Opvallende dingen 2 januari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
02-01-2024 09:24:21
broek53
broek53

ICM op de A2-corridor: 4058 + 4069 als 3935 onderweg.

 

02-01-2024 09:36:16
broek53
broek53

Bij de treinen serie 4800 staat in de reisinfo consequent dat ze "ook stoppen in Haarlem Spaarnwoude". Fijn zo! Maar een beetje overbodig.

Zou dat een struktureel foutje in de jaardienstregeling kunnen zijn dat in dagplan is gladgestreken?

 

02-01-2024 10:00:43
stijngeluk
stijngeluk

Wel een beter bericht als: stopt niet te Hlms, maar dat terzeide.

Kijkend naar treinposities, denk eerder een foutje in de vakantiedienstregeling.

De vandaag, woensdag en donderdag staat Hlms er vrij sporadisch in richting Asd zoals hier te zien. Op vrijdag en ook volgende week staat het wel weer goed.



Laatst bewerkt door stijngeluk op 02-01-2024 10:01
 

02-01-2024 12:40:18
Karel1969
Karel1969

DDZ 7522 in de 3100 vandaag: nu onderweg in 3143.

Tussen Zl en Ed tot halverwege de middag zo'n 10 treinen die uitvallen. Tussen Zl en Kpn is vanmorgen niks uitgevallen.

Op het Nederlandse deel rijdt 143/148 niet.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-01-2024 13:19:29
bert
bert
Quote
Karel1969 (02-01-2024 12:40:18):

DDZ 7522 in de 3100 vandaag: nu onderweg in 3143.

Tussen Zl en Ed tot halverwege de middag zo'n 10 treinen die uitvallen. Tussen Zl en Kpn is vanmorgen niks uitgevallen.

Op het Nederlandse deel rijdt 143/148 niet.


Zl-Es misschien? Ed is ander lijntje ...

 

02-01-2024 15:28:19
r91
r91

ICD 940 (treinstel 3133) staat al ruim een uur gestrand op de HSL ter hoogte van de A44. Evacuatie in volle gang

Bron: zit er zelf in.

 

02-01-2024 16:37:22
moderator
Moderator
moderator
Quote
broek53 (02-01-2024 09:24:21):

ICM op de A2-corridor: 4058 + 4069 als 3935 onderweg.


Waar heb je dit gezien? Ergens op/langs de baan of digitaal?

 

02-01-2024 18:59:11
Rsb
Rsb

Vanwege storm "Henk" wordt de 3000 vanaf ongeveer 21.00 geknipt in Hwd. Op Hwd - Hdr wordt tevens met een aangepaste snelheid gereden.

 

02-01-2024 19:52:22
roeter
roeter
Quote
Karel1969 (02-01-2024 12:40:18):
[...]

Op het Nederlandse deel rijdt 143/148 niet.


Klopt als je Hannover-Bad Bentheim ook tot Nederland rekent. Deze reden alleen Berlijn-Hannover v.v.

 

02-01-2024 19:54:35
mvanuden
mvanuden

ICE 122 komt met +10 in Ah aan. Op het bord op het perron staat +20. Dus blijven we lekker 8 minuten staan om achter de IC naar Shl aan te boemelen, die nog 2x moet stoppen tot Ut. Waarom? (heft zijn handen ten hemel)

 

02-01-2024 20:56:09
bacr
bacr
Quote
moderator (02-01-2024 16:37:22):
Quote
broek53 (02-01-2024 09:24:21):

ICM op de A2-corridor: 4058 + 4069 als 3935 onderweg.


Waar heb je dit gezien? Ergens op/langs de baan of digitaal?


Vermoed zomaar dat @broek53 dat vanuit het woon- of keukenkamerraam bij het beginpunt zag 😉

 

02-01-2024 20:58:37
bacr
bacr

Toch ook leuk om te zien vanochtend bij de overweg Maarsbergen plm 9.04: twee elkaar kruisende Flow- VIRMm-s, de een een 4tje en de andere een 6je. Geen nummers.

 

02-01-2024 21:48:18
treinhobby
treinhobby

ns.nl meld Harde wind HSL

Tussen Breda en Rotterdam Centraal rijden er op de hogesnelheidslijn minder treinen door harde wind op de Hogesnelheidslijn.

Dus het waait harder dan waar de schermen bij het Hollandsdiep voor ontworpen zijn?

Neem aan dat alle treinen dan via de klassieke lijn gaan?

 

02-01-2024 23:18:38
Karel1969
Karel1969

FLIRT 2209 kwam vanavond aan te Zaanstraat bij de RNO. Dit na een aanrijding van meer dan een week geleden en het stel heeft al die tijd aan de kant gestaan te Ht.

 

02-01-2024 23:21:06
Karel1969
Karel1969
Quote
treinhobby (02-01-2024 21:48:18):

ns.nl meld Harde wind HSL

Tussen Breda en Rotterdam Centraal rijden er op de hogesnelheidslijn minder treinen door harde wind op de Hogesnelheidslijn.

Dus het waait harder dan waar de schermen bij het Hollandsdiep voor ontworpen zijn?

Neem aan dat alle treinen dan via de klassieke lijn gaan?


In elk geval is er ook een melding dat er minder Sprinters Ddr-Rsd rijden vanwege de harde wind op de HSL. Reizigers moeten dan zelf de link dan maar leggen dat deze Sprinter sneuvelt t.b.v. om te leiden HSL treinen, vermoed ik. ;)

 

03-01-2024 00:05:40
Jorn
Jorn
Quote
treinhobby (02-01-2024 21:48:18):

ns.nl meld Harde wind HSL

Tussen Breda en Rotterdam Centraal rijden er op de hogesnelheidslijn minder treinen door harde wind op de Hogesnelheidslijn.

Dus het waait harder dan waar de schermen bij het Hollandsdiep voor ontworpen zijn?

Neem aan dat alle treinen dan via de klassieke lijn gaan?


Maar die bruggen staan toch echt naast elkaar, hoezo zou je dan wel over de oude maar niet over de HSL-brug mogen, is die zo veel hoger? Of is het niet mogelijk om de HSL slechts voor een aantal uur een snelheidsbeperking op te leggen daar?

 

03-01-2024 00:29:51
Rolffiej19
Rolffiej19

Ja die HSL brug is veel hoger ja, en volgens mij is het nog steeds zo dat alleen de volledige Zuid sectie geschakeld kan worden naar 80km/h ipv een klein gedeelte ervan ter hoogte van de brug bijvoorbeeld.

 

03-01-2024 06:21:27
b2py
b2py

Volgens mij is de hoeveelheid meldingen en aanpassingen als gevolg van wind ook significant minder dan voordat de schermen zijn geplaatst en de systemen zijn aangepast.

 

03-01-2024 12:02:35
broek53
broek53
Quote
moderator (02-01-2024 16:37:22):
Quote
broek53 (02-01-2024 09:24:21):

ICM op de A2-corridor: 4058 + 4069 als 3935 onderweg.


Waar heb je dit gezien? Ergens op/langs de baan of digitaal?


Voor de deur 🙂, bij vertrek uit Enkhuizen.

 

03-01-2024 13:32:27
Jorn
Jorn
Quote
Rolffiej19 (03-01-2024 00:29:51):

Ja die HSL brug is veel hoger ja, en volgens mij is het nog steeds zo dat alleen de volledige Zuid sectie geschakeld kan worden naar 80km/h ipv een klein gedeelte ervan ter hoogte van de brug bijvoorbeeld.


Oke, ik had niet verwacht dat dat hoogte verschil zon groot verschil zou maken in de hoeveelheid wind, maar blijkbaar wel. Dank voor de reactie.

 

03-01-2024 16:33:56
phantom
phantom

Bovendien,afhankelijk van waar de wind komt thv de bruggen,schermt de hsl brug deels de normale (|oude) moerdijk brug af van de wind.

 

03-01-2024 17:57:26
sjoerd
sjoerd

Wat meer van belang is: de HSL-brug ligt een stuk hoger boven het water van het Hollands Diep en de brug van het gewone spoor heeft een windverband (de stalen bovenbouw) die de wind behoorlijk breekt, zoals een boomsingel dat ook doet.

 

04-01-2024 22:13:28
Muizeneus
Muizeneus

Maar er zijn nu toch windschermen? Zijn die dan niet hoog genoeg, niet sterk genoeg of niet lang genoeg? Of is er wat anders aan de hand?

 

04-01-2024 23:00:21
DDZ7504
DDZ7504

Die windschermen hebben limieten. Ze zijn ontworpen voor windsnelheden van x (weet het exacte nummer niet) km/h, en zodra het daarboven komt, gelden er alsnog beperkingen. Dat is ook al meermaals besproken in het HSL-topic. Bij sommige stormen komt de windsnelheid inderdaad over dat maximum heen, en dan gelden die beperkingen weer.

 

04-01-2024 23:41:41 1
rolandrail
rolandrail
Quote
Muizeneus (04-01-2024 22:13:28):

Maar er zijn nu toch windschermen? Zijn die dan niet hoog genoeg, niet sterk genoeg of niet lang genoeg? Of is er wat anders aan de hand?


Kijk eens naar dit filmpje www.youtube.com
Je ziet daar perfect dat bij harde wind die afgebogen door de lage schermen vol tegen de stroomafnemers aan klapt.