Ontwikkelingen IC Berlijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
21-09-2018 00:40:37
Frontier
Frontier
brun (do 20 sep 2018 21:55:40 https://www.somda.nl/forum/15507/p682709/): Je kunt niet roepen dat dit een belangrijke concurrent voor het vliegtuig moet worden en 'm tegelijkertijd in elk provincieplaatsje laten stoppen om nog een paar euro's aan elke denkbare kruimel van passagiers te verdienen.

Je kunt sowieso niet roepen dat de trein een belangrijke concurrent (of nog erger: een volledige vervanging) van het vliegtuig moet gaan worden zo lang er niets gebeurt aan de structurele onbetrouwbaarheid van het reizen per trein in het algemeen. Zo lang er bij ieder wissewasje hele trajecten uren platliggen zal de trein nooit een serieuze concurrent worden van het vliegtuig, laat staan een vervanging.

brun (do 20 sep 2018 23:22:41 https://www.somda.nl/forum/15507/p682739/): Nee, dat mogen ze niet. Als ze structurele grenscontroles gaan uitvoeren, is dat een schending van Schengen.

Ze mogen af en toe, als daar een *concrete* aanleiding voor is, controles houden.

Een substantiële dreiging op een terroristische aanslag is al voldoende om zulks te rechtvaardigen voor lange tijd.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

21-09-2018 07:08:07
mdeen
mdeen
wouterder (ma 17 sep 2018 22:13:38 https://www.somda.nl/forum/15507/p682013/):
mdeen (ma 17 sep 2018 16:22:04 https://www.somda.nl/forum/15507/p681905/):
In 4 uur van Amsterdam naar Berlijn is zonder flinke infrastructuurprojecten gewoon onmogelijk.

Het zou kunnen als men Wierden - Zwolle dubbelsporig maakt en daarna met 200 km/h de Hanzelijn over gaat. Dat zou ook de snelste manier zijn om Nederland uit te komen vanaf Amsterdam lijkt mij.

Het is wel de langste route. Via Zwolle-Wierden is het 189.5 km naar Bentheim, via Deventer zoals gezegd 183.5 en via Zutphen is het het kortste met 178 km. Dat zijn afstanden die op snelheid ook maar 2 minuten rijtijd moeten uitmaken.
Met 200 km/h over de Hanzelijn kan ook niet veel verschil maken, het is bijna 40 km dat je op snelheid kunt rijden, Zwolle-Lelystad is 50 km in 25 minuten dus 120 km/h gemiddeld (is dat nu de snelste verbinding tussen twee stations, uitgezonderd de HSL?) dus stel dat je het met 200 km/h in 18 minuten kunt halen, dat zijn nog maar 6 minuten.

De passage van Zwolle kost ook best wat tijd, dus ik ben benieuwd wat voor winst je zou kunnen krijgen als je Amersfoort-Wierden zou opwaarderen naar 200 km/h.
Van de andere kant, project SAAL uitbreiden tot volledige 4-sporigheid met 200 km/h van Mbga tot Almo is ook wel wat.

Laatst bewerkt door mdeen op 21-09-2018 07:08

21-09-2018 07:29:17
icened
icened
De Berlijn trein wordt bij werkzaamheden/storingen omgeleid van Deventer naar Amsterdam. Reistijd is dan 72 minuten. Evenveel als via de klassieke route via Apeldoorn, Amersfoort en Hilversum. Alleen rijdt de Berlijn trein dan non stop.

Tussen opstelterrein Lelystad - Drontermeertunnel en tussen station Kampen Zuid tot viaduct over A 28 kan op volle snelheid gereden worden:

https://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrJS9dbgaRb9i4AoAc0AopQ;_ylu=X3oDMTByMnE1MzMwBGNvbG8DaXIyBHBvcwMzBHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1537536476/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.youtube.com%2fwatch%3fv%3d1h-rERgNcjw/RK=2/RS=DwUnnA.dID69xSUUsUuswXaTHHk-

21-09-2018 08:59:39
Knoek
Knoek
Ze houden ook geen grenscontroles maar doen dit NA de grens en dat mag wel, KMAR en Polizei hebben de bevoegdheid om in het hele land mensen om hun ID te vragen, niet voor niets moet iedere persoon zich altijd kunnen identificeren op straat. Doen ze ook langs de snelwegen,daar staan ze ook altijd na de grens.  

Somda In de Wolken Weddings advertentie

21-09-2018 09:24:59
Knoek
Knoek
Interessant stukje in de Tubantia:

Razendsnel vanuit Twente naar Amsterdam en Berlijn
Treinreiziger bespaart vanuit Hengelo straks flink wat tijd op weg naar Nederlandse en Duitse hoofdstad, is de verwachting.
TEUN STAAL
Hengelo moet in de nabije toekomst de enige tussenstop in Nederland worden op de snelle treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn. De trein gaat naar verwachting medio 2020 één keer per dag rijden (Amsterdam-Berlijn en Berlijn-Amsterdam). Nu is de treinreiziger die in Amsterdam instapt 6,5 uur onderweg naar de Duitse hoofdstad. De totale reisduur moet door diverse aanpassingen vier uur worden. Dat is de gezamenlijke Nederlands-Duitse inzet - bestuurders en vertegenwoordigers van NS, ProRail en Deutsche Bahn - bij de verwezenlijking van de beoogde snelle treinverbinding tussen de twee hoofdsteden. De verbetering zou betekenen dat vanaf station Hengelo één keer per dag rechtstreeks, zonder stops, in ongeveer een uur naar Amsterdam kan worden gereisd en dat ook de treinreis Hengelo-Berlijn in de toekomst veel sneller verloopt. Op dit moment duurt de reis Hengelo-Amsterdam Centraal nog minimaal twee uur.

Om de veel snellere treinreis mogelijk te maken wordt sneller materieel aangeschaft en worden in Nederland op Hengelo na alle tussenstops geschrapt. Het is de bedoeling dat de trein in Duitsland alleen nog in Osnabrück en Hannover stopt.

Nederland en Duitsland bespraken de beoogde snelle treinverbinding afgelopen dinsdag tijdens de grote internationale transportbeurs Innotrans. Namens Nederland waren daar de bestuurders Sharon Dijksma (wethouder Amsterdam) en Bert Boerman (gedeputeerde Overijssel) bij aanwezig. Samen met NS-president-directeur Roger van Boxtel pleitten zij voor de snelle trein, die de drukte op Schiphol moet verminderen. Daarnaast streeft ook de Europese Unie naar snellere spoorverbindingen tussen hoofdsteden in Europa.

"Onze inzet, met Hengelo als enige tussenstop in Nederland, heeft de steun van de Duitse regering", aldus de tot voor kort in Enschede woonachtige Dijksma. "Dit ziet er goed uit", reageert provinciebestuurder Boerman, die benadrukt dat ook NS-baas Van Boxtel zich buitengewoon sterk heeft gemaakt voor snelle verbinding.

Tijdens de nu nog 6,5 uur durende treinreis Amsterdam-Berlijn worden in Nederland zes en in Duitsland tien stations als tussenstop aangedaan. Dat is inclusief de noodzakelijke locomotiefwissel in Bad Bentheim, die ongeveer een kwartier in beslag neemt. Het is de verwachting dat die tijdrovende wissel in 2020 tot het verleden behoort. Naast de snelle trein één keer per dag, blijven de reguliere langzamere treindiensten tussen de twee hoofdsteden voor een groot deel intact. Dat betekent dat ook dan reizigers in Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo, Hengelo en op alle tien stopstations in Duitsland kunnen in- of uitstappen.

Regionale bestuurders hechten veel waarde aan Hengelo als tussenstop op het traject Amsterdam-Berlijn. Het kan de economische betekenis en bereikbaarheid van de regio een flinke positieve impuls geven, is de gedachte. Gedeputeerde Boerman: "Dit is van groot belang voor onze economie.

21-09-2018 09:41:21
mdeen
mdeen
In de nabije toekomst in "ongeveer een uur" van Amsterdam naar Hengelo. Koekoek. Naar aanleiding van de non-stop trein is 1:35 mogelijk in de nabije toekomst, misschien 1:30 als je met 200 over de Hanzelijn kunt, daarna moet je in snellere infra gaan investeren en dat zie ik niet gebeuren in de nabije toekomst.

Geweldig hoe iedereen een hersenspinsel van een bestuurder napraat.

21-09-2018 10:05:03
Knoek
Knoek
Inderdaad wel erg optimistisch. Dan zal toch echt de snelheid flink omhoog moeten en de infra snel aangepast moeten worden. Ik schat dat de afstand Amsterdam-Hengelo zo'n 160 kilometer zal zijn via het spoor dus dan zou deze trein constant 160 km/u moeten rijden (heb ik ff snel uitgerekend). En welk snel materieel willen ze voor 2020 dan aanschaffen? Of gaat er een ICE vrij gemaakt worden? Moet het allemaal nog zien, wel positief dat er nu eindelijk werk van gemaakt wordt.  

21-09-2018 11:12:25
dennistd
dennistd
Wel weer typisch Tubantia-'journalistiek' dit %08%  

21-09-2018 12:01:23
brun
brun
De droomtijden even negerend is het goede nieuws dat ze dus inderdaad op hetzelfde idee zijn gekomen om met één snelle trein per dag te beginnen. En dat ze daarbij nog maar op een paar stations stoppen.

Zou een super initiatief zijn!

Materieel: waarschijnlijk een Vectron van de NS voor de huidige IC Berlijn-stam?

21-09-2018 12:20:53
broek53
broek53
Het is alsof de tijden van het ontstaan van de TEE terugkeren.  

21-09-2018 13:37:05
phantom
phantom
Er staat er nog 1 ergens weg te roesten,knap die dan gelijk ook op,kan die zo die dienst in %08%

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

21-09-2018 14:25:52
brun
brun
phantom (vr 21 sep 2018 13:37:05 https://www.somda.nl/forum/15507/p682823/): Er staat er nog 1 ergens weg te roesten,knap die dan gelijk ook op,kan die zo die dienst in %08%

Precies, zet er maar een Plan U-motorwagen voor, daar staan er ook nog genoeg van in 't land.

21-09-2018 18:22:40
wouterder
wouterder
brun (vr 21 sep 2018 12:01:23 https://www.somda.nl/forum/15507/p682802/):
Materieel: waarschijnlijk een Vectron van de NS voor de huidige IC Berlijn-stam?

Dat zal wel moeten. De tender die was uitgeschreven, stond in dat deze rond 2023 in dienst moeten komen.

21-09-2018 21:29:32
timtrein
timtrein
1 trein(paar) per dag en dan ook nog Amersfoort overslaan - het is wel een beetje mager. Maar we gaan het zien  

22-09-2018 11:54:23
waalkade
waalkade
Ik zou zeggen, ga nu eerst naar een 1 maal per uur dienst.
De tijdwinst zit dan in het feit dat je op een veelal geschikter moment kunt aankomen of vertrekken. (of hem eens kunt missen, kost je dan maar een uur)
En de toegevoegde trein starten in Rtd, stoppen in Ut, Ah, Zp en Hgl en verder als vanouds.
Mis je alleen een stukje bovenleiding en misschien een paar wissels in Ut.

24-09-2018 19:26:33
brun
brun
Illustratief voor de populariteit van sommige stations:

"Hartelijk welkom hier in de trein naar Amsterdam aan de meneer die zojuist instapte in Bad Oeynhausen."

(de omroep, een paar minuutjes geleden hier in de IC 140)

;-)

24-09-2018 21:12:12
Henk1619
Henk1619
Knoek (do 20 sep 2018 12:19:32 https://www.somda.nl/forum/15507/p682583/): @Ijsbergsla: Ik ga niet op alle dingen in hoor, maar z'n "Keolis tram" (toch een 5-delige Flirt dat een behoorlijke afstand af legt en je beter met een Nederlandse intercity kunt vergelijken qua snelheid, maargoed...) vervoert na een half jaar al behoorlijke aantallen passagiers op het Nederlandse deel waarvan de meeste ook nog eens grensoverschrijdend zijn.

Ik kan het mis hebben natuurlijk want die moderne reizigersrommel is zo mijn favoriete materieel om me in te verdiepen maar ik dacht toch serieus dat de Flirt voor een S-bahn net in Zwitserland was ontwikkeld, een soort sneltram dus. Als je een betere onderbouwing hebt voor de geschiedenis van die dingen dan laat ik me graag bijpraten%03%

Wel mooi om te zien dat je van het ongenuanceerd Keolis bashen nu ineens de grote Keolis promotor bent geworden%08%

24-09-2018 21:18:29
Henk1619
Henk1619
brun (do 20 sep 2018 21:55:40 https://www.somda.nl/forum/15507/p682709/): Internationale reizigers zie je voor 't grootste deel in- en uitstappen in Amsterdam, Amersfoort, Osnabrück, Hannover en Berlijn.

Die kan ik ook nog onderbouwen. Van de grensoverschrijdende klanten stapt 73.5 % in Berlijn in, 9.9% in Hannover en 7.9% in Osnabrück.

24-09-2018 21:43:12
brun
brun
Henk1619 (ma 24 sep 2018 21:18:29 https://www.somda.nl/forum/15507/p683327/):
brun (do 20 sep 2018 21:55:40 https://www.somda.nl/forum/15507/p682709/): Internationale reizigers zie je voor 't grootste deel in- en uitstappen in Amsterdam, Amersfoort, Osnabrück, Hannover en Berlijn.

Die kan ik ook nog onderbouwen. Van de grensoverschrijdende klanten stapt 73.5 % in Berlijn in, 9.9% in Hannover en 7.9% in Osnabrück.

Mooie statistieken. Ik geloof je op je woord.

In de tegenrichting zal het ook niet veel anders zijn: de meeste internationale instappers in Amsterdam?

24-09-2018 21:55:10
Henk1619
Henk1619
Correct, de cijfers die ik eerder al had gegeven waren ook van internationale instappers. Ik zie dat ik dat even niet had vermeld, sorry voor de verwarring.

Asd 65.6%, Amf 23.8%

24-09-2018 22:04:51
Henk1619
Henk1619
thom (do 20 sep 2018 22:56:33 https://www.somda.nl/forum/15507/p682724/): Of je bedenkt dat die Forenzen het mogelijk maken dat de meeste kosten van de trein eral uit zijn waardoor het ding rendabeler is voor de internationale reizigers...

Schop je die forenzen eruit, moet je wel even wat meer mensen zien te trekken om het ding rendabel te houden.

Hoe zou dat dan moeten werken?

De IC Berlijn kruist zichzelf in Amsterdam en bij Apeldoorn, materieel uitsparen werkt dus alleen als de 1500 keertijden van 2 uur en 1.5 uur zou hebben. Met keringen van een half uur win je dan dus meer dan IC Berlijn kan bijdragen.

Het alternatief is dat je op een slimme manier nou net een paar slagen in de spits hebt rijden waarvan de kerende trein met weinig materieel kan rijden zodat je de voorgaande trein op het eindpunt kunt splitsen en daarmee de tegen richting van materieel voorzien. Richting Asd is de eerste Int pas riant na de ochtendspits dus dat levert geen bijdrage maar het vertrek om 07.00 uit Asd zou nog iets kunnen opleveren. Als je wat wilt terug verdienen van de kosten voor de grensoverschrijdende verbinding dan zou je het materieel van de vertrekken in Asd 09.00 en 11.00 juist in de spits richting Asd moeten gaan inzetten.

Kwa personeel is er wellicht nog iets handig te plannen waardoor je tussen Asd en Dv de kosten met het binnenlandse stuk kunt delen. De meeste kosten er al uit hebben lijkt me erg ambitieus. Uiteraard helpen alle kleine beetjes om van een verliesje toch nog iets rendabels te maken.

24-09-2018 22:06:07
brun
brun
Knoek (vr 21 sep 2018 08:59:39 https://www.somda.nl/forum/15507/p682772/): Ze houden ook geen grenscontroles maar doen dit NA de grens en dat mag wel, KMAR en Polizei hebben de bevoegdheid om in het hele land mensen om hun ID te vragen, niet voor niets moet iedere persoon zich altijd kunnen identificeren op straat. Doen ze ook langs de snelwegen,daar staan ze ook altijd na de grens.

Even ongeacht het Schengen-verhaal: de Bundespolizei (voorheen Bundesgrenzschutz) mag niet overal controleren. Toevallig wel achter de grens met Nederland, maar dan ook alleen tot 30 km achter de grens.

Nog niet eens zo heel lang geleden, toen de Autobahn vanaf de grensovergang bij Oldenzaal onbegrensd was, vormde dat een leuk spelletje. Dan zag je de geüniformeerde heren in je spiegeltje achter je invoegen om je aan te houden voor een controle. En dan gaf je volstrekt legaal volgas om te zien of ze je konden stoppen vóór je die 30 km had afgelegd.

Ze hadden toen vooral VW Passat TDi's die nét de 200 km/uur konden aantikken, dus het werd heel krap als je zelf ook een snelle auto had.

Heb een keer of vier, vijf zulke races gehouden, nadat een bevriende Duitse juriste me had uitgelegd wat wel en niet mocht.

Toen stopten de controles ineens en ben ik zelfs een keer bij de grens gaan vragen waarom. De uitleg: de drugsstroom was omgedraaid, er werd meer naar Amsterdam vervoerd dan naar het oosten 'geëxporteerd'. Dus Nederlanders die naar Duitsland reden, waren niet meer verdacht.

Laatst bewerkt door brun op 24-09-2018 22:10

25-09-2018 16:10:11
javanree
javanree
brun (do 20 sep 2018 23:04:42 https://www.somda.nl/forum/15507/p682727/):

De Bundesgrenzschutz loopt in Bentheim inderdaad telkens door de trein, maar vreemd genoeg doen ze dat in de ICE tussen Arnhem en Oberhausen nooit.

Zowel in de ICE als destijds in de CNL heb ik ook wel eens tussen Arnhem en Oberhausen controle meegemaakt.

07-11-2018 14:14:50
evangoor
evangoor
De snelheidsverhoging Bad Bentheim - Löhne is in ieder geval voorlopig een utopie: zie https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Anlage/Presse/bewertung-schienenwegeausbau-des-potentiellen-bedarfs-bvwp-2030.pdf?__blob=publicationFile pagina 50. (let op: download 30MB)
Van het project is, na intensieve optimalisatie, ingeschat als dat geen zicht is op vervulling van de voorwaarden voor snelle realisatie.

Laatst bewerkt door evangoor op 07-11-2018 14:15

15-11-2018 12:25:53
brun
brun
Vooralsnog is elke snelheidsverhoging van de IC Berlijn een utopie, zo lijkt het wel. Al dagenlang is de dienstregeling een puinhoop. Ruwweg de helft van de treinen valt uit omdat rijtuigen vlakke wielen hebben én omdat DB tegenwoordig dan de hele stam uit dienst neemt in plaats van één rijtuig.

Vervangende stammen zijn er niet genoeg, zelfs geen stammen met uitsluitend een D-toelating. Soms tuft een zooitje oude Interregio-rijtuigen tot Osnabrück, soms tot Bad Bentheim, er valt geen peil op te trekken.

Al even rommelig is de NS bezig, dat heeft blijkbaar niet genoeg treinstellen die naar Bad Bentheim kunnen of mogen, want vandaag moeten reizigers ook weer vanaf Hengelo per bus.

15-11-2018 12:36:28
treinfan
treinfan
DB lijkt van NS te hebben afgekeken dat het vormen van vaste stammen een hogere betrouwbaarheid oplevert voor de beschikbaarheid van volledige rijtuigsets. Theorie en uitvoering kunnen helaas verschillend zijn  

15-11-2018 14:16:15
IJsbergsla
IJsbergsla
brun (do 15 nov 2018 12:25:53 https://www.somda.nl/forum/15507/p690949/): Al even rommelig is de NS bezig, dat heeft blijkbaar niet genoeg treinstellen die naar Bad Bentheim kunnen of mogen, want vandaag moeten reizigers ook weer vanaf Hengelo per bus.
Eerder deze week reed er zelfs geen bus en werden de Reizigers geadviseerd twee uur te wachten op de volgende internationale Intercity. Zij zullen de volgende keer wel tweemaal op hun hoofd krabben of deze verbinding nu echt de reis is om het geld aan uit te geven.

15-11-2018 14:49:03
brun
brun
IC 144 gisteren: "We houden er in Osnabrück mee op, pak maar een trein naar Duisburg en probeer daar in een ICE naar Amsterdam te stappen."

Dat in zulke situaties geen redelijke oplossing op poten wordt gezet, is gewoon pure onwil. Zowel van NSI als van DB.

Ik stond onlangs in Hannover overigens naast zo'n vervangende IC-stam. Het is te belachelijk voor woorden dat die de grens niet meer over mogen. Alleen het NL-symbooltje ontbreekt tegenwoordig, maar de rijtuigen hebben gewoon nog 1500 volt-treinverwarming, wat logisch is, want ze reden vroeger immers ook in de IC van Schiphol naar Berlijn. Heb er destijds tientallen keren in gezeten.

Zelfde geldt natuurlijk voor ICR. Waarom mogen die niet meer in Bad Bentheim komen?

15-11-2018 15:20:43
broek53
broek53
Dat laatste omdat het niet aangevraagd en uitgezocht is. Nieuwe keuring/onderzoek is nodig sinds ze zwaardere statische omzetters hebben gekregen (en misschien nog wel wat redenen, maar die ken ik niet). Zoiets geldt voor allerlei materieel (treinstellen) ook.  

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

15-11-2018 16:03:58
treinfan
treinfan
IJsbergsla (do 15 nov 2018 14:16:15 https://www.somda.nl/forum/15507/p690970/): Eerder deze week reed er zelfs geen bus en werden de Reizigers geadviseerd twee uur te wachten op de volgende internationale Intercity. Zij zullen de volgende keer wel tweemaal op hun hoofd krabben of deze verbinding nu echt de reis is om het geld aan uit te geven.
Eén geld-terug-bij-vertraging-formulier invullen (succes gegarandeerd met 2 uur vertraging) en dan heb je met terugwerkende kracht geen geld uitgegeven. %08%

15-11-2018 16:04:33
Daan!
Daan!
brun (do 15 nov 2018 12:25:53 https://www.somda.nl/forum/15507/p690949/): Vooralsnog is elke snelheidsverhoging van de IC Berlijn een utopie, zo lijkt het wel. Al dagenlang is de dienstregeling een puinhoop. Ruwweg de helft van de treinen valt uit omdat rijtuigen vlakke wielen hebben én omdat DB tegenwoordig dan de hele stam uit dienst neemt in plaats van één rijtuig.

Dus omdat al dagenlang de dienstregeling een puinhoop is, zit snelheidsverhoging er voorlopig nog niet in?

Dat zijn zaken die los van elkaar staan. In 2022/23 komen er nieuwe rijtuigen en zijn er al nieuwe locs. Dan is reistijdverkorting in ieder geval mogelijk.

15-11-2018 17:26:18
thom
thom
broek53 (do 15 nov 2018 15:20:43 https://www.somda.nl/forum/15507/p690988/): Dat laatste omdat het niet aangevraagd en uitgezocht is. Nieuwe keuring/onderzoek is nodig sinds ze zwaardere statische omzetters hebben gekregen (en misschien nog wel wat redenen, maar die ken ik niet). Zoiets geldt voor allerlei materieel (treinstellen) ook.

En ook helemaal niet gek dat men daar geen energie en geld in gestoken heeft, er is toch praktisch geen rijtuigen over buiten de ICD/BNL dus de kans dat een rijtuig ooit nog richtings Duitsland zal gaan is toch miniem.

15-11-2018 18:12:20
rick
rick
Maar inzet tot aan het grensstation is toch toegestaan? Voor verder Duitsland in is dan een nieuwe toelating nodig.  

15-11-2018 19:00:37
sjoerd
sjoerd
thom
En ook helemaal niet gek dat men daar geen energie en geld in gestoken heeft, er is toch praktisch geen rijtuigen over buiten de ICD/BNL dus de kans dat een rijtuig ooit nog richtings Duitsland zal gaan is toch miniem.

Volgens deze redenering zal er nooit Nederlands materieel de grens over gaan, omdat we hier al een tekort aan bevoegd materieel hebben. Ik zou zeggen: zorg dat de boel in orde is als het nodig is.
Het gaat nu niet goed met de dienst op Berlijn, maar dat is nadat het even wat beter is geweest. De dienst is al jaren een zorgenkind. Is het niet om de rijtuigen, dan wel om de locs. Dan zorg je gewoon voor vervangend materieel waar dat kan. En dat is tot Bentheim.

15-11-2018 19:01:47
cuneo56
cuneo56
Sinds de eeuwwisseling/ invoering van de Europese regelgeving over de spoorwegen zijn de regels regelmatig veranderd , dus is het moeilijk om steeds op de hoogte te blijven , maar voor nieuwbouw en inzet na grote revisie/ombouw is voor elk land een nieuwe toelating vereist, zelfs als dat maar voor een paar kilometer over de grens is.
Dat toelating voor een grens traject simpeler kan zijn is natuurlijk mogelijk, maar moet wel verleend zijn.
Alleen materieel dat voor de invoering van die regels over de grens mocht, en niet veranderd is mag dat nog steeds.
Dus Hondekop 766 mag wel naar Bad Bentheim, De gereviseerde/ omgebouwde ICR niet meer.

15-11-2018 20:16:46
thom
thom
sjoerd (do 15 nov 2018 19:00:37 https://www.somda.nl/forum/15507/p691045/):
thom

Volgens deze redenering zal er nooit Nederlands materieel de grens over gaan, omdat we hier al een tekort aan bevoegd materieel hebben. Ik zou zeggen: zorg dat de boel in orde is als het nodig is.
Het gaat nu niet goed met de dienst op Berlijn, maar dat is nadat het even wat beter is geweest. De dienst is al jaren een zorgenkind. Is het niet om de rijtuigen, dan wel om de locs. Dan zorg je gewoon voor vervangend materieel waar dat kan. En dat is tot Bentheim.

Mja, maar nogmaals, waarom zou je daar flink geld in gaan investeren als je die rijtuigen daar ervolgens toch niet voor kunt gebruiken omdat je ze toch niet beschikbaar hebt?

Laatst bewerkt door thom op 15-11-2018 20:17

15-11-2018 20:36:31
sjoerd
sjoerd
Omdat het verkeer op het buitenland niet per definitie het stiefkind van de rijtuigverdeling is. Als je medeverantwoordelijkheid naast je neer legt, ben je een slechte partner. Dat laatste geldt met name voor het in de steek laten van de binnenlandse reiziger op weg naar of van Berlijn.
Het buurlandverkeer met België heeft ook flinke kuren gehad, en daar is tenminste nog inspanning geleverd om het wegvallen van Fyra te compenseren.
Ik denk dat het wegvallen van allerlei diensten die zich bemoeiden met buitenlands treinverkeer daaraan ook debet is. De nodige betrokkenheid ontbreekt. Die wordt weliswaar in woorden beleden: we maken de dienst op Berlijn sneller. Maar in de praktijk is er voor het alledaagse probleem geen belangstelling merkbaar en in elk geval geen inzet zichtbaar.
Ik heb het niet over de mensen die zich dagelijks persoonlijk inzetten om weer een Berlijntrein gereed te hebben voor de dienst of over te nemen, en om deze te rijden.

Laatst bewerkt door sjoerd op 15-11-2018 23:02

15-11-2018 22:30:59
broek53
broek53
Misschien een stam NMBS-rijtuigen op reserve? Dat zijn allemaal RIC-rijtuigen immers.  

15-11-2018 23:53:28
thom
thom
sjoerd (do 15 nov 2018 20:36:31 https://www.somda.nl/forum/15507/p691078/):
Het buurlandverkeer met België heeft ook flinke kuren gehad, en daar is tenminste nog inspanning geleverd om het wegvallen van Fyra te compenseren.

Tsja, je kunt die ICR'en niet en naar Brussel én naar Berlijn tegelijk sturen natuurlijk

Daarnaast zou je wel wat meer inspanning van de DB verwachten, zij zijn immers de leverancier van het materieel in de ICB verbinding en zou je denken dat binnen de énorme rijtuigvloot die de DB zelf heeft hier tochwel een oplossing voor te vinden moet zijn...

Laatst bewerkt door thom op 15-11-2018 23:54

15-11-2018 23:58:41
jeanne
jeanne
Voor diegene die er iets mee kunnen het basis patroon waar de DB voor langeafstandsdienstregeling 2030 naar streeft. https://www.fulda-gerstungen.de/files/pdf/allgemeine_projektinformationen/Zielfahrplan_2030_Fernverkehr.pdf

Jeanne Kok

16-11-2018 00:32:34
scooter
scooter
Waarbij de treinen Ruhrgebied-Berlijn weer van/naar berlin Ostbahnhof rijden ipv Gesundbrunnen  

16-11-2018 07:30:40
mdeen
mdeen
thom (do 15 nov 2018 23:53:28 https://www.somda.nl/forum/15507/p691096/):

en zou je denken dat binnen de énorme rijtuigvloot die de DB zelf heeft hier tochwel een oplossing voor te vinden moet zijn...

Ze hebben zelf ook nog IC's en er zijn veel rijtuigen terzijde of gesloopt.
Er rijdt ook al heel wat IC2 rond, maar dat lijkt niet tot een grote ontspanning van het materieelpark te hebben geleid.

DB is ook niet hard op zoek naar een oplossing, De ICE 4 is vooralsnog alleen nog maar in Duitsland toegelaten en multicourante stellen worden überhaupt niet voor 2030 besteld. Terwijl dat goed de vervanger van de IC-Berlijn had kunnen zijn.
Zelfs bij de ICE 3 is de situatie gespannen. Het komt vaak voor dat er geen buurlandstel beschikbaar is en dan moeten de reizigers maar overstappen (gebeurt nogal eens met de trein naar Brussel). De ICE 4 zou hier ook uitkomst kunnen bieden omdat het toch wel een populaire verbinding is die DB wil uitbreiden.
Dan hadden ze hun buurlandverkeer kunnen vertakten: 2x per uur Berlijn-Amsterdam, 2x per uur Berlijn-Brussel, 2x per uur Frankfurt-Brussel en 2x per uur Frankfurt-Amsterdam.

16-11-2018 08:31:25
yappa
yappa
jeanne (do 15 nov 2018 23:58:41 https://www.somda.nl/forum/15507/p691099/): Voor diegene die er iets mee kunnen het basis patroon waar de DB voor langeafstandsdienstregeling 2030 naar streeft. https://www.fulda-gerstungen.de/files/pdf/allgemeine_projektinformationen/Zielfahrplan_2030_Fernverkehr.pdf

Kleine maar belangrijke nuance: dit is het basispatroon waar het Duitse ministerie van verkeer naar streeft, niet het gedroomde scenario van Deutsche Bahn.

16-11-2018 22:53:17
sik214
sik214
brun (do 15 nov 2018 14:49:03 https://www.somda.nl/forum/15507/p690982/): Ik stond onlangs in Hannover overigens naast zo'n vervangende IC-stam. Het is te belachelijk voor woorden dat die de grens niet meer over mogen. Alleen het NL-symbooltje ontbreekt tegenwoordig, maar de rijtuigen hebben gewoon nog 1500 volt-treinverwarming, wat logisch is, want ze reden vroeger immers ook in de IC van Schiphol naar Berlijn. Heb er destijds tientallen keren in gezeten.

Waarom zijn die tegenwoordig verboden? Niet alle vervangende stammen mochten NL in, toen niet en nu niet, vanwege het ontbreken van de 1500 volt aansluiting.

Probleem zit hem volgens mij in het besluit de stammen als één geheel te laten en één volledige stam als reserve te parkeren (in Hannover?). Sinds dat besluit is er geen 'ersatz'-stam meer in NL geweest, zelfs geen los rijtuig zoals er weleens een Bimdz een Bpmmdz (rijtuig met fietsenafdeling) verving.

Het enigste wat ik een keer gezien heb sinds het besluit van vaste stammen is een ontbrekend fietsenrijtuig, nadat de stam enkele ritten niet gereden heeft wegens een defect hieraan. Minder dan de 9 rijtuigen heb ik dus ook vrijwel nooit meer gezien zoals eerder regelmatig voorkwam, nu wordt dus gewoon de hele stam eruit gegooid.

16-11-2018 22:55:53
Daan!
Daan!
Vraag is dan of het probleem is dat rijtuigen niet meer los van hun stam gezien kunne worden of dat er geen ersatz meer is. Ik denk het laatste.  

16-11-2018 23:08:45
thom
thom
Vergis je ook niet, als er maar éénrijtuig in een ersatz stam zit die niet NL toegelaten is kan de hele stam NL niet meer in als je ervoor gekozen hebt om de stammen intact te laten.  

16-11-2018 23:33:55
Daan!
Daan!
Realiseer ik me ten zeerste. Als ik naar de intercity direct kijk, zijn daar zogenaamde Warme Reserve. Volgens mij moet je zoiets ook toepassen voor de ICB.  

19-11-2018 12:14:14
Tim82
Tim82
treinfan (do 15 nov 2018 16:03:58 https://www.somda.nl/forum/15507/p690994/):
IJsbergsla (do 15 nov 2018 14:16:15 https://www.somda.nl/forum/15507/p690970/): Eerder deze week reed er zelfs geen bus en werden de Reizigers geadviseerd twee uur te wachten op de volgende internationale Intercity. Zij zullen de volgende keer wel tweemaal op hun hoofd krabben of deze verbinding nu echt de reis is om het geld aan uit te geven.
Eén geld-terug-bij-vertraging-formulier invullen (succes gegarandeerd met 2 uur vertraging) en dan heb je met terugwerkende kracht geen geld uitgegeven. %08%

Je krijgt helaas maar 50% terug van een enkele reis, bij meer dan 2 uren vertraging. De ergenis is meestal groter dan het financiele voordeel lijkt me zo.
Wat daar nog bovenop komt is dat in het geval van een opgeheven trein, ik laatst ruim 3 uren heb moeten staan in het gangpad van een Duitse IC, zonder naar bv de wc te kunnen omdat het helemaal gebarricadeerd is met andere passagiers en hun bagage. Zelfs als ik geld had toegekregen, zou ik van mijn reis hebben afgezien als ik dat op voorhand zou weten.

Laatst bewerkt door Tim82 op 19-11-2018 12:14

19-11-2018 12:39:29
waalkade
waalkade
Even een zijsprong, moeten ze die bagage niet eens apart gaan vervoeren net als in een vliegtuig?
Zou ook een mooi stuk werkgelegenheid zijn.
En de kosten voor de gewone reiziger lager maken.
En dan heb ik het nog niet over het comfort.

19-11-2018 13:16:37
kiekkiek
kiekkiek
En daarna de veiligheidscontroles als bij de luchtvaart? Zo maken we de trein steeds onaantrekkelijker.  

19-11-2018 17:13:59
phantom
phantom
waalkade (ma 19 nov 2018 12:39:29 https://www.somda.nl/forum/15507/p691603/): Even een zijsprong, moeten ze die bagage niet eens apart gaan vervoeren net als in een vliegtuig?
Zou ook een mooi stuk werkgelegenheid zijn.

Dat bestond vroeger en daarvoor had men bagage rijtuigen en van die karretjes die op de perrons werden gebruikt voor o.a. het transport van die bagage.
Maar vanwege o.a. het proberen met zo min mogelijk personeel te werken,is dat op den duur weg bezuinigd
Dus dan zou je alweer en personeel moeten regelen en bagage rijtuigen bouwen.
Dan krijg je weer reizigers die allemaal tegelijk hun koffer/tas willen hebben als ze uit stappen,dat werkt ook niet.
En dan denk ik ook dat zowel de infra als de huidige stroom treinen die elkaar kort opvolgen,daar niet meer geschikt voor zijn %08%
Kortom t idee is leuk,maar de uitvoering zal om bovenstaande redenen denk ik toch niet worden uitgevoerd

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

20-11-2018 00:22:52
thom
thom
Die bagage afdelingen waren vroeger niet voor de bagage van de reizigers maar voornamelijk voor verzendingen per trein van allerhande goederen.

Het zou ook onhandig worden als iedereen daar zijn koffer terug moet gaan zoeken...

20-11-2018 01:59:28
hopg
hopg
Ik wil met mijn vrouw een lang weekend naar Berlijn,
Toch maar het vliegtuig nemen?
Ik heb in de afgelopen maanden nog geen trein gezien die op tijd in Berlijn was.

Ik wilde naar NSI een mail sturen, wat staat er?
De beantwoording kan wegens drukkte enkele weken duren,
Wat is dit voor bedrijf?
Vliegtuig dan maar, dan heb ik wat meer zekerheid .
Ik heb nog nooit behoort wegens problemen landen wij in Hannover , u ziet maar hoe u in Berlijn komt

20-11-2018 05:29:43
henri1972
henri1972
Nou,
Misschien landen ze niet in Hannover maar andersom een jaar of 6 geleden in de winter meegemaakt. Veel sneeuw in Hannover alle vluchten gecanceld, advies: neemt u de trein maar.

Somda In de Wolken Weddings advertentie

20-11-2018 09:49:43
sjoerd
sjoerd
thom (di 20 nov 2018 00:22:52 https://www.somda.nl/forum/15507/p691711/): Die bagage afdelingen waren vroeger niet voor de bagage van de reizigers maar voornamelijk voor verzendingen per trein van allerhande goederen.
Het zou ook onhandig worden als iedereen daar zijn koffer terug moet gaan zoeken...

Jazeker, zo ging dat. Maar de reiziger had daar na het inleveren van zijn bagage bij de desbetreffende balie op het station, ook geen omkijken meer naar. Dat deed het stationspersoneel met wagentjes. En even zo keurig haalde het personeel van het volgende station je bagage er daar weer uit, en dan kon je het ophalen bij het bagagekantoor van het station van aankomst. Dus er ging wel degelijk (ook) handbagage van reizigers mee in de bagageafdeling of bagagewagen. Dat kon ook met een andere trein gebeuren, dus dan leverde je op tijd je spullen in, zodat je ze ook op tijd weer kon ophalen.%02%

20-11-2018 10:14:11
roeter
roeter
thom (di 20 nov 2018 00:22:52 https://www.somda.nl/forum/15507/p691711/): Die bagage afdelingen waren vroeger niet voor de bagage van de reizigers maar voornamelijk voor verzendingen per trein van allerhande goederen.

Het was wel degelijk voor reizigers bagage. Dat was 'ingeschreven bagage' of 'vooruitgezonden bagage'. Die kon je op grote stations tot een paar uur voor vertrek van de internationale trein aan het loket afgeven, en bij aankomst aan het loket weer ophalen.
Ik heb op die wijze ooit mijn fiets opgestuurd naar Noorwegen en terug. Ook richting Harwich maakte ik hier gebruik van al laadde ik dan meestal mijn fiets zelf in en uit. Dit heeft bestaan tot in de jaren '80.

20-11-2018 17:56:12
brun
brun
hopg (di 20 nov 2018 01:59:28 https://www.somda.nl/forum/15507/p691717/):
Ik heb nog nooit behoort wegens problemen landen wij in Hannover , u ziet maar hoe u in Berlijn komt

Oh jawel hoor.

Vorig jaar, heftige storm. Easyjet brak twee keer de landing op Schönefeld af (terecht, het was link) en week uit naar Leipzig. Dat was op zich prima. Alleen zaten we nog twee uur in 't toestel op het vliegveld tot grondpersoneel was geregeld. Wat extreem irritant was, want anders had ik nog een ICE naar Berlijn gehaald. Nu moest ik overnachten. En zelf de volgende ochtend een trein regelen. Hebben ze overigens wel heel snel vergoed.

Mijn ervaring: de IC Berlijn heeft z'n slechte fases, maar is vooral in de winter aanzienlijk betrouwbaarder dan vluchten naar Berlijn.

Goed, voor een eenmalige stedentrip helpt je dat natuurlijk niet, dat snap ik.

Laatst bewerkt door brun op 20-11-2018 17:57

21-11-2018 13:02:42
DingeZ
DingeZ
Daarbij, als je niet de laatste reismogelijkheid neemt kom je er eigenlijk altijd wel en als het niet helemaal lekker gaat krijg je wel weer een deel van je geld terug. In juni ben ik nog met een groep naar Praag geweest via Berlijn. Zowel heen als terug mistten we een overstap, maar daardoor kreeg iedereen wel €35 terug (doordat er gesplitste tickets nodig waren iets minder dan de helft).  

21-11-2018 20:45:28
mren
mren
hopg (di 20 nov 2018 01:59:28 https://www.somda.nl/forum/15507/p691717/): Ik wil met mijn vrouw een lang weekend naar Berlijn,
Toch maar het vliegtuig nemen?
Ik heb in de afgelopen maanden nog geen trein gezien die op tijd in Berlijn was.

Is nogal afhankelijk vanuit waar je vertrekt. Wij gaan meestal Venlo-Duisburg-Berlijn. Eerste klas sparpreis voor een paar tientjes pp., reist prima.
(En ver weg blijven van NSI: gewoon boeken bij DB)

Laatst bewerkt door mren op 21-11-2018 20:46

21-11-2018 21:55:38
henri1972
henri1972
Klopt. Heb as vrijdag enkel vanaf Berlijn voor €44.25
En trouwens: zowel gister als vandaag zag ik IC145 op tijd op t Ostbahnhof.

22-11-2018 18:26:30
AlexNL
AlexNL
hopg (di 20 nov 2018 01:59:28 https://somda.nl/forum/15507/p691717/):

Een vriend van me was twee jaar geleden met WizzAir onderweg van Kiev naar Dortmund. Hij had een vlucht gepland aan het einde van de middag, zodat hij aan het begin van de avond in Dortmund zou zijn en vanaf daar met de trein naar huis zou reizen.

Z'n vlucht was een paar uur vertraagd bij vertrek uit Kiev, en werd omgeleid naar Paderborn Lippstadt omdat de luchthaven van Dortmund al gesloten zou zijn tegen de tijd dat ze daar zouden gaan landen. Eenmaal in Paderborn was er wel een bus geregeld om iedereen naar Dortmund Airport te brengen, waar ze om 03:00 waren.

Bij aankomst op Dortmund Airport had WizzAir zoiets van "ons werk zit erop, de groeten".

22-11-2018 18:49:46
Frontier
Frontier
Euh..., eenmaal in Dortmund zit het werk van Wizz Air er toch ook op? Eindbestemming bereikt, zij het uren te laat, afhankelijk van de oorzaak valt er wellicht compensatie te claimen.

22-11-2018 20:44:56
sjoerd
sjoerd
Ik vrees dat we wat afdwalen.
Reizen heeft het risico dat je door wat voor oorzaak dan ook, vertraging oploopt. Dat heb ik vaak genoeg ondervonden met allerlei vervoermiddelen, variërend van lopen tot en met het vliegtuig. En ook vaak genoeg waren wij 's nachts de reddende engelen bij een vastgelopen reis van iemand anders. We denken wel eens dat we alles in de hand hebben, maar, om terug te keren naar het spoor, vandaag waren er op het spoor weer eens minstens drie aanrijdingen met een persoon te betreuren. Afschuwelijk voor alle betrokkenen en beroeps.
De verantwoordelijkheid van vervoerders is eindig.

22-11-2018 21:57:08
AlexNL
AlexNL
Frontier (do 22 nov 2018 18:49:46 https://www.somda.nl/forum/15507/p692107/): Euh..., eenmaal in Dortmund zit het werk van Wizz Air er toch ook op? Eindbestemming bereikt, zij het uren te laat, afhankelijk van de oorzaak valt er wellicht compensatie te claimen.

Dat klopt, maar om 3 uur 's nachts je reizigers op een afgesloten en verlaten Dortmund Airport afzetten getuigt niet van fatsoenlijk omgaan met je klanten.

22-11-2018 22:05:27
yappa
yappa
En om even de vergelijking te trekken, als een IC Berlijn (of om het even welke trein) je om 3 uur ‘s nachts op een verlaten station (zeg, Apeldoorn) afzet, dan zorgt NS wél dat je vervolgens thuis komt, ook als de bus niet meer rijdt.  

22-11-2018 22:18:21
Frontier
Frontier
AlexNL (do 22 nov 2018 21:57:08 https://www.somda.nl/forum/15507/p692122/):
Frontier (do 22 nov 2018 18:49:46 https://www.somda.nl/forum/15507/p692107/): Euh..., eenmaal in Dortmund zit het werk van Wizz Air er toch ook op? Eindbestemming bereikt, zij het uren te laat, afhankelijk van de oorzaak valt er wellicht compensatie te claimen.

Dat klopt, maar om 3 uur 's nachts je reizigers op een afgesloten en verlaten Dortmund Airport afzetten getuigt niet van fatsoenlijk omgaan met je klanten.

Wizz Air is geen filantropische instelling, je koopt een ticket van A naar B en zodra dat plaatsgevonden heeft is daarmee in principe de kous af. Eenmaal gearriveerd kunnen de klanten hun weg vervolgen, net zoals ze dat gedaan zouden hebben als ze tijdig waren gearriveerd. Als de vertraging aan Wizz Air verwijtbaar was heb je natuurlijk het recht om nadien compensatie aan te vragen, om je eventuele extra gemaakte kosten mee te dekken.

23-11-2018 12:25:27
henri1972
henri1972
Voordeel van de vaste stammen in de IC Berlin is dat nu rijtuig 11 met de A kant tegen rijtuig 12 staat. Tenminste bij de stammen die ik deze week zag (meerdere) is dat zo. Scheelt veel geloop door de 1e klasse van 2e klasse reizigers die naar de bistro willen.  

23-11-2018 12:50:40
evangoor
evangoor
Dat is dan wel een voordeel na het überhaupt rijden van een vaste stam. Het is maar waar je je prioriteiten legt, maar ik heb liever een wel rijdende stam die onjuist is samengesteld. Zelfs het ontbreken van (enkele) rijtuigen of een rijtuig 11 dat met z'n B-kant tegen rijtuig 12 aan staat, is beter dan wachten op de volgende IC Berlijn.
(alleen het ontbreken van rijtuig 10 wordt voor mij wel problematisch...)

Laatst bewerkt door evangoor op 23-11-2018 12:51

23-11-2018 12:50:56
henri1972
henri1972
In trein 148 zit nu ARkimmbz 288.5 met toelating D A en CH. Daarnaast wel 1500V. Is dat rijtuig dan wel toegelaten in NL?  

23-11-2018 12:55:29
Apda
Apda
henri1972 (vr 23 nov 2018 12:25:27 https://www.somda.nl/forum/15507/p692161/): Voordeel van de vaste stammen in de IC Berlin is dat nu rijtuig 11 met de A kant tegen rijtuig 12 staat. Tenminste bij de stammen die ik deze week zag (meerdere) is dat zo. Scheelt veel geloop door de 1e klasse van 2e klasse reizigers die naar de bistro willen.

Dat is inderdaad bij alle stammen zo. Ook bevinden in alle stammen de fietsenplaatsen zich nu aan het uiteinde van de trein. Zelfs de Bvmmsz-rijtuigen en de Avmmz-rijtuigen staan allemaal hetzelfde.

Laatst bewerkt door Apda op 23-11-2018 13:10, reden: Avmmz toegevoegd

23-11-2018 13:02:16
evangoor
evangoor
henri1972 (vr 23 nov 2018 12:50:56 https://www.somda.nl/forum/15507/p692167/): In trein 148 zit nu ARkimmbz 288.5 met toelating D A en CH. Daarnaast wel 1500V. Is dat rijtuig dan wel toegelaten in NL?

Da's vreemd, want 288.5 is toch het doodgewone bistro-rijtuig voor IC Berlijn? Plakletters er af gevallen?

Laatst bewerkt door evangoor op 23-11-2018 13:02

23-11-2018 13:04:05
henri1972
henri1972
Geen idee. Dat stond er niet bij
Viel me op tijdens de stilstand in Bentheim.

23-11-2018 17:04:46
nathanvos2
nathanvos2
De ARkimmbz288.5 word inderdaad gewoon planmatig in de IC Berlijn ingezet. Ik heb soms het idee dat er naar de toelatingen niet altijd up to date zijn. Ik heb het wel eens vaker gezien dat rijtuigen geen 'Nederlandse toelatingen' hebben.  

23-11-2018 18:31:54
Apda
Apda
Inderdaad ontbreekt 'NL' wel vaker. In dit geval was het rijtuig 61 80 85-91 503-0 ARkimmbz288.5 met aan beide zijden een RIC-raster met alleen D, A en CH. Wat er verder niets mee te maken heeft: dit rijtuig heeft als enige een sticker "German Design Award / Special Mention 2014" ( https://www.german-design-award.com/en/the-winners/gallery/detail/12498-modernisierte-intercity-zuege.html ) aan één zijde naast de deur van het bistro-gedeelte.

Laatst bewerkt door Apda op 23-11-2018 19:31, reden: link German Design Award toegevoegd

23-11-2018 19:54:14
thom
thom
nathanvos2 (vr 23 nov 2018 17:04:46 https://www.somda.nl/forum/15507/p692212/): De ARkimmbz288.5 word inderdaad gewoon planmatig in de IC Berlijn ingezet. Ik heb soms het idee dat er naar de toelatingen niet altijd up to date zijn. Ik heb het wel eens vaker gezien dat rijtuigen geen 'Nederlandse toelatingen' hebben.

Ik denk dat je dat wat onderschat, die toelatingen zijn echt wel actueel, in het slechtste geval is het rijtuig feitelijk gewoon niet toegelaten hier.

De kans is groter dat de bestickering niet klopt.

23-11-2018 22:00:08
cuneo56
cuneo56
Waar moet je dan als spoorman "in het veld" dan van uit gaan?
De opschriften op het rijtuig ( NL in het RIC raster), of de technische opschriften, ( dus 1500 Volt verwarmingsspanning) of toch bellen met de EBA/ inspectie IL&T (als je dat al zelf kan)?

( Sinds ik een lok met grote D in het RIC raster naar Bentheim stuurde en daarvoor op m'n kop kreeg snap ik het toch al niet meer voor 100% )

23-11-2018 22:07:04
Apda
Apda
(RIC gaat over rijtuigen. Locs hebben een UIC-raster. )  

23-11-2018 22:21:06
bert
bert
Ik heb altijd aangeleerd gekregen dat opschriften leading zijn. Maar in deze tijd... 1500v leuk, maar zonder Nl in het raster kan volgens mij toegang worden geweigerd in NL.  

23-11-2018 23:12:12
thom
thom
Uiteindelijk zoals al gezegd bij de opschriften op het rijtuig, dat is immers controleerbaar voor jou als ter plaatse zijnd personeel.

Daarnaast zou het backoffice van de vervoerder daar ook wat van moeten opvallen als het niet klopt en zullen zij ook inzicht in de papieren van de toelating hebben dus lijkt me dat de plek om dat na te gaan

24-11-2018 14:19:17
IJsbergsla
IJsbergsla
thom (vr 23 nov 2018 19:54:14 https://www.somda.nl/forum/15507/p692248/):
nathanvos2 (vr 23 nov 2018 17:04:46 https://www.somda.nl/forum/15507/p692212/): De ARkimmbz288.5 word inderdaad gewoon planmatig in de IC Berlijn ingezet. Ik heb soms het idee dat er naar de toelatingen niet altijd up to date zijn. Ik heb het wel eens vaker gezien dat rijtuigen geen 'Nederlandse toelatingen' hebben.

Ik denk dat je dat wat onderschat, die toelatingen zijn echt wel actueel, in het slechtste geval is het rijtuig feitelijk gewoon niet toegelaten hier.

De kans is groter dat de bestickering niet klopt.
Ik denk dat je dat wat overschat, de kans is zeker niet groter dat de bestickering niet klopt. Er mag wel meer in theorie niet van instanties als IL&T.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 24-11-2018 14:19

25-11-2018 12:08:43
thom
thom
Nee, maar als het van hun niet mag of er niks goed van op papier staat, dan is het een feit dat het rijtuig dus niet toegelaten is en dus NL niet in mag.  

25-11-2018 12:24:05
mich
mich
Niet mag is wat kort door de bocht, Ilent controleerd of de zaken voldoen aan de regelgeving, en dan vooral op het gebied van papierwerk. In feite bepaald de regelgeving die je toepast of iets wel of niet mag. En dan is sommige regelgeving voor interpretatie vatbaar, danwel bestaan er meerdere regelgevingen. Denk dan aan nationaal en Europees. Overigens zie je het met wagons nog wel eens gebeuren dat vervoerders er niet bij stilstaan dat bepaalde exemplaren niet het land uit mogen en ze vrolijk op en neer kachelen naar het buitenland. Vaak merkt niemand dat op.  

25-11-2018 14:25:58
maarten83
maarten83
Hoort daar niet de wagenmeester naar t kijken?  

25-11-2018 16:23:40
Henk1619
Henk1619
Het domste wat je kunt doen is om dit soort zaken hier uitgebreid te gaan melden. Dat is de beste garantie om vervolgens weer te gaan klagen dat er treinen niet rijden...  

25-11-2018 18:43:10
thom
thom
maarten83 (zo 25 nov 2018 14:25:58 https://www.somda.nl/forum/15507/p692428/): Hoort daar niet de wagenmeester naar t kijken?

Jazeker, maar als er een regeling getroffen is voor de overname van de treinen op de grens komt daar geen wagenmeester bij de grens aan te pas.

01-12-2018 19:23:49
icened
icened
Experiment met een "snelle" IC Amsterdam - Berlijn was geen succes:

Um einen ersten Schritt zu tun, fuhr van Boxtels Zug ausnahmsweise in den Niederlanden durch. In Deutschland indes hielt er wie gewohnt. Vorgesehen war, eine halbe Stunde zu sparen.

Der Effekt dieser Testfahrt verpuffte zur Hälfte, wegen Verzögerungen auf deutscher Seite: Der Zug sei in Berlin 13 Minuten später angekommen als geplant, sagte ein NS-Sprecher.

https://www.hasepost.de/deutsche-bahn-investiert-millionen-in-neue-zuege-nach-amsterdam-97020/

Wilde 30 minuten tijdswinst boeken. Maar kwamen 13 minuten later aan.

01-12-2018 21:02:31
Xander140
Xander140
Het was ook belachelijke vertoning.... De directie van de NS voelde zich zoveel beter dan de reizigers... Deze mochten met de bus naar Osnabrück.... Alleen maar aan willen tonen dat het sneller kan waar ik dus weinig geloof in heb en denk eerder aan een snoepreisje! Wat voor een tijd leven we eigenlijk?  

01-12-2018 22:59:58
Daan!
Daan!
Volgens mijn info reed er gewoon een IC berlijn in het originele pad van de IC Berlijn....  

01-12-2018 23:52:28
2296
2296
Waarbij de getrokken IC Berlijn later vertrokken uit Asd Cs. Op oorspronkelijke tijd van IC 143 zijn er 2 ICM's vertrokken als voortrein. Door omstandigheden onderweg (persoon langs het spoor) heeft deze vertraging opgelopen. In Odz haalde de getrokken IC Berlijn de ICM's in. In Bh tijdens lok wissel is er een cross overstap gerealiseerd op spoor 2/3. Er werd iets later uit Bh vertrokken en dat is de hele weg zo gebleven. En dus met iets van +13 aangekomen in Berlijn.

Laatst bewerkt door 2296 op 01-12-2018 23:53

02-12-2018 00:51:49
thom
thom
Xander140 (za 01 dec 2018 21:02:31 https://www.somda.nl/forum/15507/p693784/): Het was ook belachelijke vertoning.... De directie van de NS voelde zich zoveel beter dan de reizigers... Deze mochten met de bus naar Osnabrück.... Alleen maar aan willen tonen dat het sneller kan waar ik dus weinig geloof in heb en denk eerder aan een snoepreisje! Wat voor een tijd leven we eigenlijk?

Hoe kun je er weinig geloof in hebben, als de snellere trein daadwerkelijk gereden heeft?

02-12-2018 14:38:53
hehoka
hehoka
Daan! (za 01 dec 2018 22:59:58 https://www.somda.nl/forum/15507/p693787/): Volgens mijn info reed er gewoon een IC berlijn in het originele pad van de IC Berlijn....

Op 1 en 2 december reden/rijden de IC-Berlin's via de Hanzelijn.

05-12-2018 17:32:36
Apda
Apda
Enkele ICB-stammen hebben nieuwe opschriften aan de buitenkant. Ongetwijfeld gaan alle rijtuigen die opschriften krijgen. Verschillen ten opzichte van de oude situatie:
- pictogrammen zoals het rolstoelsymbool niet meer klein bij elkaar bij de deur, maar veel groter en zo nodig verdeeld over meerdere raamstijlen;
- het rijtuignummer (bijvoorbeeld '12' bij de Avmmz) is als opschrift aangebracht. Voorlopig (?) is dit een doublure met het nummer op het route/bestemmingsdisplay en met het verwisselbare bordje op het venster van de deur;
- het stamnummer (77xx) is onderaan aangebracht. Overigens staat in de elektronische systemen in Nederland meestal een onjuist stamnummer;
- direct naast de portieren van de 1e klas staat een kleine '1' op een kleine verticale gele streep. Op een iets grotere afstand tot het portier is ook de grote '1' nog aanwezig (maar in en ander lettertype dan vroeger).

Laatst bewerkt door Apda op 05-12-2018 17:50

06-12-2018 11:19:04
evangoor
evangoor
Er schijnt overeenstemming te zijn in Duitsland voor de periode na 2023. Een nieuwe (ietsjes snellere) ICE vervangt elke twee uur de huidige vleugel-ICE tussen het Ruhrgebied en Berlijn. Minden wordt een ICE-stop. Maar meer van belang: dit alles leidt tot een non-stop IC Berlijn tussen Osnabrück en Hannover. De huidige functie van IC Berlijn wordt overgenomen door een extra RE60/70, die dan elk uur gaat rijden van Rheine naar Löhne. En wat er daar dan gebeurd met die RE, vertelt het verhaal niet.
https://www.deutschebahn.com/pr-duesseldorf-de/aktuell/presseinformationen/Durchbruch--Konsensf%C3%A4higes-Konzept-f%C3%BCr-mehr-Fernverkehr-NRW-Berlin--3535842

Laatst bewerkt door evangoor op 11-12-2018 12:50

06-12-2018 12:09:30
mdeen
mdeen
Dus alleen Minden overslaan? Dat gaat schelen ja.
Stendal voorbijrijden scheelt veel meer.

06-12-2018 14:31:39
SchuurB
SchuurB
@ mdeen

Het gaat hier eigenlijk alleen over de treindienst ten westen van Hannover; het gaat hier niet over Stendal. In het bericht staat ook: "Auch der Korridor Hannover–Berlin wird vom neuen Fernverkehrskonzept deutlich profitieren. Sobald die letzten laufenden Feinplanungen dort abgeschlossen sind, wird die DB auch auf dieser Achse das Angebotskonzept vorstellen."

Er is tussen DB en diverse overheden in NRW de afgelopen maanden gebakkeleid over een versnelling van de ICE's NRW - Berlijn en v.v. en de overheden waren doorgaans niet gecharmeerd van vermindering van ICE-stops en het tegelijkertijd om zeep helpen van de dienstregeling van regionale treinen om die snellere ICE's ruim baan te geven.

Het resultaat is dat er 1x per 2u een extra ICE komt die in Hannover waarschijnlijk (let op: speculatie) in de huidige tijdsligging van de Amsterdam-IC (lijn 77) komt te liggen. Als dat klopt dan verschuift die IC77 noodgedwongen naar het pad dat rond .00 in de even uren in Hannover is. In dat pad kan er niet in Minden gestopt worden vanwege de te korte opvolging RE6 - IC - S1 en v.v. Om dit pad vanuit een gebruikelijk Nederlands pad te halen dient er tussen Hengelo en Hannover versneld te worden, ik vermoed dat daarom de stops in Bünde en Bad Oeynhausen moeten sneuvelen.

De .00-tijdsligging in Hannover maakt het (tussen haakjes) wel gemakkelijk voor de IC77 om Stendal over te slaan, omdat het gat tussen de IC77 en de volgende ICE zo groot wordt dat er geen inhaling in Stendal meer nodig is, die stop wordt dus optioneel. Als DB Fernverkehr bereid is om Stendal met een andere treinserie te bedienen dan zou de IC77 kunnen doorsjezen.

Laatst bewerkt door SchuurB op 06-12-2018 14:38

11-12-2018 12:34:06
Apda
Apda
Apda (wo 05 dec 2018 17:32:36 https://www.somda.nl/forum/15507/p694753/): Enkele ICB-stammen hebben nieuwe opschriften aan de buitenkant. ...

Kleine correctie: vooralsnog is er één stam met de nieuwe opschriften: stam 7707. De nummers van de rijtuigen in deze stam zijn:
rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 904-1
rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 597-0
rijtuig 6: Bpmmz285.5 61 80 20-91 551-7
rijtuig 7: Bpmmz285.5 61 80 20-91 554-1
rijtuig 8: Bpmmz285.5 61 80 20-91 560-8
rijtuig 9: Bpmmbz285.7 61 80 29-91 773-8
rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 929-5
rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 505-5
rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 733-4
Apda (wo 05 dec 2018 17:32:36 https://www.somda.nl/forum/15507/p694753/):
- pictogrammen zoals het rolstoelsymbool niet meer klein bij elkaar bij de deur, maar veel groter en zo nodig verdeeld over meerdere raamstijlen;
...
- direct naast de portieren van de 1e klas staat een kleine '1' op een kleine verticale gele streep. Op een iets grotere afstand tot het portier is ook de grote '1' nog aanwezig (maar in en ander lettertype dan vroeger).

Correctie/aanvulling:
Nieuw is een combinatie van (erg) grote pictogrammen op de raamstijlen en vrij kleine pictogrammen direct naast de portieren (aan de kant waar het portier open gaat). Alleen het Bpmmdz-rijtuig heeft een symbool op het raam: een groot fietssymbool op het raam van de fietsafdeling. Kleine pictogrammen direct naast de portieren zijn er alleen voor speciale voorzieningen in het rijtuig, zoals rolstoelplaatsen of een familiecoupé. De gewone Bpmmz-rijtuigen hebben dus geen kleine pictogrammen.

Laatst bewerkt door Apda op 11-12-2018 12:36

11-12-2018 22:19:06
cuneo56
cuneo56
Over de snellere rit naar Berlijn:

In een eerste concept van de "Deutschland Takt"staat voor de FV 34 richting Berlin de volgende tijden:

Bad Bentheim 31 / 33 .
Rheine 45 / 47
Osnabruck Hbf 12 / 14
Bünde 31 / 34
Minden 55 / 57
Hannover Hbf 23 / 26
Wolfsburg 57 / 59
Berlin Spandau 49 / 51
Berlin Zoo .. / ..
Berlin Hbf 07 / 11
Berlin OstBhf 18

12-12-2018 06:59:17
mdeen
mdeen
Ik begrijp dat Deutschland Takt een idee van de Bund is en dat de DB het niet noodzakelijk daarmee eens is. Maar ik heb ook gehoord dat er zowel west als oost van Hannover stops geschrapt worden. Minden zou niet in het patroon van de IC zitten maar wel van de ICE die uit het Ruhrgebiet komt. Stendal zou er ook uit gaan. Daar is ruimte voor op de NBS omdat de IC met de andere versnellingen in een beter pad komt te liggen.  

12-12-2018 07:46:53
b2py
b2py
‘Gehoord’? Zie de post van 6 december waar je op reageert  

12-12-2018 09:37:53
evangoor
evangoor
Waarbij ook nog opgemerkt moet worden dat de huidige conceptversie van het Deutschland Takt weer iets ouder is, dan het nieuws van 6-12.
DB Fernverkehr (de lange-afstandstak van DB die voor eigen lasten en lusten treinen rijdt, maar daarvoor wel (hoogwaardige) paden moet aanvragen die niet te veel regionaal verkeer onmogelijk maken) heeft dus nu overeenstemming met de deelstaat NRW over de paden die nodig zijn voor alle plannen en recht doen aan de belangen van lange-afstandsverkeer, regionaal verkeer en S-bahn verkeer. Die overeenstemming moet nog worden verwerkt in het Deutschland Takt van de Bund (= alle deelstaten).