Ontwikkelingen IC Berlijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
25-05-2019 17:24:41
roja
roja
Ik heb de laatste jaren nog nooit zoveel onlogische besluit vormingen meegemaakt op vervoersgebied. Zowel met de DB alsmede met de NMBS. Dit noemt me dan Europese eenwording. Niet te begrijpen met mijn verstand. Hoog van de toren blazen, maar weinig tot geen resultaat. Echt onbegrijpelijk.  

25-05-2019 18:11:33
Daan!
Daan!
Weet je wat die adviezen waren dan?  

25-05-2019 19:02:38
thom
thom
Quote
roja (za 25 mei 2019 17:24:41 https://www.somda.nl/forum/15507/p705579/): Ik heb de laatste jaren nog nooit zoveel onlogische besluit vormingen meegemaakt op vervoersgebied. Zowel met de DB alsmede met de NMBS. Dit noemt me dan Europese eenwording. Niet te begrijpen met mijn verstand. Hoog van de toren blazen, maar weinig tot geen resultaat. Echt onbegrijpelijk.

De vraag bij dit soort zaken tussen commerciële partijen is of je altijd wel het hele verhaal te horen krijgt...
 

25-05-2019 19:38:40
nohab
nohab
En of wat je wel hoort de waarheid is.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

27-05-2019 00:03:48
Henk1619
Henk1619
Quote
BGM104 (za 25 mei 2019 15:37:44 https://www.somda.nl/forum/15507/p705577/): Sterker nog DB heeft vrijwel alle adviezen van NS over de aanbesteding naast zich neergelegd.


Is dat raar dan?

NS heeft inmiddels een lang trackrecord van geflopte aanbestedingen, zowel aan de vragende als aan de biedende zijde:
- regionale concessies
- HSL
- Fyra
- SNG
 

27-05-2019 00:12:41
broek53
broek53
O ja, laten we nog eens een flinke lap rood vlees in de arena gooien. Niet op reageren, mensen, het gaat hier over de IC Berlijn.  

27-05-2019 07:13:13
brun
brun
Klein feitje: de DB kondigde al in 2015 publiek aan dat het de IC-rijtuigen gaat vervangen en dat het hiertoe een aanbesteding voorbereidt die in 2017 wordt gestart. Het noemde daarbij ook expliciet de IC Berlijn én stelde dat het 't liefst al vanaf 2022 met het nieuwe materieel daar wilde gaan rijden (wordt dus een jaartje later).

Stond destijds ook in diverse spoorwegtijdschriften en hier: http://www.ice-treff.de/index.php?id=386351

Laatst bewerkt door brun op 27-05-2019 07:13
 

27-05-2019 15:02:52
AlbertP
AlbertP
Het punt is daarin alleen dat er niet over locomotieven werd gepraat toen, voor zover ik me kan herinneren. En dat is waar de hele discussie nu over gaat, Vectrons versus Talgo+loc.

Maar goed, er komt in ieder geval iets nieuws binnen een jaar of 2-4 wat locwissels overbodig maakt en met het komende herontwerp van de dienstregeling in Duitsland kan de snelheid omhoog (6 dec 2018 dit topic), dus zo slecht staat het er niet voor met de IC Berlijn. Nu alleen nog de beveiliging van Bh aanpassen en kijken wat we in NL kunnen versnellen.
 

27-05-2019 17:28:44
phantom
phantom
En dan is de loc wissel overbodig,feit blijft nog altijd dat er toch gestopt moet worden vanwege t bovenleidings verhaal waar een ander soort stroom op gezet dient te worden.
Je word er dus nog weinig wijzer van als reiziger


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

27-05-2019 17:38:50
IJsbergsla
IJsbergsla
De stop is momenteel tien minuten. Omschakelen duurt circa één minuut. De reiziger wordt er dus negen minuten wijzer van.
Echter had AlbertP daar zelf al wat over gezegd in zijn laatste alinea..
 

27-05-2019 18:25:29
Apda
Apda
Inderdaad; met een niet-aangepaste beveiliging is een korte stop voldoende. Met een wel-aangepaste beveiliging hoeft een meersysteemloc niet te stoppen, want die rolt met neergelaten stroomafnemers het station door, ongeacht welke spanning daar op de bovenleiding staat. (In de praktijk zet men wel de juiste spanning op de bovenleiding, zodat er geen probleem ontstaat als de trein onverwacht stopt. In Em bevond de spanningscheiding zich na het uitrijsein toen de ICE's daar gingen doorrijden.)  

27-05-2019 18:48:08
sjoerd
sjoerd
Bij een rijdende spanningswissel kun je de sluis beter niet in het emplacement hebben, maar er ruim voor/na zoals bijvoorbeeld in Roosendaal. Dat is hier al enkele malen gemeld.  

27-05-2019 19:07:36
Apda
Apda
Toch hadden ze dat in Em wel. Is dat niet de enige mogelijkheid als je een combinatie wilt met omschakelbare bovenleiding voor de eensysteemlocs?  

27-05-2019 19:24:59
broek53
broek53
Misschien praten we hier langs elkaar heen. Dus voor de zekerheid: de stations met omschakelbare bovenleiding hebben op de betreffende sporen geen spanningssluis. En ja: als je zowel wilt kunnen loc wisselen als doorrijden, is dat de enige mogelijkheid. Ik denk dat men eigenlijk nog een soort seingeving zou moeten ontwerpen/aanbrengen die aangeeft dat er een doorgaande rijweg is ingesteld en de punten waar de stroomafnemers neergelaten en opgezet moeten/mogen worden.

Laatst bewerkt door broek53 op 28-05-2019 07:59
 

27-05-2019 19:48:30
treinhobby
treinhobby
De DB heeft absoluut geen plannen om de IC stop in Bad Bentheim op te heffen.

https://www.ems-vechte-surfer.de/nachrichten/bad-bentheim-soll-ice-halt-auch-nach-2023-bleiben-287938.html

Er zijn zat kleinere plaatsen in Duitsland waar ook IC's stoppen.
De discussie die hier gevoerd wordt is dus totaal niet van belang.
 

27-05-2019 21:32:19
Apda
Apda
Quote
broek53 (ma 27 mei 2019 19:24:59 https://www.somda.nl/forum/15507/p705678/): de stations met omschakelbare bovenleiding hebben op de betreffende sporen geen spanningssluis.

Inderdaad, emplacementen waar omschakelbare bovenleiding wordt gecombineerd met doorrijdend meersysteemmaterieel hebben geen spanningsluis maar hebben plaatsen waar de twee stroomsystemen bij elkaar komen en worden gescheiden door een kort stukje geaarde bovenleiding en waar passerend meersysteemmaterieel van stroomsysteem wisselt.
(Overigens is dat geaarde stukje alleen geaard bij het passeren van meersysteemmaterieel. In andere gevallen kan het gewoon onder spanning worden gezet.)

Laatst bewerkt door Apda op 27-05-2019 21:36
 

27-05-2019 22:14:46
Henk1619
Henk1619
Quote
IJsbergsla (ma 27 mei 2019 17:38:50 https://www.somda.nl/forum/15507/p705665/): De stop is momenteel tien minuten. Omschakelen duurt circa één minuut. De reiziger wordt er dus negen minuten wijzer van.


Ik zou wel eens willen horen van een machinist met ervaring op een Vectron hoeveel tijd je werkelijk nodig hebt om met een stoppende trein de zaak om te bouwen tot vertrek gereed. Binnenkomen op de goederensporen in Vl lijkt me prima geschikt om het eens uit te proberen.
 

27-05-2019 22:33:49
Henk1619
Henk1619
Quote
AlbertP (ma 27 mei 2019 15:02:52 https://www.somda.nl/forum/15507/p705655/): Het punt is daarin alleen dat er niet over locomotieven werd gepraat toen, voor zover ik me kan herinneren.


Uiteraard kun je als NS eens hardop nadenken in de gesprekken met DB over wat doorgaande tractie aan voor- en nadelen zou opleveren. Het feit is alleen dat roeptoeteren in de media dat je Vectrons gaat leasen en dat Van Boxtel wel even op een beurs zijn Duitse collega gaat vertellen dat die de loccen moet gaan inzetten nou niet bepaald iets heeft opgeleverd. Tenzij je uitgelachen worden in de beide buurlanden die je hebt als een eer beschouwt natuurlijk.
 

28-05-2019 00:52:05
brun
brun
Quote
treinhobby (ma 27 mei 2019 19:48:30 https://www.somda.nl/forum/15507/p705679/): De DB heeft absoluut geen plannen om de IC stop in Bad Bentheim op te heffen.
https://www.ems-vechte-surfer.de/nachrichten/bad-bentheim-soll-ice-halt-auch-nach-2023-bleiben-287938.html



Als ik dat bericht zo lees, is 'absoluut geen plannen' niet van toepassing. Eerder lees ik dat de voorlichtingsmevrouw van de Deutsche Bahn de plaatselijke politicus van Bad Bentheim een beetje tevreden probeert te houden met vage beloftes.

In Bad Bentheim stappen echt niet veel mensen in of uit de IC Berlijn. Op de drukste dagen zijn het misschien 30 reizigers per trein, meer niet. De reizigersaantallen zijn in Rheine en Osnabrück altijd véél groter. Wat dat betreft is 't net Emmerich: als de locwissel en de 'omschakelstop' zouden vervallen, is er geen reden meer voor de DB om nog elke IC er te laten stoppen. Misschien één of twee stops per dag, de rest rijdt dan waarschijnlijk gewoon door.
 

28-05-2019 00:58:41
brun
brun
Quote
Henk1619 (ma 27 mei 2019 22:33:49 https://www.somda.nl/forum/15507/p705689/):
Het feit is alleen dat roeptoeteren in de media dat je Vectrons gaat leasen en dat Van Boxtel wel even op een beurs zijn Duitse collega gaat vertellen dat die de loccen moet gaan inzetten nou niet bepaald iets heeft opgeleverd. Tenzij je uitgelachen worden in de beide buurlanden die je hebt als een eer beschouwt natuurlijk.


Dit. Volkomen mee eens.

Quote
AlbertP (ma 27 mei 2019 15:02:52 https://www.somda.nl/forum/15507/p705655/): Het punt is daarin alleen dat er niet over locomotieven werd gepraat toen, voor zover ik me kan herinneren.



4 maart 2017 in deze Somda-discussie, een link naar de aanbesteding waarin expliciet staat:

Abschluss eines Rahmenvertrages zur Beschaffung (Entwicklung, Herstellung und Lieferung) von Zugverbänden (Lokomotiven und Wagenzüge).


De DB wilde kortom altijd al complete treinen inclusief loc.

Maar goed, misschien moeten we deze discussie eens begraven... Zo onderhand is toch wel duidelijk dat het Vectron-Talgo-gedoe vooral uit miscommunicatie bestond. Aan wie dat lag, is eigenlijk niet meer belangrijk.

Laatst bewerkt door brun op 28-05-2019 01:02
 

28-05-2019 10:30:28
treinhobby
treinhobby
Wat wordt hier meer lekker negatief gedaan over de diverse partijen...

In 2011 (!) heeft de DB al nieuwe treinstellen besteld voor de verbinding Amsterdam-Berlijn.
Dit waren ICx stellen van Siemens. Deze zouden per december 2016 in dienst komen.

Helaas heeft Siemens diverse problemen gehad met de toelating, waardoor de DB de order voor de (Nederlandse) meerspanningsstellen heeft omgezet in langere stellen voor Duits binnenlands verkeer.

Wat hier dus wordt beweerd dat de NS vorig jaar opeens verrast zou zijn door deze nieuwe Talgo-stammen kan dan wel waar zijn. Maar dat de DB bezig was met wat nieuws komt niet zomaar uit de lucht vallen.

Dat de DB nu toch voor treinstammen kiest, is in dat opzicht wel opmerkelijk aangezien ze eerder aangaven van de losse rijtuigen af te willen, maar ook niet zo heel problematisch.
Het Oostenrijkse Railjet systeem werkt ook prima, waarom dan deze Talgo treinen niet? In basis komt het op hetzelfde neer. Lok + rijtuigen + stuurstand in een vast samenstelling.

Wees blij dat er geïnverteerd wordt in deze verbinding.
Juist in een tijd dat de meeste internationale lange-afstandsverbindingen worden opgeheven!
 

29-05-2019 10:41:54
moderator
Moderator
moderator
Discussie over ETCS, grensbaankvakken etc samengevoegd met de eerdere disccusie omtrent Bh (nu te vinden op https://www.somda.nl/forum/22774/p705036/Beveiliging+grensbaanvakken/ )  

02-06-2019 14:38:36
sigma
sigma
Weet iemand waarom trein 143 op 17 juni een afwijkende dienstregeling heeft?
Zie http://hafas.bene-system.com/bin/traininfo.exe/nn/695175/565757/765348/150949/784?ld=blo&L=profi&seqnr=2&ident=f5.098910151.1559478981&date=17.06.19&station_evaId=8400058&station_type=dep&
 

02-06-2019 15:07:58
dennistd
dennistd
Is dat niet gewoon vanwege de in de zomer rijdende voortrein door de drukke IC Berlijn?  

03-06-2019 00:05:03
jeanne
jeanne
Quote
sigma (zo 02 jun 2019 14:38:36 https://www.somda.nl/forum/15507/p705983/): Weet iemand waarom trein 143 op 17 juni een afwijkende dienstregeling heeft?
Zie http://hafas.bene-system.com/bin/traininfo.exe/nn/695175/565757/765348/150949/784?ld=blo&L=profi&seqnr=2&ident=f5.098910151.1559478981&date=17.06.19&station_evaId=8400058&station_type=dep&


Nationaler Gedenktag des Deutschen Volkes. Herdenking van 17 juni 1953. Op 17 juni 1953 brak in Oost-Duitsland een opstand uit. De mensen die daarbij om zijn gekomen worden op deze dag herdacht.


Jeanne Kok
 

03-06-2019 21:04:15
bnv
bnv
Maar na de val van de muur en het einde van de DDR in oktober 1990 is 17 juni al lang geen officiele feestdag meer.
Sindsdien is dat 3 oktober.
 

03-06-2019 21:37:12
bart84
Moderator
bart84
Quote
dennistd (zo 02 jun 2019 15:07:58 https://www.somda.nl/forum/15507/p705987/): Is dat niet gewoon vanwege de in de zomer rijdende voortrein door de drukke IC Berlijn?
Klopt, dan rijdt de 1529 als voortrein voor de 143 tot Dv. In de tabellen staat deze als 10443. Dit is de gehele zomerperiode behalve op zondag.


Mvg. Bart
 

14-06-2019 15:35:01
Apda
Apda
Van IC Berlijn-stam 7708, die 2x Bpmmbz had, zijn inmiddels 3 rijtuigen uitgewisseld en is 1 Bpmmbz opgeschoven in de stam. De Avmmz was op 3 juni uitgewisseld. De huidige samenstelling is:

rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 911-6 (oude opschriften met(!) stamnummer)
rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 512-9
rijtuig 6: Bpmmz285.5 61 80 20-91 564-0
rijtuig 7: Bpmmz285.5 61 80 20-91 550-9
rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 502-0
rijtuig 9: Bpmmbz285.3 61 80 29-91 300-0 (oude opschriften zonder stamnummer)
rijtuig 10: Bvmmsz187.3 61 80 21-90 739-8 (oude opschriften zonder stamnummer)
rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 500-6
rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 793-8 (oude opschriften zonder stamnummer)
 

27-06-2019 15:51:12
sik214
sik214
Quote
Apda (di 26 mrt 2019 19:45:30 https://www.somda.nl/forum/15507/p702464/): Even tussendoor de alledaagse realiteit:
Nadat IC Berlijn-stam 7705 op 20 maart als IC 141 uit Nederland was vertrokken, is hij 5 dagen weggebleven. Vandaag was hij er weer (IC 148/241), maar in gewijzigde samenstelling. De Bpmmbz en de ARkimmbz zijn vervangen. Rijtuig 7 en 8 zijn onderling van positie gewisseld. Rijtuig 7 heeft nu '8' als vast opschrift, terwijl op het display '7' staat. Bij rijtuig 8 is het omgekeerde het geval. De nieuwe samenstelling is:

rijtuig 4: Bpmmdz285.9 61 80 84-91 910-8
rijtuig 5: Bpmmz284.5 61 80 20-91 543-4
rijtuig 6: Bpmmz284.5 61 80 20-91 528-5
rijtuig 7: Bpmmz284.5 61 80 20-91 542-6 (vast opschrift: '8')
rijtuig 8: Bpmmz284.5 61 80 20-91 546-7 (vast opschrift: '7')
rijtuig 9: Bpmmbz285.3 61 80 29-91 303-4 (oude opschriften zonder stamnummer)
rijtuig 10: Bvmmsz187.5 61 80 21-90 910-5
rijtuig 11: ARkimmbz288.5 61 80 85-91 515-4 (oude opschriften zonder stamnummer)
rijtuig 12: Avmmz106.5 61 80 19-91 738-3

Vanmorgen geconstateerd dat de 7705 een gewijzigde samenstelling heeft:
rijtuig 7: Bpmmz 284.5 61 80 20-91 599 (oude opschriften zonder stamnummer)
rijtuig 9: nog steeds oude opschriften zonder stamnummer
rijtuig 11: heeft nu nieuwe opschriften én stamnummer
rijtuig 12: volgens mij nog oude opschriften (hier twijfel ik nu aan).
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


27-06-2019 17:35:15
Apda
Apda
rijtuig 7: dit rijtuig zit sinds 27 april in de stam. (Ik was vergeten het nummer op te nemen. Dus bedankt.)
rijtuig 11: sinds 1 april nieuwe opschriften zonder stamnummer. Nu dus met stamnummer (of het stamnummer staat er maar aan een kant op).
rijtuig 12: was me niet opgevallen. Ik zal de volgende keer extra goed kijken.
 

28-06-2019 19:46:29
Apda
Apda
Spot van vandaag:
rijtuig 11 (Bistro) heeft aan de zuidzijde geen stamnummer.
rijtuig 11 (Bistro) en 12 (Avmmz) hebben allebei oude opschriften zonder rijtuignummer waaraan onderdelen van nieuwe opschriften zijn toegevoegd (met name de gele streep met '1').

De complete samenstelling van stam 7705 heb ik in het topic "Spots internationale treinen dienstregeling 2019" geplaatst omdat het uitwisselen van een rijtuig zo langzamerhand geen nieuwe ontwikkeling van de IC Berlijn meer is.
 

25-09-2019 13:04:24
brun
brun
Cool, in de IC Berlijn is nu WiFi. In de 1e klasse van de IC 144 werkt het, zoals met deze post live wordt gedemonstreerd.  

25-09-2019 13:09:43
henri1972
henri1972
Dat is een mooie vooruitgang in het service niveau van de IC Berlin. Nu nog een extra A-rijtuig...  

25-09-2019 13:34:40
mren
mren
Quote
brun (wo 25 sep 2019 13:04:24 https://www.somda.nl/forum/15507/p712636/): Cool, in de IC Berlijn is nu WiFi. In de 1e klasse van de IC 144 werkt het, zoals met deze post live wordt gedemonstreerd.

De grote vraag is: wat doet de trein-WiFi in Duitsland? Want met mijn eigen apparatuur is het bereik bij de oosterburen bij tijd en wijle tamelijk dramatisch.
 

25-09-2019 13:38:46
IJsbergsla
IJsbergsla
IC 144 is nog bij lange na niet in Nederland, ergo quod erat demonstrandum  

25-09-2019 13:39:53
brun
brun
Quote
mren (wo 25 sep 2019 13:34:40 https://www.somda.nl/forum/15507/p712649/):
Quote
brun (wo 25 sep 2019 13:04:24 https://www.somda.nl/forum/15507/p712636/): Cool, in de IC Berlijn is nu WiFi. In de 1e klasse van de IC 144 werkt het, zoals met deze post live wordt gedemonstreerd.

De grote vraag is: wat doet de trein-WiFi in Duitsland? Want met mijn eigen apparatuur is het bereik bij de oosterburen bij tijd en wijle tamelijk dramatisch.


Praktijktest as we speak... Tot nog toe erg stabiel, ook in de regio's waar ik gewoonlijk met eigen mobieltje nauwelijks bereik heb.

De Wi-Fi in Duitse treinen werkt sowieso vrij goed, het wordt meestal alleen langzaam als er erg veel internetgebruikers in de trein zitten.

Laatst bewerkt door brun op 25-09-2019 13:40
 

25-09-2019 13:54:52
evangoor
evangoor
De grote vraag is: wat doet de WiFi straks in Nederland? Kijken of DB heeft geleerd van de problemen met de ICE-WiFi en de roaming nu gelijk vanaf het begin goed heeft geregeld. Laat het maar weten, al dan niet via de trein-WiFi.

Laatst bewerkt door evangoor op 25-09-2019 13:55
 

25-09-2019 15:14:31
icened
icened
Hoe duur is het om Wifi te installeren in oude rijtuigen die over 4 -5 jaar zullen verdwijnen?

In de gloednieuwe ICNG zal het standaard zijn:

https://www.railwaypro.com/wp/nomad-provide-wifi-ns-new-intercity-fleet/
 

25-09-2019 17:40:18
brun
brun
Quote
icened (wo 25 sep 2019 15:14:31 https://www.somda.nl/forum/15507/p712657/): Hoe duur is het om Wifi te installeren in oude rijtuigen die over 4 -5 jaar zullen verdwijnen?


De installatie zelf is niet duur, een 4G-router kost geen drol, de kosten zitten 'm vooral in de overeenkomsten met de drie Duitse telecomaanbieders.

Update: Wi-Fi werkt in de trein ook gewoon in NL. Het is alleen in rijtuig 11 uitgevallen bij de grens. Waarschijnlijk door stroomproblemen, de elektriciteit in de keuken lag er ook een tijdje uit namelijk.
 

25-09-2019 18:11:43
b2py
b2py
Zijn er nog zoveel mensen die WiFi nodig hebben terwijl mobiel netwerk door heel Europa nu beschikbaar is?  

25-09-2019 19:04:27
evangoor
evangoor
Mijn mobiel doet het heel erg slecht in de IC Berlijn. Komt door de warmte'folie' in de ramen. (of door mijn mobiel, maar in andere treinen doet ie het wel goed)

Daarnaast, het is toch inmiddles 'normaal' geworden dat er WiFi is in treinen. Zelf Sprinters worden ermee uitgerust. En semi-premium product als de IC van Deutsche Bahn kan dan niet achterblijven. Zeker gezien de portals (nieuws, uitzendingen en films) die nu eveneens mee aangeboden worden.

Laatst bewerkt door evangoor op 25-09-2019 19:07
 

25-09-2019 19:49:16
thom
thom
Quote
b2py (wo 25 sep 2019 18:11:43 https://www.somda.nl/forum/15507/p712675/): Zijn er nog zoveel mensen die WiFi nodig hebben terwijl mobiel netwerk door heel Europa nu beschikbaar is?

Jij komt niet vaak in Duitsland %08%?

Bij Duitse rijtuigen is het niet alleen het getinte glas wat voor problemen zorgt maar dikwijls ook de glaswol isolatie met aluminium kaft laag, daar kan geen alu hoedje tegenop

Quote
brun (wo 25 sep 2019 17:40:18 https://www.somda.nl/forum/15507/p712670/):
Quote
icened (wo 25 sep 2019 15:14:31 https://www.somda.nl/forum/15507/p712657/): Hoe duur is het om Wifi te installeren in oude rijtuigen die over 4 -5 jaar zullen verdwijnen?


De installatie zelf is niet duur, een 4G-router kost geen drol, de kosten zitten 'm vooral in de overeenkomsten met de drie Duitse telecomaanbieders.

Update: Wi-Fi werkt in de trein ook gewoon in NL. Het is alleen in rijtuig 11 uitgevallen bij de grens. Waarschijnlijk door stroomproblemen, de elektriciteit in de keuken lag er ook een tijdje uit namelijk.

Dat een router misschien niet het duurste is wil ik niet zeggen want dat is geen huis tuin en keuken ding en daarnaast heb je die dingen ook nogeens in enorme oplage nodig gezien het totaal aantal rijtuigen wat de DB in hun bezit heeft, dat telt wel flink op uiteindelijk.

Tel er daarnaast nog het aanbrengen van de bekabeling door het gehele rijtuig heen, een antenne op het dak en een aantal zenders door het rijtuig en je bent wel even een flinke investering kwijt aan manuren en hardware.

Laatst bewerkt door thom op 25-09-2019 19:52
 

25-09-2019 20:23:30
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
b2py (wo 25 sep 2019 18:11:43 https://www.somda.nl/forum/15507/p712675/): Zijn er nog zoveel mensen die WiFi nodig hebben terwijl mobiel netwerk door heel Europa nu beschikbaar is?
Niet iedereen heeft een onbeperkte internetbundel he.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

25-09-2019 21:24:08
b2py
b2py
Lijkt me niet heel relevant. De trein WiFi is ook niet bedoelt voor het streamen van Netflix oftewel, je hebt zeer beperkte bandbreedtes beschikbaar, dat kan anno 2019 ook wel prima uit je EU bundel..  

25-09-2019 22:09:09
sik214
sik214
Quote
thom (wo 25 sep 2019 19:49:16 https://www.somda.nl/forum/15507/p712695/):
Quote
b2py (wo 25 sep 2019 18:11:43 https://www.somda.nl/forum/15507/p712675/): Zijn er nog zoveel mensen die WiFi nodig hebben terwijl mobiel netwerk door heel Europa nu beschikbaar is?

Jij komt niet vaak in Duitsland %08%?

Bij Duitse rijtuigen is het niet alleen het getinte glas wat voor problemen zorgt maar dikwijls ook de glaswol isolatie met aluminium kaft laag, daar kan geen alu hoedje tegenop

Quote
brun (wo 25 sep 2019 17:40:18 https://www.somda.nl/forum/15507/p712670/):
Quote
icened (wo 25 sep 2019 15:14:31 https://www.somda.nl/forum/15507/p712657/): Hoe duur is het om Wifi te installeren in oude rijtuigen die over 4 -5 jaar zullen verdwijnen?


De installatie zelf is niet duur, een 4G-router kost geen drol, de kosten zitten 'm vooral in de overeenkomsten met de drie Duitse telecomaanbieders.

Update: Wi-Fi werkt in de trein ook gewoon in NL. Het is alleen in rijtuig 11 uitgevallen bij de grens. Waarschijnlijk door stroomproblemen, de elektriciteit in de keuken lag er ook een tijdje uit namelijk.

Dat een router misschien niet het duurste is wil ik niet zeggen want dat is geen huis tuin en keuken ding en daarnaast heb je die dingen ook nogeens in enorme oplage nodig gezien het totaal aantal rijtuigen wat de DB in hun bezit heeft, dat telt wel flink op uiteindelijk.

Tel er daarnaast nog het aanbrengen van de bekabeling door het gehele rijtuig heen, een antenne op het dak en een aantal zenders door het rijtuig en je bent wel even een flinke investering kwijt aan manuren en hardware.
bekabeling valt wel mee als je het op de Flixtrain manier doet: in elk rijtuig een wifi koffertje onder een bank vastbinden. Werkt prima!
 

26-09-2019 13:53:04
maurits
maurits
Quote
b2py (wo 25 sep 2019 18:11:43 https://www.somda.nl/forum/15507/p712675/): Zijn er nog zoveel mensen die WiFi nodig hebben terwijl mobiel netwerk door heel Europa nu beschikbaar is?


Heel Europa, behalve Duitsland. Mobiele dekking in de steden is matig, in de buitengebieden slecht tot zeer slecht. Je kunt het meestal doen met GPRS of Edge, feitelijk onbruikbaar. Wat dat betreft is Duitsland erger dan een ontwikkelingsland.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

26-09-2019 17:01:35
brun
brun
Eens.

Kleine opmerking hierbij: de Wi-Fi in Duitse treinen gebruikt alle drie mobiele netwerken (T-Mobile, Vodafone en O2/Eplus) parallel omdat er anders veel te veel gaten in de verbinding vallen. Geen van die netwerken is in z'n eentje goed genoeg.
 

26-09-2019 17:40:33
thom
thom
Dat is dan wel weer goed geregeld als ik het zo hoor  

26-09-2019 18:07:25
Berk24
Berk24
Quote
maurits (do 26 sep 2019 13:53:04 https://www.somda.nl/forum/15507/p712735/):
Quote
b2py (wo 25 sep 2019 18:11:43 https://www.somda.nl/forum/15507/p712675/): Zijn er nog zoveel mensen die WiFi nodig hebben terwijl mobiel netwerk door heel Europa nu beschikbaar is?


Heel Europa, behalve Duitsland. Mobiele dekking in de steden is matig, in de buitengebieden slecht tot zeer slecht. Je kunt het meestal doen met GPRS of Edge, feitelijk onbruikbaar. Wat dat betreft is Duitsland erger dan een ontwikkelingsland.

Dus ik kan in een gemiddeld voormalige Oostblokland (Hongarije of Bulgarije) wel gewoon lekker surfen in de trein?

Het is zo jammer dat Nederland aan alleen Duitsland en Frankrijk grenst (België tel ik vanwege de grootte niet mee, daar ben je zo doorheen). Beide landen maken het spoorgebied er gewoon een puinhoop van. Dan liever landen als Spanje, Italië, Tsjechië of Zweden.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 

26-09-2019 22:34:51
henri1972
henri1972
Wat is er in Duitsland slechter dan Italië of Tsjechië dan?  

26-09-2019 22:36:48
daniel81
daniel81
De wifi  

26-09-2019 22:41:34
henri1972
henri1972
Nou, in de Tsjechische EC rijtuigen werkt de wifi ook meer niet dan wel. Laatste ervaring op de donderdag na Pinksteren in de EC Praha - Dresden: wifi deed t zowel in Tsjechië als in Duitsland niet....  

27-09-2019 03:35:30
Xander140
Xander140
Ja maar het is toch niks anders dan doorgeven van het 4G signaal van buiten? Als er geen 4G aanwezig is, wat in Duitsland idd ruk is dan is er ook geen wifi.. Ik bedoel de trein ligt echt aan kabel xD  

27-09-2019 06:22:18
Berk24
Berk24
Quote
henri1972 (do 26 sep 2019 22:34:51 https://www.somda.nl/forum/15507/p712767/): Wat is er in Duitsland slechter dan Italië of Tsjechië dan?

In Duitsland is er erg veel uitval in het regionalverkehr en veel vertraging in het fernverkehr.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

27-09-2019 11:22:17
thom
thom
Joh, het ging over WiFi in Duitsland in deze, en niet over treinverkeer...  

27-09-2019 13:41:20
dennistd
dennistd
Quote
Xander140 (vr 27 sep 2019 03:35:30 https://www.somda.nl/forum/15507/p712777/): Ja maar het is toch niks anders dan doorgeven van het 4G signaal van buiten? Als er geen 4G aanwezig is, wat in Duitsland idd ruk is dan is er ook geen wifi.. Ik bedoel de trein ligt echt aan kabel xD

Het voordeel is dat er gebruik gemaakt wordt van alle providers, en niet zoals bij je eigen telefoon van slechts 1 provider. In Nederland maakt dat niet zo veel uit (vrijwel alle providers hebben vrijwel overal dekking) maar in Duitsland kan het zo zijn dat in een bepaald gebied Vodafone geen dekking heeft, maar Telekom wel. In een ander gebied hebben die twee beide geen dekking, maar O2 juist weer wel. Door gebruik te maken van alle netwerken is de kans dat er een verbinding is veel groter. Maar nog steeds geen 100%, het blijft wel derde-wereld-land Duitsland natuurlijk. %09%

Laatst bewerkt door dennistd op 27-09-2019 13:42
 

27-09-2019 21:27:16
yappa
yappa
Ook in NL maakt IC Berlijn (en ICE trouwens ook) dan ook gebruik van meerdere providers en meerdere modems per provider. Dus als je daar nog geen vlotte WiFi mee hebt, dan is het hopeloos (of de apparatuur is ermee opgehouden )  

30-09-2019 11:01:47
maurits
maurits
Quote
Berk24 (do 26 sep 2019 18:07:25 https://www.somda.nl/forum/15507/p712752/):
Dus ik kan in een gemiddeld voormalige Oostblokland (Hongarije of Bulgarije) wel gewoon lekker surfen in de trein?



Die "voormalige Oostbloklanden" zijn op veel gebieden technologisch een stuk verder dan Duitsland. Niet alleen qua mobiel internet, maar ook bijvoorbeeld voor contactloos betalen en andere digitale handelingen.

Duitsland loopt op dat gebied hopeloos achter....


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

14-10-2019 19:37:06
sjoerd
sjoerd
Nu zelfs de VVD de trein gaat promoten, moet ik nog eens nadenken over mijn stemgedrag. Wat te denken van:
>Citaat: Bedrijven blijven weg uit Twente omdat er geen goede en snelle treinverbinding is naar de Randstad', dat stelt de provinciale afdeling van de VVD. De partij doet woensdag tijdens de Statenvergadering een noodoproep aan het provinciebestuur. De VVD wil dat de provincie een lobby start om een hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Berlijn aan te leggen via Twente. Zo'n verbinding is volgens VVD'er Lex Schukking 'van levensbelang voor Twente'. "Niet alleen omdat we dan veel sneller in Berlijn zijn, maar het brengt Twente ook veel dichter bij Amsterdam. Dat is voor deze regio van grote sociaaleconomische betekenis." Einde citaat<
Een schot voor de boeg voor degenen die denken dat je beter over Arnhem - Emmerik kunt racen! De speciale goederenlijn wilden ze in Twente niet, maar dit is andere koek.

Laatst bewerkt door sjoerd op 14-10-2019 19:38
 

14-10-2019 19:57:54
timtrein
timtrein
Quote
om een hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Berlijn aan te leggen via Twente

Sorry dat mijn reactie wat langer duurde, ik lag even onder tafel van het lachen...
 

14-10-2019 20:07:12
cuneo56
cuneo56
Mooi zo,n lijn haltes in Amsterdam , Amersfoort, Deventer ,Onabruck ,Hannover en Berlijn!
Zouden ze dan nog zo graag daarvoor zijn? er%02%
 

15-10-2019 14:10:44
gvttreinen
gvttreinen
Tuurlijk niet, wereldsteden als Rijssen, Almelo, Hengelo, Enschede en Oldenzaal willen ook een halte.
Laat ze in Limburg dit niet horen want dan gaan ze ook al denken aan een HSL verbinding met de Randstad.
 

15-10-2019 14:22:21
sjoerd
sjoerd
Ik kan het me enigszins voorstellen. De overheid heeft onlangs laten weten de spoorverbindingen naar de buitengebieden te willen verbeteren opdat er meer mensen zullen kiezen voor iets anders dan Amsterdam: in Groningen, Drente, Limburg en Zeeland heeft men al jaren last van krimp. Ik zou zeggen: de autosnelwegen liggen er al, nu de snelspoorlijnen nog. Te denken valt ook aan de Grote Ring die alle buitengebieden met elkaar verbindt en ook Schiphol in zee aandoet, aan te leggen over de Ringdijk die ons kikkerlandje moet beschermen tegen de stijging van de zeespiegel. Of draaf ik nu een beetje door?  

15-10-2019 15:02:53
waalkade
waalkade
Valt wel mee hoor.
De universiteitssteden zouden best eens onderling rechtstreeks verbonden mogen worden.
Nm-Ehv, Nm-Es, Nm-Gn, Nm-Mt Gn-Es en nog veel meer, allemaal met een overstap.
En dan heb ik het nog niet over Wageningen.
 

15-10-2019 15:13:07
martijn
martijn
Waarom ook alweer? Veel studenten studeren maar in 1 stad tegelijk en volgens mij verplaatsen de meeste studenten zich vooral tussen het ouderlijk huis (dat overal kan staan) en die ene universiteitsstad.  

15-10-2019 15:27:48
waalkade
waalkade
Studenten studeren niet alleen of leveren de was thuis af.  

15-10-2019 15:33:12
martijn
martijn
Klopt, maar in mijn studententijd waren 'we' voor andere zaken niet per se op andere studentensteden georiënteerd. Dus ben benieuwd wat nu de motivatie is. Ik zie op zondagavond vooral overvolle treinen vanuit 'de provincie' richting de studentensteden gaan. En vrijdagmiddag in tegengestelde richting uiteraard...  

15-10-2019 16:09:19
NRuys
NRuys
Quote
cuneo56 (ma 14 okt 2019 20:07:12 https://www.somda.nl/forum/15507/p713845/): Mooi zo,n lijn haltes in Amsterdam , Amersfoort, Deventer ,Onabruck ,Hannover en Berlijn!
Zouden ze dan nog zo graag daarvoor zijn? er%02%
Vergeet Deventer maar, dat is een te korte afstand. Dan maak gewoon een station "Hengelo TGV" bij Deurningen met een pendelbusje of treintje naar Hengelo, om al die verstedelijking en Borne te ontwijken. Zo'n pendeldienst en overstap waarbij je sneller zou zijn met de reguliere trein.

Quote
gvttreinen (di 15 okt 2019 14:10:44 https://www.somda.nl/forum/15507/p713863/): Tuurlijk niet, wereldsteden als Rijssen, Almelo, Hengelo, Enschede en Oldenzaal willen ook een halte.
Laat ze in Limburg dit niet horen want dan gaan ze ook al denken aan een HSL verbinding met de Randstad.
Hoor ik daar een LGV Amsterdam-Eindhoven-Maastricht-Luik(-Brussel/Aken)? Dat willen we wel in Limburg!
 

15-10-2019 17:09:24
Knoek
Knoek
Het is ook wel bizar dat de huidige intercity's Twente-Randstad nog langzamer rijden dan in de jaren 60! Zeker het Veluwe-traject kan de snelheid flink omhoog en heb je nauwelijks last van stoppers.

Ook wordt er bij de Provincie al nagedacht om nieuw spoor aan te leggen tussen Hengelo en Holten waardoor de omweg via Almelo vervalt. Voor Almelo kun je dan gebruik maken van de Sprinters en intercity Zwolle van Blauwnet. Van dit spoor kan dan ook het goederenvervoer gebruik maken. Maar zal wel weer een langdurig project zijn...
 

15-10-2019 17:20:14
treinhobby
treinhobby
Ze zijn nu bezig om de A1 te verbreden.
Verwacht niet dat ze daar dan ook nog een spoor naast krijgen.

Hadden ze dit jaren eerder moeten bedenken.
Dan had je niet hoeven verdubbelen en op die plek de rails neer kunnen leggen...

Het verbaasd mij altijd nog steeds dat Amf - Apd nooit (deels) versneld is naar 140.
Grote stukken zijn kaarsrecht.
 

15-10-2019 17:56:57
moderator
Moderator
moderator
Speculeren en wensen zijn hier niet gewenst. Graag on-topic blijven.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

07-11-2019 09:37:37
pluisje
pluisje
Weer een aanwijzing dat de gesprekken steeds meer richting Arnhem gaan.
https://www.destentor.nl/arnhem/duitse-steun-voor-arnhem-als-tussenstop-amsterdam-berlijn~a9fdb119/
 

07-11-2019 10:06:51
evangoor
evangoor
Dat het ITF2030, de officiële planstudie naar de toekomstige dienstregeling(en) in Duitsland, de IC Berlijn (IC Linie 77) gewoon nog steeds via Bentheim (misschien moet ik zeggen: Osnabrück) laat lopen , vind IK een duidelijk teken van het tegendeel. Ik zou ook niet verwachten dat Arnhem/Gelderland de route via Hengelo/Overijssel gaat steunen. (en andersom) We zullen het gaan zien. Ik als Utrechter heb alleen een mening over de route via de Hanzelijn  

07-11-2019 10:42:05
sjoerd
sjoerd
Wat de route ook wordt, de vervoerder en de reizigers zijn gebaat bij een zo snel mogelijke route. Uiteindelijk heb je daar als aantakreiziger met een overstap ook baat bij.
Wat politici onderling bekokstoven heeft nog niet zoveel waarde. Er is al zoveel bedacht en weer afgeschoten. Het is nou niet meer zo, dat waar spoor ligt, het ook volop beschikbaar is. Eigenlijk moeten de trajecten Utrecht - Arnhem en Zevenaar - Duitsland daartoe viersporig worden, en wellicht Arnhem - Zevenaar ook. Daar rijden ook al vier treinen per uur naar de Achterhoek en een stoppertje naar Duitsland.
Maar wellicht kan de lijn via Nijmegen en Kleve daarin een rol gaan spelen, al is dat dan niet voor de richting Berlijn.
 

07-11-2019 11:23:01
mkns
mkns
Quote
treinhobby (di 15 okt 2019 17:20:14 https://www.somda.nl/forum/15507/p713890/): Ze zijn nu bezig om de A1 te verbreden.
Verwacht niet dat ze daar dan ook nog een spoor naast krijgen.



De A1 oost verbreding, die nu gaande is, maakt voornamelijk gebruik van de erg brede middenberm, die over het hele stuk Azelo - Apeldoorn destijds bij de aanleg van A1 al vrijgehouden is. Tussen Apeldoorn en Deventer is ca. 10 jaar geleden die ruimte al gebruikt voor de bestaande spitstrook.

Voor zover er ruimte is voor spoor naast de A1, deze ruimte gaat niet verloren als gevolg van huidige werkzaamheden aan de A1.
 

07-11-2019 14:14:15
dennistd
dennistd
Quote
pluisje (do 07 nov 2019 09:37:37 https://www.somda.nl/forum/15507/p715276/): Weer een aanwijzing dat de gesprekken steeds meer richting Arnhem gaan.
https://www.destentor.nl/arnhem/duitse-steun-voor-arnhem-als-tussenstop-amsterdam-berlijn~a9fdb119/
Het gaat alleen om steun van één politieke partij, de FDP. Dat is een oppositiepartij met zo'n 10% van de stemmen. In de coalitie zitten CDU/CSU (30%) en SPD (20%). Qua omvang (maar zeker niet qua standpunten) dus te vergelijken met wat hier de SP is. En om nou te zeggen dat die heel veel invloed hebben...

Laatst bewerkt door dennistd op 07-11-2019 14:14
 

07-11-2019 16:31:14
brun
brun
Precies. Leuk dat politieke partijen wat roepen, maar het is al even onbelangrijk als lokale politici die zeggen dat de trein toch écht in hun stad moet stoppen.

Eerst zien, dan geloven.

Ben overigens zelf wél een groot voorstander van zo'n rechtstreekse ICE Amsterdam-Berlijn via Oberhausen. Het is de goedkoopste manier van forse tijdswinst boeken, want je hoeft helemaal niet in infrastructuur te investeren, alleen in de aanschaf van een paar treinstellen en in het betalen voor een snel pad in de dienstregeling (ik neem aan dat zoiets ook geld kost?).
 

07-11-2019 16:49:46
SchuurB
SchuurB
Niet hoeven investeren in infra is een mooie theorie, maar hoe weet je dat er een pad voor die trein te krijgen is? Ga je Duitse binnenlandse treinen vervangen? Bedenk wel dat als
a. Düsseldorf haar ICE-uursdienst (edit) met Berlijn (/edit) kwijtraakt of
b.jouw snelle pad de regionale takten van half Duitsland overhoop haalt
de politieke pleuris uitbreekt waarin de Duitse belangen op de eerste plaats komen te staan.

Laatst bewerkt door SchuurB op 07-11-2019 16:57
 

07-11-2019 16:50:35
gvttreinen
gvttreinen
Oplossing; vleugeltrein  

07-11-2019 16:54:10
SchuurB
SchuurB
Overigens: hierboven wordt gesproken over dè route. Volgens mij is het veel aantrekkelijker om 2 routes aan te bieden: een snelle over Utrecht - Arnhem en een tweede via Hengelo en Deventer/Zwolle (doorhalen wat niet van toepassing is)

Laatst bewerkt door SchuurB op 07-11-2019 16:54
 

07-11-2019 16:57:54
SchuurB
SchuurB
@gvttreinen: Prima idee, waar ga je combineren?

Laatst bewerkt door SchuurB op 07-11-2019 16:58
 

07-11-2019 17:21:10
daniel81
daniel81
Eeuuh Berlijn - Düsseldorf ís al een vleugeltrein: wordt gecombineerd en gesplitst in Hamm, vanwaar het ene deel via Duisburg naar Keulen rijdt en het andere deel via Wuppertal eveneens naar Keulen.  

07-11-2019 22:25:49
icened
icened
Quote
brun (do 07 nov 2019 16:31:14 https://www.somda.nl/forum/15507/p715298/): Precies. Leuk dat politieke partijen wat roepen, maar het is al even onbelangrijk als lokale politici die zeggen dat de trein toch écht in hun stad moet stoppen.

Eerst zien, dan geloven.

Ben overigens zelf wél een groot voorstander van zo'n rechtstreekse ICE Amsterdam-Berlijn via Oberhausen. Het is de goedkoopste manier van forse tijdswinst boeken, want je hoeft helemaal niet in infrastructuur te investeren, alleen in de aanschaf van een paar treinstellen en in het betalen voor een snel pad in de dienstregeling (ik neem aan dat zoiets ook geld kost?).


Kom zelf uit een stad die al eens gepleit heeft om de Berlijn trein daar te laten stoppen. Maar toen reageerde het bestuur van andere steden waar de Berlijn trein nu stopt direct geïrriteerd op. En dat was nog slechts een proefballonnetje.

Eigenlijk zou het belang van de treinreizigers voorop moeten staan. Dus waarom geen ICE Amsterdam - Duisburg - Berlijn? Maar doordat alle betrokken partijen vooral hun eigen belang voorop stellen komt er van de verkorting van de reistijd weinig terecht.

En tussen Berlijn - Bad Bentheim - Amsterdam is het eigenlijk geen ramp als de Berlijn trein niet meer stopt in Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. Alleen de gemeentebesturen van die steden zullen moeilijk doen. NS kan ter compensatie een aparte IC Amsterdam - Bad Bentheim laten rijden ter compensatie. Die aansluit op de IC Bad Bentheim - Berlijn.
 

07-11-2019 22:26:21
b2py
b2py
@Daniel81, Voor zolang het duurt, die gaat met een paar jaar naar een uursdienst per tak waarmee het splitsen en combineren vervalt en op gezamenlijk traject een 30’ dienst ontstaat. Kan je weer een nieuwe vleugelverbinding opzetten.  

07-11-2019 22:32:40
thom
thom
Quote
icened (do 07 nov 2019 22:25:49 https://www.somda.nl/forum/15507/p715327/): een stad die al eens gepleit heeft om de Berlijn trein daar te lat
En tussen Berlijn - Bad Bentheim - Amsterdam is het eigenlijk geen ramp als de Berlijn trein niet meer stopt in Hilversum, Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Hengelo. Alleen de gemeentebesturen van die steden zullen moeilijk doen. NS kan ter compensatie een aparte IC Amsterdam - Bad Bentheim laten rijden ter compensatie. Die aansluit op de IC Bad Bentheim - Berlijn.

Nee, het is zeker geen ramp als die trein daar niet meer stopt, die reiziger waar het om draait kan dan alleen nergens meer aan boord komen maar dat is maar een detail natuurlijk...

En een tweede trein ernaast laten rijden die het wel doet maakt de kosten 2x zo hoog, je creëert een onaantrekkelijke overstap erbij en de kans is groot dat er helemaal geen ruimte is voor een tweede pad...
 

07-11-2019 22:44:30
icened
icened
Quote
thom

En een tweede trein ernaast laten rijden die het wel doet maakt de kosten 2x zo hoog, je creëert een onaantrekkelijke overstap erbij en de kans is groot dat er helemaal geen ruimte is voor een tweede pad...


Waarom zou geen ruimte zijn voor een IC Amsterdam - Bad Bentheim met ICM-M (7 keer per dag. Rijdt hetzelfde pad als Berlijn trein. Dat de kosten dan hoger worden ben ik met je eens. Vleugeltrein Amsterdam - Bad Bentheim + IC Schiphol - Enschede een idee? Moet je weer aan - en afkoppelen. Ook ingewikkeld.
 

07-11-2019 22:55:17
thom
thom
Hoe bedoel je in het zelfde pad?
Het pad wat ongebruikt is als dat uur de ICB niet rijdt? Dan krijg je een leuke overstap in Bentheim als je naar Berlijn moet en dan verdampt je snellere rijtijd ook direct weer...
 

07-11-2019 23:39:00
AlbertP
AlbertP
Waarom niet een extra stop in Hgl om over te stappen uit de bestaande IC :?:
Maar even serieus, waarom moet de stop in Amf weg? Dan kunnen reizigers niet meer kiezen of ze naar Shl of Asd willen. Verder denk ik dat Ut/Rtd belangrijk genoeg zijn als bestemming om de overstap tussen de 500/600 en IC Berlijn te behouden. De ICE/Thalys/Eurostar slaan Ut en Rtd ook niet over.

Stops schrappen kan ik me wel in vinden, maar laat dan Amf en Hgl intact zodat het überhaupt mogelijk blijft om naar de Randstad & het noorden van NL over te stappen zonder een (half) uur extra reistijd en veel overstappen. Scheelt alsnog 4 stops. (Aangenomen dat het vanuit Ah en zuidelijker redelijk mogelijk is/wordt om via Düsseldorf in Berlijn te komen, in plaats van Dv.)
 

08-11-2019 11:13:21
Knoek
Knoek
Hier worden ook twee zaken door elkaar gehaald. De normale ICB blijft gewoon van het huidige traject via Hengelo gebruik maken. Het gaat alleen om de nieuwe snellere treinen die slechts 2 tot 3 keer per dag moeten gaan rijden en vele stations over moeten slaan. En dat is de planning na het jaar 2030.

Je kunt je afvragen wat de meerwaarde is van een extra trein die via Arnhem rijdt. De huidige ICB gaat vanaf 2023 sowieso een half uur sneller rijden met de nieuwe Talgo. Haal je op het huidige traject een aantal stops weg (zoals vroeger ook het geval was) dan is de route via Hengelo ongetwijfeld sneller dan via Arnhem dat een flinke omweg is.

Ook wordt er bij de Arnhem-route vanuit gegaan dat het gehele traject een 300km/u traject is, ik zie dat de komende 20 jaar nog niet aangepast zijn, zeker op het Nederlandse deel niet. Ook dient er extra spoor aangelegd te worden anders zit je steeds achter een normale intercity of stopper. Is er vanaf 2030 überhaupt nog materieel beschikbaar bij DB dat 300km/u kan rijden en ook nog eens in Nederland kan rijden? Is DB bereid om voor die paar ritten per dag een extra trein aan te schaffen voor dit doel? En wil DB investeren in twee routes met exact dezelfde bestemmingen?

Daarnaast moeten er in Duitsland een aantal ICE-stations overgeslagen worden om enige tijdwinst te behalen, daar gaan de Duitsers nooit mee akkoord. En een extra ICE tussen Ruhrgebiet en Hannover wil men ook niet dus zal er een andere trein voor dit doel geschrapt moeten worden.

Logischer lijkt mij om het huidige traject verder te versnellen, daar is veel winst op te behalen. Waarom rijden bijvoorbeeld de treinen over het lange Veluwe-traject nog altijd zo langzaam? Hier is minstens 160km/u betrekkelijk eenvoudig te realiseren tegen lage kosten. Daarnaast de ICB ieder uur laten rijden.
 

08-11-2019 14:34:25
yappa
yappa
Het is vooral de ambitie van NS, waarom zou DB dan in extra treinen moeten investeren?  

08-11-2019 16:58:47
icened
icened
Quote
Knoek (vr 08 nov 2019 11:13:21 https://www.somda.nl/forum/15507/p715343/): Hier worden ook twee zaken door elkaar gehaald. De normale ICB blijft gewoon van het huidige traject via Hengelo gebruik maken. Het gaat alleen om de nieuwe snellere treinen die slechts 2 tot 3 keer per dag moeten gaan rijden en vele stations over moeten slaan. En dat is de planning na het jaar 2030.

Las kortgeleden over een HSL Bielefeld - Hannover. Misschien in 2030. Maar erg concreet is deze nieuwe plan nog niet. Dan zou een ICE Amsterdam - Duisburg - Berlijn nut hebben.

https://neubaustrecke-bielefeld-hannover.de/willkommen/


Laatst bewerkt door icened op 08-11-2019 17:08
 

08-11-2019 21:27:23
brun
brun
Ik zie telkens weer dezelfde discussie in deze thread voorbijkomen... Zucht. Herhaling van zetten. Alles is al tig keer besproken en vergeleken, ook ICE Berlijn via de bocht bij Oberhausen versus IC Berlijn via Bentheim maar zonder locwissel...  

11-11-2019 08:22:11
Erikvd12
Erikvd12
Ik gooi hem er toch maar even door.
Hoe gaat het vanaf de DRGL 2020 verder met de ICB als de 1700 locs afgevoerd worden? Blijft de stop te Bh +-10 min?
 

11-11-2019 08:38:12
DDZ7504
DDZ7504
De 1700'en blijven in 2020 gewoon nog rijden bij NSI. Wat de opzet vanaf drgl 2011 wordt, is volgens mij nog niet helemaal bekend.  

11-11-2019 09:13:35
icened
icened
Vermoed dat de serie 1700 blijft rijden totdat de nieuwe Talgo treinen gaan rijden tussen Amsterdam - Berlijn. De NS Traxx worden gehuurd. En daar wil NS graag vanaf. Scheelt dure huur. En Traxx serie 186 is niet gebouwd om alleen tussen Amsterdam - Bad Bentheim te rijden. Geldverspilling.  

11-11-2019 09:45:46
Daan!
Daan!
Alleen kost het ook geld om de 1700'en op de baan te houden... De vraag is hoeveel met een hele grote onderdelenpot die in vanaf 8 december vrijkomt.  

11-11-2019 10:03:50
broek53
broek53
Met de onderdelenpot zal het wel meevallen, als je ziet wat er inmiddels van de tientellen locs is afgekomen die inmiddels gesloopt zin. De nu vrijkomende 1700-en worden te koop aangeboden, dus veel onttakelen zal er in eerste instantie al met al niet bij zijn.  

22-11-2019 10:58:10
gjbrandsma
gjbrandsma
Uit de Kamerbrief over het MIRT van gisteren:

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2019/11/21/bestuurlijke-overleggen-mirt-20-en-21-november-voortgang-mirt-moties-en-toezeggingen/bestuurlijke-overleggen-mirt-20-en-21-november-voortgang-mirt-moties-en-toezeggingen.pdf

"Uit de nadere uitwerking van de quick scan Berlijntrein blijkt dat per dienstregeling 2024 een reistijdwinst van een half uur op de huidige route tussen Amsterdam en Berlijn kansrijk is. Met de regio is afgesproken ons hier samen voor in te zetten. Komend jaar werken we met de Duitse partners verder om tot een gezamenlijke inzet te komen. Het streven is om begin 2020 met de Duitse ambtsgenoot hierover te spreken en vervolgens een rapportage naar uw Kamer te sturen.
Verdere versnelling van de verbinding naar Berlijn op de lange termijn, waarbij grootschalige infrastructurele maatregelen noodzakelijk zijn, wordt in het Toekomstbeeld OV 2040 onderzocht. Hierbij geldt dat alle routeopties volwaardig worden afgewogen conform de toezegging tijdens het AO internationaal spoor (6 februari 2019) en de motie van lid Amhaouch (Kamerstuk 29 984, nr. 819)."
 

22-11-2019 11:30:40
evangoor
evangoor
Op één of andere manier krijg ik, wat betreft de eerste alinea, het gevoel dat het Duitse nieuws van 6 december 2018 (zie elders in dit topic) nu in Nederland wordt gerecycled.

Laatst bewerkt door evangoor op 22-11-2019 11:31
 

22-11-2019 11:54:28
Knoek
Knoek
Wel apart dat je bijna iedere maand weer een ander verhaal leest in de media. Kennelijk is Arnhem (op dit moment) geheel van de baan, ook in de toekomst, aangezien alle routes via Hengelo zullen gaan. Via Arnhem leek het mij ook al totaal onhaalbaar.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/321797/Internationale-trein-Amsterdam-Berlijn-blijft-via-Hengelo-gaan

Laatst bewerkt door Knoek op 22-11-2019 11:55