Prorail: Oplossingen voor Nederland
Forum: Algemeen - Algemeen
22-11-2023 18:33:07
Jorn
Jorn

Prorail heeft een postion paper gepubliceerd naar aanleiding van de verkiezingen vandaag. Hierin staat wat ProRail belangrijk acht voor de toekomst van het spoornet in Nederland en wat zij graag zouden zien vanuit de politiek.

Het staat uiteraard vol met 'investeer in het spoor!' en dergelijke uitingen, maar twee interessante dingen vielen mij op, beide onder het kopje economische ontwikkeling:

- Vergroot de capaciteit rond de Rotterdamse haven, aangezien dit de enige specifieke locatie is die genoemd wordt is de capaciteit hier blijkbaar echt problematisch, dat wist ik niet en viel mij dus op

- Elektrificeer het gehele spoornet, ik ben zeker voorstander maar met de opkomst van alternatieve duurzame aandrijving niet per se iets wat ik verwacht had hier tegen te komen. (Alhoewel hun definititie redelijk vaag is 'Spoor geschikt maken voor treinen die aangedreven worden door elektriciteit.' wat dus ook kan betekenen, dat op lijnen met alleen reizigersverkeer, oplaadlocaties voor batterijtreinen ook hieronder valt)

22-11-2023 19:17:50
Marco
Marco

Heujj, spoorbedrijven die een soort lange-termijnvisie hebben. Dat kan ik alleen maar toejuichen, dat hebben we weinig gehad voor mijn gevoel. Ja, PHS, maar da's af en toe meer feestje om bestaande trajecten beter te bedienen dan 'echte' uitbereiding het land door.

Wat mij betreft is het zo'n gek idee nog niet om alles onder de draad te brengen. Goed, misschien is de businesscase op een paar trajecten niet zo goed. Maar je kan wel met je materieel het hele land door. Dat heeft een boel flexibiliteit. Helemaal op bijvoorbeeld Gn - Nsch, met internationale ambities, is een draaf veel handiger dan waterstof.

22-11-2023 20:26:43
Henk1619
Henk1619

Wellicht moet je dan nog even kijken waar in de afgelopen tientallen jaren sporen zijn verdubbeld, geelektrificeerd of ongelijkvloers zijn gemaakt. Er is echt voor vele miljarden verbouwd aan het spoorwegnet.

22-11-2023 20:49:10
AlexNL
AlexNL

Batterijtreinen verwacht ik eigenlijk niet meer in Nederland. Die kwamen in beeld voor Zutphen - Hengelo, maar de systeemkosten daarvan bleken uiteindelijk hoger te liggen dan bij elektrificatie.

Wellicht valt dat anders uit voor de noordelijke nevenlijnen en in Achterhoek-Rivierenland, maar dat verwacht ik eigenlijk niet.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

22-11-2023 21:18:22 3
brun
brun

Die algehele elektrificatie vind ik sowieso een goed idee. Het is toch onzinnig om anno 2023 nog die diesel-eilanden in het noorden en oosten te handhaven. Een eenmalige forse investering en hup, alles zit onder de draad en is dus op z'n minst voor de komende 50 jaar klimaatneutraal. Biedt ook veel meer mogelijkheden voor doorgaand treinverkeer. Zelfs internationaal.

22-11-2023 21:33:11
thom
thom

Als nou die eenmalige forse investering eens net zoveel kost als dat je nog 50 jaar op diesel zou doorrijden (waar de technieken ook nog steeds van verbeteren), is dat die investering nu dan wel waard?

22-11-2023 22:22:40
Henk1619
Henk1619
Jorn (22-11-2023 18:33:07):

Prorail heeft een postion paper gepubliceerd naar aanleiding van de verkiezingen vandaag. Hierin staat wat ProRail belangrijk acht voor de toekomst van het spoornet in Nederland en wat zij graag zouden zien vanuit de politiek.

Ik weet niet of ik dit nu dom of achterbaks moet vinden. Dom in de zin van de verkiezingsprogramma's zijn al tijden geleden gepubliceerd dus dan is het mosterd na de maaltijd. Achterbaks omdat het op die misselijkmakende actie van Bovag lobbyist Han ten Broeke lijkt. Na de vorige verkiezingen, dus toen de kiezer weer voor vier jaar buiten spel stond, ging die koffie drinken in Den Haag en plotseling stond rekeningrijden in het regeerakkoord terwijl het geen thema was in de verkiezingen.

Het staat uiteraard vol met 'investeer in het spoor!' en dergelijke uitingen, maar twee interessante dingen vielen mij op, beide onder het kopje economische ontwikkeling:

- Vergroot de capaciteit rond de Rotterdamse haven, aangezien dit de enige specifieke locatie is die genoemd wordt is de capaciteit hier blijkbaar echt problematisch, dat wist ik niet en viel mij dus op

Klopt en dat probleem is niet klein ook. Erp, Bot, Ps en Kfh zijn veel te krap uitgevoerd. Het zou al helpen als er niet steeds van die onnozele keuzes binnen Prorail werden gemaakt.

Ps is maar voor de helft geelektrificeerd. Vondelingenplaat was al een probleem toen ACTS nog bestond, best een groot emplacement maar met zulke korte sporen dat treinen versnipperd staan. Langs de Vondelingenweg lag nog een tweede spoor maar in plaats van dat te verlengen tot 750 m, te elektrificeren en de overpaden opheffen is dit opgebroken. Netto resultaat: treinen moeten met havenrangeerdiensten worden geplaatst en gehaald en houden daardoor ook sporen bezet op het emplacement.

Op Bot kun je van maar 3 van de 6 sporen van de westelijke bundel naar Botth, precies de tak waar alle intermodale treinen vandaan komen. De oude sporenbundel is men vergeten bij de elektrificatie. Dat staat ook vol trouwens dankzij het opbreken van Esso buiten.

Erp barst al jaren uit zijn voegen, ook hier weer vergeten om 2 van de 6 sporen te elektrificeren. De meest onbegrijpelijke misser is dat Erpw nog steeds niet onder de draad is. Ook daardoor weer een onnodig beslag op emplacementssporen en uithalen met havenrangeerdiensten (die ook nog eens een forse helling op moeten met beladen treinen).

Het gevolg van dit alles is dat Mvtw/Mvtww, Whz en Kfh vervolgens ook vollopen met treinen die op andere plaatsen niet terecht kunnen.

- Elektrificeer het gehele spoornet, ik ben zeker voorstander maar met de opkomst van alternatieve duurzame aandrijving niet per se iets wat ik verwacht had hier tegen te komen. (Alhoewel hun definititie redelijk vaag is 'Spoor geschikt maken voor treinen die aangedreven worden door elektriciteit.' wat dus ook kan betekenen, dat op lijnen met alleen reizigersverkeer, oplaadlocaties voor batterijtreinen ook hieronder valt)

Bereikbaarheid gaat over reizigerstreinen en Economische ontwikkeling gaat over goederentreinen. Tenzij er grote fabrieken worden gebouwd in Stavoren en Winterswijk ga je daar dus nooit waslijn zien.

22-11-2023 22:34:38
Henk1619
Henk1619
brun (22-11-2023 21:18:22):

Die algehele elektrificatie vind ik sowieso een goed idee. Het is toch onzinnig om anno 2023 nog die diesel-eilanden in het noorden en oosten te handhaven.

In het noorden en oosten is sprake van elektrische-eilanden. Als je dan toch dogmatisch wilt reageren dan is het pleiten voor de-elektriferen meer zijn plaats.

Een eenmalige forse investering en hup, alles zit onder de draad en is dus op z'n minst voor de komende 50 jaar klimaatneutraal. Biedt ook veel meer mogelijkheden voor doorgaand treinverkeer. Zelfs internationaal.

Je kunt niet eens alles op korte termijn onder de draad brengen, daar heb je 10 tot 20 jaar voor nodig. Ik zou zeggen begin eens met Zp-Hgl, On-Vdm en Gn-Lw. Daarna zien wel wel weer of de rest ook nog nut heeft.

23-11-2023 00:02:34
brun
brun
thom (22-11-2023 21:33:11):

Als nou die eenmalige forse investering eens net zoveel kost als dat je nog 50 jaar op diesel zou doorrijden (waar de technieken ook nog steeds van verbeteren), is dat die investering nu dan wel waard?

Draai de vraag eens om - hoe groot is de kans dat er over 50 jaar nog dieseltreinen bestaan dan wel geaccepteerd worden? In het huidige tempo hebben we over 15 jaar al niet eens auto's met verbrandingsmotoren meer.

Het hoeft ook niet allemaal in één klap gelektrificeerd te worden hè. Maar zoals het nu gaat (al decennia lang tja-hmm-misschien), ja pfff.

Die zogenaamd zo onbelangrijke diesellijntjes zijn nu al dik 10 jaar super populair. De treinen zitten vol. Er is overduidelijk vraag naar goed, snel, schoon openbaar vervoer in die delen van het land. Waarom zouden we het niet elektrificeren?

23-11-2023 09:01:08
sjoerd
sjoerd

Bijvoorbeeld om het behoud van het aanzicht van het open landschap. Ik ben ook wel voor elektrificatie maar als je denkt aan het bovenleidingpalenwoud in het zeer open landschap van West-Friesland en Noord-Groningen, dan zie ik daar toch liever batterijtreinen.

Je kunt dan nog zeggen: maar in de Kop van Noord-Holland staan ze ook. Ja, al sinds 1957 / 1974 meen ik, maar ik vind Friesland toch wel een andere zaak, zeker nu we de keus hebben.

Fiets eens de Elfstedentocht daar en trek je eigen conclusie.

23-11-2023 09:03:08
Muizeneus
Muizeneus

Even googelen op 'maaslijn' of het maaslijntopic diagonaal doorlezen en je weet het antwoord 😉

EDIT was reactie op brun

Laatst bewerkt door Muizeneus op 23-11-2023 09:04

23-11-2023 09:28:32 1
Marco
Marco
Muizeneus (23-11-2023 09:03:08):

Even googelen op 'maaslijn' of het maaslijntopic diagonaal doorlezen en je weet het antwoord 😉

EDIT was reactie op brun

Een ander voorbeeld is Zwolle - Wierden. In november 2014 aanbesteed, in oktober 2015 begonnen met de bouw en in oktober 2016 was het klaar.

23-11-2023 11:50:41
thom
thom
brun (23-11-2023 00:02:34):
thom (22-11-2023 21:33:11):

Draai de vraag eens om - hoe groot is de kans dat er over 50 jaar nog dieseltreinen bestaan dan wel geaccepteerd worden? In het huidige tempo hebben we over 15 jaar al niet eens auto's met verbrandingsmotoren meer.

Het hoeft ook niet allemaal in één klap gelektrificeerd te worden hè. Maar zoals het nu gaat (al decennia lang tja-hmm-misschien), ja pfff.

Die zogenaamd zo onbelangrijke diesellijntjes zijn nu al dik 10 jaar super populair. De treinen zitten vol. Er is overduidelijk vraag naar goed, snel, schoon openbaar vervoer in die delen van het land. Waarom zouden we het niet elektrificeren?

Simpelweg omdat het makkelijk te zeggen is "Elektricifeer alles maar gewoon" maar daar hangt nu eenmaal een enorm prijskaartje aan gelijk aan de onderhoudskosten van de rest van het spoorwegnetwerk. En een budgt kun je nu eenmaal maar één keer uitgeven...

23-11-2023 13:57:38 4
bacr
bacr

Gaat er natuurlijk ook om, dat een 'visie' van een bedrijf in de spoorsector ook wel een wat langere termijn mag hebben dan de onmiddellijke toekomst of, laten we zeggen, een periode van 15 jaar.

Het collectieve bewustzijn over klimaatverandering was 15 jaar geleden nog een stuk minder dan nu (OK, de verkiezingsuitslag zou wel eens een deels collectieve ontkenning van het probleem kunnen opleveren, maar dat terzijde) en toch... wanneer je destijds al besloten zou hebben tot elektrificatie van een paar net al genoemde 'dikkere' diesellijnen.

Of kijk voor de aardigheid naar de eind jaren '90 afgeblazen HSL Oost, die toen al bijna tekeningklaar was. Ja, er was toen een groot budgettair probleem; en gezien de ontwikkelduur van nieuwe spoorweginfra was het toen al best dom om het capaciteitsprobleem 20 jaar vooruit te schuiven. Daar plukken we nu nog steeds de vruchten van...

Durf groter en langer vooruit te denken.

23-11-2023 15:59:39
brun
brun
thom (23-11-2023 11:50:41):Simpelweg omdat het makkelijk te zeggen is "Elektricifeer alles maar gewoon" maar daar hangt nu eenmaal een enorm prijskaartje aan gelijk aan de onderhoudskosten van de rest van het spoorwegnetwerk. En een budgt kun je nu eenmaal maar één keer uitgeven...

Een miljoen per kilometer, lees ik. Dus om een bestaande spoorlijn te elektrificeren, zonder verdere aanpassingen.

Dan zit je voor alle lijntjes in het noorden op ongeveer 250 miljoen euro. Dat is veel geld, klopt, maar nu ook weer niet zó veel dat het een idiote investering lijkt. Bovendien, wat ik zei, het hoeft niet allemaal in één keer hè. Je kunt de kosten en uitvoering ook over 10 jaar uitsmeren en eerst eens beginnen met Groningen-Leeuwarden.

Wat bacr zegt, een langetermijnvisie is gewoon een goed idee. Zeker als je sommige ontwikkelingen (afscheid van verbrandingsmotoren) nú al kunt zien aankomen. Het is overduidelijk dat diesel geen toekomstvaste technologie is. Misschien duurt het 10 jaar, misschien 25 jaar, maar het gaat hoe dan ook verdwijnen. Een werkend, bewezen technisch alternatief hebben we al sinds mensenheugenis: bovenleiding.

Dan snap ik niet waarom we onnodig gecompliceerde techniek als waterstof- of batterijtreinen zouden kiezen. Dat zijn halve oplossingen voor een probleem dat niet eens bestaat.

Laatst bewerkt door brun op 23-11-2023 16:00

23-11-2023 16:02:32
sjoerd
sjoerd

Zie bijvoorbeeld mijn opmerking van 9.01 uur vandaag. Daarom bijvoorbeeld.

23-11-2023 19:31:20
pjkleton
pjkleton

Men moet wel bedenken dat als het lithium batterijen zijn ,men toch mileu onvriendelijk bezig is ,niet in het gebruik bij de spoorwegen ,maar wel bij de winning door landschapsschade in Zuid Amerika b.v. zoals ik onlangs las in de NRC .

Ook elektrische auto.s met lithium battereijen (En wss ook mijn eigen E bike ) zijn helemaal niet milieu vriendelijk.

De spoorwegmaatschappijen die graag milieu vriendelijk bezig zijn zouden wat dat betreft dan toch beter op waterstof over kunnen gaan i.p..v. diesel ,al hebben die een slechter rendement.

Zijn er eigenlijk ook moderne batterijen die niet met lithium werken,behale de oude loodaacu's en nikkel ijzer types ?

Peter

Peter

23-11-2023 19:43:41
AlbertP
AlbertP

Lithium wordt gebruikt omdat het lichter is dan andere materialen voor batterijen, en daarmee voor het grootste bereik zorgt.

Voor opslag van zonne-energie zou een ander materiaal beter zijn (bijv. zink, wordt veel onderzoek naar gedaan) maar voor treinen (en fietsen, auto's, etc.) is er op dit moment geen betere optie.

In Nederland zijn de frequenties meestal hoog genoeg dat bovenleiding zich op de lange termijn loont, doordat de aanleg met het lagere stroomverbruik wordt teruggewonnen. Waterstof of batterijen is eerder iets voor lijnen met uurdiensten of minder. Als ik me niet vergis, gaat dat in NL eigenlijk alleen om de lijnen naar Stavoren en Weener(-Leer)?

23-11-2023 20:31:03
Jorn
Jorn

Waarbij voor de lijn naar Stv geldt dat deze tussen Lw en Sk wel 2x per uur bediend wordt. En dus alleen tussen Sk en Stv maar 1x per uur.

De lijn naar Wr/Leer heeft eenzelfde constructie want tot Ws wordt deze ook 2x per uur bediend. Daarnaast geldt voor deze lijn dat doorgaand goederenvervoer naar Duitsland eigenlijk alleen elektrisch mogelijk is als er een draad hangt, omdat voor goederenvervoer batterijen of waterstof een stuk ingewikkelder is dan voor reizigersvervoer.

Laatst bewerkt door Jorn op 23-11-2023 20:33

24-11-2023 20:22:54
timtrein
timtrein

Doorgaamd goederenvervoer via Nieuweschans naar Weener is ook al bijna een generatie geleden. Voor die 2 goederentreinen per week naar Vdm hoef je ook geen waslijn aan te leggen, tegen die tijd dat de draad hangt kan dat ook maar zo verleden tijd zijn.

Eens kijken hoe die waterstofstellen hier in Groningen gaan bevallen; zo niet, dan kan er altijd nog waslijn komen. Hopelijk hangt dan in Overijssel en Limburg de draad inmiddels...