08-09-2023 19:40:15
icened200
icened200

Lees op FB ICNG dat 3136 beklad is.

Halen ze de graffiti af met chemische middelen? Of doe ze er een nieuwe folie overheen? De eerste ICNG waren destijds ruwbouw.

 

09-09-2023 00:16:52
VIRMm1
VIRMm1

Vrijwel alle nieuwe treinen worden nu gefolied maar bij graffiti wordt er nog gewoon schoongemaakt. Dat is goedkoper en makkelijker dan opnieuw folieen

 

09-09-2023 12:41:40
thom
thom

Over graffiti heen foliën kan ook niet, omdat je niet weet wat voor verf het is en wat de hechting ervan is.

 

18-09-2023 11:29:58
hehoka
hehoka

Beetje stil rond de ontwikkelingen van de ICNG ! Is er nog invoer te verwachten ?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

18-09-2023 14:56:11
aarclay
aarclay
Quote
VIRMm1 (09-09-2023 00:16:52):

Vrijwel alle nieuwe treinen worden nu gefolied maar bij graffiti wordt er nog gewoon schoongemaakt. Dat is goedkoper en makkelijker dan opnieuw folieen


Graffiti op folie is nog makkelijker schoon te maken dan het op een verflaag zit. In het ergste geval zou er opnieuw folie kunnen worden aangebracht.



Laatst bewerkt door aarclay op 18-09-2023 14:57
 

18-09-2023 17:28:34
phantom
phantom

Ik heb een tijdje terug wel is ergens gelezen dat die folie's tegenwoordig op aanvraag ook voorzien zijn van een soort coating waardoor verf/graffiti veel minder kan hechten,waardoor het dan ook makkelijk te verwijderen zou moeten zijn.
Is dat in het geval van gebruik bij icng en andere NS treinen ook van die folie ??

 

19-09-2023 01:37:43
thom
thom

Dat gebruikt men al jaren inderdaad :)

 

20-09-2023 18:36:22
D-Train
D-Train

Ik heb zelf jarenlang gewerkt bij een bedrijf wat dit soort folies produceert en verkoopt. Het bestaat al jaren, vooral in de vorm van een overlaminaat als het gaat om de buitenkant van voertuigen.

https://www.3m.com/3M/en_US/p/d/b5005048165/

https://www.facebook.com/watch/?v=223786795347616&ref=sharing

En ik heb toendertijd (intussen al zeker 10 jaar geleden als het niet meer is) ook orders voorbij zien komen (direct aan Nedtrain of via een verwerker) voor beschermende folies aan de binnenkant van treinen.

 

21-09-2023 13:33:43
john2
john2
Quote
D-Train (20-09-2023 18:36:22):

Ik heb zelf jarenlang gewerkt bij een bedrijf wat dit soort folies produceert en verkoopt. Het bestaat al jaren, vooral in de vorm van een overlaminaat als het gaat om de buitenkant van voertuigen.

https://www.3m.com/3M/en_US/p/d/b5005048165/

https://www.facebook.com/watch/?v=223786795347616&ref=sharing

En ik heb toendertijd (intussen al zeker 10 jaar geleden als het niet meer is) ook orders voorbij zien komen (direct aan Nedtrain of via een verwerker) voor beschermende folies aan de binnenkant van treinen.


Aan klikbaar.

www.3m.com

www.facebook.com



Laatst bewerkt door john2 op 22-09-2023 09:51, reden: typfout herstelt
 

22-09-2023 07:50:44
DingeZ
DingeZ

De 3225 is eindelijk in dienst gesteld. Rijdt momenteel in de 916.

 

22-09-2023 08:36:59
VIRMm1
VIRMm1

Ook 3227 komt volgende week in dienst

 

22-09-2023 11:42:40
rob46
rob46

Gisteren is 3302 (uit Schaarbeek), en 31xx gezien. Beiden staan afgesteld in Spreewitz en wachten op doorvoer naar Alstom Katowice.



Laatst bewerkt door rob46 op 22-09-2023 11:46
 

27-09-2023 12:39:06
aarclay
aarclay
Quote
VIRMm1 (22-09-2023 08:36:59):

Ook 3227 komt volgende week in dienst


En volgens Treinposities rijdt hij vandaag de 1150 .

 

27-09-2023 14:30:26
Daan!
Daan!

Is er nu uitgehaald.

 

27-09-2023 16:38:59
Karel1969
Karel1969

Wel in 1163 als het goed is.

 

01-10-2023 10:21:18
aarclay
aarclay

Inmiddels is het al weer een week of vier stil rond ICNG-transporten. Of staan er weer een paar spiksplinternieuwe stellen te wachten in Braunschweig?

 

01-10-2023 11:28:32
phantom
phantom

Ik ben benieuwd of eventuele transporten ri NL straks ook gelijk "mankerende stellen" vanuit NL mee terug gaan brengen naar de fabriek om aangepast te worden/verder afgemaakt te worden.
Of blijven die 2 stromen apart ?

Tot zover zijn aankomsten/transporten van nieuwe stellen erg sporadisch en meestal komen we er pas achter dat er weer 1 komt op het moment dat het rond de grens op duikt en een spotter dat meld.
Ik vermoed dat dat sporadische nog even zal blijven,of men moet bij de fabrikant nu wel ademruimte hebben gevonden om alle processen netjes te kunnen voorzien van genoeg mensen en afdoende materialen,zodat er sprake kan zijn van lopende band werk.
Laatste nieuws vertelde echter dat het er nu bomvol is,men spullen/materialen te sporadisch binnen kreeg (o.a. ivm oekraine) en dat er personeel te weinig was.
Zulke dingen zijn niet zomaar opgelost gok ik ;-)

 

01-10-2023 13:32:12
BVisser
BVisser

Zo'n transport wordt vaak op Drehscheibe gemeld (een Duits forum) en zo is het vaak al honderden kilometers voor de grens al bekend dat er iets onderweg is.

Zou niet weten waarom de stromen van treinstellen heen en treinstellen terug gescheiden zouden moeten zijn. Dat dat tot nu toe nog niet is voorgekomen zegt niets.



Laatst bewerkt door BVisser op 01-10-2023 13:33
 

02-10-2023 09:03:53
VIRMm1
VIRMm1
Quote
aarclay (01-10-2023 10:21:18):

Inmiddels is het al weer een week of vier stil rond ICNG-transporten. Of staan er weer een paar spiksplinternieuwe stellen te wachten in Braunschweig?


Onder voorbehoud komt er volgende week weer een treinstel naar Nederland en dat zou dan 3142 moeten worden als het goed is.

 

06-10-2023 09:35:22
icened200
icened200

nieuws.ns.nl

NS is tevreden over de ontwikkeling van ICNG. Terwijl er véél geklaagd wordt over de trage instroom.

Blijkbaar wordt er door degenen die aan de zijlijn staan anders tegenaan gekeken dan door insiders.

 

06-10-2023 09:39:05 2
martijn
martijn

Grappig, ik lees helemaal nergens klachten over trage instroom. Ja hier op Somda, maar dat zijn hobbyisten die graag bepaalde treinen op bepaalde plekken zien, dus die tel ik even niet mee.

 

06-10-2023 10:01:37
Dionysusnu
Dionysusnu

De echte nieuwswaarde is overigens dat de ICNG-B toegelaten is, en dat testritten (zonder reizigers) daarmee binnenkort beginnen naar Brussel.

 

06-10-2023 10:27:42
DDZ7504
DDZ7504

Binnenkort? Die zijn de hele week al bezig. Afgelopen 4 dagen is de 3312 via Bd naar Brusz gereden.

 

06-10-2023 10:53:14 1
VIRMm1
VIRMm1

De trein zal binnenkort voor langere duur naar België gaan om daar gebruikt te worden voor het opleiden van machinisten.

En inderdaad rijdt het treinstel de hele week al op en neer naar België (wel met Nederlands personeel vziw)

 

06-10-2023 10:56:50
wouterder
wouterder

Maar ook dat Alstom beloofd heeft om dit najaar elke week een treinstel te leveren.

 

06-10-2023 11:06:09
robert5591
robert5591

Europese toelating op 28 september: eratv.era.europa.eu
zoekterm ICNG bij Type ID Name
Voor de details klik onderaan op de regel ICNG BE op 'actions'. De Belgische bizonderheden alleen in het Frans :(

Het persbericht is best subtiel verwoord: 'NS is tevreden over het testprogramma en ziet de prestaties van de trein groeien.'
Dat zegt dus niets over het instroom tempo



Laatst bewerkt door robert5591 op 06-10-2023 11:09
 

06-10-2023 13:13:43
AlexNL
AlexNL
  • Onder 3 kV gelden de volgende beperkingen:
    • Indien er wordt gereden met 2 treinstellen (UM2) geldt een snelheidsbeperking van 190 km/u indien stroomafnemers 1 en 4 opstaan. In alle andere configuraties geldt een Vmax van 150 km/u.
    • Indien de de-icing-modus is ingesteld: enkel stel max 160 km/u, dubbel stel max 140 km/u
  • Geen toelating voor inzet op infrastructuur voorzien van TVM-430 (de HSL naar Frankrijk)
  • ETCS: transities tussen L1 en L2 niet getest. Inzet op lijnen voorzien van ETCS L1 LS niet toegestaan.
 

06-10-2023 14:29:30
Muizeneus
Muizeneus

Dus een solostel mag max 150 km/u?

Wat is überhaupt de Vmax op het Belgische deel qua baanvaksnelheid?

 

06-10-2023 14:47:31
AlexNL
AlexNL

Nee. De beperking voor 150 km/h geldt wanneer er onder 3 kV met 2 stellen wordt gereden, maar bijvoorbeeld stroomafnemer 1 en 3 op staan.

Voor een solo stel zag ik geen beperkingen onder 3 kV, dus zal men daarmee aan baanvaksnelheid mogen rijden.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


06-10-2023 15:37:40
icened200
icened200
Quote
AlexNL (06-10-2023 14:47:31):

Nee. De beperking voor 150 km/h geldt wanneer er onder 3 kV met 2 stellen wordt gereden, maar bijvoorbeeld stroomafnemer 1 en 3 op staan.

Voor een solo stel zag ik geen beperkingen onder 3 kV, dus zal men daarmee aan baanvaksnelheid mogen rijden.


Zal dan kunnen inhouden dat tussen Antwerpen Berchem - Schaarbeek via Diabolospoorlijn een dubbele ICNG een paar minuten langzamer zal rijden dan een solo ICNG?

Naar mijn weten kan tussen Antwerpen Berchem - Mechelen - luchthaven Brussel zoal met 160 km p/u gereden worden. En tussen Mechelen - luchthaven Brussel zelfs met 200 km p/u.

 

06-10-2023 15:42:36
AlexNL
AlexNL

Nee, 160 km/u is het maximale dat je kunt halen tussen Antwerpen, Mechelen en Brussel.

2 stellen ICNG gaan dat daar dus gewoon kunnen rijden, mits ze de juiste stroomafnemers op hebben staan (en ik zou niet weten waarom dat niet zo is, behalve bij defecten).

 

06-10-2023 16:11:23
Muizeneus
Muizeneus
Quote
icened200 (06-10-2023 15:37:40):
Quote
AlexNL (06-10-2023 14:47:31):

Nee. De beperking voor 150 km/h geldt wanneer er onder 3 kV met 2 stellen wordt gereden, maar bijvoorbeeld stroomafnemer 1 en 3 op staan.

Voor een solo stel zag ik geen beperkingen onder 3 kV, dus zal men daarmee aan baanvaksnelheid mogen rijden.


Zal dan kunnen inhouden dat tussen Antwerpen Berchem - Schaarbeek via Diabolospoorlijn een dubbele ICNG een paar minuten langzamer zal rijden dan een solo ICNG?

Naar mijn weten kan tussen Antwerpen Berchem - Mechelen - luchthaven Brussel zoal met 160 km p/u gereden worden. En tussen Mechelen - luchthaven Brussel zelfs met 200 km p/u.


Maar als ik alle berichtgeving hier goed gevolgd heb, gaan de ICNG's niet via de luchtahven rijden maar via de 'klassieke' L25 rechtstreeks Mechelen - Brussel, en gaat het ommetje via de luchthaven met HLE 17 gereden worden

 

06-10-2023 16:38:12
cuneo56
cuneo56
Quote
AlexNL (06-10-2023 13:13:43):
  • ETCS: transities tussen L1 en L2 niet getest. Inzet op lijnen voorzien van ETCS L1 LS niet toegestaan.

Zoals ik het lees zijn de overgangen tussen Level 2 en Level 1LS niet getest.

( dat zou ook raar zijn als het de overgang tussen Level 1 en 2 zou zijn , want die overgang heb je tegenwoordig aan de noordzijde van Antwerpen van/ naar lijnen 4 en 12)

Omdat rijden onder level 1LS niet is toegestaan kan er niet via de grens overgang Visé worden gereden.

 

06-10-2023 17:12:21
hehoka
hehoka

ICNG.... een hoofdpijnproject ? Hoe lang al bezig met testen ? schiet niet op....

 

06-10-2023 17:20:36 1
VIRMm1
VIRMm1
Quote
hehoka (06-10-2023 17:12:21):

ICNG.... een hoofdpijnproject ? Hoe lang al bezig met testen ? schiet niet op....


Ah, daar gaan we weer...

 

06-10-2023 17:22:04
aarclay
aarclay
Quote
hehoka (06-10-2023 17:12:21):

ICNG.... een hoofdpijnproject ? Hoe lang al bezig met testen ? schiet niet op....


Het meeste is in dit topic inmiddels wel hierover verteld. Ze rijden al bijna een half jaar met reizigers, hebben volgens NS al 200.000 kilometers in de commerciële dienst gereden, en de betrouwbaarheid wordt steeds hoger. De testen die nu plaatsvinden zijn de tests in de laatste fase voor de ICNG-B naar Brussel. Perfect op planning als ik zo zie.



Laatst bewerkt door aarclay op 06-10-2023 17:23
 

06-10-2023 17:37:28
icened200
icened200
Quote
hehoka (06-10-2023 17:12:21):

ICNG.... een hoofdpijnproject ? Hoe lang al bezig met testen ? schiet niet op....


De klok weet je vinden. Maar waar is de klepel?

 

06-10-2023 17:53:57 2
gose91
gose91

WHAHAHA ik vind de pot en de ketel beter van toepassing hier. Beetje vermoeiend topic zo...

NS kan tevreden zijn met een enigszins consequent vooruitzicht van leveringen, daar is al veel beter mee te sturen en te plannen dan voor de zomer. Geeft aan alle kanten rust en opluchting. Denk dat daar vooral op gedoeld wordt in het persbericht

 

06-10-2023 18:08:49
icened200
icened200
Quote
Muizeneus (06-10-2023 16:11:23):
Quote

Maar als ik alle berichtgeving hier goed gevolgd heb, gaan de ICNG's niet via de luchtahven rijden maar via de 'klassieke' L25 rechtstreeks Mechelen - Brussel, en gaat het ommetje via de luchthaven met HLE 17 gereden worden


Dat is ook korter. Des te groter de tijdswinst.

 

06-10-2023 18:11:00
michaben
michaben

Ik ben vooral benieuwd naar wanneer de stellen met lage nummers (3101-3132, 3201-3221 en 3301-3311) die nu overgeslagen zijn of terug moeten (opnieuw) afgeleverd kunnen worden. Voorlopig kan men nog wel zo'n 4 à 5 maanden vooruit met afleveren van de hoge nummers, maar destijds werd de verwachting uitgesproken dat de aflevering daarna kon stagneren. In het nieuwsbericht lees ik daar niets over terug.

 

06-10-2023 18:37:56
AlexNL
AlexNL
Quote
cuneo56 (06-10-2023 16:38:12):
Quote
AlexNL (06-10-2023 13:13:43):
  • ETCS: transities tussen L1 en L2 niet getest. Inzet op lijnen voorzien van ETCS L1 LS niet toegestaan.

Zoals ik het lees zijn de overgangen tussen Level 2 en Level 1LS niet getest.

( dat zou ook raar zijn als het de overgang tussen Level 1 en 2 zou zijn , want die overgang heb je tegenwoordig aan de noordzijde van Antwerpen van/ naar lijnen 4 en 12)

Omdat rijden onder level 1LS niet is toegestaan kan er niet via de grens overgang Visé worden gereden.


Je hebt gelijk, dat had ik even over het hoofd gezien. De opmaak van de beperkingen op de website van het ERA is niet al te geweldig. 🙂

Ik vermoed dat er wél via Visé gereden zou kunnen worden indien men de trein forceert naar modus TBL1+ (zolang dat nog present is op het Infrabel-netwerk).

 

06-10-2023 18:42:04
treinhobby
treinhobby
Quote
cuneo56 (06-10-2023 16:38:12):

Omdat rijden onder level 1LS niet is toegestaan kan er niet via de grens overgang Visé worden gereden.


Wat ik mij nu afvraag:
Is dit bij de aanbesteding van de ICNG-B nooit een eis geweest, of zijn ze tegen problemen aangelopen dat dit niet is toegestaan.

Naar mijn weten hebben ze daar wel testritten gereden.

Als je van tevoren wist dat inzet daar niet mag, hoef je ook niet te testen, toch?

 

06-10-2023 19:52:33
AlexNL
AlexNL

Limited Supervision is onderdeel van de ETCS-baseline (versie) zoals deze geïmplementeerd zou moeten zijn op de ICNG. Wellicht zit er een fout in de implementatie, maar is een (al dan niet tijdelijke) ontheffing verleend omdat de ICNG-B in het beoogde inzetgebied nooit ETCS L1 LS zal tegenkomen.

 

06-10-2023 20:50:46
cuneo56
cuneo56
Quote
icened200 (06-10-2023 18:08:49):
Quote
Muizeneus (06-10-2023 16:11:23):
Quote

Maar als ik alle berichtgeving hier goed gevolgd heb, gaan de ICNG's niet via de luchtahven rijden maar via de 'klassieke' L25 rechtstreeks Mechelen - Brussel, en gaat het ommetje via de luchthaven met HLE 17 gereden worden


Dat is ook korter. Des te groter de tijdswinst.


Waarom gaat men niet via de nieuwe lijn 25N zoals de Thalys , sorry Eurostar Red, doet? Je hebt dan geen last van b.v. in Vilvoorde en Schaarbeek stoppende treinen.

 

06-10-2023 20:58:32
Muizeneus
Muizeneus

Is het ook mogelijk lijn 25N te nemen zonder de luchthaven aan te doen? Dat wist ik niet. Ik had hier wel gelezen dat de snelle ICBrussel niet meer in de luchthaven zou stoppen. Maar waarschijnlijk dan dus rechtstreeks Brussel - Mechelen via 25N

 

06-10-2023 21:02:31
icened200
icened200
Quote
cuneo56 (06-10-2023 20:50:46):
Quote
icened200 (06-10-2023 18:08:49):
Quote
Muizeneus (06-10-2023 16:11:23):
Quote

Maar als ik alle berichtgeving hier goed gevolgd heb, gaan de ICNG's niet via de luchtahven rijden maar via de 'klassieke' L25 rechtstreeks Mechelen - Brussel, en gaat het ommetje via de luchthaven met HLE 17 gereden worden


Dat is ook korter. Des te groter de tijdswinst.


Waarom gaat men niet via de nieuwe lijn 25N zoals de Thalys , sorry Eurostar Red, doet? Je hebt dan geen last van b.v. in Vilvoorde en Schaarbeek stoppende treinen.


Voordat lijn 25 N in gebruik was reed Eurostar Red en Benelux ook via Vilvoorde/Schaarbeek. Ken niet de complete dienstregeling van NMBS. Maar met 4 sporen zal ICNG België prima in te passen zijn tussen L treinen en overige treinen?

 

06-10-2023 21:07:46
Muizeneus
Muizeneus

Ik ben ooit 1x daar met de Thalys geweest, in de tijd dat lijn 25N nog niet bestond. Brussel - Mechelen ging toen de hele rit met een slakkegangetje, ik denk niet dat die trein sneller dan 100 km/h heeft gereden. En als ik het me goed herinner kwamen op tijd in Mechelen aan...

 

06-10-2023 21:19:06
Daan!
Daan!
Quote
michaben (06-10-2023 18:11:00):

Ik ben vooral benieuwd naar wanneer de stellen met lage nummers (3101-3132, 3201-3221 en 3301-3311) die nu overgeslagen zijn of terug moeten (opnieuw) afgeleverd kunnen worden. Voorlopig kan men nog wel zo'n 4 à 5 maanden vooruit met afleveren van de hoge nummers, maar destijds werd de verwachting uitgesproken dat de aflevering daarna kon stagneren. In het nieuwsbericht lees ik daar niets over terug.


De stellen die terug zijn gegaan schuiven naar achteren op.

 

06-10-2023 21:22:28
Muizeneus
Muizeneus

Dat was al lang duidelijk. De vraag is nu 'hoe ver naar achteren'? Gaat na de laatste 'nieuwe' ICNG de aflevering direct door met de 'oude' stellen of zit daar eerst nog weer een tijd tussen?

 

06-10-2023 21:50:33 1
Henk1619
Henk1619
Quote
icened200 (06-10-2023 09:35:22):

nieuws.ns.nl

NS is tevreden over de ontwikkeling van ICNG. Terwijl er véél geklaagd wordt over de trage instroom.

Blijkbaar wordt er door degenen die aan de zijlijn staan anders tegenaan gekeken dan door insiders.


In Noord-Korea en Rusland klinkt ook louter applaus terwijl wij hier aan de zijlijn ook iets anders aan kijken tegen hoe het in die landen gaat...



Laatst bewerkt door Henk1619 op 06-10-2023 21:50
 

06-10-2023 22:22:51
icened200
icened200
Quote
Henk1619 (06-10-2023 21:50:33):
Quote
icened200 (06-10-2023 09:35:22):

nieuws.ns.nl

NS is tevreden over de ontwikkeling van ICNG. Terwijl er véél geklaagd wordt over de trage instroom.

Blijkbaar wordt er door degenen die aan de zijlijn staan anders tegenaan gekeken dan door insiders.


In Noord-Korea en Rusland klinkt ook louter applaus terwijl wij hier aan de zijlijn ook iets anders aan kijken tegen hoe het in die landen gaat...


Offtopic. Zullen we het weer over de ontwikkelingen van ICNG hebben?

 

06-10-2023 22:33:16 1
DDZ7504
DDZ7504

Het is niet off topic, het is een vergelijking met dat NS ook tevreden is over iets waar anderen niet tevreden mee zijn. Een extreme vergelijking, maar er zit wel wat in.

 

06-10-2023 23:13:52
Ontspoord
Ontspoord
Quote
Henk1619 (06-10-2023 21:50:33):
Quote
icened200 (06-10-2023 09:35:22):

nieuws.ns.nl

NS is tevreden over de ontwikkeling van ICNG. Terwijl er véél geklaagd wordt over de trage instroom.

Blijkbaar wordt er door degenen die aan de zijlijn staan anders tegenaan gekeken dan door insiders.


In Noord-Korea en Rusland klinkt ook louter applaus terwijl wij hier aan de zijlijn ook iets anders aan kijken tegen hoe het in die landen gaat...


Kan me niet voorstellen dat NS echt tevreden is. De huidige inzet vindt nog steeds plaats onder de noemer "proefbedrijf'. De formele indienststelling zou in december 2023 moeten plaatsvinden. Echter, de betrouwbaarheid is nog niet op orde. Dat heeft niet alleen met technische problemen te maken, maar ook met het opleidings/ervarings-niveau van het personeel. En dat zo'n 7 jaar na bestelling. Dat is beschamend, ondanks de corona crisis die vertraging in de levering heeft veroorzaakt. Het geleverde materieel moet deels terug naar de fabriek in Polen in verband met ondermaatse kwaliteit van het laswerk. Intussen moet ICM en ICR materieel worden afgevoerd i.v.m. de slechte techische staat (corrosie) en het lease-contract voor Traxx locomotieven kan niet, of slechts gedeeltelijk worden verlengd. Ik denk dat het komende half jaar erg spannend wordt voor NS. Als de instroom van voldoende betrouwbaar ICNG-materieel achterblijft bij de noodgedwongen afvloeiing van ICM en ICR+Traxx, dan dreigt een nieuw Fyra-debacel.



Laatst bewerkt door Ontspoord op 06-10-2023 23:23
 

06-10-2023 23:15:45
robert5591
robert5591

Een nogal ongepaste vergelijking.Om het vriendelijk te zeggen. Maar subtiliteit is niet aan iedereen besteed.

Lees ook nog een keer waar NS tevreden over zegt te zijn. Ik zei het al eerder: zo verwoord dat ook de bedrjfsjuristen tevreden waren

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

06-10-2023 23:16:04
treinfan
treinfan
Quote
icened200 (06-10-2023 15:37:40):
Quote
AlexNL (06-10-2023 14:47:31):

Nee. De beperking voor 150 km/h geldt wanneer er onder 3 kV met 2 stellen wordt gereden, maar bijvoorbeeld stroomafnemer 1 en 3 op staan.

Voor een solo stel zag ik geen beperkingen onder 3 kV, dus zal men daarmee aan baanvaksnelheid mogen rijden.


Zal dan kunnen inhouden dat tussen Antwerpen Berchem - Schaarbeek via Diabolospoorlijn een dubbele ICNG een paar minuten langzamer zal rijden dan een solo ICNG?

Naar mijn weten kan tussen Antwerpen Berchem - Mechelen - luchthaven Brussel zoal met 160 km p/u gereden worden. En tussen Mechelen - luchthaven Brussel zelfs met 200 km p/u.


Volgens openrailwaymaps is lijn 25N maximaal 160 km/h, dus kan je geen 200 km/h halen.

 

06-10-2023 23:18:16
dennistd
dennistd

Is er eigenlijk nog nieuws over de ICNG-D? Als ik me niet vergis waren er daar toch ook twee van besteld als proefstellen?

 

06-10-2023 23:41:54
icened200
icened200
Quote
treinfan (06-10-2023 23:16:04):
Quote
icened200 (06-10-2023 15:37:40):
Quote
AlexNL (06-10-2023 14:47:31):

Nee. De beperking voor 150 km/h geldt wanneer er onder 3 kV met 2 stellen wordt gereden, maar bijvoorbeeld stroomafnemer 1 en 3 op staan.

Voor een solo stel zag ik geen beperkingen onder 3 kV, dus zal men daarmee aan baanvaksnelheid mogen rijden.


Zal dan kunnen inhouden dat tussen Antwerpen Berchem - Schaarbeek via Diabolospoorlijn een dubbele ICNG een paar minuten langzamer zal rijden dan een solo ICNG?

Naar mijn weten kan tussen Antwerpen Berchem - Mechelen - luchthaven Brussel zoal met 160 km p/u gereden worden. En tussen Mechelen - luchthaven Brussel zelfs met 200 km p/u.


Volgens openrailwaymaps is lijn 25N maximaal 160 km/h, dus kan je geen 200 km/h halen.


Spiek even op Forum van onze Zuiderburen:

www.hgbtf.net

Spoor is net als Hanzelijn geschikt voor 200 km p/u. Maar dienstsnelheid is 160 km p/u.

 

07-10-2023 00:04:43
mtlx
mtlx
Quote
dennistd (06-10-2023 23:18:16):

Is er eigenlijk nog nieuws over de ICNG-D? Als ik me niet vergis waren er daar toch ook twee van besteld als proefstellen?


Die worden momenteel statisch getest. Ergens in de komende tijd moet de eerste naar Velim gaan voor dynamische tests, als ik het goed heb begrepen.



Laatst bewerkt door mtlx op 07-10-2023 00:05
 

07-10-2023 10:03:35
phantom
phantom

Ik neem aan dat de problemen die men vind tijdens het testen van ICNG en ICNG-B en daarna zijn verholpen,ook aangepakt zullen worden bij de 2 stellen die voor duitsland geschikt zullen zijn,of gaan die onaangepast straks proefdraaien op de spoorlijnen ?



Laatst bewerkt door phantom op 07-10-2023 10:04
 

07-10-2023 11:42:20
aarclay
aarclay
Quote
michaben (06-10-2023 18:11:00):

Ik ben vooral benieuwd naar wanneer de stellen met lage nummers (3101-3132, 3201-3221 en 3301-3311) die nu overgeslagen zijn of terug moeten (opnieuw) afgeleverd kunnen worden. Voorlopig kan men nog wel zo'n 4 à 5 maanden vooruit met afleveren van de hoge nummers, maar destijds werd de verwachting uitgesproken dat de aflevering daarna kon stagneren. In het nieuwsbericht lees ik daar niets over terug.


Ik las in een Op De Rails van een paar maanden geleden dat er gekeken zou worden of het mogelijk is om oude stellen versneld op te knappen. De NS spreekt in het nieuwsartikel over inzet naar Groningen en Leeuwarden vanaf 2024. Terwijl het audit-rapport van Railistic zelfs sprak over 2025 voor inzet op het HRN.

In 2024 stroomt de ICNG dan verder in op Den Haag-Eindhoven en Amsterdam-Rotterdam en starten we met de instroom in de reizigersdienst naar Leeuwarden/Groningen en naar Brussel.

Tegenover mijn site heeft de NS bevestigd dat de eerste 'op lasnaden afgekeurde' stellen inmiddels onder handen worden genomen bij Alstom in een aparte productielijn, en de eerste daarvan in de herfst zullen komen. Ik heb in een andere kring wel wat stelnummers gehoord, maar ik wil even niet speculeren daarover. Maar we lijken dus wekelijks oudere stelnummers op termijn binnen zien komen, afwisselend met wat nieuwere.

Verder blijf ik benieuwd naar het lot van de 3105 van de botsing bij Dreileben. Volledige nieuwbouw, gedeeltelijk of volledig herstel?



Laatst bewerkt door aarclay op 07-10-2023 13:10
 

07-10-2023 13:30:09
BVisser
BVisser
Quote
phantom (07-10-2023 10:03:35):

Ik neem aan dat de problemen die men vindT tijdens het testen van ICNG en ICNG-B en daarna zijn verholpen, ook aangepakt zullen worden bij de 2 stellen die voor Duitsland geschikt zullen zijn, of gaan die onaangepast straks proefdraaien op de spoorlijnen ?


Natuurlijk komen die correct uit Polen, wat dacht jij nou? Als ze dat niet zouden doen zou dat allereerst tot gezichtsverlies van Alstom bij NS leiden, maar ook tot een hoop extra kosten.



Laatst bewerkt door BVisser op 07-10-2023 13:32
 

08-10-2023 15:08:50 1
NS1637
NS1637

De 3119 en 3122 zijn in Amersfoort tussen RADVE-koppelwagens gezet. Het geheel staat bij de wagenwerkplaats.

 

09-10-2023 07:24:42
mdeen
mdeen
Quote
AlexNL (06-10-2023 14:47:31):

Voor een solo stel zag ik geen beperkingen onder 3 kV, dus zal men daarmee aan baanvaksnelheid mogen rijden.


Ik wel, een paar paragrafen eerder:

1435mm / DC 3kV / Regulation 2016/919 Set_2
1 Technical restriction related to construction
1.1 Minimum curve radius in meters: 150
1.3 Speed restrictions in Km/h: 190

1435mm / DC 3kV / TBL1+
1 Technical restriction related to construction
1.1 Minimum curve radius in meters: 150
1.3 Speed restrictions in Km/h: 190

Maar dit zal nauwelijks een beperking zijn daar de enige 200 km/h 3 kV-lijn die van Haren naar Leuven is.

Onder 25 kV mag 200 km/h gereden worden.

 

09-10-2023 07:30:55
mdeen
mdeen
Quote
AlexNL (06-10-2023 19:52:33):

Limited Supervision is onderdeel van de ETCS-baseline (versie) zoals deze geïmplementeerd zou moeten zijn op de ICNG. Wellicht zit er een fout in de implementatie, maar is een (al dan niet tijdelijke) ontheffing verleend omdat de ICNG-B in het beoogde inzetgebied nooit ETCS L1 LS zal tegenkomen.


In de toelating staat ook het stukje

In de trein zijn enkele ERTMS Change requests niet geïmplementeerd.

[...]

Bij wijzigingen aan de ERTMS infrastructuur zal opnieuw de impact van het niet geïmplementeerd zijn van de change requests moeten worden vastgesteld.

Oftewel: nieuwe ETCS software versie in het seinhuis? ICNG nieuw testen.

Het niet mogen rijden in België onder ETCS1 LS betekent dat ze niet via Gouvy naar Luxemburg zouden mogen (niet dat dat ooit gepland is, maar de route van de oude Ardennen-Express).

 

09-10-2023 07:52:33
geert
geert
Quote
mdeen (09-10-2023 07:30:55):
Quote
AlexNL (06-10-2023 19:52:33):

Limited Supervision is onderdeel van de ETCS-baseline (versie) zoals deze geïmplementeerd zou moeten zijn op de ICNG. Wellicht zit er een fout in de implementatie, maar is een (al dan niet tijdelijke) ontheffing verleend omdat de ICNG-B in het beoogde inzetgebied nooit ETCS L1 LS zal tegenkomen.


In de toelating staat ook het stukje

In de trein zijn enkele ERTMS Change requests niet geïmplementeerd.

[...]

Bij wijzigingen aan de ERTMS infrastructuur zal opnieuw de impact van het niet geïmplementeerd zijn van de change requests moeten worden vastgesteld.

Oftewel: nieuwe ETCS software versie in het seinhuis? ICNG nieuw testen.

Het niet mogen rijden in België onder ETCS1 LS betekent dat ze niet via Gouvy naar Luxemburg zouden mogen (niet dat dat ooit gepland is, maar de route van de oude Ardennen-Express).


Naar Luxembourg mogen ze sowieso niet, geen toelating voor dat land.

 

09-10-2023 20:13:27
Rsb
Rsb

Dat gaat dan nog leuk worden als op lijn 4, dus het Belgische deel van de HSL om wat voor reden dan ook wordt teruggeschakeld naar level 1. Overigens is lijn 25 (Antwerpen - Brussel) dacht ik ook deels voorzien van level 1. Hoe gaat men dat dan doen?



Laatst bewerkt door Rsb op 09-10-2023 20:18
 

09-10-2023 20:28:55
AlexNL
AlexNL

HSL4 heeft L1 + L2 gelijktijdig actief en de trein gebruikt het hoogst mogelijke level. Er zijn wel flinke beperkingen aan hoeveel treinen er tegelijkertijd onder L1 op HSL4 mogen rijden, dit vanwege een STS-passage bij Noorderkempen een paar jaar geleden.

ETCS L1 Full Supervision is geen probleem voor de ICNG, het gaat specifiek over LS. Dat gaat ICNG niet tegenkomen tussen Noorderkempen en Brussel.

 

09-10-2023 20:37:31
AlbertP
AlbertP

Dat is L1 FS (full supervision). L1 LS wordt gebruikt om bestaande routes goedkoop op te waarderen, in België vooral buiten de hoofdroutes.

Zie ook deze kaart voor de huidige toestand, met L1 LS in geel: opendata.infrabel.be

Op de routes van de Benelux incl. omleidingen (via bijv. Roosendaal) ligt nergens L1 LS, dus de toelating daarvoor is voor nu niet relevant. Voor zover ik weet is L1 LS in Nederland en Duitsland nergens gepland.



Laatst bewerkt door AlbertP op 09-10-2023 20:39
 

09-10-2023 20:44:21
AlexNL
AlexNL

L1 LS is voor de Belgen een overgangsstap, omdat het niet overal financieel te verantwoorden is om die gebieden meteen naar FS te brengen. Uiteindelijk wil Infrabel er vanaf.

In Duitsland kiest men juist wel voor ETCS L1LS, maar daar noemt men het weer anders: ESG (ETCS Signalgeführt). Men probeert daarmee PZB na te bootsen. Op andere plekken gebruikt men wel ETCS L2.



Laatst bewerkt door AlexNL op 09-10-2023 21:51
 

10-10-2023 09:54:33
AlbertP
AlbertP

Je hebt inderdaad gelijk met Duitsland. Tot nu toe ligt L1 LS daar overigens alleen op een paar grensbaanvakken met Zwitserland (waar het grootschalig uitgerold is,) maar het zou later op meer baanvakken moeten komen en daarmee ook voor de ICNG-D relevant worden.

 

10-10-2023 11:52:53
wouterder
wouterder

Vandaag heeft de RXP 9901 de 3119 en 3122 overgebracht vanaf Amersfoort naar Bad Bentheim voor transport verder naar Duitsland.



Laatst bewerkt door wouterder op 10-10-2023 16:40, reden: Bestemming aangepast nav aanvulling Virmm1
 

10-10-2023 14:51:02
VIRMm1
VIRMm1

Treinen gaan naar Duitsland en blijven daar een paar jaar wachten tot ze aan de beurt zijn tot retrofit. Ik denk Braunschweig maar zeker weten doe ik dat niet. Iig geen Polen.

 

10-10-2023 15:50:08
phantom
phantom

Stellige aanname,2 stellen naar D slepen om ze daar een paar jaar weg te laten "rotten"?
Wie gaat dat betalen als dat waar is en waarom laat je ze dan niet hier ergens staan,als staan toch het aangenomen hoofdoel word voor langere tijd ?

 

10-10-2023 15:56:37
treinfan
treinfan

Alstom. Opstellen in Duitsland is goedkoper dan in Nederland.

 

10-10-2023 16:10:08
aarclay
aarclay

Het is al door NS bekend gemaakt dat de eerste retrofitstellen deze herfst al naar Nederland komen.

Dus die twee jaar is het maximum. Voor hetzelfde geld zijn ze al eerder terug. Of zou @VIRMm1 een specifieke planning hebben?

 

10-10-2023 16:20:54
broek53
broek53

Ik heb het idee dat retrofit verward wordt met het oplossen van de las-kwaliteitsproblemen.

 

10-10-2023 17:24:23
DenTheo
DenTheo

Beter laat dan nooit : deze middag langs Kalmthout op weg naar R'daal, de ICNG-B.

Dit stukje ETCS en de overgang 3kV>1,8 is dus nu ook getest...

 

10-10-2023 19:25:03
DDZ7504
DDZ7504

Hoezo beter laat dan nooit? Het stel heeft al vaker tussen Rsd en Atw gereden hoor...

Edit: bij nader inzien kan ik dat niet zeker zeggen, ik was in de war met enkele slagen Bd-Rsd die het stel heeft gereden waarbij ik niet weet of men ook over de grens is geweest.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 10-10-2023 19:30
 

10-10-2023 19:57:02
Dionysusnu
Dionysusnu

Ik weet niet waar de ETCS precies begint, maar er is in ieder geval eerder al naar Essen gereden, bijvoorbeeld op 12 november: foto op treinposities. Dat was toen een (semi-)doorgaande rit vanuit Utrecht.

Tenzij DenTheo het specifiek over de richting België>NL heeft, ik kan namelijk geen spots vinden van een mogelijke terugrit Esn>Rsd.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 10-10-2023 20:04
 

10-10-2023 21:45:49
AlexNL
AlexNL

De ETCS op lijn 12 begint zodra de trein zich op Infrabel-infrastructuur begeeft.

 

10-10-2023 21:50:15
Henk1619
Henk1619
Quote
Dionysusnu (10-10-2023 19:57:02):

Ik weet niet waar de ETCS precies begint, maar er is in ieder geval eerder al naar Essen gereden, bijvoorbeeld op 12 november: foto op treinposities. Dat was toen een (semi-)doorgaande rit vanuit Utrecht.

Tenzij DenTheo het specifiek over de richting België>NL heeft, ik kan namelijk geen spots vinden van een mogelijke terugrit Esn>Rsd.


De retourrit was op 21 november 2022



Laatst bewerkt door Henk1619 op 10-10-2023 21:50
 

11-10-2023 16:04:21
phantom
phantom
Quote
treinfan (10-10-2023 15:56:37):

Alstom. Opstellen in Duitsland is goedkoper dan in Nederland.


Ok,duidelijk verhaal,merci.

 

12-10-2023 11:27:00
NIJMEGEN
NIJMEGEN

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,10577398

Foto's van 2 stellen onderweg.

 

12-10-2023 11:41:17
AlbertP
AlbertP
Quote
NIJMEGEN (12-10-2023 11:27:00):

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,10577398

Foto's van 2 stellen onderweg.


Die zijn onderweg richting Polen op de foto.

 

12-10-2023 11:56:50
DDZ7504
DDZ7504

Dat zijn inderdaad de 3119 en 3122 die Nederland laatst hebben verlaten.

 

12-10-2023 17:56:40
mvschoon
mvschoon

www.drehscheibe-online.de



Laatst bewerkt door mvschoon op 12-10-2023 17:58
 

14-10-2023 07:00:09
icened200
icened200

Op Facebook ICNG wordt voorspeld dat er een nieuwe ICNG in het weekeinde wordt overgebracht. 3223 wordt genoemd.

Zie via Treinpositie.nl dat 3222 (bijna) altijd in de reguliere dienstregeling wordt ingezet. Maar zie dat niet met ICNG 3133 het geval is. Wordt die gebruikt voor het opleiden van (nieuwe) NS ICNG treinmachinisten?

Volledig inzet van ICNG is er vrijwel nooit. Het wisselt.



Laatst bewerkt door icened200 op 14-10-2023 07:00
 

14-10-2023 13:04:33 1
DDZ7504
DDZ7504
Quote
icened200 (14-10-2023 07:00:09):

Op Facebook ICNG wordt voorspeld dat er een nieuwe ICNG in het weekeinde wordt overgebracht. 3223 wordt genoemd.

Ik heb het bericht gelezen, en het is een grap. Er wordt een "conspiracy theory" gebruikt om zogenaamd het nummer van het volgende treinstel te achterhalen; "Ik denk dat de ooievaar van het weekeinde een nieuwe ICNG brengt. Het zal de 3223 wel worden, ik heb het als volgt berekend: In Nederland zijn al de 3222, 24, 25, 26 en 27. Tel je de eindcijfers van die 8-wagenstellen op kom je aan 24 (2+4+5+6+7). Het zijn 8-wagenstellen dus 24:8 is 3 en dat is dus het eindcijfer van het nieuw te verwelkomen treinstel. Tel je de cijfers van het treinstelnummer 3223 bij elkaar op dan kom je aan 10 (3+2+2+3), dus October, de 10e maand van het jaar '23. Wedden dat het klopt rond 15 October 2023?"

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 14-10-2023 13:09
 

14-10-2023 13:13:58
anton_
anton_

Eindelijk een berekening die ik helemaal snap cool

 

14-10-2023 13:14:57
icened200
icened200
Quote
DDZ7504 (14-10-2023 13:04:33):
Quote
icened200 (14-10-2023 07:00:09):

Op Facebook ICNG wordt voorspeld dat er een nieuwe ICNG in het weekeinde wordt overgebracht. 3223 wordt genoemd.

Ik heb het bericht gelezen, en het is een grap. Er wordt een "conspiracy theory" gebruikt om zogenaamd het nummer van het volgende treinstel te achterhalen; "Ik denk dat de ooievaar van het weekeinde een nieuwe ICNG brengt. Het zal de 3223 wel worden, ik heb het als volgt berekend: In Nederland zijn al de 3222, 24, 25, 26 en 27. Tel je de eindcijfers van die 8-wagenstellen op kom je aan 24 (2+4+5+6+7). Het zijn 8-wagenstellen dus 24:8 is 3 en dat is dus het eindcijfer van het nieuw te verwelkomen treinstel. Tel je de cijfers van het treinstelnummer 3223 bij elkaar op dan kom je aan 10 (3+2+2+3), dus October, de 10e maand van het jaar '23. Wedden dat het klopt rond 15 October 2023?"

Waardeloos als er desinformatie wordt gegeven.

 

14-10-2023 13:24:45 1
DDZ7504
DDZ7504
Het was in dit geval wel héél duidelijk dat het niet serieus was, als je echt dacht dat dit klopte dan moet je je afvragen of je niet beter van het internet af kan blijven...  

14-10-2023 13:31:38 2
broek53
broek53
De grap is wel met voorkennis gemaakt, want het is wel degelijk de 3223 die voor transport naar NL op de rol staat voor dit weekend. Of het ook werkelijk gebeurt, weet ik niet, maar het was/is dus wel de planning.  

14-10-2023 13:38:14
DDZ7504
DDZ7504
Ha, dat zal meer geluk dan wijsheid zijn. Hierboven werd echter gezegd dat de 3142 vorige week al had moeten komen. Zouden ze dan allebei komen?  

15-10-2023 18:53:18
icened200
icened200
Quote
DDZ7504 (14-10-2023 13:38:14): Ha, dat zal meer geluk dan wijsheid zijn. Hierboven werd echter gezegd dat de 3142 vorige week al had moeten komen. Zouden ze dan allebei komen?

Nee. Alleen 3223. Zelf even gecheckt. Staat op opstelterrein Zl

Laatst bewerkt door icened200 op 15-10-2023 18:53
 

16-10-2023 09:49:34
icened200
icened200
Zie op Treinpositie dat ICNG 3134, 3136, 3137, 3222, 3224, 3226, 3227 gebruikt worden in de dienstregeling. Worden de overige ICNG gebruikt voor opleidingsritten?  

16-10-2023 10:56:37
geert
geert

Alleen de 3312 mist in je lijstje maar die gaat gebruikt worden voor opleiding in België begreep ik. En de 3223 is gisteren het land in gekomen dus die zal eerst nog de afleveringsproefritten rijden. Meer stellen zijn er momenteel niet. Rest van de oorspronkelijke test stellen staat aan de kant.

edit en de 3133 en 3135 zijn er ook nog, waar die zijn weet ik niet.



Laatst bewerkt door geert op 16-10-2023 10:57
 

16-10-2023 11:10:04
VIRMm1
VIRMm1

3133 voor opleiding, 3139&3140 voor software testen.

De overige stellen staan waarschijnlijk defect, reserve of onderhoud

 

16-10-2023 11:26:06
aarclay
aarclay
Quote
VIRMm1 (16-10-2023 11:10:04):

3133 voor opleiding, 3139&3140 voor software testen.

De overige stellen staan waarschijnlijk defect, reserve of onderhoud


Software testen voor de 'meer storingsvrije en machinistvriendelijke met minder onnodige meldingen' software?

 

16-10-2023 11:57:03 1
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
VIRMm1 (16-10-2023 11:10:04):

3133 voor opleiding, 3139&3140 voor software testen.

De overige stellen staan waarschijnlijk defect, reserve of onderhoud


3135 staat binnen voor onderhoud, 3225 heeft problemen met de snelschakelaar.

 

16-10-2023 12:10:29
VIRMm1
VIRMm1
Quote
aarclay (16-10-2023 11:26:06):
Quote
VIRMm1 (16-10-2023 11:10:04):

3133 voor opleiding, 3139&3140 voor software testen.

De overige stellen staan waarschijnlijk defect, reserve of onderhoud


Software testen voor de 'meer storingsvrije en machinistvriendelijke met minder onnodige meldingen' software?


Nee, 'meer storingen en problemen' software

Wat denk je nu zelf? 😜