17-09-2024 23:02:47 1
mdeen
mdeen

Vorige week is er voor het eerst meer dan 100.000 km in een week gereden met ICNG in reizigersdienst.

 

19-09-2024 14:27:06
ToH
ToH

Zlr is leeg qua ICNG, dat wil zeggen dat de 3148 eindelijk is begonnen aan zijn testritten.

 

22-09-2024 12:34:39 2
mtlx
mtlx

En inmiddels mag de 3317 zich ook in het rijtje voegen met treinstellen die de acceptatietests doorlopen hebben.

 

05-10-2024 21:11:21 2
rolandrail
rolandrail

Stel 3128 kwam 3 oktober jl. via Basel gesleep naar Lausanne Triage en dat transport ging 4 oktober door naar Alstom in Villeneuve.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

06-10-2024 14:01:32 1
Leo
Leo

Volgens Drehscheibe komt vandaag de 3132 naar NL: RADVE 111 210 und NS-Triebwagen 3132 Ri. Braunschweig (13.53 nabij Maagdenburg).



Laatst bewerkt door Leo op 06-10-2024 14:04
 

07-10-2024 07:50:23
R1-2010
R1-2010

ICNG-V (dus de vijfwagenstellen) mogen in de herfst op een aantal trajecten (bv Tb-Btl) niet meer solo rijden ivm detectieproblematiek. Zelfde geldt overigens voor Flirt en SNG.

 

07-10-2024 22:57:30
mdeen
mdeen

De 3316 is in de 9563 met +83 uit Brussel vertrokken, is er misschien een defect aan het stel? Voor morgen wordt die niet ingezet en komt 3315 in actie. Ik weet niet of dat gepland was.

 

08-10-2024 01:27:37
Dionysusnu
Dionysusnu

De inzet van de 3315 was gisteren (lees: de 6e) al gepland, maar is nu juist omgepland naar de 3314.

 

08-10-2024 12:01:18 2
ToH
ToH

ICNG 3132 is gisteren aangekomen in NL en is nu al bezig met zijn eerste testrondes. Volgens een machinist op FB onderweg van Utrecht naar Zwolle - Lelystad - Steenwijk - Lelystad - Utrecht

 

08-10-2024 14:34:07
Dhany78
Dhany78

Weet iemand of de 3312, 3315, 3318 al door de NS zijn geaccepteerd? Indien wel kan degene die de Somda railwiki pagina beheert, dat aanpassen?

De 3320 is pas 15 september Nederland binnengereden dus die zal binnenkort ook in dies t worden genomen.



Laatst bewerkt door Dhany78 op 08-10-2024 14:35
 

08-10-2024 15:10:43
DaanICNG
DaanICNG

3312 en 3315 zijn allebei al afgenomen door NS en hebben zelfs al tijdens het CTV voor personeel al gereden. 3318 is nog niet geaccepteerd.

 

08-10-2024 19:59:44 3
ToH
ToH

Stel 3116 heeft NL vandaag verlaten om de gebleken gebreken op te lossen.

 

09-10-2024 19:40:34 1
aarclay
aarclay

En daarbij toch even gezegd hebbende dat het een stel is dat al sinds 6 november 2021 in Nederland is, dat het een teststel was, en nog de verplichte retrofit moet ondergaan.
Velen zullen het hier wel weten, maar ik maak het maar even duidelijk omdat ik al eerder iemand onnodig hoorde klagen dat er weer een stel niet goed zou zijn, gevolgd door een aantal overbodige rants.

De enige overgebleven ICNG die nog terug moet is de 3303.



Laatst bewerkt door aarclay op 09-10-2024 19:43
 

09-10-2024 22:55:44
geert
geert

Die staat nog steeds op Utctw?

 

10-10-2024 09:39:27
aarclay
aarclay

Ik dacht aan de Zaanstraat? Of zou hij alvast klaar staan voor een volgend transport?

 

10-10-2024 11:25:41
VIRMm1
VIRMm1

Die staat idd in Zaanstraat

 

12-10-2024 22:13:27 1
ToH
ToH

Stel 3212 is vandaag aangekomen in NL.

 

13-10-2024 10:32:06 2
mtlx
mtlx

De 3320 mag zich inmiddels ook in het rijtje voegen van treinstellen die de acceptatietests doorlopen hebben.

 

15-10-2024 07:07:41
ToH
ToH

Gisteren stond de 3303 op de Awhvo ingeklemd tussen Railadventure-wagens te wachten op transport naar Polen voor de retrofit. Als ik het goed heb zijn hierna alle 'slechte' stellen daarmee uit Nederland.



Laatst bewerkt door ToH op 15-10-2024 07:08
 

15-10-2024 19:52:57
wouterder
wouterder

Is vandaag, 15 oktober, ook daadwerkelijk het land uit getransporteerd door Railadventure/RXP.

 

16-10-2024 06:36:18
BVisser
BVisser

Foto: www.flickr.com



Laatst bewerkt door BVisser op 16-10-2024 06:36
 

26-10-2024 14:04:40 4
VIRMm1
VIRMm1

Aangezien de leveringen tegenwoordig betrouwbaarder zijn durf ik het wel (weer) aan:

Morgen kan de 3211 in NL verwacht worden.

 

28-10-2024 09:08:30 1
rob46
rob46

Quote
VIRMm1 (26-10-2024 14:04:40):


Aangezien de leveringen tegenwoordig betrouwbaarder zijn durf ik het wel (weer) aan:

Morgen kan de 3211 in NL verwacht worden.


Yup, 3211+3149

 

28-10-2024 17:42:30
MennoSBB
MennoSBB

De 3149 is de laatste vijfje die direct uit de fabriek is geleverd, rest alleen nog stellen met nawerk.

Heeft Alstom op dit moment nog ICNGs op de productielijn? Gaan ze direct door met het bouwen van ICNG-D of zit daar nog een pauze tussen voordat ze daarmee verder gaan?

 

28-10-2024 20:23:17
aarclay
aarclay

Ik weet wel dat momenteel de in Dreileben gecrashte 3105 wordt hersteld. Naar verluidt zijn twee bakken rijp voor de sloop, en voor de rest is het nieuwbouw en natuurlijk retrofit. Sluit prima aan op de productielijn. Of er momenteel nog ICNG-D op de productielijn zitten, weet ik niet. Maar het voelt wel als een logische zet om de casco's te maken en na de ICNG-D de productlijn gefaseerd af te bouwen, tenzij NS nog een vervolgorder wilt plaatsen. Er zijn nog zat andere vervoerders die Coradia's nodig hebben.



Laatst bewerkt door aarclay op 28-10-2024 20:25
 

28-10-2024 23:19:16
bacr
bacr

Enerzijds de vraag: gaat NS nog een vervolgbestelling ICNG plaatsen, gezien de behoefte aan snel nieuw IC materieel. Anderzijds, zo niet, dan moet er weer een hele oriëntatie op nieuw materieel komen, met alle vertragingen

 

29-10-2024 07:06:10
martijn
martijn

Die oriëntatie is toch al geweest voordat ze die 60 DDNG-treinstellen bestelden?

 

29-10-2024 10:36:52
bnv
bnv

Vanochtend 10.30 uur (di.29.10) een ICNG op Rbf Wustermark. Nummer niet kunnen ontcijferen

 

29-10-2024 16:29:28
AlexNL
AlexNL

Quote
bacr (28-10-2024 23:19:16):


Enerzijds de vraag: gaat NS nog een vervolgbestelling ICNG plaatsen, gezien de behoefte aan snel nieuw IC materieel. Anderzijds, zo niet, dan moet er weer een hele oriëntatie op nieuw materieel komen, met alle vertragingen


Quote
martijn (29-10-2024 07:06:10):


Die oriëntatie is toch al geweest voordat ze die 60 DDNG-treinstellen bestelden?



En daarnaast heeft NS ook nog het S5G-project lopen, waarvoor men nieuwe sprinters zoekt die ook als IC dienst kunnen doen.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-10-2024 16:35:58
mdeen
mdeen

Quote
AlexNL (29-10-2024 16:29:28):



En daarnaast heeft NS ook nog het S5G-project lopen, waarvoor men nieuwe sprinters zoekt die ook als IC dienst kunnen doen.


Daar moet ik toch een beetje wrang over lachen. In de ogen van NS is elke trein geschikt voor de IC dienst en volgens mij is ook wel zo'n beetje elk materieel wel eens in de IC dienst terecht gekomen, al dan niet ongepland, al dan niet voor langere tijd. Plan T/V heeft bijvoorbeeld genoeg ICs gereden en als ik kijk naar wat de NMBS met hun MS08 doet of als ik weer eens in Duitsland 3 uur in een BR425 of een Dosto zit.

De grap is nog niet eens "elk materieel is IC materieel ALS JE MAAR MOEDIG GENOEG BENT", nee, elk materieel is IC materieel PUNT.

 

29-10-2024 17:25:58
AlexNL
AlexNL

Een sprinter als IC laten rijden kan bijna altijd, nog niet zo lang geleden reed er een paar maanden lang planmatig SNG mee in de 3600, bijvoorbeeld. Het omgekeerde wordt lastiger, VIRM en DDZ-6 doen het niet zo goed op sommige sprinters omdat ze de rijtijden niet halen.

Het verschil van S5G t.o.v. FLIRT en SNG zal 'm waarschijnlijk meer in de inrichting zitten, met bijvoorbeeld net iets betere stoelen of wat binnendeuren. Dan kan dat spul in bijvoorbeeld de 8100 en 9000 gaan rijden.

 

29-10-2024 17:42:37
ToH
ToH

Terug naar ICNG ontwikkelingen?

 

29-10-2024 20:50:34
aarclay
aarclay

Quote
AlexNL (29-10-2024 16:29:28):



En daarnaast heeft NS ook nog het S5G-project lopen, waarvoor men nieuwe sprinters zoekt die ook als IC dienst kunnen doen.


Om kort te zeggen: Dat plan is voorlopig even uitgesteld door NS, wat ergens in het Jaarverslag van 2023 is te lezen.
Back to ICNG.



Laatst bewerkt door aarclay op 29-10-2024 21:53
 

29-10-2024 21:45:46
Muizeneus
Muizeneus

Nou ja, die ijskast zijn jouw woorden

Als NS in 2029/ 2030 iets rijdends op de baan willen hebben mogen ze toch zo langzamerhand serieus vaart gaan maken....

Maar dat hoort inderdaad in een ander topic



Laatst bewerkt door Muizeneus op 29-10-2024 21:46
 

31-10-2024 11:42:32 3
mtlx
mtlx

De 3147 heeft ook de acceptatietests doorlopen.

 

01-11-2024 16:28:55
hehoka
hehoka

Wie weet welke ICNG uit de 3100-serie op 1 november een testrit heeft gemaakt over de Hanzelijn ?

 

01-11-2024 16:49:06
niek45
niek45

Ik denk de 3149, deze kwam om 12:16 door Hd ri Zl, etc

 

03-11-2024 09:38:41
hehoka
hehoka

👍



Laatst bewerkt door moderator op 02-12-2024 07:37, reden: Onnodige quote verwijderd
 

06-11-2024 09:25:18 1
mtlx
mtlx

Inmiddels mag ook de 3148 zich in het rijtje voegen met treinstellen die de acceptatietests doorlopen hebben.

 

08-11-2024 12:17:30 1
ToH
ToH

Nieuwe ICNG onderweg naar NL:

11.14 Drehscheibe: Radve 111 082 mit NS-Triebwagen und Schutzwagen HMI > HWAM

 

08-11-2024 12:25:33 1
aarclay
aarclay

Dat moet als ik mij niet vergis de 3321 ICNG-B zijn, de laatste productieset. De rest is allemaal retrofit (behalve de ICNG-D).

Heeft iemand al zicht op of de ICNG-B momenteel al geretrofit worden?



Laatst bewerkt door aarclay op 08-11-2024 12:27
 

10-11-2024 11:05:26 2
ToH
ToH

De 3321 is inderdaad geland in Nederland.

Vandaag komt stel 3304 deze kant op volgens een melding op Drehscheibe



Laatst bewerkt door ToH op 10-11-2024 11:05
 

10-11-2024 11:28:43
aarclay
aarclay

Dan is mijn vorige vraag meteen beantwoord! ;-)

 

04-12-2024 16:57:33 1
rob46
rob46

Vanavond arriveert 3128 in Bh ri Zlge. Vanuit Dresden Neustadt vertrokken vandaag de retrofit 3122+3××× naar Alstom.

 

05-12-2024 08:17:29 1
mdeen
mdeen

Quote
mtlx (06-11-2024 09:25:18):


Inmiddels mag ook de 3148 zich in het rijtje voegen met treinstellen die de acceptatietests doorlopen hebben.


De 3148 heeft gisteren zijn eerste reizigersritten gemaakt.

 

05-12-2024 14:21:38
MetroRET
MetroRET

Quote
rob46 (04-12-2024 16:57:33):


Vanavond arriveert 3128 in Bh ri Zlge. Vanuit Dresden Neustadt vertrokken vandaag de retrofit 3122+3××× naar Alstom.


De 3128 is toch echt naar Whz gebracht.

 

05-12-2024 14:29:31
ToH
ToH

Daar stond / staat ook een achtje. Weet iemand wat ze daar doen?

 

14-12-2024 14:03:09 3
mtlx
mtlx

Beetje verlate melding, maar de 3132 heeft op 9 december alweer de acceptatietests doorlopen.

 

15-12-2024 13:03:58 2
ChielB.
ChielB.

Zag op een insta story dat de 3315 kleine NS en NMBS logo’s heeft gekregen thv de eerste deur. Gaan alle ICNG-B stellen dit krijgen? Of hebben ze het al?

 

01-01-2025 09:34:17 2
mtlx
mtlx

Een wat verlate melding opnieuw, maar de 3211 heeft op 25 december de acceptatieritten afgesloten.

 

02-01-2025 12:15:46
Muizeneus
Muizeneus

Bijzonder dat zelfs dat soort zaken op 1e Kerstdag gebeuren, zo'n dag waarop bijna iedereen vrij wil zijn?

 

02-01-2025 12:35:50 2
koekje
koekje

Quote
Muizeneus (02-01-2025 12:15:46):


Bijzonder dat zelfs dat soort zaken op 1e Kerstdag gebeuren, zo'n dag waarop bijna iedereen vrij wil zijn?


En als NS dit soort zaken laat liggen op deze dagen roept iedereen dat dit incapabel gedrag is, want er is al vertraging met aflevering blablablabla...

Wees blij dat NS er werk van maakt om z.s.m. alle ICNG's op de baan te hebben.

 

02-01-2025 12:45:18 6
anton_
anton_

Quote
Muizeneus (02-01-2025 12:15:46):


Bijzonder dat zelfs dat soort zaken op 1e Kerstdag gebeuren, zo'n dag waarop bijna iedereen vrij wil zijn?



Wil iedereen vrij zijn ? Ik ken genoeg mensen die graag werken met kerst, als is het maar om niet naar het 'verplichte' kerstdiner te moeten gaan. 😀



Laatst bewerkt door anton_ op 02-01-2025 13:40
 

04-01-2025 09:03:43
mdeen
mdeen

Quote
mtlx (01-01-2025 09:34:17):


Een wat verlate melding opnieuw, maar de 3211 heeft op 25 december de acceptatieritten afgesloten.


En gisteren voor het eerst in dienst geweest.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-01-2025 21:34:06 1
Basher
Basher

Quote
Muizeneus (02-01-2025 12:15:46):


Bijzonder dat zelfs dat soort zaken op 1e Kerstdag gebeuren, zo'n dag waarop bijna iedereen vrij wil zijn?



Perhaps someone took a little time away from the family and looked at their e-mails. In there was the e-mail to pass off 3211, the person clicked on their "signature" and this created the passing off of 3211. We do this at work where a change to a work instruction has a list of people who need to electronically sign it before it can be implemented.

 

05-01-2025 14:16:53
aarclay
aarclay

Momenteel is niet echt heel duidelijk of en wat er momenteel in Zwitserland gebeurd, als daar weer een nieuw stel naar vertrokken is na de 3128.
In Op De Rails, en in de wandelgangen, heb ik een poosje terug vernomen dat de 3103 (was eerder in Nederland), 3105 (ongeval Dreileben) en de 3121 (was eerder in Nederland) in de retrofit zitten. De 3105 zou grotendeels nieuwbouw zijn, en de 3103 zou naar verluidt ook volledig/grotendeels opnieuw gebouwd zijn. Geen idee of er andere stellen in behandeling zijn.

 

05-01-2025 14:34:09
broek53
broek53

Retrofit klinkt veel onschuldiger dan het in dit geval is. Meestal gaat het immers om een onderdeeltje hier en een nieuwe softwareversie daar, maar hier moet om bij de eventuele slecht gelaste naden te komen, zo'n beetje het hele interieur er weer uit. Niet voor niets duurt het allemaal zo lang.

 

05-01-2025 15:49:39
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Je moet eerst je werkplek vrij maken.

Ik neem aan dat je de oude las er uit moet slijpen, geen fijne klus.

Daarna waarschijnlijk handmatig een nieuwe las leggen i.p.v. machinaal.

Las zal gekeurd moeten worden, aannemelijk een derde partij.

Daarna kan je pas opnieuw gaan opbouwen en ik vergeet vast wel nog een paar stappen.

 

05-01-2025 15:53:57
rolandrail
rolandrail

Quote
aarclay (05-01-2025 14:16:53):


Momenteel is niet echt heel duidelijk of en wat er momenteel in Zwitserland gebeurd, als daar weer een nieuw stel naar vertrokken is na de 3128.
In Op De Rails, en in de wandelgangen, heb ik een poosje terug vernomen dat de 3103 (was eerder in Nederland), 3105 (ongeval Dreileben) en de 3121 (was eerder in Nederland) in de retrofit zitten. De 3105 zou grotendeels nieuwbouw zijn, en de 3103 zou naar verluidt ook volledig/grotendeels opnieuw gebouwd zijn. Geen idee of er andere stellen in behandeling zijn.


Er zouden nu twee stellen in Villeneuve moeten zijn. De 3128 was twee maanden in Villeneuve.

 

05-01-2025 15:54:53
aarclay
aarclay

En je zit met garanties van alle apparatuur die na deze paar jaar stilstand verlopen is, waar je de klant (NS) geen plezier mee doet. Dus dat moet ook vervangen worden. Een hoop werk.

Maar Zwitserland houdt zich meer bezig met het testen van een aantal treinstellen, en niet zozeer met retrofitten in het algemeen. Ik heb geen idee of er in die richting nog wat staat.
Edit: Roland meldt net voor ik op enter drukte dat er twee onbekende (?) stellen in Zwitserland staan.



Laatst bewerkt door aarclay op 05-01-2025 15:56
 

11-01-2025 20:32:04 1
ToH
ToH

Quote
MetroRET (05-12-2024 14:21:38):


Quote
rob46 (04-12-2024 16:57:33):


Vanavond arriveert 3128 in Bh ri Zlge. Vanuit Dresden Neustadt vertrokken vandaag de retrofit 3122+3××× naar Alstom.


De 3128 is toch echt naar Whz gebracht.


Op 18-12 is de 3128 opgehaald door NS 193.956 vanuit de Waalhaven. Volgens deze foto is het geheel richting Rtng gebracht. Wat er daarna mee gebeurde is mij niet bekend.

https://www.instagram.com/share/p/BAD1o7pPAY



Laatst bewerkt door ToH op 11-01-2025 20:32
 

11-01-2025 20:46:37
Dionysusnu
Dionysusnu

Op 27-12 is de 3128 op Utctw gezien.

 

13-01-2025 11:08:18 1
mtlx
mtlx

De 3149 heeft inmiddels ook de acceptatietests doorlopen.

 

16-01-2025 18:24:22
ToH
ToH

Stel 3132 wordt nu gebruikt voor opleiding in Zl en testritten tussen Zwolle en het noorden.

 

16-01-2025 19:08:15
Oldskool
Oldskool

Geen testritten, zijn opleidingsritten.

 

16-01-2025 21:30:49
broek53
broek53

Vandaag de eerste (?) ICNG naar het RB Haarlem: de 3136 met lichte aanrijdingsschade.

 

17-01-2025 09:34:26
MCN-GVC
MCN-GVC

Zag het stel idd gisteren staan. Zover ik weet idd de eerste bij het RB. Eerste stel met kleine schade in NL was de 3116, maar die ging toch terug naar de fabriek. Tevens een ander stel in de tuin bij Hlm. Iemand die weet waar/wat er gebeurd is? Zover ik weet zou stel 3136 vanaf maandag vanuit Zl opleidingsritten doen namelijk.

 

17-01-2025 10:17:12
broek53
broek53

Bij het station Hlm staat de 3115, waar volgens zegsman in ieder geval een raam is vervangen door een houten plaat.

 

17-01-2025 13:29:22
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
MCN-GVC (17-01-2025 09:34:26):


Iemand die weet waar/wat er gebeurd is? Zover ik weet zou stel 3136 vanaf maandag vanuit Zl opleidingsritten doen namelijk.


De 3136 is op 1 jan. als trein 1167 gestrand in de buurt van Rijswijk, met opheffingsreden "een object op het spoor".

 

17-01-2025 15:13:04
ToH
ToH

Volgens interne systemen aan de kant wegens 'schade na aanrijding persoon'.



Laatst bewerkt door ToH op 17-01-2025 15:13
 

17-01-2025 15:33:21
koploper1
koploper1

stel heeft een ree aangereden.

deze heeft de BTM module geraakt en deze is onder de trein door geschoten.

deze heeft div. remleidingen, assen en onderzijde beschadigd.

was te veel om in het OBWGM te herstellen.



Laatst bewerkt door koploper1 op 17-01-2025 15:33
 

17-01-2025 16:00:12
AlexNL
AlexNL

En wat is een BTM-module? :-)

 

17-01-2025 16:07:13 1
treinfan
treinfan

Balise Transmission Module, om ERTMS-balises uit te lezen.

 

17-01-2025 17:30:52
VIRMm1
VIRMm1

In makkelijkere taal ook wel de 'antenne' genoemd (groot grijs blok onder de trein, ICNG heeft er 2 per koprijtuig)

3115 heeft een gebarsten ruit als gevolg van (of juist met tot gevolg?) een beschadiging aan de carrosserie



Laatst bewerkt door VIRMm1 op 17-01-2025 17:31
 

25-01-2025 15:58:30 2
mtlx
mtlx

Ook de 3321 mag zich voegen in het rijtje met treinstellen dat de acceptatietests heeft doorlopen.

 

26-01-2025 10:03:19 2
aarclay
aarclay

Vandaag is er weer een nieuwe overbrenging in aantocht. Het is mij nog niet bekend welk stel het is.

 

26-01-2025 11:18:08
phantom
phantom

Quote
broek53 (17-01-2025 10:17:12):


Bij het station Hlm staat de 3115, waar volgens zegsman in ieder geval een raam is vervangen door een houten plaat.


Mag hopen dat men dat stel dan uit dienst heeft gehaald.
Lijkt me voor de mcn niet prettig om op snelheid extra geluid te horen veroorzaakt door een houtenplaat.
Lijkt me ook niet veilig om hoge snelheden te rijden met een houteplaat aan een trein,als die los komt dan heb je een leuk projectiel.
Lijkt me ook niet echt een visitekaartje voor NS.

Ben benieuwd of bovenstaande genoeg redenen zijn om dat stel 1st te herstellen,ipv ermee door te rijden.

 

26-01-2025 11:21:37
Oldskool
Oldskool

Dat stel gaat echt niet de dienst in hoor.

 

26-01-2025 13:15:23 1
thom
thom

Nee, en waar ergens zou er toch een werkplaats zijn waar ze misschien zo'n ruit kunnen vervangen... 🤐

 

26-01-2025 15:42:32 1
ToH
ToH

Volgens de ICNG Facebookpagina is stel 3305 vandaag aangekomen in NL.

 

27-01-2025 12:07:20 1
sik214
sik214

Quote
phantom (26-01-2025 11:18:08):


Quote
broek53 (17-01-2025 10:17:12):


Bij het station Hlm staat de 3115, waar volgens zegsman in ieder geval een raam is vervangen door een houten plaat.


Mag hopen dat men dat stel dan uit dienst heeft gehaald.
Lijkt me voor de mcn niet prettig om op snelheid extra geluid te horen veroorzaakt door een houtenplaat.
Lijkt me ook niet veilig om hoge snelheden te rijden met een houteplaat aan een trein,als die los komt dan heb je een leuk projectiel.
Lijkt me ook niet echt een visitekaartje voor NS.

Ben benieuwd of bovenstaande genoeg redenen zijn om dat stel 1st te herstellen,ipv ermee door te rijden.



Ben je echt serieus, of is dit als grap bedoeld?

 

27-01-2025 13:29:24
aarclay
aarclay

Ik ken wel een recentelijke situatie bij een busvervoerder die een bus in de reizigersdienst gebruikte met een dichtgetimmerd raam, waar de schroeven in het hout nog uitstaken. Maar opeens was die bus heel snel van de openbare weg. Het is duidelijk dat een trein al helemaal niet met dichtgetimmerd raam in de dienst zal rijden. Dat hout is er gewoon voor om het interieur tegen weersinvloeden te beschermen tijdens de buitendienststelling.



Laatst bewerkt door aarclay op 27-01-2025 13:31
 

28-01-2025 12:36:43 2
mtlx
mtlx

Ook de 3304 heeft inmiddels de acceptatietests doorlopen.



Laatst bewerkt door mtlx op 28-01-2025 12:36
 

04-02-2025 18:25:29 3
mtlx
mtlx

Volgende is de 3212, die nu ook de acceptatietests heeft afgerond.

 

05-02-2025 07:27:04 1
mdeen
mdeen

Quote
mtlx (28-01-2025 12:36:43):


Ook de 3304 heeft inmiddels de acceptatietests doorlopen.



3304 en de 3321 hebben 3 februari hun eerste ritten in reizigersdienst gemaakt.

 

08-02-2025 12:59:52 3
brun
brun

3351 en 3352 zijn op 6 februari in Wittenberg (Duitsland) gespot: www.drehscheibe-online.de



Laatst bewerkt door brun op 08-02-2025 13:00
 

13-02-2025 07:51:43
mdeen
mdeen

Quote
mtlx (04-02-2025 18:25:29):


Volgende is de 3212, die nu ook de acceptatietests heeft afgerond.


En gisteren in de reizigersdienst gezien.

 

28-02-2025 07:19:36 5
VIRMm1
VIRMm1

Treinstel 3105, die in Dreileben Duitsland ontspoord is geweest, wordt komend weekend in Nederland verwacht.

 

01-03-2025 12:47:15
henri1972
henri1972

Ik weet niet hoelang ICNG moet mee gaan maar heb zo mijn twijfels over de kwaliteit. Ik zit in stel 3138 tussen Shl en Amf en de trein piept en kraakt aan alle kanten en schud behoorlijk, lijkt mat 46 wel. Het is zo erg dat de toiletdeur spontaan open vloog. Tussendeur naar het volgende rijtuig is dan vanaf één kant weer niet open te krijgen. Een soort één richting verkeer dus.

 

01-03-2025 14:45:24
JOver
JOver

Ik meen gelezen te hebben dat hij zo'n 30 jaar mee zou moeten gaan, tien jaar korter dan voorheen normaal was. Als het moet zoals je schetst, lijkt het mij ook inderdaad maar de vraag of dat stel (zo niet de gehele vloot) überhaupt tien jaar kan halen.

 

01-03-2025 15:39:14 2
mtlx
mtlx

Ik lees zo geen hele spannende dingen. De geluiden en het rijgedrag van ICNG zijn inderdaad anders (en mijns inziens veel te goed hoorbaar in de trein zelf, lees: te weinig geluidsdemping), maar kunnen verder geen kwaad. Dat de sloten van de kleine toiletten niet lekker werken is een bekend issue, staat op de lijst, maar er zijn hogere prioriteiten.

Beide dingen zeggen verder niks over de verwachte levensduur. Die is ook gewoon 40 jaar, met een grote midliferevisie.

Die 30 jaar is de reguliere afschrijftijd van een treinstel (niet ICNG-specifiek, maar dat geldt eigenlijk voor alle treinen) en dat is meestal ook de tijd dat er ondersteuning is vanuit de fabrikant in de vorm van onderdelen of vervangingen. Meestal krijgt de materieeleigenaar dan de mogelijkheid om aan het einde nog één grote restorder te doen om nog de verwachte resterende levensduur voldoende reserveonderdelen te hebben.



Laatst bewerkt door mtlx op 01-03-2025 15:40
 

01-03-2025 17:11:35
AlexNL
AlexNL

Piepen, kraken en schudden heb ik net zo goed in een ICE ervaren, dat zegt niet zo heel veel over de verwachte levensduur van een treinstel. Hoogstens dat er een beetje aandacht nodig is om wat losgetrilde schroefjes weer vast te draaien.

Schudden kan ook aan de baan liggen, in mijn ervaring reed de ICNG-B in België op het klassieke spoor bijvoorbeeld beter dan op het klassieke spoor in Nederland.

 

01-03-2025 17:42:02
kleine_man
kleine_man

Quote
henri1972 (01-03-2025 12:47:15):


Ik weet niet hoelang ICNG moet mee gaan maar heb zo mijn twijfels over de kwaliteit. Ik zit in stel 3138 tussen Shl en Amf en de trein piept en kraakt aan alle kanten en schud behoorlijk, lijkt mat 46 wel. Het is zo erg dat de toiletdeur spontaan open vloog. Tussendeur naar het volgende rijtuig is dan vanaf één kant weer niet open te krijgen. Een soort één richting verkeer dus.


Piepen en kraken klinkt eigenlijk wel goed. Dat betekend dat alles nog nieuw is en er nog slijtpuntjes moeten ontstaan.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

01-03-2025 19:42:56
vrijgezel
vrijgezel

Quote
henri1972 (01-03-2025 12:47:15):


Ik weet niet hoelang ICNG moet mee gaan maar heb zo mijn twijfels over de kwaliteit. Ik zit in stel 3138 tussen Shl en Amf en de trein piept en kraakt aan alle kanten en schud behoorlijk, lijkt mat 46 wel. Het is zo erg dat de toiletdeur spontaan open vloog. Tussendeur naar het volgende rijtuig is dan vanaf één kant weer niet open te krijgen. Een soort één richting verkeer dus.



Piepen en kraken: doen alle materieel types. (V)IRM en ICM (vooral de looprijtuigen) doen dat ook, vooral ook het "dansen" a.g.v. slappe of slap afgestelde luchtvering.

 

01-03-2025 20:15:29 1
thom
thom

Quote
JOver (01-03-2025 14:45:24):


Ik meen gelezen te hebben dat hij zo'n 30 jaar mee zou moeten gaan, tien jaar korter dan voorheen normaal was. Als het moet zoals je schetst, lijkt het mij ook inderdaad maar de vraag of dat stel (zo niet de gehele vloot) überhaupt tien jaar kan halen.


Vroeger kreeg materieel elke 7,5 jaar een kleine revisie, na 15 jaar een grote revisie die het materieel weer 15 jaar mee moest laten gaan, mits ook weer gevolgt door een kleine revisie bij 7,5 jaar.

De meeste Hondekoppen zijn ook niet veel ouder geworden dan 30-35 jaar met wat extra keine oprekbeurten om dat te halen, en bij plan V was dat ook niet veel langer voor de meeste stellen.

 

02-03-2025 10:57:40 3
ToH
ToH

ICNG 3105 staat gepland vandaag aan te komen in NL met trein 49558. 14.27 uit Bh, 15:42 d Dv, 16:31 aankomst Zl.

Alles onder voorbehoud

 

02-03-2025 11:08:46
aarclay
aarclay

Ik neem aan dat de juiste volgorde van de NVR-nummers hierin worden gevolgd omdat er na de crash twee (?) nieuwe bakken zijn gebouwd?
Het enige verschil zal dan het unieke baknummer zijn, al weet ik niet of en waar je dat kan vinden?

Ik weet wel dat je op de uitsparingen in het exterieur bij de jacobsdraaistellen een ingeslagen bakcode ziet, 5005 (en dan een bakletter) in dit geval. En op de kopwanden van de bakken een plaatje met het NVR-nummer en bouwjaar (aangepast bij retrofit). Maar niet waar of en waar je een uniek baknummer kan vinden.

Voor de geïnteresseerden. De B2 en H2 bakken moeten dus nieuw zijn.



Laatst bewerkt door aarclay op 02-03-2025 11:35
 

02-03-2025 12:01:36
thom
thom

Die twee nieuw gebouwde bakken, zullen dus ook een nieuw NVR nummer hebben.

 

04-03-2025 09:57:12
JornGroen
JornGroen

Beetje een willekeurige vraag maar wat is de maximale inzet waar ICNG mee gaat rijden? Ik zie af en toe weleens 16 bakken gepland staan op de 1800serie, maar dat blijft eigenlijk nooit. 1 keer zou ik meerijden met 16 bakken ICNG maar op Amf had het voorste stel daar geen zin in. Is het wel de bedoeling om (regelmatig) met 15/16 bakken te gaan rijden?

 

04-03-2025 10:14:37
R1-2010
R1-2010

16 bakken ICNG mogen gewoon, maar een beperking in de TEV (stroomvoorziening) zorgt op dit moment voor een maximum samenstelling van 13 bakken (15 mag volgens mij ook) rondom Amsterdam Zuid/Rai.