| 22-10-2025 11:39:57 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
Ligt er wel aan in welke situatie je zit, een niet meer afsluitende terugslagklem tussen remleiding en remreservoir zal inderdaad voor zorgen dat hofdreservoirdruk de remleiding gaat vullen. Echter wel alleen dus in ene normale bedrijfssituatie, en niet in een gesleepte situatie waar er geen hoofdreservoir voor handen is :)
Maar uiteindelijk is het allemaal geen hogere wiskunde en zal het weinig spannend zijn, want al het materieel vanaf mat'64 tot ICNG had deze manier van het vullen van het remreservoir al. |
|
| 22-10-2025 21:31:51 | ||
|---|---|---|
|
aarclay
|
Een maand of vier geleden zag ik een foto van de 3109 die nog onaangeroerd op één van de werkplaatssporen stond. Geen idee of die inmiddels in behandeling is.
De 3201 zal volgens Op de Rails ook volledig opnieuw gebouwd worden, tussen de orders van andere klanten door. Laatst bewerkt door aarclay op 22-10-2025 21:34 |
|
| 23-10-2025 07:25:57 | ||
|---|---|---|
|
geert
|
Enkeltje sloper lijkt het meest logisch. De retrofit van de probleem stellen zou ook nog duren tot de zomer van 2028. Kennelijk is er veel werk aan en/of is wat er moet gebeuren heel ingewikkeld |
|
| 23-10-2025 13:11:25 | ||
|---|---|---|
|
bnv
|
Eenmaal in NL is er ook verschil in tijd tussen aankomst en indienststelling. De 3123 bijvoorbeeld heeft maar relatief korte tijd nodig gehad terwijl de 3113, als het goed is, na twee maanden na aankomst half augustus nog steeds niet in dienst is. |
|
|
advertentie |
| 23-10-2025 13:33:03 | ||
|---|---|---|
|
martijn
|
...maar wel gewoon in het hele land te zien is vanwege testritten. |
|
| 23-10-2025 16:14:24 | ||
|---|---|---|
|
koploper1
|
een nieuwe ICNG moet ... ( ik dacht 1000 ) kilometer storings vrij te rijden om te worden afgenomen ( is bij al het nieuwe materieel zo ). de 3113 heeft onder 25kV problemen en was daarom van de week in de WGM ( OB watergraafsmeer ). hier kan 25kV worden geschakeld om te trein te testen of op het dak om het te repareren. |
|
| 24-10-2025 00:42:29 | ||
|---|---|---|
|
VIRMm1
|
25kV (of 3kV) problemen zijn inderdaad lastig. De hele indienststelling en acceptatie vind plaats in Utrecht Ctw (en het technisch Centrum aldaar) maar daar is enkel 1.8kV beschikbaar.
Als er dan een andere spanning nodig is om storingen te zoeken en op te lossen moet men uitwijken naar Wgm maar daar is ook maar zeer beperkt capaciteit omdat het gewone onderhoud en reparatie proces daar ook gewoon door gaat. Daarnaast mist men nu ook nog een onderhoudsspoor daar ivm een verbouwing.
Al met al gaat er dan flink meer extra tijd in zitten. |
|
| 24-10-2025 08:19:35 | ||
|---|---|---|
|
R-E-Mg
|
Je concludeert dus eigenlijk dat Utrecht Ctw en het technisch centrum dus niet goed zijn uitgerust voor hun taak? Aangezien 25 kV een blijvertje is lijkt het geen raar idee die voorziening dan alsnog te creëren. Lijkt me niet onmogelijk als ze dat elders ook al voor elkaar hebben. |
|
| 24-10-2025 14:34:53 | ||
|---|---|---|
|
koploper1
|
Alleen in OB Watergraafsmeer kan 1,5 - 3 of 25kV bovenleidingsspanning worden geschakeld. Van de rest van de OB-en en TC-en is het 1,5kV . Er is hiervoor gekozen omdat de ICE en de HSL treinen beide in Amsterdam eindigen. Misschien in de toekomst meer maar nu is het alleen in de Watergraafsmeer mogelijk. |
|
| 25-10-2025 02:34:30 1 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
Die voorziening kost een paar miljoen, en het TC is ook niet gebouwd voor ICNG, noch voor de taak van het compleet kunnen testen van een (nieuwe) trein, maar alleen voor de meer doorsnee reparaties als het wisselen van schuitjes en kleine herstellingen waarbij het wel prettig is als een monteur er droog bij staat, het dak op kan of juist onder de trein kan komen. De lokatie zal bij het project gekozen zijn in waar simpelweg capaciteit is, en men daar bij uit de voeten kan voor wat men wil bekijken.
Zeker in de garantie termijn zal het al snel het probleem zijn van Alstom hoe en waar ze iets wat defect is gaan oplossen. |
|
| 31-10-2025 11:32:58 1 | ||
|---|---|---|
|
mtlx
|
De 3127 en de 3129 zijn inmiddels door de acceptatietests heen. |
|
| 03-11-2025 13:03:15 | ||
|---|---|---|
|
broek53
|
De 3219 is op 2-11 in NL aangekomen. |
|
| 03-11-2025 21:01:29 | ||
|---|---|---|
|
TreinAml
|
Voor de inzet ICNG-D worden momenteel meerdere scenario's onderzocht waarvan dit de twee meest kansrijke lijken: eens per 2 uur via grensovergang Zevenaar naar Keulen OF enkele keren per dag naar Hamburg, deels ter verdichting van de IC Berlijn.
Voor zover dit nog niet bekend was. |
|
| 03-11-2025 21:39:43 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Beide waren hier nog niet vermeld, dank voor het delen! Wel een bijzondere gang van zaken trouwens: eerst treinstellen kopen en daarna pas bedenken:"wat zullen we er eens mee gaan doen?" |
|
| 03-11-2025 21:46:42 | ||
|---|---|---|
|
TreinAml
|
Treinstellen zijn gekocht in een tijd waarin geld minder een issue was.Nu is men gedwongen voorzichtig geworden en vandaar de uitgebreide afweging. |
|
| 03-11-2025 22:10:37 | ||
|---|---|---|
|
Stan2001
|
Die tweede lijkt mij het meest zinvol, er is immers al een rechtstreekse verbinding met Keulen. Bovendien denk ik ook dat er voldoende vraag zal zijn naar een rechtstreekse verbinding met Bremen en Hamburg. |
|
| 03-11-2025 22:15:01 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Eens, zeker nu de capaciteit via Bh aanzienlijk afgenomen is. maar de afweging zal niet zijn wat het meest zinvol is maar wat het meeste geld oplevert. |
|
| 04-11-2025 08:02:10 | ||
|---|---|---|
|
mdeen
|
Richting Berlijn is er een duidelijke vermindering in plaatsaanbod, het zou leuk zijn als dat wat wordt teruggedraaid. NS zal welf ook wel zien welke relaties het best verkocht worden. En je kunt ook een nieuwe bron van reizigers aanboren. Het is al langer zo dat reizigers prijs stellen op overstapvrije verbindingen. |
|
| 04-11-2025 14:14:28 | ||
|---|---|---|
|
VIRMm1
|
Daarnaast kunnen de treinen ook gewoon enkel in Nederland gebruikt worden als er geen bestemming in Duitsland aangedaan kunnen worden om wat voor reden dan ook. De treinstellen zijn dan alleen onnodig duurder. |
|
| 04-11-2025 15:49:25 | ||
|---|---|---|
|
phantom
|
Vraag ik me toch af,wat destijds het idee was,toen men ICNG-D bestelde ? Laatst bewerkt door phantom op 04-11-2025 15:49 |
|
| 04-11-2025 16:26:56 | ||
|---|---|---|
|
AlexNL
|
Wellicht in het kader van een IC Den Haag - Aken? Die wil NS rijden maar men is o.a. afhankelijk van infrastructuur. |
|
| 04-11-2025 16:36:58 | ||
|---|---|---|
|
broek53
|
De order om twee stellen D-geschikt te maken, was een vooruitziende blik om in ieder geval vast te stellen dat het technisch kan. |
|
| 05-11-2025 07:48:51 | ||
|---|---|---|
|
mdeen
|
IMHO zolang je niet met elke ICE doorrijdt naar Basel of München maakt het veel zin om gewoon in een uurdienst met ICNG tot Keulen te rijden, of iig de 2-uursdienst met ICNG uit te breiden tot uurdienst. Op dat stuk is geen dure ICE nodig en de meeste reizigers willen toch verder dan Frankfurt, dus overstappen moeten ze toch. |
|
| 07-11-2025 14:45:16 1 | ||
|---|---|---|
|
rolandrail
|
Stel 3307 werd vanmiddag opgehaald in Villeneuve (CH). |
|
| 08-11-2025 09:03:02 | ||
|---|---|---|
|
mdeen
|
|
|
| 08-11-2025 09:39:35 | ||
|---|---|---|
|
Berk24
|
Je zou met een ICNG tweeuursdienst Amsterdam-Düsseldorf kunnen halteren in Utrecht, Arnhem, Zevenaar, Emmerich, Wesel, Dinslaken, Oberhausen, Duisburg en D Flughafen. Het grootste voordeel is ook dat de reistijd tussen bijvoorbeeld de Niederrhein-regio en Hannover/Berlin, Frankfurt/Nürnberg/München en Mannheim/Karlsruhe/Basel een stuk afneemt doordat de huidige aansluitingen tussen de RE19 en de ICE-Lijn 10 naar Hannover en Berlin, ICE-Lijn 41 naar Frankfurt, Nürnberg en München en ICE-lijn 42/43 naar Mannheim, Stuttgart, Karlsruhe en Basel ruim 50 minuten bedragen. Daarnaast is de RE19 door de zeer onbetrouwbare RE5 op Duisburg-Wesel altijd loeidruk, dus ontlasting is wenselijk. |
|
| 08-11-2025 11:13:16 | ||
|---|---|---|
|
phantom
|
Is bekend hoeveel ICNG-D stellen er nu uiteindelijk gemaakt zullen worden ? |
|
| 08-11-2025 11:14:57 | ||
|---|---|---|
|
bnv
|
Leuk allemaal,. maar kan dat met de 11 stellen die we, als alles afgeleverd is, maar beschikbaar hebben. Ofwel: wat voor omloop kun je maken met dat spul. |
|
| 08-11-2025 13:04:00 | ||
|---|---|---|
|
Rsb
|
Zo’n gerepte uursdienst naar Duisburg resp Düsseldorf dan wel Osnabrück kan je halen. - 2 stellen kan je inzetten als versterking op Asd - Ah resp Dv in de spits - 2 stellen heb je voor onderhoud beschikbaar
- 3 omlopen naar Düsseldorf - 3 omlopen naar Osnabrück - 3 omlopen naar Aken - 2 stellen reserve Laatst bewerkt door Rsb op 08-11-2025 13:20 |
|
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
| 08-11-2025 13:20:21 | ||
|---|---|---|
|
geert
|
Naar Frankfurt wel via de klassieke lijn, er is geen toelating voorzien op de SFS en niet op steilstrecke |
|
| 08-11-2025 13:21:26 1 | ||
|---|---|---|
|
Rsb
|
Heb het aangepast tot Duisburg |
|
| 08-11-2025 14:43:38 | ||
|---|---|---|
|
ToH
|
Stel 3307 is om 14:35 aangekomen op Zlr. |
|
| 08-11-2025 15:22:34 1 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Daarvoor kun je toch gewoon binnenlandse stellen gebruiken? Of kunnen/mogen die niet gecombineerd worden met ICNG-D stellen? |
|
| 09-11-2025 11:27:40 | ||
|---|---|---|
|
phantom
|
Ik mag toch hopen dat combineren van de diverse varianten ICNG gewoon zonder problemen kan. Laatst bewerkt door phantom op 09-11-2025 11:28 |
|
| 09-11-2025 12:19:22 3 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
Bij afslepen geldt al jaren dat mechanisch en pneumatisch slepen gewoon met verschillende materieel soorten onderling mogelijk is. |
|
| 09-11-2025 12:24:31 | ||
|---|---|---|
|
broek53
|
Alle ICNG moeten gecombineerd kunnen rijden onder 1500 V. Overigens kun je een defecte trein slepen met elk ander treinstel (met een Scharfenbergkoppeling althans), als je de koppeldozen maar dicht zet. [ In die zin is DDZ pas echt lastig 🤔] . |
|
| 09-11-2025 12:55:48 1 | ||
|---|---|---|
|
aarclay
|
Toen de ICNG-D in Nederland was, hebben ze ook al als proef gekoppeld gereden met een binnenlands stel? Laatst bewerkt door aarclay op 09-11-2025 12:56 |
|
| 09-11-2025 12:58:09 | ||
|---|---|---|
|
aarclay
|
Het is jammer dat ze geen scharffenberg eronder hebben gebouwd bij de ombouw naar DDZ. Ik ga er sterk vanuit dat het aanzienlijk duurder was geweest, door hernieuwde opzet van de luchtleidingen en elektronica etc. Maar ze kunnen gelukkig nog de komende 5 jaar mee.... Laatst bewerkt door aarclay op 09-11-2025 13:01 |
|
| 09-11-2025 13:30:36 | ||
|---|---|---|
|
cuneo56
|
Naast het al genoemde DDZ zijn ook de Lintjes een buitenbeentje op dat gebied. |
|
| 10-11-2025 02:09:07 1 | ||
|---|---|---|
|
thom
|
Ja, het blijft wel het spoor, voor elke regel is ook wel een uitzondering te vinden ;)
Elders had ik al een uitlegje gedaan, maar er is bij de bouw voor een BSI koppeling met buffers gekozen, juist omdat de Scharfenberg koppeling technisch niet mogelijk was om toe te passen.
En buiten het feit dat het dus niet kan, waarom zou je zoiets grondigs nog willen aanpassen bij een levensduur verlenging. Voor die 1,5e keer dat er misschien eens een stel afgesleept moet worden, en het feit dat het al jaren wel gewoon functioneerd. |
|
| 10-11-2025 20:15:27 | ||
|---|---|---|
|
Edb3
|
Blijkens een spotmelding en foto is ICNG-vijfje 3121 vanavond wederom aangekomen in ons land na retrofit bij Alstom, zie deze foto. |
|
| 11-11-2025 11:17:22 | ||
|---|---|---|
|
tieske05
|
|
|
| 11-11-2025 12:15:51 2 | ||
|---|---|---|
|
broek53
|
Geloof dat maar niet. Er zijn nu toevallig een stel uit Polen en een stel uit Zwitserland bijna tegelijk naar NL gekomen, maar dat zegt weinig over het tempo in totaal, vrees ik. |
|
| 11-11-2025 12:21:36 | ||
|---|---|---|
|
Dhany78
|
Even een update over de lijst op Somda:
Er zouden in totaal 12 stellen voor Duitsland gebouwd worden.
|
|
| 11-11-2025 12:49:30 | ||
|---|---|---|
|
NS1637
|
|
|
| 11-11-2025 14:31:02 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Ik neem aan dat ze de gewerkte uren voor dit uitzoekwerk bij jou kunnen declareren? |
|
| 11-11-2025 16:56:39 | ||
|---|---|---|
|
Dhany78
|
Dat kon toch bij jou...? ;-) |
|
| 11-11-2025 17:25:28 | ||
|---|---|---|
|
Muizeneus
|
Nee, helaas.🙃 |
|
| 12-11-2025 08:08:05 | ||
|---|---|---|
|
mdeen
|
En nu ook de 3129 in dienst. |
|
| 12-11-2025 08:58:15 | ||
|---|---|---|
|
mtlx
|
De 3120 heeft inmiddels ook de acceptatietests doorlopen. |
|
| 17-11-2025 11:28:04 | ||
|---|---|---|
|
aarclay
|
Alstom is lekker op dreef, NS testcentrum krijgt het druk! Volgens de buren Drehscheibe online zou er vandaag vanaf Braunschweig een nieuw stel onderweg zijn naar Nederland met Radve 111 082 |
|
| 17-11-2025 12:55:10 | ||
|---|---|---|
|
Daan!
|
Wie weet waarom ICNG als zesde cijfer in de UIC een 6 heeft? |
|
| 17-11-2025 15:05:39 | ||
|---|---|---|
|
rob46
|
Vanmiddag arriveerde ICNG 3117 in Bh en met RXP 9903 door naar Zlr. |
|
| 17-11-2025 15:53:51 | ||
|---|---|---|
|
Rolffiej19
|
ICNG 5 4601 t/m 4605, ICNG 8(NL) 4606 t/m 4613, ICNG 8 (NL/BE) 5614 t/m 5621, dat zijn gewoon de technische kenmerken/ bakcodes van de ICNG gevolgd door 001 of een hoger nummer wat het treinstel nummer is. De 4 als 2e cijfer geeft aan dat het een EMU is, het 5e cijfer wordt in dit geval gebruikt om onderscheid te maken tussen de NL(4) variant en de BE/DE (5)variant. |
|
|
advertentie |
| 17-11-2025 16:19:06 | ||
|---|---|---|
|
Daan!
|
Dus dat heeft NS zelf gekozen? |
|
| 17-11-2025 17:05:20 | ||
|---|---|---|
|
selivio
|
Ik denk niet of NS dat zélf gekozen heeft, eerder dat het toegewezen wordt vanuit de ILenT/ERA naar aanleiding van een standaard-tabel die ze hanteren (NS bepaald in dat opzicht niet zo heel veel meer zelf naar mijn weten). Laatst bewerkt door selivio op 17-11-2025 17:07 |
|
| 17-11-2025 17:07:43 | ||
|---|---|---|
|
AlbertP
|
Het 5e en 6e cijfer hebben alleen bij getrokken rijtuigen een speciale betekenis, niet bij treinstellen. |
|
| 20-11-2025 09:16:42 1 | ||
|---|---|---|
|
mdeen
|
En heeft maandag zijn eerste diensten gedraaid. |
|
| 27-11-2025 15:44:45 3 | ||
|---|---|---|
|
mtlx
|
De 3219 heeft ook de acceptatietests doorlopen. |
|
| 29-11-2025 11:32:43 2 | ||
|---|---|---|
|
mtlx
|
Ook de 3121 mag zich in het rijtje voegen van treinstellen die de acceptatietests hebben doorlopen. |
|
| 30-11-2025 21:51:55 2 | ||
|---|---|---|
|
aarclay
|
De 3118 is vandaag het land ingesleept door de 9903. |
|
| 01-12-2025 07:06:24 | ||
|---|---|---|
|
MennoSBB
|
Zijn er eerder 5 ICNGs in 1 maand voor aflevering in Nederland binnengekomen? |
|
| 01-12-2025 14:15:46 | ||
|---|---|---|
|
Basher
|
Yes 3219 arrived on 02/11/25, on test on 05/11/25 and accepted. |
|
| 01-12-2025 14:21:09 4 | ||
|---|---|---|
|
diesels
|
The question was of this had happened before this, which is no. Untill now the deleveries went as 'thick shit crawling uphill' as we say in The Netherlands. Apparantly it's more diarrhea running downhill now, then. Laatst bewerkt door diesels op 01-12-2025 14:21 |
|
| 01-12-2025 20:21:09 1 | ||
|---|---|---|
|
bnv
|
In het lijstje van Basher ontbreekt volgens mij de 3113. Half augustus al aangekomen maar nog steeds niet in dienst. Zal wel een zorgenkindje zijn in het afnameproces |
|
| 01-12-2025 21:17:49 | ||
|---|---|---|
|
Dionysusnu
|
Het lijstje is toch van aankomsten in november? Dan valt de 3113 daar niet onder. |
|
| 01-12-2025 22:57:40 | ||
|---|---|---|
|
Rolffiej19
|
|
|
| 03-12-2025 14:19:54 | ||
|---|---|---|
|
rob46
|
|
|
| 03-12-2025 14:36:50 2 | ||
|---|---|---|
|
mtlx
|
Ook de 3117 mag zich voegen in de lijst met treinen die de acceptietests hebben doorlopen |
|
| 03-12-2025 14:42:00 | ||
|---|---|---|
|
Jeroen1740
|
...en van die vijf zijn er twee per kerende post defect naar Utctw gestuurd... Dus of ophoging van de snelheid van levering nu iets zegt? |
|
| 03-12-2025 16:31:46 1 | ||
|---|---|---|
|
henri1972
|
Volgens een foto in een groep op Facebook zou er 1 dec een ICNG op Leipzig hbf geweest zijn. Betreft: NL-NS 94 84 5622 052-4. Foto stond in de fb groep: Denkmallokomotiven & Schienenfahrzeuge weltweit |
|
| 03-12-2025 18:03:27 | ||
|---|---|---|
|
AJT
|
Ik zag vrijdagavond rond 23.00 een Flow ICNG in Halle (Saale) |
|
| 07-12-2025 15:53:44 | ||
|---|---|---|
|
mdeen
|
NL-NS 94 84 5622 052-4 is de 3352. |
|