05-03-2024 10:53:41
DDZ7504
DDZ7504

Beste voorbeeld daarvan is de 3142. Die heeft alleen van 15 t/m 21 december in de reizigersdienst gereden en is sindsdien alleen gebruikt voor opleidingsritten.

 

05-03-2024 15:56:52
phantom
phantom

Quote
mdeen (05-03-2024 10:46:20):


Dat zou kunnen. Ik kijk op treinposities.nl, als die alleen kilometers in reizigersdienst telt dan zie je dat daar niet.



Dat zou betekenen dat die site een script/filter heeft om dat eruit te hale/ te onderscheiden,maar ik neem aan dat 'het signaal'van een treinstel het zelfde is en blijft,of t nu reizigers vervoert of voor andere doelen onderweg is.
Dus hoe onderscheid men dat dan als t gaat over km's gereden e.d. ???



Laatst bewerkt door phantom op 05-03-2024 15:57
 

05-03-2024 16:26:04 2
DDZ7504
DDZ7504

Die redenering klopt niet; Treinposities ontvangt data van NS, maar alleen data van openbare reizigerstreinen. Ledig materieel ritten worden (uitzonderingen door menselijke foutjes daargelaten) niet in die data weergegeven en dan kan Treinposities het ook niet laten zien.

Het aantal gereden kilometers wordt puur gebaseerd op de ritten die een treinstel in de reizigersdienst gereden heeft.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 05-03-2024 16:27
 

06-03-2024 00:12:19
aarclay
aarclay

De ICNG-D 3352 is druk bezig met rondjes rijden in Velim

www.youtube.com

Vanaf 4:39 kan je ook de NVR-codes zien.
Dus mocht iemand wat lijstjes bij willen houden....



Laatst bewerkt door aarclay op 06-03-2024 00:20
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

06-03-2024 19:37:00
ronald
ronald

Quote
Dhany78 (05-03-2024 09:12:36):


Zou de moderator van Somda Railwiki de exacte data in willen vullen wanneer de verschillende ICNG's in februari en nu in maart in dienst zijn gekomen? Het gaat om de 3111, 3115 en 3311.

Alvast bedankt ☺️


De beheerders van de Railwiki willen deze data graag daar verwerken. Maar dan moeten de data wel bekend zijn bij de beheerders.

De data van de indienststelling moeten voor de beheerders dus wel duidelijk zijn.

De eerste rit in de reizigersdienst, is daarnaast niet altijd de op datum dat het het treinstel door een vervoerder in dienst is genomen. De indienststellingdatum kan ook een aantal dagen eerder zijn.

Hoe dat precies zit voor ICNG weet ik niet.

 

06-03-2024 19:46:16
DDZ7504
DDZ7504

De 3111 en 3311 zijn nog niet eens in dienst. Ze zijn wel geaccepteerd, maar nog niet ingezet in de reizigersdienst.

 

10-03-2024 12:41:29
icened200
icened200

Wordt vandaag weer een nieuwe ICNG overgebracht naar Zlr?

 

10-03-2024 13:16:54 2
ToH
ToH

Houd de berichten hier of op Facebook in de gaten, daar wordt het vanzelf gemeld.

 

10-03-2024 13:54:51
aarclay
aarclay

Drehscheibe is ook een goede checkplek....

Edit 19:15: Er staat niks op Zwolle Rangeer. Dus geen levering nu.



Laatst bewerkt door aarclay op 10-03-2024 19:26
 

11-03-2024 08:49:15
icened200
icened200

Quote
aarclay (10-03-2024 13:54:51):


Drehscheibe is ook een goede checkplek....

Edit 19:15: Er staat niks op Zwolle Rangeer. Dus geen levering nu.


Is overbrenging ICNG altijd op zaterdag & zondag? Er moet nog behoorlijk veel ICNG geleverd worden tot 2027.



Laatst bewerkt door icened200 op 11-03-2024 08:49
 

11-03-2024 09:16:36 21
Ysbergsla
Ysbergsla

Lees de 51 pagina's eens terug die je zelf hebt volgeschreven. Daartussenin staat tevens van nagenoeg elk stel op welke dag deze de grens is overgekomen. Dat maakt een dergelijk Ontwikkelingen-topic zo waardevol: de optie om vlug nuttige zaken terug te kunnen vinden.

 

11-03-2024 11:03:12 22
DDietzen
DDietzen

Hear hear. Als je eens stopt met dit topic volspammen met eindeloos dezelfde vragen die al drie keer eerder zijn beantwoord en met het intrappen van open deuren en het herhalen van loze kreten, kun jij - én alle andere forumgebruikers die nu tussen al jouw posts moeten graven! - de antwoorden op die karrevracht aan vragen ook nog eens eenvoudiger terugvinden hier.

 

11-03-2024 11:52:49 2
aarclay
aarclay

Een paar handige lijsten:

www.railwiki.nl

treinposities.nl (klik gerust een beetje rond voor de informatie)

www.treinenweb.nl (best wel actueel, voornamelijk bij ICNG)

Kies welke je fijn vindt.



Laatst bewerkt door aarclay op 11-03-2024 12:01
 

11-03-2024 19:24:29 4
MetroRET
MetroRET

Quote
icened200 (11-03-2024 08:49:15):


Quote
aarclay (10-03-2024 13:54:51):


Drehscheibe is ook een goede checkplek....

Edit 19:15: Er staat niks op Zwolle Rangeer. Dus geen levering nu.


Is overbrenging ICNG altijd op zaterdag & zondag? Er moet nog behoorlijk veel ICNG geleverd worden tot 2027.


Levering van de 3131 en 3102 is met een week uitgesteld (17, ipv 10 maart).

 

15-03-2024 17:15:37
phantom
phantom

Volgens een bericht op FB staat er een nieuw treinstel icng klaar in Polen voor transport naar NL
www.facebook.com

 

15-03-2024 18:12:29
Daan!
Daan!

Neehoor. Dat ding is zwart en gaat nog voor retrofit.

 

16-03-2024 10:33:24
phantom
phantom

Juist de andere kant op dus,merci voor de info :-)

 

17-03-2024 13:19:05
Dhany78
Dhany78

Er komt weer een transport aan:


17.03.24, 12:38

[HMI] Misburg

! RADVE 183 500 mit 111 215, 193 780 & akiem 185 638 und NS-Triebwagen HMI -> HWAM

Bron: Drehscheibe

 

17-03-2024 20:01:39 3
mdeen
mdeen

Voor wie het interessant vindt: ik heb van de data van treinposities.nl een overzichtje gemaakt met de inzet van ICNG. Je kunt zien wanneer een stel voor het eerst in reizigersdienst is gekomen, hoeveel er in reizigersdienst zijn (geweest) en per week hoeveel kilometers elk stel heeft gemaakt. Dit is dus alleen in reizigersdienst, testritten staan niet op treinposities.

Ik zal proberen dit een beetje bij te houden.

Google docs link zou voor iedereen zichtbaar moeten zijn:

docs.google.com

 

17-03-2024 21:13:46
DDZ7504
DDZ7504

De 3131 is aangekomen in Zwolle. De 3102 is niet meegekomen met dit transport, ondanks dat dit wel vooraf verwacht was.

 

18-03-2024 19:19:33
aarclay
aarclay

Regelmatig gebeurt het dat er treinstellen worden aangekondigd die uiteindelijk een week of later aan komen, zoals nu ook bij de 3102. Heeft iemand een idee of er technische oorzaken spelen of organisatorische oorzaken? Waarbij je moet denken aan tekort aan testpersoneel bij NS, en dat ze liever niet willen dat de stellen een week lang stil blijven staan?



Laatst bewerkt door aarclay op 18-03-2024 21:14
 

18-03-2024 19:42:33 3
broek53
broek53

Aha, nieuwe complottheorien in de maak.

 

18-03-2024 19:54:26 1
mtlx
mtlx

Voordat de trein de fabriek mag verlaten heeft deze een zgn Permission To Leave The Factory nodig, waarvoor o.a. de algehele (technische) staat van het treinstel beoordeeld wordt. Zolang die niet op orde is komt een stel niet mee.

En nee, dat heeft niks te maken met hoeveel personeel er bij NS is. NS heeft die treinstellen liever gisteren dan vandaag.



Laatst bewerkt door mtlx op 18-03-2024 20:02
 

18-03-2024 21:02:40
DDZ7504
DDZ7504

Quote
aarclay (18-03-2024 19:19:33):


Regelmatig gebeurt het dat er treinstellen worden aangekondigd die uiteindelijk een week later komen, zoals nu ook bij de 3102. Heeft iemand een idee of er technische oorzaken spelen of organisatorische oorzaken? Waarbij je moet denken aan tekort aan testpersoneel bij NS, en dat ze liever niet willen dat de stellen een week lang stil blijven staan?


Hoe weet je nu al dat 3102 volgende week wel komt dan?

 

18-03-2024 21:16:03
aarclay
aarclay

Quote
DDZ7504 (18-03-2024 21:02:40):


Quote
aarclay (18-03-2024 19:19:33):


Regelmatig gebeurt het dat er treinstellen worden aangekondigd die uiteindelijk een week later komen, zoals nu ook bij de 3102. Heeft iemand een idee of er technische oorzaken spelen of organisatorische oorzaken? Waarbij je moet denken aan tekort aan testpersoneel bij NS, en dat ze liever niet willen dat de stellen een week lang stil blijven staan?


Hoe weet je nu al dat 3102 volgende week wel komt dan?


Geen 100% garantie, maar het is wel meerdere keren gebeurd dat een stel een week (of iets later) binnenkwam.
(Tevens bericht even ge-edit)

 

18-03-2024 21:27:34 4
thom
thom

Gewoon een lukrake gok dus eigenlijk...

 

19-03-2024 16:40:55 3
VIRMm1
VIRMm1

En treinstel 3144 is geaccepteerd en mag volgende week in de reizigersdienst verwacht worden.

 

22-03-2024 10:53:57 2
mtlx
mtlx

Inmiddels is ook de 3143 geaccepteerd.

 

22-03-2024 17:15:50
ToH
ToH

Op Facebook lees ik dat de 3131 "dood" was en dus moest worden gesleept naar Utcw. Dood bij treinen betekent vaak geen lucht of batterijspanning. Kan dit niet heel simpel worden opgelost door te combineren met een andere trein, lucht pompen, stroomafnemer tegen de draad en dan houdt de 3131 zichzelf in leven?

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


22-03-2024 17:34:07
Dionysusnu
Dionysusnu

Zie ook uitleg in OD van vandaag: www.somda.nl

 

22-03-2024 23:27:30
mdeen
mdeen

Quote
VIRMm1 (19-03-2024 16:40:55):


En treinstel 3144 is geaccepteerd en mag volgende week in de reizigersdienst verwacht worden.



Zo lang hebben ze niet gewacht blijkbaar, hij heeft net de 972 gereden en rijdt nu de 971

 

24-03-2024 13:01:39
aarclay
aarclay

Volgens een spot op Drehscheibe is er een transportje onderweg:

24.03.24, 12:34

[HMI] Misburg

RADVE 139 558 mit NS-Triebwagen HMI -> HWAM

trainfreak15, 24.03.2024, 12:35

Edit: En zoals ik een poosje eerder al verwachtte, is deze nu ook in den lande. 😃



Laatst bewerkt door aarclay op 24-03-2024 19:02
 

24-03-2024 20:20:13
wouterder
wouterder

Vandaag, 24-03, stel 3102 het land in gekomen en te Zlr geplaatst.

 

27-03-2024 07:35:49
aarclay
aarclay

Quote
mtlx (22-03-2024 10:53:57):


Inmiddels is ook de 3143 geaccepteerd.



En in dienst gegaan als trein 1014 van Amsterdam Centraal (06:55) naar Rotterdam Centraal (07:36), en volgt deze omloop.

 

30-03-2024 07:30:32
VIRMm1
VIRMm1

Alstom heeft er goed de vaart in gezet want ergens dit paasweekend mogen we de 3145 ook in NL verwachten

 

30-03-2024 08:09:24
Dhany78
Dhany78

Uit welke bron heb je die info VIRMm1?

 

30-03-2024 09:42:26
VIRMm1
VIRMm1

Quote
Dhany78 (30-03-2024 08:09:24):


Uit welke bron heb je die info VIRMm1?


Uit het feit dat er voor woensdag 3 april een rit is ingelegd tbv 'Grinding' voor treinstel 3145 (Zl-Akm) dus dan is het wel vrij aannemelijk dat dat treinstel voor die tijd naar NL komt

 

30-03-2024 15:05:54
rob46
rob46

Quote
VIRMm1 (30-03-2024 07:30:32):


Alstom heeft er goed de vaart in gezet want ergens dit paasweekend mogen we de 3145 ook in NL verwachten


Is om 14:35 uit Frankfurt/Oder vertrokken richting het westen.

 

30-03-2024 17:14:44 1
aarclay
aarclay

Nice!

Maar waar zou die dan vandaan komen? Het ligt ver van de gebruikelijke route. Of heeft die een enorme omweg gemaakt?

 

30-03-2024 17:41:46 2
RX7567
RX7567

Ik denk dat u een beetje verward bent met Frankfurt am Main. Frankfurt (Oder) is een andere plaats, ten oosten van Berlijn. Dat ligt wel goed op de route vanuit Katowice.😃

 

30-03-2024 17:55:57 6
mren
mren

En Nice ligt al helemaal niet in de buurt 😊

 

30-03-2024 18:58:33
bacr
bacr

😅😆🤣

 

30-03-2024 20:39:47
aarclay
aarclay

Zo leer je meteen wat topografie erbij! 😆
Merci beaucoup voor de verduidelijking. 😉

 

31-03-2024 13:19:23
DuLoc
DuLoc

The Traintv heeft een video gepubliceerd over het ongeluk met de 3105 en 3109 in Dreileben (D): youtu.be

 

31-03-2024 13:47:11 1
DuLoc
DuLoc

Hier de eerste video van een rijdende ICNG-D 3352 in VUZ Velim: youtu.be. Op 06:20 is te horen dat deze hetzelfde geluid maakt is als de overige ICNG-varianten.

 

31-03-2024 13:51:03 2
Daan!
Daan!

Mooi. Had ook niet een tractorgeluid verwacht eerlijk gezegd.

 

31-03-2024 14:05:22
DuLoc
DuLoc

Quote
Daan! (31-03-2024 13:51:03):


Mooi. Had ook niet een tractorgeluid verwacht eerlijk gezegd.



Hahaha, inderdaad geen grote verrassing. Toch kan het geluid van de tractiemotoren sterk verschillen per treintype. Om een voorbeeld te noemen: de ICE 3neo (BR.408) klinkt onder 1,5 kV= totaal anders dan onder 15 kV~. (Wat ook niet zo gek is, want de tractie-omvormers krijgen een totaal andere spanning voor hun kiezen.)

 

31-03-2024 14:11:11
treinhobby
treinhobby

En ook de Arriva flirts klikken in Duitsland anders dan in Nederland.

 

31-03-2024 16:20:25
bert
bert

Quote
DuLoc (31-03-2024 13:19:23):


The Traintv heeft een video gepubliceerd over het ongeluk met de 3105 en 3109 in Dreileben (D): youtu.be


Staat er al een jaar of zo

 

31-03-2024 22:04:17
DuLoc
DuLoc

Quote
bert (31-03-2024 16:20:25):


Staat er al een jaar of zo

Dat is gek, want in de beschrijving van de video staat als uploaddatum "28 maart 2024"…

 

31-03-2024 22:47:21
aarclay
aarclay

Ik heb het filmpje al eens eerder gezien. Misschien is het een extended versie met meer beelden, of een re-upload?

 

31-03-2024 22:49:05
stijngeluk
stijngeluk

opnieuw geupload lijkt het, gezien extact dezelfde al 3 jaar online staat, met exact dezelfde beelden en spraak. youtu.be



Laatst bewerkt door stijngeluk op 31-03-2024 22:49
 

01-04-2024 07:31:40 4
MennoSBB
MennoSBB

Het Traintv youtube kanaal doet dit constant met al hun video's. Ze uploaden elke dag 3 video's, voor een kanaal met hun aantal subscribers en views is dit qua tijd en geld niet te doen om alleen maar nieuwe content te leveren. Zelfs als het vooral uploads zijn van fragmenten uit oude DVDs met af en toe een actuele video er tussendoor. De actuele video's gaan dan ook weer de re-upload carrousel in, waardoor je deze video nu weer langs ziet komen.

 

03-04-2024 15:18:33
JoepDDZ
JoepDDZ

ICNG 3203 verplaatst zien worden in Braunschweig om 15:15, mogelijk voor transport?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-04-2024 00:02:45
aarclay
aarclay

In ieder geval niet naar Nederland, lijkt me. Als ik mij niet vergis is deze nog onbestickerd.
Of een rangeeractie om hem eventjes te laten rollen, of hij gaat naar de fabriek toe.



Laatst bewerkt door aarclay op 04-04-2024 00:03
 

09-04-2024 20:13:50
DDZ7504
DDZ7504

Nog niet voorbij zien komen: de 3138, die gebruikt werd voor softwaretesten, staat nu op Ahgons.

 

11-04-2024 09:33:53
DDZ7504
DDZ7504

De 3225 wordt vandaag voor het eerst sinds 12 januari weer ingezet.

 

11-04-2024 18:02:13
michaben
michaben

De 9500 serie, die ooit in Hafas vanaf 15 april aanstaande aangekondigd stond, is inmiddels nergens meer te vinden. Wel zijn de betreffende treinpaden per 15 april omgezet naar LM ritten Rtd <> Brusz in de 19600 serie. Betekent dit dat het proefbedrijf zonder reizigers van start gaat voor ICNGB?

 

11-04-2024 18:38:41
mtlx
mtlx

Er komt inderdaad een proefbedrijf zonder reizigers. Vanaf september zouden de eerste reizigersritten gereden moeten gaan worden (althans, dat is vziw de huidige stand van zaken, maar dat kan uiteraard nog wijzigen).

 

11-04-2024 21:30:07
geert
geert

Dus dat wordt nog weer een zomer proppen terwijl de lege ICNG’s je om de oren vliegen op de HSL? Je zou toch denken dat die proefritten toch wel eens klaar zijn…

 

11-04-2024 21:40:57
aarclay
aarclay

Maar ook treinpersoneel moet opgeleid worden, dus dan is opleidingsritten de juiste term.
Maar voor wie al ICNG in het pakket heeft zitten moet nog maar een paar daagjes extra cursus te doen, is mij verteld.

Maar ik heb geen idee of iedereen met ICNG in het pakket uiteindelijk ook ICNG-B zal gaan doen, en hoe groot die groep is.

 

11-04-2024 22:46:46
DDZ7504
DDZ7504

Dat zijn een hoop maar's.
Hoe zit het dan met de opleidingsritten van de afgelopen tijd? Waren die nog niet genoeg dan? En gaan er ondertussen wel ICNG-B's meedraaien in de reguliere dienst, zodat ze niet voor het eerst met reizigers meteen grensoverschrijdend gaan?

 

11-04-2024 23:30:53
VIRMm1
VIRMm1

Volgens mij gaat het vooral om de Belgische machinisten, die op wat opleidings ritten na geen ervaring hebben met ICNG

 

12-04-2024 10:56:35
DDZ7504
DDZ7504

Kan dat niet opgelost worden door ICNG-B nu al in de 9200 in te zetten dan?

 

12-04-2024 16:38:34
phantom
phantom

Zou een onervaren mcn met enkel een stukje papier op zak, na wat opleidingsritjes op een normale ICNG,zonder begeleiding ,op pad mogen met een ongetest ICNG-B stel,de grens over ??
Dat lijkt me meer een vraagstukje.

 

12-04-2024 16:55:01
treinfan
treinfan

Een ervaren machinist met begeleiding met een goedgekeurd en getest ICNG-B stel*

 

12-04-2024 16:56:32
Ysbergsla
Ysbergsla

Daar schuilt wederom een aantal onjuiste aannames in dat 'vraagstuk' ..

 

13-04-2024 09:12:36
phantom
phantom

Zoals altijd ik stel de vraag/vragen om meer van spoorse zaken te begrijpen,vandaar de ??
Aannames zijn er dus wederom echt niet,enkel vragen waarop ik graag meer inzicht zou willen krijgen d.m.v. antwoorden ;-)
OF had ik bij moeten zetten,met reizigers aanboord,ondanks dat ik reageerde op DDZ7504 ??



Laatst bewerkt door phantom op 13-04-2024 09:14
 

13-04-2024 11:10:41 1
BVisser
BVisser

Een machinist mag zijn bevoegdheden nooit overtreden en een ongetest treinstel mag de reizigersdienst niet in. Beantwoordt dat je vraag? Anders eerst je vragen overlezen of een ander ze ook kan begrijpen.

 

13-04-2024 15:56:30
VIRMm1
VIRMm1

Quote
phantom (12-04-2024 16:38:34):


Zou een onervaren mcn met enkel een stukje papier op zak, na wat opleidingsritjes op een normale ICNG,zonder begeleiding ,op pad mogen met een ongetest ICNG-B stel,de grens over ??
Dat lijkt me meer een vraagstukje.


Hoe kom je hier bij? Dit is totaal niet aan de orde.

Belgische machinisten hebben gewoon opleiding gehad op een ICNG-B, en de ICNG-B is ook in België gewoon flink getest.

Het enige wat speelt is dat die Belgische machinisten niet veel 'vlieguren' hebben met de ICNG (in België), daarom de zogenoemde VIS ritten, die we ook in Nederland hebben gehad met de loan for use treinen tot een jaar geleden.


In het begin waren er veel storingen en strandingen waar bedieningsfouten een grote rol in speelden, daarom wil je dat er eerst ervaring wordt opgedaan zonder reizigers.

Overigens zijn (of worden) er weer 2 ICNGs aan de NS vloot toegevoegd, nl de 3313 en 3314

 

14-04-2024 09:07:09 1
mdeen
mdeen

Quote
DDZ7504 (11-04-2024 09:33:53):


De 3225 wordt vandaag voor het eerst sinds 12 januari weer ingezet.


Ik meen dat ik die gistermorgen in Gv BD op spoor 1 (of 2) heb zien staan. Maar blijkbaar heeft hij niet gereden. Het blijft toch een beetje kwakkelen, waar de laatste week van maart en de eerste week van april er 15 stellen dienst hebben gezien waren het er de afgelopen week nog maar 14 (de 3134 heeft niet gereden). 3 weken geleden nog een record aantal kilometers in reizigersdienst gereden: 73.061. De twee weken daarna waren het er goed 62.000. Dit jaar zijn er nog maar 5 stellen in dienst gekomen.

 

15-04-2024 11:37:37
DDZ7504
DDZ7504

Quote
phantom (12-04-2024 16:38:34):


Zou een onervaren mcn met enkel een stukje papier op zak, na wat opleidingsritjes op een normale ICNG,zonder begeleiding ,op pad mogen met een ongetest ICNG-B stel,de grens over ??
Dat lijkt me meer een vraagstukje.


De 3311 en 3312 zijn al lang geaccepteerd, en worden tot nu toe specifiek voor opleiding Benelux machinisten gebruikt, en de toelating voor België is ook rond (afgezien van een snelheidsbeperking bij dubbele stellen toch?). Nu blijkbaar ook de 3313 en 3314 geaccepteerd zijn, lijkt het me dat er genoeg stellen zijn om in elk geval 1 dienst te kunnen creëren die meedraait in de 9200 (of een 9500) en tegelijk gebruikt wordt door al opgeleide machinisten om opleiding te bieden aan zij die dat nog moeten krijgen.

 

16-04-2024 16:03:27
phantom
phantom

Dan was ik dus ergens abuis.
Ik had namelijk het idee dat er nog niet afdoende goedgekeurde ICNG-B stellen waren en dat er met de opleiding voor de mcn groep nog geen geslaagde kandidaten waren,die er mee op pad mochten.
Als ik het dus goed begrijp is nu dus het enigste punt dat die groep machinisten nog te weinig ervaring heeft opgedaan,of zoals genoemd 'vlieguren' ?
En als ik het dan goed heb is er ook nog geen ICNG-B stel op pad geweest in reguliere reizigersdienst ?
Dan zou er dus enkel een ervaren ICNG(-B) mcn 'mee moeten', met een nieuw opgeleide mcn om de nu goed bevonden stellen in de reizigers dienst te laten meedraaien.
OF mis ik nog ergens iets ??



Laatst bewerkt door phantom op 16-04-2024 16:04
 

16-04-2024 17:42:17
treinhobby
treinhobby

Daarom gaan ze dus ervaringsritten rijden naar en van België. Zonder reizigers…

 

18-04-2024 09:17:47 1
rob46
rob46

Per vandaag staan sowieso in Dresden-Neustadt: 3119, 3121, 3122, 3125, 3204, 3208 en 3301

 

18-04-2024 10:22:39
aarclay
aarclay

is de half bestickerde 3125 weer terug? Die stond eerst bij Dresden, daarna in Henningsdorf, voor wat ik begreep voor softwaretesten, en nu dus weer terug in Dresden?

 

18-04-2024 11:22:15
bacr
bacr

Quote
rob46 (18-04-2024 09:17:47):


Per vandaag staan sowieso in Dresden-Neustadt: 3119, 3121, 3122, 3125, 3204, 3208 en 3301



Ik zie op Google Maps bij Dresden-Neustadt eigenlijk alleen maar doorgaande sporen, geen opstelsporen?

 

18-04-2024 12:27:38 2
mtlx
mtlx

De 3102 is inmiddels geaccepteerd. Overschrijving naar NS zal als gebruikelijk waarschijnlijk ergens in de komende dagen/week plaats gaan vinden, waarna het treinstel gereedgemaakt kan gaan worden voor de werkelijke indienststelling.



Laatst bewerkt door mtlx op 18-04-2024 16:31
 

18-04-2024 18:15:59
MennoSBB
MennoSBB

Quote
bacr (18-04-2024 11:22:15):



Ik zie op Google Maps bij Dresden-Neustadt eigenlijk alleen maar doorgaande sporen, geen opstelsporen?


Ze staan niet direct bij het station, het opstelterrein waar ze staan ligt daar ten noordwesten van, aan een verbindingslijntje dat wel direct bij het station aftakt.

 

18-04-2024 20:00:58
mdeen
mdeen

Hier staan ze. Pas geleden was er een link naar een Facebook pagina waar foto's te zien waren.

www.google.nl

 

20-04-2024 09:46:44
mdeen
mdeen

Gisteren was de verjaardag van de eerste rit in dienstregeling met de ICNG. In dat jaar tijd zijn er 21 stellen in reizigersdienst geweest waarvan bijna 1/3e niet ingezet wordt in de dienstregeling (om welke reden dan ook).

Het gaat langzaam...

 

20-04-2024 10:53:56
phantom
phantom

Ik ben bang dat ook het laatste openbaar gemaakte schema waarin ICNG volledig in dienst moet zijn,niet haalbaar zal blijken te zijn,vanwege allerlei (onvoorziene) dingen.

 

20-04-2024 11:17:33
treinhobby
treinhobby

Komt er, voordat in december ook binnenlandse koppelingen buiten de HSL komen, daar ook nog een soort van mini-proefbedrijf?

Bijvoorbeeld vanaf september buiten de spits een slag(en) in de 11600 tussen Shl en Amfs en terug?

 

20-04-2024 11:49:52 1
mdeen
mdeen

Ze rijden genoeg buiten de HSL in de 1100, dus ik zie niet waarom dat nodig zou zijn.

 

20-04-2024 12:29:51
treinhobby
treinhobby

Omdat nu andere standplaatsen (Amf?) nu ook op ICNG gaan rijden? Of is dat een verkeerd vermoeden?

 

20-04-2024 14:31:04
mdeen
mdeen

Die machinisten hebben toch ook allemaal instructie gehad? Of moet je straks voor elke nieuwe lijn (/standplaats) eerst een proefbedrijf gaan doen.

 

20-04-2024 22:05:26 3
bert
bert

Quote
rob46 (18-04-2024 09:17:47):


Per vandaag staan sowieso in Dresden-Neustadt: 3119, 3121, 3122, 3125, 3204, 3208 en 3301


Heb niet alles gecheckt, maar vandaag was de 3112 was er ook in elk geval. Foto

 

21-04-2024 11:20:18
phantom
phantom

Das handig,het lijkt op de foto alsof er een deur op een kier staat van dat stel.

 

21-04-2024 12:13:58
treinhobby
treinhobby

Opvallend dat het stel op de eerste foto (dat wel al geel/blauw is), nog het grote zwarte vlak onder de cabineruit heeft en op de tweede foto het zwarte stel al wel een klein zwart vak onder de ruit heeft.

 

21-04-2024 14:07:53
Daan!
Daan!

Dat gaat honderden ongelukken voorkomen.

 

21-04-2024 16:03:06
Rsb
Rsb

Verklaar je nader?

 

22-04-2024 01:06:33
bert
bert

Quote
phantom (21-04-2024 11:20:18):


Das handig,het lijkt op de foto alsof er een deur op een kier staat van dat stel.


De bewaker zat in de trein en had de deur even open... En overal camera's

 

22-04-2024 13:31:20
mren
mren

Quote
Rsb (21-04-2024 16:03:06):


Verklaar je nader?



Sarcasme mbt contrastvlak.

 

22-04-2024 14:00:11 1
mtlx
mtlx

De 3145 is inmiddels ook geaccepteerd. Ook hier weer: het gaat nog even duren voor deze in de dienst te vinden is. De trein zal eerst formeel overgeschreven moeten worden naar NS, waarna het proces voor daadwerkelijke indienststelling plaats kan vinden.

 

23-04-2024 19:52:28 2
mtlx
mtlx

Quote
mtlx (18-04-2024 12:27:38):


De 3102 is inmiddels geaccepteerd. Overschrijving naar NS zal als gebruikelijk waarschijnlijk ergens in de komende dagen/week plaats gaan vinden, waarna het treinstel gereedgemaakt kan gaan worden voor de werkelijke indienststelling.


En voor de liefhebbers van eerste ritten, de 3102 staat blijkbaar momenteel voor morgenochtend in de 914 gepland, maar dat is uiteraard geen garantie dat het ding er morgen nog steeds voor gepland is. Niets is zo veranderlijk als het spoor.



Laatst bewerkt door mtlx op 23-04-2024 19:55
 

24-04-2024 10:34:46
rogierdegr
rogierdegr

Quote
mtlx (23-04-2024 19:52:28):


Quote
mtlx (18-04-2024 12:27:38):


De 3102 is inmiddels geaccepteerd. Overschrijving naar NS zal als gebruikelijk waarschijnlijk ergens in de komende dagen/week plaats gaan vinden, waarna het treinstel gereedgemaakt kan gaan worden voor de werkelijke indienststelling.


En voor de liefhebbers van eerste ritten, de 3102 staat blijkbaar momenteel voor morgenochtend in de 914 gepland, maar dat is uiteraard geen garantie dat het ding er morgen nog steeds voor gepland is. Niets is zo veranderlijk als het spoor.



Is dit het eerste treinstel dat een 'retrofit' ondergaan heeft?

Ik hoop wel dat de leveringen later dit jaar versneld gaat worden. In de kamerbrief van vorig jaar stond aangegeven dat het streven is om rond februari 2025 de treinstellen geleverd te hebben.

 

24-04-2024 11:00:12
aarclay
aarclay

Ik weet niet of de 3102 als eerste in de fabriek onder handen werd genomen voor de retrofit, maar de 3111 meldde zich al eerder op 19 november 2023 aan de poorten van onze grens om als eerste retrofit zijn testritten te rijden. Deze is inmiddels al in dienst. Ik weet wel dat de 3102 (voorheen als de 6002) tijdens zijn test- en toelatingsritten in het buitenland nog geen compleet interieur had. Dat zal mogelijk wel het voordeel bij Alstom zijn geweest om deze en de aanstaande 3101 om te bouwen in de retrofit-lijn.

Trouwens, ik ben benieuwd of de kilometerteller gereset is na vele duizenden kilometers aan testritten op de testring in Velim en sleepjes in Duitsland, en de retrofit die daarna volgde. 😉
Als ik nadenk aan garanties die verlopen, dan heb ik het sterke vermoeden dat de oudste stellen het meeste werk zullen vergen.



Laatst bewerkt door aarclay op 24-04-2024 11:02
 

24-04-2024 11:35:00
thom
thom

Die teller zal niet op 0 gezet worden, aangezien de trein die afstand nu eenmaal afgelegd heeft en ook die kilometers mee tellen aan de slijtage van onderdelen.
Een wielstel heeft bijvoorbeeld een standtijd van een x-aantal kilometers.

 

24-04-2024 13:01:23
aarclay
aarclay

Quote
thom (24-04-2024 11:35:00):


Die teller zal niet op 0 gezet worden, aangezien de trein die afstand nu eenmaal afgelegd heeft en ook die kilometers mee tellen aan de slijtage van onderdelen.
Een wielstel heeft bijvoorbeeld een standtijd van een x-aantal kilometers.


Maar ligt het er niet aan tot hoever die geretrofit is?
Als de wielstellen, motoren en andere dynamische apparatuur ook vervangen zijn, dan kan ik me indenken dat je de trein op rollend en rijdend gebied als een nieuwe trein kan beschouwen.

 

24-04-2024 13:29:49
Edb3
Edb3

Als een vernieuwde trein dan, want het casco is niet vervangen, evenmin als talloze andere (vaste) onderdelen lijkt me.



Laatst bewerkt door Edb3 op 24-04-2024 13:30