Wijzigingsblad 9 juni 2024
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
20-02-2024 12:52:40
Dionysusnu
Dionysusnu

Vroege intercity Rotterdam – Dordrecht keert terug

Met ingang van drgl 2024 rijdt voormalige rit 2208 (Rtd-Vs) pas vanaf Ddr (nu als 2308). Na advies van Rover/Locov heeft NS toegezegd deze rit weer in Rtd te laten beginnen wanneer mogelijk; Rover verwacht dit uiterlijk in juni.

(Achterliggende bron: Besluit NS op het locov-advies voor wijzigingsblad 5 februari 2024)



Laatst bewerkt door moderator op 18-04-2024 18:35
 

20-02-2024 12:58:45
Dionysusnu
Dionysusnu

En in Alphen aan den Rijn wordt het spoorgebruik op vrijdag aangepast, zodat de overstap van/naar Boskoop vaker cross-platform wordt.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 20-02-2024 12:59
 

20-02-2024 14:20:26
evangoor
evangoor

Gebeurt er nog iets aan de rare treinopvolging op Utrecht -Geldermalsen (ma-do), waarbij er om 19 uur een halfuurtje een tienminuten dienst ontstaat, maar vervolgens de patroonvertrektijd van 19.41 (of 19.36) uitvalt?



Laatst bewerkt door evangoor op 20-02-2024 14:22
 

15-04-2024 17:56:44
michaben
michaben

Met wijzigingsblad juni zullen de 4 overgebleven ICD treinen gelijkmatiger over het uur verdeeld worden. De 900 gaat om :38 uit Amsterdam, de 1000 om :16 en :55 en de 9200 om :25.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

15-04-2024 18:24:51
henri1972
henri1972

Het is maar wat je gelijkmatiger wil noemen ....



Laatst bewerkt door henri1972 op 15-04-2024 18:25
 

15-04-2024 18:30:35 1
michaben
michaben

De drie binnenlandse ICD's krijgen hiermee een 22/17/21 interval, dat is toch een stuk regelmatiger dan 20/27/13.

 

15-04-2024 22:13:39
henri1972
henri1972

Waarom niet gewoon om (ongeveer) het kwartier?

 

15-04-2024 22:25:05
michaben
michaben

Als je de 1000 in een halfuurdienst met de 9200 laat rijden krijg je lange keringen aan beide kanten en dat schiet niet op als je juist materieel probeert te besparen. Plus dat ook de 9300 extra rijtijd nodig heeft, die kan op deze manier juist in het pad van de vervallen 900 gaan rijden tussen Asd en Shl, en de verschoven 1000 rijdt dan in het pad van de 9300 waardoor er een mooie kering van zo'n 10 minuten in Asd is. Dus op zich wel mooi bedacht, nu alleen de vraag of de extra 9300 ritten (die de 9100 gaan vervangen tijdens de verbouwing) ook extra rijtijd kunnen krijgen op die manier, de 9100 had tot nu toe geen extra rijtijd omdat deze niet in Shl stopt en dus al iets meer marge heeft.



Laatst bewerkt door michaben op 15-04-2024 22:28
 

17-04-2024 21:26:40
Dionysusnu
Dionysusnu

De adviesvraag is nu gepubliceerd bij het Locov.

Slechts twee items:

  • De stop van de 2900 op Asb begint een uur eerder, dus de 2976, 2978 en 2985 gaan er ook stoppen. Op basis van treinposities lijkt dit echter al sinds 18 maart standaard te zijn.
  • Zoals hierboven door michaben beschreven, de betere verdeling op de HSL nu de 900 langer op 1x/u blijft.

@admin dit bevestigt overigens de precieze datum: 9 juni. Kan de topictitel aangevuld worden?

 

17-04-2024 21:52:18
michaben
michaben

Over die precieze datum, alle datums t/m 2026 kun je hier vinden onder het kopje timetable updates: https://rne.eu/capacity-management/capacity-planning-timetabling/

 

17-04-2024 22:04:11
Dionysusnu
Dionysusnu

Dank, die zal ik even opslaan voor de volgende keer.

 

18-04-2024 07:53:40
stefanvw14
stefanvw14

Het enige jammere is wel doordat de 2900 in de avonduren te Asb stopt de overstap op de 4800 te Asd richting Hlm/Bv nagenoeg komt te vervallen… Was handig geweest als daar ook naar gekeken kon worden, maarja de 2900 eerder uit Ut zal wel niet mogelijk zijn door de TSB’s tussen Ht en Ut



Laatst bewerkt door stefanvw14 op 18-04-2024 07:54
 

18-04-2024 08:54:56
tieske05
tieske05

Quote
stefanvw14 (18-04-2024 07:53:40):


Het enige jammere is wel doordat de 2900 in de avonduren te Asb stopt de overstap op de 4800 te Asd richting Hlm/Bv nagenoeg komt te vervallen… Was handig geweest als daar ook naar gekeken kon worden, maarja de 2900 eerder uit Ut zal wel niet mogelijk zijn door de TSB’s tussen Ht en Ut



In noordelijke richting zijn volgens mij geen TSB's, alleen in zuidelijke richting

 

18-04-2024 11:22:20
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Quote
stefanvw14 (18-04-2024 07:53:40):


Het enige jammere is wel doordat de 2900 in de avonduren te Asb stopt de overstap op de 4800 te Asd richting Hlm/Bv nagenoeg komt te vervallen… Was handig geweest als daar ook naar gekeken kon worden, maarja de 2900 eerder uit Ut zal wel niet mogelijk zijn door de TSB’s tussen Ht en Ut


De overstap van de 3000 op de 5400 op Asd is overigens ook behoorlijk krap in de praktijk, al vaak genoeg niet gehaald.

Achterin de 3000 plaats nemen is een voorwaarde.

 

18-04-2024 12:34:18
Trainplaza
Trainplaza

Eind vorig jaar beloofde de NS om de 4400 en 6400 in de loop van 2024, en dan wel zo snel als mogelijk, terug te brengen naar de normale halfuursdienst. Van die belofte lijkt maar weinig waar, want als ik het zo goed begrijp gaat dit ook in juni niet gebeuren...

 

19-04-2024 00:58:25
scooter
scooter

Klopt,en als je de plannen over de nieuwe dienstregeling 2025 leest,hebben ze het daar weer over,maar dan per december van dit jaar.

 

20-04-2024 20:53:43
seinhuis
seinhuis

NS haalt overstaptijd van twee minuten op station Den Bosch uit Reisplanner

Vanwege TSB.

 

20-04-2024 21:11:40
Anoniem9
Anoniem9

Quote
scooter (19-04-2024 00:58:25):


Klopt,en als je de plannen over de nieuwe dienstregeling 2025 leest,hebben ze het daar weer over,maar dan per december van dit jaar.


Zou me niks verbazen als ze ook dienstregeling 2025 een uursdienst houden want ja, zijn niet meest drukke trajecten van NL ofzo. (En daar valt mijn traject ook onder)

 

20-04-2024 21:14:08
MetroRET
MetroRET

Quote
seinhuis (20-04-2024 20:53:43):


NS haalt overstaptijd van twee minuten op station Den Bosch uit Reisplanner

Vanwege TSB.


Dat is dus de enkel in zuidelijke richting bestaande overstap 3900>3600 (waarom is die er uberhaupt maar in 1 richting, ook zoiets geks).

 

21-04-2024 19:02:47
scooter
scooter

Ik denk eerder de overstap 800>6600

 

21-04-2024 19:37:02
stefanvw14
stefanvw14

Denk eerder dat het gaat om de overstap 2900 > 3600. Deze ten slotte vrijdag tm zondag 2 minuten. Al zijn alle overstappen Ut - ht - tb te Ht allemaal momenteel zeer krap.

 

21-04-2024 19:53:47
treinhobby
treinhobby

Misschien even de link aanklikken en de eerste regels lezen:

De NS haalt de overstap van twee minuten voor reizigers van Utrecht Centraal naar Tilburg uit de Reisplanner. Door snelheidsbeperkingen tussen Utrecht en Den Bosch komt het te vaak voor dat de overstap niet gehaald wordt.

 

22-04-2024 10:03:52
Trainplaza
Trainplaza

Quote
scooter (21-04-2024 19:02:47):


Ik denk eerder de overstap 800>6600


Het één sluit het ander niet uit. Zowel de overstap 800>6600 als de overstap 3900>3600 zijn uit de reisplanner gehaald. De overstap 2900>3600 bedraagt in zuidelijke richting (dus van Utrecht richting Tilburg) in totaal 7 minuten, en die bestaat dus nog wel in de reisplanner.

 

22-04-2024 10:11:31 3
Trainplaza
Trainplaza

Quote
Anoniem9 (20-04-2024 21:11:40):


Quote
scooter (19-04-2024 00:58:25):


Klopt,en als je de plannen over de nieuwe dienstregeling 2025 leest,hebben ze het daar weer over,maar dan per december van dit jaar.


Zou me niks verbazen als ze ook dienstregeling 2025 een uursdienst houden want ja, zijn niet meest drukke trajecten van NL ofzo. (En daar valt mijn traject ook onder)


De sprinters tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch/Tilburg bedienen stations waar in totaal ruim 100.000 inwoners belang bij hebben (Best 30.000, Boxtel 30.000, Oisterwijk 20.000, Vught 26.000). Het gebeurt regelmatig dat ik in het weekend moet staan in de trein omdat het er zo druk is. Verder werken uursdiensten heel erg ontmoedigend; ik pak zelf in het weekend bijna altijd de auto om te voorkomen dat ik 's avonds lang op de trein naar huis moet wachten. Uursdiensten zouden überhaupt al de uitzondering moeten zijn in Nederland, laat staan op trajecten zoals deze.

 

23-04-2024 01:38:56
scooter
scooter

Quote
Trainplaza (22-04-2024 10:03:52):


Quote
scooter (21-04-2024 19:02:47):


Ik denk eerder de overstap 800>6600


Het één sluit het ander niet uit. Zowel de overstap 800>6600 als de overstap 3900>3600 zijn uit de reisplanner gehaald. De overstap 2900>3600 bedraagt in zuidelijke richting (dus van Utrecht richting Tilburg) in totaal 7 minuten, en die bestaat dus nog wel in de reisplanner.



In het artikel stond ook dat de reizigers nu een 10 minuten langere reistijd hebben.Aangezien de 3600 10 minuten na de 6600 vertrekt in Ht(ja,ok 9),denk ik dat de overstap op de 6600 bedoeld werd.

Anders zou de reistijd met 20 minuten toenemen omdat de 6600 dan weer 20 minuten na de 3600 gaat.

 

23-04-2024 01:43:52
scooter
scooter

Quote
Trainplaza (22-04-2024 10:11:31):


Quote
Anoniem9 (20-04-2024 21:11:40):


Quote
scooter (19-04-2024 00:58:25):


Klopt,en als je de plannen over de nieuwe dienstregeling 2025 leest,hebben ze het daar weer over,maar dan per december van dit jaar.


Zou me niks verbazen als ze ook dienstregeling 2025 een uursdienst houden want ja, zijn niet meest drukke trajecten van NL ofzo. (En daar valt mijn traject ook onder)


De sprinters tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch/Tilburg bedienen stations waar in totaal ruim 100.000 inwoners belang bij hebben (Best 30.000, Boxtel 30.000, Oisterwijk 20.000, Vught 26.000). Het gebeurt regelmatig dat ik in het weekend moet staan in de trein omdat het er zo druk is. Verder werken uursdiensten heel erg ontmoedigend; ik pak zelf in het weekend bijna altijd de auto om te voorkomen dat ik 's avonds lang op de trein naar huis moet wachten. Uursdiensten zouden überhaupt al de uitzondering moeten zijn in Nederland, laat staan op trajecten zoals deze.



Ben ik helemaal met je eens,ik zie in het weekend ook vaak vrij drukke sprinters.

Het verbaasd mij helemaal omdat er in Eindhoven in het weekend en de avonden dus in ALLE richtingen sprinters in een uurdienst rijden.

Dan krijg je in de avond ook nog eens de omklap bij de 6400 na 20.00.De patroontijd naar Tbu wordt dan een half uur verschoven,om kort te kunnen keren in Tbu.

 

23-04-2024 10:43:17
MetroRET
MetroRET

Van wordt het de overstap 3500 > 6600, wat dus nog steeds +10 is.

 

01-05-2024 18:16:37
michaben
michaben

De NS international reisplanner toont inmiddels ook de Eurostar Londen vervangende treinen. Trein 9115 wordt vervangen door de 9312 naar Parijs, hier door ontstaat er 's ochtends een halfuurdienst naar Parijs. Trein 9147 wordt vervangen door de 9360 die tot Brussel rijdt. Trein 9157 vervalt en trein 9167 wordt vervangen door de 9384 die ook tot Brussel rijdt. De 9312 lijkt overigens slechts t/m half juli te rijden, daarna is de boel weer aangepast, mogelijk vanwege de olympische spelen en daarna vanwege werkzaamheden. De betreffende treinen zijn in tegenstelling tot de 9100 die ze vervangen ook vanaf Schiphol te boeken, maar niet van/naar Antwerpen.



Laatst bewerkt door michaben op 01-05-2024 18:29
 

08-05-2024 00:09:53
Dionysusnu
Dionysusnu

Quote
Dionysusnu (17-04-2024 21:26:40):


De adviesvraag is nu gepubliceerd bij het Locov.

Slechts twee items:

  • De stop van de 2900 op Asb begint een uur eerder, dus de 2976, 2978 en 2985 gaan er ook stoppen. Op basis van treinposities lijkt dit echter al sinds 18 maart standaard te zijn.
  • Zoals hierboven door michaben beschreven, de betere verdeling op de HSL nu de 900 langer op 1x/u blijft.

@admin dit bevestigt overigens de precieze datum: 9 juni. Kan de topictitel aangevuld worden?



Het advies van het Locov is gepubliceerd. Op beide voorstellen adviseren ze positief, met enkele haak- en oogsuggesties erbij.

Het valt me op dat ze in de introductie zeggen dat ze ook een advies geven over de sprinter Uitgeest - Amsterdam Centraal, maar dat advies staat verder niet in het document.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 08-05-2024 00:10
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-05-2024 10:43:50 1
anton_
anton_

wat mij opvalt is dat het Locov drukke treinen op de HSL tussen Rotterdam en Amsterdam verwacht, maar dat ze toch het afschaffen van de toeslag adviseren. Als je dat doet worden de HSL-treinen toch nog drukker?

 

08-05-2024 21:40:14
Xander140
Xander140

Ik heb überhaupt niet het idee dat een toeslag mensen weerhoudt de ICD te nemen. Is het niet gewoon een excuus dat waar ze mee schermen de toeslag in stand te houden. NS verdiend er natuurlijk ook aan en is niet bepaald een onafhankelijke partij.

 

02-06-2024 21:32:41
michaben
michaben

In dit wijzigingsblad komen er traditiegetrouw ook weer extra voor- en volgtreinen voor de IC Berlijn. Naast de al bestaande 1565 komen er de 1525 (alleen doordeweeks), 1533 (niet op donderdagen), 1541, 1549 (alleen weekend) en 1552 (alleen weekend). Alle uitgaande treinen naar Berlijn voorzien van een voor- of volgtrein hebben het attribuut 'niet uitstappen voor reizigers' meegekregen voor Hilversum en Amersfoort waardoor deze treinen niet getoond worden in de reisplanner als die stations de eindbestemming of overstappunt vormen.

De 1533 kon op donderdag blijkbaar niet ingelegd worden, de 145 is op donderdagen dan ook wel opgenomen in de binnenlandse reisplanner, maar wel met de vermelding dat je moet reserveren waardoor je er alsnog niets aan hebt. De 1541 op zondag conflicteerde ook met een goederentrein maar dat is opgelost door deze een stop te geven in Wp, de zondagse 1541 gaat 8 minuten eerder weg uit Asd en staat vervolgens 5 minuten in Wp stil zodat de 147 kan inhalen.



Laatst bewerkt door michaben op 02-06-2024 21:33
 

03-06-2024 09:35:07
treinhobby
treinhobby

Mooi op tijd...

De 140 is per 1 juni alleen nog maar met reservering toegankelijk (wat binnen Nederland niet mogelijk is) en ze een week later (!) met een lapmiddel komen om de, op sommige momenten ontstane uursdienst, aan te vullen.

 

03-06-2024 09:43:26
michaben
michaben

En het merkwaardige is dus ook dat de 141, 149 en 241 gewoon in de binnenlandse reisplanner getoond worden. Het lijkt er op dat twee afdelingen langs elkaar heen werken, de reisinformatie stelt diverse treinen gewoon open voor binnenlands gebruik, maar de verplichte reserveringen worden nergens verkocht.

De Eurostar is wel volledig niet toegankelijk gemaakt voor binnenlands gebruik in de reisplanner. Bij de ICE is men alleen trein 220 vergeten, de rest is hier ook uit de reisplanner gehaald. Als men geen binnenlandse reserveringen verkoopt moet men gewoon hetzelfde doen met de IC Berlijn, dat scheelt in ieder geval een hoop discussie in de trein. Ik ben ook benieuwd wat een rechter zou zeggen als iemand een boete aanvecht als blijkt dat de NS wel de mogelijkheid had om de treinen uit de reisinformatie te halen maar dat niet gedaan heeft.



Laatst bewerkt door michaben op 03-06-2024 09:55
 

03-06-2024 11:01:57
stefanvw14
stefanvw14

Quote
michaben (03-06-2024 09:43:26):


En het merkwaardige is dus ook dat de 141, 149 en 241 gewoon in de binnenlandse reisplanner getoond worden. Het lijkt er op dat twee afdelingen langs elkaar heen werken, de reisinformatie stelt diverse treinen gewoon open voor binnenlands gebruik, maar de verplichte reserveringen worden nergens verkocht.

De Eurostar is wel volledig niet toegankelijk gemaakt voor binnenlands gebruik in de reisplanner. Bij de ICE is men alleen trein 220 vergeten, de rest is hier ook uit de reisplanner gehaald. Als men geen binnenlandse reserveringen verkoopt moet men gewoon hetzelfde doen met de IC Berlijn, dat scheelt in ieder geval een hoop discussie in de trein. Ik ben ook benieuwd wat een rechter zou zeggen als iemand een boete aanvecht als blijkt dat de NS wel de mogelijkheid had om de treinen uit de reisinformatie te halen maar dat niet gedaan heeft.


Wat ik mij nou hierin afvraag, ik koop een reservering bij de ÖBB voor 3 euro van Amsterdam naar Bad Bentheim/Oberhausen zullen de train managers mij dan weigeren met mijn WeekendVrij of Business Card, omdat ik met de ICE of IC Berlijn dan tot Hengelo reis? Ten slotte heb ik de benodigde extra reservering op zak.

 

03-06-2024 12:52:10
henri1972
henri1972

Waarom zou je zo moeilijk doen? Er rijden toch genoeg binnenlandse treinen?

 

03-06-2024 13:03:22
stefanvw14
stefanvw14

Quote
henri1972 (03-06-2024 12:52:10):


Waarom zou je zo moeilijk doen? Er rijden toch genoeg binnenlandse treinen?


Nou de 141 is voor mij verre weg de vroegste trein richting Hengelo en biedt mij alle (weekend)dagen een overstap richting de RB61 of richting Enschede en de RB64.

 

03-06-2024 16:24:56
henri1972
henri1972

Op zondag heb je inderdaad de 141 als enige mogelijkheid om vroeg die kant op te gaan. Op zaterdag heb je nog het alternatief via Zwolle met Arriva en Blauwnet.

Ik snap alleen die RB61 niet zo goed, dan kan je toch net zo goed in de 141 blijven zitten tot Bentheim of Rheine?



Laatst bewerkt door henri1972 op 03-06-2024 16:25
 

03-06-2024 16:49:33
stefanvw14
stefanvw14

Quote
henri1972 (03-06-2024 16:24:56):


Op zondag heb je inderdaad de 141 als enige mogelijkheid om vroeg die kant op te gaan. Op zaterdag heb je nog het alternatief via Zwolle met Arriva en Blauwnet.

Ik snap alleen die RB61 niet zo goed, dan kan je toch net zo goed in de 141 blijven zitten tot Bentheim of Rheine?



Omdat ik een Deutschlandticket heb en ik naar zowel Bad Bentheim als naar Rheine moet bij betalen. Op zaterdag betekend de 141 niet kunnen nemen meteen +60, mijn starttrein is de 4019 meestal vanaf Cas of Utg.

 

03-06-2024 21:14:31
tieske05
tieske05

32200 zal per 10(!) juni 1 minuut later uit Roermond en Swalmen vertrekken, en 1 minuut minder stilstaan te Reuver. Dit om aansluitingen in Roermond wat te verbeteren.

 

04-06-2024 00:57:07
dennistd
dennistd

Quote
treinhobby (03-06-2024 09:35:07):


Mooi op tijd...

De 140 is per 1 juni alleen nog maar met reservering toegankelijk (wat binnen Nederland niet mogelijk is) en ze een week later (!) met een lapmiddel komen om de, op sommige momenten ontstane uursdienst, aan te vullen.



Ik dacht dat de verplichte reservering alleen ging gelden voor het daadwerkelijk grensoverschrijdende deel, bij de IC Berlijn dus Hengelo - Bad Bentheim?

 

26-06-2024 21:30:26
michaben
michaben

Het valt me nu pas op, maar de 15400 en 25400 worden dit jaar niet getoond in de reisinformatie tot een dag van te voren. Ik vermoed omdat deze de afgelopen jaren veelvuldig werden opgeheven bij minder goed weer en men dat nu voor wil zijn door ze i.p.v. pas te tonen als bekend is dat ze daadwerkelijk rijden. Dit werkt echter soms iets te strikt, wanneer de 5400 door werkzaamheden elders niet naar Zvt rijdt (zoals a.s. zaterdag) doet de reisplanner nu dus alsof er helemaal geen treinen van/naar Zvt rijden terwijl de 15400 en 25400 gewoon rijden...