Ontwikkelingen IC Berlijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
20-01-2024 23:30:34
Xander140
Xander140

Ik geloof niet dat het de afgelopen jaren zo'n wirwar aan samenstellingen hebben gezien. De laatste keer was bij het omwisselen van de oude Avmz naar gemoderniseerd Avmmz... Toen reden er zelfs nog rijtuigen uit de Berlin Warschau Express in enige omlopen mee.

Bedankt voor deze complete aanvulling Apda!

 

21-01-2024 13:21:30
brun
brun

Ja, inderdaad, dank Apda.

Het is toch vreemd dat er al een ruime maand zo'n wirwar van samentellingen rondrijdt. Die combinatie met twee fietsrijtuigen is al helemaal gek...

 

21-01-2024 14:33:10
raoul
raoul

Die combinatie met die extra fietsrijtuig en mindervalide plaats, of een extra 2de klas wagen met een mindervalide plaats die blijft (wagen 28)

Beide mag je goed rekenen, in het systeem zijn die fietsplaatsen niet te boeken en ook de zitplaatsen die bij er meer zijn bij een wagen zonder fietsplaatsen daar ook niet.

Denk dat er te weinig wagens zijn van beide om alle stammen daar gelijk te trekken. Over de situatie eerste klasse. Bedoeling is allemaal abteil over een aantal maanden. Of dat echt gaat gebeuren, dat geloof ik niet!

 

31-01-2024 12:04:01
sik214
sik214

De treinsamenstellingen zijn weer inzichtelijk via DBF (finalrewind.org)

Ik heb nu onderstaande samenstellingen eruit gehaald (7701 t/m 7708) en hier neergezet. Steekproef bij 3 treinen bleek juist!

Opvallend dat de 81-91 107 in stam 7707 op de juiste plaats zit, was een geupklasseerde 1e klas-vervanging als rijtuig 31.

De samenstellingen worden steeds beter/completer. Je ziet dat van deze 8 stammen, nog maar 1 Bpmmz voor een Avmz rijdt en natuurlijk de exoot-Avmz.

Invulling aan rijtuig 28 wordt gegeven door een 2e Bpmmbz als er geen Bpmmbdz is.

7701:

32: 61 80 19-91 764
31: 61 80 18-90 500 < exoot
30: 61 80 21-90 907
29: 61 80 84-91 103 < rijtuig 28/29 gewisseld ten opzichte van elkaar/plan
28: 61 80 29-91 303 < rijtuig 28/29 gewisseld ten opzichte van elkaar/plan
27: 61 80 20-91 506
26: 61 80 20-91 307
25: 61 80 20-91 545
24: 61 80 84-91 909

7702:

32: 61 80 19-91 798
31: 61 80 19-91 707
30: 61 80 21-90 916
29: 61 80 29-91 300
28: 61 80 84-91 106
27: 61 80 20-91 507
26: 61 80 20-91 528
25: 61 80 20-91 304
24: 61 80 84-91 913

7703:

32: 61 80 19-91 755
31: 61 80 19-91 747
30: 61 80 21-90 917
29: 61 80 29-91 309
28: 61 80 84-91 102
27: 61 80 20-91 509
26: 61 80 20-91 504
25: 61 80 20-91 508
24: 61 80 84-91 901

7704:

32: 61 80 19-91 738
31: 61 80 19-91 700
30: 61 80 21-90 739
29: 61 80 29-91 307
28: 61 80 84-91 108
27: 61 80 20-91 596
26: 61 80 20-91 540
25: 61 80 20-91 541
24: 61 80 84-91 910

7705:

32: 61 80 19-91 793
31: 61 80 19-91 796
30: 61 80 21-90 930
29: 61 80 29-91 312
28: 61 80 29-91 779
27: 61 80 20-91 379
26: 61 80 20-91 599
25: 61 80 20-91 510
24: 61 80 84-91 906

7706:

32: 61 80 19-91 740
31: 61 80 19-91 709
30: 61 80 21-90 922
29: 61 80 29-91 313
28: 61 80 84-91 101
27: 61 80 20-91 594
26: 61 80 20-91 523
25: 61 80 20-91 551
24: 61 80 84-91 904

7707:

32: 61 80 19-91 752
31: 61 80 20-91 318 < hier moet nog een Avmmz komen
30: 61 80 21-90 924
29: 61 80 29-91 777
28: 61 80 84-91 107
27: 61 80 20-91 525
26: 61 80 20-91 503
25: 61 80 20-91 597
24: 61 80 84-91 911

7708:

32: 61 80 19-91 763
31: 61 80 19-91 739
30: 61 80 21-90 747
29: 61 80 29-91 305
28: 61 80 84-91 105
27: 61 80 20-91 548
26: 61 80 20-91 559
25: 61 80 20-91 554
24: 61 80 84-91 908

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

01-02-2024 10:48:37
sik214
sik214

Aanvulling vanuit de digitale bronnen met stam 7710:

7710:

32: 61 80 19-91 730
31: 61 80 19-91 701
30: 61 80 21-90 920
29: 61 80 29-91 311
28: 61 80 84-91 104
27: 61 80 20-91 532
26: 61 80 20-91 560
25: 61 80 20-91 555
24: 61 80 84-91 902

 

01-02-2024 13:21:03
icened200
icened200

Volgens Duits spoorblad Eisenbahnkurier zal vanaf oktober 2024 alle ICE - L rijtuigen de oude rijtuigen vervangen hebben.

 

01-02-2024 15:41:19
stefanvw14
stefanvw14

Eerst zien dan geloven. Tot op heden zie ik de stam(men) op insta en facebook wel nu af en toe in Oostenrijk en Zwitserland verschijnen, maar Nederland zijn ze nog niet verschenen. Het is vandaag 1 februari-1 oktober is 243 dagen of 273 dagen als het 31 oktober is. Alle testritten in Duistland, waar ik foto's van heb gezien, zijn door Rail Adventure met hun 183.500 of SBB RABe 460 tijdens hun Zwitserse rit, maar met een Vectron met dezelfde software als de ELL Machines die NS nu least heb ik nog niet voorbij zien komen. Foto's van dat het stuurrijtuig al een locomotief aanstuurde zijn ook nog niet de revue voorbij geweest. Hoe lang duurt het om die Talgo rijtuigen toegelaten te krijgen en gaat zoiets sneller dan een treinstel?

 

01-02-2024 21:20:42
AlexNL
AlexNL

Het kan best zijn dat men eind oktober alle ICE L's heeft geleverd en dat er reizigers in zitten, dat hoeft niet te betekenen dat de stuurposten vanaf dat moment al gebruikt worden. Daar kan ook nog gewoon een loc voor om alles te trekken.

 

02-02-2024 00:24:23
cuneo56
cuneo56
Quote
stefanvw14 (01-02-2024 15:41:19):

. Alle testritten in Duistland, waar ik foto's van heb gezien, zijn door Rail Adventure met hun 183.500 of SBB RABe 460 tijdens hun Zwitserse rit,


Testritten soms zelfs met beide Railadventure Taurus-loks ( ook de 2190 311) 😉

 

02-02-2024 11:51:45
sik214
sik214

Aanvulling vanuit de digitale bronnen met stam 7709:

7709:

32: 61 80 19-91 733
31: 61 80 19-91 724
30: 61 80 21-90 919
29: 61 80 29-91 301
28: 61 80 29-91 302
27: 61 80 20-91 534
26: 61 80 20-91 538
25: 61 80 20-91 563
24: 61 80 84-91 903

Dan moeten ze dat allemaal zijn. Voor de nieuwe stijl is er eigenlijk best veel op orde nu!

 

09-02-2024 11:55:53 1
Apda
Apda

DB-stam 7707 heeft sinds vandaag twee rijtuigen 1e klas. De Bpmmz als rijtuig 31 is vervangen door een Avmmz. Dit was de laatste stam die nog geen twee A's had.

Bijzonderheden bij de A-rijtuigen:
- stam 7701 heeft een Apmmz (open afdelingen in plaats van 6-persoons coupé's) als rijtuig 31;
- stam 7704 en stam 7706 hebben een Avmz (niet gemoderniseerd) als rijtuig 31.

 

13-02-2024 15:15:36
Apda
Apda

Volgens dbf.finalrewind.org is de 'nieuwe' A in DB-stam 7707 geen Avmmz, maar Avmz 19-91 723-5. Dus hebben nu stam 7704, 7706 en 7707 een Avmz (niet gemoderniseerd) in plaats van een Avmmz (wel gemoderniseerd) als rijtuig 31.

De Apmz in stam 7701 is op 11-2-2024 vervangen door Avmmz 19-91 708-6 (die tot 25-9-2023 in stam 7703 reed). Daarmee hebben alle DB-stammen nu twee Avmmz/Avmz-rijtuigen.

 

13-02-2024 15:39:33
brun
brun

De Avmz is wel een héél comfortabel rijtuig... Dus niet eens zo'n slechte upgrade. :-)

Maar het verbaast me wel dat DB dus blijkbaar 1e-klasserijtuigen al alle hoeken en gaten moet halen om dat handjevol stammen samen te stellen. En dat het zó lang duurt voor ze een bruikbare vervanging van de BordBistro-rijtuigen hebben geplaatst.

 

13-02-2024 16:06:28
Jups
Jups

Ik denk dat alleen de 709 een Avmz is. Rijtuig 700 wordt aangeduid als avmmz Zie foto. Deze had ook de normale stoelen zoals de rest van de avmmz rijtuigen. De 709 heeft als ik deze tweet mag geloven als enige geen nieuwe stoelen van de 108.5 avmmz serie. Ik weet niet of de 723 als avmmz aangeduid is.

Edit: reactie verduidelijkt



Laatst bewerkt door Jups op 13-02-2024 17:39
 

13-02-2024 16:54:12
AlbertP
AlbertP

Niet alle rijtuigen met nieuwe stoelen zijn Avmmz. De Avmz-rijtuigen die hier besproken worden zijn van het type Avmz108.5 uit de vroegere Berlijn-Warszawa-Express, die volgens dit overzicht nieuwe stoelen en wandbekleding, maar geen nieuwe tafels, hebben gekregen.

Avmz109 zijn er niet meer sinds de nieuwe drgl, omdat die dezelfde draaivouwdeuren als de bistrorijtuigen hebben. Die hadden (volgens diezelfde site) een mix aan interieurs. Van de 109 zijn foto's hier te vinden, waar de combinatie oude tafels + nieuwe stoelen te zien is bij rijtuig 502. Ik denk dat de Avmz108.5, behalve de 723 dan, er net zo uit zien van binnen?



Laatst bewerkt door AlbertP op 13-02-2024 17:04
 

13-02-2024 17:18:20
Jups
Jups

De 709 met dit interieur is volgens de eerder genoemde tweet de enige met deze stoelen en heeft inderdaad een Avmz 108.5 aanduiding . De 700 is inderdaad niet exact hetzelfde als overige avmmz, zo zitten er nog Prullenbakken buiten de coupés en zitten er stopcontacten aan de wand in plaats van onder de stoel. Het kan inderdaad kloppen dat niet alle rijtuigen met nieuwe stoelen avmmz zijn, maar ik zie op mijn eerdere foto toch echt een avmmz 108.5 aanduiding op het rijtuig. Of is dat dan foutief?

 

13-02-2024 18:19:20
AlbertP
AlbertP

Lijkt me een foutieve aanduiding. De gemoderniseerde heten Avmmz106.x.

Op die foto van de 709 zie ik overigens een nieuwe tafel, dat spreekt weer het bericht tegen dat ze wel nieuwe stoelen maar geen tafels hadden gekregen. Een volledig "ouderwets" interieur is dat dus toch niet.

Ik zie overigens achter die tafel een temperatuurknop op de plek van de prullenbak, nog een aanduiding (naast de stopcontacten) dat er alleen uiterlijke elementen zijn verwisseld en de techniek niet is aangepakt.

 

13-02-2024 18:27:23
Jups
Jups

De 700 heeft ook de temperatuurknop bij de prullenbak. Dan denk ik inderdaad dat alleen het uiterlijk is veranderd en dat avmmz dan een foutieve aanduiding is

 

13-02-2024 19:30:21
Apda
Apda

Hier staat (in het Duits) een beschrijving van het moderniseringsprogramma van de rijtuigen. De gedeeltelijke modernisering van de Avmz108.5 19-91 700, 709 en 723 wordt ook besproken.

 

13-02-2024 23:18:38
AlbertP
AlbertP

Dat is precies de pagina die ik ook heb gelinkt, en ik heb net opgemerkt dat wat daar staat (wel stoelen en wandbekleding maar geen tafels gemoderniseerd) juist het tegenovergestelde is van wat in de 709 is gedaan. Die staat op de foto met een nieuwe tafel en oude stoelen + wand.

 

25-02-2024 13:02:52
R-E-Mg
R-E-Mg

Zat zojuist een filmpje van een cabinerit van de IC141 op het traject van Berlijn Zoo naar Berlijn Ostbahnhof te kijken.

Als je de ondertitels aanzet, dan komt er vanaf 17:50 iets interessant langs, dat verklaart waarom hij met de snelheidsmeter niet in het midden maar rechts en met een losse Ebula rijd. Wie vond het een goed idee dit zo te doen?

 

17-03-2024 15:03:37
brun
brun

Op Drehscheibe staat deze verklaring van Philipp Nagl* voor de uitval bij de ICB (morgen rijden er ook nauwelijks treinen).

Losse vertaling van wat hij schrijft:

Diverse ICB-stammen hebben vlakke wielen in meerdere draaistellen. Dit gebeurt meestal als er een zeer hard stuk metaal ergens in de rails is gekomen en daardoor wielen 'platdrukt'. Dan moet een groot aantal wielen vervangen of afgedraaid worden. Dit gebeurt 1-2 keer per jaar, meestal het eerst in het langeafstandsvervoer, omdat daar de meeste kilometers worden gereden en de inspectie-intervallen het kortst zijn. Ik heb zoiets zelf verschillende keren meegemaakt, het is altijd een intensief proces om de oorzaak te vinden.

*Nagl was vroeger een topmanager bij DB Fernverkehr, op dit moment leidt hij DB InfraGO



Laatst bewerkt door brun op 17-03-2024 15:06
 

17-03-2024 15:22:17
Marco
Marco

Huh, ik begrijp het nog niet helemaal. In de basis ontstaan vlakke plekken toch alleen maar bij wielslip bij remmen? Als de oorzaak een verhard stuk spoorstaaf is, is het dan zo dat al die treinen op dat stuk een keer hard geremd en geslipt hebben?

 

17-03-2024 15:28:25 1
Apda
Apda

Volgens de Duitse tekst is het geen vlakke plek, maar een deuk(je) of gat.

 

17-03-2024 15:28:54 2
AlbertP
AlbertP

Dat gaat niet om remmen, maar om een metalen voorwerp dat waarschijnlijk ergens op de route is vastgedrukt in een spoorstaaf en een afdruk in ieder passerend wiel maakt.

Nagl zegt dat dit 1-2 keer per jaar ergens in DE voorkomt. Het treft hier helaas een lijn met een eigen wagenpark, en daarbij komt nog dat er al langer een tekort aan wielstellen is, sinds die niet meer uit Mariupol geleverd kunnen worden. Dit treft nu ook diverse lijnen in Baden-Württemberg.



Laatst bewerkt door AlbertP op 17-03-2024 15:52
 

17-03-2024 18:54:30
jeanne
jeanne

Zou dat misschien ook iets te maken hebben met de noodreparatie van de overweg?

 

17-03-2024 20:11:55
treinhobby
treinhobby

Zouden ICMm, SNG en Keolis Flirt dan niet hetzelfde probleem moeten hebben?

 

18-03-2024 01:23:07
dennistd
dennistd

Quote
jeanne (17-03-2024 18:54:30):


Zou dat misschien ook iets te maken hebben met de noodreparatie van de overweg?



Die overweg lijkt me eerder van doen te hebben met die seinstoringen van de afgelopen dagen. Ik vermoed een gebroken spoorstaaf bij overweg met ingegoten spoorstaven.

 

18-03-2024 01:59:39
thom
thom

Quote
treinhobby (17-03-2024 20:11:55):


Zouden ICMm, SNG en Keolis Flirt dan niet hetzelfde probleem moeten hebben?



Het probleem zal zich érgens voordoen op de route Amsterdam - Berlijn (of eventueel zelfs op andere lijnen waar deze rijtuigen ook op ingezet worden), en aangezien het grootste deel daarvan in Duitsland ligt kan het zijn dat Nederlands binnenlands materieel daar natuurlijk geen last van heeft.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


18-03-2024 08:10:52
mdeen
mdeen

Pas nog ergens gelezen (kan het niet meer terughalen) van ieman die in de ICB naar Nederland zat en ergens tussen Hannover en Haste opeens een mysterieuze vlakke kant ergens had. Zo erg dat in Haste de trein opgeheven werd.

 

18-03-2024 10:45:04
sjoerd
sjoerd

Ik weet niet meer waar en wanneer precies, maar ergens aan het einde van de vorige eeuw werd in een (toen nog gebruikelijke) betonnen overwegbevloering een obstakel gevonden dat bij een flink aantal voertuigen zware flensbeschadigingen had veroorzaakt, zonder dat dit tot een ontsporing had geleid; wellicht juist door de ontsporingsbeveiliging ter plaatse van de overweg.

Maar dat is uiteraard iets anders dan een wielbandbeschadiging. Met andere woorden: sommige obstakels vallen niet gemakkelijk op. In Breda ontbrak in de jaren 70 een stuk loopvlak van 17 cm van een railstaaf, vlak voor het toenmalige tijdelijke viaduct over de Terheijdenseweg. Het betrof een goederenspoor waarop met maximaal 40 km/h werd gereden, waarop er waarschijnlijk enkele weken toch niets was ontspoord. En dat terwijl er in die tijd nog lopend werd geschouwd. Het gaat vaak lang goed, totdat...

 

18-03-2024 11:59:34
mdeen
mdeen

Berichten zijn dat alle ICB vooralsnog zullen gaan uitvallen.

 

18-03-2024 14:53:35
sik214
sik214

Ik ken 2 van dergelijke gevallen van enkele jaren geleden. Toen gaf DB beide keren 'de schuld' aan Nederland (ProRail). Echter de specifieke pool 1700'en hadden er geen last van en dus moet het die ene keer ná Bh gezeten hebben. Een ander geval was wel bij PR. Een kogellager die in een opening tussen 2 spoorstaven zat in de Zaanstraat. Niet diep genoeg erin waardoor de kogel in het rijvlak werd gedrukt.

Benieuwd of de Vectrons nu ook massaal aan de kant gaan. Door geen locwissel meer wordt het uitsluiten van de locatie ook lastiger.

Tot dec 2023 zat de 140 doorgekoppeld aan enkele 2200'en naar Münster, is dat nu nog zo? En met 'onze' Vectrons?

 

18-03-2024 15:38:51
henri1972
henri1972

Nee, de laatste rit uit Berlin naar Münster en de eerste terug is ICE 742/741

 

18-03-2024 17:12:31
Apda
Apda

Quote
mdeen (18-03-2024 11:59:34):


Berichten zijn dat alle ICB vooralsnog zullen gaan uitvallen.



"Berichten" zijn onjuist. Op dit moment zijn IC 241 en IC 140 onderweg.

 

19-03-2024 12:04:47
Apda
Apda

Zowel gisteren als vandaag worden er (slechts) drie stammen ingezet naar Nederland: 7701, 7709 en 7710.

 

22-03-2024 17:40:51
joukevn
joukevn

Tot een uur of 2 vanmiddag stond de 144 ingepland met rijtuigstam 7705, maar werd toen (na de geplande vertrektijd uit Berlijn) uit de NLse dienstregeling gehaald. In de 1560, die de 144 vervangt van Amf tot Asd, zitten 2 medewerkers van DB, mogelijk afkomstig uit Hgl. Lijkt er dus op dat de communicatie over de buiten dienst gestelde treinstellen niet soepel verloopt

 

22-03-2024 17:47:43
treinhobby
treinhobby

De 1560 rijdt altijd en heeft niets met de opgeheven 144 te maken.

 

22-03-2024 18:00:48
cuneo56
cuneo56

Hoe wil je dat eerder communiceren als b.v. op het laatste moment iets kapot blijkt dan wel ondanks alle inspanningen niet lukt te herstellen ?

En die beide medewerkers zullen hoogst waarschijnlijk medewerkers van NS-Int zijn, die bij gebrek van een trein maar met die 1560 mee komen, dan wel vanavond nog hun dienst gaan beginnen.

 

23-03-2024 11:01:42
Apda
Apda

Sinds het ontdekken van het probleem met de wielen neemt het aantal DB-stammen dat naar Nederland wordt ingezet, langzaam toe. Op ma 18 maart en di 19 maart werden alleen stam 7701, 7709 en 7710 ingezet. Op wo 20 maart kwam stam 7706 erbij, op do 21 stam 7702 en op vr 22 maart stam 7703.

Een merkwaardig geval is stam 7701. Deze kwam op wo 20 maart in Amsterdam aan als IC 140 en vertrok pas op vr 22 maart als IC 241, dus bijna twee dagen later.

 

24-03-2024 17:19:44
sigma
sigma

Zijn er bij (materieel)problemen van de IC Berlijn treinen die als eerste uitvallen? Oftewel is er soort versperringsmaatregel met hiërarchie in treinen of is het onvoorspelbaar?

 

24-03-2024 21:28:57
AlexNL
AlexNL

Dat zal afhangen van wat het probleem is, waar het zich voordoet, en welke alternatieven men heeft.

Stel dat de oorzaak van het probleem ligt op de route Hannover - Berlijn, dan raakt dit de IC Berlijn maar ook veel binnenlandse ICEs.

Voor de ICEs kan men uit een grotere vloot putten, waardoor schade sneller opgevangen kan worden. Voor de IC Berlijn is er sprake van een specifieke materieelbehoefte (getrokken materieel dat ook 1500V lust) en de omvang van dat park is de afgelopen jaren alleen maar flink geslonken.

 

25-03-2024 08:52:39
Muizeneus
Muizeneus

De meest voor de hand liggende 'versperringsmaatregel' lijkt mij een knip in Rheine, waarbij Rheine - Berlijn met binnenlands Duits materieel gereden wordt, zoals voorheen er ook gewerkt werd met een knip in Bh. Maar of die maatregel er is betwijfel ik, gezien de uitval over het hele traject tijdens de recente stakingen

 

25-03-2024 09:12:00
sik214
sik214

Daarnaast lijkt me een stuk minder of hetzelfde materieel (als dat nog kan) inzetten praktischer als je niet weet waar het defect ontstaat. Zo meteen is je hele vloot defect.

 

25-03-2024 10:11:25
mdeen
mdeen

Ik tel nog 70 ICs die met enkeldeksmaterieel gereden worden, dat zal vast niet meer dan 35 stammen zijn.

 

25-03-2024 14:10:13
sjoerd
sjoerd

Ik begrijp niet wat dit te maken heeft met de ICB, maar dat kan ook aan mij liggen... ; )

 

25-03-2024 14:43:26
Muizeneus
Muizeneus

Dat als er op de route naar Berlijn iets ligt wat materieel beschadigt, daardoor niet de hele DB-vloot vernield wordt maar 'slechts' 35 stammen.

 

30-03-2024 10:47:16
Apda
Apda

Quote
Apda (23-03-2024 11:01:42):


Sinds het ontdekken van het probleem met de wielen neemt het aantal DB-stammen dat naar Nederland wordt ingezet, langzaam toe. Op ma 18 maart en di 19 maart werden alleen stam 7701, 7709 en 7710 ingezet. Op wo 20 maart kwam stam 7706 erbij, op do 21 stam 7702 en op vr 22 maart stam 7703.

Een merkwaardig geval is stam 7701. Deze kwam op wo 20 maart in Amsterdam aan als IC 140 en vertrok pas op vr 22 maart als IC 241, dus bijna twee dagen later.


Sinds donderdag 28 maart worden alle stammen weer naar Nederland ingezet:
op za 23 maart werd stam 7708 voor het eerst weer ingezet, op zo 24 kwam stam 7707 erbij, op di 26 stam 7705 en als laatste op do 28 maart stam 7704.

De meeste stammen kwamen met dezelfde rijtuigen weer in dienst. Alleen stam 7708 kreeg een andere Bvmmsz.

 

02-04-2024 14:34:08
dennistd
dennistd

Ik zie dat de IC Berlijn op dit moment Berlin-Lichtenberg als enige stop in Berlijn heeft. Wat voor gekke route wordt er dan gereden dan er niet gestopt kan worden op Spandau of Gesundbrunnen? Enige dat enigszins logisch is bij dit stoppatroon is via de zuidelijke Außenring.

 

02-04-2024 15:44:04
henri1972
henri1972

De treinen zijn ook omgenummerd: ipv 1xx heten ze nu 28xx, in Duitsland dan.

 

02-04-2024 16:31:21
brun
brun

Quote
dennistd (02-04-2024 14:34:08):


Ik zie dat de IC Berlijn op dit moment Berlin-Lichtenberg als enige stop in Berlijn heeft. Wat voor gekke route wordt er dan gereden dan er niet gestopt kan worden op Spandau of Gesundbrunnen? Enige dat enigszins logisch is bij dit stoppatroon is via de zuidelijke Außenring.



Ja, tussen Friedrichstraße en Ostbahnhof wordt de boel t/m 26 april vernieuwd. Er is maar één spoor beschikbaar, vandaar dat veel ICE's en IC's via de Außenring naar Lichtenberg worden omgeleid - er is in Gesundbrunnen namelijk ook niet genoeg capaciteit om alle omleidingen op te vangen.

 

03-04-2024 07:53:52
mdeen
mdeen

Via de Außenring naar Lichtenberg, weet je via welke route? Dat moet dan via Schönefeld gaan lijkt me, maar gaan ze dan via het Biesdorfer Kreuz en dan van de oostkant naar Lichtenberg?

 

03-04-2024 09:01:19
dvdhoven
dvdhoven

Ja, Lichtenberg kun je met reizigerstreinen alleen vanuit het oosten bereiken. Vanuit het westen alleen met de S-Bahn en een goederentrein.




Dick van den Hoven
 

03-04-2024 09:27:34
mdeen
mdeen

Nou.. Grünauer Kreuz rechtdoor - Schöneweide - Ostkreuz wordt door reizigerstreinen gedaan, ik zie geen reden waarom je in Grünau niet van de Außenring af kunt, en vanaf Ostkreuz naar Lichtenberg is ook al eens gedaan.

Maar het is inderdaad niet de meest logische route.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

03-04-2024 09:40:07
brun
brun

Je kunt ook via Gesundbrunnen naar Lichtenberg, maar in dit geval biedt die route waarschijnlijk niet genoeg capaciteit om al het omgeleide verkeer op te vangen. Ook omdat de treinen naar/uit het zuiden die in Gesundbrunnen beginnen/eindigen via diezelfde route naar Rummelsburg moeten.

 

03-04-2024 10:15:13 1
brun
brun

Quote
mdeen (03-04-2024 09:27:34):


Nou.. Grünauer Kreuz rechtdoor - Schöneweide - Ostkreuz wordt door reizigerstreinen gedaan, ik zie geen reden waarom je in Grünau niet van de Außenring af kunt, en vanaf Ostkreuz naar Lichtenberg is ook al eens gedaan.

Maar het is inderdaad niet de meest logische route.



Ik vermoed dat een aankomende ICB via het Biesdorfer Kreuz gaat, dus helemaal om Berlijn heen. Dan kom je vanaf het oosten Lichtenberg binnen. Kopmaken hoeft dan niet, je kunt dan met de lege trein doorrijden en een lus maken via Ostkreuz, Schöneweide, Grünauer Kreuz, Wuhlheide (aftakking/verbindingsboog) naar Rummelsburg.

Bij vertrek omgekeerd: de trein wordt vanuit Rummelsburg aangeleverd, rijdt hiertoe de lus via Wuhlheide (aftakking), Grünauer Kreuz, Schöneweide, Ostkreuz naar Lichtenberg, vertrekt in oostelijke richting en dan weer via Biesdorfer Kreuz, Wuhlheide (boven) en Schönefeld om de stad heen.

Bij Wuhlheide ontbreekt namelijk een verbindingsspoor van noord naar west, zie je mooi hier op Google Maps. En er is geen andere manier om zonder kopmaken tussen Lichtenberg en Rummelsburg te rijden.

EDIT: net even gekeken, IC2832 (= IC144) vertrekt dadelijk in Lichtenberg vanaf spoor 16, de loc staat bij bordje A. Dat is de oostkant, bijna onder het viaduct, dus rijdt de trein inderdaad naar het oosten, zoals hierboven beschreven.



Laatst bewerkt door brun op 03-04-2024 11:06
 

17-05-2024 13:37:41
AlexNL
AlexNL

Het Duitstalige vakblad "Rail Business" meldt dat de ICE L niet in de herfst van dit jaar in dienst zal komen, maar pas halverwege 2025. Dit komt door verdere vertragingen tijdens het test- en toelatingsproces.

Ook de Denen kampen met vertraging, hun Talgo-rijtuigen zullen naar verwachting halverwege februari 2025 in dienst gaan.

 

18-05-2024 18:37:39
mambo
mambo

www.eurailpress.de

Linkje naar een nieuwsbericht daarover.

 

18-05-2024 18:52:52
stefanvw14
stefanvw14

Quote
AlexNL (17-05-2024 13:37:41):


Het Duitstalige vakblad 'Rail Business' meldt dat de ICE L niet in de herfst van dit jaar in dienst zal komen, maar pas halverwege 2025. Dit komt door verdere vertragingen tijdens het test- en toelatingsproces.

Ook de Denen kampen met vertraging, hun Talgo-rijtuigen zullen naar verwachting halverwege februari 2025 in dienst gaan.



Komt eerlijk gezegd niet als een hele grote verrassing getuige dat er nog nooit een testrit met de ICE-L en een Vectron is geweest of dat er een reizigersrit is geweest.

 

18-05-2024 18:59:04
Gydo
Gydo

In Duitsland zijn er verschillende testritten geweest met ICE L en Vectron maar ook met Taurus en zelfs beide, ook met Zwitserse locs en een Deense dieselloc, waar de vertraging door komt zou ik niet weten.

 

18-05-2024 19:04:11
Xander140
Xander140

Miss klopt het verhaal dan toch over de gewichten van de trein en dat het Bistro te zwaar is?! Ik kan me voorstellen dat dat gevolgen heeft voor zo'n toelating.

 

18-05-2024 19:08:33
thom
thom

Nou, dat zijn geen zaken die men pas ontdekt bij proefritten natuurlijk.
Het is niet dat men een trein maar gewoon gaat bouwen en daarna eens gaat kijken wat dat wat gebouwd is uiteindelijk voor massagewicht heeft.

 

18-05-2024 20:24:56
Xander140
Xander140

Quote
thom (18-05-2024 19:08:33):


Nou, dat zijn geen zaken die men pas ontdekt bij proefritten natuurlijk.
Het is niet dat men een trein maar gewoon gaat bouwen en daarna eens gaat kijken wat dat wat gebouwd is uiteindelijk voor massagewicht heeft.


ik denk niet dat je dat soort dingen kunt stellen. Het hoeft niet in de trein zelf te zitten maar misschien met de inrichting. Het is niet een ABCtje zo gezegd. Wat jij hier stelt is gewoon natte vinger werk. Wat jij schrijft is op papier de werkelijkheid is weerbarstig vrees ik



Laatst bewerkt door Xander140 op 18-05-2024 20:25
 

18-05-2024 20:52:34
treinfan
treinfan

Treingewichten en aslasten zijn zeker geen nattevingerwerk.

 

18-05-2024 20:55:00
mtlx
mtlx

Daar bestaan gewoon computersimulaties voor. En ja, daarin wordt ook het hele interieur meegenomen. Daarom is er ook een zogenaamde 'design freeze' waarin het ontwerp 'bevroren' wordt als een goedkeuring voor een initieel ontwerp. Zonder dat soort dingen gaat geen treinenbouwer beginnen met de bouw.
Als na de design freeze de klant (of de fabrikant zelf uiteraard) toch nog wijzigingen doorgevoerd wil zien, dan zal er een wijziging via een zogenaamde 'change request' ten opzicht van het initiële ontwerp ingediend moeten worden (met eventuele bijbehorende extra kosten), waarna de fabrikant gaat kijken of dat mogelijk is. Elke wijziging kan weer een verandering in gewicht en in aslast (en nog veel meer dingen) geven, maar ook dat wordt gewoon opnieuw gesimuleerd en aan de hand van de uitkomst kan daarom besloten worden om bijvoorbeeld bepaalde apparatuur te verplaatsen of moeten er nog meer dingen aangepast worden, om zo het gewicht en de aslast beter te verdelen/te veranderen voordat men überhaupt die wijziging implementeert.

Dat soort dingen zijn echt geen nattevingerwerk.



Laatst bewerkt door mtlx op 18-05-2024 21:07
 

18-05-2024 22:34:58
bacr
bacr

Quote
mambo (18-05-2024 18:37:39):


www.eurailpress.de

Linkje naar een nieuwsbericht daarover.


Inclusief een fotootje van een Duitse Taurus met een ICE-L aan de haak en in het bijschrift dat het om een testrit gaat 😀



Laatst bewerkt door bacr op 19-05-2024 11:54
 

19-05-2024 00:45:13
Xander140
Xander140

Quote
mtlx (18-05-2024 20:55:00):


Daar bestaan gewoon computersimulaties voor. En ja, daarin wordt ook het hele interieur meegenomen. Daarom is er ook een zogenaamde 'design freeze' waarin het ontwerp 'bevroren' wordt als een goedkeuring voor een initieel ontwerp. Zonder dat soort dingen gaat geen treinenbouwer beginnen met de bouw.
Als na de design freeze de klant (of de fabrikant zelf uiteraard) toch nog wijzigingen doorgevoerd wil zien, dan zal er een wijziging via een zogenaamde 'change request' ten opzicht van het initiële ontwerp ingediend moeten worden (met eventuele bijbehorende extra kosten), waarna de fabrikant gaat kijken of dat mogelijk is. Elke wijziging kan weer een verandering in gewicht en in aslast (en nog veel meer dingen) geven, maar ook dat wordt gewoon opnieuw gesimuleerd en aan de hand van de uitkomst kan daarom besloten worden om bijvoorbeeld bepaalde apparatuur te verplaatsen of moeten er nog meer dingen aangepast worden, om zo het gewicht en de aslast beter te verdelen/te veranderen voordat men überhaupt die wijziging implementeert.

Dat soort dingen zijn echt geen nattevingerwerk.


Dat mag je allemaal zo stellen maar wel opvallend dat 2 verschillende orders last hebben van deze problemen en ook totaal verschillend in de keuzes dus er moet iets zijn in de bouw van de trein dat deze toelating zich laat vertragen en om nu zo direct te stellen dat dat nooit aan het gewicht zou kunnen liggen ik ben niet daar van overtuigd en die simulaties zullen er best zijn maar ook computers kunnen tot rare dingen komen. Het overtuigd mij geen zins. In de bouw wordt die techniek ook gebruikt met allerlei berekeningen en ook daar gaat het maar al te vaak mis. En vergeet niet dit is geen serie die al veel voorkomt en dus compleet nieuw is. Talgo heeft meer ontworpen maar dat is compleet anders dan wat ze nu hebben.



Laatst bewerkt door Xander140 op 19-05-2024 00:45
 

19-05-2024 08:10:10 2
treinfan
treinfan

Het gaat er niet om of jij overtuigd bent na het horen van geruchten en het trekken van verkeerde conclusies, gelukkig. Duidelijk werk jij niet bij een toelatingsinstantie, een treinfabrikant of bij de inkoopafdeling van een vervoerder. Over welke 'deze problemen ná het bouwen van de treinen' heb je het? Dat de aslast op of over de limieten zou zijn bij de ICE-L is al ruim langer bekend dan dat een eerste testtrein gebouwd is.



Laatst bewerkt door treinfan op 19-05-2024 08:15
 

19-05-2024 13:39:30
brun
brun

Eergisteren zat ik in de IC Berlijn en stapte in Hannover uit.

Vroeger (dus achter de BR 101) moest je, zoals velen weten, altijd ongeveer 6 seconden wachten vóór de deuren werden gedeblokkeerd.

Nu (dus achter de Vectron) klonk het sissen van de deblokkering al terwijl de trein nog langs het perron in Hannover rolde. Ik probeerde het en kon tot mijn verbazing de deur inderdaad al openen vóór de trein stilstond.

Dus daar is overduidelijk iets veranderd. Andere deurvergrendelingsmodus?

 

19-05-2024 13:51:30
treinhobby
treinhobby

Quote
thom (18-05-2024 19:08:33):


Nou, dat zijn geen zaken die men pas ontdekt bij proefritten natuurlijk.
Het is niet dat men een trein maar gewoon gaat bouwen en daarna eens gaat kijken wat dat wat gebouwd is uiteindelijk voor massagewicht heeft.


Bij de Protos was dit echter ook het geval.
Die was al met de toelating bezig toen er ontdekt werd dat tijdens het remmen de aslast te hoog werd.

Vervolgens zijn de motor- en loopdraaistellen omgewisseld om dit probleem te verhelpen.

Dus om te stellen dat berekeningen altijd goed zijn en fabrikanten anders niet beginnen met bouwen, blijkt dus uit het verleden toch anders te liggen.

 

19-05-2024 13:59:24
treinhobby
treinhobby

Quote
brun (19-05-2024 13:39:30):


Eergisteren zat ik in de IC Berlijn en stapte in Hannover uit.

Vroeger (dus achter de BR 101) moest je, zoals velen weten, altijd ongeveer 6 seconden wachten vóór de deuren werden gedeblokkeerd.

Nu (dus achter de Vectron) klonk het sissen van de deblokkering al terwijl de trein nog langs het perron in Hannover rolde. Ik probeerde het en kon tot mijn verbazing de deur inderdaad al openen vóór de trein stilstond.

Dus daar is overduidelijk iets veranderd. Andere deurvergrendelingsmodus?



Onderstaande opmerking heb ik in december al geplaatst:

Quote
treinhobby (18-12-2023 17:04:08):


Wat me inmiddels opvalt aan de Vectron is dat het zo lang duurt voordat de deuren geopend kunnen worden aan het perron.

Bij de 1700 kon dat soms al tijdens het uitrollen, maar de bij Vectron sta je 10 tot 20 seconden te wachten voordat de deuren geopend kunnen worden.

Is dat, voor de ritten waar ik dat gezien heb, toeval? Of heeft dit een technische reden?


Toen is er verder uitleg gegeven over het deursysteem in combinatie met de Vectrons.

Want binnen Nederland is er niks veranderd en sta je met de Vectron nog steeds lang te wachten voordat de deuren geopend kunnen worden.

 

19-05-2024 14:46:23 1
Xander140
Xander140

Quote
treinhobby (19-05-2024 13:51:30):


Quote
thom (18-05-2024 19:08:33):


Nou, dat zijn geen zaken die men pas ontdekt bij proefritten natuurlijk.
Het is niet dat men een trein maar gewoon gaat bouwen en daarna eens gaat kijken wat dat wat gebouwd is uiteindelijk voor massagewicht heeft.


Bij de Protos was dit echter ook het geval.
Die was al met de toelating bezig toen er ontdekt werd dat tijdens het remmen de aslast te hoog werd.

Vervolgens zijn de motor- en loopdraaistellen omgewisseld om dit probleem te verhelpen.

Dus om te stellen dat berekeningen altijd goed zijn en fabrikanten anders niet beginnen met bouwen, blijkt dus uit het verleden toch anders te liggen.


Nou daar gaan we dus. Teken tafel en praktijk zijn geen vrienden. Er lopen hier sommige figuren die alles maar afkraken en de waarheid ligt dus toch wat anders. Gezelig is het hier helaas niet al te vaak.

 

19-05-2024 14:53:48 1
bacr
bacr

Waarbij wel opgemerkt moet worden dat de Protos niet van een gerenommeerde en ervaren treinenbouwer afkwam. Was het niet zelfs het eerste (en tevens laatste) ontwerp voor een EMU van die fabrikant?



Laatst bewerkt door bacr op 19-05-2024 15:34
 

19-05-2024 15:08:37
mren
mren

Protos is elektrisch.

 

19-05-2024 15:20:36
Xander140
Xander140

Quote
bacr (19-05-2024 14:53:48):


Waarbij wel opgemerkt moet worden dat de Protos niet van een gerenommeerde en ervaren treinenbouwer afkwam. Was het niet zelfs het eerste (en tevens laatste) ontwerp voor een DMU van die fabrikant?


Maakt toch niks uit.... Zelfs Alstom levert treinen te laat of vind achteraf problemen... Kijk naar de ICNG met de lasnaden.... De tijd dat 'gerenomeerde' bedrijven het echt beter deden is toch ook al voorbij. Het is soms helaas net een loterij of je geluk hebt of niet.



Laatst bewerkt door Xander140 op 19-05-2024 15:21
 

19-05-2024 15:35:27
bacr
bacr

Quote
mren (19-05-2024 15:08:37):


Protos is elektrisch.



Je hebt helemaal gelijk....oeps

 

19-05-2024 15:39:29 1
Daan!
Daan!

Quote
Xander140 (19-05-2024 15:20:36):


Quote
bacr (19-05-2024 14:53:48):


Waarbij wel opgemerkt moet worden dat de Protos niet van een gerenommeerde en ervaren treinenbouwer afkwam. Was het niet zelfs het eerste (en tevens laatste) ontwerp voor een DMU van die fabrikant?


Maakt toch niks uit.... Zelfs Alstom levert treinen te laat of vind achteraf problemen... Kijk naar de ICNG met de lasnaden.... De tijd dat 'gerenomeerde' bedrijven het echt beter deden is toch ook al voorbij. Het is soms helaas net een loterij of je geluk hebt of niet.



Er zijn natuurlijk nog meer grote spelers: Stadler en Siemens.
Daar kun je ook wat van zeggen. Lastig om van buitenaf te bepalen hoe groot problemen zijn.

 

19-05-2024 19:12:20
stefanvw14
stefanvw14

Als ik zie dat Siemens 2 varianten van zijn Vectrain(NightJet Next Gen, RailJet 2e Generatie) op het spoor in de dienstregeling heeft rijden bij de ÖBB en de derde ergens al in aangepaste vorm bezig is met proefritten met reizigers bij de CD hoop ik niet dat deze ICE-L van Talgo een fiasco wordt. Laatste paar jaren zetten toch zeker Siemens en Stadler vrij succesvol nieuw materieel op het spoor, terwijl de andere veelal last hebben van leverproblemen, externe vertragingen(zoals Corona, maar daar zouden zij ook last van moeten hebben gehad zou je denken) en is de betrouwbaarheid ook lang niet altijd wat het moet zijn…

 

19-05-2024 19:19:34 3
thom
thom

Quote
Xander140 (18-05-2024 20:24:56):


Quote
thom (18-05-2024 19:08:33):


Nou, dat zijn geen zaken die men pas ontdekt bij proefritten natuurlijk.
Het is niet dat men een trein maar gewoon gaat bouwen en daarna eens gaat kijken wat dat wat gebouwd is uiteindelijk voor massagewicht heeft.


ik denk niet dat je dat soort dingen kunt stellen. Het hoeft niet in de trein zelf te zitten maar misschien met de inrichting. Het is niet een ABCtje zo gezegd. Wat jij hier stelt is gewoon natte vinger werk. Wat jij schrijft is op papier de werkelijkheid is weerbarstig vrees ik



'Ik denk', 'het hoeft' en 'vrees ik', het maakt je reactie niet echt sterk overkomen dat je er ook daadwerkelijk verstand van hebt hoe een ontwerp proces nou echt verloopt...

 

19-05-2024 22:24:57
bacr
bacr

Quote
stefanvw14 (19-05-2024 19:12:20):


Als ik zie dat Siemens 2 varianten van zijn Vectrain(NightJet Next Gen, RailJet 2e Generatie) op het spoor in de dienstregeling heeft rijden bij de ÖBB en de derde ergens al in aangepaste vorm bezig is met proefritten met reizigers bij de CD hoop ik niet dat deze ICE-L van Talgo een fiasco wordt. Laatste paar jaren zetten toch zeker Siemens en Stadler vrij succesvol nieuw materieel op het spoor, terwijl de andere veelal last hebben van leverproblemen, externe vertragingen(zoals Corona, maar daar zouden zij ook last van moeten hebben gehad zou je denken) en is de betrouwbaarheid ook lang niet altijd wat het moet zijn…


Talgo heeft een behoorlijk bewezen trackrecord als (al best oude) fabrikant van complex spoorwegmaterieel dat op meerdere continenten rondrijdt, dus het zal allemaal vast wel loslopen.

Snap niet zo goed waarom het volgens jou een fiasco zou moeten worden.



Laatst bewerkt door bacr op 19-05-2024 22:25
 

19-05-2024 23:46:33
thom
thom

Ook een beetje ongelijke vergelijking natuurlijk, Siemens bouwt dat uit op een bestaand Vectron platform, en voor Talgo is het een volledig nieuw ontwerp.

 

19-05-2024 23:53:19
AlexNL
AlexNL

En ook bij Siemens loopt niet alles van een leien dakje - de "DaNi"-treinen (nieuwe Nightjet, Railjet2) zijn inmiddels best wel vertraagd t.o.v. de planning en hebben te maken (gehad) met kinderziektes.

 

20-05-2024 08:44:36
stefanvw14
stefanvw14

Quote
bacr (19-05-2024 22:24:57):


Quote
stefanvw14 (19-05-2024 19:12:20):


Als ik zie dat Siemens 2 varianten van zijn Vectrain(NightJet Next Gen, RailJet 2e Generatie) op het spoor in de dienstregeling heeft rijden bij de ÖBB en de derde ergens al in aangepaste vorm bezig is met proefritten met reizigers bij de CD hoop ik niet dat deze ICE-L van Talgo een fiasco wordt. Laatste paar jaren zetten toch zeker Siemens en Stadler vrij succesvol nieuw materieel op het spoor, terwijl de andere veelal last hebben van leverproblemen, externe vertragingen(zoals Corona, maar daar zouden zij ook last van moeten hebben gehad zou je denken) en is de betrouwbaarheid ook lang niet altijd wat het moet zijn…


Talgo heeft een behoorlijk bewezen trackrecord als (al best oude) fabrikant van complex spoorwegmaterieel dat op meerdere continenten rondrijdt, dus het zal allemaal vast wel loslopen.

Snap niet zo goed waarom het volgens jou een fiasco zou moeten worden.



Ho wacht het was niet de bedoeling om Talgo onderuit te halen, maar voor mij is het buiten Spanje zelf, in Europa een leverancier die niet veel heeft rijden in andere landen. Vandaar mijn ietsje meer onbekendheid met hun rijtuigenconcept in de andere Europese landen. Ja ook ik weet dat Talgo een oud bedrijf is en met name in Spanje een groot succes is en tevens met omspoorbare treinen rijdt, maar buiten Spanje hebben ze weinig geluk.

 

20-05-2024 09:25:40 1
Xander140
Xander140

Quote
thom (19-05-2024 19:19:34):


Quote
Xander140 (18-05-2024 20:24:56):


Quote
thom (18-05-2024 19:08:33):


Nou, dat zijn geen zaken die men pas ontdekt bij proefritten natuurlijk.
Het is niet dat men een trein maar gewoon gaat bouwen en daarna eens gaat kijken wat dat wat gebouwd is uiteindelijk voor massagewicht heeft.


ik denk niet dat je dat soort dingen kunt stellen. Het hoeft niet in de trein zelf te zitten maar misschien met de inrichting. Het is niet een ABCtje zo gezegd. Wat jij hier stelt is gewoon natte vinger werk. Wat jij schrijft is op papier de werkelijkheid is weerbarstig vrees ik



'Ik denk', 'het hoeft' en 'vrees ik', het maakt je reactie niet echt sterk overkomen dat je er ook daadwerkelijk verstand van hebt hoe een ontwerp proces nou echt verloopt...


wat loop je steeds op mij in te slaan? Ik had gewoon een punt daar en ik kan het ook omdraaien jij bent erg overtuigd van je eigen kennis, althans probeert dat te overtuigen maar in the end zat jij er dus naast. Leven en laten leven en niet alles wat jij schrijft is waar.

 

20-05-2024 09:34:57
geert
geert

Quote
AlexNL (19-05-2024 23:53:19):


En ook bij Siemens loopt niet alles van een leien dakje - de 'DaNi'-treinen (nieuwe Nightjet, Railjet2) zijn inmiddels best wel vertraagd t.o.v. de planning en hebben te maken (gehad) met kinderziektes.


Dat klopt, de stuurstandrijtuigen zijn nog steeds niet in gebruik en er wordt ook nog niet gereden in combinaties met Vectrons, alleen met Taurussen. Daarnaast liet de toelating voor Italië op zich wachten, maar dat schijnt standaard te zijn

 

20-05-2024 09:37:20
sjoerd
sjoerd

Quote
thom (19-05-2024 23:46:33):


Ook een beetje ongelijke vergelijking natuurlijk, Siemens bouwt dat uit op een bestaand Vectron platform, en voor Talgo is het een volledig nieuw ontwerp.


Tja, vergelijken is nu eenmaal bedoeld om de verschillen en overeenkomsten (if) boven water te halen en te benoemen. Je kunt dus altijd alles vergelijken, zelfs appels en peren.

 

20-05-2024 09:42:47
rick
rick

Quote
Xander140 (20-05-2024 09:25:40):


Quote
thom (19-05-2024 19:19:34):


Quote
Xander140 (18-05-2024 20:24:56):


Quote
thom (18-05-2024 19:08:33):


Nou, dat zijn geen zaken die men pas ontdekt bij proefritten natuurlijk.
Het is niet dat men een trein maar gewoon gaat bouwen en daarna eens gaat kijken wat dat wat gebouwd is uiteindelijk voor massagewicht heeft.


ik denk niet dat je dat soort dingen kunt stellen. Het hoeft niet in de trein zelf te zitten maar misschien met de inrichting. Het is niet een ABCtje zo gezegd. Wat jij hier stelt is gewoon natte vinger werk. Wat jij schrijft is op papier de werkelijkheid is weerbarstig vrees ik



'Ik denk', 'het hoeft' en 'vrees ik', het maakt je reactie niet echt sterk overkomen dat je er ook daadwerkelijk verstand van hebt hoe een ontwerp proces nou echt verloopt...


wat loop je steeds op mij in te slaan? Ik had gewoon een punt daar en ik kan het ook omdraaien jij bent erg overtuigd van je eigen kennis, althans probeert dat te overtuigen maar in the end zat jij er dus naast. Leven en laten leven en niet alles wat jij schrijft is waar.



Tot nu toe heb ik je geen punt zien maken, alleen maar een vermoeden en is de oorzaak van de vertraging nog niet voorbij gekomen. Nu zijn we weer een aantal posts verder zonder dat hier over de ontwikkelingen van de ICE-L is gepraat.

 

20-05-2024 09:49:16
Xander140
Xander140

Sorry maar je mag hier prima je mening geven. Dat mag jij dat mag ik en dat betekent niet persé dat alles in beton gegoten moet zijn of dat er in de forumregels staat dat je alleen harde feiten moet schrijven. Bevalt dat je niet lees je er maar lekker overheen goed? Nu terug naar de inhoud inderdaad.



Laatst bewerkt door Xander140 op 20-05-2024 09:49
 

20-05-2024 09:53:53 5
treinfan
treinfan

Ja, je mag je mening geven. Je kan dat echter ook doen zonder het te presenteren alsof het feiten zijn en vervolgens gepikeerd te reageren als iemand je mening onderuit haalt. Het zou fijn zijn als je reageert op mijn vraag die ik serieus heb proberen te stellen.

 

20-05-2024 10:35:11 2
thom
thom

Quote
Xander140 (20-05-2024 09:25:40):


Quote
thom (19-05-2024 19:19:34):


Quote
Xander140 (18-05-2024 20:24:56):


Quote
thom (18-05-2024 19:08:33):


Nou, dat zijn geen zaken die men pas ontdekt bij proefritten natuurlijk.
Het is niet dat men een trein maar gewoon gaat bouwen en daarna eens gaat kijken wat dat wat gebouwd is uiteindelijk voor massagewicht heeft.


ik denk niet dat je dat soort dingen kunt stellen. Het hoeft niet in de trein zelf te zitten maar misschien met de inrichting. Het is niet een ABCtje zo gezegd. Wat jij hier stelt is gewoon natte vinger werk. Wat jij schrijft is op papier de werkelijkheid is weerbarstig vrees ik



'Ik denk', 'het hoeft' en 'vrees ik', het maakt je reactie niet echt sterk overkomen dat je er ook daadwerkelijk verstand van hebt hoe een ontwerp proces nou echt verloopt...


wat loop je steeds op mij in te slaan? Ik had gewoon een punt daar en ik kan het ook omdraaien jij bent erg overtuigd van je eigen kennis, althans probeert dat te overtuigen maar in the end zat jij er dus naast. Leven en laten leven en niet alles wat jij schrijft is waar.



Ik sla niet op je in, ik maak alleen de conclusie dat je jouw reactie niet weet te onderbouwen en daarbij nu veelal snel op je tenen getrapt bent.

Je roept dat ik er nu naast zit, maar ik heb je nog geen argument zien aandragen hoor.

 

20-05-2024 11:24:44 1
moderator
Moderator
moderator

En zo het wel weer genoeg geweest met elkaar de les te lezen.

Graag hoofdzakelijk bij de ontwikkelingen blijven, een mening mag, maar die moet niet de boventoon gaan vormen.

 

20-05-2024 11:25:55
AlbertP
AlbertP

Quote
Xander140 (18-05-2024 19:04:11):


Miss klopt het verhaal dan toch over de gewichten van de trein en dat het Bistro te zwaar is?! Ik kan me voorstellen dat dat gevolgen heeft voor zo'n toelating.


Hoi Xander,

De aslast van de rijtuigen is al uitgebreid op de vorige pagina van dit topic besproken, waar het gewicht per rijtuig gemeld wordt. Zie bijv. hier en hier.

Zou je verder geen geruchten willen verspreiden die we 1 pagina terug al ontkracht hebben?

Edit: sorry moderator, mijn bericht heeft de "ingreep" gekruist...



Laatst bewerkt door AlbertP op 20-05-2024 11:26
 

20-05-2024 11:36:06
Xander140
Xander140

Quote
AlbertP (20-05-2024 11:25:55):


Quote
Xander140 (18-05-2024 19:04:11):


Miss klopt het verhaal dan toch over de gewichten van de trein en dat het Bistro te zwaar is?! Ik kan me voorstellen dat dat gevolgen heeft voor zo'n toelating.


Hoi Xander,

De aslast van de rijtuigen is al uitgebreid op de vorige pagina van dit topic besproken, waar het gewicht per rijtuig gemeld wordt. Zie bijv. hier en hier.

Zou je verder geen geruchten willen verspreiden die we 1 pagina terug al ontkracht hebben?

Edit: sorry moderator, mijn bericht heeft de 'ingreep' gekruist...


Oh Nee ik verspreid niks ik vroeg dat alleen of dat geen oorzaak kon zijn. Heb het andere topic gemist verder. Als dat klopt dan is daar geen reden toe :)

Quote
Xander140 (18-05-2024 19:04:11):


Miss klopt het verhaal dan toch over de gewichten van de trein en dat het Bistro te zwaar is?! Ik kan me voorstellen dat dat gevolgen heeft voor zo'n toelating.





Laatst bewerkt door Xander140 op 20-05-2024 11:37
 

21-05-2024 09:13:59 1
brun
brun

Grappig. In september 2021 twijfelden we in deze discussie al of de Talgo's in 2023 in dienst zouden komen. '2025 of later', was eerder de verwachting.

Nou, die scepsis bleek dus terecht.

Op Drehscheibe kwam trouwens dit gerucht voorbij (bron is DB-intern, wordt daar beweerd) dat tijdelijk ICE 3neo's als IC Berlijn gaan rijden.

 

21-05-2024 09:52:42
mtlx
mtlx

Lijkt mij sterk gezien de huidige afnamestop van ICE3neo stellen. Ik neem tenminste aan dat ze nu een gezonde reserve willen hebben om deze zomer eindelijk zonder al teveel problemen te kunnen rijden. Ze hebben er maar 22 zonder de issues, dus totdat Siemens het probleem opgelost heeft gaan er geen treinstellen meer bijkomen. Het is al een geluk dat er genoeg stellen zijn om de treindienst naar Amsterdam en Brussel uit te kunnen voeren straks.
Maar goed, ik zeg maar nooit nooit, je weet het nooit.



Laatst bewerkt door mtlx op 21-05-2024 10:32
 

21-05-2024 12:32:26
aarclay
aarclay

Een afnamestop van de ICE3neo? Wat mis ik?
Opnieuw lasnaden-problemen zoals bij de ICE4?

 

21-05-2024 12:46:37
Marco
Marco

Quote
aarclay (21-05-2024 12:32:26):


Een afnamestop van de ICE3neo? Wat mis ik?
Opnieuw lasnaden-problemen zoals bij de ICE4?


ICE4 is staalbouw en ICE3 aluminium, dus die twee zijn constructietechnisch niet echt met elkaar vergelijkbaar. Maar wie weet, het kan alsnog natuurlijk.

 

21-05-2024 12:49:25
mtlx
mtlx

Inderdaad issues met de lasnaden nadat Siemens van leverancier was gewisseld na die eerste 22 stellen, als ik het goed heb begrepen.

 

21-05-2024 12:50:31
brun
brun

Die afnamestop heb ik ook gemist? Laatste stand van zaken (persbericht DB uit februari) was dat er eind dit jaar 30 treinstellen ICE 3neo beschikbaar zijn.

 

21-05-2024 13:42:50
Muizeneus
Muizeneus

Heeft iemand enig idee of de IC-Berlijntreinen verlengd worden tijdens het EK? Temeer daar Oranje wedstrijden speelt in stadions die vanuit NL het eenvoudigst met IC Berlijn te bereiken zijn?



Laatst bewerkt door Muizeneus op 21-05-2024 13:43