06-03-2018 16:20:57 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Quote Zolang er bij NS maar tijd, personeel, ruimte en tractie is, maar ja, die is schaars in Nederland. ![]() Laatst bewerkt door SunKeeper op 06-03-2018 16:21 |
06-03-2018 16:28:27 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
In een maand tijd niet? Daar geloof ik niks van. |
06-03-2018 16:57:08 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Tractie om te driehoeken is er, er zit immers een lok voor? Dus de 144 142 en 140 zouden op die manier gedriehoekt kunnen worden. Met personeel wordt t natuurlijk anders. Ik kan niet in de personeelsdiensten van NS kijken maar waar een wil is ...... De omgekeerde volgorde is meestal al 6 uur van te voren bekend dus dat moet geen probleem zijn. Trouwens, in Berlin kan je ook nog (soort van) driehoeken.Vanaf Spandau via de nord ring naar hbf (tief) dan via Sudkreuz en Schönefeld en dan kom je omgekeerd binnen. Mis je alleen Ostbf. Dat is dus een nadeel voor mensen die hierheen moeten. |
06-03-2018 17:29:34 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Vraag van NS zou zijn; wie gaat het driehoeken betalen? |
![]() |
advertentie |
06-03-2018 17:30:45 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Er is al een paar jaar een groot personeelstekort bij NSI. |
06-03-2018 17:35:45 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ach, eigenlijk is zo'n omgekeerde trein ook helemaal geen issue, laten we eerlijk zijn. Zolang het maar gecommuniceerd wordt. Daar hapert het soms nog. Hoewel in Amsterdam best vaak NS-medewerkers op het perron staan en mensen aanspreken om hen naar de juiste plek te wijzen. Aan de andere kant... Er zijn echt bizar veel mensen die op een perron niet op de elektronische borden kijken, niet naar omroepberichten luisteren. Maar wel gaan schelden zodra ze ontdekken dat ze op de verkeerde plek staan. Da's sowieso de tijdsgeest. Zelfredzaamheid sterft uit. Mensen verwachten dat alles voorgekookt en geregeld wordt en worden boos als ze ontdekken dat ze ook zelf eens hadden moeten nadenken. |
06-03-2018 17:51:14 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Ik snap niet dat NSI niet zelf op het idee komt. Driehoeken op de geschetste manier is inderdaad de eenvoudigste manier. |
06-03-2018 17:58:07 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Juist, plus dat de huidige reguliere diensten als dermate lang zijn dat driehoeken daar niet echt meer bij zou passen. Quote NSI laat doorgaans het denken aan DB over. %08% 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
06-03-2018 19:58:44 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Tsjonge ., denk je dat er "even" twee sporen vrij zijn op een al overbelast opstel terrein?? En zover er daar al rangeerders zijn , hebben deze al een paar jaar geen (her)instructie gehad voor koppelen en de Mcn mag het officieel alleen in noodgevallen. |
06-03-2018 20:47:08 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Van ellende vreet ik zolangzamerhand mijn hoed op. Gelukkig draag ik geen hoed. Welnu, dan hang je een tweede loc achterop. Kun je driehoeken waar je wilt: de genoemde route, Westhaven - Zaandam, Diemen Zuid - Weesp, de Gooiboog, de Hemboog, de Utrechtboog - doe eens gek. Zo weinig als je vroeger kon driehoeken, op zoveel plekken kan het nu. |
06-03-2018 20:57:56 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Volgens mij zijn ze blij als ze überhaupt elke trein van een loc kunnen voorzien, de rest staat defect of voor onderhoud in Maastricht (of wacht op vervoer die kant op...)![]() |
06-03-2018 21:16:52 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
De makkelijkst uitvoerbare route voor driehoeken is waarschijnlijk via Hrp en Awhv. Dat zijn twee locaties waar geen treinverkeer in de weg zit om rustig een locomotief om te lopen en het bespaart eenmaal locomotief omlopen te Aswpl (waar de gedriehoekte stam dan op spoor 93 kan binnenlopen vanuit Awhv). Ik gok alleen dat er dan wel mcn opgeleid moeten worden met wegbekendheid aldaar ![]() |
06-03-2018 22:14:00 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteIn de avond en nacht staan er genoeg locs in het Amsterdamse. En als die lamlendige club het zelf allemaal niet meer kan, huren ze maar een ander bedrijf in. Waar een wil is, is een weg. Er is alleen helemaal geen wil, dat is duidelijk. |
07-03-2018 07:05:57 | ||
---|---|---|
kniesoor
![]() |
Sowieso krijg ik de indruk dat DB, zowel Regio als Fern, het maar amper kan bolwerken. De laatste keren dat ik in Duitsland ben geweest valt me het grote aantal Schmierereien op, dat zie je normaal amper. Ook veel uitval van treinen, soms zelfs zonder vervanging |
07-03-2018 09:01:51 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Hoe dan ook, in Amsterdam valt aanzienlijk makkelijker en sneller te driehoeken dan in Berlijn, daar moet de trein zo'n 60 km afleggen voor hij omgekeerd terug is in Rummelsburg en een deel van dat traject gaat over een bomvolle eensporige aansluiting waar nauwelijks capaciteit is. EDIT: eigenlijk kun je in Berlijn nergens fatsoenlijk driehoeken zonder heel veel rangeerwerk en bezethouden van belangrijke sporen, daarom keren ze de treinen daar door een hele grote keerlus te rijden die eigenlijk de hele stad omvat. Laatst bewerkt door brun op 07-03-2018 09:17 |
07-03-2018 10:27:12 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote En met die 2 dingen heb je het "probleem" mijn inziens goed benoemd en gelijk goed bestempeld. Tegenwoordig worden er meer problemen gemaakt van dingen die helemaal geen probleem zijn. Mensen worden steeds gemakzuchtiger en lui. Een soort omgekeerde wereld. Als je moet kiezen wat is dan erger,een trein die gespiegeld aan perron staat op tijd,of helemaal geen trein aan het perron ? Lekker boeiend dat je dan als passagier 5 stappen extra moet zetten %03% Wat erger is,is dat personeel tegenwoordig niks meer mag en dat bepaalde beroepen zoals rangeerders bijna helemaal worden wegbezuinigd. Als je rangeerwerk hebt(en dat zal altijd blijven) dan heb je mijn inziens 2 keuze's of je zorgt dat een mcn dat (weer) mag zonder beperkingen,of je zorgt voor voldoende rangeerders. De 1 iets bijna helemaal verbieden,en de andere partij bijna geheel wegsaneren is geen (logische) optie. Of t 1 of t ander i.p.v. beide,maar dat schijnt men niet te willen snappen. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
07-03-2018 10:38:36 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Inderdaad is het niet erg als je effe een stukkie extra op het perron moet lopen. Maar eer iedereen op zijn plek zit, heb je de dienstregeling in het honderd laten lopen omdat het instappen veel te lang duurt. JE maakt reizigers hoe dan ook chagrijnig en die waren het al omdat de vorige reis ook al chagrijnig was. Reizigers een plezier doen is geen hoofddoel. Daarnaast heeft iedereen het over versnellen van de dienst naar Berlijn, maar dat kan alleen als er efficiënt reizigers- en personeelsgedrag is. Daar hoort bij dat je je best doet. |
07-03-2018 11:19:18 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Misschien die treinen dan maar symetrischer samenstellen met de 1e klas in het midden? Dan maakt het niet meer zoveel uit of de trein andersom staat of niet. Alleen krijg je dan vast dat de 1e klassers gaan lopen klagen over al die voorbijlopende 2e klassers..... Shqiperise-lopers? |
07-03-2018 11:56:18 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Bij de ICB maakt het misschien niet heel erg veel uit, want je kunt tenminste nog door de trein heen lopen (al is het met veel passagiers met koffers wel handig als de massa grotendeels op de juiste plek in kan stappen). Waar omgekeerde volgorde met name heel vervelend is, is bij ICE's met dubbele stellen. Als er iets niet volgens plan gaat, moet je maar gokken waar je heen moet. Is er een spoorwijziging naar een ander perron (en dat gebeurt best regelmatig op bijvoorbeeld kopstation Frankfurt (Main) Hbf), dan heb je het bord met treinsamenstellingen op het perron al niet meer tot je beschikking. Het enige wat je dan op het perron zelf hebt, is de CTA met daarop een (actuele) tekening van de trein en eerste/tweede klasse erbij. Met één stel heb ik daar, als ervaren reiziger, genoeg aan; maar de ellende met twee stellen is dat je nergens aan kunt zien wat welk stel is. Heb je dan bijvoorbeeld in Wagen 21 gereserveerd en zijn de twee stellen zo gedraaid dat de eerste klas twee keer in het midden zit, dan weet je niet of je helemaal voorin of helemaal achterin moet zijn. Blijkt bij binnenkomst van de trein dat je twee ICE-stellen door moet lopen (waarvan minstens één volledig buitenom over een druk perron in een minuut of vijf); dat is voor mij al een zware kluif. Laat staan dus voor iemand die er geen verstand van heeft, wat minder goed ter been is en een net iets te zware koffer meetorst. Vorige keer in Frankfurt was ik in ieder geval heel blij dat ik op de app kon zien hoe de vork in de steel zat. ![]() |
07-03-2018 15:49:11 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Bedenkers van zaken als vaste treinsamenstellingen ( en ook infra projecten![]() Op vragen als hoe belangrijk het gevonden wordt en hoeveel moeite en kosten er aan gespendeerd mogen worden om de gewone elke dag dienst te realiseren heeft mij althans nooit een serieus en bruikbaar antwoord opgeleverd. |
07-03-2018 17:29:04 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
QuoteZo ver hoef je helemaal niet. Vanaf Awhv langs de Telegraaf (zien die ook eens een personentrein) ri de plek waar vroeger de Nissans op de trein geladen werden. Daar ligt een driehoek. |
07-03-2018 18:54:02 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Beetje raar vind ik wel dat de best betalende reizigers het meeste gedupeerd worden. Dus het zou echt wel een pre zijn als dit oppakken. En ook de informatie voorzieningen moet beter. Ik wel eens gehad dat de trein gepland stond op Asd op perron X en dat er in de omroep, standaard geval Y werd omgeroepen. Al die reizigers gingen verkassen terwijl de trein gewoon op X binnen kwam%08% |
07-03-2018 18:58:52 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Best betalende reizigers? Voor 39 euro zit je eerste klas in Berlijn, daarvoor kom je binnenlands tot in Roermond (vanuit Asd). |
07-03-2018 19:08:22 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Ja uitgaande van voltarief uiteraard! Bijzondere sparpreis daar gelaten. En dan nog hebben ze ook onwijs goedkope 2e klas tickets want het zal zelden zo zijn dat de 1e klas goedkoper is dan de 2e klas. |
07-03-2018 21:37:00 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
QuoteDat zou ik zonder bovenleiding maar niet gaan proberen met een 1700 ![]() Laatst bewerkt door treinfan op 07-03-2018 21:38 |
07-03-2018 22:42:09 | ||
---|---|---|
theicmm
![]() |
voor 39 euro reis je echt niet eerste klasse naar Berlijn hoor.. dat is de sparprijs voor 2e klasse was het maar zo%02% |
08-03-2018 12:30:54 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Dan hangen we dr een diesel loc voor. Ownee shit da gaat niet want die staan daar nooit nutteloos in de buurt geparkeerd en is er waarschijnlijk ook geen mcn/rangeerder aanwezig,vanwege personeels te korten %08% En dan is nog de vraag(voor mensen die de situatie niet kennen zoals ik) is dat spoor wel te gebruiken door/voor zulke combinaties ?? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
08-03-2018 12:39:19 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Dat is die situatie zeker wel. Als ik zou moeten kiezen koos ik echter voor Asd - Awhv - Zd - Asd. Dan laat je vanaf Awhv een rangeerder meerijden. Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
08-03-2018 13:56:47 | ||
---|---|---|
waalkade
![]() |
Of naar de Houtrakpolder via de schoenendoos. Wanneer je dat met een extra loc doet (Awhv-Houtrakpolder) kan de 1700 aan de trein blijven. Laatst bewerkt door waalkade op 08-03-2018 14:00 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
08-03-2018 14:15:22 | ||
---|---|---|
nohab
![]() |
Schoenendoos? Laatst bewerkt door nohab op 08-03-2018 14:15 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
08-03-2018 14:18:53 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
![]() |
De verbindingsboog tussen Awhv en Hrp, toch? |
08-03-2018 14:49:32 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Meer bepaald de dive-under onder de sporen naar Zaandam, inderdaad. Allemaal hoogst off-topic en onrealistisch, overigens. Laatst bewerkt door IJsbergsla op 08-03-2018 14:50 |
08-03-2018 18:21:04 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Kleine nuance: onrealistisch is het alleen omdat het 2018 is, het Spoor versplinterd en de angst regeert. Er zijn maar weinig van de hier opgesomde mogelijkheden om te driehoeken (die elektrisch te doen zijn) die ik tot medio jaren negentig niet heb uitgeprobeerd. |
08-03-2018 20:44:13 | ||
---|---|---|
FourRoses
![]() |
QuoteQuoteDe NS is ook super hulpvaardig, maar alleen tot station Hengelo. Als je al in Bentheim staat, ben je de l*l. Klopt, aantal maanden geleden meegemaakt. Stroomstoring tussen Hgl en Alm waardoor de trein (vanuit Berlijn) niet verder reed dan Bh. Volgens de DB moest NS bussen regelen omdat de storing in Nederland was. Volgens de NS moest de DB bussen regelen omdat de trein nog in Duitsland stond, aldus het personeel. Na 3 uur kwam er één bus (Duits), waar overigens iedereen inpaste (bus was 3/4 vol). Zegt ook iets over de bezettingsgraad in de winter.. |
08-03-2018 21:24:03 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteTja, in Amsterdam Centraal verwijst de omroep naar de "speciale schermen" op het perron... die op spoor 10 niet aanwezig zijn. Trouwens ook wel grappig dat men in het omroepbericht alleen in het Duits een woord heeft wat werkelijk aangeeft wat voor schermen het zijn, in 't Engels maken ze er "special displays on the platform" van. Laatst bewerkt door daniel_ddr op 08-03-2018 21:25 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
09-03-2018 01:03:35 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
We schaffen dat klantonvriendelijke gedoe met reserveringen af. Ook schaffen we dat idiote prijsbeleid af. Tarief gewoon per km, en hoe meer km hoe voordeliger. En is het druk dan vragen we niet meer geld om de vraag te sturen maar passen we de capaciteit aan. Zo bied je aantrekkelijk OV Treinreizen moet zijn: kaartje kopen en gaan. Lekker simpel. Ook over de grens, ook over lange afstand. En zo kom je ook snel bij de handigste treinsamenstelling: 2-2-1-2-Bistro-2-1-2-2. |
09-03-2018 01:29:52 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Ik zou zeggen: start je eigen trein. Het is grensoverschrijdend vervoer dus dat mag gewoon. Als jij denkt daarmee een winstgevend product aan te bieden, wat let je? |
09-03-2018 06:56:13 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Wat is er klantonvriendelijk aan dat je zekerheid kunt kopen om een zitplaats te hebben? Quote Kan ook. Geen probleem. Kost je kaartje wel 126,40. Quote Inderdaad. Probleem daarmee is dat je meer materieel moet hebben en dat je materieel gedwongen meer loze kilometers moet maken. Je aanbod wordt dus duurder. Quote Waar kan dat niet met de ICB? De Thalys is misschien een beetje anders, maar ook in Frankrijk geldt voor de TGV: bij het station komen, naar een kaartautomaat lopen, kaartje kopen, gaan. Behalve als de trein vol is. Quote Wat is daar het handigste aan, behalve voor een vervoerder die met vaste rijtuigstammen wil werken? Laatst bewerkt door mdeen op 09-03-2018 15:46 |
09-03-2018 07:38:00 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Quote Voor Berlijn bestaan al reserveringsvrije, goedkopere treinen. Je moet alleen overstappen in Bünde/Herford, Braunsweig en Magdeburg en de treinen hebben geen bisteo. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
09-03-2018 11:21:05 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
De overstap stations (met ruime overstaptijden?) hebben die natje/droogje voorzieningen![]() |
09-03-2018 11:38:12 | ||
---|---|---|
29Thomas10
![]() |
Quote Braunschweig en Magdeburg hebben deze. Dit zijn wat grotere stations. Op de andere stations zijn meestal wel automaten te vinden |
09-03-2018 13:28:05 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Quote Er zijn natuurlijk ook reizigers die die reserveringen ontzettend WELklantvriendelijk vinden. Zoals groepjes reizigers die samenreizen, of reizigers die met zekerheid een 'doelgroepen'-accommodatie willen hebben. |
09-03-2018 13:37:19 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
QuoteWat is er onrealistisch aan wegleren van NS-mcn naar Awhv en Hrp? Het zou ook mogelijkheden kunnen bieden om af en toe materieel te Awhv op te stellen. |
09-03-2018 13:52:22 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Aangezien NS International structureel personeel tekort komt en machinisten van NS Reizigers niet mogen aan- en afkoppelen én niet in de ballast mogen springen. Het zijn hele nuttige scenario's, zeker en vast, maar in de praktijk van het Nederlandse Spoor anno 2018 zal het niet gaan voorkomen. |
09-03-2018 14:01:23 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Naast NSI-personeel is er toch ook personeel van voormalig NedTrain dat mag aan- en afkoppelen en de ballast in mag springen? Het zou natuurlijk ook mogelijk zijn om de korte route toe te voegen aan de opleiding van nieuw NSI-personeel, dan kan je vanzelf af en toe een stam driehoeken indien nodig. Het is dat de NS geen 1600/1800'en meer gebruikt, anders zou er ook nog extern personeel ingehuurd kunnen worden om te driehoeken. Laatst bewerkt door treinfan op 09-03-2018 14:02 |
09-03-2018 14:10:28 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Er is van alles mogelijk, zolang iemand er een prioriteit van maakt. Je kunt ook een stam draaien door Asd-Dv-Ah-Ut-Asd te rijden. Maar zolang niemand daar geld en tijd voor over heeft gebeurt dat dus niet. En blijven de KLM-vluchten naar Belijn bestaan omdat de spoorwegen hun klanten niet genoeg serieus nemen. |
09-03-2018 15:02:35 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Je kunt de rijtuigvolgorde natuurlijk ook in orde maken door alle rijtuigen los te koppelen, een voor een naar een ander spoor te rangeren en daar weer te koppelen. Daarbij kunnen de 4x Bpmmz aan elkaar blijven zitten, dus 6x omzetten. In Berlijn worden geregeld afzonderlijke rijtuigen uitgewisseld. Als dan ook de rijtuigvolgorde in orde wordt gemaaakt, zijn er nog minder extra rangeerbewegingen nodig. Dit is echter nog nooit gebeurd (voor zover ik heb gezien). Dus vindt DB de rijtuigvolgorde niet belangrijk. |
09-03-2018 15:58:34 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Toen ik een tijdje terug onderweg was van Kopenhagen naar Breda was ik maar wat blij dat ik een gegarandeerde zitplaats had van Kopenhagen tot Hamburg, en van Hamburg tot Düsseldorf. Ik had een mooi plekje aan het raam, in de rijrichting, met tafel en stopcontact. Zonder gedoe. ![]() |
09-03-2018 17:28:09 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Nu ik hier weer in Bad Bentheim sta, bedenk ik me: eigenlijk is dat ritueel van lokwissel, luchtje scheppen op het perron, douaniers die door de trein lopen, rangeerder in besmeurde kleding enzo toch ook wel leuk. Er zijn nog maar weinig plekken waar het er zo ouderwets 'spoors' aan toe gaat. Maar goed, mijn stelling was altijd al dat de IC Berlijn niet zozeer een snelheidsprobleem heeft (zo erg is het niet om 6 uur te treinen...), maar een marketingprobleem. Geen WiFi aan boord, vaak vol, stops op onzinstationnetjes als Almelo en Bad Oeynhausen, geen goeie social media-strategie, verouderde rijtuigen, het is gewoon geen merk. Je merkte dat een paar jaar geleden toen die lange restauratierijtuigen meeliepen. Die hadden een fantastisch aanbod en vormden echt een opwaardering van de trein, hadden twee medewerkers. Die dingen waren altijd leeg omdat er nul marketing aan werd besteed. Geen gezelligheid, kale bedoening, geen uitstraling. Sorry als ik weer begin te ratelen, maar de IC Berlijn is nu eenmaal een stokpaardje van me. |
09-03-2018 19:39:10 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Sttt. Niet verder vertellen. Ik verbaas me ook altijd weer over de chaos in de ICE (als we om moeten via Duisburg) en de rust die het over het algemeen is in de IC. Allemaal ook erg goed voor de verkrijgbaarheid van de Sparpreisen, hoewel dat Kleinkindabteil meestal het meest beperkend is. En die 10 minuten in Bad Bentheim: heerlijk om de kinderen uit te laten en ze nog wat bij te brengen over het nostalgische spoor. Dus vandaar ook mijn terughoudendheid met al te veel reclame. Het moet toch niet te populair worden. We houden het maar op ontbrekend WiFi, hoge instap, verouderde rijtuigen, airco die het op het moment suprême niet doet, 1700en die het nog vaker niet doen. Laatst bewerkt door evangoor op 09-03-2018 19:43 |
09-03-2018 19:45:20 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Och, ooit zullen de kinderen groot worden en geen Kleinkindabteil meer nodig hebben toch? ![]() De IC Berlijn moet inderdaad niet té populair worden, want voor je het weet is het geen trein meer, maar een merk... 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
09-03-2018 20:00:51 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Zou wel meevallen. Ik heb geen idee hoe groot het aandeel reizigers Twente-Rheine/Osnabrück was op de IC Berlin, maar ik verwacht dat die reizigers nu overstappen op de RB61, vanwege concurrerende reistijden, hogere frequentie, vroege/late ritten en voordeligere tarieven en deze ruimte kan wel weer opgevuld worden door nieuwe reizigers naar Hamburg/Berlin vanuit Nederland.Quote In het voormalige Oostblok is dit nog dagelijkse praktijk. Dat maakt dat het voormalige Oostblok (PL, CZ, SK, HU, RO) wel leuke landen om te gaan reizen met de trein. Lekker ouderwetse getrokken treinen in bonte samenstellingen, klassiek rangeren, zespersoonscoupes. In West-Europa komt dit toch maar weinig meer voor, ja Amsterdam-Berlin is nog wel een uitzondering. Voor de rest wordt er gewoon doorgereden aan de grens. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
09-03-2018 20:06:06 | ||
---|---|---|
MasterE
![]() |
Quote Er komt een compleet opstelterrein in Awhv. |
09-03-2018 20:07:46 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Quote Haha. nog twee jaar en dan schuif ik door naar één van de twee Familienabteile ernaast. Voor de 'gewone' reizigers (geen idee wanneer je bij DB een Familie bent) zijn er sinds december geen coupés meer te reserveren in de Duitse ICs. Ik houd graag rekening met mijn mede-reizigers. ![]() Laatst bewerkt door evangoor op 09-03-2018 20:08 |
![]() |
advertentie |
09-03-2018 20:31:26 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ik heb in de 18 jaar in deze trein al alles kapot zien gaan, maar nog nooit een 1700... Toeval? ![]() |
09-03-2018 20:35:52 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote NSI klaagde jarenlang steen en been dat er niemand in de IC Berlijn stapte. Maar vergat ook dat je overal reclame voor de Thalys en Easyjet zag, nergens een goede campagne voor de verbinding naar Berlijn. Iedereen in Nederland kent de Thalys, zelfs als je nooit met de trein gaat. Driekwart van de Nederlanders weet niet eens dat je met de trein naar Berlijn kunt. |
09-03-2018 21:26:47 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Quote Vraag dat nog eens bij het onderhoudsbedrijf.%08% Revisietje overgeslagen, dan krijg je dit. |
09-03-2018 23:06:10 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Quote Ik precies andersom: nog nooit een rijtuig kapot zien gaan dat de trein werd opgeheven, maar wel al twee keer meegemaakt met de 1700 als oorzaak. Dat van de rijtuigen wel vaak genoeg gehoord/gelezen. En dat naast alle infrastoringen (met als hoogtepunt een overnachting op het podium van de schouwburg in Hengelo in 2005) en zelfdodingen en wielschade aan de trekkende 101. Maar alles nog steeds op aanvaardbaar niveau, gegeven de 15 jaar dat ik nu op en neer reis. Blijft het gebrek aan adequaat optreden door NSI bij zo'n verstoring in Nederland. Laatst bewerkt door evangoor op 09-03-2018 23:09 |
10-03-2018 00:54:51 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Quote Laatst bewerkt door kiekkiek op 10-03-2018 01:18 |
10-03-2018 01:25:49 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Quote Reserveren mag best blijven, maar dan tegen meerprijs t.o.v. het standaard en enige tarief. Je koopt tenslotte een extra service. Reserveren moet niet nodig zijn om een goedkoop kaartje te bemachtigen of een plek te krijgen. Laatst bewerkt door kiekkiek op 10-03-2018 01:30 |
10-03-2018 08:18:18 | ||
---|---|---|
evangoor
![]() |
Ik snap even niet welke wijziging je dan precies wilt ten opzichte van de huidige situatie in de tweede klasse? Of had jij het over alleen de eerste klasse? IC Berlijn heeft (gelukkig) niet uitsluitend Globalpreise met geïntegreerde reservering, dus vandaag de dag is alles mogelijk. |
10-03-2018 11:40:52 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Huh? Sinds wanneer moet je reserveren om een goedkoop ticket te bemachtigen? Staat volkomen los van elkaar. Ik reserveer nooit, vind altijd wel ergens een plekje in de trein. En ik reis altijd met een Sparpreis. Meestal is het enkele-reis-tarief van 59 euro (incl. Bahncard 25) een dag of drie van tevoren nog beschikbaar, als je een beetje flexibel bent. Soms kan ik ook vroeger plannen en dan vind ik zelfs nog tickets voor 39 euro. |
12-03-2018 07:14:00 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Sorry, maar ik vind de reactie onleesbaar door het vreemde gequote. |
12-03-2018 20:35:01 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Quote Zugbinding voor een goedkoop kaartje vind ik ook een vorm van reserveren. |
12-03-2018 23:20:22 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Voor 't geval je het nog niet hebt gemerkt: je kunt Sparpreise tegenwoordig zelfs op de dag van vertrek nog boeken. Tenzij de trein vol is natuurlijk. Maar wat je eigenlijk bedoelt is: je wilt altijd voor een habbekrats met de IC Berlijn kunnen reizen, spontaan, op elk denkbaar moment, en ook altijd een prettig lege trein willen hebben. En als je tóch liever wilt uitslapen en de trein van 13 uur in plaats van 11 uur nemen, dan moet dat maar kunnen. En de verliezen die de DB en de NS dan op jouw treinkaartje maken, moeten ze zelf maar ophoesten. Heb ik het zo goed samengevat? ![]() Laatst bewerkt door brun op 12-03-2018 23:22 |
12-03-2018 23:27:45 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Quote Goed samengevat! Waarom zou het niet kunnen wat bij binnenlands verkeer alhier de normaalste zaak van de wereld is? En het hoeft niet voor een habbekrats maar voor een redelijk prijs. Ik hoef ook geen lege trein, maar wil gewoon mee en liefst kunnen zitten. Net als bij een IC van NS. Redelijk toch? Laatst bewerkt door kiekkiek op 12-03-2018 23:33 |
13-03-2018 00:06:06 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Dat kan toch ook? Je kunt op elk moment een Normalpreis kopen en instappen, dan ben je volkomen flexibel. Kost iets van 125 euro van Amsterdam naar Berlijn (zonder korting), dat is ruwweg 20 cent per kilometer, is exact dezelfde prijs als bij de NS. Dus dan heb je toch al wat je wilt? |
13-03-2018 00:09:32 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Quote Nee, want die prijs is te hoog, omdat mijn buurman, door vroeg te boeken, een lage prijs heeft voor hetzelfde product. |
13-03-2018 00:11:29 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Omdat dergelijke internationale verbindingen in tegenstelling tot binnenlands verkeer er tegenwoordig op gericht zijn om winstgevend te opereren en te concurreren met vliegtuig en bus, en daar horen reserveringen en prijselasticiteit bij. 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
13-03-2018 07:03:41 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Niet geheel hetzelfde, want die buurman heeft zich vastgelegd op een bepaalde trein en bespaart daarmee geld. Flexibiliteit komt met een prijs. |
13-03-2018 07:06:52 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Dus je wil gewoon dat iedereen dezelfde prijs betaalt want jij kunt het niet hebben dat als iemand zich wel vast kan leggen op een bepaalde trein hij korting krijgt. |
13-03-2018 08:57:05 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ah, je vindt de IC Berlijn dus gewoon te duur. Zoals ik al schreef: wat jij wilt, bestaat al. Het is nu 9 uur. Stel dat je nu ineens besluit: "Ik wil naar Berlijn!" De eerstvolgende trein naar Amsterdam gaat om 11 uur. Ik kijk terwijl ik dit schrijf op Bahn.de en zie daar een prijs van 69,90 euro. Ook die van 13 uur kost zoveel. Als je denkt, ik wil nog even blijven liggen, pak je die van 15 uur. Die is 59,90 uur. Flexibiliteit: ja. Lage prijs: ja. Volgens mij gaat 't je gewoon om het principe en niet om hoe het in de praktijk is. ![]() |
14-03-2018 09:09:10 | ||
---|---|---|
dh3201
![]() |
Misschien moet je dan maar even bij een autodealer langs gaan. Maar dan niet een Lexus kopen en dan gaan zeuren dat je buurman met z'n Daihatsu goedkoper uit is..... %08% Shqiperise-lopers? |
14-03-2018 09:32:08 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Heb je slecht onderhandeld |
14-03-2018 09:42:39 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
We gaan toch niet een hele discussie opzetten over kromme vergelijkingen, hoop ik? |
14-03-2018 09:48:17 | ||
---|---|---|
wilcot
![]() |
Quote Zeker wel vroeg boeken (6 maanden van te voren) en je rijdt bis voor hetzelfde geld . Vergeet niet dat bij de eerste klas ook een stoelreservering zit die bij tweede klas extra te betalen is. Ik ga 31-7 voor 80 euro met zijn vieren eerste klas ( 2 kinderen zijn namelijk zo goed als gratis) |
14-03-2018 10:08:48 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ik weet niet waar jij die tickets vandaan haalt, ik betaal altijd minimaal € 59.- bij de DB. Ook als ik nu kijk voor 4 sep (din) dan komt er € 59.- als laagste tarief. |
14-03-2018 10:09:33 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Een paar dagen vooraf boeken is vaak zelfs voldoende, er zijn bijvoorbeeld nog een hoop 39-euro-tickets voor treinen vanaf aanstaande zaterdag beschikbaar (ik gebruik altijd de Sparpreis-Finder op www.bahn.de). |
14-03-2018 10:11:41 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Vanaf welk Nederlands station? Ik zie op bahn.de alleen maar 39,90 euro voor 4 september? |
14-03-2018 11:20:24 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Misschien even zoekopdrachten doen zonder dat je pc kan mee kijken (zoiets met Cookies). Ik verdenk de kaartverkoop server sterk van soort prijsmanipuleren gedrag als je stevig aan het zoeken en puzzelen bent om je reis te boeken. Dat gedrag is helaas niet in het voordeel van jouw als reiziger. Laatst bewerkt door jeanne op 14-03-2018 11:27 Jeanne Kok |
14-03-2018 11:28:18 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Prijsmanipulatie heb ik bij NS/DB nog nooit meegemaakt. €39 is het goedkoopste eerste klas-tarief voor Bad Bentheim - Berlijn (of bijvoorbeeld Viersen - Berlijn, dat ligt volgens mij meer in de buurt voor @wilcot). Vanaf Hengelo kan dat voor €49, vanaf Amsterdam voor €59 (of tweede klas vanaf €39). Het lijkt alsof mensen langs elkaar heen praten. Laatst bewerkt door treinfan op 14-03-2018 11:31 |
14-03-2018 11:48:10 | ||
---|---|---|
wilcot
![]() |
Ik vertrek Tg en dan via Duisburg naar Berlijn met de IC. Kaartje gekocht op precies eerste dag van 6 masnden voor reisdatum. Dit keer weer geboekt bij DB vorige keer bij NS Laatst bewerkt door wilcot op 14-03-2018 11:55 |
14-03-2018 12:21:45 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Wees dan maar blij dat je prijs manipulatie nog niet ervaren hebt. %02% Er zat voor mij afgelopen jaar af en toe wel verschil tussen de prijs van een (voordelig) kaartje via NS of DB gezochte bestemming in zuid Duitsland. En dat ruim voor de reisdatum. Veel zoek opdrachten naar een zelfde bestemming lijkt prijs verhogend te werken. Jeanne Kok |
14-03-2018 13:01:33 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ah excuus, ik las niet dat het eersteklas was. Dat lukt inderdaad niet voor 39 euro, laatste tarief is 59,90 euro vanaf elk Nederlands station via Bad Bentheim naar Berlijn. Via Duisburg (ICE) is het soms duurder, niet altijd. |
14-03-2018 14:11:53 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Test bericht 1 voor forumbug -- foutje, mag worden verwijderd -- Laatst bewerkt door SunKeeper op 14-03-2018 23:31 |
14-03-2018 14:56:52 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
Wat ik zeer kan aanbevelen is de website van de Tsjechische spoorwegen. Die heeft als grote voordeel dat de goedkope "Sparpreise" vaak nog heel lang beschikbaar zijn: zelfs voor over drie dagen zie ik nog het goedkope tarief Amsterdam-Praag van 1525 kronen (± 61 euro) tweede klasse of 2042 kronen (± 82 euro) eerste klasse. Wil je zo'n kaartje voor de ICB gebruiken, boek dan naar Decin met max. 1 overstap (zodat je niet in Hannover naar de ICE wordt verwezen) en je betaalt nog maar 1396 resp. 1913 kronen. (Andersom is die truc natuurlijk wat lastiger, want het valt wel op als je geen stempel uit de eerste trein hebt. Ik kan me zo voorstellen dat je er problemen mee kunt krijgen als je alleen het tweede deel van je reis wilt reizen - of dat officieel mag weet ik niet.) Mijn persoonlijke favoriet: Aachen-Praag (en zelfs Brussel-Praag!) voor 543 kronen (± 22 euro) tweede klasse of 1008 kronen (± 40 euro) eerste klasse, en dat volledig per trein! Niet te ver verder vertellen. ![]() Laatst bewerkt door umbusko op 14-03-2018 14:57 |
14-03-2018 16:08:40 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote Ik heb soortgelijke ervaringen met treintickets boeken. Een tijdje geleden had ik 's weekends gekeken voor een enkeltje Kopenhagen - Breda, dat was toen € 39,90. Toen ik het een paar dagen later wilde boeken vroeg DB ineens € 89,90 voor dezelfde trein. Uiteindelijk heb ik de zaterdag erop een kaartje gekocht voor € 39,90... |
14-03-2018 20:59:25 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
QuoteHet forum is voor minder wel eens op de kop gezet toch? |
14-03-2018 23:30:22 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Quote Laten we het maar rechtop laten staan, dat leest toch het makkelijkst.%08% Als er dan bij aanklikken ook nog eens netjes naar de laatste post zou worden verwezen zou nog makkelijker zijn, ik snap er geen hout van wat voor bug er nou in dit topic weer klem zit. |
15-03-2018 02:08:07 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Quote Inderdaad, zelfde rit, zelfde prijs, voor iedereen. En dat laatste deel van je zin raakt kant nog wal. |
15-03-2018 02:20:35 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Quote Ik vind de IC Berlijn niet te duur, maar de prijsverschillen idioot. Goed lezen; wat ik wil bestaat niet. In een trein zitten mensen die voor dezelfde rit een andere prijs hebben betaald. Dat keur ik af. Flexibiliteit is er inderdaad, je kunt reizen wanneer je wilt. Maar niet voor de beste prijs op elk moment. Dit ondoorzichtige prijsbeleid maakt OV nu niet echt aantrekkelijk. Als ik in Duitsland naar een station ga en daar een kaartje uit de automaat wil halen betaal ik voor de eerst volgende trein mogelijk een hogere prijs dan een trein van twee uur later. Schijt aan de klant. Wilt u vlot veilig en voordelig, dat maakt OV aantrekkelijk, naar Berlijn dan kunt u beter 2 uur wachten. Toedeloe. Laatst bewerkt door kiekkiek op 15-03-2018 02:22 |
15-03-2018 03:57:00 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Niet opgelet bij economie zeker? ![]() 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
15-03-2018 07:00:05 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Dan reis je ook nooit in Nederland? Je hebt normaal tarief, je hebt 20% korting, 40% korting, vrij reizen (tegen een vast bedrag) en dan heb je nog de mensen met Blokker/Kruidvat/HEMA kaartjes. Als ik voor 10 euro het hele land door reis terwijl jij naast me zit met je retourtje Amsterdam-Maastricht voor dik 50 euro, keur je dat dan ook af? Je komt een beetje over als Don Quichotte. Laatst bewerkt door mdeen op 15-03-2018 07:00 |
15-03-2018 09:34:23 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Eerder Calimero![]() |
15-03-2018 11:19:47 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote En hoe vaak gebeurt je dit? Dat je ineens het idee krijgt om de IC naar Berlijn te nemen, je huis uit rent en een paar minuten later al op het station staat? Of gaat het daar niet om, gaat het alleen om het principe, "Als ik iets wil, moeten NS en Deutsche Bahn de rode loper voor me uitrollen, maar voor die service en flexibiliteit mogen ze niet de marktprijs berekenen"? |
29-04-2018 11:53:36 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Interessant gesprekje nu in de IC145 met de man in het BordBistro-rijtuig. Dat heeft geen stroom, dus geen koffie, geen koeling, geen verwarming, alleen de verlichting doet het. Waarschijnlijk is de omvormer kapot, want het probleem bestaat alleen onder 1500 volt. Alle etenswaren dus ook bedorven, want de diepvriezers doen 't ook niet. Maar... dit rijtuig rijdt dus al wekenlang met dat issue, zo blijkt uit het logboekje aan de koelkast. Wordt gewoon niet gerepareerd... |
29-04-2018 13:39:49 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Ook interessant dat Berlijn trein 8 dagen een andere route heeft tussen Deventer - Amsterdam via Zwolle en Almere. Dit i.v.m. werkzaamheden. |
29-04-2018 13:44:04 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Zijn toch genoeg andere DB (UIC) rijtuigen? En als de ICE 4 instroomt zullen toch genoeg getrokken treinmaterieel vervangen worden? |
29-04-2018 14:00:12 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Tuurlijk en een reparatie is ook niet zo'n probleem. Maar er moet wel even een mannetje worden aangewezen om het te doen. Sinds ik dit forum volg, is me duidelijk dat ze op het opstelterrein in Rummelsburg hooguit één keer per maand een stam Intercity-rijtuigen onder handen nemen om zaken te repareren, de stam te draaien (als ie omgekeerd staat) enzovoort. De overige weken rijdt de boel gewoon in de dagelijkse dienst. |
29-04-2018 14:05:04 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Met zo min mogelijk kosten de huidige rijtuigen laten rijden tot het vervangen wordt door Vectron + nieuwe rijtuigen? Hopelijk vanaf december 2022. |