24-04-2024 15:39:16 1
mtlx
mtlx

Ook de 3131 heeft de acceptatietests doorlopen. Standaard disclaimer dat het even gaat duren voor het stel ook werkelijk in dienst is omdat het eerst overgeschreven moet worden naar NS, en daarna voorbereid moet worden op de indienststelling.

 

25-04-2024 07:50:57
Xander140
Xander140

Quote
rogierdegr (24-04-2024 10:34:46):


Quote
mtlx (23-04-2024 19:52:28):


Quote
mtlx (18-04-2024 12:27:38):


De 3102 is inmiddels geaccepteerd. Overschrijving naar NS zal als gebruikelijk waarschijnlijk ergens in de komende dagen/week plaats gaan vinden, waarna het treinstel gereedgemaakt kan gaan worden voor de werkelijke indienststelling.


En voor de liefhebbers van eerste ritten, de 3102 staat blijkbaar momenteel voor morgenochtend in de 914 gepland, maar dat is uiteraard geen garantie dat het ding er morgen nog steeds voor gepland is. Niets is zo veranderlijk als het spoor.



Is dit het eerste treinstel dat een 'retrofit' ondergaan heeft?

Ik hoop wel dat de leveringen later dit jaar versneld gaat worden. In de kamerbrief van vorig jaar stond aangegeven dat het streven is om rond februari 2025 de treinstellen geleverd te hebben.


De 3102 is sinds gisteren, woensdag 24-4 in dienst!



Laatst bewerkt door Xander140 op 25-04-2024 07:53
 

26-04-2024 18:59:26 1
mtlx
mtlx

De 3314 heeft vandaag ook succesvol de acceptatie doorlopen. Deze zal voor zover ik weet ook gebruikt gaan worden voor het VIS-proefbedrijf, maar net als de binnenlandse treinen duurt het nog heel even vanwege het overschrijven naar NS en de verdere indienststelling.

 

01-05-2024 10:41:59
Dhany78
Dhany78

Sinds vandaag zijn de 3131 en 3145 in de reizigersdienst gegaan.

Wordt dit op railwiki aangepast?


Weet iemand wanneer de 3138 ook in de reizigersdienst gaat?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-05-2024 20:36:02
Dhany78
Dhany78

Zoals ook op Facebook vermeld


Er is een dubbele transport onderweg van de 3101 en 3318:


02.05.24, 19:17

[HKOL] Königslutter

RADVE 139 558 mit Kuppel/Bremswagens + NS Triebzug 3318 + mehr Kuppel/Bremswagens + NS Triebzug 3101 + nog mehr Kuppel/Bremswagens gen HBS (- HBTH - XNZL 🏁)


Bron: drehscheibe

 

02-05-2024 20:43:27
Muizeneus
Muizeneus

Oftewel: transport is om 19:17 gezien in de buurt van Braunschweig, rijdt richting Bh

 

02-05-2024 21:38:30
tieske05
tieske05

Quote
Dhany78 (02-05-2024 20:36:02):


Zoals ook op Facebook vermeld


Er is een dubbele transport onderweg van de 3101 en 3318:


02.05.24, 19:17

[HKOL] Königslutter

RADVE 139 558 mit Kuppel/Bremswagens + NS Triebzug 3318 + mehr Kuppel/Bremswagens + NS Triebzug 3101 + nog mehr Kuppel/Bremswagens gen HBS (- HBTH - XNZL 🏁)


Bron: drehscheibe



Moet dit vannacht de grens over gaan komen?

 

02-05-2024 22:25:21
MetroRET
MetroRET

Enkel de 3318 is onderweg.

 

03-05-2024 09:12:44
aarclay
aarclay

Extra koppelwagens tussen de stellen zijn opvallend. Ik las op FB dat de 3101 in Braunschweig losgekoppeld is. We zullen zien...

 

03-05-2024 15:48:58
ToH
ToH

ICNG 3318 aangekomen te Zlr (15:45)

 

03-05-2024 16:49:45 1
BVisser
BVisser

Quote
aarclay (03-05-2024 09:12:44):


Extra koppelwagens tussen de stellen zijn opvallend. Ik las op FB dat de 3101 in Braunschweig losgekoppeld is. We zullen zien...



Volgens sion-rail is de 3101 onderweg naar Zwitserland voor nawerk. Geen idee naar welk bedrijf en waar dat precies is.

 

03-05-2024 17:12:54
aarclay
aarclay

Alstom heeft in Villeneuve een werkplaats, dus dat zou mogelijk die bestemming kunnen zijn.



Laatst bewerkt door aarclay op 03-05-2024 17:13
 

03-05-2024 21:07:40 1
broek53
broek53

Dat is de bestemming inderdaad. Deze vestiging wordt ingeschakeld voor een deel van de afbouw van het ICNG.

 

09-05-2024 16:40:51 1
Jeroen1740
Jeroen1740

Afgelopen maandag is de 3101 in Villeneuve afgeleverd. Zie hier voor een van de foto's die op deze flickr-site hiervan te zien zijn.

 

09-05-2024 19:58:18
aarclay
aarclay

Laten we hopen dat met het inschakelen van de vestiging van Villeneuve in combinatie met de fabriek/werkplaats in Chorzów, de aflevering van de ICNG-stellen versneld zal worden. Stel je eens voor dat op het hoogtepunt twee ICNG's per week worden overgebracht, uit Zwitserland en Polen.

Ik heb wel vernomen dat Villeneuve zich voornamelijk zal richten op de retrofit-stelletjes.



Laatst bewerkt door aarclay op 09-05-2024 19:59
 

09-05-2024 22:06:47
Daan!
Daan!

Waar is op te maken dat er een tweede productielocatie wordt ingeschakeld? Ik zie dat de 3101 voor testen in Villeneuve is, maar niet daar is geproduceerd. Zie ik iets over het hoofd?

 

09-05-2024 22:12:56
Dionysusnu
Dionysusnu

3 berichten boven je zegt broek53 dat Villeneuve 'een deel van de afbouw' gaat doen. Dat suggereert in ieder geval meer dan testen.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 09-05-2024 22:13
 

09-05-2024 22:45:56
Daan!
Daan!

Oef. Niet goed gelezen inderdaad.

 

11-05-2024 12:49:15
Jorn
Jorn

Waarschijnlijk is dit een vraag met een simpele 'nee' als antwoord, maar niet geschoten is altijd mis.

Is er al iets bekend over een eventuele vervolgbestelling ICNG? Het ICM is al een tijdje bezig met de uitstroom en de aflevering van de ICNG gaat niet zoals oorspronkelijk gepland, dus om een tekort aan IC-materieel te voorkomen zou het daar misschien inmiddels wel tijd voor zijn. Of een gehele nieuwe uitvraag omdat NS niet tevreden is over de ICNG/Alstom, dat kan natuurlijk ook.

 

11-05-2024 12:56:59 1
treinhobby
treinhobby

Een vervolgbestelling ICNG gaat het leveringsprobleem natuurlijk niet oplossen.

De nieuwe order wordt gewoon achteraan in de lijst gezet.

 

11-05-2024 13:20:45
Jorn
Jorn

Dat snap ik, dat was ook niet helemaal wat ik bedoelde, maar juist als er een leveringsprobleem is wil je denk ik wel zo snel mogelijk achteraan op de lijst aansluiten, dan kan je het probleem voor jou nog enigzins beperken.

 

11-05-2024 14:04:08
cuneo56
cuneo56

De grootte van de lopende bestelling van ICNG is gebaseerd op de plannen die men momenteel heeft voor diensten over de HSL-zuid. ( + wat extra's voor richting Duitsland) .

Zolang die plannen niet flink wijzigen is er geen reden om een vervolg bestelling te plaatsen.

 

11-05-2024 14:11:13
Jorn
Jorn

Oké, dat is duidelijk. Dan ga ik nu off-topic (misschien is afsplitsen gepast), maar welk materieel moet dan de uitstroom van het ICM tot 2030 opvangen?

 

11-05-2024 14:19:04
AlexNL
AlexNL

Vanaf (eind?) 2027 zou DDNG moeten gaan instromen.

 

11-05-2024 14:36:12
Jorn
Jorn

Dat weet ik, maar als ik het mij goed herinner is de DDNG alleen bedoeld voor het vervangen van de DDZ, die dan blijkbaar ook uit dienst gaan. Zo is dat volgens mij ook in het DDNG topic gemeld.

 

11-05-2024 14:51:32
vrijgezel
vrijgezel

ICNG is bedoeld om naast de uitbreiding van diensten op de HSL en de verre uitlopers daarvan, ICR met Traxx-en te vervangen in eerste instantie. Ook het oudste ICM wordt, al dan niet via schuifprocedures, door ICNG vervangen.

Dan nu de afdwaling: DDNG gaat DDZ en het jongste ICM vervangen.

 

11-05-2024 19:33:50
VIRMm1
VIRMm1

En dan is er natuurlijk nog S5G in aankomst, wat qua materieel tussen de sprinter en intercity in komt te zitten en daarmee dus ook een deel ICM vervangt.

 

11-05-2024 20:47:15
Gydo
Gydo

Ben nog steeds benieuwd waarom NS extra ICNG-D stellen heeft besteld, daarmee bedoel ik ook met de beoogde toekomstige inzet. We moeten maar afwachten:)



Laatst bewerkt door Gydo op 11-05-2024 20:51
 

11-05-2024 20:49:10
Gydo
Gydo

Quote
VIRMm1 (11-05-2024 19:33:50):


En dan is er natuurlijk nog S5G in aankomst, wat qua materieel tussen de sprinter en intercity in komt te zitten en daarmee dus ook een deel ICM vervangt.


Er zou begin dit jaar meer over de aanbesteding bekend gemaakt worden, en welke fabrikant er aangemerkt zou worden. Ik heb nog niks gehoord.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


12-05-2024 02:28:34
aarclay
aarclay

In het Jaarverslag van 2023 werd er wat over bekend gemaakt. Zie ook deze post.

 

15-05-2024 13:27:56
henri1972
henri1972

Ik zit nu in stel 3144 tussen Bd en Shl.

Op de HSL zwabbert dit stel bij hogere snelheden over het spoor. Hebben meerdere stellen hier last van? Ik reis zelden met ICNG en dit is de eerste keer dat t me opvalt.

Die rode verlichting irriteert me trouwens maar dat is persoonlijk (denk ik).

 

15-05-2024 14:30:49
mtlx
mtlx

Dat is met alle treinen. Alleen dankzij de jacobsdraaistellen, het ander soort vering/rotatiedemping in combinatie met de kortere baklengte merk je de beweging beter dan met het oude materieel.

 

15-05-2024 14:44:59
AlexNL
AlexNL

Het hangt samen met waar je zit. Bij de bakovergangen merk je het goed, in het midden is de loop rustiger.

 

15-05-2024 15:33:42
sjoerd
sjoerd

Zeker waar. Ik ga altijd in het midden van de bak zitten en zo mogelijk boven. Stiller qua rijgeluid en rustiger qua bewegingen op- en neerwaarts en bij enkeldeks ook zijdelings. Alleen toen ik in dienst zat en op de IJssellijn nog mat46 reed, gingen we altijd in de (voormalige) restauratie zitten, boven het draaistel, want dan had je tenminste het idee dat je hard ging, en je kon er kaarten op die grote tafels. Dat liet ik aan mijn maten over. Uiteraard keek ik naar buiten. ;.)

 

15-05-2024 17:03:20 1
Draaistel
Draaistel

De overgang van “plan E” naar “ICR” was heel groot, in positieve zin qua rustige loop en rijcomfort. Van “ICRm” naar “ICNG” vind ik op dit terrein een stap terug. Dank denk ik: als we het rijcomfort van auto’s uit de tijd van “plan E” met auto’s van nu vergelijken……..

 

19-05-2024 22:28:15
ToH
ToH

Nog nergens gelezen hier, maar stel 3146 is vandaag aangekomen in NL, 17:00 in Zwolle om precies te zijn

 

27-05-2024 16:39:39
rolandrail
rolandrail

Stel 3101 werd vandaag van Villeneuve naar Zürich-Seebach gesleept m.b.v. een sleepkoppeling en zonder remwagens.



Laatst bewerkt door rolandrail op 28-05-2024 00:46
 

27-05-2024 18:08:51
phantom
phantom

Quote
Gydo (11-05-2024 20:47:15):


Ben nog steeds benieuwd waarom NS extra ICNG-D stellen heeft besteld, daarmee bedoel ik ook met de beoogde toekomstige inzet. We moeten maar afwachten:)



Wellicht dat men voorziet om in de toekomst meer en frquenter op Duitsland te gaan rijden.
Of het is misschien een "eis" van DB dat op hun beurt toch weer multicourante ICE's heeft besteld en zo zegt,wij investeren in internationale verbindingen,daar mogen jullie als NS andersom ook wel wat meer aan bijdragen.

Maar bovenstaande is speculatie,wellicht dat iemand inside info heeft wat de werkelijke reden is en dat wil delen ?

 

27-05-2024 18:46:10
ToH
ToH

Quote
rolandrail (27-05-2024 16:39:39):


Stel 3301 werd vandaag van Villeneuve naar Zürich-Seebach gesleept m.b.v. een sleepkoppeling en zonder remwagens.



Lijkt mij om de 3101 te gaan. Of is er een tweede transport naar Villeneuve gegaan?

 

27-05-2024 18:53:59
BVisser
BVisser

Quote
phantom (27-05-2024 18:08:51):


Quote
Gydo (11-05-2024 20:47:15):


Ben nog steeds benieuwd waarom NS extra ICNG-D stellen heeft besteld, daarmee bedoel ik ook met de beoogde toekomstige inzet. We moeten maar afwachten:)



Wellicht dat men voorziet om in de toekomst meer en frequenter op Duitsland te gaan rijden.
Of het is misschien een 'eis' van DB dat op hun beurt toch weer multicourante ICE's heeft besteld en zo zegt, wij investeren in internationale verbindingen, daar mogen jullie als NS andersom ook wel wat meer aan bijdragen.

Maar bovenstaande is speculatie, wellicht dat iemand inside info heeft wat de werkelijke reden is en dat wil delen ?


Zo gek vind ik die speculatie niet maar als je 90 treinstellen ter beschikking hebt lijkt mij dat niet nodig. Tussen NS en DB worden financiële afspraken gemaakt over inzet van treinstellen in elkaars treindiensten. Met gesloten beurzen rijden is ook een financiële afspraak. Als er hier al iemand inside info heeft gaat die dat echt niet delen, de concurrent leest mee.

 

27-05-2024 18:58:56
Gydo
Gydo

Quote
ToH (27-05-2024 18:46:10):


Quote
rolandrail (27-05-2024 16:39:39):


Stel 3301 werd vandaag van Villeneuve naar Zürich-Seebach gesleept m.b.v. een sleepkoppeling en zonder remwagens.



Lijkt mij om de 3101 te gaan. Of is er een tweede transport naar Villeneuve gegaan?


Het is de 3101 idd, want de 3301 is een ICNG-België en is 8-bak. De foto die ik doorgestuurd gekregen heb laat de SBB 420 332 met een 5-delige ICNG-stel zien. ( De foto is ook op de facebook pagina te zien van ICNG). Het transport ging van Villeneuve naar Zürich Seebach.



Laatst bewerkt door Gydo op 27-05-2024 19:51
 

27-05-2024 19:22:07
Jeroen1740
Jeroen1740

Die foto zal dan ook een Re 420 hebben getoond en geen Re 620.

 

27-05-2024 19:52:08
Gydo
Gydo

Klopt ja, heb het aangepast, typefout.

 

27-05-2024 22:59:43
thom
thom

Quote
phantom (27-05-2024 18:08:51):


Quote
Gydo (11-05-2024 20:47:15):


Ben nog steeds benieuwd waarom NS extra ICNG-D stellen heeft besteld, daarmee bedoel ik ook met de beoogde toekomstige inzet. We moeten maar afwachten:)



Wellicht dat men voorziet om in de toekomst meer en frquenter op Duitsland te gaan rijden.
Of het is misschien een 'eis' van DB dat op hun beurt toch weer multicourante ICE's heeft besteld en zo zegt,wij investeren in internationale verbindingen,daar mogen jullie als NS andersom ook wel wat meer aan bijdragen.

Maar bovenstaande is speculatie,wellicht dat iemand inside info heeft wat de werkelijke reden is en dat wil delen ?



Wat NS met hun ICNG doet en hoe ze die bestellen, daar heeft DB niet zoveel mee van doen natuurlijk ;)

De kans is groter dat DB er helemaal niet blij mee zijn als NS iets zou willen in Duitsland, die hebben de regie liever zelf in handen ;)

 

28-05-2024 00:44:45
rolandrail
rolandrail

Quote
Gydo (27-05-2024 18:58:56):


Quote
ToH (27-05-2024 18:46:10):


Quote
rolandrail (27-05-2024 16:39:39):


Stel 3301 werd vandaag van Villeneuve naar Zürich-Seebach gesleept m.b.v. een sleepkoppeling en zonder remwagens.



Lijkt mij om de 3101 te gaan. Of is er een tweede transport naar Villeneuve gegaan?


Het is de 3101 idd, want de 3301 is een ICNG-België en is 8-bak. De foto die ik doorgestuurd gekregen heb laat de SBB 420 332 met een 5-delige ICNG-stel zien. ( De foto is ook op de facebook pagina te zien van ICNG). Het transport ging van Villeneuve naar Zürich Seebach.



De fotograaf had het over stel 3301, ik heb dat vol vertrouwen overgenomen natuurlijk 😄

 

28-05-2024 09:03:36
1991
1991

Off topic: Hoe is het mogelijk dat 100 Coradia Stream voor de Deense DSB maar liefst 2500 miljoen moet kosten? Al dan wel met een 15 jarige onderhoudscontract maar nog ruim drie keer zo duur in prijs als de 800 miljoen wat de NS betaald voor haar 99 stuks.. Inflatie, te kek interieur, of heeft Alstom NS te weinig gerekend achteraf..?

 

28-05-2024 09:11:51
treinfan
treinfan

Je mag grofweg +25% inflatie rekenen en ongeveer +60% voor een 15-jarig onderhoudscontract. Dan hou je nog 50% prijsstijging over voor andere zaken.

Edit Disclaimer: Ik ben geen financieel expert, pin me svp niet vast op deze getallen.



Laatst bewerkt door treinfan op 28-05-2024 09:30
 

28-05-2024 09:24:15 1
jpvdveer19
jpvdveer19

Ik weet niet of er tussentijds ontwikkelingen zijn geweest maar Alstom had het in 2021 over 1,4 miljard voor de eerste 100 stellen en 15 jaar onderhoud. De 2,6 miljard betreft de totale waarde van de order als alle mogelijke opties daadwerkelijk worden opgenomen, waaronder een onderhoudscontract voor in totaal 30 jaar.

'Part of a landmark framework agreement with Danish State Railways (DSB) valued at a total of €2.6 billion, the first firm order of 100 Coradia Stream regional trains as well as a 15-year full-service maintenance agreement amounts to a value of €1.4 billion. The framework agreement includes an additional 15 years of maintenance services and the possibility to order additional trainsets.'

2021/6/alstom-wins-largest-railway-contract-denmarks-history">Alstom wins largest railway contract in Denmark’s history | Alstom



Laatst bewerkt door jpvdveer19 op 28-05-2024 09:25
 

28-05-2024 09:24:44
MennoSBB
MennoSBB

JP was me net voor.



Laatst bewerkt door MennoSBB op 28-05-2024 09:25
 

28-05-2024 10:53:07
rolandrail
rolandrail

Quote
1991 (28-05-2024 09:03:36):


Off topic: Hoe is het mogelijk dat 100 Coradia Stream voor de Deense DSB maar liefst 2500 miljoen moet kosten? Al dan wel met een 15 jarige onderhoudscontract maar nog ruim drie keer zo duur in prijs als de 800 miljoen wat de NS betaald voor haar 99 stuks.. Inflatie, te kek interieur, of heeft Alstom NS te weinig gerekend achteraf..?



Off topic: begin dan a.u.b. een nieuw topic en houd een ander topic "schoon".

 

29-05-2024 17:10:08 1
Jeroen1740
Jeroen1740

Quote
aarclay (09-05-2024 19:58:18):


Laten we hopen dat met het inschakelen van de vestiging van Villeneuve in combinatie met de fabriek/werkplaats in Chorzów, de aflevering van de ICNG-stellen versneld zal worden. Stel je eens voor dat op het hoogtepunt twee ICNG's per week worden overgebracht, uit Zwitserland en Polen.

Ik heb wel vernomen dat Villeneuve zich voornamelijk zal richten op de retrofit-stelletjes.


Volgens het juni-nummer van Schweizer Eisenbahn Revue zullen er aan tenminste 29 stellen in Villeneuve afrondende werkzaamheden incl. 'testing- and commissioning' uitgevoerd worden. Dit alles moet plaatsvinden tussen mei 2024 en mei 2026.

 

29-05-2024 17:23:18 1
mdeen
mdeen

Nog eens twee jaar voor afrondende werkzaamheden? Zijn dit dan stellen met lasnaadproblemen en moeten die dan misschien helemaal uitelkaar gehaald worden? Ik vind het erg lang.

Het is overigens ook weer bijna een maand dat er een nieuw stel in reizigersdienst kwam.

 

29-05-2024 17:41:33
aarclay
aarclay

De serieproductie lijkt binnenkort voorlopig ten einde te komen omdat het lijstje is afgewerkt, en dan kan Alstom zich vooral richten op de retrofit.
De enige nog te leveren nieuwbouw stellen zijn de 3147, 3148 en 3149 (en mogelijk de beschadigde 3105), en de ICNG-B 3316, 3317, 3319 t/m 3321, waarna later de ICNG-D 3353 t/m 3362 nog volgen.

Wie beheert eigenlijk de RailWiki, want de nummerreeksen lijken niet up-to-date te zijn. Was dat al bekend?



Laatst bewerkt door aarclay op 29-05-2024 18:06
 

30-05-2024 10:03:27
rogierdegr
rogierdegr

Quote
Jeroen1740 (29-05-2024 17:10:08):


Quote
aarclay (09-05-2024 19:58:18):


Laten we hopen dat met het inschakelen van de vestiging van Villeneuve in combinatie met de fabriek/werkplaats in Chorzów, de aflevering van de ICNG-stellen versneld zal worden. Stel je eens voor dat op het hoogtepunt twee ICNG's per week worden overgebracht, uit Zwitserland en Polen.

Ik heb wel vernomen dat Villeneuve zich voornamelijk zal richten op de retrofit-stelletjes.


Volgens het juni-nummer van Schweizer Eisenbahn Revue zullen er aan tenminste 29 stellen in Villeneuve afrondende werkzaamheden incl. 'testing- and commissioning' uitgevoerd worden. Dit alles moet plaatsvinden tussen mei 2024 en mei 2026.



Tjonge moet die retrofit zolang gaan duren?

Zou waarschijnlijk niet anders mogelijk zijn, maar ik hoop dat de treinindustrie de kwaliteit en bouwmanagement wel fundamenteel gaat verbeteren, want dit kan natuurlijk niet.

In de Kamerbrief van december 2023 was het doel om de laatste treinen in februari 2025 geleverd te krijgen. Nu gaat dit 15 maanden langer duren.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

30-05-2024 10:44:00
Oldskool
Oldskool

Het is me toch allemaal wat. 😂

 

30-05-2024 11:16:34
aarclay
aarclay

Weet je wat: Laten we aan het eind van het jaar even de balans opmaken hoeveel stellen er dit jaar, en in totaal geleverd zijn. 😁
De verwachting is dat er dan in totaal 50 stuks geleverd zijn. De totale bestelling was 99 stuks (ik negeer even de ICNG-D bestelling).

Dus met het gemiddeld aantal leveringen per maand kunnen we dan uitzoeken wanneer de laatste ongeveer geleverd wordt. 😜



Laatst bewerkt door aarclay op 30-05-2024 11:19
 

30-05-2024 11:26:18 3
thom
thom

Gewoon eens rustig afwachten en niet steeds een enorme heisa er van maken met allemaal gegokte verwachtingen is ook een idee... 😉

 

30-05-2024 11:34:34
aarclay
aarclay

Eigenlijk ook dat wat Thom zegt!

We mogen al blij zijn dat er al ruim 20 stellen zijn afgenomen en dat je een grote kans hebt om in "zo'n mooie trein" te kunnen zitten.
Maar ach, er zijn nu eenmaal nummertjesfreaks... En ja, ikzelf ben ook wel een beetje.... of behoorlijk. Ach... Ik ontken het niet... 😜

Maar al die speculaas is eigenlijk weer iets waar we niet allemaal op staan te wachten.

 

30-05-2024 11:48:06
Ysbergsla
Ysbergsla

Quote
thom (30-05-2024 11:26:18):


Gewoon eens rustig afwachten en niet steeds een enorme heisa er van maken met allemaal gegokte verwachtingen is ook een idee... 😉



Gegokte verwachtingen? Officieel naar buiten gebrachte afnamefrequenties waar de NS op rekenen, zul je bedoelen.

 

30-05-2024 11:49:56
thom
thom

Nee die bedoel ik niet, want ik bedoel wat sommige er hier zelf allemaal bij verzinnen en verwachten.

 

30-05-2024 13:30:14
mdeen
mdeen

Quote
aarclay (30-05-2024 11:16:34):


Weet je wat: Laten we aan het eind van het jaar even de balans opmaken hoeveel stellen er dit jaar, en in totaal geleverd zijn. 😁
De verwachting is dat er dan in totaal 50 stuks geleverd zijn. De totale bestelling was 99 stuks (ik negeer even de ICNG-D bestelling).

Dus met het gemiddeld aantal leveringen per maand kunnen we dan uitzoeken wanneer de laatste ongeveer geleverd wordt. 😜


Als je zo moet gaan kijken duurt het nog wel even. 24 stuks sinds 19 april 203, dat is elke 17 dagen eentje, dus 50 stellen in dienst komt ergens midden volgend jaar in beeld.

Oh ja, en dat van de huidige 24 stellen er nooit meer dan 18 stellen in een week gebruikt zijn. De 3132, 3141, 3142 en 3149 lijken langdurig voor instructie gebruikt te worden.

 

30-05-2024 13:39:12
AlexNL
AlexNL

Quote
rogierdegr (30-05-2024 10:03:27):


Tjonge moet die retrofit zolang gaan duren?



Retrofits zijn altijd complexer dan seriebouw.

De eerst gebouwde ICNG-treinstellen zijn prototypes en daarin zitten in ieder gebouwde trein de nodige afwijkingen t.o.v. het uiteindelijke productiemodel. Daarnaast is er nog de affaire rondom de lasnaden die gecorrigeerd moeten worden.

 

30-05-2024 14:24:05
MetroRET
MetroRET

Quote
mdeen (30-05-2024 13:30:14):


Quote
aarclay (30-05-2024 11:16:34):


Weet je wat: Laten we aan het eind van het jaar even de balans opmaken hoeveel stellen er dit jaar, en in totaal geleverd zijn. 😁
De verwachting is dat er dan in totaal 50 stuks geleverd zijn. De totale bestelling was 99 stuks (ik negeer even de ICNG-D bestelling).

Dus met het gemiddeld aantal leveringen per maand kunnen we dan uitzoeken wanneer de laatste ongeveer geleverd wordt. 😜


Als je zo moet gaan kijken duurt het nog wel even. 24 stuks sinds 19 april 203, dat is elke 17 dagen eentje, dus 50 stellen in dienst komt ergens midden volgend jaar in beeld.

Oh ja, en dat van de huidige 24 stellen er nooit meer dan 18 stellen in een week gebruikt zijn. De 3132, 3141, 3142 en 3149 lijken langdurig voor instructie gebruikt te worden.



Weet niet waar je de 3149 vandaan haalt, maar die heeft het Nederlandse nog niet eens weten te vinden.



Laatst bewerkt door MetroRET op 30-05-2024 14:24
 

30-05-2024 15:21:14
mdeen
mdeen

Quote
MetroRET (30-05-2024 14:24:05):



Weet niet waar je de 3149 vandaan haalt, maar die heeft het Nederlandse nog niet eens weten te vinden.


Ik haal de data van treinposities over en daar staat hij in:

https://treinposities.nl/voertuig/ns_icng_3149/geredenafstanden

Ah, ik zie dat het een GPS fout was. Dan zijn er dus nog maar 23 stellen in dienst geweest.



Laatst bewerkt door mdeen op 30-05-2024 15:21
 

30-05-2024 15:57:29
aarclay
aarclay

Laten we niet vergeten dat de ICNG-B met een 'big-bang' opeens met meerdere stellen in dienst gaan rijden. Of mochten we die niet tot de geplande 50 stuks rekenen?

 

30-05-2024 16:22:19
anton_
anton_

In neem aan dat je met de "big bang" de eerste dag wordt bedoeld dat de IC Amsterdam - Brussel niet meer in Breda stopt? Lijkt me dan toch handig dat de treinen die vanaf dan Amsterdam - Brussel en Rotterdam - Brussel gaan rijden al uitgebreid getest zijn zowel in NL als in BE. Het liefst met passagiers.

 

30-05-2024 17:59:21
BVisser
BVisser

Komen hier toch regelmatig spots voorbij van testritten.... Toelating in België is al lang en breed rond.



Laatst bewerkt door BVisser op 30-05-2024 17:59
 

30-05-2024 18:20:30 1
ToH
ToH

www.drehscheibe-online.de

Er wordt gerangeerd met ICNG 3301 te Bautzen. Volgens de tekst in het bericht "naar Alsthom"

 

31-05-2024 09:53:36
aarclay
aarclay

Klopt, Alstom heeft daar een locatie, die ik nog niet kende. Wel grappig om te zien dat ICNG overal bij Alstom te vinden is. Geen idee wat er verder mee in Bautzen gebeurt.

 

31-05-2024 11:25:00
bacr
bacr

Op deze pagina staat, beetje naar beneden scrollen, rechts in het kadertje wat er in Bautzen gebeurt. Productie en testen van zowel hoofdbaan- als lightrail-/trammaterieel en overdracht van gerede producten. Vrij behoorlijke productielocatie zo te zien op Google Maps

En overigens schuift zojuist om 11:22 uur vanaf Ut een 8-delige FLOW ICNG Utoz op; blijkt de 3318 te zijn die om 11.32 uur weer ri Ut vertrekt.



Laatst bewerkt door bacr op 31-05-2024 11:33
 

31-05-2024 15:13:06
AlexNL
AlexNL

Bautzen is een ex-Bombardier locatie, en heeft in het verleden al aan Nederland geleverd. Verschillende generaties RET-metromaterieel zijn daar bijvoorbeeld gebouwd.

 

31-05-2024 16:57:12
phantom
phantom

Quote
aarclay (30-05-2024 11:34:34):


We mogen al blij zijn dat er al ruim 20 stellen zijn afgenomen en dat je een grote kans hebt om in 'zo'n mooie trein' te kunnen zitten.



Met zulke condities lijkt de wereld dus genoegen te nemen.
We beloven dit,maar wees maar blij dat we uberhaupt iets hebben geleverd,het had zomaar gekund dat we geen zin hadden,of te moe waren,of niet goed genoeg uitgerust met goede kwaliteits materialen om uberhaupt een treinstel te bouwen.
Neem maar genoegen met wat er nu is geleverd,wanneer de rest volgt zie je vanzelf wel.
Zo kan ik ook groot gaan innen/beloven en weinig doen zoals belooft in een contract.

Over het uiterlijk van de stellen is al genoeg debat geweest,daar begin ik niet eens weer over ;-)



Laatst bewerkt door phantom op 31-05-2024 16:58
 

31-05-2024 23:24:53 2
thom
thom

Nu je toch dit oordeel velt, weet je ook wat er nu actueel allemaal precies afgesproken is tussen Alstom en NS?

 

01-06-2024 09:34:07
phantom
phantom

Ik weet wat de media naar buiten brachten als het gaat over leverdata en ik heb elders en hier documenten gezien die spraken over condities en leverdata.
En zoals vele hebben mogen concluderen,waaronder ikzelf, is dat de de leverdata steeds werden en worden aangepast/vooruit geschoven.
Dat oordeel zoals we het dan maar even blijven benoemen,is wel zoals het naar de buitenwereld overkomt,en dus zoals de buitenwereld erover gaat denken.
Dat kan je ook niemand kwalijk nemen,als men een bepaald plaatje schildert met enkel zichtbare problemen/defecten,overige onjuistheden,en dat staat zichtbaar in beeld,dan zal het zo worden gezien.

Wat Alstom en NS actueel nu zitten te bespreken,net hebben besproken,nee dat weet ik niet nee,jij wel ?
Als men dat soort nieuws niet naar buiten brengt,zodat de buitenwereld er van hoort,dan zullen er heel veel zijn die niet op de hoogte zijn van eventuele nieuwe afspraken ;-)

*Ik zeg er overigens bij,dat ik zulke oordelen ook heb over compleet andere dingen,als men iets belooft/vastlegt in een contract,en dat(zonder extreem goede reden) telkens opschuift/vooruit schuift,om me vervolgens een slecht geproduceerd item te verkopen,dan koop ik daar ook nooit meer wat.
Niet dat iemand straks nog denkt dat ik een soort "hetze" voer ,enkel tegen het product ICNG,want dat is niet het geval :-) *



Laatst bewerkt door phantom op 01-06-2024 09:41
 

01-06-2024 10:04:10 2
sjoerd
sjoerd

Hoe meer we vastleggen, hoe vaker het doel niet zal worden gehaald. Dat is in je eigen keuken al zo: suiker op. Suiker op het boodschappenlijstje (het contract met jezelf). Lijstje vergeten. In de winkel niet alles meegenomen. Of de suiker in de winkel was op. Of je tas komt tussen de spaken en het pak suiker loopt leeg. Of je moeder zegt: ik had toch gezegd: bruine suiker?

Niet alles loopt zoals je het bedacht hebt of zoals het is afgesproken. Ik wed dat iedereen in zijn eigen omgeving wel vijf dingen kan noemen die dit jaar anders liepen. De keus is: eraan wennen of een moeilijk leven hebben. ;.)

 

09-06-2024 10:16:54
mtlx
mtlx

Nabrandertje (ik hou het zelf allemaal niet echt bij, dus het is toeval dat ik het zie), maar voor de liefhebbers: de 3315 heeft op 15 mei alweer het acceptatieproces doorlopen.

Ook de 3313 heeft de tests doorlopen per 3 juni.



Laatst bewerkt door mtlx op 09-06-2024 10:21
 

09-06-2024 18:15:16
kleine_man
kleine_man

Quote
sjoerd (01-06-2024 10:04:10):


Hoe meer we vastleggen, hoe vaker het doel niet zal worden gehaald. Dat is in je eigen keuken al zo: suiker op. Suiker op het boodschappenlijstje (het contract met jezelf). Lijstje vergeten. In de winkel niet alles meegenomen. Of de suiker in de winkel was op. Of je tas komt tussen de spaken en het pak suiker loopt leeg. Of je moeder zegt: ik had toch gezegd: bruine suiker?

Niet alles loopt zoals je het bedacht hebt of zoals het is afgesproken. Ik wed dat iedereen in zijn eigen omgeving wel vijf dingen kan noemen die dit jaar anders liepen. De keus is: eraan wennen of een moeilijk leven hebben. ;.)


Zeker, zoals gepland gaat niets zoals verwacht.

Wat wel vervelend is dat de NS dit al lang roept dat dit zou gebeuren en voor de bühne niets doet. De reiziger zit met de problemen. Omdat de reiziger wegblijft gaat de NS vervolgens bedelen en zielig doen bij de overheid. Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten.

Om in de winkeltermen te blijven, je hebt je lijstje meegenomen en je favoriete winkel heeft de suiker niet dan ga je naar een winkel die de suiker wel heeft. Vervolgens kom je erachter dat de andere winkel nog meer dingen biedt die jet prettig vind. Je gaat dus naar je nieuwe favoriete winkel om je boodschappen te doen.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

09-06-2024 19:47:35
sjoerd
sjoerd

Zeker. Als je je weg niet vindt, verleg je je pad. Wat niet altijd betekent dat je naar een andere winkel gaat. Thuis ga je ook niet meteen lopen als de suiker op is. ;.)

 

11-06-2024 15:40:28
phantom
phantom

Dat hangt er vanaf wanneer t gebeurt,als t s'morgens is voor in m'n bak koffie waarmee ik tracht wakker te worden,dan kan je er wel is naast zitten ;-)

 

16-06-2024 17:04:19 2
wouterder
wouterder

Vandaag (16-6) is de 3206 het land binnen gebracht door de RXP 9903, naar Zlr.



Laatst bewerkt door wouterder op 16-06-2024 17:04
 

17-06-2024 15:23:50
sik214
sik214

De 3145 is ergens vorige week gestruikeld over een stop-ontspoor-blok op de Wgm.

 

24-06-2024 08:35:21
aarclay
aarclay

Nieuwe ICNG-B/D lijkt gisteren onderweg te zijn (geweest?) naar Nederland? Is er al wat in Zwolle gespot, of was het een intern transportje? Of nog onderweg?

Foto op Flickr



Laatst bewerkt door aarclay op 24-06-2024 08:36
 

24-06-2024 08:48:04
wouterder
wouterder

Transport is nog onderweg naar Zwolle.

 

24-06-2024 08:53:10
diesels
diesels

Foto is van vóór Braunschweig nog...

 

24-06-2024 14:55:47
wouterder
wouterder

Vandaag (24-6) is door Railadventure de 3316 (Flow B) het land binnen gerold en overgebracht naar Zwolle.



Laatst bewerkt door wouterder op 24-06-2024 16:01
 

24-06-2024 15:50:02 1
ToH
ToH

3316. De 3318 is al een maand in het land.

 

28-06-2024 09:59:53 5
mtlx
mtlx

En mochten mensen het nog interessant vinden, de 3146 heeft ook de acceptatietesten doorlopen.

 

30-06-2024 12:59:10
wouterder
wouterder

Vandaag (30-06) heeft Railadventure de 3319 aangebracht biij de grens, om overgebracht te worden naar Zwolle.



Laatst bewerkt door wouterder op 30-06-2024 12:59
 

02-07-2024 13:39:39
ToH
ToH

www.drehscheibe-online.de

Er lijkt zeer binnenkort weer een stel naar NL te komen volgens de oosterburen.

 

02-07-2024 16:18:46 2
aarclay
aarclay

Henningsdorf, volgens mij was dat de plek waar een van de twee ICNG-D's bivakkeert?
Als dat zo'n stelletje is, hoeft het niet per se zo te zijn dat die snel naar Nederland komt.



Laatst bewerkt door aarclay op 02-07-2024 16:19
 

03-07-2024 16:10:32 1
mtlx
mtlx

De 3318 is inmiddels ook klaar met de acceptatietests.



Laatst bewerkt door mtlx op 03-07-2024 16:10
 

08-07-2024 15:23:17 2
ToH
ToH

Op de ICNG Facebook pagina wordt gemeld dat de 3130 onderweg is naar NL. 9902 neemt het sleepwerk over van Bh naar vermoedelijk Zlr.

 

10-07-2024 10:48:34
rob46
rob46

ICNG-D 3352 staat nu ter bezichtiging in het Bahnpark Augsburg



Laatst bewerkt door rob46 op 10-07-2024 10:49
 

10-07-2024 14:07:16
robert5591
robert5591

met wat plaatjes: www.drehscheibe-online.de



Laatst bewerkt door robert5591 op 10-07-2024 14:07
 

14-07-2024 15:38:19 1
rob46
rob46

Rond het middaguur meldde zich ICNG 3101 in Bh en wordt door RXP 9903 naar Zlge gesleept.

 

14-07-2024 17:37:24
vrijgezel
vrijgezel

Quote
rob46 (10-07-2024 10:48:34):


ICNG-D 3352 staat nu ter bezichtiging in het Bahnpark Augsburg



Hij rijdt ook proefritten, getuige deze mededelingen op www.lok-report.de: www.lok-report.de

en op loko-motive.de (een stuk naar beneden scrollen) staat het ook.

 

14-07-2024 22:08:50
Edb3
Edb3

.



Laatst bewerkt door Edb3 op 14-07-2024 22:09
 

14-07-2024 22:10:16 1
Edb3
Edb3

Quote
rob46 (14-07-2024 15:38:19):


Rond het middaguur meldde zich ICNG 3101 in Bh en wordt door RXP 9903 naar Zlge gesleept.



Het eerste stel dus dat uit Villeneuve (CH) komt.

 

25-07-2024 17:45:04
AJT
AJT

Gisteren om 15.00 is er een paar honderd meter heen en weer gereden met ICNGs 3xx9-3208-3110-3217 op het goederenterrein van Dresden Neustadt. Dit terwijl alle deuren open waren

 

26-07-2024 20:31:06 1
michaben
michaben

Nieuwsbericht van de NS, het 30e stel is afgenomen: nieuws.ns.nl

Verder is men gestart met de softwareupdate, eind augustus moeten alle stellen bijgewerkt zijn. Ook wordt gemeld dat er nog 34 stellen terug naar de fabriek moeten vanwege de lasproblematiek.