04-03-2025 10:24:05
treinhobby
treinhobby

Quote
treinhobby (17-02-2025 07:59:25):


Trein 1820 stond met de INCG’s 3224 + 3212 gepland, maar is om 7:55 uur in Amf opgeheven. Zo te zien defect gegaan.


Quote
Muizeneus (17-02-2025 10:00:24):


Ik dacht dat er in Amsterdam geen gekoppelde 8-jes mochten komen, of is dat inmiddels veranderd?


Quote
geert (17-02-2025 10:10:24):


Dat is tussen Asd en Shl maar daar komt deze trein niet, die rijdt via Asdz


Quote
mtlx (17-02-2025 10:25:11):


En inmiddels zijn er geen beperkingen meer rondom Amsterdam Centraal. Dus ook daar is 16 bakken ICNG inmiddels gewoon toegestaan (los van andere vraagstukken als lengtebeperkingen door het gebruik van perronfases etc.).


Bovenstaande komt uit het Opvallende dingen topic van 17 februari 2025.

Wie moeten we nu geloven?

Mag het wel of niet. Of mocht het wel weer, maar inmiddels toch niet meer?



Laatst bewerkt door treinhobby op 04-03-2025 10:29
 

04-03-2025 10:36:03
treinfan
treinfan

Mtlx.

Het is zeer zeker de bedoeling om regelmatig 15/16 bakken in te gaan zetten, maar het tekort aan inzetbare treinstellen maakt dat op dit moment nog lastig.

 

04-03-2025 12:11:25
JornGroen
JornGroen

Oh ja, dus het zou nu wel kunnen op de 1800 of is die beperking er nog steeds?



Laatst bewerkt door JornGroen op 04-03-2025 12:15
 

04-03-2025 13:37:27
sik214
sik214

Quote
thom (02-03-2025 12:01:36):


Die twee nieuw gebouwde bakken, zullen dus ook een nieuw NVR nummer hebben.



'Zullen', maar ze hebben het niet ;-)

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-03-2025 15:48:44
R1-2010
R1-2010

Quote
treinfan (04-03-2025 10:36:03):


Mtlx.

Het is zeer zeker de bedoeling om regelmatig 15/16 bakken in te gaan zetten, maar het tekort aan inzetbare treinstellen maakt dat op dit moment nog lastig.



Rondom Amsterdam Centraal zijn geen beperkingen (meer). Rondom Amsterdam Zuid zijn die er nog wel en aangezien ICNG planmatig alleen langs Asdz komt zullen we in de praktijk geen 16 bakken zien. Dat er af en toe eentje tussendoor slipt, dat kan natuurlijk gebeuren.

 

04-03-2025 16:08:59
mtlx
mtlx

Welke beperkingen zouden er rond Amsterdam Zuid volgens jou gelden? Bij mijn weten zijn alle beperkingen rondom Amsterdam Oost (waar nog een oud onderstation stond) niet meer van toepassing. Zie ook de toelating:

Operation on lines with 6 pulse sub-stations is only allowed in single traction and in the following multiple-unit configurations:

- Composition MM and ML is allowed in the vicinity of the 6 pulse substations Blokker, Kwadijk, Dieren Vlissingen, Leeuwarden, Den Helder, Amsterdam Oost and Maasdonk;

- Composition LL is also allowed in the vicinity of Amsterdam Oost

eratv.era.europa.eu

En voor de duidelijkheid, de toelating maakt onderscheid tussen M (5-delige) en L (8-delige) stellen. LL zijn dus twee achtjes gekoppeld. Dus volgens bovenstaande citaat zijn er enkel lengtebeperkingen van 13 bakken rondom Blokker, Kwadijk, Dieren, Vlissingen, Leeuwarden en Den Helder, want 16 bakken is dus ook toegestaan bij onderstation Amsterdam Oost.



Laatst bewerkt door mtlx op 04-03-2025 16:13
 

04-03-2025 18:01:36
R1-2010
R1-2010

Ik ga het even na, maar het had te maken met een beperking in de buurt van Rai. Misschien is die inmiddels tijdens de buitendienststellingen van de afgelopen weken ergens verholpen. Kom ik op terug.

 

04-03-2025 21:43:52
geert
geert

.



Laatst bewerkt door geert op 04-03-2025 21:45
 

04-03-2025 23:40:04
aarclay
aarclay

Quote
sik214 (04-03-2025 13:37:27):


'Zullen', maar ze hebben het niet ;-)


Dus uiteindelijk is de nummering als volgt...

NL-NS 94 84 4601 005-0 - mBk
NL-NS 94 84 4603 005-8 - B
NL-NS 94 84 4604 005-7 - mAB
NL-NS 94 84 4605 005-6 - AB
NL-NS 94 84 4602 005-9 - mBk

Bij een bakwissel is het volgens mij inderdaad niet de bedoeling dat de nummers veranderen. Maar een bakvervanging zou het toch geen probleem mogen zijn?

 

05-03-2025 01:09:42
thom
thom

Normaliter hoort het NVR nummers bij de bak, en wanneer deze uit het voertuigregister geschreven is (door bv sloop, of verkoop buiten Europa etc) kan het betreffende nummer 999 jaar niet opnieuw uit gegeven worden.

De truc zou hier nog kunnen zijn dat de betroffen rijtuigen nog niet daadwerkelijk ingeschreven waren dan.

 

05-03-2025 22:42:10
aarclay
aarclay

Dan ben ik benieuwd wat het dan zou kunnen worden, als het anders werd?
Je kan doornummeren bij 050, maar wat als NS nog een extra order doet? Dan loopt de nummering weer scheef.

Zijn er voorbeelden van dergelijke situaties waarin er een nieuw NVR-nummer werd uitgedeeld?



Laatst bewerkt door aarclay op 05-03-2025 22:43
 

06-03-2025 01:31:08
thom
thom

Van een scheve nummering, rijden de treinen niet slechter natuurlijk ;)

Destijds speelde er zoiets bij DM90, de stellen die aan Roemenië verkocht waren zijn destijds uitgeschreven in het voertuig register.

Toen uiteindelijk het transport niet doorging en NS de koop ongedaan gemaakt heeft hebben de stellen allemaal nieuwe NVR nummers gehad alvorens NS ze pas weer kon verplaatsen.



Laatst bewerkt door thom op 06-03-2025 01:34
 

06-03-2025 14:01:34
bacr
bacr

Nou ja, het verplaatsen kon wel (als in fysiek), maar mocht niet (administratief) 😀

 

06-03-2025 23:26:57 1
thom
thom

Als iets niet mag, is dat toch een belemmering dat het dus niet kon ?

 

07-03-2025 09:16:36 2
sjoerd
sjoerd

Als iets niet mag, vindt iemand (een verantwoordelijk persoon) dat kennelijk niet goed, los van het feit dat het wel of niet kan. Als het niet kan, is er (op dat moment) een fysieke belemmering. Dat is wel iets anders. Al worden die redenen wel eens door elkaar gehaald.

Er mag heel veel niet (van iemand of van al of niet overbodige regels) maar er kan vaak erg veel. Daar dreven ooit veel ideeënbussen (volgens Dienstorder 888 bij NS) op, waarbij er opvallend veel ideeën kwamen van voormalig M&W (Materieel en werkplaatsen).

 

07-03-2025 11:40:01
bacr
bacr

Precies dat ...

 

10-03-2025 10:05:18
john2
john2

Als een automobilist betrapt wordt op te hard rijden, krijgt zij of hij een boete.

Hoe zit het met machinisten? Kunnen machinisten ook een boete krijgen of waarschuwing als zij of hij een overtreding begaat, op een baanvak te hard rijden.

 

10-03-2025 11:08:21 1
Oldskool
Oldskool

Als men met een laser constateert dat de machinist te hard rijdt op een baanvak waar de atb de snelheid niet bewaakt (70,90,100,110,120) dan krijgt hij/zij een boete ja. En die mogen ze zelf betalen. En er komt in het dossier een aantekening van een veiligheidsincident.

 

10-03-2025 11:13:52
Svh
Svh

Nu weer terug on-topic?

 

14-03-2025 10:16:47 2
mtlx
mtlx

De acceptatietests van de 3305 zijn inmiddels afgerond.

 

14-03-2025 13:50:16
mdeen
mdeen

Op bluesky is iemand aan het orakelen dat de ICD vanaf 6 april volledig met ICNG gereden zou worden. Het betrouwbaarheidsgehalte lijkt mij laag.

bsky.app

 

14-03-2025 13:56:46
mtlx
mtlx

Dat is correct voor zover ik heb begrepen (tenzij het inmiddels alweer gewijzigd is. Wijzigingen gaan soms zo snel dat ik het ook allemaal niet meer bij kan houden 😅).

Vanaf wijzigingsblad april moet de gehele ECD met ICNG rijden. Er zijn al meer dan voldoende stellen beschikbaar, alleen waren er nog niet voldoende stellen voor binnenlands gebruik. Vanaf april moeten er 47 stellen geaccepteerd zijn voor de reizigersdienst, wat voldoende is voor de ECD + de 1800/2400. De vrijgekomen ICR stammen gaan naar de 1100, waar minder ICNG in gaat rijden.



Laatst bewerkt door mtlx op 14-03-2025 14:15
 

14-03-2025 14:18:12 1
VIRMm1
VIRMm1

Quote
mdeen (14-03-2025 13:50:16):


Op bluesky is iemand aan het orakelen dat de ICD vanaf 6 april volledig met ICNG gereden zou worden. Het betrouwbaarheidsgehalte lijkt mij laag.

bsky.app



Maak van ICD maar ECD en dan klopt het

 

14-03-2025 14:56:33 1
mdeen
mdeen

Zo ver ik weet zijn de 3105 en de 3305 in Nederland. De 3305 is net gemeld als geaccepteerd, van de 3105 hoor ik niks.

Dan moeten er nog twee komen, de komende 3 weken.

 

14-03-2025 21:03:32
MasterE
MasterE

Quote
VIRMm1 (14-03-2025 14:18:12):


Quote
mdeen (14-03-2025 13:50:16):


Op bluesky is iemand aan het orakelen dat de ICD vanaf 6 april volledig met ICNG gereden zou worden. Het betrouwbaarheidsgehalte lijkt mij laag.

bsky.app



Maak van ICD maar ECD en dan klopt het



De ICD rijdt toch al sinds december 2024 volledig met ICNG?

 

14-03-2025 21:47:39
michaben
michaben

Klopt, de 1100 is immers geen ICD maar een gewone IC. En in de ECD zijn sinds wijzigingsblad februari planmatig ook nog maar twee stammen TRAXX+ICR actief dus zo verwonderlijk is dit niet dat men in april zonder denkt te kunnen.



Laatst bewerkt door michaben op 14-03-2025 21:48
 

15-03-2025 10:06:16
mdeen
mdeen

Tussen Ringsheim/Europa-Park en Herbolzheim (dat is tussen Offenburg en Basel) zag ik zojuist een ICNG gekoppeld aan een platte wagen en een Railadventure dieselloc aan de zuidzijde. Of er aan de noordzijde ook een loc aangekoppeld was heb ik niet meegekregen en of het een ICNG-5 of 8 was ook niet, ik werd pas getriggerd toen ik geel en blauw in mijn ooghoek zag.

 

15-03-2025 10:20:39
VIRMm1
VIRMm1

Quote
MasterE (14-03-2025 21:03:32):


Quote
VIRMm1 (14-03-2025 14:18:12):


Quote
mdeen (14-03-2025 13:50:16):


Op bluesky is iemand aan het orakelen dat de ICD vanaf 6 april volledig met ICNG gereden zou worden. Het betrouwbaarheidsgehalte lijkt mij laag.

bsky.app



Maak van ICD maar ECD en dan klopt het



De ICD rijdt toch al sinds december 2024 volledig met ICNG?



Oh, niet bedacht dat de 1100 geen ICD is formeel

 

16-03-2025 22:06:13 1
aarclay
aarclay

Quote
mdeen (15-03-2025 10:06:16):


Tussen Ringsheim/Europa-Park en Herbolzheim (dat is tussen Offenburg en Basel) zag ik zojuist een ICNG gekoppeld aan een platte wagen en een Railadventure dieselloc aan de zuidzijde. Of er aan de noordzijde ook een loc aangekoppeld was heb ik niet meegekregen en of het een ICNG-5 of 8 was ook niet, ik werd pas getriggerd toen ik geel en blauw in mijn ooghoek zag.


Dat zal dan waarschijnlijk de 3126 zijn, onderweg van of naar Villeneuve.



Laatst bewerkt door aarclay op 16-03-2025 22:06
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-03-2025 22:14:51 1
Jeroen1740
Jeroen1740

Volgens een Zwitserse spotmelding naar Villeneuve.

 

16-03-2025 22:31:16
aarclay
aarclay

Is er ook bekend welke er nu aanwezig zijn, of recentelijk waren?

 

29-03-2025 13:17:24 3
mtlx
mtlx

De 3105 heeft de acceptatietests doorlopen.

 

02-04-2025 10:25:14 1
mtlx
mtlx

De 3128 is inmiddels ook in het rijtje toegevoegd met treinstellen die de acceptatietests hebben doorlopen.

 

02-04-2025 12:11:27 1
VIRMm1
VIRMm1

En eerst zullen de 3313 met 3128 gebruikt worden voor testen van nieuwe software



Laatst bewerkt door VIRMm1 op 04-04-2025 13:49
 

03-04-2025 13:04:54 2
aarclay
aarclay

De 3103 en de 3205 3220 zijn momenteel ook het land binnengekomen, en zijn bij Almelo gespot

Zie ook X/Twitter: x.com

en de foto. (hopelijk verloopt de link niet)



Laatst bewerkt door aarclay op 03-04-2025 13:08
 

03-04-2025 14:03:22 1
Sehukoza
Sehukoza

De 3103 en 3220 staan met E-Loc 9902 aan kop om 14:03 op Dvge.

Een aanrijding tussen Dv en Ost zal de verdere weg naar Zl wel verstoren



Laatst bewerkt door Sehukoza op 03-04-2025 14:03
 

04-04-2025 07:51:20 1
mdeen
mdeen

Quote
mtlx (29-03-2025 13:17:24):


De 3105 heeft de acceptatietests doorlopen.


En is gisteren in dienst gekomen.

 

04-04-2025 16:14:22
phantom
phantom

Quote
VIRMm1 (02-04-2025 12:11:27):


En eerst zullen de 3313 met 3128 gebruikt worden voor testen van nieuwe software



En aan wat voor nieuwe software moeten we dan aan denken ?
Alles geheel nieuw,of updates voor de "huidige" sofware die dingen niet goed aanstuurde ?

 

04-04-2025 19:15:56
Muizeneus
Muizeneus

Even terugscrollen en je zult ontdekken dat er met enige regelmaat nieuwe software in ICNG komt, waarbij elke versie een paar verbeteringen (en verslechteringen??)tov de vorige heeft. Aannemelijk zal zoiets nu weer het geval zijn

 

04-04-2025 19:45:47
thom
thom

Verslechtering is wel gelijk een groot woord, maar soms pakken dingen anders uit dan bedacht en ontworpen natuurlijk.

Sowieso zal men nooit zomaar de gehele software vervangen, daar zitten 100'en uren in gestoken reeds.



Laatst bewerkt door thom op 04-04-2025 19:47
 

04-04-2025 20:11:49
VIRMm1
VIRMm1

Er komt met enige regelmaat nieuwe software op de ICNG. Maar er is niet 1 ding dat software heeft, de hele trein bestaat uit deelsystemen die allemaal eigen software hebben en soms worden er slechts een paar dingen geüpdatet, maar nu komt er een grotere update die ervoor zorgt dat oude en nieuwe software niet gecombineerd mag rijden en dan moet er ook veel getest worden.

Oa de toiletten (bioreactoren) moeten straks betrouwbaarder worden, maar ook de binnendeuren (die als het goed is automatisch open gaan bij lagere snelheid, zoals de schuifdeur bij ICM 1e klas)

Verder natuurlijk een hoop zaken waar je als reiziger (of mcn/hc) niets van merkt maar die de hele boel betrouwbaar(der) moeten maken.

 

05-04-2025 11:17:53
phantom
phantom

Dat het vaker gebeurde dat was me al opgevallen.
Daar werd dan ook nog wel is bij verteld wat men precies ging vervangen/updaten qua software.
Juist omdat dit er nu niet bij stond was ik benieuwd wat er na best vele software updates,nog te updaten overbleef ;-)
Vandaar de vraag/vragen.

Merci voor de toelichtingen in elk geval :-)

 

05-04-2025 13:28:57
thom
thom

Reken er maar op dat tot het einde van de levensduur nog steeds software updates plaats vinden aan materieel :)

 

05-04-2025 14:50:54
aarclay
aarclay

Quote
thom (05-04-2025 13:28:57):


Reken er maar op dat tot het einde van de levensduur nog steeds software updates plaats vinden aan materieel :)


En bij RIS van SLT dan? 😉

 

05-04-2025 15:05:49
mtlx
mtlx

Zelfs daaraan vinden elk jaar nog updates plaats. Hoe denk je anders dat de nieuwe dienstregeling erin komt?

Een update staat niet gelijk aan allerlei hippe nieuwe features, maar is vaak simpelweg het updaten van data of het oplossen van issues.

 

05-04-2025 15:16:14
treinhobby
treinhobby

Het lijkt me vreemd dat de dienstregeling hard in de software zit gecodeerd.

Meestal leest de software een bestand uit met daarin de (dienstregeling)data, welke dus bijgewerkt kan worden zonder software update.

 

05-04-2025 15:45:31
mtlx
mtlx

Ook het updaten van een dienstregelingsdatabase is nog steeds een update.

 

05-04-2025 18:12:42
aarclay
aarclay

Maar dat is geen softwareupdate, maar update van de data. Of is dat bij SLT anders?



Laatst bewerkt door aarclay op 05-04-2025 18:13
 

05-04-2025 20:19:04 5
VIRMm1
VIRMm1

Ach, wat wil je nou? Er wordt een stukje software ingeladen. Dan noem jij het data. Feit is dat elk stukje software bijgehouden en geupdatet wordt bij NS.

Bij een ICNG en SNG iets frequenter dan bij een SLT of VIRM

 

05-04-2025 20:22:21
mtlx
mtlx

Wat ik al zei: de database is onderdeel van het RIS systeem, dus als je specifiek vraagt naar het RIS systeem, dan krijgt die dus elk wijzigingsblad een update.

Als je de andere onderdelen van de trein bedoelt, dan krijgen die ook nog altijd updates, maar veel minder frequent.

Edit: en virmm1 zegt het eigenlijk een stuk mooier.



Laatst bewerkt door mtlx op 05-04-2025 20:23
 

23-04-2025 08:54:51
treinhobby
treinhobby

Het viel mij vanochtend op dat de 3315 kleine NS en B logo’s heeft bij de deuren. Zijn er meer stellen die dit hebben of krijgen?

 

23-04-2025 09:21:07
BR120Trihn
BR120Trihn

Alle ICNG B's hebben volgens mij deze extra logo's gekregen.

 

23-04-2025 13:06:20
edward
edward

Vooralsnog heb ik alleen de 3315 en 3319 gezien met kleine NS en B logo’s.

 

27-04-2025 12:00:46 2
ToH
ToH

Volgens een bericht in de ICNG-Facebookgroep is stel 3205 vandaag aangekomen in Nederland en gaat naar Zwolle Rangeer.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

27-04-2025 18:01:35 1
Leo
Leo

Quote
VIRMm1 (02-04-2025 12:11:27):


En eerst zullen de 3313 met 3128 gebruikt worden voor testen van nieuwe software



Morgenochtend staat 3313 voor eerste rit in dienst gepland, trein 9512

 

27-04-2025 23:27:31
aarclay
aarclay

Quote
Leo (27-04-2025 18:01:35):



Morgenochtend staat 3313 voor eerste rit in dienst gepland, trein 9512


Met als prangende vraag: 'Voorzien van de nieuwe software?' 😉
Of is dit weer even teruggedraaid totdat deze gelijkmatig samen op de andere stellen wordt toegepast?



Laatst bewerkt door aarclay op 27-04-2025 23:27
 

28-04-2025 06:08:54 1
mtlx
mtlx

Quote
Leo (27-04-2025 18:01:35):


Quote
VIRMm1 (02-04-2025 12:11:27):


En eerst zullen de 3313 met 3128 gebruikt worden voor testen van nieuwe software



Morgenochtend staat 3313 voor eerste rit in dienst gepland, trein 9512


Eerste (en tijdelijke) inzet van de 3313 in reizigersdienst is pas voor de drukke septembermaand voorzien vziw, dus dit lijkt mij een foutje van iemand te zijn geweest dat inmiddels ook weer hersteld is.



Laatst bewerkt door mtlx op 28-04-2025 06:09
 

28-04-2025 10:05:16
geert
geert

Die softwaretesten duren zo lang? Omdat?

 

28-04-2025 10:33:02
aarclay
aarclay

Normaal duurt een softwaretest wel een poosje omdat er 100 tot 1000 verschillende procedures getest moeten worden. Maar het kan ook zijn dat er in deze trein achtereenvolgens meerdere versies worden uitgetest, en daarom een poosje niet in reizigersdienst rijdt.



Laatst bewerkt door aarclay op 28-04-2025 10:34
 

28-04-2025 11:36:26 1
VIRMm1
VIRMm1

De 3313 wordt voor meer dan alleen software testen gebruikt.

Overigens duurt testen heel lang maar wordt er van te voren in Salzgitter (treinstel 3114) al heel veel statisch getest.

Wat daarna rest zijn statische testen in Nederland en dynamische testen op conventioneel en HSL spoor. Er zal vast ook nog ergens een stukje toelating zitten maar dat weet ik niet precies.

Overigens wordt er bij deze nieuwe softwareversie ook wat hardware gewisseld waardoor een 'rollback' niet meer mogelijk is. Eenmaal nieuwe software erop dan blijft die erop.

 

28-04-2025 16:21:59
aarclay
aarclay

Treinstel 3125 (in Duitsland of Polen) werd/wordt toch ook gebruikt voor test-doeleinden?

 

29-04-2025 15:50:34
VIRMm1
VIRMm1

Jij zegt het

 

04-05-2025 10:49:53
Xander140
Xander140

Het valt me al langere tijd op hoe vreselijk slecht de 1e klasse stoelen in elkaar zitten. In stel 3226 breekt gewoon letterlijk een stoel waar ik op zit. Trein maakt een dwangrem en door de kracht breekt gewoon de stoel. Dit is niet voor het eerst waar stoelen in de wat oudere stellen gewoon gammel zijn en veel zittingen gewoon loszitten of gebroken zijn. Veel erger als in andere treintypes. Belachelijk voor zulke nieuwe treinen.

 

04-05-2025 11:27:14
Dionysusnu
Dionysusnu

Wat bedoel je precies met gebroken, hoe en welk deel? Dat klinkt wel bizar. (Ik neem aan dat je dit al bij NS gemeld hebt?)

 

04-05-2025 11:35:29
Xander140
Xander140

Uiteraard! De stoel kwam gewoon compleet los van het frame. Het zit gedeelte (schuim en bekleding) ligt nu in de voorste cabine bij de mcn

 

04-05-2025 11:56:06 1
VIRMm1
VIRMm1

Is inderdaad al bekend (intern) dat de kwaliteit van de 1e klas stoelen ondermaats is en men is bezig met de fabrikant om een oplossing te zoeken

 

04-05-2025 12:17:50
Xander140
Xander140

Ja dat is verstandig. Hopelijk komt er een goede oplossing. Bedankt voor de uitleg.

 

10-05-2025 10:00:21 2
mtlx
mtlx

De 3103 heeft inmiddels de acceptatietests doorlopen.

 

20-05-2025 08:34:27 1
mdeen
mdeen

En die heeft op de 15e zijn dienst gereden.

 

21-05-2025 03:51:47 2
MetroRET
MetroRET

3126 zal vandaag (21.05.) het land worden binnengereden.

 

21-05-2025 10:24:03 2
cuneo56
cuneo56

www.facebook.com Deze 3126 komt uit Zwitserland en is gisteren ( 20/05) gespot in Auvernier aan het meer van Neuchatel

 

22-05-2025 17:40:47 2
robbertc
robbertc

Ter bevestiging: stel 3126 staat inmiddels in Zl.