13-01-2024 08:50:11 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Wgm 8:49 DB 8004 staat voor de grote werkplaats. |
13-01-2024 10:16:30 | ||
---|---|---|
klaass16
![]() |
Ehs: |
13-01-2024 11:39:54 | ||
---|---|---|
snowie
![]() |
^ LNS 2103, Lineas heeft IRP overgenomen |
13-01-2024 11:53:23 | ||
---|---|---|
TijnTrein
![]() |
Daarom zag ik dus soms lineas g1206'en en G2000'en bij de railpoort brabant? want welke van de 2 deed daar diesnt dan, lineas of irp? |
![]() |
advertentie |
13-01-2024 12:27:57 | ||
---|---|---|
snowie
![]() |
IRP bestaat niet meer, alle locomotieven rijden nu voor Lineas - als je dus een mix van Lineas en IRP ziet is dat allemaal Lineas ;) |
13-01-2024 13:21:09 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote En DB 8004 is wat ? |
13-01-2024 13:22:31 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Quote Ik denk de ICE 3neo |
13-01-2024 13:26:27 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Correct staat daar voor opleiding/instructie personeel. |
13-01-2024 13:44:35 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Trein 4044 (SLT) had last van een defect bij vertrek vanaf Rta. De eerste vijf vertrekpogingen kwamen niet boven de 5 km/h uit, maar met 8 minuten vertraging kon de trein uiteindelijk weer normale snelheid rijden. Laatst bewerkt door treinfan op 13-01-2024 13:45 |
13-01-2024 14:04:09 | ||
---|---|---|
j.jager
![]() |
Tijdens het spotten op Hrt leek het erop dat de ic naar Vl de rijweg had via het opstelsporen van Gkgf. |
13-01-2024 14:30:54 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Wellicht een klein ommetje om de sporen en wissels te poetsen. Het spoor moet iedere 24 uur bereden worden, wellicht was dat bij Gkgf nog niet gebeurd. Ik heb het wel eens gehad dat een 3600 waar ik in zat bij Tbi over spoor 202a werd geleid. |
13-01-2024 15:51:30 | ||
---|---|---|
NsBrinks
![]() |
Quote Waarschijnlijk een defect iets vanaf 13:15 tot 15:30 toen ik dichtbij stond. Alle treinen van Horst Richting Venlo gingen over Gekkengraaf Laatst bewerkt door NsBrinks op 13-01-2024 15:52 |
13-01-2024 15:58:30 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Quote Het bedrijf IRP heet tegenwoordig Lineas Nederland. Locs rijden al meer dan 2 jaar in 1 poule. |
13-01-2024 16:43:58 | ||
---|---|---|
mattie2
![]() |
Quote Ook afgelopen zondag viel het me al op dat veel (zo niet alle) IC's naar Vl over de wachtsporen reden. |
13-01-2024 16:54:22 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Ook te Lage Zwaluwe lijkt een wissel / puntstuk defect te zijn. Rond het middag uur alle treinen Ddr ->Rsd ( incl Losse Loks en Leeg mat ) over spoor (90)3 i.p.v. over (90)1 ( en ook spoor 931 werd er niet voor gebruikt) |
13-01-2024 17:12:58 | ||
---|---|---|
TtC
![]() |
Quote Gaat NS dan ook onderhoud uitvoeren aan de ICE 3Neo van de Deutsche Bahn? Of is dit alleen voor instructie aan het rijdend personeel? |
13-01-2024 19:56:51 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Op dit moment word er ook onderhoud gepleegd aan de ICE-3 stellen door het OB op de Wgm, dus dat zal voor de vervanger daarvan wel niet anders worden. Quote Desondanks rijden alle G2000 van IRP nog steeds rond in de huisstijl van IRP. Laatst bewerkt door thom op 13-01-2024 19:58 |
13-01-2024 20:08:30 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Lineas heeft op het moment niet echt veel geld over. |
13-01-2024 20:21:39 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
De 140 komt voorlopig niet vanuit Bh naar Nederland, zit blijkbaar een rijtuig zonder NL toelating in de stam. |
13-01-2024 21:08:35 | ||
---|---|---|
henri1972
![]() |
Stond er wel een NS 193 voor de trein? Digitale bronnen melden dat de trein pas in Hannover is begonnen dus kan een erzats stam zijn. |
13-01-2024 21:25:09 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Het zou de 193 934 moeten zijn met de 7708 stam. |
14-01-2024 11:55:01 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Volgens deze post zitten daar drie eersteklasrijtuigen in: 2x Avmmz en een Apmmz. |
14-01-2024 13:50:36 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
IC 147 reed te Apd met stam 7708 in omgekeerde rijtuigvolgorde (dus met een of meer Avmmz achter de loc) en een Apmmz achteraan. finalrewind.org liet geen Apmmz zien, dus die site was niet actueel. |
14-01-2024 15:25:02 | ||
---|---|---|
klaass16
![]() |
Quote Volgorde van gister, zoals ik in een filmpje zag: Loc, 1ste klas, 5x 2de klas, 2x 1ste klas, en 2de klas fietsrijtuig. Trein ging naar Asd |
14-01-2024 18:12:19 | ||
---|---|---|
TijnTrein
![]() |
Aha, ik dacht dat lineas irp niet te lang geleden had overgenomen 😃 |
14-01-2024 19:20:46 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Het zegt veel over de huidige toestand van Deutsche Bahn dat ze 't al bijna twee maanden niet voor elkaar krijgen om dat handjevol ICB-stammen allemaal een vergelijkbare samenstelling te geven. Kennelijk is dus gewoon maar wat aan elkaar gekoppeld, wat toevallig in Berlin-Rummelsburg of Hannover paraat was. |
14-01-2024 20:13:10 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Beter iets dan niets |
14-01-2024 20:36:22 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Quote De ex-IRP-locs zullen bij gelegenheid toch wel in Lineas-outfit gestoken worden, aldus een zegsman. Dan moet je denken aan revisie en dergelijke, ze gaan er niet speciaal voor naar een werkplaats. |
15-01-2024 13:16:27 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Al die G2000'en hebben de aflopen jaren hun grote revisie al gehad, dus voorlopig zijn ze daar niet meer aan toe.
Maar mijn uitspraak ging even over de actuele situatie :) |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
15-01-2024 14:43:22 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote Bij NS duurde de 'vergeling' van het materieelpark ook minstens 10 jaar per materieelsoort, in het nabije buitenland was het zelfs niet ongebruikelijk dat materieel alweer een nieuwe kleurstelling kreeg nog voordat al het materieel de vorige had ... kortom was is nu twee jaar? |
15-01-2024 17:16:04 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Quote Volgens mij is dit een ersatzstam die er gisteren in gekomen is in Hannover. |
15-01-2024 19:20:23 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Ik ben bang dat er helemaal geen Ersatz-stam meer is en dat men tijdens de kering in Hannover even snel wat rijtuigen van stam 7708 heeft uitgewisseld. |
16-01-2024 11:54:41 7 | ||
---|---|---|
raoul
![]() |
Ik was zelf als TM op trein 140, en mijn collega was als chef actief. Het betrof de extra 1ste klasse rijtuig die in die stam zat. Die had geen toelating voor Nederland. Daar kwamen wij pas in Bad Bentheim achter omdat de stam nogal bizar veel verstoringen had (overdracht in Rheine). Laatst bewerkt door raoul op 16-01-2024 11:55 |
16-01-2024 11:57:25 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Dankjwel voor de uitleg. Ik was al benieuwd wat het probleem was met betrekking tot de toelating. Maar ik neem aan dat dit ook op het RIC-raster aan de zijkant vermeld was? |
16-01-2024 12:36:05 | ||
---|---|---|
raoul
![]() |
Ja dat klopt, daar was het ook te zien. Alleen toelating Duitsland Oostenrijk en Zwitserland! |
16-01-2024 16:37:28 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Het werd dus niets, omdat ze het in Duitsland weer eens niet voor elkaar krijgen om de juiste rijtuigen bij elkaar te schrapen. :-) |
16-01-2024 17:16:37 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Zoals ik het lees, is het rijtuig dus wel al twee keer wel Nederland in meegereden. Wat gebeurt er dan in dat rijtuig, als het de Nederlandse spanning niet lust? |
16-01-2024 18:09:43 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Dit dus: Quote Ofwel veelvuldig storingen en kortsluitingen ;-) |
16-01-2024 20:12:08 | ||
---|---|---|
5431
![]() |
Quote Wat voor rijtuig was er in gezet? Digitale informatie meldt als extra 1e klasse Apmmz 18-90 190, maar dat zal onjuist zijn want die zou wel NL-geschikt moeten zijn. |
17-01-2024 01:07:40 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Nou, zo'n rijtuig veroorzaakt geen storingen in de rest van de stam, hooguit bij zichzelf.
Maar in principe valt de aangeboden Nederlandse hoogspanning buiten de waardes van de hoogspannings detectie van een rijtuig wat alleen voor Duise spanning geschikt is, en zou het rijtuig simpelweg niet inschakelen.
|
17-01-2024 06:02:38 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
We zijn allemaal gebaat bij een veilige en betrouwbare trein. Blijkbaar heeft DB a) bij het formeren van deze set rijtuigen (ook) geen controle uitgevoerd of deze stam geschikt is voor het inzetgebied en b) bij daadwerkelijke inzet geen controle uitgevoerd dat alle rijtuigen in de stam toegelaten zijn in de landen waar de stam operationeel wordt. Laatst bewerkt door moderator op 17-01-2024 08:10 |
17-01-2024 08:11:27 5 | ||
---|---|---|
admin
Moderator ![]() |
Weer een discussie opgeschoond en maatregelen genomen. Er komt een punt dat wij het als beheer zat zijn om als kleuterjuffen op te treden en dat moment is nu gekomen. Laatst bewerkt door admin op 17-01-2024 08:11 |
17-01-2024 09:32:29 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Dat rijtuig was het blijkbaar toch. Hier stellen ze dat het weliswaar een UIC-nummer heeft, maar alleen D/A/CH-toelating. Ook zou dit rijtuig geen installatie voor gelijkstroom meer hebben. |
17-01-2024 10:05:45 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Quote Wat kunnen de somda gebruikers eruit op maken dat het beheer het zat is om als kleuterjuf op te treden? Als ik tussen de regels door lees heeft het beheer een of andere sanctie op de plank. Laatst bewerkt door john2 op 17-01-2024 11:09 |
17-01-2024 10:51:28 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Quote Toelichting: het gaat hierbij om het 7e en 8e cijfer van het UIC-rijtuignummer. '90' betekent dat het rijtuig geschikt is voor > 160 km/h en geschikt is voor alle stroomsoorten. Als de gelijkspanningsinstallatie uit het rijtuig is verwijderd, dan had het rijtuig vernummerd moeten worden van "61 80 18-90 190" in "61 80 18-94 190" of "61 80 18-95 190". Zowel '94' als '95' betekent dat het rijtuig alleen geschikt is voor 1000 V wisselspanning. |
17-01-2024 11:00:54 | ||
---|---|---|
brun
![]() |
Quote Maar blijkbaar gebeurt dat niet? In de link die ik postte, schrijft iemand dat hij een rijtuig met nummer 18-90 171 heeft gespot, alleen geschikt voor 1000V en alleen voor D/A/CH. Hij schrijft er expliciet bij dat het UIC-nummer niet klopt. EDIT: één berichtje verderop schrijft iemand dat dit bij meer rijtuigen het geval is, bijvoorbeeld bij de 18-90 184. Laatst bewerkt door brun op 17-01-2024 11:04 |
17-01-2024 17:41:59 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
De NVR nummers van materieel wijzigen al een tijd niet meer op die manier, een rijtuig krijgt een nummer en blijft dat nu heel zijn leven lang dragen. Voor welke spanningen een rijtuig geschikt is staat vermeld in een apart raster op de stelbalk, evenals in welke landen het toegelaten is. Waarbij als het rijtuig in alle UIC aangesloten landen is toegelaten er geen landen op getoond worden maar er alleen 'UIC' op staat. |
17-01-2024 18:24:17 2 | ||
---|---|---|
Apda
![]() |
Quote Sinds wanneer is dat zo? Per 1-4-2021 was het voorschrift nog: "Die EVN ist zu ändern, wenn sie aufgrund technischer Veränderungen des Fahrzeugs die Interoperabilitätseignung oder die technischen Merkmale nicht mehr wiederspiegelt." (Simpel gezegd: het voertuignummer moet worden aangepast na een technische wijziging.) Link naar OTIF-document "Kennzeichnung von Fahrzeugen" zie blad 4. Er is geen nieuwere versie van dit document. |
17-01-2024 22:28:52 | ||
---|---|---|
train85
![]() |
Quote Beste John, Het gaat om het feit hoe sommige mensen elkaar hier aanspreken en de discussie met elkaar aan gaan. |
18-01-2024 11:25:08 1 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Beste Florian. Ik begrijp ook dat het beheer klaar mee is hoe sommige somda gebruikers met elkaar op dit forum met elkaar omgaan. Als het beheer een streep trek, dan moet het beheer ook gevolgen in petto hebben voor de gebruikers die niet fatsoenlijk met elkaar kunnen omgaan. Dit bedoelde ik ook met sancties op de plank hebben liggen. |
18-01-2024 16:37:41 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Dan kan je natuurlijk denken aan gebruikers en/of IP-adressen (unieke code van iedere computeraansluiting) voor een bepaalde tijd blokkeren. Maar meestal krijgen die mensen eerst (per mail) een waarschuwing. Durf er zeker van te zijn dat jij je hier geen zorgen over hoeft te maken. |
19-01-2024 14:18:45 | ||
---|---|---|
john2
![]() |
Treinhobby, bedank voor je bemoedigde woorden. |