Ontwikkelingen IC Berlijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
27-03-2019 09:01:00
mdeen
mdeen
Quote
treinfan (wo 27 mrt 2019 08:47:06 https://www.somda.nl/forum/15507/p702484/): Als je vergelijkt, vergelijk dan Rtd-Amf of Rtd-Hgl. Niemand had het over een IC Berlijn over de HSL én via Utrecht

Ow ja, de IC Berlijn rijdt niet via Utrecht.
Naar Amf scheelt het nog altijd 20 minuten.
 

30-03-2019 18:37:08
Apda
Apda
Quote
evangoor (di 26 mrt 2019 22:29:09 https://www.somda.nl/forum/15507/p702471/): ... Vanmorgen stam 7709 in IC240. Staat het Kleinkindabteil tegen de bistro aan. ...
Vraag me trouwens wel af waarom in deze stam rijtuig 11 met de eerste klas tegen rijtuig 12 aan staat, want dat heb ik nog niet eerder gezien en lijkt me nu wel erg handig.
Ik ben er nu niet uit of rijtuig 9 en/of 10 en/of 11 op een omgekeerde manier in deze stam zitten, of dat het (toch) complete willekeur is.

In stam 7709 staat rijtuig 10 (de Bvmmsz) verkeerd om. 9 en 11 staan goed.
De normale stand is:
ARkimmbz (rijtuig 11) met 1e klas aan de Avmmz (12);
Bvmmsz (10) met de conducteursafdeling aan de ARkimmbz (11) en dus met de kindercoupé aan rijtuig 9;
Bpmmbz (9) met de rolstoelzijde aan de Bvmmsz (rijtuig 10).
 

31-03-2019 10:31:06
evangoor
evangoor
Ha, dank voor de info. Dan moet over volgorde en richting toch ook in praktische zin zijn nagedacht. Jammer dat dat in deze stam dan niet klopt. Zoals gezegd: onhandig (en niet meer dan dat).  

31-03-2019 13:27:18
treinhobby
treinhobby
Ik neem aan dat in het rijtuig dan op het balkon waar het nummer staat van het volgende rijtuig dan ook foutief is? Of stond deze al verkeerd om tijdens het stickeren?  


Somda In de Wolken Weddings advertentie

31-03-2019 14:26:14
Apda
Apda
Dat rijtuig stond inderdaad al verkeerd om toen het in december nieuw bestickerd werd.  

31-03-2019 15:19:12
dennistd
dennistd
Gisteren reed IC 149 in omgekeerde rijtuigvolgorde, met de 1e klas aan de Berlijn-zijde. Opvallend was dat in het 'Ihr Reiseplan'-foldertje deze volgorde ook aangegeven stond. Is dit planmatig misschien?  

31-03-2019 16:56:03
Apda
Apda
Van de 11 stammen rijden er momenteel 2 omgekeerd: 7706 (sinds 26 febr) en 7709 (sinds 23 febr). 7709 reed gisteren 240/149. Maar omdat er geen strakke omloop wordt aangehouden, kan elke stam die treinen rijden.
Misschien zijn er inmiddels voor elk treinnummer twee sets folders: een voor de normale en een voor de omgekeerde rijtuigvolgorde. %02%
 

31-03-2019 21:34:10
treinhobby
treinhobby
Alle foldertjes die ik heb (stuk of 15 verschillende) staat zowel bij Berlijn-Amsterdam als bij Amsterdam-Berlijn de lok rechts van de trein getekend met direct achter de lok de eerste klasse.

Blijkbaar zijn de folders in de trein dus niet heel precies...

Laatst bewerkt door treinhobby op 31-03-2019 21:34
 

01-04-2019 06:28:50
henri1972
henri1972
Is in dat foldertje ook niet zo interressant meer waar de lok staat, dan zit je inmiddels al in de trein namelijk ...;)
Het belangrijkste is naar mijn idee dat de info op het station goed is.
 

16-04-2019 01:42:26
DDietzen
DDietzen
Ik heb eens nagedacht over verbetermogelijkheden voor IC Berlijn op de korte termijn (dus nog vóór de komst van de Talgo's) en wilde even iets in de groep gooien.

Ik zit nu te spelen met een IC Berlijn die wordt ingekort tot 6 bakken. In het laagseizoen blijft deze 1x/2u rijden, in het hoogseizoen wordt het een uursdienst.

Een paar vraagjes:
1. Zou het bij zo'n concept acceptabel zijn om bepaalde haltes enkel in het hoogseizoen aan te doen? (Ik denk dan specifiek aan Apeldoorn, Almelo, Bünde, Bad Oeynhausen, Minden en Stendal.)
2. Is 6 bakken per 2 uur genoeg in het laagseizoen, of wordt dat dan weer té krap?
3. Heeft DB genoeg rijtuigen voor een uitbreiding naar 12 bakken per 2 uur in het hoogseizoen?
3. Heeft DB genoeg locs voor een uursdienst in het hoogseizoen?
4. Heeft NS genoeg locs voor een uursdienst in het hoogseizoen? (Zo nee: kunnen wellicht wat 1700'ers worden vrijgespeeld uit de DDM- en DDAR-stammen die spoedig terzijde gaan? Of eventueel TRAXX'jes uit de IC direct?)

Alvast bedankt voor de feedback %02%
 

16-04-2019 03:04:23
henri1972
henri1972
Uursdienst IC Berlin wordt lastig tussen Bad Oeynhausen en Hannover. Het uur dat ie nu niet rijdt, rijdt in hetzelfde pad de IC Köln-Dresden.  

16-04-2019 09:49:48
DDietzen
DDietzen
En als je het pad van ofwel de Amsterdam-Berlin ofwel de Köln-Dresden met een x aantal minuten verschuift? Of zit Bad Oeynhausen en Hannover zo dichtgemetseld met Nahverkehr dat er geen Fernverkehrspaden meer (mogelijk) zijn?

Laatst bewerkt door DDietzen op 16-04-2019 10:02
 

16-04-2019 11:12:30
yappa
yappa
Dat zit behoorlijk vol ja, je deelt daar de sporen ook met de S-Bahn Hannover bijvoorbeeld. Een enkele keer per dag schuiven is wellicht nog te fixen maar een pad in het basisuurpatroon daar is op dit moment vrij onwaarschijnlijk. Niet voor niets wordt daar komende 15 jaar een nieuwe HSL baan aangelegd  

16-04-2019 11:25:35
brun
brun
1. Alleen als de forenzen die op die stations instappen, naar andere treinen worden gedirigeerd.
2. Er is geen laagseizoen meer, vrijwel elke IC Berlijn is in elk geval op een deel van het traject heel behoorlijk bezet.
3. Richting Amsterdam rijdend passen 12 bakken niet langs het perron in Osnabrück.
 

16-04-2019 12:07:59
wouterder
wouterder
Laten we niet vergeten dat de Talgo bakken korter zijn, dan de huidige ICB rijtuigen.  

16-04-2019 12:16:34
broek53
broek53
Het plan heeft alleen kans als je de IC Berlijn uit de binnenlandse dienst haalt, wat NL betreft. Dat geldt zowel voor de aspecten waarin je met de dienstregelingen gaat jojo-en als voor de samenstelling: de ICB's die in en rond spitsuren rijden, kunnen het niet met 6 rijtuigen af.  

16-04-2019 14:03:05
brun
brun
Is jullie trouwens de totale stilte van NS International opgevallen? Niet één woord over de nieuwe Talgo's.

Heb het vermoeden (maar helaas geen bronnen) dat ze bij de NS baalden dat de DB zonder overleg nieuwe treinen koopt. En dat DB Fernverkehr vervolgens heeft geantwoord: die aanbesteding liep al twee jaar, jullie hadden gewoon even moeten informeren vóór jullie met persberichten en Vectron-bestellingen begonnen.

De samenwerking gaat op dit moment duidelijk niet van harte.
 

16-04-2019 14:14:08
broek53
broek53
Het lijkt wel een citaat uit Op de Rails. En terecht, wat mij betreft, met uitzondering van de veronderstelling dat NS niet met DB in gesprek was voordat zomaar voor de Talgo gekozen werd.  

16-04-2019 18:44:03
mvschoon
mvschoon
En volgens mij is deze discussie allang gevoerd in dit topic, willen we het hier nu nog een keer over hebben? Overigens, Vectrons zijn niet besteld maar worden gehuurd, zijn dus een kortetermijnoplossing, Talgo langetermijn, hoeft elkaar niet te bijten. Damn ben ik toch aan het discussiëren  

16-04-2019 20:00:49
mren
mren
Dat hangt natuurlijk geheel af van de huurtermijn  

16-04-2019 22:49:55
Knoek
Knoek
Vervanging van het huidige materieel was DB al een aantal jaren mee bezig, dat wist NS dondersgoed. En dan toch op eigen houtje locs huren.... En ook nog eens eigen (idiote) plannetjes verzinnen voor andere routes, alsof DB gaat investeren op 2 trajecten en alsof ze zat ICE's daarvoor beschikbaar hebben. Ze vergeten ook nog ff dat Berlijn-Amsterdam een DB-traject is.

Het vingertje naar Duitsland wijzen waarom die trein er zo lang over doet is volkomen misplaatst, juist op het Nederlandse deel is die trein niet vooruit te branden. Voorlopig zijn de Duitsers de enige die die trein daadwerkelijk gaan versnellen, in Nederland gebeurt vooralsnog helemaal niets.

Een uurdienst zou niet verkeerd zijn. Ook is het een optie om bijvoorbeeld op de uren dat ICB niet rijdt een NS-trein tussen Hengelo en Amsterdam CS te laten rijden. Voor het traject tussen Hengelo en Osnabruck (en verder) rijdt tegenwoordig ook de trein naar Bielefeld al. Na fikse problemen van ongeveer 16 maanden lijkt het erop dat de RB61 sinds een maand best wel betrouwbaar rijdt. Het is een goede aanvulling op de ICB en er wordt al veel gebruik van gemaakt.
 

16-04-2019 23:20:05
broek53
broek53
Lieve hemel, daar gaan we weer
...
 

16-04-2019 23:54:19
wouterder
wouterder
Quote
Knoek (di 16 apr 2019 22:49:55 https://www.somda.nl/forum/15507/p703570/):
Een uurdienst zou niet verkeerd zijn. Ook is het een optie om bijvoorbeeld op de uren dat ICB niet rijdt een NS-trein tussen Hengelo en Amsterdam CS te laten rijden.

Dat is toch de 1500 die tussen Dv en Asd rijdt op de uren dat de ICB niet rijdt?
 

16-04-2019 23:56:33
MetroRET
MetroRET
Maar ook doorgaand naar Hengelo en ook in het weekend.  

17-04-2019 00:05:22
mren
mren
Waarom zo autistisch naar Hengelo omdat de Berlijntrein daar ook afdraait. Gewoon die laatste 10km naar de grootste stad van de provincie ook even meepakken...  

17-04-2019 00:07:05
MetroRET
MetroRET
Quote
mren (wo 17 apr 2019 00:05:22 https://www.somda.nl/forum/15507/p703576/): Waarom zo autistisch...


Altijd fijn als dat onderwerp erbij bertrokken wordt.... %07%%07%

Laatst bewerkt door MetroRET op 17-04-2019 00:07
 

17-04-2019 13:09:31
mren
mren
Het gaat me om de starre, rechtlijnige manier van denken, niet als diskwalificatie van mensen met een aandoening in dat spectrum.  

17-04-2019 15:13:10
mhlvdijk
mhlvdijk
Kunnen we deze (herhalende) discussie gaan splitsen van de ontwikkelingen?
Ik word echt een beetje doodziek van elke keer (dezelfde) wensen en ideeën te lezen tussen de werkelijke ontwikkelingen door.

Later leest het ook niet makkelijk meer terug, als je bijvoorbeeld een samenstelling wilt weten.
 

17-04-2019 16:46:33
Knoek
Knoek
Quote
mren (wo 17 apr 2019 00:05:22 https://www.somda.nl/forum/15507/p703576/): Waarom zo autistisch naar Hengelo omdat de Berlijntrein daar ook afdraait. Gewoon die laatste 10km naar de grootste stad van de provincie ook even meepakken...


Dat verhaal heb je al vaker geplaatst, over autisme gesproken... En waarom niet gelijk doorrijden naar Bad Bentheim? In de ochtend en in de avond rijden dergelijke NS-treinen ook al op bepaalde dagen als de ICB niet rijdt, begin en eindpunt is dan Hengelo. Voor Enschede heb je in Hengelo een korte overstap, geen enkel probleem lijkt me. De treinstellen van de avondrit (aankomst Hgl rond 20.54) blijven over het algemeen in Hgl staan dus een extra ritje naar Enschede betekent leeg terug naar Hgl. Goede keuze van de NS lijkt mij.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-04-2019 19:10:49
wouterder
wouterder
Volgensmij rijdt er op dit moment al 1x de 1500 door naar Hgl in het weekend. Die daarna leeg door rijdt naar Es opstelterrein en daarna terug keert naar Hengelo.

Laatst bewerkt door wouterder op 17-04-2019 19:11
 

17-04-2019 20:00:03
MetroRET
MetroRET
Dat is inderdaad trein 1569 die de op zaterdag niet rijdende 243 vervangt.
Tevens rijdt die 243 niet doordeweeks in het zomerseizoen, waardoor de 1569 dus ook ma-vr rijdt in die periode.
 

13-05-2019 13:08:15
martijnham
martijnham
Viel me vorige week op dat er geen incheck-paal op het middenperron van Deventer staat. Erg onhandig als je met de IC Berlijn aankomt.
Moest daardoor naar de poortjes in de tunnel lopen, daar uitchecken met internationaal ticket, dan weer inchecken met mijn ov kaart.
Had het idee dat er incheckpalen stonden op alle perrons waar internationale treinen aankomen. Of heb ik wat gemist?
 

13-05-2019 13:14:04
sik214
sik214
Hilversum heeft dat ook niet volgens mij.
Amersfoort, Apeldoorn, Almelo en Hengelo hebben dat misschien 'toevallig' omdat er ook andere vervoerders dan NSR rijden.
 

13-05-2019 13:16:05
waalkade
waalkade
Asd heeft ze wel.  

13-05-2019 13:24:26
Sully123
Sully123
Quote
martijnham (ma 13 mei 2019 13:08:15 https://www.somda.nl/forum/15507/p704883/): Viel me vorige week op dat er geen incheck-paal op het middenperron van Deventer staat. Erg onhandig als je met de IC Berlijn aankomt.
Moest daardoor naar de poortjes in de tunnel lopen, daar uitchecken met internationaal ticket, dan weer inchecken met mijn ov kaart.
Had het idee dat er incheckpalen stonden op alle perrons waar internationale treinen aankomen. Of heb ik wat gemist?


Is Hengelo dan geen betere optie?? Daar staan ze op het perron.
 

13-05-2019 14:09:17
umbusko
umbusko
In Dv staan ze inderdaad niet, daar kwam ik pas achter nadat ik koffie (zonder deksel) had gekocht. %08% Stond ik daar te hannesen met een koffer, koffie, chipkaart en internationaal e-ticket. Inchecken met koffie of koffer trekken met koffie, heel onhandig. En natuurlijk ook geen tafeltje of vensterbank om die koffie op te kunnen zetten bij het wisselen van ticket. Dan maar voorzichtig op de grond. Ging net goed allemaal.

Hgl kan een optie zijn, maar dan moet je wel de trein uit en weer in. En dat doe je natuurlijk alleen met een abonnement; als je op saldo reist wil je natuurlijk in Dv uit- dan wel inchecken als je een internationaal kaartje van of naar Dv hebt.
 

13-05-2019 14:21:31
mren
mren
stelregel was toch altijd: niet in- of uitchecken als je internationaal reist met een abonnement dat 100%korting geeft. Of is dat ten nadele van de reiziger inmiddels afgeschaft?  

13-05-2019 14:22:57
yappa
yappa
Maar waarom zou je dat willen? Je aan- of afreis in NL zijn vaak gratis bij treinkaartjes naar Duitsland omdat bijna heel NL één tariefgebied is (tenzij je vrij reizen hebt in Duitsland).  

13-05-2019 14:46:06
AgentX
AgentX
Voor zover mij bekend hoef je niet in te checken als je een internationaal ticket hebt als je in Nederland met 100% korting reist.  

13-05-2019 14:48:17
umbusko
umbusko
Oh, goed punt. Ik reisde toen van Nm naar Hannover met een Sparpreis van DB vanaf Dv. Vanaf Nm was die €5 duurder en je kunt bij DB geen 100% korting in NL aangeven (alleen voordeelurenabonnement). Ik heb dus met DalVrij gewoon in- en uitgecheckt in Nm en Dv. Hoe had ik dat anders moeten aanpakken dan?  

13-05-2019 14:51:08
AlexNL
AlexNL
Maar dan ga je er wel vanuit dat iemand z'n ticket bij NS International heeft gekocht. Ik koop kaartjes voor reizen naar/via Duitsland meestal bij bahn.de, en die heeft nog altijd geen optie voor "100% gratis in NL", enkel 40% korting.

Een ander voorbeeld is een groepsreis: als iemand 6 kaartjes Deventer - Hannover heeft gekocht (wat redelijk voordelig kan zijn) heb ik daarmee nog geen ticket voor Breda - Deventer.

En zo zijn er meer voorbeelden te bedenken waarom het onhandig is dat Deventer geen incheckpaaltje heeft op het perron.
 

13-05-2019 15:45:52
dvdhoven
dvdhoven
Quote
Sully123 (ma 13 mei 2019 13:24:26 https://www.somda.nl/forum/15507/p704888/): Is Hengelo dan geen betere optie?? Daar staan ze op het perron.
Nogalwiedes. Hengelo is een omcheckstation van NS naar Blauwnet vv


Dick van den Hoven
 

13-05-2019 15:49:39
MasterE
MasterE
Misschien een idee om eens contact op te nemen met NS (International)?

Dit staat op de website van NS International:

Moet ik bij het maken van een internationale reis ook in- en uitchecken?


-Reist u met een internationaal ticket voorzien van een vierkante barcode? U hoeft niet in te checken. Komt u een gesloten poortje tegen op een Nederlands station, dan kunt u deze met de barcode openen.

-Reist u met een NS-abonnement met 100% korting in combinatie met een apart ticket vanaf de grens (bijv. een Interrail)? Dan kunt u reizen zonder in- en uitchecken.

-Reist u met een Grensabonnement in combinatie met een aansluitend abonnement in het buitenland (bijv. een NMBS-abonnement)? Dan kunt u reizen zonder in- en uitchecken.

-Reist u met een internationaal ticket met een NS-abonnement van 40 % of 100% korting? Neem dan tijdens de reis de OV-chipkaart met daarop uw NS-abonnement mee, zodat u bij controle kunt aantonen dat u recht heeft op korting. Maar check met deze OV-chipkaart NIET in of uit.

-Reist u met een internationaal ticket gekocht bij de NS-kaartautomaat of NS-servicebalie? Dan checkt u wél in op een station in Nederland. In het buitenland kunt u niet uitchecken en bij uw terugreis ook niet inchecken. Bij terugkomst in Nederland checkt u weer uit op uw aankomststationsite van NS International.

Laatst bewerkt door MasterE op 13-05-2019 15:54
 

13-05-2019 19:17:34
martijnham
martijnham
Ik reisde met een groep die een ticket had naar Arnhem. Zelf had ik alleen een bewijs dat er een groepsticket was uitgegeven.
Vandaar dat ik op eigen kosten vanaf Deventer naar huis reisde.
Met de mini QR code(?) op dat 'ticket' kon ik de poortjes niet openen. Gelukkig had een collega een businesscard waarmee we samen door het poortje naar buiten konden.

Toch heel anders dan in Utrecht. Daar een tijdje geleden op de ICE gestapt met een vooraf gekocht e-ticket. Kon op perron 18 gewoon uitchecken met mijn ov chipkaart.
 

14-05-2019 23:49:13
dennistd
dennistd
Er was lange tijd geen loc die en in Nederland, en in Duitsland, en 200km/h kan rijden. Nu is deze er wel (Vectron), maar over 3,5 jaar komt er sowieso nieuw materieel. Voor die korte tijd ga je niet nog alles overhoop halen.  

15-05-2019 10:20:41
Spotter999
Spotter999
Hoeveel moeite is het om een multi-systeem loc in te zetten zodat loc wissel niet nodig is en tot 15 minuten reistijd kan worden bespaard?  

15-05-2019 10:46:08
nohab
nohab
Geld ter beschikking stellen, locs bestellen, instructie, processen aanpassen, etc.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

15-05-2019 10:56:21
hubertus1
hubertus1
Zoveel tijd win je er ook niet mee, de stop blijft immers noodzakelijk zolang de beveiliging van Bentheim niet wordt aangepast.
Nog afgezien van de vraag of je uitgespaarde tijd in Bentheim niet elders weer verliest vanwege de inpasbaarheid van de trein in de dienstregeling.
 

15-05-2019 11:10:16
Spotter999
Spotter999
De NS reed in 2015 op het traject Bad Bentheim-Amsterdam soms met gehuurde Traxxs locs (186 237 en 238). Deze hebben een topsnelheid van 160 km/u. De maximaal gereden snelheid op traject Berlijn-Amsterdam is 150 km/u.
Waarom kon en kan dit type loc niet de gehele rit rijden? Het gebeurd toch wel met goederentreinen.
 

15-05-2019 11:15:10
evangoor
evangoor
kan weg

Laatst bewerkt door evangoor op 15-05-2019 11:41
 

15-05-2019 11:20:08
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Spotter999 (wo 15 mei 2019 11:10:16 https://www.somda.nl/forum/15507/p705056/): De NS reed in 2015 op het traject Bad Bentheim-Amsterdam soms met gehuurde Traxxs locs (186 237 en 238). Deze hebben een topsnelheid van 160 km/u. De maximaal gereden snelheid op traject Berlijn-Amsterdam is 150 km/u.
Waarom kon en kan dit type loc niet de gehele rit rijden? Het gebeurd toch wel met goederentreinen.
o.a. omdat ze er niet genoeg hadden (en het Duitse personeel er ook bevoegdheid op zou moeten hebben).

Laatst bewerkt door DDZ7504 op 15-05-2019 11:21
 

15-05-2019 12:02:30
nohab
nohab
En omdat ze er niet toegelaten zijn en geen 200 km/h kunnen rijden.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

15-05-2019 12:32:04
henri1972
henri1972
IC Berlijn rijdt 200 km/u tussen Wolfsburg en Spandau. Een lok wissel uitsparen in Bentheim en dan het hele traject max 160 km/u gaan rijden schiet dus niets op.  

15-05-2019 12:36:00
Spotter999
Spotter999
Quote
nohab (wo 15 mei 2019 12:02:30 https://www.somda.nl/forum/15507/p705064/): En omdat ze er niet toegelaten zijn en geen 200 km/h kunnen rijden.

DB rijdt zelf met de Traxx locs op passagiersdiensten.
https://www.google.com/search?q=Deutsche+Bahn+IC2+with+TRAXX+AC3&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=ZH0XpPNQZYLkCM%253A%252CJPKuZKTP86nc8M%252C_&vet=1&usg=AI4_-kTS77XoCVQ5VIUcxf9pVfAmGRXLlA&sa=X&ved=2ahUKEwi9qai1qJ3iAhUFfFAKHcp1AjMQ9QEwBHoECAkQCg#imgrc=ZH0XpPNQZYLkCM:

Waarom zou de NS niet op het Duitse spoor mogen rijden met een type waarmee DB wel op Duits spoor rijdt?
De van Macquarie Rail gehuurde TRAXX reden op traject Amsterdam - Emmerich.

Die 200 km/u is helemaal geen voorwaarde. De hoogste gemiddelde snelheid op traject is 160 km/u. Dat kan de Traxx halen.

Hoe zit dat met de machinisten? Staat DB Netz of DB het niet toe dat NSI machinisten op Duits spoor rijden? Andere trajecten hebben een machinistenpool.
Ik lees op dit forum:
DB wil al een paar jaar het liefst dat NSI personeel tot Hannover rijdt, maar die onderhandelingen liepen telkens vast.

Ik probeer te achterhalen waarom NSI/DB al niet veel eerder met een loc zijn gaan rijden die een stop in Bad Bentheim overbodig maakt.
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-05-2019 12:53:35
Spotter999
Spotter999
Quote
henri1972 (wo 15 mei 2019 12:32:04 https://www.somda.nl/forum/15507/p705066/): IC Berlijn rijdt 200 km/u tussen Wolfsburg en Spandau. Een lok wissel uitsparen in Bentheim en dan het hele traject max 160 km/u gaan rijden schiet dus niets op.


Waar haal jij uit dat op dit traject 200 km/u wordt gereden?
Dat blijkt niet uit de dienstregeling!
Wolfsburg - Stendal is ongeveer 80 km. Trein doet hier 33 minuten over.
Stendal - Spandau is ongeveer 90 km. Trein doet hier 39 minuten over.
De gemiddelde snelheid op dit traject ligt dan tussen de 140 en 150 km/u.
Ver weg van de 200 km/u.

Het traject is geschikt voor 200 km/u. De NS geeft zelf aan dat hier 140 km/u wordt gereden.
https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/04/30/snelle-treinverbinding-amsterdam-berlijn-gaat-nog-jaren-duren/
 

15-05-2019 12:59:39
vrijgezel
vrijgezel
De Twindexx treinen met een TRAXX als trek-duwkracht worden (enkele uitzonderingen daargelaten) ingezet op baanvakken waar de maximum toegelaten snelheid niet boven de 160 km/u is.

Tussen Hannover en Berlin wordt 200 km/u gereden. Een TRAXX haalt dat niet; een 101 en/of een 120 (en vroeger een 103) wel. Theoretisch zou een TAURUS [BR 182] dat ook halen, ware het niet dat de 25 exemplaren die DB bezit bij RegioDB vanuit Cottbus en vooral rond Berlin worden ingezet met Dosto's (de voorloper van de Twindexx) van Bombardier en trek-duweenheden (doorgaans met de loc aan de zijde Cottbus).
 

15-05-2019 13:03:34
vrijgezel
vrijgezel
Quote
Spotter999 (wo 15 mei 2019 12:53:35 https://www.somda.nl/forum/15507/p705070/):
Quote
henri1972 (wo 15 mei 2019 12:32:04 https://www.somda.nl/forum/15507/p705066/): IC Berlijn rijdt 200 km/u tussen Wolfsburg en Spandau. Een lok wissel uitsparen in Bentheim en dan het hele traject max 160 km/u gaan rijden schiet dus niets op.


Waar haal jij uit dat op dit traject 200 km/u wordt gereden?
Dat blijkt niet uit de dienstregeling!
Wolfsburg - Stendal is ongeveer 80 km. Trein doet hier 33 minuten over.
Stendal - Spandau is ongeveer 90 km. Trein doet hier 39 minuten over.
De gemiddelde snelheid op dit traject ligt dan tussen de 140 en 150 km/u.
Ver weg van de 200 km/u.

Het traject is geschikt voor 200 km/u. De NS geeft zelf aan dat hier 140 km/u wordt gereden.
https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/04/30/snelle-treinverbinding-amsterdam-berlijn-gaat-nog-jaren-duren/


Tussen Hannover en Berlin wordt gebruik gemaakt van de ABS [AusBauStrecke]. Dat dat niet blijkt uit de tijd die erover gedaan wordt komt omdat deze bij Wolfsburg en Stendal de ABS moet verlaten naar om bij genoemde plaatsen te stoppen. De ICE's die over hetzelfde traject rijden stoppen daar onder normale omstandigheden niet, vandaar dat die betere rijtijden toont.
 

15-05-2019 13:26:54
Spotter999
Spotter999
Kortom, de IC Berlijn-Amsterdam kan prima met een TRAXX worden gereden.
Nu wordt de topsnelheid 160 km/h op het gehele traject niet gehaald.

Het moeten wisselen van een loc in BB lijkt mij alleen maar omdat NS en DB vanwege politieke of economische motieven een multisysteem loc niet willen inzetten.
 

15-05-2019 13:30:13
DingeZ
DingeZ
Quote
Spotter999 (wo 15 mei 2019 12:53:35 https://www.somda.nl/forum/15507/p705070/):
Quote
henri1972 (wo 15 mei 2019 12:32:04 https://www.somda.nl/forum/15507/p705066/): IC Berlijn rijdt 200 km/u tussen Wolfsburg en Spandau. Een lok wissel uitsparen in Bentheim en dan het hele traject max 160 km/u gaan rijden schiet dus niets op.


Waar haal jij uit dat op dit traject 200 km/u wordt gereden?
Dat blijkt niet uit de dienstregeling!
Wolfsburg - Stendal is ongeveer 80 km. Trein doet hier 33 minuten over.
Stendal - Spandau is ongeveer 90 km. Trein doet hier 39 minuten over.
De gemiddelde snelheid op dit traject ligt dan tussen de 140 en 150 km/u.
Ver weg van de 200 km/u.

Het traject is geschikt voor 200 km/u. De NS geeft zelf aan dat hier 140 km/u wordt gereden.
https://www.spoorpro.nl/materieel/2018/04/30/snelle-treinverbinding-amsterdam-berlijn-gaat-nog-jaren-duren/


Gemiddelde snelheid is heel iets anders dan maximumsnelheid. De gemiddelde snelheid ligt altijd een stuk lager. De IC's van NS halen ook nooit een gemiddelde snelheid boven de 120km/h tussen stations, alleen de ICD haalt gemiddeld net 130km/h tussen Schiphol en Rotterdam. Voor een maximumsnelheid van 200km/h is een gemiddelde snelheid van 150km/h redelijk normaal. Ik heb meerdere keren met de IC Berlijn gereden en ik kan je verzekeren dat die harder dan 160km/h gaat.
 

15-05-2019 13:34:47
sander14
sander14
Wat kun jij drammen zeg. Lees je wel wat er geschreven wordt? De IC Berlijn rijdt onderweg gewoon 200 km/h en dus is een TRAXX niet geschikt. En de loc wissel overslaan in Bad Bentheim is niet mogelijk vanwege de beveiliging daar.  

15-05-2019 13:51:46
maarten83
maarten83
Overigens is er niets op tegen om geen locomotief wissel te doen in Bentheim. Echter je bent wel verplicht om daar te stoppen.  

15-05-2019 13:59:44
Spotter999
Spotter999
Waarom is dat verplicht?  

15-05-2019 14:00:16
jelmerrr
jelmerrr
Spanningswissel en vanwege de beveiliging volgens mij.  

15-05-2019 14:31:19
nohab
nohab
Quote
Spotter999
Waarom zou de NS niet op het Duitse spoor mogen rijden met een type waarmee DB wel op Duits spoor rijdt?
Traxxen van de DB en die van de NS met elkaar vergelijken is zoiets als appels met peren vergelijken. Wat ik heb begrepen wordt de Indusi van de NS-locs niet onderhouden (kost immers geld).


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

15-05-2019 14:54:27
Spotter999
Spotter999
Quote
jelmerrr (wo 15 mei 2019 14:00:16 https://www.somda.nl/forum/15507/p705083/): Spanningswissel en vanwege de beveiliging volgens mij.

De vraag van mij was nu juist waarom NS/DB geen locs inzet om die technische stop te voorkomen.
 

15-05-2019 14:57:51
marvinkok
marvinkok
Zoals al 100 keer in dit topic is gezegd moet je stoppen in Bentheim vanwege spanningswissel. Met Nederlandse spanning op de bovenleiding kan geen rijweg naar Duitsland ingesteld worden en andersom  

15-05-2019 15:04:56
Spotter999
Spotter999
Quote
marvinkok (wo 15 mei 2019 14:57:51 https://www.somda.nl/forum/15507/p705088/): Zoals al 100 keer in dit topic is gezegd moet je stoppen in Bentheim vanwege spanningswissel. Met Nederlandse spanning op de bovenleiding kan geen rijweg naar Duitsland ingesteld worden en andersom

Joh, meen je dat nu?
 

15-05-2019 15:07:26
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat is het antwoord op je vraag..  

15-05-2019 15:10:17
sander14
sander14
Ja en dat is al heel vaak in dit topic gezegd en met het inzetten van een meersysteem loc ben je dus niet van de stop in Bad Bentheim af.  

15-05-2019 15:14:06
broek53
broek53
Als je dit topic nu eens helemaal doorleest, vi nd je de antwoorden op al je vragen en opmerkingen, en meestal in veelvoud, omdat we deze en aanverwante discussies al ten minste driemaal hebben doorlopen. Je zult dan ook vinden dat DB, de eigenaar van deze verbinding, nogal laks was in verbeteringen en dat NS al eerder dit jaar (of vorig jaar) het voornemen heeft uitgesproken meerspanningslocomotieven voor de ICB te leasen, waarbij een voorkeur uitging naar de Vectron. NS wilde ook erover praten deze locs het Duitse traject te laten rijden, en werd toen midscheeps geramd door de DB die aankondigde binnen een paar jaar te gaan rijden met Talgo-eenheden. Dat NS nu nog voor een paar jaar aan de Vectrons zal gaan, lijkt niet erg waarschijnlijk.  

15-05-2019 15:35:50
moderator
Moderator
moderator
Houden we het hier nog wel gezellig met elkaar? Dat mensen niet alles weten over een onderwerp of dit kunnen vinden kan voorkomen natuurlijk, maar sarcastische en/of op de man (m/v) reacties zijn niet nodig.  

15-05-2019 17:29:57
brun
brun
Eens (respectvol reageren).

Samenvattend: er zijn inderdaad genoeg locs (zowel bij de DB als bij de NS!) die qua spanning het hele stuk zouden kunnen rijden. Weliswaar wordt op diverse stukken van het traject 200 km/uur gereden (bijvoorbeeld in de buurt van Minden en tussen Hannover en Berlin-Spandau), maar gezien de enorme ruimte in de dienstregeling valt daar ook nog wel een mouw aan te passen.

Alleen... vanwege het regeltjesgedoe is er niet één locomotief die ook daadwerkelijk het hele stuk mág rijden. Op de ene loc zit geen ATB, op de andere loc zit weer geen LZB/PZB. De DB had toch nog toe geen zin om een loc in Nederland te laten goedkeuren, de NS had tot nog toe geen zin om een loc in Duitsland toe te laten.

Daarnaast zijn er geen machinisten die voor het hele stuk zijn opgeleid. En in Bad Bentheim is de beveiliging nog uit het jaar kruik - al sinds 1976 gekoppeld aan de spanningswisselinstallatie. Je kunt er niet simpelweg doorrijden, maar *moet* stoppen of stapvoets rollen, terwijl de mensen in dat grote lelijke seinhuis de boel handmatig omschakelen.

Dat dit allemaal best idioot is in deze tijd van CO2-besparing, ben ik volkomen met je eens. Maar vergeet niet dat de IC Berlijn pas sinds een jaartje of twee écht populair wordt bij reizigers* en beide maatschappijen daarom pas nu wakker worden en er voorzichtig over nadenken om de zaak wat te verbeteren.



* Ik zit bijna wekelijks in de trein, in februari 2017 viel me voor de eerste keer op dat ie redelijk vol zat ondanks dat het het laagseizoen was

Laatst bewerkt door brun op 15-05-2019 17:32
 

15-05-2019 17:46:21
Spotter999
Spotter999
Dank Brun voor deze samenvatting! Afgelopen vrijdag zat de trein ook helemaal vol zo vanaf de grens tot Berlijn. Trein 145.  

16-05-2019 07:25:16
nohab
nohab
Quote
broek53 Je zult dan ook vinden dat DB, de eigenaar van deze verbinding,
Als dat zo is - wat voor mij nieuw is - is het toch niet zo vreemd dat DB bepaalt met welk materieel die trein gereden wordt?


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

16-05-2019 08:41:36
brun
brun
Quote
nohab (do 16 mei 2019 07:25:16 https://www.somda.nl/forum/15507/p705133/):
Quote
broek53 Je zult dan ook vinden dat DB, de eigenaar van deze verbinding,
Als dat zo is - wat voor mij nieuw is - is het toch niet zo vreemd dat DB bepaalt met welk materieel die trein gereden wordt?


Dat is ook niet vreemd, want niets weerhoudt de NS ervan om zélf deze verbinding te gaan rijden, alleen vindt het dat te duur.

Ik geloof ook niet (meer) dat er op dit punt wrijving is tussen DB en NS, maar er was overduidelijk wel miscommunicatie. Want de NS kondigde die Vectrons eenzijdig aan, terwijl de DB al een aanbestedingsprocedure voor compleet nieuwe ICB-treinen had lopen.

Dat soort gedoe is trouwens niet nieuw hoor. Ik herinner me dat er rond 2002 ook langs elkaar heen gepraat werd bij het opheffen van de nachttrein Amsterdam-Praag: aanvankelijk was afgesproken dat de NS vanaf december er geen geld meer in zou steken. DB wilde hem wél graag verder laten rijden. Door de overstroming in Dresden kon de trein in augustus onverwacht een paar weken niet rijden, waarop de NS ineens per direct de stekker eruit trok, zodat boekingen vanaf Amsterdam voor 't najaar vervielen (ik had toen een ticket voor september of oktober, weet niet meer) en DB ineens deels eigen materieel moest opsnorren.

Laatst bewerkt door brun op 16-05-2019 08:42
 

16-05-2019 09:48:08
Oldskool
Oldskool
Quote
brun (do 16 mei 2019 08:41:36 https://www.somda.nl/forum/15507/p705135/):Dat is ook niet vreemd, want niets weerhoudt de NS ervan om zélf deze verbinding te gaan rijden, alleen vindt het dat te duur.
Kan je deze bewering staven met een documentje waarin staat dat wat jij hier zegt te controleren is?
 

16-05-2019 22:35:12
brun
brun
Quote
Oldskool (do 16 mei 2019 09:48:08 https://www.somda.nl/forum/15507/p705142/):
Quote
brun (do 16 mei 2019 08:41:36 https://www.somda.nl/forum/15507/p705135/):Dat is ook niet vreemd, want niets weerhoudt de NS ervan om zélf deze verbinding te gaan rijden, alleen vindt het dat te duur.
Kan je deze bewering staven met een documentje waarin staat dat wat jij hier zegt te controleren is?


Nee, ik weet alleen tamelijk goed hoe NS International denkt en zakendoet.

Kun jij een documentje presenteren waarin staat dat de NS het niet te duur vindt, maar desondanks besluit om niet zelf een trein te laten rijden?
 

16-05-2019 23:00:27
timtrein
timtrein
De IC Berlijn (zoals 'ie nu heet) was natuurlijk lange tijd een trein in de marge, die met een beetje geluk jaarrond ongeveer quitte speelde - dus geen enkele reden om daar ineens erg veel geld tegenaan te gooien. Of dat nu heel veel beter is weet ik niet, maar de tijdsgeest is er wel meer naar in ieder geval.

Tot slot nog even een klein misverstand uit de wereld helpen: de Traxx'en die op de HSL rijden, zijn in feite voor de HSL-Zuid opgesmurfde locs voor 140 km/h. Ik betwijfel of die in Duitsland überhaupt voor 160 zijn toegelaten. Maar misschien weet iemand dat
 

16-05-2019 23:07:13
Oldskool
Oldskool
@brun. Nope. Heb ik niet en beweer ook niet stellig iets. Vroeg het mij alleen af op welke gronden jij jouw beweringen kon maken. Met “ ik weet tamelijk goed hoe ze denken en zakendoet” kom je niet echt beslagen ten ijs.

Laatst bewerkt door Oldskool op 16-05-2019 23:08
 

16-05-2019 23:15:00
brun
brun
Quote
Oldskool (do 16 mei 2019 23:07:13 https://www.somda.nl/forum/15507/p705171/): @brun. Nope. Heb ik niet en beweer ook niet stellig iets. Vroeg het mij alleen af op welke gronden jij jouw beweringen kon maken. Met “ ik weet tamelijk goed hoe ze denken en zakendoet” kom je niet echt beslagen ten ijs.


Tja, we draaien voor de zóveelste keer in een kringetje hier, maar wederom het simpele argument: als de NS winst zou kunnen maken op een eigen trein naar Berlijn, zouden ze die heus wel laten rijden.

Kunnen ze alleen niet. Om diverse redenen, waarvan de belangrijkste is: de NS heeft al decennia geen goede business cases meer voor 'eigen' internationale treinen. En dat is best begrijpelijk, want in Europa betaal je tegenwoordig nu eenmaal voor de kilometers die je op een buitenlands spoornet rijdt.
 

16-05-2019 23:20:31
Oldskool
Oldskool
Quote
brun (do 16 mei 2019 23:15:00 https://www.somda.nl/forum/15507/p705173/): Tja, we draaien voor de zóveelste keer in een kringetje hier
Nee hoor, draaien we niet. Als je iets beweert dan is het wel zo handig als je deze bewering kan onderbouwen. En niet met onderbuikgevoelens of menen te denken hoe een bedrijf werk.
Quote
want in Europa betaal je tegenwoordig nu eenmaal voor de kilometers die je op een buitenlands spoornet rijdt.
Kleine verrassing. Dat betalen de vervoerders hier ook aan ProRail.
 

16-05-2019 23:25:07
thom
thom
Quote
brun (do 16 mei 2019 23:15:00 https://www.somda.nl/forum/15507/p705173/):
Quote
Oldskool (do 16 mei 2019 23:07:13 https://www.somda.nl/forum/15507/p705171/): @brun. Nope. Heb ik niet en beweer ook niet stellig iets. Vroeg het mij alleen af op welke gronden jij jouw beweringen kon maken. Met “ ik weet tamelijk goed hoe ze denken en zakendoet” kom je niet echt beslagen ten ijs.


Tja, we draaien voor de zóveelste keer in een kringetje hier, maar wederom het simpele argument: als de NS winst zou kunnen maken op een eigen trein naar Berlijn, zouden ze die heus wel laten rijden.

Kunnen ze alleen niet. Om diverse redenen, waarvan de belangrijkste is: de NS heeft al decennia geen goede business cases meer voor 'eigen' internationale treinen. En dat is best begrijpelijk, want in Europa betaal je tegenwoordig nu eenmaal voor de kilometers die je op een buitenlands spoornet rijdt.

Wat dacht je ervan als NS hun eigen IC Berlijn versie op gaat zetten dat ze in de zelfde pot met reizigers aan het roeren zijn als DB, maar ook alle kosten die zij in de huidige verbinding gezamenlijk delen dan alleen voor hun kiezen krijgen?

En NS kan dan ook een eigen vervoersattest gaan halen in Duitsland, personeel werven, daar een bijsturings organisatie opzetten, keerpunt reiniging etc etc...

Denk je werkelijk dat het goedkoper kan dan dat de huidige partijen samen werken en die kosten delen?
Het heeft niks te maken het onderbuikgevoel wat jij hebt, maar gewoon de uitkomst van een simpel rekensommetje hoor...

Laatst bewerkt door thom op 16-05-2019 23:28
 

16-05-2019 23:45:32
AgentX
AgentX
Nou, laat dat “simpel” naar weg hoor.  

17-05-2019 00:13:12
henri1972
henri1972
@timtrein. De 186 zoals ie bij NS in dienst is op de hsl mag in D max 140 km/u. Alleen in NL en B mag ie 160 km/u. Of het nog zo is weet ik niet maar toen de locs nog in het rood rond reden stond dit vermeld op het raster op de zijkant vd loc.  

17-05-2019 21:17:06
Spotter999
Spotter999
Ik heb vandaag contact gehad met de NS. Men is zich intern aan het beraden of de lease van de Vectron loc nog wel zin heeft nu DB in 2023 met nieuw materieel gaat rijden. Er is veel tijd nodig om deze trein operationeel te krijgen. Men spreekt met de DB ook over de vraag of de Vectron wel vanaf eind 2019/begin 2020 op het Duitse spoor mag rijden. Eerder gaven de Duitsers aan dat doorrijden pas in 2021 mogelijk was.  

18-05-2019 00:12:00
Rolffiej19
Rolffiej19
Uhh ik weet niet wie je gesproken hebt maar de Vectron is toch echt al een tijdje toegelaten in Duitsland , dus of die gene weet waar ie over praat vraag ik me af %08%


MCN ASD
 

18-05-2019 01:29:01
broek53
broek53
Bedoeld worden zeer waarschijnlijk de onderhandelingen met de DB over het doorrijden met NS Vectrons tot Berlijn in operationele zin. DB gaat immers ook niet over toelating tot het net. Die onderhandelingen zijn overigens al zo oud als het plan om Vectrons te leasen (het scheelt immers een aantal locs).  

18-05-2019 09:21:00
yappa
yappa
@henri de Traxx loccen die op de HSL rijden mogen Duitsland helemaal niet meer in, vanwege alle technische aanpassingen die zijn gedaan om op de HSL te mogen rijden.
Zelfs voor het stukje tot Bad Bentheim moet je al heel goed opletten welke loc met welke software en welke technische uitrusting je neemt.
 

18-05-2019 11:13:55
brun
brun
Quote
broek53 (za 18 mei 2019 01:29:01 https://www.somda.nl/forum/15507/p705235/): Bedoeld worden zeer waarschijnlijk de onderhandelingen met de DB over het doorrijden met NS Vectrons tot Berlijn in operationele zin. DB gaat immers ook niet over toelating tot het net. Die onderhandelingen zijn overigens al zo oud als het plan om Vectrons te leasen (het scheelt immers een aantal locs).


Dit dus. Hoewel ik me afvraag waarom het zo lang moet duren. Vectrons rijden ook voor de EC's uit Praag, zelfs het hele stuk via Berlijn tot Hamburg.

Het zal wel weer met geld* te maken hebben... Want als de NS die dingen least, moet de DB waarschijnlijk bijlappen voor de inzet op 't hele Duitse traject, terwijl ze daar nu met eigen locs rijden.

* Disclaimer voordat oldskool hier weer begint te mopperen over onderbuikgevoelens: dit is een door ervaring onderbouwd vermoeden
 

18-05-2019 11:21:29
kleine_man
kleine_man
De Tsjechen leasen die vectrons zelf, omdat de DB niet meewerkte. Dat kan de NS ook doen.  

18-05-2019 11:39:21
broek53
broek53
Dat was/is ook precies de bedoeling van NS. Het gaat nu om het (door)rijden met deze locs in Duitsland, en dat is een kwestie tussen de twee bedrijven.  

18-05-2019 14:06:08
wouterder
wouterder
Daarbuiten hebben DB machinisten geen bekendheid op de Vectron.  

18-05-2019 14:40:23
Spotter999
Spotter999
Een ding is mij wel duidelijk geworden en dat is dat de ICB erg complex is. En vanwege kosten vs rendement en politiek is NS en DB zeer voorzichtig met investeren.
DB zal moeten betalen aan de NS als de Vectron doorrijdt naar Berlijn.
Wat ik begreep is dat deze lijn geen subsidie van de Duitse regering krijgt. Alleen kortere treintrajecten krijgen subsidie.
Kip en ei kwestie volgens mij. Als de reistijd vanwege wegvallen loc en wat andere aanpassingen korter wordt, wordt de dienst aantrekkelijker voor reizigers.

NS en DB kijken overigens ook naar Amsterdam-Berlijn via de route langs Arnhem. Zie ook de Quick scan van ministerie IenW.
 

18-05-2019 14:47:45
nohab
nohab
Quote
Spotter999 DB zal moeten betalen aan de NS als de Vectron doorrijdt naar Berlijn.
Of dat zo is, is helemaal afhankelijk van afspraken die ze daar onderling over maken.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

18-05-2019 14:56:21
Spotter999
Spotter999
Siemens geeft het onderstaande aan over de Vectron en stoppen bij de grens:

Daarnaast is een groot voordeel dat de Vectron bij grensovergangen rijdend kan overschakelen op het systeem van het land dat wordt binnen gereden, waarmee tijdswinst wordt geboekt.

https://mobilitymatters.siemens.nl/rail/vectron-toegelaten/

Hoe zit dat want ik lees op dit forum ook over verplichte stop. Of moet er vanwege hele oude techniek in Bad Bentheim altijd een stop worden gemaakt. Zo ja, wat is er dan afwijkend in BB vergeleken met andere overgangen tussen NL en Duitse spanning?
 

24-05-2019 21:13:22
moderator
Moderator
moderator
Discussie over beveiliging (en de onmogelijkheden daarvan) van Bh afgesplitst naar https://www.somda.nl/forum/22774/p705036/Beveiliging+Bad+Bentheim/  

24-05-2019 22:07:29
brun
brun
Soms vraag je jezelf af wat voor prutsers (Nederlandse én Duitse) er eigenlijk aan het roer van de IC Berlijn staan.

https://www.treinreiziger.nl/inzet-nieuwe-locomotieven-voor-ic-berlijn-onzeker/

Citaat: "Wat vorig jaar nog niet bekend was, is dat DB per 2023 Talgo-treinen in wil zetten."

Het gaat me echt niet om het gelijk krijgen. Maar ik krijg het dus toch hè, met mijn stelling, eerder in deze discussie, dat de NS gewoon *niet* heeft gelezen/gegoogled/gepraat-met-DB over die aanbesteding die al twee jaar gaande was?

De ene partij is op zoek naar andere treinen en de andere partij weet het niet eens?

Ik vind NS International totale prutsers omdat ze dat niet wisten (terwijl het overal in fora stond) en DB Fernverkehr totale prutsers omdat ze NSI er niet eens van op de hoogte brachten tijdens die PR-actie met een snelle trein naar Berlijn vorig jaar.

Laatst bewerkt door brun op 24-05-2019 22:09
 

24-05-2019 22:17:11
Oldskool
Oldskool
Volgens mij hoeft een "partner" niet via google/fora er achter komen dat de "wederhelft" even iets anders bedacht heeft. Daarover moet dan gewoon gecommuniceerd worden.  

25-05-2019 09:08:05
Daan!
Daan!
DB en NS waren in gesprek samen een aanbesteding te doen, maar DB besloot ineens alleen te gaan. Meer weet ik niet.  

25-05-2019 15:37:44
BGM104
BGM104
Sterker nog DB heeft vrijwel alle adviezen van NS over de aanbesteding naast zich neergelegd.