04-03-2025 10:24:05 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Bovenstaande komt uit het Opvallende dingen topic van 17 februari 2025. Wie moeten we nu geloven? Mag het wel of niet. Of mocht het wel weer, maar inmiddels toch niet meer? Laatst bewerkt door treinhobby op 04-03-2025 10:29 |
04-03-2025 10:36:03 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Mtlx. Het is zeer zeker de bedoeling om regelmatig 15/16 bakken in te gaan zetten, maar het tekort aan inzetbare treinstellen maakt dat op dit moment nog lastig. |
04-03-2025 12:11:25 | ||
---|---|---|
JornGroen
![]() |
Oh ja, dus het zou nu wel kunnen op de 1800 of is die beperking er nog steeds? Laatst bewerkt door JornGroen op 04-03-2025 12:15 |
04-03-2025 13:37:27 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
|
![]() |
advertentie |
04-03-2025 15:48:44 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
|
04-03-2025 16:08:59 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Welke beperkingen zouden er rond Amsterdam Zuid volgens jou gelden? Bij mijn weten zijn alle beperkingen rondom Amsterdam Oost (waar nog een oud onderstation stond) niet meer van toepassing. Zie ook de toelating:
En voor de duidelijkheid, de toelating maakt onderscheid tussen M (5-delige) en L (8-delige) stellen. LL zijn dus twee achtjes gekoppeld. Dus volgens bovenstaande citaat zijn er enkel lengtebeperkingen van 13 bakken rondom Blokker, Kwadijk, Dieren, Vlissingen, Leeuwarden en Den Helder, want 16 bakken is dus ook toegestaan bij onderstation Amsterdam Oost.
Laatst bewerkt door mtlx op 04-03-2025 16:13 |
04-03-2025 18:01:36 | ||
---|---|---|
R1-2010
![]() |
Ik ga het even na, maar het had te maken met een beperking in de buurt van Rai. Misschien is die inmiddels tijdens de buitendienststellingen van de afgelopen weken ergens verholpen. Kom ik op terug. |
04-03-2025 21:43:52 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
. Laatst bewerkt door geert op 04-03-2025 21:45 |
04-03-2025 23:40:04 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Dus uiteindelijk is de nummering als volgt... NL-NS 94 84 4601 005-0 - mBk Bij een bakwissel is het volgens mij inderdaad niet de bedoeling dat de nummers veranderen. Maar een bakvervanging zou het toch geen probleem mogen zijn? |
05-03-2025 01:09:42 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Normaliter hoort het NVR nummers bij de bak, en wanneer deze uit het voertuigregister geschreven is (door bv sloop, of verkoop buiten Europa etc) kan het betreffende nummer 999 jaar niet opnieuw uit gegeven worden.
De truc zou hier nog kunnen zijn dat de betroffen rijtuigen nog niet daadwerkelijk ingeschreven waren dan. |
05-03-2025 22:42:10 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Dan ben ik benieuwd wat het dan zou kunnen worden, als het anders werd? Zijn er voorbeelden van dergelijke situaties waarin er een nieuw NVR-nummer werd uitgedeeld? Laatst bewerkt door aarclay op 05-03-2025 22:43 |
06-03-2025 01:31:08 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Van een scheve nummering, rijden de treinen niet slechter natuurlijk ;)
Destijds speelde er zoiets bij DM90, de stellen die aan Roemenië verkocht waren zijn destijds uitgeschreven in het voertuig register. Toen uiteindelijk het transport niet doorging en NS de koop ongedaan gemaakt heeft hebben de stellen allemaal nieuwe NVR nummers gehad alvorens NS ze pas weer kon verplaatsen. Laatst bewerkt door thom op 06-03-2025 01:34 |
06-03-2025 14:01:34 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Nou ja, het verplaatsen kon wel (als in fysiek), maar mocht niet (administratief) 😀 |
06-03-2025 23:26:57 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Als iets niet mag, is dat toch een belemmering dat het dus niet kon ? |
07-03-2025 09:16:36 2 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Als iets niet mag, vindt iemand (een verantwoordelijk persoon) dat kennelijk niet goed, los van het feit dat het wel of niet kan. Als het niet kan, is er (op dat moment) een fysieke belemmering. Dat is wel iets anders. Al worden die redenen wel eens door elkaar gehaald. Er mag heel veel niet (van iemand of van al of niet overbodige regels) maar er kan vaak erg veel. Daar dreven ooit veel ideeënbussen (volgens Dienstorder 888 bij NS) op, waarbij er opvallend veel ideeën kwamen van voormalig M&W (Materieel en werkplaatsen). |
07-03-2025 11:40:01 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Precies dat ... |
10-03-2025 10:05:18 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Als een automobilist betrapt wordt op te hard rijden, krijgt zij of hij een boete. Hoe zit het met machinisten? Kunnen machinisten ook een boete krijgen of waarschuwing als zij of hij een overtreding begaat, op een baanvak te hard rijden. |
10-03-2025 11:08:21 1 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Als men met een laser constateert dat de machinist te hard rijdt op een baanvak waar de atb de snelheid niet bewaakt (70,90,100,110,120) dan krijgt hij/zij een boete ja. En die mogen ze zelf betalen. En er komt in het dossier een aantekening van een veiligheidsincident. |
10-03-2025 11:13:52 | ||
---|---|---|
Svh
![]() |
Nu weer terug on-topic? |
14-03-2025 10:16:47 2 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
De acceptatietests van de 3305 zijn inmiddels afgerond. |
14-03-2025 13:50:16 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Op bluesky is iemand aan het orakelen dat de ICD vanaf 6 april volledig met ICNG gereden zou worden. Het betrouwbaarheidsgehalte lijkt mij laag.
|
14-03-2025 13:56:46 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Dat is correct voor zover ik heb begrepen (tenzij het inmiddels alweer gewijzigd is. Wijzigingen gaan soms zo snel dat ik het ook allemaal niet meer bij kan houden 😅). Vanaf wijzigingsblad april moet de gehele ECD met ICNG rijden. Er zijn al meer dan voldoende stellen beschikbaar, alleen waren er nog niet voldoende stellen voor binnenlands gebruik. Vanaf april moeten er 47 stellen geaccepteerd zijn voor de reizigersdienst, wat voldoende is voor de ECD + de 1800/2400. De vrijgekomen ICR stammen gaan naar de 1100, waar minder ICNG in gaat rijden. Laatst bewerkt door mtlx op 14-03-2025 14:15 |
14-03-2025 14:18:12 1 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
|
14-03-2025 14:56:33 1 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Zo ver ik weet zijn de 3105 en de 3305 in Nederland. De 3305 is net gemeld als geaccepteerd, van de 3105 hoor ik niks. Dan moeten er nog twee komen, de komende 3 weken. |
14-03-2025 21:03:32 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
|
14-03-2025 21:47:39 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Klopt, de 1100 is immers geen ICD maar een gewone IC. En in de ECD zijn sinds wijzigingsblad februari planmatig ook nog maar twee stammen TRAXX+ICR actief dus zo verwonderlijk is dit niet dat men in april zonder denkt te kunnen. Laatst bewerkt door michaben op 14-03-2025 21:48 |
15-03-2025 10:06:16 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Tussen Ringsheim/Europa-Park en Herbolzheim (dat is tussen Offenburg en Basel) zag ik zojuist een ICNG gekoppeld aan een platte wagen en een Railadventure dieselloc aan de zuidzijde. Of er aan de noordzijde ook een loc aangekoppeld was heb ik niet meegekregen en of het een ICNG-5 of 8 was ook niet, ik werd pas getriggerd toen ik geel en blauw in mijn ooghoek zag. |
15-03-2025 10:20:39 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
|
16-03-2025 22:06:13 1 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Dat zal dan waarschijnlijk de 3126 zijn, onderweg van of naar Villeneuve. Laatst bewerkt door aarclay op 16-03-2025 22:06 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
16-03-2025 22:14:51 1 | ||
---|---|---|
Jeroen1740
![]() |
Volgens een Zwitserse spotmelding naar Villeneuve. |
16-03-2025 22:31:16 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Is er ook bekend welke er nu aanwezig zijn, of recentelijk waren? |
29-03-2025 13:17:24 3 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
De 3105 heeft de acceptatietests doorlopen. |
02-04-2025 10:25:14 1 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
De 3128 is inmiddels ook in het rijtje toegevoegd met treinstellen die de acceptatietests hebben doorlopen. |
02-04-2025 12:11:27 1 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
En eerst zullen de 3313 met 3128 gebruikt worden voor testen van nieuwe software Laatst bewerkt door VIRMm1 op 04-04-2025 13:49 |
03-04-2025 13:04:54 2 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
De 3103 en de Zie ook X/Twitter: x.com en de foto. (hopelijk verloopt de link niet) Laatst bewerkt door aarclay op 03-04-2025 13:08 |
03-04-2025 14:03:22 1 | ||
---|---|---|
Sehukoza
![]() |
De 3103 en 3220 staan met E-Loc 9902 aan kop om 14:03 op Dvge. Een aanrijding tussen Dv en Ost zal de verdere weg naar Zl wel verstoren Laatst bewerkt door Sehukoza op 03-04-2025 14:03 |
04-04-2025 07:51:20 1 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
En is gisteren in dienst gekomen. |
04-04-2025 16:14:22 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
|
04-04-2025 19:15:56 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Even terugscrollen en je zult ontdekken dat er met enige regelmaat nieuwe software in ICNG komt, waarbij elke versie een paar verbeteringen (en verslechteringen??)tov de vorige heeft. Aannemelijk zal zoiets nu weer het geval zijn |
04-04-2025 19:45:47 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Verslechtering is wel gelijk een groot woord, maar soms pakken dingen anders uit dan bedacht en ontworpen natuurlijk.
Sowieso zal men nooit zomaar de gehele software vervangen, daar zitten 100'en uren in gestoken reeds. Laatst bewerkt door thom op 04-04-2025 19:47 |
04-04-2025 20:11:49 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Er komt met enige regelmaat nieuwe software op de ICNG. Maar er is niet 1 ding dat software heeft, de hele trein bestaat uit deelsystemen die allemaal eigen software hebben en soms worden er slechts een paar dingen geüpdatet, maar nu komt er een grotere update die ervoor zorgt dat oude en nieuwe software niet gecombineerd mag rijden en dan moet er ook veel getest worden. Oa de toiletten (bioreactoren) moeten straks betrouwbaarder worden, maar ook de binnendeuren (die als het goed is automatisch open gaan bij lagere snelheid, zoals de schuifdeur bij ICM 1e klas)
Verder natuurlijk een hoop zaken waar je als reiziger (of mcn/hc) niets van merkt maar die de hele boel betrouwbaar(der) moeten maken. |
05-04-2025 11:17:53 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dat het vaker gebeurde dat was me al opgevallen. |
05-04-2025 13:28:57 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Reken er maar op dat tot het einde van de levensduur nog steeds software updates plaats vinden aan materieel :) |
05-04-2025 14:50:54 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
En bij RIS van SLT dan? 😉 |
05-04-2025 15:05:49 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Zelfs daaraan vinden elk jaar nog updates plaats. Hoe denk je anders dat de nieuwe dienstregeling erin komt? Een update staat niet gelijk aan allerlei hippe nieuwe features, maar is vaak simpelweg het updaten van data of het oplossen van issues. |
05-04-2025 15:16:14 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Het lijkt me vreemd dat de dienstregeling hard in de software zit gecodeerd. Meestal leest de software een bestand uit met daarin de (dienstregeling)data, welke dus bijgewerkt kan worden zonder software update. |
05-04-2025 15:45:31 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Ook het updaten van een dienstregelingsdatabase is nog steeds een update. |
05-04-2025 18:12:42 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Maar dat is geen softwareupdate, maar update van de data. Of is dat bij SLT anders?
Laatst bewerkt door aarclay op 05-04-2025 18:13 |
05-04-2025 20:19:04 5 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Ach, wat wil je nou? Er wordt een stukje software ingeladen. Dan noem jij het data. Feit is dat elk stukje software bijgehouden en geupdatet wordt bij NS. Bij een ICNG en SNG iets frequenter dan bij een SLT of VIRM |
05-04-2025 20:22:21 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Wat ik al zei: de database is onderdeel van het RIS systeem, dus als je specifiek vraagt naar het RIS systeem, dan krijgt die dus elk wijzigingsblad een update. Als je de andere onderdelen van de trein bedoelt, dan krijgen die ook nog altijd updates, maar veel minder frequent.
Edit: en virmm1 zegt het eigenlijk een stuk mooier. Laatst bewerkt door mtlx op 05-04-2025 20:23 |
23-04-2025 08:54:51 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Het viel mij vanochtend op dat de 3315 kleine NS en B logo’s heeft bij de deuren. Zijn er meer stellen die dit hebben of krijgen? |
23-04-2025 09:21:07 | ||
---|---|---|
BR120Trihn
![]() |
Alle ICNG B's hebben volgens mij deze extra logo's gekregen. |
23-04-2025 13:06:20 | ||
---|---|---|
edward
![]() |
Vooralsnog heb ik alleen de 3315 en 3319 gezien met kleine NS en B logo’s. |
27-04-2025 12:00:46 2 | ||
---|---|---|
ToH
![]() |
Volgens een bericht in de ICNG-Facebookgroep is stel 3205 vandaag aangekomen in Nederland en gaat naar Zwolle Rangeer. |
![]() |
advertentie |
27-04-2025 18:01:35 1 | ||
---|---|---|
Leo
![]() |
|
27-04-2025 23:27:31 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Met als prangende vraag: 'Voorzien van de nieuwe software?' 😉 Laatst bewerkt door aarclay op 27-04-2025 23:27 |
28-04-2025 06:08:54 1 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Eerste (en tijdelijke) inzet van de 3313 in reizigersdienst is pas voor de drukke septembermaand voorzien vziw, dus dit lijkt mij een foutje van iemand te zijn geweest dat inmiddels ook weer hersteld is. Laatst bewerkt door mtlx op 28-04-2025 06:09 |
28-04-2025 10:05:16 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Die softwaretesten duren zo lang? Omdat? |
28-04-2025 10:33:02 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Normaal duurt een softwaretest wel een poosje omdat er 100 tot 1000 verschillende procedures getest moeten worden. Maar het kan ook zijn dat er in deze trein achtereenvolgens meerdere versies worden uitgetest, en daarom een poosje niet in reizigersdienst rijdt. Laatst bewerkt door aarclay op 28-04-2025 10:34 |
28-04-2025 11:36:26 1 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
De 3313 wordt voor meer dan alleen software testen gebruikt. Overigens duurt testen heel lang maar wordt er van te voren in Salzgitter (treinstel 3114) al heel veel statisch getest. Wat daarna rest zijn statische testen in Nederland en dynamische testen op conventioneel en HSL spoor. Er zal vast ook nog ergens een stukje toelating zitten maar dat weet ik niet precies. Overigens wordt er bij deze nieuwe softwareversie ook wat hardware gewisseld waardoor een 'rollback' niet meer mogelijk is. Eenmaal nieuwe software erop dan blijft die erop. |
28-04-2025 16:21:59 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Treinstel 3125 (in Duitsland of Polen) werd/wordt toch ook gebruikt voor test-doeleinden? |
29-04-2025 15:50:34 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Jij zegt het |
04-05-2025 10:49:53 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Het valt me al langere tijd op hoe vreselijk slecht de 1e klasse stoelen in elkaar zitten. In stel 3226 breekt gewoon letterlijk een stoel waar ik op zit. Trein maakt een dwangrem en door de kracht breekt gewoon de stoel. Dit is niet voor het eerst waar stoelen in de wat oudere stellen gewoon gammel zijn en veel zittingen gewoon loszitten of gebroken zijn. Veel erger als in andere treintypes. Belachelijk voor zulke nieuwe treinen. |
04-05-2025 11:27:14 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Wat bedoel je precies met gebroken, hoe en welk deel? Dat klinkt wel bizar. (Ik neem aan dat je dit al bij NS gemeld hebt?) |
04-05-2025 11:35:29 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Uiteraard! De stoel kwam gewoon compleet los van het frame. Het zit gedeelte (schuim en bekleding) ligt nu in de voorste cabine bij de mcn |
04-05-2025 11:56:06 1 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Is inderdaad al bekend (intern) dat de kwaliteit van de 1e klas stoelen ondermaats is en men is bezig met de fabrikant om een oplossing te zoeken |
04-05-2025 12:17:50 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Ja dat is verstandig. Hopelijk komt er een goede oplossing. Bedankt voor de uitleg. |
10-05-2025 10:00:21 2 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
De 3103 heeft inmiddels de acceptatietests doorlopen. |
20-05-2025 08:34:27 1 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
En die heeft op de 15e zijn dienst gereden. |
21-05-2025 03:51:47 2 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
3126 zal vandaag (21.05.) het land worden binnengereden. |
21-05-2025 10:24:03 2 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
www.facebook.com Deze 3126 komt uit Zwitserland en is gisteren ( 20/05) gespot in Auvernier aan het meer van Neuchatel |
22-05-2025 17:40:47 2 | ||
---|---|---|
robbertc
![]() |
Ter bevestiging: stel 3126 staat inmiddels in Zl. |