Ontwikkelingen IC Berlijn
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
28-08-2025 20:33:48
TtC
TtC

Quote
kleine_man (28-08-2025 19:47:26):



Het klopt dat er een uurdienst van de ICE uit het Ruhrgebied is tussen Lohne en Berlijn. De Brlijntrein zit daar omheen gevouwen en wordt door de ICE in Stendal ingehaald. De IC gaat via Stendal, de ICE via de HSL. Dit kan je elk uur herhalen. Echter stopt de Berlijntrein in plaatsen die de DB het niet waard vind om elk uur te stoppen, dus die stations worden straks om-en-om overgeslagen. Door nu ICE3Neo te gebruiken kan je ook voor die andere ICE blijven.

De DB heeft als een serie ICE3Neo's die nu al de meeste genoemde verbindingen rijden en daarbij ook de dienst naar Parijs rijden.

Open Acces vervoerders kunnen niet zomaar geweerd worden om de reden dat ze de dienstregeling verstoren.

De DB zal wel vastgesteld hebben dat ze vanaf september voldoende stellen om deze in te laten stromen in de Berlijntrein.



De IC Berlijn heeft sinds de vorige dienstregeling (met het vervallen van de lok wissel in Bad Bentheim) een ander pad gekregen en rijdt nu ook om Stendal heen en wordt niet meer ingehaald door de ICE uit Düsseldorf/Keulen. De introductie van de ICE 3Neo op de verbinding Amsterdam naar Berlijn heeft in principe geen gevolgen voor de dienstregeling, deze blijft namelijk onveranderd ten opzichte van de huidige dienstregeling.


De diensten naar Parijs worden nog niet gereden met de ICE 3Neo, maar met de ICE 3 Velaro D (de voorganger van de ICE 3Neo met een min of meer gelijkend uiterlijk). Pas vanaf de jaren dertig is gepland de ICE naar Parijs te vervangen door de ICE 3Neo.

 

28-08-2025 22:09:39
MennoSBB
MennoSBB

Het is voor mogelijke concurrenten nu wel gunstig dat de DB een rem lijkt te zetten op hun groeiplannen. De ICE 3neo werd een paar jaar geleden nog aangeschaft om echt sterk te gaan uit te breiden, zeker met de grote nabestelling die tegelijkertijd met de bijbestelling van de ICE L werd gedaan. Nu wordt er juist gekeken hoe ze er de Br 403 versneld mee kunnen vervangen, en de order ICE L lijkt dus ook weer ingekrompen te worden. Kijk ook naar de ICE 5 die al tijdens de aanbesteding weer op een zijspoor is gezet.

De DB rijdt natuurlijk zelf ook alle ICE diensten als open access, andere partijen hebben daardoor volgens de spelregels even veel recht op de paden die de DB nu gebruikt. Meer concurrentie zal dus ook heel goed betekenen dat DB minder treinen kan rijden. Dat idee zal nu zeker ook meespelen in het terugbrengen van hun ambitieniveau, uiteraard naast de slechte financiële positie van de DB en de trage groei van het HSL netwerk.

 

28-08-2025 22:31:09
Berk24
Berk24

Deutsche Bahn had in 2015 de plannen om iedere Duitse stad met minstens 100.000 inwoners te verbinden met het Fernverkehr. Er zijn dan ook nieuwe IC-lijnen geïntroduceerd via Siegen, naar Bremerhaven en naar Chemnitz.

Nu is het openbaar vervoer hard getroffen door Covid-19 en het reizigersverlies als gevolg hiervan. Vervolgens gingen de vakbonden jengelen waardoor Deutsche Bahn de lonen fors moest verhogen. Ten slotte heeft het Deutschlandticket ervoor gezorgd dat een flink aantal reizigers van Intercity naar RegionalExpress zijn overgestapt waardoor met name Intercities vrijwel leeg rondrijden. De verbinding met Bremerhaven is al geschrapt, Bremerhaven en Chemnitz worden in de nabije toekomst geschrapt en een stad als Trier gaat de komende 10-20 jaar nooit een Intercity meer zien.

Een vervoerder als Flixtrain wil vooral de krenten uit de pap vissen en Deutsche Bahn rechtstreeks op drukke verbindingen concurreren. Flixtrain gaat echt niet rijden voor eigen rekening naar bijvoorbeeld Bremerhaven, Chemnitz, Siegen of Trier omdat die verbindingen niets oplevert voor een commerciële vervoerder. En verbindingen die commercieel interessant zijn, worden al flink bereden door Deutsche Bahn.

 

29-08-2025 08:20:31
geert
geert

Quote
kleine_man (28-08-2025 19:47:26):


Quote
Berk24 (28-08-2025 19:05:22):


Toelaten van Open Access-vervoerders als Flixtrain, RegioJet en LeoExpress leidt uiteindelijk tot nog meer vertragingen, tenzij je de infrastructuur flink uitbereidt. De treindiensten van Deutsche Bahn zijn regelmatig vertraagd, doordat er meer treinen rijden dan dat het spoor aan kan. Dan moet je niet nog meer treinen toelaten op het spoor.

Op de uren dat de ICE Amsterdam-Berlin niet rijdt, rijdt er tussen Löhne en Berlin een ICE tussen Köln en Berlin, dat betekent dat het pad op een deel van het traject het pad al bezet is.

Daarnaast heeft Deutsche Bahn iets van 32 ICE3Neo-stellen in bedrijf, eind van het jaar waarschijnlijk 40. Daarmee moet Deutsche Bahn iedere twee uur tussen Amsterdam en Berlin rijden (8 omlopen), iedere twee uur tussen Amsterdam en Frankfurt rijden (minimaal 5 omlopen), iedere twee uur tussen Brussel en Frankfurt rijden (minimaal 5 omlopen), alsmede nog een aantal binnenlandse verbindingen mee reden (o.a. NRW-Stuttgart-München, NRW-Nürnberg-München, Berlin-München). Dan kunnen er niet nog meer treinen ingezet worden naar Amsterdam.



Het klopt dat er een uurdienst van de ICE uit het Ruhrgebied is tussen Lohne en Berlijn. De Brlijntrein zit daar omheen gevouwen en wordt door de ICE in Stendal ingehaald. De IC gaat via Stendal, de ICE via de HSL. Dit kan je elk uur herhalen. Echter stopt de Berlijntrein in plaatsen die de DB het niet waard vind om elk uur te stoppen, dus die stations worden straks om-en-om overgeslagen. Door nu ICE3Neo te gebruiken kan je ook voor die andere ICE blijven.

De DB heeft als een serie ICE3Neo's die nu al de meeste genoemde verbindingen rijden en daarbij ook de dienst naar Parijs rijden.

Open Acces vervoerders kunnen niet zomaar geweerd worden om de reden dat ze de dienstregeling verstoren.

De DB zal wel vastgesteld hebben dat ze vanaf september voldoende stellen om deze in te laten stromen in de Berlijntrein.


Je praat nu over een situatie die al twee jaar niet meer bestaat. Ik zou zeggen lees eerst de dienstregeling voordat je er een mening over hebt

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

29-08-2025 15:39:17
MennoSBB
MennoSBB

Quote
Berk24 (28-08-2025 22:31:09):


Deutsche Bahn had in 2015 de plannen om iedere Duitse stad met minstens 100.000 inwoners te verbinden met het Fernverkehr. Er zijn dan ook nieuwe IC-lijnen geïntroduceerd via Siegen, naar Bremerhaven en naar Chemnitz.

Nu is het openbaar vervoer hard getroffen door Covid-19 en het reizigersverlies als gevolg hiervan. Vervolgens gingen de vakbonden jengelen waardoor Deutsche Bahn de lonen fors moest verhogen. Ten slotte heeft het Deutschlandticket ervoor gezorgd dat een flink aantal reizigers van Intercity naar RegionalExpress zijn overgestapt waardoor met name Intercities vrijwel leeg rondrijden. De verbinding met Bremerhaven is al geschrapt, Bremerhaven en Chemnitz worden in de nabije toekomst geschrapt en een stad als Trier gaat de komende 10-20 jaar nooit een Intercity meer zien.

Een vervoerder als Flixtrain wil vooral de krenten uit de pap vissen en Deutsche Bahn rechtstreeks op drukke verbindingen concurreren. Flixtrain gaat echt niet rijden voor eigen rekening naar bijvoorbeeld Bremerhaven, Chemnitz, Siegen of Trier omdat die verbindingen niets oplevert voor een commerciële vervoerder. En verbindingen die commercieel interessant zijn, worden al flink bereden door Deutsche Bahn.


Het helpt natuurlijk ook niet dat de RE treinen op dat soort routes even snel, of in iedere geval niet veel langzamer zijn dan de IC treinen tot het eerstvolgende grotere station met ICE verbindingen. Dan heeft het met de Deutschlandticket inderdaad geen nut om de ICs te behouden. Hierdoor gaan natuurlijk wel directe verbindingen naar de grote verloren, maar vaak is het toch sneller om naar ICE over te stappen.

Maar goed als Flixtrain of een andere vervoerder echt zijn zinnen gaat zetten op snelle paden tussen grote steden dan zal de DB waarschijnlijk hun dienstregeling daar moeten gaan inkrimpen. Op de IC Berlijn route kan dat een opmerkelijke situatie opleveren aangezien de NS de trein binnen Nederland in de concessie rijdt, maar de DB in Duitsland dat niet doet. Als een andere vervoerder in Duitsland een pad toegewezen krijgt die nu door de DB op deze route wordt gebruikt dan zou het helemaal in de war kunnen gaan lopen. Als de nieuwe vervoerder ook naar Amsterdam gaan rijden is het Nederlandse pad niet beschikbaar, als die het pad wil gebruiken voor een route binnen Duitsland dan kan dat uur geen ICE Berlijn meer rijden.

 

29-08-2025 16:30:06
Klaasje
Klaasje

De IC Berlijn is buiten de concessie gehouden.

 

29-08-2025 16:54:06
MennoSBB
MennoSBB

In de uren dat de IC Berlijn niet rijdt wordt het pad wel gebruikt door de NS voor een binnenlandse IC. Dat zullen dan ook doen op het moment dat vanwege concurrentie in Duitsland een IC Berlijn pad wegvalt.

 

29-08-2025 17:04:59
michaben
michaben

Aan de andere kant vallen er meer binnenlandse paden weg als er in het andere uur ook een internationale trein aangevraagd wordt. Overigens heeft men voor dienstregeling 2028 de verwachting dat er elk uur een pad tussen Amsterdam en Berlijn nodig is: www.dbinfrago.com (expected-traffic-flow-2028-data.pdf).



Laatst bewerkt door michaben op 29-08-2025 17:05
 

29-08-2025 19:30:28
AlexNL
AlexNL

Qbuzz/Trenitalia wilde toch ook tussen Amsterdam en Berlijn gaan rijden met Frecciarossa's?

 

29-08-2025 19:40:04
TtC
TtC

Indien de huidige concessie gehandhaafd blijft (en niet ontbonden wordt door de EU) zal er in het uur de internationale trein niet rijdt een extra (binnenlandse) trein rijden. De concessie laat niet toe deze treinen zo maar te schrappen.


De aangehaalde dienstregeling 2028 is geen reële dienstregeling, die ook als zodanig uitgevoerd zal gaan worden, maar een studie om te bepalen welke (infrastructurele) maatregelen er nodig zijn om de dienstregeling uit te kunnen breiden.

 

29-08-2025 19:45:39
seinhuis
seinhuis

Quote
Berk24 (28-08-2025 19:48:03):


In Spanje zijn hogesnelheidstreinen volledig gescheiden van regionale en goederentreinen



Lees ik voor het eerst dat doorstroom stations (Utrecht, Amersfoort en in toekomst Den Haag en Amsterdam) waarbij treindiensten gescheiden worden een goed idee is?

 

29-08-2025 20:02:39 2
broek53
broek53

Misschien lees je dat, maar dat staat er niet en is niet zo. Op de Nederlandse stations worden de spoorlijnen gescheiden en dan corridors genoemd, maar de treinsoorten worden juist niet gescheiden.

 

30-08-2025 11:43:32
phantom
phantom

Quote
AlexNL (29-08-2025 19:30:28):


Qbuzz/Trenitalia wilde toch ook tussen Amsterdam en Berlijn gaan rijden met Frecciarossa's?



Hier staat e.e.a. omschreven daarover,bovenin de pagina.
somda.nl



Laatst bewerkt door phantom op 30-08-2025 11:44
 

30-08-2025 18:50:00
kleine_man
kleine_man

Quote
geert (29-08-2025 08:20:31):


Quote
kleine_man (28-08-2025 19:47:26):


Quote
Berk24 (28-08-2025 19:05:22):


Toelaten van Open Access-vervoerders als Flixtrain, RegioJet en LeoExpress leidt uiteindelijk tot nog meer vertragingen, tenzij je de infrastructuur flink uitbereidt. De treindiensten van Deutsche Bahn zijn regelmatig vertraagd, doordat er meer treinen rijden dan dat het spoor aan kan. Dan moet je niet nog meer treinen toelaten op het spoor.

Op de uren dat de ICE Amsterdam-Berlin niet rijdt, rijdt er tussen Löhne en Berlin een ICE tussen Köln en Berlin, dat betekent dat het pad op een deel van het traject het pad al bezet is.

Daarnaast heeft Deutsche Bahn iets van 32 ICE3Neo-stellen in bedrijf, eind van het jaar waarschijnlijk 40. Daarmee moet Deutsche Bahn iedere twee uur tussen Amsterdam en Berlin rijden (8 omlopen), iedere twee uur tussen Amsterdam en Frankfurt rijden (minimaal 5 omlopen), iedere twee uur tussen Brussel en Frankfurt rijden (minimaal 5 omlopen), alsmede nog een aantal binnenlandse verbindingen mee reden (o.a. NRW-Stuttgart-München, NRW-Nürnberg-München, Berlin-München). Dan kunnen er niet nog meer treinen ingezet worden naar Amsterdam.



Het klopt dat er een uurdienst van de ICE uit het Ruhrgebied is tussen Lohne en Berlijn. De Brlijntrein zit daar omheen gevouwen en wordt door de ICE in Stendal ingehaald. De IC gaat via Stendal, de ICE via de HSL. Dit kan je elk uur herhalen. Echter stopt de Berlijntrein in plaatsen die de DB het niet waard vind om elk uur te stoppen, dus die stations worden straks om-en-om overgeslagen. Door nu ICE3Neo te gebruiken kan je ook voor die andere ICE blijven.

De DB heeft als een serie ICE3Neo's die nu al de meeste genoemde verbindingen rijden en daarbij ook de dienst naar Parijs rijden.

Open Acces vervoerders kunnen niet zomaar geweerd worden om de reden dat ze de dienstregeling verstoren.

De DB zal wel vastgesteld hebben dat ze vanaf september voldoende stellen om deze in te laten stromen in de Berlijntrein.


Je praat nu over een situatie die al twee jaar niet meer bestaat. Ik zou zeggen lees eerst de dienstregeling voordat je er een mening over hebt



Wat dus ook betekend dat het verhaal van Berk24 niet opgaat.

Helaas kan ik mij het artikel niet herinneren, hierin werd namelijk nog steeds de IC Berlijn en de ICE Ruhrgebied als probleem bestempeld in relatie tot het Deutschlandtakt. Dit kan echter ook komen door het verschuiven van RE's.




Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

31-08-2025 11:30:27
Berk24
Berk24

Tussen Löhne en Berlin rijden de volgende treinen in een scheve halfuursdienst:

1x/2 uur een ICE tussen Düsseldorf en Berlin met 2x ICE4 en een stop in Wolfsburg

Tezamen met 1x/2uur een ICE tussen Düsseldorf/Köln en Berlin met ICE2, een stop in Wolfsburg en splitsen en combineren in Hamm. (Beiden lijn 10)

Op het andere halfuur heb je:

1x/2 uur een ICE tussen Amsterdam en Berlin zonder stop in Wolfsburg (lijn 77).

En 1x/2 uur een ICE tussen Köln en Berlin zonder stop in Wolfsburg (lijn 14).

De snelle 1x per 2 uur rijdende ICE-lijn 19 tussen Köln en Berlin maakt geen deel van de scheve halfuursdienst tussen Löhne en Berlin.

De stop in Stendal is overgenomen door de 1x per 2 uur rijdende ICE-lijn 13 tussen Berlin, Braunschweig en Frankfurt.

 

01-09-2025 14:29:02
dennistd
dennistd

Voor het overzicht is de mKoK 2026 SPFV handig denk ik



Laatst bewerkt door dennistd op 01-09-2025 14:29