we enkel de nieuwe stellen. We hebben nog 25 weken te gaan tot de jaarwisseling, dus met om de week een transport red je het niet, tenzij er elke week eentje komt, of er gecombineerde transporten komen.

De retrofitstellen (lager dan 3133 en 3222) die overal en nergens rondstruinen zijn bedoeld om de vloot uit te breiden naar Amsterdam-Groningen/Leeuwarden en Schiphol-Enschede. Maar dat kan nog wel tot medio 2024 of 2025 duren. Daar is nog geen duidelijkheid over. Retrofitten is een behoorlijke klus....

Nu bedenk ik mij net: Misschien kan de 3105 nog wel geleverd worden als deze nieuwbouw wordt na de aanrijding bij Dreileben.



Laatst bewerkt door aarclay op 04-07-2023 12:04
 

04-07-2023 12:17:41
michaben
michaben

Er zouden volgens een eerdere planning ook twee ICNGB stellen moeten gaan meedraaien in de binnenlandse dienst vanaf later dit jaar. Vanaf december zouden er dan doordeweeks 8 diensten voor ICNG5, 6 voor ICNG8 en 2 voor ICNGB8 moeten zijn. Maar dat is uiteraard nog alles behalve definitief en mogelijk reeds achterhaald.



Laatst bewerkt door michaben op 04-07-2023 12:23
 

04-07-2023 14:02:21 1
Muizeneus
Muizeneus
Quote
aarclay (04-07-2023 11:49:08):

Het rapport van extern onderzoeksbedrijf Railistics spreekt over dat in het huidige scenario dit jaar Amsterdam - Breda (HSL) volledig moet rijden, en tot aan halverwege 2024 Den Haag - Eindhoven (HSL) volledig met ICNG moet rijden. De ICNG-B moet in Q2 van 2024 komen. Laten we hopen dat dit waargemaakt kan worden. ๐Ÿ™‚

Volgens de lijst moeten er nog 12 vijfjes komen en 4 achtjes (NL) en en dan hebben we enkel de nieuwe stellen. We hebben nog 25 weken te gaan tot de jaarwisseling, dus met om de week een transport red je het niet, tenzij er elke week eentje komt, of er gecombineerde transporten komen.


Als je eigen bericht klopt, hoeven al die 16 stellen dit jaar ook niet te komen, dit jaar heb je alleen de stellen voor de 900 en de 1000 nodig. Tot medio 2024 heb je dan nog de tijd voor de resterende stellen die nodig zijn voor de 1100. En de rest komt dan daarna

 

07-07-2023 11:17:20
aarclay
aarclay

Volgens de ICNG groep op Facebook zou de 3224 nu ook geaccepteerd zijn door NS, en klaar zijn voor de reizigersdienst.

 

07-07-2023 13:37:34
mtlx
mtlx

Zowel de 3137 als de 3224 zijn formeel nog niet geaccepteerd of overgedragen aan NS. Wel zijn ze al in de NS-systemen ingevoerd, dat is waarschijnlijk waar dit vandaan komt (normaal wordt dat pas na acceptatie gedaan).



Laatst bewerkt door mtlx op 07-07-2023 13:37
 

08-07-2023 10:46:39
phantom
phantom
Apart dat men dan nu afgestapt is van de manier van handelen.
Zo kan je dus wel verwarring krijgen ;-)
Quote
aarclay (04-07-2023 11:49:08):

Het is al een keer eerder verteld hier, maar die stellen die nog naar Polen terug moeten, die komen pas later aan de beurt tijdens een retrofit actie.


Dat snap ik,maar dat heeft toch niks te maken met:
Zijn het trouwens telkens dezelfde kwalen die terug keren bij alle stellen,waardoor ze uitvallen ?
Dan zou wellicht te herleiden zijn waar het bij alle stellen misgaat en wat er aangepakt dient te worden.

Wat dan schijnbaar ,als ik de rest van je bericht lees,wel haalbaar zou moeten zijn,is afdoende treinstellen alsnog optijd klaar hebben voor dienst.
โ€‹โ€‹โ€‹โ€‹โ€‹โ€‹โ€‹Althans als er dan verder niks gebeurt,lijkt me.

 

08-07-2023 11:41:12
VIRMm1
VIRMm1

Vergeet niet dat het een nieuwe trein is die weer op zijn eigen manier bedient en behandelt dient te worden. Veel van de strandingen/defectmeldingen, die op magische wijze na een uur hersteld zijn zijn vaak te wijten aan bedieningsfouten, of dat men schrikt van een oppoppende storingsmelding in het scherm welke relatief eenvoudig weer weg te krijgen is.

Bij andere treinseries zijn deze (soms ten onrechte (spook))meldingen al uit de software geschreven of komen deze alleen nog naar boven als er echt iets mis is.

Bedieningsfouten heb je in het begin bij elke trein. Zodra het personeel er meer gewend mee is verdwijnt dat fenomeen ook langzaamaan weer.

 

08-07-2023 14:38:06 1
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
VIRMm1 (08-07-2023 11:41:12):

Vergeet niet dat het een nieuwe trein is die weer op zijn eigen manier bedient en behandelt dient te worden. Veel van de strandingen/defectmeldingen, die op magische wijze na een uur hersteld zijn zijn vaak te wijten aan bedieningsfouten


Die leuke nieuwe trein heeft gewoon een eigenwijze software erop zitten die zo nu en dan voor geen meter mee werkt.

Voorbeeldje: Je begint met de trein in Amsterdam je rijdt probleemloos naar Rotterdam en keert daar weer, zodra je de trein weer inschakeld op Rtd krijg je te maken met de gekste storingsmeldingen o.a A storingen over de remmen (kunnen idd spookmeldingen bij zitten weten we niet altijd) vervolgens probeer je een aantal voorgeschreven opties (waaronder evt een lange remproef), het gebeurd regelmatig dat de lange remproef niet eens start of pas na 4x vragen aan de computer, indien die niet werkt moet er gebeld worden met MBN en meestal resulteert dat in een shutdown van het hele treinstel en weer opnieuw gereedmaken.

Dan hebben we nog de snelschakelaars en het automatisch omschakelen wat regelmatig niet werkt, treinen die spontaan hun stroomafnemer laten zakken in de fasescheiding(wat daar niet nodig is) of een 25kv of 1.5kv stroomafnemer die niet meer werkt.

En dan kan je als Machinist nog zo goed de instructies volgen (hebben we hele handige app's voor) maar zelfs dan gaat het fout omdat de trein niet doet wat ie moet doen.

 

08-07-2023 14:41:48
aarclay
aarclay

Volgens Iain staan de aan elkaar gekoppelde 3138 en 3225 startklaar voor transport vanuit Polen.

Hoogstwaarschijnlijk wordt het dus een dubbele levering naar Nederland.

Ik heb echter geen idee wat de plannen zijn nu Almelo dicht is. Je zou dan Emmerich verwachten.

 

08-07-2023 14:45:44
DDZ7504
DDZ7504

De vorige keer dat Bh dicht zat, werd gewacht tot maandag.

 

08-07-2023 14:54:32
JothamvW
JothamvW

Bh is gewoon open; Aml is dicht. 's nachts via Hgl - Go - Zp - Ah met dieseltractie is zeker ook geen optie?

 

08-07-2023 14:59:41
treinhobby
treinhobby
Quote
DDZ7504 (08-07-2023 14:45:44):

De vorige keer dat Bh dicht zat, werd gewacht tot maandag.


Werkzaamheden bij Almelo duren de hele week, tot 17 juli 2023 2:00 uur.

 

08-07-2023 15:53:23
AlexNL
AlexNL
Quote
JothamvW (08-07-2023 14:54:32):

Bh is gewoon open; Aml is dicht. 's nachts via Hgl - Go - Zp - Ah met dieseltractie is zeker ook geen optie?


Daar heb je ATB-NG voor nodig en naar mijn weten zijn diesellocs met ATB-NG dungezaaid. Ze zijn er wel (G2000 bijvoorbeeld) maar het zijn er niet zo heel veel.

Aflevering via Emmerich lijkt me veel waarschijnlijker. Dat kan ook gewoon elektrisch, met 1 locomotief, en zonder dat er ergens frontwissels nodig zijn.

 

08-07-2023 16:38:16
treinhobby
treinhobby

Alleen heeft, naar mijn weten, RailAdventure geen lokomotieven die vanaf Emmerich richting Nederland kunnen.

 

08-07-2023 16:50:36
DDZ7504
DDZ7504

Maar RXP kan wel een 186 huren/lenen van bijvoorbeeld NIAG of HSL.

 

08-07-2023 17:06:11
john2
john2
Quote
Rolffiej19 (08-07-2023 14:38:06):
Quote
VIRMm1 (08-07-2023 11:41:12):

Vergeet niet dat het een nieuwe trein is die weer op zijn eigen manier bedient en behandelt dient te worden. Veel van de strandingen/defectmeldingen, die op magische wijze na een uur hersteld zijn zijn vaak te wijten aan bedieningsfouten


Die leuke nieuwe trein heeft gewoon een eigenwijze software erop zitten die zo nu en dan voor geen meter mee werkt.

Voorbeeldje: Je begint met de trein in Amsterdam je rijdt probleemloos naar Rotterdam en keert daar weer, zodra je de trein weer inschakeld op Rtd krijg je te maken met de gekste storingsmeldingen o.a A storingen over de remmen (kunnen idd spookmeldingen bij zitten weten we niet altijd) vervolgens probeer je een aantal voorgeschreven opties (waaronder evt een lange remproef), het gebeurd regelmatig dat de lange remproef niet eens start of pas na 4x vragen aan de computer, indien die niet werkt moet er gebeld worden met MBN en meestal resulteert dat in een shutdown van het hele treinstel en weer opnieuw gereedmaken.

Dan hebben we nog de snelschakelaars en het automatisch omschakelen wat regelmatig niet werkt, treinen die spontaan hun stroomafnemer laten zakken in de fasescheiding(wat daar niet nodig is) of een 25kv of 1.5kv stroomafnemer die niet meer werkt.

En dan kan je als Machinist nog zo goed de instructies volgen (hebben we hele handige app's voor) maar zelfs dan gaat het fout omdat de trein niet doet wat ie moet doen.


Omdat ik niet thuis ben met Engelse termen. Wat is een shutdown?

 

08-07-2023 17:10:49
AlexNL
AlexNL
Quote
treinhobby (08-07-2023 16:38:16):

Alleen heeft, naar mijn weten, RailAdventure geen lokomotieven die vanaf Emmerich richting Nederland kunnen.


Quote
DDZ7504 (08-07-2023 16:50:36):

Maar RXP kan wel een 186 huren/lenen van bijvoorbeeld NIAG of HSL.


Via Coevorden zou misschien ook nog een optie kunnen zijn?

 

08-07-2023 17:11:42
AlexNL
AlexNL
Quote
john2 (08-07-2023 17:06:11):

Omdat ik niet thuis ben met Engelse termen. Wat is een shutdown?


Shutdown betekent uitschakeling. ๐Ÿ™‚

 

08-07-2023 17:23:10
DDZ7504
DDZ7504
Quote
AlexNL (08-07-2023 17:10:49):
Quote
treinhobby (08-07-2023 16:38:16):

Alleen heeft, naar mijn weten, RailAdventure geen lokomotieven die vanaf Emmerich richting Nederland kunnen.


Quote
DDZ7504 (08-07-2023 16:50:36):

Maar RXP kan wel een 186 huren/lenen van bijvoorbeeld NIAG of HSL.


Via Coevorden zou misschien ook nog een optie kunnen zijn?


Lijkt me een longshot. En vergeet niet; ze zijn pas rond 16.00 vandaag in Frankfurt Oder gezien, het zou zomaar kunnen dat ze nog een week in Braunschweig blijven.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

08-07-2023 17:24:48
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Rolffiej19 (08-07-2023 14:38:06):
Quote
VIRMm1 (08-07-2023 11:41:12):

Vergeet niet dat het een nieuwe trein is die weer op zijn eigen manier bedient en behandelt dient te worden. Veel van de strandingen/defectmeldingen, die op magische wijze na een uur hersteld zijn zijn vaak te wijten aan bedieningsfouten


Die leuke nieuwe trein heeft gewoon een eigenwijze software erop zitten die zo nu en dan voor geen meter mee werkt.

Voorbeeldje: Je begint met de trein in Amsterdam je rijdt probleemloos naar Rotterdam en keert daar weer, zodra je de trein weer inschakeld op Rtd krijg je te maken met de gekste storingsmeldingen o.a A storingen over de remmen (kunnen idd spookmeldingen bij zitten weten we niet altijd) vervolgens probeer je een aantal voorgeschreven opties (waaronder evt een lange remproef), het gebeurd regelmatig dat de lange remproef niet eens start of pas na 4x vragen aan de computer, indien die niet werkt moet er gebeld worden met MBN en meestal resulteert dat in een shutdown van het hele treinstel en weer opnieuw gereedmaken.

Dan hebben we nog de snelschakelaars en het automatisch omschakelen wat regelmatig niet werkt, treinen die spontaan hun stroomafnemer laten zakken in de fasescheiding(wat daar niet nodig is) of een 25kv of 1.5kv stroomafnemer die niet meer werkt.

En dan kan je als Machinist nog zo goed de instructies volgen (hebben we hele handige app's voor) maar zelfs dan gaat het fout omdat de trein niet doet wat ie moet doen.


Ik wil niet zeggen dat het altijd aan de machinist ligt want het is soms een draak van een trein, maar ik heb ook verhalen/situaties gehoord/meegemaakt dat ik me echt afvraag waarom de dienstdoende mcn bepaalde handelingen heeft verricht...

 

08-07-2023 17:56:33
Rolffiej19
Rolffiej19

Dat kan best dat er af en toe een bedieningsfoutje gemaakt wordt alleen deed je nu voorkomen alsof bijna alle strandingen aan de machinisten lag ;) vandaar mijn verhaal erbij.

 

08-07-2023 18:12:53
john2
john2
Quote
AlexNL (08-07-2023 17:11:42):
Quote
john2 (08-07-2023 17:06:11):

Omdat ik niet thuis ben met Engelse termen. Wat is een shutdown?


Shutdown betekent uitschakeling. ๐Ÿ™‚


AlexNL, dank je wel voor de Nederlandse vertaling. ๐Ÿ˜‰



Laatst bewerkt door john2 op 09-07-2023 10:42, reden: typfout herstelt
 

08-07-2023 18:20:22 3
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Rolffiej19 (08-07-2023 17:56:33):

Dat kan best dat er af en toe een bedieningsfoutje gemaakt wordt alleen deed je nu voorkomen alsof bijna alle strandingen aan de machinisten lag ;) vandaar mijn verhaal erbij.


Nee zeker niet! Dat was niet mijn bedoeling

 

08-07-2023 18:28:05 1
Rolffiej19
Rolffiej19

Haha is dat ook weer opgelost ;)

 

09-07-2023 20:18:01
cuneo56
cuneo56

Op het Duitse Drehscheibe kwam ik net een item tegen over een ( mogelijke) ontsporing van een ICNG bij Braunschweig

Hier is de link

Wel heeft een vande reageerders een nogal negatieve mening over de ICNG, U bent gewaarschuwd.

 

09-07-2023 22:08:58
Daan!
Daan!

Ik kan verder dan Drehscheibe er niets over vinden.

 

10-07-2023 10:50:00
hehoka
hehoka
Quote
Daan! (09-07-2023 22:08:58):

Ik kan verder dan Drehscheibe er niets over vinden.


Kwam in die link dit tegen: Es war die RADve überführung von Siedlce (PL) über Braunschweig nach NL von ICNG 3225+3138. Zou met 1 as naast de rails staan..

 

11-07-2023 18:02:21
wouterder
wouterder

Nog niet voorbij zien komen hier:

Railexperts heeft met de SBB 193 519 de 3225 het land binnen gebracht via Zevenaar dit keer. De 3138 is achtergebleven in Duitsland, na de ontsporing te Braunschweig.

 

12-07-2023 00:17:40
aarclay
aarclay
Quote
hehoka (10-07-2023 10:50:00):
Quote
Daan! (09-07-2023 22:08:58):

Ik kan verder dan Drehscheibe er niets over vinden.


Kwam in die link dit tegen: Es war die RADve überführung von Siedlce (PL) über Braunschweig nach NL von ICNG 3225+3138. Zou met 1 as naast de rails staan..


Volgens mij klopt Siedlce alleen niet in die bron. Want daar zit Stadler gevestigd.
De bron zal wel Katowice of het naastgelegen Chorsów bedoelen.

 

12-07-2023 10:45:01
rob46
rob46
Quote
aarclay (12-07-2023 00:17:40):
Quote
hehoka (10-07-2023 10:50:00):
Quote
Daan! (09-07-2023 22:08:58):

Ik kan verder dan Drehscheibe er niets over vinden.


Kwam in die link dit tegen: Es war die RADve überführung von Siedlce (PL) über Braunschweig nach NL von ICNG 3225+3138. Zou met 1 as naast de rails staan..


Volgens mij klopt Siedlce alleen niet in die bron. Want daar zit Stadler gevestigd.
De bron zal wel Katowice of het naastgelegen Chorsów bedoelen.


Ik had mijn Duitse tekst al op DSO aangepast. Is inderdaad Chorsów.

 

20-07-2023 13:30:59
icened200
icened200

Trenitalia bestelt trein die sterk op ICNG zal gaan lijken:

www.treinenweb.nl

Lijk me dan dat NS Coradia Stream technisch prima is.

 

20-07-2023 13:58:50 8
Ysbergsla
Ysbergsla

Welk een vreemde conclusie.

 

20-07-2023 15:05:51
icened200
icened200
Quote
Ysbergsla (20-07-2023 13:58:50):

Welk een vreemde conclusie.


Onderbouw het dan eens. Niet de eerste keer dat je negatief bent.

 

20-07-2023 15:31:38
mich
mich

Als iemand iets besteld wil dat helemaal niet zeggen dat het goed is. Bijvoorbeeld: heel veel mensen rijden en reden in Franse auto's terwijl die kwalitatief een stuk minder waren. Heb uit betrouwbare bronnen vernomen dat er de nodige kwaliteitsproblemen met ICNG zijn, ondanks dat NS daar bij de aanschaf en afname sterk de focus op heeft gelegd.

 

20-07-2023 15:48:49 1
icened200
icened200
Quote
mich (20-07-2023 15:31:38):

Als iemand iets besteld wil dat helemaal niet zeggen dat het goed is. Bijvoorbeeld: heel veel mensen rijden en reden in Franse auto's terwijl die kwalitatief een stuk minder waren. Heb uit betrouwbare bronnen vernomen dat er de nodige kwaliteitsproblemen met ICNG zijn, ondanks dat NS daar bij de aanschaf en afname sterk de focus op heeft gelegd.


Bedankt. Daar kan ik wat mee.

 

21-07-2023 10:50:02 1
mtlx
mtlx

De 3224 heeft inmiddels de acceptatietests doorlopen. De formele overdracht/overschrijving naar NS moet nog wel plaatsvinden, maar dat zal vast ergens deze dagen wel goed gaan komen.

 

21-07-2023 15:09:56
R-E-Mg
R-E-Mg
Quote
mich (20-07-2023 15:31:38):

Heb uit betrouwbare bronnen vernomen dat er de nodige kwaliteitsproblemen met ICNG zijn, ondanks dat NS daar bij de aanschaf en afname sterk de focus op heeft gelegd.


Het is maar goed dat NS dat doet, want kwaliteitsproblemen zijn Alstom sowieso niet vreemd tegenwoordig: ODEG haalt LINT-treinstellen buiten dienst vanwege technische problemen.

Tot het tegendeel bewezen is, ga ik er vanuit, dat het vrijwel allemaal integratieproblemen zijn die, zodra ze direct tijdens/na de afname zijn opgelost, ook niet meer terugkomen. Ik bedoel, als ICNG, net als V250, last zou hebben gehad van losvliegende panelen en deuren en in brand vliegende accu's, dan zou dat allang aan het licht gekomen zijn.

 

21-07-2023 15:14:22 1
Ysbergsla
Ysbergsla

Bij SNG is ook meermaals een paneel van een rijdende trein gevallen, dat wordt hedentendage breed uit de media gehouden.

 

21-07-2023 15:52:44
phantom
phantom

Is er hier nu een heel stuk van de berichten uit dit draadje geknipt ?
Waarom ?

 

21-07-2023 16:00:57
cuneo56
cuneo56
Quote
R-E-Mg (21-07-2023 15:09:56):
Tot het tegendeel bewezen is, ga ik er vanuit, dat het vrijwel allemaal integratieproblemen zijn die, zodra ze direct tijdens/na de afname zijn opgelost, ook niet meer terugkomen. Ik bedoel, als ICNG, net als V250, last zou hebben gehad van losvliegende panelen en deuren en in brand vliegende accu's, dan zou dat allang aan het licht gekomen zijn.

Ach, recent een Accu brandje bij een ICM,

Een ICE heeft ook al eens een deur verloren en de platen op SNG zaten niet vast en SLT had last van loszittende platen bovenop ( reden een tijdje met spanbanden rond)

Dus zo bijzonder is het niet bij ICNG.๐Ÿ˜‰

 

21-07-2023 17:02:28
aarclay
aarclay

De problemen met de ODEG LINT-54 komen voort uit aircoproblemen, las ik op Schiene.de. Die lekken behoorlijk. Het gaat niet om lasproblemen zoals bij de ICNG. Ik zeg het maar even ๐Ÿ˜‰



Laatst bewerkt door aarclay op 21-07-2023 17:04
 

21-07-2023 20:00:15
sm@rkie
sm@rkie

Ach, recent een Accu brandje bij een ICM,

Een ICE heeft ook al eens een deur verloren en de platen op SNG zaten niet vast en SLT had last van loszittende platen bovenop ( reden een tijdje met spanbanden rond)

Dus zo bijzonder is het niet bij ICNG.๐Ÿ˜‰


niet te vergeten we hebben ook nog een thalys die onderdelen van zn neusspoiler verliest en een traxx waar een paneel van verdwijnt

 

21-07-2023 22:05:33 1
VIRMm1
VIRMm1

En zo heeft elke trein wel een ontwerp of kwaliteitsfoutje.

Voor de honderdduizendste keer, ICNG is een nieuwe trein en zit nog in de testfase. Niemand bij NS heeft ooit beloofd dat het foutloos zou gaan. Laten we dat nu eens gewoon accepteren en er niet elke week weer over beginnen.

 

21-07-2023 23:09:32
henri1972
henri1972

Mee eens dat t een nieuwe trein is maar de Giruno van Stadler is anderhalf jaar eerder besteld dan de NS ICNG, alleen de eerstgenoemde rijdt al sinds 2019. Dus ik vraag me toch voorzichtig af waarom het met ICNG zo moeizaam gaat.

 

21-07-2023 23:20:35
DDZ7504
DDZ7504

Omdat de Giruno de coronatijd net voor was, en waarschijnlijk ook omdat Stadler's fabriek "beter" is dan de fabriek waar de ICNG gebouwd wordt.

 

22-07-2023 09:00:37
mren
mren
Quote
VIRMm1 (21-07-2023 22:05:33):

En zo heeft elke trein wel een ontwerp of kwaliteitsfoutje.

Voor de honderdduizendste keer, ICNG is een nieuwe trein en zit nog in de testfase. Niemand bij NS heeft ooit beloofd dat het foutloos zou gaan. Laten we dat nu eens gewoon accepteren en er niet elke week weer over beginnen.


Toch boeiend zo'n discussie tussen onheilsprofeten enerzijds en apologeten anderszijds.

 

22-07-2023 09:16:28
VIRMm1
VIRMm1
Quote
mren (22-07-2023 09:00:37):
Quote
VIRMm1 (21-07-2023 22:05:33):

En zo heeft elke trein wel een ontwerp of kwaliteitsfoutje.

Voor de honderdduizendste keer, ICNG is een nieuwe trein en zit nog in de testfase. Niemand bij NS heeft ooit beloofd dat het foutloos zou gaan. Laten we dat nu eens gewoon accepteren en er niet elke week weer over beginnen.


Toch boeiend zo'n discussie tussen onheilsprofeten enerzijds en apologeten anderszijds.


En hoe heet onze religie dan? ๐Ÿ˜œ

Misschien verdedig ik de icng een beetje inderdaad maar dat komt omdat ik m best goed ken en ook weet waar de pijnpunten liggen en die zijn niet van dusdanige aard dat we deze trein als Fyra 2 moeten gaan bestempelen. Het stoot me wel aan het zere been dat anderen soms wel die kant op gaan terwijl diezelfde mensen vaak niet eens een cabine of e-kast van binnen hebben gezien, laat staan dat ze ook maar iets van techniek weten

 

22-07-2023 09:19:57
mren
mren

Wat voor treinen rijden er eigenlijk dagelijks tussen Milaan en Venetië? Hadden die ook geen lastige "testfase"?

 

22-07-2023 09:21:43 1
phantom
phantom
Quote
DDZ7504 (21-07-2023 23:20:35):

Omdat de Giruno de coronatijd net voor was, en waarschijnlijk ook omdat Stadler's fabriek "beter" is dan de fabriek waar de ICNG gebouwd wordt.


Als de fabriek waar ICNG gemaakt word niet instaat is om te voldoen aan de kwaliteits eisen en minder opgeleid personeel zou hebben,waarom mag men daar dan treinen bouwen ?
Want dat is wat ik een beetje denk te lezen als je praat over dat de ene fabriek beter is.
(indien niet zo bedoelt,dan heb ik niks gezegd)

Overigens zie ik het verband niet tussen corona en een wel of niet goed gemaakte trein.
Als een trein goed is ontworpen,hoe kan corona dan de beslissende factor zijn tussen het wel of niet goed gebouwd zijn ervan ?

 

22-07-2023 10:03:38
sjoerd
sjoerd

Voordat deze site er was (en andere) kwam je maar amper te weten welke gebreken er aan rollend materieel kleefden. Het aloude mat-blad was de enige bron (en dan nog intern NS) waarin je kon lezen dat ongeveer alles wat er aan materieel rondreed zijn leven lang onderhevig was aan het herstellen, wijzigen of in- en aanbouwen van allerlei aanpassingen die elkaar tijdens de inbouwperiode overlapten. De relatief korte 1100-en waren berucht om hun slingeren, en dat werd op allerlei manieren bestreden en het begon opnieuw toen de botsneuzen er op werden aangebracht. Was het daarom al meteen een schrootloc? Dacht het niet. Toch was dit alles van een ander kaliber dan de internationale Fyra-perikelen. En om nu te zeggen dat die treinstellen meteen allemaal zonder gebreken in Italië gingen rijden, nou nee.

Dus het is naar mijn idee wijs om de lopende testperiode in dat licht te bekijken, en eventueel later te oordelen. Ook is het opvallend dat er internationaal veel belangstelling is voor het platform van de Wesp.

 

22-07-2023 10:26:20
DDZ7504
DDZ7504
Quote
phantom (22-07-2023 09:21:43):
Quote
DDZ7504 (21-07-2023 23:20:35):

Omdat de Giruno de coronatijd net voor was, en waarschijnlijk ook omdat Stadler's fabriek "beter" is dan de fabriek waar de ICNG gebouwd wordt.


Als de fabriek waar ICNG gemaakt word niet instaat is om te voldoen aan de kwaliteits eisen en minder opgeleid personeel zou hebben,waarom mag men daar dan treinen bouwen ?
Want dat is wat ik een beetje denk te lezen als je praat over dat de ene fabriek beter is.
(indien niet zo bedoelt,dan heb ik niks gezegd)

Overigens zie ik het verband niet tussen corona en een wel of niet goed gemaakte trein.
Als een trein goed is ontworpen,hoe kan corona dan de beslissende factor zijn tussen het wel of niet goed gebouwd zijn ervan ?


Corona veroorzaakte personeelstekorten, waardoor vertraging ontstond, en er mogelijk hier en daar wat afgeraffeld is. En vergeet de "slechte" las machines niet, waar al eerder over gesproken is.

En waarom mogen er überhaupt treinen gebouwd worden daar, vraag je je af? Vergeet je niet dat AnsaldoBreda dat ook mocht? En je weet wat daarvan gekomen is.

 

22-07-2023 10:33:34
icened200
icened200
Quote
sjoerd (22-07-2023 10:03:38):

Dus het is naar mijn idee wijs om de lopende testperiode in dat licht te bekijken, en eventueel later te oordelen. Ook is het opvallend dat er internationaal veel belangstelling is voor het platform van de Wesp.


Is dat omdat NS Coradia Stream een voorloper is voor de vele Coradia Stream die nog geleverd moet worden?

Waarschijnlijk zal Alstom en degenen die wachten op de Coradia Stream ook niet blij mee zijn. DSB heeft al vertraging met IC 5.

 

23-07-2023 11:09:30 4
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
VIRMm1 (22-07-2023 09:16:28):
Misschien verdedig ik de icng een beetje inderdaad maar dat komt omdat ik m best goed ken en ook weet waar de pijnpunten liggen en die zijn niet van dusdanige aard dat we deze trein als Fyra 2 moeten gaan bestempelen. Het stoot me wel aan het zere been dat anderen soms wel die kant op gaan terwijl diezelfde mensen vaak niet eens een cabine of e-kast van binnen hebben gezien, laat staan dat ze ook maar iets van techniek weten


Quote
icened200 (20-07-2023 15:05:51):
Onderbouw het dan eens. Niet de eerste keer dat je negatief bent.

Nu, qua ernst van de storingen is men, inderdaad, nog niet aangekomen bij V250. Al valt er op de verschillende cabines bij de prototypes wel wat af te dingen, maar dat terzijde. Het gaat hier om een materieelpark van vijf (5) treinstellen in drie composities. Wanneer het aantal langdurige storingen dan opgeteld wordt, zijn er weinig andere conclusies te trekken dan: het is wat vroeg voor de reizigersdienst. Omdat om onderbouwing gevraagd wordt hieronder eens een kleine opsomming. Dit betreft een onvolledig overzicht van problemen van ICNG de voorbije weken. Niet alle resets staan erin. Dit staat los van de test-, ervarings- en acceptatieritten; daar zijn ook problemen mee echter valt dat binnen de verwachting. Onderstaande lijst resulteerde in plusminus 80 procent in opheffen van de trein. In de resterende gevallen kon met een ruime vertraging de rit worden verdergezet. Het moment van deze post is treffend: bij aanvang van deze zondagsdienst bleek geen enkele van de vijf stellen beschikbaar voor reizigersdienst. Te zien is datum, treinsamenstelling, locatie, treinnummer.

28-06 3222 Rtd 1061
29-06 3222 Shl 942
30-06 3136/3134 Sgra 909
30-06 3222 Shl 935
30-06 3136/3134 Rtd 941
01-07 3135/3136 Rtd 1005
02-07 3222 Hfd 1040
02-07 3136/3135 Asd 1066
03-07 3133/3134 Asd 930
03-07 3133/3134 Hshfdo 930
03-07 3222 Asd 942
03-07 3135/3136 Rtd 1173
04-07 3135/3136 Bkh 71125
04-07 3222 Rtd 905
05-07 3222 Rtd 1049
06-07 3135/3136 Bd 1125
07-07 3133/3136 Rtd 1139
07-07 3222 924 Asd
07-07 3222 948 Asd
07-07 3222 956 Asd
08-07 3133/3136 Ehv 1120
08-07 3133/3136 Ehv 1166
09-07 3136/3133 Bd 1125
09-07 3133/3136 Dt 1176
10-07 3222 Asd 928
12-07 3135/3134 Wgm 70938
13-07 3222 Rtd 907
13-07 3222 Asd 936
14-07 3133/3136 Tb 1128
14-07 3133/3136 Ehv 1160
15-07 3222 Btl 1047
15-07 3222 Tb 1065
17-07 3222 Shl 939
20-07 3136/3133 Rtd 1173
20-07 3136/3133 Ehv 1173
21-07 3133/3136 Dt 1114
21-07 3135/3134 Ehv 1123
21-07 3133/3136 Dt 1146
22-07 3222 Asd 1018
22-07 3133/3136 Tb 1181



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 23-07-2023 11:11
 

24-07-2023 11:41:15
rogierdegr
rogierdegr

Met andere woorden dit lijkt niet goed te komen als Alstom niet als een malle deze problemen gaat oplossen. Ik blijf het vreemd vinden, dat men met nog zo veel problemen te maken krijgt, terwijl de eerste testritten al in 2020!! begonnen. Dat is inmiddels al bijna 3 jaar geleden. Natuurlijk heeft de pandemie een impact gegeven, maar de huidige problemen lijkt mij ook op een groot intern probleem bij Alstom zelf te duiden (slecht ontwerp en of slechte bouw \ kwaliteitscontrole).

 

24-07-2023 12:05:08
wouterder
wouterder

Als de trein in storing raakt door bedieningsfouten, is dat door softwarebugs, niet bouwkwaliteit.

 

24-07-2023 13:41:24
mren
mren

Valt software niet onder "bouwkwaliteit" dan?

 

24-07-2023 13:51:34
treinfan
treinfan
Quote
wouterder (24-07-2023 12:05:08):

Als de trein in storing raakt door bedieningsfouten, is dat door softwarebugs


Dat hoeft zeer zeker niet zo te zijn. Gevoeligheid voor bedienfouten ligt misschien wel vaker aan (hardware)-ontwerpkeuzes dan aan bugs.

 

24-07-2023 15:28:54
aarclay
aarclay
Quote
treinfan (24-07-2023 13:51:34):
Quote
wouterder (24-07-2023 12:05:08):

Als de trein in storing raakt door bedieningsfouten, is dat door softwarebugs


Dat hoeft zeer zeker niet zo te zijn. Gevoeligheid voor bedienfouten ligt misschien wel vaker aan (hardware)-ontwerpkeuzes dan aan bugs.


Als het om ontwerpkeuzes gaat, heb je dan ook voorbeelden? Software zou toch zo goed als fool-proof moeten zijn? Stel je activeert functie A die een minuut duurt waarna functie B pas mag worden uitgevoerd, dan moet je toch B toch in de tussentijd blokkeren? Of leren ze tijdens de opleiding dat ze van knopje B af moeten blijven (met anders een storing als gevolg) totdat functie A aangeeft dat die gereed is?

Ik ben best nieuwsgierig naar practische voorbeelden, als die gegeven kunnen worden.



Laatst bewerkt door aarclay op 24-07-2023 15:29
 

24-07-2023 15:55:35
mtlx
mtlx

Er zitten op dit moment helaas nog enkele bugs in de software die tijdens uitvoering van de dienst (al dan niet onterechte) storingsmeldingen naar boven laten komen of een tractieblokkering geven. Bij enkele van die storingen is een volledig juiste afhandeling noodzakelijk om verder te kunnen rijden, maar als je dat goed doet hoeft dat verder geen vertraging op te leveren. Helaas gaat het daar bij de afhandeling vaak mis, gewoon doordat machinisten ook moeten wennen aan het materieel en we nu eenmaal allemaal mensen zijn. Het is onrealistisch om te verwachten dat iedere machinist exact elke storing/symptoom + volledig juiste afhandeling uit het hoofd weet.

De oorzaak van de storingen is uiteraard bekend en in een nieuwe softwareversie ook al opgelost, maar voor die getest, goedgekeurd en uitgerold kan worden zijn we helaas weer een tijd verder.
Als die dingen eruit zijn, dan heb je al meer dan 90% van de uitval te pakken, schat ik zo.

Ook is de software op dit moment nog te gevoelig voor juiste bediening. Bij sommige dingen moet je een knop meerdere seconden ingedrukt houden, terwijl je bij een ander ding juist heel kortstondig de knop in moet drukken om te voorkomen dat de trein afgesleept mag worden. Dat soort dingen helpen niet echt mee voor een logische bediening vanuit de machinist gezien, ook al zal het vanuit de techniek zelf ongetwijfeld volkomen logisch zijn wat er gebeurt.

 

24-07-2023 17:55:46
phantom
phantom

Ik wil niks impliceren,maar t valt me wel op dat de meeste strandingen van de icng's lijken te gebeuren als men halfverwege de rit is en men dus meermaals heeft geschakeld van HSA naar normaal net ,of andersom.
Zou dat een pijn punt zijn,dat icng moeite heeft om overeind te blijven net na verlaten/oprijden van de HSL met bijbehorende handelingen ??

 

24-07-2023 17:56:39
wouterder
wouterder
Quote
aarclay (24-07-2023 15:28:54):

Als het om ontwerpkeuzes gaat, heb je dan ook voorbeelden? Software zou toch zo goed als fool-proof moeten zijn? Stel je activeert functie A die een minuut duurt waarna functie B pas mag worden uitgevoerd, dan moet je toch B toch in de tussentijd blokkeren? Of leren ze tijdens de opleiding dat ze van knopje B af moeten blijven (met anders een storing als gevolg) totdat functie A aangeeft dat die gereed is?

Ik ben best nieuwsgierig naar practische voorbeelden, als die gegeven kunnen worden.


Ik heb nog nooit software gezien die vanaf developer, meteen in de praktijk foutloos in gebruik werd genomen. Je komt altijd bugs tegen en daar is deze testperiode ook voor.
Helaas vervelend voor de reiziger, maar in de toekomst heb je als het goed is wel een betrouwbaar product.



Laatst bewerkt door wouterder op 24-07-2023 17:57
 

24-07-2023 18:23:58
icened200
icened200
Quote
phantom (24-07-2023 17:55:46):

Ik wil niks impliceren,maar t valt me wel op dat de meeste strandingen van de icng's lijken te gebeuren als men halfverwege de rit is en men dus meermaals heeft geschakeld van HSA naar normaal net ,of andersom.
Zou dat een pijn punt zijn,dat icng moeite heeft om overeind te blijven net na verlaten/oprijden van de HSL met bijbehorende handelingen ??


Deel die mening niet. Hoewel niet elke dag met ICNG reist ging dat (automatisch) omschakelen altijd prima.

 

24-07-2023 18:39:58 1
rogierdegr
rogierdegr
Quote
wouterder (24-07-2023 17:56:39):
Quote
aarclay (24-07-2023 15:28:54):

Als het om ontwerpkeuzes gaat, heb je dan ook voorbeelden? Software zou toch zo goed als fool-proof moeten zijn? Stel je activeert functie A die een minuut duurt waarna functie B pas mag worden uitgevoerd, dan moet je toch B toch in de tussentijd blokkeren? Of leren ze tijdens de opleiding dat ze van knopje B af moeten blijven (met anders een storing als gevolg) totdat functie A aangeeft dat die gereed is?

Ik ben best nieuwsgierig naar practische voorbeelden, als die gegeven kunnen worden.


Ik heb nog nooit software gezien die vanaf developer, meteen in de praktijk foutloos in gebruik werd genomen. Je komt altijd bugs tegen en daar is deze testperiode ook voor.
Helaas vervelend voor de reiziger, maar in de toekomst heb je als het goed is wel een betrouwbaar product.


Dat kan kloppen, maar deze treinen worden inmiddels al 3 jaar getest en dan mag je verwachten dat de meeste problemen wel opgelost zullen zijn. Verder is software ook dmv simulaties te testen.

 

24-07-2023 22:27:27
DDZ7504
DDZ7504
Quote
phantom (24-07-2023 17:55:46):

Ik wil niks impliceren,maar t valt me wel op dat de meeste strandingen van de icng's lijken te gebeuren als men halfverwege de rit is en men dus meermaals heeft geschakeld van HSA naar normaal net ,of andersom.
Zou dat een pijn punt zijn,dat icng moeite heeft om overeind te blijven net na verlaten/oprijden van de HSL met bijbehorende handelingen ??


Juist niet. De meeste defecten ontstaan bij het keren en/of gereedmaken van de trein. Een enkele keer op een station halverwege. Zoals al eerder is gezegd in dit topic, ontstaan er bugs e.d. tijdens het gereedmaken, en het resetproces (om die bugs weg te vegen) is een van de grootste pijnpunten nu.

 

24-07-2023 23:57:00 1
rolandrail
rolandrail

Die bugs ontstaan ook tijdens de rit, laatst met 0 begonnen in Rtd, bij aankomst in Asd uiteindelijk 9 bugs. Andersom: met 17 uit Asd, zakte naar 12 onderweg, maar met 19 aangekomen in Rtd.



Laatst bewerkt door rolandrail op 25-07-2023 23:56