02-11-2023 18:22:25 | ||
---|---|---|
tochjo
![]() |
Quote Dat klopt. Wel is er het plan om de 8800 in de loop van drgl 2024 op ma-do overdag ook op Utlr te laten stoppen. Laatst bewerkt door tochjo op 02-11-2023 18:24 |
09-11-2023 18:50:11 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De NS heeft de brondata vanmorgen gepubliceerd, voor de liefhebbers van lijstjes: https://nsdr.bemined.nl/2024-1/ |
09-11-2023 21:17:30 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
10-11-2023 18:33:19 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Op de IJssellijn gaan 3684 en 3691 tussen Arnhem en Zutphen overal stoppen om 7600-ritten uit te sparen. Op zondag komt 3625 er juist bij en begint 3627 al in Zwolle ipv Zutphen. Wel vreemd dat 3625 of 3627 niet ook overal stopt tussen Zutphen en Arnhem. |
![]() |
advertentie |
10-11-2023 19:16:59 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Waarom is dat vreemd? Het materieel van de 7600 overnacht en start in Zp op, dus als de 3600 naar Ah zou stoppen dan heb je geen treinstel voor de terugweg. Daarom stoppen de eerste 3600-en van de dag sinds jaar en dag elke dag alleen in noordelijke richting op alle stations tussen Ah en Zp. Op zaterdag gaat de 3600 ook een halfuur eerder van start trouwens! |
10-11-2023 20:19:01 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Het verband tussen het materieel van de 7600 en het al dan niet op tussenstations stoppen van de (veel) eerder rijdende eerste 3600 begrijp ik niet. Doordeweeks stopt 3619 in zuidelijke richting als eerste trein wel degelijk ook overal, met 7618 er 15 minuten achteraan. Op zondag krijg je nu als eerste stoptrein 7626 terwijl 3625 45 minuten eerder als sneltrein rijdt. |
10-11-2023 20:34:55 | ||
---|---|---|
FLIRT2525
![]() |
Quote Op maandag t/m vrijdag wordt bovendien de 3621 al in Zwolle gestart (deze begint in de huidige dienstregeling pas in Arnhem). Arriva heeft echter wel een beetje zitten slapen; de aansluiting vanaf trein 30808 in Zp op die 3621 is namelijk 0 minuten... 😐 |
11-11-2023 00:24:56 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
En in de 1100 wordt in het weekend gesneden in de vroege ochtend: De 1121 rijdt niet meer op zaterdag(1119 en 1123 wel) De 1125 rijdt niet meer op zondag(1123 en 1127 wel) Wel vroegere 1100en ingelegd: 1112 op werkdagen 1116 op zaterdag 1118 op zondag(daarna pas de 1122) |
11-11-2023 13:42:42 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
De 1000 is ook bijzonder op zondag, deze rijdt dan niet van 9:00 tot 12:00. Dus bij aanvang dienst wordt de 1000 opgestart, maar zodra de 900 van start gaat stopt de 1000 weer met rijden (enkele treinen van de 1000 keren dan op de 900) om vervolgens rond het middaguur weer opgestart te worden bij het begin van de kwartierdienst. |
14-11-2023 02:18:59 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
Quote Dank! Opvallend, de 7414 was ma-vr altijd de eerste trein Rhn-Ut, dit wordt nu de 7312 die op Rhn-Ut in datzelfde pad rijdt en op Ut-Bkl 4 minuten later. De 'nieuwe 7414' start te Ut en rijdt 2 minuten achter het pad van DRGL2023 (en dus 6 minuten na de 7312). De 7410 sneuvelt en wordt vervangen door de 7310. Dus zoals je nu van Ut ri. Bkl doordeweek om 05:38, 06:08, 06:18 en 06:38 kan als eerste 4 opties, wordt dat straks 05:48, 06:08, 06:34 en 06:40. Vooral het gat tussen optie 2 en 3 valt op. |
15-11-2023 16:51:00 | ||
---|---|---|
tmk787
![]() |
weet iemand de verplatsing van matrieel na nieuwe dienstregeling Laatst bewerkt door tmk787 op 15-11-2023 16:52 |
15-11-2023 16:59:05 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Wat is verplatsing in dit geval? |
15-11-2023 17:20:43 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Als je de verplaatsing van materieel bedoelt omdat sommige treinseries met ander materieel gaan rijden, dit is niet zo dat men de hele nacht LM ritten gaat rijden om al het materieel op de juiste plaats te krijgen, de eerste dagen zal je op dagplan nog wat wijzigingen hebben tot alles op de juiste plek staat. Sowieso zijn er in het weekend dat de nieuwe dienstregeling van start gaat ingrijpende werkzaamheden bij Asdz waardoor de halve materieelomloop al omgegooid zal zijn. |
16-11-2023 14:46:33 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Quote Tot wanneer kunnen er nog aanpassingen plaatsvinden, of is deze dienstregeling al definitief? |
16-11-2023 14:59:40 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Het wijzigingsblad is op 16 oktober afgesloten en is dus definitief, maar er kan nog wel gewijzigd worden in het dagplan uiteraard, wat vooral op het gebied van materieelinzet nog zal gebeuren en natuurlijk bij werkzaamheden. |
16-11-2023 15:07:28 | ||
---|---|---|
MaxBB
![]() |
Ah, tof! :) |
02-12-2023 20:56:54 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
De IC 3691 gaat tussen Zp en Ah overal stoppen. Nog maar 5 minuten overstap tijd in Ah naar Nm i.p.v. 16 minuten nu. Dan gaat pas om 1.35 de volgende trein naar Nm. Het wordt tijd dat er een 3089 gaat rijden, die zal voller zijn als menige erg vroege trein. Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 02-12-2023 21:00 |
03-12-2023 13:14:16 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
3089 rijdt al, alleen van Alkmaar naar Utrecht. Zal een bewuste keuze zijn dat ie niet verder rijdt. Verder zijn de 3087 en 3091 niet overvol als ik ze wel eens heb tussen Ut en Klp. Lijkt me sterk dat er Ah nog hele kuddes instappen om de Waal over te steken. |
03-12-2023 14:44:50 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
De keren dat ik de 3091 had om vanuit de richting Gd terug te gaan richting Ah vond ik het anders behoorlijk druk. |
03-12-2023 17:01:25 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ik schreef: overvol. Niet: behoorlijk druk. Overvol is mi dat de balkons en gangpaden vol reizigers staan. Behoorlijk druk wordt mi al ervaren als alle 2 en 4 zitters al bezet zijn door minimaal 1 reiziger. |
03-12-2023 18:23:05 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
De 3087 kan anders behoorlijk uitpuilen, zeker wanneer die extra op de Bijlmer stopt. |
03-12-2023 20:19:32 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
En wat betreft de 3091 waren ook de balkons vol de laatste 2x dat ik die had. |
04-12-2023 09:08:15 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Nieuwe dienstregeling 2024: Uitbreiding met IC. Serie 900 rijdt weer volledig. Zien hoe de instroom met ICNG zal gaan in 2024. |
04-12-2023 10:36:12 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Er schijnen nog wel wat materieelwijzigingen op dagplanniveau te zijn vanwege zaken die bij het afsluiten van het wijzigingsblad nog niet voorzien waren. Ik geloof o.a. iets minder ICNG in de 1100 en een mix ICM/SLT in de 2000/2800. |
04-12-2023 11:08:01 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Een rare afwijking. Alleen op maandag 11 en dinsdag 12 december stoppen alle 2900 op Zd, dus zowel de vroege ochtend- als avondtreinen. Ze vertrekken dan 2 min eerder uit Hn. Ik kan geen reden zien waarom deze twee dagen anders zijn dan de rest, maar de vraag is vooral: waarom kan dit niet gewoon elke dag? Het zou een enorme verbetering zijn voor Zd-Asd(-Ut), want op de momenten dat de 2900 rijdt is het interval nu 27-3. Met de 2900 stoppend erbij gaat de maximale interval in een klap van 27 naar 16 minuten en daarbij is goed te merken dat het stuk tussen Asd en Zd veel drukker is als de 800 niet rijdt. |
05-12-2023 16:46:14 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Link naar spoorkaart 2024 |
05-12-2023 17:18:48 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Misschien goed om erbij te vermelden dat dit een hobbykaart is en niet de officiële spoorkaart van de NS met alle finesses rondom de verschillende treinseries en afwijkende patronen op vrijdag en in het weekend. |
06-12-2023 09:27:11 | ||
---|---|---|
Anoniem9
![]() |
Quote Voor wat ik heb gelezen op OV in NL schijnt de 3600 volledig met VIRM te gaan rijden. Het vrijgekomen DDZ zal dan in de 700/1800 gaan rijden en de ICMm dus in de spitstreinen. En SLT zal wel over zijn gok ik. |
06-12-2023 15:11:56 | ||
---|---|---|
visscher
![]() |
Quote Dit niet alleen voor de 2900, maar ook voor de 3900 op deze dagen, helaas dan zonder het eerder vertrekken uit Hn maar met latere aankomst op o.a. Ass, waardoor de overstap op de 2200 verloren gaat. Heeft in mijn ogen echter niet direct de Dienstregeling 2024 als oorzaak? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
06-12-2023 17:31:57 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote Waarschijnlijk hetzelfde verhaal als met het stoppen van de 2900 in Pmr wat drgltechnisch gemakkelijk past maar waar NS niet aan wil: als je eenmaal zo'n stop introduceert raak je'm nooit meer kwijt... |
06-12-2023 17:48:20 | ||
---|---|---|
SLT2609
![]() |
Quote In hetzelfde topic (Dienstregeling 2024) van Ov in Nederland wordt overigens gemeld dat de 7300 en 7400 met SNG zullen gereden worden en de 4300, 4900 en 5700 met SLT. |
06-12-2023 23:00:21 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
De 8126 rijdt in de nieuwe dienstregeling ook op zondag waardoor de 726 versneld kan worden. Nu valt mij op in de NS planner dat de 726 as zondag nog niet is versneld, maar zondag 17 december wel. Gevolg is dus dat komende zondag de 8126 om 7.33 uur en de 726 als stopper om 7.37 uur uit Gn erachter zal rijden. Waarom? |
07-12-2023 12:21:29 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Niet helemaal nieuwe dienstregeling, maar vanaf 12 december gaat de museumpendel ook weer rijden. |
07-12-2023 13:00:58 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Quote Nu wil het geval dat soms wel tot 8/11 omlopen in de 3600 met ICM rijden |
07-12-2023 15:54:16 | ||
---|---|---|
FLIRT2525
![]() |
Zondag 10 december rijden de 2000 en 2800 beiden maar 1× per uur, waardoor zowel tussen Ut en Gvc als tussen Ut en Rtd de rare (en scheve) frequentie van 3× per uur een trein ontstaat. Iemand enig idee waar dit goed voor is? |
07-12-2023 16:13:34 1 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Wat de reden is weet ik niet, maar 1x per uur een 2800 betekent voor reizigers uit Es, Hgl, Aml, Dv en Apd naar Rtd dat ze niet onderweg 20 minuten hoeven te blauwbekken, maar dat er dus 1x per uur een snelle verbinding is |
10-12-2023 08:51:30 | ||
---|---|---|
B77W
![]() |
Weet iemand de reden waarom de sprinters Den Haag Centraal - Tiel op maandag t/m donderdag rijdt en deze sprinter vrijdag t/m zondag naar 's-Hertogenbosch rijdt? Begrijp deze logica niet en kan geen antwoord vinden in de adviesaanvragen. |
10-12-2023 09:07:21 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Dat is gedaan zodat men in een nette kwartierdienst kan gaan rijden i.p.v. de 10/20 interval die er tot gisteren was op momenten dat de 3900 niet ten zuiden van Asd reed. Dit paste blijkbaar alleen als men de eindpunten omwisselden. Geld overigens ook 's avonds op maandag t/m donderdag, waarbij de eerste trein Gvc -> Ht een kwartier in Gdm stilstaat om het allemaal passend te krijgen. |
10-12-2023 16:03:26 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Quote Ja en is daarmee dus een terugkeer naar het dienstregelingmodel van voor de 10-minuten dienst. Voor sprinterreizigers voordelig, kortere stops in Gdm en soms ook in Ut. |
10-12-2023 17:17:01 | ||
---|---|---|
B77W
![]() |
Heb te weinig kennis van de dienstregeling maar begrijp niet goed waarom het wisselen van de eindbestemming dan nuttig is. De halteertijden lijken niet te verschillen overdag en avond. Maar ik neem uiteraard de informatie voor waarheid aan, bedankt voor het antwoord! |
10-12-2023 17:35:38 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Bijkomend voordeel wel is, een betere overstap in Tiel van/naar Ah tov als men het niet zou omdraaien. Laatst bewerkt door MetroRET op 10-12-2023 17:35 |
10-12-2023 17:43:50 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
De halteertijd in Ut is in de avond een paar minuten korter. En in Gdm ook. Als je de bestemmingen vervolgens niet wisselt, komen de aansluitingen in Tl niet meer uit. De 8800 komt in Ut aan om .34/.04 De 6700 naar Tl vertrekt maandag t/m donderdag overdag om .52/.22 en doet er dan 43 minuten over inclusief 8 minuten stilstand in Gdm. Aankomst in Tl is om .05/.35 met een overstaptijd op de 31100 van 12 minuten. |
10-12-2023 21:27:09 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
En daarmee een schitterend voorbeeld van wat er in het sprintersegment ingeleverd moet worden om die tienminutendienst mogelijk te maken. Ondanks die tienminutendienst worden veel verbindingen dus langzamer. Maar goed dat is hier al eerder besproken. Goed dat dit nu gecorrigeerd is |
11-12-2023 06:38:58 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Jammer genoeg alleen op vrijdag, had voor mij de hele week zo mogen zijn 😃 |
11-12-2023 07:29:39 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Je zou zeggen dat je daarmee het baanbak overbelast moet laten verklaren. Maar het is niet overbelast omdat NS de dienstregeling aanpast ten gunste van de infrastructuur. Maar de reiziger kwam toch op plek 1, 2 en 3? |
11-12-2023 08:44:14 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Tja, wil je dan ook Mp - Zl 8 sporig maken zodat er vier treinen tegelijk uit Gn en Lw in Zl kunnen aankomen ? Volgens mij is er zelden de benodigde infrastuctuur voor een ideale dienstregeling. Laatst bewerkt door anton_ op 11-12-2023 08:46 |
11-12-2023 09:40:54 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Je kunt het uiteraard uit proportie trekken. Punt is dat door dit soort aanpassingen ten laste van de reiziger te doen je geen zicht hebt op welke verbeteringen je kunt hebben zou je de infrastructuur wel hebben. Dat is een eerste voorwaarde om efficiënt te kunnen investeren in capaciteitsuitbreiding. |
11-12-2023 19:12:44 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Quote Ja wat moet je met een overbelastverklaring? Niets, want aanpakken van de infrastructuur duurt minstens 10 jaar. Kortom, gewoon wat minder met langere treinen en betere aansluitingen werkt stukken beter. |
11-12-2023 19:46:57 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Er kunnen toch gewoon 6 IC's, 4 stoptreintjes en 2 goederentreinen per uur rijden? Dan is het baanvak dus niet overbelast. |
11-12-2023 22:39:24 | ||
---|---|---|
B77W
![]() |
Quote Thanks. Dit is een fijne duiding. Ik snap het nu een pak beter. |
12-12-2023 07:10:47 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Stukje over de 'paaltjesbingo' op Zp die sinds de nieuwe dienstregeling nog een stukje onduidelijker is geworden. Laatst bewerkt door martijn op 12-12-2023 07:17 |
12-12-2023 08:15:20 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Ik vind het een vreemde houding dat omdat aanpakken van de infrastructuur lang duurt je maar geen overbelastingsverklaring forceert. Want dan is natuurlijk direkt duidelijk waar je moet investeren in je infrastructuur. |
12-12-2023 10:42:16 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Eigenlijk is er juist niets veranderd, het enige is dat Blauwnet achter de schermen nu deels door Arriva gereden word en niet meer door Keolis. Laatst bewerkt door thom op 12-12-2023 10:43 |
12-12-2023 10:48:30 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Wat dus wel veranderd is, is dat op de treinen van Blauwnet nu óók het woord 'Arriva' staat, maar je dus niet bij Arriva moet inchecken als je met een blauwe trein van Arriva wil reizen. |
![]() |
advertentie |
12-12-2023 10:52:13 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
En dat je in de Randstad ogenschijnlijk precies hetzelfde verschijnsel hebt: Gd-Apn rijdt als R-net en Apn-Ledn als NS. Maar dan moet je juist níet comhecken |
12-12-2023 10:54:55 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Voordeel is dat omchecken in Gouda en Alphen a/d Rijn ook wel lastig is. In Zp worden reizgers geconfronteerd met 3 verschillende paaltjes. |
12-12-2023 10:56:40 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote Je kunt wel een overbelastverklaring aanvragen maar dan nog gaat het om prioritering. Voor Amf-Bnva vroeg CXX al járen een overbelastverklaring aan omdat ze hun protosjes niet konden laten rijden op de momenten die hun het beste uit zouden komen. Maar dat probleem wordt ook niet als groot genoeg beschouwd. In de tussentijd kun je weinig anders doen dan rijden op de tijdstippen dat het wél kan... |
12-12-2023 11:39:24 | ||
---|---|---|
roeter
![]() |
Als je het probleem in Zp oplost en Zp-Odz van blauwnet overzet naar Arriva, verplaats je het naar Hgl. Want dan krijg je daar dus drie paaltjes, en moet je uit/inchecken als je van blauwnet (Es-Zl) naar blauwnet (Zp-Odz) overstapt. |
12-12-2023 11:42:53 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
... of door in het systeem te zorgen dat inchecken bij blauwnet mogelijk is met een uitcheck bij Arriva en vice-versa. |
12-12-2023 12:17:59 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Dan maak ik het nog wat ingewikkelder. Gisteren heb ik als gevolg van een aaneenschakeling van verstoringen en vertragingen Apd-Es gereist volgens de route Apd-Zp (Arriva) , Zp-Hgl (Arriva-Blauwnet) Hgl - Es (Keolis Blauwnet). Als ik dan in Zp níet omcheck, moet ik in Hgl dus blauwnet uitchecken - Blauwnet inchecken aangezien Hgl geen Arrivapaaltjes heeft... |
12-12-2023 12:50:40 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Mijn voorstel is dan ook om het mogelijk maken in te checken bij Arria te Apd en uit te checken bij Blauwnet in Es. Zolang je niet met NS reist, is het duidelijk welke treinroute er is afgelegd. |
12-12-2023 13:03:48 2 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Ander idee; heel Apd-Ww-Ah-Tl toevoegen aan Blauwnet. |
12-12-2023 13:21:40 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Maar als je niets doet en alleen de dienstregeling aanpast dan is het voor Prorail ook duidelijk: er is geen probleem. Prorail gaat natuurlijk ook niet ergens capaciteit uitbreiden als de vraag er niet is. Dus nogmaals: NS zet de reiziger hier duidelijk niet op 1, 2 of 3. Laatst bewerkt door mdeen op 12-12-2023 13:21 |
12-12-2023 13:37:37 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Quote Maak er dan gelijk RRReis van, want dat is toch de bedoeling komende jaren. |
12-12-2023 13:46:18 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Betuwe (oostelijk van Tl) en Achterhoek wordt dacht ik straks een consessie. Waar Zp - Wv straks ondervalt weet ik zo snel niet. |
12-12-2023 13:50:57 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Alles in Flevoland, Gelderland en Overijssel wordt bij de eerstvolgende concessie-overgang RRReis. Zp-Ww ligt volledig in de Achterhoek en Zutphen - Wolvega blijft NS 😉 Laatst bewerkt door martijn op 12-12-2023 13:54 |
12-12-2023 14:41:19 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Quote Of neem de NS ook mee en noem het Staatspoorwegen 😜 |
12-12-2023 14:43:37 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Nee, er moet wel een klein beetje concurrentie blijven 😉 |
12-12-2023 14:51:45 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Quote Scherp! Arriva komt waarschijnlijk in andere handen, wellicht doen die anderen Arriva Nederland wel over aan de NS voor een zacht prijsje. Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 12-12-2023 14:56 |
12-12-2023 14:53:38 | ||
---|---|---|
jordibont
![]() |
Maar voor de route Apd-Es is er maar een mogelijke route met Arriva en Blauwnet. Net zoals bij de landelijke single-check-in ligt het dus vooral aan aanbestedende partij en de vervoerder dat zij niet willen meewerken. |
12-12-2023 14:57:44 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Arriva zegt zelf het volgende;
|
12-12-2023 18:33:50 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Wat zo te zien nog nog niet langs gekomen is hier is dat de aanpassingen in de vakanties ook anders uitpakken dan in de oorspronkelijke adviesaanvraag. Destijds gaf men aan gedurende 4 weken in de zomer en 2 weken met kerst de spitstoevoegers te schrappen, maar in de aanstaande kerstvakantie is forser geschrapt. Naast het vervallen van vrijwel alle spitstreinen (waaronder diverse treinen die door de afschaling tot spitstrein geworden zijn) worden ook de 5700 en 6100 opgeheven, rijdt de 800 buiten het drukste uur van de spits niet tussen Zd en Amr, de 2100 niet tussen Gvc en Hlm en de 3100 en 6600 niet tussen Ah en Nm. De 2000 rijdt in de eerste week helemaal niet en in de tweede week alleen als spitstrein. |
12-12-2023 19:24:38 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Grappig dat de 2100 niet helemaal is opgeheven. Ook aardig: 2000 opgeheven, 2800 niet. En 5700 opgeheven, maar de aansluitende 4600 rijdt wel ( dus nogmaar 2 keer uur een knoop in Weesp ).
Laatst bewerkt door anton_ op 12-12-2023 19:25 |
12-12-2023 19:43:35 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ook apart, in de eerste week van de vakantie is de 4600 in de ochtendspits opgeheven tussen Almo en Asd maar rijdt deze daar juist extra in de daluren tussen 11:00 en 16:00. |
12-12-2023 19:45:23 | ||
---|---|---|
sneltram
![]() |
Sterker nog: de 4600 gaat juist extra rijden vanaf een uur of 11, terwijl deze trein normaalgesproken alleen in de spits rijdt. In de ochtendspits wordt dan weer niet gereden. Op vrijdag rijden er 6 intercity's per uur tussen Ut en Asd, maar dan alleen vanaf 10 uur. Per dag verschillen de aanpassingen het overigens, want de 2100 rijdt op 1e en 2e Kerstdag niet, terwijl deze op zondag normaalgesproken wel rijdt. De dagen na kerst rijdt de 2100 alleen Hlm-Asd en in de tweede vakantieweek wordt in sommigen spitsen wel weer Gvc-Asd gereden. Ik ben de draad kwijt. =D |
12-12-2023 20:17:01 | ||
---|---|---|
Karel1969
![]() |
Quote Niet zeuren hoor, dit is allemaal in het belang van de reizigers! ;-) |
12-12-2023 23:49:03 1 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
Quote Achterhoek-Rivierenland is al vrij lang een concessie. |
13-12-2023 07:10:47 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Ja en valt straks in de nieuwe consessie Gelderland Zuid, samen met een flink deel van het huidige Breng gebied en de huidige consessie Veluwe Zuid. |
13-12-2023 08:14:17 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
Berkel-Dinkel en Rijn-Waal waren toch afgeschoten? Alleen Veluwe-Zuid wordt onderdeel van Arnhem-Nijmegen. |
13-12-2023 09:22:29 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Nou volgens mij is Berkel Dinkel alleen uitgesteld naar 2028. Maar dus nog tijd genoeg om weer andere beslissingen te nemen..... |
13-12-2023 10:57:34 | ||
---|---|---|
jeanpierre
![]() |
Quote Klopt, Achterhoek-Rivierenland blijft hetzelfde. Alleen de (huidige Breng-) treindienst Arnhem-Doetinchem wordt er aan toegevoegd. Het concept PvE heeft tot ergens vorige week ter inzage gelegen. |
14-12-2023 00:32:21 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Bij de overstap in Ht op de 3684 zag ik de bestemming Zutphen staan i.p.v. voorheen Arnhem. Vanaf Nm is het nu een stopper i.p.v. een IC. Zal wel ten kosten gegaan zijn van de sprinter (7685?) die kort na de 3684 zat. |
14-12-2023 07:58:00 | ||
---|---|---|
stijngeluk
![]() |
Klopt helemaal, met een kleine toevoeging. ten opzichte van vorig jaar zijn de 7685, 7687 en de 7690 uit de dienstregeling gehaald. ipv volwaardige ic is de 3691 nu een stopper tussen Zp en Ah en idd de 3684 een stopper vanuit Nm naar Zp. Betekend dat de laatste reismogelijkheid ongeveer 10 minuten eerder is als vorig jaar. |
14-12-2023 13:32:14 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Terwijl ik toch de indruk heb dat na corona juist de avonden weer reizigersgroei kent. |
15-12-2023 08:18:08 | ||
---|---|---|
erwin_6610
![]() |
Het lijkt erop dat met ingang van de nieuwe dienstregeling de 8823 t/m 8835 > Ut op sp1 te Apn halteert ipv sp2, wat in de oude dienstregeling het geval was. Zou daar een bepaalde reden voor zijn? Men hoeft niet op een kruisende 8900 te wachten en de cross-platform-overstap van/naar Gd vervalt hier mee |
15-12-2023 13:07:30 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
De enige reden die ik kan verzinnen is dat reizigers ri Ut de tunnel niet door hoeven en een cross platform overstap Boskoop >> Leiden. Deze laatste lijkt me een grotere reizigersstroom dan in omgekeerde richting. |
15-12-2023 13:22:21 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Op ma-do zal dat de verklaring zijn inderdaad. Op vrijdag gaat het niet op, dan rijdt er geen 8900 van spoor 2. |
15-12-2023 14:08:29 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Was die 8900 misschien in de oorspronkelijke capaciteitsaanvraag wel opgenomen op vrijdag toevallig? Dan kan het zijn dat men simpelweg over het hoofd gezien heeft dat men de sporen van de 8800 moest herstellen na het opheffen van de 8900. |
17-12-2023 11:31:35 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Waarom wordt de 32500 sinds de start van de nieuwe dienstregeling aangekondigd als extra trein? |
18-12-2023 14:52:52 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
De 3085 stopt tussen Ah en Nm tegenwoordig op alle stations. Met de kreet niet meer instappen na het fluiten haal je dan de trein naar Wc niet meer. Eveneens de aansluitende bussen, bijvoorbeeld naar Kleve. Kennelijk heeft men vergeten de collega's in te lichten met deze dienstregelingswijziging. Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 18-12-2023 14:53 |
18-12-2023 15:00:36 | ||
---|---|---|
stijngeluk
![]() |
De 3085 doet dit sinds dienstregeling 2021, en is dit jaar niet aangepast in tijden vergeleken met vorig jaar in de dienstregeling, dus niet echt een idee waarom dit opeens niet meer kan. De 6691 heb je een 3 minuten overstap op, cross platform overstap, soort van, dus naar Wc en verder zou zelfs nog moeten lukken, staat ook in de reisplanner. |
18-12-2023 15:36:59 | ||
---|---|---|
279
![]() |
misschien heb ik iets gemist, maar waarom heet de ene trein Asd - Vs serie 2200 en een half uur later Asd - Vs 2300? |
18-12-2023 15:51:58 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
De 2300 slaat de stoptreinstations in Zeeland over, die dan door de 6100 bediend worden. |
18-12-2023 16:06:12 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Quote Nee hoor geen 3 minuten, dat was vroeger, zeker 20 seconden minder, voor dat de deuren van de aankomende trein open zijn en een drukke trein met veel uitstappers nog minder. En cross platform is de overstap ook niet, alleen voor de calculerende reiziger en met een zesje. Laatst bewerkt door NIJMEGEN op 18-12-2023 16:08 |
18-12-2023 16:23:31 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Maar dat deed men in de vorige dienstregelingen ook al, dat verklaart niet direct waarom men na twee jaar toch een ander treinnummer gaat gebruiken. Al kan het feedback geweest zijn vanuit treindienstleiders/bijsturing dat men de treinen met de verschillende stoppatronen makkelijker uit elkaar te houden wilden hebben. In de 2300 komen nu (als deze rijdt) ook gekoppelde VIRMs voor dus moet men bij verstoringen in de gaten houden dat deze niet in de 2200 terecht komen vanwege de korte perrons. |
18-12-2023 16:50:25 1 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Quote Dan neem je een trein van 12 tot 14 minuten eerder, weet je zeker dat je de overstap naar Wc haalt ;) |
18-12-2023 18:57:21 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Ik denk dat het te maken heeft met gewoontes van machinisten. Als ze een 2200-nummer zien, zijn ze wellicht gewend om overal te stoppen. Zitten ze dan een keer op een snelle rit en zien ze dat op het dienstkaartje/app/wat dan ook over het hoofd, stoppen ze alsnog overal. (slechts een theorie/gok) |
18-12-2023 22:04:08 | ||
---|---|---|
stijngeluk
![]() |
Quote dienstregelingtechnisch is het 3 minuten, dat het wellicht minder word vanwege omstandigheden kan ik vanaf hier niet bepalen. enja, niet voor niks de sort of cross plaform. idd alleen voor de doorgewinterde reiziger. Alleen, dat was dit jaar ook, en vorig jaar, en het jaar daarvoor zelfs ook, en toen heb ik er nooit iets over gehoord, dus echt iets nieuws is dit niet. En zoals Henry1972 ookal aangeeft, als je echt gaat gokken op een overstap van 3 minuten, is wel risicovol spelen natuurlijk. Vooral voor de laatste verbinding van de dag. |
20-12-2023 18:52:01 | ||
---|---|---|
Trainplaza
![]() |
Quote Bovengenoemde overstap staat gewoon aangegeven in de reisplanner. Omdat het de laatste reisoptie is is het risico dus nagenoeg nul, want in principe neemt de NS deze overstappen altijd over omdat ze anders taxi's moeten gaan betalen... |
24-12-2023 17:48:52 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Valt mij nu pas op. 2000 rijdt in het weekend overdag. Op vrijdag alleen in de spits. Is de vrijdag tegenwoordig rustiger dan het weekend? |