02-02-2025 16:22:54 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Dan lijken het mij dus enkele rijtuigen uit de tweede stam. |
02-02-2025 17:52:13 2 | ||
---|---|---|
martijnham
![]() |
Samenstelling van de trein waarmee de ICE L-rijtuigen werden overgebracht. Daarbij staat XX voor afgeplakte DB aanduiding. |
03-02-2025 15:08:14 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Dank je, da's interessant, ik had juist (via DB) gehoord dat ICE 3neo nog niet was toegezegd, omdat die treinstellen te weinig capaciteit hebben (maar liefst 168 minder zitplaatsen dan de huidige IC Berlijn). Wil je ons vertellen wat jouw bron is? |
03-02-2025 17:07:32 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
NS Int bevestigde dit enkele weken geleden reeds intern. Weliswaar als voorstel waar alle partijen nog mee akkoord dienen te gaan, niet definitief aldus. |
![]() |
advertentie |
03-02-2025 17:22:49 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Waar komen die neo's dan vandaan? Zijn die niet elders nodig of wordt er dan ander materieel langer in dienst gehouden voor binnenlandse Duitse diensten? Br 406 of zo? Die capaciteit gaat nog wel een probleem worden .... |
03-02-2025 17:40:05 | ||
---|---|---|
T-Twente
![]() |
Inmiddels zijn er genoeg 3neo's in dienst bij de DB dat ze 'over' zijn en dus 'extra' diensten kunnen doen. Laatst bewerkt door T-Twente op 03-02-2025 17:40 |
03-02-2025 18:26:56 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ah, ok, dank. Kortom, niks is zeker en het kan nog alle kanten op. |
03-02-2025 18:44:51 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
In hoeverre is dit een kwestie van alle opties openhouden? Uiteindelijk kan de goedkeuring van de ICE L ook nog per december geregeld zijn waardoor er geen alternatieven nodig zijn. Als er dan toch nog een maand extr vertraging is dan zal de oplossing waarschijnlijk anders zijn dan als er in 2026 nog steeds geen zicht is op een snelle toelating. |
03-02-2025 22:00:09 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
|
03-02-2025 22:02:02 | ||
---|---|---|
tieske05
![]() |
Ik wil mijn bron best prijsgeven, NS medewerker zijn dan krijg je genoeg mee 😂 |
03-02-2025 22:03:40 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Laatst bewerkt door thom op 03-02-2025 22:06 |
04-02-2025 07:43:49 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Het is al bekend dat ICE2 eruit gaat. Dus mogelijk kunnen ze dit met een (paar) jaar rekken. Net als de NS de afvoer van ICR/ICM vertraagt om het tekort aan ICNG op te vangen. |
04-02-2025 09:52:03 | ||
---|---|---|
mvanuden
![]() |
|
04-02-2025 16:18:26 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Weet niet of het elders al gepost is, maar ik zag de Talgo vanmiddag in Amersfoort staan, in een sandwich tussen de al genoemde witte Vectron en de 9902. |
04-02-2025 17:24:35 2 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Denk dat wel meer mensen 'm daar de laatste dagen hebben zien staan. Amersfoort is tijdens de toelatingsprocedure deze weken/maanden de thuisbasis van de Talgo-stam, dus het lijkt me niet echt een ontwikkeling van de IC Berlijn om dat hier elke dag te melden. |
25-02-2025 12:32:58 | ||
---|---|---|
RX7567
![]() |
Op Drehscheibe wordt gemeld dat de ICE-ICE-L alweer verdwenen is uit Nederland. "RADV 193 441 mit ICE-L ab ri Rheine > Seelze Mitte🏁 (49557)" Is het testen zo snel al klaar? Zover ik heb gezien is er nog geen testrit geweest met de stuurstand actief, toch? Of kan het stel tussendoor gewoon in Duitsland gaan testen terwijl de toelating in Nederland even 'op pauze' is gezet? |
25-02-2025 13:42:22 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Kan ook zijn dat er onderhoud gepleegd moet worden in Duitsland. Denk persoonlijk dat testen nog lang niet klaar is. |
25-02-2025 13:49:15 | ||
---|---|---|
Trein_Reiz
![]() |
|
25-02-2025 14:40:38 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Er zijn meerdere teststammen, waarschijnlijk zal dat dan een andere teststam geweest zijn die toevallig in die buurt was of iets in die richting. Laatst bewerkt door mtlx op 25-02-2025 14:41 |
25-02-2025 15:42:19 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Zoals in het OD topic gemeld, ging het op de overdracht van het Civity Nordic-treinstel uit Moerdijk. |
25-02-2025 20:57:45 2 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
|
28-02-2025 08:20:28 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Vanaf eind 2025 inzet van ICE3 op Amsterdam - Berlijn:
|
28-02-2025 08:25:43 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Aangezien het maar om 1 alinea gaat, hierbij vertaald door Google:
Laatst bewerkt door treinhobby op 28-02-2025 08:26 |
28-02-2025 08:50:04 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Blijft alleen het verschil in capaciteit: ICE-L zou in totaal 574 zitplaatsen krijgen, waarvan 85 1e klas, waar een ICE3neo er in totaal maar 439 heeft, waarvan 99 1e klas. Was niet eerder al ter sprake gekomen dat je op deze route niet met 2 stellen zou kunnen rijden? |
28-02-2025 09:10:41 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Twee ICE stellen gaat op diverse perrons niet passen. |
28-02-2025 14:44:10 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Nog een paar punten uit dat NOZ-artikel:
Laatst bewerkt door brun op 28-02-2025 14:45 |
28-02-2025 14:44:28 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Gaan er dan ook NS Vectrons retour lease maatschappij? Of blijven die bewaard en als reserve voor de Nightjets? |
28-02-2025 14:47:57 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
|
28-02-2025 16:36:05 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Zijn deze treinen niet te duur voor. Snelle treinen op een trage verbinding zetten lijkt me niet echt rendabel. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
28-02-2025 17:14:31 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Ik denk wel dat er vectrons retour zullen gaan, gezien de talgo eigen locomotieven zal gaan krijgen. Vectrons waren sowieso tijdelijke locomotieven. |
28-02-2025 17:22:58 | ||
---|---|---|
Svh
![]() |
Ik dacht mij te kunnen heugen dat in een ander topic op dit forum is gesproken over dat de nightjet naar Innsbruck en Wenen opgesplitst wordt in de niet zo verre toekomst. Hiervoor zouden er 2 omlopen bijkomen. Ik schat dat de rest van de vectrons in elk geval terug gaan, ze zijn niet voor niets geleaset. |
28-02-2025 18:40:33 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
De ICE 3NEO’s zijn fors duurder dan een Talgo, en hebben fors minder stoelen aan boord. En dan is de ticketprijs per reiziger gemiddeld ook nog eens lager dan op Amsterdam-Frankfurt. |
28-02-2025 20:39:11 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Of het zin heeft om overtollige locs terug te sturen naar de leasemaatschappij zal afhangen van hoe lang ze overtollig zullen zijn, en of het naderhand eenvoudig is om die locs weer opnieuw te verkrijgen. De markt staat te springen om moderne MS-locs.
Jaren geleden, toen de V250 naar Brussel ging rijden, waren de Belgische 186-igers meteen teruggestuurd naar de hoofdhuurder (B-Logistics) en het heeft NS/NMBS behoorlijk wat moeite gekost om toen weer een paar locs vrijgespeeld te krijgen.
Als de Vectrons per december 2025 overtollig zijn, maar bijvoorbeeld vanaf september 2026 weer nodig zijn omdat de ICE L dan gaat rijden, dan kan het toch interessant zijn om ze te blijven huren.
|
28-02-2025 21:52:33 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Betekend dit ook dat vanaf december een ICE toeslag op het binnenlandse traject komt? |
28-02-2025 22:10:23 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
De treindienst veranderd niet, alleen het ingezette materieel. |
01-03-2025 06:26:40 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Het lijkt me toch handig om Hvs en Apd (en Dv evt) over te gaan slaan en toeslag te gaan vragen voor binnenlandse reizigers. Of om een verplichte reservering in te stellen, anders lijkt het me wel heel druk te gaan worden in sommige treinen binnen Nederland. |
01-03-2025 09:24:58 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dat hangt er denk ik vanaf hoeveel omzet NS & DB vangen door op die plekken WEL reizigers op te pikken. |
01-03-2025 14:57:57 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
|
01-03-2025 15:00:03 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Bij de
Het is al heel lang de bedoeling dat de NS Vectrons tijdelijk met de ICE L gaan rijden, totdat de Baureihe 105 is toegelaten in NL en Duitsland. |
02-03-2025 13:39:56 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Hier een interessante aanvulling van Philipp Nagl (tot enkele jaren geleden de chef van DB Fernverkehr). Even een snelle vertaling: Ik zou dit onderwerp vanuit een ander perspectief willen bekijken.
enz...
|
02-03-2025 13:58:43 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Toeslag en/of verplicht reserveren is nu eenmaal niet dé oplossing. In de ICE geldt ook een toeslag maar het personeel controleert daar echt zelden op. Daarnaast in de wintermaanden zit de ICB zelden echt helemaal vol. Zelfs op de zondagen of vrijdagen zitten ze soms verre van vol. Wel speelt een rol als Emmerich dicht is dan wordt het lastig.... Zou er eventueel dubbel gereden kunnen worden? |
02-03-2025 14:30:18 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
die gaan met eigen locs rijden toch? |
02-03-2025 15:05:05 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
De toelating van de Talgo locs [Baureihe 105] loopt langzamer dan die van de rijtuigen. Vraag is nu denk ik of de ICE 408 stellen zo lang beschikbaar zijn dat de ICE-L naar Nederland kan gaan rijden met die locs. |
02-03-2025 15:05:52 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Lees de andere reactie van AlexNL erbij GerritJan, daar staat het antwoord. |
03-03-2025 05:53:44 | ||
---|---|---|
diesels
![]() |
Iedereen weet dat dat het plan was, maar ik vind het een terechte vraag of dat nog wel gaat gebeuren nu er tijdelijk de Neo gaat rijden. Zeker als je je bedenkt dat de locs waarschijnlijk niet allemaal in lease zullen blijven |
04-03-2025 10:42:31 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Een ding is wel opmerkelijk - dat de capaciteit voor fietsen zo fors wordt teruggebracht. In de ICE 3neo (ook in de Talgo trouwens) is maar plek voor 8 fietsen, die ruimtes zijn bovendien nogal krap en onhandig - het is flink passen en meten om alle 8 plaatsen te kunnen gebruiken. De huidige ICB heeft veel meer plek en die wordt zeker in de zomermaanden ook goed gebruikt. Ik zie dan vaak grote groepen toeristen met fietsen die de trein nemen voor hun vakantie in Nederland. |
05-03-2025 07:52:18 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
In de Talgo zou je een heel rijtuig als bagagerijtuig willen hebben denk ik. Ik heb het interieur niet goed in beeld, maar voor de vakantiegangers, vooral skieërs naar Oberstdorf, lijkt me dat ook wel handig. Of hebben die kleine bakjes overal een rij met bagagerekken? |
05-03-2025 09:50:11 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Hier wat foto's (aanklikbaar). Tja. Het lijkt op een gewone ICE, qua bagageruimte (dus best krap).
|
05-04-2025 09:00:18 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Volgens het Youtube kanaal Eisenbahn in Ö, D, CH is de inzet van de ICE-L op de IC Berlijn vertraagd tot 2026 omdat de goedkeuring voor NL langer gaat duren dan gepland vanwege nieuwe toelatingseisen hier in NL. De goedkeuring voor Duitsland is wel gepland voor later dit jaar. Dit volgens interne bronnen bij de DB.
Inmiddels is Talgo ook begonnen met het testen van de stammen in combinatie met een Br 105 locomotief. In de video nog met andere locs als tractie, maar het is een eerste stap in de richting van de toelating van de trein met de Br 105. |
05-04-2025 21:38:44 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Dat van de toelating hadden we nou niet zien aankomen volgens mij was dat op dit forum een van onze grootste hobbels naast de aslast. |
05-04-2025 21:45:48 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Uit deze zin zou je dus kunnen opmaken dat de Nederlandse eisen zijn aangepast waardoor de toelating langer gaat duren. Welke punten in de toelatingseisen zijn dan nieuw? |
07-04-2025 08:36:32 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
Ik vermoed dat het niet zozeer gaat om nieuwe eisen, maar dat de toezichthouder in het eerste deel van het toelatingsproces heeft besloten dat van er meer testen nodig zijn dan initieel waren ingeschat door Talgo. Het is de eerste keer dat er een Talgo trein wordt goedgekeurd in Nederland, er is daardoor geen ervaring met deze treinenbouwer en heel specifiek, met de unieke eigenschappen van de draaistellen van hun treinen. |
07-04-2025 08:40:10 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Ik meende dat een toelating in een EU-land meteen toelating voor heel Europa betekent, uitgezonderd land-specifieke situaties (tav stoorstromen etc). Wat is er landspecifiek dat gerelateerd kan zijn aan de draaistellen? Hebben 'wij' wissels of bochtstralen die elders niet voorkomen? |
07-04-2025 08:45:19 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Hogere asdruk van Talgo's is hier al enkele malen besproken, en ook de gemiddeld slechtere grondslag onder spoorwegen van zekere ouderdom. Een slechte combinatie dus en dat met relatief hoge snelheid. Laatst bewerkt door sjoerd op 07-04-2025 08:46 |
![]() |
advertentie |
07-04-2025 09:24:56 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Of gaat het om 'nieuwetoelatingseisen', d.w.z. de eisen voor een nieuwe toelating? Taalkundig is het enige verschil een veelvoorkomende extra spatie. |
07-04-2025 09:30:04 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Begint het weer spannend te worden voor bepaalde partijen. Laatst bewerkt door phantom op 07-04-2025 09:33 |
07-04-2025 09:36:29 2 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Er blijven heus wel treinen rijden, maak jij je daar maar geen zorgen over. |
07-04-2025 10:50:38 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Ik mag hopen dat de BR 408 nog niet afgevoerd zijn, maar na aankomend weekend is het wel gedaan met de BR 406. De IC Berlijn gaat ergens dit jaar gereden worden met de BR 408, dat zal qua zitplaatsen misschien een beetje wringen, maar zal vast wel goed komen. Zometeen gaat de 123 ook met twee stellen rijden. Dus dan rijdt naast de 225 ook de 123 met een dubbel stel. |
07-04-2025 11:53:58 2 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Goed voor de lachspieren. De BR408 rijdt en is dus netjes toegelaten. Elke dag afvoer naar de Wgm en de volgende dag weer aanvoer :-) Ik zie ook niet hoe het hebben van genoeg locs zorgt voor een 'gat', ook financieel zou de boel prima gedekt moeten zijn. |
07-04-2025 17:18:42 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Er staat ook nergens wat geschreven over problemen met toelatingen van de BR105'en,.of hun aslasten. Dat gaat allemaal over de Talgo rijtuig stammen. |
07-04-2025 18:20:14 | ||
---|---|---|
MennoSBB
![]() |
De onderzoeken naar de baanstabiliteit zijn inmiddels ook al weer enkele jaren geleden gestart. Is er specifiek voor de corridor Amsterdam - Bad Bentheim inmiddels al meer bekend over de uitkomsten hiervan? Het ging er immers vooral om dat men niet zeker wist of de bodemstabiliteit een probleem was voor zwaardere treinen op dit traject? @Muizenneus, er is geen sprake van een Europese goedkeuring. Wel is er sprake van een harmonisatie van de eisen waardoor een type goedkeuring in Duitsland overal in Europa gebruikt kan worden voor de lokale goedkeuringen. De verschillen tussen de infrastructuur van alle landen zijn echter nog steeds zodanig groot dat lokale goedkeuringen nog steeds nodig zijn. Het helpt ook niet dat treinen technisch steeds complexer zijn geworden waardoor het hele toelatingsproces een stuk lastiger is geworden, ook als het gaat om lokale goedkeuringen. Hier zie je dat deze extra complexiteit de voordelen van de harmonisatie teniet doen, waardoor het alsnog langer duurt dan vroeger. |
07-04-2025 20:00:20 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
Aantal zaken welke specifiek voor NL getest of goedgekeurd moeten zijn: Dit moet indien van toepassing met de nodige meetapparatuur beproefd worden in de praktijk. |
08-04-2025 15:50:04 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Ik was in de war met 406,excuus :-) |
08-04-2025 17:59:44 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Maar dan nog. BR406 reed op de ICE naar Frankfurt, is daar vrij probleemloos vervangen, rijdt nog even in de binnenlandse dienst. Maar dat heeft op zich niets met IC Berlijn te maken |
08-04-2025 19:29:30 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Het zou me niet verbazen als de ICE 3neo een blijvertje wordt. Die treinstellen zijn betrouwbaar, ze hebben geen aslastproblemen, het is standaardmaterieel. Ook kunnen ze als treinstel natuurlijk véél eenvoudiger keren dan het getrokken materieel. Het dagelijkse rangeren / omlopen in Amsterdam en Berlijn is niet meer nodig, bovendien zijn omleidingen via Münster of Hamm veel eenvoudiger - en dat is vanwege de vele Baustellen telkens weer aan de orde. En je kunt de omloop combineren met Amsterdam-Frankfurt en Berlijn-Frankfurt. Het onderhoud van de ICE 3neo vindt nu sowieso al plaats in Frankfurt en Amsterdam, binnenkort ook in Berlijn, dus de flexibiliteit is enorm. Het enige nadeel is dat ze minder capaciteit hebben, maar dat is weer een voordeel voor NS en DB, want een volle trein = goede omzet. Ter vergelijking de Talgo: nog steeds niet toegelaten, nog steeds niet duidelijk wanneer dat gebeurt, nog steeds geen vaste combinatie mogelijk want de toelating van de BR 105 is ook nog maar net begonnen, en de betrouwbaarheid van die loc is tot slot nog niet eens aangetoond. Ik denk nog steeds dat de Talgo's de Fyra van DB worden. |
08-04-2025 20:06:42 1 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
De ICE L heeft gewoon een stuurstand, dus omlopen is daarmee ook verleden tijd en ze zijn gewoon geschikt om met de Vectron te rijden. |
08-04-2025 20:55:52 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Kan die stuurstand met een Vectron praten? |
08-04-2025 20:57:59 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat is allemaal al best wel ff bekend, en zelfs dat de stuurstand zelf ook een Vectronfront heeft. |
08-04-2025 21:19:16 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Vergis je je nu niet met de nieuwe Nightjet? Die heeft een Vectron-front. Maar die kan voorlopig juist niet gebruikt worden in Nederland, omdat die geen ATB krijgt. Ooit, als ERTMS een ding is, kan het. |
08-04-2025 21:42:48 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Dat is wel de bedoeling. Toen duidelijk werd dat het niet zo vlot zou gaan met de Travca loks heeft DB de bestelling aangepast en hun"eigen" systeem ZDS/ ZWS laten inbouwen zodat b.v. de Vectron er mee kan samenwerken. |
08-04-2025 22:42:16 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik denk dat voornamelijk de buitenwereld is die niet weet waar men precies allemaal aan toe is het de toelating van die Talgo stammen, maar dat DB en Talgo daar veel meer kennis en inzicht van hebben. Laatst bewerkt door thom op 08-04-2025 22:43 |
08-04-2025 23:02:47 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat zou kunnen. Ik meende ook een Talgo-uiteinde met een locomotiefkop te hebbenj gezien. Maar misschien herinner ik me inderdaad de night-jet. |
08-04-2025 23:09:37 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Er heeft een aanpassing plaatsgevonden , maar vlg mij naar een moderner, Door de ÖBB ontwikkeld systeem waarvan de naam me even ontschoten is |
09-04-2025 05:45:38 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
De Talgo stammen hebben een stuurstand rijtuig met de kop van de TRAVCA(BR 105) locomotieven. De DANI, RailJetv2 en ComfortJets van de CD zijn van het platform Vectrain(Viaggo Light) met een stuurstand gelijk van vorm aan de Vectron. |
09-04-2025 06:32:39 | ||
---|---|---|
treinfande
![]() |
|
09-04-2025 08:10:58 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Dat systeem heet Wire Train Bus, WTB en is tegenwoordig al ingebouwd in ICE 3 en T, BR423, DB Lint en Talent. De eerste DB lok die het had was de BR 101 die met de Metropolitan reed. WTB doet niet alleen ZWS/ZMS voor de loks, maar ook aansturing van rijtuigen. https://de.wikipedia.org/wiki/Wire_Train_Bus |
09-04-2025 10:56:31 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
De ComfortJets van de CD hebben helemaal geen stuurstandrijtuig |
09-04-2025 11:19:23 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
Nog niet, maar die krijgen ze wel. upload.wikimedia.org Zolang de stuurstanden en restauratierijtuigen nog niet zijn toegelaten rijden ze met twee eindwagens en een oud restauratierijtuig. |
09-04-2025 11:21:39 | ||
---|---|---|
stefanvw14
![]() |
Die zijn er wel, maar de CD zet ze nog niet in, bron www.ceskedrahy.cz . |
09-04-2025 13:14:11 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ja, precies daarom denk ik dat. Want de inzet van ICE 3neo werd al een jaar geleden besloten, het werd destijds op Drehscheibe vermeld:
Dat duidt erop dat DB toen al problemen voorzag met de inzet van ICE L. Voorspelling was toen: midden 2025 gaan ze rijden. Maar we weten nu dat er kennelijk nog steeds problemen zijn, want er rijdt dit jaar nog nergens een ICE L, ook niet binnen Duitsland. Ook dat is trouwens telkens weer een thema op Drehscheibe. Er druppelen daar de laatste tijd interessante geruchten binnen (er was kennelijk een juridisch conflict tussen DB en Talgo; ook zou een enkele Vectron niet altijd genoeg luchtdruk voor de Talgo kunnen leveren; het stroomverbruik van een Talgo-trein zou voor sommige locs te hoog zijn). Geruchten natuurlijk, maar het valt wel op dat ze daar niet worden weerlegd. Want er hangen meer dan genoeg machinisten en andere DB-experts op dat forum rond die de materie kennen en die meteen tegen zulke beweringen ingaan als die onzin bevatten. Maar al die experts zijn opvallend stil.
|
09-04-2025 16:45:55 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Kan iemand een plaatje van een Vectronfront en een Talgo-stuurrijtuigfront naast elkaar zetten? |
09-04-2025 16:54:39 4 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Kan je zelf niet op Google afbeeldingen zoeken van ‘ICE L’ en ‘Vectron’? Open je 2 tabbladen en verklein je die tot een halve schermgrootte en zet je op de ene een ICE L en de andere een Vectron. |
09-04-2025 16:56:24 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ja, dat kan ik, en dat heb ik ook al gedaan natuurlijk. |
22-04-2025 17:42:07 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Iemand vroeg op Drehscheibe hoeveel Talgo's en locs (BR 105) er eigenlijk al zijn geleverd. Opvallend - niemand weet het zeker. Waarschijnlijk drie locs en, tja, wat, een handjevol stammen? |
23-04-2025 16:15:35 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Met dan de kant tekening,fysiek aanwezig,nog niet geheel getest,niet "goedgekeurd" door alle instantie's. |
23-04-2025 18:45:51 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Er is voor zover ik weet nog geen [type]toelating voor noch rijtuigen noch locs. Op Drehscheibe werd gesproken over wat er in Duitsland is. Bij de loks BR105 zijn 3 nummers bekend: 007, 019 en 021 uit de eerste bestelling van 23. Er van uitgaande dat er op nummervolgorde gebouwd wordt dus twee met een vrij hoog nummer. Lijkt me waarschijnlijk dat de eerste serie wel zo'n beetje gebouwd is en in afwachting van eventuele aanpassingen in Spanje staat |
24-04-2025 15:14:52 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Vanaf de 2e helft van september rijden de 143/142 al met ICE 3neo, in december volgt de rest van de IC Berlijn. Aldus de informatiepagina van NSI. |
24-04-2025 16:05:19 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Vanaf 24 sep kan je voor de 143 voorlopig geen reservering maken dus de kans is aanwezig dat vanaf deze datum de ICE 3 NEO wordt ingezet. Laatst bewerkt door henri1972 op 24-04-2025 16:05 |
24-04-2025 16:06:09 2 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Ha ha, juist de minste capaciteit als eerste inzetten in de drukste IC Berlijn-treinen. De logica van de spoorwegen is af en toe ondoorgrondelijk. |
24-04-2025 18:06:07 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Misschien is de logica: "Die treinen zitten dus gegarandeerd 100% vol." ->winstgevend :-) |
24-04-2025 19:00:49 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Ze noemen deze trein nu ook ICE Berlijn. Benieuwd of er een ICE toeslag komt voor binnenlandse reizigers. Laatst bewerkt door treinhobby op 25-04-2025 07:43 |
24-04-2025 19:36:48 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Dus dan wordt het: het betrouwbaarste matrieel inzetten in de drukste treinen 😉 |
24-04-2025 20:16:07 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ach, sinds de BordBistro uit de ICB is gehaald, zijn de romantiek en de glans er sowieso wel af. De ICE 3neo is qua capaciteit inderdaad een probleem(pje), maar voor de rest is 't een verbetering. Het zijn hele fijne treinstellen en ze zijn tien keer betrouwbaarder (airco, keermogelijkheden) dan de gecastreerde IC1-stammen die we nu hebben. |
24-04-2025 20:37:27 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Is het een gerechtvaardigde aanname dat er op die verbindingen die met ICE worden gereden ook bemanning wordt gesteld voor de Bistro? |
24-04-2025 20:42:09 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
|
24-04-2025 22:25:35 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Hoe hoog is de bezettingsgraad van de betreffende trein dat de lagere capaciteit van de ICE t.o.v. de huidige trein een probleem is?
Er is geen reden om aan te nemen dat er een ander beleid gevoerd zal worden t.o.v. de ICE naar Frankfurt en München voor wat betreft de ICE naar Berlijn. Maar ik laat mij graag verrassen.. Laatst bewerkt door TtC op 24-04-2025 22:26 |
25-04-2025 11:59:11 | ||
---|---|---|
Zabky
![]() |
Waarom een ic product hernoemen tot ice product als alleen het in te zetten materieel veranderd? Ns rijdt dagelijks intercitys met sprinter materieel. |
25-04-2025 12:09:39 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Niet helemaal IC Berlijn, maar toch vermeldenswaardig: Flix heeft inmiddels ook enkele tientallen sets bij Talgo gekocht. |
25-04-2025 12:22:23 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Bij de DB hangt er ook een ander prijskaartje aan de ICE ipv de IC. |
25-04-2025 12:26:07 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
|