16-10-2023 12:49:12
DDZ7504
DDZ7504

3208 stond aldus een melding elders vanmorgen op Amf tussen de remwagens die gisteren met de 3223 mee zijn gekomen. Die zal het land vast en zeker spoedig verlaten.

 

16-10-2023 13:21:47 5
Jorn
Jorn

Nu er zoveel info ineens voorbij komt lijkt het mij handig om een lijstje bij te gaan houden. Dit zijn alle ICNG die volgens mij niet meer terug hoeven naar Polen. Aanvullingen zijn uiteraard welkom, ik zal proberen de lijst up to date te houden na aanleiding van meldingen hier.

3100:
3133 opleidingen (NS)
3134 in dienst (NS)
3135 in onderhoud (NS)
3136 in dienst (NS)
3137 in dienst (NS)
3139 in dienst (NS)
3140 in dienst (NS)
3142 afnametesten (Alstom)

3200:
3222 in dienst (NS)
3223 in dienst (NS)
3224 in dienst (NS)
3225 problemen snelschakelaar (NS)
3226 in dienst (NS)
3227 in dienst (NS)

3300:
3312 opleidingen in België (NS)



Laatst bewerkt door Jorn op 13-11-2023 09:05
 

16-10-2023 13:30:57
VIRMm1
VIRMm1

Alle treinstellen (op 3223 na) zijn geaccepteerd en eigendom van NS.

 

16-10-2023 13:46:51
Jorn
Jorn
Bedankt, ik heb het verwerkt  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

16-10-2023 14:16:06
wouterder
wouterder
Quote
DDZ7504 (16-10-2023 12:49:12):

3208 stond aldus een melding elders vanmorgen op Amf tussen de remwagens die gisteren met de 3223 mee zijn gekomen. Die zal het land vast en zeker spoedig verlaten.


Is vanmiddag overgebracht naar Bh met de 9901 van RXP.



Laatst bewerkt door wouterder op 16-10-2023 14:17
 

24-10-2023 11:19:42
DingeZ
DingeZ

De softwaretesten zijn denk ik afgerond, want de 3139 en 3140 zijn vandaag voor het eerst in de dienst opgenomen. Ze mochten samen de 1118 gaan rijden, om vervolgens net na Breda te stranden.

 

24-10-2023 12:36:23
icened200
icened200
Quote
DingeZ (24-10-2023 11:19:42):

De softwaretesten zijn denk ik afgerond, want de 3139 en 3140 zijn vandaag voor het eerst in de dienst opgenomen. Ze mochten samen de 1118 gaan rijden, om vervolgens net na Breda te stranden.


Het was al aangekondigd dat zeer véél getest zou worden. Vandaag blijkt wel waarom.

De hele testprogramma vanaf 2019 is héél zorgvuldig. Hoe komt het dat er op basis van een beproefde platform toch tegen zoveel nieuwe storingen aanlopen?

 

24-10-2023 12:42:09 9
Muizeneus
Muizeneus

Gaan we voor de 358e keer hier nou over discussiëren?

Volgens mij is alles al uitgebreid hier besproken

 

24-10-2023 13:32:19 7
broek53
broek53

Nu ja, de 358 non-antwoorden komen erop neer dat elk Alstom-product kennelijk het recht heeft op minimaal een keer stranden als het nieuw is en het een en ander aan het-is-een-testbedrijf. Dat laatst is inmddels echt wel over. Ik ben met terugwerkend kracht blij dat de paar honderd CAF-producten die merkwaardige Alstom-eigenschap niet bleken te hebben.

 

24-10-2023 14:24:03
icened200
icened200
Quote
Muizeneus (24-10-2023 12:42:09):

Gaan we voor de 358e keer hier nou over discussiëren?

Volgens mij is alles al uitgebreid hier besproken


Volg het wel met o.a. software, ICNG treinmachinisten die minder opleiding hebben als de testmachinisten etc.

Het is om mee te denken. Niet om het af te kraken. Het liefst zie ik elke week een nieuwe ICNG. Maar dat zal voorlopig niet reëel zijn.

Maar dat was al in een Pdf brochure beschreven. We zitten in die laatste fase met een klein aantal ICNG.

 

24-10-2023 15:54:24 3
VIRMm1
VIRMm1
Quote
icened200 (24-10-2023 12:36:23):
Quote
DingeZ (24-10-2023 11:19:42):

De softwaretesten zijn denk ik afgerond, want de 3139 en 3140 zijn vandaag voor het eerst in de dienst opgenomen. Ze mochten samen de 1118 gaan rijden, om vervolgens net na Breda te stranden.


Het was al aangekondigd dat zeer véél getest zou worden. Vandaag blijkt wel waarom.

De hele testprogramma vanaf 2019 is héél zorgvuldig. Hoe komt het dat er op basis van een beproefde platform toch tegen zoveel nieuwe storingen aanlopen?


De 3139 en 3140 rijden inmiddels weer met oude software, de nieuwe software was enkel voor testen en wordt (nog) niet gebruikt voor in de reizigersdienst.

 

24-10-2023 18:15:49
aarclay
aarclay
Quote
VIRMm1 (24-10-2023 15:54:24):
Quote
icened200 (24-10-2023 12:36:23):
Quote
DingeZ (24-10-2023 11:19:42):

De softwaretesten zijn denk ik afgerond, want de 3139 en 3140 zijn vandaag voor het eerst in de dienst opgenomen. Ze mochten samen de 1118 gaan rijden, om vervolgens net na Breda te stranden.


Het was al aangekondigd dat zeer véél getest zou worden. Vandaag blijkt wel waarom.

De hele testprogramma vanaf 2019 is héél zorgvuldig. Hoe komt het dat er op basis van een beproefde platform toch tegen zoveel nieuwe storingen aanlopen?


De 3139 en 3140 rijden inmiddels weer met oude software, de nieuwe software was enkel voor testen en wordt (nog) niet gebruikt voor in de reizigersdienst.


Dat zal waarschijnlijk op een nader te bepalen moment worden uitgerold over alle stellen tegelijk, vermoed ik?

 

24-10-2023 19:43:13
DDZ7504
DDZ7504

Ze zijn uiteindelijk zonder problemen van Bd naar Wgm gereden als LM, aldus de dienstdoende machinist via social media. De 3136 zou ze vanaf de strandingslocatie naar Bd hebben gebracht.

 

24-10-2023 22:30:13 1
VIRMm1
VIRMm1
Quote
aarclay (24-10-2023 18:15:49):
Quote
VIRMm1 (24-10-2023 15:54:24):
Quote
icened200 (24-10-2023 12:36:23):
Quote
DingeZ (24-10-2023 11:19:42):

De softwaretesten zijn denk ik afgerond, want de 3139 en 3140 zijn vandaag voor het eerst in de dienst opgenomen. Ze mochten samen de 1118 gaan rijden, om vervolgens net na Breda te stranden.


Het was al aangekondigd dat zeer véél getest zou worden. Vandaag blijkt wel waarom.

De hele testprogramma vanaf 2019 is héél zorgvuldig. Hoe komt het dat er op basis van een beproefde platform toch tegen zoveel nieuwe storingen aanlopen?


De 3139 en 3140 rijden inmiddels weer met oude software, de nieuwe software was enkel voor testen en wordt (nog) niet gebruikt voor in de reizigersdienst.


Dat zal waarschijnlijk op een nader te bepalen moment worden uitgerold over alle stellen tegelijk, vermoed ik?


Moet uiteraard eerst toegelaten worden maar daarvoor moet het eerst gefinetuned worden.

 

29-10-2023 12:35:38
ICM4013
ICM4013

Vandaag worden er twee ICNG's opgehaald van Ahgons

 

29-10-2023 12:45:31
DDZ7504
DDZ7504

Waarbij eerst de nieuwe 3142 naar (waarschijnlijk?) Zwolle wordt gebracht.

 

30-10-2023 12:29:03
aarclay
aarclay
Quote
ICM4013 (29-10-2023 12:35:38):

Vandaag worden er twee ICNG's opgehaald van Ahgons


Vandaag gemeld in het OD van deze dag:

Amf 07:15: RXP 9901 + koppelwagen + ICNG 3301 + 3121 + koppelwagen + containers, een enkele rongenwagen en weer wat containers plat ri Ama op spoor 8.

En inmiddels onderweg. Het ruimt aardig op zo. De 3110, 3112, 3116 en 3204 staan nog op Ahgons. Dus die gaan de komende weken ook wel weg als deze activiteit zich blijft herhalen.



Laatst bewerkt door aarclay op 30-10-2023 13:14
 

30-10-2023 13:32:31
icened200
icened200
Quote
aarclay (30-10-2023 12:29:03):
Quote
ICM4013 (29-10-2023 12:35:38):

Vandaag worden er twee ICNG's opgehaald van Ahgons


Vandaag gemeld in het OD van deze dag:

Amf 07:15: RXP 9901 + koppelwagen + ICNG 3301 + 3121 + koppelwagen + containers, een enkele rongenwagen en weer wat containers plat ri Ama op spoor 8.

En inmiddels onderweg. Het ruimt aardig op zo. De 3110, 3112, 3116 en 3204 staan nog op Ahgons. Dus die gaan de komende weken ook wel weg als deze activiteit zich blijft herhalen.


Zie ICNG 3142 op rangeerterrein Zwolle. Hoe snel keren de retrofit ICNG terug naar Nederland? Of worden eerst de nieuwste ICNG overgebracht?

 

30-10-2023 13:46:01
aarclay
aarclay

De NS heeft officieel tegenover mij bevestigd voor Treinenweb.nl dat de eerste retrofitted stellen dit najaar verwacht worden. Geen idee welke dat zijn, en ook niet of het stellen zijn die al in Nederland zijn geweest of stellen die enkel op rangeerterreinen (van Alstom) of in de werkplaats hebben gestaan. Ik heb wel een vermoeden dat er gekeken zal worden welke stellen het snelste te retrofitten zijn.



Laatst bewerkt door aarclay op 30-10-2023 13:49
 

30-10-2023 13:47:21
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Aannemelijk gaat dat retriofitten buiten de normale productie om.

Bij toeval zouden er dan ineens 3 of 4 stellen klaar kunnen staan om naar Nederland te komen.



Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 30-10-2023 13:48
 

30-10-2023 14:28:04 1
michaben
michaben

Eerder werd gesuggereerd dat het oplossen van de problemen met de lasverbindingen los zou staan van de retrofit. Dan zou het hier dus puur gaan om de stellen die wel goed in elkaar gelast zijn en waar alleen kleinere puntjes verbeterd moeten worden. De stellen met de lasproblemen zouden dan langer op zich laten wachten. Het terugvalscenario voor de dienstregeling van 2025 ligt zover ik weet ook nog altijd op de plank, maar dit kan per wijzigingsblad geregeld worden dus het zal de capaciteitsaanvraag niet in de weg zitten.

 

30-10-2023 14:48:03
aarclay
aarclay

Dat zou kunnen Michaben. Ik las eerder al in Op de Rails (augustus) dat een van de opties was om voldoende ICNG's te blijven leveren, dat er zou worden gekeken of er stellen die verregaand zijn afgebouwd versneld gereedgemaakt worden voor levering aan Nederland. Er staat ook bij dat die tijdelijk voor reizigersdienst geschikt worden gemaakt, wat impliceert dat ook die weer terug moeten. Maar als het de stellen zonder de lasproblematiek zijn, dan zouden dit wel blijvertjes kunnen zijn. Ik denk dan aan stellen met lagere nummers, en dus de oudere stellen.

Ik houd de transporten nauwkeurig in de gaten bij Drehscheibe. ;-)

 

03-11-2023 13:48:29
Rsb
Rsb

Ik heb geruchten gehoord daar er naar Asd een beperking is van 13 bakken ICNG vanwege een onderstation. Kan hiervan zo snel geen berichten over vinden. Kan iemand hier meer over zeggen?

 

03-11-2023 13:56:53
mtlx
mtlx
Quote
mtlx (05-09-2023 09:51:31):

Technisch, ja. In de praktijk is het momenteel maximaal 13 bakken (althans in de 900/1000) vanwege beperkingen voor een onderstation bij Amsterdam. Zie ook de toelating in de ERA TV database:

Operation on 1.5kVDC lines with 12-pulse and semi-12-pulse sub-stations is allowed in single and multiple unit.

Operation on lines with 6-pulse substations is only allowed in single unit with exception of following 6-pulse substations (refer to ILT-2021/53067 derogation psophometric currents for further details) and multiple single-phase 6-pulse substations:
Operation with single and double 5-car trainsets as well as 5-car + 8-car trainsets is allowed near 6-pulse sub-stations Blokker, Dieren, Kwadijk and Maasdonk.
Operation with single and double 5-car trainsets as well as 5-car + 8-car trainsets is allowed near multiple single-phase 6-pulse sub-stations Amsterdam Oost, Blauwkapel, Den Helder, Leeuwarden, Schagen, Stobbega and Vlissingen.


Ik citeer mijzelf maar even ;-)

Geen gerucht dus, maar gewoon een van de beperkingen in de huidige toelating.



Laatst bewerkt door mtlx op 03-11-2023 13:57
 

03-11-2023 14:18:17
Rsb
Rsb

Dank voor de snelle reactie!

 

03-11-2023 19:19:43
anton_
anton_
Quote
mtlx (05-09-2023 09:51:31):

Technisch, ja. In de praktijk is het momenteel maximaal 13 bakken (althans in de 900/1000) vanwege beperkingen voor een onderstation bij Amsterdam. Zie ook de toelating in de ERA TV database:

Operation on 1.5kVDC lines with 12-pulse and semi-12-pulse sub-stations is allowed in single and multiple unit.

Operation on lines with 6-pulse substations is only allowed in single unit with exception of following 6-pulse substations (refer to ILT-2021/53067 derogation psophometric currents for further details) and multiple single-phase 6-pulse substations:
Operation with single and double 5-car trainsets as well as 5-car + 8-car trainsets is allowed near 6-pulse sub-stations Blokker, Dieren, Kwadijk and Maasdonk.
Operation with single and double 5-car trainsets as well as 5-car + 8-car trainsets is allowed near multiple single-phase 6-pulse sub-stations Amsterdam Oost, Blauwkapel, Den Helder, Leeuwarden, Schagen, Stobbega and Vlissingen.


Quote
AlexNL (06-10-2023 13:13:43):
  • Onder 3 kV gelden de volgende beperkingen:
    • Indien er wordt gereden met 2 treinstellen (UM2) geldt een snelheidsbeperking van 190 km/u indien stroomafnemers 1 en 4 opstaan. In alle andere configuraties geldt een Vmax van 150 km/u.
    • Indien de de-icing-modus is ingesteld: enkel stel max 160 km/u, dubbel stel max 140 km/u
  • Geen toelating voor inzet op infrastructuur voorzien van TVM-430 (de HSL naar Frankrijk)
  • ETCS: transities tussen L1 en L2 niet getest. Inzet op lijnen voorzien van ETCS L1 LS niet toegestaan.

Begrijp ik nu goed dat als je met 2*8 treinstellen rijdt is bij 3kV de max. snelheid 190, 150 of 140 (afhankelijk de modus en actieve stroomafnemers). Bij 1,5kV is er een geheel andere beperking, je mag zelfs geen 40 rijden op sommige plekken. ( want verbod). Als dat zo is klinkt het niet erg logisch voor mij. (maar ik ben een leek op dit gebied). Een meer stapsgewijze snelheidverlaging had ik logischer gevonden. Een ander soort eis: b.v. {eis dat er maar 1 van de 4 stroomafnemers opstaat op een "6-pulse substations" lijn}. Of is dit laatste niet mogelijk ?



Laatst bewerkt door anton_ op 03-11-2023 19:22
 

03-11-2023 19:56:30
cuneo56
cuneo56

Grappig dat geschreven wordt dat de transitie tussen ETCS level 1 naar level 2 niet getest werd. Bij elke rit van Brussel naar Nederland gebeurd die overgang!

 

03-11-2023 20:00:16
treinhobby
treinhobby

Ieder stel rijdt maar met 1 stroomafnemer tegen de draad.

In België mag je de maximale snelheid van 190km/uur rijden als je van het eerste stel de voorste en van het tweede stel de achterste stroomafnemer tegen de draad hebt.

Heb begrepen dat dit beter is voor de rijdraad dat die zo minder piek belasting heeft.

Voor Nederland geldt er een andere bespreking en dat is dat het onderstation niet voldoende vermogen kàn leveren voor 2x 8-delige stellen.

Er zullen op de dienst naar Brussel dus nooit gekoppelde stellen ingezet kunnen worden, zolang er in Nederland een beperking is van 5+8 als maximum.

 

03-11-2023 20:16:48
treinhobby
treinhobby
Quote
cuneo56 (03-11-2023 19:56:30):

Grappig dat geschreven wordt dat de transitie tussen ETCS level 1 naar level 2 niet getest werd. Bij elke rit van Brussel naar Nederland gebeurd die overgang!


Gelukkig heb je vorige maand zelf het antwoord al gegeven...

Quote
cuneo56 (06-10-2023 16:38:12):
Quote
AlexNL (06-10-2023 13:13:43):
  • ETCS: transities tussen L1 en L2 niet getest. Inzet op lijnen voorzien van ETCS L1 LS niet toegestaan.

Zoals ik het lees zijn de overgangen tussen Level 2 en Level 1LS niet getest.

( dat zou ook raar zijn als het de overgang tussen Level 1 en 2 zou zijn , want die overgang heb je tegenwoordig aan de noordzijde van Antwerpen van/ naar lijnen 4 en 12)

Omdat rijden onder level 1LS niet is toegestaan kan er niet via de grens overgang Visé worden gereden.


 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-11-2023 20:20:19
Marco
Marco
Quote
treinhobby (03-11-2023 20:00:16):

Voor Nederland geldt er een andere bespreking en dat is dat het onderstation niet voldoende vermogen kàn leveren voor 2x 8-delige stellen.


Dat is het niet: dan zou je simpelweg de lijnstroombegrenzing van de trein lager in kunnen stellen. En bovendien heeft een dubbele Traxx meer vermogen dan een ICNG 8+8.

Het heeft te maken met de impedantie van de trein, in combinatie met de extra spanningsharmonischen van een 6-pulsig onderstation.

 

03-11-2023 20:34:38
cuneo56
cuneo56
Quote
treinhobby (03-11-2023 20:16:48):
Quote
cuneo56 (03-11-2023 19:56:30):

Grappig dat geschreven wordt dat de transitie tussen ETCS level 1 naar level 2 niet getest werd. Bij elke rit van Brussel naar Nederland gebeurd die overgang!


Gelukkig heb je vorige maand zelf het antwoord al gegeven...


Dan heeft de tussentijdse vakantie z'n werk goed gedaan.๐Ÿ˜‰

 

03-11-2023 20:36:34
mtlx
mtlx

En om het dan volledig te maken: de snelheidsbeperking in België heeft te maken met de DC stroomafnemers die aangepast/anders afgesteld moeten worden om het golven van de bovenleiding te voorkomen. Als de stroomafnemers dichter op elkaar zitten is het risico daarop groter, net als dat het risico groter wordt bij hogere snelheden.

Dat zal dus aangepast moeten worden om die beperking op te heffen.

 

04-11-2023 11:01:23
phantom
phantom

En waar moet je aan denken,als we het hebben over aanpassen van de stroomafnemers ?
Zou het zo "simpel" kunnen zijn als wat boutjes losdraaien de panto's iets verder indrukken en dan de boutjes weer aandraaien zodat de panto's iets minder de hoogte in kunnen ?

OF moet je dan gaan denken aan het compleet verbouwen van de hele panto incl de constructie's waarmee deze op het dak zitten ?

Hoelang is dit overigens bekend,weet iemand dat ?
Is dit probleempje al langer bekend,maar is er simpelweg verder nooit geen aandacht aan geschonken totdat duidelijk werd dat het problemen/beperkingen zou gaan opleveren.
Of zit er wat anders achter en is dit een recent aan het licht gekomen probleem ?
(ben gewoon nieuwsgierig of iemand z'n hoofd in het zand heeft gestoken en er verder niks over heeft gezegd waardoor er vele icng's "verkeerd gebouwd" zijn op het gebied van de pantograven,of dat t wat anders is,vandaar de vragen)

 

04-11-2023 15:18:35
Marco
Marco

Stroomafnemers worden vaak getuned met spoilers. Ik maak geen grap. Zodat de bijvoorbeeld opdrukkracht netjes blijft ongeacht de snelheid en de rijrichting van de trein. Maar stel dat je de afstelling van zo'n spoiler in België wil veranderen, dan moet je mogelijk de goedkeuring voor Nederland opnieuw doen. Dus dat is al gauw gepruts. Dan kan je misschien wat kleine beperkingen ook gewoon accepteren.

Ook kan je spelen met de statische opdrukkracht. En die kan je vaak ook variëren door met software verschillende lichtkleppen aan te sturen.

 

04-11-2023 15:26:44
icened200
icened200
Quote
Marco (04-11-2023 15:18:35):

Stroomafnemers worden vaak getuned met spoilers. Ik maak geen grap. Zodat de bijvoorbeeld opdrukkracht netjes blijft ongeacht de snelheid en de rijrichting van de trein. Maar stel dat je de afstelling van zo'n spoiler in België wil veranderen, dan moet je mogelijk de goedkeuring voor Nederland opnieuw doen. Dus dat is al gauw gepruts. Dan kan je misschien wat kleine beperkingen ook gewoon accepteren.

Ook kan je spelen met de statische opdrukkracht. En die kan je vaak ook variëren door met software verschillende lichtkleppen aan te sturen.


Bedoel je met kleine beperkingen iets lagere dienstsnelheid?

190 km p/u of 200 km p/u tussen de spanningssluizen zal geen dramatisch verschil zijn op HSL.

 

04-11-2023 17:57:32
stijngeluk
stijngeluk

En zoizo, er is in belgie op dit moment maar 1 stuk waar je harder mag dan 160 onder 3000v en dat is Haren -> Leuven met 200km/h. Daar komt de ICNG wel langsheen, maar gaat daar zoals het nu eruit ziet nooit overheen, dus op dit moment is het een "probleem" zonder enige consequenties of dienstregelingstechnische beperkingen.



Laatst bewerkt door stijngeluk op 04-11-2023 17:57
 

04-11-2023 19:42:30
icened200
icened200
Quote
stijngeluk (04-11-2023 17:57:32):

En zoizo, er is in belgie op dit moment maar 1 stuk waar je harder mag dan 160 onder 3000v en dat is Haren -> Leuven met 200km/h. Daar komt de ICNG wel langsheen, maar gaat daar zoals het nu eruit ziet nooit overheen, dus op dit moment is het een "probleem" zonder enige consequenties of dienstregelingstechnische beperkingen.


En hoe zit dat op Noordtak HSL Antwerpen - Nederlandse grens?

Afgezien dat de afstand slechts 35 km is tussen Antwerpen - Nederlandse grens (Hazeldonk) via HSL.

 

04-11-2023 19:52:40
cuneo56
cuneo56

Daar rij je onder de 25 Kv~

 

04-11-2023 20:25:13
AlexNL
AlexNL

De snelheidsbeperking van 150 km/u voor gecombineerde stellen waarbij een andere stroomafnemerconfiguratie geldt dan 1+4 zou in theorie voor wat problemen kunnen zorgen. In de praktijk zal dat niet spelen.

Inzet in dubbeltractie is niet voorzien, en het verschil t.o.v. de maximumsnelheid op de lijn is dermate klein dat het niet tot onnoemelijke vertragingen zal leiden. Ik verwacht daarom dat dit niet heel veel prioriteit zal krijgen om op te lossen.

 

08-11-2023 09:17:54
Svh
Svh

Eventjes iets heel anders: kan iemand mij vertellen waarom het logisch is dat alleen de ICNG-B stellen de flow-kleurstelling krijgen? Ik vind het de stellen echt een stuk beter staan, had eigenlijk verwacht dat de non-flow kleurstelling tijdelijk was totdat ze ook 'geflowed' werded. Daarnaast worden naar mijn weet alle nieuw gerenoveerde VIRMm's wel in flow-kleurstelling gestickerd.

 

08-11-2023 09:30:53
Sanderbin
Sanderbin
Quote
Svh (08-11-2023 09:17:54):

Eventjes iets heel anders: kan iemand mij vertellen waarom het logisch is dat alleen de ICNG-B stellen de flow-kleurstelling krijgen? Ik vind het de stellen echt een stuk beter staan, had eigenlijk verwacht dat de non-flow kleurstelling tijdelijk was totdat ze ook 'geflowed' werded. Daarnaast worden naar mijn weet alle nieuw gerenoveerde VIRMm's wel in flow-kleurstelling gestickerd.


De NL varianten krijgen tijdens hun grote revisie ook flow, maar de reden waarom alleen de ICNG-B flow heeft, is omdat die later zijn besteld. Toen de binnenlandse ICNG's werden besteld, bestond de flow livery nog niet

 

08-11-2023 09:54:08 5
MCN-GVC
MCN-GVC

Zoals je aangeeft, is het erg persoonlijk of je het mooi vind. Ik vind het flow-ontwerp zelf een aanfluiting. Zeker bij icng en virm. De vectron staat het nog. Maar bij icng en virm vallen de logo's weg en bij virm met de dakluiken welke niet meegeschilderd worden, tezamen met de beter zichtbare vervuiling, maken het voor mij echt een slordige afgeraffelde aanfluiting. Gelukkig krijgen de binnenlandse stellen de echte ns kleurstelling en is voor de Benelux ter verduidelijking van het verschil tussen binnenlandse en buitenlandse inzet de flow geworden.

 

08-11-2023 11:05:46
aarclay
aarclay
Quote
MCN-GVC (08-11-2023 09:54:08):

Gelukkig krijgen de binnenlandse stellen de echte ns kleurstelling en is voor de Benelux ter verduidelijking van het verschil tussen binnenlandse en buitenlandse inzet de flow geworden.


Volgens mij was de reden dat de binnenlandse de normale IC-livrei krijgt, omdat het flow design later werd onthuld, en dat het zonde zou zijn om alles na de (pers)presentatie en al opnieuw te bestickeren en te spuiten. Grote kans dat de flow alsnog op de binnenlandse ICNG terugkeert bij de eerste revisie over een jaar of tien.

Het kan mogelijk nog verwarrend worden, want het zal mij niks verbazen als er een ICNG-B in het binnenland wordt ingezet als er nog geen ritten ermee naar België plaatsvinden. En de Duitse ICNG-D's zullen na de testen en toelatingen ook het binnenland in gaan, totdat de NS (mogelijk) naar Duitsland gaat rijden.

Maar voor nu is er een mooie verduidelijking tussen binnenlands en internationaal, hoewel het al enigzins vertroebeld is. ๐Ÿ™‚



Laatst bewerkt door aarclay op 08-11-2023 11:07
 

08-11-2023 11:23:41
diesels
diesels
Quote
MCN-GVC (08-11-2023 09:54:08):

Zoals je aangeeft, is het erg persoonlijk of je het mooi vind. Ik vind het flow-ontwerp zelf een aanfluiting. Zeker bij icng en virm. De vectron staat het nog. Maar bij icng en virm vallen de logo's weg en bij virm met de dakluiken welke niet meegeschilderd worden, tezamen met de beter zichtbare vervuiling, maken het voor mij echt een slordige afgeraffelde aanfluiting. Gelukkig krijgen de binnenlandse stellen de echte ns kleurstelling en is voor de Benelux ter verduidelijking van het verschil tussen binnenlandse en buitenlandse inzet de flow geworden.


Eens, ik dacht dat ik de enige was met die mening;)

Blijf het wel vreemd vinden waarom Flow niet wordt aangebracht op de vele binnenlandse stellen die op het moment van presenteren nog niet bestickerd (zwart) of gebouwd waren, net als op de SNG's die toen nog in aanbouw waren. Maargoed, erg is het niet in mijn ogen

 

08-11-2023 11:46:35
RX7567
RX7567

Wat betreft grootschalige productie heb ik geen ervaring, maar de bestelling van de stickers en productie ervan doe je aannemelijk in bulk en dus in grote batches. Dat zal dan waarschijnlijk niet gelijk lopen met de bouw van de stellen. Als je dan de bestelling al hebt geplaatst en een groot deel al geleverd is, is het net zo praktisch en geldbesparend om die stickers te blijven gebruiken in plaats van nieuwe te moeten bestellen.

 

08-11-2023 12:30:45
aarclay
aarclay

Bij de ICNG is het niet alleen wrappen, maar ook spuiten. Kijk maar eens naar de kop die al NS geel is, en ook al op de zwart/grijze teststellen te zien was. En wrappen kost ook wel wat. Dat vinyl is echt een prijzig stukje hoor. En dan heb ik het nog niet over het aantal man-uren wat eraan staat te werken.

Ik ben benieuwd of bij de eerste gewrapte teststellen de kleuroverloop opnieuw gaan toepassen. Die zag er erg hoekig uit in het begin. Het is wel zo dat dit een aparte sticker is met zwarte ondergrond en blauwe bolletjes die door de dichtheid een overgang van blauw naar zwart krijgen. Een beetje een soort mindf*ck als met de 'groene trein' die in werkelijkheid helemaal niet groen is.



Laatst bewerkt door aarclay op 08-11-2023 12:37
 

08-11-2023 13:41:45
treinfan
treinfan
Quote
Sanderbin (08-11-2023 09:30:53):
Quote
Svh (08-11-2023 09:17:54):

Eventjes iets heel anders: kan iemand mij vertellen waarom het logisch is dat alleen de ICNG-B stellen de flow-kleurstelling krijgen? Ik vind het de stellen echt een stuk beter staan, had eigenlijk verwacht dat de non-flow kleurstelling tijdelijk was totdat ze ook 'geflowed' werded. Daarnaast worden naar mijn weet alle nieuw gerenoveerde VIRMm's wel in flow-kleurstelling gestickerd.


De NL varianten krijgen tijdens hun grote revisie ook flow, maar de reden waarom alleen de ICNG-B flow heeft, is omdat die later zijn besteld.


Welke grote revisie? Het zou me niet verbazen als men over 15-20 jaar weer nieuwe ideeën heeft over de kleurstelling van de treinen

 

08-11-2023 14:49:36
mdeen
mdeen
Quote
MCN-GVC (08-11-2023 09:54:08):

Gelukkig krijgen de binnenlandse stellen de echte ns kleurstelling en is voor de Benelux ter verduidelijking van het verschil tussen binnenlandse en buitenlandse inzet de flow geworden.


Hebben ze voor de België-stellen nooit de Beneluxkleuren overwogen? NMBS gebruikt het bordeauxrood dan niet meer maar het was wel een mooie combinatie.

Hoe zou een ICNG in New Look uitzien? ๐Ÿ˜ƒ

 

08-11-2023 15:18:59
RSimons
RSimons
Quote
mdeen (08-11-2023 14:49:36):
Quote
MCN-GVC (08-11-2023 09:54:08):

Gelukkig krijgen de binnenlandse stellen de echte ns kleurstelling en is voor de Benelux ter verduidelijking van het verschil tussen binnenlandse en buitenlandse inzet de flow geworden.


Hebben ze voor de België-stellen nooit de Beneluxkleuren overwogen? NMBS gebruikt het bordeauxrood dan niet meer maar het was wel een mooie combinatie.

Hoe zou een ICNG in New Look uitzien? ๐Ÿ˜ƒ


Dat ziet er ongeveer zo uit, alsdus dit bericht op de NS community

 

08-11-2023 15:32:58
treinfan
treinfan

ik had gezien je quote een photoshop naar New Look verwacht, maar ik zie het oude bordeauxrood/geel ;-)

 

08-11-2023 16:23:34
RSimons
RSimons
Quote
treinfan (08-11-2023 15:32:58):

ik had gezien je quote een photoshop naar New Look verwacht, maar ik zie het oude bordeauxrood/geel ;-)


Dan ben ik nog niet op de hoogte van wat de New Look betekent. Is dat een NMBS design?

 

08-11-2023 16:34:07
DDZ7504
DDZ7504

New Look is de meest recente huisstijl van NMBS: het grijs met blauwe rand onderin, rode deuren en gele koppen.

 

08-11-2023 16:50:56
bacr
bacr

De èchte Benelux is er natuurlijk één in donkerblauw, met een beige/zandgele band..... Nog even geduld daarvoor...

 

09-11-2023 09:19:50
Karel1969
Karel1969

De afgelopen tijd een aantal keer meegereden met een ICNG8, gisteren voor het eerst in een ICNG5 (stel 3136). Wat me opviel is de ongelooflijke hoeveelheid herrie in de trein als er tractie wordt gegeven. Dat was in elk geval goed waarneembaar in de eerste klas.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

09-11-2023 10:58:45
aarclay
aarclay

Misschien is het al bekend bij een een aantal, maar volgens Op de Rails van de NVBS zijn de twee ICNG-D 3351 en 3352 gesignaleerd bij Alstom Salzgitter. Op termijn gaan ze proefritten in Velim rijden, en uiteindelijk gaan ze toelatingsritten in Nederland en Duitsland rijden. Dit is een proces wat wel een poosje zal gaan duren.

 

09-11-2023 11:20:18
icened200
icened200
Quote
aarclay (09-11-2023 10:58:45):

Misschien is het al bekend bij een een aantal, maar volgens Op de Rails van de NVBS zijn de twee ICNG-D 3351 en 3352 gesignaleerd bij Alstom Salzgitter. Op termijn gaan ze proefritten in Velim rijden, en uiteindelijk gaan ze toelatingsritten in Nederland en Duitsland rijden. Dit is een proces wat wel een poosje zal gaan duren.


Heeft niet hoogste prioriteit. Zijn er concrete plannen voor inzet in Duitsland? Of zal het toch vooral ingezet worden in binnenlandse dienst?

 

09-11-2023 11:52:53
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Is het niet in belang van Alstom zelf, wanneer het lukt hebben ze min of meer stellen geschikt voor Duitsland "op de plank" liggen.

 

09-11-2023 12:06:34
aarclay
aarclay

Het zijn gewoon NS-stellen met een flow jasje. Dus als de NS concrete plannen heeft om naar Duitsland te rijden, dan hoeven ze alleen een extra order af te roepen bij Alstom, want twee stellen voor de commerciële dienst zijn te weinig, maar wel weer voldoende voor een toelating.

Daarnaast is Alstom al bezig met de voorbereiding en of productie voor Coradia Streams voor DB Regio, Bwegt en Nah.sh in Duitsland.



Laatst bewerkt door aarclay op 09-11-2023 12:08
 

09-11-2023 12:25:28
DDZ7504
DDZ7504
Quote
icened200 (09-11-2023 11:20:18):
Quote
aarclay (09-11-2023 10:58:45):

Misschien is het al bekend bij een een aantal, maar volgens Op de Rails van de NVBS zijn de twee ICNG-D 3351 en 3352 gesignaleerd bij Alstom Salzgitter. Op termijn gaan ze proefritten in Velim rijden, en uiteindelijk gaan ze toelatingsritten in Nederland en Duitsland rijden. Dit is een proces wat wel een poosje zal gaan duren.


Heeft niet hoogste prioriteit. Zijn er concrete plannen voor inzet in Duitsland? Of zal het toch vooral ingezet worden in binnenlandse dienst?


Worden het nou toch 3351 en 3352 in plaats van 3350 en 3351? Of heeft iemand een denkfoutje gemaakt ergens?

 

09-11-2023 12:31:53
Daan!
Daan!

Zou (gelukkig) moeten beginnen bij 51.

 

09-11-2023 12:55:13
aarclay
aarclay
Quote
Daan! (09-11-2023 12:31:53):

Zou (gelukkig) moeten beginnen bij 51.


Het enige dat volgens mijn 'OCD-denkwijze' juist is. ๐Ÿ˜ƒ
Zo snap ik nog steeds niet waarom er bij de R-NET TAG stellen begonnen is met nummer 2010.



Laatst bewerkt door aarclay op 09-11-2023 12:55
 

09-11-2023 13:37:46
jeanpierre
jeanpierre
Quote
DDZ7504 (09-11-2023 12:25:28):
Quote
icened200 (09-11-2023 11:20:18):
Quote
aarclay (09-11-2023 10:58:45):

Misschien is het al bekend bij een een aantal, maar volgens Op de Rails van de NVBS zijn de twee ICNG-D 3351 en 3352 gesignaleerd bij Alstom Salzgitter. Op termijn gaan ze proefritten in Velim rijden, en uiteindelijk gaan ze toelatingsritten in Nederland en Duitsland rijden. Dit is een proces wat wel een poosje zal gaan duren.


Heeft niet hoogste prioriteit. Zijn er concrete plannen voor inzet in Duitsland? Of zal het toch vooral ingezet worden in binnenlandse dienst?


Worden het nou toch 3351 en 3352 in plaats van 3350 en 3351? Of heeft iemand een denkfoutje gemaakt ergens?


Op 11 september stond de 3352 in één van de hallen in Salzgitter. Ergens buiten stond de andere.

 

09-11-2023 14:36:12 3
Muizeneus
Muizeneus
Quote
icened200 (09-11-2023 11:20:18):
Quote
aarclay (09-11-2023 10:58:45):

Misschien is het al bekend bij een een aantal, maar volgens Op de Rails van de NVBS zijn de twee ICNG-D 3351 en 3352 gesignaleerd bij Alstom Salzgitter. Op termijn gaan ze proefritten in Velim rijden, en uiteindelijk gaan ze toelatingsritten in Nederland en Duitsland rijden. Dit is een proces wat wel een poosje zal gaan duren.


Heeft niet hoogste prioriteit.


Is dat het standpunt van NS of is dat jouw mening?

 

09-11-2023 16:01:21
icened200
icened200
Quote
Muizeneus (09-11-2023 14:36:12):
Quote
icened200 (09-11-2023 11:20:18):
Quote
aarclay (09-11-2023 10:58:45):

Misschien is het al bekend bij een een aantal, maar volgens Op de Rails van de NVBS zijn de twee ICNG-D 3351 en 3352 gesignaleerd bij Alstom Salzgitter. Op termijn gaan ze proefritten in Velim rijden, en uiteindelijk gaan ze toelatingsritten in Nederland en Duitsland rijden. Dit is een proces wat wel een poosje zal gaan duren.


Heeft niet hoogste prioriteit.


Is dat het standpunt van NS of is dat jouw mening?


Reageer op het laatste zin van Aarclay.

Voeg daarbij dat de overige (97) ICNG nog geleverd moeten worden.

Daarom is mijn mening dat levering van ICNG - D nog wel even gaat duren. Zeker met toelating in Duitsland.

 

09-11-2023 16:06:25 13
Daan!
Daan!

Presenteer het dan niet als een feit. Je zaait alleen maar onduidelijkheid. En dat is niet de eerste keer.

 

09-11-2023 17:02:25
treinhobby
treinhobby
Quote
Karel1969 (09-11-2023 09:19:50):

De afgelopen tijd een aantal keer meegereden met een ICNG8, gisteren voor het eerst in een ICNG5 (stel 3136). Wat me opviel is de ongelooflijke hoeveelheid herrie in de trein als er tractie wordt gegeven. Dat was in elk geval goed waarneembaar in de eerste klas.


Dan reis je waarschijnlijk altijd eerste klasse?

Bij een 5-delige zit die namelijk precies boven de motordraaistellen, terwijl die bij een 8-delige boven de loopdraaistellen zit.

Ga bij een 8-delige precies midden in de trein zitten en je hebt hetzelfde geluid.

Voor de indeling: www.railwiki.nl

 

09-11-2023 20:41:06 1
thom
thom
Quote
Daan! (09-11-2023 16:06:25):

Presenteer het dan niet als een feit. Je zaait alleen maar onduidelijkheid. En dat is niet de eerste keer.


Sowieso, zoals Icened het nu presenteerd is het alsof zolang er geen daadwerkelijk inzet voorzien is de fabrikant maar alle tijd mag nemen en het proces een keer mag afronden wanneer ie zin heeft.

Reken maar dat als er iets besteld word er gewoon een opleverdatum aan gesteld word, en Alstom zich daar maar naar te schikken heeft. Of er nu wel, of geen inzet voor voorzien is.

 

09-11-2023 21:21:49
AlexNL
AlexNL
Quote
treinhobby (09-11-2023 17:02:25):
Quote
Karel1969 (09-11-2023 09:19:50):

De afgelopen tijd een aantal keer meegereden met een ICNG8, gisteren voor het eerst in een ICNG5 (stel 3136). Wat me opviel is de ongelooflijke hoeveelheid herrie in de trein als er tractie wordt gegeven. Dat was in elk geval goed waarneembaar in de eerste klas.


Dan reis je waarschijnlijk altijd eerste klasse?

Bij een 5-delige zit die namelijk precies boven de motordraaistellen, terwijl die bij een 8-delige boven de loopdraaistellen zit.

Ga bij een 8-delige precies midden in de trein zitten en je hebt hetzelfde geluid.

Voor de indeling: www.railwiki.nl


Wat dat betreft vind ik de indeling van ICNG een beetje een misser. Het luxere/duurdere deel van de trein (de 1e klasse) zit in een plek waar het allesbehalve rustig is, dat doet een beetje afbreuk aan de meerwaarde van de 1e klasse.

 

10-11-2023 00:17:45
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Buiten de spits zitten er vrijwel alleen medebejaarden in met een keuzedag.

Die zijn toch al een beetje doof.๐Ÿ˜‰

 

10-11-2023 00:59:01
AlexNL
AlexNL
Quote
NIJMEGEN (10-11-2023 00:17:45):

medebejaarden


Ik ben maar in de 30 hoor. ๐Ÿ˜œ

 

10-11-2023 12:04:43
Draaistel
Draaistel

Wat rijcomfort betreft: voorbij is de tijd dat de eerste klas zich bij de kortere treinstellen- de tweetjes mat.46 en mat.54- niet boven de draaistellen bevond, maar juist zoveel mogelijk in het midden. Ik vind het jammer dat de vooruitgang in rijcomfort, zoals bijvoorbeeld van mat.46 via mat.54 naar ICM of van plan E naar ICR niet verder gaat. Ik heb soms de indruk dat ICNG onrustiger loopt dan ICRm! E.a. hangt natuurlijk niet alleen af wáár je je in de trein bevindt maar ook van de staat van onderhoud en de toestand van het spoor.

 

10-11-2023 13:18:08
sjoerd
sjoerd

Rijcomfort in alle aspecten daarvan (rustige gang, lawaai, geloop, gedrang, geheister met koffers, huisdierengedoe) is altijd beter halverwege de bak.

En daarnaast: het hebben van keuzedagen (vrije reisdagen) is inderdaad leeftijdgebonden, want het was een bijproduct van de jaarlijkse investering in een oude 65+ kortingkaart. En ik ben een kaarthouder maar voel me allerminst bejaard. Ik ken zat tieners, twintigers, dertigers en veertigers die minder actief zijn... ๐Ÿ˜‰



Laatst bewerkt door sjoerd op 10-11-2023 13:18
 

10-11-2023 14:22:37
icened200
icened200
Quote
Draaistel (10-11-2023 12:04:43):

Wat rijcomfort betreft: voorbij is de tijd dat de eerste klas zich bij de kortere treinstellen- de tweetjes mat.46 en mat.54- niet boven de draaistellen bevond, maar juist zoveel mogelijk in het midden. Ik vind het jammer dat de vooruitgang in rijcomfort, zoals bijvoorbeeld van mat.46 via mat.54 naar ICM of van plan E naar ICR niet verder gaat. Ik heb soms de indruk dat ICNG onrustiger loopt dan ICRm! E.a. hangt natuurlijk niet alleen af wáár je je in de trein bevindt maar ook van de staat van onderhoud en de toestand van het spoor.


Kan het zijn dat ICRm rustiger loopt omdat tussen twee Traxx locomotieven aan beide uiteinden?

Toen de ICR(-M) alleen getrokken/geduwd werd door de locomotief serie 1700 was de loop ook niet altijd rustig.

 

10-11-2023 16:28:40
Draaistel
Draaistel

ICRm getrokken, geduwd of "gesandwiched"- ik merk daarin geen verschil.

Voor mij het toppunt van rijcomfort: In het midden(!) van Avmz met luchtgeveerde (dus niet de Minden-Deutz) Fiat-draaistellen. Idem FS-gran confort- en Corailrijtuigen.
Maar we wijken nu af ICNG.

 

10-11-2023 17:17:45
icened200
icened200
Quote
Draaistel (10-11-2023 16:28:40):

ICRm getrokken, geduwd of "gesandwiched"- ik merk daarin geen verschil.

Voor mij het toppunt van rijcomfort: In het midden(!) van Avmz met luchtgeveerde (dus niet de Minden-Deutz) Fiat-draaistellen. Idem FS-gran confort- en Corailrijtuigen.
Maar we wijken nu af ICNG.


Vraag me af hoeveel schokken gedempt worden met de Jacobdraaistellen bij de ICNG. Thalys rijdt stabieler.

Maar dat is ook een (hogere) andere categorie. En alsof ICE altijd zo stabiel rijdt. Maar op HSL Siegburg - vliegveld Frankfurt rijdt het prima.

 

10-11-2023 19:59:07
jor[D]1
jor[D]1
Quote
Draaistel (10-11-2023 16:28:40):

ICRm getrokken, geduwd of "gesandwiched"- ik merk daarin geen verschil.

Voor mij het toppunt van rijcomfort: In het midden(!) van Avmz met luchtgeveerde (dus niet de Minden-Deutz) Fiat-draaistellen. Idem FS-gran confort- en Corailrijtuigen.
Maar we wijken nu af ICNG.


Tsja.. en ook onder een ICR rijtuig zitten die draaistellen van fiat...

Een deel zal meer aan de spoorligging liggen dan aan de trein zelf.

 

10-11-2023 22:32:36 1
jeanne
jeanne
Quote
jor[D]1 (10-11-2023 19:59:07):Tsja.. en ook onder een ICR rijtuig zitten die draaistellen van fiat...

Een deel zal meer aan de spoorligging liggen dan aan de trein zelf.

ICR van NS hebben geen Fiat (type Y270s) draaistellen maar de sterk daarmee verwante Franse Y32 draaistellen!

 

12-11-2023 00:29:30 1
VIRMm1
VIRMm1

Als alles goed gaat kunnen we dit weekend treinstel 3111 verwelkomen in Nederland.

Mijn bron is niet helemaal duidelijk maar naar verluidt komt zelfs de 3311 ook nog mee.

 

12-11-2023 11:51:39
phantom
phantom

Dat zou dan vandaag moeten gaan gebeuren.
Ben wel benieuwd of men door werkzaamheden nog een aparte route zou moeten gaan rijden.

 

12-11-2023 12:59:19 1
Ysbergsla
Ysbergsla

Het transport ICNG wat vandaag gepland stond is tot nader order uitgesteld.

 

12-11-2023 15:22:34
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Ysbergsla (12-11-2023 12:59:19):

Het transport ICNG wat vandaag gepland stond is tot nader order uitgesteld.


Weet je ook waarom?

 

13-11-2023 08:06:55
mdeen
mdeen
Quote
Draaistel (10-11-2023 12:04:43):

Wat rijcomfort betreft: voorbij is de tijd dat de eerste klas zich bij de kortere treinstellen- de tweetjes mat.46 en mat.54- niet boven de draaistellen bevond, maar juist zoveel mogelijk in het midden.


Dat was alleen zo in de tweetjes (en weer niet in de Benelux Hondekop).

 

14-11-2023 01:57:27
aarclay
aarclay

Ik weet niet wie hier de RailWiki over de ICNG bijhoudt, maar de 3228 t/m 3230 mag worden overgeheveld naar 1x extra IC Brussel, en 2 x ICNG naar Duitsland (3351 en 3352). ๐Ÿ™‚

Of is er hiervoor een speciaal meldpunt?

 

14-11-2023 10:18:39
Ysbergsla
Ysbergsla
Quote
VIRMm1 (12-11-2023 15:22:34):
Quote
Ysbergsla (12-11-2023 12:59:19):

Het transport ICNG wat vandaag gepland stond is tot nader order uitgesteld.


Weet je ook waarom?


Neen. Enkel dat de testritten deze week geen doorgang konden vinden bij gebrek aan nieuwe ICNG in Nederland.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 14-11-2023 10:20
 

14-11-2023 16:34:41
phantom
phantom

Dit komt apart over,of ik interpreteer het verkeerd.
Maar als je geen nieuwe stellen laat overkomen,dan kan je toch al snel een tekort hebben aan nieuwe stellen om mee te gaan proefrijden,of zie ik dat verkeerd ?

 

14-11-2023 16:52:25
broek53
broek53

Ja het is niet NS die stellen laat komen (was het maar waar!), het is Alstom die iets afstuurt.

 

14-11-2023 18:19:27
DDZ7504
DDZ7504

Ik neem aan dat de paden voor de testritten op tijd aangevraagd moeten zijn. Dat aanvragen gebeurt dus voordat er daadwerkelijk een trein geleverd is.

Ben dan wel benieuwd waarom 3142 niet een deel van die treinen alsnog rijdt. Is die al volledig geaccepteerd?



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 14-11-2023 18:20
 

14-11-2023 19:24:47 2
VIRMm1
VIRMm1
Quote
DDZ7504 (14-11-2023 18:19:27):

Ik neem aan dat de paden voor de testritten op tijd aangevraagd moeten zijn. Dat aanvragen gebeurt dus voordat er daadwerkelijk een trein geleverd is.

Ben dan wel benieuwd waarom 3142 niet een deel van die treinen alsnog rijdt. Is die al volledig geaccepteerd?


De grinding ritten vinden plaats op een ander traject dan de commissioning en acceptance runs. Ook met ander personeel steeds.

3142 staat volgens mij nu nog even stil met wat probleempjes. Het heeft geen zin om dan te gaan rijden want zolang die problemen niet opgelost zijn wordt er toch niks geaccepteerd. En als er gereden wordt is er geen tijd om die problemen op te lossen.

 

14-11-2023 19:36:58
DDZ7504
DDZ7504

Duidelijk, dank voor de uitleg.

 

15-11-2023 15:48:56
Karel1969
Karel1969

Heb al een aantal keren minutenlang het geluid van een telefoon die overgaat via de boordomroep moeten aanhoren in een ICNG. Wat is dat voor iets irritants?

 

15-11-2023 16:37:19
treinfan
treinfan

Activatie van de boordomroep of activatie van een reizigers-noodspreekpunt

Quote
VIRMm1 (12-11-2023 00:29:30):

Als alles goed gaat kunnen we dit weekend treinstel 3111 verwelkomen in Nederland.

Mijn bron is niet helemaal duidelijk maar naar verluidt komt zelfs de 3311 ook nog mee.


Komend weekend een nieuwe kans

 

15-11-2023 23:01:58
train85
train85
Quote
Karel1969 (15-11-2023 15:48:56):

Heb al een aantal keren minutenlang het geluid van een telefoon die overgaat via de boordomroep moeten aanhoren in een ICNG. Wat is dat voor iets irritants?


Nog nooit gehoord.

 

16-11-2023 09:36:07
Davanno
Davanno
Quote
train85 (15-11-2023 23:01:58):
Quote
Karel1969 (15-11-2023 15:48:56):

Heb al een aantal keren minutenlang het geluid van een telefoon die overgaat via de boordomroep moeten aanhoren in een ICNG. Wat is dat voor iets irritants?


Nog nooit gehoord.


Iemand heeft dan waarschijnlijk op de SOS knop in het toilet geklikt. Erg iritant inderdaad.



Laatst bewerkt door Davanno op 16-11-2023 09:36
 

16-11-2023 10:43:14
bacr
bacr
Quote
Davanno (16-11-2023 09:36:07):
Quote
train85 (15-11-2023 23:01:58):
Quote
Karel1969 (15-11-2023 15:48:56):

Heb al een aantal keren minutenlang het geluid van een telefoon die overgaat via de boordomroep moeten aanhoren in een ICNG. Wat is dat voor iets irritants?


Nog nooit gehoord.


Iemand heeft dan waarschijnlijk op de SOS knop in het toilet geklikt. Erg iritant inderdaad.


Mogelijkheid bestaat dan natuurlijk ook nog, dat er wel degelijk wat aan de hand was ....

 

16-11-2023 10:51:24
DDietzen
DDietzen

Dan is er de helft van de tijd dat ik een ICNG neem een calamiteit op het toilet. Zijn die toiletten zo veel gevaarlijker dan die van andere materieeltypes? ;)

 

16-11-2023 10:53:43
aarclay
aarclay

Is serieus de boordomroep betrokken bij een SOS-alarmmelding? Je zou toch verwachten dat de machinist een melding krijgt (heb ik een enkele keer gezien in een video van Machinist Stefan), en dat er hoogstens bij het toilet een alarm afgaat?

 

16-11-2023 12:38:20
RubyDupy
RubyDupy

Man man man, het blijft een mysterie. Ik hoor het ook heel vaak, maar waarom..?

 

16-11-2023 13:31:08
aarclay
aarclay

Ik heb te weinig de toiletten bezocht en geinspecteerd. Maar zitten de noodknoppen niet op plekken waar je in een bepaalde situaties iets te makkelijk op kan drukken? Dat iemand er een tas tegenaan gooit bijvoorbeeld?

 

16-11-2023 14:30:41
hakkepuf
hakkepuf

En is er dan geen conducteur in de trein die er iets aan kan doen?

 

17-11-2023 18:35:17
marciekemp
marciekemp
Quote
hakkepuf (16-11-2023 14:30:41):

En is er dan geen conducteur in de trein die er iets aan kan doen?


Wat moet die er aan doen? De knoppen er uit halen?