Opvallende dingen 29 februari
Forum: Opvallende dingen - Opvallende dingen 2024
29-02-2024 06:50:34
VIRMm1
VIRMm1

Er gaat zometeen 3x ICNG 5 van Bd via Tb/Ht/Ut naar Wgm rijden.

Vertrek rond 7u, Tb 7:20, Ht 7:40, Ut 8:25

 

29-02-2024 09:16:36
geert
geert

Aanrijding bij Klp, tot 10.15 uur geen treinen. Wat opvalt: NJ 402, NJ 420, ICE 222 en ICE 105 via de Betuweroute. Keurig.

Maar de 3100 is opgeheven Asdz - Ah en de 3000 tussen Ut en Ah. Dat betekent dus ook veel minder treinen tussen Ut en Db en tussen Ed en Ah. Keren in Db (Mrg) of Ed behoort niet meer tot de mogelijkheden?

 

29-02-2024 09:21:20
bacr
bacr

9.20 uur: setje van 3 ICNG's (dus wschl 5-jes) loopt voor de rooie te Ut, vanuit de ri Utvr (niet zijnde vanuit Utoz)

En toen ik om 8.45 uur door de stationshal van Ut liep, werd gemeld dat er minder treinen Ut-Asdz reden. Gevolg van de aanrijding bij Klp?



Laatst bewerkt door bacr op 29-02-2024 09:23
 

29-02-2024 09:53:50
DingeZ
DingeZ

Door de aanrijding bij Klp werd de 3021 te Ut opgeheven en op spoor 15 gezet, de 7421 ging naar spoor 14 zodat daar ruimte voor was. Het materieel van de 3021 moest vervolgens naar Utoz om te kunnen keren op de 303018, deze rijweg was al gelijk ingelegd, maar er was geen machinist aanwezig. Tegelijkertijd blokkeerde deze rijweg de 7421 voor vertrekken, pas ruim 10 minuten na de vertrektijd van de 7421 werd het materieel afgerangeerd. Daarmee liep de 7421 +15 (en daarmee de daarop kerende 7420 ook +10) en de 7418 +7.

Ik zie het vaker gebeuren dat de TRDL te optimistisch is over hoe snel een opgeheven trein weggerangeerd wordt, dat duurt toch echt een stuk langer dan een reguliere stop.

 


Somda In de Wolken Weddings advertentie

29-02-2024 10:05:44
Ysbergsla
Ysbergsla

ICE 123 zal het stel van de opgeheven ICE 121 in opzending meenemen en aldus met twee ICE-3´en rijden: 4604 en 4684.

 

29-02-2024 10:40:43
sigma
sigma

Er is een aanrijding bij Klp, maar opvallend genoeg rijdt de 3000 en 3100 Nm-Ah en niet Nm-Ed.

 

29-02-2024 11:22:32
bacr
bacr

Blijkbaar duurt de stremming bij Klp langer dan oorspronkelijk gecommuniceerd, want ik zie nu (11.21 uur) en daarvoor steeds VIRMs op UtOZ 102-103 kopmaken.

Overigens viel me bij het omroepbericht in de stationshal van Utrecht (zie mijn bijdrage hierboven) op dat er gemeld werd dat er geen treinverkeer was tussen Mrn en Ed. Dat doet veronderstellen dat er treinen tot aan Mrn zouden rijden en daar zouden keren. Maar.... kan dat wel?



Laatst bewerkt door bacr op 29-02-2024 11:24
 

29-02-2024 11:30:35
DylansDepot
DylansDepot

Vannacht is 50 0073 van Eindhoven naar Sittard gebracht. Filmpje uit Maarheze en Weert: www.youtube.com




Trein filmen - trein uploaden - trein kijken. Dylan's Depot.
 

29-02-2024 11:33:42
Tommieboy
Tommieboy

Quote
DylansDepot (29-02-2024 11:30:35):


Vannacht is 50 0073 van Eindhoven naar Sittard gebracht. Filmpje uit Maarheze en Weert: www.youtube.com


Mooi filmpje. Als het goed is vanavond/vannacht de laatste etappe van Sittard naar Schin op Geul en Simpelveld.

 

29-02-2024 11:49:32
DylansDepot
DylansDepot

Quote
Tommieboy (29-02-2024 11:33:42):


Quote
DylansDepot (29-02-2024 11:30:35):


Vannacht is 50 0073 van Eindhoven naar Sittard gebracht. Filmpje uit Maarheze en Weert: www.youtube.com


Mooi filmpje. Als het goed is vanavond/vannacht de laatste etappe van Sittard naar Schin op Geul en Simpelveld.


Dankje! Ja klopt, vertrek zal waarschijnlijk iets na de laatste reizigerstrein zijn zoals gisteren denk ik

 

29-02-2024 12:08:44
joukevn
joukevn

Quote
DingeZ (29-02-2024 09:53:50):


Ik zie het vaker gebeuren dat de TRDL te optimistisch is over hoe snel een opgeheven trein weggerangeerd wordt, dat duurt toch echt een stuk langer dan een reguliere stop.


Hoe komt dat?

 

29-02-2024 13:23:05
jacokran
jacokran

Personeel inlichten dat de trein leeg gemaakt moet worden, controleren dat er geen passagiers meer inzitten en vervolgens een machninist die de trein weg rijdt



Laatst bewerkt door jacokran op 29-02-2024 13:23
 

29-02-2024 13:37:37
john2
john2

Quote
DylansDepot (29-02-2024 11:30:35):


Vannacht is 50 0073 van Eindhoven naar Sittard gebracht. Filmpje uit Maarheze en Weert: www.youtube.com



Ben me aan het afvragen of de stoom loc iemand aanwezig is voor mee te remmen, dacht dat ik in het filmpje licht zag in de stoom loc.

Als mijn gedachten goed zijn dan moet het konvooi met stoom loc nu te Sittard op het emplacement staan.

 

29-02-2024 14:00:59
train85
train85

De sleep staat in Sittard nu. Er zijn mensen mee die alles in de stoomlok in de gaten houden. Er zijn 2 remwagens mee. De stoomlok doet zelf niks.

 

29-02-2024 14:12:49
DylansDepot
DylansDepot

Quote
john2 (29-02-2024 13:37:37):


Quote
DylansDepot (29-02-2024 11:30:35):


Vannacht is 50 0073 van Eindhoven naar Sittard gebracht. Filmpje uit Maarheze en Weert: www.youtube.com



Ben me aan het afvragen of de stoom loc iemand aanwezig is voor mee te remmen, dacht dat ik in het filmpje licht zag in de stoom loc.

Als mijn gedachten goed zijn dan moet het konvooi met stoom loc nu te Sittard op het emplacement staan.


Aanvulling op bericht van train85; Er zitten inderdaad mensen in de 50 0073, tussendoor wordt soms gestopt om de loc te controleren. Voornamelijk de lagers, welke worden bijgesmeerd en gecontroleerd op warmlopen

 

29-02-2024 14:50:46
klaass16
klaass16

Door een seinstoring tussen Amf en Bnz, zal de 149 omgeleid worden via Zl en Dv. Omleiding via Hanzelijn



Laatst bewerkt door klaass16 op 29-02-2024 16:43
 

29-02-2024 15:26:21
treinnetco
treinnetco

Quote
klaass16 (29-02-2024 14:50:46):


Door een seinstoring tussen Amf en Bnz, zal de 149 omgeleid worden via Zl en Dv. Omleiding via HanzelHanzelijn


Sectiestoring op spoor CS. P-sein 722 Bnva > Amf blijft rood. Ongeveer +5 voor alles wat er langs gaat. Hierdoor ook 31339 en 31340 gecombineerd Amf-Ed.




Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

29-02-2024 15:50:20
cuneo56
cuneo56

Niet erg logisch om dan een trein in de andere richting om te leiden 🤔

 

29-02-2024 15:57:17
MaxBB
MaxBB

15:56 Onbekende ICMm Wh > Zl

 

29-02-2024 16:57:57
Meneerh2o
Meneerh2o

Quote
bacr (29-02-2024 11:22:32):


Blijkbaar duurt de stremming bij Klp langer dan oorspronkelijk gecommuniceerd, want ik zie nu (11.21 uur) en daarvoor steeds VIRMs op UtOZ 102-103 kopmaken.

Overigens viel me bij het omroepbericht in de stationshal van Utrecht (zie mijn bijdrage hierboven) op dat er gemeld werd dat er geen treinverkeer was tussen Mrn en Ed. Dat doet veronderstellen dat er treinen tot aan Mrn zouden rijden en daar zouden keren. Maar.... kan dat wel?


Sprinter Rhenen hoeft niet te keren.

 

29-02-2024 17:05:13
Tommieboy
Tommieboy

Quote
john2 (29-02-2024 13:37:37):


Quote
DylansDepot (29-02-2024 11:30:35):


Vannacht is 50 0073 van Eindhoven naar Sittard gebracht. Filmpje uit Maarheze en Weert: www.youtube.com



Ben me aan het afvragen of de stoom loc iemand aanwezig is voor mee te remmen, dacht dat ik in het filmpje licht zag in de stoom loc.

Als mijn gedachten goed zijn dan moet het konvooi met stoom loc nu te Sittard op het emplacement staan.


Klopt. Staan vandaag de hele dag bij station Sittard. Vannacht laatste stuk via Maastricht naar Simpelveld.

 

29-02-2024 17:53:42
bacr
bacr

Quote
Meneerh2o (29-02-2024 16:57:57):


Sprinter Rhenen hoeft niet te keren.


Owja, best dom van me....🤭

 

29-02-2024 18:10:12
john2
john2

Quote
Tommieboy (29-02-2024 17:05:13):


Quote
john2 (29-02-2024 13:37:37):


Quote
DylansDepot (29-02-2024 11:30:35):


Vannacht is 50 0073 van Eindhoven naar Sittard gebracht. Filmpje uit Maarheze en Weert: www.youtube.com



Ben me aan het afvragen of de stoom loc iemand aanwezig is voor mee te remmen, dacht dat ik in het filmpje licht zag in de stoom loc.

Als mijn gedachten goed zijn dan moet het konvooi met stoom loc nu te Sittard op het emplacement staan.


Klopt. Staan vandaag de hele dag bij station Sittard. Vannacht laatste stuk via Maastricht naar Simpelveld.



Dan kan ik me voorstellen dat de dieselloc het laatste stukje van Maastricht tot en met Simpelveld doet.

 

29-02-2024 19:04:40
thom
thom

Quote
john2 (29-02-2024 13:37:37):


Quote
DylansDepot (29-02-2024 11:30:35):


Vannacht is 50 0073 van Eindhoven naar Sittard gebracht. Filmpje uit Maarheze en Weert: www.youtube.com



Ben me aan het afvragen of de stoom loc iemand aanwezig is voor mee te remmen, dacht dat ik in het filmpje licht zag in de stoom loc.

Als mijn gedachten goed zijn dan moet het konvooi met stoom loc nu te Sittard op het emplacement staan.



Een stoomlok remt gewoon mee net zoals dat de rest van de voertuigen in de trein dat doen.

Dat is het mooie van de basis van de éénleiding rem, daar is in al die jaren nooit wat aan veranderd dus dat werkt gewoon altijd samen :)

 

29-02-2024 19:21:35
Kopspoor
Kopspoor

Alleen remt deze stoomlok nu in het transport niet mee, want de remmen staan buiten dienst.

 

29-02-2024 19:48:08
treinnetco
treinnetco

Quote
cuneo56 (29-02-2024 15:50:20):


Niet erg logisch om dan een trein in de andere richting om te leiden 🤔


Jawel, want die zat precies in het halve uurtje dat Amf-Bnva BD is geweest voor onderzoek. 😄




Groeten uit Amersfoort. Ik herhaal: Groeten uit Amersfoort.
 

29-02-2024 23:25:39
noof
noof

Quote
geert (29-02-2024 09:16:36):


Aanrijding bij Klp, tot 10.15 uur geen treinen. Wat opvalt: NJ 402, NJ 420, ICE 222 en ICE 105 via de Betuweroute. Keurig.

Maar de 3100 is opgeheven Asdz - Ah en de 3000 tussen Ut en Ah. Dat betekent dus ook veel minder treinen tussen Ut en Db en tussen Ed en Ah. Keren in Db (Mrg) of Ed behoort niet meer tot de mogelijkheden?



Keren in Ed zou kunnen, maar dit wordt bewust niet gedaan omdat er dan te veel druk op de Kippenlijn komt qua reizigersaanbod. Dit is al jaren zo.

Keren te Db wordt in de spits erg lastig omdat je ook de 7400 dan nog hebt, en je hebt op Db sp. 804 natuurlijk de lengtebeperking van max. 6 IC-bakken. Keren op Dbo of Mrg zou ook wel kunnen maar met meerdere stellen worden daar tegenwoordig, als het planmatig gebeurt, ook 2 machinisten opgezet. Die heb je in een versperring waarschijnlijk niet voor handen.

 

01-03-2024 12:58:07
MaxBB
MaxBB

Quote
noof (29-02-2024 23:25:39):



Keren in Ed zou kunnen, maar dit wordt bewust niet gedaan omdat er dan te veel druk op de Kippenlijn komt qua reizigersaanbod. Dit is al jaren zo.


Komt er nu niet juist te veel druk te liggen op de 7500..?



Laatst bewerkt door MaxBB op 01-03-2024 13:00
 

01-03-2024 13:22:33
JothamvW
JothamvW

Overigens kan ik me van vrij recent nog herinneren dat (bij werkzaamheden, maar toch) de 3000 Ed-Nm reed.

 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-03-2024 14:26:53
sigma
sigma

Dat is gepland. Dat is iets anders dan een ongeplande verstoring.

 

01-03-2024 14:36:47
bacr
bacr

Bestaat de mogelijkheid dat er een tweede Euro9000 van Stadler in het land is? Ik meende gisteren (donderdag 29 februari dus) ergens in de middag van Ut naar Utvr een gesleepte wit-met-groene Euro9000 te spotten achter de zwart-grijze 1600 van RFO; met mogelijk daarachter nog iets containerachtigs, maar dat weet ik niet meer.



Laatst bewerkt door bacr op 01-03-2024 14:37
 

01-03-2024 15:30:54
phantom
phantom

Dat zou kunnen,al vraag ik me dan af van wie die zou zijn.
HSL heeft er nu sinds een dag of wat ,3 die schijnbaar ook NL in mogen maar die zijn hoofdzakelijk bruin(achtig) gekleurd.
En RFO heeft er (in elk geval) 1,die als sharky achtige in zwart/grijs/witte kledij rondrijd.
Een wit met groene daar heb ik nog niet van gelezen,al zegt dat opzich natuurlijk niks ;-)
Als het er 1 is,geheel nieuw,dan zal die indien die niet in die kleuren moet gaan rondrijden,ergens heen moeten om bestickerd/geverfd te worden.
Waar ze dat hier in NL kunnen weet ik niet,maar dan moet er toch een spotje aankomen van iemand die m dan daar zou moeten gaan zien.

 

01-03-2024 17:08:47
RX7567
RX7567

Quote
bacr (01-03-2024 14:36:47):


Bestaat de mogelijkheid dat er een tweede Euro9000 van Stadler in het land is? Ik meende gisteren (donderdag 29 februari dus) ergens in de middag van Ut naar Utvr een gesleepte wit-met-groene Euro9000 te spotten achter de zwart-grijze 1600 van RFO; met mogelijk daarachter nog iets containerachtigs, maar dat weet ik niet meer.


Ik denk dat jij eerder de 1829 + 193 783 (gehuurd van Captrain) met de Katy-shuttle hebt gezien. Deze combinatie reed gisteren in de vroege middag door Ut ri Utvr. Dit is de 193 783, lijkt deze op wat jij hebt gezien?

 

01-03-2024 17:50:53
mvschoon
mvschoon

RTBC gebruikt ook al Euro 9000's in Nederland. Die van HSL zijn hier voor zover ik weet nog niet gezien.

 

01-03-2024 21:57:47
bacr
bacr

Quote
RX7567 (01-03-2024 17:08:47):


Quote
bacr (01-03-2024 14:36:47):


Bestaat de mogelijkheid dat er een tweede Euro9000 van Stadler in het land is? Ik meende gisteren (donderdag 29 februari dus) ergens in de middag van Ut naar Utvr een gesleepte wit-met-groene Euro9000 te spotten achter de zwart-grijze 1600 van RFO; met mogelijk daarachter nog iets containerachtigs, maar dat weet ik niet meer.


Ik denk dat jij eerder de 1829 + 193 783 (gehuurd van Captrain) met de Katy-shuttle hebt gezien. Deze combinatie reed gisteren in de vroege middag door Ut ri Utvr. Dit is de 193 783, lijkt deze op wat jij hebt gezien?



Lijkt er idd sterk op ja....

 

02-03-2024 10:16:04
DDZ7504
DDZ7504

Quote
bacr (01-03-2024 14:36:47):


Bestaat de mogelijkheid dat er een tweede Euro9000 van Stadler in het land is? Ik meende gisteren (donderdag 29 februari dus) ergens in de middag van Ut naar Utvr een gesleepte wit-met-groene Euro9000 te spotten achter de zwart-grijze 1600 van RFO; met mogelijk daarachter nog iets containerachtigs, maar dat weet ik niet meer.


In Nederland zijn geweest; 2019 301 (testen), 2019 302, 303 en 304 (RFO), 2019 305, 306 en 311 (RTB).

 

04-03-2024 18:26:23
SpoortNiet
SpoortNiet

Quote
geert (29-02-2024 09:16:36):


Aanrijding bij Klp, tot 10.15 uur geen treinen. Wat opvalt: NJ 402, NJ 420, ICE 222 en ICE 105 via de Betuweroute. Keurig.


Hoe kan dat zomaar? Ik bedoel, is dat geen probleem qua bovenleidingspanning? De Betuweroute is daarin weer anders dan de normale route in NL of Duitsland. En hoe zit het met de wegbekendheid van de machinisten?

 

04-03-2024 18:37:17
michaben
michaben

Bij Zevenaar grens staat ook 25kV op de bovenleiding en wordt ETCS gebruikt dus treinen via die route hebben al die systemen al, en wegbekendheid zal aanwezig zijn omdat deze omleidingsroute vaker gebruikt wordt. Reizigerstreinen zijn alleen niet toegelaten in tunnels op de BetuweRoute maar als je via Est en Gdm rijdt kom je die niet tegen.



Laatst bewerkt door michaben op 04-03-2024 18:43
 

04-03-2024 18:47:49
DDZ7504
DDZ7504

Quote
SpoortNiet (04-03-2024 18:26:23):


Quote
geert (29-02-2024 09:16:36):


Aanrijding bij Klp, tot 10.15 uur geen treinen. Wat opvalt: NJ 402, NJ 420, ICE 222 en ICE 105 via de Betuweroute. Keurig.


Hoe kan dat zomaar? Ik bedoel, is dat geen probleem qua bovenleidingspanning? De Betuweroute is daarin weer anders dan de normale route in NL of Duitsland. En hoe zit het met de wegbekendheid van de machinisten?


Al sinds eind 2017 is dit de standaard omleidingsroute voor ICE bij problemen tussen Ut en Ah. En zoals michaben al zegt, tussen Brmet en Brvalo zijn geen tunnels dus ook geen restricties voor reizigerstreinen. ICE's en ook Vectrons zijn al sinds de bouw geschikt voor 25kV en voorzien van ERTMS dus ook dat is geen issue. Zelfs de GreenCityTrip is eens over de Betuweroute gereden.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 04-03-2024 18:48
 

05-03-2024 09:46:30
john2
john2

Quote
michaben (04-03-2024 18:37:17):


Bij Zevenaar grens staat ook 25kV op de bovenleiding en wordt ETCS gebruikt dus treinen via die route hebben al die systemen al, en wegbekendheid zal aanwezig zijn omdat deze omleidingsroute vaker gebruikt wordt. Reizigerstreinen zijn alleen niet toegelaten in tunnels op de BetuweRoute maar als je via Est en Gdm rijdt kom je die niet tegen.



Ben me aan het afvragen waarom reizigerstreinen niet door tunnels mogen op de Betuweroute?

Heeft dit met veiligheidsregels te maken?

 

05-03-2024 09:48:51
gvttreinen
gvttreinen

Klopt, te weinig vluchtmogelijkheden.

 

05-03-2024 15:53:08
phantom
phantom

Ik heb zelfs wel is ergens online gelezen dat er iets met het PVR zou zijn van die tunnels(of enkele ervan) wat o.a. zorgde voor een verbod op reizigers treinen in die tunnels.
Wat daar van waar is,is me onbekend.

 

05-03-2024 17:35:24
BVisser
BVisser

Daar zal wel mee bedoeld zijn dat het dwarsprofiel van de tunnel niet berekend is op een meute die naast een trein loopt. Dat is iets anders dan dat er met het PVR iets mis zou zijn. De vluchtmogelijkheden in die tunnels zijn maar berekend op een paar mensen uit de cabine van een trein.