15-05-2023 20:07:06 | ||
---|---|---|
mattie2
![]() |
Op 20 mei 2021 reed er een trein bestaande uit twee ICB-rijtuigen gesandwiched tussen NSI 193 766 en 759 van de Zaanstraat naar Amf en retour. Wat het doel hiervan was is mij niet bekend, maar het testen van multiple-rijden sluit ik niet uit, wellicht weet iemand anders wat hier het doel van was. |
16-05-2023 08:08:35 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Ik kan me niet indenken dat een Vectron in treinschakeling met een 1700 kan rijden. Dus die zal gesleept worden. Volgens mij heeft NS ook geen stuurstanden die een Vectron kunnen aansturen. Vectron voor en achter zou nog wel kunnen. |
16-05-2023 08:30:16 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Het ging helemaal niet over 193 + 1700, het ging over 193 + 193 in sandwichformatie. En ja het zal vast kunnen. |
16-05-2023 11:48:06 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Die Vectron (en alle andere moderne Duitse lokken) kunnen prima met elkaar babbelen over de bestaande UIC kabel van de rijtuigen |
![]() |
advertentie |
16-05-2023 12:43:01 | ||
---|---|---|
DjDaan111
![]() |
Wat is de invloed qua toelating met zulke constructies? Moet dat specifiek toegelaten worden of is dat al afgevangen bij de toelating van in dit geval de Vectron/rijtuigen? Edit: Typo Laatst bewerkt door DjDaan111 op 16-05-2023 12:43 |
16-05-2023 13:13:51 1 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Je mag alleen rijden in toegelaten (lees: geteste) configuraties. En dat iets technisch kan of zelfs in een buitenland wordt toegepast wil dus niet zeggen dat het in Nederland mag. Denk met name aan de capaciteit van de bovenleiding en stoorstromen die de beveiliging van slag kunnen brengen. Heeft de Vectron überhaupt multiple toelating in Nederland? |
16-05-2023 13:30:57 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
Quote Moderne loks vanaf de generatie BR 101 en alles wat daarna kwam zijn standaard uitgerust met "ZWS" [zeitmultiplexe Wendezugsteurung] en "ZDS" [zeitmultiplexe Doppeltraktionssteuerung]. Sommige ouder loks (b.v. 111, 112, 114, 120 en 143) zijn naderhand ook hiermee uitgerust. Laatst bewerkt door vrijgezel op 16-05-2023 13:34, reden: @Thom heeft in een eerdere reactie mijn gras al ge |
16-05-2023 13:41:27 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Quote Ja, dit wordt onder andere door DB Cargo gebruikt bij zware goederentreinen. |
16-05-2023 14:30:55 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Quote En de combinatie 189+193 ook. Of er ook in combinatie met een 186 gereden mag worden in NL weet ik niet |
17-05-2023 07:05:00 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote De reactie was op wat treinhobby schreef met het daaropvolgende antwoord van timtrein. Daar ging het wel degelijk over een Vectron met 1700 achterop. Quote Laatst bewerkt door mdeen op 17-05-2023 07:05 |
17-05-2023 07:25:57 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
Ik zie het daar alleen over 1700'n gaan. |
17-05-2023 08:11:36 | ||
---|---|---|
mattie2
![]() |
Ik snap ook niet waar 1700 + 193 vandaan komt. Treinhobby benoemt eerst de huidige 1700 combinatie en vraagt daarna of dit ook met 2 vectrons mogelijk is. |
17-05-2023 08:38:11 | ||
---|---|---|
sik214
![]() |
De rijtuigenstammen, die 7701 t/m 7711 werden genoemd, waarvan de nummering al weer losgelaten lijkt, worden in periodes aangevuld met een 7712. Die 7712 is momenteel weer actief. Ale stammen zijn de afgelopen 2 weken ingezet geweest, dus de reserve-stam voor de ICE (die was toch al in NL) lijkt uit andere bakken te bestaan. |
17-05-2023 08:56:47 | ||
---|---|---|
NS1637
![]() |
Een deel van de bakken van de reservestam leek, afgaande op de beelden van webcam Twello tijdens de overbrenging, wel stamnummers op de zijkant te hebben staan. De reservestam bestond wel uit 1 A, 1 AR en 7 B-rijtuigen, maar niet alle rijtuigtypes die in de ICB-stammen rijden zaten daar in. |
17-05-2023 08:57:35 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
De reservestam in NL wordt 3x per week uitgewisseld. En is daarvoor en daarna een reguliere IC Berlijn. |
17-05-2023 11:09:28 3 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Uit mijn dagelijkse spots van zo veel mogelijk ICB-stammen en uit het bijhouden van de samenstelling op dbf.finalrewind.org blijkt het volgende: Vanaf 8-7-2022 was er geen stam 7712 meer. Daarna kwam op 9-5-2023 voor het eerst weer een 7712 naar Nederland. De nieuwe 7712 bestaat uit 2 rijtuigen van de oude 7712 + 4 rijtuigen die eerder in andere stammen reden + 3 rijtuigen die nog niet eerder in een ICB-stam reden. Alle 12 stammen zijn hetzelfde samengesteld, namelijk Bpmmdz + 4x Bpmmz + Bpmmbz + Bvmmsz + ARkimmbz + Avmmz. Incidenteel wordt een defect rijtuig uitgewisseld. In 2023 is tot nu toe bij 7 stammen een rijtuig uitgewisseld. Het vervangende rijtuig kan uit een andere stam komen, of kan nog niet eerder in een ICB-stam zijn ingezet. Inmiddels bestaan alle stammen voor het grootste deel uit 'uitgewisselde' rijtuigen (dus rijtuigen die oorspronkelijk niet in die stam reden). Toen DB begon met de stammen, kregen de rijtuigen nieuwe opschriften, met op elk rijtuig het stamnummer. Al gauw stopte men met het aanbrengen van nieuwe opschriften. Door het uitwisselen van rijtuigen komt in elke stam nu een mix voor van oude en nieuwe opschriften. Ook werd bij het uitwisselen van een rijtuig het stamnummer niet altijd aangepast of verwijderd, zodat er in sommige stammen een of meer rijtuigen met een verkeerd stamnummer rijden. De stam die als ICE-reserve in Amsterdam staat, rouleert mee in de ICB-treinen. De uitwisseling gebeurt om de paar dagen. Twee voorbeelden: |
17-05-2023 11:38:04 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Ik ben niet zo heel snel van begrip en ik vraag me af, waarom je een ICE-reservestam om de drie dagen heen uit en terug naar Berlijn laat rijden. Of is dat omdat 'stilstand=achteruitgang'? En als de ICE-reservestam vertrokken is en er blijkt plots op precies dat moment een beroep op die reservestam nodig omdat één of meer ICE-treinstellen uitvallen, wordt dan een in NL opgestelde reguliere ICB-stam voor die reservedienst ingezet? |
17-05-2023 11:42:17 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Zoals in het voorbeeld duidelijk wordt gemaakt zijn uitwisselingen na de nachtoverstand waardoor er altijd één stam reserve blijft en inzetbaar is. Te Amsterdam Westhaven is tevens een Vectron voorhanden voor die doeleinden. |
17-05-2023 11:46:40 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote Ah thnx, duidelijk! |
17-05-2023 12:05:19 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Quote Correctie.... Alles vanaf de BR120 kon dat al! De 120 deed dat eigenlijk alleen nog maar in zijn laatste dagen. En de 120 is ouder dan de 101! De 120 serie productie had dit direct en is niet naderhand voorzien. Laatst bewerkt door Xander140 op 17-05-2023 12:07 |
17-05-2023 12:06:46 1 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Euhm, BR 120 staat gewoon in de tekst van Vrijgezel genoemd hè... |
17-05-2023 12:08:29 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Klopt alleen het verschil in deze is dat de lok direct bij levering het had en niet naderhand. |
17-05-2023 12:10:04 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Die opmerking heb je pas aan je bericht toegevoegd na mijn reactie ;) |
17-05-2023 12:14:21 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Klopt dat was van mijn kant wat onduidelijk. |
17-05-2023 14:27:31 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Quote Dank voor de uitleg. Deutsche Gründlichkeit is ook niet meer wat het geweest is |
17-05-2023 14:31:06 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Dan waren die borden en rolnummers van DD-AR toch zo gek nog niet! Konden in een handomdraai meewisselen met de stam waar ze op dat momentn in meereden. :-) |
17-05-2023 15:40:16 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
DB en Talgo hebben vandaag bekend gemaakt, dat er 56 extra ICE L's zijn besteld. Dat maakt het totaal nu 79 stammen + bijbehorende locs. Bron: Railtech.com |
17-05-2023 17:15:15 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Of de locs worden meegeleverd, is nog niet duidelijk. Talgo zegt van wel in het persbericht, de DB blijft er vaag over. Vind 't een interessante beslissing. De eerste Talgo's moeten zich nog in de Duitse praktijk bewijzen, maar ze bestellen er nu al tientallen bij. Iets anders - zijn er eigenlijk mensen bij NSI die iets plannen rond het 'afscheid' van de 1700? Toen de huidige ICB 10 jaar bestond, hadden ze één slag met een 1300 en een 103, herinner ik me. Zou toch mooi zijn om iets vergelijkbaars te doen. Laatst bewerkt door brun op 17-05-2023 17:17 |
17-05-2023 17:39:00 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Ondertussen meldt DB dat ze 54 (extra) ICE-L treinen en 17 ICE 3 Neo hebben gekocht. Kan even niet vinden of dat nou een nieuwe bestelling is, dat aantal 17 is de voor routes richting BeNeLux en Frankrijk, maar het aantal van 54 treinen zoals die o.a. naar Amsterdam gaan rijden, is wel fors volgens mij. Bron: LinkedIn |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
17-05-2023 18:05:25 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Het zijn 56 extra ICE-L's. Daarmee komt het totale aantal op 79. Het aantal ICE3-neo's komt op 90. De eerder bestelde 73 worden allemaal viersysteemstellen als ik het goed heb begrepen dus deze 17 vast ook wel. Waar we nog niks over gehoord hebben is of NS er nu ook in participeert. |
17-05-2023 18:38:22 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote Zou je er niet van uit kunnen gaan dat NS er niet in participeert? Bekend is immers dat de verhouding tussen DB en NS erg matig is en als NS wel had deelgenomen gaven ze daar zelf ook vast ruchtbaarheid aan gegeven. NS lijkt een beetje het internationale sukkeltje te worden. |
17-05-2023 21:24:08 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Quote Volgens mij is de tijd van mee-investeren voorbij. NMBS koopt ook geen ICNG, maar heeft veel liever een 'eigen' trein. En geef ze eens ongelijk: wat ziet NS terug aan invloed op wat er in de DE-NL ICE verbinding gebeurt voor de investering in de BR406? De voormalige nationale maatschappijen worden onder open access steeds meer elkaars concurrenten. |
18-05-2023 08:45:43 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
NMBS is een beetje een aparte,die zouden het liefst iedere andere maatschappij buiten de landsgrenzen houden en werken daar ook actief aan omdat nog altijd te bewerkstelligen heb ik het idee. |
18-05-2023 09:42:19 5 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Je praat de grootste onzin. Zin 1: ze werken netjes samen met Thalys, NS, SNCF en DB. Zin 2: NMBS gaat niet over toelating van materieel. Zin 3/4: Er zijn nog geen gemakken van ICNG in België en NMBS participeert actief in de testritten. |
18-05-2023 20:10:42 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Toelating van de Flirts van Arriva in België is wellicht de gedachte, maar de aanvrager, ik laat even in het midden wie dat is, had zelf de administratie niet op orde. De DIV kon toen niet anders dan de aanvraag afwijzen. |
18-05-2023 20:36:57 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
En dat had ook nogeens niets te maken met de Belgische nationale spoorvervoerder. |
19-05-2023 11:06:02 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Ik zeg alleen wat ik denk,dmv wat ik online "hoor" over dingen,en dat mag toch nog altijd ? Laatst bewerkt door phantom op 19-05-2023 11:07 |
19-05-2023 12:03:33 1 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
In plaats van zeggen wat je denkt zou je ook eerst even kunnen nazoeken wat er feitelijk gebeurd is. Nu komt het voor de zoveelste keer over als een complottheorie, terwijl enkele punten best valide zijn. M.n. Belgisch aandeel HSL BE-NL, tegenwerken particuliere reizigersvervoerders in BE in het verleden. Dit alles heeft overigens zeer weinig met de huidige bedrijfsvoering in België, laat staan met de IC Berlijn van doen. Laatst bewerkt door Ysbergsla op 19-05-2023 12:03 |
19-05-2023 13:42:14 | ||
---|---|---|
robert5591
![]() |
Nog even over 'profiteren'. 'Vroegah' werd geprobeerd kostenverrekening zo laag mogelijk te houden door de materieel kilometers in evenwicht te houden. Tegenwoordig zijn de boekhouders veel creatiever. Ik denk dat we er van uit kunnen gaan dat NS geen geld verliest door ICNG in BE te laten rijden, maar ook niet profiteert doordat DB materieel in NL rijdt. En zo zijn we van de ene ICB terug bij de ICB van dit draadje |
19-05-2023 16:16:10 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Quote Ja. NMBS neemt zelf geen ICNG's maar dat neemt niet weg dat ze voor de inzet op het Belgische stuk gewoon moeten betalen. Daar worden voordien afspraken over gemaakt. |
20-05-2023 11:53:52 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Duidelijk verhaal,dank voor de opheldering/info 👍 |
20-05-2023 14:19:17 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Quote Bedenk verder dat na eerste ideën er inmiddels redelijk concrete plannen voor een 2e verbinding Brussel - Breda/ Rotterdam zijn met NMBS materieel, dan kun je het gebruik op het andere net al redelijk tegen elkaar wegstrepen. En ook bespaar je nog wat aan Adminstratie-/ beheer- en inschrijvings kosten als je van een klein eigen materieelparkje afziet.
|
21-05-2023 08:09:10 | ||
---|---|---|
hehoka
![]() |
Ik dacht dat dit forum over de IC-Berlijn ging, maar als ik bovenstaande berichten lees, dan dwalen jullie aardig af. |
22-05-2023 21:17:10 2 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
En daar kan het beheer zich alleen maar bij aansluiten. Graag weer terug naar de IC Berlijn (of ICE-L). |
01-07-2023 22:25:06 | ||
---|---|---|
TiemenS
![]() |
Voor as Dinsdag 4 juli staat IC 141 gepland met een NSI 193'er + ICB stam + 1700 naar Bh en Hamm(Westf). Diezelfde 193'er zou dan met trein 144 weer terugkomen naar Asd met wederom een 1700 achterop. Wellicht gaat de 193'er mee naar Hamm...? |
02-07-2023 00:25:01 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ik zou me daar niet al te veel van aantrekken, ik denk dat er iets niet goed is gegaan bij de invoer danwel bij de verwerking van de inzet van de locs. Als je gelooft wat er op treinposities staat (Ritinfo Trein 141 op Di 4 jul '23 (treinposities.nl)) geldt nu...
Dat kan natuurlijk nooit. 🙂 |
02-07-2023 15:48:16 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Quote Gepland door de vervoerder of "gepland" volgens een digitale bron is nogal een verschil... |
02-07-2023 15:53:12 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Met het moeten kopmaken in Münster zou het eigenlijk geen eens zo'n slecht idee zijn om dit voor alle ritten te doen. Scheelt een lokwissel in Bad Bentheim. Maar aangezien er onvoldoende Vectrons beschikbaar zijn, zal hem dit niet worden. |
02-07-2023 22:57:03 | ||
---|---|---|
TiemenS
![]() |
Quote Ik zie er niet zozeer het probleem in, de info van treinposities komt immers direct vanuit NS.... |
03-07-2023 07:02:47 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
En op 5 juli rijdt de 1700 in z'n eentje door naar Hamm. Ik zou die info met een korrel zout nemen. :-) |
03-07-2023 10:18:21 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Een pot zout is wellicht handiger ;-) |
03-07-2023 10:20:02 | ||
---|---|---|
Ysbergsla
![]() |
Niet. Het gaat niet gebeuren, zoals reeds vermeld. |
04-07-2023 07:11:07 | ||
---|---|---|
Henk1619
![]() |
Quote Nee heen en weer rijden tussen Rheine en Oldenzaal. |
04-07-2023 10:02:32 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Zojuist kreeg ik te horen dat 193 759 is naar Rheine gegaan voor instructie voor het (toekomstige) Duitse personeel en testritten / instructie ritten. Deze zal vooral plaats vinden tussen Rheine en Oldenzaal zodat het omschakelen van bovenleidingspanning in Bad Bentheim geoefend en getest kan worden. De loc zal voorlopig (ik weet niet hoe lang) in Duitsland blijven.
De reden om mee te laten rijden met 141 was om een LM-rit te besparen (en gewoon omdat het kan). Laatst bewerkt door seinhuis op 04-07-2023 19:04 |
![]() |
advertentie |
21-07-2023 18:22:22 | ||
---|---|---|
mambo
![]() |
Een van de eerste BR105'en is buiten de fabriek gespot: https://mastodon.free-solutions.org/@PGLux/110751353367548685 |
21-07-2023 18:29:45 3 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
26-07-2023 07:02:34 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
En hier de BR 105 op de rails op weg naar Duitsland. In opzending. |
26-07-2023 11:45:39 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Bijna goed hij gaat naar de klimaatkamer in Wenen ;) |
26-07-2023 13:57:54 | ||
---|---|---|
DenTheo
![]() |
Is die lok een 100% Talgo product ? Of koopt Talgo een volledig tractiepakket van een andere constructeur en bouwt die in zijn kast ? Een Duitser of Fransman in een Spaans pakje ?
|
26-07-2023 14:00:21 | ||
---|---|---|
chris24
![]() |
Quote Is een 100% Talgo product, de BR 105 schijnt ook lichter te zijn dan een Vectron en TRAXX |
26-07-2023 14:09:22 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote De tractie-installatie zal waarschijnlijk wel ingekocht zijn, dat is nogal specialistisch. Siemens en Alstom maken ze wel zelf, maar dat zijn ook hele grote spelers in de industriële markt van omvormers en motoren (die markt is waarschijnlijk groter dan hun treinenmarkt). Verder koopt Stadler ze bijvoorbeeld in bij ABB, en CAF bij Mitsubishi. |
26-07-2023 14:39:19 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Ik blijf het vreemd vinden dat er over deze locomotieven nauwelijks iets te vinden is. Ook niet bij Talgo zelf. Het is een volkomen nieuw type, gebaseerd op de Travca, maar dan met totaal andere specificaties.
|
26-07-2023 14:58:22 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ik vind het sowieso interessant dat Talgo ze nu zelf ontwikkelt, bij hun hogesnelheidstreinen (zowel voor de Spaanse markt als voor export) zijn de powercars gebouwd door Bombardier. |
26-07-2023 16:13:59 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Ja inderdaad. Ik snap ook niet dat de DB zo'n mini-serie van totaal afwijkende locomotieven bestelt (die ook nog eens in Nederland moeten worden toegelaten), van een nieuw type dat nog nooit één kilometer in de dagelijkse dienst heeft gereden. Het doet heel erg denken aan de Fyra. Ook omdat Talgo de enige partij was die op de aanbesteding reageerde. De Talgo-treinen zullen vast goed zijn, dat is immers een beproefd concept. Maar die locs? Laatst bewerkt door brun op 26-07-2023 16:14 |
26-07-2023 16:23:14 | ||
---|---|---|
JcJay
![]() |
Vanaf december 2023, wanneer de Vectron helemaal doorgaat naar Berlijn en de rijtijd verkort wordt, komt het Bistro rijtuig (11) te vervallen. Daarvoor in de plaats komt er een extra 1e klas rijtuig... Ben benieuwd of de 'oude railcatering met wagentje' weer terugkomt. |
26-07-2023 16:44:20 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Dat is interessant. Dank. Is ook wel begrijpelijk, de eerste klas is tijdens de toeristische seizoenen altijd bomvol. Maar het Bistro-rijtuig ook... Waar heb je die informatie vandaan? Laatst bewerkt door brun op 26-07-2023 16:46 |
26-07-2023 16:45:07 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Dat is ook wel een uitholling van de IC-service, zo'n eind zonder hapje en drankje.
|
26-07-2023 17:13:48 | ||
---|---|---|
nielsH
![]() |
Motoren zijn van TSA Zie: https://www.tsa.at/tsa_referenzen/talgo-f073-ecx-for-deutsche-bahn/ |
26-07-2023 17:14:51 | ||
---|---|---|
103 220-0
![]() |
Quote Zouden ze niks geleerd hebben van het 102-debacle? |
26-07-2023 18:27:40 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Die loc heeft iets weg van euro 9000/euro dual,zoals u wilt lezen. Laatst bewerkt door phantom op 26-07-2023 18:28 |
26-07-2023 18:33:42 | ||
---|---|---|
JcJay
![]() |
Quote Info komt via via vanuit NS (om niet te veel in details te treden). Er is een bericht verschenen over de (toekomst van de) ICB in de volgende dienstregeling; treinen gaan een uur eerder en er wordt oa niet meer gestopt in Almelo, Bad Oeynhausen en Wolfsburg. Geen loc wissel meer in Bentheim en ICE-L verwacht eind 24, maar dat was bekend. |
26-07-2023 19:21:22 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Wellicht heeft het iets te maken met onderhoudsintervallen? Van het type ARkimmbz288.5 bestaan er 16, die zijn gemoderniseerd in 2015-2016. Dat betekent dat er waarschijnlijk na 2023 weer een grote onderhoudsbeurt moet gebeuren. ICE L had eigenlijk al moeten rijden op Amsterdam - Berlijn, ik kan me zo voorstellen dat DB geen zin heeft om nog een hoop geld te steken om die bistro-rijtuigen nog iets langer op de baan te houden. |
26-07-2023 19:35:47 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Quote Ik vind het niet begrijpelijk, zeker op een lange verbinding als dit is het gewoon botweg een achteruitgang van het serviceniveau waar het allemaal niet aantrekkelijker van wordt. |
26-07-2023 20:23:23 | ||
---|---|---|
nielsH
![]() |
Quote Met (minimaal) 79 locomotives is het wel een stukje meer dan de 6 BR102 |
26-07-2023 20:55:34 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Waarom moet elke eerste bestelling van een materieel type nu direct een gevalletje Fyra worden? |
26-07-2023 22:35:53 | ||
---|---|---|
jeanne
![]() |
Quote Hun oorsprong is uit de AB 4üm-63 (ABm 225) van de eerste helft van de jaren'60 en daarmee inmiddels de meest bejaarde getrokken rijtuigen van het DB park! |
27-07-2023 02:27:32 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Toch zegt dat ergens ook weer niet zoveel, die wagen bakken zullen ongetwijfeld een keer zwaar gemoderniseerd zijn en het casco compleet kaal geweest zijn en opnieuw opgebouwd zijn :) |
27-07-2023 09:52:26 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Met begrijpelijk bedoel ik dat extra 1e klas-capaciteit zeker welkom is in de ICB. Daarnaast is DB al jaren bezig met het gestaag afschaffen van de BordBistro-rijtuigen. Er zijn al veel binnenlandse IC's die geen restauratierijtuig meer hebben, ook op langeafstandverbindingen. Op termijn houden alleen ICE's nog een restauratie. Komt nog bij dat die meerspannings-BordBistro's regelmatig stuk gaan bij de spanningswissel. Dan kunnen ze weer de volledige etensvoorraad weggooien omdat de koeling 't niet meer doet. Jammer vind ik het wel... Laatst bewerkt door brun op 27-07-2023 09:54 |
27-07-2023 12:34:41 1 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Laten we hopen dat dat tweede 1e klasse rijtuig een Großraum-wagen gaat worden. Anders heeft t m.i. nog geen toegevoegde waarde. Opgehokt met 6 man (m/v) vind ik niet de fijnste manier van vervoer. |
27-07-2023 13:13:11 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Quote Wat heeft dit met de ontwikkeling van IC Berlijn te maken? BR 105 gaat deze trein niet trekken. |
27-07-2023 13:13:45 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Zoals er ook reizigers zijn die liever in een coupé zitten dan in een open afdeling, zeker in de eerste klasse. Wat de restauratie betreft: dat zagen we ook in de gewone dienst in Nederland: de Muizeneuzen, Hondekoppen en rijtuigen Plan D en E hadden ook restauratierijtuigen of keukens. En later hadden we minibars door de trein rijden, waarvoor in de dubbeldekkers zelfs liften werden gebouwd. allemaal voorbij. Op vele perrons kun je echter terecht voor een uitgebreid assortiment. En nieuwe treinen hebben dus hoegenaamd geen voorzieningen meer aan boord. |
27-07-2023 13:18:28 3 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator ![]() |
Quote De locomotieven voor de Talgo treinen worden ingedeeld in de BR105 serie, dus weldegelijk voor (onder andere) de IC Berlijn. |
27-07-2023 13:41:58 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Quote De gloednieuwe ICE L krijgt gewoon een bistrorijtuig, dus die vlieger gaat niet op. Als het de bedoeling zou zijn geweest om restauratie helemaal af te schaffen op dat traject, dan zou dat een gewoon rijtuig zijn geweest. Het afvoeren van restauratie uit de Duitse binnenlandse dienst zal meer te maken hebben met "wat kun je verwachten als klant" en het steeds meer ver-ICE'iseren van het langeafstandsvervoer binnen Duitsland. Restauratie hoort dan bij het topproduct, de ICE, terwijl de naam IC wordt gebruikt voor 'secundaire' lijnen. |
27-07-2023 13:49:20 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Of dat deze locs worden of Vectrons is nog niet bekend. ICE L krijgt wel degelijk een bistro-afdeling, zowel Talgo als DB melden dat. |
27-07-2023 14:25:20 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
De serie 105 wordt uiteindelijk de trek/duwkracht. Omdat de voorspelling is dat het langer duurt voor deze toegelaten is (en storingsvrij) dan de rijtuigen, worden er tot die tijd geleaste Vectrons ingezet ook als trek/duwkrachten. De stuurstandrijtuigen krijgen een kleine aanpassing om met de Vectrons overweg te kunnen. |
27-07-2023 14:42:16 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
De Talgo stammen krijgen niet een kleine aanpassing maar worden voorzien van het Duitse ZDS/ ZMS systeem en kunnen daardoor met de meeste moderne ( duitse) loks communiceren, Zo kan er dan ook met een Diesel lok of eentje met zowel Diesel als Elektrische aandrijving gereden worden. ( en hoeft de lok 105 niet extra meegesleept te worden wat eerst het idee was) Laatst bewerkt door cuneo56 op 27-07-2023 14:43 |
27-07-2023 14:53:07 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Precies. Maar de 105 is op termijn dus als hoofdloc voor de IC Berlijn bedoeld (dus in plaats van een Vectron). Daarom kan ie immers onder 1,5 kV rijden. Of het ook zover komt, is vers twee. |
27-07-2023 14:57:38 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Je kunt de situatie van 30, 40 jaar geleden niet met nu vergelijken. :-) En die voorzieningen werden ook niet afgeschaft omdat ze niet populair waren, maar omdat er geld bij moest. Dat is nog steeds zo. De restauraties in Duitse treinen draaien ook met verlies, maar de belangstelling ervoor is desondanks groot. Ook in de ICB. Vooral tijdens vakanties zit het BordBistro stampvol, zelfs met horden Nederlanders die het serieus mooi vinden om eens in de trein iets te kunnen eten en drinken. Vind ik trouwens ook... |
27-07-2023 15:23:23 | ||
---|---|---|
nielsH
![]() |
Quote Nee, ze gebruiken WTB-ÖBB, wat zoals de naam zegt een ontwikkeling van den ÖBB is |
27-07-2023 15:38:29 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Uiteraard had ik het slechts over Nederlandse treinen. Ik reis regelmatig via Duitsland naar het zuiden en ken de ICE intussen maar al te goed. En @ Brun: vergelijken kan altijd en dat doen we dus ook. Laatst bewerkt door sjoerd op 27-07-2023 15:40 |
27-07-2023 17:54:36 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Quote DB (op instagram) geeft okt 2024 als startdatum ICE-L op Berlin-Asd. |
27-07-2023 17:58:59 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Je antwoord klinkt een tikje pedantisch. Neem aan dat je het anders bedoelt? DB wil niet van de restauraties en de catering af, zoals de NS destijds wèl. Het wil alleen die restauraties beperken tot ICE-treinstellen (waartoe de Talgo ook behoort). De losse BordBistro-rijtuigen gaan al een tijdje stap voor stap met pensioen, de ICB is een van de laatste verbindingen waar die rijtuigen nog rijden. |
27-07-2023 18:58:53 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Ik respecteer iedereen, hoor, maar ik vind alleen de uitdrukking "dat je niet kunt vergelijken" raar omdat iedereen dat dan in één adem toch doet. En inderdaad: NS en DB hebben een verschillend beleid. En niet alleen op dat punt. 🙂 |
27-07-2023 20:26:54 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Quote De ICE L krijgt een Bordbistro met Bordrestataurant zoals op de korte ICE T na alle ICE treinstellen. |
27-07-2023 21:21:24 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Klopt inderdaad, dat merken we al jaaaaaaren bij ICB en ICE. Best vreemd. Beide verbindingen draaien al tien jaar als een tierelier, het reizigersaanbod is enorm, maar 't blijft kwakkelen in de samenwerking tussen NSI en DB. Ik heb heel vaak het idee dat de verantwoordelijken zelf zelden tot nooit in die treinen zitten. Laatst bewerkt door brun op 27-07-2023 21:22 |
28-07-2023 08:18:16 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Quote Iemand een idee hoe zwaar? De test Travca had 3600 kW, 160 kN trekkracht en woog 72t. De BR105 krijgt 6400 kW, trekkracht onbekend, maar hoeft ook niet persé zwaar te zijn. Je hebt ook echt geen 300+ kN trekkracht nodig om vlot met de relatief lichte Talgo stam te kunnen rijden. |
28-07-2023 09:09:22 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
87 ton (www.drehscheibe-online.de). |
28-07-2023 10:04:33 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
(Vrijwel) hetzelfde dus als een Vectron. Je weet wel, die loc die in Nederland een snelheidsbeperking heeft gekregen, omdat hij eigenlijk te zwaar is. Oh boy... |
28-07-2023 10:17:54 | ||
---|---|---|
DingeZ
![]() |
De Vectron is 90t en heeft dus een aslast van 22,5t wat ook het maximum is. De 105 krijgt dan een aslast van 21,75t. |
28-07-2023 14:45:56 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Quote Volgens Drehscheibe wil DB Fernverkehr van draaivouwdeuren af. Dit betekent bij DB het einde voor de voormalige IR-rijtuigen incl. de Bistro in de getrokken IC's, plus een paar exoten zoals 1e klas voormalige TEE-rijtuigen. De reden waarom dit gebeurt heb ik nog niet gevonden. Andere vervoerders lijken hier veel minder moeite mee te hebben. In de Nightjet worden diverse van deze rijtuigen ingezet, ook naar Nederland. |