Opvallende dingen 13 januari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
13-01-2024 08:50:11
BVisser
BVisser

Wgm 8:49 DB 8004 staat voor de grote werkplaats.

 

13-01-2024 10:16:30
klaass16
klaass16

Ehs:
IRP g2000 met 1 platte wagon en flinke keteltrein richting Bet om 10.11

 

13-01-2024 11:39:54
snowie
snowie

^ LNS 2103, Lineas heeft IRP overgenomen

 

13-01-2024 11:53:23
TijnTrein
TijnTrein

Daarom zag ik dus soms lineas g1206'en en G2000'en bij de railpoort brabant?

want welke van de 2 deed daar diesnt dan, lineas of irp?

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

13-01-2024 12:27:57
snowie
snowie

IRP bestaat niet meer, alle locomotieven rijden nu voor Lineas - als je dus een mix van Lineas en IRP ziet is dat allemaal Lineas ;)

 

13-01-2024 13:21:09
phantom
phantom
Quote
BVisser (13-01-2024 08:50:11):

Wgm 8:49 DB 8004 staat voor de grote werkplaats.


En DB 8004 is wat ?
Ik heb er nog niet van gehoord namelijk.

 

13-01-2024 13:22:31
dennistd
dennistd
Quote
phantom (13-01-2024 13:21:09):
Quote
BVisser (13-01-2024 08:50:11):

Wgm 8:49 DB 8004 staat voor de grote werkplaats.


En DB 8004 is wat ?
Ik heb er nog niet van gehoord namelijk.


Ik denk de ICE 3neo

 

13-01-2024 13:26:27
Rolffiej19
Rolffiej19

Correct staat daar voor opleiding/instructie personeel.

 

13-01-2024 13:44:35
treinfan
treinfan

Trein 4044 (SLT) had last van een defect bij vertrek vanaf Rta. De eerste vijf vertrekpogingen kwamen niet boven de 5 km/h uit, maar met 8 minuten vertraging kon de trein uiteindelijk weer normale snelheid rijden.



Laatst bewerkt door treinfan op 13-01-2024 13:45
 

13-01-2024 14:04:09
j.jager
j.jager

Tijdens het spotten op Hrt leek het erop dat de ic naar Vl de rijweg had via het opstelsporen van Gkgf.

 

13-01-2024 14:30:54
AlexNL
AlexNL

Wellicht een klein ommetje om de sporen en wissels te poetsen. Het spoor moet iedere 24 uur bereden worden, wellicht was dat bij Gkgf nog niet gebeurd.

Ik heb het wel eens gehad dat een 3600 waar ik in zat bij Tbi over spoor 202a werd geleid.

 

13-01-2024 15:51:30
NsBrinks
NsBrinks
Quote
AlexNL (13-01-2024 14:30:54):

Wellicht een klein ommetje om de sporen en wissels te poetsen. Het spoor moet iedere 24 uur bereden worden, wellicht was dat bij Gkgf nog niet gebeurd.

Ik heb het wel eens gehad dat een 3600 waar ik in zat bij Tbi over spoor 202a werd geleid.


Waarschijnlijk een defect iets vanaf 13:15 tot 15:30 toen ik dichtbij stond. Alle treinen van Horst Richting Venlo gingen over Gekkengraaf



Laatst bewerkt door NsBrinks op 13-01-2024 15:52
 

13-01-2024 15:58:30
DDZ7504
DDZ7504
Quote
TijnTrein (13-01-2024 11:53:23):

Daarom zag ik dus soms lineas g1206'en en G2000'en bij de railpoort brabant?

want welke van de 2 deed daar diesnt dan, lineas of irp?


Het bedrijf IRP heet tegenwoordig Lineas Nederland. Locs rijden al meer dan 2 jaar in 1 poule.

 

13-01-2024 16:43:58
mattie2
mattie2
Quote
NsBrinks (13-01-2024 15:51:30):
Quote
AlexNL (13-01-2024 14:30:54):

Wellicht een klein ommetje om de sporen en wissels te poetsen. Het spoor moet iedere 24 uur bereden worden, wellicht was dat bij Gkgf nog niet gebeurd.

Ik heb het wel eens gehad dat een 3600 waar ik in zat bij Tbi over spoor 202a werd geleid.


Waarschijnlijk een defect iets vanaf 13:15 tot 15:30 toen ik dichtbij stond. Alle treinen van Horst Richting Venlo gingen over Gekkengraaf


Ook afgelopen zondag viel het me al op dat veel (zo niet alle) IC's naar Vl over de wachtsporen reden.

 

13-01-2024 16:54:22
cuneo56
cuneo56

Ook te Lage Zwaluwe lijkt een wissel / puntstuk defect te zijn. Rond het middag uur alle treinen Ddr ->Rsd ( incl Losse Loks en Leeg mat ) over spoor (90)3 i.p.v. over (90)1 ( en ook spoor 931 werd er niet voor gebruikt)

 

13-01-2024 17:12:58
TtC
TtC
Quote
Rolffiej19 (13-01-2024 13:26:27):

Correct staat daar voor opleiding/instructie personeel.


Gaat NS dan ook onderhoud uitvoeren aan de ICE 3Neo van de Deutsche Bahn? Of is dit alleen voor instructie aan het rijdend personeel?

 

13-01-2024 19:56:51
thom
thom

Op dit moment word er ook onderhoud gepleegd aan de ICE-3 stellen door het OB op de Wgm, dus dat zal voor de vervanger daarvan wel niet anders worden.

Quote
snowie (13-01-2024 12:27:57):

IRP bestaat niet meer, alle locomotieven rijden nu voor Lineas - als je dus een mix van Lineas en IRP ziet is dat allemaal Lineas ;)


Desondanks rijden alle G2000 van IRP nog steeds rond in de huisstijl van IRP.



Laatst bewerkt door thom op 13-01-2024 19:58
 

13-01-2024 20:08:30
cuneo56
cuneo56

Lineas heeft op het moment niet echt veel geld over.

 

13-01-2024 20:21:39
marciekemp
marciekemp

De 140 komt voorlopig niet vanuit Bh naar Nederland, zit blijkbaar een rijtuig zonder NL toelating in de stam.

 

13-01-2024 21:08:35
henri1972
henri1972

Stond er wel een NS 193 voor de trein?

Digitale bronnen melden dat de trein pas in Hannover is begonnen dus kan een erzats stam zijn.

 

13-01-2024 21:25:09
Rolffiej19
Rolffiej19

Het zou de 193 934 moeten zijn met de 7708 stam.

 

14-01-2024 11:55:01
brun
brun
Quote
Rolffiej19 (13-01-2024 21:25:09):

Het zou de 193 934 moeten zijn met de 7708 stam.


Volgens deze post zitten daar drie eersteklasrijtuigen in: 2x Avmmz en een Apmmz.

 

14-01-2024 13:50:36
Apda
Apda

IC 147 reed te Apd met stam 7708 in omgekeerde rijtuigvolgorde (dus met een of meer Avmmz achter de loc) en een Apmmz achteraan. finalrewind.org liet geen Apmmz zien, dus die site was niet actueel.

 

14-01-2024 15:25:02
klaass16
klaass16
Quote
Apda (14-01-2024 13:50:36):

IC 147 reed te Apd met stam 7708 in omgekeerde rijtuigvolgorde (dus met een of meer Avmmz achter de loc) en een Apmmz achteraan. finalrewind.org liet geen Apmmz zien, dus die site was niet actueel.


Volgorde van gister, zoals ik in een filmpje zag:

Loc, 1ste klas, 5x 2de klas, 2x 1ste klas, en 2de klas fietsrijtuig. Trein ging naar Asd

 

14-01-2024 18:12:19
TijnTrein
TijnTrein

Aha, ik dacht dat lineas irp niet te lang geleden had overgenomen 😃

 

14-01-2024 19:20:46
brun
brun
Quote
klaass16 (14-01-2024 15:25:02):
Quote
Apda (14-01-2024 13:50:36):

IC 147 reed te Apd met stam 7708 in omgekeerde rijtuigvolgorde (dus met een of meer Avmmz achter de loc) en een Apmmz achteraan. finalrewind.org liet geen Apmmz zien, dus die site was niet actueel.


Volgorde van gister, zoals ik in een filmpje zag:

Loc, 1ste klas, 5x 2de klas, 2x 1ste klas, en 2de klas fietsrijtuig. Trein ging naar Asd


Het zegt veel over de huidige toestand van Deutsche Bahn dat ze 't al bijna twee maanden niet voor elkaar krijgen om dat handjevol ICB-stammen allemaal een vergelijkbare samenstelling te geven.

Kennelijk is dus gewoon maar wat aan elkaar gekoppeld, wat toevallig in Berlin-Rummelsburg of Hannover paraat was.

 

14-01-2024 20:13:10
Oldskool
Oldskool

Beter iets dan niets

 

14-01-2024 20:36:22
Edb3
Edb3
Quote
thom (13-01-2024 19:56:51):

Op dit moment word er ook onderhoud gepleegd aan de ICE-3 stellen door het OB op de Wgm, dus dat zal voor de vervanger daarvan wel niet anders worden.

Quote
snowie (13-01-2024 12:27:57):

IRP bestaat niet meer, alle locomotieven rijden nu voor Lineas - als je dus een mix van Lineas en IRP ziet is dat allemaal Lineas ;)


Desondanks rijden alle G2000 van IRP nog steeds rond in de huisstijl van IRP.


De ex-IRP-locs zullen bij gelegenheid toch wel in Lineas-outfit gestoken worden, aldus een zegsman. Dan moet je denken aan revisie en dergelijke, ze gaan er niet speciaal voor naar een werkplaats.

 

15-01-2024 13:16:27
thom
thom

Al die G2000'en hebben de aflopen jaren hun grote revisie al gehad, dus voorlopig zijn ze daar niet meer aan toe.

Maar mijn uitspraak ging even over de actuele situatie :)

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


15-01-2024 14:43:22
Muizeneus
Muizeneus
Quote
thom (13-01-2024 19:56:51):

Op dit moment word er ook onderhoud gepleegd aan de ICE-3 stellen door het OB op de Wgm, dus dat zal voor de vervanger daarvan wel niet anders worden.

Quote
snowie (13-01-2024 12:27:57):

IRP bestaat niet meer, alle locomotieven rijden nu voor Lineas - als je dus een mix van Lineas en IRP ziet is dat allemaal Lineas ;)


Desondanks rijden alle G2000 van IRP nog steeds rond in de huisstijl van IRP.


Bij NS duurde de 'vergeling' van het materieelpark ook minstens 10 jaar per materieelsoort, in het nabije buitenland was het zelfs niet ongebruikelijk dat materieel alweer een nieuwe kleurstelling kreeg nog voordat al het materieel de vorige had ... kortom was is nu twee jaar?

 

15-01-2024 17:16:04
geert
geert
Quote
brun (14-01-2024 19:20:46):
Quote
klaass16 (14-01-2024 15:25:02):
Quote
Apda (14-01-2024 13:50:36):

IC 147 reed te Apd met stam 7708 in omgekeerde rijtuigvolgorde (dus met een of meer Avmmz achter de loc) en een Apmmz achteraan. finalrewind.org liet geen Apmmz zien, dus die site was niet actueel.


Volgorde van gister, zoals ik in een filmpje zag:

Loc, 1ste klas, 5x 2de klas, 2x 1ste klas, en 2de klas fietsrijtuig. Trein ging naar Asd


Het zegt veel over de huidige toestand van Deutsche Bahn dat ze 't al bijna twee maanden niet voor elkaar krijgen om dat handjevol ICB-stammen allemaal een vergelijkbare samenstelling te geven.

Kennelijk is dus gewoon maar wat aan elkaar gekoppeld, wat toevallig in Berlin-Rummelsburg of Hannover paraat was.


Volgens mij is dit een ersatzstam die er gisteren in gekomen is in Hannover.

 

15-01-2024 19:20:23
Apda
Apda

Ik ben bang dat er helemaal geen Ersatz-stam meer is en dat men tijdens de kering in Hannover even snel wat rijtuigen van stam 7708 heeft uitgewisseld.
Ook vandaag (ma 15 jan) is stam 7708 weer niet naar NL gekomen, maar slechts tot Rheine (IC 146).

 

16-01-2024 11:54:41 7
raoul
raoul

Ik was zelf als TM op trein 140, en mijn collega was als chef actief. Het betrof de extra 1ste klasse rijtuig die in die stam zat. Die had geen toelating voor Nederland. Daar kwamen wij pas in Bad Bentheim achter omdat de stam nogal bizar veel verstoringen had (overdracht in Rheine).

Het type rijtuig kende ik niet, dus in Bad Bentheim die wagen verder geinspecteerd, toen kwamen wij erachter dat die wagen niet naar Nederland mag en niet met de Nederlandse spanning overweg kan.

De stam had eerder die dag idd al 242 en de 147 gereden, waarbij die wagen achteraf al kortsluiting heeft gehad.



Laatst bewerkt door raoul op 16-01-2024 11:55
 

16-01-2024 11:57:25
aarclay
aarclay
Quote
raoul (16-01-2024 11:54:41):

Ik was zelf als TM op trein 140, en mijn collega was als chef actief. Het betrof de extra 1ste klasse rijtuig die in die stam zat. etc...


Dankjwel voor de uitleg. Ik was al benieuwd wat het probleem was met betrekking tot de toelating. Maar ik neem aan dat dit ook op het RIC-raster aan de zijkant vermeld was?

 

16-01-2024 12:36:05
raoul
raoul

Ja dat klopt, daar was het ook te zien. Alleen toelating Duitsland Oostenrijk en Zwitserland!

 

16-01-2024 16:37:28
brun
brun
Quote
Oldskool (14-01-2024 20:13:10):

Beter iets dan niets


Het werd dus niets, omdat ze het in Duitsland weer eens niet voor elkaar krijgen om de juiste rijtuigen bij elkaar te schrapen. :-)

 

16-01-2024 17:16:37
bacr
bacr

Zoals ik het lees, is het rijtuig dus wel al twee keer wel Nederland in meegereden. Wat gebeurt er dan in dat rijtuig, als het de Nederlandse spanning niet lust?

 

16-01-2024 18:09:43
phantom
phantom

Dit dus:

Quote
raoul (16-01-2024 11:54:41):

Daar kwamen wij pas in Bad Bentheim achter omdat de stam nogal bizar veel verstoringen had (overdracht in Rheine).

De stam had eerder die dag idd al 242 en de 147 gereden, waarbij die wagen achteraf al kortsluiting heeft gehad.


Ofwel veelvuldig storingen en kortsluitingen ;-)

 

16-01-2024 20:12:08
5431
5431
Quote
raoul (16-01-2024 11:54:41):

Ik was zelf als TM op trein 140, en mijn collega was als chef actief. Het betrof de extra 1ste klasse rijtuig die in die stam zat. Die had geen toelating voor Nederland. Daar kwamen wij pas in Bad Bentheim achter omdat de stam nogal bizar veel verstoringen had (overdracht in Rheine).

Het type rijtuig kende ik niet, dus in Bad Bentheim die wagen verder geinspecteerd, toen kwamen wij erachter dat die wagen niet naar Nederland mag en niet met de Nederlandse spanning overweg kan.

De stam had eerder die dag idd al 242 en de 147 gereden, waarbij die wagen achteraf al kortsluiting heeft gehad.


Wat voor rijtuig was er in gezet? Digitale informatie meldt als extra 1e klasse Apmmz 18-90 190, maar dat zal onjuist zijn want die zou wel NL-geschikt moeten zijn.

 

17-01-2024 01:07:40
thom
thom
Quote
phantom (16-01-2024 18:09:43):

Dit dus:

Quote
raoul (16-01-2024 11:54:41):

Daar kwamen wij pas in Bad Bentheim achter omdat de stam nogal bizar veel verstoringen had (overdracht in Rheine).

De stam had eerder die dag idd al 242 en de 147 gereden, waarbij die wagen achteraf al kortsluiting heeft gehad.


Ofwel veelvuldig storingen en kortsluitingen ;-)


Nou, zo'n rijtuig veroorzaakt geen storingen in de rest van de stam, hooguit bij zichzelf.

Maar in principe valt de aangeboden Nederlandse hoogspanning buiten de waardes van de hoogspannings detectie van een rijtuig wat alleen voor Duise spanning geschikt is, en zou het rijtuig simpelweg niet inschakelen.

 

17-01-2024 06:02:38
b2py
b2py

We zijn allemaal gebaat bij een veilige en betrouwbare trein. Blijkbaar heeft DB a) bij het formeren van deze set rijtuigen (ook) geen controle uitgevoerd of deze stam geschikt is voor het inzetgebied en b) bij daadwerkelijke inzet geen controle uitgevoerd dat alle rijtuigen in de stam toegelaten zijn in de landen waar de stam operationeel wordt.
Blijkbaar is de stam al eerder in Nederland geweest en waren kortsluiting en storingen niet ernstig genoeg om het rijtuig en/of stam uit dienst te nemen. Dit pleit voor (strenger) toezicht en controle bij formatie van treinstammen en inzet van treinstammen bij grensoverschrijdend materieel.



Laatst bewerkt door moderator op 17-01-2024 08:10
 

17-01-2024 08:11:27 5
admin
Moderator
admin

Weer een discussie opgeschoond en maatregelen genomen. Er komt een punt dat wij het als beheer zat zijn om als kleuterjuffen op te treden en dat moment is nu gekomen.



Laatst bewerkt door admin op 17-01-2024 08:11
 

17-01-2024 09:32:29
brun
brun
Quote
5431 (16-01-2024 20:12:08):

Wat voor rijtuig was er in gezet? Digitale informatie meldt als extra 1e klasse Apmmz 18-90 190, maar dat zal onjuist zijn want die zou wel NL-geschikt moeten zijn.


Dat rijtuig was het blijkbaar toch. Hier stellen ze dat het weliswaar een UIC-nummer heeft, maar alleen D/A/CH-toelating. Ook zou dit rijtuig geen installatie voor gelijkstroom meer hebben.

 

17-01-2024 10:05:45
john2
john2
Quote
admin (17-01-2024 08:11:27):

Weer een discussie opgeschoond en maatregelen genomen. Er komt een punt dat wij het als beheer zat zijn om als kleuterjuffen op te treden en dat moment is nu gekomen.


Wat kunnen de somda gebruikers eruit op maken dat het beheer het zat is om als kleuterjuf op te treden? Als ik tussen de regels door lees heeft het beheer een of andere sanctie op de plank.



Laatst bewerkt door john2 op 17-01-2024 11:09
 

17-01-2024 10:51:28
Apda
Apda
Quote
brun (17-01-2024 09:32:29):
Quote
5431 (16-01-2024 20:12:08):

Wat voor rijtuig was er in gezet? Digitale informatie meldt als extra 1e klasse Apmmz 18-90 190, maar dat zal onjuist zijn want die zou wel NL-geschikt moeten zijn.


Dat rijtuig was het blijkbaar toch. Hier stellen ze dat het weliswaar een UIC-nummer heeft, maar alleen D/A/CH-toelating. Ook zou dit rijtuig geen installatie voor gelijkstroom meer hebben.


Toelichting: het gaat hierbij om het 7e en 8e cijfer van het UIC-rijtuignummer. '90' betekent dat het rijtuig geschikt is voor > 160 km/h en geschikt is voor alle stroomsoorten. Als de gelijkspanningsinstallatie uit het rijtuig is verwijderd, dan had het rijtuig vernummerd moeten worden van "61 80 18-90 190" in "61 80 18-94 190" of "61 80 18-95 190". Zowel '94' als '95' betekent dat het rijtuig alleen geschikt is voor 1000 V wisselspanning.

 

17-01-2024 11:00:54
brun
brun
Quote
Apda (17-01-2024 10:51:28):Toelichting: het gaat hierbij om het 7e en 8e cijfer van het UIC-rijtuignummer. '90' betekent dat het rijtuig geschikt is voor > 160 km/h en geschikt is voor alle stroomsoorten. Als de gelijkspanningsinstallatie uit het rijtuig is verwijderd, dan had het rijtuig vernummerd moeten worden van "61 80 18-90 190" in "61 80 18-94 190" of "61 80 18-95 190". Zowel '94' als '95' betekent dat het rijtuig alleen geschikt is voor 1000 V wisselspanning.

Maar blijkbaar gebeurt dat niet? In de link die ik postte, schrijft iemand dat hij een rijtuig met nummer 18-90 171 heeft gespot, alleen geschikt voor 1000V en alleen voor D/A/CH. Hij schrijft er expliciet bij dat het UIC-nummer niet klopt.

EDIT: één berichtje verderop schrijft iemand dat dit bij meer rijtuigen het geval is, bijvoorbeeld bij de 18-90 184.



Laatst bewerkt door brun op 17-01-2024 11:04
 

17-01-2024 17:41:59
thom
thom

De NVR nummers van materieel wijzigen al een tijd niet meer op die manier, een rijtuig krijgt een nummer en blijft dat nu heel zijn leven lang dragen.

Voor welke spanningen een rijtuig geschikt is staat vermeld in een apart raster op de stelbalk, evenals in welke landen het toegelaten is.

Waarbij als het rijtuig in alle UIC aangesloten landen is toegelaten er geen landen op getoond worden maar er alleen 'UIC' op staat.

 

17-01-2024 18:24:17 2
Apda
Apda
Quote
thom (17-01-2024 17:41:59):

De NVR nummers van materieel wijzigen al een tijd niet meer op die manier, een rijtuig krijgt een nummer en blijft dat nu heel zijn leven lang dragen.


Sinds wanneer is dat zo? Per 1-4-2021 was het voorschrift nog: "Die EVN ist zu ändern, wenn sie aufgrund technischer Veränderungen des Fahrzeugs die Interoperabilitätseignung oder die technischen Merkmale nicht mehr wiederspiegelt." (Simpel gezegd: het voertuignummer moet worden aangepast na een technische wijziging.) Link naar OTIF-document "Kennzeichnung von Fahrzeugen" zie blad 4. Er is geen nieuwere versie van dit document.

 

17-01-2024 22:28:52
train85
train85
Quote
john2 (17-01-2024 10:05:45):
Quote
admin (17-01-2024 08:11:27):

Weer een discussie opgeschoond en maatregelen genomen. Er komt een punt dat wij het als beheer zat zijn om als kleuterjuffen op te treden en dat moment is nu gekomen.


Wat kunnen de somda gebruikers eruit op maken dat het beheer het zat is om als kleuterjuf op te treden? Als ik tussen de regels door lees heeft het beheer een of andere sanctie op de plank.


Beste John,

Het gaat om het feit hoe sommige mensen elkaar hier aanspreken en de discussie met elkaar aan gaan.
Dat kan het beheer een keer klaar mee zijn. Dat begrijp ik heel goed, dit speelt al jaren hier. Je moet een keer een streep gaan trekken.

 

18-01-2024 11:25:08 1
john2
john2

Beste Florian.

Ik begrijp ook dat het beheer klaar mee is hoe sommige somda gebruikers met elkaar op dit forum met elkaar omgaan. Als het beheer een streep trek, dan moet het beheer ook gevolgen in petto hebben voor de gebruikers die niet fatsoenlijk met elkaar kunnen omgaan. Dit bedoelde ik ook met sancties op de plank hebben liggen.

 

18-01-2024 16:37:41
treinhobby
treinhobby

Dan kan je natuurlijk denken aan gebruikers en/of IP-adressen (unieke code van iedere computeraansluiting) voor een bepaalde tijd blokkeren.

Maar meestal krijgen die mensen eerst (per mail) een waarschuwing.

Durf er zeker van te zijn dat jij je hier geen zorgen over hoeft te maken.

 

19-01-2024 14:18:45
john2
john2

Treinhobby, bedank voor je bemoedigde woorden.