Opvallende dingen 31 januari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
31-01-2024 07:28:48
ErikvR
ErikvR

Geen intercities tussen Utrecht en Amersfoort door defect spoor.. Sprinters blijven wel rijden. Prognose gehele dag. Bron RTV Utrecht

Bijgesteld tot halverwege de middag !



Laatst bewerkt door ErikvR op 31-01-2024 07:34
 

31-01-2024 07:32:58
gvttreinen
gvttreinen
Quote
ErikvR (31-01-2024 07:28:48):

Geen intercities tussen Utrecht en Amersfoort door defect spoor.. Sprinters blijven wel rijden. Prognose gehele dag. Bron RTV Utrecht


Gescheurd puntstuk in wissel 11 bij Amfva,

Bij de weg, subjectkop wijzigen in 31 januari!

 

31-01-2024 07:34:38
stefanvw14
stefanvw14

We beginnen met diverse infrastoringen heden ochtend:

Defect spoor Amfs/Amf - Ut, prognose is 15:30. Wat is er zo erg defect dat alleen de 5600 kan rijden tussen Ut en Amf ?
Rsd - Vs een Overwegstoring prognose 09:45, minder treinen aldaar.
Gvc - Gdg seinstoring, waardoor er minder sprinters tussen Gd en Gdg. InterCity's en de 4000 hebben geen last van deze storing.
Ledn - Wd wisselstoring waardoor de 8900 niet rijdt.

 

31-01-2024 07:35:32
ErikvR
ErikvR
Quote
gvttreinen (31-01-2024 07:32:58):
Quote
ErikvR (31-01-2024 07:28:48):

Geen intercities tussen Utrecht en Amersfoort door defect spoor.. Sprinters blijven wel rijden. Prognose gehele dag. Bron RTV Utrecht


Gescheurd puntstuk in wissel 11 bij Amfva,

Bij de weg, subjectkop wijzigen in 31 januari!


Meestal start ik niets en zijn anderen mij voor. Graag ff handleiding deze aan te passen :-)

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

31-01-2024 07:47:53
gvttreinen
gvttreinen

Nog meer Prorailstoringen

Gdg: TOBS in spoor 702

Ztww: wissel 303 gestoord

Ha, overweg 53.7 (Benoordenweg) gestoord.

 

31-01-2024 07:49:03
gvttreinen
gvttreinen
Quote
stefanvw14 (31-01-2024 07:34:38):

We beginnen met diverse infrastoringen heden ochtend:

Defect spoor Amfs/Amf - Ut, prognose is 15:30. Wat is er zo erg defect dat alleen de 5600 kan rijden tussen Ut en Amf ?


Zie een paar berichten boven je en voor de andere, zie een paar berichten onder je 😃

 

31-01-2024 08:22:23 2
diesels
diesels

Nou de vraag is waarschijnlijk vooral: waarom gelijk zo'n stevige ingreep door één defect wissel. Welnu, dit is wat er allemaal steeds beter wordt door het saneren van alternatieven. In plaats van twee potentiële storingen waar je nog omheen kunt heb je er nu één waar je helemaal niet meer langs komt. Dat is echt beter, want minder storingen! (Niet voor de reiziger natuurlijk, en ook niet voor de groene mobiliteit, maar daar gaat het dan ook niet om)

Het werd trouwens ook wel weer tijd, de vorige storing op dit traject was al even geleden. Ik heb zelfs twee dagen achtereenvolgend geen vertraging gehad tussen Zl en Ut. Dat is natuurlijk te gek voor woorden.

 

31-01-2024 08:23:15 4
broek53
broek53

Mijn indruk is dat het onderhoud aan het spoor inmiddels een kritische ondergrens aan het passeren is. Onderhoud is straks vooral wachten tot er wat stuk gaat, en dan krankzinnig lange hersteltijden claimen met een beroep op "de veiligheid".

 

31-01-2024 08:33:55
gvttreinen
gvttreinen

Tuussen Dld en Amf wordt enkelspoor gereden (het noordelijk spoor dus) en wss past IC`s daar niet tussen waarbij dus opvallend genoeg Sprinters wel mogen rijden...we zien zat situaties waarbij juist Sprinters het onderspit moeten delven.

 

31-01-2024 08:34:52
geert
geert
Quote
diesels (31-01-2024 08:22:23):

Nou de vraag is waarschijnlijk vooral: waarom gelijk zo'n stevige ingreep door één defect wissel. Welnu, dit is wat er allemaal steeds beter wordt door het saneren van alternatieven. In plaats van twee potentiële storingen waar je nog omheen kunt heb je er nu één waar je helemaal niet meer langs komt. Dat is echt beter, want minder storingen! (Niet voor de reiziger natuurlijk, en ook niet voor de groene mobiliteit, maar daar gaat het dan ook niet om)

Het werd trouwens ook wel weer tijd, de vorige storing op dit traject was al even geleden. Ik heb zelfs twee dagen achtereenvolgend geen vertraging gehad tussen Zl en Ut. Dat is natuurlijk te gek voor woorden.


De grap is nu net dat hier helemaal geen wissels weggehaald zijn..... Volgens mij is de situatie te Dld en de westzijde van Amf sinds ongeveer 1995 niet veranderd

 

31-01-2024 08:45:05
ErikvR
ErikvR

Op dat stuk valt ook nagenoieg niets meer te saneren wil je de volledige dienstregeling niet helemaal bij het grof vuil zetten. Enige vraag die nu nu in mij opkomt is hoe groot het vervoersvolume is is vanaf de Vlasakkers die deze aansluiting nog rendabel maakt, tenzij de Defensie de kosten van onderhoud etc betaald.

 

31-01-2024 08:49:47
gvttreinen
gvttreinen

vervoersvolume is aanwezig!

 

31-01-2024 08:53:03
Anoniem9
Anoniem9
Quote
ErikvR (31-01-2024 07:28:48):

Geen intercities tussen Utrecht en Amersfoort door defect spoor.. Sprinters blijven wel rijden. Prognose gehele dag. Bron RTV Utrecht

Bijgesteld tot halverwege de middag !


In plaats van dat ze bij de omroep op Utrecht Centraal zeggen dat men ook de sprinter naar Amersfoort kan pakken, zegt de omroep dat men maar moet gaan omreizen via Hilversum..
Overigens gaat trein 5629 dan wel lekker knus worden als er zoveel mensen naar Amersfoort willen..

 

31-01-2024 09:01:53
geert
geert
Quote
ErikvR (31-01-2024 08:45:05):

Op dat stuk valt ook nagenoieg niets meer te saneren wil je de volledige dienstregeling niet helemaal bij het grof vuil zetten. Enige vraag die nu nu in mij opkomt is hoe groot het vervoersvolume is is vanaf de Vlasakkers die deze aansluiting nog rendabel maakt, tenzij de Defensie de kosten van onderhoud etc betaald.


Strategisch belang en dat wordt met de huidige ontwikkelingen in Europa alleen maar belangrijker

Dat er niks meer te saneren is ben ik niet met je eens, ik zie nog twee wissels in Dld en een middenspoor tussen Bhv en Dld waarvan ik eigenlijk verrast ben dat ze er nog liggen



Laatst bewerkt door geert op 31-01-2024 09:03
 

31-01-2024 09:14:33
jacokran
jacokran

Er zijn nog steeds treindienstleiders die dat middenspoor gebruiken om een vetraagde sprinter even opzij te zetten anders.

 

31-01-2024 09:21:09 1
mattie2
mattie2

Er waren ook treindienstleiders die de wachtsporen in Odw gebruikte...

 

31-01-2024 09:23:34
ErikvR
ErikvR

Ja en daar was de organisatie Prorail niet gelukkig mee en saneerde de hele zaak weg ondanks vele protesten van vervoerders etc. De macht van Prorail is dus te groot aan het worden, maar wakker worden in de Residentie door alle storingen die er nu zijn worden ze niet

 

31-01-2024 09:45:04
Ysbergsla
Ysbergsla

DB Cargo-trein 48738 staat sedert 7:15 defect te Zevenaar Oost. Dankzij het derde spoor en voldoende wissels aldaar kan het overige treinverkeer in beide richtingen met minimale vertraging worden afgehandeld.

 

31-01-2024 09:53:07
sjoerd
sjoerd

Geweldig!

Gelukkig kan ik ook nog steeds op vier manieren door mijn huis van voor naar achter, omdat het duidelijk was dat het dichtmetselen van een deur een halvering zou betekenen.😉

 

31-01-2024 10:41:12 2
treinfan
treinfan
Quote
Anoniem9 (31-01-2024 08:53:03):
Quote
ErikvR (31-01-2024 07:28:48):

Geen intercities tussen Utrecht en Amersfoort door defect spoor.. Sprinters blijven wel rijden. Prognose gehele dag. Bron RTV Utrecht

Bijgesteld tot halverwege de middag !


In plaats van dat ze bij de omroep op Utrecht Centraal zeggen dat men ook de sprinter naar Amersfoort kan pakken, zegt de omroep dat men maar moet gaan omreizen via Hilversum..
Overigens gaat trein 5629 dan wel lekker knus worden als er zoveel mensen naar Amersfoort willen..


Als het niet in de 5600 past, dan is het toch juist goed dat er een advies via Hvs wordt gegeven?

 

31-01-2024 10:51:52
gvttreinen
gvttreinen
Quote
Ysbergsla (31-01-2024 09:45:04):

DB Cargo-trein 48738 staat sedert 7:15 defect te Zevenaar Oost. Dankzij het derde spoor en voldoende wissels aldaar kan het overige treinverkeer in beide richtingen met minimale vertraging worden afgehandeld.


48740 maar er is een hulplok uit Em gekomen en trein zal zodra zijn weg kunnen vervolgen.

 

31-01-2024 11:27:25 3
thom
thom
Quote
Anoniem9 (31-01-2024 08:53:03):
Quote
ErikvR (31-01-2024 07:28:48):

Geen intercities tussen Utrecht en Amersfoort door defect spoor.. Sprinters blijven wel rijden. Prognose gehele dag. Bron RTV Utrecht

Bijgesteld tot halverwege de middag !


In plaats van dat ze bij de omroep op Utrecht Centraal zeggen dat men ook de sprinter naar Amersfoort kan pakken, zegt de omroep dat men maar moet gaan omreizen via Hilversum..
Overigens gaat trein 5629 dan wel lekker knus worden als er zoveel mensen naar Amersfoort willen..


Je geeft eigenlijk antwoord op de vraag die je zelf stelt hier ;)

 

31-01-2024 11:47:55
mren
mren

Snelheidsbeperkingen Ht-Nm wegens sporen van dassen.

 

31-01-2024 11:57:16
erwin_6610
erwin_6610
Quote
stefanvw14 (31-01-2024 07:34:38):

We beginnen met diverse infrastoringen heden ochtend:

Defect spoor Amfs/Amf - Ut, prognose is 15:30. Wat is er zo erg defect dat alleen de 5600 kan rijden tussen Ut en Amf ?
Rsd - Vs een Overwegstoring prognose 09:45, minder treinen aldaar.
Gvc - Gdg seinstoring, waardoor er minder sprinters tussen Gd en Gdg. InterCity's en de 4000 hebben geen last van deze storing.
Ledn - Wd wisselstoring waardoor de 8900 niet rijdt.


De prognose van de storing tussen Ledn-Wd was 9:15 en is inmiddels bijgesteld tot 19:30 en vanaf 16:30 minder treinen. Dat zal waarschijnlijk betekenen dat in de (avond)spits de 8900 niet rijdt tussen Ledn-Wd

 

31-01-2024 13:14:04
martijn
martijn
Quote
mren (31-01-2024 11:47:55):

Snelheidsbeperkingen Ht-Nm wegens sporen van dassen.


...en bevers. Wel bijzonder dat ze het nu pas melden want die snelheidsbeperking bij Ravenstein is er al minimaal anderhalve week (toen kreeg ik er althans voor het eerst mee te maken).



Laatst bewerkt door martijn op 31-01-2024 13:18
 

31-01-2024 13:25:50
Anoniem9
Anoniem9
Quote
thom (31-01-2024 11:27:25):
Quote
Anoniem9 (31-01-2024 08:53:03):
Quote
ErikvR (31-01-2024 07:28:48):

Geen intercities tussen Utrecht en Amersfoort door defect spoor.. Sprinters blijven wel rijden. Prognose gehele dag. Bron RTV Utrecht

Bijgesteld tot halverwege de middag !


In plaats van dat ze bij de omroep op Utrecht Centraal zeggen dat men ook de sprinter naar Amersfoort kan pakken, zegt de omroep dat men maar moet gaan omreizen via Hilversum..
Overigens gaat trein 5629 dan wel lekker knus worden als er zoveel mensen naar Amersfoort willen..


Je geeft eigenlijk antwoord op de vraag die je zelf stelt hier ;)


Dacht ik achteraf zelf ook van idd. Het kan natuurlijk nooit allemaal in de 5600 passen die buiten de spits met 6 bakken SNG of SLT rijdt, dan is het wel logisch als het advies is via Hilversum te reizen idd.

 

31-01-2024 13:28:43
Anoniem9
Anoniem9
Quote
jacokran (31-01-2024 09:14:33):

Er zijn nog steeds treindienstleiders die dat middenspoor gebruiken om een vetraagde sprinter even opzij te zetten anders.


Klopt, vertraging krijg je daar al snel als er een vertraagde goederentrein of een intercity rijd. Zelf regelmatig met de 5500 gehad dat we op het middenspoor reden tussen Den Dolder en Bilthoven zodat er een vertraagde intercity op het gewone rechterspoor langs kan hoewel het de laatste tijd gelukkig wel meevalt, maar voor alsnog..
Er rijden best veel treinen daar dus dan is het wel handig om een goederentrein of sprinter over het middenspoor te sturen. Saneren is dus geen optie.

 

31-01-2024 13:38:04 1
martijn
martijn

Het is zeker wel een optie, maar laten liggen zou handiger zijn.

 

31-01-2024 15:08:05
NS1252
NS1252

Zojuist (15:07) twee ICNG's door Gdm richting Ut.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


31-01-2024 16:35:16 2
noof
noof
Quote
ErikvR (31-01-2024 09:23:34):

Ja en daar was de organisatie Prorail niet gelukkig mee en saneerde de hele zaak weg ondanks vele protesten van vervoerders etc. De macht van Prorail is dus te groot aan het worden, maar wakker worden in de Residentie door alle storingen die er nu zijn worden ze niet


Nou, iets te kort door de bocht deze, want ook op de VL-post zijn we echt niet blij met deze sanering, evenals de aanstaande sanering van bv. Ozbm.

Maar die discussie is wellicht verder voor een ander draadje binnen dit forum.

 

31-01-2024 17:06:48
phantom
phantom
Quote
geert (31-01-2024 09:01:53):

Dat er niks meer te saneren is ben ik niet met je eens, ik zie nog twee wissels in Dld en een middenspoor tussen Bhv en Dld waarvan ik eigenlijk verrast ben dat ze er nog liggen


Quote
Ysbergsla (31-01-2024 09:45:04):

DB Cargo-trein 48738 staat sedert 7:15 defect te Zevenaar Oost. Dankzij het derde spoor en voldoende wissels aldaar kan het overige treinverkeer in beide richtingen met minimale vertraging worden afgehandeld.


Laat prorail het in beide gevallen maar niet lezen,anders word e.e.a. zo op de delete agenda gezet.

Quote
martijn (31-01-2024 13:14:04):
Quote
mren (31-01-2024 11:47:55):

Snelheidsbeperkingen Ht-Nm wegens sporen van dassen.


...en bevers. Wel bijzonder dat ze het nu pas melden want die snelheidsbeperking bij Ravenstein is er al minimaal anderhalve week (toen kreeg ik er althans voor het eerst mee te maken).


Ook bijzonder dat men bij een spoorweg bedrijf ook al kan onderscheiden ,wat van een bever is en wat van een das.
Nu klinkt dit wellicht achterdochtig,maar valt t niemand op dat beperkingen in de dienstregeling de laatste tijd vaker op dassen/bevers worden gegooid ??
IS dat de nieuwe manier om de echte oorzaak niet te hoeven noemen,of verbeeld ik me dingen ?​​​​​​​



Laatst bewerkt door phantom op 31-01-2024 17:12
 

31-01-2024 17:31:57
sjoerd
sjoerd

Nu ben ik ook geen bever- en dassenkenner, en ik kan me dus indenken dat een willekeurige speurder het verschil tussen elks graafsporen niet kan zien. En dan laat je het maar even in het midden of die modderkras van een bever of een das was.

Bevers EN dassen lijkt me niet zo waarschijnlijk, althans niet op dezelfde plek. Dat is weer wat de pers ervan maakt.

 

31-01-2024 17:51:18
martijn
martijn

Nou ja dezelfde plek. De beperking geldt van de brug tot voorbij het station. Toch al snel ruim 2,5 km. Kan me voorstellen dat die bevers in de buurt van de Maas rondscharrelen en de dassen ergens in de spoordijk ten westen van de Maasdijk. Verder hoef je toch geen echte kenner te zijn om het verschil (van werkzaamheden van beide dieren) te zien? De ingang van een beverhol zit bijvoorbeeld onder water, dus ter hoogte van oevers en vaak afgedekt met takken etc. De das gaat natuurlijk niet onder water en houdt juist van zand (daarom zitten ze ook zo vaak in spoordijken).

 

31-01-2024 18:07:26
john2
john2

ProRail zou voor Dassen konijnengaas op de spoor taluds aan kunnen leggen.

Doot het gaas kan nog gras groeien.

Hoe het met de Bevers onder de spoor taluds moet?

 

31-01-2024 20:13:12
AlexNL
AlexNL
Quote
phantom (31-01-2024 17:06:48):

Ook bijzonder dat men bij een spoorweg bedrijf ook al kan onderscheiden ,wat van een bever is en wat van een das.


Daar bestaan herkenningskaarten voor, een inspecteur baan kan gewoon zo'n kaart raadplegen om vast te stellen wat hij zoal aantreft rond het spoor.

Herkenningskaart Pootafdrukken - Veldshop.nl



Nu klinkt dit wellicht achterdochtig,maar valt t niemand op dat beperkingen in de dienstregeling de laatste tijd vaker op dassen/bevers worden gegooid ??
IS dat de nieuwe manier om de echte oorzaak niet te hoeven noemen,of verbeeld ik me dingen ?


Wat heeft ProRail eraan om over zoiets te liegen?

 

31-01-2024 20:33:12
GerritJan
GerritJan

20:25 Na dbc 6400 ri Emn.

op Co om 20:30 wordt de binnenkomende trein gesplitst vanuit Zwolle , achterste treinste blijft achter en rijd verder als trein 8082. I.v.m defecte trein, de voorste rijd door naar Emn



Laatst bewerkt door GerritJan op 01-02-2024 12:26
 

31-01-2024 20:33:13 3
sik214
sik214
Quote
phantom (31-01-2024 17:06:48):
Quote
geert (31-01-2024 09:01:53):

Dat er niks meer te saneren is ben ik niet met je eens, ik zie nog twee wissels in Dld en een middenspoor tussen Bhv en Dld waarvan ik eigenlijk verrast ben dat ze er nog liggen


Quote
Ysbergsla (31-01-2024 09:45:04):

DB Cargo-trein 48738 staat sedert 7:15 defect te Zevenaar Oost. Dankzij het derde spoor en voldoende wissels aldaar kan het overige treinverkeer in beide richtingen met minimale vertraging worden afgehandeld.


Laat prorail het in beide gevallen maar niet lezen,anders word e.e.a. zo op de delete agenda gezet.

Quote
martijn (31-01-2024 13:14:04):
Quote
mren (31-01-2024 11:47:55):

Snelheidsbeperkingen Ht-Nm wegens sporen van dassen.


...en bevers. Wel bijzonder dat ze het nu pas melden want die snelheidsbeperking bij Ravenstein is er al minimaal anderhalve week (toen kreeg ik er althans voor het eerst mee te maken).


Ook bijzonder dat men bij een spoorweg bedrijf ook al kan onderscheiden ,wat van een bever is en wat van een das.
Nu klinkt dit wellicht achterdochtig,maar valt t niemand op dat beperkingen in de dienstregeling de laatste tijd vaker op dassen/bevers worden gegooid ??
IS dat de nieuwe manier om de echte oorzaak niet te hoeven noemen,of verbeeld ik me dingen ?


Je verbeeld je zaken is nogal diplomatiek uitgedrukt. Ongezonde achterdocht. PR is al jaren bezig met dassen en bevers, hebben er hele monitoringsteams op zitten. Monitoring omdat als ze er zijn, je gewoon niets meer mag. Daarom wordt de spoorwegveiligheid (stabiliteit van de baan) goed in de gaten gehouden. Wordt het te gortig dan gaan er snelheidsbeperkingen op. Dáárna gaat de maatschappelijke druk ineens flink opgeschroeft worden en kan er wel een oplossing komen zoals ontgraven en keerwanden plaatsen i.c.m. kunstburchten buiten het spoor. Zonder de beperkingen voor de maatschappij krijgt PR geen vergunningen om er iets aan te doen.

Daarmee spelen ze niet op het sentiment, maar geven vanaf een IW (interventie waarde) gewoon de snelheidsbeperking aan. Je kan van alles veronderstellen van ProRail wat je wil, maar hier zijn ze al jaren heel correct mee bezig.

 

31-01-2024 21:38:20
DDZ7504
DDZ7504
Quote
GerritJan (31-01-2024 20:33:12):

20:25 Na dbc 2400 ri Emn.


DBC 2400?

 

01-02-2024 01:06:57
scooter
scooter

Zal wel 6400 moeten zijn

 

01-02-2024 12:26:13
GerritJan
GerritJan

Haha ja, moet 6400 zijn.