Ontwikkelingen IC Berlijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
02-02-2025 16:22:54
aarclay
aarclay

Dan lijken het mij dus enkele rijtuigen uit de tweede stam.

 

02-02-2025 17:52:13 2
martijnham
martijnham

Samenstelling van de trein waarmee de ICE L-rijtuigen werden overgebracht. Daarbij staat XX voor afgeplakte DB aanduiding.
193 441 / 91 80 6193 441-3 D-ELOC
D-XX 73 80 80-91 001-6 Apzf896.1
D-XX 73 80 17-91 201-0 Apz895.1
D-XX 73 80 17-91 101-2 Apz895.1
D-XX 73 80 88-91 101-5 WRz894.1 "Bordrestaurant"
D-XX 73 80 84-91 001-2 Bpbsz893.1
D-XX 73 80 84-91 201-8 Bpz892.9
D-XX 73 80 84-91 701-7 Bpz892.7
D-XX 73 80 28-91 801-4 Bpz892.1
D-XX 73 80 28-91 701-6 Bpz892.3
D-XX 73 80 28-91 601-8 Bpz892.1
D-XX 73 80 28-91 501-0 Bpz892.3
D-XX 73 80 28-91 401-3 Bpz892.1
D-XX 73 80 28-91 301-5 Bpz892.3
D-XX 73 80 28-91 201-7 Bpz892.5
D-XX 73 80 28-91 101-9 Bpz892.3
D-XX 73 80 28-91 001-1 Bpz892.1
D-XX 73 80 28-91 702-4 Bpz892.3
D-XX 73 80 28-91 602-6 Bpz892.1
D-XX 73 80 28-91 502-8 Bpz892.3
D-XX 73 80 28-91 402-1 Bpz892.1
D-XX 73 80 84-91 301-6 Bpdz891.1

 

03-02-2025 15:08:14
brun
brun

Quote
tieske05 (01-02-2025 17:14:29):


Om even veel duidelijk te maken hier:
Vanaf december 2025 ICE 3 neo tot ICE L gereed is om te rijden.

Dit weekend (dus niet per se vandaag, mag ook morgen) komt 1 treinstam ICE-L naar NL. RXP gaat de toelatingstesten doen, samen met TÜV Sud. NS is hierin geen onderdeel, maar pas aan zet als de toelating binnen is.


Dank je, da's interessant, ik had juist (via DB) gehoord dat ICE 3neo nog niet was toegezegd, omdat die treinstellen te weinig capaciteit hebben (maar liefst 168 minder zitplaatsen dan de huidige IC Berlijn).

Wil je ons vertellen wat jouw bron is?

 

03-02-2025 17:07:32
Ysbergsla
Ysbergsla

NS Int bevestigde dit enkele weken geleden reeds intern. Weliswaar als voorstel waar alle partijen nog mee akkoord dienen te gaan, niet definitief aldus.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

03-02-2025 17:22:49
Muizeneus
Muizeneus

Waar komen die neo's dan vandaan? Zijn die niet elders nodig of wordt er dan ander materieel langer in dienst gehouden voor binnenlandse Duitse diensten? Br 406 of zo?

Die capaciteit gaat nog wel een probleem worden ....

 

03-02-2025 17:40:05
T-Twente
T-Twente

Inmiddels zijn er genoeg 3neo's in dienst bij de DB dat ze 'over' zijn en dus 'extra' diensten kunnen doen.



Laatst bewerkt door T-Twente op 03-02-2025 17:40
 

03-02-2025 18:26:56
brun
brun

Quote
Ysbergsla (03-02-2025 17:07:32):


NS Int bevestigde dit enkele weken geleden reeds intern. Weliswaar als voorstel waar alle partijen nog mee akkoord dienen te gaan, niet definitief aldus.


Ah, ok, dank. Kortom, niks is zeker en het kan nog alle kanten op.

 

03-02-2025 18:44:51
MennoSBB
MennoSBB

In hoeverre is dit een kwestie van alle opties openhouden? Uiteindelijk kan de goedkeuring van de ICE L ook nog per december geregeld zijn waardoor er geen alternatieven nodig zijn. Als er dan toch nog een maand extr vertraging is dan zal de oplossing waarschijnlijk anders zijn dan als er in 2026 nog steeds geen zicht is op een snelle toelating.

 

03-02-2025 22:00:09
AlbertP
AlbertP

Quote
T-Twente (03-02-2025 17:40:05):


Inmiddels zijn er genoeg 3neo's in dienst bij de DB dat ze 'over' zijn en dus 'extra' diensten kunnen doen.



Er wachten meerdere stellen op afname door de DB. Tot die tijd zit de DB nog krap in de ICE3-treinstellen, op de dienst Dortmund-München via Nürnberg valt de laatste tijd geregeld het tweede stel uit.

 

03-02-2025 22:02:02
tieske05
tieske05

Quote
brun (03-02-2025 15:08:14):


Quote
tieske05 (01-02-2025 17:14:29):


Om even veel duidelijk te maken hier:
Vanaf december 2025 ICE 3 neo tot ICE L gereed is om te rijden.

Dit weekend (dus niet per se vandaag, mag ook morgen) komt 1 treinstam ICE-L naar NL. RXP gaat de toelatingstesten doen, samen met TÜV Sud. NS is hierin geen onderdeel, maar pas aan zet als de toelating binnen is.


Dank je, da's interessant, ik had juist (via DB) gehoord dat ICE 3neo nog niet was toegezegd, omdat die treinstellen te weinig capaciteit hebben (maar liefst 168 minder zitplaatsen dan de huidige IC Berlijn).

Wil je ons vertellen wat jouw bron is?


Ik wil mijn bron best prijsgeven, NS medewerker zijn dan krijg je genoeg mee 😂

 

03-02-2025 22:03:40
thom
thom

Quote
T-Twente (03-02-2025 17:40:05):


Inmiddels zijn er genoeg 3neo's in dienst bij de DB dat ze 'over' zijn en dus 'extra' diensten kunnen doen.



Ik weet niet hoeveel materieel composities je precies nodig hebt voor de IC Berlijn, maar ik kan mij toch ook niet voorstellen dat DB 7/8/9 stellen van enkele tientallen miljoenen per stuk besteld heeft waar ze bij de bestelling geen doel voor hadden ze dus straks initieel zomaar over zouden hebben?



Laatst bewerkt door thom op 03-02-2025 22:06
 

04-02-2025 07:43:49
treinhobby
treinhobby

Het is al bekend dat ICE2 eruit gaat. Dus mogelijk kunnen ze dit met een (paar) jaar rekken.

Net als de NS de afvoer van ICR/ICM vertraagt om het tekort aan ICNG op te vangen.

 

04-02-2025 09:52:03
mvanuden
mvanuden

Quote
treinhobby (04-02-2025 07:43:49):


Het is al bekend dat ICE2 eruit gaat. Dus mogelijk kunnen ze dit met een (paar) jaar rekken.

Net als de NS de afvoer van ICR/ICM vertraagt om het tekort aan ICNG op te vangen.



Volgens Lok Report (01/2025) gaat de Baureihe 406 -de ICE 3M die naar Nederland reed - per april 2025 geheel buiten dienst. Er zijn teveel storingen, zelfs nu de treinstellen alleen in Duitsland ingezet worden.

 

04-02-2025 16:18:26
brun
brun

Weet niet of het elders al gepost is, maar ik zag de Talgo vanmiddag in Amersfoort staan, in een sandwich tussen de al genoemde witte Vectron en de 9902.

 

04-02-2025 17:24:35 2
martijn
martijn

Denk dat wel meer mensen 'm daar de laatste dagen hebben zien staan. Amersfoort is tijdens de toelatingsprocedure deze weken/maanden de thuisbasis van de Talgo-stam, dus het lijkt me niet echt een ontwikkeling van de IC Berlijn om dat hier elke dag te melden.

 

25-02-2025 12:32:58
RX7567
RX7567

Op Drehscheibe wordt gemeld dat de ICE-ICE-L alweer verdwenen is uit Nederland. "RADV 193 441 mit ICE-L ab ri Rheine > Seelze Mitte🏁 (49557)"

Is het testen zo snel al klaar? Zover ik heb gezien is er nog geen testrit geweest met de stuurstand actief, toch? Of kan het stel tussendoor gewoon in Duitsland gaan testen terwijl de toelating in Nederland even 'op pauze' is gezet?

 

25-02-2025 13:42:22
train85
train85

Kan ook zijn dat er onderhoud gepleegd moet worden in Duitsland. Denk persoonlijk dat testen nog lang niet klaar is.

 

25-02-2025 13:49:15
Trein_Reiz
Trein_Reiz

Quote
RX7567 (25-02-2025 12:32:58):


Op Drehscheibe wordt gemeld dat de ICE-ICE-L alweer verdwenen is uit Nederland. 'RADV 193 441 mit ICE-L ab ri Rheine > Seelze Mitte🏁 (49557)'

Is het testen zo snel al klaar? Zover ik heb gezien is er nog geen testrit geweest met de stuurstand actief, toch? Of kan het stel tussendoor gewoon in Duitsland gaan testen terwijl de toelating in Nederland even 'op pauze' is gezet?



ICE-L staat op dit moment in Amersfoort. Ik vermoed dat er vanochtend mogelijk een testrit is geweest. Anders is het een incorrecte spotmelding.

 

25-02-2025 14:40:38
mtlx
mtlx

Er zijn meerdere teststammen, waarschijnlijk zal dat dan een andere teststam geweest zijn die toevallig in die buurt was of iets in die richting.



Laatst bewerkt door mtlx op 25-02-2025 14:41
 

25-02-2025 15:42:19
martijn
martijn

Zoals in het OD topic gemeld, ging het op de overdracht van het Civity Nordic-treinstel uit Moerdijk.

 

25-02-2025 20:57:45 2
rolandrail
rolandrail

Quote
Trein_Reiz (25-02-2025 13:49:15):


Quote
RX7567 (25-02-2025 12:32:58):


Op Drehscheibe wordt gemeld dat de ICE-ICE-L alweer verdwenen is uit Nederland. 'RADV 193 441 mit ICE-L ab ri Rheine > Seelze Mitte🏁 (49557)'

Is het testen zo snel al klaar? Zover ik heb gezien is er nog geen testrit geweest met de stuurstand actief, toch? Of kan het stel tussendoor gewoon in Duitsland gaan testen terwijl de toelating in Nederland even 'op pauze' is gezet?



ICE-L staat op dit moment in Amersfoort. Ik vermoed dat er vanochtend mogelijk een testrit is geweest. Anders is het een incorrecte spotmelding.



Zoals ik al in het OD-topic meldde is de spotmelding in Bh volledig incorrect.

 

28-02-2025 08:20:28
mdeen
mdeen

Vanaf eind 2025 inzet van ICE3 op Amsterdam - Berlijn:

www.noz.de

 

28-02-2025 08:25:43
treinhobby
treinhobby

Aangezien het maar om 1 alinea gaat, hierbij vertaald door Google:

Na jaren van uitstel wil Deutsche Bahn (DB) in december 2025 haar belofte nakomen en oude Intercity-treinen vervangen door ICE’s op de lijn Amsterdam-Osnabrück-Berlijn. Passagiers moeten dan – in ieder geval tijdelijk – tussen de hoofdsteden reizen in de “nieuwste en meest innovatieve trein”.



Laatst bewerkt door treinhobby op 28-02-2025 08:26
 

28-02-2025 08:50:04
R-E-Mg
R-E-Mg

Blijft alleen het verschil in capaciteit: ICE-L zou in totaal 574 zitplaatsen krijgen, waarvan 85 1e klas, waar een ICE3neo er in totaal maar 439 heeft, waarvan 99 1e klas. Was niet eerder al ter sprake gekomen dat je op deze route niet met 2 stellen zou kunnen rijden?

 

28-02-2025 09:10:41
michaben
michaben

Twee ICE stellen gaat op diverse perrons niet passen.

 

28-02-2025 14:44:10
brun
brun

Nog een paar punten uit dat NOZ-artikel:

  • De bron is DB zelf.
  • Er zijn op dit moment 24 ICE 3neo-treinstellen, dit jaar komen daar nog 15 bij, in totaal zijn er 90 besteld.
  • DB stelt dat nog steeds gepland is om de ICE-L naar Amsterdam te laten rijden. Maar de Talgo's worden in eerste instantie binnen Duitsland ingezet.


Laatst bewerkt door brun op 28-02-2025 14:45
 

28-02-2025 14:44:28
treinhobby
treinhobby

Gaan er dan ook NS Vectrons retour lease maatschappij? Of blijven die bewaard en als reserve voor de Nightjets?

Of verwachten ze maar heel tijdelijk ICE3neo’s in te gaan zetten?

 

28-02-2025 14:47:57
brun
brun

Quote
treinhobby (28-02-2025 14:44:28):


Gaan er dan ook NS Vectrons retour lease maatschappij? Of blijven die bewaard en als reserve voor de Nightjets?

Of verwachten ze maar heel tijdelijk ICE3neo’s in te gaan zetten?



Als ik mag speculeren: ik denk dat de ICE 3neo's heel goed gaan bevallen - voor DB en NS dan. Ten eerste zijn ze betrouwbaar. Ten tweede zullen ze in de zomer en andere vakanties stampvol zitten, dus er wordt een mooie winst op de verbinding gemaakt.

 

28-02-2025 16:36:05
anton_
anton_

Zijn deze treinen niet te duur voor. Snelle treinen op een trage verbinding zetten lijkt me niet echt rendabel.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


28-02-2025 17:14:31
GerritJan
GerritJan

Quote
treinhobby (28-02-2025 14:44:28):


Gaan er dan ook NS Vectrons retour lease maatschappij? Of blijven die bewaard en als reserve voor de Nightjets?

Of verwachten ze maar heel tijdelijk ICE3neo’s in te gaan zetten?


Ik denk wel dat er vectrons retour zullen gaan, gezien de talgo eigen locomotieven zal gaan krijgen. Vectrons waren sowieso tijdelijke locomotieven.

 

28-02-2025 17:22:58
Svh
Svh

Quote
treinhobby (28-02-2025 14:44:28):


Gaan er dan ook NS Vectrons retour lease maatschappij? Of blijven die bewaard en als reserve voor de Nightjets?

Of verwachten ze maar heel tijdelijk ICE3neo’s in te gaan zetten?


Ik dacht mij te kunnen heugen dat in een ander topic op dit forum is gesproken over dat de nightjet naar Innsbruck en Wenen opgesplitst wordt in de niet zo verre toekomst. Hiervoor zouden er 2 omlopen bijkomen. Ik schat dat de rest van de vectrons in elk geval terug gaan, ze zijn niet voor niets geleaset.

 

28-02-2025 18:40:33
yappa
yappa

Quote
anton_ (28-02-2025 16:36:05):


Zijn deze treinen niet te duur voor. Snelle treinen op een trage verbinding zetten lijkt me niet echt rendabel.


De ICE 3NEO’s zijn fors duurder dan een Talgo, en hebben fors minder stoelen aan boord. En dan is de ticketprijs per reiziger gemiddeld ook nog eens lager dan op Amsterdam-Frankfurt.

Heel fijn dat er een moderne en betrouwbare nieuwe trein op de IC Berlijn gaat rijden, maar reken er maar op dat ze die weer door een goedkoper product vervangen zodra dat kan.

 

28-02-2025 20:39:11
AlexNL
AlexNL

Of het zin heeft om overtollige locs terug te sturen naar de leasemaatschappij zal afhangen van hoe lang ze overtollig zullen zijn, en of het naderhand eenvoudig is om die locs weer opnieuw te verkrijgen. De markt staat te springen om moderne MS-locs.

Jaren geleden, toen de V250 naar Brussel ging rijden, waren de Belgische 186-igers meteen teruggestuurd naar de hoofdhuurder (B-Logistics) en het heeft NS/NMBS behoorlijk wat moeite gekost om toen weer een paar locs vrijgespeeld te krijgen.

Als de Vectrons per december 2025 overtollig zijn, maar bijvoorbeeld vanaf september 2026 weer nodig zijn omdat de ICE L dan gaat rijden, dan kan het toch interessant zijn om ze te blijven huren.

 

28-02-2025 21:52:33
treinhobby
treinhobby

Betekend dit ook dat vanaf december een ICE toeslag op het binnenlandse traject komt?

 

28-02-2025 22:10:23
thom
thom

De treindienst veranderd niet, alleen het ingezette materieel.

 

01-03-2025 06:26:40
henri1972
henri1972

Het lijkt me toch handig om Hvs en Apd (en Dv evt) over te gaan slaan en toeslag te gaan vragen voor binnenlandse reizigers. Of om een verplichte reservering in te stellen, anders lijkt het me wel heel druk te gaan worden in sommige treinen binnen Nederland.

 

01-03-2025 09:24:58
phantom
phantom

Dat hangt er denk ik vanaf hoeveel omzet NS & DB vangen door op die plekken WEL reizigers op te pikken.
Reizigers aantallen bepalen het "suc6"voor de uitbater(s) van een treindienst/verbinding,die betalen de verbinding immers (grotendeels)
Reservering invoeren voor reizigers uit genoemde plekken,t idee is leuk maar hoe kom je er als personeel achter wie er in 1 van die plekken is ingestapt ?
Heeft men daarvoor uberhaupt wel genoeg personeel,voor continue passagiers controleren ?

Als overigens de geleaste vectrons eind december overbodig zijn in theorie,waarvoor zou je ze dan in willen zetten als de nieuwe treinstellen WEL blijven functioneren ?
Het vast houden van een een paar locs voor een buffer periode om te zien of alles goed gaat,en je bij uitval een alternatief de baan op kan sturen is handig.
Maar als blijkt dat dit wel blijft rijden,wat is dan nog geschikt materieel/een (nieuwe) geschikte treindienst om de vectrons op in te zetten ?
Mag ICE-L wel gebruikt worden icm een "NS vectron" ??

 

01-03-2025 14:57:57
AlexNL
AlexNL

Quote
henri1972 (01-03-2025 06:26:40):


Het lijkt me toch handig om Hvs en Apd (en Dv evt) over te gaan slaan en toeslag te gaan vragen voor binnenlandse reizigers. Of om een verplichte reservering in te stellen, anders lijkt het me wel heel druk te gaan worden in sommige treinen binnen Nederland.



Over Hilversum en Apeldoorn kun je twisten, dat station kan ook bediend worden door een binnenlandse IC (mits NS toestemming krijgt om een voortrein te laten rijden...). Deventer overslaan lijkt me niet handig, want dat station is van belang als opstapstation voor reizigers uit het noorden (Zwolle, Groningen, Leeuwarden) en zuiden (Arnhem, Nijmegen, Den Bosch).

 

01-03-2025 15:00:03
AlexNL
AlexNL

Quote
phantom (01-03-2025 09:24:58):


Dat hangt er denk ik vanaf hoeveel omzet NS & DB vangen door op die plekken WEL reizigers op te pikken.
Reizigers aantallen bepalen het 'suc6'voor de uitbater(s) van een treindienst/verbinding,die betalen de verbinding immers (grotendeels)
Reservering invoeren voor reizigers uit genoemde plekken,t idee is leuk maar hoe kom je er als personeel achter wie er in 1 van die plekken is ingestapt ?
Heeft men daarvoor uberhaupt wel genoeg personeel,voor continue passagiers controleren ?


Bij de Thalys Eurostar werkt "voor deze trein is een reservering verplicht" al jaren zo en dat levert geen noemenswaardige problemen op. Zoiets kan ook worden ingevoerd voor de IC Berlijn, mocht het nodig zijn. Een bewustwordingscampagne voor reguliere binnenlandse reizigers is dan wel van belang.



Als overigens de geleaste vectrons eind december overbodig zijn in theorie,waarvoor zou je ze dan in willen zetten als de nieuwe treinstellen WEL blijven functioneren ?
Het vast houden van een een paar locs voor een buffer periode om te zien of alles goed gaat,en je bij uitval een alternatief de baan op kan sturen is handig.
Maar als blijkt dat dit wel blijft rijden,wat is dan nog geschikt materieel/een (nieuwe) geschikte treindienst om de vectrons op in te zetten ?
Mag ICE-L wel gebruikt worden icm een 'NS vectron' ??


Het is al heel lang de bedoeling dat de NS Vectrons tijdelijk met de ICE L gaan rijden, totdat de Baureihe 105 is toegelaten in NL en Duitsland.

 

02-03-2025 13:39:56
brun
brun

Hier een interessante aanvulling van Philipp Nagl (tot enkele jaren geleden de chef van DB Fernverkehr).

Even een snelle vertaling:

Ik zou dit onderwerp vanuit een ander perspectief willen bekijken.
Sinds ongeveer 10 jaar is de strategie in het Fernverkehr om niet langer kleine, speciale groepen van treinen voor het internationale vervoer te gebruiken.

  • Waar voorheen slechts 19 treinstellen de ICE 1 in Zwitserland konden rijden, zijn nu alle 100 ICE 4-treinstellen geschikt voor Zwitserland. Dat wordt meestal vergeten.
  • Waar vroeger slechts 6 treinstellen BR 406 geschikt waren voor Frankrijk, zijn nu alle 17 treinstellen BR 407 dat.
  • Waar vroeger slechts 16 treinstellen de BR 406 geschikt waren voor België/Nederland, zijn in de toekomst alle 90 van de BR 408 daarvoor geschikt.
  • Vroeger was slechts een deel van de IC 1-rijtuigen geschikt voor Nederland. Nu worden alle Talgo-rijtuigen dat.

enz...


Het voordeel is nu dat lijnen ook tijdelijk met andere treinstellen kunnen worden gereden, en dat er voldoende flexibiliteit is. Het is geen probleem om de BR 408 op lijn 77 (Berlijn-Amsterdam) in te zetten, want je kunt treinstellen uitwisselen via lijn 78 (dus via Frankfurt) en via Berlijn. In Berlijn wordt momenteel de fabriek in Rummelsburg verbouwd en in de toekomst kunnen daar zowel de BR 408 als de Talgo worden onderhouden.

 

02-03-2025 13:58:43
Xander140
Xander140

Toeslag en/of verplicht reserveren is nu eenmaal niet dé oplossing. In de ICE geldt ook een toeslag maar het personeel controleert daar echt zelden op. Daarnaast in de wintermaanden zit de ICB zelden echt helemaal vol. Zelfs op de zondagen of vrijdagen zitten ze soms verre van vol. Wel speelt een rol als Emmerich dicht is dan wordt het lastig.... Zou er eventueel dubbel gereden kunnen worden?

 

02-03-2025 14:30:18
GerritJan
GerritJan

Quote
AlexNL (28-02-2025 20:39:11):


Als de Vectrons per december 2025 overtollig zijn, maar bijvoorbeeld vanaf september 2026 weer nodig zijn omdat de ICE L dan gaat rijden, dan kan het toch interessant zijn om ze te blijven huren.


die gaan met eigen locs rijden toch?

 

02-03-2025 15:05:05
robert5591
robert5591

De toelating van de Talgo locs [Baureihe 105] loopt langzamer dan die van de rijtuigen. Vraag is nu denk ik of de ICE 408 stellen zo lang beschikbaar zijn dat de ICE-L naar Nederland kan gaan rijden met die locs.

 

02-03-2025 15:05:52
Ysbergsla
Ysbergsla

Lees de andere reactie van AlexNL erbij GerritJan, daar staat het antwoord.

 

03-03-2025 05:53:44
diesels
diesels

Iedereen weet dat dat het plan was, maar ik vind het een terechte vraag of dat nog wel gaat gebeuren nu er tijdelijk de Neo gaat rijden. Zeker als je je bedenkt dat de locs waarschijnlijk niet allemaal in lease zullen blijven

 

04-03-2025 10:42:31
brun
brun

Een ding is wel opmerkelijk - dat de capaciteit voor fietsen zo fors wordt teruggebracht. In de ICE 3neo (ook in de Talgo trouwens) is maar plek voor 8 fietsen, die ruimtes zijn bovendien nogal krap en onhandig - het is flink passen en meten om alle 8 plaatsen te kunnen gebruiken.

De huidige ICB heeft veel meer plek en die wordt zeker in de zomermaanden ook goed gebruikt. Ik zie dan vaak grote groepen toeristen met fietsen die de trein nemen voor hun vakantie in Nederland.

 

05-03-2025 07:52:18
mdeen
mdeen

In de Talgo zou je een heel rijtuig als bagagerijtuig willen hebben denk ik. Ik heb het interieur niet goed in beeld, maar voor de vakantiegangers, vooral skieërs naar Oberstdorf, lijkt me dat ook wel handig. Of hebben die kleine bakjes overal een rij met bagagerekken?

 

05-03-2025 09:50:11
brun
brun

Hier wat foto's (aanklikbaar).

Tja. Het lijkt op een gewone ICE, qua bagageruimte (dus best krap).

 

05-04-2025 09:00:18
MennoSBB
MennoSBB

Volgens het Youtube kanaal Eisenbahn in Ö, D, CH is de inzet van de ICE-L op de IC Berlijn vertraagd tot 2026 omdat de goedkeuring voor NL langer gaat duren dan gepland vanwege nieuwe toelatingseisen hier in NL. De goedkeuring voor Duitsland is wel gepland voor later dit jaar. Dit volgens interne bronnen bij de DB.

youtu.be

Inmiddels is Talgo ook begonnen met het testen van de stammen in combinatie met een Br 105 locomotief. In de video nog met andere locs als tractie, maar het is een eerste stap in de richting van de toelating van de trein met de Br 105.

youtu.be

 

05-04-2025 21:38:44
stefanvw14
stefanvw14

Dat van de toelating hadden we nou niet zien aankomen volgens mij was dat op dit forum een van onze grootste hobbels naast de aslast.

 

05-04-2025 21:45:48
treinhobby
treinhobby

Quote
MennoSBB (05-04-2025 09:00:18):


de goedkeuring voor NL langer gaat duren dan gepland vanwege nieuwe toelatingseisen hier in NL.


Uit deze zin zou je dus kunnen opmaken dat de Nederlandse eisen zijn aangepast waardoor de toelating langer gaat duren.

Welke punten in de toelatingseisen zijn dan nieuw?

 

07-04-2025 08:36:32
MennoSBB
MennoSBB

Ik vermoed dat het niet zozeer gaat om nieuwe eisen, maar dat de toezichthouder in het eerste deel van het toelatingsproces heeft besloten dat van er meer testen nodig zijn dan initieel waren ingeschat door Talgo.

Het is de eerste keer dat er een Talgo trein wordt goedgekeurd in Nederland, er is daardoor geen ervaring met deze treinenbouwer en heel specifiek, met de unieke eigenschappen van de draaistellen van hun treinen.

 

07-04-2025 08:40:10
Muizeneus
Muizeneus

Ik meende dat een toelating in een EU-land meteen toelating voor heel Europa betekent, uitgezonderd land-specifieke situaties (tav stoorstromen etc). Wat is er landspecifiek dat gerelateerd kan zijn aan de draaistellen? Hebben 'wij' wissels of bochtstralen die elders niet voorkomen?

 

07-04-2025 08:45:19
sjoerd
sjoerd

Hogere asdruk van Talgo's is hier al enkele malen besproken, en ook de gemiddeld slechtere grondslag onder spoorwegen van zekere ouderdom. Een slechte combinatie dus en dat met relatief hoge snelheid.



Laatst bewerkt door sjoerd op 07-04-2025 08:46
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

07-04-2025 09:24:56
treinfan
treinfan

Quote
treinhobby (05-04-2025 21:45:48):


Quote
MennoSBB (05-04-2025 09:00:18):


de goedkeuring voor NL langer gaat duren dan gepland vanwege nieuwe toelatingseisen hier in NL.


Uit deze zin zou je dus kunnen opmaken dat de Nederlandse eisen zijn aangepast waardoor de toelating langer gaat duren.

Welke punten in de toelatingseisen zijn dan nieuw?


Of gaat het om 'nieuwetoelatingseisen', d.w.z. de eisen voor een nieuwe toelating? Taalkundig is het enige verschil een veelvoorkomende extra spatie.

 

07-04-2025 09:30:04
phantom
phantom

Begint het weer spannend te worden voor bepaalde partijen.
Als die BR105 locs met vertraging beginnen aan het toelatingscircus,wat een tijdje in beslag neemt,daarbij waarschijnlijk restricties gaat krijgen vanwege aslasten en ondergrond van diverse spoorlijnen in NL,BR 408 al is afgevoerd nog voor toelating is geregeld en er afdoende locs zijn om de diensten te gaan rijden op de ic berlijn,dan zitten DB en NS met een 'gat'
Zou NS het afvoeren/terug geven van vectrons doorduwen zoals gepland is,of wacht men daar nu mee,nu dit naar buiten is gekomen ?
Of verwacht NS dan dat de DB langer ice neo's op deze diensten gaat zetten ?
Hoe hoog ligt het tempo waarin BR105 locs gebouwd worden eigenlijk ?
Zouden er genoeg zijn voor alle diensten als de nieuwe verwachte datum van 2026 die genoemd is,ook uitkomt ?
En hoe haalbaar zijn de geplande tijden voor de combi met BR105 als deze b.v. snelheids restrictie's gaat krijgen ?
Wat als de snelheid te laag komt te liggen om de ic berlijn te rijden met BR105 locs,verdwijnt de hele ic berlijn dan ?
(Ik neem tenminste aan dat de ic berlijn met een bepaalde verwachte snelheid zijn diensten moet rijden om in de gemaakte drglén te kunnen rijden.)



Laatst bewerkt door phantom op 07-04-2025 09:33
 

07-04-2025 09:36:29 2
BVisser
BVisser

Er blijven heus wel treinen rijden, maak jij je daar maar geen zorgen over.

 

07-04-2025 10:50:38
stefanvw14
stefanvw14

Quote
phantom (07-04-2025 09:30:04):


Begint het weer spannend te worden voor bepaalde partijen.
Als die BR105 locs met vertraging beginnen aan het toelatingscircus,wat een tijdje in beslag neemt,daarbij waarschijnlijk restricties gaat krijgen vanwege aslasten en ondergrond van diverse spoorlijnen in NL,BR 408 al is afgevoerd nog voor toelating is geregeld en er afdoende locs zijn om de diensten te gaan rijden op de ic berlijn,dan zitten DB en NS met een 'gat'
Zou NS het afvoeren/terug geven van vectrons doorduwen zoals gepland is,of wacht men daar nu mee,nu dit naar buiten is gekomen ?
Of verwacht NS dan dat de DB langer ice neo's op deze diensten gaat zetten ?
Hoe hoog ligt het tempo waarin BR105 locs gebouwd worden eigenlijk ?
Zouden er genoeg zijn voor alle diensten als de nieuwe verwachte datum van 2026 die genoemd is,ook uitkomt ?
En hoe haalbaar zijn de geplande tijden voor de combi met BR105 als deze b.v. snelheids restrictie's gaat krijgen ?
Wat als de snelheid te laag komt te liggen om de ic berlijn te rijden met BR105 locs,verdwijnt de hele ic berlijn dan ?
(Ik neem tenminste aan dat de ic berlijn met een bepaalde verwachte snelheid zijn diensten moet rijden om in de gemaakte drglén te kunnen rijden.)


Ik mag hopen dat de BR 408 nog niet afgevoerd zijn, maar na aankomend weekend is het wel gedaan met de BR 406. De IC Berlijn gaat ergens dit jaar gereden worden met de BR 408, dat zal qua zitplaatsen misschien een beetje wringen, maar zal vast wel goed komen. Zometeen gaat de 123 ook met twee stellen rijden. Dus dan rijdt naast de 225 ook de 123 met een dubbel stel.

 

07-04-2025 11:53:58 2
treinfan
treinfan

Quote
phantom (07-04-2025 09:30:04):


Begint het weer spannend te worden voor bepaalde partijen.
BR 408 al is afgevoerd nog voor toelating is geregeld en er afdoende locs zijn om de diensten te gaan rijden op de ic berlijn,dan zitten DB en NS met een 'gat'


Goed voor de lachspieren. De BR408 rijdt en is dus netjes toegelaten. Elke dag afvoer naar de Wgm en de volgende dag weer aanvoer :-) Ik zie ook niet hoe het hebben van genoeg locs zorgt voor een 'gat', ook financieel zou de boel prima gedekt moeten zijn.

 

07-04-2025 17:18:42
thom
thom

Er staat ook nergens wat geschreven over problemen met toelatingen van de BR105'en,.of hun aslasten. Dat gaat allemaal over de Talgo rijtuig stammen.

 

07-04-2025 18:20:14
MennoSBB
MennoSBB

De onderzoeken naar de baanstabiliteit zijn inmiddels ook al weer enkele jaren geleden gestart. Is er specifiek voor de corridor Amsterdam - Bad Bentheim inmiddels al meer bekend over de uitkomsten hiervan?

Het ging er immers vooral om dat men niet zeker wist of de bodemstabiliteit een probleem was voor zwaardere treinen op dit traject?

@Muizenneus, er is geen sprake van een Europese goedkeuring. Wel is er sprake van een harmonisatie van de eisen waardoor een type goedkeuring in Duitsland overal in Europa gebruikt kan worden voor de lokale goedkeuringen. De verschillen tussen de infrastructuur van alle landen zijn echter nog steeds zodanig groot dat lokale goedkeuringen nog steeds nodig zijn. Het helpt ook niet dat treinen technisch steeds complexer zijn geworden waardoor het hele toelatingsproces een stuk lastiger is geworden, ook als het gaat om lokale goedkeuringen. Hier zie je dat deze extra complexiteit de voordelen van de harmonisatie teniet doen, waardoor het alsnog langer duurt dan vroeger.

 

07-04-2025 20:00:20
mich
mich

Aantal zaken welke specifiek voor NL getest of goedgekeurd moeten zijn:
- stroomstromen in combinatie met de nl bovenleiding, onderstations en overig treinverkeer. Denk aan de 75Hz.
- begrenzing versnelling
- gedrag bij DC spanning sprongen
- Detectie
- werking beveiligingssystemen op alle soorten en alle overgangen tussen de systemen waar het volgens toelating mag komen te rijden. Bv: een Flirt met landelijke toelating ex Hsl moet langs de Hsl aansluitingen afrijden.

Dit moet indien van toepassing met de nodige meetapparatuur beproefd worden in de praktijk.

 

08-04-2025 15:50:04
phantom
phantom

Quote
stefanvw14 (07-04-2025 10:50:38):


Ik mag hopen dat de BR 408 nog niet afgevoerd zijn, maar na aankomend weekend is het wel gedaan met de BR 406.


Ik was in de war met 406,excuus :-)

 

08-04-2025 17:59:44
robert5591
robert5591

Maar dan nog. BR406 reed op de ICE naar Frankfurt, is daar vrij probleemloos vervangen, rijdt nog even in de binnenlandse dienst. Maar dat heeft op zich niets met IC Berlijn te maken

 

08-04-2025 19:29:30
brun
brun

Het zou me niet verbazen als de ICE 3neo een blijvertje wordt. Die treinstellen zijn betrouwbaar, ze hebben geen aslastproblemen, het is standaardmaterieel. Ook kunnen ze als treinstel natuurlijk véél eenvoudiger keren dan het getrokken materieel. Het dagelijkse rangeren / omlopen in Amsterdam en Berlijn is niet meer nodig, bovendien zijn omleidingen via Münster of Hamm veel eenvoudiger - en dat is vanwege de vele Baustellen telkens weer aan de orde. En je kunt de omloop combineren met Amsterdam-Frankfurt en Berlijn-Frankfurt. Het onderhoud van de ICE 3neo vindt nu sowieso al plaats in Frankfurt en Amsterdam, binnenkort ook in Berlijn, dus de flexibiliteit is enorm.

Het enige nadeel is dat ze minder capaciteit hebben, maar dat is weer een voordeel voor NS en DB, want een volle trein = goede omzet.

Ter vergelijking de Talgo: nog steeds niet toegelaten, nog steeds niet duidelijk wanneer dat gebeurt, nog steeds geen vaste combinatie mogelijk want de toelating van de BR 105 is ook nog maar net begonnen, en de betrouwbaarheid van die loc is tot slot nog niet eens aangetoond.

Ik denk nog steeds dat de Talgo's de Fyra van DB worden.

 

08-04-2025 20:06:42 1
DingeZ
DingeZ

De ICE L heeft gewoon een stuurstand, dus omlopen is daarmee ook verleden tijd en ze zijn gewoon geschikt om met de Vectron te rijden.

 

08-04-2025 20:55:52
Rsb
Rsb

Kan die stuurstand met een Vectron praten?

 

08-04-2025 20:57:59
sjoerd
sjoerd

Dat is allemaal al best wel ff bekend, en zelfs dat de stuurstand zelf ook een Vectronfront heeft.

 

08-04-2025 21:19:16
Marco
Marco

Quote
sjoerd (08-04-2025 20:57:59):


Dat is allemaal al best wel ff bekend, en zelfs dat de stuurstand zelf ook een Vectronfront heeft.


Vergis je je nu niet met de nieuwe Nightjet? Die heeft een Vectron-front. Maar die kan voorlopig juist niet gebruikt worden in Nederland, omdat die geen ATB krijgt. Ooit, als ERTMS een ding is, kan het.

 

08-04-2025 21:42:48
cuneo56
cuneo56

Quote
Rsb (08-04-2025 20:55:52):


Kan die stuurstand met een Vectron praten?


Dat is wel de bedoeling.

Toen duidelijk werd dat het niet zo vlot zou gaan met de Travca loks heeft DB de bestelling aangepast en hun"eigen" systeem ZDS/ ZWS laten inbouwen zodat b.v. de Vectron er mee kan samenwerken.

 

08-04-2025 22:42:16 1
thom
thom

Quote
brun (08-04-2025 19:29:30):


Het zou me niet verbazen als de ICE 3neo een blijvertje wordt. Die treinstellen zijn betrouwbaar, ze hebben geen aslastproblemen, het is standaardmaterieel. Ook kunnen ze als treinstel natuurlijk véél eenvoudiger keren dan het getrokken materieel. Het dagelijkse rangeren / omlopen in Amsterdam en Berlijn is niet meer nodig, bovendien zijn omleidingen via Münster of Hamm veel eenvoudiger - en dat is vanwege de vele Baustellen telkens weer aan de orde. En je kunt de omloop combineren met Amsterdam-Frankfurt en Berlijn-Frankfurt. Het onderhoud van de ICE 3neo vindt nu sowieso al plaats in Frankfurt en Amsterdam, binnenkort ook in Berlijn, dus de flexibiliteit is enorm.

Het enige nadeel is dat ze minder capaciteit hebben, maar dat is weer een voordeel voor NS en DB, want een volle trein = goede omzet.

Ter vergelijking de Talgo: nog steeds niet toegelaten, nog steeds niet duidelijk wanneer dat gebeurt, nog steeds geen vaste combinatie mogelijk want de toelating van de BR 105 is ook nog maar net begonnen, en de betrouwbaarheid van die loc is tot slot nog niet eens aangetoond.

Ik denk nog steeds dat de Talgo's de Fyra van DB worden.



En zomaar een investering van 1,4 miljard in nieuw ICE-L materieel maar links laten liggen ?

Ik denk dat voornamelijk de buitenwereld is die niet weet waar men precies allemaal aan toe is het de toelating van die Talgo stammen, maar dat DB en Talgo daar veel meer kennis en inzicht van hebben.



Laatst bewerkt door thom op 08-04-2025 22:43
 

08-04-2025 23:02:47
sjoerd
sjoerd

Quote
Marco (08-04-2025 21:19:16):


Quote
sjoerd (08-04-2025 20:57:59):


Dat is allemaal al best wel ff bekend, en zelfs dat de stuurstand zelf ook een Vectronfront heeft.


Vergis je je nu niet met de nieuwe Nightjet? Die heeft een Vectron-front. Maar die kan voorlopig juist niet gebruikt worden in Nederland, omdat die geen ATB krijgt. Ooit, als ERTMS een ding is, kan het.


Dat zou kunnen. Ik meende ook een Talgo-uiteinde met een locomotiefkop te hebbenj gezien. Maar misschien herinner ik me inderdaad de night-jet.

 

08-04-2025 23:09:37
robert5591
robert5591

Quote
cuneo56 (08-04-2025 21:42:48):


Quote
Rsb (08-04-2025 20:55:52):


Kan die stuurstand met een Vectron praten?


Dat is wel de bedoeling.

Toen duidelijk werd dat het niet zo vlot zou gaan met de Travca loks heeft DB de bestelling aangepast en hun'eigen' systeem ZDS/ ZWS laten inbouwen zodat b.v. de Vectron er mee kan samenwerken.


Er heeft een aanpassing plaatsgevonden , maar vlg mij naar een moderner, Door de ÖBB ontwikkeld systeem waarvan de naam me even ontschoten is

 

09-04-2025 05:45:38
stefanvw14
stefanvw14

Quote
sjoerd (08-04-2025 23:02:47):


Quote
Marco (08-04-2025 21:19:16):


Quote
sjoerd (08-04-2025 20:57:59):


Dat is allemaal al best wel ff bekend, en zelfs dat de stuurstand zelf ook een Vectronfront heeft.


Vergis je je nu niet met de nieuwe Nightjet? Die heeft een Vectron-front. Maar die kan voorlopig juist niet gebruikt worden in Nederland, omdat die geen ATB krijgt. Ooit, als ERTMS een ding is, kan het.


Dat zou kunnen. Ik meende ook een Talgo-uiteinde met een locomotiefkop te hebbenj gezien. Maar misschien herinner ik me inderdaad de night-jet.


De Talgo stammen hebben een stuurstand rijtuig met de kop van de TRAVCA(BR 105) locomotieven. De DANI, RailJetv2 en ComfortJets van de CD zijn van het platform Vectrain(Viaggo Light) met een stuurstand gelijk van vorm aan de Vectron.

 

09-04-2025 06:32:39
treinfande
treinfande

Quote
robert5591 (08-04-2025 23:09:37):


Quote
cuneo56 (08-04-2025 21:42:48):


Quote
Rsb (08-04-2025 20:55:52):


Kan die stuurstand met een Vectron praten?


Dat is wel de bedoeling.

Toen duidelijk werd dat het niet zo vlot zou gaan met de Travca loks heeft DB de bestelling aangepast en hun'eigen' systeem ZDS/ ZWS laten inbouwen zodat b.v. de Vectron er mee kan samenwerken.


Er heeft een aanpassing plaatsgevonden , maar vlg mij naar een moderner, Door de ÖBB ontwikkeld systeem waarvan de naam me even ontschoten is



Je bedoelt zeker WTB-ÖBB?

 

09-04-2025 08:10:58
mdeen
mdeen

Quote
robert5591 (08-04-2025 23:09:37):


Er heeft een aanpassing plaatsgevonden , maar vlg mij naar een moderner, Door de ÖBB ontwikkeld systeem waarvan de naam me even ontschoten is


Dat systeem heet Wire Train Bus, WTB en is tegenwoordig al ingebouwd in ICE 3 en T, BR423, DB Lint en Talent. De eerste DB lok die het had was de BR 101 die met de Metropolitan reed.

WTB doet niet alleen ZWS/ZMS voor de loks, maar ook aansturing van rijtuigen.

https://de.wikipedia.org/wiki/Wire_Train_Bus

 

09-04-2025 10:56:31
geert
geert

Quote
stefanvw14 (09-04-2025 05:45:38):


Quote
sjoerd (08-04-2025 23:02:47):


Quote
Marco (08-04-2025 21:19:16):


Quote
sjoerd (08-04-2025 20:57:59):


Dat is allemaal al best wel ff bekend, en zelfs dat de stuurstand zelf ook een Vectronfront heeft.


Vergis je je nu niet met de nieuwe Nightjet? Die heeft een Vectron-front. Maar die kan voorlopig juist niet gebruikt worden in Nederland, omdat die geen ATB krijgt. Ooit, als ERTMS een ding is, kan het.


Dat zou kunnen. Ik meende ook een Talgo-uiteinde met een locomotiefkop te hebbenj gezien. Maar misschien herinner ik me inderdaad de night-jet.


De Talgo stammen hebben een stuurstand rijtuig met de kop van de TRAVCA(BR 105) locomotieven. De DANI, RailJetv2 en ComfortJets van de CD zijn van het platform Vectrain(Viaggo Light) met een stuurstand gelijk van vorm aan de Vectron.


De ComfortJets van de CD hebben helemaal geen stuurstandrijtuig

 

09-04-2025 11:19:23
DingeZ
DingeZ

Nog niet, maar die krijgen ze wel. upload.wikimedia.org Zolang de stuurstanden en restauratierijtuigen nog niet zijn toegelaten rijden ze met twee eindwagens en een oud restauratierijtuig.

 

09-04-2025 11:21:39
stefanvw14
stefanvw14

Quote
geert (09-04-2025 10:56:31):


Quote
stefanvw14 (09-04-2025 05:45:38):


Quote
sjoerd (08-04-2025 23:02:47):


Quote
Marco (08-04-2025 21:19:16):


Quote
sjoerd (08-04-2025 20:57:59):


Dat is allemaal al best wel ff bekend, en zelfs dat de stuurstand zelf ook een Vectronfront heeft.


Vergis je je nu niet met de nieuwe Nightjet? Die heeft een Vectron-front. Maar die kan voorlopig juist niet gebruikt worden in Nederland, omdat die geen ATB krijgt. Ooit, als ERTMS een ding is, kan het.


Dat zou kunnen. Ik meende ook een Talgo-uiteinde met een locomotiefkop te hebbenj gezien. Maar misschien herinner ik me inderdaad de night-jet.


De Talgo stammen hebben een stuurstand rijtuig met de kop van de TRAVCA(BR 105) locomotieven. De DANI, RailJetv2 en ComfortJets van de CD zijn van het platform Vectrain(Viaggo Light) met een stuurstand gelijk van vorm aan de Vectron.


De ComfortJets van de CD hebben helemaal geen stuurstandrijtuig


Die zijn er wel, maar de CD zet ze nog niet in, bron www.ceskedrahy.cz .
Dus ze bestaan wel en ze willen ook zeker gaan inzetten in de EC's.

 

09-04-2025 13:14:11 1
brun
brun

Quote
thom (08-04-2025 22:42:16):



En zomaar een investering van 1,4 miljard in nieuw ICE-L materieel maar links laten liggen ?

Ik denk dat voornamelijk de buitenwereld is die niet weet waar men precies allemaal aan toe is het de toelating van die Talgo stammen, maar dat DB en Talgo daar veel meer kennis en inzicht van hebben.


Ja, precies daarom denk ik dat. Want de inzet van ICE 3neo werd al een jaar geleden besloten, het werd destijds op Drehscheibe vermeld:

Quote
brun (21-05-2024 09:13:59):


Grappig. In september 2021 twijfelden we in deze discussie al of de Talgo's in 2023 in dienst zouden komen. '2025 of later', was eerder de verwachting.

Nou, die scepsis bleek dus terecht.

Op Drehscheibe kwam trouwens dit gerucht voorbij (bron is DB-intern, wordt daar beweerd) dat tijdelijk ICE 3neo's als IC Berlijn gaan rijden.


Dat duidt erop dat DB toen al problemen voorzag met de inzet van ICE L. Voorspelling was toen: midden 2025 gaan ze rijden. Maar we weten nu dat er kennelijk nog steeds problemen zijn, want er rijdt dit jaar nog nergens een ICE L, ook niet binnen Duitsland.

Ook dat is trouwens telkens weer een thema op Drehscheibe. Er druppelen daar de laatste tijd interessante geruchten binnen (er was kennelijk een juridisch conflict tussen DB en Talgo; ook zou een enkele Vectron niet altijd genoeg luchtdruk voor de Talgo kunnen leveren; het stroomverbruik van een Talgo-trein zou voor sommige locs te hoog zijn).

Geruchten natuurlijk, maar het valt wel op dat ze daar niet worden weerlegd. Want er hangen meer dan genoeg machinisten en andere DB-experts op dat forum rond die de materie kennen en die meteen tegen zulke beweringen ingaan als die onzin bevatten.

Maar al die experts zijn opvallend stil.

 

09-04-2025 16:45:55
sjoerd
sjoerd

Kan iemand een plaatje van een Vectronfront en een Talgo-stuurrijtuigfront naast elkaar zetten?

 

09-04-2025 16:54:39 4
treinhobby
treinhobby

Kan je zelf niet op Google afbeeldingen zoeken van ‘ICE L’ en ‘Vectron’?

Open je 2 tabbladen en verklein je die tot een halve schermgrootte en zet je op de ene een ICE L en de andere een Vectron.

 

09-04-2025 16:56:24
sjoerd
sjoerd

Ja, dat kan ik, en dat heb ik ook al gedaan natuurlijk.

 

22-04-2025 17:42:07
brun
brun

Iemand vroeg op Drehscheibe hoeveel Talgo's en locs (BR 105) er eigenlijk al zijn geleverd.

Opvallend - niemand weet het zeker. Waarschijnlijk drie locs en, tja, wat, een handjevol stammen?

 

23-04-2025 16:15:35
phantom
phantom

Met dan de kant tekening,fysiek aanwezig,nog niet geheel getest,niet "goedgekeurd" door alle instantie's.
Kan je dan spreken van geleverd ?
Of zou je het dan eerder een "testpool" moeten noemen ?
Ik neem bij het laatste dan even aan dat er nog geen sprake is van serie productie van zowel stam en locs,of is dat voor 1 of beide al wel volledig opgestart,ondanks dat de benodigde goedkeuringen en toelatingen nog niet zijn geregeld ?

 

23-04-2025 18:45:51
robert5591
robert5591

Er is voor zover ik weet nog geen [type]toelating voor noch rijtuigen noch locs. Op Drehscheibe werd gesproken over wat er in Duitsland is. Bij de loks BR105 zijn 3 nummers bekend: 007, 019 en 021 uit de eerste bestelling van 23. Er van uitgaande dat er op nummervolgorde gebouwd wordt dus twee met een vrij hoog nummer. Lijkt me waarschijnlijk dat de eerste serie wel zo'n beetje gebouwd is en in afwachting van eventuele aanpassingen in Spanje staat

 

24-04-2025 15:14:52
martijn
martijn

Vanaf de 2e helft van september rijden de 143/142 al met ICE 3neo, in december volgt de rest van de IC Berlijn. Aldus de informatiepagina van NSI.

 

24-04-2025 16:05:19
henri1972
henri1972

Vanaf 24 sep kan je voor de 143 voorlopig geen reservering maken dus de kans is aanwezig dat vanaf deze datum de ICE 3 NEO wordt ingezet.



Laatst bewerkt door henri1972 op 24-04-2025 16:05
 

24-04-2025 16:06:09 2
evangoor
evangoor

Ha ha, juist de minste capaciteit als eerste inzetten in de drukste IC Berlijn-treinen. De logica van de spoorwegen is af en toe ondoorgrondelijk.

 

24-04-2025 18:06:07
brun
brun

Misschien is de logica: "Die treinen zitten dus gegarandeerd 100% vol." ->winstgevend

:-)

 

24-04-2025 19:00:49
treinhobby
treinhobby

Ze noemen deze trein nu ook ICE Berlijn.

Benieuwd of er een ICE toeslag komt voor binnenlandse reizigers.



Laatst bewerkt door treinhobby op 25-04-2025 07:43
 

24-04-2025 19:36:48
henri1972
henri1972

Quote
evangoor (24-04-2025 16:06:09):


Ha ha, juist de minste capaciteit als eerste inzetten in de drukste IC Berlijn-treinen. De logica van de spoorwegen is af en toe ondoorgrondelijk.



Je kan het ook positief bekijken toch?

Dus dan wordt het: het betrouwbaarste matrieel inzetten in de drukste treinen 😉

 

24-04-2025 20:16:07
brun
brun

Ach, sinds de BordBistro uit de ICB is gehaald, zijn de romantiek en de glans er sowieso wel af. De ICE 3neo is qua capaciteit inderdaad een probleem(pje), maar voor de rest is 't een verbetering. Het zijn hele fijne treinstellen en ze zijn tien keer betrouwbaarder (airco, keermogelijkheden) dan de gecastreerde IC1-stammen die we nu hebben.

 

24-04-2025 20:37:27
mren
mren

Is het een gerechtvaardigde aanname dat er op die verbindingen die met ICE worden gereden ook bemanning wordt gesteld voor de Bistro?

 

24-04-2025 20:42:09
treinhobby
treinhobby

De ICE heeft ook een bar en catering aan boord. Gelukkig kun je vanaf half december op alle treinen naar Berlijn onderweg weer iets te eten en drinken kopen!'

 

24-04-2025 22:25:35
TtC
TtC

Quote
evangoor (24-04-2025 16:06:09):


Ha ha, juist de minste capaciteit als eerste inzetten in de drukste IC Berlijn-treinen. De logica van de spoorwegen is af en toe ondoorgrondelijk.


Hoe hoog is de bezettingsgraad van de betreffende trein dat de lagere capaciteit van de ICE t.o.v. de huidige trein een probleem is?


De inzet van de ICE in trein 142/143 is pas na de drukke zomerperiode. Voor de nieuwe dienstregeling 2026 kunnen in de drukke periodes verplichte reserveringen en hogere tarieven worden gehanteerd om de verhouding tussen vraag en aanbod in balans te brengen. Het is al lang geen doel meer om zo veel mogelijk reizigers te vervoeren, maar om zo veel mogelijk omzet te draaien tegen zo laag mogelijke kosten.


Quote


treinhobby (24-04-2025 19:00:48)


Ze noemen deze trein nu ook ICE Berlijn. Benieuwd of er een ICE komt voor binnenlandse reizigers.


Er is geen reden om aan te nemen dat er een ander beleid gevoerd zal worden t.o.v. de ICE naar Frankfurt en München voor wat betreft de ICE naar Berlijn. Maar ik laat mij graag verrassen..



Laatst bewerkt door TtC op 24-04-2025 22:26
 

25-04-2025 11:59:11
Zabky
Zabky

Waarom een ic product hernoemen tot ice product als alleen het in te zetten materieel veranderd? Ns rijdt dagelijks intercitys met sprinter materieel.

 

25-04-2025 12:09:39
mren
mren

Niet helemaal IC Berlijn, maar toch vermeldenswaardig: Flix heeft inmiddels ook enkele tientallen sets bij Talgo gekocht.

 

25-04-2025 12:22:23
henri1972
henri1972

Quote
Zabky (25-04-2025 11:59:11):


Waarom een ic product hernoemen tot ice product als alleen het in te zetten materieel veranderd? Ns rijdt dagelijks intercitys met sprinter materieel.


Bij de DB hangt er ook een ander prijskaartje aan de ICE ipv de IC.

 

25-04-2025 12:26:07
TtC
TtC

Quote
Zabky (25-04-2025 11:59:11):


Waarom een ic product hernoemen tot ice product als alleen het in te zetten materieel veranderd? Ns rijdt dagelijks intercitys met sprinter materieel.



Anders dan commercieel; voor een ICE kunnen hogere prijzen worden gevraagd als voor een Intercity is er geen reden voor de naamswijziging. Het prijsverschil tussen een (afgeschreven) IC-trein in zowel aanschaf- als exploitatiekosten is wel vele malen groter dan tussen een NS Intercity en een NS Sprinter wat de hogere prijs rechtvaardigt.