Opvallende dingen 11 januari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
11-01-2024 05:44:05
seinhuis
seinhuis

Door een staking in Duitsland rijdt in Nederland geen treinen van DB Fernverkehr en ÖBB (voor cuneo56, de treinen van NS international naar Duitsland en Oostenrijk)

20000 RE 13 rijdt minder vaak.

Edit: 18900 RE 18 opgeheven



Laatst bewerkt door seinhuis op 11-01-2024 06:35
 

11-01-2024 06:13:55
DylansDepot
DylansDepot

Door een sectiestoring tussen Ehv en Hm worden de Sprinters uit de 4400 serie verlengd tot Vl. De 3500 is opgeheven tussen Ehv en Vl. Huidige prognose is 08:15




Trein filmen - trein uploaden - trein kijken. Dylan's Depot.
 

11-01-2024 06:22:05 1
klaass16
klaass16

Digitale bronnen melden ICM ipv SNG in treinen:

9020 met 4071

9021 met 4072

8117 met 4225



Laatst bewerkt door klaass16 op 11-01-2024 06:25
 

11-01-2024 08:35:18
DDZ7504
DDZ7504
Quote
DylansDepot (11-01-2024 06:13:55):

Door een sectiestoring tussen Ehv en Hm worden de Sprinters uit de 4400 serie verlengd tot Vl. De 3500 is opgeheven tussen Ehv en Vl. Huidige prognose is 08:15


Prognose is inmiddels 20:30, en door een defect spoor rijdt de 3500 ook niet tussen Ut en Ehv tot zeker 13:45...

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

11-01-2024 10:21:12
GerritJan
GerritJan

Trein 8025 en trein 3844 rijd met 5 stellen gtw inplaats van 3, dit heeft te maken met een gesprongen waterleiding te Zwolle bij rangeerterrein waar blauwnet arriva 9/10 opgesteld staat. Hierdoor mochten er tijdelijk geen treinen heen en is de omloop verstoord.

 

11-01-2024 11:23:00
Karel1969
Karel1969

ICM 4011 als Sprinter 7031 onderweg.

 

11-01-2024 11:33:11
Karel1969
Karel1969

Trein 539 (vanaf Ut naar Gn) staat nu op de rol met SLT 2444+2460.

 

11-01-2024 11:34:35
DingeZ
DingeZ

Om 11:33 door Db ri Har: twee witte Vectrons met Siemens-bestickering in dubbeltractie.

 

11-01-2024 11:39:56
Marco
Marco
Quote
GerritJan (11-01-2024 10:21:12):

Trein 8025 en trein 3844 rijd met 5 stellen gtw inplaats van 3, dit heeft te maken met een gesprongen waterleiding te Zwolle bij rangeerterrein waar blauwnet arriva 9/10 opgesteld staat. Hierdoor mochten er tijdelijk geen treinen heen en is de omloop verstoord.


5 stellen? Kunnen die allemaal in MU rijden? Dat past ook niet langs de perrons denk ik, hebben ze dan stellen afgesloten?

 

11-01-2024 11:47:23
Muizeneus
Muizeneus

Ik denk dat hij 5 bakken bedoelt 💡

 

11-01-2024 12:02:28
diesels
diesels

Gewoon vijf bakken inderdaad

 

11-01-2024 12:36:17
Anoniem9
Anoniem9

Het gaat vandaag niet echt lekker op de 5500..
Er zijn al een aantal treinen uitgevallen 'vanwege een defecte trein' of 'door een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling'.
Ik begrijp dat het weleens kan gebeuren, maar dit blijft ook gewoon doorgaan doordat ze blijkbaar één treinstel op een ander traject laten zetten en vervolgens er niks voor teruggeven waardoor de uitval alleen maar erger wordt.
Gisteren was het ook al een chaos 'door een defecte trein' en onnodig veel meer uitval dan normaal en nu is het alleen maar erger geworden..
Als het een overwegstoring of whatever het was, had ik het nog wel begrepen maar lekker treinen blijven laten uitvallen omdat er blijkbaar geen vervangend materieel is slaat ook nergens op..

Of zijn er opeens zoveel SLT stellen defect ofzo?

 

11-01-2024 12:56:09
Duitje
Duitje

Trein 300836 met de 3017+3015+2358 te Cas.




Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR
 

11-01-2024 14:11:21
Karel1969
Karel1969

De SLT's 2460+2444 te Gn gereed voor de terugreis als IC 552, maar wel tot Ut. Deze trein wordt gevolgd door Sprinter 8154 die dan weer gereden wordt door ICM.

 

11-01-2024 14:14:43
Karel1969
Karel1969
Quote
Anoniem9 (11-01-2024 12:36:17):

Het gaat vandaag niet echt lekker op de 5500..
Er zijn al een aantal treinen uitgevallen 'vanwege een defecte trein' of 'door een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling'.
Ik begrijp dat het weleens kan gebeuren, maar dit blijft ook gewoon doorgaan doordat ze blijkbaar één treinstel op een ander traject laten zetten en vervolgens er niks voor teruggeven waardoor de uitval alleen maar erger wordt.
Gisteren was het ook al een chaos 'door een defecte trein' en onnodig veel meer uitval dan normaal en nu is het alleen maar erger geworden..
Als het een overwegstoring of whatever het was, had ik het nog wel begrepen maar lekker treinen blijven laten uitvallen omdat er blijkbaar geen vervangend materieel is slaat ook nergens op..

Of zijn er opeens zoveel SLT stellen defect ofzo?


De 9200 is ook niet best vandaag. Te Bd vielen uit: 9227, 9231, 9232, 9235, 9236, 9239, 9240... De eerste die na 9228 weer naar Brussel vertrekt is 9244, dus 4 uur later.

 

11-01-2024 14:26:03
Rolffiej19
Rolffiej19

En dat kwam door een wisselstoring Bd-Ndkp

 

11-01-2024 14:30:57
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
Anoniem9 (11-01-2024 12:36:17):

Het gaat vandaag niet echt lekker op de 5500..
Er zijn al een aantal treinen uitgevallen 'vanwege een defecte trein' of 'door een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling'.
Ik begrijp dat het weleens kan gebeuren, maar dit blijft ook gewoon doorgaan doordat ze blijkbaar één treinstel op een ander traject laten zetten en vervolgens er niks voor teruggeven waardoor de uitval alleen maar erger wordt.
Gisteren was het ook al een chaos 'door een defecte trein' en onnodig veel meer uitval dan normaal en nu is het alleen maar erger geworden..
Als het een overwegstoring of whatever het was, had ik het nog wel begrepen maar lekker treinen blijven laten uitvallen omdat er blijkbaar geen vervangend materieel is slaat ook nergens op..

Of zijn er opeens zoveel SLT stellen defect ofzo?


Nee SLT is er genoeg alleen is er wel een VIRM tekort en momenteel wordt er van alles aan SLT en SNG gebruikt om de VIRM diensten op te vangen.

 

11-01-2024 14:31:07
Karel1969
Karel1969

Welk wissel was er dan defect dat je daar hele treindiensten voor moet opheffen?

 

11-01-2024 14:32:26
Karel1969
Karel1969
Quote
Karel1969 (11-01-2024 11:23:00):

ICM 4011 als Sprinter 7031 onderweg.


Inmiddels is de 4011 via leegmaterieelritten in Gn aanbeland en vanaf daar naar On of De vork vertrokken.

 

11-01-2024 14:35:05
jg64
jg64

2358+3015+3017 onderweg als 851 naar Mt!



Laatst bewerkt door jg64 op 11-01-2024 14:36
 

11-01-2024 14:56:16
sik214
sik214
Quote
Karel1969 (11-01-2024 14:32:26):
Quote
Karel1969 (11-01-2024 11:23:00):

ICM 4011 als Sprinter 7031 onderweg.


Inmiddels is de 4011 via leegmaterieelritten in Gn aanbeland en vanaf daar naar On of De vork vertrokken.


Zeker? Volgens digitale bronnen gaat deze achterop in de 556 (Gn-Rtd) en is als 741 in Gn gekomen (vanaf Zl).

 

11-01-2024 15:09:07
Ysbergsla
Ysbergsla

Karel1969 zal het omrijden van spoor 7 naar spoor 3 te Groningen Hoofdstation op Track And Trace hebben gezien. Inderdaad verzekerde stel 4011 treinen 7031 Apeldoorn - Almelo, 89426 Almelo - Deventer - Zwolle, 741 Zwolle - Groningen en achterop trein 556 Groningen - Rotterdam Centraal.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 11-01-2024 15:18
 

11-01-2024 15:12:53
henri1972
henri1972
Quote
Rolffiej19 (11-01-2024 14:26:03):

En dat kwam door een wisselstoring Bd-Ndkp


En omrijden via Rsd ?

 

11-01-2024 15:20:04
DingeZ
DingeZ
Quote
DingeZ (11-01-2024 11:34:35):

Om 11:33 door Db ri Har: twee witte Vectrons met Siemens-bestickering in dubbeltractie.


En om 15:19 weer terug ri Ut.

 

11-01-2024 15:42:34
Karel1969
Karel1969
Quote
Ysbergsla (11-01-2024 15:09:07):

Karel1969 zal het omrijden van spoor 7 naar spoor 3 te Groningen Hoofdstation op Track And Trace hebben gezien. Inderdaad verzekerde stel 4011 treinen 7031 Apeldoorn - Almelo, 89426 Almelo - Deventer - Zwolle, 741 Zwolle - Groningen en achterop trein 556 Groningen - Rotterdam Centraal.


Dank voor de correctie, ook aan @Sik214 ;)

 

11-01-2024 15:46:03
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
Karel1969 (11-01-2024 14:31:07):

Welk wissel was er dan defect dat je daar hele treindiensten voor moet opheffen?


Bij Hsbda. Omleiden via Rsd ging ook niet door een wisselstoring bij Zlw.



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 11-01-2024 16:28
 

11-01-2024 16:14:44
klaass16
klaass16

Nfl meld: 8151 uit Mp naar Gn met ICM 4226 ipv SNG

Is er ergens SNG te weinig? Ik zie steeds vaker ICM in SNG omlopen in de 8100 en 9000

 

11-01-2024 17:25:50
treinhobby
treinhobby
Quote
Rolffiej19 (11-01-2024 15:46:03):
Quote
Karel1969 (11-01-2024 14:31:07):

Welk wissel was er dan defect dat je daar hele treindiensten voor moet opheffen?


Bij Hsbda. Omleiden via Rsd ging ook niet door een wisselstoring bij Zlw.


Vanaf Breda via Etten=Leur naar Roosendaal moet dan toch kunnen?

 

11-01-2024 17:28:04
treinhobby
treinhobby

Er staat een extra trein met nummer 29609 in de planner om 17:59 uit Asd tot Amf, in het pad van de door staking niet rijdende 243.

Complimenten dat er toch (deels) een vervangende trein wordt ingelegd.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-01-2024 17:33:43
klaass16
klaass16

Door een defecte trein is er een verstoring tussen Gn en Bp

37355 lijkt op Zh defect te staan, als ik de av van Zh bekijk.

37355 heeft inmiddels +20

 

11-01-2024 17:50:12
klaass16
klaass16

Iemand die weet wat er aan de hand is op station Zwolle?

NFL meld iets over inzet politie.

300761 is de 1ste die naar Gn gaat

661 rijd niet, net zoals vele ritten



Laatst bewerkt door klaass16 op 11-01-2024 18:00
 

11-01-2024 17:57:30
bacr
bacr

Rond 17.15u op Mrg een setje van 2 VIRM IV (althans, leek me te lang voor een zesje), vol verlicht maar zonder passagiers, met sluitseinen aan de Ah-se kant.

Gespot vanaf de A12.

 

11-01-2024 18:05:58
Marco
Marco
Quote
klaass16 (11-01-2024 16:14:44):

Nfl meld: 8151 uit Mp naar Gn met ICM 4226 ipv SNG

Is er ergens SNG te weinig? Ik zie steeds vaker ICM in SNG omlopen in de 8100 en 9000


Vaak, als er een verstoring ergens tussen Zwolle en Groningen is, keren intercities en sprinters op elkaar waardoor het materieel verwisseld raakt. Ook bij werkzaamheden rijdt er vaak SNG als IC en ICM als SPR.

 

11-01-2024 18:18:34
GerritJan
GerritJan

een verward man loopt rond met doorgeladen pistool, aangehouden inmiddels. (ik zie dat het de quote niet gepakt heeft)

nieuws link



Laatst bewerkt door GerritJan op 11-01-2024 18:24
 

11-01-2024 18:19:06
mren
mren
Quote
klaass16 (11-01-2024 17:50:12):

Iemand die weet wat er aan de hand is op station Zwolle?

NFL meld iets over inzet politie.

300761 is de 1ste die naar Gn gaat

661 rijd niet, net zoals vele ritten


Mogelijk gewapende persoon.

 

11-01-2024 18:23:46
slifor2
slifor2

Nog maar een keer.

De reiziger stond niet op 1, 2 en 3 vandaag tussen Geldermalsen en 's-Hertogegenbosch.

Na in de ochtend al met flinke vertraging te hebben gereden (gelukkig lagen de wissels en zijspoor in Ozbm er nog) in de middag helemaal een puinhoop.

Tssen ca 15 en 18u werd de 6000 om onbekende reden uitgegooid tussen Gdm en Ht. De omroep zweeg in alle talen en gelukkig zag ik het op tijd en kon zodoende met de IC naar Ut om daar met bus 387 mijn huis met +15 te bereiken. Gelukkig stopte er een keer per half uur een IC in Zbm maar dan weer niet in Gdm, dus de arme reizigers uit Zbm mochten via Ut naar Gdm en zo 60 minuten van de trein genieten (met overstap, fijn voor mensen met een beperking die geen andere optie hebben) ipv in 8 minuten reizen.



Laatst bewerkt door slifor2 op 11-01-2024 18:58
 

11-01-2024 21:48:13
noof
noof

De 6000 ging eruit wegens een overwegstoring. Dat i.c.m. de af te geven instructies voor het defecte spoor was de reden om nog een extra serie te snijden.

 

11-01-2024 21:50:47
slifor2
slifor2
Quote
noof (11-01-2024 21:48:13):

De 6000 ging eruit wegens een overwegstoring. Dat i.c.m. de af te geven instructies voor het defecte spoor was de reden om nog een extra serie te snijden.


gooi er dan een intercity uit, beter dan helemaal geen trein, of anders de IC ook in Gdm laten stoppen.

 

11-01-2024 21:55:05
Loco_Locon
Loco_Locon

Te Den Bosch stonden rond 19u twee Dinner Train rijtuigen (201001 + 201002) opgesteld op voormalig autoslaaptrein spoor 830. Lang geleden dat hier een trein heb zien staan! :-)

 

12-01-2024 00:32:44
NIJMEGEN
NIJMEGEN

De 6648 met vertrektijd 15.46 in Nm zou niet stoppen tussen Nm en Ah vanwege een opgelopen vertraging.

Met 140km/h langs Nml volgens het scherm in de trein.

Totale rijtijd tuseen Nm en Ah net iets meer dan 10 minuten als ik de tijden op het scherm mag geloven!

De IC doet er normaal 13 minuten over.

 

12-01-2024 00:37:40 2
henri1972
henri1972
Quote
treinhobby (11-01-2024 17:28:04):

Er staat een extra trein met nummer 29609 in de planner om 17:59 uit Asd tot Amf, in het pad van de door staking niet rijdende 243.

Complimenten dat er toch (deels) een vervangende trein wordt ingelegd.


Vind je dat een compliment?

Ik eerlijk gezegd niet. NS had naar mijn idee gewoon de ICB moeten rijden tot minimaal Hengelo en met een beetje geluk had waarschijnlijk Bad Bentheim of Rheine gekund.

ICB is toch geïntegreerd met het binnenlandse IC net?



Laatst bewerkt door henri1972 op 12-01-2024 00:44
 

12-01-2024 00:43:57
henri1972
henri1972
Quote
slifor2 (11-01-2024 21:50:47):
Quote
noof (11-01-2024 21:48:13):

De 6000 ging eruit wegens een overwegstoring. Dat i.c.m. de af te geven instructies voor het defecte spoor was de reden om nog een extra serie te snijden.


gooi er dan een intercity uit, beter dan helemaal geen trein, of anders de IC ook in Gdm laten stoppen.


Ik denk dat je met een rijdende IC in de spits veel meer mensen een plezier doet dan die "paar" reizigers die van/naar Zaltbommel naar/van een stopstation tussen daar en Ut gaan/komen. De grootste stromen zijn nu bediend: Ut - Ht (4 ipv 6 x per uur), Ut -Zbm met 800 en Ht - Zbm met 800.

 

12-01-2024 01:38:29
dennistd
dennistd
Quote
henri1972 (12-01-2024 00:37:40):
Quote
treinhobby (11-01-2024 17:28:04):

Er staat een extra trein met nummer 29609 in de planner om 17:59 uit Asd tot Amf, in het pad van de door staking niet rijdende 243.

Complimenten dat er toch (deels) een vervangende trein wordt ingelegd.


Vind je dat een compliment?

Ik eerlijk gezegd niet. NS had naar mijn idee gewoon de ICB moeten rijden tot minimaal Hengelo en met een beetje geluk had waarschijnlijk Bad Bentheim of Rheine gekund.

ICB is toch geïntegreerd met het binnenlandse IC net?


Ze hadden inderdaad gewoon tot Rheine kunnen rijden: daar zit volgens mij volledig Nederlands personeel op, en de Fdl's van Bentheim, Salzbergen en Rheine hebben ook niet gestaakt. In Rheine is er een prima aansluiting op de RE60 naar Hannover en Braunschweig, en je hebt dik een uur om de loc om te laten lopen.



Laatst bewerkt door dennistd op 12-01-2024 01:42
 

12-01-2024 10:32:17
DingeZ
DingeZ

Is er dan personeel in Rheine om de loc te kunnen laten omlopen?

 

12-01-2024 10:47:37
sander14
sander14
Quote
treinhobby (11-01-2024 17:25:50):
Quote
Rolffiej19 (11-01-2024 15:46:03):
Quote
Karel1969 (11-01-2024 14:31:07):

Welk wissel was er dan defect dat je daar hele treindiensten voor moet opheffen?


Bij Hsbda. Omleiden via Rsd ging ook niet door een wisselstoring bij Zlw.


Vanaf Breda via Etten=Leur naar Roosendaal moet dan toch kunnen?


Dat had zeker gekund, gebeurde gisteren (10 januari) met trein 9239 ook toen dezelfde wissel groep bij Hsbda in de storing lag. Helaas besloot Prorail dat ze vandaag (11 januari) helemaal geen IC Brussel treinen uit België wilden hebben vanwege de wisselstoring bij Hsbda en tussen Rsd en Zlw. Eurostar reed wel, maar liep telkens flinke vertraging op tussen Rtd en Atw v.v.

 

12-01-2024 11:42:11
dennistd
dennistd
Quote
DingeZ (12-01-2024 10:32:17):

Is er dan personeel in Rheine om de loc te kunnen laten omlopen?


Er zit toch een machinist op? Dacht dat die bij NSI ook wel mochten koppelen toch?

 

12-01-2024 16:08:00
phantom
phantom

Als ik in het verleden goed heb opgelet op dit forum mag een mcn steeds minder ten opzichte van vroegah "ivm veiligheid of wat ook" ,dus het zou me niks verbazen als ze ook koppelen niet meer zelf mogen.

 

12-01-2024 16:25:50
aaron2
aaron2

NSI machinisten en zelfs conducteurs mogen dat gewoon

 

12-01-2024 18:35:01
sm@rkie
sm@rkie
Quote
Loco_Locon (11-01-2024 21:55:05):

Te Den Bosch stonden rond 19u twee Dinner Train rijtuigen (201001 + 201002) opgesteld op voormalig autoslaaptrein spoor 830. Lang geleden dat hier een trein heb zien staan! :-)


ze staat aan een (deel vh) perron, dat moet dan 831 zijn

 

12-01-2024 19:47:49
DDZ7504
DDZ7504
Quote
phantom (12-01-2024 16:08:00):

Als ik in het verleden goed heb opgelet op dit forum mag een mcn steeds minder ten opzichte van vroegah "ivm veiligheid of wat ook" ,dus het zou me niks verbazen als ze ook koppelen niet meer zelf mogen.


Dat geldt voor NSR machinisten. NSI mag het wel gewoon.

 

13-01-2024 13:19:01
phantom
phantom

Beetje off topic,maar waarom word daarin dan onderscheid gemaakt ?
De kennis bij personeel van NSR en NSI is toch hetzelfde,en de persoon die mcn is,is toch ook niet verschillend,ongeacht deze voor NSR of NSI rijd ?

 

13-01-2024 13:29:10
Rolffiej19
Rolffiej19

Het kost geld om machinsten herinstructie te geven voor koppelen van buffer materieel en wegens het nog weinig gebruik maken ervan bij NSR omdat daar op de ICR+Traxx alleen nog treinstellen rijden.

 

13-01-2024 14:24:48
cuneo56
cuneo56

Doordat het personeel op de Intercity Berlijn ook de duitse bevoegdheden heeft mag/moet men dus ook kunnen koppelen en wat daar bij hoort.

 

13-01-2024 18:00:51
aaron2
aaron2
Quote
phantom (13-01-2024 13:19:01):

Beetje off topic,maar waarom word daarin dan onderscheid gemaakt ?
De kennis bij personeel van NSR en NSI is toch hetzelfde,en de persoon die mcn is,is toch ook niet verschillend,ongeacht deze voor NSR of NSI rijd ?


Die verplichte kennis en benodigde instructie van het rijdend personeel verschilt wel degelijk. Zo mag een gemiddelde NSI-machinist geen SLT rijden en een NSR-machinist geen Vectron. Of het in de praktijk altijd handig is, is vraag 2...

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

14-01-2024 10:40:39
phantom
phantom

Dit maakt e.e.a. duidelijker,dank voor de antwoorden.