Samenreiskorting alleen nog maar met samenreiscode
Forum: Algemeen - Algemeen
19-02-2024 17:56:42
treinhobby
treinhobby

Vanaf vandaag is de samenreiskorting aangepast, met nog een overgangsperiode tot 22 april.

De abonnementhouder moet een samenreiscode genereren en die doorsturen naar de mede reiziger.

Vervolgens kan die via de website, App, of loket en kortingskaartje aanschaffen.

Hierdoor moet voorkomen worden dat mensen een kortingskaartje aanschaffen en in de trein een willekeurige reiziger kiezen als reisgenoot.

Meer info op www.ns.nl en www.ns.nl

Hierdoor vervalt de mogelijkheid om samenreiskorting via de kaartautomaat op je chipkaart te zetten, mag je niet meer in de spits goedkoop reizen (moment van inchecken vervalt) en kan je met een NS Businesscard geen mensen meer met korting meenemen.

19-02-2024 18:02:08
Dionysusnu
Dionysusnu

Moment van inchecken geldt nog steeds voor NS flex-medereizigers, behalve na omchecken (zoals overstap naar andere vervoerder).

Business card weet ik niet zeker, maar ik dacht dat samenreiskorting daarmee wel mogelijk bleef.

Laatst bewerkt door Dionysusnu op 19-02-2024 18:02

19-02-2024 18:41:07
kleine_man
kleine_man

Men had dit ook gewoon in de reisplichten kunnen zetten ipv van deze idiote omweg creeeren. Oh nee, dan kan je de reiziger niet de schuld geven dat ze het niet begrijpen.

Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.

19-02-2024 18:42:29
anton_
anton_

Als ik het goed begrijp kun je iemand anders meenemen, ook al heb je zelf geen recht op korting. ( maar dit was in het oude systeem misschien ook al zo )

Somda In de Wolken Weddings advertentie

19-02-2024 18:43:26
treinhobby
treinhobby

In de tweede link staat duidelijk:

Let op: Je krijgt met een treinkaartje geen Samenreiskorting als je in de spits in de trein zit. Ook niet als je in de daluren bent ingecheckt. Reis je met een NS Flex-abonnement? Dan geldt het moment van inchecken. Het kan dus zijn dat je incheckt in de daluren en nog in de trein zit tijdens de spits.

En ook:

Met welk abonnement mag ik Samenreiskorting geven?

Check in Mijn NS welk abonnement je hebt.

Dit zijn de NS Flex-abonnementen:

Flex Weekend Voordeel

Flex Dal Voordeel

Flex Altijd Voordeel

Flex Weekend Vrij

Flex Dal Vrij

Flex Altijd Vrij

Flex Traject Vrij

Dit zijn de abonnementen op saldo:

Weekend Voordeel

Dal Voordeel

Altijd Voordeel

Weekend Vrij

Dal Vrij

Altijd Vrij

En het Studentenreisproduct.

Dat staat de Businesscard niet tussen.

19-02-2024 18:51:17
martijn
martijn

Een Businesscard is toch niet per se een standaard abonnement maar een betaalwijze tussen werkgever en vervoerder (op een blauw pasje)? Althans, ik had vanuit mijn werkgever altijd een Traject Vrij abonnement op mijn Businesscard. Of bestaat die optie niet meer?

Laatst bewerkt door martijn op 19-02-2024 18:51

19-02-2024 19:04:06 1
treinhobby
treinhobby

Inmiddels ook de algemene voorwaarden doorgespit. www.ns.nl (pdf).

Daarin staat wat anders dan op de gelinkte website.

Dus het wordt inderdaad onnodig moeilijk gemaakt...

Wie kunnen Samenreiskorting geven en wie kunnen
Samenreiskorting ontvangen?
2.1. Samenreiskorting kan worden gegeven door abonnementhouders van
NS Flex (behalve NS Flex Basis) en de Reizen op saldo-abonnementen
van NS (behalve het Kids Vrij abonnement), de NS-Business Card
abonnementen (behalve NS-Business Card Basis) en houders van
een Studentenreisproduct (hierna gezamenlijk aangeduid als “Abonnementhouder(s)”).

en daar komt opeens het samenreisticket tevoorschijn:

Het Samenreisticket is alleen een geldig vervoerbewijs als:
a) Voldaan wordt aan de Voorwaarden E-ticket en de voorwaarden
genoemd in artikel 3 van deze voorwaarden. Voor wat betreft
de geldigheid in de daluren (zie artikel 3 onder a) geldt dat met
het Samenreisticket dus niet tijdens de spits mag worden gereisd,
ook niet als de reis vóór de spits is begonnen, tenzij er sprake is
van vertraging. Als het vanwege de vertraging niet mogelijk is
om de reis in de daluren af te maken, dan is het Samenreisticket
ook geldig gedurende de door de vertraging veroorzaakte extra
reistijd buiten de daluren.

Reizen met Samenreiskorting op een OV-chipkaart met NS Flex
6.1. Medereizigers met NS Flex Basis- of een NS Flex Weekend Vrij- of
NS Flex Weekend Voordeel-abonnement kunnen de van de
Abonnement­ houder ontvangen samenreiscode invullen in Mijn NS en
op die manier de Samenreiskorting aanzetten.

De Samenreiskorting is alleen geldig als voldaan wordt aan artikel 3.
Voor wat betreft de geldigheid in de daluren (zie artikel 3 onder a)
geldt dat het tijdstip van inchecken bepalend is: de check-in moet
plaatsvinden in de daluren. Wanneer de reis vóór de spits is begon-
nen, door middel van een check-in in de daluren, mag deze reis
worden voortgezet in de spits. Indien tijdens de treinreis een overstap
plaatsvindt in de spits tussen twee verschillende treinvervoerders
en er moet worden uitgecheckt en weer ingecheckt, geldt de
Samenreiskorting niet meer.

19-02-2024 19:53:34
wattman
wattman

Ergo, de samenreizer wordt gestimuleerd om een flex basis te nemen.

19-02-2024 20:59:09
anton_
anton_

treinhobby (19-02-2024 18:43:26):

Let op: Je krijgt met een treinkaartje geen Samenreiskorting als je in de spits in de trein zit. Ook niet als je in de daluren bent ingecheckt. Reis je met een NS Flex-abonnement? Dan geldt het moment van inchecken. Het kan dus zijn dat je incheckt in de daluren en nog in de trein zit tijdens de spits.

En hoe gaat de NS dat controleren ?

b.v.

incheck Maastricht 12.01

uitcheck Zutphen 17.55

Is dit nu wel of niet met korting ?

Ook onduidelijk, wat gebeurd er als je om 16.25 uitcheckt, maar je hebt een half uur vertraging opgelopen doordat er een trein vertraagd was en je een half uur moest wachten.

Laatst bewerkt door anton_ op 19-02-2024 21:01

19-02-2024 21:28:49
scooter
scooter

treinhobby (19-02-2024 17:56:42):

Vanaf vandaag is de samenreiskorting aangepast, met nog een overgangsperiode tot 22 april.

De abonnementhouder moet een samenreiscode genereren en die doorsturen naar de mede reiziger.

Vervolgens kan die via de website, App, of loket en kortingskaartje aanschaffen.

Hierdoor moet voorkomen worden dat mensen een kortingskaartje aanschaffen en in de trein een willekeurige reiziger kiezen als reisgenoot.

Meer info op www.ns.nl en www.ns.nl

Hierdoor vervalt de mogelijkheid om samenreiskorting via de kaartautomaat op je chipkaart te zetten, mag je niet meer in de spits goedkoop reizen (moment van inchecken vervalt) en kan je met een NS Businesscard geen mensen meer met korting meenemen.

Kleine correctie,het is niet mogelijk aan het loket een kaartje met korting aan te schaffen.Bij het loket kan nog wel samenreiskorting op een ov chipkaart zonder abonnement worden geladen

19-02-2024 21:37:14
scooter
scooter

anton_ (19-02-2024 20:59:09):

b.v.

incheck Maastricht 12.01

uitcheck Zutphen 17.55

Ook onduidelijk, wat gebeurd er als je om 16.25 uitcheckt, maar je hebt een half uur vertraging opgelopen doordat er een trein vertraagd was en je een half uur moest wachten.

Wat betreft Maastricht-Zutphen,is dat met korting t/m Zutphen als de samenreiskorting op een ov chipkaart(anoniem of met flex) staat.Bij een online(E-)Ticket zou je echter al om 16.00 de trein uit moeten

19-02-2024 21:39:33
mvanuden
mvanuden

martijn (19-02-2024 18:51:17):

Een Businesscard is toch niet per se een standaard abonnement maar een betaalwijze tussen werkgever en vervoerder (op een blauw pasje)? Althans, ik had vanuit mijn werkgever altijd een Traject Vrij abonnement op mijn Businesscard. Of bestaat die optie niet meer?

Ik kan op Mijn NS Zakelijk gewoon een samenreiscode genereren voor mijn NS Businesscard. Een gegenereerde code is 3 dagen geldig.

19-02-2024 21:43:33
Dionysusnu
Dionysusnu

anton_ (19-02-2024 20:59:09):

b.v.

incheck Maastricht 12.01

uitcheck Zutphen 17.55

(wat betreft NS flex:) Dat staat er, het moment van inchecken geldt. Dus ja, bij 12.01 incheck Maastricht krijg je de hele reis korting.

(Die eerste zin is wel waardeloos verwoord; Met een e-ticket krijg je niet 'geen samenreiskorting', maar mag je helemaal niet in de spits reizen, tenzij door vertraging. En voor niet-e-ticket is de zin gewoon fout/nvt.)

Voor de versie die het loket je kan geven staat het niet vermeld, maar ik gok dat die hetzelfde werkt als de NS flex-versie.

Ook te checken in de officiële voorwaarden, zie 5.3a en 6.2 voor e-ticket respectievelijk flex.

Laatst bewerkt door Dionysusnu op 19-02-2024 21:45

19-02-2024 22:42:52
robert5591
robert5591

wattman (19-02-2024 19:53:34):

Ergo, de samenreizer wordt gestimuleerd om een flex basis te nemen.

na meerdere herlezingen denk ik dat je gelijk hebt.

20-02-2024 00:15:27 1
scooter
scooter

@Dionysusnu,

het loket doet niks anders dan alleen het produkt samenreiskorting op je ov chipkaart laden,dat betekent dus dat het incheckmoment bepalend is,net zoals dat nu ook al was