05-10-2017 12:31:42 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
QuoteJa, want een bovenleiding hangt er immers al op Bentheim-Neuenhaus... Wat denk je wat de aanleg daarvan zou kosten voor die bijna 30km? %03% |
05-10-2017 13:14:02 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
QuoteIk weet niet of je zonder extra omlopen Neuenhaus kan bereiken, maar het grote voordeel van elektrificatie Bad Bentheim-Nordhorn en de verlenging van de RB61 naar Nordhorn is de directe verbinding tussen Nordhorn en Rheine/Osnabrück. Je zet dan een fors beter vervoersproduct neer voor Nordhorn. De huidige verlenging van de RB61 naar Hengelo kost veel minder, maar levert ook veel minder op. En de RB Bad Bentheim-Neuenhaus vind ik gewoon een non-oplossing, er is geen sprake van een beter vervoersproduct, aangezien de trein nauwelijks snelheid kan maken door de staat van het spoor en de overstap in Bad Bentheim blijft. Het is inweze inspelen op sentimenten in plaats van het vervoersproduct verbeteren. Daarom ben ik tegen die trein. @thom, Emmerich als stop voor internationale sneltrein was in 2001 ook geschrapt, ook al konden Nederlanders gemakkelijk parkeren in Emmerich en goedkoper reizen naar diverse bestemmingen in Duitsland. Dan vind ik dat geen reden om de IC Berlin tot in de oneindigheid te laten stoppen in Bad Bentheim. Bad Bentheim is gewoon te klein en het achterland te beperkt. |
05-10-2017 19:55:51 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Quote Nou wat me wel opvalt is hoe lang de IC Berlijn er over doet om in Amsterdam te geraken. Met een gewone NS intercity ben ik toch sneller op de zelfde plek mét overstap in Amersfoort. |
05-10-2017 20:10:29 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Dat was denk ik alleen toen je een paar borrels teveel op had. |
![]() |
advertentie |
05-10-2017 20:26:21 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Er zit een kleine twintig minuten speling op de trage verbinding naar Amsterdam, echter maakt dat de claim nog niet waar inderdaad. Laatst bewerkt door IJsbergsla op 05-10-2017 20:26 |
05-10-2017 21:15:55 | ||
---|---|---|
didam2009
![]() |
Een Trax 187 zal een goede oplossing zijn die kan ook op diesel rijden Groeten uit het weinig spoorse Montferland |
05-10-2017 21:19:29 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Waar is dat goed voor, dan? |
05-10-2017 21:22:51 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Kweenie of een diesel-TRAXX ook omgevallen bomen doormidden rijdt?? ![]() Na de onder kritiek staande verbindingen over (delen van ) de HSL, is de verbinding met Berlijn vrijwel geen dag zonder flinke ellende: onderbroken diensten, uitgevallen treinen, ontbrekende rijtuigen, rijtuigen verkeerd om het land binnen, geen vervangende loc, Bentheim onbereikbaar van en naar Nederland, en een uiterst trage dienst. Hoogste tijd voor accuratesse. Wanneer kwamen er ook weer nieuwe rijtuigen en betrouwbare tractie?%03% |
05-10-2017 21:29:09 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Een bladzijde terug kon je lezen dat in 2023 er nieuwe treinen komen te rijden tussen Amsterdam en Berlin. Hopelijk gaat er dan in ieder geval 20 minuten reistijd af door onzinnige stops te schrappen. |
06-10-2017 09:35:13 | ||
---|---|---|
Gekko123
![]() |
Je kan al iets van 10 minuten besparen door de lange stop in Bad Bentheim te vervangen door een korte stop, zeker als er straks geen locwissel meer nodig is. Aan welke stops zit je eigenlijk te denken dat zouden moeten verdwijnen van de IC Berlijn? |
06-10-2017 09:51:17 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Quote Haalt die ook 200 km/h tussen Lehrte en Berlin Spandau? Shqiperise-lopers? |
06-10-2017 09:53:12 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Ik zou alle stations tussen Amsterdam en Berlijn muv Amersfoort, Hengelo, Osnabrück Hbf en Hannover Hbf willen onderzoeken, hoeveel reizigers van die stations in- en uitstappen op de IC Berlin. De stop in Stendal zorgt voor de directe verbinding tussen Stendal en Berlin, dus dat heeft wel nut. Wolfsburg Hbf heb ik mijn twijfels over, Wolfsburg is opzich niet zo groot en wordt ook door een legio andere treinen bedient. Hetzelfde geldt voor Minden, maar de aansluiting tussen de IC Berlin en de RE6 naar Düsseldorf is wel een belangrijk dus de stop is wel verdedigbaar. Rheine is wel een knooppuntstation, dus die stop is wel verdedigbaar. Bad Bentheim was noodzakelijk voor de lokwissel, dus als er geen lokwissel meer nodig is, kan in principe de stop verdwijnen. Dan is het wel handig om te kijken hoeveel reizigers er reizen tussen Bad Bentheim en Hannover/Berlin. Ik heb namelijk het gevoel dat het stuk Bad Bentheim-Rheine niet het drukste stuk is van de RB61 (drukte zit hem meer tussen Rheine en Bielefeld) en dat door de inzet van vijfdelige Flirt in plaats van driedelige Flirts de RB61 wel wat reizigers extra kan gebruiken en dat dan eigenlijk iedere extra trein bovenop de RB61 wel wat te veel is voor Bad Bentheim. Je hebt er namelijk niets aan dat de RB61 halfleeg rondrijdt tussen Rheine en Hengelo. De stops in Nederland ligt er aan in hoeverre de IC Berlin geïntegreerd is in de binnenlandse IC-dienst. Op dit moment heeft alleen Almelo te maken met een extra treindienst, bij de andere stations vervangt de IC Berlin een binnenlandse IC. |
06-10-2017 10:38:49 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteWelke binnenlandse IC die vervangen wordt stopt er dan niet in Almelo en wel in Hengelo? ![]() Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
06-10-2017 10:52:52 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Er wordt waarschijnlijk mee bedoeld dat de Berliner IC ten oosten van Dv "boven de sterkte" rijdt, tussen de binnenlandse treinen door. Aml wordt in het 'basispatroon' bediend door de 1600/1700 en de 140/240 is in feite eens in de 2 uur een soort "extra". Eigenlijk geldt iets dergelijks ook voor Hgl. Apd en Dv hebben in de (brede) spits nog als extra de 1500 op het moment dat de 140/240 niet rijdt. |
06-10-2017 10:59:00 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Deventer ook als stop voor reizigers uit Ah, Nm en Brabant. |
06-10-2017 20:45:39 | ||
---|---|---|
Knoek
![]() |
Quote De IC Berlin is als extra intercity tussen Hengelo en Amsterdam CS een uitstekende aanvulling, zeker nu de NS de normale intercity's belachelijk kort laat rijden (regelmatig slechts een ICM 3 op drukke uren). Ik zou voor willen stellen om IC Berlin tussen Amsterdam CS en Hengelo ieder uur te laten rijden, eventueel met een ICM6 zoals in de avonduren nu ook al gebeurt. Uiteraard is het nog beter om dan meteen ieder uur door te rijden naar Berlijn, in beide landen zitten die treinen behoorlijk vol. Steden als Wolfsburg en Stendal kunnen niet overgeslagen worden, daar stappen enorm veel mensen in en uit. Bad Bentheim (met nieuwe locs), Bad Oyenhausen, Minden en Almelo wel. Laatst bewerkt door Knoek op 06-10-2017 20:52 |
07-10-2017 04:40:08 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Behoorlijk vol? Dat gebeurt best wel eens ja, zeker in de zomermaanden, maar je kunt zo nu en dan op het grenstraject gerust een kanon afschieten |
07-10-2017 10:38:56 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
QuoteEr stappen meer lange afstandreizigers in/uit in Bh dan in Hgl en dan bedoel ik reizigers met bestemmingen v/n rg Berlijn. |
07-10-2017 12:16:27 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Ok, ik ben wel bang dat de IC Berlin blijft stoppen in Bh, de doortrekking van de RB61 naar Hengelo helemaal niet te rechtvaardigen is, omdat de verschillen tussen de IC Berlin en de RB61 tussen Hengelo en Rheine te klein zijn. |
07-10-2017 12:52:56 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Je weet wel dat deze treinen een heel ander soort reiziger bedienen? De IC Berlijn is voor de langere afstanden (vanuit Twente Hannover en verder) terwijl je de RB61 neemt voor kortere afstanden (niet veel verder dan Osnabrück). Niemand neemt een 1x per twee uur rijdende intercity voor woon/werk-verkeer, tenzij je echt 100km van je werk woont. En ook voor een dagje shoppen neem je die trein niet voor zeker 29 euro pp enkele reis, dan pak je de RB wel waar je met 5 man voor 39 euro naar Osnabrück kunt.QuoteNaast de vele Duitsers zijn er ook veel Nederlanders die kiezen voor een vertrek vanuit Bentheim: een kaartje Berlijn is daardoor zo 10-20 euro goedkoper dan vanaf Hengelo. De grens is wat dat betreft nog steeds echt een grens. Laatst bewerkt door dennistd op 07-10-2017 12:55 |
07-10-2017 13:23:31 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Quote Je aversie tegen de RB61 begint wel wat Don Quichot-achtige neigingen te krijgen. Ter informatie: die trein gaat toch echt rijden op 10 december. Verder is de stop in Bh voor de IC-Berlijn wel van belang vanwege de aansluiting naar Nordhorn op de Bentheimer Eisenbahn. Natuurlijk kun je de stop wel terugbrengen van 10 minuten naar 1 minuut door inzet van meersysteenlocs. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
07-10-2017 13:46:56 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Nee, ik ben niet tegen de doortrekking van de RB61, het is fijn dat Nederland een extra verbinding krijgt met Duitsland, maar ik had verwacht dat de IC Berlin Bad Bentheim gaat overslaan in de toekomst om zode rreizigers meer te laten verleiden met de RB61 te laten reizen. Waar ik wel tegen ben is de RB Bad Bentheim-Nordhorn, want er zijn vrijwel geen voordelen aan die trein ten opzichte van de bus. Aangezien de overstap in Bad Bentheim vanuit Nordhorn behouden blijft. Wat me wel opvalt is dat de ICE Amsterdam-Köln gelijk Emmerich deed overslaan zonder alternatief voor de reizigers Arnhem-Emmerich, zonder te hebben gekeken hoeveel reizigers er daadwerkelijk van het station gebruik te hebben gemaakt, terwijl de IC Amsterdam-Berlin tot het einde der dagen blijft stoppen in Bad Bentheim. Laatst bewerkt door Berk24 op 07-10-2017 13:47 |
07-10-2017 14:30:22 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Quote Is dat per se erg? Als aan beide kanten van de grens wel een hoop reizigers bediend worden, heeft het zin om te rijden; en als je vaker de grens overgaat, wordt die verbinding ook aantrekkelijker. Je kunt natuurlijk kiezen voor twee losse verbindingen, één in Nederland, één in Duitsland, of je maakt er een doorgaande verbinding van. Wat betreft de discussie wel of niet stoppen in Bh: hoog tijd dus om een einde te maken aan die onzinnige hoge tarieven als je een grens overgaat. Hoeven al die Nederlanders niet meer naar Bad Bentheim te rijden (wat natuurlijk ook benzine en parkeergeld kost, dus hoeveel spaar je nou echt uit?), iedereen blij. |
07-10-2017 14:45:12 | ||
---|---|---|
theicmm
![]() |
Er is ook wel een verschil tussen een IC en ICE |
07-10-2017 14:59:10 | ||
---|---|---|
roeter
![]() |
Quote Er wordt hier alsmaar geredeneerd over de stop in Bh in het kader van internationale reizigers. De stop in Bh heeft geen belang voor internationaal verkeer, maar is wel belangrijk voor het binnenlands verkeer in Duitsland zelf. In dat opzicht is Bh veel belangrijker dan Em. Ook in de tijd dat er nog geen lokwissel was in Bh (vóór de electrificatie in 1976, met lokwissel in Hgl of Odz) stopten ook vrijwel alle treinen in Bh. In dat opzicht heeft het al of niet handhaven van de stop in Bh ook niets te maken met het doortrekken van de RB61. Het aantal reizigers vanuit Nederland naar Bh is vrijwel nihil. |
07-10-2017 15:02:02 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Quote Dat gaat dus niet gebeuren QuoteAls je liever bussen dan treinen ziet ben je hier toch echt op het verkeerde forum. QuoteOoit gehoord van leren van fouten uit het verleden? Daarnaast is een ICE ook een ander product dan een IC. |
07-10-2017 15:04:33 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Doorrijden zoals in Emmerich zou in Bad Bentheim uberhaubt niet kunnen, aangezien de infrastructuur totaal verschillend is. In Bad Bentheim moet namelijk je sowieso stoppen om van spanning te wisselen, dus als je dan met een meerspanningsloc toch al moet blijven stoppen kun je dat net zo goed netjes langs het perron blijven doen. ![]() 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
07-10-2017 15:06:39 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
HSL in NL of ICE NL-D stoppen ook niet om van spanning te wisselen ![]() |
07-10-2017 15:17:04 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Dat klopt maar in Bh technisch dus niet mogelijk ook niet voor een ICE! |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
07-10-2017 15:29:18 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Juist! 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
07-10-2017 16:13:26 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Dat lijkt me stug, want de IC Berlijn is geen concessie maar een dienst op eigen initiatief van NS/DB en die zullen wel gek zijn als ze mensen een contracttrein van een andere vervoerder in gaan jagen... %09% |
07-10-2017 16:21:39 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
QuoteVoorafgaand aan de reactivatie, is er een selectieprocedure door het land Niedersachsen in 2 rondes uitgevoerd, waarbij een aantal mogelijk te reactiveren lijnen beoordeeld zijn op kanshebbend. Deze lijn eindigde in zowel de eerste als de tweede ronde zeer hoog. Dick van den Hoven |
07-10-2017 16:35:19 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Quote Wat is er zo anders aan de infra in Bh in vergelijking met Em, dat freewheelend doorrijden niet kan? |
07-10-2017 16:48:51 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Er kan geen doorgaande rijweg ingesteld worden van een spoor onder 1500V naar een spoor onder 15kV (of vice versa). Een trein moet helemaal op een spoor staan waar de spanning gewisseld kan worden, dan moet de spanning om worden geschakeld (nadat er bevestigd is dat dat veilig kan) en daarna kan de rijweg verder ingesteld worden. Bij een korte trein is langzaam doorrijden dus wel mogelijk, maar dit proces moet dan snel worden uitgevoerd terwijl de trein langzaam doorrijdt. |
07-10-2017 17:32:06 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Als doorrijden in Bad Bentheim gewoon niet mogelijk is en de kosten om de infrastructuur rond Bh aan te passen om zo doorrijden wel mogelijk te maken te hoog zijn, heb ik er niets op tegen dat de IC Berlin in Bad Bentheim stopt, want er is geen andere mogelijkheid. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
07-10-2017 19:41:27 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Nadat eerst ons kamerlid Baudet in de vergadering van de Tweede Kamer al is uitgegleden (!) en berispt door de Kamervoorzitter, krijgen we nu ook hier een rammelend stukje Latijn van Cicero te vertalen. Meer iets voor de klas? Graag terug naar het topic! |
07-10-2017 19:51:07 | ||
---|---|---|
Knoek
![]() |
Ik reis regelmatig vanuit Hengelo naar Berlijn en heb al diverse malen de prijzen vergeleken tussen vertrek vanuit Hengelo en Bad Bentheim. Wat Berk24 zegt klopt niet helemaal. Vertrek vanuit Bad Bentheim kan soms flink goedkoper zijn maar ook aanmerkelijk duurder dan vertrek vanuit Hengelo, dat is echt heel verschillend. Wat dat betreft is het perfect dat de RB61 tot aan Hengelo gaat rijden waardoor je kunt kiezen of je een gedeelte met de RB61 gaat afleggen waardoor je flink kunt besparen op je reis! Dat er vele Nederlanders naar Bad Bentheim rijden om vanaf daar verder te reizen richting Hannover/Berlijn is ook onzin, ik zie ze er nooit instappen.... Hooguit Nederlanders die in Duitsland wonen. En doortrekking van de RB61 naar Nordhorn is ook wel om te lachen, daar is nauwelijks behoefte aan, Nordhorn is een relatief kleine stad met geen overstapmogelijkheden. In Hengelo kunnen reizigers wel overstappen op het Nederlandse intercity-netwerk en NederDuitsers kunnen met de RB61 eenvoudiger reizen dan met de IC Berlin. Bovendien is de RB61 een enorme ontlasting van de veel te volle Syntus treinen tussen Hengelo en Oldenzaal, een extra rit met 5 bakken scheelt natuurlijk enorm! |
07-10-2017 20:00:12 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Quote Uhm, helaas ben ik zo vrij om maar eens te melden dat een ICE in het verleden regelmatig in Emmerich tot stilstand kwam omdat overschakelen weer eens niet lukte. ![]() Jeanne Kok |
07-10-2017 20:17:24 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Dat gebeurde in het verleden regelmatig als de Mcn gerede twijfel had of de systeem wissel wel (in een keer) zou lukken. Tegenwoordig heeft stoppen in Emmerich daarvoor geen zin meer , de systeem grens 15Kv/ 25 Kv ligt nu op de vrije baan ergens tussen Emmerich en de Nl/D grens. Mede omdat er nu twee rijdende transities kort na elkaar moeten plaats vinden is dit "probleem"voor de (ver)plaatsing van de systeem grenzen door het Nl/D materieel management van de ICE3M goed opgepakt en geanaliseerd en alle zwakke punten aangepast. Ook voor jouw interessant te melden dat de Zwitsers om o.a die reden hebben besloten in hun migratie tracject naar een landelijke ETCS-syteem, systeem wisselingen binnen 10Km/10 minuten niet te gaan toepassen. Laatst bewerkt door cuneo56 op 07-10-2017 20:46 |
07-10-2017 20:17:59 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
Quote Nou veels te volle treinen...., in de ochtend zijn wel enkele treinen goed vol, maar merendeel van de treinen is nog niet eens voor de helft gevuld hoor. |
07-10-2017 20:45:00 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Dat staat in de handtekening van Berk24 hé, niet in zijn bericht hier ![]() |
07-10-2017 21:21:46 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat had ik uiteraard gezien, Thom.![]() |
07-10-2017 22:13:14 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Heeft Bentheim niet een "dieselkriterium" in de beveiliging? Mij is verteld dat Emmerich dat had en dat dat de manier was waarop aanvankelijk de ICE's doorgaand veilig gezet werden. |
07-10-2017 22:25:53 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Venlo heeft dat ook, Bentheim niet |
08-10-2017 00:39:47 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteMen heeft wel meer gedaan dan alleen het dieselkriterium toepassen. Zichtbaar waren onder andere nieuwe grote verlichte borden waar te schakelen. Onzichtbaar zullen er waarschijnlijk meer dingen gebeurt zijn voordat de ICE kon doorrijden. |
08-10-2017 10:42:51 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat is vast zo, maar de aanwezigheid van het dieselkriterium was er essentieel in, omdat daardoor de beveiliging doorgaande rijwegen toeliet. Als Bentheim dat niet heeft, moet je voor doorgaande rijwegen een fikse wijziging in de beveiliging bouwen. |
08-10-2017 11:30:59 | ||
---|---|---|
treinjoop
![]() |
Uiteindelijk moet je toch willen komen tot een waardige verbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Nieuwe locomotieven met rijtuigen inzetten betekent eigenlijk doorgaan op dezelfde wijze als nu, maar dan zonder locwissel in Bh. "Als je doet wat je deed dan krijg je wat je kreeg". Een ICE is in mijn ogen nog steeds de meest nuttige optie om echt wat te veranderen. Tussen Hannover en Berlijn kan op het snelste traject 250 km/uur gereden worden en verder 200 km/uur. Dat in combinatie met comfortabele ICE treinstellen zal de verbinding aantrekkelijker kunnen maken. Daarbij kan er ook reistijd bespaard worden door alleen op de volgende stations te stoppen: - Amsterdam CS - Amersfoort - Deventer - Hengelo - Rheine - Osnabrück Hbf - Hannover Hbf - Wolfsburg Hbf - Berlin Hbf - Berlin Ostbahnhof. Voordeel van de hogere snelheden en comfortabele treinen is dat er beter geconcurreerd kan worden met de goedkope bus- en vliegreizen. Doordat je meer reizigers aantrekt is intergratie met de Binnenlandse IC niet meer nodig waardoor je Hvs, Apd en Aml kunt overslaan. In Bh zullen er maatregelen moeten worden genomen zodat er zonder stoppen omgeschakeld kan worden. Het kost wat, maar daar krijg je ook een hoop voor terug. Leuk dat er nieuwe meerspannings locomotieven en rijtuigen op deze verbinding kunnen komen in 2023, maar dat is wel erg aan de late kant. Die locwissel had al tien jaar in het verleden kunnen liggen. Qua ICE materieel valt er nog best wel wat door te schuiven. ICx (nu ICE 4 genoemd) zou oorspronkelijk de vervanger zijn geweest voor de huidige IC Berlijn. Echter zijn daar uiteindelijk geen stellen die geschikt zijn voor Nederland van gebouwd. Misschien is het een mogelijkheid om meer van deze stellen te laten komen om vervolgens een aantal ICE 3 stellen (BR407, Velaro D) geschikt te maken. Niets hiervan is makkelijk of goedkoop, maar zeker wel haalbaar als men aan zowel Nederlandse als Duitse zijde echt iets willen bereiken. |
08-10-2017 11:59:31 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Quote Waar zit 'm dat in? Is dat mechaniek, software, draden trekken ofzo? Wat is hetgeen dat een doorgaande rijweg instellen belemmert? |
08-10-2017 12:02:29 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Een ICE Amsterdam-Berlin wordt tussen Amsterdam en Hannover suboptimaal gebruikt en dan loont het niet om ICE's in te zetten. Getrokken treinen zijn praktischer. Stop in Stendal is nodig vanwege de verbinding Stendal-Berlin, schrap je de stop in Stendal zal je de RE2 Rathenow-Berlin e.v. door moeten trekken naar Stendal en dat is duurder. Stop in Minden is ook wel handig, vanwege de aansluiting op de RE6 richting Bielefeld. Minden heeft nog een best aardig achterland. Bij Bad Bentheim moet je kijken wat de kosten zijn van het aanpassen van de spoorinfrastructuur en of de kosten opwegen tegen de 3 minuten snelheidswinst tussen Hengelo en Rheine. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
08-10-2017 12:46:26 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Quote Maar waarom zou je de infrastructuur/beveiliging daar gaan aanpassen voor een trein die maar 6-7 keer per dag langs komt... %03% Laatst bewerkt door wouterder op 08-10-2017 12:46 |
08-10-2017 12:48:45 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Ik denk dat het goederenverkeer daar ookwel wat aan zou hebben tegenwoordig. |
08-10-2017 13:33:47 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteDat weet ik niet, want ik ken het soort beveiliging van Bentheim niet. Maar beveiligingswijzingen zijn altijd duur. En dat zit 'm niet zozeer in de materiaalkosten. |
08-10-2017 13:43:35 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
DBC rijdt daar inderdaad ook de nodige treinen met 189, en een enkele private vervoerder. |
08-10-2017 14:33:31 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
En vergeet niet dat er sinds vorige week ook Vectrons doorgaand NL in kunnen. |
![]() |
advertentie |
08-10-2017 14:46:51 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Quote In de beveiliging van Bh zijn doorgaande rijwegen nu inderdaad niet mogelijk. Een indruk van wat er nodig is om dit wel mogelijk te maken: - De voorseinen die zijn gecombineerd met de inrijseinen kunnen nu alleen geel tonen (want tijdens het inrijden is het uitrijsein altijd rood). Voor doorgaande treinen moeten die voorseinen ook groen en geel/groen kunnen tonen. Als voor doorgaande treinen andere snelheden zijn toegestaan dan 40 km/h of de normale 'baanvaksnelheid', dan zijn extra snelheidsaanwijzers nodig. - Voor doorgaande elektrische treinen moeten blauwe borden 'stroomafnemer neer', enz. worden geplaatst (net als de oude situatie in Em). - Het seinhuis in Bh heeft een bedieningspaneel type 'Sp Dr S60' (zie http://stellwerke.de/formen/seite2_l.html ) uit 1978. Rijwegen worden ingesteld met een begin- en eindknop (vergelijkbaar met NX). Nu is het niet mogelijk om een rijweg in te stellen vanaf het inrijsein tot voorbij het uitrijsein. Er zullen heel wat relaisschakelingen (of tegenwoordig misschien elektronisch?) moeten worden toegevoegd voor extra controles op conflicterende rijwegen, wisselstanden, vrije/bezette spoorsecties en bovenleidingspanning. En ook voor de aansturing van wissels, seinen en spanning. - Bij dit alles hoort natuurlijk ook veel papierwerk, van ontwerp t/m instructies aan personeel. |
08-10-2017 15:07:54 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote De IC Berlijn - Bad Bentheim/Amsterdam C heeft ook andere functies dan een ICE. Denk niet dat zowel DB (o.a. aanvulling van ICE) en NS (integratie Hengelo - Amsterdam) daar aan mee willen werken. En tussen Hannover - Amsterdam is de bevolkingsdichtheid lager dan bijvoorbeeld tussen Hannover - München/Köln. En zijn er minder grote belangrijke knooppunten. |
08-10-2017 15:25:41 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Helder verhaal, Apda. Dank! |
08-10-2017 16:22:46 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Er loopt in Duitsland ook nog een programma om de beveiliging over te zetten op ESTW (Elektronisches Stellwerk). Een soort EBS waarbij vanuit een aantal zeer grote posten de beveiliging op afstand bestuurd wordt. Ik weet niet of Bh ook op de rol staat en zo ja voor wanneer. Maar zo'n overgang is natuurlijk het moment om ook de beveiliging te herzien. Laatst bewerkt door dvdhoven op 08-10-2017 16:25 Dick van den Hoven |
08-10-2017 17:37:05 | ||
---|---|---|
treinjoop
![]() |
Quote Dat begrijp ik, alleen moet men ook met de tijd mee gaan en moet een trein ook wel wat uitstraling hebben als die wil concurreren. Dichterbij het optimaal gebruik van materieel op deze route volstaat dan bijvoorbeeld de ICNG. Een variant die ook het Duitse spoor op mag is natuurlijk ook de moeite waard om over na te denken met snelheden tot 200 km/uur. Die zou je ook nog kunnen inzetten op de gewenste verbinding tussen Den Haag, Eindhoven en Keulen. Alleen twijfel ik aan het comfort op dergelijk lange afstanden. Quote Zo valt elke stop te verdedigen, maar daardoor blijft het een trage verbinding. En ja als je die stops schrapt dan zal er inderdaad iets voor in de plaats moeten komen. De vraag is of dat echt erg is. Daarbij lijkt mij een extra RE niet veel duurder dan een zogenaamd snelle IC die om de haverklap stopt. |
08-10-2017 18:00:26 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Een plaats met 'Bad' trekt wel reizigers uit heel Duitsland, een IC stop zal daardoor zeer gewenst zijn. In het verleden werden er nog rijtuigen bijgeplaatst/afgetrapt, de trein was in Duitsland langer dan in Nederland. Weet niet of het bijplaatsen/aftrappen nu nog gebeurd. |
08-10-2017 18:07:13 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Nee, trein rijdt volgensmij de hele rit met 9 rijtuigen, waaronder een bistro. |
08-10-2017 18:12:59 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote Aftrappen? Het zijn geen treinstellen! ![]() |
08-10-2017 18:17:15 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Klopt, is destijds ingevoerd toen de ICB in de binnenlandse dienst werd geïntegreerd (met pendeltjes Hgl-Es). Dus NS betaalt. Tegenprestatie was dat de DB de trein naar Asd wilde laten gaan ipv het nieuwe NS-walhalla Asdz. |
09-10-2017 13:13:03 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Over A`dam - Berlijn en enkele regionale verbindingen in Twente/Muensterland: https://www.spoorpro.nl/materieel/2017/10/02/onderzoek-snellere-treinverbinding-amsterdam-berlijn-mogelijk/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%20week%202017-40 |
10-10-2017 15:42:52 | ||
---|---|---|
logis016
![]() |
Ik denk niet dat er tijdwinst te behalen is met de inzet van Meerspannings- locomotieven te Bad Bentheim. Denk aan personeelswisselingen DB & NS, remproeven etc. Vergelijk de situatie met de Brenner. Daar rijdt de EC München- Verona/Venezia sinds 1 1/2 jaar met Meerspanningslocomotieven maar er is geen tijdswinst t.o.v. de oude situatie toen er telkens een locwissel plaatsvond (uitgevoerd door Rangeerloc). Dit heeft te maken met personeelswisselingen en remproef. Machinst rijdt bijv München- Brenner. Locomotieven zijn overigens Oebb 1216 of Railjet 1216. Ook opschrift Bahn.com ( Deutsche Bahn) komt voor. |
10-10-2017 16:55:38 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
![]() |
Zover ik weet wordt de ICB door mcn van Int gereden die ook de ICE rijden. Dit ivm de Duitse bevoegdheid. Weet alleen niet of dit ook aan de Duitse kant is. Als dat zo is zou je alleen de personeelsdiensten(+wegleren) aan hoeven te passen. Remproeven hoeven niet als een trein niet gesplitst wordt, ook niet na het overdragen aan een andere mcn. |
10-10-2017 22:19:17 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
Berichten over Gronau - Enschede - Hengelo afgesplitst naar https://www.somda.nl/forum/19771/p628069 , hier graag verder over IC Berlijn. Met vriendelijke groet, Het moderator team |
12-10-2017 10:21:31 | ||
---|---|---|
logis016
![]() |
Quote Ik meen dat remproef opnieuw gedaan wordt omdat Loc opnieuw opgebouwd wordt, met een andere spanning. Niet vanwege de overdracht aan andere Mcn. |
12-10-2017 10:38:58 | ||
---|---|---|
Nick86
![]() |
Bij de IC Berlijn wordt in Bad Bentheim van loc gewisseld. |
12-10-2017 13:15:11 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Amai bravo goed opgelet jong. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
12-10-2017 14:28:55 | ||
---|---|---|
Nick86
![]() |
Heeft niks met opletten te maken maar met lezen. Ik regageerde op onderstaand bericht waarin gesteld wordt dat de trein onder een andere spanning verder rijdt met de zelfde loc.Quote |
12-10-2017 15:32:41 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
Alleen gaat het in je quote niet over de ICB maar over de locwissel bij de Brenner. |
12-10-2017 17:11:22 | ||
---|---|---|
Nick86
![]() |
Volgens mij had logis16 MCN-GVC geciteerd, daarom maak ik er op uit dat het om de ICB gaat, en niet om de Brenner |
15-10-2017 12:33:11 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Eerlijk gezegd mis ik ook het verband met het loc-/personeelwisselen in Brennero even, behalve dat het een paar posts terug inderdaad wel is genoemd. |
15-10-2017 13:18:57 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
Er werd gesteld dat er geen tijdwinst zou zijn bij het gebruik van meersysteemlocomotieven vanwege de te nemen remproef, met als voorbeeld Brennero. |
26-10-2017 08:35:22 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Uit het nieuws van vandaag (zie ook Nieuws op deze site): De intercity Amsterdam-Berlijn gaat mogelijk niet meer stoppen in Deventer. Uit onderzoek naar verbetering van grensoverschrijdend personenvervoer, worden nieuwe varianten genoemd waarbij de overstapmogelijkheid in Deventer vervalt. Uit het onderzoek van de provincies en Euregio blijkt dat de reistijd van Amsterdam naar Hannover met vijftig of zestig minuten kan worden verkort. De optie die wordt genoemd voor het verkorten van de reistijd is het veranderen van de route. De trein zou dan via de Hanzelijn moeten rijden, via Lelystad en Zwolle naar Almelo. Het is nog onduidelijk waar de trein de grens over gaat. In het onderzoek worden in totaal vijf nieuwe routevarianten naar voren gehaald. In een aantal van die varianten vervalt de overstap mogelijkheid in Deventer. @ : het CDA stelt begripvolle vragen aan B&W van Deventer over het voorkomen van deze vooruitgang. ![]() |
26-10-2017 08:52:12 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
50 - 60 minuten minder reistijd?! Ben benieuwd hoe ze dat willen bereiken. In Nederland kan dan onder andere door tussen Zwolle - Wierden te rijden. Moet dit spoortraject wel op bepaalde plekken met extra sporen uitgebreid worden. Of desnoods integraal tweesporig gemaakt worden zodat er ook een snellere IC Enschede - Amsterdam kan rijden. En natuurlijk wordt er tijdswinst geboekt als non-stop tussen Hannover - Berlijn gereden wordt. Weet niet of DB - AG dit wil. Er zijn natuurlijk een aantal afwegingen/vragen voor het inzetten van de IC Berlijn - Amsterdam via de klassieke route of OV SAAL, Hanzelijn en Zwolle -Wierden. Tussen Hengelo - Deventer - Hilversum is een grotere reizigerspotentieel. Maar hoeveel nemen daarvan de IC Berlijn rechtstreeks naar Bad Bentheim/Berlijn? Zaterdag en zondag werd de IC Berlijn weer eens omgeleid i.v.m. werkzaamheden tussen Apeldoorn - Amersfoort. De IC Berlijn reed vanaf Deventer non-stop naar Amsterdam met een reistijd van 1 uur en 12 minuten. Even snel als de rechtstreekse route via Apeldoorn, Amersfoort en Hilversum. Wat aangeeft dat de route via Zwolle en Lelystad niet een enorme omweg is. |
26-10-2017 08:54:00 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Ik ben van mening dat de IC Berlin in ieder geval Amersfoort moet bedienen, vanwege de overstapfunctie voor richting Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Via Zwolle rijden levert toch voor een flink aantal reizigers, die niet in Zwolle of Amsterdam hoeven te zijn extra reistijd op. Ik denk daarmee dat je meer reizigers dupeert dan dat er reizigers voordeel van hebben. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
26-10-2017 08:57:14 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Moet NS het compenseren met een extra IC Amsterdam - Enschede (1 keer p/u). Eventueel gekoppeld aan de IC Schiphol - Enschede. Wie weet dat de gemeente Deventer wel tevreden is. En wie echt naar Bad Bentheim/Berlijn wilt kan ook de Keolis Hengelo - Bielefeld nemen. |
26-10-2017 08:58:54 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Vermoed dat bij deze nieuwe voorstellen vooral wordt gekeken vanuit het oogpunt van de internationale treinreizigers. Of de IC Berlijn financieel rendabel is een tweede. De IC Berlijn is niet voor niets geïntegreerd in het NS netwerk. Laatst bewerkt door icened op 26-10-2017 08:59 |
26-10-2017 09:05:12 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Zal best dat er minder reizigers komen als je die alleen in Zwolle en Hengelo laat opstappen (als je de route via Zwolle zou nemen) maar versnelling van een verbinding levert ook nieuwe reizigers op. En het maakt de binnenlandse dienst minder kwetsbaar. De ICB blinkt niet echt uit in accuratesse: vertraging, uitval, verkeerde of ontbrekende rijtuigen, omgekeerde samenstelling, veel te veel stops, gemiddeld traag. En het CDA heeft er kennelijk veel verstand van. ![]() Ik ben overigens benieuwd welke andere grensovergang(en) in beeld zijn. Laatst bewerkt door sjoerd op 26-10-2017 09:07 |
26-10-2017 09:06:35 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
QuoteEen overstap naar Ut, Gvc en Rtd is ook te maken in Hgl, Zl of Alm. |
26-10-2017 09:07:50 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Dat snap ik, minder reistijd naar Amsterdam vanuit Duitsland is fijn, maar Nederland bestaat in mijn ogen niet alleen uit Amsterdam. Het is ook belangrijk dat andere steden als Utrecht en in mindere mate Rotterdam en Den Haag ook een goede verbinding hebben vanuit (Noord-)Duitsland. Momenteel is de aansluiting tussen de 140 en de 1700 in Hengelo dramatisch. De IC Berlin kan wel verschoven worden, maar ik zou het onacceptabel vinden dat de verbinding met Utrecht vanuit (Noord-)Duitsland aanzienlijk zou verslechteren. Overstappen in Hengelo, Zwolle of Almere richting Utrecht, Den Haag en Rotterdam zijn aanzienlijk slechter dan de overstappen in Amersfoort. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
26-10-2017 09:07:59 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Hoeveel doorgaande geëlektrificeerde spoorlijnen zijn er vanaf Almelo naar Duitsland? Precies, één. Journalisten... |
26-10-2017 09:12:24 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Quote Achterland van Zwolle is veel kleiner dan het achterland van Amersfoort. Groningen heeft zijn eigen busverbindingen met Berlin en die busverbindingen zijn sneller dan met de trein via Zwolle naar Berlijn reizen. >De ICB blinkt niet echt uit in accuratesse: vertraging, uitval, verkeerde of ontbrekende rijtuigen, omgekeerde samenstelling, veel te veel stops, gemiddeld traag: Dit los je niet op door via Zwolle te reizen. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
26-10-2017 09:16:03 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Goed argument... Amsterdam heeft zijn eigen vliegverbindingen met Berlijn en die vliegverbindingen zijn sneller dan met de trein naar Berlijn reizen. Dan kunnen we beter de hele dienst opdoeken. |
26-10-2017 09:16:13 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Er wordt dan ook gemeld dat het de bedoeling is om de reistijd met maximaal 50 minuten te verkorten. Uiteraard geldt er dan een totaal andere dienstregeling, dus of en waar je nu goede aansluitingen zou krijgen, is niet relevant. |
26-10-2017 09:18:12 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Het rijpad van de IC Berlijn kan opgevuld worden met een andere IC. En die komt dan uit Twente en niet uit Berlijn. Scheelt vele kilometer waardoor de punctualiteit waarschijnlijk beter wordt. Zijn internationale treinreizigers sneller in Amsterdam. En worden de treinreizigers tussen Enschede - Amsterdam alsnog bedient. Alleen moeten ze een extra overstap maken in Hengelo/Twente. |
26-10-2017 09:18:58 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Benieuwd welke bus in 6,5 uur van Groningen naar Berlijn rijdt![]() |
26-10-2017 09:20:22 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Uit milieuoverwegingen scoort Berlijn trein beter dan een vliegtuig. ![]() |
26-10-2017 09:23:16 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Je kunt natuurlijk ook kijken of een IC Amsterdam-Utrecht-Arnhem-Oberhausen-Essen-Dortmund-Bielefeld-Hannover-Berlin tot de mogelijkheden behoort. Zo krijgen Hannover en Berlin een rechtstreekse verbinding met Utrecht, dat een erg groot achterland heeft en is er ook versnelling van de treindienst mogelijk. Bijkomend voordeel is dat je de RB61 beter kan vullen, omdat dat de enigste verbinding is tussen Twente en Noord-Duitsland. Laatst bewerkt door Berk24 op 26-10-2017 09:24 Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
26-10-2017 09:42:11 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Quote Klinkt mij toch wat vreemd, maximaal 50 minuten. "oh, we kunnen 70 minuten tijdswinst boeken? Nee, gaan we niet doen. Max 50 minuten!!" |
26-10-2017 10:35:25 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Klopt, dat is best een gemakkelijk alternatief. De overstap in Duisburg is nu 40 minuten. Als er één ICE niet zou doorrijden naar Düsseldorf, maar naar Amsterdam, is de totale reistijd vanaf Berlin HBf 5u50min. Dat is al een halfuur sneller dan de huidige IC Berlijn. Overigens stappen de meeste internationale reizigers van die IC Berlijn in Amsterdam en Amersfoort in/uit. Apeldoorn, Almelo, Deventer en Hengelo zijn vooral voor binnenlandse reizigers belangrijk (veel studenten, veel woonwerk). Dat zie je altijd prachtig als je met een volle trein op zondag- of maandagavond terug uit Berlijn komt. Dan stapt er op die stations nauwelijks iemand meer in of uit, pas in Amersfoort en Amsterdam stroomt de hele trein leeg. Laatst bewerkt door brun op 26-10-2017 10:37 |
26-10-2017 10:44:38 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
pfff moeilijk doen allemaal zeg, waarom niet gewoon een extra pendeltrein tussen Zwolle en Deventer, die in Deventer een aansluiting geeft op de trein naar Berlijn. En de IC Berlijn via Nijverdal laten lopen, moet je wel e-lok met ATB NG hebben. Nee laat die trein maar mooi via Deventer en Apeldoorn lopen. Laatst bewerkt door edje op 26-10-2017 10:46 |
26-10-2017 11:04:55 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Quote Dan lijkt mij een interessante optie voor de volgende verbinding: IC Berlin-Stendal-Wolfsburg-Hannover-Minden-Herford-Bielefeld-Gütersloh-Hamm-Dortmund-Essen-Oberhausen-Wesel-Arnhem-Utrecht-Amsterdam De huidige IC Dresden-Köln wordt verlegd naar Rheine. De IC-stops in Herford en Gütersloh worden dan overgenomen door de IC Berlin-Amsterdam. Zeker omdat Hengelo, Almelo, Deventer, Apeldoorn en Hilversum in internationaal perspectief niet erg belangrijk zijn, loont het om te kijken of het de moeite waard is om de IC Amsterdam-Berlin via Essen te sturen. Het grote voordeel is dan dat je Utrecht bedient, een station en stad die in internationaal perspectief toch een stuk belangrijker zijn dan alle stations tussen Amsterdam en de Duitse Grens bij De Lutte. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
26-10-2017 11:09:23 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Stuur hem dan gelijk via Dresden, dan hebben reizigers Utrecht-Dresden ook een directe verbinding. |
26-10-2017 11:14:15 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Ik zou in Rotterdam (of Antwerpen) opstarten, dan kan heel België ook mee! |
26-10-2017 11:52:48 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
QuoteDat zou niets bijdragen aan het doel van een snellere verbinding Amsterdam-Berlijn. QuoteDat is geen bezwaar als DB toch nieuwe loks gaat bestellen voor deze IC. |
26-10-2017 12:21:16 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
QuoteJe moet de IC Berlijn met zijn slechte punctualiteit absoluut niet op Wdn-Zl willen hebben. Dat zou de hele treindienst daar overhoop gaan gooien... |
26-10-2017 12:30:15 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteMwoh, de overstap is een kwartier en dat wordt voor de overstap in Amf ook al aangeraden i.p.v. de cross-platform die theoretisch mogelijk is. En de reistijd neemt er ook niet door toe, immers rijdt de 1700 tussen Amf en Hgl exact dezelfde route als de IC-Berlijn ![]() Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |