17-11-2023 20:02:14
Marco
Marco
Quote
marciekemp (17-11-2023 18:35:17):
Quote
hakkepuf (16-11-2023 14:30:41):

En is er dan geen conducteur in de trein die er iets aan kan doen?


Wat moet die er aan doen? De knoppen er uit halen?


Nouja, je verwacht natuurlijk dat je het "over hoort gaan" tot het treinpersoneel reageert. Niet tot in de oneindigheid.

 

17-11-2023 21:04:53
thom
thom

Ik kan mij voorstellen dat het geluidssignaal juist bedoeld is om de conducteur van het bedienen van de noodknop te verwittigen ;)



Laatst bewerkt door thom op 18-11-2023 11:29
 

18-11-2023 11:27:23
mdeen
mdeen

Ik neem aan dat bedoeld wordt het alarm uit te zetten.

 

18-11-2023 13:24:14
john2
john2

Niet alleen voor de conducteur of machinist te verwittigen, of uit te zetten.

Maar te kijken of er geen onwel wording gaande is.



Laatst bewerkt door john2 op 18-11-2023 16:31, reden: typfout herstelt
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

18-11-2023 13:54:43
hakkepuf
hakkepuf
Quote
john2 (18-11-2023 13:24:14):

Niet alleen voor te conducteur of machinist te verwittigen, of uit te zetten.

Maar te kijken of er geen onwel wording gaande is.


Precies.

En het vervolgens uitschakelt.



Laatst bewerkt door hakkepuf op 18-11-2023 13:56
 

19-11-2023 10:44:43
phantom
phantom

Er zal wel iets aan moeten gebeuren,anders dan reageerd er straks niemand meer op een druk op die knop,omdat het al tigduizend keer per ongeluk ingedrukt is.
Dat lijkt me ook niet de bedoeling.

 

19-11-2023 17:06:39 1
DDZ7504
DDZ7504

Inmiddels zijn de 3111 en 3311 in Nederland. Ze zijn via Emmerich de grens over gekomen.

 

19-11-2023 17:19:00 2
Jorn
Jorn

Ah het eerste 5 delige stel met een lager nummer. Ik heb de lijst ook weer even hier neergezet nu we op een nieuwe pagina zitten.

Dit zijn alle ICNG die volgens mij niet meer terug hoeven naar Polen. Aanvullingen zijn uiteraard welkom, ik zal proberen de lijst up to date te houden na aanleiding van meldingen hier.

3100:
3111 afnametesten (Alstom)
3133 in dienst (NS)
3134 in dienst (NS)
3135 in dienst (NS)
3136 in dienst (NS)
3137 in dienst (NS)
3139 in dienst (NS)
3140 in dienst (NS)
3141 afnametesten (Alstom)
3142 afnametesten (Alstom)

3200:
3222 in dienst (NS)
3223 in dienst (NS)
3224 in dienst (NS)
3225 in dienst (NS)
3226 in dienst (NS)
3227 in dienst (NS)

3300:
3311 afnametesten (Alstom)
3312 opleidingen in België (NS)



Laatst bewerkt door Jorn op 04-12-2023 09:46
 

19-11-2023 17:21:46
john2
john2
Quote
phantom (19-11-2023 10:44:43):

Er zal wel iets aan moeten gebeuren,anders dan reageerd er straks niemand meer op een druk op die knop,omdat het al tigduizend keer per ongeluk ingedrukt is.
Dat lijkt me ook niet de bedoeling.


Een camera systeem, die na bedienen van de alarmknop in werking treed.

En door een machinist en/of conducteur vervolgens door life stream bekeken kan worden of de melding wel noodzakelijk is of niet. En een communicatie systeem waar mee met de melder gesproken kan worden, als een eventuele onwel wording dit toelaat.

Alleen de vraag of dit tegen de wet privacywet is?

 

19-11-2023 17:31:39
AlbertP
AlbertP

Nee dat is geen probleem, camera's in treinen zijn er al (beelden worden een paar dagen bewaard zodat die teruggekeken kunnen worden na een incident.) En noodknoppen met spraakmogelijkheid zijn er al in diverse andere Europese landen.

 

19-11-2023 18:06:32
M-BASS
M-BASS
Quote
Jorn (19-11-2023 17:19:00):

Ah het eerste 5 delige stel met een lager nummer. Ik heb de lijst ook weer even hier neergezet nu we op een nieuwe pagina zitten.

Dit zijn alle ICNG die volgens mij niet meer terug hoeven naar Polen. Aanvullingen zijn uiteraard welkom, ik zal proberen de lijst up to date te houden na aanleiding van meldingen hier.

3100:
3111 afnametesten (Alstom)
3133 opleidingen (NS)
3134 in dienst (NS)
3135 in onderhoud (NS)
3136 in dienst (NS)
3137 in dienst (NS)
3139 in dienst (NS)
3140 in dienst (NS)
3142 afnametesten (Alstom)

3200:
3222 in dienst (NS)
3223 in dienst (NS)
3224 in dienst (NS)
3225 problemen snelschakelaar (NS)
3226 in dienst (NS)
3227 in dienst (NS)

3300:
3311 afnametesten (Alstom)
3312 opleidingen in België (NS)

De problemen met snelschakelaar van stel 3225 zullen vast opgelost zijn, want die is terug in dienst (ik zit er nu in).



Laatst bewerkt door M-BASS op 19-11-2023 18:07
 

19-11-2023 18:19:32
Jorn
Jorn

Dankjewel, ik heb het aangepast

 

19-11-2023 18:46:25
robert5591
robert5591

een van de vereisten is dat de aanwezigheid van cameras kenbaar is, vandaar de stickers met een gestileerde camera op de buitendeuren.

ik denk niet dat mcn mee kan kijken [die heeft daar geen tijd voor] en voor de hc dat kan? op de railpocket?

 

19-11-2023 19:26:15
DDZ7504
DDZ7504

3135 is afgelopen week ook gewoon ingezet, raakte vandaag wel samen met 3226 defect in Ehv.

 

19-11-2023 19:55:31
Jorn
Jorn

Ik heb het aangepast

 

19-11-2023 20:48:44
thom
thom
Quote
robert5591 (19-11-2023 18:46:25):

een van de vereisten is dat de aanwezigheid van cameras kenbaar is, vandaar de stickers met een gestileerde camera op de buitendeuren.

ik denk niet dat mcn mee kan kijken [die heeft daar geen tijd voor] en voor de hc dat kan? op de railpocket?


Doorgaans zijn de camera beelden niet beschikbaar voor personeel, en alleen achteraf te bekijken door bevoegd personeel daartoe.

 

19-11-2023 20:51:01
VIRMm1
VIRMm1
Quote
robert5591 (19-11-2023 18:46:25):

een van de vereisten is dat de aanwezigheid van cameras kenbaar is, vandaar de stickers met een gestileerde camera op de buitendeuren.

ik denk niet dat mcn mee kan kijken [die heeft daar geen tijd voor] en voor de hc dat kan? op de railpocket?


In de trein kan er wel live meegekeken worden door de mcn. HC kan het volgens mij niet? Al kan die altijd bij de mcn plaatsnemen en meekijken (even los van of dat mag).

Maar er kan niet historisch teruggekeken worden door rijdend personeel. Dat mag ook niet.

Historische camerabeelden kunnen/mogen alleen door een selecte club personeel uitgelezen worden. Het eigenhandig delen van die beelden staan overigens weer forse straffen op.

 

19-11-2023 21:20:35
icened200
icened200
Quote
M-BASS (19-11-2023 18:06:32):
Quote
Jorn (19-11-2023 17:19:00):

Ah het eerste 5 delige stel met een lager nummer. Ik heb de lijst ook weer even hier neergezet nu we op een nieuwe pagina zitten.

Dit zijn alle ICNG die volgens mij niet meer terug hoeven naar Polen. Aanvullingen zijn uiteraard welkom, ik zal proberen de lijst up to date te houden na aanleiding van meldingen hier.

3100:
3111 afnametesten (Alstom)
3133 opleidingen (NS)
3134 in dienst (NS)
3135 in onderhoud (NS)
3136 in dienst (NS)
3137 in dienst (NS)
3139 in dienst (NS)
3140 in dienst (NS)
3142 afnametesten (Alstom)

3200:
3222 in dienst (NS)
3223 in dienst (NS)
3224 in dienst (NS)
3225 problemen snelschakelaar (NS)
3226 in dienst (NS)
3227 in dienst (NS)

3300:
3311 afnametesten (Alstom)
3312 opleidingen in België (NS)

De problemen met snelschakelaar van stel 3225 zullen vast opgelost zijn, want die is terug in dienst (ik zit er nu in).


Ligt in ieder geval achter op oorspronkelijke schema. Zelfs als de overige ICNG 1 keer per week geleverd wordt zal het 2026 zijn voordat alle ICNG geleverd zijn:

youtu.be

 

19-11-2023 21:37:11
mattie2
mattie2
Quote
VIRMm1 (19-11-2023 20:51:01):
Quote
robert5591 (19-11-2023 18:46:25):

een van de vereisten is dat de aanwezigheid van cameras kenbaar is, vandaar de stickers met een gestileerde camera op de buitendeuren.

ik denk niet dat mcn mee kan kijken [die heeft daar geen tijd voor] en voor de hc dat kan? op de railpocket?


In de trein kan er wel live meegekeken worden door de mcn. HC kan het volgens mij niet? Al kan die altijd bij de mcn plaatsnemen en meekijken (even los van of dat mag).

Maar er kan niet historisch teruggekeken worden door rijdend personeel. Dat mag ook niet.

Historische camerabeelden kunnen/mogen alleen door een selecte club personeel uitgelezen worden. Het eigenhandig delen van die beelden staan overigens weer forse straffen op.


Ik weet niet hoe het bij ICNG zit, maar bij de sprinters is het andersom. De HC kan alle camera's live bekijken in een onbediende cabine. De machinist kan alleen een camera zien wanneer er op de bijbehorende noodknop is gedrukt en bij Flirts heeft de Mcn ook nog een "achteruitrijcamera", waarmee je bijvoorbeeld het verlaten van wissels kan zien.

 

19-11-2023 22:20:53
AlexNL
AlexNL
Quote
icened200 (19-11-2023 21:20:35):

Ligt in ieder geval achter op oorspronkelijke schema. Zelfs als de overige ICNG 1 keer per week geleverd wordt zal het 2026 zijn voordat alle ICNG geleverd zijn


Of Alstom moet vaker of meer tegelijk gaan leveren. Vandaag kwamen er bijvoorbeeld 2 stellen tegelijk de grens over, dat kan best vaker gaan gebeuren.

 

19-11-2023 22:26:57
DDZ7504
DDZ7504

Ik ga er vanuit dat dat in 2024 de standaard zal worden.

 

20-11-2023 01:45:42 1
marciekemp
marciekemp
Quote
mattie2 (19-11-2023 21:37:11):
Quote
VIRMm1 (19-11-2023 20:51:01):
Quote
robert5591 (19-11-2023 18:46:25):

een van de vereisten is dat de aanwezigheid van cameras kenbaar is, vandaar de stickers met een gestileerde camera op de buitendeuren.

ik denk niet dat mcn mee kan kijken [die heeft daar geen tijd voor] en voor de hc dat kan? op de railpocket?


In de trein kan er wel live meegekeken worden door de mcn. HC kan het volgens mij niet? Al kan die altijd bij de mcn plaatsnemen en meekijken (even los van of dat mag).

Maar er kan niet historisch teruggekeken worden door rijdend personeel. Dat mag ook niet.

Historische camerabeelden kunnen/mogen alleen door een selecte club personeel uitgelezen worden. Het eigenhandig delen van die beelden staan overigens weer forse straffen op.


Ik weet niet hoe het bij ICNG zit, maar bij de sprinters is het andersom. De HC kan alle camera's live bekijken in een onbediende cabine. De machinist kan alleen een camera zien wanneer er op de bijbehorende noodknop is gedrukt en bij Flirts heeft de Mcn ook nog een "achteruitrijcamera", waarmee je bijvoorbeeld het verlaten van wissels kan zien.


Waarbij bij een NS FLIRT de mcn altijd mee kan kijken in de trein, en niet alleen maar als er ergens een sosknop of noodrem wordt bediend

 

20-11-2023 10:43:29
aarclay
aarclay

Zijn de twee nieuwe ICNG's niet naar Zwolle Rangeer gegaan? Ik las dat het transport ook door Rotterdam kwam?

 

20-11-2023 10:49:45 1
treinfan
treinfan

Dat ging gewoon naar Zwolle en kwam gezien de spots (o.a. te Ah, Ut, Amf, Hde) zeer zeker niet door Rotterdam.

 

20-11-2023 10:55:45
aarclay
aarclay

Dan heeft diegene die de foute spot meldde blijkbaar zelf ergens de verkeerde afslag genomen. ;-). Thnx!



Laatst bewerkt door aarclay op 20-11-2023 10:56
 

20-11-2023 11:17:32 1
icened200
icened200
Quote
aarclay (20-11-2023 10:43:29):

Zijn de twee nieuwe ICNG's niet naar Zwolle Rangeer gegaan? Ik las dat het transport ook door Rotterdam kwam?


Ze staan op het opstelterrein in Zwolle. Zag ze vanuit rit 4632

 

20-11-2023 16:18:59
R-E-Mg
R-E-Mg
Quote
john2 (19-11-2023 17:21:46)

Een camera systeem, die na bedienen van de alarmknop in werking treed.


De toiletten hebben, neem ik aan, alleen een spreekverbinding en geen cameras in het toilet zelf, maar alleen een camera van buiten waarop de toiletdeur zichtbaar is?

 

20-11-2023 16:35:21
john2
john2
Quote
R-E-Mg (20-11-2023 16:18:59):
Quote
john2 (19-11-2023 17:21:46)

Een camera systeem, die na bedienen van de alarmknop in werking treed.


De toiletten hebben, neem ik aan, alleen een spreekverbinding en geen cameras in het toilet zelf, maar alleen een camera van buiten waarop de toiletdeur zichtbaar is?


Deze vraag kan ik niet beantwoorden, omdat ik dit niet weet.

Trouwens nog nooit opgelet.

 

20-11-2023 16:40:09
sander14
sander14
Quote
R-E-Mg (20-11-2023 16:18:59):
Quote
john2 (19-11-2023 17:21:46)

Een camera systeem, die na bedienen van de alarmknop in werking treed.


De toiletten hebben, neem ik aan, alleen een spreekverbinding en geen cameras in het toilet zelf, maar alleen een camera van buiten waarop de toiletdeur zichtbaar is?


Correct, camera is zo afgesteld dat er niet in het toilet gekeken kan worden.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-11-2023 11:56:54
icened200
icened200

De Intercity Direct doet het niet goed:

www.zakenreisnieuws.nl

Hoever is Alstom met verbeteren van software? De specificaties van NS met ICNG zijn duidelijk moeilijker dan de POP die op klassieke spoornet rijdt.



Laatst bewerkt door icened200 op 22-11-2023 11:58
 

22-11-2023 12:25:53
AlexNL
AlexNL
Quote
icened200 (22-11-2023 11:56:54):

De specificaties van NS met ICNG zijn duidelijk moeilijker dan de POP die op klassieke spoornet rijdt.


Dit kun je niet vergelijken. De Pop en de ICNG heten weliswaar beide Coradia Stream, maar onder de kap zijn het compleet andere treinen.

De Pop is een doorontwikkeling, bij de ICNG is alles nieuw.

 

22-11-2023 13:24:34 1
mtlx
mtlx

Er komt voor het einde van het jaar nog een 'kleine' update (die was dus al getest), maar omdat de treinen met de update niet gekoppeld kunnen rijden met de treinen zonder de update moet dat zorgvuldig gebeuren qua planning.
Een belangrijke update waarin ook de grootste veroorzakers van vertraging/uitval verholpen zijn volgt helaas pas in 2024.



Laatst bewerkt door moderator op 22-11-2023 17:08, reden: Tekst aangepast na verplaatsen berichten
 

22-11-2023 17:21:28
phantom
phantom

Dat klinkt als wederom een vertraging in het schema waarin ICNG gereed zou moeten zijn om actieve diensten te gaan ondernemen.
Is er nog wel voldoende backup in de vorm van het huidige materieel wat steeds rapper word afgeschaald/word terug gegeven aan de lease maatschappijen ??

Anders kan men straks naar waarheid verkondigen vanwege logistieke problemen rijden de volgende xxxxxxx treinen niet.

 

22-11-2023 17:38:10
mtlx
mtlx

De ICNG rijdt inmiddels al ruim een half jaar in actieve dienst.

 

22-11-2023 18:44:16
michaben
michaben

Maar wel minder diensten dan voorzien. Er vanaf 10 december eigenlijk dagelijks 14 à 15 diensten voorzien waarbij ook ICNGB mee zou gaan draaien in de binnenlandse dienstregeling, maar dat is in dagplan al weer afgeschaald en ook inzet van ICNGB is schijnbaar doorgeschoven naar ergens volgend jaar.

 

23-11-2023 10:26:01
icened200
icened200

ICNG 3111 staat nog op Zlo. Wanneer is de eerste testrit?

Geleidelijk aan neemt ICNG het over. Hoeveel (Alpha) Traxx locomotieven zijn er nog?

 

23-11-2023 10:49:18
DDZ7504
DDZ7504

Die laatste vraag hoort niet in dit topic, maar vooruit; er zijn er nog 4, en die blijven tot ergens in 2024.

 

23-11-2023 10:52:58
wouterder
wouterder

Alpha 186's zijn (bijna) allemaal ingeleverd. Daarnaast nog de 45 Akiem Traxx'en.



Laatst bewerkt door wouterder op 23-11-2023 14:39
 

23-11-2023 11:29:00
thom
thom

Als de Alphatrains lokken 'bijna' allemaal ingeleverd zijn op 4 na, dan zijn de Akiem lokken dus nog niet alleen :p

 

23-11-2023 13:27:18
DDZ7504
DDZ7504
Quote
wouterder (23-11-2023 10:52:58):

Alpha 186's zijn (bijna) allemaal ingeleverd. Alleen de 45 Akiem Traxx'en zijn er nog.


Deze zin is niet alleen tegenstrijdig, maar ook nog eens niet waar. Zoals al meermaals is gezegd, blijven de 186 119 - 122 voorlopig nog bij NS.

 

23-11-2023 13:28:40 5
wouterder
wouterder

Laten we het gewoon over ICNG voortgang hebben hier, waar het topic voor is bedoeld.

 

23-11-2023 18:40:24
phantom
phantom

Het is indirect wel gekoppeld aan ICNG (mits je niet teveel in lange details verzand) aan het icng topic.
Als icng namelijk niet mee instroomt gelijkwaardig aan de uitstroom van het materieel wat men nu nog inzet en (hard) afschaald,dan ontstaat er toch een probleem met inzet van icng en dus met meer zaken ;-)



Laatst bewerkt door phantom op 23-11-2023 18:40
 

23-11-2023 18:53:14
diesels
diesels
Quote
icened200 (23-11-2023 10:26:01):

ICNG 3111 staat nog op Zlo. Wanneer is de eerste testrit?


Die had woensdag moeten zijn, maar heeft niet plaatsgevonden en vooralsnog sindsdien ook niet. Het kan toch bijna niks te maken hebben met het incident met de 3311, zou je zeggen, maar niks verbaast mij meer tegenwoordig en zeker met dit dossier.

 

23-11-2023 22:02:28 1
AlexNL
AlexNL

Misschien wil men bij de 3111 eerst even extra op het dak kijken om te zien of alle schroefjes en boutjes wel strak genoeg zijn aangedraaid. 😜

 

23-11-2023 22:40:16
icened200
icened200
Quote
AlexNL (23-11-2023 22:02:28):

Misschien wil men bij de 3111 eerst even extra op het dak kijken om te zien of alle schroefjes en boutjes wel strak genoeg zijn aangedraaid. 😜


Ze kunnen beter goede software leveren.

Valt me enigszins tegen van Alstom. Had van Alstom meer verwacht. Aan de andere kant had Siemens met Eurostar 320 ook een tijd problemen met software.

Blijkbaar zal ik wat meer geduld hebben.

 

23-11-2023 22:51:00
AlexNL
AlexNL

De NS Coradia Stream is in technisch opzicht compleet nieuw en niet direct te vergelijken met de Italiaanse versie van de Stream. Dus ja, veel nieuwbouw en nieuwe ontwikkelingen.

Daarin is Alstom overigens niet alleen. Bombardier heeft hetzelfde gedaan: de Aventra-treinen van de Elizabeth Line (Class 345) lijken heel erg op de Class 387 Electrostar, maar de Aventra's voor London Overground (Class 710) hebben een compleet andere software-opbouw. (En daarmee waren ook genoeg problemen.)

 

24-11-2023 00:38:54
thom
thom
Quote
icened200 (23-11-2023 22:40:16):
Quote
AlexNL (23-11-2023 22:02:28):

Misschien wil men bij de 3111 eerst even extra op het dak kijken om te zien of alle schroefjes en boutjes wel strak genoeg zijn aangedraaid. 😜


Ze kunnen beter goede software leveren.

Valt me enigszins tegen van Alstom. Had van Alstom meer verwacht. Aan de andere kant had Siemens met Eurostar 320 ook een tijd problemen met software.

Blijkbaar zal ik wat meer geduld hebben.


Waar baseer jij op dat de software dan niet in orde is... ?

 

24-11-2023 07:30:33
VIRMm1
VIRMm1

Het is momenteel juist de software van een niet bij naam te noemen remfabrikant die voor de meeste problemen zorgt 😉

Alstom zelf heeft het inmiddels wel aardig op orde

 

24-11-2023 21:02:34
icened200
icened200

Het is een hele keten:

www.treinreiziger.nl

NS liet al eens een tekening zien.

Komen de remmen uit Salzgitter?



Laatst bewerkt door icened200 op 24-11-2023 21:19
 

26-11-2023 11:24:49
Dhany78
Dhany78

Beste Jorn, op Somda staat iets verkeerds namelijk dat de 3313 op 19 november in Nederland is aangekomen maar het moet de 3311 zijn.

 

26-11-2023 13:08:17
DDZ7504
DDZ7504

Waar op de site staat dat? Somda is nogal groot.

 

26-11-2023 14:50:03
Dhany78
Dhany78

Hier staat t:

https://www.railwiki.nl/index.php/ICNG#Afleverdata

 

26-11-2023 16:43:27
ronald
ronald

De afleverdatum was bij het verkeerde stel terecht gekomen.

Dit is inmiddels aangepast in de railwiki.

Dank voor het melden hiervan.

 

26-11-2023 20:24:39
aarclay
aarclay

Zojuist werd er op Facebook een interieurfoto van de 3141 gedeeld, met duidelijk het stelnummer op de foto.

Zou dit stel dan toch al stiekem, zonder gespot te zijn, over zijn gekomen naar Zwolle? De spots waren vandaag voornamelijk de Plan U en een stoomtrein gericht.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

26-11-2023 21:08:56
Rolffiej19
Rolffiej19

Nee 3141 is nog niet in NL

 

26-11-2023 21:13:10
Daan!
Daan!
Quote
aarclay (26-11-2023 20:24:39):

Zojuist werd er op Facebook een interieurfoto van de 3141 gedeeld, met duidelijk het stelnummer op de foto.

Zou dit stel dan toch al stiekem, zonder gespot te zijn, over zijn gekomen naar Zwolle? De spots waren vandaag voornamelijk de Plan U en een stoomtrein gericht.


Waar dan op FB?

 

26-11-2023 21:15:33
aarclay
aarclay

Huib als reactie in mijn laatste post in de ICNG groep.

 

27-11-2023 01:42:02 5
thom
thom

Misschien ook handig om dan gewoon ff naar dat bericht te linken, ipv naar een complete groep waar je nog in moet gaan zoeken.

Iets behulpzamer als je wat wilt weten mag ook wel ;)

 

27-11-2023 06:50:38
treinfan
treinfan
Quote
aarclay (26-11-2023 21:15:33):

Huib als reactie in mijn laatste post in de ICNG groep.


Het staat er wat cryptisch, maar "De glazen bol kleurt rood" mag je lezen als "nog niet dit weekend"

 

27-11-2023 08:51:19
aarclay
aarclay

Hier dus: ibb.co

Ik vermoed genomen voor transport dan.



Laatst bewerkt door aarclay op 27-11-2023 08:55
 

01-12-2023 16:04:58
phantom
phantom

Min of meer verwant aan ICNG,kwam ik het volgende tegen op internet.
Er word veelvuldig geklaagd door reizigers over het uitvallen van treinen op de HSL en rover zou daar graag compensatie richting de reiziger voor zien,aldus een kranten artikel.
Verder opvallen is dat zelfde kranten Artikel
Dat stelt namelijk dat: Pas in 2025 kunnen treinen op de hsl bij Rijpwete­ring weer 300 km/uur rijden.

Ik kan me heel erg vergissen,maar ICNG en 300km/h op de HSL als men de daargevonden problemen bij rijpwetering heeft hersteld ??
Volgens mij klopt er het e.e.a. niet aan ;-)

 

01-12-2023 16:09:26
vrijgezel
vrijgezel

Kranten artikelen (ook digitaal) worden doorgaans geschreven/getypt door journalisten die geen idee hebben waarover ze schrijven/typen en blijkbaar is er schaamte om even navraag te doen (iets met hoor en wederhoor).

 

01-12-2023 16:18:13
mren
mren

Dat is wel een erg grove generalisatie...

 

01-12-2023 16:19:30
Dionysusnu
Dionysusnu

Technisch gezien klopt het, de Eurostar en Thalys (oh wacht, ook Eurostar) mogen er dan weer 300km/h. Maar dat ze het vlak na het stukje over de ICNG zetten is wel een beetje verwarrend.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 01-12-2023 16:30
 

01-12-2023 16:20:28
treinfan
treinfan

Jouw citaat van het artikel dat "treinen op de HSL dan weer 300 km/h kunnen rijden" klopt gewoon. Er staat niet dat alle treinen daadwerkelijk daar 300 km/h zullen halen. De maximumsnelheid op de HSL is 300 km/h en dat kan vanaf 2025 dus weer gehaald worden door Eurostar. Tot zover deze lichte offtopic afdwaling.

 

03-12-2023 14:36:11
wouterder
wouterder

Vandaag is door Railexperts de 3141 het land binnen gebracht naar Zlr.

 

03-12-2023 15:33:00
Jorn
Jorn
Quote
Jorn (19-11-2023 17:19:00):

Ah het eerste 5 delige stel met een lager nummer. Ik heb de lijst ook weer even hier neergezet nu we op een nieuwe pagina zitten.

Dit zijn alle ICNG die volgens mij niet meer terug hoeven naar Polen. Aanvullingen zijn uiteraard welkom, ik zal proberen de lijst up to date te houden na aanleiding van meldingen hier.

3100:
3111 afnametesten (Alstom)
3133 opleidingen (NS)
3134 in dienst (NS)
3135 in dienst (NS)
3136 in dienst (NS)
3137 in dienst (NS)
3139 in dienst (NS)
3140 in dienst (NS)
3141 afnametesten (Alstom)
3142 afnametesten (Alstom)

3200:
3222 in dienst (NS)
3223 in dienst (NS)
3224 in dienst (NS)
3225 in dienst (NS)
3226 in dienst (NS)
3227 in dienst (NS)

3300:
3311 afnametesten (Alstom)
3312 opleidingen in België (NS)


Ik heb hem op de lijst gezet, weet iemand of sommige van deze hun afnametesten al hebben volbracht en nu eigendom van NS zijn?

 

03-12-2023 17:25:35 2
DDZ7504
DDZ7504

3311 schijnt nu op Wgm te staan, hopelijk voor verder herstel. 3142 staat nog altijd op Utctw, geen idee wat daar nu nog mis mee is. 3111 staat daar ook, die gaat deze week denk ik de afnameritten rijden.

3133 was vrijdag overigens gewoon weer in dienst.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 03-12-2023 17:29
 

04-12-2023 09:46:47
Jorn
Jorn

Dankjewel!

 

04-12-2023 12:09:27
wouterder
wouterder
Quote
DDZ7504 (03-12-2023 17:25:35):

3311 schijnt nu op Wgm te staan, hopelijk voor verder herstel.


Gezien deze foto van gisteren (flic.kr) lijkt de 3311 weer gerepareerd te zijn en klaar voor z'n afnametesten.

 

04-12-2023 12:58:30
DDZ7504
DDZ7504

Dat is daar niet per sé uit te halen. Het kan ook zijn dat hij op de overgebleven panto naar Wgm gereden is en dat er wel degelijk nog iets aan moet gebeuren. Vanuit Utctw naar Wgm moet je via Ut, aannemelijk dat dat de overbrenging zelf was.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 04-12-2023 12:59
 

13-12-2023 14:40:39
icened200
icened200

Gaat niet altijd soepel met ICNG:

www.ad.nl

Het zijn kinderziektes. Weet dat volgend jaar wat updates zijn.

Maar dat zullen velen niet interesseren. Het is te hopen dat er snel verbeteringen komen.

 

13-12-2023 14:49:47
VIRMm1
VIRMm1
Quote
icened200 (13-12-2023 14:40:39):

Gaat niet altijd soepel met ICNG:

www.ad.nl

Het zijn kinderziektes. Weet dat volgend jaar wat updates zijn.

Maar dat zullen velen niet interesseren. Het is te hopen dat er snel verbeteringen komen.


Tja, (zeer knullige) bedieningsfouten valt helaas niet veel aan te doen. Jammer dat het dan ook weer zo in de pers moet komen

 

13-12-2023 14:59:31
treinfan
treinfan

Ik lees in het artikel niet dat het om een bedieningsfout ging...

 

13-12-2023 15:08:23
VIRMm1
VIRMm1
Quote
treinfan (13-12-2023 14:59:31):

Ik lees in het artikel niet dat het om een bedieningsfout ging...


Gelukkig maar

 

13-12-2023 15:17:14
geert
geert
Quote
VIRMm1 (13-12-2023 14:49:47):
Quote
icened200 (13-12-2023 14:40:39):

Gaat niet altijd soepel met ICNG:

www.ad.nl

Het zijn kinderziektes. Weet dat volgend jaar wat updates zijn.

Maar dat zullen velen niet interesseren. Het is te hopen dat er snel verbeteringen komen.


Tja, (zeer knullige) bedieningsfouten valt helaas niet veel aan te doen. Jammer dat het dan ook weer zo in de pers moet komen


Wat voor bedieningsfouten doel je op?

 

13-12-2023 18:30:24
R1-2010
R1-2010
Quote
treinfan (13-12-2023 14:59:31):

Ik lees in het artikel niet dat het om een bedieningsfout ging...


Dat staat niet in het artikel maar dat was het wel. En daarna Murphy's law...

 

13-12-2023 20:03:15
Oldskool
Oldskool

En hoe weet jij dat het een bedieningsfout(je) was? Was je zelf de machinist?

 

13-12-2023 21:44:51
aarclay
aarclay

Of misschien wel de monteur die de trein in de werkplaats heeft uitgelezen, en zijn conclusies getrokken heeft? 😜

 

13-12-2023 22:22:42
Oldskool
Oldskool

Zou kunnen, maar daar hoef jij dan geen antwoord op te geven. Dat kan R1-2010 vast zelf wel doen 😜 Ik stel tenslotte 2 vragen aan hem, niet aan jou 😜



Laatst bewerkt door Oldskool op 13-12-2023 22:23
 

13-12-2023 22:45:34
aarclay
aarclay

Ach joh, ik denk alleen maar mee. 😉

We gaan het hopelijk wel horen. 😉



Laatst bewerkt door aarclay op 13-12-2023 22:50
 

13-12-2023 22:54:46 1
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Oldskool (13-12-2023 20:03:15):

En hoe weet jij dat het een bedieningsfout(je) was? Was je zelf de machinist?


Van elke stranding maakt zowel NS als ProRail een (beknopt) rapport, daarna worden treinen grondig onderzocht door monteurs en engineers. Vooral die rapportjes zijn voor veel mensen inzichtelijk en die loog er in dit geval niet om.

Inhoudelijk ga ik verder niet reageren maar wat R1-2010 schrijft is zeker van toepassing

 

13-12-2023 22:58:12
Dionysusnu
Dionysusnu

Oftewel, de bediening is nog steeds te ingewikkeld en/of te kwetsbaar voor menselijke fouten? Je kan wel iedere keer zeggen dat het een bedieningsfout was, maar dat lost het probleem nog niet op.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 14-12-2023 02:11, reden: Beter verwoord naar aanleiding van thom's reactie
 

14-12-2023 00:17:45
thom
thom

Dat er een fout gemaakt word, betekend natuurlijk nooit direct dat iets gelijk te ingewikkeld is.

Ten eerste maken mensen nu eenmaal gewoon fouten en zullen we daar dan ook nooit aan ontkomen.

Daarnaast zijn er natuurlijk nog legio andere oorzaken van het maken van fouten, gewoon te weinig ervaring, iets gebrekkig of verkeerd uitgelegd, of gewoon iemand die een keer zijn dag niet heeft.

Ook nogeens allemaal oorzaken waar iemand niet direct gelijk als 'schuldig' bestempeld hoeft te worden...

 

14-12-2023 08:22:29
treinfan
treinfan
Quote
VIRMm1 (13-12-2023 22:54:46):
Quote
Oldskool (13-12-2023 20:03:15):

En hoe weet jij dat het een bedieningsfout(je) was? Was je zelf de machinist?


Van elke stranding maakt zowel NS als ProRail een (beknopt) rapport, daarna worden treinen grondig onderzocht door monteurs en engineers. Vooral die rapportjes zijn voor veel mensen inzichtelijk en die loog er in dit geval niet om.

Inhoudelijk ga ik verder niet reageren maar wat R1-2010 schrijft is zeker van toepassing


Als een bedieningsfout leidt tot evacuatie/afslepen, dan is er ook sprake van een gemaakte fout in het afhandelen van de stilgevallen trein, en/of zijn er meerdere engineeringsfouten. (Nee ik ken het rapport niet dat je benoemt)



Laatst bewerkt door treinfan op 14-12-2023 08:25
 

14-12-2023 09:02:42
VIRMm1
VIRMm1
Quote
treinfan (14-12-2023 08:22:29):
Quote
VIRMm1 (13-12-2023 22:54:46):
Quote
Oldskool (13-12-2023 20:03:15):

En hoe weet jij dat het een bedieningsfout(je) was? Was je zelf de machinist?


Van elke stranding maakt zowel NS als ProRail een (beknopt) rapport, daarna worden treinen grondig onderzocht door monteurs en engineers. Vooral die rapportjes zijn voor veel mensen inzichtelijk en die loog er in dit geval niet om.

Inhoudelijk ga ik verder niet reageren maar wat R1-2010 schrijft is zeker van toepassing


Als een bedieningsfout leidt tot evacuatie/afslepen, dan is er ook sprake van een gemaakte fout in het afhandelen van de stilgevallen trein, en/of zijn er meerdere engineeringsfouten. (Nee ik ken het rapport niet dat je benoemt)


Nee de reden dat de trein daarna niet verder kon heeft te maken met ETCS (en het niet goed acteren daar op). Onder ATB was dit een kortstondige stranding geweest.

 

14-12-2023 09:50:34
mtlx
mtlx

Ook onder ETCS had dit geen langdurige stranding mogen zijn, laat staan van twee treinen tegelijk om dezelfde reden, even los van de tijd die nodig was voor het bijschakelen van de fasescheiding (want dat kost gewoon tijd, ongeacht het gebruikte beveiligingssysteem).



Laatst bewerkt door mtlx op 14-12-2023 09:50
 

14-12-2023 12:32:08
geert
geert

Gestrand in de spanningssluis dus?

 

14-12-2023 21:48:47
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
Jorn (03-12-2023 15:33:00):
Quote
Jorn (19-11-2023 17:19:00):

Ah het eerste 5 delige stel met een lager nummer. Ik heb de lijst ook weer even hier neergezet nu we op een nieuwe pagina zitten.

Dit zijn alle ICNG die volgens mij niet meer terug hoeven naar Polen. Aanvullingen zijn uiteraard welkom, ik zal proberen de lijst up to date te houden na aanleiding van meldingen hier.

3100:
3111 afnametesten (Alstom)
3133 opleidingen (NS)
3134 in dienst (NS)
3135 in dienst (NS)
3136 in dienst (NS)
3137 in dienst (NS)
3139 in dienst (NS)
3140 in dienst (NS)
3141 afnametesten (Alstom)
3142 afnametesten (Alstom)

3200:
3222 in dienst (NS)
3223 in dienst (NS)
3224 in dienst (NS)
3225 in dienst (NS)
3226 in dienst (NS)
3227 in dienst (NS)

3300:
3311 afnametesten (Alstom)
3312 opleidingen in België (NS)


Ik heb hem op de lijst gezet, weet iemand of sommige van deze hun afnametesten al hebben volbracht en nu eigendom van NS zijn?


3142 is inmiddels geacepteerd door NS.

 

14-12-2023 22:05:21
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
DDZ7504 (09-11-2023 12:25:28):

Worden het nou toch 3351 en 3352 in plaats van 3350 en 3351? Of heeft iemand een denkfoutje gemaakt ergens?


En nog even hier op terugkomend nummering wordt 3351 t/m 3362 12 stuks totaal dus.

 

14-12-2023 22:18:29
michaben
michaben

Als in een vervolgorder of weer een aanpassing van het bestaande order waardoor er minder binnenlandse achtjes komen?

 

14-12-2023 22:41:33
Rolffiej19
Rolffiej19

De totale bestelling zou nu op 109 stuks uitkomen tot nu toe alle NL,B en D stellen.

3101 t/m 3149 (49 stuks), 3201 t/m 3227 (27 stuks), 3301 t/m 3321 (21 stuks), 3351 t/m 3362 (12 stuks).



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 14-12-2023 22:53
 

14-12-2023 22:48:49
MetroRET
MetroRET

Is er inmiddels ook duidelijk, waar men deze voor Duitsland geschikte stellen, voor wilt gaan gebruiken ?

 

14-12-2023 22:53:42
Rolffiej19
Rolffiej19

Ik heb daar werkelijk nog geen flauw idee van ;)

 

14-12-2023 22:58:52
R1-2010
R1-2010
Quote
MetroRET (14-12-2023 22:48:49):

Is er inmiddels ook duidelijk, waar men deze voor Duitsland geschikte stellen, voor wilt gaan gebruiken ?


Sowieso wat extra ritjes naar Duitsland tijdens EK voetbal volgend jaar.

 

14-12-2023 23:25:48
aarclay
aarclay

Doe dan maar gelijk een oranje NS-flow 😁

 

14-12-2023 23:27:01
DDZ7504
DDZ7504

Denk niet dat ze dan al geleverd zijn, laat staan toegelaten in Duitsland.

 

14-12-2023 23:32:10
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Echt 12 Duitslandstellen?

Dan denk ik eerder aan Shl - Hamburg en Shl -Düsseldorf om Schiphol op de been te helpen.

 

14-12-2023 23:40:00
aarclay
aarclay

Zolang er nog geen concessie is om naar Duitsland te rijden, kunnen ze ook in het binnenland worden ingezet. Maar naar Hamburg en Düsseldorf zou geen slechte zet zijn.

Ik ben wel benieuwd naar de bron? Het interne iNSite?

@michaben. Alle achtjes voor het binnenland zijn inmiddels al geproduceerd, dus onttrekken uit de basisorder had niet meer gekund.



Laatst bewerkt door aarclay op 14-12-2023 23:41
 

15-12-2023 00:15:56
MasterE
MasterE

Ik weet dat Sinterklaas het land al uit is, maar voorlopig houd ik het nog even bij speculaas.