02-05-2018 20:59:52 | ||
---|---|---|
mvanuden
![]() |
Quote Nee, die gaan rijden tussen München en Nürnberg (en zijn al een paar jaar te laat). DB heeft Vectrons 193 801-806 gehuurd van Railpool voor Nürnberg-Coburg-Sonneberg, dubbeldekstreinen met lok voor en achter. Zie bijvoorbeeld http://www.bahnbilder.de/bild/Deutschland~Unternehmen~Railpool/1070604/die-von-db-regio-angemietete-193801.html Marco |
02-05-2018 21:52:56 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote Dat is in ieder geval voor de NL kant geen probleem. Door de steeds verdergaande regelgeving is iets als een versimpelde grensbaanvak bevoegheid een uitstervend iets. Zelfs voor het enkel een grensstation binnenrijden , ook als Chef trein zijn , wordt tegenwoordig de volledige bevoegdheid van het andere land geeist, inclusief de taalvaardigheid. Voor het personeel van NS Int is dat geen probleem , dezelfde groep rijdt ook met de ICE naar Frankfurt. Hooguit een enkele Collega rijdt enkel op Bad Bentheim als eerste fase van de opleiding omdat aan bediening ICE ( met LZB) en zaken als het selbstrettungconcept voor de lijn Köln - Frankfurt wat extra eisen gesteld worden. Maar zo nieuw is het allemaal niet, toen de IC Berlijn nog maar eens in de 4 uur reed , ging de Nederlandse conducteur ( weliswaar als 3 of 4 man) al door naar Osnabrück.Omgekeerd is het als DB personeel tot aan Amsterdam wil opleiden van standplaatsen Hannover en/of Berlijn dan wel wat lastiger , maar in vergelijking met Duitsland is de nederlandse regelgeving en seinreglement een stuk simpeler. ![]() (Edit: over de Thalys: formeel zitter er geen NMBS machinisten meer op de Thalys. THI , Thalys The Factory is nu werkgever en vervoerder in België) Laatst bewerkt door cuneo56 op 02-05-2018 22:25 |
02-05-2018 23:08:34 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Laten we hoe dan ook blij zijn dat er na een slordige 15 jaar eindelijk iets gebeurt op deze verbinding. De laatste grote vernieuwing was het vervangen van de Interregio-rijtuigen zonder airco door het huidige Eurofima-spul uit eind jaren '70, dat alleen een ander kleurtje en stofje kreeg, maar voor de rest niks. (de airco's stammen zoals we weten nog altijd uit de decennia waarin zomerdagen met 27 graden nog als 'bloedheet' golden) |
02-05-2018 23:11:47 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Echt? Al zolang als ik me kan herinneren (ik zit sinds eind 2000 regelmatig in de IC Berlijn) werd van personeel gewisseld in Bad Bentheim. Maar misschien herinner ik het me verkeerd? (uitzondering was de nachttrein Amsterdam-Leipzig-Dresden-Praag die tot midden augustus 2002 reed, die had altijd Nederlanders aan boord) ((tweede uitzondering was de bemanning in het BordBistro, dat was en is altijd Duits geweest)) Laatst bewerkt door brun op 02-05-2018 23:15 |
![]() |
advertentie |
02-05-2018 23:18:40 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Ja , echt. Dat is een paar jaar aan het begin van deze eeuw geweest, totdat de switch naar om de 2 uur werd gemaakt. |
02-05-2018 23:27:37 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Er zal wel een rekensom aan dit besluit (voornemen) ten grondslag liggen. In die zin o.a. dat het wellicht weinig zin heeft om een relatief klein park aan 1700'en in stand te houden op het moment dat ze voor DDM 1 en DDAR niet meer nodig zijn. Gezien de onderdelenkwestie en het feit dat er regelmatig storingen zijn, om welke redenen en wat voor soort dan ook, zal een langer aanhouden van de 1700'en de betrouwbaarheid van de loc'n en de kwaliteit van de exploitatie en de dienstregeling niet ten goede komen. En om zo vanaf 2020 niet met een toenemende lawine aan klachten geconfronteerd te moeten worden als benodigd onderhoud niet meer gedaan gaat worden. |
03-05-2018 00:29:29 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Van een eenmaal toegelaten loktype verloopt ansich de typetoelating niet, echter de vraag is of er nog een actueel inzetcertificaat (loknummer(s) ingeschreven door de huidige eigenaar). Echter als er naderhand wijzigingen aan de lok zijn geweest (bijvoorbeeld inbouw ATB) zijn die op hun beurt weer wel toelatingsplichtig. Een betere vraag is of er op dit moment nog dienstvaardige en inzetbare 1100'en zijn, en op het moment zijn die er niet. |
03-05-2018 00:37:26 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Dat is niet zo zwart wit als je stelt voor Chef Trein, het ligt eraan waar de trein van vervoerder wisselt. Vanaf dat punt ligt de uitvoering bij de gewisselde vervoerder en moet het personeel aan diens reglementen (VMS/VBS en handboeken etc) te voldoen en van op de hoogte te zijn. Daarnaast kun je nooit rijdend op de grens een dienstoverdracht doen. Laatst bewerkt door thom op 03-05-2018 00:39 |
03-05-2018 08:12:48 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Ik vind dit hele verhaal wel bijzonder, gezien het feit dat DB vorig jaar een aanbesteding gestart is voor nieuwe IC's als locs + rijtuigen. Je zou zeggen dat, als je dat een beetje handig aanpakt, NS helemaal geen nieuwe locs hoeft te kopen maar meebetaalt aan een multicourant materieelpooltje. Ook handig voor die aangekondigde IC's die van Nederland - Köln een uurdienst moeten maken. |
03-05-2018 08:46:09 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Met 770 nieuwe rijtuigen moet dat een mogelijkheid zijn: http://www.ice-treff.de/index.php?mode=thread&id=387384#p387562 Las ook over Hamburg - Kopenhagen via toekomstige Fehmarnbelttunnel. En ICNG Deutschland aanvullend tussen Amsterdam - Köln kan natuurlijk ook. Laatst bewerkt door icened op 03-05-2018 08:47 |
03-05-2018 09:16:05 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Quote En dat is onmogelijk om tussen nu en 2020/2021 aan te passen cq. om te bouwen? Shqiperise-lopers? |
03-05-2018 10:43:54 | ||
---|---|---|
reisthijs
![]() |
QuoteDit kan ook betekenen dat DB geen nieuwe NL-geschikte locs hoeft te kopen. NS kan de locs ook na 5 jaar weer terug geven aan de leasemaatschappij, of inderdaad mogelijk inzetten op andere trajecten. |
03-05-2018 11:05:58 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
O ja, ik had niet goed gelezen. Ik was in de veronderstelling dat NS voornemens was locs te kopen voor die paar jaar. Met lease kun je natuurlijk gemakkelijk van die locs afkomen als ze niet meer nodig zijn c.q. nieuwe treinen zijn opgeleverd. In feite is dit dus een poging om eventuele verbeteringen* niet af te wachten (totdat het nieuwe DB-materieel geleverd is over een jaar of 5) maar zo spoedig mogelijk te realiseren met een tijdelijke constructie. Klinkt goed! ![]() * - verbetering 1 het afschaffen van de locwissel; stop in Bentheim kan korter en doordat locs bij de stammen blijven krijg je geen situaties aan de grens waarbij een trein die op tijd is moet wachten op de loc van een zwaar vertraagde tegentrein. - verbetering 2 het lozen van die 1700'en die men kennelijk maar niet voldoende betrouwbaar krijgt. Ik ben benieuwd welke verbetering nu de doorslag gegeven heeft voor dit plan ![]() |
03-05-2018 11:25:30 | ||
---|---|---|
javanree
![]() |
Quote Benieuwd waar je dat op baseert... een aantal jaar terug was de lease prijs voor bijvoorbeeld 186'ers zo hoog dat menig vervoerder liever oude 1500V eloks kocht en die reviseerde. |
03-05-2018 11:35:10 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Intussen zijn voor de zomerperiodes 2 extra binnenlandse IC's ingepland om de drukte in de IC Berlijn te ontlasten. Deze slaat hierdoor wel Apd over: https://www.destentor.nl/deventer/extra-intercity-s-tussen-deventer-en-amsterdam~a881e7cf/ |
03-05-2018 12:17:03 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Da's niet eens zo slecht. Overigens blijf ik het een tikje arrogant van de NS vinden om telkens te roepen dat de trein naar Berlijn sneller moet, terwijl juist het Nederlandse deel het allerlangzaamste stuk van de hele verbinding is. Amsterdam-Bentheim is zo'n 180 km. Daar doet de trein 2 uur en een kwartier over, is circa 80 km/uur gemiddeld... Om het zo te zeggen: als we straks achter een mooie nieuwe Vectron nog steeds met dezelfde tenenkrommende kruipsnelheid door het opstelterrein van Deventer worden geleid, verandert er natuurlijk geen bal. EDIT: heb het even uitgezocht, Amsterdam CS - Bad Bentheim is 185 km. Reistijd gewoonlijk 2:16 uur. Ter vergelijking: Utrecht-Leeuwarden is 181 km, dus 4 km korter. Reistijd: 1:55 uur... Die stopt onderweg ook vijf keer, zelfs 7 minuten voor overstap in Zwolle! Dus twintig minuten sneller met een vergelijkbare trein, identieke baanvaksnelheden, identieke beveiliging, slechts één stationnetje minder. Dan weet je toch meteen hoe langzaam de IC Berlijn is? Laatst bewerkt door brun op 03-05-2018 12:29 |
03-05-2018 13:08:28 | ||
---|---|---|
mich
![]() |
klopt rijtijd is zo ruim dat wanneer ik vanaf amf met een goederentrein er vooruit wordt gestuurd tot bh ik de ic Berlijn niet in de weg rij... |
03-05-2018 13:11:53 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Zolang je een locwissel moet uitvoeren en je hebt 1700 locs die tot aan het vervallen van die wissel kunnen rijden,dan ga je toch niet nu al iets nieuws betalen. Of je nou een 1700 wisselt voor een 101,of een vectron voor een 101,zolang die mensen aan de andere kant van de grens vast blijven houden aan een locwissel dan zou ik t 1st uitzingen met een 1700. Er van uit gaande dat de locs (zoals ik al zei) dusdanig zijn,dat ze die paar jaar kunnen uitzingen,en dat niet overmorgen het onderhoudspersoneel foetsie is die ze mag onderhouden. Ik zit dus niet te zeiken om te ergens over te kunnen zeiken,ik geef enkel mijn mening ergens over,gebaseerd op de op dat moment bekende situatie. En ik vraag niemand om het met me eens te zijn. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
03-05-2018 13:27:24 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Quote Op Drehscheibe had iemand het uitgerekend: Nederlandse zijde 180km in 2,5 uur (loc wissel wordt dus aan Nederland toegerekend; daar kan je over discussieren), maakt 75km/h gemiddeld. Maar goed, laat het dan 80km/h zijn. Duitse zijde 430km in zo'n 4 uur, maakt 107km/h. Het verschil is in ieder geval significant. In het voordeel van de Duitsers: daar zal dus een beperkt effect worden gerealiseerd met doorrijden. Blijft een opmerking van een machinist, dat IC Berlijn op veel trajectdelen een behoorlijke rijtijd reserve heeft. |
03-05-2018 13:49:06 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteNou, gelukkig maar. Mijn mening is dat het zeiken is om iets te zeiken te hebben, onder het motto: het is nooit goed of het deugt niet. En dat hoeft niemand met mij eens te zijn, al zou ik het wel prettig vinden - dan gebeurde dat misschien wat minder. |
03-05-2018 15:13:48 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Klein zijsprongetje: dat ene spoortje waar de 1700 altijd geparkeerd wordt, een paar honderd meter voorbij station Bad Bentheim, dat is toch de meest oostelijke plek in Europa waar een 1500 volt-loc op eigen kracht kan komen? |
03-05-2018 15:24:43 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Nee hoor , de CD , Tjechische Spoorwegen hebben een lijntje wat ook van 1500 Volt is voorzien Zie b.v. Wikipedia: https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnstrecke_T%C3%A1bor%E2%80%93Bechyn%C4%9B ( in het duits) Laatst bewerkt door cuneo56 op 03-05-2018 15:25 |
03-05-2018 16:43:54 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Daar kan hij wel op eigen kracht rijden, maar niet op eigen kracht komen vanuit de rest van Europa![]() |
03-05-2018 20:14:21 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
QuoteBeetje overdreven, de meste rijtuigen zijn van het type Bpmz en die zijn geloof ik gebouwd tot 1993, dus haast nog nieuwer dan de 1700 die er voor staat.... |
03-05-2018 23:00:39 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Laat die 1700'en nou gebouwd zijn van 1991 tot 1994 %08% |
04-05-2018 08:05:58 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ok, toegegeven, maar het technische ontwerp stamt uit de jaren '70 en de eerste meerspannings-Bpmz (die later naar de huidige IC Mods zijn omgebouwd) kwamen in 1981 op de baan: https://de.wikipedia.org/wiki/Eurofima-Wagen#Bpmz-Wagen |
04-05-2018 08:17:23 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Oftewel het loopt gelijk op met ICM: ontwikkeld eind jaren '70, gebouwd tot begin jaren '90. Ik heb echter nog nooit iemand horen zeggen dat dat ICM zo gedateerd is dat het hoognodig vervangen moet worden... |
04-05-2018 09:11:10 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Quote Volgens de brief van NS aan het LOCOV heeft de stentor het hier mis (https://www.locov.nl/binaries/Locov%202018-97007%20Adviesaanvraag%20Locov%20wijzigingen%20dienstregeling%202018%20per%2010%20juni_tcm118-324672.pdf): de versterker rijdt dit jaar alleen Asd-Amf, pas volgend jaar rijdt die verder naar Dv en slaat IC Berlijn dus Als over. |
04-05-2018 09:34:27 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
Volgens mij zijn dit 2 aparte dingen: Locov brief gaat over dienstregeling 2019 (waarin paden aangevraagd gaan worden). Stentor gaat over 2018. Ik heb ergens gelezen dat NS in de zomer van 2018 verwacht ook deze treinen in te zetten ( zover dat mogelijk is ) |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
04-05-2018 11:03:58 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
De NS laat komende dienstregeling de 245 niet in de winter starten in Amsterdam. Als reden wordt de sociale veiligheid genoemd tussen Amsterdam en Amersfoort met betrekking tot uitgaanspubliek. Het is jammer dat de NS de 245 in de winter niet vanaf Deventer opstart (eventueel een LM-rit Amsterdam-Deventer). Zo heeft de NS geen last van uitgaanspubliek en heeft Twente wel een vroege trein naar Hannover/Berlin. De huidige 243 Amsterdam-Bad Bentheim rijdt vrijwel leeg tussen Hengelo en Bad Bentheim, aangezien deze trein in Bad Bentheim op geen enkele trein of bus aansluit. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
04-05-2018 11:46:06 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Je hebt voor Twente nu de RB61 toch, kan je vroeg een eind D-land inreizen![]() |
04-05-2018 12:06:06 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Je kunt natuurlijk ook iets aan het uitgaanspubliek/handhaving van de sociale veiligheid doen. Alsof het maar zeer acceptabel moet zijn dat - bij gebrek aan een internationale trein - een binnenlandse trein sociaal onveilig wordt... |
04-05-2018 12:42:02 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Op ICE-Treff.de (zie: http://www.ice-treff.de/index.php?id=518121) beweert iemand dat dit de plannen zijn: Toekomstige dienstregeling wordt bijna een uur verschoven, lokwissel vervalt, diverse stations in NL en D vervallen. Dan ziet het er bijvoorbeeld zo uit: Amsterdam CS 9:48 - Zwolle 10:58 - Deventer 11:19 - Almelo 11:45 - Hengelo 11:58 - Bad Bentheim 12:17 - Rheine 12:31 - Osnabrück Hbf 12:57 - Hannover Hbf 14:02 - Wolfsburg Hbf 14:37 - Berlin-Spandau 15:39 - Berlin Hbf 15:54 - Berlin Ostbahnhof 16:08. Geen idee of het klopt, maar het klinkt plausibel. Hij heeft 't alleen over 50 minuten tijdswinst. Moet een rekenfout zijn, want ik zie nog steeds een reistijd van 6:06 uur van CS tot Hbf in bovenstaand voorbeeld. |
04-05-2018 12:45:14 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Lijkt mij heel sterk: de reistijd Asd-Hgl neemt dan juist met ruim 10 minuten toe... In Duitsland pak je wel bijna een half uur. Laatst bewerkt door dennistd op 04-05-2018 12:48 |
04-05-2018 12:46:40 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Daarbij gaat de tijdwinst van het vervallen van de lokwissel weer verloren aan eerder vertrek uit Amsterdam![]() |
04-05-2018 13:06:59 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Hmmm en toch zit er wel wat in. Ik zit even te puzzelen. Volgens mij kloppen de Nederlandse tijden in dat scenario niet, maar de rest wel. De trein wint in dat nieuwe Duitse pad een kwartier tussen Osnabrück en Berlin Hbf dankzij het overslaan van Bad Oeynhausen/Bünde, Minden en Stendal. Dat is plausibel, vooral de omleiding via Stendal vreet op dit moment zo'n 10 minuten. Als de aansluiting in Hannover op de ICE naar Berlijn nog een tikje strakker wordt, kun je als reiziger met een overstap gemakkelijk nóg 10 minuten besparen. Is dus al 25 minuten winst in D. Weglaten locwissel in Bentheim bespaart ruim 10 minuten, zitten we al op 35 minuten. Dan hoeft er in Nederland maar een kwartiertje afgesnoept te worden (wat gemakkelijk kan, zoals we weten) en we halen 50 minuten winst als je de combinatie IC/ICE neemt, 40 minuten als je in Hannover in de IC blijft zitten. Laatst bewerkt door brun op 04-05-2018 13:08 |
04-05-2018 14:17:23 | ||
---|---|---|
SchuurB
![]() |
Ik dat dat ICE-treff forumlid gekeken heeft naar de drgl van deze week en dan rijdt de Berlijntrein inderdaad via Zwolle en vertrekt daarom eerder uit Asd. Als je de gewone drgl pakt klopt 'ie waarschijnlijk beter. Vorige maand kondigde het Zweckverband Nahverkehr Westfalen/Lippe aan dat de DB voornemens is een ICE Sprinter Köln - Berlijn te starten die, naast allerlei wijzigingen op de Wupperschiene, ook gevolgen zou kunnen hebben voor de IC Asd - Berlijn: Zudem plant DB Fernverkehr, die IC-Linie 77 (Amsterdam – Osnabrück – Berlin) vsl. ab 2024 halbstündlich zu drehen, um zusammen mit der Linie ICE 10 und 19 einen 30-Minuten-Takt zwischen Hannover und Berlin realisieren zu können. Dabei ist auch fraglich, ob künftig die Halte Minden und Bad Oeynhausen bzw. Bünde durch den IC bedient werden können. Quelle: Zweckverband Nahverkehr Westfalen – Lippe NWL (Vorlage 442/18) http://www.ice-treff.de/index.php?id=515009 En ja, als je de hier al eerder genoemde IC 1926 als uitgangspunt neemt, blijkt dat je vanuit Nederland circa 10 minuten eerder in Osnabrück moet zijn om dat pad te halen. En dan doe je Osnabrück - Spandau ineens ook nog in 2u47 ipv 2u56, dan heb je al zo'n 20 minuten gewonnen. Daarbij ga ik er dan wel voor het gemak vanuit dat Stendal overgeslagen wordt. Edit: ik zie dat IC 1926 dit jaar Osnabrück - Spandau zelfs in 2u42 doet, referentie van Grahnert is van vorig jaar. http://grahnert.de/fernbahn/datenbank/suche/index.php?fahrplan_jahr=&zug_gattung=&zug_nummer=1926&zug_linie=&zug_name=&laufplan_tfz=&ice_typ=&bahnhof_name=&bahnhof_richtung=&bahnhof_richtung2=&fahrplan_tage[]=0&fahrplan_tage[]=1&fahrplan_tage[]=2&fahrplan_tage[]=3&fahrplan_tage[]=4&fahrplan_tage[]=5&fahrplan_tage[]=6&zug_id=20170101926 http://grahnert.de/fernbahn/datenbank/suche/index.php?fahrplan_jahr=&zug_gattung=&zug_nummer=143&zug_linie=&zug_name=&laufplan_tfz=&ice_typ=&bahnhof_name=&bahnhof_richtung=&bahnhof_richtung2=&fahrplan_tage[]=0&fahrplan_tage[]=1&fahrplan_tage[]=2&fahrplan_tage[]=3&fahrplan_tage[]=4&fahrplan_tage[]=5&fahrplan_tage[]=6&zug_id=20170100143 Laatst bewerkt door SchuurB op 04-05-2018 14:21 |
04-05-2018 15:03:13 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Slimme opmerking... Inderdaad, je hebt gelijk. ![]() |
04-05-2018 16:23:51 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
He jammer nou. ![]() https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiU7pCjoOzaAhWJmLQKHTkBBT8QFjABegQIABA6&url=http%3A%2F%2Frailcolornews.com%2F2018%2F05%2F03%2Feu-expert-railcolor-modern-locomotive-news-18-18%2F&usg=AOvVaw104-znGdv00tHIw1G6mDWJ Berlijn trein via Zwolle is alleen zinvol als het via Nijverdal kan rijden. Wie weet in 2033. ![]() |
04-05-2018 18:41:39 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Het probleem voor rijden via Nijverdal is niet dat Keolis daar de concessie heeft, het probleem is dat de infrastructuur het niet toelaat. En zolang het enkelspoor niet wordt verdubbeld zal dat niet gaan passen ook. |
04-05-2018 20:44:47 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
In principe is het met de huidige infra best mogelijk om met de Berliner over Nvd te rijden. Probleem is dat je ófwel met de Berliner in Zl een minuut of tien moet gaan wortelschieten, ófwel de 7900 uit de knopen in Hgl en Zl moet halen, ófwel de 17900 niet naar Zl kunt laten doorrijden (enkel tot Nvd). Kiezen tussen drie kwaden dus, en Keolis niet te veel voor het hoofd stoten. |
04-05-2018 20:48:54 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Quote Alleen op werkdagen is er een trein van 6:34. Zaterdags pas om 7:34 (dan is die 245 allang weg) en zondag pas om 8:34. Die vroege trein (245) is juist handig voor reizigers die verder richting Polen en Tsjechië willen reizen. Met de vroege 245 die om 7:00 uit Hengelo vertrekt kun je nog op een vriendelijke tijd in Warschau aankomen. Met de 141 wordt dat een stuk lastiger, want de aankomst in Warschau zou pas tegen tienen of zelfs over tienen zijn. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
04-05-2018 21:07:11 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Dat neigt meer naar een compromis. Maar het beste resultaat is waarschijnlijk het huidige enkelsporige spoortraject met Keolis treinen. Of op lange termijn een tweesporige spoortraject tussen Zwolle - Wierden met IC Amsterdam - Hengelo - Enschede/Berlijn + Sprinters Zwolle - Almelo/Enschede. Alles wat er tussen in zit zal niet lukken omdat er dan waarschijnlijk toch conflicten gaan ontstaan tussen Berlijn trein en Sprinter Zwolle - Almelo. |
04-05-2018 22:57:10 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
QuoteJe wil een dusdanig regelmatig vertraagde trein als de IC Berlijn gewoon niet over enkelspoor plannen. Nu zorgt ie al regelmatig voor vertragingen in de 31200 en 7900, dat wordt echt een ramp als je hem via Nvd wil sturen. |
04-05-2018 23:04:57 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Hoeveel pagina's zijn er hier reeds besteed aan een oplossing die we in de praktijk nimmer zullen gaan aanschouwen? |
04-05-2018 23:28:41 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Tegenwoordig bestaan de meeste 'Ontwikkelingen' topics uit de meeste wilde suggesties heb ik weleens het idee... %03% |
05-05-2018 13:55:19 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Een Apeldoorns sufferdje berichtte woensdag over het besluit van Gedeputeerde Staten om akkoord te gaan met het overslaan van Apd door de 'Berlijn-trein' in de zomermaanden. Boven het artikel prominent een foto van de ICE 4... Soms gaat wishful thinking te ver %08% |
05-05-2018 15:18:27 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Wat nou accoord gaan? Internationale treinen zijn toch bij uitstek commercieel en rijdt de vervoerder voor eigen risico, zeker als deze buiten het patroon matige netwerk van de consessie rijden. De politiek wou toch perse dat de spoorsector geprivatiseerd werd! |
05-05-2018 15:54:51 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Tsja, het maakt het wel wat dubbel als de Internationale trein rijdt in het pad van een nationale trein van de HRN concessie. |
15-05-2018 07:00:20 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
NS directeur doet weer een poging: https://www.treinreiziger.nl/boxtel-beginnen-snelle-trein-naar-berlijn/ Er komt wel steeds meer geluiden om op luchtvaartverbindingen belasting te heffen. En internationale treinverbindingen te stimuleren: https://nos.nl/artikel/2231863-organisaties-omwonenden-vliegvelden-bundelen-krachten.html Opmerkelijk dat NS directeur Rogier van Boxtel in Nederland zoveel mogelijk wilt versnellen. Maar dan blijft de totale reistijd nog tussen 6 - 6 1/2 uur. Daarmee concurreert de ICB niet met de vliegtuig qua reistijd. Heeft dat nut? |
15-05-2018 07:18:26 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Er staat dat ook in Duitsland die trein slechts 1 of 2 stops zou moeten hebben dus ook daar een versnelling. En heeft dat nut? Jazeker. Concurrerend met het vliegtuig? Zeker. OK, niet als je naast Shl woont en naast het vliegveld in Berlijn je eindbestemming hebt. Maar Nederland is groter dan Amsterdam en ook Berlijn is een erg grote stad. Tel je hele incheckprocedure mee en de trein is al gauw aantrekkelijker. |
15-05-2018 07:26:10 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote uit dat artikel: Wat Van Boxtel betreft gaat de extra snelle trein naar Berlijn in Nederland slechts twee keer stoppen, bijvoorbeeld in Amersfoort en in Hengelo. Ook in Duitsland zou de trein slechts één of twee keer moeten stoppen. "Laten we gewoon eens bij één trein per dag beginnen. En daarna misschien nog een. Van onderop, net zo lang totdat we er zijn” legt Van Boxtel uit. - Zouden ze bij NSI dan tóch meelezen hier? Precies dat idee roep ik al jaren. Je hoeft niet meteen alles om te gooien, begin gewoon met één treinpaar. |
15-05-2018 08:44:37 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Heette dat vroeger niet de EuroCity? Laatst bewerkt door broek53 op 15-05-2018 08:44 |
15-05-2018 09:14:42 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Ik neem aan Asd - Amf - Hgl - Osnh - Hann - Berhbl. Klinkt niet verkeerd, maar ik betwijfel of je ermee onder de 5 uur reistijd Amsterdam - Berlijn komt, zelfs met de Vectron. Daarnaast ben ik benieuwd hoe goed die snelle Berliner in de dienstregeling zal gaan passen (dwz, in hoeverre NS bereid zal zijn binnenlandse diensten uit te buigen). En een stopje in Dv kan ook geen kwaad, anders wordt het voor Gelderland en half Brabant een stuk minder aantrekkelijk %02% @broek53: in principe is de huidige Berliner ook al een EuroCity. Volgens DB-maatstaven is elke grensoverschrijdende IC-verbinding een EC, al wordt dat niet altijd even consequent toegepast. |
![]() |
advertentie |
15-05-2018 10:03:18 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Onder de 5 uur lukt denk ik ook niet, maar een krappe 5 1/2 uur moet wel kunnen, als de trein overal voorrang krijgt (zoals de Sprinter-ICE's in de Duitse dienstregeling). |
15-05-2018 13:11:12 | ||
---|---|---|
hellfire
![]() |
Quote Gelderland en half Brabant kan ook doorreizen naar Hengelo of Amersfoort om daar over te stappen. (Of de bestaande Berliner nemen die wel nog in Deventer stopt.) ![]() |
15-05-2018 17:11:48 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Als ik even zit te puzzelen kom ik op een snelste tijd van 5 uur en 13 minuten tussen Asd en Berlin hbf. Asd v 6.37 ( helaas voor de 2619). Amf a 7.08 v 7.10 (7019 inhalen in Dv en 7019 vanaf daar 9 minuten later) Hgl a 8.12 v 8.14 (7917 inhalen in wd, 17919 iets later laten rijden). Osnabruck a 9.06 v 9.08 ( kost dus een beveiligingsaanpassing in Bad B). Hannover a 10.10 v 10.13 Bln Span a 11.36 v 11.38 Bln hbf tief a 11.50 Dit is dan de meest ideale drg ervan uitgaande dat elke stop die wegvalt 2 minuten oplevert. En geen idee wat er verder in Duitsland aan de kant moet om dit mogelijk te maken. Ik zal in nl ook nog wel wat over t hoofd hebben gezien hoor. Maar, waar een wil is is een weg. Alleen vraag ik me af of t veel extra reizigers opleverde. |
15-05-2018 17:54:43 | ||
---|---|---|
marvinkok
![]() |
Je zit in Hengelo de 31200 in de weg... En heel veel speelruimte is er niet met de (1)7900 om iets "even" later te laten rijden... |
15-05-2018 18:11:05 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Je bedoelt dat de 31200 de IC Berlijn in de weg zit. ![]() |
15-05-2018 18:18:40 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Als je nou eens iets bedenkt zonder de binnenlandse dienstregeling aan gort te helpen, zou het een stuk beter worden. 7019 9!!! minuten later betekent hoek-om aansluiting in Wdn weg. En dat alleen voor zo'n stom prestige gedoe. %07% Het grote gros van de reizigers van NS reist gewoon dagelijks op en neer en die wil zijn patroon niet verknald zien omdat een paar mensen wat sneller naar Berlijn moeten. Dick van den Hoven |
15-05-2018 18:23:25 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ik denk het wel, de ICE naar Köln/Frankfurt is ook een enorm succes gebleken. Alleen de uitstraling van een snelle treinverbinding lokt al veel mensen uit het vliegtuig. En we hebben het over een verbinding naar Duitsland hè. Het enige Europese land dat nog waarde schijnt te hechten aan comfortabel reizen met de trein. Vergelijk voor de grap de IC Berlijn eens met de Thalys. In de eerste zit ik ruim en kan in de BordBistro kiezen uit vijf soorten wijn. In de Thalys zit ik zelfs in Comfort 1 net zo krap als in een Sprinter van de NS en de Thalys Welcome Bar is een veredelde Febo met een medewerker (m/v) die onderbetaald wordt en dus nooit zin heeft om je fatsoenlijk snel te bedienen. Als mensen desondanks in de Thalys stappen, weet je al dat de IC Berlijn een enorm marktpotentieel heeft. |
15-05-2018 18:36:20 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ik denk dat er in een trein (ICE of IC dat maakt even niet uit) naar Berlin meer reizigers zitten dan reizigers in een 7019 die een hoek-om aansluiting in Wierden moeten halen. |
15-05-2018 19:20:50 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Wat maakt dat nou uit, hoeveel mensen er in die trein zitten? Die zitten er zeker niet elke dag in. Door jouw dienstregeling worden mensen dag in, dag uit op een half uur extra getrakteerd en dat alleen omdat er iets sneller naar Berlijn gereden moet worden. Nogmaals hou nu eens op de gewone mensen als klootjesvolk te beschouwen, dat je naar willekeur op allerlei vervelende situaties kunt trakteren. Alleen omdat er zo hoog nodig sneller gereden moet worden. Dat kan gewoon niet, klaar. Mensen in binnenlandse treinen, ook Sprinters of stoptreinen hebben net zoveel rechten en die reizen elke dag. We hebben lang genoeg die idiote situaties gehad waarbij de 7000 doodleuk in Wierden geparkeerd werd omdat er een ICB moest passeren. Ik word werkelijk strontziek en kotsmisselijk van al die figuren, die doodleuk allerlei aansluitingen om zeep helpen, treinen rustig 9 minuten laten wachten, de complete binnenlandse dienstregelingen ontwrichten voor een megalomaan idee. Laatst bewerkt door dvdhoven op 15-05-2018 19:28 Dick van den Hoven |
15-05-2018 20:10:56 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Het heilige A2-corridor heeft ook schade aan Sprintersverbindingen gebracht. |
15-05-2018 20:18:00 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
QuoteHet is nu toch meestal het geval, dat de vertraagde internationale sneltrein, het lokale verkeer behoorlijk in de weg zit. |
15-05-2018 20:21:24 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
QuoteDat is hopelijk toch geen alibi om dat op andere plaatsen dan maar te gaan herhalen? Dick van den Hoven |
15-05-2018 20:32:51 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
INT boven alles zou het nieuwe devies moeten, als men tenminste echt de daad bij het woord wil voegen en concurreren met de luchtvaart. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
15-05-2018 20:45:20 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Met respect, maar wat is dit voor nonsens? Waar heb je het over? Welke gemiste aansluitingen? De IC Berlijn rijdt in de praktijk al jaren, jaren, jaren achter de lokale Nederlandse stoptreintjes aan, omdat we in dit land stoptreinen belangrijker vinden dan sneltreinen. De IC Berlijn gaat in Wierden alleen voorbij als het kan, in 9 van de 10 gevallen sukkelt ie er gewoon achteraan. Dat is dé reden dat er zoveel ruimte in de ICB-dienstregeling zit: de lokale treintjes mogen ojé-verschrikkelijk-wat-een-ramp geen vertraging oplopen. De ICE uit Köln/Frankfurt is nog erger. Rijdt 300 km/uur in Duitsland. Doet 60 km/uur na de aansluiting bij Veenendaal omdat de stoptrein naar Utrecht ervoor zit, want die mag toch écht niet wachten. En nu is er sprake van dat er misschien één internationaal treinpaar per dag voorrang krijgt. En meteen komt het grote Nederlandse doe-maar-gewoon-dan-doe-je-gek-genoeg-maaiveld tevoorschijn? Meteen word je 'strontziek' van andere reizigers die ook wel eens een keertje snel op hun bestemming willen zijn? Meteen komen grote woorden als 'megalomaan' tevoorschijn? Weet je wat? Vanaf morgen laten we in heel Nederland alleen nog stoptreinen rijden. Die megalomane mensen die een intercity van Deventer naar Amersfoort, van Groningen naar Assen, van Den Bosch naar Maastricht durven te nemen, die moeten maar gewoon wachten. Pak dan gewoon de auto man, als je zo agressief en intolerant tegenover je medemens staat. |
15-05-2018 20:50:14 | ||
---|---|---|
jelmerrr
![]() |
Of je laat de trein een uur later rijden en de 7023 9 min later rijden... |
15-05-2018 20:52:59 | ||
---|---|---|
Knoek
![]() |
@dvdhoven: Nee jouw dagelijkse treintje is zeker een geweldige verbinding en is een geduchte concurrent voor de auto.... Kom op zeg, het hele Nederlandse spoor is 1 groot drama en je doet er in zeer veel gevallen meer dan 2x zo lang over om op je bestemming te komen dan met de auto. Treinen zijn alleen bedoeld voor idealisten of voor mensen die geen andere keuze hebben of een zee aan tijd hebben. Neem de ICB, op het Nederlandse traject niet vooruit te branden (ruim 2 uur van Amsterdam naar Hengelo!), pas in Duitsland gaat het gas erop en na Hannover ben je in no-time in Berlijn. Het wordt hoog tijd dat de overheid eens gaat investeren in snel treinvervoer. Neem het lange Veluwe-traject Amersfoort-Apeldoorn, daar kan en moet gewoon 200km/u gereden kunnen worden! En dan de omweg via Almelo en dan ook nog door de nieuwe tunnelbak waar stapvoets doorheen gereden moet worden. En dan wil Borne ook nog een tunnelbak.... (en dan zeker weer een jaar lang geen treinverkeer mogelijk). Waarom worden de zaken niet een keer goed aangepakt? We geven ik weet niet hoeveel miljoenen uit aan tunnelbakken, geluidsisolatie voor huizen enz enz. Maar waarom stappen we niet van al die lapmiddelen af en leggen we een nieuw spoor aan van vlak voor Rijssen tot aan Hengelo? Een spoor geschikt voor hogere snelheden en tevens geschikt voor goederentreinen zodat deze niet meer door steden en dorpen hoeven te denderen met alle gevaren van dien? Ik wil wel eens weten wat zo'n nieuw spoor kost en hoeveel er de afgelopen jaren wel niet aan al die lapmiddelen uitgegeven is (en nog altijd blijven de problemen aanwezig). Het is pure onwil om zaken echt goed te regelen. Het pleidooi van van Boxtel lijkt mij een mooi begin! En uiteraard komen er nu weer reacties van andere forum-leden die ook alleen maar beren op de weg zien en alleen maar denken in onmogelijkheden, daar schieten we wat mee op... |
15-05-2018 20:54:23 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Men gaat er al enige jaren van uit dat reizigers zulks écht niet snappen, als een binnenlandse trein af en toe ineens op een ander tijdstip rijdt. ![]() 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
15-05-2018 20:57:10 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Zoals ik hierboven al zeg: in Nederland gaan stoptreinen vrijwel altijd vóór internationale treinen. We laten rustig de ICE tussen Arnhem en Utrecht achter een stoptreintje aansukkelen, zodat een vertraging van 6 minuten eentje van 20 minuten wordt. Nooit, nooit, nooit gaat een stoptrein op dat traject opzij voor de ICE. Heb het al zó vaak meegemaakt dat ik er niet eens meer boos over word. Na Emmerich gaat de rem op de trein, want we zijn in Nederland. FQ den Hollander zou zich in z'n graf omdraaien als ie wist welke status internationaal treinverkeer hier tegenwoordig heeft. |
15-05-2018 21:14:17 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Herinner me een uitspraak van een NS leidinggevende die aangaf dat in Nederland te weinig inhaal - en passeerspoorlijnen zijn zoals in Duitsland. Ook in Duitsland rijden de ICE wel eens achter langzamere treinen. Maar op een gegeven moment gaat de ICE langs de langzamere treinen. Op hoeveel plaatsen kan de ICE tussen Amsterdam - Emmerich gescheiden worden van IC, Sprinters en goederentreinen? Amsterdam Bijlmer - Utrecht is viersporig. Daar kan de ICE redelijk doorrijden. Maar hoe zit dat tussen Amsterdam Bijlmer - Amsterdam Centraal en Utrecht - Arnhem - Emmerich? Laatst bewerkt door icened op 15-05-2018 21:16 |
15-05-2018 21:29:48 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Inhalen kan alleen in Ede-Wageningen. Dat gebeurt nooit, want 't probleem is de stoptrein tussen Rhenen/Veenendaal naar Utrecht. Die wordt ervoor gedonderd en de ICE moet maar wachten. Tussen Bijlmer en Muiderpoort is het nooit een probleem. De viersporigheid tussen Utrecht en Bijlmer laat genoeg ruimte om te spelen, vermoed ik? Laatst bewerkt door brun op 15-05-2018 21:31 |
15-05-2018 21:38:45 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
Inhalen kan ook in Maarn, daar is de toenmalige 7500 jarenlang in de spits aan de kant gegaan als er een ICE reed. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
15-05-2018 21:41:17 | ||
---|---|---|
roja
![]() |
Helemaal mee eens zoals dat in Duitsland gaat, echter op de baanvakken in Nederland zal het voorlopig behelpen blijven. Of nu vertraging oploopt of niet, daar ligt helaas niemand meer wakker van. |
15-05-2018 22:27:51 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Quote Tsja Sprinters zitten in de HRN-concessie en daarin zitten allerlei boeteclausules als ze te laat arriveren, terwijl internationale treinen buiten de concessie vallen. Daarnaast kan ik me voorstellen dat sprinters veel meer verweven zitten in de dienstregeling dan de internationale treinen, waardoor een vertraagde sprinter tot een groter sneeuwbaleffect zou kunnen leiden dan een vertraagde internationale trein. |
15-05-2018 22:51:46 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Daarom moet er meer geïnvesteerd worden in spoorinfrastructuur om snelle treinen meer te scheiden van langzamere treinen. Dat hoeft niet door nieuwe spoorlijnen. Maar op bepaalde delen gewoon extra spoor aanleggen. |
15-05-2018 23:05:28 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Voor één treinpaar per dag? Op Db-Ut zijn de extra sporen al in voorbereiding. Maar inderdaad, als we in dit land met z'n allen die hoge sprinterfrequenties én snelle treinen belangrijk vinden, dan zullen we de conclusie moeten trekken dat er dan ook wat aan de infra moet gebeuren. Wie weet proberen zowel Prorail als NS zolangzamerhand dat lobbytraject te starten ..... Laatst bewerkt door daniel81 op 15-05-2018 23:14 |
15-05-2018 23:29:31 | ||
---|---|---|
bloemkool
![]() |
Daarnaast kun je Duitsland slecht als lichtend voorbeeld zien. Als er één land zijn infrastructuur verwaarloost in Europa is het Duitsland. Waanzinnig rampzalig lange vertragingen in de voorbereiding en oplevering van projecten! |
16-05-2018 07:00:47 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Nee meer in het algemeen. Quote Ze hebben veel spoor gemoderniseerd (Ausbau) en er zijn een aantal Neubaustrecke aangelegd. Met sommige spoorlijnen heeft het wel lang geduurd zoals NBS/ABS Berlijn - Leipzig - Erfurt - Nürnberg - München. Die is zelfs nu nog niet af want tussen Erfurt - Nürnberg is een deel van het spoor nog niet gemoderniseerd. Laatst bewerkt door icened op 16-05-2018 07:05 |
16-05-2018 07:05:32 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Elke intercity en zelfs de stoptreinen hebben daar voordeel van. Was de reden dat er geen doorgaande stoptrein Utrecht - Arnhem is niet dat het niet past in de dienstregeling? Er had 5 jaar geleden al begonnen moeten worden met 4-sporige uitbouw van die lijn. Eeuwig zonde dat de HSL-Oost is wegbezuinigd. |
16-05-2018 07:30:15 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
En het verbreken van een aantal stoptreinen Utg - Rhn in Asd, omdat het niet past met een ICE erbij. |
16-05-2018 10:42:22 | ||
---|---|---|
javanree
![]() |
Quote Dat is alleen zinvol in de richting naar Ede, vanaf Ede zou het betekenen dat je het tegengestelde spoor moet kruisen waarmee je ook treinen in tegengestelde richting hindert. Zeker als hier straks ook het PHS in zou gaan... Inhalen te Ede-Wageningen zit er overigens ook niet meer in na de verbouwing |
16-05-2018 11:12:42 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Dat zit er nu al niet in, spoor 2 is max. 40 km/h en het inhalen duurt veel langer als de ICE 40 zou moeten rijden voor een kilometer. Een sprinter laten uitwijken naar 4 moet maar net in de dienstregeling passen en net 6IC/uur zal dat niet meer gaan. Ik denk juist dat de mogelijkheden beter worden als het doorgaand verkeer naar het oosten spoor 5 ipv 4 kan gebruiken. |
16-05-2018 12:45:07 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Het is ook niet de bedoeling dat sprinters verder rijden dan Ede. Driebergen=Zeist komt er als inhaalvoorziening bij waardoor de marges op het traject al fors toenemen ondanks de hogere frequenties. Het enige wat echt krap is, is 2x per uur in een 10-minutengat Driebergen=Zeist-Ede stopperen. Je moet dan gewoon zorgen dat de ICE in een ander 10-minutengat komt. |
16-05-2018 13:09:03 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Op de vraag wie er (behalve Flixbus) in het gat springt, is al één antwoord binnen: De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij Westbahn heeft voor de dienstregeling 2019 ruimte aangevraagd om de treindienst Wenen – Salzburg vier keer per dag door te laten rijden naar München. Dat meldt OV-Magazine op basis een aanmelding ingediend bij de Oostenrijkse spoorregulator Schienen-Control. Westbahn durft meer dan de ÖBB en ziet het nut van snelle internationale verbindingen. Als ze die treinen inleggen op handige momenten, en de capaciteitstoedeler doet zijn best, dan moet het maar zo zijn dat daar enkele malen per dag een binnenlands treintje voor aan de kant gaat. En zijsporen opbreken omdat er geen goederentreinen meer aan de kant gaan, is niet wijs: daarvan kan een in te halen Sprinter nu net gemakkelijk gebruik maken. Wie volgt? |
16-05-2018 17:19:24 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Wat ook kan helpen om meer flexibiliteit te hebben, is wissels plaatsen ipv weg halen. Dan hoef je in groningen niet meer voor te sorteren om in rotterdam op t juiste spoor aan te komen %08% Met het huidige beleid om wissels te verwijderen is bijsturing nu net zo flexibel als een betonplaat,ofwel zo goed als niet %03% Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
16-05-2018 19:00:35 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Overdrijven is dan ookwel weer een kunst hoor... |
16-05-2018 19:06:26 | ||
---|---|---|
Hoera63
![]() |
Iedereen praat hier over uitbreidingen en 'past niet', maar volgens mij past er een hoop als ProRail eens stopt met die enorme marges overal en de collectieve angst dat machinisten een rood sein tegenkomen. Er wordt miljarden gespendeerd voor infra-uitbreiding om er vervolgens treinen op te plannen met grote marges zodat er maar geen STS'en optreden. Wanneer gaan we weer van 'STS voorkomen' naar 'Treinen rijden'? |
16-05-2018 19:28:25 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Volgens mij zijn dat de vervoerders zelf, de regionale vervoerders hanteren ook kleinere marges dan NS. En het is NS die wilt dat ze 5 minuten marge per uur willen hebben, niet ProRail |
16-05-2018 20:15:26 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Lekker alle marges afschaffen, dan stort straks nog makkelijker alles als een kaartenhuis in elkaar![]() |
16-05-2018 20:31:41 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Dat is toch gekomen na de treinbotsing bij Amsterdam? Uit het rapport (https://www.onderzoeksraad.nl/uploads/investigation-docs/1175/979692d39e20rapport-westerpark-nl-web-beveiligd.pdf?s=46672A04C4FF43CFA508604FD5A8D3E6FAE768B5) op pagina 109: Quote Ik denk dat het niet per se de keuze van ProRail zelf is. Net als dit misschien: https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/04/26/ns-moet-minder-veilige-treinen-niet-inzetten-op-routes-voor-gevaarlijke-stoffen/ |
16-05-2018 23:52:36 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Jeetje, het is net een echt internetforum, al wordt er nog net niet gescholden. Jammer hoor, zeker als de ruzie voor de derde of vierde keer over hetzelfde gaat en de discussie volkomen langs elkaar heen gaat. Even: om maar een dingetje te noemen: er wordt geen marge toegevoegd om STS-naderingen te voorkomen en dat stond ook terecht niet in het overigens waardeloze Westerpark-rapport. Immers: extra marge vergroot juist de kans op STS-nadering in plaats van het te verminderen en daarom dreigde het serieus dat treinen juist niet "uitgebogen" zouden mogen worden. En ik denk dat de vorige sprekers 5 minuten marge verwarren met 5% rijtijdspeling (die overigens verplicht is), of niet? |
17-05-2018 08:21:26 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Ja minimaal 5% rijtijdspeling is verplicht bij reizigerstreinen. Laatst bewerkt door train85 op 17-05-2018 08:21 |
17-05-2018 08:31:09 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Als we net zo werken als de Japanse Spoorwegen rijden alle treinen punctueel ![]() https://nos.nl/artikel/2232222-japanse-trein-weer-seconden-te-vroeg-vertrokken-onvergeeflijk.html Al is dit ook behoorlijk doorgeslagen. ![]() ![]() Laatst bewerkt door icened op 17-05-2018 08:33 |
28-08-2018 07:07:36 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Wat lees ik nou op Somda-nieuws? NS gaat op 17 september, op weg naar de Innotrans, een extra snelle IC Berlijn laten rijden. Vertrek 9.27 uur uit Amsterdam, aankomst 11.16 uur in Bentheim. 27 minuten tijdwinst, maar niet door het vervallen van de locwissel. Geen idee wat er dan met de 143 gaat gebeuren, die (net als de 245 en 141) vanwege werkzaamheden in Amersfoort zou starten. En volgens Hafas nog steeds doet om 9.36 uur. En wat lees ik nou op reisinfo van NS Internationaal? De 'gewone' 143 rijdt tot Bentheim met vervangend materieel? Dus: voor dit publicitaire experiment (?) kan een, vanwege werkzaamheden opgeheven trein, ineens wel rijden en moeten alle reguliere reizigers van de onderweg stations maar overstappen op Bentheim in een Innotrans-volle IC Berlijn, die op het Duitse deel de gewone 143 is? Wel snel, maar ik weet niet of zoiets onder comfortabel reizen valt. Laatst bewerkt door evangoor op 28-08-2018 07:08 |
28-08-2018 07:23:41 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Er rijdt ICMm in het huidige pad van de 143 van Asd naar Bh. De 2 eerste ICB's starten wel in Amf, maar de aangepaste 143 start in Asd. Het mat daarvoor wordt vroeg in de ochtend overgebracht vanaf Bkd. De lokwissel in Bh blijft bestaan, wordt alleen 3 minuten korter dan normaal. |
28-08-2018 08:17:33 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Waarom starten 245 en 141 op die dag in Amf? Het weekend ervoor zijn er geen werkzaamheden tussen Asd en Amf. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
28-08-2018 09:31:39 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Quote Volgens NSI zijn er wel werkzaamheden. Misschien pas voorbij Amsterdam C. Maar misschien heeft NSI zich wel vergist met dit weekend (t/m vandaag, dinsdag), want dezelfde maatregel voor vandaag is/was nergens te vinden bij NSI. Wel bij DB. |