08-02-2024 19:01:54
michaben
michaben
Quote
mtlx (08-02-2024 12:00:15):

De introductie van de ICNG op het HRN is uitgesteld en zal ook niet meer dit jaar plaatsvinden.


Ik neem aan dat met 'dit jaar' het huidige dienstregelingjaar bedoelt wordt en niet het kalenderjaar?

 

08-02-2024 19:10:40
mtlx
mtlx

Zoals ik het heb begrepen tot ruim in 2025.

 

08-02-2024 19:12:14
treinfan
treinfan
Quote
treinhobby (08-02-2024 18:21:39):

Daarom stel ik het ook als vraag en zeg ik het niet als een feit. 😉

Vond het toen al vreemd, maar blijkbaar moet je onder de hoogst haalbare beveiliging rijden wat er beschikbaar is en kon dat niet met de versie van de ICNG.

De kans is natuurlijk ook groot dat dat inmiddels is opgelost.


Daar [hanzelijn] rijden onder ATB mag niet als de trein daar succesvol kan inbellen en de machinist ETCS-bevoegd is. Op dit moment kan de trein daar netjes onder ETCS rijden en staat de trein ATB niet toe, maar er zijn meerdere oplossingen om daar alsnog onder ATB te kunnen rijden.



Laatst bewerkt door treinfan op 08-02-2024 19:12
 

08-02-2024 20:01:59
treinhobby
treinhobby

Dank voor de info.

Kan en mag dus wel, mits aan diverse voorwaarden is voldaan.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

08-02-2024 21:27:15
geert
geert

Nee er moet een uitzondering komen van ILT en de kans daarop zou klein zijn.

 

09-02-2024 11:03:03
phantom
phantom
Quote
aarclay (08-02-2024 12:56:11):

Uitstel voor de geplande inzet HRN-inzet verbaast mij niets als ik de leveringslijst erbij pak, samen met het audit-rapport van Railistics. Daarin spreken ze over de laatste levering in feb 2025, en dat die doelstelling erg onzeker is. En dat is duidelijk met deze cijfers.

Wat er eigenlijk nog geleverd moet worden naast de retrofitted stellen zijn:
Binnenlandse vijfjes: 3144 t/m 3149 (6)
IC Brussel achtjes: 3314 t/m 3321 (8)

En de rest is zoals bekend allemaal retrofitwaardig (op de 3111 en 3115 na en mogelijk nog twee stellen op termijn) waarvan bekend is dat de ombouw (en lasnaden herstel) een poosje kan duren, want dat is maatwerk. Dan kom je op ongeveer retrofit 30 vijfjes uit (2 mogelijk in de pijplijn) en 21 achtjes. En mogelijk vallen de stellen lager dan de 3311 voor de IC Brussel er ook onder.


Zouden ze(NS) nu dan hun plannen hebben aangepast voor HSL en wat men daarmee wil,aan de hand van een alternatief leveringschema voor ICNG ??
En zijn daar de gevonden problemen incl herstelwerk ook in meegenomen,of word dat nog een keer een revisie van plannen later ?

 

18-02-2024 10:45:52
icened200
icened200

Nieuwe ICNG komt eraan. Bron: Facebook ICNG.

Vanwege werkzaamheden Zwolle - Deventer v.v. zal het een andere route hebben.

Ze moeten onderhand een inhaalslag maken om de achterstand in te lopen.

 

18-02-2024 11:05:32
VIRMm1
VIRMm1

Zoals ik al eerder schreef, het heeft helemaal geen zin om meer treinen naar Nederland te sturen zolang de treinen die al in Nederland zijn nog niet geaccepteerd zijn.

Die inhaalslag zal vooral in Nederland plaats moeten vinden (of de afgeleverde kwaliteit van Polen moet even flink verbeterd worden)



Laatst bewerkt door VIRMm1 op 18-02-2024 11:06
 

18-02-2024 11:29:01
DDZ7504
DDZ7504

En gezien de bijgestelde verwachting voor het inzetgebied, verwacht ik dat er ook geen inhaalslag komt, maar dat de planning opnieuw naar achteren verschoven wordt.

 

18-02-2024 11:41:14
michaben
michaben

Er werd al langere tijd rekening gehouden met een knip in de treindienst, alleen zou die knip eerst in Alm komen i.p.v. Amf. De knip in Amf kost zelfs een extra compositie ten opzichte van een knip in Alm, al is dat nog wel te overzien. Maar men zal toch 4 treinstellen per maand moeten gaan accepteren als men de nieuwe dienstregeling in december met acceptabele treinlengtes wil starten. Of men moet TRAXX+ICR langer in dienst weten te houden voor de 1100, maar ook dan zul je toch minstens 2 treinstellen per maand accepteren voor de in de 1800/2400/9500.

 

18-02-2024 12:27:32
steven
steven

Wordt voor de nieuwe dienstregeling voorzien dat alle treinen met ICNG rijden of zal TRAXX + ICR nog in dienst blijven?

 

18-02-2024 12:31:20 1
wouterder
wouterder

Op Drehscheibe wordt gemeldt dat Railadventure onderweg is met de 3314 naar de Nederlandse grens. Lijkt er op dat er voor het eerst in weken weer een levering komt van Alstom.

 

18-02-2024 13:33:37
michaben
michaben

In een interview met het AD wordt gesteld dat men eind van het jaar 50 ICNG zou moeten hebben: www.ad.nl

Voor dienstregeling 2025 zijn er volgens mij 27 composities nodig als de 1100/1800/2400/9500 volledig met ICNG rijden, dus dat is voldoende uitgaande dat grofweg de helft van de treinen gekoppeld rijdt in de spits.



Laatst bewerkt door michaben op 18-02-2024 13:35
 

18-02-2024 14:00:53
Dhany78
Dhany78

Weet iemand of de site drehscheibe ook in het Engels beschikbaar is; kon t zo gauw niet vinden en ik wil ook graag de transporten in de gaten houden maar mijn Duits is niet al te best 🤭☺️

 

18-02-2024 14:12:42
treinhobby
treinhobby

www-drehscheibe--online-de.translate.goog

Bij google kan je ook een complete website laten vertalen. Dus Drenscheibe kan ook in het Nederlands. 😉

 

18-02-2024 14:34:29
Dhany78
Dhany78

Dank je wel :)

 

18-02-2024 14:55:51
aarclay
aarclay

Menig browser heeft ook de mogelijkheid om een website te vertalen.
Dat scheelt weer een hele URL in Google Translate te gooien, en daarop te klikken voor het vertaalwerk.

Het blijft soms wel een houtje-touwtje vertaling, zoals cars (wagons) => auto's en coach => bus) maar het is in ieder geval iets, maar wel beter dan vroeger. ;)

 

18-02-2024 17:17:43
zigzag
zigzag

Quote
michaben (18-02-2024 13:33:37):


In een interview met het AD wordt gesteld dat men eind van het jaar 50 ICNG zou moeten hebben:

Gemiddeld iedere week een geaccepteerde ICNG lijkt onrealistisch.

 

18-02-2024 18:02:46
geert
geert

Volgens dat artikel in het AD zouden er ook nog maar 8 rijvaardig zijn. Dat zijn er inmiddels toch wel meer?

 

18-02-2024 18:11:49
ToH
ToH

Klopt, er zijn er echter een aantal defect / niet geaccepteerd / uitgeleend aan NS Leercentrum.

 

18-02-2024 18:22:43
michaben
michaben

Volgens mij doelt men op dat er nu in het dagplan dagelijks (maandag t/m donderdag althans) 8 ingepland zijn voor de reizigersdienst.

 

18-02-2024 22:38:03
wouterder
wouterder

Quote
wouterder (18-02-2024 12:31:20):


Op Drehscheibe wordt gemeldt dat Railadventure onderweg is met de 3314 naar de Nederlandse grens. Lijkt er op dat er voor het eerst in weken weer een levering komt van Alstom.


En is vanavond ook daadwerkelijk het land in gebracht naar Zlr door Railadventure.

 

19-02-2024 11:24:07
aarclay
aarclay

Zojuist kwam ik een klein opvallend dingetje tegen op foto's.
Links op de stuurtafel zitten er tegenwoordig twee knopjes voor de ontgrendeling van de deuren aan de linker- of rechterzijde. Maar in de reeks vóór de serieproductie zat er een extra knop op.

En ik was benieuwd of iemand er wat meer over kan vertellen?
Deze knopjes bedoel ik:

ibb.co

 

19-02-2024 11:37:14
mdeen
mdeen

Op deze foto twitter.com meen ik een icoon van sluitende deuren te herkennen.

Hier ook te herkennen: www.onlineinbeeld.nl en dan ICNG kiezen.



Laatst bewerkt door mdeen op 19-02-2024 11:39
 

19-02-2024 11:47:35
aarclay
aarclay

Die mogelijkheid om deuren centraal te sluiten uit de cabine is dus verwijderd?

Ik zie wel tussen het DMI scherm in het midden, en het rechterscherm een andere draaischakelaar.
Ik vermoed dat dit de deurbediening is voor schoonmaakwerkzaamheden (beide zijden open)? Of is het een draaiknop wat betrekking heeft op de DMI?

 

19-02-2024 11:51:21
mtlx
mtlx

De knop voor het sluiten is inderdaad verwijderd bij de serieproductie. Fysiek is dacht ik het systeem wel nog aanwezig, dus dit gaat enkel om wat nettere afwerking van de stuurtafel.

De knop naast de DMI is voor de DMI zelf. Als één van de schermen niet goed functioneert, kan handmatig het andere scherm gekozen worden, zodat je nog steeds alles kan doen, ook al mis je een scherm.

 

19-02-2024 11:51:37
Rolffiej19
Rolffiej19

Deuren centraal sluiten vanuit de cabine kan nog steeds (naast de cabinedeur zit een sleutel mogelijkheid voor de nok-sleutel om de deuren centraal te sluiten)



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 19-02-2024 11:52
 

19-02-2024 12:19:22
AlexNL
AlexNL

Deuren kunnen sluiten vanaf de stuurtafel is nodig bij éénmensbediening, wat bij NS niet van toepassing is.

 

19-02-2024 15:52:51
Kopspoor
Kopspoor

De eerste SNG treinstellen, welke de toelatingseisen gereden hebben, hadden deze knoppen ook op de stuurtafel. Deze zijn er later ook uitgehaald en op die plek zijn afdek doppen geplaatst.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


19-02-2024 16:34:29
phantom
phantom

Quote
zigzag (18-02-2024 17:17:43):


Quote
michaben (18-02-2024 13:33:37):


In een interview met het AD wordt gesteld dat men eind van het jaar 50 ICNG zou moeten hebben:

Gemiddeld iedere week een geaccepteerde ICNG lijkt onrealistisch.



Zelfs al zou men er 'ineens'aan het eind van het jaar 50 hebben,dan zullen die ook alle moeten werken/geaccepteerd zijn/klaar voor dienst en niet ingezet voor opleidings trajecten.
Ofwel er zouden er meer dan 50 moeten zijn om een buffer te hebben voor aangehaalde zaken.
Ik geloof niet dat dat men gaat redden in het tempo zoals het nu gaat.



Laatst bewerkt door phantom op 19-02-2024 16:34
 

19-02-2024 17:41:09 1
Dionysusnu
Dionysusnu

Of als je het bericht van michaben leest, kan je ook best aannemen dat die 50 al inclusief een buffer is.

 

19-02-2024 19:17:20
bnv
bnv

Quote
zigzag (18-02-2024 17:17:43):


Quote
michaben (18-02-2024 13:33:37):




50 stellen aan het eind van het jaar: we hebben er intussen al ongeveer 20. Dat betekent 3 stellen per maand voor de nog resterende maanden van dit jaar. Het aantal dat ik eerder in de pers langs heb zien komen.

 

19-02-2024 20:20:33
aarclay
aarclay

Nieuwsgierig dat ik ben pak ik pak even de cijfers erbij.
Het gaat nog om de levering van 13 seriebouw-stellen voordat alles uit de reeks van 97 NL/BE stellen geproduceerd is.
En 23 zijn er al geleverd. En dus blijven er 16 retrofit-stellen over, waarvan we weten dat dit maatwerk is.

Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar ik ben benieuwd. 🙂

 

20-02-2024 00:29:23
thom
thom

Ik weet even niet hoe je die rekensom nu bedoeld, maar 23+13+16 maakt bij mij 52 stellen, en dat zijn er geen 97?

 

20-02-2024 05:16:36 2
DDZ7504
DDZ7504

Er wordt gedoeld op het statement dat er eind 2024 50 in dienst moeten zijn. En de berekening klopt; 16 stellen al geaccepteerd, 7 stellen in test/acceptatie, en komende 9 maanden 3 per maand (27 dus) is exact 50.

 

20-02-2024 09:00:02
icened200
icened200

Quote
DDZ7504 (20-02-2024 05:16:36):


Er wordt gedoeld op het statement dat er eind 2024 50 in dienst moeten zijn. En de berekening klopt; 16 stellen al geaccepteerd, 7 stellen in test/acceptatie, en komende 9 maanden 3 per maand (27 dus) is exact 50.


50 ICNG van de 99. Afhankelijk hoeveel bakken en zitplaatsen je hebt.


Hoeveel Traxx + ICR kunnen hiermee vervangen worden? En welke ICD verbinding zal vooral met ICNG gereden worden?

 

20-02-2024 09:10:43 2
Ysbergsla
Ysbergsla

Lees het onderwerp 'Dienstregeling 2025, wat is waar' door..

 

20-02-2024 09:47:57 2
Oldskool
Oldskool

Quote
Ysbergsla (20-02-2024 09:10:43):


Lees het onderwerp 'Dienstregeling 2025, wat is waar' door..



Dit soort adviezen is vaker gegeven, maar helaas. 🙃

 

20-02-2024 09:58:18
icened200
icened200

Quote
Oldskool (20-02-2024 09:47:57):


Quote
Ysbergsla (20-02-2024 09:10:43):


Lees het onderwerp 'Dienstregeling 2025, wat is waar' door..



Dit soort adviezen is vaker gegeven, maar helaas. 🙃


Ken niet alle topics. Daar zijn gigantisch véél van.


Maar bedankt voor de tip.



Laatst bewerkt door icened200 op 20-02-2024 10:02
 

20-02-2024 16:49:58
phantom
phantom

Quote
Dionysusnu (19-02-2024 17:41:09):


Of als je het bericht van michaben leest, kan je ook best aannemen dat die 50 al inclusief een buffer is.



Quote
michaben (18-02-2024 13:33:37):


In een interview met het AD wordt gesteld dat men eind van het jaar 50 ICNG zou moeten hebben: www.ad.nl

Voor dienstregeling 2025 zijn er volgens mij 27 composities nodig als de 1100/1800/2400/9500 volledig met ICNG rijden, dus dat is voldoende uitgaande dat grofweg de helft van de treinen gekoppeld rijdt in de spits.



Het AD stelt iets,en dat is dat er 50 icng stellen zouden moeten zijn voor het eind van het jaar.
michaben stelt daarop vast dat er 27 composities nodig zijn,,om de drgl in 2025 voor genoemde treinseries te kunnen rijden.
27 stellen en dan de helft van de compositie's moet met 2 stellen rijden,27 delen door 2=13,5
27+13,5=40,5 icng stel,rond af naar boven of beneden,wat je wil.
(wat het verhaal daarna niet verteld is of dat dan enkel 5jes of ook 8jes zijn voor die dubbele treinstellen,kan niemand overigens iets aan doen ,ik zeg t ook niet als verwijt)
Daarmee rijst dan wel de vraag,hoeveel 5jes en hoeveel 8jes zijn nodig voor het rijden van die treinseries ?
Mogen dat ook icng stellen zijn die evt gebruikt gaan worden voor diensten naar Belgie ?
Klopt dat aantal ook nog als men onderhand de hele HSL een TSB geeft omdat de hsl veel contructie problemen heeft waardoor men langzamer moet/moet gaan rijden ?
(ofwel gaat dat nog extra stellen kosten om de frequentie op pijl te houden voor diensten die via de HSL rijden ? )

Corrigeer me gerust,als ik hier dingen door elkaar haal.
Ik ben wel benieuwd naar de reactie's op de vragen die ik nu stel,en wat de antwoorden zullen zijn.

 

20-02-2024 17:06:14
michaben
michaben

Aantal composities is een simpel optelsommetje als je de rijtijden weet, enige speelruimte daarin zal een eventuele korte kering te Gvc zijn. Treinlengte is iets waar de NS nog mee aan het puzzelen zal zijn, daar valt nog weinig over te zeggen in dit stadium, net zo min over de verdeling van vijfjes en achtjes.

 

20-02-2024 17:47:40 2
DDZ7504
DDZ7504

Ja, die 50 is inclusief ICNG-B

 

20-02-2024 20:31:55
Rsb
Rsb

2x 8 zal naar Asd niet worden dus dan zal het 5+8 of 2x5 worden qua samenstelling.

 

20-02-2024 20:55:56
sigma
sigma

Het wordt Asdz en geen Asd.

 

23-02-2024 20:05:51
aarclay
aarclay

De Duitse krant Bild.de heeft bij Dresden-Neustadt ook een hele meute aan ICNG's ontdekt....
Ik ken ook de locaties Blankenburg (tijdelijk geweest voor statische testen) Alstom Salzgitter (D), Alstom Chorsow (P), Magdeburg-Buckau en Braunschweig.
Maar zijn er nog meer tijdelijke stallingsplaatsen?



Laatst bewerkt door aarclay op 23-02-2024 20:15
 

23-02-2024 20:57:17
Svh
Svh

Quote
aarclay (23-02-2024 20:05:51):


De Duitse krant Bild.de heeft bij Dresden-Neustadt ook een hele meute aan ICNG's ontdekt....
Ik ken ook de locaties Blankenburg (tijdelijk geweest voor statische testen) Alstom Salzgitter (D), Alstom Chorsow (P), Magdeburg-Buckau en Braunschweig.
Maar zijn er nog meer tijdelijke stallingsplaatsen?



Interessant, ben benieuwd hoeveel er nu daadwerkelijk al geproduceerd zijn en hoeveel er klaar zijn voor transport richting Nederland. Schat dat het bij de laatste sowieso om retrofit stellen gaat; 3119 staat duidelijk op de foto, en zie ook minstens een volledig zwarte staan. Als je de treinen op de satelliet beelden erbij optelt kom je uit op 24 stellen (met grote kans op dubbelen uiteraard). Volgens railwiki zouden er 22 stellen (als ik goed geteld heb) die pre-productie zijn en al dan niet voor retrofit terug moesten.

 

23-02-2024 23:11:54
Rolffiej19
Rolffiej19

Quote
aarclay (23-02-2024 20:05:51):


De Duitse krant Bild.de heeft bij Dresden-Neustadt ook een hele meute aan ICNG's ontdekt....


Dat zijn als het goed is zo'n beetje alle stellen die in NL geweest zijn en terug gestuurd zijn voor retrofit.

 

23-02-2024 23:52:37
aarclay
aarclay

Check! Met de 3119 die op 10-10-2023 vanuit Nederland is vertrokken, lijkt dit inderdaad de wachtkamer voor de retrofits te zijn.

 

24-02-2024 09:53:19
phantom
phantom

Zijn die locatie's nog veranderd ten opzichte van een poos terug ?
Toen stonden er ook op div plekken in Duitsland stellen opgesteld,al dan niet wachtend om veelal ri NL te worden verscheept.

 

24-02-2024 11:03:06
aarclay
aarclay

Als je met de trein in Duitsland langs een 'meeting' van ICNG's rijdt, is het speuren naar nummertjes wel lastig, is mijn ervaring. Niet elk stel is al voorzien van de nummertjes op de kop.
Of er hangt een briefje achter het raam met het nummer, of anders moet je maar (als je dichtbij kan staan) op het ingeslagen nummertje kijken op de carrosserie t.h.v. de draaistellen. 😉

Maar ik heb wel het idee dat Alstom zo nu en dan de treinen een stukje laat verschuiven om ze in soepele conditie te houden.



Laatst bewerkt door aarclay op 24-02-2024 11:05
 

24-02-2024 14:21:57 1
ToH
ToH

Stel 3144 is onderweg naar NL. Gespot in Polen volgens de ICNG Facebookgroep

 

25-02-2024 19:36:49 1
wouterder
wouterder

Quote
ToH (24-02-2024 14:21:57):


Stel 3144 is onderweg naar NL. Gespot in Polen volgens de ICNG Facebookgroep


Tegen de avond het land binnengebracht door Railadventure. Is bijna aangekomen te Zlr, vanwaar er weer begonnen kan worden met rijden.



Laatst bewerkt door wouterder op 25-02-2024 19:37
 

25-02-2024 20:31:03
icened200
icened200

Er rijden vele (10) ICNG op serie 1000 vandaag. Rit 1033 werd al enigste gekoppeld gereden met ICNG 3139 & 3136.

Maar daar bleef het bij. Was dit gepland? Of zijn er echt problemen met gekoppeld rijden vanwege oude/nieuwe software? Weet niet of dat bericht klopt.

 

25-02-2024 20:36:23 4
michaben
michaben

Er kunnen onmogelijk 10 ICNG's in de 1000 gereden hebben aangezien die serie maar 4 composities kent. En in het weekend zijn de meeste ritten sowieso solo gepland.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

25-02-2024 20:42:28
Dionysusnu
Dionysusnu

Technisch gezien was het door meerdere uitwisselingen wel 6 vandaag: 3133, 3135, 3136, 3139, 3222, en 3226 hebben allemaal een of meerdere ritten in de 1000 gereden.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 25-02-2024 20:42
 

25-02-2024 20:51:22
AlexNL
AlexNL

Quote
icened200 (25-02-2024 20:31:03):


Of zijn er echt problemen met gekoppeld rijden vanwege oude/nieuwe software? Weet niet of dat bericht klopt.


Daar zag ik een berichtje van van de Maatschappij Voor Beter OV. "Grote schande" natuurlijk, volgens hun.

In werkelijkheid mag materieel met verschillende softwareversies vaak niet gecombineerd rijden, zelfs al is er geen technische belemmering. Het is dan gewoon niet getest, dus mag het niet. Wat ook logisch is: testen kost geld en voor een situatie die hoogstens een paar weken bestaat ga je geen geld uitgeven als het niet hoeft.

 

25-02-2024 21:02:11
Rolffiej19
Rolffiej19

Alle ICNG's mogen weer gekoppeld rijden, software update is afgerond.

 

25-02-2024 21:03:07
icened200
icened200

Quote
AlexNL (25-02-2024 20:51:22):


Quote
icened200 (25-02-2024 20:31:03):


Of zijn er echt problemen met gekoppeld rijden vanwege oude/nieuwe software? Weet niet of dat bericht klopt.


Daar zag ik een berichtje van van de Maatschappij Voor Beter OV. 'Grote schande' natuurlijk, volgens hun.

In werkelijkheid mag materieel met verschillende softwareversies vaak niet gecombineerd rijden, zelfs al is er geen technische belemmering. Het is dan gewoon niet getest, dus mag het niet. Wat ook logisch is: testen kost geld en voor een situatie die hoogstens een paar weken bestaat ga je geen geld uitgeven als het niet hoeft.



Rikus Spithorst. Dan weet je al genoeg. Kortom een klok en klepel reactie.

 

26-02-2024 01:39:04
Oldskool
Oldskool

Rikus beweert Inside information te hebben van klokkenluiders. Kan best zo zijn hoor. Sommige halen er hun genoegen uit als iets mis gaat., en zullen het zeker niet laten dat door te spelen naar gasten zoals Rikus van actiegroep maatschappij voor beter ov 🤨

 

26-02-2024 04:08:39
BusNL
BusNL

Er komen tien stellen bij die ook geschikt zijn voor Duitsland:

www.ad.nl


Edit: Was op 14 december al bekend



Laatst bewerkt door BusNL op 26-02-2024 04:24
 

26-02-2024 08:07:01
icened200
icened200

Quote
BusNL (26-02-2024 04:08:39):


Er komen tien stellen bij die ook geschikt zijn voor Duitsland:

www.ad.nl


Edit: Was op 14 december al bekend


Ben benieuwd welke trajecten de ICNG - D (ooit) zal worden ingezet. Mits de informatie in AD correct is. Die hebben zich al eens vergist met berichten over ICNG.

 

26-02-2024 08:22:30
Daan!
Daan!

De info klopt kan ik je vertellen.

 

26-02-2024 08:22:39 1
martijn
martijn

Wat zou er niet correct zijn aan deze informatie die al 2,5 maand oud is en ook hier al uitvoerig is besproken? Dan ligt het in ieder geval niet aan het AD.

 

26-02-2024 12:20:55 1
aarclay
aarclay

Het enige wat er niet klopt aan het artikel van het AD is dat het een 'hoofdpijntrein' is.

Nou, ik kan je verzekeren: Ik heb er al+/- 15 keer mee gereisd, en ik heb geen hoofdpijn. 😅



Laatst bewerkt door aarclay op 26-02-2024 12:21
 

26-02-2024 12:59:59 1
Dionysusnu
Dionysusnu

Nou, de bagagerekken in de coupés achter de cabines.. maar dat zal wel niet het type hoofdpijn zijn wat het AD bedoelde.

 

26-02-2024 13:05:18
AlexNL
AlexNL

Die ervaring deel ik helaas niet, ik heb al meerdere malen hoofdpijn gehad na een rit in de ICNG. Dat heeft te maken met de locatie van de airco-uitlaten (boven de ramen).

 

26-02-2024 13:52:12
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Inderdaad, voelt niet prettig aan wanneer je net van het koude perron af komt.

 

26-02-2024 16:49:46
phantom
phantom

Quote
Dionysusnu (26-02-2024 12:59:59):


Nou, de bagagerekken in de coupés achter de cabines.. maar dat zal wel niet het type hoofdpijn zijn wat het AD bedoelde.



Ik vermoed dat dat meer te maken heeft met leverings zaken en constructie problemen waardoor het aflever schema helemaal de soep in is gelopen ;-)

 

26-02-2024 22:11:44
VIRMm1
VIRMm1

Goed nieuws, de eerste 2 ICNGs van 2024 zijn geaccepteerd. De 3311 welke binnekort gaat beginnen aan opleidings ritten voor oa personeel in België en de 3115 welke vanaf volgende week in de reguliere reizigersdienst verwacht mag worden.

 

26-02-2024 22:29:14
aarclay
aarclay

Quote
Svh (23-02-2024 20:57:17):


Interessant, ben benieuwd hoeveel er nu daadwerkelijk al geproduceerd zijn en hoeveel er klaar zijn voor transport richting Nederland. Schat dat het bij de laatste sowieso om retrofit stellen gaat; 3119 staat duidelijk op de foto, en zie ook minstens een volledig zwarte staan. Als je de treinen op de satelliet beelden erbij optelt kom je uit op 24 stellen (met grote kans op dubbelen uiteraard). Volgens railwiki zouden er 22 stellen (als ik goed geteld heb) die pre-productie zijn en al dan niet voor retrofit terug moesten.


Geen idee of iemand het interessant vindt, maar in Dresden zou ook de 3125 staan.
Toevallig een stel wat niet om een Nederlands teststel gaat en nog onbestickerd is op de cabinedeuren na.

 

27-02-2024 08:28:26
Rsb
Rsb

Dat lijkt me toch op zijn minst het vermelden waard.

 

27-02-2024 16:22:29
phantom
phantom

Is dat er dan 1 waarbij bij naderonderzoek constructieve problemen zijn gevonden ?

 

27-02-2024 18:14:43
robert5591
robert5591

wat ik er van begrijp, is dat bij een bepaald nummer is vastgesteld dat een deel van het laswerk niet aan de eisen voldeed. De hogere nummers zijn op die punten tijdens de bouw gecontroleerd en goed bevonden. Maar bij de lagere nummers moet worden vastgesteld wat er moet worden gedaan (dat kan per trein verschillen) en aansluitend (omdat zowel voor het onderzoek als herstel zaken moeten worde gedemonteerd of verwijderd) uitgevoerd. Of Alstom al een plan heeft hoe ze dat allemaal gaat doen, weet ik niet

 

27-02-2024 21:17:11
aarclay
aarclay

De treinen hebben erg lang stil gestaan, waarvan de eerste al weer vijf jaar (!) oud is.
Je hebt met oudere stellen ook weer te maken met verlopen garanties van diverse onderdelen en apparatuur die niet of nauwelijks gedraaid hebben. En stilstand is vaak achteruitgang.
Dus als het niet de lasconstructie is, is het wel retrofitten waar veel tijd in zal zitten. In ieder geval zijn twee retrofitted stellen weer terug, maar het blijft maatwerk.



Laatst bewerkt door aarclay op 27-02-2024 21:42
 

28-02-2024 13:19:15
Rsb
Rsb

Als de stellen met dit probleem niet zijn geaccepteerd neem ik aan dat garanties etcetera pas gaan lopen vanaf hernieuwde?

 

28-02-2024 13:27:02
VIRMm1
VIRMm1

Voor NS gaat dan de garantie pas lopen ja. Voor Alstom ligt het dan wat moeilijker.

 

28-02-2024 15:21:53
phantom
phantom

Wat ik nu ga zeggen klinkt voor sommige wellicht hard.
Maar dat is dan toch het probleem van Alstom ?
Als alles gemaakt was volgens de geldende eisen en richtlijnen van casco bouw t/m ? ,dan had dit probleem er niet geweest.
(van langdurig niet geaccepteerde ,stilstaande treinstellen in Duitsland of waar ook,bedoel ik dan)

 

28-02-2024 16:09:41
aarclay
aarclay

Klopt, dit is inderdaad het probleem voor Alstom.
Aanvankelijk was het de bedoeling dat er vier 5-delige en drie 8-delige test-treinstellen werden gebouwd, en dat de achtste voor NS zou zijn. Maar dat liep dus anders door de bekende omstandigheden.



Laatst bewerkt door aarclay op 28-02-2024 16:12
 

28-02-2024 16:37:02
sik214
sik214

Quote
aarclay (27-02-2024 21:17:11):


De treinen hebben erg lang stil gestaan, waarvan de eerste al weer vijf jaar (!) oud is.
Je hebt met oudere stellen ook weer te maken met verlopen garanties van diverse onderdelen en apparatuur die niet of nauwelijks gedraaid hebben. En stilstand is vaak achteruitgang.
Dus als het niet de lasconstructie is, is het wel retrofitten waar veel tijd in zal zitten. In ieder geval zijn twee retrofitted stellen weer terug, maar het blijft maatwerk.


Welke retrofit-stellen zijn er dan weer terug? Misschien moet ik het woordje 'weer' niet letterlijk nemen, want de 3111 en 3115 zijn waarschijnlijkt retrofit, maar nooit eerder in NL geweest.

 

28-02-2024 17:04:13
aarclay
aarclay

Klopt, 'de fabriek weer uitgerold' klonk eignlijk beter.

 

29-02-2024 10:21:56
sik214
sik214

Quote
Jorn (19-11-2023 17:19:00):


Ah het eerste 5 delige stel met een lager nummer. Ik heb de lijst ook weer even hier neergezet nu we op een nieuwe pagina zitten.

Dit zijn alle ICNG die volgens mij niet meer terug hoeven naar Polen. Aanvullingen zijn uiteraard welkom, ik zal proberen de lijst up to date te houden na aanleiding van meldingen hier.

3100:
3111 afnametesten (Alstom)
3133 in dienst (NS)
3134 in dienst (NS)
3135 in dienst (NS)
3136 in dienst (NS)
3137 in dienst (NS)
3139 in dienst (NS)
3140 in dienst (NS)
3141 afnametesten (Alstom)
3142 afnametesten (Alstom)

3200:
3222 in dienst (NS)
3223 in dienst (NS)
3224 in dienst (NS)
3225 in dienst (NS)
3226 in dienst (NS)
3227 in dienst (NS)

3300:
3311 afnametesten (Alstom)
3312 opleidingen in België (NS)



Om het overzichtje eens aan te vullen:

3115 afnametesten (Alstom)

3138 afnametesten (Alstom)?

3143 afnametesten (Alstom)

3144 afnametesten (Alstom)

3313 afnametesten (Alstom)?

3314 afnametesten (Alstom)

Tevens:

Wachtend in NL (op afroep Polen?)

3116 (Ahgons)

3303 (?)

Actueel in D/PL die in NL geweest zijn (wachten op retrofit):

3103

3106

3108

3110

3112

3113

3117

3119

3203

3204

3207

3208

3301

3302

In D/PL gezien die niet in NL geweest zijn:

3101 (eerst nog als 6001 gevoerd)

3102

3104

3105 (ontsporing Duitsland tijdens overbrenging naar Blankenburg/Harz)

3109 (ontsporing Duitsland tijdens overbrenging naar Blankenburg/Harz)

3114

3118

3201

3202

3205

3206

 

29-02-2024 14:21:26
aarclay
aarclay

3125 staat ook bij Dresden, maar deels onbestickerd.



Laatst bewerkt door aarclay op 29-02-2024 14:21
 

29-02-2024 14:29:40
VIRMm1
VIRMm1

3116 (Ahgons) en 3303 (Zaanstraat) zijn beide validatie treinen voor nieuwe software.

 

29-02-2024 16:22:54
phantom
phantom

In D/PL gezien die niet in NL geweest zijn:

3101 (eerst nog als 6001 gevoerd)

3102

3104

3105 (ontsporing Duitsland tijdens overbrenging naar Blankenburg/Harz)

3109 (ontsporing Duitsland tijdens overbrenging naar Blankenburg/Harz)

3114

3118

3201

3202

3205

3206

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Komen al deze stellen nog voor tests,bekijken of er casco problemen zijn,en toelating naar NL,of worden deze allemaal t.z.t. terug gestuurd naar de fabriek voor aanpassingen ?

 

02-03-2024 05:46:41
b2py
b2py

Quote
Rsb (28-02-2024 13:19:15):


Als de stellen met dit probleem niet zijn geaccepteerd neem ik aan dat garanties etcetera pas gaan lopen vanaf hernieuwde?


Hangt ervan af wat in het contract tussen NS en Alstom staat. In de basis lijkt het mij logisch dat garantie ingaat zodra aan het afnamecontract is voldaan, ergo als alle stellen in dat betreffende contract zijn geaccepteerd door NS. Echter kan ik mij voorstellen dat de branch afspraken maakt met afnemers dat garanties per trein(stel) ingaat op het moment dat afnemer stel X heeft geaccepteerd.

 

02-03-2024 09:59:05
mdeen
mdeen

Herkenbaar op de foto's in het nieuwsbericht www.treinenweb.nl zijn de 3121, 3122 en (onbestickerde) 3125.

 

02-03-2024 12:15:16
aarclay
aarclay

Inmiddels is in de Facebook ICNG groep een foto verschenen van deze ICNG 3125 die (inmiddels?) voor de helft bestickerd lijkt te zijn, en in Alstom Henningsdorf lijkt te staan. Opvallend is de neus die bijna helemaal geel is zoals bij de seriebouw-stellen. Er werd bij vermeld dat het om een teststel ging voor softwaredoeleinden, maar ik verwacht ook dat deze binnenkort behandeld wordt voor retrofitting.

Het valt mij wel op dat er nog weinig achtjes in het buitenland gespot worden en al helemaal niet in de reeks van 3208 t/m 3221. Ik heb trouwens ook geen idee hoe vol het nu bij Alstom Chorsow volstaat met treinstellen en losse bakken.



Laatst bewerkt door aarclay op 04-03-2024 10:16, reden: kleine misvatting gefixt
 

03-03-2024 11:50:05
wouterder
wouterder

Vandaag (03-03) is de 3315 het land binnen gekomen.

 

04-03-2024 10:14:17
aarclay
aarclay

Opvallend detail: De ICNG's lijken vanaf nu geremd te worden vervoerd.
Geen meterslange luchtslang meer die aan de neus hing en door het cabineraampje heen slingerde door het stel heen. Ik ben benieuwd of die extra containerwagons uiteindelijk nog nodig zijn.



Laatst bewerkt door aarclay op 04-03-2024 10:15
 

04-03-2024 13:12:52
Marco
Marco

Dat er geen luchtslang is, hoeft niet per se te betekenen dat er vertrouwd mag worden op het remvermogen van de ICNG. Wel mogen ze blijkbaar vertrouwen dat de remleiding niet verstopt/afgesloten raakt tijdens de rit, want dat zou natuurlijk nooit mogen gebeuren.

 

04-03-2024 17:48:54 2
VIRMm1
VIRMm1

3111 ook geaccepteerd, in of na het weekend mag deze in de dienst verwacht worden.

 

04-03-2024 19:45:47
aarclay
aarclay

En hoe zit het met de 3138? Die heeft ook nog geen meter gereden in commerciële dienst.



Laatst bewerkt door aarclay op 04-03-2024 19:46
 

04-03-2024 20:28:07
DingeZ
DingeZ

De 3115 heeft zojuist z'n eerste rit gereden als trein 1065.

 

04-03-2024 20:51:53
DDZ7504
DDZ7504

Quote
aarclay (04-03-2024 19:45:47):


En hoe zit het met de 3138? Die heeft ook nog geen meter gereden in commerciële dienst.


Dat komt omdat die nog niet geaccepteerd is.

 

04-03-2024 21:11:23
aarclay
aarclay

Quote
DDZ7504 (04-03-2024 20:51:53):


Dat komt omdat die nog niet geaccepteerd is.


Dat idee had ik al. 😛
Hopelijk speelt er niets is waardoor het lang duurt? Of doen ze wat speciaals daarmee?

 

05-03-2024 09:12:36
Dhany78
Dhany78

Zou de moderator van Somda Railwiki de exacte data in willen vullen wanneer de verschillende ICNG's in februari en nu in maart in dienst zijn gekomen? Het gaat om de 3111, 3115 en 3311.

Alvast bedankt ☺️

 

05-03-2024 10:00:18
mdeen
mdeen

Wat is de reden dat sommige stellen wel in dienst zijn en ook al treinen gereden hebben, maar al een tijdje niet meer gebruikt worden?

Bijvoorbeeld de 3137 sinds begin dit jaar, 3140 heeft 14 februari nog even gereden en daarna niet meer en 3225 sinds half januari. Zijn er dan defecten die opgelost moeten worden?

 

05-03-2024 10:29:27
broek53
broek53

Zouden dat niet stellen zijn die voor die veelbesproken instructie van machinisten worden gebruikt?

 

05-03-2024 10:45:15
Ysbergsla
Ysbergsla

Beide redenen zijn voor de genoemde stellen correct: deels ten behoeve van opleidingsdoeleinden, deels defecten.

 

05-03-2024 10:46:20
mdeen
mdeen

Dat zou kunnen. Ik kijk op treinposities.nl, als die alleen kilometers in reizigersdienst telt dan zie je dat daar niet.