Opvallende dingen 2 februari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
02-02-2024 06:22:52
BVisser
BVisser

Asdm 6:21 LNS 186 xxx met European Sleeper 452 richting Asd - Brusz, 6 rijtuigen en de WLAB30 achteraan.

 

02-02-2024 08:44:34
stefanvw14
stefanvw14

Wens de internationale reizigers ten zuiden van Keulen vandaag veel sterkte. DB meldt dat er vandalisme is gepleegd aan de SFS Keulen-Frankfurt en daardoor is er beperkt tot geen treinverkeer mogelijk aldaar. Enkele ICE's worden omgeleid via Bonn, Koblenz en Mainz, maar een aanzienlijk gedeelte van de ICE's uit NRW, Hamburg/Bremen alsmede Brussel en Amsterdam eindigen in Keulen. Vanuit Zuid-Duitsland zal dat veelal Frankfurt am Main Hbf het eindstation zijn.



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 02-02-2024 08:46
 

02-02-2024 10:10:41
bacr
bacr

Waar staat SFS voor?

 

02-02-2024 10:19:01
BVisser
BVisser

SchnellFahrStrecke, hogesnelheidslijn dus.



Laatst bewerkt door BVisser op 02-02-2024 10:19
 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

02-02-2024 15:17:38
cuneo56
cuneo56

Ledig materieel van de Dinner Train met eigen lok voor en Strukton lok achterop ca 14:40 door Maarssen richting Utrecht



Laatst bewerkt door cuneo56 op 02-02-2024 15:18
 

02-02-2024 15:45:29
phantom
phantom

DE bovengenoemde combi stond gistermiddag nog te Kfh ,op een spoortje te rusten zonder de dinnertrain loc er voor.
Vanmorgen overigens,rond de klok van 9én ,stond de RFO eurodual loc op een kort spoortje in ruste opgesteld op datzelfde Kfh.
Beide aan de Zwijndrecht zijde overigens,mar dat zal voor de mensen die Kfh kennen geen verassing zijn omdat enkel aan die zijde wat korte opstelspoortjes te vinden zijn :-)

 

02-02-2024 16:16:02
gvttreinen
gvttreinen
Quote
cuneo56 (02-02-2024 15:17:38):

Ledig materieel van de Dinner Train met eigen lok voor en Strukton lok achterop ca 14:40 door Maarssen richting Utrecht


Rondje Rm - Zuid Limburg.

 

02-02-2024 17:34:22
BVisser
BVisser

Asdm 17:33 TUI Ski Expres richting Ut, tractie gemist.

 

02-02-2024 17:36:57
MaxBB
MaxBB

De 9252 wordt op Rijden de Treinen aangeduid als ICE International.

 

02-02-2024 17:37:54
Xander140
Xander140
Quote
MaxBB (02-02-2024 17:36:57):

De 9252 wordt op Rijden de Treinen aangeduid als ICE International.


Ja op alle bronnen... Weet niet waar ze dat vandaan halen.... Maar er is een storing in de blaaktunnel geen treinen tot 19:00! Deze stam keert op Bd en komt uit de 9235



Laatst bewerkt door Xander140 op 02-02-2024 17:39
 

02-02-2024 18:00:24
vrijgezel
vrijgezel
Quote
bacr (02-02-2024 10:10:41):

Waar staat SFS voor?


De officiële afkorting is NBS wat staat voor NeuBauStrecke wat in NL HSL zou heten.

 

02-02-2024 18:07:27
Xander140
Xander140
Quote
vrijgezel (02-02-2024 18:00:24):
Quote
bacr (02-02-2024 10:10:41):

Waar staat SFS voor?


De officiële afkorting is NBS wat staat voor NeuBauStrecke wat in NL HSL zou heten.


Dat ligt er aan.... Je hebt ook hogesnelheidslijnen die inmiddels al 30 jaar mee gaan.... Dus eigenlijk is beide prima....

SFS daar kun je ook de ausbaustrecke onderbrengen wat dus een lijn is die is uitgebouwd naar 200km/h en dus ook een snelle lijn is......

 

02-02-2024 18:10:49
5431
5431
Quote
Xander140 (02-02-2024 18:07:27):
Quote
vrijgezel (02-02-2024 18:00:24):
Quote
bacr (02-02-2024 10:10:41):

Waar staat SFS voor?


De officiële afkorting is NBS wat staat voor NeuBauStrecke wat in NL HSL zou heten.


Dat ligt er aan.... Je hebt ook hogesnelheidslijnen die inmiddels al 30 jaar mee gaan.... Dus eigenlijk is beide prima....


En voor deze specifieke hogesnelheidslijn is KRM de gebruikelijke term.

 

02-02-2024 18:48:31
Xander140
Xander140
Quote
5431 (02-02-2024 18:10:49):
Quote
Xander140 (02-02-2024 18:07:27):
Quote
vrijgezel (02-02-2024 18:00:24):
Quote
bacr (02-02-2024 10:10:41):

Waar staat SFS voor?


De officiële afkorting is NBS wat staat voor NeuBauStrecke wat in NL HSL zou heten.


Dat ligt er aan.... Je hebt ook hogesnelheidslijnen die inmiddels al 30 jaar mee gaan.... Dus eigenlijk is beide prima....


En voor deze specifieke hogesnelheidslijn is KRM de gebruikelijke term.


Ben je niet in de war? Ik ken de term HGV Strecke maar KRM niet.... Wel als Köln Rhein Main maar dat is niet de enige HGV Strecke uiteraard

 

02-02-2024 21:47:15
Xander140
Xander140

NJ421 is op tijd vertrokken van Asd maar lijkt na een normale aankomst op Ut nu +4h

op digitale bron.... Vertrek gepland rond 23:30 ipv 19:33 Bijzonder...

Volgens de DB zouden er wagons worden bijgeplaatst... Of dat klopt weet ik niet



Laatst bewerkt door Xander140 op 02-02-2024 21:52
 

02-02-2024 22:11:00
AlexNL
AlexNL

DB meldt nu "Reparatur am Zug".

 

02-02-2024 22:18:28
Xander140
Xander140

Ja de loc lijkt het begeven te hebben maar moet dat 4hr duren? Asd heeft er genoeg en vervelend voor de ICB maar deze rijd elke 2hr maar de NJ 1x per dag....

 

02-02-2024 22:20:27
serial
serial

Iemand een idee wat er in de Willemsspoortunnel aan de hand was dat ruim 2.5 uur moest duren voor er maar weer iets reed door alle buizen?

En dat er ook niet iets mogelijk was? Een slechter moment kon bijna niet rond 17:30

 

02-02-2024 22:22:24
Xander140
Xander140

22:22 NJ 421 compleet opgeheven

 

02-02-2024 22:24:51
MasterE
MasterE

Even terugscrollen en je vind je antwoord.

 

02-02-2024 22:59:57
thom
thom
Quote
phantom (02-02-2024 15:45:29):

DE bovengenoemde combi stond gistermiddag nog te Kfh ,op een spoortje te rusten zonder de dinnertrain loc er voor.
Vanmorgen overigens,rond de klok van 9én ,stond de RFO eurodual loc op een kort spoortje in ruste opgesteld op datzelfde Kfh.
Beide aan de Zwijndrecht zijde overigens,mar dat zal voor de mensen die Kfh kennen geen verassing zijn omdat enkel aan die zijde wat korte opstelspoortjes te vinden zijn :-)


Dat was dus niet de stam van de Dinertrain die daar stond op de Kijfhoek, sterker nog, het was ook maar één rijtuig en geen zes.

 

03-02-2024 02:16:31
NIJMEGEN
NIJMEGEN
Quote
gvttreinen (02-02-2024 16:16:02):
Quote
cuneo56 (02-02-2024 15:17:38):

Ledig materieel van de Dinner Train met eigen lok voor en Strukton lok achterop ca 14:40 door Maarssen richting Utrecht


Rondje Rm - Zuid Limburg.


Vertrok 23.44 van spoor 14 Ut ri Rtd/Asd/Amf.

Strukton loc voorop.

 

03-02-2024 04:05:07
Dionysusnu
Dionysusnu

Vanaf spoor 14 kan je alleen maar richting Bkl->Asd ๐Ÿ˜‰

 

03-02-2024 08:27:58
ICM4013
ICM4013
Quote
Xander140 (02-02-2024 22:18:28):

Ja de loc lijkt het begeven te hebben maar moet dat 4hr duren? Asd heeft er genoeg en vervelend voor de ICB maar deze rijd elke 2hr maar de NJ 1x per dag....


Er is schade ontstaan aan een rijtuig in het midden van de trein.

 

03-02-2024 12:55:13
Xander140
Xander140
Quote
ICM4013 (03-02-2024 08:27:58):
Quote
Xander140 (02-02-2024 22:18:28):

Ja de loc lijkt het begeven te hebben maar moet dat 4hr duren? Asd heeft er genoeg en vervelend voor de ICB maar deze rijd elke 2hr maar de NJ 1x per dag....


Er is schade ontstaan aan een rijtuig in het midden van de trein.

Bijzonder.... Dat zie je niet vaak. Asbreuk dan?

 

03-02-2024 14:34:20 1
rolandrail
rolandrail
Quote
AlexNL (02-02-2024 22:11:00):

DB meldt nu "Reparatur am Zug".


Losgeraakte hs-kabel van een rijtuig en daardoor ioet meer bruikbaar. Naar verluid werd door Ptorail niet meegewerkt aan uitzetten van het betreffende rijtuig naar b v Utoz sp 116.

 

03-02-2024 14:52:38
TijnTrein
TijnTrein

Waar kan je de dienst vinden van die TUI ski trein?

 

03-02-2024 14:53:28 2
bacr
bacr

Dus in plaats van dat de trein verder kan met een rijtuig minder laat PR alle reizigers maar staan..... bijzondere prioritering weer.

Betalen ze dan ook alle hotelrekeningen van die paar honderd passagiers?



Laatst bewerkt door bacr op 03-02-2024 14:54
 

03-02-2024 15:18:10
BVisser
BVisser
Quote
TijnTrein (03-02-2024 14:52:38):

Waar kan je de dienst vinden van die TUI ski trein?


Bedoel je de dienstregeling? Helaas nergens. Asd v plusminus 17:30 op vrijdag. Precies weet ik het ook niet.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


03-02-2024 15:26:51
martijnham
martijnham

In december reed de TUI ski trein:

Asd v. 18.27

Ut v. 18.03

Ehv v. 19.02

Vl v. 19.51

 

03-02-2024 15:49:56
BVisser
BVisser

Dan is het nu een uur eerder.

 

03-02-2024 18:12:37
Marco
Marco
Quote
bacr (03-02-2024 14:53:28):

Dus in plaats van dat de trein verder kan met een rijtuig minder laat PR alle reizigers maar staan..... bijzondere prioritering weer.

Betalen ze dan ook alle hotelrekeningen van die paar honderd passagiers?


T stomme is dat je geen alternatief hebt met de Nightjet. Nouja, het vliegtuig misschien. Maar anders ben je vrijwel zeker een extra dag kwijt.

Zou zoiets niet op Maarn Goederen weggezet kunnen worden? Er is toch ergens wel ruimte? Frustrerend, inderdaad.

 

03-02-2024 21:53:32
rolandrail
rolandrail

Op Mrg is maar één rangeerspoor onder de bovenleiding vanaf het inhaaalspoor en het rijtuig zat middenin de trein dus dat was geen optie. De tegenwerking duurde uiteindelijk zo lang dat toen de +240 was bereikt DB de trein niet meer wilde overnemen en toen was het dus einde verhaal.

 

03-02-2024 22:08:41
scooter
scooter
Quote
BVisser (03-02-2024 15:49:56):

Dan is het nu een uur eerder.


nee hoor,uit Ehv al een aantal vrijdagen 1902

 

03-02-2024 22:21:55
AlexNL
AlexNL

Werken zaken zoals een deursluiting nog wel naar behoren wanneer er sprake is van een defecte hoogspanningskabel halverwege de stam? Zo nee, dan was "doorrijden naar Mrg" misschien niet eens een optie.

Het defecte rijtuig uit de stam rangeren en achterlaten op Utoz is de meest voor de hand liggende optie, maar we weten niet of daar wel capaciteit voor was. Zowel op het moment zelf (rijwegen, vrije sporen) als later gedurende de dag/nacht.

 

03-02-2024 22:37:37 1
broek53
broek53

Ziehier de ondergang van het spoorsysteem in NL. Zoiets kun je toch niet meer serieus nemen?

 

03-02-2024 22:45:43 1
AlexNL
AlexNL

Vanuit je leunstoel is het makkelijk om overal een mening te hebben.

 

03-02-2024 22:54:42
sjoerd
sjoerd

Een mening hebben staat vrij. Geen mening hebben en dingen maar accepteren is best erg.

Het lijkt toch erg op: het kan niet want het kan niet of ... het mag niet want het mag niet.

 

03-02-2024 23:03:53
michaben
michaben

Een mening vorm je op basis van feiten. Dit is de spoorsector afkraken op basis van enkele kleine stukjes informatie aangevuld met speculatie.



Laatst bewerkt door michaben op 03-02-2024 23:04
 

03-02-2024 23:12:09
AlexNL
AlexNL

De 421 komt om 19:28 aan in Utrecht Centraal. Laten we aannemen dat men eerst naar het rijtuig is gaan kijken, en rond 20:15 tot de conclusie kwam "dit kunnen we niet ter plekke herstellen, dit rijtuig moet eruit".

Dan moet dat geregeld worden, terwijl het normale spoorproces ondertussen ook gewoon doorgaat. NSR-materieel dat die dag niet meer nodig is afrangeren naar Utoz zal er ook wel bij horen.

Dan is het dus maar de vraag: is er nog capaciteit voor extra treinbewegingen, zeker om allerlei steekbewegingen uit te voeren om een rijtuig ergens achter te laten. Is daar op dat moment plek voor? En blijft die plek beschikbaar totdat er iemand in de gelegenheid is om dat rijtuig op te halen? Zo nee, is het mogelijk om daar plek voor vrij te maken? Als NSR bijvoorbeeld niet bereid is om plek op Utoz op te geven, tsja... wat dan?

Als het antwoord op één van die vragen nee is, dan is het simpel: het kan niet.

 

04-02-2024 00:16:42 5
rolandrail
rolandrail

2 omhaalbewegingen is alles wat nodig was geweest: getrokken naar Utoz, naar 108 wat altijd vrij is voor omhaalbewegingen op Utoz evt. door richting 106c (idem), daarna geduwd naar 116 (omhaalspoor, wordt niet gebruikt voor opstel, zowiezo niet achter het S-bord) en daar rijtuig afhaken tegen het juk. Daarna met de rest weer omhalen via 108 naar "de kap", aankoppelen aan de rest en klaar maken voor vertrek. Klusje van een kwartier en rond 20 a 21u is er heel weinig tot geen rangeerbeweging naar Utoz. En ruimte genoeg tussen de 7400-serie door. M.a.w. er is geen enkele reden het niet te willen.

 

04-02-2024 08:04:51
treinfan
treinfan

Technisch een klus van een kwartier, maar ik zou er wel een halfuur voor rekenen. Pas zodra het bij al het personeel een routineklus is, kan het daadwerkelijk zo snel en rangeren met reizigers gebeurt nou eenmaal niet vaak.

 

04-02-2024 09:44:52
selivio
selivio

Misschien even heel erg vanuit de theorie gedacht, maar is er op de NJ personeel aanwezig dat ook daadwerkelijk met die rijtuigen mag rangeren?

 

04-02-2024 10:49:21 1
rolandrail
rolandrail

De mcn van de NJ is bevoegd om aan en af te koppelen, er hoeft alleen nog even een 2e mcn bij om te begeleiden naar en van Utoz.

 

04-02-2024 10:50:41 2
rolandrail
rolandrail
Quote
treinfan (04-02-2024 08:04:51):

Technisch een klus van een kwartier, maar ik zou er wel een halfuur voor rekenen. Pas zodra het bij al het personeel een routineklus is, kan het daadwerkelijk zo snel en rangeren met reizigers gebeurt nou eenmaal niet vaak.


Dan duurt het een half uur, prima toch. Beter dan deze totaal onnodige zoveelste zeperd.

 

04-02-2024 10:58:21
mich
mich

Precies. Zo jaag je de reizigers de trein uit. Ik kan als machinist gratis met de trein naar mijn werk>andere standplaatsen, maar als ik optijd moet zijn pak ik de auto... Er moet weer meer in oplossingen gedacht worden en minder in beperkingen. Dat treinen blijven staan omdat men geen zin heeft in een rangeerbeweging, of aanwijzing, of er personeel een koppeling aan moet raken is bezopen. Die sporen liggen er toch niet voor de goede sier...

 

04-02-2024 11:51:28
bacr
bacr
Quote
AlexNL (03-02-2024 22:45:43):

Vanuit je leunstoel is het makkelijk om overal een mening te hebben.


Nou is @broek53 doorgaans niet iemand die vanuit de leunstoel wat meninkjes de wereld inslingert, en dat zou jij, @AlexNL , als regelmatige forumposter, toch ook moeten weten ๐Ÿคจ

 

04-02-2024 11:55:39
Marco
Marco
Quote
rolandrail (03-02-2024 21:53:32):

Op Mrg is maar één rangeerspoor onder de bovenleiding vanaf het inhaaalspoor en het rijtuig zat middenin de trein dus dat was geen optie. De tegenwerking duurde uiteindelijk zo lang dat toen de +240 was bereikt DB de trein niet meer wilde overnemen en toen was het dus einde verhaal.


Even er vanuit gaande dat de trein nog mocht rijden (deursluiting etc functioneert nog op de accu's):

Kan je niet op spoor 813b rijden, terugsteken naar 813a, achterkant van de trein afstoten, dan het defecte rijtuig afstoten naar spoor 4 (spoor zonder bvl, "gewoon" niet te ver naar achter rijden met de loc), het achterste treindeel weer aanhaken en doorrijden?

Edit: af"stoten" hoeft inderdaad niet, je kan het rijtuig gewoon netjes stilzetten en dan afkoppelen. Heeft dat ook een naam?



Laatst bewerkt door Marco op 04-02-2024 12:37
 

04-02-2024 12:21:27
rolandrail
rolandrail

Ja het kan als je ook nog ergens snel een paar remsloffen vandaan tovert. Maar afstoten hoeft denk ik gezien de positie van het rijtuig niet eens. Toch moet je niet willen vragen om het te doen op Mrg in de huidige denken in problemen i.p.v. oplossing cultuur als een simpeler oplossing (Utoz) mogelijk is. Daarnaast is er een beleid dat een defecte trein geen reizigers mag vervoeren dus dan hadden ze niet meegemogen maar met een andere trein naar Ah en daar moeten wachten. Kortom, hou het simpel, dat blijkt al moeilijk genoeg.



Laatst bewerkt door rolandrail op 04-02-2024 16:10
 

04-02-2024 12:31:47
dvdhoven
dvdhoven

Nou kan mijn geheugen mij in de steek laten, maar voor zover ik mij kan herinneren was het stoten van rijtuigen in de jaren 70 bij NS al niet toegestaan. En ik heb zelf genoeg gezien van de mentaliteit van de rangeerders bij het afstoten van goederenwagens om te stellen dat dat een zeer verstandig besluit was.

Ik herinner me nog goed dat ik in de jaren 70 in Thun in Zwitserland een postrijtuig van de ene kant van het station naar de andere kant zag "vliegen" en ik me afvroeg: "wat gebeurt hier?"




Dick van den Hoven
 

04-02-2024 12:50:04 1
selivio
selivio
Quote
rolandrail (04-02-2024 10:49:21):

De mcn van de NJ is bevoegd om aan en af te koppelen, er hoeft alleen nog even een 2e mcn bij om te begeleiden naar en van Utoz.


Ja, dat mag elke machinist tussen tractievoertuig en eerste rijtuig/wagon. Maar mag een machinist van de NJ ook een trein in tweeën breken om een rijtuig er tussen uit te rangeren?

@anderen

Verder is afstoten (op de Kijfhoek na), nu al enige jaren verboden op Prorail terrein (net als het gebruik van de metalen remsloffen, maar dat terzijde).



Laatst bewerkt door selivio op 04-02-2024 12:51
 

04-02-2024 13:36:23
treinfan
treinfan
Quote
rolandrail (04-02-2024 12:21:27):

Ja het kan als je ook nog ergens snel een paar remsloffen vandaan tovert. Maar afstoten hoeft denk ik gezien de positie van het rijtuig niet eens. Tochmoet je niet willen vragen om het te doen op Mrg in de huidige denken in problemen i.p.v. oplossing cultuur als een simpeler oplossing (Utoz) mogelijk is. Daarnaast is er een beleid dat een defecte trein geen reizigers mag vervoeren dus dan hadden ze niet meegemogen maar met een andere trein naar Ah en daar moeten wachten. Kortom, hou het simpel, dat blijkt al moeilijk genoeg.


Is het tevoorschijn toveren van remsloffen op Utoz makkelijker, of zou het daar niet nodig zijn (bijvoorbeeld als het spoor op een aflopende helling ligt richting juk)?

 

04-02-2024 16:02:18 1
rolandrail
rolandrail

Afstoten is letterlijk een wagennif rijtuig een duw geven en de enige manier om het rijtuig tot stilstand te brengen is de handrem of een remslof. Wegzetten op Utoz is in principe de handrem van het rijtuig voldoende.

 

04-02-2024 16:05:37
rolandrail
rolandrail
Quote
selivio (04-02-2024 12:50:04):
Quote
rolandrail (04-02-2024 10:49:21):

De mcn van de NJ is bevoegd om aan en af te koppelen, er hoeft alleen nog even een 2e mcn bij om te begeleiden naar en van Utoz.


Ja, dat mag elke machinist tussen tractievoertuig en eerste rijtuig/wagon. Maar mag een machinist van de NJ ook een trein in tweeën breken om een rijtuig er tussen uit te rangeren?

@anderen

Verder is afstoten (op de Kijfhoek na), nu al enige jaren verboden op Prorail terrein (net als het gebruik van de metalen remsloffen, maar dat terzijde).


Niet elke machinist, bij NSR is dat wegbezuinigd door geen (her)instructie daarover te geven. NSI krijgen die wel en ik zie geen verschil tussen loc en trein (los)koppelen en een trein breken: zelfde slangen, haak en kabels.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

04-02-2024 16:09:03
rolandrail
rolandrail
Quote
dvdhoven (04-02-2024 12:31:47):

Nou kan mijn geheugen mij in de steek laten, maar voor zover ik mij kan herinneren was het stoten van rijtuigen in de jaren 70 bij NS al niet toegestaan. En ik heb zelf genoeg gezien van de mentaliteit van de rangeerders bij het afstoten van goederenwagens om te stellen dat dat een zeer verstandig besluit was.

Ik herinner me nog goed dat ik in de jaren 70 in Thun in Zwitserland een postrijtuig van de ene kant van het station naar de andere kant zag "vliegen" en ik me afvroeg: "wat gebeurt hier?"


Nog zowiezi tot in de jaren '90 o.a. in Zwitserland en het kan ook prima mits handrem in goede conditie en vakkundige machinist en rangeerder. En in mijn goederentijd deden we het regelmatig op Utrecht Noord, ideaal voor een vlot rangeerproces.



Laatst bewerkt door rolandrail op 04-02-2024 16:09
 

04-02-2024 16:31:42
selivio
selivio
Quote
rolandrail (04-02-2024 16:05:37):
Quote
selivio (04-02-2024 12:50:04):
Quote
rolandrail (04-02-2024 10:49:21):

De mcn van de NJ is bevoegd om aan en af te koppelen, er hoeft alleen nog even een 2e mcn bij om te begeleiden naar en van Utoz.


Ja, dat mag elke machinist tussen tractievoertuig en eerste rijtuig/wagon. Maar mag een machinist van de NJ ook een trein in tweeën breken om een rijtuig er tussen uit te rangeren?

@anderen

Verder is afstoten (op de Kijfhoek na), nu al enige jaren verboden op Prorail terrein (net als het gebruik van de metalen remsloffen, maar dat terzijde).


Niet elke machinist, bij NSR is dat wegbezuinigd door geen (her)instructie daarover te geven. NSI krijgen die wel en ik zie geen verschil tussen loc en trein (los)koppelen en een trein breken: zelfde slangen, haak en kabels.


Sorry, dat had ik verkeerd in mijn hoofd ziiten, een machinist moet inderdaad instructie gekregen hebben voor het combineren van de rijtuigen met de loc.

Maar voor het koppelen elders in de trein (anders dan loc met het eerste rijtuig), dient een machinist toch wel degelijk opgeleid zijn tot rangeerder, ondanks dat het exact dezelfe procedure is als het koppelen met de loc. Vandaar ook mijn vraag of een NJ/NSI machinist dat überhaupt had mogen doen...

VVRV cluster waar onder andere de kennis voor een machinist over rangeren in staat. Pagina 10: 1.18.

 

04-02-2024 16:39:50
cuneo56
cuneo56

En dan zijn er ook nog een Trainmanager van NSI en OBB medewerkers aanwezig die in D. resp A. chef trein (mogen) zijn en uit die functie moeten kunnen aan- /af -koppelen.

Maar goed, ik hoop altijd maar dat bedenkers / tegenhouders van dergelijke (niet) acties een keer zelf als reiziger mogen ervaren wat er nu (niet)gebeurd is.

 

04-02-2024 17:59:07
sjoerd
sjoerd
Quote
michaben (03-02-2024 23:03:53):

Een mening vorm je op basis van feiten. Dit is de spoorsector afkraken op basis van enkele kleine stukjes informatie aangevuld met speculatie.


Nu wil het geval dat sommigen hier over info, en ook historische feiten (kunnen) beschikken. En dat je daarop dus best een mening kunt baseren.๐Ÿ™‚

 

04-02-2024 18:23:02
rolandrail
rolandrail
Quote
selivio (04-02-2024 16:31:42):
Quote
rolandrail (04-02-2024 16:05:37):
Quote
selivio (04-02-2024 12:50:04):
Quote
rolandrail (04-02-2024 10:49:21):

De mcn van de NJ is bevoegd om aan en af te koppelen, er hoeft alleen nog even een 2e mcn bij om te begeleiden naar en van Utoz.


Ja, dat mag elke machinist tussen tractievoertuig en eerste rijtuig/wagon. Maar mag een machinist van de NJ ook een trein in tweeën breken om een rijtuig er tussen uit te rangeren?

@anderen

Verder is afstoten (op de Kijfhoek na), nu al enige jaren verboden op Prorail terrein (net als het gebruik van de metalen remsloffen, maar dat terzijde).


Niet elke machinist, bij NSR is dat wegbezuinigd door geen (her)instructie daarover te geven. NSI krijgen die wel en ik zie geen verschil tussen loc en trein (los)koppelen en een trein breken: zelfde slangen, haak en kabels.


Sorry, dat had ik verkeerd in mijn hoofd ziiten, een machinist moet inderdaad instructie gekregen hebben voor het combineren van de rijtuigen met de loc.

Maar voor het koppelen elders in de trein (anders dan loc met het eerste rijtuig), dient een machinist toch wel degelijk opgeleid zijn tot rangeerder, ondanks dat het exact dezelfe procedure is als het koppelen met de loc. Vandaar ook mijn vraag of een NJ/NSI machinist dat überhaupt had mogen doen...

VVRV cluster waar onder andere de kennis voor een machinist over rangeren in staat. Pagina 10: 1.18.


VVRV-regelgeving is niet per definitie regelgeving van een vervoerder.

 

04-02-2024 18:26:51
rolandrail
rolandrail
Quote
cuneo56 (04-02-2024 16:39:50):

En dan zijn er ook nog een Trainmanager van NSI en OBB medewerkers aanwezig die in D. resp A. chef trein (mogen) zijn en uit die functie moeten kunnen aan- /af -koppelen.

Maar goed, ik hoop altijd maar dat bedenkers / tegenhouders van dergelijke (niet) acties een keer zelf als reiziger mogen ervaren wat er nu (niet)gebeurd is.


Dat dus. Regelgeving en onkunde maakt meer kapot dan de reiziger en personeel lief is.

 

04-02-2024 18:45:28
selivio
selivio

Ummmmmm, nationale regelgeving gaat nog altijd boven vervoerdersspecifieke regels (net zoals dat Europese regelgeving weer boven de nationale regelgeving gaat). En VVRV is het exameninstituut die de examens doet in opdracht van IenW en onder controle staat van ILT. Dus ik mag toch hopen dat ze wel enigszins weten waar ze het over hebben en dat het klopt wat ze opschrijven....

Neemt niet weg dat het natuurlijk wel één van de meer achterlijke regels is in onze spoorwegwetten (dat vindt ik ook), maar die zijn er helaas wel meer.

Onderaan de streep heb ik dan eigenlijk nog geen goed antwoord gevonden op de vraag of op de NJ gekwalificeerd personeel zit om zomaar even een rijtuig uit te mogen zetten hier in Nederland. Het zou namelijk wel het één en ander kunnen verklaren waarom dingen gelopen zijn, zoals ze gelopen zijn.

 

04-02-2024 20:20:27
dvdhoven
dvdhoven

Wat ik me even afvroeg, zijn er eigenlijk helmen aan board van zo'n trein?

In de jaren 70 was een helm al verplicht voor rangeerwerk.

En als je een rijtuig uit wilt zetten, moet je de overgangsplaten opklappen en daar kan altijd wat misgaan en ook bij het onder de buffers doorduiken, kan het gebeuren dat je iets te vroeg omhoog gaat en boing.




Dick van den Hoven
 

04-02-2024 20:46:01
rolandrail
rolandrail
Quote
selivio (04-02-2024 18:45:28):

Ummmmmm, nationale regelgeving gaat nog altijd boven vervoerdersspecifieke regels (net zoals dat Europese regelgeving weer boven de nationale regelgeving gaat). En VVRV is het exameninstituut die de examens doet in opdracht van IenW en onder controle staat van ILT. Dus ik mag toch hopen dat ze wel enigszins weten waar ze het over hebben en dat het klopt wat ze opschrijven....

Neemt niet weg dat het natuurlijk wel één van de meer achterlijke regels is in onze spoorwegwetten (dat vindt ik ook), maar die zijn er helaas wel meer.

Onderaan de streep heb ik dan eigenlijk nog geen goed antwoord gevonden op de vraag of op de NJ gekwalificeerd personeel zit om zomaar even een rijtuig uit te mogen zetten hier in Nederland. Het zou namelijk wel het één en ander kunnen verklaren waarom dingen gelopen zijn, zoals ze gelopen zijn.


VVRV is niet de instantie doe regelgeving maakt, wel verzinnen ze er dingen bij en lopen vaak achter op de regelgeving van de vervoerders. Sterker nog, van begin af aan zijn er verschillen geweest met handboek mcn van NSR en ook van de goederenvervoerders.

V.w.b. bevoegdheden personeel op de NJ: ja maar afgezien van de mcn mogen ze dat niet in Nederland.



Laatst bewerkt door rolandrail op 04-02-2024 20:49
 

04-02-2024 20:47:44
rolandrail
rolandrail
Quote
dvdhoven (04-02-2024 20:20:27):

Wat ik me even afvroeg, zijn er eigenlijk helmen aan board van zo'n trein?

In de jaren 70 was een helm al verplicht voor rangeerwerk.

En als je een rijtuig uit wilt zetten, moet je de overgangsplaten opklappen en daar kan altijd wat misgaan en ook bij het onder de buffers doorduiken, kan het gebeuren dat je iets te vroeg omhoog gaat en boing.


Helm is aanwezig op de loc en die overgangsplaten omhoog doe je niet vanuit de ballast maar vanuit de rijtuigovergang

 

05-02-2024 02:02:38
thom
thom

Bij de meeste rijtuigen kan dat opklappen van beneden af ook niet eens omdat er een vergrendeling op de platen zit die alleen vanuit de bak overgang te bedienen is.



Laatst bewerkt door thom op 05-02-2024 02:03
 

05-02-2024 15:51:13
phantom
phantom

We kunnen dus stellen,dat door regelgeving en ontbreken van (her) instructie's,niet gevolgde extra opleidingen,een trein met een kapot rijtuig ergens in het midden,geheel afgeserveerd dient te worden,nadat alle reizigers eruit zijn gelaten.
En dat die hele stam dus pas weer gebruikt kan worden nadat bevoegd personeel,die stam heeft opgebroken,het kapotte rijtuig heeft hersteld en heeft terug geplaatst in die stam.
Zeker in een tijd waarin stammen rijtuigen voor de genoemde dienst(en) niet overvloedig zijn,en er wellicht helemaal geen reservestam ergens vandaan gehaald kan worden,is het dus uiterst onhandig dat door diverse oorzaken en regels dingen zo dus moeten worden aangepakt/uitgevoerd.
Echt klantvriendelijk is het niet.

(of vergis ik me ergens in,in het bovenstaande ?? )

 

05-02-2024 16:50:13
treinfan
treinfan

Ja je vergist je. Het kapotte rijtuig is uit de trein gehaald en nog niet hersteld (was in Amsterdam geplaatst, waarna de trein met reizigers vanaf Utrecht weer is vertrokken zou gaan rijden).

De nightjet rijdt niet met vaste stammen.



Laatst bewerkt door treinfan op 05-02-2024 18:30, reden: correctie na bericht van Aaron
 

05-02-2024 17:01:01
aaron2
aaron2

Even ter verheldering. De trein is vrijdagavond terug gegaan naar Amsterdam en die vrijdag niet meer vertrokken naar Utrecht. De trein is over de gehele rit opgeheven en de reizigers... Ja die moesten het maar zelf uitzoeken in Utrecht.