25-07-2023 00:12:58 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Er is 3 jaar getest maar daar zit ook meteen het venijn in: die tests gebeuren door kleine groepen mensen, die al vanaf vroeg bij het project betrokken zijn. Zij weten dus vrij goed hoe ze de trein moeten bedienen, en de problemen die nu in de praktijk worden geconstateerd zullen minder snel opvallen. Zo steken mensen nu eenmaal in elkaar. De huidige fase van de introductie van ICNG is juist geschikt voor het vinden van dit soort onhebbelijkheidjes, want nu krijgen "de eindgebruikers" te maken met het product. En die doen dingen die je tijdens de ontwikkelfase niet had verwacht, of tijdens de testfase niet geconstateerd. De bevindingen uit deze fase kunnen dan weer gebruikt worden om een nieuwe softwareversie op te leveren waarin zulke dingen zijn opgelost of verbeterd. (Ik ben zelf een software engineer, maar niet in de spoorsector, ik heb al vaker met dit bijltje gehakt.) |
25-07-2023 05:26:32 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Quote Dat deze hoeveelheid meldingen oploopt tijdens de rit betreft geen bug, maar werkt als voorzien. Als een melding 3x in korte tijd naar boven komt, dan blijft de melding gedurende de rest van de rit vast in de lijst staan, ook al is de melding niet langer actief. Hierdoor worden situaties als met VIRM/SLT/SNG voorkomen waarbij de machinist de hele tijd dezelfde melding moet bevestigen omdat die telkens weer opnieuw ergens door getriggered wordt (bijv. de melding dat de ruitenwisservloeistof die op is, omdat het vloeistofniveau bij elke boog of wissel net even onder de sensor komt, etc). Zodra je de cabine uit dienst neemt, wordt die lijst weer gereset en zie je enkel nog de werkelijk actieve storingen (waarschijnlijk weer 0 of hooguit enkele als er werkelijk iets aan de hand is). Helaas lijkt dit idee om storingen 'vast' te zetten op papier goed (en werkt het dus ook), maar in de praktijk alleen maar verwarrend omdat men niet meer weet welke meldingen werkelijk actief zijn en welke niet, gedurende de rit. Ik geloof dat er op dat punt dus ook nog een wijziging aan zit te komen in een komende softwareversie, zodat dit toch weer teruggaat naar het 'oude' gedrag waarbij de melding meteen weer uit de lijst verdwijnt zodra deze niet meer actief is. Er wordt uiteraard nog gekeken waarom bepaalde meldingen zo vaak naar boven komen, zodat machinisten niet onnodig lastig gevallen worden, maar ook dat soort dingen kosten helaas gewoon tijd. Laatst bewerkt door mtlx op 25-07-2023 05:31 |
25-07-2023 08:34:04 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Dit speelt ook zeker een grote rol. Machinisten van het treintestcentrum (die voorheen de enige machinisten waren die met ICNG reden) zijn vaak technisch beter onderlegd en kennen door hun ervaring de trein heel goed. En zij werden vrijwel altijd ondersteund door Alstom/NS personeel. Wat je nu ziet is dat sinds de 'testritten' er machinisten op komen die slechts een paar uur opleiding hebben gehad en het alleen moeten doen (al is er nog de hulplijn MBN maar die kennen de trein ook niet in de praktijk), wat resulteert in handelingen die door TTC personeel niet uitgevoerd werden maar voor 'beginnende' ICNG machinisten logisch of handig lijken (bijvoorbeeld omdat het bij andere treinen ook zo werkt). Veel problemen zijn er in de testperiode niet uitgekomen omdat er anders met de trein omgegaan werd. Ook reizigers waren er uiteraard niet in de eerdere testperiodes. Die gaan toch anders met zo'n trein om dan Alstom en NS medewerkers/kwaliteitsinspecteurs. Dat resulteerde vooral in het begin in grote uitval van (tussen)deuren. Laatst bewerkt door VIRMm1 op 25-07-2023 08:34 |
25-07-2023 09:56:32 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat is allemaal niet uniek voor treinen, al vergeten we dat wel eens, en dan lijkt het wel of de storingen en bugs zich opstapelen. Ga het dashboard van je auto maar eens na: tig controlelampjes waar je de handleiding stevig op moet naslaan, en mijn opa in zijn Renault 4 had er 4. Je moet dan maar op zoek naar wat er aan de hand is, als je auto niet start en alle lampjes blijven uit. Een maat van me in een leasebak heeft 0 lampjes maar een diagnosescherm dat telkens oppopt bij welke storing dan ook, zodat je aan de kant moet want alle andere gegevens zoals je routeplanner, zijn dan niet meer te zien. Handig is anders. Meten is weten, ook voor het onderhoudspersoneel. Als een loc of treinstel met een defect binnenkwam in de werkplaats kon je eerst een paar uur op zoek (met al je ervaring) en dan stond zo'n stel even al het andere werk in de weg. Ook al had je de storingsmelding ingevuld, want wat betekent dan: hij doet het niet... Grappig: de repaircafees kunnen rekenen op veel klanten die de strijd zelf al hebben opgegeven met alle handleidingen op internet ten spijt. Er wordt hard gewerkt aan oplossingen voor ICNG, maar we redeneren begrijpelijkerwijze met ons FYRA-trauma. Elk materieeltype heeft echter zijn kinderziekteverleden. |
![]() |
advertentie |
25-07-2023 10:24:37 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote Vergeet niet dat de machinisten die opgeleid zijn allemaal met de stellen gereden hebben die nog voorzien waren van de oude software versie, toen de nieuwere stellen (3222) de dienst in gingen waren die voorzien van een nieuwere software waar nog vrijwel niemand mee gereden had, dat is ook niet bepaald een handige actie geweest. Ondertussen werd er ook nog vrolijk rondgereden met de oude stellen voor het ervaringsrijden. |
25-07-2023 10:52:19 1 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Die nieuwe software wordt natuurlijk verkocht door Alstom met het verhaal 'deze software is een verbeterde versie tov de oude' maar er wordt dan niet bij verteld dat sommige zaken wezenlijk anders zijn. Daar zijn we bij NS helaas wat laat achter gekomen |
25-07-2023 12:16:29 | ||
---|---|---|
rogierdegr
![]() |
Laten we hopen dat men deze software problemen snel oplost, zodat de treinen blijven rijden, zonder elke keer uit te vallen. Storingen tijdens de rit is vervelend, maar geen extreem probleem, zolang dit de situatie niet onveilig en of oncomfortabel (klimaatregeling valt uit) maakt, waardoor de trein buiten gebruik gesteld moet worden.
|
25-07-2023 17:21:07 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Hierover gesproken, rijden die oude stellen inmiddels nog steeds? Ik zie die ervaringsritten niet meer sinds ICNG in de 1100 is ingestroomd. Is het proefbedrijf nu voorbij of is dit tijdelijk gestopt tot de volgende ploeg machinisten aan de beurt is voor de opleiding? |
25-07-2023 17:25:39 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Er rijden geen stellen meer met oude software, dat wil niet zeggen dat het proefbedrijf gestopt is. |
25-07-2023 17:31:45 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Quote De tijdelijke toelating voor NSR voor de oude softwareversie is niet verlengd en de stellen zijn inmiddels weer teruggeleverd aan Alstom. Ze kunnen alleen nog voor tests door Alstom zelf of voor statische (opleidings)doeleinden gebruikt worden. De HSL-machinisten zouden inmiddels moeten zijn opgeleid. De opleidingen voor de HRN-machinisten beginnen in 2024. Laatst bewerkt door mtlx op 25-07-2023 17:34 |
25-07-2023 21:58:53 | ||
---|---|---|
rob_ehv
![]() |
In Eindhoven nog 8 hsl mcn die geen Icng hebben. Word op z'n vroegst sept omdat er nu geen opleidingen worden gegeven op Icng, De mensen die wel Icng hebben in Eindhoven hebben amper/geen ervaringsritten gehad geen capaciteit ervoor... Dus ik vind het eerlijk gezegd als Eindhovense hsl mcn niet gek dat er hoop strandingen zijn. Helpt ook niet mee dat als je bepaalde handelingen fout doet je het ook niet meer kan oplossen maar er een monteur bij moet komen.
Laatst bewerkt door rob_ehv op 25-07-2023 22:00 |
25-07-2023 22:21:28 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
![]() |
Rob, hier in Gvc ook geen ervaring met ICNG de laatste 3 maanden. We hebben in Gvc een tijdje Alkmaar slagen gehad, maar toen dus qua hsl ook bijna geen ervaring met de trein. |
26-07-2023 00:49:36 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote In deze post van een aantal maanden geleden zegt @virmm1 het volgende:
Dus dit betekent dat (bijna) al deze stellen op korte termijn naar de Alstom fabriek terug keren? Alstom heeft vast geen tien treinen nodig om hier nog te blijven testen, lijkt me. Laatst bewerkt door aarclay op 26-07-2023 00:50 |
26-07-2023 12:46:23 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Het probleem is alleen dat die treinen overal in de weg staan. In Nederland, Duitsland, Polen... Volgens mij wordt er nog eentje gebruikt voor opleidingsdoeleinden maar staat de rest in Amf bij de wagen werkplaats te wachten op transport. |
26-07-2023 17:49:12 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dat zou betekenen dat de fabriek waar de stellen heen moeten geen ruimte heeft om de stellen op te slaan tot ze aan het retrofit verhaal toe zijn ? |
26-07-2023 18:40:54 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Naar verluidt zou het bij de fabriek in Polen behoorlijk vol staan, en ook in Braunschweig en Magdeburg-Buckau staan al tientallen stellen (enkele jaren!) te wachten op de afbouw. Wel zouden de stellen geregeld heen en weer gesleept worden. Ik vermoed om in rol-conditie te blijven. |
31-07-2023 10:10:32 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
3 omlopen met ICNG. Zie Treinpositie.nl. Een kleine verbetering t.o.v. de andere dagen.
|
31-07-2023 12:21:04 3 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
En aangezien het hier niet gezegd is; de 3224 is in dienst. |
02-08-2023 13:09:11 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
En op de spotterskanalen wordt inmiddels gemeld dat er weer een ICNG in aantocht is. Het zou gaan om de 3226 die door Radve 139 558 naar Bh gebracht wordt. Om 12:00 uur gemeld bij Hamm, dus halverwege de middag bij de grens. |
02-08-2023 19:50:01 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Ik reed met de auto door Holten langs het spoor, toen mij om 16:55 inderdaad de 3226 tegemoet kwam. |
02-08-2023 22:28:31 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote ICNG 3133 t/m 3136 en ICNG 3222, 3224, 3225 en nu 3226. Opmerkelijk dat de.achtdelige ICNG het beter lijkt te doen. Toeval? |
02-08-2023 22:31:59 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
Quote Misschien om na de 3227 alleen nog maar 5jes hoeven te leveren? |
02-08-2023 22:44:30 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Geen toeval, gewoon zo gepland, zoals hier al eerder vermeld is. |
02-08-2023 23:22:52 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Dan vraag ik mij wel af waar de 3223 blijft 😉 |
03-08-2023 08:08:59 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Die is tijdens een transport naar Nederland ontspoort in Duitsland, dus die zal wel terug zijn naar de fabriek |
03-08-2023 09:47:39 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Net als de 3138 bij Braunschweig dus? |
03-08-2023 13:08:40 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Nee, zowel Laatst bewerkt door treinfan op 03-08-2023 19:18 |
03-08-2023 13:17:14 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Dan is te vraag des te groter waar de 3138 is en waarom nog niet in Nederland. Dat stel liep immers mee met de 3225. |
03-08-2023 13:20:14 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Uhh de 3138 was volgens mij toch echt degene die met een draaistel naast de rails terecht kwam en daarom is achtergebleven in Braunschweig ? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
03-08-2023 13:26:40 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Correct, het is de 3138 die de ontsporing heeft gemaakt. Men hoopte dat het een kwestie was van draaistel wisselen (en dan had de trein hier alweer in Nederland kunnen zijn voor acceptatietests), maar helaas blijkt er ook nog wat andere schade te zijn, dus de trein moet daarvan eerst hersteld worden. Waar de 3223 is weet ik niet. |
03-08-2023 13:54:52 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Sorry, ik haalde inderdaad het een en ander door elkaar. Ik heb mijn bericht nu gecorrigeerd. Na navraag: de 3223 zou nog in Katowice staan. Laatst bewerkt door treinfan op 03-08-2023 13:56 |
03-08-2023 16:40:17 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Is de 3138 dan dusdanig diep in een nacht aangekomen in NL dat niemand het heeft gemerkt? |
03-08-2023 18:53:21 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Als ik mtlx zijn reactie lees, dan staat die 3138 voor schadeherstel bij Alstom na de ontsporing. De bedoeling was eerst dat die samen met de 3225 naar Nederland kwam, met een duo-transport. Maar uiteindelijk ging enkel de 3225 door. |
03-08-2023 18:59:24 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Maar daarná zegt treinfan dat de 3138 wel in Nederland is. |
03-08-2023 19:11:03 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Volgens Treinposities.nl nog niet. En diegene die dat beheert (geen Roel) is volgens mij heel goed op de hoogte van wat er binnenkomt. |
03-08-2023 19:19:24 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Nou, ik kan je garanderen dat hetgeen wat op die pagina verschijnt gewoon door willekeurige gebruikers wordt aangepast zodra ze fysiek over de grens zijn gezien en dat Roel (of ikzelf als materieel-admin op Treinposities) daar niets meer over te horen krijgt dan welke andere gebruiker dan ook. 😃 |
03-08-2023 19:19:40 2 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Quote te weinig doorgestreept bij het aanpassen. Excuses voor de onnodige verwarring. Tot nu toe zijn alle ICNG-transporten netjes op Somda gemeld. Laatst bewerkt door treinfan op 03-08-2023 19:20 |
03-08-2023 19:48:37 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote En ICNG-B natuurlijk, weet iemand toevallig vanaf welk nummer de 33xx deelserie goede lasverbindingen heeft? |
03-08-2023 21:34:58 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Ah, oke. Ik had het enkel over die status. Die wordt wel door jou (of een ander crewlid) aangepast, aan de hand van user-generated-content van spots? Ik zie namelijk als lid geen knopje om die status aan te passen. Laatst bewerkt door aarclay op 03-08-2023 21:37 |
03-08-2023 21:54:59 | ||
---|---|---|
snowie
![]() |
Terug naar ICNG, treinposities.nl discussies ergens anders aub |
03-08-2023 22:10:25 1 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Ja, daar komt het wel op neer. |
10-08-2023 11:26:52 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
In het tijdschrift Op De Rails van de NVBS wordt ook vermeld (onbevestigd) dat de instroom van ICNG in het proefbedrijf in een lager tempo verloopt dan verwacht was. Met het teruggeven van een aantal lease-locs vanaf september zullen er dus opnieuw ICR-stammen aan de kant gaan, en is er geen volledige schaduwvloot meer. Wel wordt er vermeld dat er een mogelijkheid is om treinstellen die verregaand afgebouwd zijn door Alstom, versneld af te bouwen, en tijdelijk in te laten zetten voor dienst in Nederland, waarna ze op een beter moment terugkeren naar Polen. Het word niet genoemd, maar ik vermoed dat dit stellen zijn met slechte lasnaden. Volgens mij zijn de jongere stellen lager dan 3133 en 3222 wel in goede staat, op de lasproblematiek na, en misschien wat softwaredingetjes? Laatst bewerkt door aarclay op 10-08-2023 11:51 |
10-08-2023 11:49:11 2 | ||
---|---|---|
diesels
![]() |
Quote Dus dit is waar we na vier jaar staan.... Het lukt dus zélfs niet om de stellen die aan alle specificaties zouden moeten voldoen in enig tempo gereed en naar hier te halen (laat staan wat voor een ellende er nog staat weg te rotten jarenlang) en er wordt nu gekeken of het mogelijk is om eerder afgekeurde stellen op te lappen voor een tijdelijke inzet..... waarna ze alsnog een keer terug moeten. Ik ben benieuwd wanneer we dit als fiasco mogen benoemen. |
10-08-2023 11:55:15 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
"Eerder afgekeurde" stellen klinkt een beetje alsof er nu ineens stellen de dienst in zouden gaan die helemaal niet aan de veiligheidseisen zouden voldoen maar dat zal ongetwijfeld niet het geval zijn. Dat de stellen niet afgenomen zijn (betere term) door NS, kan legio redenen hebben die veruit los staan van het stukje veiligheid natuurlijk. Laatst bewerkt door thom op 10-08-2023 11:56 |
10-08-2023 11:59:39 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Het handige is dat je op de bakwanden een bordje ziet met wanneer de trein gebouwd is. Maar als dit serieus één van de opties is (het is onbevestigd trouwens, heb het net ook even toegevoegd hierboven), dan vraag ik me af waarom de NS niet de 3132 en 3221 en ouder (tot een bepaald moment) geaccepteerd heeft met de regeling dat de lasnaden later gefixt worden, als dat speelt. Ik geloof dat de problematiek alleen zou zorgen voor snellere roestvorming wat je absoluut tegen wilt gaan, maar niet schadelijk is voor een termijn van een paar jaar? Of zou het anders zitten? En zou de ILT hier wat over te zeggen hebben? Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen... het klinkt bijzonder.
Laatst bewerkt door aarclay op 11-08-2023 03:17 |
10-08-2023 12:04:34 | ||
---|---|---|
diesels
![]() |
Ik zal niet degene zijn die zegt dat het lijkt alsof NS hiermee absoluut in 'panic mode' zou gaan 😉 |
10-08-2023 12:10:39 | ||
---|---|---|
diesels
![]() |
Quote Ik heb het woord veiligheid niet genoemd. Welke terminioligie je ook wil gebruiken, het punt is dat wat die redenen ook waren, die kunnen (of moeten) dan nu deels aan de kant geschoven worden. De stellen zijn er niet vanzelf beter op geworden, integendeel. |
10-08-2023 13:16:29 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Even concreet, hoeveel stammen ICR zijn er vanaf september nog beschikbaar maw hoeveel ICNG (om in dit topic te blijven) moet er vanaf september ingezet kunnen worden om de volledige (huidige) drgl te rijden? Met en zonder acceptabele reserve? |
10-08-2023 14:40:23 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote In rapport Externe Toets Planning Instroom ICNG (21 maart 2023) staat de volgende quote: Vanaf september 2023 bouwt de backup voor ICNG geleidelijk af. Als er op dat moment sprake is van groepsuitval van ICNG, kunnen we niet meer de volledige dienstregeling rijden. Bron: Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. Laatst bewerkt door icened200 op 10-08-2023 14:40 |
11-08-2023 03:12:53 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Voor de volledigheid, het lasnaden verhaal heb je hier nu zelf in betrokken, ipv er helemaal vanuit te gaan dat dat het is en allemaal vragen te gaan stellen over het hoe of wat daarmee zou ik eerst maar eens afwachten of dat wel één van de punten is waar het eigenlijk over gaat... |
11-08-2023 03:18:48 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
True .. Kleine edit toegevoegd. Maar volgens mij is wel bewezen dat de lasnaden het probleem konden zijn a.h.v. het Railistics rapport. Morgen er even bijpakken. Laatst bewerkt door aarclay op 11-08-2023 03:37 |
11-08-2023 10:22:11 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Als het probleem slechts is dat er geen schaduwpark is hoeven de lasnaad-ICNG ook niet voortdurend ingezet te worden, die staan dan aan de kant te wachten en worden alleen ingezet als de reguliere ICNG niet beschikbaar zijn, of begrijp ik de term verkeerd? |
11-08-2023 10:26:40 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Het is niet zo simpel. Ook 'schaduw' ICNG's hebben gewoon controle/onderhoud nodig en gaan ongetwijfeld ook eens stuk waardoor ook reparaties nodig zijn. Of ze nou stilstaan of constant rijden. Je zet dus niet zomaar even wat ICNGs in Nederland die hupla elk moment ingezet kunnen worden. Daarnaast zullen ook deze stellen gewoon door het acceptatieproces moeten, want treinen die van Alstom zijn mogen geen reizigers vervoeren. Ook zullen dan in Polen een hoop monteurs aan de gang moeten om deze stellen klaar te maken voor Nederland en dat drukt dan weer op de gewone productie van de 'goede' stellen. Ik weet niet in hoeverre deze geruchten waar zijn maar ik zie het nog niet zo gauw gebeuren, vooral omdat het behoorlijk wat voeten in de aarde heeft. |
11-08-2023 21:17:48 1 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
3139 is in NL. Staat om 21:00 op Zlr |
![]() |
advertentie |
11-08-2023 21:56:50 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Quote Wat denk je van eventuele garantie als er nadien nieuwe gebreken aan het licht komen of verrotte delen na bijvoorbeeld 20 jaar door vroegtijdige inzet? Laat de stellen eerst maar herstellen zoals het hoort voordat er sprake kan zijn van (voorwaardelijke) afname. |
12-08-2023 11:05:47 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Al met al kunnen we best spreken van een icng circus met slechte artiesten in het circus. |
12-08-2023 12:00:54 21 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Blijven we nu onophoudelijk dit rondje stuurlui-aan-de-wal kritiek aflopen? Ik zal er dan maar op wijzen (gaat-ie-weer) dat NS voor tientallen miljoenen een opstelterrein heeft aangelegd om materieel op warme of lauwe reserve te zetten gedurende minimaal een jaar, en dus ook een bijna complete vloot HSL-materieel in de benen te houden. Iedereen die had voorspeld dat er een vertraging van drie jaar in de levering van nieuw materieel zou optreden dankzij een wereldwijd virus en de gevolgen daarvan, en dat een gerenommeerd bedrijf als Alstom vreselijk zou blunderen met gewoon laswerk, die zou zich moeten gaan verhuren als helderziende. |
12-08-2023 12:22:08 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Brief vanuit NS aan Ministerie van IenW met nummer CA20230321 (31 maart 2023) meldt: "Zoals eerder gemeld in kamerbrieven over ICNG is de kwaliteit van het lasproces van een deel van de door Alstom geproduceerde treinen niet altijd conform de door NS gestelde eisen geweest. Dit betekent dat een aantal lassen gecontroleerd en waar nodig hersteld moet worden. Bij de treinen die vanaf nu geleverd worden speelt dat niet." Staat ergens op Open Overheid, kan niet missen. Het is dus inderdaad bevestigd dat de 3132 en lager en de 3221 en lager slechte lassen zouden kunnen hebben. Anders waren die vast wel afgenomen. Bij de presentatie van de 3121 en 3122 werd mij al verteld dat die in orde waren op een paar kleinigheidjes na. Er was toen nog niks bekend over de lasproblematiek.
Laatst bewerkt door aarclay op 12-08-2023 15:07 |
12-08-2023 12:36:12 1 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Quote In die brief staat niet dat ze slechte lassen hebben, maar dat dat mogelijk is en ze onderzocht moeten worden. Dat is een niet eens zo subtiel verschil. En in hoeverre het lasnaden probleem nog invloed heeft op de huidige traagheid in afname betwijfel ik |
12-08-2023 13:29:06 1 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote ik heb niet veel verstand van treinen en spoorwegen, maar als ik de forums in mijn eigen sector bekijk zie ik daar dat 80 a 90% van de berichten een hoog klok/klepel gehalte hebben. Ik vermoed dat dat op somda ook zo is. |
12-08-2023 13:39:39 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Dat dat bekend is, dat wisten we al, daar is niks nieuws aan en geen twijfel over. Hierboven word gesproken over een andere volgorde en versnelling van het afleverproces, en daar heb jij zelf het lasnaden probleem bij gehaald. Maar dát is dus zo zeker niet of dat daar wel een rol in speelt en men denkt, dat komt later wel.
|
12-08-2023 13:48:28 1 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
En vergeet ook niet, zelfs al zou je sneller laten afleveren, je moet ook voldoende opgeleid personeel hebben om ze in te zetten. En daar ligt nu ook een probleem. Laatst bewerkt door DDZ7504 op 12-08-2023 13:48 |
12-08-2023 18:55:26 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Quote Dat lijkt me dan direct een mooi voorbeeld van een dergelijk bericht. |
14-08-2023 15:36:03 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Hoe is het met de certificering van ICNG treinmachinisten? Schijnt dat elk treinmachinist een certificaat moet halen om aan te kunnen tonen dat ze met ICNG overweg kunnen.
|
14-08-2023 16:17:00 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
|
14-08-2023 16:26:59 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Al het rijdend personeel dient bevoegd te zijn voor het materieel waarmee zij werken en dat is dus niet ICNG-specifiek. Een trein is geen auto, je zet 'm niet "even in z'n vooruit en rijden maar" 🙂 |
14-08-2023 18:11:17 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
En zoals al eerder voorbij is gekomen, daar zit inderdaad een probleem. Ook omdat het opleidingscentrum op vakantie is. |
19-08-2023 08:02:37 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Net zoals iedereen die had voorspeld dat de V250 een flop zou worden en je daar reserve voor achter de hand moest houden een helderziende was? Nee, dat is risicomanagement. Zolang je niet weet of en wannneer je nieuwe materieel betrouwbaar ingezet kan worden loop je het risico dat dit niet ingezet kan worden. En als je dan geen backup hebt dan heb je geen treinen om te rijden. |
19-08-2023 09:40:06 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat is mijn punt: drie jaar speling (en een compleet nieuw opstelterrein voor back-up-materieel) lijkt mij in termen van risicomanagement wel voldoende, maar daarover kun je van mening verschillen. Overigens was een backup voor de Fyra niet mogelijk omdat er ueberhaupt geen materieel voor de HSL bestond, maar dat terzijde. |
19-08-2023 09:53:25 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Niemand kan de toekomst voorspellen, dus er op gokken dat je nieuwe materieel op tijdstip X klaar is en je backup dus ook op tijdstip X niet meer voorhanden is is geen risicomanagement maar gokken dat alles gaat zoals je denkt dat het gaat (ook als tijdstip X al een uitwijkscenario is). Er was voorheen ook een internationale verbinding. Zo ver ik me kan herinneren is die gestopt zodra de Fyra is (zou moeten) gaan rijden. Dat was je backup. Een acceptabele vervangende dienst was eigenlijk pas na 2 jaar opgetuigd. |
19-08-2023 09:56:35 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Bij de backup gaat het niet alleen om materieel maar ook om treinpaden, dat laatste ontbrak bij Fyra want er waren alleen nog maar treinpaden van 250km/u via de HSL beschikbaar voor de Benelux. Het koste vervolgens bijna twee jaar voor men nieuwe treinpaden over de Oude Lijn geregeld kreeg en de Benelux weer volledig kon gaan rijden. Bij ICNG speelt dat minder, volgens jaar zijn alle treinpaden nog haalbaar met 160km/u (de 900 zou wel met 200km/u ingelegd zijn maar kent een lange stop te Rtd, de overige treinseries blijven met 160km/u ingelegd). Pas vanaf 2025 gaan de treinpaden definitief naar 200km/u, maar de dienstregeling zal nog niet maximaal zijn dus nog niet al het ICNG materieel is nodig per 2025. |
19-08-2023 10:09:39 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Ook de 1000 heeft een pad van 200 op de HSL. |
19-08-2023 10:13:44 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat zou in de definitive dienstregeling weer aangepast zijn naar 160km/u. |
19-08-2023 11:35:10 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Wel knap dat men dat nu allemaal al in kannen en kruiken lijkt te hebben,terwijl er op de HSL volgens mij nog wat probleem locaties zijn door o.a. verzakkingen en beton problemen. |
19-08-2023 11:56:33 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Over geen backup mat op HSL na Fyra: Ga niet alles overdoen. Maar toen de Fyra faalde, had Prof van Witsen, architect van spoorslag 70 en zo, een alternatief in de NRC. Paste in bestaande dienstregeling. Werd terzijde gelegd... NS koos om het ICR gedrocht te bakken en daar 2 jaar over te doen. De reiziger stond niet centraal, maar het rijden over de HSL stond centraal. De bekende omissie bij railvervoerders: Het al of niet werkende systeem is belangrijker dan de reiziger. |
19-08-2023 13:42:19 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Quote Heeft men enig idee op welke wijze men de problemen op de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam op wil gaan lossen. Gezien de problemen is een jaar buitendienststelling wel iets om rekening mee te houden. Bij voorkeur voert men de werkzaamheden uit op het moment dat er geen Eurostar treinen naar Londen rijden vanaf Amsterdam. Bovendien kan men gelijkertijd de ERTMS vervangen door een nieuwe versie in aansluiting op wat men op het bestaande net wil installeren. |
19-08-2023 14:16:03 1 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Zoveel boosaardige kwaadaardigheid richting NS, met zoveel cliché. Even in herinnering brengen dan ook maar: de concessie voor de HSL was een andere dan die van het hoofdrailnet en als NS politiek nu iets niet had kunnen maken, was het om tegen het Rijk te zeggen dat ze de eerstkomende minstens vijf jaar maar niet over de HSL zouden gaan rijden in afwachting van een Fyra die dan hopelijk wel zou werken. Ik weet zeker dat dat het bedrijf ter plekke de vergunning zou hebben gekost. |
19-08-2023 16:04:59 1 | ||
---|---|---|
wattman
![]() |
Voor wie het met een frisse blik allemaal nog eens wil nalezen Verslagen parlementaire enquetecommissie Fyra |
19-08-2023 17:10:18 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Is die 3 minuten tijdswinst tussen Schiphol - Rotterdam en 2 minuten tussen Rotterdam - Schiphol zo belangrijk? Het is natuurlijk mooi dat er totaal 5 minuten tijdswinst geboekt kan worden. Maar zo essentieel is het ook weer niet. Het kan ook gebruikt worden om marges te creëren. En de punctualiteitsgehalte te verbeteren. Alsnog kan bij (vele) vertragingen met 200 km p/u gereden terwijl de dienstsnelheid 160 km p/u blijft. Op de serie 1000 is dat goed te zien. Door de snelheidsbeperking bij Rijpwetering kan vertragingen meestal toch ingelopen worden. Doel is vanaf 2025 dienstsnelheid 200 km p/u te maken. Zal geen moeite mee hebben als dienstsnelheid 160 km p/u blijft als de HSL meer geïntegreerd wordt in het hoofdrailnet. Heb je marge om vertragingen eventueel in te lopen. |
19-08-2023 18:22:06 1 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Je bouwt infrastructuur met een bepaald doel, als je vervolgens structureel langzamer gaat rijden "want wat maken die paar minuten nou uit?" had je net zo goed kunnen besluiten om de infrastructuur voor een lagere ontwerpsnelheid te bouwen. Dat had heel veel belastinggeld uitgespaard. |
19-08-2023 19:19:13 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Dienstsnelheid is anders dan de werkelijke snelheid rijden. Hoe vaak zal/moet de ICNG 200 km p/u rijden om vertragingen weg te werken? Bij Schiphol te lange haltering vanwege te traag instappende treinreizigers. Tussen Amsterdam C - Hoofddorp en Rotterdam C - Rotterdam Lombardijen, Breda - aansluiting HSL v.v. het spoor delen met andere treinen. Met risico op vertragingen. HSL werd aangelegd om Nederland te verbinden met Europese HSL net. ex-Minister Neelie Smit Kroes was de initiatiefnemer. Accent lag op internationale verbindingen. Tegenwoordig is HSL meer een veredelde Intercitylijn. Dat zal de komende 10 jaar nog meer worden als HSL verder geïntegreerd wordt met ICNG. ICNG België zal meer de Eurostar (Red) naar Parijs tussen Brussel - Amsterdam gaan vervangen. Laatst bewerkt door icened200 op 19-08-2023 23:40 |
19-08-2023 19:36:41 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Quote Nou, boos niet, maar het is zo wel gebeurd. Natuurlijk, er speelde politieke belangen ook mee. Mee eens. Maar best wel jammer dat we 10 jaar later nog met de nasleep zitten van een slecht bedacht compromis.En wéér vallen er legio treinen uit. |
19-08-2023 22:12:57 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Quote . . . De Eurostar van Amsterdam naar Londen en Parijs zullen wel blijven rijden in open toegang; al dan niet in samenwerking met NS International. |
19-08-2023 23:18:29 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
De geciteerde opmerking is dan ook pure nonsens: ICNG kan niet naar Parijs rijden en kan dus niet een huidige trein naar Parijs vervangen. |
19-08-2023 23:37:51 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Bedoel dat het marktaandeel van ICNG België tussen Brussel - Amsterdam groter zal zijn dan de huidige trein naar Parijs. Dan kan straks overigens ook een mix van huidige Thalys en Eurostar 320 tussen Amsterdam - Parijs zijn. |
19-08-2023 23:40:44 2 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Al zou dat zo zijn, hoe is dat relevant? |
19-08-2023 23:47:03 | ||
---|---|---|
Jorn
![]() |
De HSL-Zuid is aangelegd met vooral de verbetering van internationale treinverbindingen in het hoofd. Als deze vooral gebruikt wordt door binnenlandse treinen (en treinen die slechts tot Brussel rijden), kan je je afvragen wat de meerwaarde van de dure 300 km/h t.o.v. een 200 km/ h lijn is, maar dat wel een eindeloze en ook niet meer heel nuttige discussie. Alhoewel natuurlijk wel een link gelegd kan worden tussen het succes van de Fyra en de HSL-Zuid t.o.v. de originele plannen en hoe men tegenwoordig tegen een HSL-Oost aankijkt. Als de HSL-Zuid echt geslaagd was zou hier waarschijnlijk veel meer animo voor zijn, maar nu raak ik wel erg ver off-topic. Laatst bewerkt door Jorn op 19-08-2023 23:50 |
20-08-2023 00:04:03 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Dan zul je een minimaal een multispanning systeem moeten hebben die ook in Frankrijk kan rijden + de beveiligingssystemen en de hele mikmak aan toelatingen. Alles kan gefabriceerd worden, als er voor betaald wordt. Binnenkort moeten er ook twee ICNG's komen die ook naar Duitsland kunnen rijden, al zijn er nog geen concrete plannen voor een dienstregeling. OBIS heeft er visueel volgens de reisinformatie weer geen moeite mee. Ik zag pas weer Londen st. Pancras voorbijkomen op een testrit. Maar dat is geen geheim meer.... 😃 Laatst bewerkt door aarclay op 20-08-2023 00:04 |
20-08-2023 00:10:41 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Nu heb je Beneluxtrein met een totale reistijd van 172 minuten. Thalys is nu qua reistijd superieur t o.v. Beneluxtrein. Met de ICNG België gaat er 45 minuten vanaf. Het is de vraag wat het voor de frequentie van Eurostar Amsterdam - Parijs/Brussel. Er rijdt nu nog aparte Thalys Amsterdam - Brussel. Met goedkopere tarieven en flexibel boeken zal het marktaandeel van de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam - Brussel minder worden. Ze zullen dan méér specifiek gebruikt worden door de treinreizigers richting Parijs of Londen. |
20-08-2023 00:17:50 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Thalys & Eurostar is een succes door de HSL corridor Londen/Parijs - Lille - Brussel - Amsterdam/Keulen. HSL Zuid is daar een onderdeel van. Ze waren destijds teveel gefocust op internationale snelle verbindingen. In de concessie 2015 - 2025 zag je al een verandering in de filosofie dat de HSL beter meer geïntegreerd kon worden in het hoofdrailnet. En de delen waar echt snel gereden kan worden zijn er niet zoveel. |
20-08-2023 10:41:24 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Ik heb nog nergens recente documentaatie gezien die verteld hoe men de problemen met de betonconstructie's en de verzakkingen wil gaan aanpakken. |
20-08-2023 11:10:19 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Quote Lees de relevante onderwerpen op dit forum eens door. Het heeft week na week het nieuws beheerst dat Eurostar potentieel elf maanden niet van dan wel naar Nederland zal rijden tijdens de verbouwing van Amsterdam Centraal.. |
20-08-2023 12:35:30 8 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Kunnen we het hier niet gewoon weer eens louter alleen over de ontwikkelingen aan het materieelsoort ICNG ansich blijven hebben?
Elke keer weer ontaard het hier weer opnieuw in discussies en theorieen die zover gaan dat ze het raakvlak met ICNG al mijlenver voorbij zijn... Laatst bewerkt door thom op 20-08-2023 12:36 |
20-08-2023 13:13:41 2 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Zoals thom al aangeeft, is dit het topic over de de ontwikkelingen van het materieel ICNG. Niet over de HSL(-zuid), Eurostar of beneluxtrein (nieuwe of bestaande dienstregeling). Aangezien dit al de zoveelste keer is dat er ingegrepen moet worden, maar een aantal consequenties. Offtopic berichten kunnen/zullen zonder verder bericht worden verwijderd en hardleerse gebruikers kunnen geband worden. Laatst bewerkt door moderator op 20-08-2023 13:15 |
22-08-2023 13:18:31 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Het heeft allemaal wat langer geduurd voor de 3137, maar inmiddels heeft deze ook de acceptatietests doorlopen. De formele overschrijving moet wel nog plaatsvinden. |
22-08-2023 13:28:26 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Zorgvuldigheid gaat voor snelheid. Maar zou mooi zijn als het tempo met leveren van ICNG omhoog kan. Laatst bewerkt door icened200 op 22-08-2023 13:31 |
23-08-2023 13:59:12 1 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Quote Een vervolg op de lijst van de vorige pagina met wederom een periode van circa vier weken staat hieronder vermeld - met dezelfde criteria als daar beschreven. Dat wil zeggen: storingen die tijdens het keren of met zeer minimale vertraging werden opgelost, alsmede vertraging met andere oorzaken dan een defect aan de trein zijn onvermeld. Opvallende zaken hierin betreffen:
25-07 3222 Bkh voor Intercity 907 Laatst bewerkt door Ysbergsla op 23-08-2023 13:59 |
23-08-2023 14:34:10 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Slechts 1 stranding per week op de HSL, dat is beter dan Traxx😜 |
23-08-2023 20:32:13 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Dat is een goede ontwikkeling. Herinner me de specificaties op TenderNed. Daar werd aangegeven dat het onder 1500 volt en 25 KV moest kunnen rijden. En andere specificaties. Maar ondanks de beproefde platform is het niet vanzelfsprekend dat de NS Coradia (Stream) zo maar kan rijden. Zag je ook met de Eurostar 320 op basis van Velaro. |
24-08-2023 10:56:24 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
De ratio is geweldig,elk van de nu 4 bruikbare icng stellen gaat dus eens in de 4 weken een keer stuk tijdens het rijden van een rit. |