22-08-2022 16:49:14 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Quote Maar voor een goederenloc essentieel in NL, want elke aansluiting/haven is veel nog zonder draad uitgevoerd. |
22-08-2022 19:51:14 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote De vraag was of Siemens een Vectron kon ontwikkelen met de lagere aslast, en daarop was het antwoord bevestigend. Het lijkt me geen rocket-science om een 1500 V gelijkstroom versie te maken van die 3000 V loc. Je kunt prima met een 1500 V loc in Bh komen dus geen enkele reden om ineens een wisselstroom-installatie als noodzaak aan te dragen. In Duitsland speelt dat asdrukverhaal ook niet zo dus ook daarom hoef je niet in die richting te denken. Maar goed, het blijft een hypothetische situatie want als over een jaar of 15 tot 20 de 1700-en aan vervanging toe zijn kan het hele asdrukverhaal zijn opgelost of er is inmiddels wel een moderne loc (zoals bijvoorbeeld die Talgo loc) met een lagere asdruk. |
22-08-2022 20:02:30 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Dat kun je vergeten, het volgende paniekverhaal van Prorail wordt dat zesassers het spoor in bogen te veel belasten. Je mag je handen dichtknijpen als je er 100 km/h mee mag gaan rijden. |
22-08-2022 20:12:36 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dan maar drie draaistellen ipv twee? ๐ |
![]() |
advertentie |
22-08-2022 20:17:27 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Dat zou weer eens wat anders zijn: een gelede eloc. |
22-08-2022 20:23:53 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dat kan ook nog. Hebben ze die niet in Rusland? En natuurlijk de Ge 6/6 van de RhB. Ik dacht meer aan een extra draaistel dat ook horizontaal kan schuiven in bochten. Laatst bewerkt door mren op 22-08-2022 20:26 |
22-08-2022 20:36:57 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Op Russich breedspoor is het vanwege de treingewichten vrij gebruikelijk om met locs te rijden die uit meerdere eenheden bestaan maar dat zijn in de meeste gevallen gewoon units met maar 1 cabine (of 0 cabines voor de middendelen van locs die uit meer dan 2 delen bestaan) die wel gewoon twee draaistellen hebben per unit hebben. Ik zou een gelede loc meer als iets Italiaans bestempelen: www.flickr.com Een extra draaistel zoals bij mDDM zal ongetwijfeld hetzelfde gezeur opleveren als een drieassig draaistel. Laatst bewerkt door Henk1619 op 22-08-2022 20:38 |
22-08-2022 20:41:05 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Dat heet dus een Flirt. Lichter, meer vermogen en meer trekkracht dan een 1200-locomotief. Zet gewoon zo'n apparaat voor de Nightjet ๐ Heeft een Euro9000 radieel instelbare draaistellen? Dat zal met de boogbelasting al een hoop helpen. Neemt niet weg dat zo'n ding gewoon ontworpen is als goederenloc, niet reizigers Laatst bewerkt door Marco op 22-08-2022 20:42 |
22-08-2022 20:44:19 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote mDDM dus |
22-08-2022 20:48:48 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Ja, maar met rationele argumenten ga je een infrabeheerder niet overtuigen... Laatst bewerkt door Henk1619 op 22-08-2022 20:49 |
23-08-2022 04:41:34 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Quote In Slowakije hebben ze bij de ZSSK de dubbellocs serie 131. Maar dat zijn puur locs voor de goederendienst. |
23-08-2022 07:04:22 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Re 6/6 van SBB, 6 assers in Bo'Bo'Bo' indeling onder één kast. |
23-08-2022 07:30:45 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Nou, het punt was juist om zonder locwisseling door te kunnen rijden. Wat voor zin heeft het om een nieuwe 1500V loc te maken en die in te zetten terwijl die er al lang zijn (NS 1600/1800?). De kunst is om een meerspanningsloc te maken die aan de aslasteisen van Prorail voldoet. |
23-08-2022 07:34:22 | ||
---|---|---|
mattie2
![]() |
Ik denk dat het best mogelijk is om een Vectron oid voor enkel personenvervoer in Nederland en Duitsland te bouwen die voldoet aan de aslasten én in Duitsland op hoge snelheid kan rijden. Zo'n loc zal technisch echter wel iets verschillen van het bestaande concept en is voor andere partijen niet interessant, er hangt dus een flink prijskaartje aan. |
23-08-2022 08:11:15 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Een Belgische HLE18/19 is geen Eurosprinter en geen Vectron, maar iets er tussenin. Geen probleem, want de NMBS heeft er 120. Een lichtere Vectron zou inderdaad zo technisch verschillend zijn dat hij vrijwel de complete toelatingsprocedure overnieuw moet doorlopen en best duur uitvallen als je maar een stuk of 15 van nodig hebt. Kortom dat gaat net zo lang duren als wachten op de Travca. Misschien was de reden om voor de Travca te kiezen juist dat alle bestaande modellen te zwaar voor Nederland zouden zijn en dat Talgo iets lichters kon bouwen. De demo Travca woog 72 ton, maar had maar 2,4 MW en 160 KN trekkracht, dus inderdaad zeg maar Flirt-achtige draaistellen onder een locomotiefbak. Dat is niet genoeg voor de ICE-L, maar Talgo heeft nog 8 ton 'speelruimte' voor 6 MW, >200 kN en een maximale aslast van 20 ton. |
23-08-2022 08:41:40 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Dat zou mooi zijn als die gedachte erachter zat maar om een stukje info van een paar jaar geleden er nog maar even bij te halen: DB heeft niet gekozen voor Talgo en/of Tracva, het was gewoon de enige aanbieder op de aanbesteding. En helaas speelden de Nederlandse aflasten geen rol van betekenis in die aanbesteding. |
23-08-2022 10:25:38 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
En zoals we al weten spelen de eenassige draaistellen van de Talgo-rijtuigen nog een rol in de afweging. Als je minder assen toepast in plaats van meer, dan belast je de baan ook meer en vooral ook anders, omdat ook de afstanden tussen de assen een rol spelen bij de belasting. Ook bij schepen en vrachtauto's speelt immers het dein-effect van het vaar- en voertuig een rol bij de keuze voor de maatvoering. Door het relatief grote gewicht en voor het comfort waren restauratierijtuigen soms uitgerust met drieassige draaistellen. Nu hebben we weliswaar zijdelingse schokdempers tegen slingeren maar die helpen maar ten dele. |
23-08-2022 10:35:07 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Da's inderdaad precies hoe het ging. En, niet vergeten: DB en NSI stemden dit niet echt met elkaar af. De aanbesteding en de keuze voor Talgo waren een DB-beslissing, het huren van Vectrons was een besluit van NSI. Ergens verbaast het me nog steeds dat beide partijen niet gewoon een set meerspannings-ICE's hebben aangeschaft. Nu zitten we met een inflexibele getrokken trein die op beide netten een buitenbeentje vormt. Goed, die ICE's waren misschien niet zo snel geleverd, maar we zien nu dat de Talgo's óók fors vertraagd zijn Laatst bewerkt door brun op 23-08-2022 10:35 |
23-08-2022 11:51:05 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote [...] Misschien toch wel symptomatisch voor hoe NS Int de zaken voor elkaar bokst tegenwoordig? Ik dacht me te herinneren dat zowel de Fyra- als de ICNG-aanschaf voor de Benelux-dienst op dezelfde manier niet of nauwelijks was afgstemd met de NMBS? Het gaat me er niet om 'vroeger' zalig te verklaren en een oplossing met universele (RIC....) rijtuigen en losse locs (hetzij nationaal, hetzij multi-systeem) zorgen ervoor dat bij een defect rijtuig dat relatief makkelijk vervangen kan worden door een ander en de trein alsnog kan rijden. Of dat het rijtuig wordt uitgenomen en de trein een rijtuig korter is. |
23-08-2022 15:57:27 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Als Siemens niet inschrijft op een aanbesteding, dan kun je ook geen treinen bestellen van Siemens natuurlijk. |
23-08-2022 17:00:45 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Quote De Talgo stammen zijn bedoeld voor de lijnen waarop een ICE het niet zo goed doet. Ze gaan de Berlijntrein doen en de IC's Wersterland-Hamburg-Roergebied-Mannheim-Stuttgart-Oberstdorf. Als ik het goed begrepen heb ook de EC's naar Oosterrijk buiten de hoofdlijnen. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
23-08-2022 21:59:44 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
De snellere versie van de IC naar Berlijn (1x/2u) wordt overigens wél gezien als ICE in de plannen van Deutschlandtakt. De langzamere versie (ook 1x/2u) is wél voorzien van de Talgo-stammen en krijgt de titel EC. |
24-08-2022 05:12:23 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Quote Het was ooit toch de bedoeling om ICE's voor deze dienst te laten bouwen op basis van de ICE 4? Dat ging niet door omdat de Duitse toelating van de ICE 4 zo stroef verliep. Quote Het was de Fyra-treindienst waarvoor het Nederlandse ministerie geen overeenstemming had gezocht met België. De gedachte was: wij bedenken iets dat fantastisch is en als wij dat aan NS overlaten komt het helemaal voor elkaar. Laatst bewerkt door BVisser op 24-08-2022 05:16 |
24-08-2022 07:16:50 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Volgens mij bestel je niet gewoon even een trein maar moet je dat altijd europees uitschrijven. Daarbij is de Talgo niet specifiek bedoeld voor Amsterdam - Berlijn, maar voor alle verbindingen die DB niet met een ICE wil of kan rijden. Dus de huidige IC-verbindingen die niet op veel plekken komen waar je harder dan 200 kunt en de verbindingen met dieseltrajecten (Sylt, Oberstdorf). Dat de IC Berlijn daarin meegenmomen werd is eerder de uitzondering maar het zal meer geweest zijn van "dan hebben we een grotere pool". Een ICE op deze verbinding is voor het grootste deel overkill. Wat ik niet snap is dat NS niet meer vaart zet achter de ICNG-D en zelf met ICNG's naar Duitsland gaat rijden. Goed, in mijn gedachte (ik heb er nooit ingezeten) is ICNG geen fatsoenlijk lange-afstands IC-materieel, maar het rijdt 200 en het vervoert passagiers, wat wil je nog meer. Bijkomstig kun je ook een IC Amsterdam - Keulen rijden om daar een uurdienst aan te bieden en heb je ook iets om de (IMHO overbodige) IC naar Aken te rijden. |
24-08-2022 07:54:23 | ||
---|---|---|
hubertus1
![]() |
In de aanbesteding voor de ICE-4 zijn ook opties opgenomen, die zover ik weet nog niet (allemaal) zijn gelicht. Ik meen ook dat in de aanbesteding van deze stellen de voor een Berlijntrein benodigde aantallen al zijn meegenomen. Een eventuele aanschaf zou derhalve niet op aanbestedingsregels zijn vastgelopen. |
24-08-2022 09:13:19 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Volgens mij is er inderdaad niets gedaan met het plan voor de meerspannings ICE-4. |
24-08-2022 09:29:51 1 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Dat klopt weliswaar, maar we hebben het geloof ik een jaar of wat geleden ook al in deze discussie benoemd: het was een eenzijdige keuze van DB om volledig nieuw materieel te bestellen voor IC-verbindingen, inclusief de IC Berlijn. NSI was daar toen niet bij betrokken. Die keuze had DB natuurlijk niet hoeven maken. Er liepen al leveringen voor nieuwe ICE's, in die contracten was ook de mogelijkheid van meersysteemtreinstellen opgenomen, zoals hubertus hierboven al opmerkt. DB had ook gewoon dat contract kunnen uitbreiden en een handjevol extra ICE's kunnen bestellen voor de dienst naar Amsterdam. Daar was dan geen extra aanbesteding voor nodig geweest. Maar goed, het is nu eenmaal zo besloten... |
24-08-2022 13:35:29 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Dat nieuw materieel voor de IC's moest er toch komen. Omdat dat ook over niet-geëlektrificeerde lijnen gaat kun je daar geen ICE4 voor inzetten. Waarschijnlijk hebben ze bij DB het een aan het ander gekoppeld: Geen ICE 4M, dan moeten we een oplossing zoeken voor Amsterdam, hé, we doen al ICE L, dan kan dat daar ook voor dienen. Misschien ook met het idee dat een vierspanningsloc makkelijker te vinden is en betrouwbaarder is dan een vierspannings ICE (met de ICE 3M in het achterhoofd).
|
24-08-2022 14:43:19 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Quote Maar wel fors hogere kosten in aanschaf en gebruik door hogere eisen aan een Vmax 280 of 300 trein |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
24-08-2022 15:17:50 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Quote De aanschaf van ICE-4 is zo finaal in de soep gelopen, dat DB uiteindelijk eieren voor zijn geld heeft gekozen en de extra complexiteit van het NL-pakket heeft laten schieten. Toen moest er dus een nieuw plan gemaakt woden voor de IC Berlijn, dat werd toen gecombineerd met enkele andere lijnen en daar kwam de ICL uit rollen, met alle perikelen van dien. |
24-08-2022 15:37:02 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
In de soep gelopen: leg eens uit.... |
24-08-2022 15:41:19 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote Inderdaad, de exploitatie van een ICE is zeer duur, ik las eens dat zelfs op een volle ICE Asd - Keulen nog geld toeglegd moet worden. Dus logisch dat men ICE, zeker ICE die >250 kan, alleen wil inzetten op trajecten waar dat daadwerkelijk gebeurt |
25-08-2022 07:35:07 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Even een vraag/opmerking tussendoor: Wordt het niet eens tijd om de IC-Berlin uit te breiden met een extra 1e klasse rijtuig? Als ik voor vandaag of morgen een reservering wil maken dan zitten meerdere treinen vol of zijn er maar enkele stoelen vrij. Of zit de DB zo slecht in zijn 1e klasse rijtuigen dat dit niet mogelijk is? |
25-08-2022 08:24:39 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote In de drukke zomerperiode zou dat inderdaad een goed idee zijn... |
25-08-2022 11:12:38 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Quote Als iemand die zicht zou hebben op de aantallen 1e klas rijtuigen aanwezig en hoeveel er worden ingezet,daarop zou kunnen antwoorden dan zou het makkelijk te beantwoorden moeten zijn. Dit ivm o.a. perronlengte's e.d. Laatst bewerkt door phantom op 26-08-2022 14:10 |
25-08-2022 11:21:50 2 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Het gaat over de IC-Berlijn @phantom, die rijdt met RIJTUIGEN als getrokken trein, niet met ICE-treinstellen. |
25-08-2022 11:35:20 | ||
---|---|---|
RX7567
![]() |
Om even wat anders in het forum te gooien:) NOZ meldt dat vanaf eind 2023 de IC Berlijn met meerspanningslocomotieven gereden wordt, en door wijzigingen in de dienstregeling ook een half uur eerder de bestemming bereikt wordt. De ICL komt pas vanaf oktober 2024 in dienst en in 2024 komen er dus eerst (tijdelijke) meerspanningslocomotieven, totdat in juni 2025 de ICL op alle verbindingen wordt ingezet. Laatst bewerkt door RX7567 op 25-08-2022 11:37, reden: Aanvulling over de dienstregeling. |
25-08-2022 11:37:07 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
De DB heeft wel rijtuigen over, maar maar weinig inzetbare meerspanningsrijtuigen. Edit: was een reactie op phantom. Laatst bewerkt door AlbertP op 25-08-2022 11:38 |
25-08-2022 12:32:39 | ||
---|---|---|
martijn
![]() |
Maar waarom deze discussie als iemand die last minute in het hoogseizoen een specifiek plekje in de IC Berlijn wil boeken? Dan kan je toch verwachten dat die is uitverkocht? Misschien maar doorgaan met die locomotievendiscussie inderdaad, ik las dat het een trek-trek/sandwich-combinatie zou gaan worden. Laatst bewerkt door martijn op 25-08-2022 12:51 |
25-08-2022 13:35:38 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Al ver voor corona zat de 1e klas in de ICB 's zomers altijd bomvol. Maar ik meen dat in Osnabrück het perron te kort is voor nóg een rijtuig. Er zijn wel maatregelen genomen trouwens. Het aantal gehandicaptenplaatsen en BahnBonus-plaatsen is in de 1e klas teruggebracht, dat levert 6 extra reserveerbare plekken op. In de praktijk 9 tot 11, omdat slechts heel zelden iemand met rolstoel in de 1e klas instapt. Is niet veel natuurlijk, maar toch. Laatst bewerkt door brun op 25-08-2022 13:36 |
25-08-2022 13:38:55 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Dat worden die NS-Vectrons toch? |
25-08-2022 13:58:36 | ||
---|---|---|
RX7567
![]() |
Het artikel meldt geen type locomotief of het bedrijf waarvan die locs zullen zijn, maar NS Vectrons is zeker een mogelijkheid, al lijkt het mij logischer dat aangezien de vertraagde treinen van DB zijn, DB ook verantwoordelijk wordt voor de vervangende locomotieven. |
25-08-2022 15:08:38 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ik denk het niet. NSI heeft niet voor niets al proefritten met Vectrons uitgevoerd. Die willen het hele stuk zelf rijden. Wat DB prima vindt, dan kunnen er meer 101's naar de sloop. |
25-08-2022 17:32:06 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Hmm, voor een trein die 100x keer per dag keert zoals de IC Direct kan ik de sandwich goed begrijpen. Voor een IC Berlijn, die misschien 1 retour op een dag maakt, lijkt het me wel een dure aangelegenheid. Laatst bewerkt door Marco op 25-08-2022 17:32 |
25-08-2022 17:54:48 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Quote Die waren er zeker wel, te over zelfs, maar die zijn verkocht aan Regiojet (Avmz 109);
Laatst bewerkt door 5431 op 25-08-2022 17:55 |
25-08-2022 18:56:02 | ||
---|---|---|
RX7567
![]() |
Kunnen de Vectrons eigenlijk in echt sandwitchbedrijf rijden met de IC Berlijn stammen? Ik weet bijna zeker dat er ooit een testrit was met de 193 766 en 193 759 met ertussen twee DB rijtuigen maar ik kan daar helaas niks meer over vinden. |
25-08-2022 19:19:54 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Al die moderne lokken kunnen gewoon met elkaar babbelen over de UIC kabel, dus dat is geen probleem :) |
25-08-2022 20:54:24 1 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Kunnen ze ook babbelen dat ze samen max. 4000A trekken onder 1800V? |
25-08-2022 21:42:34 | ||
---|---|---|
pascalgerr
![]() |
Quote De achterste loc zal sowieso rond de helft van het vermogen leveren in tegenstelling tot de voorste. Anders drukt de achterste loc de stam uit het spoor bij bijvoorbeeld wissels |
25-08-2022 21:45:41 | ||
---|---|---|
RX7567
![]() |
Quote Ah okay, dankje! |
25-08-2022 21:58:24 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Dat ligt aan de software van de tractie besturing, of anders gezegd, niet hoe ze babbelen maar wát ze babbelen :) |
26-08-2022 14:18:38 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Quote Er was een paar maanden terug inderdaad een artikel bij o.a. treinreiziger.nl (geloof ik) waarin stond dat NS extra vectrons wil huren/kopen/lenen/leasen,noem het hoe je wil,om te zorgen voor meer locs zodat ze de IC berlijn helemaal kunnen rijden met dezelfde locs voor de trein,zodat loc wissels zouden vervallen waardoor theoretisch de rijtijden verkort zouden worden. Ik meen dat die locs bij dezelfde maatschappij vandaan zouden moeten komen als waar de huidige locs vandaan gekomen zijn(sorry ben de naam even kwijt). Laatst bewerkt door phantom op 26-08-2022 14:20 |
26-08-2022 14:20:59 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Ik zit nu in IC 146. Sinds Hannover staat er 2 man ( 1 man en 1 vrouw om precies te zijn) in de Bistro. Is dat nieuw? Heb dat eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt. |
26-08-2022 17:47:59 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Kan natuurlijk ook een stukje opleiding zijn oid. |
![]() |
advertentie |
26-08-2022 18:07:11 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Dan zou kunnen maar zo kwam het niet over. De ene was de gasten aan het helpen terwijl de andere de gerechten klaar maakte. Deze laatste reed mee tot Osnabrück. |
26-08-2022 19:12:08 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Dat gebeurt de laatste tijd vaak als één collega met de ICB terug naar haar of zijn standplaats reist. Dan helpen ze elkaar op dat overlappende stukje, als extra service, bijvoorbeeld als het druk is. BordBistro-medewerkers hebben op dit moment (geloof ik) Berlijn, Hannover of Münster/Osnabrück als standplaats. Amsterdam is altijd alleen overnachting. Ter anekdote: de diensten zijn aardig korter dan vroeger en er is nu ook best vaak een wisseling van de wacht in Hannover, valt me op. Een familielid van me werkte tot ongeveer 2010 in het BordBistro en had wel eens diensten van 10 uur (3 uur van Leipzig naar Berlijn, halfuurtje pauze, 6 1/2 uur van Berlijn naar Amsterdam). Laatst bewerkt door brun op 26-08-2022 19:12 |
26-08-2022 20:15:39 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Bedankt voor je reactie. Druk was het zeker, constant een rij voor de balie. |
27-08-2022 23:39:28 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Quote Huh? Rijtuigen uit het spoor drukken? En hoezo speelt dat bij geduwde treinen dan niet, zoals de 1700 met TD-trein met BDs die jaren hebben gereden? |
27-08-2022 23:54:35 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Dat speelt bij geduwde treinen ook wel, zie: www.onderzoeksraad.nl ontsporing op 15 augustus 2005 in Amsterdam, waarbij de trek-duw combinatie een rol speelde. |
28-08-2022 08:37:44 | ||
---|---|---|
mattie2
![]() |
Quote -Omdat je dan geen loc vooruit duwt. -Omdat je daarmee geen 230 km/h rijdt. |
28-08-2022 10:53:51 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Met 230 km/u door de wissels heen ;p? |
28-08-2022 13:22:45 | ||
---|---|---|
jor[D]1
![]() |
Quote Railjet.... En ik dacht dat die zelfs stammen koppellen.
En hoe ging dat dan bij gekoppelde DDAR stammen met eeen lok voor en een lok achter. Laatst bewerkt door jor[D]1 op 28-08-2022 13:23 |
28-08-2022 13:26:51 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Met DD-AR waren geen problemen met overbufferen. |
28-08-2022 21:16:11 1 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Quote Dan heb je het specifiek over een wisselstraat met 1:8 Engelsmannen. En hoezo maakt het uit of je een meewerkende (!) loc voor je uit duwt?? |
28-08-2022 22:01:09 | ||
---|---|---|
Dionysusnu
![]() |
Quote Waar de ICD en ICB ook rijden, dus dit is alsnog van toepassing.
Des te zwaarder de voorkant vergeleken met de rijtuigen tussenin, des te eerder duw je die in het midden uit het spoor. Probeer het maar zelf op je modelbaan of met een stukje lego ๐. Redeneer maar: Als de voorkant een betonblok is dat niet rolt, dan gaan die rijtuigen toch uiteindelijk ergens heen als je maar genoeg kracht zet. Laatst bewerkt door Dionysusnu op 28-08-2022 22:07 |
29-08-2022 20:32:10 1 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Een vergelijking met een modelbaan... juist. |
29-08-2022 20:41:37 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Zolang de voorste loc trekt zal er weinig gebeuren, maar mocht de voorste plotseling uitvallen dan zou de achterste de rijtuigen uit het spoor drukken. Mogelijk is dat de redenering. Of het is gewoon een beperking van het stroomverbruik onder 1500V=. |
30-08-2022 02:27:53 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Je bestuurd vanuit de voorste lok, dus de achterste lok zou nooit zomaar tractie kunnen blijven geven als er wat met de voorste lok aan de hand is. Daarom is software van lokken zo'n ngewikkeld iets, al dat soort zaken moeten op voorhand doordacht zijn. Uiteindelijk zorgen de boord PC's er tegenwoordig wel voor dat lokken tot op de kN aan toe een gelijke kracht leveren. |
30-08-2022 09:02:01 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
In ieder geval bij de NS 186'ers is het mogelijk om met tractie van enkel de achterste loc te rijden. Dit kan o.a. worden gebruikt bij een stranding in een spanningsluis. |
30-08-2022 15:59:09 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Quote Exact de reden waarom de voorste TRAXX in een sandwich-combinatie altijd harder trekt dan de achterste loc duwt (zeker niet op de kN gelijk). De achterste mag sowieso niet over de 150kN heen (zoals bijvoorbeeld opduwen uit de spanningssluis). En dit is dan wel alleen maar berekende waarheid, maar blijkbaar gaf een hele sandwich combinatie wel aanleiding tot dit soort beperkingen. Die zijn dan ook doorberekend tot en met 10 rijtuigen, dus daarboven mag er niet gereden worden. Al met al geen vreemd fenomeen dit toch? |
31-08-2022 12:35:32 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Siemens Mobility receives major order for 65 locomotives from Akiem Deze order bevat ook 230 km/h Vectrons. Als dat MS'en zijn, dan kan het een oplossing zijn om toch al 230 km/h te kunnen rijden in de tijd tussen de oplevering van de ICE-L stammen en de Travca's (maar het 'de Vectron is eigenlijk te zwaar voor Nederland' probleem blijft). |
07-09-2022 10:47:50 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Waarom is er één stam van Berlijn trein met twee locomotieven 1700 met rijtuigen geparkeerd op opstelterrein Zwolle tegenover Engelse Werk? Heb daar geen bezwaar tegen. Maar heb het nog nooit gezien. Meestal zie je dat bij Watergraafsmeer. |
07-09-2022 10:50:51 | ||
---|---|---|
MetroRET
![]() |
Dit is geen ICB-stam, zie verdere uitleg. |
07-09-2022 11:10:59 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Bedankt! |
12-09-2022 15:09:06 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Nieuwsbericht van ProRail over dienstregeling 2024: https://www.prorail.nl/nieuws/versnelling-ic-berlijn-stap-dichterbij Nieuwe locomotieven gaan op Asd - Dv met 100km/u rijden, Dv - Bh mogen ze als proef op baanvaksnelheid terwijl ProRail de stevigheid van de spoorbaan monitort. |
12-09-2022 15:18:12 | ||
---|---|---|
2296
![]() |
Klikbare link: www.prorail.nl Laatst bewerkt door 2296 op 12-09-2022 15:18 |
12-09-2022 15:31:24 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Quote Je zou toch zeggen dat Barneveld - Apeldoorn ook een stevige ondergrond heeft ... |
12-09-2022 16:01:13 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Dus dat betekent dat de het nu echt definitief is dat de 1700-serie eind volgend jaar eruit gaat. |
12-09-2022 16:53:33 1 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Quote Citaat uit de tekst: Op delen van het traject Amsterdam-Berlijn is de bodem niet aantoonbaar bestand om deze zwaardere locomotieven op baanvaksnelheid van 130 kilometer per uur te laten rijden. Dit blijkt uit onderzoek van ProRail. Daarom gaat de trein tussen Amsterdam en Deventer op die stukken 100 kilometer per uur tijden. Er staat dus dat op DELEN van het traject tussen Amsterdam en Deventer de bodem niet stabiel genoeg is en dat OP DIE STUKKEN met 100 km/uur gereden gaat worden. In een eerder hier gelinkt document werden (uit mijn hoofd) Amsterdam - Naarden-Bussum, Baarn - Amersfoort en Twello - Deventer genoemd als instabiel. |
12-09-2022 17:45:06 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
"Niet aantoonbaar bestand" is dat wat anders dan zwak/instabiel. Het lijkt erop dat ProRail geen onderzoek heeft gedaan naar de baanstabiliteit daar en dan wordt het baanbak automatisch als zwak beoordeeld. |
12-09-2022 17:51:39 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Hoeveel maatregelen moeten ze nemen om de baanstabiliteit te verbeteren? En hoe staat de politiek tegenover de extra kosten? |
12-09-2022 18:56:55 | ||
---|---|---|
kleine_man
![]() |
Quote In de DS322 op pagina 16 staat (vertaald) het volgende: De levering van de Talgo lokomotieven voor de ICE L onder projectnaam 105 zal niet gelijktijdig plaatsvinden met de Talgo rijtuigen. Om deze reden worden de rijtuigen qua aansturing omgezet naar ÖBB-WTB zodat ook andere lokomotiefseries met deze stammen overweg kunnen. Er wordt gedacht aan de 245 voor dieseltrajecten en de 193 voor de electrische gedeelten. Mogelijk dat ook de Dual 248 hiervoor als eerste gebruikt gaat worden, al is het nog de vraag of deze in staat zullen zulke lange trajecten af te kunnen leggen, Einde Voor degene die het gemist hebben, de DB heeft een lichtere versie van de BR248 (Bi-modale Vectron) besteld met een rangeer opzet.
Laatst bewerkt door kleine_man op 12-09-2022 19:00 Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
12-09-2022 19:19:50 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Die van DB Cargo is niet echt een volwaardige "dual mode", en meer een zware rangeerdiesel. Met 750 kW ligt er amper meer vermogen in dan een GTW. Als er al treinverwarming in zit, kan het zijn dat je op een warme dag de helft van je vermogen al aan de airco's kwijt bent. De maximum snelheid is ook 120 km/h. Ik denk dus niet dat de Vectron Dual Modes van DBC voor een reizigerstrein komen. Een "gewone" Vectron DM zou nog wel kunnen. Die zijn met 2 MW elektrisch vermogen ook niet heel snel vergeleken met andere moderne locs, maar dat moet nog wel genoeg zijn. Laatst bewerkt door Marco op 12-09-2022 19:20 |
12-09-2022 19:20:32 2 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Quote Als (hoofd)redacteur van een website is dit nou een hele mooie aangelegenheid om eens even op onderzoek uit te gaan. Hup! Klim in de telefoon en bel naar de NS persvoorlichter ๐ |
12-09-2022 19:52:52 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote DB Fernverkehr heeft net bekend gemaakt dat ze een optie gaan lichten van een al lopende overeenkomst om de krachtige versie van de Vectron DualMode te bestellen die zal gebruikt gaan worden voor de ICE-L en heeft een topsnelheid van 160km/h. Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 12-09-2022 19:53 |
12-09-2022 20:09:04 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Binnen Duitsland kan dit inderdaad een goede kandidaat zijn voor de dienst naar Oberstdorf. Maar voor Amsterdam - Berlijn lijkt deze lok mij minder geschikt, aangezien je dan Bad Bentheim - Amsterdam op diesel moet rijden. Of Siemens moet hier een nieuwe versie van gaan ontwikkelen die ook andere spanningen lust dan de Duitse 15KV. Maar waarom zou je dan een versie met diesel gaan bestellen, welke je tijdens de hele rit niet nodig hebt. |
12-09-2022 20:14:29 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Amsterdam-Berlijn komt ie ook niet voor dat wordt eerst opgevangen door de 193 serie en daarna de loks van Talgo zelf, lokje blijft dus binnen Duitsland met optie voor Oostenrijk. |
12-09-2022 20:45:29 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote 4 en die worden ingezet voor de NightJet. Ik zou niet weten waarom maar steeds weer het fabeltje rondgepompt moet worden dat NS wel even de locs voor de IC Berlin gaat leveren. DB is de exploitant van deze verbinding en heeft nieuw materieel besteld, inclusief locs. Als dat nieuwe materieel niet op tijd kan worden ingezet dan is in eerste instantie DB aan zet om het op te lossen. |
12-09-2022 20:50:07 1 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Is het niet gewoon eenzelfde soort constructie als bij de IC-brussel ? Dan is het helemaal geen gekke gedachte dat NS nog meer Vectron's zal gaan leasen. |
12-09-2022 20:57:29 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
Quote Nou hier: Om toch per december 2023 de reistijdwinst te kunnen verzilveren huurt NS International multicourante locomotieven. Deze locomotieven kunnen zowel met de huidige rijtuigen als met de nieuwe rijtuigen rijden. Dit staat in het bericht van ProRail. En hier. De NS is een aanbesteding gestart voor het leasen van 12 nieuwe locomotieven voor de Intercity Berlijn. De NS heeft zich gericht op de Siemens Vectron. Zodra de nieuwe locomotieven eind 2019 in dienst worden gesteld moet een locomotief-wissel bij Bad Bentheim uiteindelijk tot een verleden behoren. En van die 12, zijn er dus vier geleased. Dus is het nog mogelijk acht locs te leasen. Laatst bewerkt door Daan! op 12-09-2022 20:59 |
12-09-2022 21:09:56 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Ik stel voor dat we dan even eind 2019 afwachten. Ondertussen kan aarclay dan even de schrijver van dat artikeltje op treinenweb naar zijn bronnen vragen๐ |
12-09-2022 21:14:29 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Ik neem aan dat het hierboven wat ongelukkig geformuleerd staat. Het is namelijk verboden om bij een aanbesteding een voorkeur uit te spreken voor bepaalde types en/of je eisen dusdanig op te stellen dat slechts één partij hieraan zal voldoen. Laatst bewerkt door mren op 12-09-2022 21:20 |
12-09-2022 21:17:37 2 | ||
---|---|---|
Daan!
![]() |
@Henk: Toegeven is blijkbaar moeilijk maar vooruit: Bron 4 NS zelf. Die kwam ik als laatste tegen. Moest daar iets meer moeite voor doen. Laatst bewerkt door Daan! op 12-09-2022 21:18 |
12-09-2022 21:26:05 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Quote Er zijn meerdere leasing bedrijven die de Vectron kunnen aanbieden. Is er een Traxx variant die wat gevraagd wordt ook kan? |
12-09-2022 21:26:47 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Wat ik al zei, laten we gewoon even rustig eind 2019 afwachten. Dan heb je nog even om toe te geven dat iedereen iedereen na loopt te praten. Als er eind 2023 iets anders gaat rijden dan 1700-en dan wordt dat tzt vast wel bekend gemaakt. Laatst bewerkt door Henk1619 op 12-09-2022 21:27 |
12-09-2022 21:27:06 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Quote Hoezo zou men niet mogen specificeren dat het een 193 is? Genoeg leasemaatschappijen kunnen dat leveren. En anders zal er gewoon staan dat het een loc is die al toegelaten is met bepaalde snelheid in Duitsland en een bepaalde snelheid in Nederland. |
12-09-2022 21:41:23 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Omdat dit mogelijk andere leveranciers uitsluit. Je eisen moeten proportioneel en relevant zijn. |
12-09-2022 22:11:19 | ||
---|---|---|
idolaat
![]() |
Quote Op zich denk ik niet dat de afdeling communicatie van ProRail een rondgepompt fabeltje in een persbericht op hun site zet.... |
12-09-2022 22:17:17 3 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote Wat probeer je hier nou te vertellen ? Meerdere officiële bronnen melden dat NS Vectrons zal leasen voor de IC berlijn en nu trek je mensen die dat melden hier in twijvel? Jaja gaat lekker he. |
12-09-2022 22:40:39 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Klik die links eerst even aan: allemaal uit 2018 en van allemaal gebleken dat het totale bullshit was. Als er deze keer wel iets concreets geregeld gaat worden dan zal dat ongetwijfeld wereldkundig worden gemaakt. Tot die tijd is alles lauter speculatie. |