28-11-2023 20:04:56 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Goedenavond. Vandaag las ik weer eens wat in een ATB EG en -NG cursusboek van NS seinwezen uit ca 1990. Daar werd duidelijk uitgelegd hoe de ontwikkeling was vanaf 1962 tot die tijd. Er werden nogal wat problemen opgenoemd ,die later werden opgelost zoals ATB VV en de ERTMS. Dit evn als inleiding. Een jaar of 5 of meer zag ik op de Oude Lijn tussen Leiden en Haarlem een omgeleide ICE van de DB dus . Ik wist dat die geen oppikspoelen hadden en vraag mij nog steeds af ,of die stellen zonder ATB mochten rijden. ATB NG had gekund ,maar op de Oude Lijn tussen Ledn en Hlm liggen geen bakens... Hoe ging dat toen in zijn werk ? Peter ,Oud Mt Sw |
28-11-2023 20:45:08 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Waarom zou de ICE geen spoelen hebben en waarom zou dat specifiek tussen Ledn en Hlm een probleem zijn en niet tussen bijvoorbeeld Ut en Ah? |
28-11-2023 21:08:55 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
De ICE's (406) hebben volgens mij een zogenaamde ATBL kast ingebouwd en kunnen daarmee op ATB EG / ATB NG en in Belgie met TBL overweg( naast PZB/LZB en ETCS) , inclusief het omschakelen van de ATB tussen Gvm en Hfd om daar 160 te kunnen rijden |
28-11-2023 21:37:12 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Volgens mij hebben die stellen geen ATB-NG snelheids meter, en dus ook geen NG.
Hooguit het stukje aansturing om de NG bakens voor 160 km/u op te vangen. |
![]() |
advertentie |
28-11-2023 22:21:57 | ||
---|---|---|
pjkleton
![]() |
Bij de ATB moeten er oppikspoelen of snuffelaars gemonteerd zijn voor de eerste as ,die zag ik niet. Hoe werkt het dan ?
|
28-11-2023 22:35:23 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Meest aannemelijke: de spoelen zitten er wel maar zijn minder goed zichtbaar dan bij ander materieel. |
28-11-2023 22:39:17 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Die zit alleen rechts. Op deze foto is de spoel te herkennen: commons.wikimedia.org |
29-11-2023 00:57:12 | ||
---|---|---|
koploper1
![]() |
op de foto is de pzb spoel te zien. de ATB ng spoel hangt midden onder het voorste draaistel en iets uit het midden. |
29-11-2023 00:58:43 | ||
---|---|---|
koploper1
![]() |
Quote de atb spoelen hangen voor het draaistel aan de bak. |
29-11-2023 02:48:39 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Iets meer onderscheid, Tbv ATB-EG zijn er altijd twee spoelen, voor elke wiel en boven de spoorstaaf waar ze het signaal van op moeten pakken.
Bij NG zit daar dan nog één spoel te midden tussen, net links van het hart van het spoor om alleen de bakens op te vangen die bedoeld zijn voor de richting waarin de trein rijdt. Laatst bewerkt door thom op 29-11-2023 02:48 |
29-11-2023 07:58:27 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ja, dat is juist. Met die kast werkt de Baureihe 406 op ATB EG, ATB NG, TBL 1, TBL2 en Memor. De spoelen voor die systemen zijn verdeeld over verschillende draaistellen en bevinden zich deels ook aan de bak zelf, onder de vloer. |
29-11-2023 09:39:53 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Quote Zowel PZB als ATB EG is te zien, de ATB EG-spoel hangt voor het wiel. |
29-11-2023 10:42:08 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Quote Sinds de inbouw van ETCS is ATB-NG niet meer beschikbaar omdat er geen Specifieke Transmissie Module (STM) voor ATB-NG, maar alleen ATB-EG.
Met betrekking tot de NS ICE 3M treinstellen (treinstel 4651 t/m 4653); deze schijnen allemaal te zijn overgedragen aan de DB (treinstel 4653 is daarbij reeds voorzien van DB logo's i.p.v. NS logo's) en er staat bij alle treinstellen D-DB i.p.v. D-NS. |
29-11-2023 10:59:59 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Wat doet je denken dat de ICE geen ATB-EG kan oppikken? Er ligt nergens ATB-NG op de route van de ICE tussen Amsterdam en Zevenaar, alleen een stuk waar naast ETB-EG ook ETCS ligt. |
29-11-2023 13:08:19 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Kun / wil je vertellen waar je dit hebt gelezen? Want voor zover ik begrijp (bijvoorbeeld hier) heeft de 406 z'n oude, autonome systemen voor ATB-EG/NG helemaal niet verloren, de ATB is niet via een STM in de (later ingebouwde) ETCS geïntegreerd, de systemen staan nog grotendeels los van elkaar. Ook vanwege de kosten die aan de ontwikkeling van een STM zijn verbonden. Laatst bewerkt door brun op 29-11-2023 13:27 |
29-11-2023 13:14:38 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Quote Dit is in Duitse fora (o.a. hier) ontkracht: de voertuighouder op het treinstel hoeft niet de eigenaar te zijn, de treinstellen zijn niet overgedragen. |
29-11-2023 13:32:55 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Quote De treinstellen zijn overgedragen aan de DB, wat inderdaad niet automatisch betekend dat deze ook eigendom geworden zijn van de DB. Dat is wat er in de verlinkte tekst staat. |
29-11-2023 15:54:30 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Je moet het denk ik zo zien dat het naast het voeruignummer genoemde bedrijf het aanspreekpunt is voor(primair) de netwerkbeheerders. Dat dit nu bij de 3 overgebleven nederlandse ICE's wordt veranderd is dan in feite ook op het voertuig weergeven van de altijd al bestaande realiteit: inzet en onderhoud wordt door de DB geregeld. Het zou leuk zijn om te weten of dan nu ook het "Heimat Bahnhof" is gewijzigd van Watergraafsmeer in Frankfurt. Cuneo56 |
29-11-2023 18:26:56 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
De truc zal zijn dat de stellen gewoon eigendom NS zijn (wat niet zichtbaar is in opschriften op het materieel) en de DB zal de voertuighouder en de met het onderhoud belaste entiteit (is voertuighouder kenmerk) zijn.
Ook wel logisch, want het heeft niet zoveel zin dat er op kantoor bij NS mensen zich bezig gaan houden met het regelen van het onderhoud van de stellen terwijl DB daar meer ervaring mee heeft en de stellen gewoon mee neemt in de rest van de bups. |
30-11-2023 19:42:10 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
De 4652 is ingeslagen als D-NS, de 4651 en 4653 als D-DB,grappig. Je kan de stellen gewoon mee laten lopen in de Duitse revisiecyclus en dat gebeurd dus ook. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |