23-01-2024 07:44:12 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
De dag begint met wisselstoring te Vga (wissel 309A/B) en Ht (wissel 2221), uitgedunde drgl Ht - Btl/Tb |
23-01-2024 08:00:15 1 | ||
---|---|---|
anton_
![]() |
En een storing nabij Amf. De helft van de treinen richting Barneveld/ Apeldoorn rijdt niet. Weet iemand waarom de 1500 niet kan rijden, maar de IC Berlin wel? Deze rijden toch in hetzelfde pad? |
23-01-2024 08:30:35 | ||
---|---|---|
noof
![]() |
Verlichting werkdruk trdl i.v.m. vele Europese Instructies (7-8/uur, exclusief goederen) met daar bovenop geen aflos/calamiteitendienst beschikbaar. Maar internationaal geniet toch een bepaalde voorkeur. |
23-01-2024 10:02:07 | ||
---|---|---|
AvVeen
![]() |
4 delige ICM om 10:00 langs Ngsf (Delft, uitkomen tunnel) ri Rsw. Nummer niet kunnen zien |
![]() |
advertentie |
23-01-2024 11:21:31 | ||
---|---|---|
javanree
![]() |
Quote Met de oude aanwijzingen was 8 per uur geen punt geweest |
23-01-2024 16:07:04 | ||
---|---|---|
FlowVIRM
![]() |
In Waarland bij de Weelweg (tussen Hwd-Sgn) is een overwegstoring treinen komen herhaaldelijk toeterend en met 10 km/h voorbij. |
23-01-2024 16:08:42 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Conform vsm zijn 403 en 421 opgeheven vanwege staking in Duitsland. |
23-01-2024 17:07:08 | ||
---|---|---|
rob_ehv
![]() |
941 met stel 3224 defect tussen rtd en bd , 950 met stel 3223 defect tussen shl en rtd. 1152 nog omgeleid via ddr van bd naar rtd. Maar die optie vervalt nu ook door sectiestoring. Laatst bewerkt door rob_ehv op 23-01-2024 17:08 |
23-01-2024 20:51:42 | ||
---|---|---|
Kamehameha
![]() |
De combinatie van spoor 4, 5 en 6 buiten dienst en een defecte trein geeft momenteel de nodige uitdagingen te Shl. Veel treinen dik vertraagd of opgeheven. |
23-01-2024 22:56:59 | ||
---|---|---|
mvanuden
![]() |
Arriva vertrekt precies op tijd uit Tiel, 30 seconden voordat de vertraagde trein uit Utrecht binnenkomt. Een overstapper komt niet meer thuis (het is 22:50 uur). Volgens het NS personeel is er niks afgesproken over wachten ook al zijn reizigers een uur extra kwijt. |
23-01-2024 22:58:02 | ||
---|---|---|
rob_ehv
![]() |
Quote 3224 voor de 2e x evacuatie vandaag nu als 1173 tussen bd en rtd. |
24-01-2024 01:09:29 | ||
---|---|---|
scooter
![]() |
Weet niet of het nog van dezelfde stremming is,maar vanavond vielen alle 1100en vanuit Ehv uit,beginnend bij 1176. De 1178 stond afgesloten wel langs het perron,maar geen personeel. |
24-01-2024 03:04:08 | ||
---|---|---|
dennistd
![]() |
Quote Als je de laatste verbinding naar huis niet meer haalt treedt dit deel van artikel 6.3 van de Algemene voorwaarden in werking:
Oftewel: door het aanwezige NS-personeel of via de servicezuil een taxi laten regelen. |
24-01-2024 11:15:51 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Quote Standaard Arriva. Zijn we al jaren gewend in het Noorden. Gisteravond zelfde in Leeuwarden. Ze laten klanten staan voor 30 seconden.... Er bestaan dus mensen die dat logisch vinden. Ik ken ze niet. |
24-01-2024 11:21:37 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat is het probleem als Arriva wel afgerekend word op hun puntualiteit. |
24-01-2024 11:23:42 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Onder 3 minuten of zelfs 5 toch geen probleem? Of heb ik dat mis? |
24-01-2024 11:38:36 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Dat is de norm voor NS aan de staat, Arriva valt onder de normen (afspraken) met de provincie(s). |
24-01-2024 13:28:17 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Quote Ik zou het logisch vinden als Arriva met NS afspraken maakt over het overnemen van bepaalde aansluitingen. Daar hoort dan wel bij dat 'vertraagde NS-trein' dus een geldige vertragingsoorzaak kan zijn voor Arriva, en andersom 'vertraagde Arriva-trein' een geldige vertragingsoorzaak voor NS. Of het vertraagd aankomen in bijvoorbeeld Gn, Lw of Tl dan ook financiële gevolgen heeft, is aan de vervoerders om samen overeenkomst te bereiken. Initiatief om zulke afspraken te maken kan net zo goed bij NS vandaan komen als bij Arriva. |
24-01-2024 13:41:28 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat hangt ook wel samen met de in het noorden aanwezige enkelsporige lijnen of delen daarvan. Als je eenmaal een vertraging hebt van zeg 2 minuten, dan gaat de gehele reeks kruisingen (soms 2 of 3) de mist in, waardoor je een stapeleffect kijgt, en in elk geval de Arriva-treinen geen aansluting meer bieden op de in de knooppunten vertrekkende NS-treinen. De laatste kunnen er wel wat minuten uitrijden op de veelal dubbelsporige trajecten, maar zoals we allemaal weten, komen er ook dan aansluitingen in het volgende knooppunt te vervallen. |
24-01-2024 13:44:37 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Moeten daar nou echt afspraken over gemaakt worden. Ja, in het Nederland van vandaag blijkbaar wel. Het getuigt toch van een volstrekt normale humaniteit als het personeel, van welke spoorwegmaatschappij dan ook, zich richt naar de wensen en mogelijkheden van het reizend publiek en daar aub naar handelt. En zich niet beroept op het blijkbaar heilige reglement. Met zulk gedrag gaan we de oorlog in OV land niet winnen n. |
24-01-2024 13:49:08 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
O ja, die logistiek. Begrijp natuurlijk zeker wel wat Sjoerd zegt. Maar ik bedoel die fijngevoeligheid in de uitvoering van de rijdende dienst. En.......Bert heeft het hierboven over 30 seconden..... |
24-01-2024 14:01:06 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Intussen worden de treinen aan de buitenkant steeds smeriger. Ik heb de laatste tijd nog geen een stel gezien die schoon is. Veertien dagen geleden begon het erg te worden. Stel 9584 dieptepunt. Een brei van gewoon vuil en wat ik noem spoorbruin. Zit nu in de 8707 en eerder vanochtend in de 8672, zitten in de 3600 vandaag. Die 9584 was toen heel erg vies, deze 8707 is alleen maar vies. Rijdt die 9584 nog steeds zo rond? |
24-01-2024 14:03:44 | ||
---|---|---|
bnv
![]() |
Zette het bericht in het OD van de 23e, moet de 24e zijn. Sorry. |
24-01-2024 16:50:00 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Quote Heb ik me gisteren ook over verbaasd. Het ziet er niet uit allemaal, op een enkele uitzondering na. Jammer dat men niet beseft blijkbaar dat het een verwaarloosde sfeer uitstraalt bij het ov. En dat werkt niet bepaald sfeerverhogend. |
24-01-2024 16:54:08 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Quote Klopt. Maar sowieso op Gn-Lw zit best wel ruimte om een paar minuten in te lopen. Zeker in de avonduren. Weet dat uit ervaring. Dat zal best op andere trajecten ook zo zijn . Zeker in de avonduren. |
24-01-2024 17:26:08 | ||
---|---|---|
Rsb
![]() |
Op vrijwel alle trajecten is die marge er wel buiten de spits |
25-01-2024 20:10:50 1 | ||
---|---|---|
stefanvdw
![]() |
Quote Ik snap de frustratie maar intern NS gaat het echt niet beter hoor, NS treinen wachten ook niet op andere (vertraagde) NS treinen. Tijd is tijd en ook al rennen de reizigers naar de andere zijde van het perron sluit net de laatste deur en rijdt die netjes op tijd weg. Als het kan wordt er echt wel gewacht, maar de regie daarop zou best (veel) strakker kunnen. |
25-01-2024 20:34:36 | ||
---|---|---|
DDietzen
![]() |
Het zal daarin vast niet helpen dat de vertragingsnorm waar NS op wordt afgerekend, binnenkort van 5 naar 3 minuten gaat. Lijkt me immers dat NS dan juist meer geneigd zal zijn om individuele treinen zo stipt mogelijk te laten vertrekken, ongeacht vertraagde aansluitingen waar ze niet / minder zwaar (?) op beoordeeld worden. |
25-01-2024 23:10:54 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Quote Maar niet wachten bij uurdiensten.... lekker klantvriendelijk Laatst bewerkt door bert op 25-01-2024 23:11 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
26-01-2024 20:50:45 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
Toen ik nog op de trein werkte bij de regionale vervoerders, werd me juist gezegd: niet wachten op te late reizigers. Want als je op reiziger 1 wacht, moet je eigenlijk ook op reiziger 2, 3 en 4 wachten en als er dan een constante stroom aankomt, wanneer kap je het dan af (wat overigens vaak genoeg ook gebeurde)? Vertrek op tijd, voorkomt discussie... |
26-01-2024 20:57:18 1 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Er is een verschil in wachten op reizigers die zelf te laat zijn en een aansluitende trein die te laat is. Zeker bij cross-platformoverstappen op een klein station kun je die twee stromen prima onderscheiden. |
26-01-2024 22:23:04 2 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Ja, dat het spoor is verworden tot een extreme vorm van systeem-autisme, dat is wel duidelijk. |
27-01-2024 08:20:57 2 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Toen ik zelf in de jaren 70 in de buitendienst van NS werkte, was het overnemen van aansluitingen een soort sport geworden. Samenwerking op de post en met de perronopzichter en zo lukte het vaak. Bijv. in Deventer, trein uit Enschede wat te laat, Trein ri Zutphen blijft even wachten. Perronopzichter op een strategische plek en die zwaait de overstappers door, gelijk als de trein uit Enschede binnen is, omroepbericht dat de aansluitende trein nog staat te wachten en graag met spoed overstappen. Dan de treindienstleider met de vinger bij de eindknop en als de perronopzichter roept: "ja, Zutphen kan weg" eindknop drukken. Dat omroepbericht werd dan vaak door de medewerker VL gedaan, dan had de treindienstleider de handen vrij. Dick van den Hoven |
27-01-2024 10:22:35 1 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
En zoals al aangehaald,nu er "restricties" worden opgelegd en men er op äfgerekend" word als vervoerder,besluit men dus te kiezen voor zo min mogelijk tikken op de vingers te gaan krijgen van "de directeur" ipv klant vriendelijk te wezen. |
28-01-2024 03:21:01 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Als je te laat bent, dan loop je achter op de tijden en je pad van je dienstregeling, dus in dat oogpunt kan een dienstregeling nooit een beperking zijn om niet zo snel als mogelijk is te rijden. |
28-01-2024 15:58:23 | ||
---|---|---|
mren
![]() |
Het punt is dat opdrachtgevers willen dat er op tijd gereden wordt en dat dit via perverse prikkels door het management wordt vertaald in simplele instructies voor de medewerkers om de klant te laten stikken. |
28-01-2024 22:03:09 1 | ||
---|---|---|
Kopspoor
![]() |
Precies, dat is het hele probleem van dit soort acties. De meeste machinisten weten die zeer minimale vertraging er zo uit te rijden en raakt de dienstregeling in de praktijk nauwelijks. Het bericht van Thom raakt in deze natuurlijk kant noch wal en voegt ook niet zoveel toe. |
28-01-2024 22:20:55 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Ik zat afgelopen zaterdag in de trein vanaf Nm met 4 dames die naar Ouwehands Dierenpark in Rhenen wilden. De sprinter stond op 4b (normaal op 1a) omdat de komende 3600 ri Zl vertraging had. Nu liet men toch de 3600 voor wat eigenlijk niet de bedoeling was. Gevolg, de dames missen net op Est de aansluitende trein naar Kesteren waar je kan overstappen op de bus. Waarschijnlijk kan men die vertraging niet claimen, zowel bij de NS als bij Arriva. |
29-01-2024 00:22:35 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Volgens mij snap je het zelf niet helemaal wat er bedoeld word. Phantom stelde dat het waarschijnlijk niet zou mogen om harder te rijden dan de snelheid die in de dienstregeling voor jouw trein is voorgeschreven. Laatst bewerkt door thom op 29-01-2024 00:27 |
29-01-2024 07:46:47 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Maar vakmanschap van de meester wel. Iets later beginnen met remmen en iets sterker dan normaal. Iets sneller accelereren dan je doet als je op tijd bent, en bij eenzelfde maximum snelheid loop je toch in op je vertraging. |
29-01-2024 18:00:11 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Wat Thom schrijft dat is wat ik bedoelde. |
29-01-2024 18:50:48 | ||
---|---|---|
Kopspoor
![]() |
Quote Nou dat is wel erg kortzichtig gedacht Thom. Het maakt ook nog wel degelijk verschil hoe een machinist rijdt en remt, wat ruimere halteringen verkorten, groen door op stations in plaats van geel > rood en ga zo maar door. Bovendien, als een pad is ingelegd met een dienstregelingsnelheid van 100 km/h is het natuurlijk niet altijd zo dat als je strak 100 km/h rijdt je overal stipt op de seconde bent. Daar zit ook echt nog wel ruimte in, zeker voor de metro stelletjes die er rond rijden. |
29-01-2024 18:53:31 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Quote En sneller fluiten + sleutelen, samenspel tussen HC en machinist. |
29-01-2024 20:50:46 | ||
---|---|---|
stefanvdw
![]() |
De drgl op Ah-Tl is erg krap en met name het grote stuk rondom Esta waarbij je maar max 40 mag rijden helpt niet in het opvangen van vertragingen. Beide treinen kruisen elkaar in Est, dus te laat in Est betekent tegentrein ook weer te laat weg, die vervolgens weer te laat in Tl aankomt, mensen missen weer hun aansluiting etc. Ga je als mcn zitten jagen en rij je een STS of maak je een andere fout dan is het jouw probleem. Dit soort zaken wordt telkens maar weer op het bordje geschoven van de mcn die het mag oplossen; laat de mensen het oplossen die hier dik voor betaald krijgen op alle hoofdkantoren. Laatst bewerkt door stefanvdw op 29-01-2024 20:54 |
29-01-2024 21:14:08 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
In de praktijk zitten de treinen uit Tl vaak de treinen uit Nm in de weg. Gelukkig is er al enige tijd daar een seinverdichting zodat de trein uit Nm niet meer hoeft te stoppen en t.h.v. Ahz weer flink op snelheid kan zijn. |
29-01-2024 21:36:08 | ||
---|---|---|
stefanvdw
![]() |
Het begint off-topic te raken maar is bij iemand bekend of de aansluiting bij Est ooit voorzien gaat worden van 80 km/u wissels? Zou een hoop aan rijtijd schelen voor de stopper van/naar Tl en maakt alles veel robuuster, ook voor NS treinen rondom Est. Laatst bewerkt door stefanvdw op 29-01-2024 21:37 |
29-01-2024 22:58:13 | ||
---|---|---|
roeter
![]() |
Quote Maar dat is precies wat die mensen op kantoor gedaan hebben - die hebben namenlijk besloten om aanslutingen niet te laten wachten bij vertraging, om dus dit soort problemen voor de mcn te voorkomen. |
30-01-2024 10:14:55 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Quote Er zijn verschillende oplossingen bedacht, variërend van een fly-over tot en met een dive-under. Sinds het vervangen van de zuidelijke spoorwegovergang door een viaduct blijft de dive-under over. Maar concreet zijn die plannen niet. Ooit was de boog Elst - Vork dubbelsporiog en dat zou ook wel weer kunnen; het talud ligt er nog. Het baanvak Arnhem - Nijmegen heeft al jaren de status overbelast. Een dubbelsporige boog zou bij gelijkblijvend treinverkeer Elst - Kesteren - Tiel een kleine gunstige invloed hebben. Tot nu toe blijft het bij planverkenning. Een complicerende factor is de uitverkoop van grond tussen de Rijnbrug bij Oosterbeek en Elst, en de niet erg toekomstbestendige uitverkoop van het enorme emplacement bij Elst, met daarbij de toch al krappe bochtige tunnel onder de huidige halte Elst die niet anders dan tegen hoge kosten zou moeten worden aangepast voor meer sporen. |
30-01-2024 10:42:45 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
De ooit bedoelde oplossing is ook gebouwd: kopspoor in Elst om de dienst op Tiel te laten keren. Dat was nog niet klaar of die treinen mochten per se niet keren in Elst, waardoor een bizar slechte knoop in Elst is ontstaan - en er nog eens veel geld is uitgegeven aan het alsnog in fasen opdelen van een perronspoor in Arnhem C. Benieuwd wat er met het dienstregelingpad gebeurt als PHS Nijmegen klaar is en er nog een setje IC's bij moet. Er is overigens nog wel eens uitgezocht hoe je een getrapte oversteek zou kunnen maken voor Tiel - Arnhem (van spoor 3 (het kopspoor) het spoor Arnhem - Nijmegen maken en van het huidige spoor 1 het oversteek-spoor), maar dan had men wel alvast de onderdoorgang naast het station breder moeten maken. Tsja. Maar dit alles volledig terzijde van de discussie die hier gevoerd werd over speling in de dienstregeling en hoe daarmee om te gaan. Laatst bewerkt door broek53 op 30-01-2024 10:47 |
30-01-2024 16:09:25 | ||
---|---|---|
gvttreinen
![]() |
Quote Verbaast me idd ook waarom er geen slankere aansluit- en overloopwissels neergelegd zijn, het spoor zou zo veel sneller vrijgemaakt zijn en hoeft je niet een kilometer met 40 te sukkelen, verkeerd soort zuinigheid. |
30-01-2024 16:24:41 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
WEllicht leest prorail mee en zetten ze het verwijderen van die wissels nu op hun lijst "probleem opgelost" ;-) |
30-01-2024 17:09:22 1 | ||
---|---|---|
Muizeneus
![]() |
Quote Er zijn inderdaad gevallen waar een haast continue stroom reizigers het perron op komt, zoals in de spits in Rtd voor de 5000/5100. Daar heeft wachten geen zin want anders kom je nooit weg. En de volgende trein laat niet lang op zich wachten. Dat is echter totaal niet vergelijkbaar met een plattelandsstationnetje waar 1x per uur een trein vertrekt en waar reizigers niet blijven binnendruppelen. Of met een klein station waar je heel simpel kunt zien dat de trein waarin een heleboel overstappers zitten al binnen komt rijden . Die nuance zien de mensen in de ivoren toren misschien niet, maar kun je als personeel 'op de grond' toch wel zien? |
30-01-2024 19:18:14 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Quote Niks met zuinigheid te maken. Het project ging over het maken van een kppspoor voor de dienst op Tiel punt. Dat men vervolgens besluit om het kopspoor te laten verroesten en door allerlei bijsturingswissels te gaan rijden, is wat anders. |
30-01-2024 21:54:27 | ||
---|---|---|
NIJMEGEN
![]() |
Het ideale kruisingspunt voor de Tielenaar lag bij mijn weten tussen Esta en het voormalige De Vork. Alleen was de overweg net daarvoor enkelsporig geworden. Die wilde men niet meer 2 sporig maken en een viaduct i.p.v. een overweg vond men te duur. |