Opvallende dingen 26 februari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
26-02-2024 06:21:28
BVisser
BVisser

Asdm 6:21 LNS 186 292 met European Sleeper 452 richting Asd - Brusz, vier rijtuigen en de WLAB30 als tweede.

 

26-02-2024 06:32:15
Talbot
Talbot

Vanwege de - ik vermoed - werkzaamheden tussen Utrecht en Amsterdam is de 3000 serie (nu 703000) doorgekoppeld op de 2000 serie, waardoor een directe verbinding ontstaat tussen Nijmegen/Arnhem en Den Haag Centraal.

Vandaag rijden er twee bijzondere combinaties op de series 703000 en 3100:

ICM11 (4093+4248+4230) met als eerste rit 2021->703019

SLT-8 (2407+2444) met als eerste rit 2012 gevolgd door 2025->703023

Dit materieel lijkt de hele dag rond te rijden in deze treinseries!

 

26-02-2024 08:36:49
bacr
bacr

Midden in de NJ 402 die om 8.33 Ut binnenreed vanuit de ri Utvr een middenblauw rijtuig van (voor mij) onbekende herkomst, met zwenk-klapdeuren; had wat weg van een voormalige Bcmh.



Laatst bewerkt door bacr op 26-02-2024 08:38
 

26-02-2024 08:57:52
Anoniem9
Anoniem9

Quote
Talbot (26-02-2024 06:32:15):


Vanwege de - ik vermoed - werkzaamheden tussen Utrecht en Amsterdam is de 3000 serie (nu 703000) doorgekoppeld op de 2000 serie, waardoor een directe verbinding ontstaat tussen Nijmegen/Arnhem en Den Haag Centraal.

Vandaag rijden er twee bijzondere combinaties op de series 703000 en 3100:

ICM11 (4093+4248+4230) met als eerste rit 2021->703019

SLT-8 (2407+2444) met als eerste rit 2012 gevolgd door 2025->703023

Dit materieel lijkt de hele dag rond te rijden in deze treinseries!


Er rijdt ook een setje SLT (2462 + 2411) op de 5100, aldus treinposities.nl
Deze hebbende 5116 gereden en rijden nu de 5133.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

26-02-2024 09:18:34
klaass16
klaass16

Een defecte trein tussen Asd en Rtd zorgt voor een verstoring op de HSL. Minder treinen tot 10:330

 

26-02-2024 09:35:13
BVisser
BVisser

Aswpl 8:45 ICNG 3314 'aan'. Er stond nog een Flow ICNG maar daarvan kon ik het nummer niet zien.

Edit: Asdta 10:45 ICNG 3314 richting Shl.



Laatst bewerkt door BVisser op 26-02-2024 10:46
 

26-02-2024 11:05:20
sik214
sik214

Quote
bacr (26-02-2024 08:36:49):


Midden in de NJ 402 die om 8.33 Ut binnenreed vanuit de ri Utvr een middenblauw rijtuig van (voor mij) onbekende herkomst, met zwenk-klapdeuren; had wat weg van een voormalige Bcmh.


Zou zo maar een Bvcm(b)z-rijtuig van BTE/RDC kunnen zijn in de kleuren van AlpenSyltexpress o.i.d.

Zoiets: www.flickr.com ?

 

26-02-2024 11:11:54
Roland55
Roland55

Quote
BVisser (26-02-2024 06:21:28):


Asdm 6:21 LNS 186 292 met European Sleeper 452 richting Asd - Brusz, vier rijtuigen en de WLAB30 als tweede.



Ben benieuwd hoe lang ze dit volhouden ; met dergelijke kleine treinen moet toch zwaar verlies worden geleden. De nieuwe Nightjet van Berlin - Brussel lijkt nu al veel reizigers af te snoepen. Of komt er weer een nieuwe crowdfunding?

 

26-02-2024 11:16:54
martijn
martijn

Vanmorgen is een interview met de grote baas van ES verschenen, misschien beantwoordt dat wat van je vragen.

 

26-02-2024 11:23:01
Talbot
Talbot

Quote
Talbot (26-02-2024 06:32:15):


Vanwege de - ik vermoed - werkzaamheden tussen Utrecht en Amsterdam is de 3000 serie (nu 703000) doorgekoppeld op de 2000 serie, waardoor een directe verbinding ontstaat tussen Nijmegen/Arnhem en Den Haag Centraal.

Vandaag rijden er twee bijzondere combinaties op de series 703000 en 3100:

ICM11 (4093+4248+4230) met als eerste rit 2021->703019

SLT-8 (2407+2444) met als eerste rit 2012 gevolgd door 2025->703023

Dit materieel lijkt de hele dag rond te rijden in deze treinseries!


Vanaf trein 2049 -> 703047 wordt de 4093 eraf getrapt in Gvc en rijden de 4248 en 4230 weer naar Nijmegen en verder.

 

26-02-2024 11:24:01
BVisser
BVisser

Quote
martijn (26-02-2024 11:16:54):


Vanmorgen is een interview met de grote baas van ES verschenen, misschien beantwoordt dat wat van je vragen.



Ik geloof een hoop, maar niet dat je dagelijks 70 miljoen euro kwijt bent aan het laten rijden van zo'n treindienst. Zelfs op jaarbasis is dat erg veel.



Laatst bewerkt door BVisser op 26-02-2024 11:28
 

26-02-2024 11:41:44
rick
rick

Quote
sik214 (26-02-2024 11:05:20):


Quote
bacr (26-02-2024 08:36:49):


Midden in de NJ 402 die om 8.33 Ut binnenreed vanuit de ri Utvr een middenblauw rijtuig van (voor mij) onbekende herkomst, met zwenk-klapdeuren; had wat weg van een voormalige Bcmh.


Zou zo maar een Bvcm(b)z-rijtuig van BTE/RDC kunnen zijn in de kleuren van AlpenSyltexpress o.i.d.

Zoiets: www.flickr.com ?



Ja, zo'n rijtuig stond zaterdag al in een Nightjet op Awhvo.

 

26-02-2024 12:05:51
Roland55
Roland55

Quote
BVisser (26-02-2024 11:24:01):


Quote
martijn (26-02-2024 11:16:54):


Vanmorgen is een interview met de grote baas van ES verschenen, misschien beantwoordt dat wat van je vragen.



Ik geloof een hoop, maar niet dat je dagelijks 70 miljoen euro kwijt bent aan het laten rijden van zo'n treindienst. Zelfs op jaarbasis is dat erg veel.


Dank voor de melding van het interview. In ieder geval interessant hoe de "grote baas van ES" er tegen aan kijkt. Maar het beantwoordt mijn vragen niet; met een internationale trein van 4 rijtuigen rijden, daar loop je op leeg, en wel heel snel.

 

26-02-2024 12:57:56
DingeZ
DingeZ

Quote
klaass16 (26-02-2024 09:18:34):


Een defecte trein tussen Asd en Rtd zorgt voor een verstoring op de HSL. Minder treinen tot 10:330


Als ik treinposities mag geloven is het rit 910 met de stellen 3227 en 3133 die stil was gevallen vlak voor de Groeneharttunnel. Ondanks dat wel veel inzet van ICNG, er zijn zo negen stellen onderweg. 3x VIII, 2x V, 1x V+V en 1x V+VIII. Met de twee die vanochtend zijn stilgevallen dus 11 stellen ingezet vandaag.

 

26-02-2024 13:10:12
mren
mren

Quote
BVisser (26-02-2024 11:24:01):


Quote
martijn (26-02-2024 11:16:54):


Vanmorgen is een interview met de grote baas van ES verschenen, misschien beantwoordt dat wat van je vragen.



Ik geloof een hoop, maar niet dat je dagelijks 70 miljoen euro kwijt bent aan het laten rijden van zo'n treindienst. Zelfs op jaarbasis is dat erg veel.



"Daily running costs" zijn ook niet de kosten per dag natuurlijk.

 

26-02-2024 13:31:51
bacr
bacr

Om 13.26 rijdt een TCS Dinnertrain met 7 rijtuigen tussen twee locs vanuit Ut UtOZ op.

Edit: hmmm, het leek van bovenaf of deze trein spoor 102 van UtOZ op reed, maar aangezien de 200 meter trein nu uit zicht verdwenen is, zal het misschien toch spoor 242 ri Utvr-Db zijn geweest en liep de trein alleen even voor de rooie...



Laatst bewerkt door bacr op 26-02-2024 13:42
 

26-02-2024 13:35:39
bacr
bacr

Quote
sik214 (26-02-2024 11:05:20):


Quote
bacr (26-02-2024 08:36:49):


Midden in de NJ 402 die om 8.33 Ut binnenreed vanuit de ri Utvr een middenblauw rijtuig van (voor mij) onbekende herkomst, met zwenk-klapdeuren; had wat weg van een voormalige Bcmh.


Zou zo maar een Bvcm(b)z-rijtuig van BTE/RDC kunnen zijn in de kleuren van AlpenSyltexpress o.i.d.

Zoiets: www.flickr.com ?


Ja klopt. Vraag is dan waarom dat spul in de NJ terecht komt; hoge defectenstand bij het eigen materieel van OBB/SBB?

 

26-02-2024 14:38:30
bacr
bacr

Stellen 3133 en 3227 vanuit ri Utvr om 14.36 binnenlopend te Ut

 

26-02-2024 15:03:47
gvttreinen
gvttreinen

Quote
bacr (26-02-2024 13:31:51):


Om 13.26 rijdt een TCS Dinnertrain met 7 rijtuigen tussen twee locs vanuit Ut UtOZ op.

Edit: hmmm, het leek van bovenaf of deze trein spoor 102 van UtOZ op reed, maar aangezien de 200 meter trein nu uit zicht verdwenen is, zal het misschien toch spoor 242 ri Utvr-Db zijn geweest en liep de trein alleen even voor de rooie...


6 rijtuigen tussen 101001 en 101003, kwam uit ri Wd en ging naar ri Bkl, kopgemaakt idd op 102

 

26-02-2024 16:03:02
sik214
sik214

Quote
bacr (26-02-2024 13:35:39):


Quote
sik214 (26-02-2024 11:05:20):


Quote
bacr (26-02-2024 08:36:49):


Midden in de NJ 402 die om 8.33 Ut binnenreed vanuit de ri Utvr een middenblauw rijtuig van (voor mij) onbekende herkomst, met zwenk-klapdeuren; had wat weg van een voormalige Bcmh.


Zou zo maar een Bvcm(b)z-rijtuig van BTE/RDC kunnen zijn in de kleuren van AlpenSyltexpress o.i.d.

Zoiets: www.flickr.com ?


Ja klopt. Vraag is dan waarom dat spul in de NJ terecht komt; hoge defectenstand bij het eigen materieel van OBB/SBB?



Deel van de rijtuigen wordt al door BTE/RDC voorzien (in Nightjet folie) (te herkennen aan de houderskenmerken A-BTEX, D-BTEX, A-RDC of D-RDC). Bij defecten (de slaapwagen valt wel eens uit...) komt er zo'n wagen ingevlogen.



Laatst bewerkt door sik214 op 26-02-2024 16:03
 

26-02-2024 16:35:04
bacr
bacr

Quote
gvttreinen (26-02-2024 15:03:47):


Quote
bacr (26-02-2024 13:31:51):


Om 13.26 rijdt een TCS Dinnertrain met 7 rijtuigen tussen twee locs vanuit Ut UtOZ op.

Edit: hmmm, het leek van bovenaf of deze trein spoor 102 van UtOZ op reed, maar aangezien de 200 meter trein nu uit zicht verdwenen is, zal het misschien toch spoor 242 ri Utvr-Db zijn geweest en liep de trein alleen even voor de rooie...


6 rijtuigen tussen 101001 en 101003, kwam uit ri Wd en ging naar ri Bkl, kopgemaakt idd op 102


Maakt nu (16.30 uur) weer, vanuit Ut, kop op UtOZ.

En om plm 16.10 uur kwam RFO vanuit Ut ri Utvr langs met een 16/1800 als trekkracht met de Stadlerloc op sleep

 

26-02-2024 18:22:52
mvschoon
mvschoon

Quote
mren (26-02-2024 13:10:12):


Quote
BVisser (26-02-2024 11:24:01):


Quote
martijn (26-02-2024 11:16:54):


Vanmorgen is een interview met de grote baas van ES verschenen, misschien beantwoordt dat wat van je vragen.



Ik geloof een hoop, maar niet dat je dagelijks 70 miljoen euro kwijt bent aan het laten rijden van zo'n treindienst. Zelfs op jaarbasis is dat erg veel.



'Daily running costs' zijn ook niet de kosten per dag natuurlijk.


Natuurlijk? Wat wordt dan met deze term bedoeld?

 

26-02-2024 18:31:53
michaben
michaben

Net zoiets als dagelijks onderhoud, dat betekent ook niet dat je elke dag je huis aan het verbouwen bent.

 

26-02-2024 19:33:22
broek53
broek53

Is dat wat we in het Nederlands "lopende kosten" plegen te noemen?

 

27-02-2024 02:24:32
scooter
scooter

Quote
DingeZ (26-02-2024 12:57:56):


Quote
klaass16 (26-02-2024 09:18:34):


Een defecte trein tussen Asd en Rtd zorgt voor een verstoring op de HSL. Minder treinen tot 10:330


Als ik treinposities mag geloven is het rit 910 met de stellen 3227 en 3133 die stil was gevallen vlak voor de Groeneharttunnel. Ondanks dat wel veel inzet van ICNG, er zijn zo negen stellen onderweg. 3x VIII, 2x V, 1x V+V en 1x V+VIII. Met de twee die vanochtend zijn stilgevallen dus 11 stellen ingezet vandaag.



Weet niet of je hem al had meegeteld,maar ook op de 1100 zat 1 ICNG,de 3139.Reed oa 1145/1148

 

27-02-2024 10:29:32
broek53
broek53

Vandaag is ICR 10 318, afkomstig uit de deels beschadigde stam 16122, van Haarlem naar de Watergraafsmeer gebracht. Zal mogelijk te maken hebben met het wisselcircus van ICR van de laatste week.