15-12-2023 06:29:27 1
Rolffiej19
Rolffiej19

Die bron is gewoon interne info die voor de meeste medewerkers beschikbaar is.

 

15-12-2023 07:06:00
JakeBlack
JakeBlack
Quote
Rolffiej19 (14-12-2023 22:41:33):

De totale bestelling zou nu op 109 stuks uitkomen tot nu toe alle NL,B en D stellen.

3101 t/m 3149 (49 stuks), 3201 t/m 3227 (27 stuks), 3301 t/m 3321 (21 stuks), 3351 t/m 3362 (12 stuks).


Heb ik iets gemist? Wanneer is er een order geplaatst voor nog een 10 stellen die geschikt zijn voor Duitsland? En voor België waren het in totaal toch 20?

 

15-12-2023 07:46:19
Rolffiej19
Rolffiej19

Nee er is een optie voor 150 extra stellen, daar zijn er dus aantal van besteld.

 

15-12-2023 07:56:14
BVisser
BVisser
Quote
JakeBlack (15-12-2023 07:06:00):
Quote
Rolffiej19 (14-12-2023 22:41:33):

De totale bestelling zou nu op 109 stuks uitkomen tot nu toe alle NL,B en D stellen.

3101 t/m 3149 (49 stuks), 3201 t/m 3227 (27 stuks), 3301 t/m 3321 (21 stuks), 3351 t/m 3362 (12 stuks).


Heb ik iets gemist? Wanneer is er een order geplaatst voor nog een 10 stellen die geschikt zijn voor Duitsland? En voor België waren het in totaal toch 20?


Moet dat niet zijn 3201-3228 en 3301-3320? Zou kloppen met eerdere berichten.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-12-2023 07:58:17 1
DDZ7504
DDZ7504

Nee, dat zou níet kloppen met eerdere berichten want er is al eerder bekend gemaakt dat de "3228" afgeleverd gaat worden als 3321 met B-pakket.

 

15-12-2023 10:58:12
Muizeneus
Muizeneus
Quote
aarclay (14-12-2023 23:40:00):

Zolang er nog geen concessie is om naar Duitsland te rijden, kunnen ze ook in het binnenland worden ingezet.


Wat voor concessie doel je op? Voor internationale inzet heb je geen concessie nodig....

 

15-12-2023 11:27:11
mren
mren
Quote
geert (14-12-2023 12:32:08):

Gestrand in de spanningssluis dus?


Gelekte rapportages inmiddels voor eenieder te lezen via Geen Stijl.



Laatst bewerkt door mren op 15-12-2023 11:27
 

15-12-2023 11:46:28
aarclay
aarclay

Een sleutel omdraaien in de fasescheiding? Er is toch geen sleutel die je tijdens de rit hoeft om te draaien? Als het niet automatisch gaat, dan is het toch een kwestie van omschakelen met de pantograaf en de SNS en een schermfunctie? Dat was mij (ongeveer) uitgelegd tijdens de simulator tour.



Laatst bewerkt door aarclay op 15-12-2023 11:47
 

15-12-2023 11:48:53
treinfan
treinfan

Dus naast de bedieningsfouten en communicatieproblemen zie ik meerdere technische fouten:

  • Trein strandt na de spanningssluis opnieuw en krijgt geen MA
  • "Trein moet in cold movement gezet worden"
  • Als ik het goed interpreteer wat er staat, moest het materieel van 1013 meermaals omgebouwd worden voordat men deze weg kreeg
 

15-12-2023 13:05:24
DDZ7504
DDZ7504

In ander nieuws; ICNG-D 3352 is gisteren in Velim (CZ) bij het testcentrum gearriveerd.

 

15-12-2023 13:08:14
R-E-Mg
R-E-Mg

Ik lees erin, dat ofwel de ERTMS opleiding van NS tekort schiet, omdat van de drie aanwezige machinisten er kennelijk geneen wist wat ze in die situatie moesten doen of dat supportorganisatie van NS tekort schiet, omdat zij blijkbaar niet op afstand konden uitleggen wat de machinisten moesten doen om hieruit te komen.

 

15-12-2023 13:25:20
Marco
Marco
Quote
R-E-Mg (15-12-2023 13:08:14):

Ik lees erin, dat ofwel de ERTMS opleiding van NS tekort schiet, omdat van de drie aanwezige machinisten er kennelijk geneen wist wat ze in die situatie moesten doen of dat supportorganisatie van NS tekort schiet, omdat zij blijkbaar niet op afstand konden uitleggen wat de machinisten moesten doen om hieruit te komen.


Nouja, er staat "Mcn belt MBN en daar krijgen ze woorden met elkaar waardoor Mcn uiteindelijk niets meer wil doen".

Ik snap dat een stranding op de HSL ook een stressvolle situatie is. Als Mcn moet je daar ook maar tegen kunnen natuurlijk. En het MBN moet goed met gestresste machinisten om kunnen gaan. In dit geval ging het blijkbaar wat minder soepel, wat natuurlijk niet helpt bij het oplossen.



Laatst bewerkt door Marco op 15-12-2023 13:27
 

15-12-2023 13:29:22
aarclay
aarclay
Quote
DDZ7504 (15-12-2023 13:05:24):

In ander nieuws; ICNG-D 3352 is gisteren in Velim (CZ) bij het testcentrum gearriveerd.


Door VUZ (Velim testcentrum) op Twitter/X:

On 14.12. 2023 arrived at TC VUZ Velim electric unit ICNG Germany, customer @Alstom

Foto: ibb.co

 

15-12-2023 13:36:24
dennistd
dennistd

Is die ICNG-D nou ook voor België geschikt of alleen maar voor Nederland en Duitsland?

 

15-12-2023 13:43:40
mtlx
mtlx

Alleen Nederland en Duitsland, inclusief de HSL. De treinen zullen in eerste instantie alleen binnenlands ingezet gaan worden.

 

15-12-2023 14:38:30
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
aarclay (14-12-2023 23:40:00):

Zolang er nog geen concessie is om naar Duitsland te rijden, kunnen ze ook in het binnenland worden ingezet. Maar naar Hamburg en Düsseldorf zou geen slechte zet zijn.

Ik ben wel benieuwd naar de bron? Het interne iNSite?


Nee hoor, maar wel de berichten dat Schiphol schijnbaar niet mag krimpen.

Om het vliegverkeer te beperken moet je het dan op andere plaatsen laten krimpen.

En dat invullen met snellere (directe) treinen.

 

15-12-2023 14:45:20 1
R-E-Mg
R-E-Mg
Quote
Marco (15-12-2023 13:25:20):

Nouja, er staat "Mcn belt MBN en daar krijgen ze woorden met elkaar waardoor Mcn uiteindelijk niets meer wil doen".

Ik snap dat een stranding op de HSL ook een stressvolle situatie is. Als Mcn moet je daar ook maar tegen kunnen natuurlijk. En het MBN moet goed met gestresste machinisten om kunnen gaan. In dit geval ging het blijkbaar wat minder soepel, wat natuurlijk niet helpt bij het oplossen.


Wie heeft er niet ooit eens bij een helpdesk aan de lijn gehangen om bepaalde stappen te doorlopen die bij jezelf een ander resultaat geven als dat volgens handleiding en de helpdesk zou moeten gebeuren? Als je dan op een helpdeskmedewerker stuit die dan stug blijft volhouden dat jij het fout doet en het aan jou ligt, dan is een verbale ruzie zo ontstaan.

Stranden op een ongelukkige plaats is helaas onderdeel van de functie treinmachinist. Dus ja, daar moeten ze tegen kunnen, maar zeer zeker ook op getraind worden. Een trein van A naar B rijden is op zich niet zo moeilijk. Het is omgang met uitzonderingen en verstoringen dat alles moeilijker maakt.

 

15-12-2023 15:02:00
mdeen
mdeen
Quote
R-E-Mg (15-12-2023 14:45:20):

Wie heeft er niet ooit eens bij een helpdesk aan de lijn gehangen om bepaalde stappen te doorlopen die bij jezelf een ander resultaat geven als dat volgens handleiding en de helpdesk zou moeten gebeuren? Als je dan op een helpdeskmedewerker stuit die dan stug blijft volhouden dat jij het fout doet en het aan jou ligt, dan is een verbale ruzie zo ontstaan.


Dat inderdaad. En als je dan zelf meekijkt en ziet wat er gebeurt dat je jezelf dan voor je hoofd slaat van "ik had niet gedacht dat je dit op die manier interpreteerde" (klik met de muis op het venster...)

Voor zulke gevallen is een beeldverbinding minstens zo nuttig als weten hoe het zou moeten.

En met de huidige techniek: remote access met toegang tot alle systemen van de trein. Als je in de trein alleen maar op het beeldscherm dingen moet doen (dat hoeft in dit geval natuurlijk niet het geval te zijn) moet dat ook vanaf afstand kunnen.

 

15-12-2023 15:02:16
VIRMm1
VIRMm1
Quote
aarclay (15-12-2023 11:46:28):

Een sleutel omdraaien in de fasescheiding? Er is toch geen sleutel die je tijdens de rit hoeft om te draaien? Als het niet automatisch gaat, dan is het toch een kwestie van omschakelen met de pantograaf en de SNS en een schermfunctie? Dat was mij (ongeveer) uitgelegd tijdens de simulator tour.


Stuurstroomsleutel, foutje dus.

 

15-12-2023 15:50:29
cuneo56
cuneo56

In een Fase-scheiding hoef je geen Stroomafnemer te wisselen en kun je die ook op laten staan , wel de snelschakelaar uit

 

15-12-2023 16:03:15
R-E-Mg
R-E-Mg
Quote
mdeen (15-12-2023 15:02:00):

En met de huidige techniek: remote access met toegang tot alle systemen van de trein. Als je in de trein alleen maar op het beeldscherm dingen moet doen (dat hoeft in dit geval natuurlijk niet het geval te zijn) moet dat ook vanaf afstand kunnen.


Dat lijkt heel makkelijk, totdat je dit volgens de hoogste cybersecurity normen wilt beveiligingen, omdat je er niet aan moet denken dat een hacker op afstand allerlei instellingen in een trein kan veranderen (Op spoornetten zal vast de IEC 62443 norm of variant daarvan het uitgangspunt zijn).

 

15-12-2023 16:09:58
R-E-Mg
R-E-Mg
Quote
cuneo56 (15-12-2023 15:50:29):

In een Fase-scheiding hoef je geen Stroomafnemer te wisselen en kun je die ook op laten staan , wel de snelschakelaar uit


Moet je eigenlijk die verplicht zelf uitzetten? Hij zal sowieso afvallen zodra de bovenleidingspanning wegvalt. Technisch gezien is dit ook beter, omdat er geen vlamboog ontstaat, omdat er immers geen spanning meer op staat, wat minder slijtage aan de contacten geeft.

 

15-12-2023 16:22:03
koploper1
koploper1
Quote
R-E-Mg (15-12-2023 16:09:58):
Quote
cuneo56 (15-12-2023 15:50:29):

In een Fase-scheiding hoef je geen Stroomafnemer te wisselen en kun je die ook op laten staan , wel de snelschakelaar uit


Moet je eigenlijk die verplicht zelf uitzetten? Hij zal sowieso afvallen zodra de bovenleidingspanning wegvalt. Technisch gezien is dit ook beter, omdat er geen vlamboog ontstaat, omdat er immers geen spanning meer op staat, wat minder slijtage aan de contacten geeft.


Bij deze trein is dit de veel gemaakte bedieningsfout. de mcn moet altijd zelf de sns en stroomafnemer neer doen.

 

15-12-2023 16:28:30
VIRMm1
VIRMm1
Quote
R-E-Mg (15-12-2023 16:09:58):
Quote
cuneo56 (15-12-2023 15:50:29):

In een Fase-scheiding hoef je geen Stroomafnemer te wisselen en kun je die ook op laten staan , wel de snelschakelaar uit


Moet je eigenlijk die verplicht zelf uitzetten? Hij zal sowieso afvallen zodra de bovenleidingspanning wegvalt. Technisch gezien is dit ook beter, omdat er geen vlamboog ontstaat, omdat er immers geen spanning meer op staat, wat minder slijtage aan de contacten geeft.


Als alles goed werkt zal de trein zelf (mbv ETCS) de tractie blokkeren, sns uitschakelen en evt stroomafnemer meer/omschakelen. Daarna in omgekeerde volgorde weer alles inschakelen.

Ik ben geen mcn maar volgens mij wordt hen wel geleerd om dit handmatig over te nemen mocht de trein het zelf niet doen. Oa bij lage snelheid doet de trein het niet zelf (ik meen onder de 30 of 40 kmh)

 

15-12-2023 16:41:35
cuneo56
cuneo56
Quote
koploper1 (15-12-2023 16:22:03):

Bij deze trein is dit de veel gemaakte bedieningsfout. de mcn moet altijd zelf de sns en stroomafnemer neer doen.


Volgens mij verwijs je nu naar de Traxx getrokken treinen op de HSL. Een Traxx doet het zover mij bekend ook via een ETCS commando, maar als een soort "noodmaatregel" enkel het uitschakelen, zonder eerst tractie terugnemen en treinverwarming uit zetten, en als je dan dat meerdere malen op een dag doet geeft dat schade zoals een paar jaar terug al is bewezen.

 

15-12-2023 19:23:29
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
VIRMm1 (15-12-2023 16:28:30):
Quote
R-E-Mg (15-12-2023 16:09:58):
Quote
cuneo56 (15-12-2023 15:50:29):

In een Fase-scheiding hoef je geen Stroomafnemer te wisselen en kun je die ook op laten staan , wel de snelschakelaar uit


Moet je eigenlijk die verplicht zelf uitzetten? Hij zal sowieso afvallen zodra de bovenleidingspanning wegvalt. Technisch gezien is dit ook beter, omdat er geen vlamboog ontstaat, omdat er immers geen spanning meer op staat, wat minder slijtage aan de contacten geeft.


Als alles goed werkt zal de trein zelf (mbv ETCS) de tractie blokkeren, sns uitschakelen en evt stroomafnemer meer/omschakelen. Daarna in omgekeerde volgorde weer alles inschakelen.

Ik ben geen mcn maar volgens mij wordt hen wel geleerd om dit handmatig over te nemen mocht de trein het zelf niet doen. Oa bij lage snelheid doet de trein het niet zelf (ik meen onder de 30 of 40 kmh)


Indien je zoals in dit geval in de fasescheiding strandt zal die bijgeschakeld moeten worden, in dat geval laat je de snelschakelaar uit en laat je de stroomafnemer neer(verplicht), wat er hier gebeurd is is waarschijnlijk een denk foutje door de cabine uit dienst te nemen (struurstroom sleutel omdraaien) raak je je MA kwijt wat bij een ICNG niet nodig is in de fasescheiding, vervolgens is de trein weer opnieuw gereed gemaakt maar zonder de Cold movement detector(1) en de ATB/ETCS(2) te resetten, zodoende krijgt de trein geen nieuwe MA maar beschikt ie nog over de onjuiste oude MA, en strandt na een aantal minuten opnieuw.

 

15-12-2023 19:46:07
thom
thom
Quote
R-E-Mg (15-12-2023 16:09:58):
Quote
cuneo56 (15-12-2023 15:50:29):

In een Fase-scheiding hoef je geen Stroomafnemer te wisselen en kun je die ook op laten staan , wel de snelschakelaar uit


Moet je eigenlijk die verplicht zelf uitzetten? Hij zal sowieso afvallen zodra de bovenleidingspanning wegvalt. Technisch gezien is dit ook beter, omdat er geen vlamboog ontstaat, omdat er immers geen spanning meer op staat, wat minder slijtage aan de contacten geeft.


Nou dat is niet waar, je zal dan zeker wel een vlamboog trekken op het schuitje waar de spanning ophoudt te bestaan, en dat is zeker niet goed voor het schuitje en apparatuur...

 

15-12-2023 19:49:02
mtlx
mtlx

Zodra je bij de ICNG de cabine uit dienst neemt wordt automatisch de verbinding met het RBC verbroken op de juiste manier, waarmee ook de MA uiteraard verdwijnt. Je zou daarna bij het in dienst nemen ook zonder de CMD te resetten zonder enig issue een nieuwe MA moeten kunnen ophalen bij het eerstvolgende SMB.

En dat is ook exact wat we getest hebben met het TTC bij de systeemtests en dat functioneerde precies als verwacht.

Wat hier precies is gebeurd en wat er mis is gegaan waardoor dat niet functioneerde is nog in onderzoek.

Edit: was een reactie op het bericht van Rolffiej19



Laatst bewerkt door mtlx op 15-12-2023 19:50
 

15-12-2023 20:20:55
Rolffiej19
Rolffiej19

Hmm dat is vreemd dan weet ik niet wat ze nog meer gedaan hebben maar goed ( ik ben nog niet gestrand met dat ding... even afkloppen) je hoeft dus zoals jij zegt geen reset te doen van die CMD, ik was even in de war met het kopmaken voor VCO, maar goed ik was nu toch even aan het rondzoeken het staat ook nergens omschreven wat er moet gebeuren bij stranding in de fasescheiding. simpelste manier gewoon Mbn bellen en opvolgen wat ze zeggen maja ;)

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-12-2023 22:26:37
Velo
Velo

Iemand enig idee wat er met 3224 aan de hand is?

 

15-12-2023 23:17:39
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Velo (15-12-2023 22:26:37):

Iemand enig idee wat er met 3224 aan de hand is?


Die is een poos geleden gestrand op de HSL met een ETCS storing die nog niet aantoonbaar opgelost is door Alstom

 

16-12-2023 03:01:12
BAKEMONO
BAKEMONO

3352

(twitter: @as_vuz) foto van de 3352 voor/op Velim?

Wie weet meer? is dit de eerste ICNG-D, het is alweer een tijdje geleden dat ik op t forum geweest ben dus ik kom direct kijken🤓

 

16-12-2023 08:16:16 1
aarclay
aarclay

De eerste publieke foto van een ICNG-D. Dit is het tweede stel uit die reeks die een hoop testkilometers zal maken. Lees maar even terug. ;-)

 

16-12-2023 09:39:52
phantom
phantom
Quote
mdeen (15-12-2023 15:02:00):
Quote
R-E-Mg (15-12-2023 14:45:20):

Wie heeft er niet ooit eens bij een helpdesk aan de lijn gehangen om bepaalde stappen te doorlopen die bij jezelf een ander resultaat geven als dat volgens handleiding en de helpdesk zou moeten gebeuren? Als je dan op een helpdeskmedewerker stuit die dan stug blijft volhouden dat jij het fout doet en het aan jou ligt, dan is een verbale ruzie zo ontstaan.


Dat inderdaad. En als je dan zelf meekijkt en ziet wat er gebeurt dat je jezelf dan voor je hoofd slaat van "ik had niet gedacht dat je dit op die manier interpreteerde" (klik met de muis op het venster...)

Voor zulke gevallen is een beeldverbinding minstens zo nuttig als weten hoe het zou moeten.

En met de huidige techniek: remote access met toegang tot alle systemen van de trein. Als je in de trein alleen maar op het beeldscherm dingen moet doen (dat hoeft in dit geval natuurlijk niet het geval te zijn) moet dat ook vanaf afstand kunnen.


Vraag ik me iets simpels en wellicht ook iets (doms) af,is er dan geen videobel verbinding op te zetten zodat de "helpdesk" je kan vertellen op welk scherm je welk knopje wel of niet dient in te drukken ??
Dan voorkom je spraak verwarring/interpretatie.
Dan kan iemand desnoods je inbeeld zijnde vinger de goede richting in sturen,wellicht helpt zoiets ?

 

16-12-2023 12:03:00
R-E-Mg
R-E-Mg
Quote
thom (15-12-2023 19:46:07):

Nou dat is niet waar, je zal dan zeker wel een vlamboog trekken op het schuitje waar de spanning ophoudt te bestaan, en dat is zeker niet goed voor het schuitje en apparatuur...


Door de breedte van het schuitje verbindt je gedurende korte tijd de actieve en de neutrale sectie met elkaar en daarbij zal altijd een vlamboog ontstaan, ongeacht of de snelschakelaar op dat moment in of uit stond. Als hij niet uit stond, hoe meer vermogen je op dat moment afnam, hoe meer slijtage dat kan geven.

 

16-12-2023 16:10:37
R-E-Mg
R-E-Mg
Quote
AlexNL (01-04-2023 17:39:59):

Het zou me overigens niet verbazen als de ICNG-D geen LZB krijgt, de Duitsers zijn bezig met het uitrollen van ETCS - Düsseldorf - Keulen wordt op dit moment uitgerust en ook Aken - Keulen zal worden geüpgrade.


Kan er iemand inmiddels bevestigen of de ICNG-D wel of niet LZB krijgt? Misschien is op foto's de aan- of afwezigheid van een LZB antenne te zien?

 

16-12-2023 16:40:06
treinfan
treinfan

Voor zover ik weet één STM-module voor PZB en LZB.

 

17-12-2023 19:02:42
AlbertP
AlbertP

LZB hangt midden onder de trein, en is dus op normale treinfoto's niet zichtbaar.

 

17-12-2023 19:38:44
DDZ7504
DDZ7504

De 3138 wordt momenteel naar Zwolle gebracht door de 9901, het transport is al in het land.

 

17-12-2023 19:58:19
R-E-Mg
R-E-Mg
Quote
AlbertP (17-12-2023 19:02:42):

LZB hangt midden onder de trein, en is dus op normale treinfoto's niet zichtbaar.


Klopt, zal in ieder geval moeilijk te zien zijn, alleen schuin van onderen. En de antenne hangt waarschijnlijk precies naast voor of achter de ETCS antenne (neem ik aan losse antennes), dus dat maakt het nog lastiger. Maar misschien is het iemand opgevallen.

Ik schat zo in dat geen enkele Duitse Stream LZB krijgt, want die zijn allemaal 160 km/h max, dus mogelijk krijgt de ICNG het daarom ook niet.



Laatst bewerkt door R-E-Mg op 17-12-2023 19:59
 

17-12-2023 20:04:10
treinhobby
treinhobby

Mogen ze alleen in Duitsland dan max 160?

Voor inzet in de binnenlandse dienst in Nederland is 200 'noodzakelijk'.

 

17-12-2023 20:34:40
AlexNL
AlexNL

De Duitse versies zijn allemaal van het type Coradia Max (voorheen Coradia Stream HC), een gedeeltelijke dubbeldekker. Daarvan is een 200 km/u-versie besteld door SFBW voor inzet rond Stuttgart. Of daar LZB in zit is mij niet bekend, in die regio is men bezig met het uitrollen van ETCS dus wellicht is LZB niet nodig.

 

17-12-2023 23:13:56
AlbertP
AlbertP

Zonder LZB kan inderdaad max. 160 gereden worden op Duisburg-Düsseldorf-Keulen en Düren-Keulen (en nog veel meer routes, maar dit zijn voor NL de meest relevante.) Voor Duisburg-Keulen is ETCS in 2027 gepland.

Wat betreft Stuttgart: daar rijdt de Coradia Steam HC straks tot Vaihingen (Enz) op de hogesnelheidslijn Stuttgart-Mannheim onder LZB. Hiermee kan niet alleen 200 km/h gereden worden, maar is ook een kortere opvolgingstijd mogelijk omdat de blokken daar onder LZB met cabinesignalering veel korter zijn.

Edit: zelfs de Flirt 3 van Go-Ahead (Netz Rems-Fils) heeft voor die route LZB, ook al rijdt die max. 160 km/h. Die treinstellen worden nu omgebouwd naar ETCS met STM PZB/LZB, en houden dus hun LZB.



Laatst bewerkt door AlbertP op 18-12-2023 10:09
 

18-12-2023 00:11:26 3
rolandrail
rolandrail
Quote
phantom (16-12-2023 09:39:52):
Quote
mdeen (15-12-2023 15:02:00):
Quote
R-E-Mg (15-12-2023 14:45:20):

Wie heeft er niet ooit eens bij een helpdesk aan de lijn gehangen om bepaalde stappen te doorlopen die bij jezelf een ander resultaat geven als dat volgens handleiding en de helpdesk zou moeten gebeuren? Als je dan op een helpdeskmedewerker stuit die dan stug blijft volhouden dat jij het fout doet en het aan jou ligt, dan is een verbale ruzie zo ontstaan.


Dat inderdaad. En als je dan zelf meekijkt en ziet wat er gebeurt dat je jezelf dan voor je hoofd slaat van "ik had niet gedacht dat je dit op die manier interpreteerde" (klik met de muis op het venster...)

Voor zulke gevallen is een beeldverbinding minstens zo nuttig als weten hoe het zou moeten.

En met de huidige techniek: remote access met toegang tot alle systemen van de trein. Als je in de trein alleen maar op het beeldscherm dingen moet doen (dat hoeft in dit geval natuurlijk niet het geval te zijn) moet dat ook vanaf afstand kunnen.


Vraag ik me iets simpels en wellicht ook iets (doms) af,is er dan geen videobel verbinding op te zetten zodat de "helpdesk" je kan vertellen op welk scherm je welk knopje wel of niet dient in te drukken ??
Dan voorkom je spraak verwarring/interpretatie.
Dan kan iemand desnoods je inbeeld zijnde vinger de goede richting in sturen,wellicht helpt zoiets ?


Nee. Wat de hele organisatie eens moet leren is de machinist met rust te laten als die samen met het MBN bezig is een storing op te lossen. Zelfs als je werkafspraken maakt met trdl en hc wordt je nog steeds lastig gevallen door trdl, hc, wachtdienst, bijsturing en ongevallenbestrijding die allemaal willen weten hoe lang het nog duurt, waarom je niet antwoord enz. Zo wordt de druk op de mcn onnodig groot en duurt het oplossen van de storing onnodig langer of mislukt zelfs. Niet elke mcn lukt het al die opdringerigheid te negeren.

 

18-12-2023 07:10:33
mdeen
mdeen
Quote
AlexNL (17-12-2023 20:34:40):

De Duitse versies zijn allemaal van het type Coradia Max (voorheen Coradia Stream HC), een gedeeltelijke dubbeldekker.


ICNG-D is geen Coradia Stream? Kan dat zomaar, een ander type bestellen onder hetzelfde contract? Heb je dan geen twee verschillende orders?

En als ze gelijk zijn, waar is dan de beperking om 200 te rijden?

 

18-12-2023 07:59:31
robert5591
robert5591
Quote
mdeen (18-12-2023 07:10:33):
Quote
AlexNL (17-12-2023 20:34:40):

De Duitse versies zijn allemaal van het type Coradia Max (voorheen Coradia Stream HC), een gedeeltelijke dubbeldekker.


ICNG-D is geen Coradia Stream? Kan dat zomaar, een ander type bestellen onder hetzelfde contract? Heb je dan geen twee verschillende orders?

En als ze gelijk zijn, waar is dan de beperking om 200 te rijden?


Dat zegt Alex niet. Wat in D tot nu toe door D vervoerders besteld is, is een ander model. De ICNG-D voor NS is gewoon een ICNG uit de lopende bestelling met als enige extra een optie voor 15kV voeding en D beveiliging

 

18-12-2023 08:00:12
DDZ7504
DDZ7504

@mdeen Nee, dat lees je verkeerd, die opmerking gaat over ander materieel, dat door Duitse bedrijven besteld is. Niet over ICNG-D.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 18-12-2023 08:00
 

18-12-2023 10:10:41
AlbertP
AlbertP

Inderdaad, en die bestellingen waren zowel met als zonder, dus daaruit valt niet direct af te leiden wat de ICNG-D krijgt. Hoewel ETCS met STM PZB/LZB de meest logische optie is.

 

18-12-2023 10:21:14
mtlx
mtlx
Quote
treinfan (16-12-2023 16:40:06):

Voor zover ik weet één STM-module voor PZB en LZB.


Nog maar even dit citeren voor er allemaal rare verhalen de ronde gaat doen. Zoals treinfan al zei beschikt ICNG-D/AOG gewoon over LZB.

 

18-12-2023 15:01:37
wouterder
wouterder

Voor de statistici:

Vandaag is de 3110 vanaf Ahgons naar Bh gebracht door RXP, voor transport naar Duitsland/Polen.

 

18-12-2023 17:11:07
phantom
phantom

IS dat transport dan gedaan door dezelfde loc (tot aan de grens) die vandaag de 3138,het land heeft binnen gebracht ?
Dat zou dan kunnen impliceren dat zodra er een nieuw stel gereed is voor transport ri NL voor aflevertesten,dat men dan gelijk retour gaat met een stel wat moet worden aangepast.



Laatst bewerkt door phantom op 18-12-2023 17:12
 

18-12-2023 18:34:06
wouterder
wouterder

Zelfde loc (RXP 9901) en wagenset inderdaad.

 

18-12-2023 18:42:52
DDZ7504
DDZ7504
Quote
phantom (18-12-2023 17:11:07):

IS dat transport dan gedaan door dezelfde loc (tot aan de grens) die vandaag de 3138,het land heeft binnen gebracht ?
Dat zou dan kunnen impliceren dat zodra er een nieuw stel gereed is voor transport ri NL voor aflevertesten,dat men dan gelijk retour gaat met een stel wat moet worden aangepast.


Dat gebeurt 4 van de 5 keer ook nu. Is al meermaals gebeurd.

 

18-12-2023 22:10:45
thom
thom

Daar vanuit gaan, is wachten op de keer dat het dus niet het geval is ;)

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

18-12-2023 22:12:17 1
DDZ7504
DDZ7504

Daarom niet 5 van de 5 keer 😉

 

22-12-2023 00:38:27
aarclay
aarclay

Op TreinPosities staat dat de ICNG-B 3303 buiten dienst is. Is er bekend of dit ook te maken heeft met wat ook gold voor de vroegere teststellen die de oude software hadden en daarom niet meer mochten rijden?



Laatst bewerkt door aarclay op 22-12-2023 00:38
 

22-12-2023 07:42:21
DDZ7504
DDZ7504

Uiteraard.

 

22-12-2023 08:59:35
VIRMm1
VIRMm1

De 3303 en 3116 blijven voorlopig in NL omdat deze wellicht nog als test/validatie treinen gebruikt gaan worden (de rol die eerder aan de 3204 en 3112 besteed was)

 

24-12-2023 11:19:09
icened200
icened200

In Railmagazine is te lezen dat in begin 2024/januari 2024 software updates komen. Hopelijk daarna positieve(re) resultaten met ICNG.

Op Treinreiziger.nl is te lezen dat in (januari ) 2024 de series 1000 en 1100 bepaalde tijd niet rijden in verband met opleiding met ICNG treinmachinisten.

 

24-12-2023 11:58:03
DDZ7504
DDZ7504

Heb je een link naar die pagina op Treinreiziger.nl? Ik kan me niet voorstellen dat ze hele series gaan opheffen alleen maar voor opleiding, daar moet meer achter zitten.

 

24-12-2023 12:27:16
geert
geert
Quote
DDZ7504 (24-12-2023 11:58:03):

Heb je een link naar die pagina op Treinreiziger.nl? Ik kan me niet voorstellen dat ze hele series gaan opheffen alleen maar voor opleiding, daar moet meer achter zitten.


Hier te vinden, onderste alinea. Zou Wouter Koolmees gezegd hebben in een recent interview. Kennelijk zijn er dan (nog) minder Traxx met ICR combinaties beschikbaar en vlot de instroom van IC NG ook nog steeds niet



Laatst bewerkt door geert op 24-12-2023 12:28
 

24-12-2023 12:31:28
icened200
icened200
Quote
geert (24-12-2023 12:27:16):
Quote
DDZ7504 (24-12-2023 11:58:03):

Heb je een link naar die pagina op Treinreiziger.nl? Ik kan me niet voorstellen dat ze hele series gaan opheffen alleen maar voor opleiding, daar moet meer achter zitten.


Hier te vinden, onderste alinea. Zou Wouter Koolmees gezegd hebben in een recent interview. Kennelijk zijn er dan (nog) minder Traxx met ICR combinaties beschikbaar en vlot de instroom van IC NG ook nog steeds niet


Klopt. Wat jij weet wat Wouter Koolmees gezegd heeft weet ik weer niet. Blijkbaar heb je weer andere bronnen.

 

24-12-2023 12:33:18
DDZ7504
DDZ7504

"Ook zullen in het begin van 2024 op een nader te bepalen moment treinen geschrapt worden tussen Den Haag, Rotterdam en Breda, omdat NS grootschalig machinisten gaat opleiden voor de inzet op de ICNG-treinen. In die periode zullen de treinen Amsterdam – Rotterdam – Breda verlengd worden tot aan Eindhoven."

Blijkbaar gaan ze dit echt doen...

 

24-12-2023 12:37:51
icened200
icened200
Quote
DDZ7504 (24-12-2023 11:58:03):

Heb je een link naar die pagina op Treinreiziger.nl? Ik kan me niet voorstellen dat ze hele series gaan opheffen alleen maar voor opleiding, daar moet meer achter zitten.


Had in een bron van I & W al gelezen dat staatssecretaris Vivianne Heijnen al waarschuwde dat de frequentie met ICD zou afnemen als de instroom van ICNG niet gelijk op ging met uitstroom van Traxx + ICR.

Wel opmerkelijk dat de serie 900 erbij is gekomen. Dat die dan tijdens de opleiding van ICNG treinmachinisten verlengd wordt naar Eindhoven. En dan (deels) de series 1000 en/of 1100 eruit gooien. Heb geen precieze informatie hierover. Dat is mijn interpretatie op basis van Treinreiziger.nl.

 

24-12-2023 12:40:18
icened200
icened200
Quote
DDZ7504 (24-12-2023 12:33:18):

"Ook zullen in het begin van 2024 op een nader te bepalen moment treinen geschrapt worden tussen Den Haag, Rotterdam en Breda, omdat NS grootschalig machinisten gaat opleiden voor de inzet op de ICNG-treinen. In die periode zullen de treinen Amsterdam – Rotterdam – Breda verlengd worden tot aan Eindhoven."

Blijkbaar gaan ze dit echt doen...


Zal het een groot probleem zijn? Ze moeten gewoon dertiendelige ICNG inzetten. Ga voor het gemak vanuit dat er wel voldoende (ICNG) conducteurs zijn. Wat is de bakkennorm bij ICNG voor conducteurs?

 

24-12-2023 12:42:40
DDZ7504
DDZ7504

Als ik het zo lees, is het juist zo dat ze ICNG úit de reguliere dienst halen op dat nader te bepalen moment, en alleen ICR inzetten. Die ICNG's verspreiden ze dan door het land op plekken waar ze de opleiding kunnen doen. Dat lijkt mij de meest logische verklaring van het opheffen van zo veel treinen alleen maar om opleidingen te kunnen voorzien.

 

24-12-2023 12:48:41
Dionysusnu
Dionysusnu
Quote
DDZ7504 (24-12-2023 12:33:18):

"Ook zullen in het begin van 2024 op een nader te bepalen moment treinen geschrapt worden tussen Den Haag, Rotterdam en Breda, omdat NS grootschalig machinisten gaat opleiden voor de inzet op de ICNG-treinen. In die periode zullen de treinen Amsterdam – Rotterdam – Breda verlengd worden tot aan Eindhoven."

Blijkbaar gaan ze dit echt doen...


Dat plan met de hanzelijn willen ze volgens mij ook nog steeds.. dus dit verbaast me eigenlijk minder.

 

24-12-2023 12:56:13
AJT
AJT
Quote
DDZ7504 (24-12-2023 12:42:40):

Als ik het zo lees, is het juist zo dat ze ICNG úit de reguliere dienst halen op dat nader te bepalen moment, en alleen ICR inzetten. Die ICNG's verspreiden ze dan door het land op plekken waar ze de opleiding kunnen doen. Dat lijkt mij de meest logische verklaring van het opheffen van zo veel treinen alleen maar om opleidingen te kunnen voorzien.


Waarom kan die opleiding niet in wachtende/ nog niet in dienst zijnde stellen met verkeerd laswerk?

 

24-12-2023 13:15:35 4
broek53
broek53

NS is toch de vervoerder diie net weer de concessie hoofdnet heeft gekregen? Hoe is het mogelijk met zo'n volstrekt onbetrouwbare organisatie, vraag je je af.

 

24-12-2023 13:23:31
DDZ7504
DDZ7504
Quote
AJT (24-12-2023 12:56:13):
Quote
DDZ7504 (24-12-2023 12:42:40):

Als ik het zo lees, is het juist zo dat ze ICNG úit de reguliere dienst halen op dat nader te bepalen moment, en alleen ICR inzetten. Die ICNG's verspreiden ze dan door het land op plekken waar ze de opleiding kunnen doen. Dat lijkt mij de meest logische verklaring van het opheffen van zo veel treinen alleen maar om opleidingen te kunnen voorzien.


Waarom kan die opleiding niet in wachtende/ nog niet in dienst zijnde stellen met verkeerd laswerk?


Omdat er vast en zeker ook mee gereden gaat worden als onderdeel van de opleidingen, en dat gaat een beetje lastig als de stellen niet toegelaten zijn.

 

24-12-2023 13:24:48
michaben
michaben

Misschien eerst afwachten tot we weten wat het daadwerkelijke plan is? Want we lopen ons hier weer op te winden over iets wat helemaal niet in de genoemde bron staat. Er staat dat er treinen geschrapt worden, dat hoeft niet de betekenen dat er complete treinseries geschrapt worden, het kan ook om een beperkt aantal treinen gaan op rustige momenten van de dag.

 

24-12-2023 13:39:03
DDZ7504
DDZ7504

Er wordt gesproken over het doorverbinden van de treinen Asd-Bd naar Ehv. Dat is niet iets wat je voor de helft van de treinen wel en de helft van de treinen niet kunt doen, dan wordt de omloop wel heel ingewikkeld. Ik ga uit van eenzelfde opzet met hoe het ging tijdens de werkzaamheden Rtd-Gvc waarbij de 1100 Ehv-Rtd aan de 1000 Rtd-Asd gekoppeld wordt. Tot het tegendeel bewezen wordt, uiteraard.

 

24-12-2023 13:41:43
michaben
michaben

Dat is dus speculatie, en daarvan is al ik weet niet hoe vaak aangegeven door het beheer dat dit niet thuishoort in dit draadje.

 

24-12-2023 13:56:27
icened200
icened200
Quote
michaben (24-12-2023 13:41:43):

Dat is dus speculatie, en daarvan is al ik weet niet hoe vaak aangegeven door het beheer dat dit niet thuishoort in dit draadje.


Dat staat aangegeven in Treinreiziger nl. De schrijver van deze artikel heeft zijn bronnen bij NS. Hij spreekt ze persoonlijk.

Lijk me voorbarig om te zeggen dat het speculaties zijn. Ken de site namelijk. En het is een betrouwbare bron gebleken.

 

24-12-2023 14:03:06
michaben
michaben

Nogmaals, er staat aangegeven dat er treinen geschrapt worden, niet dat er complete treinseries geschrapt worden, dat maak je er zelf van. En we werken hier niet volgens het principe dat speculaties de waarheid zijn tot het tegendeel bewezen maar juist andersom, het is speculatie tot er een bron is die het bevestigd.

 

24-12-2023 14:12:06
icened200
icened200
Quote
michaben (24-12-2023 14:03:06):

Nogmaals, er staat aangegeven dat er treinen geschrapt worden, niet dat er complete treinseries geschrapt worden, dat maak je er zelf van. En we werken hier niet volgens het principe dat speculaties de waarheid zijn tot het tegendeel bewezen maar juist andersom, het is speculatie tot er een bron is die het bevestigd.


Met je eerste regel ben ik het met je eens.

In reactie van Geert met link van Treinreiziger.nl lees je dat Treinreiziger nl bij persgesprek informatie kreeg van Foppen (ProRail) en Koolmees (NS).

Of ze erover gehad hebben dat er treinen geschrapt hebben is niet duidelijk. Plaatste wel het stukje van Treinreiziger nl om hier duidelijkheid over te krijgen.

 

24-12-2023 14:13:50
moderator
Moderator
moderator

Dit topic is voor 'Ontwikkelingen ICNG', dus niet voor 'Speculatie IGNG' of 'Inzet ICNG'.

Beheerders hebben dit nu al meerdere malen moeten aangeven, maar dit blijft hardnekkig genegeerd worden. Andere acties dan een reactie van beheer in dit topic komen op deze manier steeds dichter bij.

 

24-12-2023 14:20:49 1
Rolffiej19
Rolffiej19

ICNG wordt niet uit de dienst gehaald voor opleidingen, daarvoor worden nieuw geleverde stellen gebruikt, zowel op Zwolle als Watergraafsmeer gaan deze opleidingen plaats vinden voor 800 HRN machinisten, dat er mogelijk treinen geschrapt gaan worden heeft te maken met de uitstroom van ICRm en helaas nog te weinig ICNG's geleverd.

 

24-12-2023 15:03:24 7
DDZ7504
DDZ7504

Maar waar ligt bij discussieren de grens tussen "opties bespreken" en "speculeren"? Wat is een discussie waard als er alleen feiten gemeld mogen worden maar er vervolgens niet over gepraat mag worden?

 

25-12-2023 02:54:01 2
thom
thom

Een topic waar je de (technische) ontwikkelingen van het materieel zou moeten kunnen volgen zou er juist (en dat was vroeger ook altijd wel) één moeten zijn waar juist alleen feiten met betrekking tot dat materieel voorbij komen en niet meer dan dat.

Wat hier nu steeds gebeurd is dat er allerlei hypotetische stellingen gedeponeerd worden, complete wilde discussies ontstaan op basis van uit een verband gehaalde, verkeerde of incomplete informatie en geruchten die direct voor waarheid aangenomen worden.

Daarbij soms zelfs nog maar met een dun zijden draadje nog verbonden aan ICNG, waardoor het openen van dit topic meestal in tegenstelling tot de bedoeling niet leidt tot het lezen van iets interessants in de ontwikkelingen van ICNG als materieelsoort.

(Maargoed, dat geldt nu ook voor mijn eigen bericht helaas).



Laatst bewerkt door thom op 25-12-2023 03:06
 

25-12-2023 09:00:29
anton_
anton_
Quote
DDZ7504 (24-12-2023 15:03:24):

Maar waar ligt bij discussieren de grens tussen "opties bespreken" en "speculeren"? Wat is een discussie waard als er alleen feiten gemeld mogen worden maar er vervolgens niet over gepraat mag worden?


Je kun natuurlijk, als je twijfelt, een topic genaamd: "Mijn ideeen over de ICNG" aanmaken.

 

25-12-2023 10:18:39
sjoerd
sjoerd

Als een topic alleen over feiten mag gaan - daar is iets voor te zeggen - maak je je wel helemaal afhankelijk van de soms schaarse feiten die boven water komen. De nieuwsvoorziening door de vervoersbedrijven en door de infrabeheerders is nu ook niet bepaald uitbundig, betrouwbaar en volledig. En zelfs het artikel in Op de Rails door medewerkers van ProRail was ook aardig op de heersende opvattingen gebaseerd en op punten gebrekkig gefundeerd.De kritiek erop was hier en daar zelfs beter gefundeerd. Maar dat geldt net zo goed voor het materieelbeheer. Goed, wie in de werkplaats werkt heeft soms kennis die je alleen weet als je dat al jaren doet.

Toch is er ook zoiets als vrije nieuwsgaring, spotters zijn vaak ware encyclopedieën. En ook zij weten niet alles, maar bespeuren soms trends en onregelmatigheden. We zijn in dit land zuinig op goede ogen en oren. Hulde aan degene die zijn of haar ogen en oren openhoudt. Het is niet zo erg als daar kritiek op komt, uiteindelijk wordt de info er beter op.

En je hoeft ook niet alles op stel en sprong te geloven, ook niet van vakkenners. Denk zelf na. Lees in de rondte en luister naar anderen.

Daarnaast is er zoiets als vrije nieuwsgaring: liefhebbers die langs de lijn door goed observeren allerlei kennis verzamelen.

 

25-12-2023 11:27:25 3
michaben
michaben

Het probleem hier is dat mensen eigen interpretaties als feiten gingen plaatsen en vervolgens kwamen daar reacties op waarin de NS afgezet werd als 'volstrekt onbetrouwbare organisatie', puur op basis van onbevestigde speculaties die iemand als feit geplaatst had. Dat maakt inhoudelijke discussies erg lastig en komt de sfeer ook niet ten goede, dus het lijkt me dan ook terecht dat er hier ingegrepen is.

Los daarvan is het de vraag in hoeverre aanpassingen in de dienstregeling een materieelontwikkeling betreft. Ik vind het zelf niet zo'n probleem als er feitelijke wijzigingen gemeld worden over de inzet van ICNG, maar speculaties over dienstregelingen horen in een ander deel van het forum thuis.



Laatst bewerkt door michaben op 25-12-2023 11:27
 

25-12-2023 12:51:50
phantom
phantom

Een lijn trekken over wat waar thuis hoort is en blijft lastig,zeker als iedereen andere definities heeft van wat waar thuis zou horen.
Zowel voor het ene argument als het andere valt wat te zeggen.
Enerzijds houd (indien duidelijk wat waar hoort) topics overzichtelijk en to the point,anderzijds krijg je straks 10 draadjes die allemaal een deel van b.v. ICR/Virmm/ICNG enz enz bespreken,wat dus dus overzichtelijkheid weer niet ten goede komt.
(dan zit je straks per materieel soort met een berg draadjes waar je eng van word)

Terug naar ICNG dan maar.

 

25-12-2023 14:31:13 2
Henk1619
Henk1619

Wellicht kan de hele discussie van gisteren en vandaag door de moderator worden overgeheveld naar www.somda.nl.


Quote
DDZ7504 (24-12-2023 12:33:18):

"Ook zullen in het begin van 2024 op een nader te bepalen moment treinen geschrapt worden tussen Den Haag, Rotterdam en Breda, omdat NS grootschalig machinisten gaat opleiden voor de inzet op de ICNG-treinen. In die periode zullen de treinen Amsterdam – Rotterdam – Breda verlengd worden tot aan Eindhoven."

Dit is redelijk met elkaar in tegenspraak, treinen naar Breda schrappen om vervolgens dezelfde treinen door te laten rijden naar Eindhoven. Nog los van hoe je dat dan zou willen oplossen met de rest van de treindienst als je zomaar midden in de jaardienst minstens 8 minuten verschoven gaat rondrijden.

Quote
icened200 (24-12-2023 13:56:27):
Quote
michaben (24-12-2023 13:41:43):

Dat is dus speculatie, en daarvan is al ik weet niet hoe vaak aangegeven door het beheer dat dit niet thuishoort in dit draadje.


Dat staat aangegeven in Treinreiziger nl. De schrijver van deze artikel heeft zijn bronnen bij NS. Hij spreekt ze persoonlijk.

Lijk me voorbarig om te zeggen dat het speculaties zijn. Ken de site namelijk. En het is een betrouwbare bron gebleken.


Iedereen die zich voor doet als mediavertegenwoordiger kan bij zo'n perspraatje gaan zitten en vragen stellen en antwoorden noteren. Bronnen bij NS en die persoonlijk spreken lijkt me iets heel anders.

Lees de quote van Steven hierboven nog eens goed, daarin staat helemaal niet dat de treinseries waar je het steeds over hebt worden geschrapt. Dat zijn speculaties die voorbarig zijn. Als iets geen betrouwbare bron is dan is het wel een website van een eenling die zichzelf vanaf de zolderkamer 'de redactie' noemt en zichzelf als 'redacteur' aan het woord laat. Vrij lachtwekkend allemaal, totaal niet serieus te nemen. Ik heb er groot respect voor dat hij eigenhandig een reisbureau uit de grond gestampt heeft maar nieuwsberichtjes typen is duidelijk een uit de hand gelopen grap.

 

28-12-2023 21:49:05
Muizeneus
Muizeneus
Quote
Rolffiej19 (24-12-2023 14:20:49):

ICNG wordt niet uit de dienst gehaald voor opleidingen, daarvoor worden nieuw geleverde stellen gebruikt, zowel op Zwolle als Watergraafsmeer gaan deze opleidingen plaats vinden voor 800 HRN machinisten, dat er mogelijk treinen geschrapt gaan worden heeft te maken met de uitstroom van ICRm en helaas nog te weinig ICNG's geleverd.


Of de opleiding gebeurt door nieuwe stellen of door stellen die uit de rijdende dienst gehaald worden maakt toch geen verschil? In beide gevallen is de simpele conclusie dat een stel dat ergens voor opleiding staat, niet voor de reizigersdienst gebruikt kan worden.

En blijkbaar maakt NS nu de keuze om massaal personeel op te gaan leiden precies als ook de TRAXX-en moeten worden ingeleverd. Of dat wijs is kan ik als stuurman vanaf de wal niet beoordelen...

 

28-12-2023 22:47:22
VIRMm1
VIRMm1

Personeel niet opleiden is nog veel funester voor je dienstregeling

 

29-12-2023 00:28:13
rolandrail
rolandrail
Quote
Muizeneus (28-12-2023 21:49:05):
Quote
Rolffiej19 (24-12-2023 14:20:49):

ICNG wordt niet uit de dienst gehaald voor opleidingen, daarvoor worden nieuw geleverde stellen gebruikt, zowel op Zwolle als Watergraafsmeer gaan deze opleidingen plaats vinden voor 800 HRN machinisten, dat er mogelijk treinen geschrapt gaan worden heeft te maken met de uitstroom van ICRm en helaas nog te weinig ICNG's geleverd.


Of de opleiding gebeurt door nieuwe stellen of door stellen die uit de rijdende dienst gehaald worden maakt toch geen verschil? In beide gevallen is de simpele conclusie dat een stel dat ergens voor opleiding staat, niet voor de reizigersdienst gebruikt kan worden.


Tja, ik heb ooit eens opleiding 1300 gehad op een defekte 1300 die zelfs niets eens onder de bovenleiding stond maar met een hete aspot in het loodsje in Hlm'se driehoek stond...
Instructie/opleiding op materieel is wel zo fijn als dat op de nieuwste versie gebeurt, stellen die helemaal afgebouwd zijn, nieuwste softwareversie hebben enz.

 

29-12-2023 02:17:57
mich
mich

Kan nog erger: "leg je aan de telefoon wel even uit hoe die werkt". Of als toppunt een directeur van een niet meer bestaande nederlandse goederenvervoerder: "als ze op een 189 kunnen rijden kunnen ze ook wel op een 186" Goede instructie is inderdaad zeer belangrijk, vooral nuttig als er eens iets niet werkt of gaat zoals het zou moeten.

 

29-12-2023 02:25:56
thom
thom

Ik denk dat je zelf wel weet dat NS daar anders mee om gaat dan een best wel foute goederenvervoerder die je nu aanhaalt ;)

 

02-01-2024 13:24:16
michaben
michaben

Om nog even terug te komen op de eerdere discussie, er lijken vanaf 15 januari inderdaad gedurende minimaal 3 weken (verder heb ik nog gekenen) een aantal ICNG's uit de reizigersdienst gehaald te worden ten behoeve van ander gebruik van deze stellen. De gevolgen zijn vooralsnog echter flink kleiner dan de verzinsels hier, alleen de 1100 wordt op doordeweekse dagen geschrapt tussen Gvc en Rtd en de 900 is tijdelijk weer met 160km/u ingelegd zodat een paar diensten opgevuld kunnen worden met TRAXX+ICR.

 

02-01-2024 15:12:51
MetroRET
MetroRET

Helaas dan geen vervangende trein (zoals de 5000 tot einde dienst laten rijden) tussen Gvc en Rtd.

 

02-01-2024 16:16:20
sander14
sander14

Hopelijk is de planningsafdeling wakker en worden de treinen tussen Rtd en Gvc verlengd waar mogelijk.

 

03-01-2024 11:57:28
michaben
michaben

Nieuwsbericht van de NS over de opleiding ICNG en bijbehorende aangepaste dienstregeling, die blijkbaar op het laatste moment een week naar voren gehaald zijn: nieuws.ns.nl

 

03-01-2024 12:17:10 1
rogierdegr
rogierdegr

Tja en de reiziger mag weer eens lijden hierdoor. De impact is misschien beperkt, maar dit soort zaken moet je als vervoerder toch proberen te voorkomen, door eerst voldoende materieel te hebben, zodat er niet in de dienstregeling versnoeid hoeft te worden.

Hier staat de NS op nummer 1 en de reizigers op nummer laatst!

 

03-01-2024 12:20:29
thom
thom

Ik denk dat dat wel wat makkelijk geroepen is vanaf de zijlijn.

Men zou er ook niets aan hebben als er straks voldoende stellen geleverd worden die in de dienstregelingen voorzien zijn maar er dan geen opgeleide machinisten voor zouden zijn.



Laatst bewerkt door thom op 03-01-2024 12:20
 

03-01-2024 12:44:58
treinfan
treinfan
Quote
rogierdegr (03-01-2024 12:17:10):

dit soort zaken moet je als vervoerder toch proberen te voorkomen, door eerst voldoende materieel te hebben


NS bouwt de treinen niet zelf😉

 

03-01-2024 12:56:54 1
broek53
broek53

NS is inmiddels compleet in de hoek geverfd en wordt door Alstom gepiepeld bij het leven. Er komt al weken niet een stel bij, dus je kunt erop wachten dat die opleidingsperiode vanzelf nog wel weer langer wordt. Dat alles zo zijnde is dit nog een van de minst hinderlijke oplossingen, denk ik. Maar aan de gewone reiziger niet uit te leggen.

 

03-01-2024 13:08:03
aarclay
aarclay

Als ik naar de leveringsdatum kijk geef toe dat het nog niet echt geheel gestroomlijnd loopt. Maar de afgelopen twee weken op zondag viel ook op pre-kerstdag en met oud en nieuw. Als ze een beetje de maat erin willen houden dan moeten ze toch eens met 2 stellen aankomen komende zondag. Momenteel zijn er al drie (binnenlandse) in de beproeving (commissioning/acceptance), het kan opeens weer even snel gaan.

 

03-01-2024 13:09:42 1
MasterE
MasterE

Men hoeft het niet te begrijpen en het er niet mee eens te zijn, maar het is prima uit te leggen.