02-01-2011 15:18:42 | ||
---|---|---|
forum
![]() |
Wat is de rijtuigvolgorde van de IC Berlijn - Amsterdam? Zal graag de namen van de rijtuigen willen weten. alvast bedankt voor de medewerking. Laatst bewerkt door moderator op 08-01-2024 15:19 |
02-01-2011 15:51:10 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Rijtuigvolgorde richting Duitsland: 4 DB Bpmdz (2e klas, open afdeling met fietsengedeelte) 5 DB Bpmz (2e klas, open afdeling) 6 DB Bpmz (2e klas, open afdeling) 7 DB Bpmz (2e klas, open afdeling) 8 DB Bpmz (2e klas, open afdeling) 9 DB Bpmbz (2e klas, open afdeling geschikt voor minder validen) 10 DB Bvmsz (2e klas gemengd coupés/open afdeling) 11 DB ARkimbz (ex-IR 1e klas/Bistrorijtuig) 12 DB Avmz (1e klas coupérijtuig) Zie voor dit soort samenstellingen ook fernbahn.de |
02-01-2011 16:36:54 | ||
---|---|---|
NS-APD
![]() |
Het is trouwens de IC Berlijn - Schiphol![]() Werkzaam bij Arriva |
02-01-2011 18:01:54 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Als je dan toch precies wilt weten: Bad Bentheim-Schiphol, Hannover-Schiphol, Berlin Ostbahnhof-Schiphol. (Dus Regio Berlin - Regio Amsterdam%08%) Bij twijfel: gebruik beton. |
![]() |
advertentie |
02-01-2011 18:40:15 | ||
---|---|---|
rh_ii
![]() |
Vergeet Szczecin Glówny-Schiphol niet![]() Bas |
02-01-2011 19:03:48 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Die directe verbinding bestaat sinds de nieuwe dienstregeling niet meer. |
02-01-2011 19:16:15 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
En om het lijstje eindpunten in de dienstregeling 2011 te completeren hebben we ook nog Berlin Hbf en Amersfoort (alleen eindpunt op 31 dec.) |
02-01-2011 19:25:06 | ||
---|---|---|
BjarneK
![]() |
Quote Rijtuig 4 en rijtuig 8 moeten omgewisseld worden! Op Hgl hoor ik altijd 'U wordt verzocht uw fietsen in rijtuig 8 te plaatsen' (o.i.d.) en mijn bron (http://www.vagonweb.cz/razeni/razeni.php?zeme=DB&kategorie=IC&rok=2010) geeft ook dat de Bpmdz op de positie van rijtuig 8 moet! |
02-01-2011 19:30:38 | ||
---|---|---|
Roland55
![]() |
dan is jouw bron onjuist in dit geval: sinds 12 december jl zit het rijtuig voor de fietsen aan het andere einde van de trein dan het eerste klas rijtuig, richting Duitsland dus op kop / aan de lok |
02-01-2011 19:40:03 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Deze bron is wel bijgewerkt: http://www.grahnert.homepage.t-online.de/r111-100.pdf |
02-01-2011 19:44:14 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
lekker vriendelijk voor de 1e klas reiziger met een fiets bij zich, die kunnen bij aankomst en vertrek eventjes de hele trein door klauteren. Heb trouwens hier nog een koersbordje hangen, uit de tijd dat de IC 145 nog een echte internationale trein was, met een eigen omloop. http://www.flickr.com/photos/spoorkeerl/5316933962/ Laatst bewerkt door edje op 02-01-2011 19:47 |
02-01-2011 22:41:07 | ||
---|---|---|
orselinus
![]() |
Quote EN 30 April? |
02-01-2011 23:52:40 | ||
---|---|---|
forum
![]() |
Quote Dus toen maakte de trein aanzienlijk minder stops dan nu het geval is zoals ik het hier lees. Laatst bewerkt door SleutelMan op 03-01-2011 01:51, reden: quote toegevoegd |
03-01-2011 01:51:42 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
Klopt, vroeger was het echt een losse omloop (zoals edje al zei), niet gekoppeld aan de Noordoost (tegenwoordig is het om en om met de serie 1600). |
03-01-2011 10:14:41 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
QuoteTja, goeie vraag. Waarom zou de ene uitzondering wel vantevoren in de jaardienstregeling zijn geregeld en de andere niet? |
03-01-2011 10:19:59 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
De treinaanwijzer van Deventer gaf overigens op zondag de 12e nog gewoon Szcz als bestemming aan voor de 145, maar dit klopte inderdaad niet. Op de trein zelf (en op de schermen binnen) stond wel Berlijn als bestemming. Verder is de omloop van de 140 nog steeds niet aan de NO gekoppeld, ze rijden beide met eigen materieel en dus ook met eigen omlopen. Laatst bewerkt door AlbertP op 03-01-2011 10:20 |
03-01-2011 10:33:04 | ||
---|---|---|
TheKnitter
![]() |
Ook al rijdt het met eigen materieel, het is wel een omloop in de NoordOost tussen Shl en Hgl. En is daar dus ook wel (ergens) aan gekoppeld. |
03-01-2011 11:02:12 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Nee, de DB-rijtuigen rijden niet in de 500, 700, 1600, 1700 (2000 en 2800)*, 10140, 10500, 10700, 12500, 12700, 20500 en/of 21700. Dus zitten niet in de omloop. Het is 'verweven' in de NO, het rijdt ipv de 1600. Maar dat zegt niet dat het in de omloop van de NO zit. *2000 en 2800: Tja, hoort het bij de NO? Bij twijfel: gebruik beton. |
03-01-2011 11:16:48 | ||
---|---|---|
TheKnitter
![]() |
Ja, oke. Als je het op die manier bekijkt, heb je inderdaad gelijk. De 2000 vind ik sowieso niet bij de NO horen, de 2800 wel, want komt ook regelmatig in Dv. En het materieel van de 2800 keert in Rtd ook wel op de 20500/21700 enzo Laatst bewerkt door TheKnitter op 03-01-2011 11:17 |
03-01-2011 11:34:17 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
De omlopen van de 2000 zijn voor zover ik weet nergens aan de NO gekoppeld, dus die maakt er ook geen deel van uit. Er is ook geen goede overstap op de 2800 en de rest van de NO. En dat er VIRM in rijdt zegt voor mij al genoeg. De 2000 is geen NO-deel maar een restant van de doorgaande verbinding met Nijmegen die er in 2008 nog was. Laatst bewerkt door AlbertP op 03-01-2011 11:34 |
03-01-2011 12:46:50 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator ![]() |
SleutelMan: Zullen we weer ontopic gaan? |
03-01-2011 13:22:51 | ||
---|---|---|
orselinus
![]() |
Quote Zojuist de HAFAS geprobeerd: 30-04-2011 niet verder dan Amf. |
03-01-2011 13:43:36 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Inderdaad. De vraag is dus: waarom staat dit niet in de NS-tabellen (http://www.ns.nl/spoorboekje/102b.pdf) en de NS-reisplanner? |
14-01-2011 17:26:54 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Een vraag die hier wel past: heeft de serie 140/240 een gesloten omloop, of is er in Duitsland uitwisseling met andere series? En welke treinen uit Nederland keren op treinen naar Nederland? |
14-01-2011 19:07:16 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Het is een gesloten omloop met enkele binnenlandse Duitse ritten als opvulling. De omloop van de afgelopen 2 jaren vind je hier: https://somda.nl/forum/6446/Omlopen+rijtuigen+Int+14%2A24%2A/ Met de huidige dienstregeling is de omloop veranderd. Tot nu toe ziet het er nogal onregelmatig uit. (Dat kwam slechts voor een deel door winterse perikelen en andere ontregelingen.) |
14-01-2011 20:22:18 | ||
---|---|---|
robins
![]() |
kleine toevoeging: Tegenwoordig zijn er geen ledigmat-ritten van en naar de WGM. Hierdoor is er in NL geen mogelijkheid meer tot driehoeken van de stam. mvg, Robin |
15-01-2011 12:44:52 | ||
---|---|---|
glenn189
![]() |
oh jah wel hoor zat driehoeks mogelijkheden, rondje Shl, Dmnz, Wgm, Asd, Ass en Shl en stammetje staat weer anders om. |
15-01-2011 12:46:59 | ||
---|---|---|
MDDM
![]() |
En dat is gisteren avond nog gebeurd ![]() Gr Joop mcn Lls |
15-01-2011 12:57:54 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ik denk dat Robin het andersom bedoelde: doordat de nachtoverstand vroeger op de Wgm zat, liep je een flink risico dat de stammen in de nacht onvrijwillig driehoekten doordat ze over de Zuidtak heen en de Westtak terug of omgekeerd gingen. Dat risico is er nu dus niet meer, maar ALS ze verkeerd staan, kun je ze in het Amsterdamse op die manier driehoeken (of eigenlijk: rondrijden). |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
15-01-2011 13:42:05 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Het draaien van stammen kwam en komt (volgens mijn waarnemingen) niet zo vaak voor. Een voorbeeld: de stam die gisteren als IC 142 aankwam, reed sinds 3 januari achterstevoren en heeft sindsdien 4 keer in Nederland overnacht zonder te worden gedraaid. Het onbedoeld draaien van een stam bij de nachtoverstand in Nederland kwam vrijwel nooit voor. |
15-01-2011 22:24:37 | ||
---|---|---|
robins
![]() |
Ik bedoel idd wat Broek53 schrijft. Het komt in de dienst alleen voor na een stremming elders zodat er voor een omweg gekozen wordt. Voorheen was er in de nacht een keermogelijkheid door de trein heen via een andere route te laten rijden dan terug, dus via Asd of via zuidtak. Deze mogelijkheid is er niet meer, dus als de trein verkeerd om staat, dan is de kans groot dat dat na de nachtoverstand op Hfdo nog steeds zo is. @apda: met de oude drgl had de stam allang andersom gestaan, vermoedelijk zelfs direct na de eerste overnachting. mvg, Robin Laatst bewerkt door robins op 15-01-2011 22:26 |
16-01-2011 00:14:51 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote Helaas moet ik dat tegenspreken. Het kwam namelijk meer dan eens voor dat zonder dat de verantwoordelijke vervoerder/besturings organisatie dat wist de heen of terug rit Hfdo-Wgm v.v. waren gewijzigd voor b.v. een (kleine) nachtelijke aanpassing o.i.d. Als degene die dat dan plande vervolgens zich niet realiseerde ook de tegentrein te moeten aanpassen dan stond er weer een stam "verkeerd om". Hetgeen er toe leidde dat de bijsturing van Hispeed elke dag de betrokken paden moest gaan checken om geen verrassing te krijgen. Ciao. |
16-01-2011 08:16:05 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Quote Het eerste deel is: Ja, F2 406. Het tweede deel heb ik niet kunnen vinden zo gauw. Ze zaten ook in de IC's tussen Berlijn en Münster. Deze zijn dacht ik opgeheven en nu rijdt alles over de as Schiphol-Bad Bentheim-Berlijn. De tweede vraag is ingewikkelder, dit wisselt per dag. Als je ff hebt, dan zoek ik het uit. Als je niet kan wachten, kijk dan op www.desiro.net hier staat de gehele Zugbildungsplan. |
16-01-2011 12:15:11 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
QuoteOK, "vrijwel nooit" is te sterk uitgedrukt. Ik bedoelde te zeggen dat het geen loterij was, maar dat de stammen in verreweg de meeste gevallen 's ochtends in dezelfde rijtuigvolgorde Nederland verlieten als dat ze 's avonds aankwamen. Wel goed om te lezen dat er een afdeling is die zich (o.a.) bezighoudt met de rijtuigvolgorde, want je krijgt wel eens de indruk dat niemand dat iets kan schelen. Zo rijdt de stam van IC 240 van vandaag al tenminste sinds 1 januari verkeerd om. |
17-01-2011 23:05:27 | ||
---|---|---|
forum
![]() |
Het huidige materiaal is afkomstig van een oudere versie rijtuigen. Om welke rijtuigen ging het eigenlijk. En heeft iemand misschien foto's van het nieuwe interieur van deze treinen want ik hoorde dat de huidige rijtuigen weer een nieuw interieur krijgen. Maar vorig jaar in een apart stel gezeten. was tweede klas maar het leken wel eerste klas stoelen grote brede stoelen de schots en scheef stonden. Alsof ze scotish whiskey hadden gedronken%08% |
18-01-2011 00:17:25 | ||
---|---|---|
robins
![]() |
ik heb hedenavond twee treinen doorgelopen, maar niets gezien dat op een ander interieur leek. Overigens komt het zo af en toe voor dat er een ander rijtuig mee komt. Dit is meer als reserve als er te veel defecten zijn. dit rijtuig heeft een interieur ala ICL (ex interregio) mvg, Robin |
18-01-2011 07:30:23 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Dat is inderdaad dat interieur dat "schots en scheef" staat. Tegen de koppen zijn een paar coupé's met 5 stoelen en 1 opklabbaar kinderstoeltje (tegen het raam) en in de grote afdeling staan de stoelen afwisselend 3 naast elkaar en 2+kinderstoeltje. En dan staan de 3 naast elkaar een beetje versprongen van de 2+kinderstoeltje. Was niet echt een succes, en door die vreemde opstelling zijn er ook nog eens erg weinig zitplaatsen. |
18-01-2011 08:57:31 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Foto's van het interieur van de Bimz en soortgelijke rijtuigen: http://www.railfaneurope.net/pix/de/car/IC%2BIR/Bim-Bimz-Bimdz/interior/pix.html Van 6 t/m 12 januari reed er voor het laatst een Bimdz mee (i.p.v. de Bpmdz) in de Berlijn-treinen. |
18-01-2011 12:36:13 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Waarbij ook opgemerkt moet worden dat het Bistro-rijtuig (rijtuig 11, de ARkimbz) nog wel uit de Interregio-familie afkomstig is. Dat zie je nog duidelijk aan de opstelling van de 1e klas stoelen in dit type rijtuig. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
18-01-2011 14:42:52 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
Eind februari ga ik met 4 anderen naar Berlijn. Hiervoor hebben we de volgende (2e klas) reserveringen. Heenreis: Wagen 10, Plätze 32 33 34 35 36, Nicht raucher Terugreis: Rijtuig 9, zitplaats 031 032 033 037 038 (Niet rokers) Mijn vraag hierbij is: is dit beide keren een coupé? Dat is wel zo fijn als je met z'n vijfen bent ![]() |
18-01-2011 14:58:03 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Hokjes zitten in rijtuig 10, (Bvmsz). Volgens http://razeni.idos.cz/vuz.aspx?g=201012291334&st=212&vl=120&vu=4&dt=16012011 heb je op de heenweg dus het hokje ![]() Maar of precies dit type in de Berlijners zitten? Laatst bewerkt door mdj op 18-01-2011 15:03 Bij twijfel: gebruik beton. |
18-01-2011 15:00:15 | ||
---|---|---|
TheKnitter
![]() |
Volgens mij heeft de tweede klas geen coupés. Was meende ik alleen bij rijtuig 11 en 12, eerste klas rijtuig dus. Laatst bewerkt door TheKnitter op 18-01-2011 15:00 Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl |
18-01-2011 15:04:56 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Kijk eens in de tweede post (of eerste reactie) van dit topic![]() Bij twijfel: gebruik beton. |
18-01-2011 15:13:36 | ||
---|---|---|
TheKnitter
![]() |
Hmm. Nu je het zegt weet ik het ook wel.. Vrijwilliger/webmaster Stichting DE-III http://www.stichtingde3.nl |
18-01-2011 15:21:44 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
QuoteZoals mdj al zei: heenreis zijn 5 plaatsen in een coupé met 6 plaatsen. Terugreis is een open rijtuig (Bpmbz). 31, 33 en 37 zijn naast elkaar; 31 bij het raam; tussen 33 en 37 is het gangpad. 32 en 38 zijn de plaatsen voor 31 en 33, met de rug naar 32 en 38. 32 is aan het raam; 38 aan het gangpad. |
18-01-2011 16:02:09 | ||
---|---|---|
fugazi
![]() |
Thnx! |
18-01-2011 17:07:25 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Kijk vooral ook eens hier voor een visuele verheldering: http://kursbuch.bahn.de/hafas-res/img/kbview/ContentPDFs/Wagenskizzen_2010_v2.pdf En dat ze in spoorwegland aub eindelijk eens beginnen met het aanklikbaar maken van gewenste vrije plaatsen op een plattegrond. Dit soort gepuzzel en afwegingen (bij het loket in Duitsland heb je kans dat de loketbediende bereid is gewenste plaatsen te selecteren, maar ja, internet is beter te doen) kom ik al tegen zolang ik stoelen reserveer, alle nieuw materieel ten spijt. Maar dit terzijde. ![]() |
19-01-2011 07:45:31 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Ja, ik erger me er al aan dat je aan het loket wel lounge (ICE3 achter de machinist) kunt boeken maar op internet niet. Kom zeg, dat is toch geen rocket science. |
19-01-2011 14:31:26 | ||
---|---|---|
joostb1
![]() |
Ik ben in augustus met de IC naar Berlijn v.v. gereisd met in totaal 8 personen. Onze organisator had, behalve groepsbiljetten Hengelo - Berlijn v.v., reserveringsbewijzen die in Rostock waren afgegeven. Helaas zaten we niet in twee carré's (zoals 2x2 plaatsen schijnen te heten) maar in coach-opstelling. Weet iemand hoe een carré in het Duits heet? en of je dat bij het reserveren (zowel in NL als in D) kunt opgeven? Heimatbahnhof Wormerveer. Honderden gebruikers; even zovele stijlen en smaken. Sta jezelf toe om even in de war te mogen zijn van andermans bijdragen. Dan zijn normatieve reacties niet nodig! |
19-01-2011 14:44:43 | ||
---|---|---|
frer
![]() |
In D kun je "Tisch" aangeven; oftewel plaats aan een tafel. |
21-04-2011 19:38:46 | ||
---|---|---|
Gert1
![]() |
Naar ik vernomen heb komen af en toe Bvsmz- en Bpmdz-rijtuigen met drukdichte overgangen in Nederland, hoewel ze hier eigenlijk geen toelating hebben. Nu ben ik benieuwd of iemand ook wel eens Bpmz-rijtuigen in de Berlijn-trein met drukdichte overgangen heeft gespot. Ik hoor het graag. En foto's zouden natuurlijk helemaal geweldig zijn! mvg, Gert |
21-04-2011 19:50:22 | ||
---|---|---|
edje
![]() |
Al jaren geleden zo'n rijtuig gespot, zijn overigens gewoon toegelaten, stond NL in het toelatingsraster. |
21-04-2011 20:47:47 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
En hebben ook jaren in de EC's Asd - Keulen gereden |
21-04-2011 22:39:54 | ||
---|---|---|
Gert1
![]() |
En was dat toen dat al met drukdichte overgangen? Dat is toch iets van de laatste tijd? mvg, Gert |
![]() |
advertentie |
21-04-2011 23:03:23 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Als het gewoon RIC rijtuigen zijn is er niets aan de hand. Daarnaast zou ik niet weten waarom het drukdicht zijn, een reden is om niet toegelaten te zijn...? |
21-04-2011 23:10:00 | ||
---|---|---|
Rinse
![]() |
De eerste IC rijtuigen zijn bij mijn weten drukdicht gemaakt in 1989 voor de toen nieuw geopende Neubaustrecke tussen Mannheim en Stuttgart. Op http://www.youtube.com/watch?v=gDhJRKXcwKo&feature=channel_video_title zie je overigens bij 6:28 en 6:31 twee drukdichte rijtuigen in een EC van Amsterdam naar Keulen zitten (te herkennen aan de kleine sluitseinen aan de buitenkant van het rijtuig). |
21-04-2011 23:46:12 | ||
---|---|---|
Gert1
![]() |
Ik ook niet, maar dat had ik zo begrepen van een mede modelspoorder. Omdat ik graag zekerheid wil dat rijtuigen mét drukdichte overgangen thans ook voorkomen in de Berlijn-treinen heb ik de vraag maar eens hier gesteld. Voor mij is dit goed nieuws omdat ik ze nu dus natuurgetrouw in kan zetten! mvg, Gert |
21-04-2011 23:46:52 | ||
---|---|---|
ferdy
![]() |
Ze komen regelmatig in NL hoor! Zal morgen eens kijken welke het is, volgens mij zit er standaard eentje in de trein. |
21-04-2011 23:49:28 | ||
---|---|---|
Gert1
![]() |
Nou Ferdy, als je eens zou willen kijken, dan heel graag. En een foto zou helemaal geweldig zijn! ![]() mvg, Gert |
22-04-2011 00:46:54 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Ik wil de feestvreugde niet helemaal te niet doen, maar volgens mij is het zo dat een rijtuig met de sluitseinen "op de hoek" niet automatisch ook voorzien van zo'n platte SIG overgang. Deze zijn trouwens sowiso op hun retour. |
22-04-2011 00:59:53 | ||
---|---|---|
ferdy
![]() |
Quote zal niet veel te zien zijn, het betreft nooit een koprijtuig. maar zal morgen mijn camera mee nemen. |
22-04-2011 16:46:54 | ||
---|---|---|
ferdy
![]() |
Vandaag 4 ICB´s bekeken, en geen enkele had nog een druk/dichte overgang. Wel is het zo dat de rijtuigen met de sluitlichten op de hoek van de bak het gehad hebben, de resten zijn in de kasten nog duidelijk zichtbaar. |
26-04-2011 18:18:06 | ||
---|---|---|
Gert1
![]() |
Dank voor je reactie. Maar wat zou dan de reden zijn dat ze die drukdichte overgangen weer verwijderd hebben? Ik bedoel maar: verwijderen koste geld en ook al heb je ze om wat voor reden niet meer nodig, dan ik het toch goedkoper om ze maar gewoon te laten zitten? mvg, Gert |
26-04-2011 21:55:00 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Overgezet op andere rijtuigen war ze wel gebruikt kunnen worden? |
28-04-2011 11:12:00 | ||
---|---|---|
Gert1
![]() |
Dat zou je bijna denken ja, maar op zich is het dan toch veel logischer om de rijtuigen zelf dan in te zetten in diensten waar ze wel gebruikt kunnen worden? Drukdichte overgangen overzetten naar andere rijtuigen lijkt me een nogal omslachtige operatie. mvg, Gert |
28-04-2011 11:46:45 | ||
---|---|---|
mart.h
![]() |
De druk-dichte overgangen bij de rijtuigen worden allemaal verwijderd. De drukdichte overgangen zijn duur in onderhoud, zijn vaak defect en het beoogde, berekende, effect wordt niet gehaald. De rijtuigen worden nu al door elkaar gebruikt en daarom is de noodzaak voor een aparte omloop voor druk-dichte rijtuigen er niet meer. Mart |
28-04-2011 12:51:59 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Nou lees ik dat het niet meer van toepassing is, maar had het natuurlijk gekund dat het rijtuig waarnaartoe ze overgezet zijn ook nog van iets voorzien was wat dat andere rijtuig weer niet had ![]() |
30-04-2011 22:27:48 | ||
---|---|---|
Gert1
![]() |
Dank voor jullie reacties. Het is goed te weten dat ze hier in Nederland in ieder geval hebben gereden en af en toe nog rijden. Helpt mij bij het nabootsen van deze trein in schaal H0! ![]() mvg, Gert |
23-05-2011 23:06:59 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Ik kwam zaterdag een rijtuig eerste klasse met andere (naar mijn mening minder comfortabele) tegen in de 140/240. Heeft iemand daar meer info over? |
23-05-2011 23:20:39 | ||
---|---|---|
mark
![]() |
Dat zal wel een Apmz: http://www.grahnert.de/fernbahn/reihung2005/db-apmz.jpg of een Aimz: http://allgaeubahn.net/wagen/bilder/Aimz5412_518010940154_1.jpg geweest zijn. Die verdwalen nog weleens in de serie 140. |
23-05-2011 23:29:10 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Aimz lijkt me sterk, die heeft Fernverkehr alleen nog maar cosmetisch in oceaanblauw-beige in hun weekend-IC van Keulen naar Noord-Duitsland meelopen. De ARkimbz http://www.abload.de/img/100_2697_arkimbz5lfk.jpg heeft overigens gelijksoortige stoelen, maar deze rijdt altijd mee (dit is het rijtuig met bistro en eerste klasse). Of een Apmz minder comfortabel is een beetje een kwestie van smaak. Wat in ieder geval minder comfortabel is is de enkele Amvz die er rondrijdt met 6 ICE-3 stoelen in elke coupé in plaats van de oude ruime luxe banken. Dat is nogal een miskleun. |
24-05-2011 10:15:02 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
In de 140/240 reden zaterdag alleen de gebruikelijk Avmz en ARkimbz. Alleen van IC 145 ben ik niet helemaal zeker. Aimz heb ik de laatste jaren niet gezien. Apmz was hier voor het laatst op vrijdag 4 maart; dat was niet in een gewone stam, maar in een 'Ersatz'-compositie. |
24-05-2011 11:41:29 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Quote Die bedoel ik. Echter zijn ze wel grijs, niet zwart. Begrijp ik het goed dat niet alle rijtuigen deze stoelen krijgen? |
24-05-2011 13:13:16 | ||
---|---|---|
Janno97
![]() |
http://i1135.photobucket.com/albums/m633/Niels-album/IMG_1656.jpg Deze bedoelen we. Dus inderdaad, die zijn het volgensmij wel. ![]() Laatst bewerkt door Janno97 op 24-05-2011 13:14 He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015 |
24-05-2011 18:02:21 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Volgens Eisenbahn-Revue International 6/2011 wordt van ongeveer 800 IC-rijtuigen het interieur vernieuwd. De 1e klas krijgt stoelen met lederen bekleding. Het is de bedoeling het interieurcomfort op ICE-niveau te brengen. |
24-05-2011 23:29:33 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Naar ICE-niveau te verlagen dus. Echt doodzonde dat men hiervoor kiest. Is het ook bekend wanneer de operatie klaar moet zijn? |
25-05-2011 11:19:16 | ||
---|---|---|
Joff-10242
![]() |
Aimz komt nog wel voor bij DB Fernverkehr, in Berlijn heb ik er eentje (in IC-kleuren) gezien in een IC naar Dresden vorige week |
25-05-2011 15:06:21 | ||
---|---|---|
jorgo
![]() |
Laten we het de Duitsers zelf vragen. http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,5389433 (let niet op het geruzie). Of hier http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?31,5391858,5395923#msg-5395923 Eens kijken of zich daar nog iemand meldt die hetzelfde gezien heeft als jij. Een foto van een ICE-witte Aim(z) heb ik nog nooit gezien dus ik ben benieuwd. |
25-05-2011 19:22:13 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Het betrof volgens mij gewoon een Amvz, buitenkant was ook gewoon grijs. Overigens is mijn Duits maar zozo en snap ik er echt niks van![]() |
27-05-2011 21:36:33 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
QuoteToch hebben die wel bestaan, zij het maar een paar. |
03-11-2011 13:00:24 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Vraagje: het is een tijdje voorgekomen dat de restauratiewagens regelmatig 'verschwunden' waren. Nu ben ik van plan om morgen mijn avondmaal te nuttigen in trein 243. Is er een (algemene) manier om te achterhalen of de restauratiewagen van die trein wel meegekomen is? Ik vermoed dat de tegentrein 146 is, maar zeker weten doe ik dat niet. |
03-11-2011 13:54:06 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Of je ergens kunt zien of het Bistrorijtuig ontbreekt, weet ik niet. Maar ik weet wel dat er de laatste tijd in elke trein een aanwezig was. De laatste keer dat er een keer een Bistro ontbrak, was midden september. En ja, de tegentrein van de 243 is de 146. |
03-11-2011 15:29:33 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Ik heb de laatste tijd ook geen stammen meer gezien waarin Bistro's misten, alleen afgelopen dinsdag nog een stam waar een Avmz (het 1e klas-rijtuig) manco was, in mijn herinnering was dat in trein 148. Nog een ander rijtuignieuwtje over de Berlijn-IC's, de fietsenbakken (Bpmdz, in de Berlijn-IC rijdend als rijtuig 4) zijn in revisie gegaan vanaf 1 november. Deze rijtuigen worden in die periode vervangen door normale 2e klas rijtuigen (Bpmz), hierdoor is het in deze winter niet mogelijk om fietsen mee te nemen in de Berlijn-IC. De planning is dat alle fietsrijtuigen eind maart 2012 weer ingezet worden, als het nieuwe fietsseizoen weer start. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
03-11-2011 15:50:32 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
Misschien waren ze daar dinsdag al mee bezig, maar in trein 145 zat een ICL-achtig rijtuig in. Een Bim(d)(z)(weetikveelnogmeerletters) Laatst bewerkt door mdj op 03-11-2011 15:51 Bij twijfel: gebruik beton. |
03-11-2011 21:23:13 | ||
---|---|---|
Pim530
![]() |
Quote Is hiermee de revisie van de A-rijtuigen afgerond? |
09-11-2011 16:29:27 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
QuoteDe website van NS Hispeed zegt: Quote Tot nu toe loopt het niet zo'n vaart. Eén stam heeft een Bimz (dus zonder fietsafdeling) i.p.v. het standaard fietsrijtuig. Een andere stam heeft een Bimdz (dus met fietsafdeling) i.p.v. het standaard fietsrijtuig. In de overige stammen rijdt nog steeds de standaard Bpmdz mee. Vandaag werd te Apd voor binnenkomst van IC 145 omgeroepen dat er geen fietsen konden worden meegenomen. Daarna kwam (voor dezelfde trein) het omroepbericht dat fietsen in rijtuig 4 geplaatst konden worden. Het tweede bericht was juist. |
09-11-2011 16:51:59 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Dat die rijtuigen in revisie gaan, is prima. Maar dat HiSpeed/DB eenvoudigweg eigenlijk geen vervanging wil stellen, is natuurlijk idioot. Fietsen worden het hele jaar met de trein meegenomen. En de NO is nu met ICM materieel flink krap, dus als dan ook nog eens verbindingen tussen vallen, is het helemaal huilen met de pet op. Dick van den Hoven |
09-11-2011 20:50:47 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Voor de binnenlandse dienst is het niet beschikbaar stellen van fietsplaatsen inderdaad niet zo handig, er zijn nog genoeg mensen die ook in de winter fietsen meenemen. Internationaal ligt dat anders, fietsvakanties worden nauwelijks tot niet in de winter gemaakt. Misschien zou het een idee zijn om de 1700'en in de Berlijn-IC in deze winterperiode te voorzien van een BDs direct aan de loc, daar staan er toch genoeg van terzijde vanwege de inzet van het ICRm in de Fyra. Of is dat met zaken als deursluiting en inzet tot Bad Bentheim problematisch? Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
09-11-2011 20:56:32 | ||
---|---|---|
MarkJB
![]() |
Zover ik weet is ICRm niet in Duitsland toegelaten, dat gaat hem dus niet worden. Vaarwel Mat'64... |
09-11-2011 21:06:44 | ||
---|---|---|
treinen94
![]() |
dan is het ook geen ic berlijn meer he als de trein maar tot bad bentheim met icr+bds gaat rijden of je moet een paar duitse locs ombouwen die met icr om kunnen gaan? |
09-11-2011 21:41:01 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Tot Bentheim onder Nederlandse spanning, daarvoor bestaat zoiets als grensovereenkomsten. In het verleden reden zelfs rijtuigen plan E mee 'met de buurlandtreinen tot Bentheim. RD's, onder andere voor het vervoer van fietsen... |
09-11-2011 21:49:45 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Ach daarvan staat er nog een aantal in Amf. |
09-11-2011 21:53:35 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Dat zijn Df's, maar dat komt qua gebruik op hetzelfde neer ja. |
09-11-2011 21:58:31 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Op een na zijn die Df's voormalige plan E's. Alleen de 002 is een voormalige plan L. Shqiperise-lopers? |
09-11-2011 23:00:25 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
En ook die kwamen wel in Duitsland, onder andere met bloementreinen Arnhem - Oberhausen. Zie ook pagina 276 van het boek DE locomotieven serie 2200/2400 van S. Dierdorp en D. Beumer. Laatst bewerkt door taigagaai op 09-11-2011 23:09 |
09-11-2011 23:10:37 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Quote Misschien was ik een beetje onduidelijk, ik bedoelde rijden van Schiphol naar Bentheim met 1700+BDs+DB rijtuigen. In Bad Bentheim koppel je de 1700+BDs af en terug rij je met BDs+1700+DB rijtuigen. Een soort van mini trek-duw-stam die de DB-rijtuigen trekt. In de BDs heb je de beschikking over fietsplaatsen en het geeft ook wat extra capaciteit voor de drukste Berlijn IC's binnen Nederland. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
10-11-2011 00:05:25 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator ![]() |
Lichtelijk OT ivm Plan W rijtuigen en loc 1315. Het idee is hetzelfde. Dat zal er dan ongeveer zo uit zien dan: http://www.flickr.com/photos/taigagaai-83/6330409160/in/photostream |
10-11-2011 06:14:32 | ||
---|---|---|
bjornl
![]() |
QuoteDus je rijdt 1 van de twee ritten met BDs voorop? Dan kan het treinpersoneel niet door de hele trein lopen, en je creeert twee losse circuits voor deursluiting (en remming?), lijkt me. |
10-11-2011 07:38:34 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
Ik denk dat gewoon zoals "vroeger" bedoeld wordt: toen hing náár Duitsland een ICR Bkd achterop. In Bh loopt de loc om, pakte de Bkd en vertrok naar kopspoortje. Na aankomst van de trein uit Berlijn/Hannover duwde die de Bkd weer tegen de trein aan en vertrok naar NL. Laatst bewerkt door sik214 op 10-11-2011 08:27 |
10-11-2011 08:26:39 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Quote Je zou inderdaad zowel op de heen- als terugrit twee losse treindelen creëren. Bij de heenreis staat de BDs met de cabine tegen de DB-rijtuigen aan, terug loopt de BDs voorop, vervolgens de 1700 en daarna de DB-rijtuigen. Het issue van treinpersoneel dat niet door de hele trein kan lopen zal niet belangrijk zijn voor NS, dat speelde immers ook geen rol bij het afsluiten van de doorloopkoppen van ICM. Remtechnisch moet het ook wel kunnen, een BDs heeft bij mijn weten gewoon een schroefkoppeling en bijbehorende rem, hoogspannings- en UIC-kabels op de kop. Wat dan nog overblijft is de deursluiting (wellicht kan dat in UIC-modus) en eventuele beperkte toelating op het grensbaanvak naar Bad Bentheim. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |